Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 66 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12:26
Die zag ik ook voorbij komen in het topic inderdaad, maar die is alsnog bijna 2x zo prijzig als andere aanbieders. Hoe kan dat toch? Lijkt mij allemaal hetzelfde goedje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:41
its_me_ schreef op zondag 6 februari 2022 @ 21:50:
[...]

Die zag ik ook voorbij komen in het topic inderdaad, maar die is alsnog bijna 2x zo prijzig als andere aanbieders. Hoe kan dat toch? Lijkt mij allemaal hetzelfde goedje.
Die €8,80 per liter vragen bij aankoop van 6 liter, terwijl je maar 10 ml per liter hars nodig is.

Probeer eerste eens met een overdosis zout te regenereren.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 27-09 21:18
wizzopa schreef op zondag 6 februari 2022 @ 22:01:
[...]

Die €8,80 per liter vragen bij aankoop van 6 liter, terwijl je maar 10 ml per liter hars nodig is.

Probeer eerste eens met een overdosis zout te regenereren.
Maar dan heb je weer kans op vlekken door te veel zout toch? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Calypsooo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:00:
[...]

extra spoelbeurt erachteraan.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:55
Saeverix schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Hier even een update van mij. Ik heb even gewacht zodat ik ook kon testen of het effect heeft.
Ik schrok in ieder geval wel van de hoeveelheid "rommel" die er tegengehouden wordt. Alleen lijkt het probleem nog niet opgelost te zijn.

Het eerste filter is een 5mcr sediment filter.
Het tweede filter is een "carbon block" 5mcr filter.

Omdat het de problemen nog niet opgelost heeft zit ik eraan te denken om het tweede filter te vervangen voor een 1mcr sediment filter. Ik heb namelijk het idee dat het tweede filter op dit moment niet veel doet.

Hieronder wel even een aantal foto's.

Direct na installatie (5 december 2021). Let niet op de wirwar van slangen, dit is puur nog als testopstelling.
[Afbeelding]

Een dag na de installatie (6 december 2021)
[Afbeelding]

Vandaag (25 januari 2022)
[Afbeelding]

Vandaag (25 januari 2022)
[Afbeelding]
Om hier weer even een update op te geven: Ik heb vorige week de ontharder vervangen voor de Aqmos SEK-15: https://www.aqmos.com/was...nthaerter-sek-15-stromlos
Deze kwam echter bij levering niet in de Delta behuizing zoals op de site staat, maar in een lelijke slappe blauwe behuizing. Het voordeel van de Delta behuizing vond ik juist dat je de ontharder 90 graden kan draaien naar links of rechts.

Volgens Aqmos was de behuizing recent gewijzigd en hebben ze geen nieuwe foto's. De service van Aqmos is echter prima want ze hebben aangeboden om het prijsverschil terug te betalen als ik een Delta behuizing weet te bemachtingen.

Voordeel van de SEK-15 (Delta) is dat je vrijwel niets hoort tijdens het regeneren. Ook duurt het regeneren slechts 15 minuten. Dus wat dat betreft helemaal tevreden.

Helaas ben ik er intussen ook achter dat ik niet van mijn vlekken probleem af ga komen.
Hij heeft een week gedraaid inclusief de bovenstaande voorfilters. Maar helaas nog steeds vlekken.
Ik heb daarom ook maar besloten de filters er ook weer tussenuit te halen, het voegt niets toe en geeft wel meer onderhoud.

Ik moet me er dus denk ik maar bij neerleggen dat ik die vlekken altijd zal houden hier. Laboratorium onderzoek is nog een andere optie, maar dat loopt flink in de papieren omdat ik dat zelf moet betalen.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Calypsooo schreef op maandag 7 februari 2022 @ 10:00:
[...]

De vlekken komen echt niet door het zout dat is onzin,
Het zout wordt gebruikt om de hars te spoelen als deze verzadigd is.
En het zout verdwijnt in het riool. De gereinigde hars gaat nu opnieuw de kalk te lijf.

zie hier voor meer details: https://waterluxe.nl/info...nX8DZFBXFrJBoCnFsQAvD_BwE

Waarschijnlijk is een keer extra regenereren de oplossing voor de hoge dH waarden vlak voor regeneratie wat ook als genoemd is door anderen.
Hars wordt met 1 regeneratie net niet meer helemaal schoon gespoeld een deel is dan nog deels verzadigd.

Ook een overweging om in de toekomst iets te tweaken aan het aantal liters voor regeneratie dit dus wat omlaag brengen en dan meten vlak voor regeneratie wat dan dH is.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
banaliteit schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 06:34:
[...]

Mijn installateur zei dat je geen airgap mag installeren in de kruipruimte. Waarschijnlijk omdat je in de kruipruimte niet makkelijk kan schoonmaken en zo. Hij heeft een terugslagklep geplaatst ipv een air gap.
Dat kan per kruipruimte natuurlijk verschillen maar hier staat ie vol met grondwater.
Met een permanente dompelpomp toch maar meteen afvoeren via het riool dus mocht die airgap een keer problemen geven dan lijkt mij dat geen probleem met een beetje extra overflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Rol-Co schreef op donderdag 3 september 2020 @ 18:11:
[...]

Om hier nog even op terug te komen, zo ziet het er uit als je net een nieuwe test set hebt. :)

[Afbeelding]
Beetje een oude quote, maar ik heb mijn druppel test setje ook binnen van Aqmos, maar bij mij krijg ik de kleur niet zo donker. De druppel lijkt ook niet op te lossen, maar je moet schudden (dat is wellicht normaal?). Is mijn test setje wel goed?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aybu8s_jprRy_KQttwy2yPbPf5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aM5TRvvu7ns0OxFQHanv5dZz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door vinom op 09-02-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:51:
[...]

Beetje een oude quote, maar ik heb mijn druppel test setje ook binnen van Aqmos, maar bij mij krijg ik de kleur niet zo donker. De druppel lijkt ook niet op te lossen, maar je moet schudden (dat is wellicht normaal?). Is mijn test setje wel goed?
[Afbeelding]
Dit is water na de ontharder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
[...]

[Afbeelding]
Zo is mijn testvloeistof ook. Lost lastig op, moet aardig "schudden" om het op te lossen.

Maar het werkt wel. Want als ik hard water pak, wordt het eerst rood. En na een X aantal druppels verkleurt het.

Het voorbeeld wat je aanhaalt lijkt me ook wel extreem. Voordat ze zo'n donkergroene kleur hebt heb je wel heel veel druppels nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
wizzopa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 13:59:
[...]

Dit is water na de ontharder?
Yes.
Waah schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:02:
[...]

Zo is mijn testvloeistof ook. Lost lastig op, moet aardig "schudden" om het op te lossen.

Maar het werkt wel. Want als ik hard water pak, wordt het eerst rood. En na een X aantal druppels verkleurt het.

Het voorbeeld wat je aanhaalt lijkt me ook wel extreem. Voordat ze zo'n donkergroene kleur hebt heb je wel heel veel druppels nodig.
Ik ga wel even testen bij mijn schoonouders om het zeker te weten :)

[ Voor 62% gewijzigd door vinom op 09-02-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
[...]

[Afbeelding]
Je kan er ook 10ml water in doen. Je moet dan het aantal gebruikte druppels halveren om je hardheid te bepalen. Zo kun je iets exacter je hardheid bepalen.

Dus stel je hebt er dan 9 druppels in moeten doen, dan is je hardheid 4,5dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Yes.

[...]

Ik ga wel even testen bij mijn schoonouders om het zeker te weten :)
Als je daar hard water meet zal het water eerst donker rood kleuren( afhankelijk van de hardheid ) waar door de omslag ook donker groen kleurt.

Tussen elke druppel goed schudden en even wachten voor je de volgend drup er in doe reactie tijd van der reagens.

Ben in ruim een jaar aan mijn 3de flesje bezig ;)

[ Voor 19% gewijzigd door wizzopa op 09-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@vinom @Waah

Je hebt 2 soorten setjes, 1 om te kijken of er iets van kalk in zit en 1 om te bepalen hoeveel kalk er in zit.
1e setje heeft alleen een buisje en een vloeistof, 2e setje heeft een buisje, een vloeistof, een pipetje met schaal en nog een andere vloeistof.

Met de eerste is het vullen tot aan het streepje en dan 1 druppel in (meer maakt dan ook niet uit maar wordt alleen donkerder) het water kleurt rood of groen.

Met de 2e is het water vullen tot aan het streepje , dan een druppel er in van het kleine flesje, kleurt het rood kan je met de andere vloeistof en pipetje net zo lang druppelen tot hij groen wordt, op de pipet kan je dan aflezen hoeveel dh.

Ik heb zo'n eerste, 2e is veel preciezer vaak, meet ook onder de 0,2 dh nog kalk, en dat is in huis niet zo belangrijk, dat mag best 0,2 zijn.

Edit
1e set, en heb ik.
https://www.heylneomeris....MIT-VALUE-TEST-KIT/400055

2e set
https://www.heylneomeris....-of-water-hardness/400020

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 09-02-2022 18:08 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09 15:49
wizzopa schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 14:22:
[...]
Ben in ruim een jaar aan mijn 3de flesje bezig ;)
Werkelijk ? :o

Ik testte in het begin nog iedere week (regenereer 1 keer per week), maar goed ingesteld ben je met 1 druppel op 10ml wel klaar ?
dan is dH namelijk 0~0.5 wanneer ie meteen groen kleurt.

Zo'n flesje is wat, 15 ml voor het gemak ? Dat is dan 300 druppels. Aardig wat testen.
Tenzij je natuurlijk maandenlang bezig blijft met te laat regeneren en iedere keer weer flink wat druppels gebruikt om te zien dat je dH te hoog is ? Waarom zou je na de 1e druppel nog verder gaan ?

Ik besloot wekelijks te regenereren op zelfde dag/tijdstip, uitgaande van een redelijk constant waterverbruik.
Even spelen met de vultijden voor het pekelwater voor de volgende keer, zodat ik altijd dH = 0 meet op de zondavond, klaar !
Voor de vorm eens in de zoveel maanden weer eens dH meting, altijd 0.

Mijn flesje heb ik al sinds 2018 en volgens mij nog 80% vol ?

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

• wizzopa
rsbroer schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 13:44:
[...]

Werkelijk ? :o

Ik testte in het begin nog iedere week (regenereer 1 keer per week), maar goed ingesteld ben je met 1 druppel op 10ml wel klaar ?
dan is dH namelijk 0~0.5 wanneer ie meteen groen kleurt.

Zo'n flesje is wat, 15 ml voor het gemak ? Dat is dan 300 druppels. Aardig wat testen.
Tenzij je natuurlijk maandenlang bezig blijft met te laat regeneren en iedere keer weer flink wat druppels gebruikt om te zien dat je dH te hoog is ? Waarom zou je na de 1e druppel nog verder gaan ?

Ik besloot wekelijks te regenereren op zelfde dag/tijdstip, uitgaande van een redelijk constant waterverbruik.
Even spelen met de vultijden voor het pekelwater voor de volgende keer, zodat ik altijd dH = 0 meet op de zondavond, klaar !
Voor de vorm eens in de zoveel maanden weer eens dH meting, altijd 0.

Mijn flesje heb ik al sinds 2018 en volgens mij nog 80% vol ?
Het verhaal begint op 28 augustus 2020 na de eerste regeneraties komt de ontharder niet verder dan 2200 liter bij 7,85 dH terwijl Aqmos 3200 liter bij 10 dh of 4000 liter bij 8 dh opgeeft.

En gaat hier verder https://imgur.com/4S8yGmB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:58
Quad schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:19:
Inmiddels een vochtsensor ontvangen en ingezet. Zodra het in contact komt met het water gaat de status in Home Assistant naar "Leeg!" en krijgen we een notificatie op onze telefoons. Omdat ik niet 's nachts een melding wil krijgen is de trigger in de ochtend gezet met conditie dat hij op "Leeg!" moet staan.

Ik wil binnenkort de Shelly Flood nog halen om te testen als een standalone apparaat, mijn ouders hebben geen domotica maar een melding links of rechtsom is dan wel handig.
[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke waterontharder heb jij?

Ik dacht dit namelijk ook te doen met mijn Waterontharder – WTR Ceramic premium – 15, maar ik zag net dat het water in de zoutbak hoger staat dan het zout zelf. Als ik dan een Aqara watersensor erin leg zou die nu al af gaan terwijl de zoutbak helemaal vol zit.

Is dat normaal bij WTR waterontharders?

Waterniveau is bij de blauwe pijl.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bhWCHPu_4iN-_hAWQ_vAUOLQOgI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MC5c7ar2XPbFe9dHBA0E2wbF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:06
[...]

[Afbeelding]
De makkelijkste test is een meting doen met 5 ml voor de ontharder. Net zo lang een druppel toevoegen tot het val rood naar groen gaat.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:40

Tijntje

Hello?!

banaliteit schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:41:
[...]

Welke waterontharder heb jij?

Ik dacht dit namelijk ook te doen met mijn Waterontharder – WTR Ceramic premium – 15, maar ik zag net dat het water in de zoutbak hoger staat dan het zout zelf. Als ik dan een Aqara watersensor erin leg zou die nu al af gaan terwijl de zoutbak helemaal vol zit.

Is dat normaal bij WTR waterontharders?

Waterniveau is bij de blauwe pijl.
[Afbeelding]
Volgens mij wel want de Premium heeft geen droog zoutvat, dat zit bij de Highend Premium maar ik zou even contact opnemen met WTR, die reageren meestal heel snel.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
Tijntje schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 09:59:
[...]

Volgens mij wel want de Premium heeft geen droog zoutvat, dat zit bij de Highend Premium maar ik zou even contact opnemen met WTR, die reageren meestal heel snel.
Ik had het gelijk even nagevraagd. Dit hoort zo met mijn model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Is dat een voordeel droge zoutbak of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
vinom schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:11:
Is dat een voordeel droge zoutbak of niet?
Ja dat maakt het automatiseren makkelijker.

Als er een patroon zit in het waterniveau bij een nat zoutvat, dan kan je er alsnog op triggeren voor een herinnering. Misschien dat iemand hier met een nat zoutvat en een watersensor iets heeft geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
@banaliteit Je kan er ook meer zout in doen bv tot de rand van de container. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robwp
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-09 15:34
wizzopa schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 10:33:
@banaliteit Je kan er ook meer zout in doen bv tot de rand van de container. ;)
Hier de zoutbak helemaal vol en sensor bovenop. Zodra zout op de helft is krijg ik een “ lekkage” melding dat ik zout moet bijvullen. Werkt al drie jaar perfect.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=65328

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

Een waterontharder met wifi die mij een herinnering stuurt als zout bijgevuld moet worden zou voor mij wel een meerwaarde hebben.
Helaas zijn deze er nog niet zoveel.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Niwla schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 12:21:
Een waterontharder met wifi die mij een herinnering stuurt als zout bijgevuld moet worden zou voor mij wel een meerwaarde hebben.
of je schrijft het op de kalender om de zoveel weken.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10:39
flippy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:42:
[...]

Dit is veel te praktisch. Ik dacht dat we op tweakers waren, waar we graag nodeloos ingewikkelde oplossingen bedenken voor dingen die eigenlijk geen probleem zijn ;)

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mag het ook een ESP op wifi zijn?
https://community.home-as...t-a02yyuw-esp-home/150049

Ik wacht nog op de a02yyuw uit china.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 11:37

Niwla

dat dus....

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Dat soort oplossingen heb ik ook gezien inderdaad maar dat gaat me boven de pet.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 25-09 13:54

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

AUijtdehaag schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 17:01:
[...]

Voor mij wel...
Kan niet wachten tot Alfons..... _/-\o_ _/-\o_ hahahaah
Alleen hij moet nog steeds geinstaleerd worden, stata nu in de kamer te kijken..
Tijd tijd tijd Hij is er iig al hahaha

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:13
De WTR High-End heeft een zoutalarm, maar ik weet niet hoe doe precies werkt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een warmtepompboiler icm 0dH water? Volgens mij moet het gewoon goed gaan, maar soms lees je dat onthard water niet gebruikt mag worden en dat het een uitsluitingsgrond voor de garantie vormt..

Verder overigens nog steeds prima tevreden met mijn WTR Premium. Ik merk er bijna niks van, behalve dat ik lekker zacht water heb, en dat was precies de bedoeling. Gelukkig geen rare vlekken of aanslag ofzo. Moest vroeger elke 2 weken de siliconen sproeigaatjes van mijn zogenaamde antikalk-douchkop uitkrabben.

Zou mensen ook aan willen raden de perlators van de kranen te vervangen of in ieder geval grondig schoon te maken (ook al neem je geen ontharder). Die van mij zaten echt vol met aangekoekte kalk. Schoonmaken hielp wel wat, maar het bleef er smerig uitzien.

Het enige wat ik denk is dat mijn waterdruk wel iets is afgenomen, maar dat kan ik me verbeelden. Straks als ik een warmtepompboiler heb zal dat gelukkig sowieso geen issue meer zijn.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:18

ericplan

5180 Wp PV

flippy schreef op vrijdag 11 februari 2022 @ 14:42:
[...]
Of je leest deze reeks en denkt, oh ja weer eens kijken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

ericplan schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:36:
[...]

Of je leest deze reeks en denkt, oh ja weer eens kijken.
Op de kalender....
Digitale agenda geven berichten uit zichzlef..
Maar ik houd wel van domotica.. dus we gaan het hopelijk beleven. Als te weinig mailtje, naar de directeur... Aan het werk, zout is op _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1x in de 2 maanden even kijken of er zout bij moet, poeh, wat een werk he. :) met 25kg (nu op) gedaan vanaf mei vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:18:
Het enige wat ik denk is dat mijn waterdruk wel iets is afgenomen, maar dat kan ik me verbeelden. Straks als ik een warmtepompboiler heb zal dat gelukkig sowieso geen issue meer zijn.
Wat voor beveiliging zit er voor de waterontharder?
CA, EA of geen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Wat voor beveiliging zit er voor de waterontharder?
CA, EA of geen?
Oei, daar heb ik geen verstand van. Heb wel een aantal foto's gemaakt. Kun je daar iets aan zien? Ik heb uiteraard een beetje lopen Googelen, maar ik kan niet echt iets vinden wat op een keerklep zou lijken.

Waterleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCB1qE8AqbxN8mSP6WNEdggj6Ns=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/zXyZ90U35X8GiP5l9E8JLW46.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rziKAn3Ys5If98MiJ0G9w--i6U=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/ZBGipU0D3yz4s7q9fvSVSLPE.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hqa0A9Jtm-xD7pr1-7o5usvrvUQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/vi7a1bEEZRKU0W1WD4XbKeit.png?f=fotoalbum_small

Het betreft een WTR ceramic premium.

Dat paarse ding is een leiding naar een aftapkraanje bij/na de ontharder, omdat de ontharder op een aftakking naar de bovenverdieping zit, zodat ik beneden toch nog redelijk makkelijk aan onthard water kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HarmoniousVibe Dan zal er wel niks tussen zitten.
Een CA geeft 1 bar drukverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
AUijtdehaag schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:21:
@HarmoniousVibe Dan zal er wel niks tussen zitten.
Een CA geeft 1 bar drukverlies
Jammer, als het verplicht is had ik wel verwacht dat ze me daarover zouden informeren. Ik heb ze eens gemaild. Ben wel benieuwd wat ze zeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HarmoniousVibe
Ik ben ook benieuwd, maar hier heb ik hem omgebouwd naar EA, vanwege het drukverlies.
Dat heb ik nu niet meer.
Mag ook niet, maar ik ben domme consument ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCBHEYbcH9c6Xwg8Kt0MFN-Co58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waYXm2qiJGp6I11do7pzlaHH.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 10:18:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een warmtepompboiler icm 0dH water? Volgens mij moet het gewoon goed gaan, maar soms lees je dat onthard water niet gebruikt mag worden en dat het een uitsluitingsgrond voor de garantie vormt..
integendeel. de meeste boilerfabrikanten weigeren garantie als je hard water schade hebt aan je boiler en sommie eisen gewoon het plaatsen van ontharders boven bepaalde grenzen.

er zijn al diverse serieuze onderzoeken geweest van zowel de britse versie van TNO en ook TNO zelf en die wijzen allemaal naar het voordeel van onthard water in onder andere CV installaties omdat het ook in staat is om de bestaande aanslag te verwijderen.

https://www.aquacombi.nl/...m_boilers_rapport_bsi.pdf

er waren ook wat rapporten uit duitsland maar die kan ik zo niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
flippy schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:47:
[...]

integendeel. de meeste boilerfabrikanten weigeren garantie als je hard water schade hebt aan je boiler en sommie eisen gewoon het plaatsen van ontharders boven bepaalde grenzen.

er zijn al diverse serieuze onderzoeken geweest van zowel de britse versie van TNO en ook TNO zelf en die wijzen allemaal naar het voordeel van onthard water in onder andere CV installaties omdat het ook in staat is om de bestaande aanslag te verwijderen.

https://www.aquacombi.nl/...m_boilers_rapport_bsi.pdf

er waren ook wat rapporten uit duitsland maar die kan ik zo niet vinden.
Ja dat van de TNO had ik ook gelezen, maar ook al slaat het nergens op, het schijnt toch vaak in de garantiebepalingen te worden opgenomen en daar valt niet veel tegen te doen.

Is een RVS-vat in theorie beter of slechter dan een geëmailleerd of koperen vat, of maakt dat niet uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

HarmoniousVibe schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Ja dat van de TNO had ik ook gelezen, maar ook al slaat het nergens op, het schijnt toch vaak in de garantiebepalingen te worden opgenomen en daar valt niet veel tegen te doen.

Is een RVS-vat in theorie beter of slechter dan een geëmailleerd of koperen vat, of maakt dat niet uit?
rvs is op papier het beste. mits het laswerk goed behandeld is na het lassen (en dat weet je niet). emaille gaat ook goed tot er ergens een beschadiging of zo zit. dan ben je er zo doorheen als er geen anodes zijn. koper bestaat volgens mij niet meer omdat het zo belachelijk duur is voor zulke toepassingen. ook heb je nog steeds last van oxidatie.

je ziet ook modernere boilers die geen anodestaven meer gebruiken maar titaniumelectrodes die de tank onder stroom zetten en actief tegen corrosie beschermen en dus geen slijtende (magnesium) anodestaven hebben die je om de zoveel jaar moet vervangen. dat maakt de tank/boiler een klap goedkoper. goedkoper en toch geen gezeik met oxidatie. moderne schepen worden ook op deze manier beschermd ter vervanging van die anodeblokken. vaak zijn die boilers te herkennen doordat er ergens een sticker zit dat die altijd in het stopcontact moet blijven ook al gebruik je hem niet.

heb nog even gekeken. de consumentenboilers van atlantic gebruiken allemaal de titaniumelectrodes. alleen de commerciele 450L grote broer van de explorer (de galaxi) heeft magensiumanodes erin zitten die je om de paar jaar moet vervangen. wel lekkere COP maar 250mm buizen en 65db is niet echt WAF vriendelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door flippy op 13-02-2022 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:55
Rol-Co schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 11:21:
1x in de 2 maanden even kijken of er zout bij moet, poeh, wat een werk he. :) met 25kg (nu op) gedaan vanaf mei vorig jaar.
We zijn hier op Tweakers :+
Ook ik plan een Domotica watersensor in het zoutreservoir van mijn nieuwbouw.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Conrado schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:51:
[...]

We zijn hier op Tweakers :+
Ook ik plan een Domotica watersensor in het zoutreservoir van mijn nieuwbouw.
Ja? Die zijn niet lui toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Nu online
Vorige week had ik een berichtje geplaatst over mijn test setje of die wel juist werkte en dat ik nog even zou testen bij mijn schoonouders. Conclusie: hij werkt. De druppels werden mooi roze daar en na 7 druppels weer groen.

Dan rest mij nog de vraag: mijn ontharder staat ingesteld dat onbehandeld water 11dH is. In werkelijkheid ligt dit dus lager, namelijk 7. Misschien een domme vraag, maar ondanks dat de ontharder afgelopen zaterdagnacht zou gaan generen was het water nog steeds 0-1 dH (gemeten met druppel test). Kan ik daarmee concluderen dat de harskern nog niet verzadigd is en ik dus de ontharder kan instellen op de werkelijke hardheid en de ontharder dus pas na meer liters gaat genereren? Dat is nu 2200 liter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

vinom schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 13:23:
Vorige week had ik een berichtje geplaatst over mijn test setje of die wel juist werkte en dat ik nog even zou testen bij mijn schoonouders. Conclusie: hij werkt. De druppels werden mooi roze daar en na 7 druppels weer groen.

Dan rest mij nog de vraag: mijn ontharder staat ingesteld dat onbehandeld water 11dH is. In werkelijkheid ligt dit dus lager, namelijk 7. Misschien een domme vraag, maar ondanks dat de ontharder afgelopen zaterdagnacht zou gaan generen was het water nog steeds 0-1 dH (gemeten met druppel test). Kan ik daarmee concluderen dat de harskern nog niet verzadigd is en ik dus de ontharder kan instellen op de werkelijke hardheid en de ontharder dus pas na meer liters gaat genereren? Dat is nu 2200 liter.
ja dat kan. maar je wilt ook voorkomen dat je hard niet verzadigd raakt. het is niet een harde grens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:48
Rol-Co schreef op zondag 13 februari 2022 @ 00:52:
[...]

Ja? Die zijn niet lui toch?
Klopt, Wij Tweakers maken het liever onnodig ingewikkeld waarbij we uren programmeren en bouwen om een taak van 2x 2 minuutjes per jaar "op te lossen".

* Waah heeft ook een sensor voor het zoutniveau, ideaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Dombo71 vraag xx

Maakt het echt wat uit wat de aanvoer of retour is qua aansluiting is van de bak..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Dylantje2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:35:
Dombo71 vraag xx

Maakt het echt wat uit wat de aanvoer of retour is qua aansluiting is van de bak..
Wat denk je zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Tsja.. anders de vraag gesteld..
als ik hem andersom aansluit wat dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

idem was al aan het typen
Wat denk je zelf ? ;) En waarom zou je dat willen

Ik neem maar aan dat je met de bak de waterontharder bedoeld.
De leverancier zal het niet voor niks zo ontworpen hebben. Wat denk je van recht op garantie ?
De flow door de ontharder veranderd.

Wat maakt het uit of je de warm en koud waterleiding omwisselt.
Nou dat je je rug brand als je koud wilt douchen

[ Voor 3% gewijzigd door zonnebaas op 16-02-2022 20:08 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Dylantje2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:07:
[...]

Tsja.. anders de vraag gesteld..
als ik hem andersom aansluit wat dan?
kijk even naar dit filmpje waar je kan zien wat er intern gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-09 09:40
Michel5128 schreef op zondag 23 januari 2022 @ 17:00:
Hallo allemaal, sinds vanochtend heb ik hier ook een waterontharder aan het werk. Vorige week al grotendeels geïnstalleerd maar nu ook in werking. Waarom ik op zoek ging? Het voorkomen van een verstopte douchekop en het achterwege blijven van gruis in de waterkoker zijn de voornaamste redenen. Maar ook het hopelijk minder hoeven schoonmaken van de douchecabine, het behoud van apparaten en het positieve effect op een droge huid.

Ik kwam via marktplaats een half jaar oude waterontharder tegen, de eigenaar vond hem niet toereikend in zijn woning met kapsalon aan huis. Er stond geen merk of type bij maar na een kleine zoektocht kwam ik bij dit topic terecht. Jullie zouden hem gelijk herkennen als de Aqmos R2D2-32 😊. Na een groot deel van het topic gelezen te hebben leek deze ontharder voor onze situatie zeer geschikt (2 personen, ~80-100m3 per jaar). We wonen in Groningen en de waterhardheid ligt hier rond 8dH. Dus heb ik deze opgehaald voor een bedrag dat nog een stuk onder de nieuwprijs ligt. Wel zonder alle toebehoren zoals slangen e.d., enkel de stroomadapter.

De watermeter zit bij ons onder een luik in de vloer bij de voordeur. Naast het halletje zit een verdiepte halkast waar ook de groepenkast zit. Dit leek mij een uitstekende plek voor de waterontharder. Vorige week dus begonnen hier eerst een stroompunt te maken. Dit kon erg eenvoudig door een opbouw elektradoos door te lussen naar een nieuwe doos + stopcontact. Ik heb gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt door een extra schakelaar te plaatsen voor een extra lamp. Ook had ik alvast een gat door de tussenmuur gemaakt op kruipruimte niveau, zodat ik vanaf hier gemakkelijk kan doorsteken naar de waterleiding.
[Afbeelding]

Vervolgens een complete aansluitset aangeschaft via VTE waterontharders voor 99,- (https://vtewaterontharders.nl/product/aansluitset/). Ik ben voor de 150cm lange ¾” slangen gegaan. Verder zitten er diverse andere handige onderdelen bij waaronder 2 afvoerslangen, sifon, testset, resin cleaner en een airgap, echt een aanrader! :9~

De 2 flexibele slangen heb ik via het gat in de muur op de waterleiding aangesloten. Ik hoefde hier enkel een 22mm knietje te vervangen door bijgeleverd knie met ¾ draad. Deze diameter is voor mij trouwens meer dan voldoende daar de leiding in huis nog een oude 14mm leiding is. Via een neusstukje naar 1” van de Warmteservice heb ik de slangen aangesloten op de R2D2. Ik heb ervoor gekozen geen bypass te installeren. Mocht ik ooit verhuizen en de ontharder meenemen dat gebruik ik simpel de slang als bypass of maak ik het weer origineel door het messing knietje terug te plaatsen. Ook heb ik geen terugstromingsbeveiliging geplaatst. Vanwege de dunne leidingen kan ik geen drukval gebruiken en een EA voldoet officieel niet, dus dan heeft dit voor mij ook geen meerwaarde. Wel heb ik een afsluiter met aftapkraantje aan de uitgangszijde geplaatst voor het gemakkelijk nemen van monsters.
[Afbeelding]
Dan de afvoer. Aan de andere kant van de voordeur zit een slaapkamer waar ooit een wastafel heeft gezeten. De afvoer, eerst gietijzer en vervolgens een loden pijp, zat nog onder de vloer nabij de watermeter dus perfect om nu weer gebruik van te maken! De airgap is op de ingekorte loden pijp geplaatst en de afvoerslang komt weer vanuit de halkast door de muur.
[Afbeelding]
Het resultaat: na het inschakelen was de hardheid bij de eerste test nog steeds 8dH. Maar omdat de R2D2 natuurlijk al gebruikt was moest deze, ondanks dat er nog 1,6t te gaan was, waarschijnlijk eerst regenereren. Echter had ik nog geen zout! Gisteren tijdens het douchen geen enkel verschil gemerkt qua drukverlies oid (we hebben een regendouche die ~10l/pm doet). Vanochtend laten regenereren met zout van de Bauhaus (9,49 per zak) en gelijk de resin cleaner toegevoegd. Nieuwe meting: 0dH! Perfect! _/-\o_

Tot nu toe dus erg tevreden. De komende tijd zal in het teken staan van af en toe testen, controleren of hij de termijn haalt en finetunen. Ik heb de klep nu ingesteld op 3000l of 14 dagen. Theoretisch zou hij dat moeten kunnen halen met 0dH tot de volgende regeneratie. In het begin zou ik hem wel constant op 0dH willen hebben om de vervuiling uit de leidingen te halen, maar daarna vind ik het geen probleem als hij vlak voor een nieuwe regerenatie tot 2-3dH is gestegen. Verder wil ik nog iets gaan doen met Smart Home, een leak sensor in de bak leggen die aangeeft wanneer het zout bijgevuld moet worden, just for fun! :9

Hopelijk kan ik over een tijdje meer ervaringen delen! Ik heb de sheet uit de startpost in ieder geval al ingevuld.
Bovenstaande set-up draait nu 4 weken en er hebben precies 2 regeneraties plaats gevonden. Ik heb steeds de ingestelde 3000l verbruikt op de 14e dag, waarop regeneratie sowieso zou gaan plaats vinden.

De ervaring tot nu toe is super! Vooral de waterkoker en koffiezetter vinden het erg fijn. Ook merken we goed verschil door het (minder intensief) hoeven schoonmaken van de douchecabine. :*)

Wel merk ik dat ook hier de R2D2 de fabrieksopgave niet haalt! Heb beide keren vlak voor het regenereren een hardheid test gedaan, beide keren 4dH met nog 300 en 60 liter te gaan (tot de 3000 bij 8dH, dit is al aanzienlijk lager dan de 3200 bij 10dH volgens de handleiding).

Ondanks dat ik het niet heel erg vind dat de hardheid aan het einde van de periode iets oploopt zou ik toch willen proberen om in ieder geval in de buurt te komen van de fabrieksopgave. Daarom heb ik gisteren (dus voor de regeneratie) de brine op 35min gezet en refill op 4,7min. Ook heb ik de vlotter ongeveer een centimeter omhoog geschoven. Vanochtend gezien dat het waterniveau ong 1,5cm is gestegen, maar het lijkt er ook op dat de vlotter nu ingegrepen heeft en het vullen daarmee is gestopt.

Ik denk dat ik nu over 4 weken pas weer iets kan zeggen of dit verhoogde niveau iets helpt. Maar wat denken jullie, moet ik de vlotter nog hoger zetten zodat de klep de volledige 4,7min kan vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Michel5128 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Bovenstaande set-up draait nu 4 weken en er hebben precies 2 regeneraties plaats gevonden. Ik heb steeds de ingestelde 3000l verbruikt op de 14e dag, waarop regeneratie sowieso zou gaan plaats vinden.

De ervaring tot nu toe is super! Vooral de waterkoker en koffiezetter vinden het erg fijn. Ook merken we goed verschil door het (minder intensief) hoeven schoonmaken van de douchecabine. :*)

Wel merk ik dat ook hier de R2D2 de fabrieksopgave niet haalt! Heb beide keren vlak voor het regenereren een hardheid test gedaan, beide keren 4dH met nog 300 en 60 liter te gaan (tot de 3000 bij 8dH, dit is al aanzienlijk lager dan de 3200 bij 10dH volgens de handleiding).

Ondanks dat ik het niet heel erg vind dat de hardheid aan het einde van de periode iets oploopt zou ik toch willen proberen om in ieder geval in de buurt te komen van de fabrieksopgave. Daarom heb ik gisteren (dus voor de regeneratie) de brine op 35min gezet en refill op 4,7min. Ook heb ik de vlotter ongeveer een centimeter omhoog geschoven. Vanochtend gezien dat het waterniveau ong 1,5cm is gestegen, maar het lijkt er ook op dat de vlotter nu ingegrepen heeft en het vullen daarmee is gestopt.

Ik denk dat ik nu over 4 weken pas weer iets kan zeggen of dit verhoogde niveau iets helpt. Maar wat denken jullie, moet ik de vlotter nog hoger zetten zodat de klep de volledige 4,7min kan vullen?
Dit klinkt zeer bekend, dit is iets waar ik al ruim een jaar me bezig ben.

Hier tussen de foto's mijn bevindingen https://imgur.com/a/KqK4gto

4,7 minuten Refill geeft ongeveer 5,0 liter water, een zout concentratie van ca 220 g/l, een periode capaciteit van rond de 2900 liter.

Maar dan zal je vlotter voor de zekerheid richting maximaal moeten.

[ Voor 6% gewijzigd door wizzopa op 20-02-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

bezig met monteren.....
Alleen de bezorgers zijn zoooo traaaag de laatste tijd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-09 13:12
Goedemorgen,

Heb hier nu ~7 maanden een ontharder in gebruik geinstalleerd door Boshuis.
In eerste instantie naar volledige tevredenheid, maar ik loop nu tegen enkele problemen aan en ik vermoed dat deze zijn te herleiden naar de ontharder.

Wegens een te lage luchtvochtigheid in huis hebben wij een bevochtiger staan met een water reservoir.
Dit reservoir word gevuld met regulier kraanwater ( wat nu dus via de ontharder gaat ) en hier hebben we serieuze problemen mee de laatste tijd. Ik moet deze namelijk om de 2 dagen geheel reinigen omdat er een soort "slijmlaag" aan de binnenkant van het reservoir komt en over de pomp. Met gevolg dat het apparaat geen water meer kan aanzuigen en in storing schiet.

En sinds ongeveer dezelfde tijd hebben we bij vlagen ook veel "stank" op zolder en ik vermoed dat dit de wasmachine is die ook last van "slijm" zal kunnen hebben ( deze heb ik nog niet nagekeken ).

Ben zelf op onderzoek gegaan en kan maar heel weinig vinden qua consumenten klachten behalve een twitter post met 2 gelijksoortige klachten icm een ontharder.
https://twitter.com/Kees_K75/status/1450022341786865664

Het eerste resultaat wat Google echter geeft als ik zoek op "waterontharder slijm" geeft wel iets meer inzicht.

In industriele toepassingen schijnt dit ook voor te komen, dat bij ontharding van het water de bacterie groei toe kan nemen. Hierdoor kan er een soort van Slijm / Biofilm ontstaan in het water.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben en hoe dit op te lossen ?
Vanochtend een soortgelijk bericht naar de installateur gestuurd en nog in afwachting van terugkoppeling maar ik ben benieuwd of er meer ervaringen zijn hier.

*Vind ook deze nog net : https://www.aquacell-waterontharder.nl/zacht-water/waterontharder-en-bacteriegroei
Dit spreekt weer tegen wat ik ervaar tot op heden

[ Voor 6% gewijzigd door Malignant op 23-02-2022 09:28 ]

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

Dat klinkt als een serieus probleem met bacteriën. Is er tijdens de opstart van de ontharder een ontsmetting gebeurd?

Kun je eens proberen met water dat niet door de ontharder loopt of water nemen met de ontharder op bypass?

Ik zou ik elk geval eens 40ml huishoud, ongeparfumeerd, bleekwater in de pekelschouw van de ontharder doen, 2u laten inwerken en een manuele regeneratie starten.

Ik ken niets van luchbevochtigers maar wellicht zal deze ook ontsmet moeten worden, evenals de sanitaire leidingen waar potentieel besmet water in terecht gekomen is.

Al lijkt mij de kans klein dat het door de ontharder komt. Ik vermoed dat dit reservoir van de luchtbevochtiger een hoeveelheid stilstaand water is waar bacteriegroei in ontstaan is die hardnekkig te verwijderen is.

[ Voor 16% gewijzigd door bke op 26-02-2022 13:29 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Vraagje, gisteren mijn R2D2-32 geïnstalleerd, en het valt mij op dat deze andere zit dan alle foto's die ik in dit topic vind?

Het slangetje komt uit de bovenkant van de koker, in het topic zie ik hem bij iedereen aan de zijkant. Het witte afdekkapje voor het zoutvat kan zo ook niet netjes dicht, die slang zit net te hoog.

Heb er zelf niet aangezeten, maar is dit dan een nieuw design misschien?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EF827QW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tralapo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:41:
Vraagje, gisteren mijn R2D2-32 geïnstalleerd, en het valt mij op dat deze andere zit dan alle foto's die ik in dit topic vind?

Het slangetje komt uit de bovenkant van de koker, in het topic zie ik hem bij iedereen aan de zijkant. Het witte afdekkapje voor het zoutvat kan zo ook niet netjes dicht, die slang zit net te hoog.

Heb er zelf niet aangezeten, maar is dit dan een nieuw design misschien?

[Afbeelding]
Dit is een verandering, de deksel van de pekelbuis is wel voorbereid voor deze wijziging. https://i.imgur.com/LNSE5Eq.jpg

Mogelijk is ook de vlotter vervangen door een model wat beter werkt, maar dat vraagt om een foto. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Ik krijg hem er niet echt uit, maar die lijkt nog wel hetzelfde te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GlAYYhb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tralapo schreef op zondag 27 februari 2022 @ 11:00:
Ik krijg hem er niet echt uit, maar die lijkt nog wel hetzelfde te zijn.

[Afbeelding]
Dank voor je moeite. :)

Hier beide vlotters naast elkaar https://imgur.com/51qPlJB

[ Voor 10% gewijzigd door wizzopa op 27-02-2022 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:12
Vraagje over de aqmos R2d2. Ik heb mijne al een jaar staan en bij de vorige meting was de hardheid dan ook 0. Nu heb ik vandaag weer gemeten en ik kom telkens uit op 4. Ik heb even alles nagelopen en ook de mengkraan in beide standen getest maar die staat ook goed. Dit zijn mijn instellingen:

Meter delay
Reg cap 2.55t
Backwash 2 mim
Brine 28 min
Rinse 2 min
Refill 3.2 min
Resterend 1.78t

Zonder de ontharder is de hardheid ongeveer 7 dus hij doet wel iets maar niet genoeg. Iemand een idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thejman1989
Ben verre van expert wat betreft de BNC besturing maar staat reg.cap niet te hoog?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HAEbwVR94Hg-YRSaz5DK-4vpAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lDGWA62mk56xgsObfp1lPGZW.jpg?f=fotoalbum_large
Manual komt hier vandaan

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-05-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@AUijtdehaag

Ik had de instelling uit dezelfde handleiding gehaald een paar pagina's later. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Nq-PlYBNG7s0UVZfJW8J1TROzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnYHtBvwcoOBQR9iUX0Aq3xL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan hem ook terugbrengen naar 1,45 maar mijne heeft sinds de laatste regeneratie nog geen 1,45t verbruikt dus dat kan het dan bijna niet zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Thejman1989
Misschien heeft @wizzopa nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Aqmos geeft aan dat er 3200 liter bij een hardheid van 10 dh onthard kan worden.

Als Kalkrem er nu 1450 liter van maakt, dan 8)7 begrijp ik er ook niets meer van.

Kalkrem speelt op save!

Controleer aan de hand van je huiswatermeter hoeveel water er in de container gaat tijdens de refill.

https://i.imgur.com/qavggpp.jpg
https://i.imgur.com/x2Z8WSs.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door wizzopa op 27-02-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@wizzopa OK, ga ik morgen proberen. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
ik zie bij jouw instellingen waardes die de ene keer bij de 32 versie geadviseerd worden en instellingen die bij de 72 versie geadviseerd worden.. Gaat daar iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
athvdk schreef op zondag 27 februari 2022 @ 20:46:
ik zie bij jouw instellingen waardes die de ene keer bij de 32 versie geadviseerd worden en instellingen die bij de 72 versie geadviseerd worden.. Gaat daar iets mis?
De waardes die @Thejman1989 opgeeft hebben betrekking op de 32 versie en zijn de “standaard “ instellingen. Maar daarmee haal je never de voorgestelde hoeveelheden zacht water. 3200l @ 10 dh of 4000l @ 8 dh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
Dat begrijp ik maar @Thejman1989 heeft ingestelde waardes opgenoemd die in het overzicht bij de 32 versie horen, op de Backwash waarde van 2 min na. Die staat in het overzicht bij de 72 versie. Maar dat zal dit niet veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@athvdk Ik zie wat je bedoeld ik. Heb de tijd van de Backwash terug gezet op 1 minuut wat standaard is voor de 32 versie.

@wizzopa ik had inderdaad al in het forum gelezen dat die waardes niet kloppen. Ik ben steeds iets lager gegaan zodat hij aan het eind nog op 0 hardheid komt. Daarom heb ik hem nu op 2,55t ipv de opgegeven 3,2t. Mogelijk kan dit nog lager in de toekomst.

Het viel mij op de de witte buis waar de vlotter inzit licht scheef stond . Waarschijnlijk is dit na de laatste keer zout vullen gebeurt. Die heb ik met wat moeite weer recht gezet en daarna handmatig geregenereerd en nu zit ik weer op 0 hardheid! Ik ben benieuwd of dit nu aanhoudt, ik zal het de komende dagen in de gaten blijven houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Thejman1989

Je kan aan de instellingen veranderen wat je wil maar de capaciteit tussen de regeneratie’s
Wordt bepaald door a: de hardheid van je binnen komende water b: door de hoeveelheid hars c: de zout concentratie.

Als je de backwash terug zet van 2 naar 1 minuut kan dat een negatieve invloed hebben op het proces. Backwash is bedoeld om de hars kolom los te maken en eventueel achter gebleven / op gevangen resten uit het water af te voeren.

Je instelling zou niet meter delay maar meter override moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thejman1989
@wizzopa ik had hem initieel op meter delay gezet zodat hij alleen snachts zou regeneren. Ik zal hem alsnog wel op override zetten maar dat zou niet verklaren dat hij na ongeveer 1 ton verbruik al op een hardheid van 4 zit.

Wat betreft de Backwash tijd, die stond op 2 maar hoort volgens de handleiding juist op 1 te staan, daarom heb ik hem terug gezet. Als hij de komende dagen nog niet goed werkt zet ik deze wel weer naar 2.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Vandaag weer een regeneratie:

Gister stond de watermeter van het waterleidingbedrijf op 3361 liter met 0 dH ( volgens de ontharder 3230 liter )
Vandaag na 3 weken op 3539 liter 1,5 dH.

Hars inhoud 9 liter, Bw 3, Brine 42, Rinse 2, Refill 6 minuten. Zout concentratie 260 g/l

De 3361 liter is dus op de rand van wat met deze instellingen mogelijk is.

[ Voor 21% gewijzigd door wizzopa op 01-03-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Aan de achterkant van mijn R2D2-32, bovenin het grijze deel van de bak, steekt een wit tuitje uit.

Mijn installateur heeft hier niets op aangesloten en ik lijk er ook niets over terug te vinden in de gebruiksaanwijzing.

Waar dient deze voor en kan hier water uit komen? Zo ja wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Zal de overflow wel zijn.
Dus het antwoord is:

Overflow, zodat het "veilig" kan overstromen.
Ja
Wanneer er iets fout gaat en er meer water in komt dan dat er uitgaat tijden een regen. Of wanneer het vat vol zit met zout water, en je gooit er 150 kilo zout bij.. uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat er dan water via de overloop komt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tralapo schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:49:
Aan de achterkant van mijn R2D2-32, bovenin het grijze deel van de bak, steekt een wit tuitje uit.

Mijn installateur heeft hier niets op aangesloten en ik lijk er ook niets over terug te vinden in de gebruiksaanwijzing.

Waar dient deze voor en kan hier water uit komen? Zo ja wanneer?
Dat is de overstort van de bak. Ja er kan water uitkomen als regelklep niet juist werkt of verkeerd is geprogrammeerd, of de vlotter verkeerd is afgesteld of niet werkt.
Dus zit hij er niet voor niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
wizzopa schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 20:01:
[...]

Dat is de overstort van de bak. Ja er kan water uitkomen als regelklep niet juist werkt of verkeerd is geprogrammeerd, of de vlotter verkeerd is afgesteld of niet werkt.
Dus zit hij er niet voor niets.
Hij is echter alleen aan de sluiten als je afvoer lager zit dan de overstort. Bij mijn Delta ontharder stond in de handleiding dat je er een emmer of andere opvangbak onder moest zetten wanneer je afvoer hoger uitkwam dan de overstort.

Opzich wel logisch, want water zonder druk kun je nooit omhoog afvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickmans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07-2023
Hallo jongens,
Al een tijdje dit topic aan het volgen/inlezen i.v.m. de aanschaf van een waterontharder. Ik heb in mijn vorige huis er ook al één gehad, van BWC. Dat was een oude die veel zout verbruikte.
Mijn oog is nu gevallen op de R2D2-32 van Aqmos, mooi klein (weinig ruimte) en met wat aanpaswerk moet het mij lukken om hem aan te sluiten en het vuile water af te voeren. Geen haast, dus mooi projectje :)
Toch heb ik nog een vraag waar iemand mij wellicht in kan adviseren:
Is een montageblok nodig? Ik wil de hardheid instellen op zo'n 4dh. Er zijn veel discussies over, maar 0dh smaakt gewoon niet lekker vind ik. Heb ik hiervoor het montageblok nodig, of heeft dit nog andere voor- of nadelen?

In Duitsland zie ik nu de prijs incl. montageblok op 439,00, en zonder op 399,00. In Nederland een aanbieding in Lochem (kom ik toevallig vaak) 369,00, deze zonder montageblok. Wellicht wel de oudere versie.
Zit er eigenlijk nog een degelijk voordeel in de oude en nieuwe versie, met het oog op het verschil in vlotter?

Groet,
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Sickmans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:31:
Hallo jongens,
Al een tijdje dit topic aan het volgen/inlezen i.v.m. de aanschaf van een waterontharder. Ik heb in mijn vorige huis er ook al één gehad, van BWC. Dat was een oude die veel zout verbruikte.
Mijn oog is nu gevallen op de R2D2-32 van Aqmos, mooi klein (weinig ruimte) en met wat aanpaswerk moet het mij lukken om hem aan te sluiten en het vuile water af te voeren. Geen haast, dus mooi projectje :)
Toch heb ik nog een vraag waar iemand mij wellicht in kan adviseren:
Is een montageblok nodig? Ik wil de hardheid instellen op zo'n 4dh. Er zijn veel discussies over, maar 0dh smaakt gewoon niet lekker vind ik. Heb ik hiervoor het montageblok nodig, of heeft dit nog andere voor- of nadelen?

In Duitsland zie ik nu de prijs incl. montageblok op 439,00, en zonder op 399,00. In Nederland een aanbieding in Lochem (kom ik toevallig vaak) 369,00, deze zonder montageblok. Wellicht wel de oudere versie.
Zit er eigenlijk nog een degelijk voordeel in de oude en nieuwe versie, met het oog op het verschil in vlotter?

Groet,
Martijn
Wat montageblok betreft: Ik zou het wel doen. Zo kun je ook gemakkelijk de ontharder even ontkoppelen indien nodig, en je kan daar veel exacter de mengverhouding aanpassen om op de door jou gewenste 4dh te komen.

De verschillen tussen de oude en nieuwe versie durf ik je niet tevertellen. Volgens mij is het hierboven al naar voren gekomen, en bleek de vlotter hetzelfde te zijn volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabit_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 17:07
Hallo allemaal; voor ons nieuwe huis zijn wij op zoek naar een waterontharder; echter geloof ik dat er een behoorlijk verschil van inzicht is tussen onze kranen leverancier (Hotbath) en Aquacell.

Hotbath geeft aan dat water met 0 hardheid (zoals van Aquacell) problemen (vlekken) gaat opleveren die niet onder de garantie vallen.

Aquacell geeft telefonisch aan dat de kranen van Hotbath gevoeliger zijn dan andere merken; maar dat de vlekken veroorzaakt door achtergebleven mineralen wel te behandelen zijn.

Het advies van Hotbath is om een bepaalde resthardheid te kiezen zodat er toch nog enige vorm van kalk in het water achterblijft.

Al met al begin ik het spoor een beetje bijster te raken; want het is voor mij lastig om te bepalen wat nu de beste oplossing is! Wie heeft er een vergelijkbare situatie meegemaakt en wat zijn jullie bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickmans
Saeverix schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:55:
[...]

Wat montageblok betreft: Ik zou het wel doen. Zo kun je ook gemakkelijk de ontharder even ontkoppelen indien nodig, en je kan daar veel exacter de mengverhouding aanpassen om op de door jou gewenste 4dh te komen.
Bedankt voor je antwoord, ik wist niet het beter te regelen was. Ontkoppelen voor onderhoud bijvoorbeeld gaat dan inderdaad makkelijker (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickmans
mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:23:
Hallo allemaal; voor ons nieuwe huis zijn wij op zoek naar een waterontharder; echter geloof ik dat er een behoorlijk verschil van inzicht is tussen onze kranen leverancier (Hotbath) en Aquacell.

Hotbath geeft aan dat water met 0 hardheid (zoals van Aquacell) problemen (vlekken) gaat opleveren die niet onder de garantie vallen.
Ik ken de kranen van Hotbath niet, wel heb ik ervaring met hardheid van 0. Ik vindt het zelf niet zo lekker smaken, dus ik wil een hardheid van 4dh erin laten zitten. Dan heb je van beide profijt, lekker water en nagenoeg geen last meer van kalkaanslag.
Bij hardheid 0 kan je inderdaad ook wel vlekken krijgen is mijn ervaring, maar dat is niet zo agressief als kalk en is makkelijk weg te poetsen. De slijtage waaraan apparaten lijden van kalk heb je sowieso niet meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoBolD54
  • Laatst online: 14:39
mabit_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:23:

Aquacell geeft telefonisch aan dat de kranen van Hotbath gevoeliger zijn dan andere merken; maar dat de vlekken veroorzaakt door achtergebleven mineralen wel te behandelen zijn.

Het advies van Hotbath is om een bepaalde resthardheid te kiezen zodat er toch nog enige vorm van kalk in het water achterblijft.

Al met al begin ik het spoor een beetje bijster te raken; want het is voor mij lastig om te bepalen wat nu de beste oplossing is! Wie heeft er een vergelijkbare situatie meegemaakt en wat zijn jullie bevindingen?
Wij hebben sinds 8 maanden kranen van Hotbath en een Aquacell en nergens last van. Dus geen vlekken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 11:38
Ook ik wil binnenkort een waterontharder kopen; waarschijnlijk de Aqmos R2D2-32. Aangezien ik (nog) alleen ben is die qua capaciteit ruim voldoende. Echter, ik zie dat de R2D2-48 maar €30,- duurder is. Ik weet dat de R2D2-48 voor huishoudens tot 7 personen is en een grotere zoutvoorraadruimte heeft, maar heeft dit model voor mij nog een ander voordeel, in de zin van dat hij minder vaak hoeft te regenereren? Of zelfs een nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Jackssonss schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 18:10:
Ook ik wil binnenkort een waterontharder kopen; waarschijnlijk de Aqmos R2D2-32. Aangezien ik (nog) alleen ben is die qua capaciteit ruim voldoende. Echter, ik zie dat de R2D2-48 maar €30,- duurder is. Ik weet dat de R2D2-48 voor huishoudens tot 7 personen is en een grotere zoutvoorraadruimte heeft, maar heeft dit model voor mij nog een ander voordeel, in de zin van dat hij minder vaak hoeft te regenereren? Of zelfs een nadeel?
Te grote capaciteit heeft volgens mij niet zoveel nut.
Standaard staat de Aqmos R2D2-32 ingesteld op om de 7 dagen regenereren. Zelf heb ik dat nu verhoogd naar 14 dagen, maar zelfs nu dreig ik niet door de hele beschikbare capaciteit heen te komen voor hij verplicht gaat regenereren (ben ook alleen). Dat voelt als zonde.

Ik ben nog aan het overwegen of ik de regeneratie-interval nog hoger zal zetten, maar volgens mij is dat qua hygiëne en veiligheid niet aan te raden. Daardoor kun je denk ik ook niet echt langer doen met je hogere capaciteit, dus een voordeel heeft het dan sowieso niet direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
Ander voordeel is dat de doorstroomcapaciteit hoger wordt. Dus mocht je een regendouche oid hebben die veel water per minuut verbruikt dan ben je beter af met een groter harsvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22-09 11:38
Michel5128 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 19:01:
Ander voordeel is dat de doorstroomcapaciteit hoger wordt. Dus mocht je een regendouche oid hebben die veel water per minuut verbruikt dan ben je beter af met een groter harsvat.
Goed punt. Ik heb een regendouche met een verbruik van zo'n 10 liter per minuut, dus dat moet met de kleinere kunnen aangezien die een capaciteit heeft van 1.600 liter per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jackssonss schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:56:
[...]

Goed punt. Ik heb een regendouche met een verbruik van zo'n 10 liter per minuut, dus dat moet met de kleinere kunnen aangezien die een capaciteit heeft van 1.600 liter per uur.
Kijk je niet naar de verkeerde getallen. https://www.aqmos.com/med...tenblatt9wd9EoyUy4UeE.pdf

Nenndurchfluss geeft aan hoeveel water er per uur onthard kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickmans
Dan zul je dus eerst je begin hardheid moeten weten. Wanneer je op 20dh zit, en je wil naar 0,5 heb je dus lang niet genoeg voor je regendouche.
10l warm water per minuut? Goede reden om geen regendouche te nemen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
Onze regendouche doet ook 10l/min. Ik vind het heerlijk om 's avonds even te ontspannen onder een fijne straal water dus ik heb het er voor over. Overigens valt dit nog mee, er zijn regendouches die 25l/min doen...

Bovenstaand datablad specificeert niet goed de Nederlandse waarden. Heb zelf een R2D2-32 en dit is in ieder geval geen bottleneck voor de doorstroming. Of hij ook al dit water van 8dH naar 0dH onthardt dat durf ik niet te zeggen, dat heb ik niet gemeten. Maar ik verwacht dat hij in ieder geval een behoorlijk eind komt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Sinds ongeveer 2 jaar hebbnen wij een Aquacell in de meterkast. Omdat ik regelmatig vergat de zoutblokken op tijd bij te vullen ben ik aan de slag gegaan om een aparaatje te maken om het voor mij in de gaten te houden.

Uiteindelijk heb ik dit er van gemaakt: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FYb52fkSneJIDhELBX6MJ0QBvgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv0CZcS9xxORcDOw9bRNISPB.jpg?f=fotoalbum_large

Dit apparaatje heeft een ESP8266 die met wifi kan verbinden en een VL53L0X time of flight sensor om de afstand tot de zoutblokken te meten. Elke paar minuten stuurt hij via MQTT door hoeveel zout er nog over is.

Met een 3d geprinte behuizing heb ik hem op z'n kop in de kap van de ontharder geplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L15deZ6gfDc6_TcMH9icxSQM-EQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEg7Bln2UnL4wWbkfYOle92u.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem nu een paar maanden draaiend en het werkt tot nu toe erg goed, je kan ook goed de spoelmomenten zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zyr0xN5aCF5T6PKfdmA86daQsRQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0FtVm5DgifkeE9XemgYqc4j9.png?f=fotoalbum_large

Hij is inmiddels ook te koop (maar bijna uitverkocht) op Tindie: https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dat is misschien wel iets voor @Dylantje2 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AtlonXP1800 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:37:
Sinds ongeveer 2 jaar hebbnen wij een Aquacell in de meterkast. Omdat ik regelmatig vergat de zoutblokken op tijd bij te vullen ben ik aan de slag gegaan om een aparaatje te maken om het voor mij in de gaten te houden.

Uiteindelijk heb ik dit er van gemaakt: [Afbeelding]

Dit apparaatje heeft een ESP8266 die met wifi kan verbinden en een VL53L0X time of flight sensor om de afstand tot de zoutblokken te meten. Elke paar minuten stuurt hij via MQTT door hoeveel zout er nog over is.

Met een 3d geprinte behuizing heb ik hem op z'n kop in de kap van de ontharder geplakt:
[Afbeelding]

Ik heb hem nu een paar maanden draaiend en het werkt tot nu toe erg goed, je kan ook goed de spoelmomenten zien:

[Afbeelding]

Hij is inmiddels ook te koop (maar bijna uitverkocht) op Tindie: https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/
Interessant, maar hoe meet ie de afstand tussen de zouttabletten?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Hoest met die van jou...
Mss van het weekend uponor persen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

EWK schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:19:
[...]

Interessant, maar hoe meet ie de afstand tussen de zouttabletten?
Ook wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@AtlonXP1800 leuk ding, mooi gedaan.
Meer gegevens zijn altijd leuk, net als de waarschuwing.

Spijtig niet geschikt als voorbeeld voor mezelf.
Aan de andere kant, ik hoef misschien 2x zout te vullen in een jaar.. dus valt wel mee

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

De afstand wordt in mm gemeten vanaf de bovenkant van de waterontharder tot aan de zoutblokken. Ik heb hem op deze manier in de kap van de Aquacell geplakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFs4h3KFMZIIApOGNVT8OI2jjXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBJl5iNdFm4XuscyJoppejvy.jpg?f=fotoalbum_large

En dan meet hij de afstand tot deze blokken die steeds verder naar beneden zakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9aaUjcXPWOtWSTHENetS0IdFs58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btaACpp55XUrJMZPHx0r4nNA.jpg?f=fotoalbum_large

Nou gaan er bij de Aquacell gewoon massieve blokken in, tabletten zijn wellicht iets lastig te meten, maar in theorie zou het ook moeten werken, als je maar iets hebt dat naar beneden zakt na verloop van tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinominie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-08 21:20
KoBolD54 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 17:45:
[...]

Wij hebben sinds 8 maanden kranen van Hotbath en een Aquacell en nergens last van. Dus geen vlekken of iets dergelijks.
Met een hardheid van 0 graden?
Pagina: 1 ... 66 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.