Ja want dat is zover ik weet niet in te stellen bij een Aquacell.
Wordt de smaak van water vooral bepaald door de hardheid?Sickmans schreef op maandag 7 maart 2022 @ 11:31:
Ik wil de hardheid instellen op zo'n 4dh. Er zijn veel discussies over, maar 0dh smaakt gewoon niet lekker vind ik.
Ik heb er geen studie voor gedaan, is puur uit eigen ervaring. Het water smaakt te vlak vindt ik zelf, we drinken veel thee, koffie en water (ook via Sodastream). Met een resthardheid van 4dh gaat de smaak niet erg achteruit.Rzaan schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:46:
[...]
Wordt de smaak van water vooral bepaald door de hardheid?
Hier een Aquacell, zat in de woning toen we deze kochten, wat we ons afvragen.
Maken jullie je water ontharder wel eens schoon en zoja hoe?
Ik heb deze laatst volledig ontkoppeld en alles doorgespoeld, is dit aan te raden en zoja hoe vaak?
Ik heb deze laatst volledig ontkoppeld en alles doorgespoeld, is dit aan te raden en zoja hoe vaak?
bke in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"Chimsie78 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:35:
Hier een Aquacell, zat in de woning toen we deze kochten, wat we ons afvragen.
Water wat door een ontharder gaat is aan de uitgang, voor mits de hars niet verzadigd is, 0 dH.
Als je na de ontharder er onbehandeld, dus hard water bij doe kan je de hardheid regelen.
https://www.aqmos.com/anl...k-1-mit-verschneidung?c=6
Of zelf wat maken
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
MMzonnebaas schreef op zondag 6 februari 2022 @ 20:24:
[...]
Bij deze de NL versie suc6 ermee
https://wetransfer.com/do...ce=notify_recipient_email
So please nog een keer?
xxx
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
@Dylantje2 https://we.tl/t-qoEuqJIoAc of hier https://www.waterontharde...P0Xc69ls5448Zmk8381GI.pdf
[ Voor 61% gewijzigd door wizzopa op 13-03-2022 14:33 ]
DANK!!
The first run is gestart :-)
Wat moet ik wel ene wat niet doen...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Gebruiksaanwijzing lezen misschienDylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:36:
[...]
DANK!!
The first run is gestart :-)
Wat moet ik wel ene wat niet doen...
Ik ben bezig met de koffie en zijn eerste run:-)wizzopa schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:37:
[...]
Gebruiksaanwijzing lezen misschienanders koffie gaan drinken.
Maar als hij klaar is.. de rd72 staat er voldoende water in de bak.
Maar dan vullen met zout..
Tot welk hoogte kan er zout in..
Tot een stukje onder de pekel inzuig neem ik aan?
Of tot het randje???

Die mag je vullen tot de rand.Dylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Ik ben bezig met de koffie en zijn eerste run:-)
Maar als hij klaar is.. de rd72 staat er voldoende water in de bak.
Maar dan vullen met zout..
Tot welk hoogte kan er zout in..
Tot een stukje onder de pekel inzuig neem ik aan?
Of tot het randje???![]()
dus 2 zakken bijna:-)
wel vreemd... eerste run gedaan gedaan...
Komt maar 30-40 cm water in..
Nu 1.5 za van 25 kg erin zitten.. maar zit nu dus nog met pekel ver onder de rand...
Als hij gaat reg. spoelt hij er dan water bij?
Ik zou nu toch ook 1 zak kunnen doen?
Minder sterke pekel.. of praat ik weer poep:-)
Test hij zelf de pekel?
Anders gezegd, ik kan er toch dagelijks zakken in blijven gooien..?
Wat een prut menu zeg... weinig simpels uit te halen..
Nu 1.5 za van 25 kg erin zitten.. maar zit nu dus nog met pekel ver onder de rand...
Test hij zelf de pekel?
[ Voor 16% gewijzigd door Dylantje2 op 13-03-2022 15:51 ]
@Dylantje2
Je wilde geen clack, dus niet zeuren.
1 zak is voorlopig voldoende.
Scheelt weer eruit halen als het mis is.
30 a 40 cm water is normaal. Dit wordt aan het eind van de cyclus weer toegevoegd.
Heb je een dH druppelsetje erbij gekocht?
Je wilde geen clack, dus niet zeuren.
30 a 40 cm water is normaal. Dit wordt aan het eind van de cyclus weer toegevoegd.
[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2022 15:53 ]
Kon geen clack met dit merk..AUijtdehaag schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:53:
@Dylantje2
Je wilde geen clack, dus niet zeuren.![]()
Maar als ik ooit alles werkend .. je kon deze tweaken naar een clack las ik ergens:-)
Setje erbij.. zit nu op 1-2 dh :-)
Maar leidingen zitten ws vol, dus wss over paar dagen nog eens :-)
[ Voor 9% gewijzigd door Dylantje2 op 13-03-2022 15:56 ]
Dylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 15:45:
wel vreemd... eerste run gedaan gedaan...
Nee alleen na de regeneratie vult zich de pekelbak opnieuw zodat er een nieuwe verzadigde zout oplossing ontstaat voor de volgende regeneratie
Maakt niet uit als bak zich opnieuw met water vult.
En je kijkt de volgende dag en er is nog zout in je bak dan is de oplossing verzadigd. Of je nu 100 gram ziet of 50 kg maakt niet uit
Test hij zelf de pekel?
Nee
Tot ie vol is
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Tsja 100 gram of 50 kg...
Ik snap niet hoe ik die zout bak moet zien.
Hoeveel trekt hij er bij zo'n reg. Beurt eruit dan?
Liggen er nu uurtje of 6 in naar ik zie nog steeds blokken..
In mijn beleving.
Zout mengt met het water.
Dus ik kan er dan toch ook maar 1kg ingooien?
Of blijven de blokjes blokjes en geven ze maar een beetje zout af?
Voor de regeneratie van de hars heb je zout nodig. Voor de R2D2 - 72 zal dat 2880 gram zijnDylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:34:
[...]
In mijn beleving.
In 1 liter water kan afhankelijk van de water temperatuur ca 357 gram zout worden opgelost.
Water wat in de container zit is verzadigd met zout, om aan de 2880 gram te komen heb je dus 2880/357=8,06 liter nodig.
Deze 8,06 liter wordt allemaal opgezogen.
Natuurlijk kan je er 1 kilo in doen maar dan werkt je ontharder niet goed.
[ Voor 12% gewijzigd door wizzopa op 14-03-2022 09:52 . Reden: Gegevens -72 gebruikt ]
Het zout geeft zout af aan het water wat er in zit/na het spoelen in komt, op een gegeven moment is dit water verzadigd en kan het niet zouter worden. En zullen de blokken ook niet verder afnemen/meer zout afgeven.Dylantje2 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 22:34:
[...]
In mijn beleving.
Zo heb je na een, in mijn geval, paar maanden nog steeds blokken, alleen een heel stuk minder.
Dus een kilo zou ook kunnen, maar dan heb je misschien maar genoeg voor 1 regeneratie run.
Bron: science19Bij kamertemperatuur heb je minstens 100 gram water nodig om ongeveer 35 gram zout op te lossen; als de temperatuur verandert, verandert ook de hoeveelheid zout die water kan oplossen. Het punt waar water niet langer zout kan oplossen, wordt saturatie genoemd, en dit gebeurt wanneer het zout dat u toevoegt alleen naar de bodem van de oplossing gaat. Er zijn ook verschillende factoren die de oplosbaarheid van zout in water bevorderen.
Kijk natuurkunde....wizzopa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 07:26:
[...]
Voor de regeneratie van de hars heb je zout nodig. Voor de R2D2 - 72 zal dat 2880 gram zijn
In 1 liter water kan afhankelijk van de water temperatuur ca 357 gram zout worden opgelost.
Water wat in de container zit is verzadigd met zout, om aan de 2880 gram te komen heb je dus 2880/357=8,06 liter nodig.
Deze 8,06 liter wordt allemaal opgezogen.
Natuurlijk kan je er 1 kilo in doen maar dan werkt je ontharder niet goed.
Daar was ik toch niet zo heel goed in.
Dat hij verzadigd raakt.... wie had dat gedacht..
Dus bijna checkt hij wel hoeveel zoutwater er doorheen gaat, te weinig, geen goede schoonmaakbeurt zal het zijn...
Thanks
Begint wat te dagen
Ik ben niet de snelste van begrip, maar als hij valt dan gaat hij goed... [ zullen er meerdere hier denken/weten ]
[ Voor 6% gewijzigd door Dylantje2 op 14-03-2022 20:06 ]
De hoeveelheid zoutwater dat wordt opgezogen wordt bepaald door de instelling Brine deze is zo ingesteld dat de eerder genoemde 8,06 liter in ongeveer de helft van de ingestelde tijd wordt opgezogen de rest van de tijd is voor de slow rinse.Dylantje2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:06:
[...]
Kijk natuurkunde....
Daar was ik toch niet zo heel goed in.
Dat hij verzadigd raakt.... wie had dat gedacht..
Dus bijna checkt hij wel hoeveel zoutwater er doorheen gaat, te weinig, geen goede schoonmaakbeurt zal het zijn...
Thanks
Begint wat te dagen
Ik ben niet de snelste van begrip, maar als hij valt dan gaat hij goed... [ zullen er meerdere hier denken/weten ]
Nu ga je weer net te ver:-)wizzopa schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:18:
[...]
De hoeveelheid zoutwater dat wordt opgezogen wordt bepaald door de instelling Brine deze is zo ingesteld dat de eerder genoemde 8,06 liter in ongeveer de helft van de ingestelde tijd wordt opgezogen de rest van de tijd is voor de slow rinse.
Deze snap ik niet
En tsja, alles waterdicht aangesloten 1 lekt, en wat denk de aller onmogelijkste

Dus weer een dagje sleutelen... Een bakje is niet de optie..
En hij lekt net op de plek waar de zak voorraad zout zou moeten staan

Komt wel goed hoor.Dylantje2 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:32:
[...]
Nu ga je weer net te ver:-)
Deze snap ik niet
En tsja, alles waterdicht aangesloten 1 lekt, en wat denk de aller onmogelijkste![]()
![]()
Dus weer een dagje sleutelen... Een bakje is niet de optie..
En hij lekt net op de plek waar de zak voorraad zout zou moeten staan![]()
Ik heb al een tijdje een (koudwater)luchtbevochtiger. Uiteraard vul ik deze met 0dH water. Echter zie ik nu wel dat er spul achterblijft op het wiel:
:strip_exif()/f/image/5ON5tM0EWYmjANXzoE6gc84O.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het voelt heel erg mineraalachtig aan. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het water kleurt ook roodbruin.
Het voelt niet aan als schimmel, maar ik kan me zo voorstellen dat schimmel er wel graag op groeit, net als op kalkafzetting.
:strip_exif()/f/image/5ON5tM0EWYmjANXzoE6gc84O.jpg?f=fotoalbum_medium)
Het voelt heel erg mineraalachtig aan. Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Het water kleurt ook roodbruin.
Het voelt niet aan als schimmel, maar ik kan me zo voorstellen dat schimmel er wel graag op groeit, net als op kalkafzetting.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik ben bezig met een waterontharder. en overweeg voor WTR product te gaan. Ziet er goed uit, zie het veel gebruikt worden en prijs is aantrekkelijk.
Enige grote nadeel is de 8 weken levertijd ivm montage. Iemand advies voor montage in zuid holland die sneller terecht kan? Wil niet zomaar iemand via werkspot zoeken gezien ik wel zoek naar iemand met ervaring.
Enige grote nadeel is de 8 weken levertijd ivm montage. Iemand advies voor montage in zuid holland die sneller terecht kan? Wil niet zomaar iemand via werkspot zoeken gezien ik wel zoek naar iemand met ervaring.
[ Voor 13% gewijzigd door mr3000 op 17-03-2022 13:45 ]
@AUijtdehaag
Ik zag dat je een paar keer de bwt sifon hebt benoemd als airgap voor de afvoer. Nu zit mijn afvoer vrij hoog in de muur waardoor ik maar beperkte ruimte heb om de overloop van het zoutvat aan te sluiten. (de afvoer moet uiteraard lager zitten).
Er vanuitgaande dat je deze zelf ook hebt, weet je wellicht, of kan je meten, wat de afstand is tussen het hart van de afvoerpijp en de horizontale aansluiting op de sifon?
Ik zag dat je een paar keer de bwt sifon hebt benoemd als airgap voor de afvoer. Nu zit mijn afvoer vrij hoog in de muur waardoor ik maar beperkte ruimte heb om de overloop van het zoutvat aan te sluiten. (de afvoer moet uiteraard lager zitten).
Er vanuitgaande dat je deze zelf ook hebt, weet je wellicht, of kan je meten, wat de afstand is tussen het hart van de afvoerpijp en de horizontale aansluiting op de sifon?
/f/image/km8CVSRbS98pkCK0MP3GrxJt.png?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor de serviceAUijtdehaag schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:32:
@Avvd
Exact 10 cm. Beeld vertekend wat.
[Afbeelding]
Hoi,
Ook ik ben in voor een waterontharder. Na hier heel wat pagina’s gelezen te hebben zie ik dat veel mensen kiezen voor een r2d2-32. Nu lees ik ook tussen de regels door dat een ontharder met een clack sturings systeem CM32 misschien beter is. Echter 439 en 799 is nogal een verschil. De vraag is, is het de meerprijs waard.
Daarnaast kom ik er net achter dat ik in de meterkast beperkt ruimte heb. Is het ook mogelijk een op maat gemaakt zout vat te gebruiken met een losse fles?
Ruimte voor de fles = 180x220x1100
Ruimte voor het zout 260x330x620
Ik gebruik nu 150 kuub water per jaar. Met 3 personen. Binnenkort zijn we met z’n 2en. Geen plannen om te verhuizen.
Gr,
Andre
Ook ik ben in voor een waterontharder. Na hier heel wat pagina’s gelezen te hebben zie ik dat veel mensen kiezen voor een r2d2-32. Nu lees ik ook tussen de regels door dat een ontharder met een clack sturings systeem CM32 misschien beter is. Echter 439 en 799 is nogal een verschil. De vraag is, is het de meerprijs waard.
Daarnaast kom ik er net achter dat ik in de meterkast beperkt ruimte heb. Is het ook mogelijk een op maat gemaakt zout vat te gebruiken met een losse fles?
Ruimte voor de fles = 180x220x1100
Ruimte voor het zout 260x330x620
Ik gebruik nu 150 kuub water per jaar. Met 3 personen. Binnenkort zijn we met z’n 2en. Geen plannen om te verhuizen.
Gr,
Andre
[ Voor 22% gewijzigd door frk123 op 18-03-2022 23:51 . Reden: Type cm32 toegevoegd + beperking ruimte ]
De vlotter mag zo hoog geplaatst worden dat hij de water toevoer afsluit vlak voor dat het de overstort uitloopt.Tijntje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 14:57:
Heb wat problemen met mijn WTR ontharder High End 30 liter.
Weet iemand hoe hoog die vlotter moet worden afgesteld voor het grote zoutvat?[Afbeelding]
Bedankt ga ik daar even mee testen.wizzopa schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:17:
[...]
De vlotter mag zo hoog geplaatst worden dat hij de water toevoer afsluit vlak voor dat het de overstort uitloopt.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Waaruit bestaan je problemen.
Merkte dat ik gewoon hard water heb en dat vermoed ik ook al een tijdje had. Kreeg het idee dat het zoutvat niet goed gevuld werd en er te weinig zout werd verbruikt. Heb nu een handmatige regeneratie gestart en ga het zo weer eens bekijken.
Vermoed dat het vlotter mechanisme vast zat.
Hoe veel water verbruikt jullie ontharder tijden een regeneratie?
[ Voor 19% gewijzigd door Tijntje op 19-03-2022 15:32 ]
Mijn de tweakte Aqmos gebruikt nu voor 9 liter harsTijntje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:30:
Merkte dat ik gewoon hard water heb en dat vermoed ik ook al een tijdje had. Kreeg het idee dat het zoutvat niet goed gevuld werd en er te weinig zout werd verbruikt. Heb nu een handmatige regeneratie gestart en ga het zo weer eens bekijken.
18 liter voor BW
32 liter Brine
15 liter Rinse
6,7 liter Refill
Zout concentratie 264 gram / liter hars
Periode capaciteit ca 3300 liter
We zijn nu eindelijk op het moment beland dat we in overleg gaan met een (Water en Elektra) installateur voor onze nieuwe woning. Ze voeren een aantal bekende merken die me wel aanstaan, maar voor de Waterontharder kwamen ze op de proppen met een "Northstar". Ik zie dit merk in al die (bijna 9!) jaren slechts 2x genoemd in dit topic (door @Bor en @grote_oever, Waarvan 1x positief (weinig geluid tijdens regenereren, en 1x neutraal / negatief (geen verschil gemerkt tussen vóór en na plaatsen ontharder).
Zijn er hier mensen die dit merk kennen?
Zelf zat ik gezien de discussies hier te denken aan een merk/type met Clack kleppen (bijvoorbeeld Aqmos CM-32 (of CM-60 bij regendouche)). Ik heb ook elders nog niet veel ervaringen gevonden met de Northstar. In eerste instantie lijken de prijzen wat hoger, maar aangezien ze vaak worden aangeboden inclusief materialen en montage valt het netto wellicht nog mee (maar weet niet hoe goed de kleppen zijn).
Zelf zat ik gezien de discussies hier te denken aan een merk/type met Clack kleppen (bijvoorbeeld Aqmos CM-32 (of CM-60 bij regendouche)). Ik heb ook elders nog niet veel ervaringen gevonden met de Northstar. In eerste instantie lijken de prijzen wat hoger, maar aangezien ze vaak worden aangeboden inclusief materialen en montage valt het netto wellicht nog mee (maar weet niet hoe goed de kleppen zijn).
Heel eerlijk gezegd ik weet niet wat ik er van moet zeggen behalve dat het doet waarvoor ik hem gekocht hebt.Batilan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:07:
We zijn nu eindelijk op het moment beland dat we in overleg gaan met een (Water en Elektra) installateur voor onze nieuwe woning. Ze voeren een aantal bekende merken die me wel aanstaan, maar voor de Waterontharder kwamen ze op de proppen met een "Northstar". Ik zie dit merk in al die (bijna 9!) jaren slechts 2x genoemd in dit topic (door @Bor en @grote_oever, Waarvan 1x positief (weinig geluid tijdens regenereren, en 1x neutraal / negatief (geen verschil gemerkt tussen vóór en na plaatsen ontharder).
Mijn northstar staat in een hoekje dat doet hij daar al 2 jaar goed. Wel moet ik zeggen dat ik de adapter kapot heb gehad en ik een nieuwe moest bestellen. Was binnen paar minuten gefixed en heb er vervolgens geen omkijken naar.
Het is stekker erin, zout erin en hardheid invullen en klaar. Ik begreep dat er merken zijn waar je nog meer kunt invullen/tweaken, maar zou niet weten waarom je dit wilt. Laatst klaagde de buren dat ze zoveel last hebben gehad van kalk. Hier heb ik dus geen last van gehad en de ontkalker doet ook wat hij moet doen.
Fijn aan de northstar is dat de bak behoorlijk groot is. Ik kan er twee zakken in gooien en er vervolgens een jaar niet naar kijken. In 2 1/2 jaar tijd heb ik nu 3 zakken verbruikt. Mensen met een ander merk hoor ik vaak meer verbruiken. Misschien hebben ze door alle instellingen die ze kunnen instellen het regenereren te vaak ingesteld, want ik heb echt 0 last van kalk.
Het probleem met dit apparaat is eigenlijk: ik kan je alleen vertellen wat mijn ervaring is en geen goede reden vertellen waarom je deze moet kopen. Dat gezegd, ik kan je ook geen reden verzinnen waarom je deze niet moet kopen. Hij voldoet aan mijn verwachtingen.
Als je geen verschil merkt tussen voor-en na plaatsing had je al onthard water of is het eea niet goed aangesloten. Geen verschil vind ik echt niet geloofwaardig. Northstar kom ik veel vaker tegen, maar soms ook als 'relabeled naar eigen merk'.Batilan schreef op zondag 20 maart 2022 @ 00:07:Ze voeren een aantal bekende merken die me wel aanstaan, maar voor de Waterontharder kwamen ze op de proppen met een "Northstar". Ik zie dit merk in al die (bijna 9!) jaren slechts 2x genoemd in dit topic (door @Bor en @grote_oever, Waarvan 1x positief (weinig geluid tijdens regenereren, en 1x neutraal / negatief (geen verschil gemerkt tussen vóór en na plaatsen ontharder)
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
@grote_oever kan je je zout verbruik koppel aan je huishoudelijk waterverbruik, anders is het niet mogelijk een vergelijk te maken met andere ontharders.
153m3 jaarverbruik en dat is vergelijkbaar met de persoon die meer gebruikte en dat was vorig jaar 1m3 minderwizzopa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:17:
@grote_oever kan je je zout verbruik koppel aan je huishoudelijk waterverbruik, anders is het niet mogelijk een vergelijk te maken met andere ontharders.
Hoeveel liter gaat er door de ontharder “ periode capaciteit” voor hij weer gaat ontharden, of om hoeveel dagen.grote_oever schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:27:
[...]
153m3 jaarverbruik en dat is vergelijkbaar met de persoon die meer gebruikte en dat was vorig jaar 1m3 minder
Inmiddels de data sheet gevonden😉
[ Voor 5% gewijzigd door wizzopa op 20-03-2022 09:28 ]
Ik heb hem ingevuld, maar heb het idee dat mijn waardes toch afwijken van de rest. Mijn hardheid na bewerking is getest op 0dH. Maar goed, in onze buurt hebben we ook een zachte hardheid. Toch wijken mijn waardes flink af van de rest.AUijtdehaag schreef op zondag 20 maart 2022 @ 08:42:
Misschien even toevoegen aan:
***members only***
Dan kunnen anderen ook de ervaring lezen.
Als ik naar jou getallen kijk kom ik aan een zout concentratie van ca 114 g/l wat ten opzichte van de standaardinstelling van de Aqmos R2D2-32 ( 160 g/l ) laag is.grote_oever schreef op zondag 20 maart 2022 @ 14:28:
[...]
Ik heb hem ingevuld, maar heb het idee dat mijn waardes toch afwijken van de rest. Mijn hardheid na bewerking is getest op 0dH. Maar goed, in onze buurt hebben we ook een zachte hardheid. Toch wijken mijn waardes flink af van de rest.
Ja, die getallen bedoel ik ook. Overigens heb ik wel het idee dat het klopt. Heb weinig zout verbruikt tot nu toe. En in praktijk merk ik geen kalk en de hardheidstest bevestigde dat.wizzopa schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:05:
[...]
Als ik naar jou getallen kijk kom ik aan een zout concentratie van ca 114 g/l wat ten opzichte van de standaardinstelling van de Aqmos R2D2-32 ( 160 g/l ) laag is.
p.s. ik merkte 1x kalk en dat was in de periode dat de adapter kapot was. Toen heeft hij kennelijk een tijdje zonder stroom gestaan.
Met de instellingen die ik gebruik voor de Amos R2D2-32 met 9 l/hars kom ik aan ca 45 kilo per jaar.grote_oever schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:11:
[...]
Ja, die getallen bedoel ik ook. Overigens heb ik wel het idee dat het klopt. Heb weinig zout verbruikt tot nu toe. En in praktijk merk ik geen kalk en de hardheidstest bevestigde dat.
p.s. ik merkte 1x kalk en dat was in de periode dat de adapter kapot was. Toen heeft hij kennelijk een tijdje zonder stroom gestaan.
hoe lang duurt het ongeveer voor alles schoon is?
Heb een boillervat van 200 en van 270 cascade staan.. Dus zal ff duren voordat alles eruit is?
Heb een boillervat van 200 en van 270 cascade staan.. Dus zal ff duren voordat alles eruit is?
Wordt elke dag beter😉Dylantje2 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 21:34:
hoe lang duurt het ongeveer voor alles schoon is?
Moet ik een nieuw topic openen voor advies van jullie experts? Zo niet, stel ik mijn vraag graag hieronder:
Ik ben op zoek naar een waterontharder. Ik ben een leek op dit gebied, maar het liefst plaats ik de waterontharder in de kruipruimte. Maar volgens mij is dat lastig met zout bijvullen (indien dat nodig is).
Je hebt ook van die waterontharders die je om je waterleiding heen plaatst met tie-wraps. Is dat een optie?
Ik ben op zoek naar een waterontharder. Ik ben een leek op dit gebied, maar het liefst plaats ik de waterontharder in de kruipruimte. Maar volgens mij is dat lastig met zout bijvullen (indien dat nodig is).
Je hebt ook van die waterontharders die je om je waterleiding heen plaatst met tie-wraps. Is dat een optie?
@turkeyhakan Je gaat een aantal keer per jaar zout moeten bijvullen. Een zak weegt 25 kg, dus ik hoop niet dat je heel de kruipruimte door moet.
En van die dingen om de waterleiding is niet bewezen dat ze werken. Ze zijn niet echt populair hier....
En van die dingen om de waterleiding is niet bewezen dat ze werken. Ze zijn niet echt populair hier....
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Wij hebben een Waterontharder iQualQ Duo 200 geplaatst in Q4 2021. De eerste maanden hebben we deze gevuld met Boshuis kristallen die we erbij kregen, maar n.a.v. dit topic ben ik eigenlijk meteen overgestapt op de Axal zakken van de Gamma.
Nu merk ik echter sinds een aantal dagen dat er her en der wat hele lichte kalkafzetting op de kranen zit in de badkamer. Dat was de eerste maanden helemaal afwezig. Mijn aanname is dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat de Boshuis kristallen volledig weg zijn en alleen de zouttabletten van Axal hun werk doen, maar ik weet niet of dat de juiste aanname is.
Heeft het nut om de "ontharding" wat hoger te zetten? Of is het verstandig om alsnog terug over te stappen op de kristallen van Boshuis? Een zak Axal kost 10 euro voor 25 kilo en haal ik om de hoek, een zak kristallen van Boshuis kost 10 euro per 15 kilo, plus 15 euro verzendkosten (goedkoopste die ik kan vinden): oftewel 75 kilo = 3 zakken Axal kost 30 euro = 5 zakken Boshuis kost 65 euro. Om en nabij het dubbele.
Nu merk ik echter sinds een aantal dagen dat er her en der wat hele lichte kalkafzetting op de kranen zit in de badkamer. Dat was de eerste maanden helemaal afwezig. Mijn aanname is dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat de Boshuis kristallen volledig weg zijn en alleen de zouttabletten van Axal hun werk doen, maar ik weet niet of dat de juiste aanname is.
Heeft het nut om de "ontharding" wat hoger te zetten? Of is het verstandig om alsnog terug over te stappen op de kristallen van Boshuis? Een zak Axal kost 10 euro voor 25 kilo en haal ik om de hoek, een zak kristallen van Boshuis kost 10 euro per 15 kilo, plus 15 euro verzendkosten (goedkoopste die ik kan vinden): oftewel 75 kilo = 3 zakken Axal kost 30 euro = 5 zakken Boshuis kost 65 euro. Om en nabij het dubbele.
Je kan als test even de slang uit het vat los koppelen op het moment dat het zout water wordt aangetrokken, dan even voelen of je daadwerkelijk zuiging voelt aan het slangetje. Toevallig kwam ik er vorige week achter dat de ontharder juist water richting het zoutvat stuurde. Dit kwam door een piston die vervuild was waardoor er geen vacuum getrokken werd en er geen zoutverbruik en dus ook geen onthard water was. De vacuum kan ook minder zijn waardoor je een 'halve' werking krijgt.Tijntje schreef op zaterdag 19 maart 2022 @ 15:30:
Vervuiling in de injector en/of piston kan dergelijke problemen veroorzaken, een kwestie van goed schoonmaken en invetten.
Was een combinatie van factoren.Avvd schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:28:
[...]
Je kan als test even de slang uit het vat los koppelen op het moment dat het zout water wordt aangetrokken, dan even voelen of je daadwerkelijk zuiging voelt aan het slangetje. Toevallig kwam ik er vorige week achter dat de ontharder juist water richting het zoutvat stuurde. Dit kwam door een piston die vervuild was waardoor er geen vacuum getrokken werd en er geen zoutverbruik en dus ook geen onthard water was. De vacuum kan ook minder zijn waardoor je een 'halve' werking krijgt.
Vervuiling in de injector en/of piston kan dergelijke problemen veroorzaken, een kwestie van goed schoonmaken en invetten.
De vlotter zat vast waardoor het zoutvat niet goed gevuld werd.
Verder stond in de handleiding dat het zoutvat 11 minuten moest vullen echter was dat fout en moet het ruim 35 minuten zijn.
Die correctie kwam nog van WTR.
Heb je ook gecontroleerd of de ontharder ook inderdaad 35 minuten vult en dat de vlotter niet ingrijpt.Tijntje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:02:
[...]
Was een combinatie van factoren.
De vlotter zat vast waardoor het zoutvat niet goed gevuld werd.
Verder stond in de handleiding dat het zoutvat 11 minuten moest vullen echter was dat fout en moet het ruim 35 minuten zijn.
Die correctie kwam nog van WTR.
Dat heb ik inderdaad vandaag getest en hij vult hem zonder dat het bij de vlotter uitkomtwizzopa schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:18:
[...]
Heb je ook gecontroleerd of de ontharder ook inderdaad 35 minuten vult en dat de vlotter niet ingrijpt.
Dan zal hij nu wel beter werken, het is nog al een verschil 11 of 35 minuten.Tijntje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:31:
[...]
Dat heb ik inderdaad vandaag getest en hij vult hem zonder dat het bij de vlotter uitkomt
Zout verbruik gaat natuurlijk wel omhoog.
Weet je misschien hoeveel liter er in de 35 minuten gevuld wordt.
Ik vermoed 9 l/min als ik het zo zie

Al weet ik dat niet helemaal zeker aangezien ik ook water heb verbruikt en dit op de centrale watermeter wordt berekend.
Als het de volgende keer in de nacht gebeurd kan ik het beter zien
Nee, het lijkt een stuk minder, tijdens het vullen is er maar 19 liter gebruikt

Al weet ik dat niet helemaal zeker aangezien ik ook water heb verbruikt en dit op de centrale watermeter wordt berekend.

[ Voor 72% gewijzigd door Tijntje op 21-03-2022 18:46 ]
19 liter is ca 6,7 kilo zout of 224 g/l hars, waarschijnlijk zal het wel beter gaan met de kalk aanslag😉Tijntje schreef op maandag 21 maart 2022 @ 18:42:
Ik vermoed 9 l/min als ik het zo zie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet je zeker dat het zoutafzetting is? Als je in dit topic zoekt op "vlekken" dan moet je even kijken of die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ik heb er ook last van, en dat is niet op te lossen. Heeft met de waterkwaliteit te maken. In sommige gebieden heb je er last van, sommige gebieden helemaal niet.BigSmurf schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:11:
Wij hebben een Waterontharder iQualQ Duo 200 geplaatst in Q4 2021. De eerste maanden hebben we deze gevuld met Boshuis kristallen die we erbij kregen, maar n.a.v. dit topic ben ik eigenlijk meteen overgestapt op de Axal zakken van de Gamma.
Nu merk ik echter sinds een aantal dagen dat er her en der wat hele lichte zoutafzetting op de kranen zit in de badkamer. Dat was de eerste maanden helemaal afwezig. Mijn aanname is dat we inmiddels het punt hebben bereikt dat de Boshuis kristallen volledig weg zijn en alleen de zouttabletten van Axal hun werk doen, maar ik weet niet of dat de juiste aanname is.
Voor wat betreft de zoutkristallen, die kun je ook bij de bouwmarkt halen: https://www.gamma.nl/asso...ontharder-25-kg/p/B168859
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Dat is m'n vermoeden. Ik zal vanavond eens een aantal glazen afspoelen en aan de lucht laten drogen, kijken hoe dat eruit ziet. Als het huidige zout op is kan ik dan altijd een zakje kristallen van de Gamma uittesten.Saeverix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Weet je zeker dat het zoutafzetting is? Als je in dit topic zoekt op "vlekken" dan moet je even kijken of die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ik heb er ook last van, en dat is niet op te lossen. Heeft met de waterkwaliteit te maken. In sommige gebieden heb je er last van, sommige gebieden helemaal niet.
Voor wat betreft de zoutkristallen, die kun je ook bij de bouwmarkt halen: https://www.gamma.nl/asso...ontharder-25-kg/p/B168859
Verdiep je eens in de werking van een ontharder.Saeverix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:51:
[...]
Weet je zeker dat het zoutafzetting is? Als je in dit topic zoekt op "vlekken" dan moet je even kijken of die vergelijkbaar zijn met die van jou. Ik heb er ook last van, en dat is niet op te lossen. Heeft met de waterkwaliteit te maken. In sommige gebieden heb je er last van, sommige gebieden helemaal niet.
In het kort een uitleg zonder te technisch te worden
1) water met kalk stroomt door de cilinder met harsbolletjes
2) kalk bind aan de harsbolletjes (ionenuitwisseling)
3) na bv 4000 liter is de harscilinder verzadigd (kan geen kalk meer opnemen)
4) Dan wordt deze schoongespoeld met een zout oplossing.
Het zoute water en de kalk verdwijnen in het riool De zg. regeneratie.
5) Cilinder wordt na gespoeld met schoon water om laatste zout te verwijderen.
Zout water komt dus niet in het drinkwater !
Conclusie er wordt geen zout aan het water toegevoegd
Het zout wordt alleen tijdens de regeneratie gebruikt om de hars weer te conditioneren en de kalk er uit te halen. Natuurlijk zijn er wel andere mineralen in het water die mogelijk een aanslag kunnen veroorzaken.
Uuh waar zie je mij beweren dat het wel zo is dan?zonnebaas schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:59:
[...]
Verdiep je eens in de werking van een ontharder.
1) water met kalk stroomt door de cilinder met harsbolletjes
2) kalk bind aan de harsbolletjes (ionenuitwisseling)
3) na bv 4000 liter is de harscilinder verzadigd (kan geen kalk meer opnemen)
4) Dan wordt deze schoongespoeld met een zout oplossing.
Het zoute water en de kalk verdwijnen in het riool De zg. regeneratie.
5) Cilinder wordt na gespoeld met schoon water om laatste zout te verwijderen.
Het zout wordt alleen tijdens de regeneratie gebruikt om de hars weer te conditioneren en de kalk er uit te halen. Natuurlijk zijn er wel andere mineralen in het water die mogelijk een aanslag kunnen veroorzaken.
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Wij zijn na onze zoektocht uitgekomen op de WTR Ceramic High End maar vind het lastig te bepalen welke afmeting voor ons het beste past. 10/15/20 of 30L? De website zelf vind ik er ook niet heel behulpzaam in.
We zijn met zn 4-en thuis, twee pubers een bad en regendouche.
Kan iemand ons adviseren hierin?
niets moet......behalve adem halen
Hoeveel water gebruik je per jaar?Niwla schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 12:36:
Wij zijn na onze zoektocht uitgekomen op de WTR Ceramic High End maar vind het lastig te bepalen welke afmeting voor ons het beste past. 10/15/20 of 30L? De website zelf vind ik er ook niet heel behulpzaam in.
Hoeveel water gebruik je (maximaal) tegelijk?
Wat is de hardheid in je regio?
Wil je naar hardheid 0, of iets hoger?
Heb je hier wat aan?mitsumark schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:21:
[...]
Hoeveel water gebruik je per jaar? 180 kuub
Hoeveel water gebruik je (maximaal) tegelijk? Lastig in te schatten. Max 2 punten? Keukenkraan + douche (9l/min)?
Wat is de hardheid in je regio? 12,7
Wil je naar hardheid 0, of iets hoger? Resthardheid 2?
Dan zou de 15/20 geschikt zijn. Neem anders contact op met WTR, ze kunnen je hier goed in adviseren.
Mee eens.
15L is net wat efficiënter wat betreft water en zout verbruik (tijdens regeneraties).
20L hoeft wat minder vaak te regeneren en garandeert beter dat je altijd voldoende capaciteit hebt.
Zelf zou ik voor de grotere gaan.
15L is net wat efficiënter wat betreft water en zout verbruik (tijdens regeneraties).
20L hoeft wat minder vaak te regeneren en garandeert beter dat je altijd voldoende capaciteit hebt.
Ga ik ook zeker nog doen hoor. Maar wil zelf ook info inwinnen. Bedankt voor je reactie.Lieuwe15 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:32:
Dan zou de 15/20 geschikt zijn. Neem anders contact op met WTR, ze kunnen je hier goed in adviseren.
Daar neig ik na aanleiding van jouw bericht ook naar. Bedankt!mitsumark schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 13:54:
Mee eens.
Ik ben mij aan het oriënteren voor een waterontharder. Via Waterhardheid.nl kom ik op een score uit in onze stad van 5,80. Maar de maximale waterhardheid op de postcode kan 11 zijn.
Zelf merken wij dat glazen niet goed zichtbaar worden door kalkaanslag of dat een regendouche minder functioneert door verstopte gaten welke met kalk gevuld zijn.
Door de score van 5,80 ben ik enigszins sceptisch doordat dit als zacht water gemerkt wordt. Zal een waterontharder dan wel een meerwaarde zijn? Of blijf je alsnog deze "problemen" houden?
Zelf merken wij dat glazen niet goed zichtbaar worden door kalkaanslag of dat een regendouche minder functioneert door verstopte gaten welke met kalk gevuld zijn.
Door de score van 5,80 ben ik enigszins sceptisch doordat dit als zacht water gemerkt wordt. Zal een waterontharder dan wel een meerwaarde zijn? Of blijf je alsnog deze "problemen" houden?
Haha Scusa -> Dan is het voor @BigSmurf / grote smurfSaeverix schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 16:17:
[...]
Uuh waar zie je mij beweren dat het wel zo is dan?
Ik heb mijn post aangepast, ik heb gewoon zoutafzetting getypt waar ik kalkafzetting bedoelde. Zelfs na de reactie van @Saeverix dat foutje niet gezien. De werking van de ontharder is mij helder, in die zin, dat het zout niet in het water uit de kraan terechtkomt. Dus geen zout, maar kalk.zonnebaas schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 17:46:
[...]
Haha Scusa -> Dan is het voor @BigSmurf / grote smurf
Oftewel: sinds we die Axal tabletten gebruiken lijkt het alsof er weer heel licht kalkafzetting op de kranen zit. Ik heb een glas laten drogen aan de lucht gisteravond en daar zie ik het niet direct op terug.
Dat is helaas niet het complete verhaal.....zonnebaas schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 15:59:
[...]Verdiep je eens in de werking van een ontharder.
......
Het zout komt in een andere vorm, dus geen keukenzout, toch weer vrij, maar dan tijdens het ontkalkproces.
De hoeveelheid van dat type zout hangt af van de hardheid van het water.
Eea schematisch zo weergegeven als een sterk vereenvoudigde reactievergelijking:
/f/image/xgvKNO6d98RE10mKJHTseKdN.png?f=fotoalbum_large)
Als je met zout= keukenzout (NaCl) bedoelt klopt jouw verhaal wel, maar aangezien zout een algemeen begrip is, is de stelling dat er geen zout in het water toegevoegd wordt niet waterdicht....
Bij het regenereren spoel je zolang na dat alle keukenzout die bij dit regenereren gebruikt werd doorgespoeld is met het drinkwater weg en daar komt geen keukenzout in het drinkwater, alleen in het spoelwater. Dat deel klopt wel. Je moet dus niet te lang spoelen met dit drinkwater anders verbruik je een deel van harscapaciteit agv het kalk dat in het spoelwater zit.... doordenkertje.
Het zijn wat slakken op het zout

Wat info over Natriumwaterstofcarbonaat:route99 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:29:
[...]
[quote]Dat is helaas niet het complete verhaal.....
Het zout komt in een andere vorm, dus geen keukenzout, toch weer vrij, maar dan tijdens het ontkalkproces.
De hoeveelheid van dat type zout hangt af van de hardheid van het water.
Eea schematisch zo weergegeven als een sterk vereenvoudigde reactievergelijking:
[Afbeelding]
Als je met zout= keukenzout (NaCl) bedoelt klopt jouw verhaal wel, maar aangezien zout een algemeen begrip is, is de stelling dat er geen zout in het water toegevoegd wordt niet waterdicht....
Bij het regenereren spoel je zolang na dat alle keukenzout die bij dit regenereren gebruikt werd doorgespoeld is met het drinkwater weg en daar komt geen keukenzout in het drinkwater, alleen in het spoelwater. Dat deel klopt wel. Je moet dus niet te lang spoelen met dit drinkwater anders verbruik je een deel van harscapaciteit agv het kalk dat in het spoelwater zit.... doordenkertje.![]()
Het zijn wat slakken op het zoutmaar dit vult wel in iets meer detail aan hoe het werkt in de diverse fasen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Natriumwaterstofcarbonaat
In de volksmond ook wel "baking soda" genoemd. En in die hoeveelheden binnenkrijgen via het drinkwater is minimaal. En dat geldt ook voor het kalk... bij extreem veel kalk is het vooral het ongemak v/d aanslag, maar kalk is meestal erg nuttig voor het lichaam. Een betrekkelijk kleine groep is mogelijk behept met bepaalde blijkbaar snel zichtbare gevoeligheden voor kalk. Jammer is dat er veel zaken zijn die pas op langere termijn echt schadelijk zijn en die krijgen in verhouding imho veel te weinig aandacht. Psychologisch gezien is dat wel logisch.... iets waar je direct last van heb pak je veel eerder aan dan de zaken die juist pas op langere termijn problemen kunnen geven. Tis een andere discussie... dat dit "zout-verhaal"...
Iemand ervaring met deze: https://big-green.nl/
Ik snap niet hoe ze het doen, er is 'een materiaal' wat kalk niet meer aan de leiding laat plakken.
Ik snap niet hoe ze het doen, er is 'een materiaal' wat kalk niet meer aan de leiding laat plakken.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Zoek even in dit topic op 'TAC'. Staat voor Template Assisted Crystalization en is een bewezen techniek die hier ook wordt gebruikt door 'Big Green'. Weet dat deze techniek door meerdere fabrikanten wordt aangeboden waar het Amerikaanse Watts OneFlow een grote is (en ook beduidend goedkoper dan Big Green).No Hands schreef op maandag 28 maart 2022 @ 10:49:
Iemand ervaring met deze: https://big-green.nl/
Ik heb het zelf even overwogen wegens gebrek afvoer, maar de onderhoudskosten waren veel hoger dan een klassieke waterontharder op basis van ionen-uitwisseling dat ik uiteindelijk een afvoer heb aangelegd vanuit de lavabo-afvoer van een toilet in de buurt.
Ik had toch eindelijk maar eens een air gap toegepast (3d geprinte variant ooit uit dit topic geplukt), maar hier niet goed genoeg over nagedacht. In het 45 graden deel van een y-stuk is dus te schuin.
Was vanmorgen wel even vreemd gezicht, hoe kon het dat de halve hal vochtig was. Is via de centraaldoos naar beneden gekomen (ontharder staat in technische ruimte boven).
Nu de slang maar weer in de afvoer gedrukt en binnenkort maar eens een wat betere situatie creëren.
Was vanmorgen wel even vreemd gezicht, hoe kon het dat de halve hal vochtig was. Is via de centraaldoos naar beneden gekomen (ontharder staat in technische ruimte boven).
Nu de slang maar weer in de afvoer gedrukt en binnenkort maar eens een wat betere situatie creëren.
Het wekte ook mijn interesse, ze zijn vrij transparant over wat alles kost. Behalve over de maandelijks terugkerende kostenpost.c-mattic schreef op maandag 28 maart 2022 @ 17:56:
[...]
Zoek even in dit topic op 'TAC'. Staat voor Template Assisted Crystalization en is een bewezen techniek die hier ook wordt gebruikt door 'Big Green'. Weet dat deze techniek door meerdere fabrikanten wordt aangeboden waar het Amerikaanse Watts OneFlow een grote is (en ook beduidend goedkoper dan Big Green).
Ik heb het zelf even overwogen wegens gebrek afvoer, maar de onderhoudskosten waren veel hoger dan een klassieke waterontharder op basis van ionen-uitwisseling dat ik uiteindelijk een afvoer heb aangelegd vanuit de lavabo-afvoer van een toilet in de buurt.
Je kunt een prijs + offerte ontvangen per mail voor de koolfilter en het greenguard patroon. En daarna lees je dat een onderhoudscontract je gemiddeld 13,50 EUR per maand gaat kosten.
Dus dat is best fors, als je dat over een x aantal jaren uitrekent.
Maar misschien ben ik dan te kort door de bocht en is die technologie het geld daadwerkelijk waard?
PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?
Hier ook aan het knutselen geweest om het zoutniveau te monitoren.
Ik wilde een waterdichte ultrasonic sensor hebben en de wemos d1 mini besturing buiten de ontharder houden.
Met esphome gedaan en animatie met yaml in Home assistant.
YouTube: Salt level monitoring water softener
@Naalroc bedankt voor de hulp met de wemos d1 mini behuizing als proef.
Ik wilde een waterdichte ultrasonic sensor hebben en de wemos d1 mini besturing buiten de ontharder houden.
Met esphome gedaan en animatie met yaml in Home assistant.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
YouTube: Salt level monitoring water softener
@Naalroc bedankt voor de hulp met de wemos d1 mini behuizing als proef.
[ Voor 62% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-05-2022 07:10 ]
Goedenavond,
Wij zijn voor ons thuis aan het kijken naar een waterontharder. Nou is er iemand langsgeweest die advies gegeven heeft en indien we op zijn advies ingaan de levering en installeren ook gaat doen. Echter vind ik het prijskaartje een forse. Hij beveelt ons een Lubron waterontharder aan, dat is tevens het enige merk dat hij levert.
Ik wacht nog op een prijsspecificatie voor de waterontharder en het installeren daarvan aangezien ik nu op de offerte alleen een totaalprijs heb gekregen voor meerdere zaken.
Hebben jullie ervaring met Lubron? Als ik ga googlen lijkt het een merk wat vooral in bedrijven en horeca wordt gebruikt, wat mij doet vermoeden dat het waarschijnlijk wel kwalitatief prima spul is, maar wellicht ook overkill voor een consument?
Hoor graag wie dit merk kennen en wat de ervaringen zijn
Wij zijn voor ons thuis aan het kijken naar een waterontharder. Nou is er iemand langsgeweest die advies gegeven heeft en indien we op zijn advies ingaan de levering en installeren ook gaat doen. Echter vind ik het prijskaartje een forse. Hij beveelt ons een Lubron waterontharder aan, dat is tevens het enige merk dat hij levert.
Ik wacht nog op een prijsspecificatie voor de waterontharder en het installeren daarvan aangezien ik nu op de offerte alleen een totaalprijs heb gekregen voor meerdere zaken.
Hebben jullie ervaring met Lubron? Als ik ga googlen lijkt het een merk wat vooral in bedrijven en horeca wordt gebruikt, wat mij doet vermoeden dat het waarschijnlijk wel kwalitatief prima spul is, maar wellicht ook overkill voor een consument?
Hoor graag wie dit merk kennen en wat de ervaringen zijn
@AUijtdehaag ziet er netjes uit hoor. Enige opmerking: niveau schrijf je anders 
Ben bezig met eenzelfde setup, alleen andere sensor. Het werkt prima, ben nog aan het wachten op wat onderdelen uit China om het netjes af te maken.
Ben bezig met eenzelfde setup, alleen andere sensor. Het werkt prima, ben nog aan het wachten op wat onderdelen uit China om het netjes af te maken.
Volgens mij is het een gat in de markt als iemand hier een standaard onderdeel voor op de markt brengt.s020506 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 07:53:
@AUijtdehaag ziet er netjes uit hoor. Enige opmerking: niveau schrijf je anders
Een paar pagina's terug: AtlonXP1800 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"Niwla schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 08:10:
[...]
Volgens mij is het een gat in de markt als iemand hier een standaard onderdeel voor op de markt brengt.
Ik vond het vooral leuk om eens zelf wat te klussen. Mijn zelfbouwding is iets minder sjiek, maar ook iets goedkoper
Aha....heb ik overheen gelezen. Cool! Heb er een bookmark van gemaakt. Als de waterontharder en het huis klaar is zal ik er nog eens naar kijken.s020506 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 11:35:
[...]
Een paar pagina's terug: AtlonXP1800 in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik vond het vooral leuk om eens zelf wat te klussen. Mijn zelfbouwding is iets minder sjiek, maar ook iets goedkoper
Nu nog even home assistent integratie
[ Voor 3% gewijzigd door Niwla op 29-03-2022 12:13 ]
Ik heb mijn emailadres achtergelaten voor als ze weer beschikbaar zijn. Tot de bouwvak heb ik sowieso nog geen waterontharder dus ik heb de tijd.AUijtdehaag schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 16:14:
@Niwla
Out of Stock - lees ik op tindy
Ik kan er wel een paar meer maken. Ik wacht nog even op de 3d printer.
Waterdichte sensoren zijn ook onderweg
Wij willen wellicht ook een waterontharder aanschaffen, alleen zie ik door de bomen het bos niet. Er zit volgens mij een enorm verschil in prijzen (van 300 tot 1500 euro) en ik kan zelf niet uitvogelen waarom die verschillen er zijn en waar je goed aan doet.
Voornaamste reden om er één aan te schaffen is dat ik een gevoelige huid heb (veel eczeem-gerelateerde klachten, vaak erge jeuk na het douchen over mijn hele lichaam).
Ik zag een soort standaard vragenlijstje voorbij komen die ik even zal invullen:
Hoeveel water gebruik je per jaar?
94 kuub het afgelopen jaar, dit stijgt wel elk jaar iets, zeker nu we sinds 10 maanden een dochter hebben.
Geen idee, theoretisch gezien zouden de kraan, douche, vaatwasser en wasmachine tegelijk water kunnen verbruiken maar dit komt zelden voor.
6.8
Geen idee, is dat beter voor bijvoorbeeld mijn huid, dan wel.
Kan iemand hier een aantal goede opties aanbevelen? Dan kan ik iets gerichter kijken naar wat ik wil.
Voornaamste reden om er één aan te schaffen is dat ik een gevoelige huid heb (veel eczeem-gerelateerde klachten, vaak erge jeuk na het douchen over mijn hele lichaam).
Ik zag een soort standaard vragenlijstje voorbij komen die ik even zal invullen:
Hoeveel water gebruik je per jaar?
94 kuub het afgelopen jaar, dit stijgt wel elk jaar iets, zeker nu we sinds 10 maanden een dochter hebben.
Geen idee, theoretisch gezien zouden de kraan, douche, vaatwasser en wasmachine tegelijk water kunnen verbruiken maar dit komt zelden voor.
6.8
Geen idee, is dat beter voor bijvoorbeeld mijn huid, dan wel.
Kan iemand hier een aantal goede opties aanbevelen? Dan kan ik iets gerichter kijken naar wat ik wil.
@YES
Dan heb je aan deze meer dan genoeg verwacht ik.
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15
https://www.aqmos.com/videos-clack
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/
Ben je zelf handig?
Ben je zelf handig?
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2022 21:24 ]
Op zich ben ik redelijk handig, maar dit zelf gaan doen gaat me iets te ver eigenlijk. Ook omdat ik niet heel veel ruimte heb op de plek waar het moet komen. Dus ik zou hier wel een installateur voor vragen.AUijtdehaag schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:21:
@YES
Ben je zelf handig?
Wat is het grote verschil met een type als de R2D2 van Aqmos en degene die jij hier linkt? Die R2D2 wordt volgens mij veel gebruikt (volgens de excel sheet uit de topicstart zeker) en is een stuk goedkoper geloof ik..
@YES R2D2 is BNT en chinees
https://www.aqmos.com/videos-bnt
Clack is amerikaans
3:59 vs 1:56 om revisie uit te voeren
En chinees is goedkoper.
Neem waar je je goed bij voelt
Clack is amerikaans
En chinees is goedkoper.
[ Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2022 21:29 ]
Dit is abacadabra voor meAUijtdehaag schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:29:
@YES R2D2 is BNT en chinees
Clack is amerikaans
En chinees is goedkoper.
wat zegt die "3:59 vs 1:56 om revisie uit te voeren"? Mij zegt het echt niets
Nee nog niet, zal ik nog wel doen.
Je kan geen verschil noemen tussen die twee zonder een waardeoordeel te vellen/kant te kiezen?
@YES
De R2D2 haalt zijn (opgegeven) capaciteit niet. (zeggen ze)
Van de Clack kan ik niets over zeggen, want ik haal de max volume capaciteit niet binnen 21 dagen...
Dus geen bewijzen over de max capaciteit.
Maar belangrijkste is denk ik, waar jij je goed bij voelt.
Dus ga je voor de goedkoopste of voor de degelijkste (laat maar weer komen die opmerkingen)
De R2D2 haalt zijn (opgegeven) capaciteit niet. (zeggen ze)
Van de Clack kan ik niets over zeggen, want ik haal de max volume capaciteit niet binnen 21 dagen...
Dus ga je voor de goedkoopste of voor de degelijkste (laat maar weer komen die opmerkingen)
Normaal, als ik voor mijn gevoel een beetje kennis opgedaan heb en ongeveer weet wat wat betekent en inhoudt, kies ik inderdaad op gevoel.AUijtdehaag schreef op woensdag 30 maart 2022 @ 21:40:
@YES
De R2D2 haalt zijn capaciteit niet. (zeggen ze)
Nu lukt dat niet omdat ik er dus echt weinig van begrijp. Dus nog maar wat kennis proberen te vergaren dan. Ik zal, om te beginnen, morgen die filmpjes eens bekijken
[ Voor 4% gewijzigd door YES op 30-03-2022 21:42 ]
@YES
Als je geen doe het zelver bent (in de waterontharders cq waterleiding aansluiten) kan je beter naar een installateur kijken dan.
WTR (geen reclame) installeert ze ook https://www.goedkopewaterontharders.nl/ en hebben een goede prijs/kwalteit verhouding.
Als je geen doe het zelver bent (in de waterontharders cq waterleiding aansluiten) kan je beter naar een installateur kijken dan.
WTR (geen reclame) installeert ze ook https://www.goedkopewaterontharders.nl/ en hebben een goede prijs/kwalteit verhouding.
[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-03-2022 21:53 ]
Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.