Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 68 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:13
Of kijk naar de Aqmos SEK-15. Geen prulwerk met afstellen van alle verschillende stappen maar gewoon inkomende hardheid en gewenste uitkomende hardheid instellen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

paar weekjes..
Douchekranen schoner
douchedeur hele kleine spikkels nog [ dus verbetering ]
water smaakt iets anders
Zachtere was..

Allemaal van de directeur....

En mooier, mijn lekje is uit zichzelf dicht gegaan, scheelt me sleutelen

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:47
YES schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:58:
Goedenavond,

Wij zijn voor ons thuis aan het kijken naar een waterontharder. Nou is er iemand langsgeweest die advies gegeven heeft en indien we op zijn advies ingaan de levering en installeren ook gaat doen. Echter vind ik het prijskaartje een forse. Hij beveelt ons een Lubron waterontharder aan, dat is tevens het enige merk dat hij levert.

Ik wacht nog op een prijsspecificatie voor de waterontharder en het installeren daarvan aangezien ik nu op de offerte alleen een totaalprijs heb gekregen voor meerdere zaken.

Hebben jullie ervaring met Lubron? Als ik ga googlen lijkt het een merk wat vooral in bedrijven en horeca wordt gebruikt, wat mij doet vermoeden dat het waarschijnlijk wel kwalitatief prima spul is, maar wellicht ook overkill voor een consument?

Hoor graag wie dit merk kennen en wat de ervaringen zijn :)
Wij hebben sinds 2015 een Lubron staan. Doet het prima en idd degelijk gebouwd. Toen er iets mee was, waren ze er snel om het te repareren.

Gaat 75 kg zout in die wij hebben, dus 1 keer per half jaar vullen.

Ik denk dat ze vooral leveren aan professionele installateurs die zich ook richten op bedrijven (dat begreep ik destijds van mijn installateur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavkir
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
Heeft er iemand ervaring inmiddels met de ceramische wateronthaarders van WTR hehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucbossink
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20:12
AUijtdehaag schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:11:
Hier ook aan het knutselen geweest om het zoutniveau te monitoren.
Ik wilde een waterdichte ultrasonic sensor hebben en de wemos d1 mini besturing buiten de ontharder houden.
Dit is even een proefmodelletje, vandaar het wit grijs en zwart. 8)
Met esphome gedaan en animatie met yaml in Home assistant.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

YouTube: Salt level monitoring water softener

@Naalroc bedankt voor de hulp met de wemos d1 mini behuizing als proef. (y)
Wij hebben sinds vandaag een waterontharder van WTR. De Ceramic Premium 15 Ook ik zou graag een sensor willen om het zoutniveau te meten om dat vervolgens via Home Assistant te monitoren. Echter maakt de Ceramic gebruik van een nat zoutbad. Kan iemand mij vertellen of zo'n ultrasone sensor als deze (klik) dan alsnog werkt? Of zal deze dan de afstand tot het water meten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@lucbossink
Je geeft de hoogte aan tot aan het water (tot daar de procentschaal berekenen)
Ultrasoon is geluid, dus hij zal meten tot het water.

Ik heb een aantal waterdichte sensoren besteld, dus kan er binnenkort een paar meer maken.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-04-2022 21:08 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavkir
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-04-2022
@lucbossink maat de onthaarder veel geluid bij de regeneratie? Waar heb je hem geïnstalleerd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

AUijtdehaag schreef op maandag 28 maart 2022 @ 19:11:
Hier ook aan het knutselen geweest om het zoutniveau te monitoren.
Ik wilde een waterdichte ultrasonic sensor hebben en de wemos d1 mini besturing buiten de ontharder houden.
Dit is even een proefmodelletje, vandaar het wit grijs en zwart. 8)
Met esphome gedaan en animatie met yaml in Home assistant.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

YouTube: Salt level monitoring water softener

@Naalroc bedankt voor de hulp met de wemos d1 mini behuizing als proef. (y)
My hero :-)
Je kunt wel een winkel beginnen op tindy...
O-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucbossink
AUijtdehaag schreef op maandag 4 april 2022 @ 21:07:
@lucbossink
Je geeft de hoogte aan tot aan het water (tot daar de procentschaal berekenen)
Ultrasoon is geluid, dus hij zal meten tot het water.

Ik heb een aantal waterdichte sensoren besteld, dus kan er binnenkort een paar meer maken.
Super, dank voor je antwoord. Ik heb zelf al een sensor en een ESP liggen, dus ga eerst even knutselen. Mocht ik er niet uit komen, dan meld ik me wel!
Kavkir schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 00:11:
@lucbossink maat de onthaarder veel geluid bij de regeneratie? Waar heb je hem geïnstalleerd ?
De ontharder staat in de kruipruimte en het zoutvat in de meterkast. Durf geen antwoord te geven op de vraag of de regeneratie "veel" geluid veroorzaakt. Het enige dat ik kan zeggen is dat er voor mij prima doorheen te slapen valt. Maar het geluid wordt uiteraard ook gedempt door het luik dat er boven hangt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een waterontharder te kopen.
Onlangs heeft mijn dochtertje van 1,5 eczeem gekregen en dat was voor mij de reden om de knoop door te hakken.

Dan wordt het uitzoeken, omdat ik een eigen bedrijf heb kan ik bestellen bij de Technische Uni en kan ik er redelijk goedkoop aan een ontharder komen. Ik laat de foto’s voor zich spreken.

Uiteraard zal ik mijn ervaring hier ook delen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFODfEwQXJ9eHWQdAsairiKYYr0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6e9LY44qVe5E3Y0NJsIpOfA8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_LP6MRWxGHB_pSEKf2HsuVprxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qazEGYTO1Mnz0cylLjXVCeH7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lb3b_GZbYdnvdd6k7yD172-KT3M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V7wa5CRCI8OeBlv8PmkqVKoE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IVt6CR0WW_KbPsY8V2BqhmQ0yk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P3S5ZkUPa2oVMFch2DKftiSK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k8gJyMDnF879M5DOVFeSuM6XWck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ikSK2vFx9D4xzPTBJj99zs05.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Pjku61o2Oeqhb-6bVPnbNRenr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSM91GBFmSS6oUkaLVEe8kLP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i-l0m7khKNG0PKOHAbvT51E9umU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8W8GxvaH02ZI40q96xdT4PQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pMn1bgpr_G7oMEaGfpMyjhrNhAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nk5dimbPiWFfOuhTjDTDvMjp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSBNS1VN5wf8qR7DGVx-nn-VYfk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOHmcAqFOWLz90vvUgEa7QWC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxlm_kkKKDqCCeGHLwI9vCNTvPI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vKUKw85QwCJOcJcL3e8xZ5E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@MRBaas
2 bar op de manometer. Geen klachten?
Ik heb het CA gedeelte omgewisseld voor een EA en heb weer 3 bar.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2022 03:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:13
MRBaas schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 21:22:
Ik loop al een tijdje met de gedachte om een waterontharder te kopen.
Onlangs heeft mijn dochtertje van 1,5 eczeem gekregen en dat was voor mij de reden om de knoop door te hakken.
Mijn vader heeft ook veel last van eczeem, sinds ik daar een ontharder gezet heb heeft hij het vermoeden dat hij er meer last van heeft. Verwacht dus geen wonderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 12:02
Knikmops schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:48:
[...]

Mijn vader heeft ook veel last van eczeem, sinds ik daar een ontharder gezet heb heeft hij het vermoeden dat hij er meer last van heeft. Verwacht dus geen wonderen...
Tja, ik heb toch echt veel minder last sinds we een ontharder hebben. Het zal per persoon verschillen, maar heb veel minder last van droge huid na het douchen. Eczeem kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, heb nog niet eerder gehoord dat mensen er juist meer last van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffen83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 26-05 15:07
Ik ben me ook al enige tijd aan het orienteren op een waterontharder maar heb wat speciale wensen en ik krijg moeilijk helder wat dit betekend voor onze keuze.

Hoeveel water gebruik je per jaar?
320 kuub het afgelopen jaar, dit is sterk afhankelijk van de droogte van de zomer omdat er gesproeid wordt met drinkwater. (bewuste keuze die niet gewijzigd zal worden)

Hoeveel water gebruik je (maximaal) tegelijk?
De hoofdleiding zit rechstreeks op de sproeiinstallatie aangesloten. Als we ergens in het huis water gebruiken en we zijn tegelijk aen het sproeien is er significant minder waterdruk en volume. We willen de waterhoeveelheid en druk gelijk houden aan de huidige situatie. (Ik kan het wel meten als ik eens sproei als dat zinvol is)

Wat is de hardheid in je regio?
7.95

Wil je naar hardheid 0, of iets hoger?
Naar 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-06 08:34
Iemand bekend met Soft Water Systems?
Ze zouden sinds 2004 een KvK hebben, maar ik kan maar een handjevol reviews vinden en daar vraag ik mij ook af hoe betrouwbaar ze zijn...
Op Solvari wel veel reviews, alleen blijft vreemd dat ik op Google, Facebook of Trustpilot (bijna) geen reviews kan vinden. Hier in topic zie ik ze ook maar 1x.

[ Voor 5% gewijzigd door DialOut op 06-04-2022 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@DialOut daar heb je er al bijna 2 voor, voor de prijzen die ze vragen.
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=43

Verder geen ervaring met het bedrijf hoor. Al is het bij mij in de “buurt”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRBaas
Knikmops schreef op woensdag 6 april 2022 @ 11:48:
[...]

We gaan het meemaken. om het weekend is ze bij mij, als er verbetering inzit, laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
AUijtdehaag schreef op woensdag 6 april 2022 @ 03:09:
@MRBaas
2 bar op de manometer. Geen klachten?
Ik heb het CA gedeelte omgewisseld voor een EA en heb weer 3 bar.
Ik merk wel drukverlies. Statisch stijgt de druk soms tot 3,7 Dynamisch zakt de druk tot 2,2 bar.
Als installateur heb ik mij te houden aan de voorschriften, momenteel heb ik er geen hinder van.
sowieso binnenkort de flow meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
-

[ Voor 99% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-04-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
MRBaas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:08:
[...]

Ik merk wel drukverlies. Statisch stijgt de druk soms tot 3,7 Dynamisch zakt de druk tot 2,2 bar.
Als installateur heb ik mij te houden aan de voorschriften, momenteel heb ik er geen hinder van.
sowieso binnenkort de flow meten.
Mocht je je bedenken
https://www.installatieva...-ea-beveiliging-220020162

En ik mis volgens mij de airgap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
Dankje, de eventuele ombouw van de CA klep houdt ik even in gedachte.

Zowel de overloop van het vat als de afvoer zijn middels slangen op het riool aangesloten. Dat is op een zodanige manier aangesloten dat er nooit rioolwater in de ontharder kan stromen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
Griffen83 schreef op woensdag 6 april 2022 @ 12:32:
Ik ben me ook al enige tijd aan het orienteren op een waterontharder maar heb wat speciale wensen en ik krijg moeilijk helder wat dit betekend voor onze keuze.

320 kuub het afgelopen jaar, dit is sterk afhankelijk van de droogte van de zomer omdat er gesproeid wordt met drinkwater. (bewuste keuze die niet gewijzigd zal worden)

De hoofdleiding zit rechstreeks op de sproeiinstallatie aangesloten. Als we ergens in het huis water gebruiken en we zijn tegelijk aen het sproeien is er significant minder waterdruk en volume. We willen de waterhoeveelheid en druk gelijk houden aan de huidige situatie. (Ik kan het wel meten als ik eens sproei als dat zinvol is)

7.95

Naar 0
sproeien met onthard water is niet goed voor je planten, vanwege verhoogd Natriumgehalte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:55
MRBaas schreef op woensdag 6 april 2022 @ 15:30:
Zowel de overloop van het vat als de afvoer zijn middels slangen op het riool aangesloten. Dat is op een zodanige manier aangesloten dat er nooit rioolwater in de ontharder kan stromen.
En hoe heb je dat gedaan? Kan alleen maar leerzaam zijn voor andere hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:35
geertk schreef op woensdag 6 april 2022 @ 17:00:
[...]

sproeien met onthard water is niet goed voor je planten, vanwege verhoogd Natriumgehalte.
Wij hebben een splitsing naar de buitenkraan gemaakt voor de wateronthander precies om die reden (plus dat het zonde is zout te verbruiken om de tuin van water met weinig mineralen te voorzien). Dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:39
Waah schreef op donderdag 7 april 2022 @ 09:41:
[...]

Wij hebben een splitsing naar de buitenkraan gemaakt voor de wateronthander precies om die reden (plus dat het zonde is zout te verbruiken om de tuin van water met weinig mineralen te voorzien). Dus dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden.
Kun je dan niet simpelweg de bypass aanzetten wanneer je de tuin gaat sproeien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Waah
vinom schreef op donderdag 7 april 2022 @ 10:00:
[...]

Kun je dan niet simpelweg de bypass aanzetten wanneer je de tuin gaat sproeien?
Alles kan, maar ik hoef geen onthard water in de tuin, nooit. Dus waarom elke keer moeilijk doen als het makkelijk kan? :+ Daarnaast is de waterontharder best simpel te bereiken, maar moet wel de kast inkruipen. Daar heb ik helemaal geen zin in :+

Ik ben van de "liever 1x goed" mentaliteit. De extra kosten waren nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucbossink
Heeft iemand ervaring met een chlorinator (van WTR)? Het klinkt als de duurzamere optie, gezien er dan niet jaarlijks gespoeld meer hoeft te worden met een ontsmettingsmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-05 19:45
lucbossink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:34:
Heeft iemand ervaring met een chlorinator (van WTR)? Het klinkt als de duurzamere optie, gezien er dan niet jaarlijks gespoeld meer hoeft te worden met een ontsmettingsmiddel.
Ja, ik heb ook een chlorinator. Ik heb er geen omkijken naar, en merk er verder geen nadelen van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:24
Ik kwam er laatst achter dat de hardheid van het water hier 14 is, ipv de 9,5 opgegeven door de Brabant Water. Vond het zo raar dat ik de opgegeven capaciteit niet haalde. Iemand meer met zo'n grote afwijking?
lucbossink schreef op donderdag 7 april 2022 @ 18:34:
Ik heb er naar gevraagd, maar ze waren er zelf geen fan van omdat het chloor agressief zou zijn en de hars zou kunnen aantasten. Dus ik ga spoel hem elk jaar maar door met harscleaner.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Iron out is hier te koop. Dus dat wordt wat lastig ;)

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
s020506 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 22:30:
Ik kwam er laatst achter dat de hardheid van het water hier 14 is, ipv de 9,5 opgegeven door de Brabant Water. Vond het zo raar dat ik de opgegeven capaciteit niet haalde. Iemand meer met zo'n grote afwijking?

[...]

Ik heb er naar gevraagd, maar ze waren er zelf geen fan van omdat het chloor agressief zou zijn en de hars zou kunnen aantasten. Dus ik ga spoel hem elk jaar maar door met harscleaner.
Hier is de werkelijke hardheid ook hoger dan opgegeven.
Opgave is dacht ik circa 7, maar werkelijk fluctueert dit tussen de 11 en 13.

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Hier geen chlorinator. Wat voor resin cleaner gebruiken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:07
Waah schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:56:
Hier geen chlorinator. Wat voor resin cleaner gebruiken jullie?
Resin Clean van Aqmos, maar ook via Bol te koop.

1 jaar terug voor het laatst gebruik.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extigo
  • Laatst online: 20:52
In verband met onze nieuwe badkamer willen mijn vrouw en ik graag een waterontharder aanschaffen. Ik heb al wat onderzoek gedaan en gekeken naar Boshuis en Aquacell, maar lees hier veel over de Aqmos R2D2. Echter ben ik niet heel handig en zou ik graag een compleet pakket willen kopen inclusief installatie. Ik heb het lijstje van Visca even overgenomen en hieronder ingevuld.

130 kuub het afgelopen jaar, maar dat zal dit jaar wat hoger worden door de nieuwe regendouche in de badkamer.

Goeie vraag, het gebruik van de wasmachine, douche en badkuip moet wel kunnen, maar hoeveel dit dan is, geen flauw idee.

8,5 ᵒdH (aldus Evides)

Ik denk dat ik hem niet helemaal op 0 zou zetten, maar instelbaar zou fijn zijn, dan kunnen we het een beetje uitproberen.

Hebben jullie een advies of een installateur die bij mij in de omgeving (Hoeksche Waard) een Aqmos zou kunnen installeren? Of adviseren jullie dan om te gaan voor een Boshuis, Aquacell of andere toko?

Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Extigo
130 m3 dan zit je al snel aan 350 liter per dag.
A 10 dagen is dat 3500 liter.

Je kan eens kijken bij @Arjantje1985 WTR ontharders eventueel.
Die is ook redelijk scherp geprijsd en installeert ook.

[ Voor 93% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-04-2022 03:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-06 12:47
Na een paar weken heen en weer mailen met Aqmos bleek eindelijk duidelijk wat er mis was. We kregen de hardheid maar niet lager dan zo'n 5.5-6 vanaf 10, terwijl we graag 0 willen. Bleek dat de draaiknop om resthardheid in te stellen op de klep niet compleet was. Er misten 2 veertjes en een rood dopje. Gekke was dat ik al eerder had voorgesteld om die te vervangen en ze stuurden me toen inderdaad een vervanger, maar alsnog zonder veertjes en dopje dus dat schoot niet op. Uiteindelijk met iemand van de technische afdeling stap voor stap alles nagegaan, telkens foto's heen en weer sturen, toen was het opgelost. Ze doen wel echt hun best om je daar goed te helpen (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M_sLZlj67TLSXVOFaphvrTtFNj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nT7I2vze8yZZ4UZuEyMvwp9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jVqkb37d3TYkoUTRoKVO9yx3mSc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOnDNQw9jZm7DsuGJbr8lE6n.jpg?f=fotoalbum_large

Dit heb ik verder nog over na installatie, kan iemand hier iets mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WlW4V1QFbsxf077Mg96D3QfdaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45zgcqVLHJCQNIfTaf4vlKfq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nico Klus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 23:41

Aan dit bericht kunnen geen rechten ontleend worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• athvdk
  • Laatst online: 18-04 01:13
In Winsum FR 6,50 voor 25 kg Regenerit zouttabletten (niet bij de Welkoop :-))
Dus als je in de buurt bent scheelt het toch weer 3,50 per zak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
Met een zak of 20 heb in mijn benzine er weer uit:-)

Kan je nagaan wat een marge er op zout zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:05
Kun je toch net zo goed bij de gamma om de hoek axal of isifix halen, kost ook een tientje?
Met 2 zakken per jaar maakt het toch helemaal niet uit of het een paar euro duurder is...

[ Voor 33% gewijzigd door mitsumark op 15-04-2022 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
henkNL schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:52:
[...]

Hier is de werkelijke hardheid ook hoger dan opgegeven.
Opgave is dacht ik circa 7, maar werkelijk fluctueert dit tussen de 11 en 13.
Hoe kom je daar achter? :? Ik snap ook geen bal van de diverse websites. Ik heb in een stadje gewoond waar veel harder water was dan in mijn woonplaats daarvoor en ik veel meer kalkaanslag had. Vul ik de oude postcodes in, dan zou in woonplaats 2 zachter water zijn dan in woonplaats 1. Klopt geen bal van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
meten, met een test kit voor water hardheid

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico Klus
mitsumark schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:36:
Kun je toch net zo goed bij de gamma om de hoek axal of isifix halen, kost ook een tientje?
Met 2 zakken per jaar maakt het toch helemaal niet uit of het een paar euro duurder is...
Klopt, maar mijn karwei, gamma en praxis om de hoek heeft die niet. En bestellen 1 of 2 zakken via de website kan ook niet. Daar zullen meer mensen last van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07-2022
Hallo allemaal,

Is er ergens een overzicht van de gangbare waterontharders inclusief de mogelijkheden/opties? dus tijdgestuurd, volumegestuurd of beide, afmetingen, kosten, etc.?

Groet,
Domotix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Domotix schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:36:
Hallo allemaal,

Is er ergens een overzicht van de gangbare waterontharders inclusief de mogelijkheden/opties? dus tijdgestuurd, volumegestuurd of beide, afmetingen, kosten, etc.?

Groet,
Domotix
Probeer hier eens https://waterontharderkiezen.nl/ en aanvullend in TS een Excel met door andere Tweakers gebruikte ontharders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
wizzopa schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:39:
[...]

Probeer hier eens https://waterontharderkiezen.nl/ en aanvullend in TS een Excel met door andere Tweakers gebruikte ontharders.
Ja die had ik al gezien, maar doelde meer op een totaal overzicht ipv voor elk apparaat gaan kijken wat de opties zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justerik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 09:46
Hallo,

Na het renoveren van de badkamer zit ik te denken aan het plaatsen van een waterontharder. De waterleiding zit in de waterput maar hier zit geen afvoer, is het dan nog steeds mogelijk hier een ontharder te (laten) plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@justerik De afvoer mag ergens anders zitten.
Ook hoger is toegestaan. Waterdruk zorgt ervoor dat de afvoer werkt.
Kun je via de kruipruimte niet een aansluiting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
En anders op basis van TAC, zoals de oneflow, is geen afvoer nodig.
Doorgaans iets goedkoper in aanschaf en makkelijker zelf aan te sluiten, wel (fors) duurder in gebruik.

Ontharder:
Aanschaf 400-2000 euro
Zout 20-40 euro per jaar
Water 1-2 euro per jaar
Onderhoud 20 per jaar

Tac:
Aanschaf 400-800 euro
Filter 100-150 per jaar

[ Voor 32% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2022 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 24-06 21:35
AUijtdehaag schreef op maandag 18 april 2022 @ 10:27:
Hoeveel hoger en wat is ongeveer de maximale afstand naar de afvoer? Want dan zou ik ipv de waterleiding omleggen richting de garage ook gewoon de afvoerslang naar de garage kunnen trekken. (Waar een inpandige hemelwaterafvoer richting het riool zit). Zou een hoop gedoe schelen in de installatie :D
Voor wat het uit maakt, heb de WTR ceramic premium 20 op het oog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
chevsticks schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:33:
[...]

Hoeveel hoger en wat is ongeveer de maximale afstand naar de afvoer? Want dan zou ik ipv de waterleiding omleggen richting de garage ook gewoon de afvoerslang naar de garage kunnen trekken. (Waar een inpandige hemelwaterafvoer richting het riool zit). Zou een hoop gedoe schelen in de installatie :D
Voor wat het uit maakt, heb de WTR ceramic premium 20 op het oog.
Ik zie het in de handleiding niet staan, maar dacht dat 1m omhoog en 5m horizontaal nog acceptabel was. Heb ook wel eens 10m horizontaal gezien.. Weet niet meer voor welk type.
Beste is even navragen, @Arjantje1985 Weet dat wel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mitsumark op 18-04-2022 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• justerik
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23-06 09:46
Er is helaas geen kruipruimte aanwezig, en in de waterput wordt de aftakking gemaakt voor koud water, dus op een later punt (bij de cv ketel oid) de ontharder plaatsen heeft geen nut. De afvoer loopt wel aan de andere kant van de fundering maar dit lijkt me veel werk om te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
En je overloop dan? die werkt toch op zwaartekracht, toch?

[ Voor 31% gewijzigd door Domotix op 19-04-2022 08:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Domotix
Slang - airgap siphon - riool.
Slang + ontharder kan lager zitten.
Airgap natuurlijk niet lager dan riool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@Domotix Wanneer komt er water uit de overloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
wizzopa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:46:
@Domotix Wanneer komt er water uit de overloop?
Als er iets verstopt zit en hij overloopt :)
Lees hier in ieder geval dat je meestal 2 aansluitingen op je riool hebt. 1 voor na/tijdems regeneratie en 1 voor overloop. Op zich ook logisch, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Domotix schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:
[...]

Lees hier in ieder geval dat je meestal 2 aansluitingen op je riool hebt. 1 voor na/tijdems regeneratie en 1 voor overloop. Op zich ook logisch, toch?
De overloop treed in werking als

Tijdens de initiële opstart er bv te veel water in de container zit er er dan zout bij gedaan wordt ( dus eigenlijk een verkeerde start procedure )

Een defect aan de regelklep waar door er tijdens de refill water in de container blijft stromen ( maar dan moet de brine valve in grijpen en de toevoer stoppen )

Te hoog afgestelde of defecte brine valve ( als de regelklep defect is )

Verkeerd ingestelde refill tijd ( maar dan moet de brine valve in grijpen en de toevoer stoppen )

Eigenlijk is de kans op overlopen te verwaarlozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Domotix schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:
[...]

Dan neem je een los zoutvat en die plaats je hoger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:00:
[...]

Dan neem je een los zoutvat en die plaats je hoger?
Emmer onder de overloop met een lek sensor en dan aan de Domotica ;) en een elektrische kraan in de aanvoer. https://imgur.com/iAMCfaI

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 19-04-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotix
wizzopa schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 17:15:
[...]

Emmer onder de overloop met een lek sensor en dan aan de Domotica ;) en een elektrische kraan in de aanvoer. https://imgur.com/iAMCfaI
En dan maar hopen dat je (op tijd) thuis bent :+ Maar het idee vind ik wel ok :) Iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
Ben mij aan het orienteren op een waterontharder, en mij leek de High-end Fleck 5800 XTR - 10 wel wat, mooi formaat, droog zoutbad, resthardheid instelbaar, goeie prijs, etc.

Het viel mij alleen erg tegen (vergeleken met andere waterontharders van 8-10L) dat de flow zo laag is volgens de specificaties namelijk slechts 500 liter/uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNhhw3n-Djmtv9vk0AYypLtq-eQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ni5c2C353tG5eep7Y9LIOGE5.png?f=fotoalbum_large

Dit terwijl bijv. de befaamde Aqmos CM32 met 'slechts' 8L claimt 1000 liter/uur te doen (volgens DIN norm), en dan ook nog eens met 20dH naar 8dH, wat effectief -12dH is.

Zover ik het zie zou de gekozen een hoogwaardiger apparaat moeten zijn (qua klep), met 25% extra hars.

Dus, mis ik iets? :)

[ Voor 4% gewijzigd door - J.W. - op 19-04-2022 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
De beruchte Aqmos haalt vaak maar de helft van zn opgegeven waardes, dus dat klopt dan weer (ongeveer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Vrijwel alle andere ontharders geven ook allemaal hogere waarden op, kloppen die ook niet?

En belangrijker nog, ga je er in de praktijk iets van merken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
chevsticks schreef op woensdag 20 april 2022 @ 18:23:
Vrijwel alle andere ontharders geven ook allemaal hogere waarden op, kloppen die ook niet?

En belangrijker nog, ga je er in de praktijk iets van merken?
Ik kan met zeer grote zekerheid zeggen dat de waarden van de Aqmos R2D2-32 niet kloppen.

Navraag bij andere leveranciers mbt capaciteit, water en zout verbruik werden afgedaan met stil zwijgen geen enkele reactie, je zou bijna denken dat ze wat te verbergen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 14:10
- J.W. - schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:09:
Ben mij aan het orienteren op een waterontharder, en mij leek de High-end Fleck 5800 XTR - 10 wel wat, mooi formaat, droog zoutbad, resthardheid instelbaar, goeie prijs, etc.

Het viel mij alleen erg tegen (vergeleken met andere waterontharders van 8-10L) dat de flow zo laag is volgens de specificaties namelijk slechts 500 liter/uur.

[Afbeelding]

Dit terwijl bijv. de befaamde Aqmos CM32 met 'slechts' 8L claimt 1000 liter/uur te doen (volgens DIN norm), en dan ook nog eens met 20dH naar 8dH, wat effectief -12dH is.

Zover ik het zie zou de gekozen een hoogwaardiger apparaat moeten zijn (qua klep), met 25% extra hars.

Dus, mis ik iets? :)
Ik zit ook bij wtr te kijken. Is er een specieke reden dat je de fleck gaat ipv de premium of de high end?
De high end lijkt mij op papier net zo goed als de fleck namelijk ( los van kleuren lcd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:22
DarkChylde schreef op donderdag 21 april 2022 @ 08:31:
[...]

Ik zit ook bij wtr te kijken. Is er een specieke reden dat je de fleck gaat ipv de premium of de high end?
De high end lijkt mij op papier net zo goed als de fleck namelijk ( los van kleuren lcd).
Jazeker :) Ik las in dit topic nog wel wat rare dingen over de high-end klep ook (weet ook niet welk merk dat nou is eigenlijk)

Maar de reden, ik wil graag een droog zoutvat en partiele regeneratie. De partiele re-generatie zorgt dat als je vaker wilt regeneren dan dat hij 'vol' zit, dit geen onnodig zout/water verbruik geeft.

Met deze eisen zit je dan al gauw op de 5800 XTR.

[ Voor 10% gewijzigd door - J.W. - op 21-04-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
Ik heb het idee dat mijn Pentair 5800 XTR 10 liter niet helemaal juist werkt (of ik snap iets niet). Paar weken terug merkte ik vooral met douchen dat het water anders voelde. Sindsdien steekproeven gedaan met mijn druppelsetje.

Hardheid water in onze regio is 7dH.

11 April - 134 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 8 dH inkomend water - uitkomend is hard water, 7dH

18 April - 224 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 10 dH inkomend water - uitkomend is hard water, 7dH

19 April - 1300 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 11dH inkomend water - uitkomend is 4dH

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit gewoon niet. Met nog zoveel liters te gaan tot regeneratie en dan al geen onthard water meer? Hardheid direct na regeneratie is wel 0dH. Anders maar eens contact opnemen met de installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:35:
Ik heb het idee dat mijn Pentair 5800 XTR 10 liter niet helemaal juist werkt (of ik snap iets niet). Paar weken terug merkte ik vooral met douchen dat het water anders voelde. Sindsdien steekproeven gedaan met mijn druppelsetje.

11 April - 134 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 8 dH inkomend water - uitkomend is hard water, 7dH

18 April - 224 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 10 dH inkomend water - uitkomend is hard water, 7dH

19 April - 1300 liter tot aan regeneratie - ontharder ingesteld op 11dH inkomend water - uitkomend is 4dH

Zie ik iets over het hoofd of klopt dit gewoon niet. Met nog zoveel liters te gaan tot regeneratie en dan al geen onthard water meer? Hardheid direct na regeneratie is wel 0dH. Anders maar eens contact opnemen met de installateur.
Wat is de periode capaciteit die je heb in gesteld, dus hoeveel liters tussen de regeneratie.

Kijk ook eens naar de instelling op blz 56 / 101 Ref. MKT-IM-006 / A - 02.11.2016 van de Installtiehandleiding Fleck 5800 - XTR

Hier staat iets over zout dosering.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 22-04-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
wizzopa schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 13:21:
[...]

Wat is de periode capaciteit die je heb in gesteld, dus hoeveel liters tussen de regeneratie.

Kijk ook eens naar de instelling op blz 56 / 101 Ref. MKT-IM-006 / A - 02.11.2016 van de Installtiehandleiding Fleck 5800 - XTR

Hier staat iets over zout dosering.
Bij een ingestelde inkomende hardheid van 11dH (werkelijke inkomende hardheid is 7dH) is het aantal liters tussen de regeneratie 2100 liter. Handleiding ga ik even checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
vinom schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 12:35:

Hoe heb je de hardheid van het water in de regio bepaald? Ik had eenzelfde probleem, bleek dat de werkelijke hardheid (~14 dH) niet bepaald overeen kwam met wat er op de website staat (~9,5 dH).

Als je het niet zelf gemeten hebt, tap ff af van dat kraantje net na de watermeter. Heb je het wel zelf gemeten, tja, dan weet ik het ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
s020506 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:25:
[...]

Hoe heb je de hardheid van het water in de regio bepaald? Ik had eenzelfde probleem, bleek dat de werkelijke hardheid (~14 dH) niet bepaald overeen kwam met wat er op de website staat (~9,5 dH).

Als je het niet zelf gemeten hebt, tap ff af van dat kraantje net na de watermeter. Heb je het wel zelf gemeten, tja, dan weet ik het ook niet :)
Zelf gemeten met een druppelsetje bij mijn schoonouders (3 huizen naast ons :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
vinom schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:30:
[...]

Zelf gemeten met een druppelsetje bij mijn schoonouders (3 huizen naast ons :) )
Dat verklaard de 'in de regio' :). Onder het moto 'meten is weten' zou ik het voor de zekerheid bij je thuis ook nog ff doen.

En verder kijken of alles nog goed aangesloten is. Als er valst lucht wordt aangezogen, wordt er misschien niet genoeg zout water aangezogen. Zit er genoeg zout in de tank? Genoeg water in zoutreservoir?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkChylde
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-06 14:10
- J.W. - schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:56:
[...]

Jazeker :) Ik las in dit topic nog wel wat rare dingen over de high-end klep ook (weet ook niet welk merk dat nou is eigenlijk)

Maar de reden, ik wil graag een droog zoutvat en partiele regeneratie. De partiele re-generatie zorgt dat als je vaker wilt regeneren dan dat hij 'vol' zit, dit geen onnodig zout/water verbruik geeft.

Met deze eisen zit je dan al gauw op de 5800 XTR.
Dan moet ik nog even het topic doorspitten. Ik neig nu naar de high end 20 L, die heeft proportionele regeneratie, zout alarm (obv van tijd), lekkage alarm en vakantie modus. Kan hem dan zo instellen dat hij elke 7 dagen op een vast moment regenereert zonder te veel zout en water te verspillen.

Xtr heeft geen ceramische klep, wel kleurenscherm en rvs bypass. Volgens mij verder ongeveer hetzelfde.
Prijsverschil is maar 50€.

Hoewel ik ook nog even twijfel over de 15L premium, scheelt toch 250€ tov de 20L high end.
(Bij de high end zou ik dan grotere nemen doordat het met proportionele regenereren nog steeds zuinig is)

Kloppen mijn gedachten een beetje?

Edit: knoop doorgehakt, 20L high end besteld. Zoutvat van de fleck zou niet passen, dus dat maakt voor mij de keuze makkelijk

[ Voor 5% gewijzigd door DarkChylde op 27-04-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04

OMX2000

By any means necessary...

Wij hebben een WTR waterontharder, en zien op best veel plekken witte vlekken ontstaan. Nou begrijp ik dat dit dus vanalles kan zijn afhankelijk van de samenstelling van het water. Maar ik heb er toch zo mijn bedenkingen bij.

Zeker als ik onze zwarte spoelbak zie 😞Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eoOh8yUOxqZeLgaj_Qck-bQUUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZqaNc0Nctj0hiaVij9eTuEL.jpg?f=fotoalbum_large

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Al eens getest wat de rest hardheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04

OMX2000

By any means necessary...

chevsticks schreef op woensdag 27 april 2022 @ 13:21:
Al eens getest wat de rest hardheid is?
Nee nog niet. Ik ga maar eens een test kit aanschaffen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mldn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-06 21:13
Ik heb inmiddels de Aqmos r2d2-48 laten monteren en installeren.

Nu vraag ik me af waar precies de 15 liter water in moet (voor de 1e keer opstarten) en of daarna ook de zout gewoon in de bak moet?

En waar is het witte 'bakje' wat in het apparaat zit voor? Eerst dacht ik dat daar het zout in moest, maar toch lijkt het me sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
Mldn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:02:
Ik heb inmiddels de Aqmos r2d2-48 laten monteren en installeren.

Nu vraag ik me af waar precies de 15 liter water in moet (voor de 1e keer opstarten) en of daarna ook de zout gewoon in de bak moet?

En waar is het witte 'bakje' wat in het apparaat zit voor? Eerst dacht ik dat daar het zout in moest, maar toch lijkt het me sterk.
Water gaat in de grijze bak waar de blauwe fles in staat, na het doorlopen van het programma is het water niveau goed. Zout gaat daarna ook inde grijze bak met de blauwe fles. De witte bak is de buis waar de vlotter inzit waarmee zout water uit de bak wordt gezogen tijdens de brine stap en zoet water er weer in wordt gedaan tijdens de refill.

Maar dat staat dus ook in de gebruiksaanwijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mldn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-06 21:13
wizzopa schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:19:
[...]

Water gaat in de grijze bak waar de blauwe fles in staat, na het doorlopen van het programma is het water niveau goed. Zout gaat daarna ook inde grijze bak met de blauwe fles. De witte bak is de buis waar de vlotter inzit waarmee zout water uit de bak wordt gezogen tijdens de brine stap en zoet water er weer in wordt gedaan tijdens de refill.

Maar dat staat dus ook in de gebruiksaanwijzing
Dankjewel! Het is me gelukt, ik ben een echte leek op dit gebied. Wanneer kun je de waterhardheid testen? Ik heb het product net 'opgestart' en het zout er nu net in gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mldn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:26:
[...]

Dankjewel! Het is me gelukt, ik ben een echte leek op dit gebied. Wanneer kun je de waterhardheid testen? Ik heb het product net 'opgestart' en het zout er nu net in gedaan.
De Aqmos wordt met geregenereerd hars geleverd, dus je kan je water nu testen.
Water zal 0 dH zijn anders even door laten lopen zo dat de leiding is door gespoeld en nog een keer testen. 10ml in het testbuisje 1 druppel zal dan groen blijven.

Testen vlak voor de geplande regeneratie geeft een beter beeld of de ontharder naar behoren werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 28-04-2022 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 16:21
Ik heb hier in huis een Pentair Fleck 5600 sinds 2017.
We hebben echter nog nooit onderhoud laten plegen of harscleaner toegepast.
Nou heb ik een paar vragen, hopelijk kunnen jullie ons helpen:
  1. Is onderhoud laten uitvoeren door een vakman op dit punt wellicht beter dan een flesje harscleaner in het vat te gooien?
  2. De buitenkant van de cilinder is erg vochtig. De ontharder staat in onze meterkast. De installateur van toen (die niet meer beschikbaar is) gaf aan condens en heeft er een soort alufolie omheen gedaan. Echter is het plankje e.d. zeiknat en er onstaat schimmel. Is dit normaal? Of wellicht een lekkage?
Voor het idee m.b.t. het vochtprobleem heb ik een foto van het plankje waar de ontharder op staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYC0nDOD0ygmCg6F0-F2yfFSEW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/022MNWcwOZbKiHvHgNg4mlJw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

plofkip schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:27:
  1. Is onderhoud laten uitvoeren door een vakman op dit punt wellicht beter dan een flesje harscleaner in het vat te gooien?
  2. De buitenkant van de cilinder is erg vochtig. De ontharder staat in onze meterkast. De installateur van toen (die niet meer beschikbaar is) gaf aan condens en heeft er een soort alufolie omheen gedaan. Echter is het plankje e.d. zeiknat en er onstaat schimmel. Is dit normaal? Of wellicht een lekkage?
Voor het idee m.b.t. het vochtprobleem heb ik een foto van het plankje waar de ontharder op staat:
[Afbeelding]
1. Onderhoud door een vakman is niet veel meer dan de hardheid resten, de kleppen testen en er een flesje cleaner in doen. Dat kun je zelf ook.
2. In jouw geval zal ik hem zeker laten nakijken, want dit is niet normaal.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
[Afbeelding]
Misschien de "isolatie" eraf en de meterkast beter ventileren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Niet online
[Afbeelding]
is de vloer naar de (eventuele) kruipruimte goed afgedicht langs alle buizen/leidingen etc? Daardoor kan het in je meterkast ook vochtig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Avvd schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 14:31:
[...]

is de vloer naar de (eventuele) kruipruimte goed afgedicht langs alle buizen/leidingen etc? Daardoor kan het in je meterkast ook vochtig worden.
Ja als het goed is wel, hij heeft toen ook alles dicht gepurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-06 15:14
@plofkip Leidingwater is typisch nogal fris, als daar vochtige lucht tegenaan komt gaat dat condenseren (heb je ook soms op een spoelbak van een toilet bijvoorbeeld). Dat kan dus een reden zijn van je vocht.

Isoleren kan helpen, maar dan moet je wel vochtige lucht weg kunnen houden van alles wat koud is en kan schimmelen. Of je gaat beter ventileren (of vermijden dat vochtige lucht uit de kruipkelder in je meterkast komt).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik heb het isolatie materiaal er even af gehaald, de cilinder zelf lijkt droog te zijn, alleen de onderkant wat op het plankje staat ziet er licht vochtig uit. Andere keer maar eens beter naar gaan kijken. De gaten richting kruipruimte zijn allemaal gepurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

naftebakje schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:07:
@plofkip Leidingwater is typisch nogal fris, als daar vochtige lucht tegenaan komt gaat dat condenseren (heb je ook soms op een spoelbak van een toilet bijvoorbeeld). Dat kan dus een reden zijn van je vocht.

Isoleren kan helpen, maar dan moet je wel vochtige lucht weg kunnen houden van alles wat koud is en kan schimmelen. Of je gaat beter ventileren (of vermijden dat vochtige lucht uit de kruipkelder in je meterkast komt).
Dat water koel is, dat volg ik. Maar het temperatuurverschil kan nu toch niet zo groot zijn dat er condens ontstaat? Als het in de meterkast 35 graden is, dan kan ik het me voorstellen. Laat het in de meterkast 15 graden zijn en water een graad of 7, dan lijkt me dat verschil te klein voor condens. Maar ik ben geen natuurkundige ;).

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
EWK schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 16:45:
[...]

Dat water koel is, dat volg ik. Maar het temperatuurverschil kan nu toch niet zo groot zijn dat er condens ontstaat? Als het in de meterkast 35 graden is, dan kan ik het me voorstellen. Laat het in de meterkast 15 graden zijn en water een graad of 7, dan lijkt me dat verschil te klein voor condens. Maar ik ben geen natuurkundige ;).
https://www.weerschip.nl/calc_Td.php
https://www.humida.be/dauwpunt-calculator/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Of geef hem zo een jasje:
https://www.goedkopewater...-waterontharder-20-liter/

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2022 17:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MRBaas
Inmiddels is de waterontharder bijna een maand actief. vandaag even een meting gedaan naar de kwaliteit van het water. Resthardheid staat ingesteld op 4dh.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Muw4p0J9ll3bL-jyJsOaiEv0vgc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/PVIUV8VR8vx3pvY9DFvr7mcU.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6GNRdtvA7r1NBo6iDJGdcHgRN0=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/eG5cnAnC7LwVJFfybGdQ385S.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
MRBaas schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:41:
Inmiddels is de waterontharder bijna een maand actief. vandaag even een meting gedaan naar de kwaliteit van het water. Resthardheid staat ingesteld op 4dh.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ook even een meting van je binnen komende water, dan kan je zien hoeveel ppm zout er achterblijft in het ontharde water na de regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
wizzopa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:49:
[...]

Ook even een meting van je binnen komende water, dan kan je zien hoeveel ppm zout er achterblijft in het ontharde water na de regeneratie.
Dat is een goede, straks evens meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRBaas
wizzopa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 19:49:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsx4f_32Tpa6Bi4sl39xtuYjcB4=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/aVws78XUPb2jusQSHbgTELIk.gif?f=fotoalbum_large

Blijft iets zout achter, regenereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
MRBaas schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:04:
[...]

[Afbeelding]

Blijft iets zout achter, regenereren.
Dat meet ik ook, dan niet in ppm maar in de verhoging van de geleidbaarheid. Leuke meet kit👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
wizzopa schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:14:
[...]

Dat meet ik ook, dan niet in ppm maar in de verhoging van de geleidbaarheid. Leuke meet kit👍
Uiteindelijk is het maar 198 ppm, de rest wordt weggespoeld. Zeker een leuk setje, ben er ook blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
MRBaas schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 20:53:
[...]

Uiteindelijk is het maar 198 ppm, de rest wordt weggespoeld. Zeker een leuk setje, ben er ook blij mee.
Kost dat? :)
Pagina: 1 ... 68 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.