Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 69 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Mijn tijd...
En ik durf het bijna niet te vragen.. [ ben echt te druk met andere dingen dan ff deze hobby ]
Maar er komt mij weer een dingetje op.
To my hero, @AUijtdehaag is er geen hardheid meting te automatiseren.. _/-\o_ _/-\o_

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRBaas
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Prima toch? Uiteindelijk doen ze beide hetzelfde. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dylantje2
Continu metingen van drinkwater wordt niet vaak toegepast. Ik zou dat in huis ook niet willen ivm hygiene.
Ik kom wel eens in waterpompstations en daar meet men wel de Ph en dergelijjke, maar dH ben ik nog niet tegengekomen.
En dan meet men stromend water wat afgetapt en afgevoerd wordt.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 00:40

Rzaan

Altijd zoekende

Zijn dat niet die apparaten die kwekers van bepaalde planten gebruiken?
Die kunnen geen hardheid van het water meten, toch?
Alleen pH en/of EC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:06
Rzaan schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:10:
[...]

Zijn dat niet die apparaten die kwekers van bepaalde planten gebruiken?
Die kunnen geen hardheid van het water meten, toch?
Alleen pH en/of EC.
Klopt, en temperatuur van het te testen water.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Hoeveel meet de TDS meter met hard en onthard water?

Afbeeldingslocatie: https://image.dfrobot.com/image/data/SEN0244/SEN0244-001.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Volgens mij heb je niks aan een TDS en/of EC-meter.
Die meet alle stoffen die in het water zit, niet alleen calcium en magnesium.
Dus ook als je meter hoog uitslaat (of laag), weet je nog steeds niet door welke elementen dat komt.

Nu is natuurlijk wel de vraag als je eerst met een TDS en/of EC meter je de waarden meet, en het enige dat zou veranderen is het aandeel calcium, of je dan niet alsnog de Hardheid zou kunnen meten.
Maar dan zouden wel de waarden van het water (zoals zink en ijzer etc.) zoals aangeleverd door het waterbedrijf dag in, dag uit hetzelfde moeten zijn.

Vergeet ook niet dat een TDS meter niet altijd dezelfde schaalverdeling heeft.
Een TDS 500 is anders dan een TDS 700.
De 700 baseert zijn waarde op het meten van kaliumchloride.
De 500 baseert zijn waarde op het meten van natriumchloride.
Een EC meter is sowieso beter en dat zijn ook de apparaten die tuinders gebruiken.

[ Voor 24% gewijzigd door Rzaan op 30-04-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 09:29:
@wizzopa Hoeveel meet de TDS meter met hard en onthard water?

[Afbeelding]
Hier de gemiddelde waarden over een periode van 20 maanden:

Water in:

Hardheid 7,6 dH
EGV/EC 503,8 μS/cm
TDS 249,9 mg/l
Temp 12,7 °C

Water uit:

Hardheid 0,30 dH
EGV/EC 645,06 μS/cm
TDS 321,63 mg/l
Temp 13,86 °C

Gemiddeld verschil tussen in en uit:

EGV/EC 121,84 μS/cm
TDS 60,37 mg/l
Temperatuur 0,98 °C

Laatste data van het waterbedrijf

Data voorgaande jaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16-09-2024
Hoi allemaal, ik heb de topic voor het overgrote deel doorgelezen en heb er erg veel nuttige info uit kunnen halen. Dank hiervoor!

Los van de aanschaf van een waterontharder zijn wij momenteel bezig met de aanschaf van een badkamer. Daar horen uiteraard kranen bij. Nu ben ik enkele berichten tegengekomen dat onthard water schadelijk zou zijn voor de coating (ik dacht altijd dat het tegenovergestelde waar was, maar goed).

Sterker nog, merken als Hotbath en Brauer hebben op hun website aangegeven dat bij gebruik van een waterontharder de hardheid op minimaal 4dH ingesteld dient te worden. Doe je dit niet, dan valt eventuele schade niet onder de garantie. Ik vind dit nogal een statement; Je zou bijna bang worden om een waterontharder aan te schaffen.

Ik was even benieuwd naar jullie gedachten hierover? Wellicht zijn hier enkele ervaringsdeskundingen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:27
IlyaBS schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:08:
Sterker nog, merken als Hotbath en Brauer hebben op hun website aangegeven dat bij gebruik van een waterontharder de hardheid op minimaal 4dH ingesteld dient te worden. Doe je dit niet, dan valt eventuele schade niet onder de garantie. Ik vind dit nogal een statement; Je zou bijna bang worden om een waterontharder aan te schaffen.

Ik was even benieuwd naar jullie gedachten hierover? Wellicht zijn hier enkele ervaringsdeskundingen? :)
Ben benieuwd hoe je hier mee om moet gaan als je water hardheid onder de 4dH is. Moet je dan een waterverharder gebruiken? Op de veluwe bijvoorbeeld hebben ze op sommige plekken een hardheid van rond de 2 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Onze vriend de magneet ontharder heeft een duurder broertje gekregen, die wel werkt.
https://www.waterontharder.com/nlk/amfa8000-max

Ben benieuwd wat aquacell daar van vindt? Mag dat zomaar gekopieerd worden?

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2022 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AUijtdehaag schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:12:
Onze vriend de magneet ontharder heeft een duurder broertje gekregen, die wel werkt.

Ben benieuwd wat aquacell daar van vindt? Mag dat zomaar gekopieerd worden?
Hij werkt zonder stroom, hoe zou hij dan regenereren? Of weten wanneer hij dat niet doen?

Hoi!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@EWK
Is dezelfde als aquacell cq harvey crown.
Zit een mechanisme in die bepaald wanneer hij gaat regenereren

[ Voor 105% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-05-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Faxe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 13:17:
[...]

Ben benieuwd hoe je hier mee om moet gaan als je water hardheid onder de 4dH is. Moet je dan een waterverharder gebruiken? Op de veluwe bijvoorbeeld hebben ze op sommige plekken een hardheid van rond de 2 dH.
Goed punt. Ik vind het ook maar een raar verhaal. Zat te denken aan Hotbath kranen, maar zo’n rare statement laat mij nu wel twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

IlyaBS schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Goed punt. Ik vind het ook maar een raar verhaal. Zat te denken aan Hotbath kranen, maar zo’n rare statement laat mij nu wel twijfelen.
Het is hier al vaker voorbij gekomen, misschien heb je daar nog wat aan:

Search:
Hotbath in 'Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen' ?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
EWK schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:47:
[...]

Het is hier al vaker voorbij gekomen, misschien heb je daar nog wat aan:

Search:
Hotbath in 'Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen' ?
Thanks! Heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar wordt er nog niet heel veel wijzer van. Om nou vanwege dit soort verhalen geen waterontharder aan te schaffen vind ik te ver gaan, dus denk maar dat ik de 'gok' neem. Moet alleen even kijken of het Hotbath kranen worden of iets van een ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-06 12:02
IlyaBS schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:38:
[...]

Thanks! Heb ik inderdaad voorbij zien komen, maar wordt er nog niet heel veel wijzer van. Om nou vanwege dit soort verhalen geen waterontharder aan te schaffen vind ik te ver gaan, dus denk maar dat ik de 'gok' neem. Moet alleen even kijken of het Hotbath kranen worden of iets van een ander merk.
Bij mij zou eerder de logica zijn om voor andere kranen te gaan :+ Wij gaan bezig met een nieuwbouwwoning op een aangekochte kavel. Als eerste op het lijstje stond een waterontharder. Deze bevalt erg goed in onze huidige, destijds ook nieuwbouw woning! Nu alleen uitzoeken wat voor één we nu gaan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 02-05-2022 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IlyaBS
Nuevocasa schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Bij mij zou eerder de logica zijn om voor andere kranen te gaan :+ Wij gaan bezig met een nieuwbouwwoning op een aangekochte kavel. Als eerste op het lijstje stond een waterontharder. Deze bevalt erg goed in onze huidige, destijds ook nieuwbouw woning! Nu alleen uitzoeken wat voor één we nu gaan doen.
Haha, ja je hebt gelijk. Hotbath is voor mij niet heilig, maar er is niet zoveel keus als je een gun metal uitvoering wilt hebben. :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06 00:58

Consulectro

Lekker bezig...

Een magnetische 'waterontharder' kan toch iedereen heel makkelijk zelf aanbrengen!?
Deze foto zag ik op installatie.nl: https://www.installatie.nl/installatiefouten/41268/
En dan nog zeggen dat het wel wat doet .... 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G2BotDRcKBoagHvGYBQa4O_Qx-A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuFVDvqDRLAq7ovYleaBr53D.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door Consulectro op 03-05-2022 09:38 ]

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 17:52
EWK schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Hij werkt zonder stroom, hoe zou hij dan regenereren? Of weten wanneer hij dat niet doen?
De SEK15 en SDK30 van Aqmos doen dat ook zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mldn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-06 21:13
wizzopa schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:42:
[...]

De Aqmos wordt met geregenereerd hars geleverd, dus je kan je water nu testen.
Water zal 0 dH zijn anders even door laten lopen zo dat de leiding is door gespoeld en nog een keer testen. 10ml in het testbuisje 1 druppel zal dan groen blijven.

Testen vlak voor de geplande regeneratie geeft een beter beeld of de ontharder naar behoren werkt.
Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Is er ook ergens te vinden hoeveel water er bij een regeneratie wordt 'verbruikt' / doorgespoeld?
Dit omdat de slangen nog niet op een afvoer zijn aangesloten en de 1e regeneratie over 3 dagen gepland staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• athvdk
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-04 01:13
Spannend zo zonder slangen. Bij mij een liter of 40 dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Mldn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:03:
[...]

Dankjewel voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Is er ook ergens te vinden hoeveel water er bij een regeneratie wordt 'verbruikt' / doorgespoeld?
Dit omdat de slangen nog niet op een afvoer zijn aangesloten en de 1e regeneratie over 3 dagen gepland staat.
Als ik naar de standaard instelling van de R2D2-32 kijk is dat ca 50 liter, de 48 zal dan denk ik een 70 liter gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mldn
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-06 21:13
wizzopa schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:25:
[...]

Als ik naar de standaard instelling van de R2D2-32 kijk is dat ca 50 liter, de 48 zal dan denk ik een 70 liter gebruiken.
Is er ook een mogelijkheid om te zien wanneer de volgende regeneratie gepland staat op basis van het waterverbruik? Ofterwijl hoeveel water er nig 'verbruikt' moet worden tot de volgende regeneratie op basis van verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 21:00
Mldn schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 22:09:
[...]

Is er ook een mogelijkheid om te zien wanneer de volgende regeneratie gepland staat op basis van het waterverbruik? Ofterwijl hoeveel water er nig 'verbruikt' moet worden tot de volgende regeneratie op basis van verbruik?
Mijn Aqmos geeft dat aan op het schermpje. Hebben een BNT 1650 klep.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soullancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-06 17:28
66-75m3 per jaar waterverbruik en dan een regendouche hé ben tot 20l/min afhankelijk van de stand en intensiteit.

Dat geeft bij mij best wat sluiting in de doorstroomsnelheid. Wil voor die douche die 20l zekeren maar een mega groot vat is dus alleen maar zonde omdat je dan een regeneratie tijd krijgt van 14+ dagen? Wat ook weer niet oké is

Wat is dan wijsheid :s

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-06 14:47
Consulectro schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 09:36:
Een magnetische 'waterontharder' kan toch iedereen heel makkelijk zelf aanbrengen!?
Deze foto zag ik op installatie.nl: https://www.installatie.nl/installatiefouten/41268/
En dan nog zeggen dat het wel wat doet .... 8)7
[Afbeelding]
Zacht gas is toch ook fijn :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op zaterdag 30 april 2022 @ 04:15:
@Dylantje2
Continu metingen van drinkwater wordt niet vaak toegepast. Ik zou dat in huis ook niet willen ivm hygiene.
Ik kom wel eens in waterpompstations en daar meet men wel de Ph en dergelijjke, maar dH ben ik nog niet tegengekomen.
En dan meet men stromend water wat afgetapt en afgevoerd wordt.
Na een grotere ontharder installatie wel maar die neemt om de zoveel tijd een sample. Je wil geen hard water in een Reversed Osmose installatie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s020506
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:06
Soullancer schreef op zaterdag 7 mei 2022 @ 23:54:
66-75m3 per jaar waterverbruik en dan een regendouche hé ben tot 20l/min afhankelijk van de stand en intensiteit.

Dat geeft bij mij best wat sluiting in de doorstroomsnelheid. Wil voor die douche die 20l zekeren maar een mega groot vat is dus alleen maar zonde omdat je dan een regeneratie tijd krijgt van 14+ dagen? Wat ook weer niet oké is

Wat is dan wijsheid :s
Een ontharder uitzoeken die proportioneel kan regenereren. Of voor lief nemen dat je te vaak regenereert een dus iets meer zout verbruikt dan noodzakelijk. Het extra zit verbruik zal wel meevallen.

PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren, T6 thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:20
Ik twijfel tussen de Aqmos R2D2-32 en de 48. We zijn thuis met 3 personen, misschien komt er ooit een 4e bij. Qua verbruik zaten we vorig jaar op ongeveer 150m3.

Nu de 32 nemen en dan over een paar jaar vervangen, of meteen voor de 48 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-06 16:21
firecaps30 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:00:
Ik twijfel tussen de Aqmos R2D2-32 en de 48. We zijn thuis met 3 personen, misschien komt er ooit een 4e bij. Qua verbruik zaten we vorig jaar op ongeveer 150m3.

Nu de 32 nemen en dan over een paar jaar vervangen, of meteen voor de 48 gaan?
Over een paar jaar vervangen lijkt me een stukje prijziger. Ik zou gewoon voor de 48 gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Liever te groot (en iets minder efficient) dan te klein (en niet voldoende capaciteit).
Zoveel scheelt dat niet in kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:20
Dat is waar, bedankt. De 48 heeft helaas een maand levertijd..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plofkip
You'll survive ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21
Wij hebben gekozen voor de BWT Aquadal softline 10, deze moet voor onze huishouden gaan zorgen, volgens de kenners moet dit ruim voldoen zijn voor 4 personen.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Iemand inmiddels al ervaring met happydrops of soort gelijk systeem ?
geertk schreef op vrijdag 21 januari 2022 @ 12:47:
[...]

lijkt niet een koolstoffilter te zijn. Bevat een doseringssysteem met fosfaat. Fosfaat raakt op en dan moet je dat gedeelte vervangen:
https://happydrops.nl/systeem/hoe-werkt-het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-06 19:24

P_Tingen

omdat het KAN

Mijn dochter heeft een huis gekocht met daarin een AquaCell ontharder. Nou zie ik dat daar van die 4kg zoutblokken in moeten. Kan ze daar ook gewone zouttabletten in gooien? Als ik zoek op internet zie ik veel verhalen over dat de AquaCell extra efficiënt werkt en dat je daarom ook extra zuiver zout zou moeten gebruiken. Gewone tabletten zouden een antiklontermiddel bevatten en daarom niet geschikt zijn voor de AquaCell. De extra efficiëntie mag dan wel heel goed zijn. Als ik het zo uitreken, kost een eigen merk zoutblok van de Nederlandse Zouthandel nog €1 / kg terwijl ik voor mijn eigen zouttabletten €9 betaal voor 25 kg.

Het waren "toevallig" ook allemaal sites die zelf zoutblokken verkopen, dus het zou mij niet verbazen wanneer het een knap staaltje FUD is, maar wellicht heb ik het mis. Ervaringen hier?

[ Voor 20% gewijzigd door P_Tingen op 17-05-2022 08:40 ]

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 22:10
P_Tingen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 08:19:
Mijn dochter heeft een huis gekocht met daarin een AquaCell ontharder. Nou zie ik dat daar van die 4kg zoutblokken in moeten. Kan ze daar ook gewone zouttabletten in gooien? Als ik zoek op internet zie ik veel verhalen over dat de AquaCell extra efficiënt werkt en dat je daarom ook extra zuiver zout zou moeten gebruiken. Gewone tabletten zouden een antiklontermiddel bevatten en daarom niet geschikt zijn voor de AquaCell. De extra efficiëntie mag dan wel heel goed zijn. Als ik het zo uitreken, kost een eigen merk zoutblok van de Nederlandse Zouthandel nog €1 / kg terwijl ik voor mijn eigen zouttabletten €9 betaal voor 25 kg.

Het waren "toevallig" ook allemaal sites die zelf zoutblokken verkopen, dus het zou mij niet verbazen wanneer het een knap staaltje FUD is, maar wellicht heb ik het mis. Ervaringen hier?
Hier een Delta en geen Aquacell, maar werken beiden met hetzelfde principe (mechanisch en niet elektrisch). Bij de Delta werd meegegeven dat zowel zoutblokken als tabletten konden gebruikt worden en er geen verschil was. Het zou me sterk verbazen dat dit anders is bij een Aquacell.

Even opzoeken toont geen valide argumenten bij Harvey (fabrikant van Aquacell). Ze claimen dat hun zout food grade is en geen antiklontermiddelen bevat.
https://www.harveywaterso...blog/why-block-salt-best/

Wel dat is bv. bij Axal zouttabletten ook zo.. Zie technisch gegevensblad. De kwalitatieve zouttabletten bestaan allemaal uit 99.9% zuiver zout en zijn een pak goedkoper dan die blokken.

Het lijkt mij een slim/sluw verkoopverhaal van Harvey/Aquacell. Als er geen garantie meer is op die Aquacell zou ikzelf gerust tabletten in durven gooien ipv die peperdure blokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb er ook nog een mail aan gewaagd naar de Nederlandse Zouthandel. Zonder verdere argumenten adviseren ze daar ook om blokken te gebruiken ipv tabletten:
Wij adviseren u om toch blokken te bestellen voor uw machine.
Dat kan bij uw leverancier, maar ook bij ons.
Zie hiervoor onderstaande link die verwijst u naar onze webshop.
Ik zal wel eens vragen wat mijn dochter wil. Zelf neig ik ook naar gewone tabletten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

c-mattic schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 09:23:
Wel dat is bv. bij Axal zouttabletten ook zo.. Zie technisch gegevensblad. De kwalitatieve zouttabletten bestaan allemaal uit 99.9% zuiver zout en zijn een pak goedkoper dan die blokken.
Bijna bij alles wat foodgrade is, staat deze "99.9%" genoemd.
Zal waarschijnlijk zijn om claims tegen te gaan.

Maar je kunt er dan eigenlijk met gerust hart vanuit gaan dat dit zout ook geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Inmiddels tweede mail ontvangen op mijn vraag waarom het dan niet zou kunnen:
Deze apparaten zijn ingesteld op blokken, en daarmee kunnen tabletten naar onze mening niet zomaar ingezet worden. Vraagt u svp Aquacell naar de mogelijkheid om tabletten te gebruiken.
Oftewel: mij niet bellen en ophouden met die lastige vragen 8)

Ik ben héél erg benieuwd wat AquaCell gaat zeggen als ik vraag:
"Hallo, jullie verkopen blokken zoutblokken á €1,38 per kilo, maar kan ik er ook zouttabletten van nagenoeg dezelfde samenstelling in gooien van €0,36 per kilo?"

[ Voor 27% gewijzigd door P_Tingen op 17-05-2022 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
plofkip schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:27:
Ik heb hier in huis een Pentair Fleck 5600 sinds 2017.
We hebben echter nog nooit onderhoud laten plegen of harscleaner toegepast.
Nou heb ik een paar vragen, hopelijk kunnen jullie ons helpen:
  1. Is onderhoud laten uitvoeren door een vakman op dit punt wellicht beter dan een flesje harscleaner in het vat te gooien?
  2. De buitenkant van de cilinder is erg vochtig. De ontharder staat in onze meterkast. De installateur van toen (die niet meer beschikbaar is) gaf aan condens en heeft er een soort alufolie omheen gedaan. Echter is het plankje e.d. zeiknat en er onstaat schimmel. Is dit normaal? Of wellicht een lekkage?
Voor het idee m.b.t. het vochtprobleem heb ik een foto van het plankje waar de ontharder op staat:
[Afbeelding]
Er is inmiddels een vakman geweest. Er bleek lekkage te zijn bij de wateraanvoer, dit is opgelost.
Plankje heb ik vervangen, dus dat is ook weer in orde.
Daarnaast stond onze ontharder nog afgesteld op de hardheid van 5 jaar geleden (13) terwijl dat inmiddels 7 is. Dus minder zout nodig :-)
Reserve stond blijkbaar op 0 (vreemd?), die heeft hij op 100 liter gezet, maar gezien we een gezin van 4 zijn neig ik ernaar dit op 300 of 400 liter te zetten.
Hij heeft hars cleaner in het zoutvat (in die cilinder) gedaan en de regeneratie gestart.

Al met al was het z'n bezoekje wel waard denk ik. In het vervolg kunnen we volstaan met de harscleaner elke 2 jaar er in gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:21
Wel interessant dat zout, ik kan bij de groothandel Broxo zout 6-15 kopen zakken van 10 en 25kg
Bij BWT betaal ik voor 10kg 8 euro en bij de groothandel 5 euro, wat is eigenlijk de juiste samenstelling.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
P_Tingen schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 10:30:
Inmiddels tweede mail ontvangen op mijn vraag waarom het dan niet zou kunnen:

[...]

Oftewel: mij niet bellen en ophouden met die lastige vragen 8)

Ik ben héél erg benieuwd wat AquaCell gaat zeggen als ik vraag:
"Hallo, jullie verkopen blokken zoutblokken á €1,38 per kilo, maar kan ik er ook zouttabletten van nagenoeg dezelfde samenstelling in gooien van €0,36 per kilo?"
Julio dondert er gewoon tabletten in.
:+
Geschikt voor zoutblokken en -tabletten
De Amfa8000® Max is geschikt voor zoutblokken en zouttabletten. Het zoutreservoir kan worden gevuld met 2 x 4 kg zoutblokken of 7 kg zouttabletten. De zoutvoorraad vult u gemakkelijk zelf bij, zonder hulp van een monteur.

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-05-2022 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik ben wat aan het rondkijken voor een goede waterontharder voornamelijk voor het zwarte sanitair dat onlangs geïnstalleerd is. Maar natuurlijk ook voor het prettiger douchen en het minder hard slijten van apparaten.

Nu was mijn oog gevallen op de R2D2-32, echter zie ik dat deze voor "kleine huishoudens" is. Zou een R2D2-48 een goed alternatief zijn? We zijn met 2. Bedoeling is dat er gezinsuitbreiding komt op termijn.

Zijn er evt. andere ontharders die interessant zijn om eens te bekijken?

Ik zou hem in de meterkast willen installeren, dat betekent dus waterleidingen van de meterkast naar de meterput maken, en terug. En zorgen dat de afvoer ergens kan worden aangesloten. Moet ik nog ergens meer rekening mee houden?

Ik heb al bedacht dat het handig kan zijn om een extra kraantje voor en achter het huis te maken, zodat je een hard water kraan en een zacht water kraan hebt. Daar kan ik dan het leidingwerk in de meterput zo op aanpassen dat dat allemaal klopt.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:56

OMX2000

By any means necessary...

Tanuki schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:38:
Ik ben wat aan het rondkijken voor een goede waterontharder voornamelijk voor het zwarte sanitair dat onlangs geïnstalleerd is. Maar natuurlijk ook voor het prettiger douchen en het minder hard slijten van apparaten.

Nu was mijn oog gevallen op de R2D2-32, echter zie ik dat deze voor "kleine huishoudens" is. Zou een R2D2-48 een goed alternatief zijn? We zijn met 2. Bedoeling is dat er gezinsuitbreiding komt op termijn.

Zijn er evt. andere ontharders die interessant zijn om eens te bekijken?

Ik zou hem in de meterkast willen installeren, dat betekent dus waterleidingen van de meterkast naar de meterput maken, en terug. En zorgen dat de afvoer ergens kan worden aangesloten. Moet ik nog ergens meer rekening mee houden?

Ik heb al bedacht dat het handig kan zijn om een extra kraantje voor en achter het huis te maken, zodat je een hard water kraan en een zacht water kraan hebt. Daar kan ik dan het leidingwerk in de meterput zo op aanpassen dat dat allemaal klopt.
Ik vind het nog tegenvallen hoeveel vlekken we hier hebben op zwarte kraan en wasbak. Ik heb inmiddels de hardheid gemeten van water wat uit de kraan komt. En dat is gewoon het laagste niveau. Ontharder doet zijn werk, met als consequentie dat we vlekken door iets anders dan kalk. Zoals anderen ook hebben ervaren.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
OMX2000 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:05:
[...]

Ik vind het nog tegenvallen hoeveel vlekken we hier hebben op zwarte kraan en wasbak. Ik heb inmiddels de hardheid gemeten van water wat uit de kraan komt. En dat is gewoon het laagste niveau. Ontharder doet zijn werk, met als consequentie dat we vlekken door iets anders dan kalk. Zoals anderen ook hebben ervaren.
Zou dat dan betekenen dat de R2D2 iets niet juist doet? Of te weinig doet?
Ik heb wat gelezen over actieve filters die je er nog bij kan installeren, die zulke vlekken zouden moeten voorkomen. Of is het R2D2 product gewoonweg niet vlekkeloos te installeren?

Wel mooi dat het ontharden zelf dus prima gaat! :)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Misschien dat het aan de Topic reader kan worden toegevoegd.

Bij de installatie van waterbewerk installaties ( lees een onntharder / filter) dient in de toevoer leiding een terugstroom beveiliging geïnstalleerd te worden van het type CA.
Er is bijna geen enkele waterontharder welke dit zelf ingebouwd heeft.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AtlonXP1800 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:37:
Sinds ongeveer 2 jaar hebbnen wij een Aquacell in de meterkast. Omdat ik regelmatig vergat de zoutblokken op tijd bij te vullen ben ik aan de slag gegaan om een aparaatje te maken om het voor mij in de gaten te houden.

Uiteindelijk heb ik dit er van gemaakt: [Afbeelding]

Dit apparaatje heeft een ESP8266 die met wifi kan verbinden en een VL53L0X time of flight sensor om de afstand tot de zoutblokken te meten. Elke paar minuten stuurt hij via MQTT door hoeveel zout er nog over is.

Met een 3d geprinte behuizing heb ik hem op z'n kop in de kap van de ontharder geplakt:
[Afbeelding]

Ik heb hem nu een paar maanden draaiend en het werkt tot nu toe erg goed, je kan ook goed de spoelmomenten zien:

[Afbeelding]

Hij is inmiddels ook te koop (maar bijna uitverkocht) op Tindie: https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/
Een tijdje geleden heb ik deze van (ik denk jou) gekocht. De meter doet het prima echter heb ik er één met tabletten. Zodra de tabletten onder de waterstand komen (en de meter dus het water gaat meten) komen er vreemde waardes uit, heb je wellicht nog tips om dat te fixen? Wellicht kan ik een kunststof plaat op de tabletten laten drijven zodat die daar op meet maar misschien kan er nog iets ingesteld worden om de meter nauwkeuriger te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:35
habbekrats schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:57:
Misschien dat het aan de Topic reader kan worden toegevoegd.

Bij de installatie van waterbewerk installaties ( lees een onntharder / filter) dient in de toevoer leiding een terugstroom beveiliging geïnstalleerd te worden van het type CA.
Er is bijna geen enkele waterontharder welke dit zelf ingebouwd heeft.
Aangezien ik binnenkort zelf een WTR Ceramic premium - 30 ga installeren (en nog geen terugslagklep heb besteld), wat is het exacte nut ervan? En welke is het beste aan te bevelen (maakt het voor de doorstroomsnelheid nog iets uit? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
chevsticks schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:35:
[...]

Aangezien ik binnenkort zelf een WTR Ceramic premium - 30 ga installeren (en nog geen terugslagklep heb besteld), wat is het exacte nut ervan? En welke is het beste aan te bevelen (maakt het voor de doorstroomsnelheid nog iets uit? )
Dat is nou het vervelende aan die dingen
https://www.waterbeveilig...ging/15/index.html#zoom=z kan als snel oplopen tot onwenselijke waarden.

Het waterleiding bedrijf eist dit in de voorwaarden, welke klep vond ik hier https://www.loodgietshop....ombeveiliging-drinkwater/
CA keerklep

De CA keerklep is verplicht als u een apparaat of leiding aansluit op uw waterleidingnet. Een CA keerklep is een middelzware terugstroombeveiliging. Deze wordt toegepast ter bescherming tegen het terugstromen van vloeistoffen uit klasse 3 in het drinkwaternet. Deze keerklep is ontwikkeld voor de kleinere aansluitingen op het waterleidingnet zoals waterontharders en cv-installaties. Dit type dient horizontaal te worden gemonteerd waarbij de afvoeropening naar beneden is gericht. Het is belangrijk dat de keerklep nooit onder water komt te staan. Zorg bovendien dat de terugstroombeveiliging op een eenvoudig bereikbare plaats is geïnstalleerd. De ontlastopening van de CA keerklep moet via een trechter worden aangesloten op een afvoerleiding.
EA keerklep

Als u een huishoudelijk apparaat gaat aansluiten, dan is het belangrijk om een EA keerklep te plaatsen. Deze controleerbare terugstroombeveiliging van onder meer Watts zorgt ervoor dat verontreinigd water niet kan terugstromen in het drinkwater. Een keerklep EA is als terugstroombeveiliging geschikt voor water tot en met vloeistofklasse 2. Deze keerklep is voorzien van verchroomde terugstroombeveiliging, hierdoor kan de beveiliger in zowel leidingsystemen als andere installaties binnenshuis worden toegepast.
BA keerklep

Een BA keerklep is een terugstroombeveiliging die bestaat (in de stroomrichting gezien) uit een afsluiter, zeef, beveiligingstoestel ba en de afsluiter. De drie verschillende drukzones van de terugstroombeveiliger zijn voorzien van een controlekraan. De ontlastklep van de BA keerklep bevindt zich in de tussenkamer dient verbonden te zijn met een zuiger of membraan. Een BA keerklep is geschikt als terugstroombeveiliging tot en met vloeistofklasse 4.
Ik werd hier onlangs op gewezen nadat een monteur mijn waterleiding en meter vervangen moest. Hij zei er wel bij dat hij ze zelden zag in woonhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01

AtlonXP1800

Ondertitel?

Avvd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Een tijdje geleden heb ik deze van (ik denk jou) gekocht. De meter doet het prima echter heb ik er één met tabletten. Zodra de tabletten onder de waterstand komen (en de meter dus het water gaat meten) komen er vreemde waardes uit, heb je wellicht nog tips om dat te fixen? Wellicht kan ik een kunststof plaat op de tabletten laten drijven zodat die daar op meet maar misschien kan er nog iets ingesteld worden om de meter nauwkeuriger te krijgen.
Leuk om te horen dat hij gebruikt wordt in een ontharder met tabletten, ik heb zelf een Aquacell, daar zitten grote blokken in, en tegen de tijd dat die helemaal verdwenen zijn in het water ben je al te laat met bijvullen, dus daarbij speelt dat probleem niet.

Ik kan mij wel voorstellen dat het niet zo lekker werkt als hij de afstand tot het water moet meten (toevallig pas ook mee geëxperimenteerd omdat ik wilde weten of ik kon meten wanneer ik het water in m'n koffiezet apparaat bij moet vullen ;))

Wat je zou kunnen doen is de min/max in de configuratie aanpassen, zodat hij eerder 0% rapporteert, maar ik weet niet of dat een optie is (bij de Aquacell kan dat vrij goed, omdat het verschil in cm tussen vol en loog behoorlijk groot is). Andere wat zou kunnen is inderdaad boven op de zout tabletten iets leggen wat drijft. Als je mij de maten kan geven, dan zou ik wel kunnen kijken of ik iets van een platformpje kan 3d-printen. Ik ben sowieso wel geïnteresseerd naar het merk waterontharder en welke min/max waarden je hebt gebruikt (mag ook via DM).

Na lang wachten (lockdowns in China hielpen niet mee) heb ik trouwens ook weer nieuwe voorraad
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzrrYY_fpdlwKM-dQ48uWGwHFXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1GAGlkJbs9vcmTtuRNheMyrp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

@AtlonXP1800
Voor in de kerstboom?

Wat zijn dat voor dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

apparaatje om te monitoren hoeveel zout er nog in je waterontharder zit: https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AtlonXP1800 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:51:
apparaatje om te monitoren hoeveel zout er nog in je waterontharder zit: https://www.tindie.com/pr...y-water-softener-monitor/
Wat moet dat kosten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
plofkip schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:52:
[...]

Wat moet dat kosten dan?
Op de pagina staat gewoon $63,50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mijn modelletjes worden nu ook door 3 personen getest.
Heb er vandaag nog 1 naar belgie gestuurd om een waterput van 1m65 te meten.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:26:
Mijn modelletjes worden nu ook door 3 personen getest.
Heb er vandaag nog 1 naar belgie gestuurd om een waterput van 1m65 te meten.
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Leuk dat je daar mee aan de gang bent!
Ik heb in het verleden wel eens een apparaatje gehad om waterstand in een ton te meten.
Dat werkte voor geen meter (no pun intended)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
“Apparaatje” is best een ruim begrip
Maar we gaan het zien. Werkt het niet in de put, hoor ik het vanzelf.
Met software is ook veel verstoringen op te lossen. Moving average vangt grote korte afwijkingen eventueel al op

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:41:
@Rzaan
“Apparaatje” is best een ruim begrip
Klopt ook, want ik neem aan dat bedrijven waar het van groot belang is om de hoogte van een vat-, ton- of container-inhoud te weten, het wel werkt.
Het mijne kwam volgens mij van de AfhaalChinees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
Hij meet tot het waterniveau in ieder geval omdat het ultrasoon (geluid) is.
Net even getest met een pannetje water.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fM_p5rlBeUqO2TYEQk7TdAK9DPI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hzQtxzHfPkFXcdUD8Hg3Ipgv.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTFKHI7p0cXRC8Ridp5F920SJaQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GVcC0nWCQSWBreTNu6Ud88bN.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mooi!
Tzt waarschijnlijk wel interesse in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-06 12:20
Ik kocht enkele maanden geleden een occasie Ecowater systems ESM18CE voor €50 :D
https://www.ecowater.be/s...B%20version%2007-2007.pdf
Dit omdat ons stadswater 14°D bedraagt...

De ontharder had een lek volgens de eigenaar. De hele kop gereinigd en met sanitair siliconenvet alle dichtingen gesmeerd + harstank chloorshock gegeven en flink nagespoeld. Ding werkt terug perfect nu.
Echter heb ik de bypass volledig toe staan. Dus heb een hardheid van 0°D gemeten met deze tester
https://blue2.vanmarcke.b...eId=10201&productId=20842

Kan het nu kwaad dat ik 0°D heb in huis? Het water wordt zelden geconsumeerd.
Moet wel toegeven dat het water boven (boven galva leidingen, beneden alpex) veel meer naar ijzer ruikt dan vroeger.

graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
AtlonXP1800 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Leuk om te horen dat hij gebruikt wordt in een ontharder met tabletten, ik heb zelf een Aquacell, daar zitten grote blokken in, en tegen de tijd dat die helemaal verdwenen zijn in het water ben je al te laat met bijvullen, dus daarbij speelt dat probleem niet.

Ik kan mij wel voorstellen dat het niet zo lekker werkt als hij de afstand tot het water moet meten (toevallig pas ook mee geëxperimenteerd omdat ik wilde weten of ik kon meten wanneer ik het water in m'n koffiezet apparaat bij moet vullen ;))

Wat je zou kunnen doen is de min/max in de configuratie aanpassen, zodat hij eerder 0% rapporteert, maar ik weet niet of dat een optie is (bij de Aquacell kan dat vrij goed, omdat het verschil in cm tussen vol en loog behoorlijk groot is). Andere wat zou kunnen is inderdaad boven op de zout tabletten iets leggen wat drijft. Als je mij de maten kan geven, dan zou ik wel kunnen kijken of ik iets van een platformpje kan 3d-printen. Ik ben sowieso wel geïnteresseerd naar het merk waterontharder en welke min/max waarden je hebt gebruikt (mag ook via DM).

Na lang wachten (lockdowns in China hielpen niet mee) heb ik trouwens ook weer nieuwe voorraad
[Afbeelding]
Het is een los zoutvat bij een een ontharder van www.wateronthardershop.nl. Zodra het zout onder de watergrens kwam veranderde het percentage met 20% (20% voller, dus omgekeerd). Zowieso is het meten vrij grillig vanwege te tabletten die af en toe recht liggen en af en toe op zijn kant al is het de 'grilligheid' groter dan de dikte van de tabletten. Ik haal morgen even een kuststof plaatje die ik op de tabletten/water laat drijven, eens kijken wat die dan aangeeft. Ik vermoed dat het dan beter gaat en de meter dan wellicht wel nauwkeurig genoeg wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGW-SQVokJbZyMuICJa5PBbwIfQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvgFdT9ZfwcQPfwLTsUWPrS2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U-T1EGKLxqq0KujavgruqsTFYpE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiSvGz8WPdfFMEp8cz9zA5my.jpg?f=fotoalbum_tile

De history in HA (de werkelijke afstand is op dit moment 75cm vanaf de sensor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1PAyysk-se9nkyBEaQRzPVX94c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/adTkIbFeDD9xkrUg6hkzqiO2.png?f=fotoalbum_large

Nog twee extra verbeterpuntjes:
-Er zit ergens een foutje in de software waardoor de webinterface regelmatig naar de initiele installatie modus gaat i.p.v. de config pagina.
-De 3d geprintte behuizing zit te los van elkaar waardoor ik hem met een extra tapeje moest vastzetten aan de zijkant.

Edit:
Net nog even een testje gedaan door de sensor vanaf het bureau naar de grond te meten, daar zit hij er ook 20cm langs, er lijkt dus sowieso nog iets niet goed te gaan met het meten van de afstand. Als ik er een wit blaadje onderleg scheelt het 11 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• p.dorn
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-03 17:22
Na veel lezen zitten zijn we aan het overwegen een Aqmos CM-32 aan te schaffen. Verbruik ligt gemiddeld rond de 150m3. Wel heb ik een sproei installatie aangesloten welke ik straks buiten de ontharder aansluit, dus dit is niet het werkelijk verbruik voor de ontharder.

Nu zie ik dat de verzendkosten van de CM-32 bij aqmos.com op 95 euro staan! De R2D2-32 welke we ook overwegen kost 25 euro aan verzendkosten. Nogal een groot verschil, kan je toch weer een paar koppelstukjes voor kopen!

Weet iemand nog een manier om onder die hoge verzendkosten uit te komen? Ik heb ebay.de en amazon.de al gecheckt, maar beide platformen verzenden ze niet naar Nederland.

Of moet ik door het grote prijsverschil toch kiezen voor de R2D2-32?
- R2D2-32 met aansluitset en montageblok, incl. verzending: 468,90
- CM-32 met aansluitset, montageblok én 100kg zout, incl. verzending: 894,00

Een verschil van 426 euro. Daar kan ik met gemak al het overige montagemateriaal van aanschaffen (+- 2 meter leiding naar de trapkast en terug, koppelstukjes, kraantjes, etc).

EDIT:
Door te twijfelen komt er zojuist een pop-up in het scherm van de winkelwagen op aqmos.de.- of ik graag gebruik wil maken van de 10% kortingscode: Aqmos-Angebote

De korting op de CM-32 komt dan neer op 79,90, onder aan de streep 814,10 incl. verzendkosten!

EDIT 2:
VIELEN DANK FÜR IHRE BESTELLUNG BEI AQMOS! De CM-32 besteld!

[ Voor 13% gewijzigd door p.dorn op 20-05-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Keuze is gevallen op amysoft. Volgens de verkoper van amysoft is een airgap niet nodig. Hier al de nodige dingen over gelezen. Waar het eigenlijk om gaat is dat amysoft aangeeft, als ik het goed heb, dat er altijd een hoge druk op de leiding staat richting het rioolwater. Hierdoor kan het rioolwater niet in contact komen met het drinkwater. Het kraantje in mijn wc gebruikt dezelfde afvoer, hij gaf ook aan dat je mogelijke stank problemen kunt krijgen.

Wat is jullie advies. Zal ik toch aangegeven dat ik een airgap wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@weebeast
Wat houdt je tegen om het zelf even aan te schaffen?
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Een schone doorzichtige afvoerslang die niet in het riool hangt is wel zo prettig.
Ik regenereer elke 21 dagen. Water is niet zomaar verdampt uit de sifon. Geen stankproblemen hier.

[ Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2022 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Nu online
weebeast schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:49:
Keuze is gevallen op amysoft. Volgens de verkoper van amysoft is een airgap niet nodig. Hier al de nodige dingen over gelezen. Waar het eigenlijk om gaat is dat amysoft aangeeft, als ik het goed heb, dat er altijd een hoge druk op de leiding staat richting het rioolwater. Hierdoor kan het rioolwater niet in contact komen met het drinkwater. Het kraantje in mijn wc gebruikt dezelfde afvoer, hij gaf ook aan dat je mogelijke stank problemen kunt krijgen.

Het gaat ook om het gevaar op terugstroming naar je waterontharder toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
AUijtdehaag schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:56:
@weebeast
Wat houdt je tegen om het zelf even aan te schaffen?
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Een schone doorzichtige afvoerslang die niet in het riool hangt is wel zo prettig.
Ik regenereer elke 21 dagen. Water is niet zomaar verdampt uit de sifon. Geen stankproblemen hier.
Ja je hebt wel een punt. Het is wel zo dat er vrij weinig ruimte is. Zie foto. Misschien is dit ook de reden waarom ze het niet willen doen haha

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MZWkkgAddRbr2qsvrpiIXmYuPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucISNfpcOF2pTuxResnJXEZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@weebeast
https://pvcvoordeel.nl/aanboorzadel/?sqr=aanboorzadel
en
https://www.festool.nl/pr...8/576591---osc-18-e-basic
om het gat wat groter te maken in het hout

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-05-2022 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Het was even een beetje kloten, vloeken en tieren, maar heb vandaag onze ontharder ook aangesloten. Het is de WTR Ceramic premium 30 geworden met een groot zoutvat. Toch plek zat in de garage.

Kwam er net na het doorzagen van de waterleiding achter dat ik 2 knelringen voor de uponor koppeling miste, die was de webshop (niet WTR) even vergeten te sturen. Lesje geleerd om voortaan eerst alles na te kijken :P
Gelukkig had de Praxis hier in het dorp ze ook (3x zo duur, maar ach :D ).

Hij staat nu lekker z'n eerste reiniging te doen. Binnenkort maar eens naar de finetuning van de afstellingen kijken. Vanuit hier nog tips waar precies naar te kijken?

Valt me overigens nog best tegen hoeveel de waterdruk verlaagd is (en dat zonder terugslagklep die er tijdelijk nog niet tussenzit wegens het kapot draaien van 1 van de o-ringen. Het was weer een top dag).
Ook toen alleen de bypass open stond was de druk best een stuk lager. Nu hij aan het spoelen is sowieso, maar dat vind ik nog niet zo gek.
Heb hem nu nog met uponor 16mm aangesloten, overweeg nog om die te vervangen voor 20 of 25mm. (ook al is de hoofdleiding vanuit de straat maar koper 15mm).

[ Voor 7% gewijzigd door chevsticks op 21-05-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-06 23:41
Mijn vrouw heeft weer goede verhalen over de waterontharders gehoord en hoorde prijzen van andere die er 1 van €1500 euro hebben. We zitten dus niet persee aan de Aqmos R2D2-32 vast qua prijs.

1. Is er ergens een topic of ander forum met actuele prijsaanbiedingen/kortingscodes van verschillende waterontharders?
Ik ken de 10% kortingscode: Aqmos-Angebote en 2 jaar terug was er tot augustus een 16% kortingscode die het niet doet. Ik hoop op een nieuwe.

2. Sinds 2011 zou het al verplicht zijn een CA terugstroombeveiliging te plaatsen als verontreiniging terug kan stromen. In het youtube filmpje de werking/controle van een CA (en ook BA klep)
Youtube

Deze heb ik goedkoop gevonden voor 74euro gratis verzending voor de 22mm knel versie.
Bol.com CA klep 22mm

3.
Dunea heeft 4 jaar terug een nieuwe watermeter geplaatst maar heeft verjongd naar 15mm koper met een perskoppeling.
Ik wil deze als het kan vergroten. De watermeter heeft recht/parallel BSPP? 3/4" aansluting met pakking.
Standaars is van 1" naar 22mm knel of van 3/4" naar 15mm knel.
Qua binnenmaat heeft een koppeling 3/4" met pakking naar 1/2" buitendraad een grotere binnendiameter +/- 16mm dan een 15x1mm koperbuis die 13mm binnendiameter is. Dit schilt 30%+ doorstroming al. (daarna weer vergroten met Knel schroefbus 1/2"x22mm)
Hebben meer mensen hiermee te maken gehad en hoe is dit opgelost?
Buurs 3/4" vlak pakking naar 1/2" BSP

Voor en na de watermeter is alles 3/4" DN20 of 22mm buis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/63ns5yfg0iCx0QY_hKWsjpJwFsY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqKu41eyacyPdzc7jGvqDwCm.jpg?f=fotoalbum_large

Update 09:55:

Deze Raminex tussenkoppeling watermeter 3-delig / DN15 / 3/4" wartelmoer x 3/4" wartelmoer / L=37 mm / vlakdichtend / messing
€10,29 zou moeten werken denk?
Saniheat

Update 25 Mei:
Ik heb deze nu besteld die gelijk op de watermeter zou moeten passen en op de bestelde CA terugstroombeveiliging die beide kanten 3/4" man is.
Amazon 3/4" x 3/4" vrouw met pakking

[ Voor 11% gewijzigd door TOMMY1985 op 25-05-2022 09:55 . Reden: Eventueel gevonden oplossing met pakking en zonder te moeten verjongen ]

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
https://www.hornbach.nl/s...4-BI/7884877/artikel.html

Je zou ook die erop kunnen draaien met wat Loctite en er dan een stukje 22mm pijp tussen doen.
Bijzonder dat ze je waterleiding zo knijpen, ben wel benieuwd waarom dat gedaan is. En of je er uberhaupt aan mag zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:17
Hallo,
Ik heb recentelijk een Aqmos BMX-60 waterontharder gekocht en - eigen schuld dikke bult - heb niet goed genoeg gemeten waardoor het zoutvat niet in de ruimte past die ik voorzien heb.. |:(
De WAF is resoluut wat betreft andere lokaties of aanpassingen eraan.
Nu kan ik hem kostenloos terugsturen, echter de verzendkosten naar DE zijn fors voor een mini pallet.
Een kleiner zoutvat is blijkbaar ook niet mogelijk..

Dus, voordat ik door de zure appel heen bijt en dat ding toch maar terug stuur/omruil.. mocht er iemand interesse hebben (geen idee of ik dit zo mag plaatsen)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
sbin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
Hallo,
Ik heb recentelijk een Aqmos BMX-60 waterontharder gekocht en - eigen schuld dikke bult - heb niet goed genoeg gemeten waardoor het zoutvat niet in de ruimte past die ik voorzien heb.. |:(
Nu kan ik hem kostenloos terugsturen, echter de verzendkosten naar DE zijn fors voor een mini pallet.

Dus, voordat ik door de zure appel heen bijt en dat ding toch maar terug stuur/omruil.. mocht er iemand interesse hebben (geen idee of ik dit zo mag plaatsen)..
Deze is geschikt voor een fors gezin, of niet?
Overkill voor ik + vriendin, met evt. uitbreiding in de nabije toekomst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

sbin schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:23:
Hallo,

Koop je toch een ander los zoutvat, misschien bij goedkopewaterontharder.nl (wtr) ? Die wil misschien wel een losse leveren.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Ik zie hier en daar wel losse zoutvaten aangeboden worden, geen idee of die universeel uitwisselbaar zijn met de Aqmos:

https://www.waterzacht.nl...d/details/?product_id=117

https://www.waterontharde...zoutvat-vierkant-35-liter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

chevsticks schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:21:
Ik zie hier en daar wel losse zoutvaten aangeboden worden, geen idee of die universeel uitwisselbaar zijn met de Aqmos:

https://www.waterzacht.nl...d/details/?product_id=117

Die aqmos is een kabinet ontharder zeker? Of kunnen de flessen ook los.
Die slang naar het zoutvat is het probleem vaak niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
chevsticks schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:58:
https://www.hornbach.nl/s...4-BI/7884877/artikel.html

Je zou ook die erop kunnen draaien met wat Loctite en er dan een stukje 22mm pijp tussen doen.
Bijzonder dat ze je waterleiding zo knijpen, ben wel benieuwd waarom dat gedaan is. En of je er uberhaupt aan mag zitten.
Zonder aanslag/pakking of klemmen door conisch draad zie ik niet zitten.

Het is na de watermeter en zit geen blauwe zekeringkap van Dunea op. Dit zou jmijn verandwoordelijkheid moeten zijn.

De Aqmos R2D2 32 is weer leverbaar vanaf Aqmos.de alleen nu werkt de 10% kortingscode: Aqmos-Angebote niet meer. Nu staat er levertijd 2 a 3 werkdagen en paar dagen terug stond er leverbaar vanaf 25 mei.

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Rol-Co schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 07:24:
[...]

Die aqmos is een kabinet ontharder zeker? Of kunnen de flessen ook los.
Die slang naar het zoutvat is het probleem vaak niet.
Nee, is een losse harscilinder en los zoutvat (formaat wasmand).
Tanuki schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:29:
[...]

Deze is geschikt voor een fors gezin, of niet?
Overkill voor ik + vriendin, met evt. uitbreiding in de nabije toekomst?
Jazeker, 1-6 personen. Overkill is het niet snel, mits je de spullen goed kwijt kan.
Rol-Co schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:51:

Koop je toch een ander los zoutvat, misschien bij goedkopewaterontharder.nl (wtr) ? Die wil misschien wel een losse leveren.
Hmm, niet bij stilgestaan dat dat kan. Thx. is wellicht een optie. Zou dat niet uitmaken mbt grootte van de harscilinder? Dat er dan wellicht te weinig zout in komt oid?

[...]

[ Voor 67% gewijzigd door sbin op 24-05-2022 09:29 . Reden: fix layout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sbin
Pekelslang is ook vaak universeel dacht ik
https://www.goedkopewater...der/pekelslang-per-meter/
https://www.waterontharde.../Pekelslang-Per-Meter-3/8

Je kan het vat ook ergens anders zetten?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2022 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:43:
@sbin
Pekelslang is ook vaak universeel dacht ik
https://www.goedkopewater...der/pekelslang-per-meter/

Je kan het vat ook ergens anders zetten?
Thx, ik ga het onderzoeken. Weet alleen niet of dus de grootte van het zoutvat iets uitmaakt mbt grootte harscilinder.
Andere plek had ik ook in gedachten, maar dat viel niet in goede aarde hier thuis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
sbin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:49:
[...]

Thx, ik ga het onderzoeken. Weet alleen niet of dus de grootte van het zoutvat iets uitmaakt mbt grootte harscilinder.
Andere plek had ik ook in gedachten, maar dat viel niet in goede aarde hier thuis :)
Ik kon bij mijn ontharder 2 totaal verschillende vaten kiezen, dus dat zal wel meevallen. Je moet hooguit vaker bijvullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@sbin
zoutverbruik 2,4 kg per regeneratie, dus reken maar uit
https://www.aqmos.com/med.../bd/BMX-60-Datenblatt.pdf

Deze leveren ook aqmos, misschien kan je wel een ruiltje doen?
https://www.waterontharde...er-zoutvat-rond-100-liter

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
TOMMY1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:39:
2. Sinds 2011 zou het al verplicht zijn een CA terugstroombeveiliging te plaatsen als verontreiniging terug kan stromen. In het youtube filmpje de werking/controle van een CA (en ook BA klep)
Youtube
Je gaat een drukverlies merken na de CA... 1 bar ongeveer.

Verplicht voor installateurs met een kvk nummer, om tussen te bouwen.
Wij zijn maar domme consument.
Daarom heb ik er een EA tussen zitten. (het CA deel omgebouwd naar EA deel dmv de koppelingen)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 24-05-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

AUijtdehaag schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Je gaat een drukverlies merken na de CA... 1 bar ongeveer.

Verplicht voor installateurs met een kvk nummer, om tussen te bouwen.
Wij zijn maar domme consument.
Daarom heb ik er een EA tussen zitten. (het CA deel omgebouwd naar EA deel dmv de koppelingen)
Gaat het alleen om een KvK nummer, of moet het om een erkende installateur gaan?
De KvK controleert daar volgens mij niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rzaan
Misschien kan @TOMMY1985 aangeven waar hij het heeft gevonden van de verplichting, voordat we in discussie losbarsten over installateurs en KvK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TOMMY1985
Ik woon in het gebied van Dunea/Waternet en op de site kan ik het volgende vinden onder Particulier.

Zorg er ook altijd voor dat u de aanwijzingen van de fabrikant voor onderhoud en reiniging opvolgt. Doet u dat niet, dan kan bacteriegroei ontstaan die de waterkwaliteit (waaronder geur en smaak) negatief kan beïnvloeden

Een ontharder in combinatie met de vereiste beveiliging kan een drukverlies geven van ongeveer 70 kPa (0,7
bar).

Ze kunnen je verplichten om het aan te passen als het niet goed is geinstalleerd.
Dunea Waterhardheid

Alleen dus als bedrijf zijnde kan je controles krijgen.
Quote van de site:
Een ontharder moet altijd zijn voorzien van een afsluiter en een beveiliging met code CA.
Is "moet altijd voorzien" hetzelfde als verplicht.
Dunea zakelijk

Ik vind de werkbladen 3.8 niet makkelijk leesbaar en het woord waterontharder komt er niet in voor.
Uiteindelijk kom je toch op een CA uit. Maar een EA met dezelfde inbouwmaten is wel ideaal totdat Dunea terecht komt "zeuren"

Lisse Live 4400Wp ZZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
weebeast schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:49:

Bij mij wilden ze er ook niets van weten. Het was erg slordig aangesloten (foto's staan wel ergens in dit topic een tijd terug). Het feit dat de documentatie die ze erbij leveren ook aangeeft dat een Airgap verplicht is maakt het verhaal helemaal mooi.

Na lang zeuren heb ik de kosten van de airgap vergoed gekregen en heb ik die zelf geinstalleerd.
Dus gewoon even aandringen op een Airgap, en als ze die niet willen installeren dan een vergoeding vragen.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Welke testkit gebruiken jullie, en waar te bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
OK, ik heb me wat verder ingelezen mbt zoutvaten. Stel dat ik een kleiner zoutvat aansluit, bv deze, dan is het idd logisch dat ik vaker moet bijvullen (2,4kg per regen per ~10 dagen, 35 liter vat, dus grofweg 100 dagen?). Echter, in de BNT staat ook oa REFILL ingeprogrammeerd op een bepaalde hoeveelheid water. Dit is zo te zien verschillend per type (dus afh van zoutvat)?
Stel dat ik dat standaard laat staan, is het dan toch niet zo dat hij (veel) te veel water er in het zoutvat gaat pompen en alles gaat overstromen, omdat een bepaalde inhoud verwacht wordt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NIGCuyHrfMaIpEbDHH60mv1nXec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JjvyENeHALteOFu50ki5LFfM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door sbin op 24-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
sbin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:50:
OK, ik heb me wat verder ingelezen mbt zoutvaten. Stel dat ik een kleiner zoutvat aansluit, bv deze, dan is het idd logisch dat ik vaker moet bijvullen (2,4kg per regen per ~10 dagen, 35 liter vat, dus grofweg 100 dagen?). Echter, in de BNT staat ook oa REFILL ingeprogrammeerd op een bepaalde hoeveelheid water. Dit is zo te zien verschillend per type (dus afh van zoutvat)?
Stel dat ik dat standaard laat staan, is het dan toch niet zo dat hij (veel) te veel water er in het zoutvat gaat pompen en alles gaat overstromen, omdat een bepaalde inhoud verwacht wordt?
[Afbeelding]
Refill is afhankelijkheid van de hoeveelheid hars zoals het staatje van Aqmos aangeeft.
Om 2400g op te lossen in water heb je 6,7 liter water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
wizzopa schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:06:
[...]

Refill is afhankelijkheid van de hoeveelheid hars zoals het staatje van Aqmos aangeeft.
Om 2400g op te lossen in water heb je 6,7 liter water nodig.
Ah, werkt dat zo. Thx voor de verheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
sbin schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Ah, werkt dat zo. Thx voor de verheldering!
voorbeeld vat hier in kan je de stijgbuis en vlotter gebruiken uit je andere vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

maaikederksen schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 12:57:
Welke testkit gebruiken jullie, en waar te bestellen?
https://www.boomlab.nl/pr...ost-type-sr-77400055-0001

Alles boven een halve dh is groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Om terug te komen op mijn druk verval. Vandaag alle uponor 16mm vervangen voor 26.
Ik was er vanuit gegaan dat 16mm gelijk zou staan aan 15mm koper, dat was een beetje een naieve aanname. het staat gelijk aan 12mm koper. Dus ja, dat wil wel schelen.
Nu met 26mm hebben we net zoveel druk als we altijd hadden. (Toegegeven, op de 2e etage is het nog steeds niet genoeg voor een goeie regendouche, maar waar in oudere huizen zie je dat wel. Het komt dan ook maar met ongeveer 15mm binnen).

Overigens zat er op de watermeter bij ons ook zo'n 3/4" moer met een pakking. Daar heb ik zelf een 3/4" schroefbus met loctite op gedaan. Werkte prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800

AtlonXP1800

Ondertitel?

Avvd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:57:
Nog twee extra verbeterpuntjes:
-Er zit ergens een foutje in de software waardoor de webinterface regelmatig naar de initiele installatie modus gaat i.p.v. de config pagina.
-De 3d geprintte behuizing zit te los van elkaar waardoor ik hem met een extra tapeje moest vastzetten aan de zijkant.

Edit:
Net nog even een testje gedaan door de sensor vanaf het bureau naar de grond te meten, daar zit hij er ook 20cm langs, er lijkt dus sowieso nog iets niet goed te gaan met het meten van de afstand. Als ik er een wit blaadje onderleg scheelt het 11 cm.
Ik zal je in ieder geval even een nieuw behuizinkje toesturen, want hij hoort gewoon vanzelf vast te klikken. Ik stuur je even een DM voor de andere punten voordat ik dit topic te veel vervuil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
chevsticks schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:08:
Overigens zat er op de watermeter bij ons ook zo'n 3/4" moer met een pakking. Daar heb ik zelf een 3/4" schroefbus met loctite op gedaan. Werkte prima :)
Messing schroefbus en loctite 55 hoop ik :+

Anders krijgen ze hem niet meer los, met een meterwissel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
AUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 16:36:
[...]

Messing schroefbus en loctite 55 hoop ik :+
Jazeker :P (moest even googlen om te kijken wat loctite nog meer maakt :D )
Pagina: 1 ... 69 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.