Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 70 ... 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:56

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

Heren,

Ik kom er niet helemaal uit.
We zijn een gezin van 3 (ooit 4), de jongste is nu 1 jaar.
Waterverbruik is Oktober 2020- november 2021 120m3

Ik heb ruimte in de meterkast (gasmeter is weg) voor een vat tot 170cm.
En de gehele breedte van een gemiddelde meterkast.

Ik neem aan dat de ceramic kleppen beter zijn dan de kunstof variant.
Maar de Fleck 5800 XTR is weer kunstof met de pistons.

welke is dan beter?
https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-30/
of
https://www.goedkopewater...gh-end-fleck-5800-xtr-30/

Allebei even duur?
Of is deze nog beter:
https://www.goedkopewater...-end-ceramic-cabinet-25l/

Of is er een nog betere voor dit bedrag?
Het mag ook best 500 euro duurder zijn maar onze wensen zijn:
  • Regenereren zelf kunnen bepalen (in ieder geval geen herrie snachts)
  • niet te vaak hoeven bij te vullen
  • weinig tot geen onderhoud
  • En genoeg waterdruk (kleine stortdouche)
Ik zie niet echt verschillen tussen deze 3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21-09 15:01
Die ceramic en de fleck zijn voor zover ik op hun site kon vinden exact hetzelfde systeem. Alleen de kleppen zijn verschillend, ceramic zoals de naam al doet vermoeden zijn hun eigen keramische kleppen. Bij de fleck zijn ze van een bekend merk, maar van kunststof.
Ik heb zelf hun eigen systeem gekocht omdat ik liever keramische kleppen heb en minder slijtage. Het merk kan ik niet echt van wakker liggen :)

Die cabinet is niks anders dan bovenstaande ontharder, maar dan alles binnen 1 omhulsel. Je harscilinder staat dan dus eigenlijk in je zoutbak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

chevsticks schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:46:
Die ceramic en de fleck zijn voor zover ik op hun site kon vinden exact hetzelfde systeem. Alleen de kleppen zijn verschillend, ceramic zoals de naam al doet vermoeden zijn hun eigen keramische kleppen. Bij de fleck zijn ze van een bekend merk, maar van kunststof.
Ik heb zelf hun eigen systeem gekocht omdat ik liever keramische kleppen heb en minder slijtage. Het merk kan ik niet echt van wakker liggen :)

Die cabinet is niks anders dan bovenstaande ontharder, maar dan alles binnen 1 omhulsel. Je harscilinder staat dan dus eigenlijk in je zoutbak.
Thanx.
Dan wordt het dus toch de cermic versie.
Moet nog even denken of ik alles in 1 wil of 2 losse componenten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@ApC_IcE
Ga je hem laten installeren of doe je het zelf?

Je kan ook zoiets nemen dan:
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-60?c=15
Clack bevalt mij prima, ik regenereer savonds ook ivm geluid.
Ik wordt overal wakker van snachts.

En revisie is ook een eitje.

[ Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2022 20:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2023
Na heel het topic te hebben doorgelezen en heel wat te hebben bijgeleerd, sta ik op het punt om zelf een waterontharder te bestellen. Met een waterhardheid van ongeveer 25°D is dat geen overbodige luxe.
Met de waterontharder zou ik dit willen reduceren tot ongeveer 7°D.

Enkele criteria die ik heb gebruikt:
  • Clack klep
  • Wil de ontharder zelf plaatsen
  • Volumesturing
  • Waterontharder zal gebruikt worden in een huishouden van 5 personen. Dit betekent dat er occasioneel 2 regendouches op hetzelfde kunnen gebruikt worden => 13 liter/minuut * 2 = 26 liter/minuut => 1560 liter/uur nominale stroom
Mijn eerste idee was om te kiezen voor een Aqmos CM-120. Echter lees ik bij de specificaties dat de nominale stroom van 20°dH naar 0,5°dH 1200 liter/uur bedraagt. Dit is echter niet genoeg aangezien 2 regendouches 1560 liter/uur verbruiken. Nu vraag ik me af of dit echt een probleem is. Het gelijktijdig douchen is immers een situatie die zich niet zo heel vaak zal voordoen.

Een andere optie is om te kiezen voor een Aqmos CMX-160. Die heeft wel voldoende nominale stroom voor de 2 regendouches. Er zou dan wel heel wat meer tijd tussen de regeneraties te komen zitten maar ik weet niet of dit een probleem is?

De Aqmos CM-120 is aan all-in-one apparaat terwijl de Aqmos CMX-160 bestaat uit een apart zoutvat en hars cilinder. Zijn er eigenlijk specifieke voor- en/of nadelen aan één van beide?

Hopelijk kunnen jullie me wat verder helpen bij het maken van een juiste keuze. Indien volgens jullie nog een ander model meer aangewezen zou zijn, hoor ik het graag.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

twitter: @NiVanc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 20:38:
@ApC_IcE
Ga je hem laten installeren of doe je het zelf?

Je kan ook zoiets nemen dan:
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-60?c=15
Clack bevalt mij prima, ik regenereer savonds ook ivm geluid.
Ik wordt overal wakker van snachts.

En revisie is ook een eitje.
Die neem ik ook even mee in de vergelijking.
Ik doe het samen met mijn loodgieter.

Wanneer zou je hem moeten reviseren?
En is het menu in engels? Of Duits?

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 25-05-2022 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ApC_IcE
Menus zijn in het engels.
Als je zoekt op clack ws1 vind je manuals.

Ik heb ook de revisieset er bij gekocht maar verwacht niet hem nodig te hebben de komende jaren.
Enig minpuntje vond ik de voeding met wat lichte coil wine. Maar zelf een nieuwe adapter gekocht
Mocht je het niet weten, ik heb fleck besturing vervangen voor Clack uit voorzorg. 2 problemen gehad bij vrienden en familie met fleck.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:14:
@ApC_IcE
Menus zijn in het engels.
Als je zoekt op clack ws1 vind je manuals.

Ik heb ook de revisieset er bij gekocht maar verwacht niet hem nodig te hebben de komende jaren.
Enig minpuntje vond ik de voeding met wat lichte coil wine. Maar zelf een nieuwe adapter gekocht
Mocht je het niet weten, ik heb fleck besturing vervangen voor Clack uit voorzorg. 2 problemen gehad bij vrienden en familie met fleck.
En welke is dan beter? De 120 of de 60? Of de 8 of de 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ApC_IcE
Je kan de datasheets downloaden bij aqmos en vergelijken..

Maar ik zie alleen verschil in capaciteit en zoutverbruik.
Als je zo een grote capaciteit niet nodig hebt, kan je beter een "passende" nemen.
Ik regenereer liever in 10 dagen met minder capaciteit dan in 20 dagen met dubbele capaciteit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA7EFiZPrpq6T5won_ddTbLkiMs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2dYyavReRYLpMhXTRhnFNJ6.jpg?f=fotoalbum_large

edit: 8 en 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

ApC_IcE schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 06:54:
[...]

En welke is dan beter? De 120 of de 60? Of de 80 of de 100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Moest dus 80 of 100 zijn. Zal even in de datasheets duiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 07:07:
@ApC_IcE
Je kan de datasheets downloaden bij aqmos en vergelijken..

Maar ik zie alleen verschil in capaciteit en zoutverbruik.
Als je zo een grote capaciteit niet nodig hebt, kan je beter een "passende" nemen.
Ik regenereer liever in 10 dagen met minder capaciteit dan in 20 dagen met dubbele capaciteit.
[Afbeelding]

edit: 8 en 100?
Waarom regenereer je liever in 10 dagen met minder capaciteit dan in 20 dagen met dubbele capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@NiVanc
Ik wil ermee zeggen dat ik liever een passende ontharder heb.
20 dagen geen regeneratie vind ik te lang, ivm hygiene.
Het is toch een waterreservoir wat in huis staat op te warmen.

Bij een hoog verbruik zal dat wel meevallen, maar in mijn geval is het verbruik niet zo hoog.
Daarom laat ik liever iedere 10 dagen een zoutoplossing er op los, dan iedere 20 dagen.

Maar hier is de ingaande hardheid ongeveer 10 °D, jij hebt ongeveer 25°D, dan zal je fors ruimer moeten gaan zitten in capaciteit dan ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

25dh ?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co België

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2022 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Oke! Hebben die 25dh? Kan je dan zonder waterontharder de kranen nog wel vinden joh? Wat is het nut van zoveel kalk?
Wij hebben 6 a 6,5dh hier in gouda, een aantal jaren heeft het waterleidingbedrijf de waarde verlaagd van 10-11 naar 6-6.5 ivm klachten over het hoge kalk. Moeten ze in belgie ook eens doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiVanc
Klopt, helaas in België ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiVanc
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:17:
@NiVanc
Ik wil ermee zeggen dat ik liever een passende ontharder heb.
20 dagen geen regeneratie vind ik te lang, ivm hygiene.
Het is toch een waterreservoir wat in huis staat op te warmen.

Bij een hoog verbruik zal dat wel meevallen, maar in mijn geval is het verbruik niet zo hoog.
Daarom laat ik liever iedere 10 dagen een zoutoplossing er op los, dan iedere 20 dagen.

Maar hier is de ingaande hardheid ongeveer 10 °D, jij hebt ongeveer 25°D, dan zal je fors ruimer moeten gaan zitten in capaciteit dan ik.
Met de CMX-160 zou ik ongeveer om de 14 dagen regenereren. De CM-120 zou ik op 10 dagen uitkomen. Is 14 dagen tussen een regeneratie nog ok?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@NiVanc Dat lijkt me geen probleem.
Bestel je de montageblock mee, om de resthardheid in te stellen?
https://www.aqmos.com/anl...und-probeentnahmehahn?c=6

Via de ontharder is dat lastig.

Edit: even opletten welke kraan er een instelbare naaldafsluitertje heeft voor de resthardheid, er zijn meerdere uitvoeringen ervan.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2022 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiVanc
@AUijtdehaag ja de montageblok zou ik meebestellen. Heel erg bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
AUijtdehaag schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 08:47:
@NiVanc Dat lijkt me geen probleem.
Bestel je de montageblock mee, om de resthardheid in te stellen?
https://www.aqmos.com/anl...und-probeentnahmehahn?c=6

Via de ontharder is dat lastig.

Edit: even opletten welke kraan er een instelbare naaldafsluitertje heeft voor de resthardheid, er zijn meerdere uitvoeringen ervan.
Is het aan te raden om nog een resthardheid in te stellen? Enige nadeel wat ik tot nu toe ondervonden heb is dat ik even moet wennen aan de nieuwe smaak van het water :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@chevsticks Mijn persoonlijke ervaring is dat het niet veel uitmaakt.
Heb hier 0.5 ingesteld ongeveer, maar merk weinig verschil.
Maar misschien hebben anderen een andere ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:17
Welke ontharder kan ik onder in de meterkast kwijt, op de plek van de gas aansluiting, die weg gaat? Kan lastig inschatten hoeveel ruimte het leidingwerk in neemt.

Mijn water komt rechts onder in de meterkast binnen, waar ook de afvoer van de WC zit achter een houten schot. Kan ik op de WC afvoer direct het afvoerwater aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@BasvanS
Met een beetje creativiteit, pas het al snel
JoKo in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

Ik zou er wel een airgap sifon tussen plaatsen.
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:44
Waterontharder zit al een jaar in m'n achterhoofd maar nu gaat het echt gebeuren. Omdat ook ik in dit topic wat tegenstrijdige berichten lees over de installatie zou ik graag mijn plan kort willen delen ter check.

Wij wonen in een moderne (en dus vrij standaard ontwerp) tussenwoning zonder gas. Geen gekke eisen zoals een regendouche in ons huis. Gezin van twee met twee baby's op komst. Verbruik is nu ongeveer 4300 liter per maand. Wil graag de meterkast gebruiken voor de plaatsing.

Waterontharder
WTR high end cabinet 11L (compact en past jn zijn geheel in de meterkast)

Water aansluiting
Tussenstuk 22mm koper na de watermeter en aftakking buitenkraan wegnemen en aan beide kanten een klein recht stuk 22mm terugplaatsen. Op deze kleine stukjes 22mm een knelkoppeling naar 3/4 buitendraad zetten. Op de 3/4 draad de flexibele slangen zetten naar de ontharder.

Afvoer
Vlakbij de meterkast, in de kruipruimte loopt een vertikale 40mm afvoer van het kraantje van de WC. Hierop wil ik een horizontale aftakking maken met 40mm terugslagklep, sifon en airgap. Heb namelijk de discussies gevolgd over de voor- en nadelen van een airgap in de kruipruimte vanwege kans op overstroming op het nieuwe laagste punt. De airgap hoger dan het toilet plaatsen is bij ons niet mogelijk. Dus ik ben dit van plan op te lossen met een terugslagklep in de afvoer.

Onderhoud
Had eigenlijk wel interesse in een chlorinator maar zie dat deze helaas niet toepasbaar is met de cabinet variant. Dus toch maar jaarlijks handmatig spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
SgtCaffran schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:40:
Waterontharder zit al een jaar in m'n achterhoofd maar nu gaat het echt gebeuren. Omdat ook ik in dit topic wat tegenstrijdige berichten lees over de installatie zou ik graag mijn plan kort willen delen ter check.

Wij wonen in een moderne (en dus vrij standaard ontwerp) tussenwoning zonder gas. Geen gekke eisen zoals een regendouche in ons huis. Gezin van twee met twee baby's op komst. Verbruik is nu ongeveer 4300 liter per maand. Wil graag de meterkast gebruiken voor de plaatsing.

Waterontharder
WTR high end cabinet 11L (compact en past jn zijn geheel in de meterkast)

Water aansluiting
Tussenstuk 22mm koper na de watermeter en aftakking buitenkraan wegnemen en aan beide kanten een klein recht stuk 22mm terugplaatsen. Op deze kleine stukjes 22mm een knelkoppeling naar 3/4 buitendraad zetten. Op de 3/4 draad de flexibele slangen zetten naar de ontharder.

Afvoer
Vlakbij de meterkast, in de kruipruimte loopt een vertikale 40mm afvoer van het kraantje van de WC. Hierop wil ik een horizontale aftakking maken met 40mm terugslagklep, sifon en airgap. Heb namelijk de discussies gevolgd over de voor- en nadelen van een airgap in de kruipruimte vanwege kans op overstroming op het nieuwe laagste punt. De airgap hoger dan het toilet plaatsen is bij ons niet mogelijk. Dus ik ben dit van plan op te lossen met een terugslagklep in de afvoer.

Onderhoud
Had eigenlijk wel interesse in een chlorinator maar zie dat deze helaas niet toepasbaar is met de cabinet variant. Dus toch maar jaarlijks handmatig spoelen.
Vanwaar specifiek de keuze voor de wtr high end cabinet? (Naast dat ie past, uiteraard.)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
Tanuki schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Vanwaar specifiek de keuze voor de wtr high end cabinet? (Naast dat ie past, uiteraard.)
Leek me qua prijs kwaliteit een goeie keus. De ruimte maakt het niet wenselijk voor ons om een losse hars cylinder en zout container te plaatsen. De vorige bewoners hadden op dezelfde plek een mooiwater ontharder staan, dat werkte ook mooi. Echter heb ik het idee dat de WTR net wat meer biedt.

Ingebouwde bypass, onderhoudsvrije kleppen, proportioneel sturen, compact ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidahmic
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09-2023
Hi All,

Mijn nieuwbouw huis in Den Haag wordt binnenkort opgeleverd en ik heb mij ingelezen op de waterontharder. De voornaamste reden om er één te kopen is de kalkaanslag op het glas van de douche. Het water in Den Haag is zo hard dat ik maar blijf poetsen. Ik heb recent een keramische coating op de glazen wand gedaan en dit is een wonder middel.

Blijft er kalk aanslag op het glas in de douche uit jullie ervaring?
Ik lees veel over witte plekken als het water opdroogt wat met geen mogelijkheid weg te krijgen is op kranen, klopt dat?

Dank voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

aidahmic schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:52:
Hi All,

Mijn nieuwbouw huis in Den Haag wordt binnenkort opgeleverd en ik heb mij ingelezen op de waterontharder. De voornaamste reden om er één te kopen is de kalkaanslag op het glas van de douche. Het water in Den Haag is zo hard dat ik maar blijf poetsen. Ik heb recent een keramische coating op de glazen wand gedaan en dit is een wonder middel.

Blijft er kalk aanslag op het glas in de douche uit jullie ervaring?
Ik lees veel over witte plekken als het water opdroogt wat met geen mogelijkheid weg te krijgen is op kranen, klopt dat?

Dank voor de hulp!
In water zit meer dan alleen kalk. Als je met een waterontharder kalk eruit haalt, dan blijven er nog wat andere zaken over. Dit kan aanslag geven. Sommigen hebben hier inderdaad last van, maar het gros volgens mij niet.
Op je laatste vraag, er blijft geen kalk op het glas zitten, omdat er geen kalk meer in het water zit.

[ Voor 5% gewijzigd door EWK op 27-05-2022 11:14 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoelie
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06-2022
SgtCaffran schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 23:15:
[...]

Leek me qua prijs kwaliteit een goeie keus. De ruimte maakt het niet wenselijk voor ons om een losse hars cylinder en zout container te plaatsen. De vorige bewoners hadden op dezelfde plek een mooiwater ontharder staan, dat werkte ook mooi. Echter heb ik het idee dat de WTR net wat meer biedt.

Ingebouwde bypass, onderhoudsvrije kleppen, proportioneel sturen, compact ontwerp.
Volgens mij is mijneigenmerk juist veel completer. Deze heeft ook ingebouwde bypass, onderhoudsvrije kleppen, proportioneel sturen, compact ontwerp en daarnaast nog eens een hygiëne en vakantiestand en automatische zoutmeldingsfunctie en ingebouwde terugslagklep. Zie: hetlinkjevanmijneigenmerk

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 03-06-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 16:47
Vraagje.. Ik heb een ander/kleiner zoutvat besteld voor mijn waterontharder en deze zou een dubbele overloop beveiliging moeten hebben. Echter, deze heeft niet zo'n "tuitje" zoals mijn originele (veel te grote) vat.
Bovenste aansuiting is voor de zoutslang, en eronder zit iets van een open schroef, waarmee de vlotter/stijgbuis etc vast zit. Maar is dat iets waar je evt een slang op kan aansluiten? En zo ja, hoe?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xr95yxyRWDfLKz1dsOknrVI8aLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLUsHPi7k5kQlQBQ4M0966o9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
sbin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:38:
Vraagje.. Ik heb een ander/kleiner zoutvat besteld voor mijn waterontharder en deze zou een dubbele overloop beveiliging moeten hebben. Echter, deze heeft niet zo'n "tuitje" zoals mijn originele (veel te grote) vat.
Bovenste aansuiting is voor de zoutslang, en eronder zit iets van een open schroef, waarmee de vlotter/stijgbuis etc vast zit. Maar is dat iets waar je evt een slang op kan aansluiten? En zo ja, hoe?

[Afbeelding]
Kan je de overloop uit het originele vat er niet uit halen?

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 27-09 16:47
wizzopa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:59:
[...]

Kan je de overloop uit het originele vat er niet uit halen?
Ja dat zou evt kunnen, moet dan wel wat gaatjes boren vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
sbin schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:45:
[...]

Ja dat zou evt kunnen, moet dan wel wat gaatjes boren vermoed ik.
Of even bij Aliexpress kijken Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8ItaBPQ.jpgdie heeft dit soort knietjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

wizzopa schreef op maandag 30 mei 2022 @ 18:42:
[...]

Of even bij Aliexpress kijken [Afbeelding]die heeft dit soort knietjes.
Misschien niet precies deze, maar veel van dit materiaal is ook te koop bij Welkoop's die in regio's staan waar veel tuinders zitten (zoals Aalsmeer)
Of bij growshops, maar geen idee of die er nog veel zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Welkoop bezorgt ook gewoon thuis, dus er hoeft er niet eens in 1 de buurt te zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtCaffran
Als ik een model pak vergelijkbaar in liters hars (comfort compact) dan zitten ze wel 300 euro duurder. En dan heb je bij jouwmerk een "budget" versie tegenover de beste uit het assortiment bij WTR. Het blijft lastig vergelijken maar prijs kwaliteit lijkt jouwmerk hier toch minder uit te komen.

[ Voor 30% gewijzigd door teacher op 03-06-2022 22:18 . Reden: Merk geknipt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-09 19:03

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
<knip> spam/werving niet toegestaan

[ Voor 90% gewijzigd door Septillion op 01-06-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

AQMOS schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 17:20:
[mbr]<knip> spam/werving niet toegestaan[/mbr]
@sbin ik vermoed dat je ontharder verkoper ze wel heeft. Misschien wat sneller dan AliExpress 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
JVDE schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 13:14:
Ik kocht enkele maanden geleden een occasie Ecowater systems ESM18CE voor €50 :D
https://www.ecowater.be/s...B%20version%2007-2007.pdf
Dit omdat ons stadswater 14°D bedraagt...

De ontharder had een lek volgens de eigenaar. De hele kop gereinigd en met sanitair siliconenvet alle dichtingen gesmeerd + harstank chloorshock gegeven en flink nagespoeld. Ding werkt terug perfect nu.
Echter heb ik de bypass volledig toe staan. Dus heb een hardheid van 0°D gemeten met deze tester
https://blue2.vanmarcke.b...eId=10201&productId=20842

Kan het nu kwaad dat ik 0°D heb in huis? Het water wordt zelden geconsumeerd.
Moet wel toegeven dat het water boven (boven galva leidingen, beneden alpex) veel meer naar ijzer ruikt dan vroeger.

graag jullie advies.
bumper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 21:18
Waarom zou 0Dh water kwaad kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JVDE Wat bedoel je met galva leidingen? Voor je tapwater?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVDE
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-09 14:28
Calypsooo schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 00:40:
[...]

Waarom zou 0Dh water kwaad kunnen?
Als ik de OP lees kan dat idd geen kwaad. Echter zaten er papieren bij van de vorige eigenaar waaruit blijkt dat de firma deze jaarlijks afregelde op 3°D. Vandaar mijn onzekerheid.
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:32:
@JVDE Wat bedoel je met galva leidingen? Voor je tapwater?
Exact. Heel het huis had galva leidingen. Gelijkvloers heb ik deze reeds vervangen door Alpex. Boven zitten deze er nog in en moet zeggen sinds de waterontkalker is het water boven erg ijzerrijk qua geur en kleur de eerste liters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

JVDE schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 10:18:
[...]

Als ik de OP lees kan dat idd geen kwaad. Echter zaten er papieren bij van de vorige eigenaar waaruit blijkt dat de firma deze jaarlijks afregelde op 3°D. Vandaar mijn onzekerheid.

[...]

Exact. Heel het huis had galva leidingen. Gelijkvloers heb ik deze reeds vervangen door Alpex. Boven zitten deze er nog in en moet zeggen sinds de waterontkalker is het water boven erg ijzerrijk qua geur en kleur de eerste liters.
Indien mogelijk zou ik de gegalvaniseerde leidingen gaan vervangen.. ik geloof dat de beschermende zinklaag gesleten is.

Mogelijk dat een hogere hardheid meer bescherming biedt, maar ik betwijfel of dit je problemen zou oplossen..

Je kan regelmatig spoelen met harsreiniger, dit is in principe een soort anti-roest. Maar ook dit zal vermoedelijk beperkt werken.

Een koperen of meerlagen buis ondervind dit soort problemen doorgaans niet.

Welke kleur heeft het water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@JVDE Ik ben geen wetenschapper, maar ik zou de pH van je tapwater eens meten
https://www.lenntech.nl/p...er/zink/zink-en-water.htm

Vervangen lijkt mij ook gezonder in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 21:27
hebben jullie ook dat jullie handdoeken keihard uit de was komen?
Op dit moment voelen mijn handdoeken gewoon aan als schuurpapier.

Mijn water is volledig onthard (0 dH), ik heb de WTR ceramic premium 15
Ik heb geprobeerd meer en minder wasverzachter te gebruiken, wat geen effect heeft.

Wasverzachter staat nu op 1/4e van de normale dosering, en wasmiddel op de 1/3e van de aanbevolen dosering.

Ik droog de was aan een wasrek (luchtdroging).
Als ik mijn handdoeken in de droger gooi, dan komen ze wel wat zachter eruit.

Ik ben recentelijk overgestapt van zouttabletten naar zoutkristallen (allebei van de Gamma voor 10€ / 25kg).
Het lijkt er haast op dat de zoutkristallen sneller zijn uitgewerkt (bij de 2m3 begint de hardheid al op te lopen) en ik zie toch vaak zout/kalk/witte vlekken op mijn zwarte doucheset bijvoorbeeld ook al is de hardheid 0dH.
Deze dingen had ik (volgens mij) geen last van bij de zouttabletten.

Is dit iets wat jullie ook herkennen?

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 03-06-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@genc007
Tegen harde handdoeken werkt alleen een droger volgens mij?
en handdoeken van bamboe ;)
https://www.newscientist....en-hard-worden-in-de-was/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
AUijtdehaag schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:36:
@genc007
Tegen harde handdoeken werkt alleen een droger volgens mij?
en handdoeken van bamboe ;)
https://www.newscientist....en-hard-worden-in-de-was/
Ja dat gevoel had ik ook al inderdaad..
Best wel zonde om, vooral in de zomer, dan toch de droger aan te zetten terwijl ik mijn was ook gratis in de zon kan drogen.

Wellicht moet ik eens bij mijn moeder vragen hoe zij haar handdoeken zo zacht krijgt, ondanks dat ze geen wasdroger of ontharder heeft :-)

Wat gebruiken jullie trouwens kwa wasmiddel (poeder vs vloeibaar?) / wasverzachter?

[ Voor 7% gewijzigd door genc007 op 03-06-2022 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oinkoink12
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-07 15:30
ZIjn er bepaalde hardheden waarbij het geen zin meer heeft om te doen? Ik lees dat bij ons in de gemeente (haarlemmermeer, het ongeveer 6 is, dat lijkt me dan niet heel veel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Laatst online: 21:58
Inmiddels is de BWT installatie geïnstalleerd, we hebben toch het idee dat het direct merkbaar is, de hardheid is ingesteld op 2,8 dacht ik. Wat wij ons wel afvragen hoe minder je bijvoorbeeld de vaatwasser met de tabletten, zijn er kleinere tabletten in de omloop of breken jullie deze door midden.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geertk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-09 22:20
JJmac schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 12:45:
Inmiddels is de BWT installatie geïnstalleerd, we hebben toch het idee dat het direct merkbaar is, de hardheid is ingesteld op 2,8 dacht ik. Wat wij ons wel afvragen hoe minder je bijvoorbeeld de vaatwasser met de tabletten, zijn er kleinere tabletten in de omloop of breken jullie deze door midden.
Ik gebruik vaatwasmiddel in poedervorm. In ieder geval het merk Sun heeft dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

oinkoink12 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 16:57:
ZIjn er bepaalde hardheden waarbij het geen zin meer heeft om te doen? Ik lees dat bij ons in de gemeente (haarlemmermeer, het ongeveer 6 is, dat lijkt me dan niet heel veel)
Hier kan geen direct getal aan verbonden worden. In het water besluit zijn ze in ieder geval overeengekomen dat waterbedrijven niet onder de 5,6dH mogen ontharden. Sommige verkopers raden vanaf 4dH aan. Onderbouwing voor dit getal ontbreekt (zover ik weet). 4dH wordt nog gezien als zacht water.

Wij zien bij onze klanten dat de hardheid zelden hoger wordt ingesteld dan 0dH.
Het gaat om je persoonlijke voorkeur. Heb je dusdanig last van het kalk dat je een ontharder nodig hebt van ca. 400-800€ die operationeel ca. 40-60€ per jaar kost aan zout.

[ Voor 0% gewijzigd door AQMOS op 07-06-2022 13:10 . Reden: Toevoeging 'zover ik weet' ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickmans
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-07-2023
Ik gebruik vaatwasmiddel in poedervorm. In ieder geval het merk Sun heeft dat.
Slim, ik dacht dat ik de enige nog was. Veel voordeliger, beter voor het milieu én gegarandeerd beter voor je afvoer. Met die energiezuinige vaatwassers + tabs kan je na 10 jaar wachten totdat de boel verstopt is, en je euro's kwijt bent aan een ontstoppingsbedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Poeder dus, moeten we daar maar eens naar kijken. De kalk in het water begint volgens mij vanaf 2,7, klein beetje kalk in het water is ook niet verkeerd heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Misschien een hele stomme vraag maar stel ik plaats een waterontharder en ik heb dan een hardheid van 0 of eventueel 2 en ga mijn cv ketel daarmee opnieuw vullen dan komt er neem ik aan een hoop kalk los wat er ik opgespaard is ? Zou dit problemen geven met de pomp voor de vloerverwarming of vloerverwarming in het algemeen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

PainkillA schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:37:
Misschien een hele stomme vraag maar stel ik plaats een waterontharder en ik heb dan een hardheid van 0 of eventueel 2 en ga mijn cv ketel daarmee opnieuw vullen dan komt er neem ik aan een hoop kalk los wat er ik opgespaard is ? Zou dit problemen geven met de pomp voor de vloerverwarming of vloerverwarming in het algemeen ?
In de gebruiksaanwijzing van je ketel staat dat er geen onthard water gebruikt mag worden om je ketel bij te vullen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
EWK schreef op zondag 12 juni 2022 @ 18:54:
[...]

In de gebruiksaanwijzing van je ketel staat dat er geen onthard water gebruikt mag worden om je ketel bij te vullen.
Impliceer je hiermee "als het niet zou kunnen/mogen, dan staat het in de gebruiksaanwijzing"? Of "geen enkele CV ketel zou gevuld moeten worden met onthard water"?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Tanuki schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:04:
[...]

Impliceer je hiermee "als het niet zou kunnen/mogen, dan staat het in de gebruiksaanwijzing"? Of "geen enkele CV ketel zou gevuld moeten worden met onthard water"?
Dat laatste, is in dit topic al wel eens voorbij gekomen dacht ik. Zoeken op cv in dit topic geeft enorm meer hits dan in had gedacht. Iets met De zuurgraad van het water is te laag waardoor de warmtewisselaar defect raakt.

[ Voor 18% gewijzigd door EWK op 12-06-2022 22:13 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Niet online
EWK schreef op zondag 12 juni 2022 @ 22:08:
[...]

Dat laatste, is in dit topic al wel eens voorbij gekomen dacht ik. Zoeken op cv in dit topic geeft enorm meer hits dan in had gedacht. Iets met De zuurgraad van het water is te laag waardoor de warmtewisselaar defect raakt.
Voor zover ik weet wordt er niets veranderd aan de zuurgraad van het water. :) Puur de kalk verdwijnt uit het water, maar het water is even zuur als voorheen. Volgens mij krijg je, na ontharding als je de zuurgraad neutraal krijgt en nog wat andere spulletjes eruit haalt, gedestilleerd water.

De waterontharder verwijdert enkel de kalk, door ionenwisseling.

Maar goed, er zijn los van deze theorie dus inderdaad wel ketels waarbij nadrukkelijk in de handleiding staat:
Voor het vullen van de installatie mag alleen onbehandeld leidingwater worden gebruikt.

Het is niet toegestaan waterbehandeling toe te passen, zoals o.a. pH-verhogende/verlagende middelen (chemische toevoegmiddelen en/of inhibitoren) en waterontharding.
Het gebruik van antivorstmiddelen (bijvoorbeeld ethyleenglycol en propyleenglycol) in de cv-installatie is eveneens niet toegestaan.
https://www.klusidee.nl/F...-met-onthard-water.54546/ (een van de laatste replies in dit topic)

Dus als je onthard water in de ketel doet, dan ben je niet fout door de pH die verhoogd / verlaagd zou zijn (want dat doet een waterontharder niet), maar wel fout doordat ze specifiek vermelden dat onthard water niet is toegestaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rsbroer
  • Laatst online: 18-09 15:49
Sickmans schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 19:34:
[...]
Slim, ik dacht dat ik de enige nog was. Veel voordeliger, beter voor het milieu én gegarandeerd beter voor je afvoer. Met die energiezuinige vaatwassers + tabs kan je na 10 jaar wachten totdat de boel verstopt is, en je euro's kwijt bent aan een ontstoppingsbedrijf!
Nee hoor, hier ook poeder.
Ik heb de laatste keer eens bijgehouden hoe lang ik met de 3 kg Actiff Vaatwaspoeder doe
Bleek dus een half jaar te zijn, dagelijks de vaatwasser aan. En dat voor Euro 6.19 _/-\o_

Voordeel van poeder is naast makkelijk doseren ook dat je een eco wasprogramma kunt gebruiken met voorwas (met poeder), dat kan niet eens met blokjes.

Tip, bij de Action kun je een handige beker kopen met afsluitbaar uitschenk tuutje. Die vul ik iedere xx weken vanuit die 3 kg verpakking.

8x 370 Wp Zuid, Growatt 2500-S, 2x 370Wp Oost-West, APS 600Y, 2x Marstek Venus 5.12 kW, CT-003, HW P1, Daikin PERFERA FTXM35N, Mitsubishi Heavy SRK 35ZS-W, Jaga DIY DBE 12x 14cm, 6x 14cm, Tado V3, bridge, thermostaat, 6x radiatorknop

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
genc007 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:44:
[...]

Ja dat gevoel had ik ook al inderdaad..
Best wel zonde om, vooral in de zomer, dan toch de droger aan te zetten terwijl ik mijn was ook gratis in de zon kan drogen.

Wellicht moet ik eens bij mijn moeder vragen hoe zij haar handdoeken zo zacht krijgt, ondanks dat ze geen wasdroger of ontharder heeft :-)

Wat gebruiken jullie trouwens kwa wasmiddel (poeder vs vloeibaar?) / wasverzachter?
Oma's recept. Geen wasverzachter maar scheut azijn in plaats ervan in bakje van wasverzachter.
Laat je weten of het lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

ApC_IcE schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 19:23:
Heren,

Ik kom er niet helemaal uit.
We zijn een gezin van 3 (ooit 4), de jongste is nu 1 jaar.
Waterverbruik is Oktober 2020- november 2021 120m3

Ik heb ruimte in de meterkast (gasmeter is weg) voor een vat tot 170cm.
En de gehele breedte van een gemiddelde meterkast.

Ik neem aan dat de ceramic kleppen beter zijn dan de kunstof variant.
Maar de Fleck 5800 XTR is weer kunstof met de pistons.

welke is dan beter?
https://www.goedkopewater...-wtr-ceramic-high-end-30/
of
https://www.goedkopewater...gh-end-fleck-5800-xtr-30/

Allebei even duur?
Of is deze nog beter:
https://www.goedkopewater...-end-ceramic-cabinet-25l/

Of is er een nog betere voor dit bedrag?
Het mag ook best 500 euro duurder zijn maar onze wensen zijn:
  • Regenereren zelf kunnen bepalen (in ieder geval geen herrie snachts)
  • niet te vaak hoeven bij te vullen
  • weinig tot geen onderhoud
  • En genoeg waterdruk (kleine stortdouche)
Ik zie niet echt verschillen tussen deze 3.
Uiteindelijk een remon tara 10 waterontharder gekocht met 60L zoutvat. 1200. Maar dan met 15 jaar garantie. Vond het een prima deal.
Het is een beetje een verkoop organisatie. Maar kwalitatief doen ze (volgens mij met mijn beperkte kennis) niet onder aan een wtr high end oid

[ Voor 4% gewijzigd door ApC_IcE op 13-06-2022 11:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ndedecke
  • Laatst online: 27-09 19:51
Hoi,

Ik wil ook een ontharder gaan aanschaffen en was er bijna aan uit tot ik hier dit topic ook de veel goedkopere Aqmos R2D2-32 (en andere Aqmos modellen) regelmatig zag terugkomen.

Stabiel dagverbruik van 185-200 liter per dag. 65 m³ op jaarbasis.
Hardheid 8.5 °D (=15°F) en ik wil volledig naar 0 ontharden.
Echter wel 2 regendouches die af en toe eens gelijktijdig gebruikt worden en dan heb ik een debiet van 30 l/m nodig (of dus 1800 l/u) waarbij ik nog volledig onthard water verwacht zonder overdreven drukverlies.

De Delta duplex toestellen bieden nominaal debiet van 2600l/u aan of 1500l/u tijdens het genereren (wat dus meestal zal zijn als de douche net in gebruik is aangezien dat de bulk van het water verbruikt).
Aankoopprijs voor zo'n delta talent 200B/gerona (2x 3.3l hars) is zo'n 1200 euro.

De Aqmos R2D2 is een pak goedkoper, maar ik weet niet goed hoe ik de duitse specsheet moet interpreteren:
Nenndurchfluss nach DIN 19636 (20°dH auf 8°dH) : 1m³/h
Nenndurchfluss von 20°dH auf 0,5°dH (40 BV/h): 0.24m³/h
Druckverlust bei max. Durchfluss: 0.6 bar

Ik moet maar 8.5°D ontharden dus vermoed dat ik dan maar dan 1m³/h haal.
In de specsheet van veel toestellen in BE/NL vind ik vaak "nominaal debiet bij ∆p 1 bar" terug.
Bij de Delta betekent dit dat met een drukverlies van 1 bar ze dus 2600 l/u kunnen leveren.

Hoe kan ik dit vergelijken of vertalen naar de Aqmos waar er met 0.6 bar gerekend wordt.
Of ook : kan ik met de Aqmos R2D2-32 de 30 liter/minuut halen voor een kortere periode (10 min douchebeurt).

Dat zou dus mijn keuze kunnen sturen van de duurdere delta (1200 euro) naar een aqmos van 400 euro.

Bedankt :-)

Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
@wizzopa met de r2d2-48 zou hij maar om de 30 dagen moeten regenereren, ik ben bang dat dit te lang is en ik bacterievorming zou krijgen.

Onthardingscapaciteit voor 8.5 °D is namelijk een 5600 liter / 200 per dag is 28d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ndedecke schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:54:
@wizzopa met de r2d2-48 zou hij maar om de 30 dagen moeten regenereren, ik ben bang dat dit te lang is en ik bacterievorming zou krijgen.

Onthardingscapaciteit voor 8.5 °D is namelijk een 5600 liter / 200 per dag is 28d.
Getallen die Aqmos opgeeft mbt de capaciteit zijn gebaseerd op nieuw hars met een bezouting van 350 g/l.
De bezouting die Aqmos hanteerd is 160 g/l.

Onze R2D2-32 haalt nu met 1 liter extra hars en een bezouting van 265 g/l slechts 3300 l bij een hardheid van 7,6 dh.

Staar je niet blind op getallen die Aqmos of welke andere leveracier opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ndedecke schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:04:
Hoi,

Ik wil ook een ontharder gaan aanschaffen en was er bijna aan uit tot ik hier dit topic ook de veel goedkopere Aqmos R2D2-32 (en andere Aqmos modellen) regelmatig zag terugkomen.

Echter wel 2 regendouches die af en toe eens gelijktijdig gebruikt worden en dan heb ik een debiet van 30 l/m nodig (of dus 1800 l/u) waarbij ik nog volledig onthard water verwacht zonder overdreven drukverlies.

De Delta duplex toestellen bieden nominaal debiet van 2600l/u aan of 1500l/u tijdens het genereren (wat dus meestal zal zijn als de douche net in gebruik is aangezien dat de bulk van het water verbruikt).
Aankoopprijs voor zo'n delta talent 200B/gerona (2x 3.3l hars) is zo'n 1200 euro.

De Aqmos R2D2 is een pak goedkoper, maar ik weet niet goed hoe ik de duitse specsheet moet interpreteren:

In de specsheet van veel toestellen in BE/NL vind ik vaak "nominaal debiet bij ∆p 1 bar" terug.
Bij de Delta betekent dit dat met een drukverlies van 1 bar ze dus 2600 l/u kunnen leveren.

Hoe kan ik dit vergelijken of vertalen naar de Aqmos waar er met 0.6 bar gerekend wordt.
Of ook : kan ik met de Aqmos R2D2-32 de 30 liter/minuut halen voor een kortere periode (10 min douchebeurt).

Dat zou dus mijn keuze kunnen sturen van de duurdere delta (1200 euro) naar een aqmos van 400 euro.

Nick
Reactie van Aqmos betreft de doorstroom:

"De tankgrootte is bij alle drie de systemen gelijk, waardoor de doorstroming nagenoeg gelijk is.

Ze hebben allemaal een diameter van 8 inch.

Voor huishoudelijke toepassingen waarbij het water wordt gemengd, kan dit oplopen tot 2 m3 per uur.

Voor technische toepassingen waar 0°dH absoluut noodzakelijk is, zal de doorstroom max. 1,3m3/h bedragen.

R2D2-32 : 10°dH = capaciteit 3,2m3

R2D2-48 : 10°dH = capaciteit 4.8m3

R2D2-72 : 10°dH = capaciteit 7,2m3

De capaciteiten gelden zonder te mengen."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

ndedecke schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:54:

28 dagen is inderdaad te lang.
Tussen de 6-10 dagen lijkt mij het optimum. Dit om bacteriën niet de kans te geven, maar ook om efficiënt de reserve capaciteit te benutten en kanaal vorming in het hars te voorkomen.

Lees hier een interessant artikel over optimum dagen tussen regeneratie
(Artikel gevonden in de eerste post van @AUijtdehaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@AQMOS Waarom krijg ik dan geen 4000 liter uit mijn R2D2-32 bij 7,6 dh wat volgens jou uitgangspunt R2D2-32 : 10°dH = capaciteit 3,2m3 mogelijk zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
Ik sta op het punt mij R2D2 te reinigen met Resin Cleaner. Moet ik regereratie activeren? Of kan ik gewoon wachten totdat deze gepland staat? En voeg de cleaner direct bij het zou of in het die koker (ik weet niet hoe deze heet ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
chrissis schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:53:
Ik sta op het punt mij R2D2 te reinigen met Resin Cleaner. Moet ik regereratie activeren? Of kan ik gewoon wachten totdat deze gepland staat? En voeg de cleaner direct bij het zou of in het die koker (ik weet niet hoe deze heet ;)).
Waarom ga je Resin Cleaner gebruiken, zie je een terugval in werking / capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16
ndedecke schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:04:
Hoi,

Nick
Ik kan je weinig helpen, behalve dat je de duplex ook bij Aqmos kan halen voor 1099, en heel vaak hebben ze nog eens 10% korting ook: https://www.aqmos.com/was...nthaerter-sdk-30-stromlos
O en ik heb sinds een jaar ongeveer twee simplex'en staan en die doen het nog steeds fantastisch zonder enig omkijken naar afstellen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Bij de installatie wordt er ook gevraagd naar een onderhoudscontract, ben je al gauw 100 euro per jaar kwijt, dat er enige onderhoud nodig is begrijpen we wel, om de 2 of 3 jaar een installateur laten komen is volgens mij goedkoper. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:28
wizzopa schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:04:
[...]

Waarom ga je Resin Cleaner gebruiken, zie je een terugval in werking / capaciteit.
Ontharder is ruim een jaar geleden geïnstalleerd, dus voor het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

JJmac schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:21:
Bij de installatie wordt er ook gevraagd naar een onderhoudscontract, ben je al gauw 100 euro per jaar kwijt, dat er enige onderhoud nodig is begrijpen we wel, om de 2 of 3 jaar een installateur laten komen is volgens mij goedkoper. Hoe doen jullie dat?
1x per jaar wat cleaner erin en de werking testen dmv de hardheid checken.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Knikmops schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Ik kan je weinig helpen, behalve dat je de duplex ook bij Aqmos kan halen voor 1099, en heel vaak hebben ze nog eens 10% korting ook: https://www.aqmos.com/was...nthaerter-sdk-30-stromlos
O en ik heb sinds een jaar ongeveer twee simplex'en staan en die doen het nog steeds fantastisch zonder enig omkijken naar afstellen oid.
Ja, ik ben blij dat ik via tweakers Aqmos ontdekt heb. In mijn specifieke geval zou zo'n Delta opstelling waarbij ik de harstanken met een inox beugel hoger aan de kelderwand kan bevestigen wel handig zijn omdat mijn afvoer anders te hoog zit. Zo kan ik het zoutvat ook op de grond laten staan om eenvoudig bij te vullen. De overloop van het zoutvat zou ik niet gebruiken, da's enkel voor in nood.

Ik denk wel dat de meeste toestellen prima werken, het is gewoon dus even kijken of ik voor een simplex ga die op elektriciteit en met enige elektronica werkt, of voor een duplex die volledig mechanisch is.
Veel domotica in huis, maar dat zijn ook de zaken die snelst kapot gaan.

Kan ook niet inschatten of ik de eventuele drukval ga "voelen" als zo'n duplex net een tank aan het regenereren is.
In dat opzicht is het ook wel eenvoudig om een simplex te hebben die ik 's nachts laat regenereren.

Hoe zit dat eigenlijk met toestellen die "proportionele bezouting" toepassen?
Stel dat ik dan een te groot toestel neem dat volgens zijn capaciteit maar om de 30 dagen zou regenereren en die instel om elke 10 dagen te regeneren => er is dan maar 1/3 van de capaciteit gebruikt en dan gaat er ook minder zout verbruikt worden door die proportionele bezouting neem ik aan.
Of dit dan ook minder spoelwater betekent weet ik niet.

Verder zal het waarschijnlijk ook geen lineaire curve zijn en overdimensioneer je een toestel best niet al te veel I guess.

-keuzestress- :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
ndedecke schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 19:15:
[...]

Ja, ik ben blij dat ik via tweakers Aqmos ontdekt heb. In mijn specifieke geval zou zo'n Delta opstelling waarbij ik de harstanken met een inox beugel hoger aan de kelderwand kan bevestigen wel handig zijn omdat mijn afvoer anders te hoog zit. Zo kan ik het zoutvat ook op de grond laten staan om eenvoudig bij te vullen. De overloop van het zoutvat zou ik niet gebruiken, da's enkel voor in nood.

Ik denk wel dat de meeste toestellen prima werken, het is gewoon dus even kijken of ik voor een simplex ga die op elektriciteit en met enige elektronica werkt, of voor een duplex die volledig mechanisch is.
Veel domotica in huis, maar dat zijn ook de zaken die snelst kapot gaan.

Kan ook niet inschatten of ik de eventuele drukval ga "voelen" als zo'n duplex net een tank aan het regenereren is.
In dat opzicht is het ook wel eenvoudig om een simplex te hebben die ik 's nachts laat regenereren.

Hoe zit dat eigenlijk met toestellen die "proportionele bezouting" toepassen?
Stel dat ik dan een te groot toestel neem dat volgens zijn capaciteit maar om de 30 dagen zou regenereren en die instel om elke 10 dagen te regeneren => er is dan maar 1/3 van de capaciteit gebruikt en dan gaat er ook minder zout verbruikt worden door die proportionele bezouting neem ik aan.
Of dit dan ook minder spoelwater betekent weet ik niet.

Verder zal het waarschijnlijk ook geen lineaire curve zijn en overdimensioneer je een toestel best niet al te veel I guess.

-keuzestress- :p
De hoeveelheid zout die nodig is voor je regeneratie stel ik in door de refill tijd aan te passen. Ik ben van 7 dagen en 1440 g/l naar 19 dagen en 2330 g/l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
maaikederksen schreef op maandag 13 juni 2022 @ 10:29:
[...]

Oma's recept. Geen wasverzachter maar scheut azijn in plaats ervan in bakje van wasverzachter.
Laat je weten of het lukt?
Is dit ook relevant voor ontkalkt water?

Ik dacht dat azijn vooral nodig was als je hard water had.

En is het verder niet schadelijk voor mijn kleertjes om er azijn bij te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zelandoni
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-05-2023
Hallo,

Ik wil al jaren een waterontharder, omdat ik echt gek word van al het kalk hier, maar in onze huidige woning was het niet mogelijk. Nu hebben we een nieuwe woning gekocht en die zijn we volledig aan het opknappen, inclusief nieuwe badkamer. Nu wil ik dus graag een waterontharder plaatsen voordat de badkamer in gebruik wordt genomen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. De waterontharder zal in de kelder geplaatst worden, hier zit ook de watermeter. Er is stroom, alleen geen lage afvoer. Wel loopt de afvoer van het toilet gedeeltelijk over het plafond (ongeveer 1,7 m hoog) van de kelder. Iemand van amysoft is langs geweest en volgens hem kon het daarop prima worden aangesloten, dat het water omhoog moet worden gepompt was voor hun waterontharder geen probleem. Maar dan is het wel 1695 inclusief installatie en moet je elke twee jaar onderhoud laten plegen. Nu zag ik in dit topic en online ook allemaal andere waterontharders (bijv. de aquastar) die veel voordeliger zijn. Is er nu echt een verschil? En kunnen die ook het afvoerwater omhoog pompen? Want na 10 jaar kost de amysoft dan zo'n 2150, daarvoor kan ik ook na vijf jaar een goedkopere vervangen en dan ben ik na 10 jaar even duur uit. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wizzopa schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 08:07:
@AQMOS Waarom krijg ik dan geen 4000 liter uit mijn R2D2-32 bij 7,6 dh wat volgens jou uitgangspunt R2D2-32 : 10°dH = capaciteit 3,2m3 mogelijk zou moeten zijn.
Ik refereer je naar deze post die het mooi uit legde!
zonnebaas schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 10:29:
Het werkt als volgt in de theorie voor capaciteit.

1 liter hars kan in totaal 4 dH hardheid verwijderen voor het verzadigd is.
R2D2 met 8 liter hars 8*4 = 32 voilà heet dus niet voor niets R2D2-32 ;)

Totaal nu 32 dH onthardingscapaciteit voor het verzadigd is

Stel waterhardheid is 10 dH dan kan de R2D2-32 dus 32/10=3,2 m3 =3200 liter ontharden
Voor 8 dH dus in theorie en mijn eigen waterhardheid : 32/8=4 m3 =4000 liter

Op dit moment staat hij nu ingesteld op 3,6 t of m3 wat dus 3600 liter is

Ik heb na eerste installatie alleen de klok op tijd gezet en reg dagen en reg cap aangepast.
mijn startwaarden 14 dagen en 3,2 t = 3200 liter

[Afbeelding]

Met 8 dh kan ik zeker 3200 liter halen met mijn R2D2-32
Er loopt nu een test of ik 3600 liter haal met 0dH -> nog 1.61 of 1610 liter te gaan.
Rond 3000-3400-3600 verbruikt ga ik weer een druppeltest uitvoeren
Aqmos raadt aan om bij de kleinere modellen een foutmarge van 5% aan te houden. (Grotere modellen 10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

Zelandoni schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:48:
Hallo,

Ik wil al jaren een waterontharder, omdat ik echt gek word van al het kalk hier, maar in onze huidige woning was het niet mogelijk. Nu hebben we een nieuwe woning gekocht en die zijn we volledig aan het opknappen, inclusief nieuwe badkamer. Nu wil ik dus graag een waterontharder plaatsen voordat de badkamer in gebruik wordt genomen, alleen zie ik door de bomen het bos niet meer. De waterontharder zal in de kelder geplaatst worden, hier zit ook de watermeter. Er is stroom, alleen geen lage afvoer. Wel loopt de afvoer van het toilet gedeeltelijk over het plafond (ongeveer 1,7 m hoog) van de kelder. Iemand van amysoft is langs geweest en volgens hem kon het daarop prima worden aangesloten, dat het water omhoog moet worden gepompt was voor hun waterontharder geen probleem. Maar dan is het wel 1695 inclusief installatie en moet je elke twee jaar onderhoud laten plegen. Nu zag ik in dit topic en online ook allemaal andere waterontharders (bijv. de aquastar) die veel voordeliger zijn. Is er nu echt een verschil? En kunnen die ook het afvoerwater omhoog pompen? Want na 10 jaar kost de amysoft dan zo'n 2150, daarvoor kan ik ook na vijf jaar een goedkopere vervangen en dan ben ik na 10 jaar even duur uit. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ben alleen bekend met de modellen van Aqmos. Die kunnen in ieder geval 1.5 meter vanaf de regelkop omhoog pompen (en 6 meter ver).

De overloop beveiliging is drukloos en kan niet omhoog pompen, maar het gebeurt praktisch nooit dat hier water doorheen komt.

Voor die bedragen kan je in ieder geval een goedkope ontharder overwegen en een hydrofoorpomp er nog bij halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AQMOS schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:08:
[...]

Ik refereer je naar deze post die het mooi uit legde!

[...]

Aqmos raadt aan om bij de kleinere modellen een foutmarge van 5% aan te houden. (Grotere modellen 10%)
Mooie referentie, maar maar mijn praktijk cijfers zij dus duidelijk anders.

Ik heb slechts 1 keer 4000 liter gehaald met 9 liter hars en een bezouting van 330 g/l.

De fout marge daar heb ik in mijn contact met Aqmos nog nooit van gehoord, wel geconstateerd dat de watermeter afwijkt.

Voor de rest is de R2D2-32 met wat Tweaking prima te gebruiken ook al zijn de cijfers erg optimistisch net als de ontharders bij vele andere Leveranciers ( lees laag zout verbruik en hoge periodecapaciteit ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wizzopa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Mooie referentie, maar maar mijn praktijk cijfers zij dus duidelijk anders.

Ik heb slechts 1 keer 4000 liter gehaald met 9 liter hars en een bezouting van 330 g/l.

De fout marge daar heb ik in mijn contact met Aqmos nog nooit van gehoord, wel geconstateerd dat de watermeter afwijkt.

Voor de rest is de R2D2-32 met wat Tweaking prima te gebruiken ook al zijn de cijfers erg optimistisch net als de ontharders bij vele andere Leveranciers ( lees laag zout verbruik en hoge periodecapaciteit ) .
In de 32 zit 8L hars. Maar wat je zelf al aan gaf, de datasheets zijn niet altijd even accuraat. Daarom maar goed dat ze een foutmarge hebben toegevoegd (nieuwe getweakede handleiding van Aqmos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
AQMOS schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:28:
[...]

In de 32 zit 8L hars. Maar wat je zelf al aan gaf, de datasheets zijn niet altijd even accuraat. Daarom maar goed dat ze een foutmarge hebben toegevoegd (nieuwe getweakede handleiding van Aqmos).
In mijn Aqmos zit een liter extra om eerder aangehaald probleem te verbeteren.

Dat er nu een foutmarge is toegevoegd zal mede door de input van mij richting Aqmos zijn gekomen.
Ik doe nu met een nieuw type vlotter (het oude type bleef lucht aanzuigen tijdens de brine stap ) en een bezouting van 260 g/l 3300 liter bij 7,6 dh

Dat is al veel
beter dan de 2200 liter die ik haalde direct na de aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

wizzopa schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:47:
[...]

In mijn Aqmos zit een liter extra om eerder aangehaald probleem te verbeteren.

Dat er nu een foutmarge is toegevoegd zal mede door de input van mij richting Aqmos zijn gekomen.
Ik doe nu met een nieuw type vlotter (het oude type bleef lucht aanzuigen tijdens de brine stap ) en een bezouting van 260 g/l 3300 liter bij 7,6 dh

Dat is al veel
beter dan de 2200 liter die ik haalde direct na de aanschaf.
Cool! Welke vlotter heb je er nu in zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Deze https://i.imgur.com/yi1ysuO.jpg

De vlotter/luchtkelk zit dan boven de geleiding op de maximale stand.

https://i.imgur.com/Z9UJUGQ.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door wizzopa op 15-06-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Zelandoni schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:48:
Hallo,

De waterontharder zal in de kelder geplaatst worden, hier zit ook de watermeter. Er is stroom, alleen geen lage afvoer. Wel loopt de afvoer van het toilet gedeeltelijk over het plafond (ongeveer 1,7 m hoog) van de kelder.
Zelfde situatie hier. Zelf ga ik waarschijnlijk voor een delta duplex ontharder die stroomloos werkt. Je hebt daar ook verschillende uitvoeringen van: zelfde toestel maar andere "verpakking"

Deze staat op m'n shortlist:
https://www.deltawatersof...udelijk/delta-talent-200b

hierbij kan ik de harsflessen op de betonnen kelderwand monteren, dicht bij de afvoer, en kan het zoutvat op de grond staan om makkelijk bij te vullen.
De delta toestellen kunnen het water 2m omhoog pompen en de leiding mag 5m lang zijn.

Door hem hoog te plaatsen moet ik maar een 40-50 cm hoogte overbruggen. Vanaf de grond zou het 2m30 zijn.

Neemt ook niet zoveel plaats in: 43x45 cm en past in mijn geval prima.

Voor andere waterontharders kijk je best even in de handleiding: ik kwam redelijk wat toestellen tegen waar het omhoogpompen beperkt was en afhankelijk was van je inkomende waterdruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zelandoni
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-05-2023
ndedecke schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Zelfde situatie hier. Zelf ga ik waarschijnlijk voor een delta duplex ontharder die stroomloos werkt. Je hebt daar ook verschillende uitvoeringen van: zelfde toestel maar andere "verpakking"

Deze staat op m'n shortlist:
https://www.deltawatersof...udelijk/delta-talent-200b
Bedankt! Als ik die Delta opzoek, kan ik weinig aanbieders vinden en degene die ik vind, biedt het aan voor bijna 1800 euro. Dat is hoger dan die amysoft inclusief installatie. Klopt deze prijs?

En hoe ben jij van plan het met de overstort te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-09 17:02
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder en ik zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer.

Woning beschikt over 2 badkamers met beide een douche welke tot 25l/min water kan verbruiken. Hierbij kom ik dus op 50l/min oftewel. Ik heb er verder geen verstand van, maar ik denk dan dat ik een capaciteit van 3000l/u nodig heb (of toch niet?) ik ben niet van plan om naar 0dH te gaan, maar eerder 1-2.

De bedoeling is dat de waterontharder in de kelder komt, hier heb ik de ruimte en daarom leek mij een los zoutvat handig (stroom + afvoer aanwezig). Echter elke waterontharder met los zoutvat die ik bekijk (rond budget) daarbij heeft een cabinet ontharder een veel hogere opbrengst.

Wat betreft budget vind ik 1.000,- een mooi bedrag.

https://onlinewateronthar...0-premium-waterontharder/ keek ik in eerste instantie naar, maar wat betreft opbrengst is dit enkel voldoende voor 1 douche.

Als ik dan naar een cabinet model kijk: https://onlinewateronthar...slim-1800-waterontharder/ dan is de opbrengst opeens veel hoger.

Maar kloppen deze cijfers nu allemaal wel? Er zit een enorm verschil in de harskern, dus ik zou denken (maar geen kennis) hoe groter hoe beter, maar dat lijkt niet zo te zijn.

Wie kan mij van advies voorzien? Hardheid is hier rond de 8 dH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genc007
Heeft er iemand hier ook een actieve kool filter hangen aan de keukenkraan?

Ik heb het filtratiesysteem van WTR gekocht destijds, maar moet zeggen dat die filter patronen wel erg duur zijn. €70 per jaar voor een patroon is wel erg duur, aangezien patronen van het merk Aquaphor de helft goedkoper zijn.

Iemand enig idee of er compatibele patronen te koop zijn, die ik kan gebruiken in mijn WTR systeem?
Het koppelstuk van WTR is iig niet gelijk aan die van Aquaphor volgens mij.

EDIT: Als ik mijn research goed heb gedaan zijn de cartridges van WTR een whitelabel van Pentair Everpure
Goedkoopste cartridge wat ik kan vinden van everpure wat erop zou moeten passen is €55..
Misschien toch maar overstappen op een ander systeem :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WfrFREgvEvtzwkb2Veg9JKDVzmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2ncX1M6QxTdgCYCs57owwBRG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J2yvaEQkFtrYHmRqt8nEsPGjYQY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Wta0CUG3Th2lKeqV01vXEafR.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door genc007 op 15-06-2022 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndedecke
Zelandoni schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:23:
[...]

Bedankt! Als ik die Delta opzoek, kan ik weinig aanbieders vinden en degene die ik vind, biedt het aan voor bijna 1800 euro. Dat is hoger dan die amysoft inclusief installatie. Klopt deze prijs?

En hoe ben jij van plan het met de overstort te doen?
Ik vond hem online voor zo'n 1200 euro https://www.groothandel.be/m/delta/. De extra inox ophangbeugel heb ik ook nog nodig.

Overstort ga ik initieel niet aansluiten. Had ook nog met Delta zelf gebeld en dat zoutvat zal normaal nooit overlopen. Het is ook in de kelder en ik heb daar ook een grohe sense sensor liggen die me zou verwittigen als er iets nat is.
(mijn watermeter, colllectoren, regenwaterpomp etc hangen daar ook)

Maar in de kelder heb ik ook een ontvochtiger staan die ik nu nog manueel leeg. Heb al even zitten denken om met een Grundfos Conlift condenspomp te werken. Die kunnen ook tot 10 liter per minuut wegpompen.
Je zou de zoutbak bvb nog in een groter ikea bak kunnen zetten zodat als er iets overloopt het van daaruit opgepompt wordt.

https://product-selection.grundfos.com/be/products/conlift?tab=products

Maar dit laatste lijkt me echt niet nodig. Dus zonder overstort zal het ook prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:16
ndedecke schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:52:
[...]

Ik vond hem online voor zo'n 1200 euro https://www.groothandel.be/m/delta/. De extra inox ophangbeugel heb ik ook nog nodig.

Overstort ga ik initieel niet aansluiten. Had ook nog met Delta zelf gebeld en dat zoutvat zal normaal nooit overlopen. Het is ook in de kelder en ik heb daar ook een grohe sense sensor liggen die me zou verwittigen als er iets nat is.
(mijn watermeter, colllectoren, regenwaterpomp etc hangen daar ook)

Maar in de kelder heb ik ook een ontvochtiger staan die ik nu nog manueel leeg. Heb al even zitten denken om met een Grundfos Conlift condenspomp te werken. Die kunnen ook tot 10 liter per minuut wegpompen.
Je zou de zoutbak bvb nog in een groter ikea bak kunnen zetten zodat als er iets overloopt het van daaruit opgepompt wordt.

https://product-selection.grundfos.com/be/products/conlift?tab=products

Maar dit laatste lijkt me echt niet nodig. Dus zonder overstort zal het ook prima werken.
Bij Aqmos kost hij 1100 euro zonder de 10% korting die er meestal is: https://www.aqmos.com/was...rter-sdk-30-stromlos?c=29

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-09 10:51
Ik zit al tijden te zoeken en mee te lezen hier.
en door alle opties en "nieuwe" technieken is het voor mij nog steeds onmogelijk om een goeie waterontharder te kiezen.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zitten kijken naar de H2O pro met keramische korrels.
korrels gaan 3 jaar mee volgens hun website.
maar kan er weinig gebruikers ervaring over vinden eigenlijk.
klinkt als een mooi concept. maar of het nu ook echt werkt?

Nou heb je Aqua Solution ASW-QS20
volgens mij een copy van die H2O pro

ook 3 jaar per filter/korrels

In principe ideaal voor mij.

Nadeel filters kosten ehh 250 euro of zo per 3 jaar?

Zout bijvullen elke zoveel tijd is iets wat ik zeker ga vergeten.
En ja een agenda notificatie negeer ik ook :P

Aqmos waterontharder R2D2-48 3
is met zout
Maar als ik het goed lees met een geluidsoptie om aan te geven dat het zout op is.
opzich een optie.
kwa kosten lopen ze niet heel ver uit elkaar.
Alleen het zout kost natuurlijk wat per jaar.

het is voor een 4 persoons huishouden.
straks nieuwe douche er in.
Nieuwe wc
nieuwe keuken.

zou fijn zijn als we die allen een beetje kalk vrij kunnen houden.

Hoe bepaal je jouw ideale ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• par4
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 17:34
Sinds een paar weken heb ik de Aqmos r2d2-32. De hardheid is 0dh, dat heb ik vandaag gemeten. Echter zien wij vlekken in de wasbakken. Zoals op het plaatje te zien. Op internet staat dat je wellicht het water kunt verharden naar 3dh. Wat zeggen jullie als experts er van? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcq3cAuJ3Fo6xHZR1KS5P_Z7ORU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzTH0IyidvDlikLHqna5lmm6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS

AQMOS

par4 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 18:55:
Sinds een paar weken heb ik de Aqmos r2d2-32. De hardheid is 0dh, dat heb ik vandaag gemeten. Echter zien wij vlekken in de wasbakken. Zoals op het plaatje te zien. Op internet staat dat je wellicht het water kunt verharden naar 3dh. Wat zeggen jullie als experts er van? [Afbeelding]
Ontharders verwijderen alleen calcium en magnesium. In het water zijn meerdere mineralen te vinden (in mindere mate dan kalk).
Vermoed dat dit het is wat je op de foto ziet.

Maar even experimenteren met 3dH kan interessant zijn, 3dH is toch weinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
Heb onlangs de BWT laten installeren, alles in één en een gemiddelde bedrag betaald. De monteur zei dat de kalk begint bij 2,7, de installatie staat dan ingesteld op 2,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:17
gasemans schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 17:18:
Ik zit al tijden te zoeken en mee te lezen hier.
en door alle opties en "nieuwe" technieken is het voor mij nog steeds onmogelijk om een goeie waterontharder te kiezen.

Wat zouden jullie adviseren?
Ik heb zitten kijken naar de H2O pro met keramische korrels.
korrels gaan 3 jaar mee volgens hun website.
maar kan er weinig gebruikers ervaring over vinden eigenlijk.
klinkt als een mooi concept. maar of het nu ook echt werkt?

Nou heb je Aqua Solution ASW-QS20
volgens mij een copy van die H2O pro

ook 3 jaar per filter/korrels

In principe ideaal voor mij.

Nadeel filters kosten ehh 250 euro of zo per 3 jaar?

Zout bijvullen elke zoveel tijd is iets wat ik zeker ga vergeten.
En ja een agenda notificatie negeer ik ook :P

Aqmos waterontharder R2D2-48 3
is met zout
Maar als ik het goed lees met een geluidsoptie om aan te geven dat het zout op is.
opzich een optie.
kwa kosten lopen ze niet heel ver uit elkaar.
Alleen het zout kost natuurlijk wat per jaar.

het is voor een 4 persoons huishouden.
straks nieuwe douche er in.
Nieuwe wc
nieuwe keuken.

zou fijn zijn als we die allen een beetje kalk vrij kunnen houden.

Hoe bepaal je jouw ideale ontharder?
Ik zal over enige tijd melden hoe de H2O pro bevalt. Deze wordt maandag bij mij geïnstalleerd. Ik laat hem plaatsen om minder kalkaanslag in leidingen en toekomstige warmtepomp boiler te krijgen. Volgens diverse onderzoeken werken NAC /TAC systemen hier behoorlijk goed tegen (tot 90% minder aanslag), maar een echte zoutontharder gaat uiteindelijk tot 100%.

Ik heb niet perse de verwachting dat kalkaanslag bij kranen en douche veel vermindert, maar de producenten beweren dat het ook daar helpt doordat het zich minder snel echt vastzet, dus na afspoelen ff droogmaken zou dan veel schelen.

Voor dit laatste doe ik het niet, maar ik ben wel benieuwd of er verschil te merken is en zal dat in dit topic posten .

Overigens mijn reden om niet voor een zoutontharder te gaan is dat ik niet teveel natrium wil binnenkrijgen, en het regenereren me milieu technisch tegenstaat. De NAC/TAC technologie verandert het water verder helemaal niet en is ook een stuk makkelijker te installeren in een kleine meterkast. Qua prijs zal het niet veel uitmaken, aanschaf is een stuk goedkoper, maar 1 keer per 3 jaar weer 250 a 300 euro is denk ik duurder dan zout en harscleanen. Ik heb ook gekeken naar nog goedkopere polyfosfaat systemen, maar ben niet overtuigd van de uiteindelijke veiligheid daarvan.

Ik begreep van de producent dat de Aqua solution van 1 van de mede oprichters was die zijn eigen weg is gegaan. H2O pro beweert een betere (meer volume) manier van doorstroming te hebben dan de concurrentie in NAC/TAC systemen waardoor de 3 jaar echt gehaald wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AGD
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19-09 11:29

AGD

We hadden allebei Amysoft en Waterluxe boven de deur. De man van Waterluxe (een externe aannemer) weigerde te installeren in de trapkast vanwege waterdrukverlies. Dat geloof ik niet, er is geen hoogteverschil. Ook vraagt ​​hij €450 aan installatiekosten. Ik denk dat hij het in de garage wilde installeren, gewoon omdat het gemakkelijk is. Maar €450 installatiekosten voor een of twee uur arbeid? Wat een grapjas.

Amysoft klinkt veel beter. Toestel heeft een droge zoutvoorraad en het blijkt dat het verbruik ook lager ligt. Ze hebben ook lagere onderhoudskosten (€69 per twee jaar), 15 jaar garantie en kunnen installeren op korte termijn. De prijs is in verhouding met de Waterluxe omdat ze vragen zoveel installatiekosten, maar de jaarlijkse kosten van Amysoft zijn lager.

Ik vertrouw Waterluxe gewoon niet. Ik vraag me af of Waterluxe zelf weet dat hun installateur leugens verspreidde.

Dus de keuze voor Amysoft is makkelijk. Ben wel benieuwd aan de resultaat!

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb de domme Amerikaan een beetje slimmer gemaakt...... :o

De Clack WS1CI blijkt 2x 15Vdc relays te hebben welke een functie toegewezen kunnen krijgen.
Relay 1, geeft puls af bij iedere 1 ltr water die onthard wordt
Relay 2, geeft een puls af, wanneer de regeneratie gestart wordt.

Hiermee kan ik de hele cyclus volgen, met timer gestuurde cyclussen in regeneratie (timers in HA)
En het totale verbruik in liters van het ontharde water. Welke weer gereset wordt na de regeneratie.

Dit samengevoegd met de zoutniveau meting geeft leuke resultaten via een wemos d1 mini.
Ik ga er maar eens een printje voor maken... (thanx to @Septillion voor de tips)

Wat plaatjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeBYUXnyLikxh5pZR4XJ5ES_GAg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfLO3gEAPxet74qIsMXaXAHQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jueOKpNcn5iOcMbz2iiqN1ySW58=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DO43w0Pm1wgfHztg2uA2h44V.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6qvNwtAT_MtUanP6VgBwXsQHYr0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1kGp5WmSi5nSs0NL3dIxmxz.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 76% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-07-2022 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-09 22:49
AGD schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 17:15:
We hadden allebei Amysoft en Waterluxe boven de deur. De man van Waterluxe (een externe aannemer) weigerde te installeren in de trapkast vanwege waterdrukverlies. Dat geloof ik niet, er is geen hoogteverschil. Ook vraagt ​​hij €450 aan installatiekosten. Ik denk dat hij het in de garage wilde installeren, gewoon omdat het gemakkelijk is. Maar €450 installatiekosten voor een of twee uur arbeid? Wat een grapjas.

Amysoft klinkt veel beter. Toestel heeft een droge zoutvoorraad en het blijkt dat het verbruik ook lager ligt. Ze hebben ook lagere onderhoudskosten (€69 per twee jaar), 15 jaar garantie en kunnen installeren op korte termijn. De prijs is in verhouding met de Waterluxe omdat ze vragen zoveel installatiekosten, maar de jaarlijkse kosten van Amysoft zijn lager.

Ik vertrouw Waterluxe gewoon niet. Ik vraag me af of Waterluxe zelf weet dat hun installateur leugens verspreidde.

Dus de keuze voor Amysoft is makkelijk. Ben wel benieuwd aan de resultaat!
En waarom dan niet de Tara 7 of 10 van Remon Waterontharders? Zeer vergelijkbaar met de Amysoft, ook compact, een droge bak, geen aangekoekt zout, goede anticondens oplossing, druppeltje chloor af en toe, vakantiemodus etc?

Oprechte vraag hoor. Ik heb ze in 2019/2020 allemaal over de vloer gehad en uiteindelijk een Tara 7 geselecteerd (Amysoft, geen idee meer welk model was mijn 2e keuze) maar niet gekocht. Vond het teveel geld. Nu wel spijt van, want alles is duurder inmiddels.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Pagina: 1 ... 70 ... 124 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.