Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 71 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

AUijtdehaag schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 20:12:

De Clack WS1CI blijkt 2x 15Vdc relays te hebben welke een functie toegewezen kunnen krijgen.
Relay 1, geeft puls af bij iedere 1 ltr water die onthard wordt
Relay 2, geeft een puls af, wanneer de regeneratie gestart wordt.

Hiermee kan ik de hele cyclus volgen, met timer gestuurde cyclussen in regeneratie (timers in HA)
En het totale verbruik in liters van het ontharde water. Welke weer gereset wordt na de regeneratie.
Juist! En dat is een van de redenen waarom we verliefd zijn op Clack <3. Ze moesten al die Chinese import, Pentair Fleck rommel of die simpele mechanische ontharders zonder mogelijkheden in de ban doen! Weg met goedkope wegwerpgoederen binnen het vakgebied van waterbehandeling! :P

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AGD
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11-06 13:54

AGD

Jazco2nd schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:08:
[...]

En waarom dan niet de Tara 7 of 10 van Remon Waterontharders? Zeer vergelijkbaar met de Amysoft, ook compact, een droge bak, geen aangekoekt zout, goede anticondens oplossing, druppeltje chloor af en toe, vakantiemodus etc?

Oprechte vraag hoor. Ik heb ze in 2019/2020 allemaal over de vloer gehad en uiteindelijk een Tara 7 geselecteerd (Amysoft, geen idee meer welk model was mijn 2e keuze) maar niet gekocht. Vond het teveel geld. Nu wel spijt van, want alles is duurder inmiddels.

***members only***
Ik heb niets gehoord over de Tara. Ik heb niet iedereen over de vloer gehad en de vestiging van Amysoft is zeer dichtbij ons. idd ze lijken heel vergelijkbare met de Amysoft.

Amysoft beweert een lagere zout en water verbruik te hebben omdat het water van onder naar boven stroomt tijdens de regeneratie. 30 kg zout en 1.3 kuub water per 100 kuub water (bij 10 dH). Dat is best zuinig en ook beter voor het
milieu. De onderhoudskosten zijn ook laag, €69 per twee jaar.

Als de jaarlijkse kosten voor de Tara hoger zijn dan denk ik dat het een makkelijke keuze zou zijn.

Ik heb exact hetzelfde geld betaald voor onze Amysoft ACS-90. Dus geen spijt van (gelukkig).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

AGD schreef op zondag 19 juni 2022 @ 08:46:
[...]

Ik heb niets gehoord over de Tara. Ik heb niet iedereen over de vloer gehad en de vestiging van Amysoft is zeer dichtbij ons. idd ze lijken heel vergelijkbare met de Amysoft.

Amysoft beweert een lagere zout en water verbruik te hebben omdat het water van onder naar boven stroomt tijdens de regeneratie. 30 kg zout en 1.3 kuub water per 100 kuub water (bij 10 dH). Dat is best zuinig en ook beter voor het
milieu. De onderhoudskosten zijn ook laag, €69 per twee jaar.
Wat komen ze doen voor die 69 euro eigenlijk?
Flesje cleaner erin, hardheid testen en even kijken of de aansluitingen nog vast zitten?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenmaseland
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-06-2022
chundo schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:48:
Een omgekeerde osmose filter kan wel het zout eruit halen en valt best mee in prijs, als je die dan enkel als drinkwater en om te koken gebruikt heb je nog zuiverder water.
In omgekeerde osmose installaties worden omgekeerde osmose membranen oftewel semi permeable membranen gebruikt die schadelijke stoffen en opgeloste stoffen in het water verwijderen.

https://gruenbeck.nl/oplossingen/omgekeerde-osmose/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AQMOS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 05-06 12:08

AQMOS

Bedrijfsaccount AQMOS Waterbehandeling B.V.
EWK schreef op zondag 19 juni 2022 @ 10:35:
[...]

Wat komen ze doen voor die 69 euro eigenlijk?
Flesje cleaner erin, hardheid testen en even kijken of de aansluitingen nog vast zitten?
Er is maar een beperkt lijstje aan onderhoud wat je kan doen.. Een onderhoudscontract klinkt overbodig.
  • Harsreiniger toevoegen
  • Controleren op lekkage
  • Controleren of het zout niet aangekoekt is
  • Controleren of de instellingen nog kloppen
  • Reinigen van het interieur/exterieur
  • Evt. Hardheid meten
Voel je vrij om dit aan te vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-06 21:16
Hier een Amysoft,
toevallig deze week contact gehad over de uit te voeren werkzaamheden en de kosten

Onderhoud waterontharder:
Het onderhoud aan uw waterontharder betreft een algehele controle aan uw toestel.
Tijdens het onderhoud worden o.a. de volgende handelingen verricht:
• De hardheid van het inkomende water wordt doorgemeten.
• De hardheid van het behandelde water wordt doorgemeten.
• De printplaat wordt uitgelezen en evt. bijgesteld.
• Alle kwetsbare afdichtingsringen worden gecontroleerd.
• De bypass wordt getest.
• Het venturi systeem wordt grondig schoongemaakt en getest.
• De harskolom wordt met een speciaal ontsmettingsmiddel gereinigd en doorgespoeld.
Wanneer u dit onderhoud 1x per 2 jaar laat uitvoeren door Amysoft krijgt u 15 jaar volledige garantie op uw toestel.

De kosten voor het 2 jaarlijkse onderhoud is € 69,50. Dit is exclusief evt. zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-06 08:37
Ik ben ook op zoek naar een waterontharder en ik zie eigenlijk net als @yniezink door de bomen het bos niet meer.

Op dit moment gebruiken we met z'n 2en nog niet extreem veel water naar mijn idee. Jaarlijks rond de 60m3. Maar staan op het punt om een nieuwe badkamer te gaan plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tabvsha1NRmZL5ZMjpbiAJdmjFk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pqDkI3qjCBhoIj5i6R6Pq29T.png?f=user_large

En wil daar onder andere dit gaan plaatsen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEraDl1ileAiyxMQCVhk7DROBfE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/If6tlh2dc9zDL9Vt4d7k3y1F.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihrCnxSNYU23_aeIoQ5tEgXK3wM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRC5YX3LA5wbHsbzsjlpIi2B.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas geen waardes van wat het verbruik exact zal zijn, maar ik wil zowel de regendouche als de jets gelijk tijdig gaan gebruiken, en met 6 jets en de regendouche zal ik waarschijnlijk wel rond de 30L/Min uit komen verwacht ik.

Daarnaast komt er een 2 persoons bad in die ook wel de nodige liters gaat gebruiken.

Ik kan de waterontharder waarschijnlijk kwijt in een kast vlak naast mijn meterkast zal dan wel een los zoutvat moeten worden.

Zelf dacht ik aan dit type :

https://www.aqmos.com/was...tgesteuert?number=AQCSX60

Maar weet niet goed waar ik op moet letten, deze heb ik gekozen in verband met het aantal liters per uur. Maar als we helemaal niet veel waterverbruiken lijkt me dit een beetje over kill ?

Iemand die me kan adviseren wat ik het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Als je met 30L/min wil douchen dan gaat alleen dat al gauw naar 90 kuub per jaar (gemiddeld 10 min per dag x 300 dagen per jaar), en dan moet de rest nog.
Anyway, liever wat te groot dan te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56
Beste waterontharder experts, na veel lezen hier heb ik een paar vragen omdat ik zoek naar een ontharder met minimaal 25 ltr per minuut voor een regendouche maar slechts een verbruik van 110m3 per jaar met water van dH 8.

De hydrotense regendouche variant lijkt heel mooi omdat hij een enorm hoge flow (50 ltr/min) ondersteunt met toch een beperkte harscylinder, nadeel is alleen de fleck kop.

Ik ben dus zoekende naar een manier om het met clack te doen.

Aqmos heeft wel de cmx-60 bijvoorbeeld met een hogere flow maar de grote cylinder leidt tot te laat regeneren, of tijdgestuurd regenereren met een hoog zoutverbruik als gevolg.

Zou zo’n hydrotense om te bouwen zijn naar een clack klep met behoud van flow? (Ik snap eigenlijk niet hoe hydrotense die flow mogelijk maakt)
Of is zo’n aqmos cmx-60 in te stellen dat het zoutverbruik niet de bocht uit vliegt?

Misschien heeft @AUijtdehaag hier wat inzicht in?

[ Voor 7% gewijzigd door daansan op 25-06-2022 17:53 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:24
daansan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:46:
Beste waterontharder experts, na veel lezen hier heb ik een paar vragen omdat ik zoek naar een ontharder met minimaal 25 ltr per minuut voor een regendouche maar slechts een verbruik van 110m3 per jaar met water van dH 8.

De hydrotense regendouche variant lijkt heel mooi omdat hij een enorm hoge flow (50 ltr/min) ondersteunt met toch een beperkte harscylinder, nadeel is alleen de fleck kop.

Ik ben dus zoekende naar een manier om het met clack te doen.

Aqmos heeft wel de cmx-60 bijvoorbeeld met een hogere flow maar de grote cylinder leidt tot te laat regeneren, of tijdgestuurd regenereren met een hoog zoutverbruik als gevolg.

Zou zo’n hydrotense om te bouwen zijn naar een clack klep met behoud van flow? (Ik snap eigenlijk niet hoe hydrotense die flow mogelijk maakt)
Of is zo’n aqmos cmx-60 in te stellen dat het zoutverbruik niet de bocht uit vliegt?

Misschien heeft @AUijtdehaag hier een mening over?
Kan je gewoon instellen. Ik heb mijn zout verbruik per regeneratie verhoogd, dus kan je het ook verlagen. Is met de instelling refill in te stellen deze instelling is namelijk verantwoordelijk voor je zout ge-verbruik.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:56
wizzopa schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:53:
[...]

Kan je gewoon instellen. Ik heb mijn zout verbruik per regeneratie verhoogd, dus kan je het ook verlagen. Is met de instelling refill in te stellen deze instelling is namelijk verantwoordelijk voor je zout ge-verbruik.
Ik snap nog niet helemaal of het dan voldoende gaat zijn om met minder zout te regeneren? Met een voor de cylinderinhoud te laag verbruik wil je zeg maar na 10 dagen al regeneren. Is het dan zo dat omdat de cylinder slechts gedeeltelijk “gebruikt” is het ook afdoende is om met een kleinere zout hoeveelheid te regereren om toch weer een “frisse” harskern te verkrijgen?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@daansan
Diameter van de stijgbuis van de fleck 5800 sxt en clack ws1 ci is beide 1.05"
Ik zie zo geen verschillen, waarom de ene wel en de andere niet geschikt zou zijn.
Maar mischien kijk ik eroverheen.

Een clack ws1.25 heeft nog een grotere diameter stijgbuis, maar die zie ik niet in combinatie met een ontharder bij aqmos.

Verder zoals @wizzopa wizzopa al zegt kan je vanalles tweaken.

[ Voor 13% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2022 18:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
daansan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Ik snap nog niet helemaal of het dan voldoende gaat zijn om met minder zout te regeneren? Met een voor de cylinderinhoud te laag verbruik wil je zeg maar na 10 dagen al regeneren. Is het dan zo dat omdat de cylinder slechts gedeeltelijk “gebruikt” is het ook afdoende is om met een kleinere zout hoeveelheid te regereren om toch weer een “frisse” harskern te verkrijgen?
Uiteindelijk bepaald de hoeveelheid water en de hardheid wat door de hars kern gaat hoeveel zout er nodig is om deze weer schoon te maken

Ik heb hier een verbruik van 70 m3 per jaar en een douchkop die net 5 liter doet, ik regenereer om de 3200 liter of 21 dagen met een zout verbruik van 2,6 kilo per regeneratie en een water verbruik van 85 liter.
De originele instelling was 1,440 kilo per 7 dagen en water verbruik ca 55 liter.

Ik ben dus voordeliger uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:45
svenmaseland schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:08:
[...]

In omgekeerde osmose installaties worden omgekeerde osmose membranen oftewel semi permeable membranen gebruikt die schadelijke stoffen en opgeloste stoffen in het water verwijderen.

https://gruenbeck.nl/oplossingen/omgekeerde-osmose/
Groot nadeel van omgekeerde osmose is dat het funest is voor de waterdruk en je een pisstraaltje overhoud. Zelfs met een pompje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baszz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-06 09:25
-----

[ Voor 100% gewijzigd door baszz op 06-07-2022 12:14 . Reden: Geen reactie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-12-2024
We zijn verhuisd van een gebied met een waterhardheid van 8,17 naar een gebied met een waterhardheid van 10,86. Dat merk je toch echt wel. Ik wil nu een waterontharder plaatsen, maar er wordt ook water buiten en in de schuur gebruikt voor de dieren (paarden, geiten) en de moestuin. Het lijkt mij dat je daar geen onthard water voor gaat gebruiken.
Waar maak je dan de splitsing tussen gewoon en onthard water?
Kun je de ontharder ook ergens anders zetten dan net na de watermeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 22:17
metalant schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
We zijn verhuisd van een gebied met een waterhardheid van 8,17 naar een gebied met een waterhardheid van 10,86. Dat merk je toch echt wel. Ik wil nu een waterontharder plaatsen, maar er wordt ook water buiten en in de schuur gebruikt voor de dieren (paarden, geiten) en de moestuin. Het lijkt mij dat je daar geen onthard water voor gaat gebruiken.
Dat hangt in eerste instantie af van waar de splitsing zit naar buiten. als die direct na de hoofdkraan zit (bijv. in de meterkast) dan is het makkelijk om de splitsing voor de ontharder te maken. De rest van het huis krijgt dan onthard water. Zit die splitsing ergens anders in hui, dan kan het lastig(er) worden. Je hebt dan misschien de opties:
- gebruik de bypass van de waterontharder op het moment dat je buiten water nodig hebt. Kan erg omslachtig zijn als dat hel vaak nodig is;
- maak een nieuwe afsplitsing naar buiten toe op een logische plaats. De vraag is of dat enigszins makkelijk te realiseren is.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
hansvk schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:43:
[...]

Dat hangt in eerste instantie af van waar de splitsing zit naar buiten. als die direct na de hoofdkraan zit (bijv. in de meterkast) dan is het makkelijk om de splitsing voor de ontharder te maken. De rest van het huis krijgt dan onthard water. Zit die splitsing ergens anders in huis, dan kan het lastig(er) worden. Je hebt dan misschien de opties:
- gebruik de bypass van de waterontharder op het moment dat je buiten water nodig hebt. Kan erg omslachtig zijn als dat heel vaak nodig is;
- maak een nieuwe afsplitsing naar buiten toe op een logische plaats. De vraag is of dat enigszins makkelijk te realiseren is.
De buitenkraan wordt meerdere keren per dag gebruikt, bypass is dan niet handig. Als ik goe duitzoek hoe de leidingen lopen kan ik het misschien wel zo maken dat de ontharder achter de leiding naar buiten staat en toch nog voor de aanvoer naar de keuken, badkamer en wasmachine staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
metalant schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:24:
Ben wel benieuwd, waarmee heb je dat zo exact gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:34

Rzaan

Altijd zoekende

Jazco2nd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Ik denk met de gegevens van de waterbedrijven.
Is van elke gemeente te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:47
Rzaan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Ik denk met de gegevens van de waterbedrijven.
Is van elke gemeente te vinden.
Laatste keer dat ik daarnaar keek ging het over een groot gebied en was het "ongeveer" en "tussen" x en y. Sowieso onder de 10. Terwijl eigen meeting aantoonde dat het tussen 10 en 15 zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
Iemand hier nog connecties om zo'n kortingscode bij Aqmos te fixen.(Buiten de 3% kortingscode) Of zijn dat vaste momenten dat deze gedeeld worden?

We blijven Nederlander :P

[ Voor 9% gewijzigd door Jerry_bboy op 28-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Jerry_bboy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:14:
Iemand hier nog connecties om zo'n kortingscode bij Aqmos te fixen.(Buiten de 3% kortingscode) Of zijn dat vaste momenten dat deze gedeeld worden?

Gewoon in Nederland kopen, meestal zonder verzendkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Waar vind je een aqmos CM in nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:42:
Geen idee, ;) vanwege de Clack?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa Ja
Misschien moet ik ze maar gaan verkopen en mijn bedrijf remkalk noemen.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-06 15:32
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:42:
Je zou ook bij Amazon.de kunnen kijken, die versturen vrijwel alles ook naar Nederland. Kost je wel een paar centen extra, dat dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:54:
@wizzopa Ja
;)
Gewoon Doen :Y

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
De wemos d1 is nog niet betrouwbaar genoeg, dus nog even een alternatief proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jgd7e6nYJhSgJX6BM0dGGa7fsUk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0YRh25BQjvFVYd0Wpevd9On.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:07:
@wizzopa
De wemos d1 is nog niet betrouwbaar genoeg, dus nog even een alternatief proberen.
[Afbeelding]
Is dat je zout hoogte meting.

Ik heb nu de nieuwe vlotter echt op zijn Max staan.

( Offtopic ) Ik ben hier bezig met CO2 sturing van de ventilatie aan te passen, een scheiding maken tussen boven en beneden. Overdag beneden s'avondes en s'nacht boven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
De niveaumeting is uitgebreid met het pulsen tellen van de watermeter in de clack.
En zodoende kan ik alles monitoren. 5Vdc voeding voor de esp, komt uit de clack (na omzetting vanaf 15 Vdc)

Er zitten 2 programmeerbare relay kontakten in de clack die:
1- iedere liter een puls geven
2- iedere regeneratie een puls geeft.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CSbC48wzQ0FgwtrtgZKGaSMC5z0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K84VGj2y8eS2HZYFE5RLGjzq.jpg?f=fotoalbum_large

De verschillende stappen worden weergegeven op het scherm op basis van tijd.
Wellicht kan ik nog iets programmeren die het snelle stijgen van water detecteert in de "fill" fase, mocht er een probleem zijn.

Ga je met kleppen werken en CO2 uitlezing dmv een ESP met c02 sensor en een relay?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2022 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:41:
@wizzopa
De niveaumeting is uitgebreid met het pulsen tellen van de watermeter in de clack.
En zodoende kan ik alles monitoren. 5Vdc voeding voor de esp, komt uit de clack (na omzetting vanaf 15 Vdc)

Er zitten 2 programmeerbare relay kontakten in de clack die:
1- iedere liter een puls geven
2- iedere regeneratie een puls geeft.
[Afbeelding]

Ga je met kleppen werken en CO2 uitlezing dmv een ESP met c02 sensor en een relay?
De klep zit er al tussen en de ESP-Master is ook al werkend deze maakt via ESPEasy P2P Networking verbinding met een 2de ESP-slave die met meet gegevens een 4x relais kaartje stuurt, daarmee voorkom ik dat ik draden rechtstreeks aan ESP-Master moet koppel en dus moet weg werken.

Voor de CM Hier
en hier

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 28-06-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Wij zijn ( gezin met 4 personen) op zoek naar een water ontharder voor ons nieuwe huis hier is het water 8.3 dh denk aan het merk aqmos of de clack, wie kan de verschillen aangeven en welke heeft de voorkeur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@brutus26
Aqmos is eigenlijk geen merk:
Je kan bij Aqmos kiezen tussen een:

BNT besturing (R2D2 ontharder)
FLECK besturing
CLACK besturing.

Ik heb bij de 2e al eens een losgeklapte flowmeter gehad, dus heb hem zelf omgebouwd tot de 3e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-06 11:22
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:11:
@brutus26
Ik heb bij de 2e al eens een losgeklapte flowmeter gehad, dus heb hem zelf omgebouwd tot de 3e.
Wat is het symptoom wat je dan kan opmerken?
Heb hier ook fleck en sinds een recente beurt blijft de te ontharden hoeveelheid water op 12.3m3 staan. Wellicht daardoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Het symptoom is de zwakke konstruktie waarbij alles bij elkaar wordt gehouden door 2 c-klemmetjes.

Dat er 12.3 m3 blijft staan lijkt me te liggen aan een niet werkende flowmeter (schoepenrad wat niet draait of een vergeten stekker oid)

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2022 05:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metalant
Jazco2nd schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:59:
[...]

Geen exacte meting thuis, ik ben uitgegaan van de site van het waterbedrijf.

[ Voor 0% gewijzigd door metalant op 29-06-2022 10:11 . Reden: typefout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:26
Jerry_bboy schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:14:

werkt BLACKFRIDAY niet meer?

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackmore87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-06 16:12
Odeklontje schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 14:40:
[...]

Dat is voor mij dus ook een regen om het niet te doen. Het kalk blijft immers in het water zitten. Geen idee bij welke temperatuur de kalk neerslaat, maar bij het koken van water voor een kop thee lijkt mij het doel van kalkvrij het niet halen. Hooguit kalk arm. Voor (hele) kleine ruimtes is daarentegen weer ideaal! Een Solucalc voorbeeld:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dan is dit dus niet je eigen meterkast neem ik aan? Hoe zijn de ervaringen met Solucalc?

BMW 330D + Nissan Leaf. Woning uit 1900, nul-op-de-meter/gasloos dmv 57 zonnepanelen en een 11kW Hitachi WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Hoe doen jullie dat met water geven aan de plantjes? Na 3/4 jaar beginnen de plantjes dode topjes te vertonen, maar weet nu niet of dit per se aan de water ontharder ligt.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knikmops
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
xoror schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:04:
Hoe doen jullie dat met water geven aan de plantjes? Na 3/4 jaar beginnen de plantjes dode topjes te vertonen, maar weet nu niet of dit per se aan de water ontharder ligt.
Veel beter om planten regenwater te geven. Kleine waterton aan je regenpijp hangen en je kan zo goed als heel het jaar door regenwater geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:34

Rzaan

Altijd zoekende

xoror schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:04:
Je kunt ook wat voeding bij het plantenwater doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chevsticks
Knikmops schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:13:
[...]

Veel beter om planten regenwater te geven. Kleine waterton aan je regenpijp hangen en je kan zo goed als heel het jaar door regenwater geven.
Wilde dat hier ook gaan doen inderdaad, maar besefte me net op tijd dat de kabels van de zonnepanelen door de regenpijp naar beneden lopen. Dat was een interessant stukje zaagwerk geworden :X
Heb nog niet bedacht hoe ik met het oog op de kabels het juiste leidingwerk eraan kan leggen.

Heb nu voor de zekerheid maar alvast een T-stuk op de waterleiding voor de ontharder gezet. Kan ik mooi doorlussen naar de achterkant van het huis, als ik ooit de kruipruimte in ga aan die kant van het huis.

[ Voor 15% gewijzigd door chevsticks op 30-06-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerry_bboy
mjjveldt schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:20:
[...]

werkt BLACKFRIDAY niet meer?
Nee helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rnt
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11-07-2022

rnt

Het Tweakers-forum heeft al meermaals veel nuttige informatie opgebracht. Ook de discussies over dit onderwerk hebben me a véél wijzer gemaakt, waarvoor dank, allemaal! Nu ik een waterontharder ga kopen en toch nog een vraag had, leek het me tijd voor een account op het Tweakers-forum.

Mijn situatie. Ik woon in België, waar we - zoals hier ook eerder opgemerkt - vaak een (véél) hogere hardheid hebben dan in Nederland. In mijn regio is dat volgens de gegevens van de watermaatschappij ongeveer 20dH. Ons huishouden (twee personen) had afgelopen jaar een erg laag (drink)waterverbruik (33m2 per jaar!), al zal dat waarschijnlijk wat stijgen in de toekomst. Het lage verbruik is (waarschijnlijk) te wijten aan het gebruik van regenwater voor wc's en de wasmachine. Enkel in de keuken en voor de regendouche wordt dus leidingwater gebruikt.

Mijn redenering. Ik ga dus een waterontharder installeren, en dat zal waarschijnlijk een Aqmos CM-xx worden. Via datasheets, en onderstaande info, blijkt dat ik zal moeten dimensioneren op basis van mijn maximaal gebruiksdebiet eerder dan mijn effectief verbruik. Met een Aqmos CM-80 zou ik dus ongeveer 13,3lpm kunnen aftappen aan hardheid 0dH (inkomend 20dH).
Gegeven mijn verbruik zou er pas na ~ 44 dagen geregenereerd moeten worden. Als ik, owv hygiëne, elke 14 dagen laat regenereren is dat dus ~ 3 keer meer dan bij een ontharder gedimensioneerd op verbruik (in plaats van debiet). Ik heb uit dit topic begrepen dat ik de CM-80 kan instellen om te regenereren niet meer zout en water dan nodig om de hars weer te "verversen".

Mijn vra(a)g(en).
  1. Ik vroeg me af of ik dit groot verschil in "capaciteit" inderdaad kan opvangen met een (veel) zuinigere regeneratie? Of loop ik hier tegen andere limieten aan?
  2. Heeft er iemand ooit getest wat de onthardingscapaciteit is bij een hoog debiet? De datasheets (b)lijken soms aan de optimistische kant te zijn, dus ik verwacht dat ik ook de ontharding bij hoog debiet die daar vermeld staat "met een korreltje zout" mag nemen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Op basis van de nette Google Spreadsheet (waarvoor dank) kon ik weinig referentie vinden naar een gelijkaardige situatie (laag verbruik, zeer hoge hardheid, groot harsvolume). Moest ik inderdaad een CM-80 kopen, dan hoop ik die info te kunnen toevoegen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rsbroer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-06 11:28
rnt schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:30:
Het Tweakers-forum heeft al meermaals veel nuttige informatie opgebracht. Ook de discussies over dit onderwerk hebben me a véél wijzer gemaakt, waarvoor dank, allemaal! Nu ik een waterontharder ga kopen en toch nog een vraag had, leek het me tijd voor een account op het Tweakers-forum.

Mijn situatie. Ik woon in België, waar we - zoals hier ook eerder opgemerkt - vaak een (véél) hogere hardheid hebben dan in Nederland. In mijn regio is dat volgens de gegevens van de watermaatschappij ongeveer 20dH. Ons huishouden (twee personen) had afgelopen jaar een erg laag (drink)waterverbruik (33m2 per jaar!), al zal dat waarschijnlijk wat stijgen in de toekomst. Het lage verbruik is (waarschijnlijk) te wijten aan het gebruik van regenwater voor wc's en de wasmachine. Enkel in de keuken en voor de regendouche wordt dus leidingwater gebruikt.

Mijn redenering. Ik ga dus een waterontharder installeren, en dat zal waarschijnlijk een Aqmos CM-xx worden. Via datasheets, en onderstaande info, blijkt dat ik zal moeten dimensioneren op basis van mijn maximaal gebruiksdebiet eerder dan mijn effectief verbruik. Met een Aqmos CM-80 zou ik dus ongeveer 13,3lpm kunnen aftappen aan hardheid 0dH (inkomend 20dH).
Gegeven mijn verbruik zou er pas na ~ 44 dagen geregenereerd moeten worden. Als ik, owv hygiëne, elke 14 dagen laat regenereren is dat dus ~ 3 keer meer dan bij een ontharder gedimensioneerd op verbruik (in plaats van debiet). Ik heb uit dit topic begrepen dat ik de CM-80 kan instellen om te regenereren niet meer zout en water dan nodig om de hars weer te "verversen".

Mijn vra(a)g(en).
  1. Ik vroeg me af of ik dit groot verschil in "capaciteit" inderdaad kan opvangen met een (veel) zuinigere regeneratie? Of loop ik hier tegen andere limieten aan?
  2. Heeft er iemand ooit getest wat de onthardingscapaciteit is bij een hoog debiet? De datasheets (b)lijken soms aan de optimistische kant te zijn, dus ik verwacht dat ik ook de ontharding bij hoog debiet die daar vermeld staat "met een korreltje zout" mag nemen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Op basis van de nette Google Spreadsheet (waarvoor dank) kon ik weinig referentie vinden naar een gelijkaardige situatie (laag verbruik, zeer hoge hardheid, groot harsvolume). Moest ik inderdaad een CM-80 kopen, dan hoop ik die info te kunnen toevoegen!

[...]
Gewoon een waterontharder kiezen op je maximale flow, niet op je waterverbruik.
En dan de pekel hoeveelheid aanpassen op de voortijdige regeneratie, aangezien je wekelijks of 2 wekelijks je onverzadigde hars wil regenereren.
Ik doe hetzelfde met mijn oversized waterontharder, en heb proefondervindelijk de "Fill Time" moeten aanpassen voor de hoeveelheid pekel voor de volgende regeneratie. Die hangt dus ook af van mijn waterdruk. Mogelijk hebben andere ontharders de mogelijkheid tot "Fill Volume" in liters, waarmee je de waterdruk variabele wegneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-06 16:22
Wij horen om de zoveel tijd een geluid uit de verwarmingsketel, zou dit te maken hebben met het regenereren van de waterontharder?

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Vandaag met het bijvullen van het zout viel me op dat er erg veel water in de zoutvat staat. Volgens mij was dit nooit zo extreem. Hoort dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1tmmMXF36MrvRTXQKrupUf3VNg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xVFhUzwtrXI6OHsmyjB5rhFc.jpg?f=fotoalbum_large

En een andere vraag; komt het water uit dit zoutvat ook in aanraking met ons kraanwater? Of wordt dit allemaal geloosd na het regenereren?

[ Voor 12% gewijzigd door plofkip op 07-07-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip
Er hoort maar een cm of 10/15 water in het zoutvat te staan (in de pekelbuis gekeken)

Lijkt me niet goed.
Zit je afvoer vd ontharder dicht?
Of een verstopping/knik in de pekelslang?

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2022 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
plofkip schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 14:52:
Vandaag met het bijvullen van het zout viel me op dat er erg veel water in de zoutvat staat. Volgens mij was dit nooit zo extreem. Hoort dit?

[Afbeelding]

En een andere vraag; komt het water uit dit zoutvat ook in aanraking met ons kraanwater? Of wordt dit allemaal geloosd na het regenereren?
Is dit de hoogte voor of na het bijvullen van zout

Wat zijn je instellingen.
Als de refill tijd nog op de stand van 13 dH staat en de Brine tijd is wel aangepast naar een lagere waarde.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 07-07-2022 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:04:
@plofkip
Er hoort maar een cm of 10/15 water in het zoutvat te staan (in de pekelbuis gekeken)

Lijkt me niet goed.
Zit je afvoer vd ontharder dicht?
Of een verstopping/knik in de pekelslang?
Dat ben ik inderdaad ook gewend. Heb de organisatie die recent onderhoud heeft uitgevoerd verwittigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
wizzopa schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:10:
[...]

Is dit de hoogte voor of na het bijvullen van zout

Wat zijn je instellingen.
Als de refill tijd nog op de stand van 13 dH staat en de Brine tijd is wel aangepast naar een lagere waarde.
Is na het bijvullen, maar het water stond dus al erg hoog. Halverwege het vat ongeveer.
Die instellingen ken ik niet. Dacht dat ik alleen de hardheid van het leidingwater kon ingeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
plofkip schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:58:
[...]

Is na het bijvullen, maar het water stond dus al erg hoog. Halverwege het vat ongeveer.
Die instellingen ken ik niet. Dacht dat ik alleen de hardheid van het leidingwater kon ingeven.
https://www.installatiewo...ndleidinginnederlands.pdf

Heel veel instellingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag @plofkip Bij mij staat er wel iets meer water in de container. Hoogte alleen zegt niet zoveel.

Bij mijn Aqmos is de hoogte dus meer liters toegenomen door de vraag naar een hoger zoutconcentratie.

Water niveau oktober 2020 ca 4 liter

Water niveau juni 2022 ca 7,5 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fleck 5600 SXT?

Gewoon vervangen voor een Clack
Hier ook gedaan. Past 1:1 op de cylinder

Bij mijn neefje bleef die hangen in backwash cq brine

//offtopic:
Wachten op een pakketje uit china duurt lang :+
(weekje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fe0BFhuw8wb9Fb8SuX_ErLjYnA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FUJE2AQpHRMy7LOu93sx4ILz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2022 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:55:
Fleck 5600 SXT?

Bij mijn neefje bleef die hangen in backwash cq brine
En dat verklaart de hoge waterstand😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@wizzopa
Nee niet echt.
Maar zegt meer iets over de kwaliteit en betrouwbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:57:
@wizzopa
Nee niet echt.
Maar zegt meer iets over de kwaliteit en betrouwbaarheid
Dat wil ik wel met je eens zijn, niet dat ik morgen een exemplaar ga bestellen hoor. Ik heb hier een revisie set voor de R2D2 via Aqmos gekregen waarschijnlijk om van mijn gezeur af te zijn😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
AUijtdehaag schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 16:55:
Fleck 5600 SXT?

Ja joh, ik smijt wel weer ff €400+ over de balk. Dat is bijna de helft van wat het ding gekost heeft.
Zie niet in waarom ik nu ineens een andere ontharder zou gaan aanschaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Ik zie daar zo 123 niet welke instelling overeenkomt met "refill tijd", iemand een hint? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
plofkip schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Ik zie daar zo 123 niet welke instelling overeenkomt met "refill tijd", iemand een hint? :)
Bladzijde 77 hoofdstuk 10 overmatig zout verbruikt .
Parameter BF bladzijde 51 pekelbijvulling

Of in het Engels

[ Voor 16% gewijzigd door wizzopa op 08-07-2022 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@plofkip in mei is er nog een installateur bijgeweest. Die is ook niet gratis?

Start nou eerst eens handmatig een regeneratie en kijk of het waterniveau wel uberhaupt zakt.
Die pekelslang kan ook lucht aanzuigen op een slechte verbinding.
Zou me niks verbazen met zoveel reserve slang in het zoutreservoir.
Wat zoutblokken erop en de boel breekt af. (Bij wijze van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
Ik heb een vraag over het maken van een afvoer voor de waterontharder.

Onder het huis heb ik een verzamelleiding 110mm lopen. Daarin zit nu een leiding van 75mm richting de keuken. Ik wil hierop eigenlijk een aftakking maken voor de waterontharder.

Vragen:
- Wat is de de diameter voor de afvoer naar de waterontharder, is dat 50mm of mag het ook minder zijn?
- Hoe sluit ik deze het beste aan op de bestaande binnenriolering?

Van Dyka is een heel handboek waar het mij een beetje van begint te duizelen:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Ik heb van de huidige situatie getracht foto's te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EP17rouKzvKr_FRsDP3uvspRck4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnMxUidIl5UhRrwGp9RET10n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81uQY8cINfucJRE1il-54h3Aoxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mj4QIgvcnp7wmF02d8N6HkBn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 19:53
50mm is ruim voldoende, met 40 zou je het ook wel moeten redden. Ik zou een aftakking op de leiding maken door middel van een aanboorzadel. Bij voorkeur wel een airgap toevoegen, zodat bij een eventuele overloper van het riool dit niet in je ontharder geperst wordt. Zelf heb ik deze: https://vtewaterontharders.nl/product/airgap/. Die heeft een iets grotere tussenruimte dan het type dat ik hier ook een paar keer langs heb zien komen. 4cm wordt toch wel aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08:00
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:54:
@wizzopa Ja
;)
De bij de kopen aansluit setjes, werkt dat een beetje makkelijk? In mijn vorige woning heb ik zo'n joekel van een bypass unit erbij gekocht. Bij ons nieuwe huis wil ik het wat netter oplossen.
Echter, als de Aqmos dan onverhoopt defect raakt, krijg ik geen water meer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
Fethoz69 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:56:
[...]

De bij de kopen aansluit setjes, werkt dat een beetje makkelijk? In mijn vorige woning heb ik zo'n joekel van een bypass unit erbij gekocht. Bij ons nieuwe huis wil ik het wat netter oplossen.
Echter, als de Aqmos dan onverhoopt defect raakt, krijg ik geen water meer?
Ik heb de bypass zelf gemaakt met 3 Kogelkranen en dat ziet er zo uit aan de muur en in bedrijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Spixo schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:20:
Ik heb een vraag over het maken van een afvoer voor de waterontharder.

Onder het huis heb ik een verzamelleiding 110mm lopen. Daarin zit nu een leiding van 75mm richting de keuken. Ik wil hierop eigenlijk een aftakking maken voor de waterontharder.

Vragen:
- Wat is de de diameter voor de afvoer naar de waterontharder, is dat 50mm of mag het ook minder zijn?
- Hoe sluit ik deze het beste aan op de bestaande binnenriolering?

Van Dyka is een heel handboek waar het mij een beetje van begint te duizelen:
https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Ik heb van de huidige situatie getracht foto's te maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Voor de keuken gebruik je idealiter 40 tot 50 mm. De hoeveelheid water die vaatwasser en spoelbak afvoeren is relatief weinig, met een grote diameter (zoals de 75 mm die je nu hebt) zal het water minder snelheid maken waardoor vuilresten makkelijker blijven liggen. Met een kleine diameter spoelt het allemaal sneller door.

De waterontharder kan je vervolgens op die 40-50 mm van de keuken aansluiten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
wizzopa schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:29:
[...]

Ik heb de bypass zelf gemaakt met 3 Kogelkranen en dat ziet er zo uit aan de muur en in bedrijf
Ah top! Dat ziet er goed uit.
Dat ga ik ook bestellen, hartelijk dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Fethoz69
Welke aqmos ga je bestellen?
BNT
CLACK
FLECK

Soms zit er al een bypass op.
Bij clack moet je hem los bestellen
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Fleck zit hij er volgens mij op.
BNT wil ik geen uitspraak over doen. :+

Maar zo een grote bypass is handig voor het aansluiten met flexibels.
En even open zetten voor de plantjes buiten, is ook handig, als je er makkelijk aan kan.

.//oftopic:
Custom made Clack printjes zijn binnen, en het werkt prima (nog even wat langer testen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiDUBGdKT3-tEv4b5MEOAFoM8io=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xq8067wFINPnv75yrkKDVeYe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iUcMQR8zZkPaIQQI2V3v6XPlOs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ARjSmxUywXrmr066BSXonqd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGim5hjABZD_HHgFLCHq34GOHMM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KV6IS5zVvtAkj6d8ScsF19w8.jpg?f=fotoalbum_tile

zoutniveau meting en uitlezing ontharder, waterverbruik, dagen tot regeneratie, liters tot regeneratie, todo: lekkage detectie

[ Voor 60% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-07-2022 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:01
Speaking of bypass. Ik wil de tuin sproeien en dus de bypass gebruiken, maar ik krijg met geen mogelijkheid die hendel de andere kant op. Moet die schroef eerst los ofzo? Ik lees er niks over in de beschrijving, maar ik voel me heel dom op dit moment... Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ljqa1DPl_G2Bo_G9V3_CxJsLCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jz52gp02z3RcANmiZHvvS7pA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
vinom schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:46:
Speaking of bypass. Ik wil de tuin sproeien en dus de bypass gebruiken, maar ik krijg met geen mogelijkheid die hendel de andere kant op. Moet die schroef eerst los ofzo? Ik lees er niks over in de beschrijving, maar ik voel me heel dom op dit moment... [Afbeelding]
Wel naar je toe dacht ik, draai voor de zekerheid je hoofdkraan even dicht, ik heb een gewone kraan voor de ontharder, wel zo makkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door wizzopa op 12-07-2022 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@vinom Pas op met de 2 c-klemmetjes aan de flow meter
Niet teveel kracht op de kraan zetten...

Voor je het weet staat je huis blank als ze los klappen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
@AUijtdehaag
todo: lekkage detectie
Heb ik ook en die stuurt bij lekkage van de WPB, wasmachine, ontharder of vaatwasser de hoofdkraan dicht https://i.imgur.com/r6OVp0V.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
wizzopa schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:59:
[...]

Wel naar je toe dacht ik, draai voor de zekerheid je hoofdkraan even dicht, ik heb een gewone kraan voor de ontharder, wel zo makkelijk.
Geen beweging in te krijgen en ik wil ook niet teveel kracht zetten.
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:15:
@vinom Pas op met de 2 c-klemmetjes aan de flow meter
Niet teveel kracht op de kraan zetten...

Voor je het weet staat je huis blank als ze los klappen.
Wat zijn de C-klemmetjes op de foto? Heb er wel een watersensor onder liggen gekoppeld aan Home Assistant.

[ Voor 36% gewijzigd door vinom op 12-07-2022 20:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
vinom schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:09:
[...]

Geen beweging in te krijgen en ik wil ook niet teveel kracht zetten.

[...]

Wat zijn de C-klemmetjes op de foto? Heb er wel een watersensor onder liggen gekoppeld aan Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8kPA_4zY4Qg7nrL3at9ohnJzHwc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/moWnJWA6yMgYwCJVOKsylQR7.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan altijd nog een nieuwe monteren
https://www.waterontharde...-5800/05056-bypass-brass/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkullboyNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:20
wizzopa schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:29:
@AUijtdehaag
[...]

Heb ik ook en die stuurt bij lekkage van de WPB, wasmachine, ontharder of vaatwasser de hoofdkraan dicht https://i.imgur.com/r6OVp0V.jpg
Wat voor servo is dat? Ik zoek namelijk ook nog zoiets om mijn hoofdkraan te bedienen

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
SkullboyNL schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:39:
[...]

Wat voor servo is dat? Ik zoek namelijk ook nog zoiets om mijn hoofdkraan te bedienen
Aliexpress 😉

[ Voor 44% gewijzigd door wizzopa op 13-07-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
AUijtdehaag schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:25:
@Fethoz69
Welke aqmos ga je bestellen?
BNT
CLACK
FLECK

Soms zit er al een bypass op.
Bij clack moet je hem los bestellen
https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Fleck zit hij er volgens mij op.
BNT wil ik geen uitspraak over doen. :+

Maar zo een grote bypass is handig voor het aansluiten met flexibels.
En even open zetten voor de plantjes buiten, is ook handig, als je er makkelijk aan kan.

.//oftopic:
Custom made Clack printjes zijn binnen, en het werkt prima (nog even wat langer testen)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

zoutniveau meting en uitlezing ontharder, waterverbruik, dagen tot regeneratie, liters tot regeneratie, todo: lekkage detectie
Deze? https://kalkrem.nl/shop/a...met-aansluitset-173#attr= Dat zou dan een BNT zijn, of is het verstandig een andere te kiezen? Gezien je :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:10
Michel5128 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 18:41:
50mm is ruim voldoende, met 40 zou je het ook wel moeten redden. Ik zou een aftakking op de leiding maken door middel van een aanboorzadel. Bij voorkeur wel een airgap toevoegen, zodat bij een eventuele overloper van het riool dit niet in je ontharder geperst wordt. Zelf heb ik deze: https://vtewaterontharders.nl/product/airgap/. Die heeft een iets grotere tussenruimte dan het type dat ik hier ook een paar keer langs heb zien komen. 4cm wordt toch wel aangeraden.
Dank voor je advies. Ik heb nog eens gemeten, met een 45 graden T-stuk (in plaats van een aanboorzadel) zou ik het beste uitkomen. Toch nog een vraag...

Optie 1:
T-stuk met geïntegreerd verloop 75x40mm en daarop direct de 40mm buis.

PP Verloop T-stuk 75x40mm
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_pp-binnenriolering_verloop_t-stuk_3x_mof_45_dyka_48.jpg

Optie 2:
T-stuk 75mm met daarop een excentrische verloopring en dan de 40mm buis

PP T-stuk 75mm
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/cache/b2756b58714e1bb89c65edf7ec474c9b/w/e/webshop_pp-binnenriolering_t-stuk_3x_mof_45_dyka_77.jpg

PP Verloopring excentrisch 75x40mm spie/mof
Afbeeldingslocatie: https://cdn.dyka.nl/media/catalog/product/w/e/webshop_pp-binnenriolering_verloopring_excentrisch_spie-mof_dyka_77.jpg

Qua kosten maakt het niet uit. De vraag is zit er een voordeel aan 1 van beide opties? Is dat excentrische handig om eventueel terugstromen tegen te gaan?
XWB schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:43:
[...]
Voor de keuken gebruik je idealiter 40 tot 50 mm. De hoeveelheid water die vaatwasser en spoelbak afvoeren is relatief weinig, met een grote diameter (zoals de 75 mm die je nu hebt) zal het water minder snelheid maken waardoor vuilresten makkelijker blijven liggen. Met een kleine diameter spoelt het allemaal sneller door.
In mijn initiële post was ik niet helemaal duidelijk. De 75mm pijp naar de keuken wordt uiteindelijk verkleind naar 50mm op het laatste stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fethoz69 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:42:
[...]

Deze? https://kalkrem.nl/shop/a...met-aansluitset-173#attr= Dat zou dan een BNT zijn, of is het verstandig een andere te kiezen? Gezien je :+ :P
Ik weet weet niet wat je plannen zijn.
Budget: BNT
Kwaliteit: Clack
Ertussen in: Fleck
Dit vat het wel samen.

Niet mijn bedoeling te bashen.

Ben zelf zeer tevreden met de Clack en inmiddels zover dat hij helemaal uit te lezen is in home assistant, incl zoutniveau.
Dus wat zijn je wensen/plannen?

[ Voor 9% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2022 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fethoz69
AUijtdehaag schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:27:
[...]

Ik weet weet niet wat je plannen zijn.
Budget: BNT
Kwaliteit: Clack
Ertussen in: Fleck
Dit vat het wel samen.

Niet mijn bedoeling te bashen.

Ben zelf zeer tevreden met de Clack en inmiddels zover dat hij helemaal uit te lezen is in home assistant, incl zoutniveau.
Dus wat zijn je wensen/plannen?
Oh goed dat je het zegt, ik dacht dat een 'Aqmos' allemaal het zelfde binnenwerk hadden :o
Gezien het prijs verschil, ga ik dan ook liever voor een Clack ipv de goedkopere BNT. Dat verdient zich dan makkelijk terug.

Moet ik nog ergens specifiek op letten?
We zijn een gezien van 3, ik, vrouw, kind. Hopelijk komt er ooit nog een kindje bij O+ .
Krijgen wel een ligbad in ons nieuwe huis + waterbesparende douchekop in onze douche. Geen regendouche dus oid. Specs lijken hetzelfde als voor de Aqmos r2d2-32 als ik het goed lees?
Dan zou ik met de CM 32 ook uit de voeten moeten kunnen?
Kun jij mij misschien vertellen wat nu de die opties betekenen? Mijn Duits is echt nicht toll :X
-vollbesetzung
-silberharz/nylonstrumpf schweiz
-sparbesalzung

[ Voor 6% gewijzigd door Fethoz69 op 14-07-2022 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06 20:39

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

@AUijtdehaag
Eindelijk vakantie, dus tijd..
Ik zie dat je de hele bende nog professioneler gemaakt hebt.. Alles uit te lezen..
Wel In Ha....

Maar is je zout level idee evt ook nog toe te passen in Domoticz? Mqqt node red?
Ik dacht dat er iemand in dit topic ook iets gemaakt voor Domoticz. [ gezocht maar niet te vinden :-( ]

Als er iemand iets heeft voor het zout level in Domoticz, GRAAG

@AUijtdehaag
Evt sensoren te koop?

[ Voor 4% gewijzigd door Dylantje2 op 14-07-2022 09:39 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-06 13:50

Impry

Rallymedia.nl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v96JzdDZriI7rth-HrbcujVChPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/T0prjvEWThky6LytLY3fs9vK.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CZJqzwXO6fKMwNhJs_m2MqQvugM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3vUlvp0vYQzHm1wV2FS9Kve.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ShbTbM5vgCIXWuEDpY3MTrekvQI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YMOXJsbRGHw09U2IoTLANDJq.jpg?f=fotoalbum_tile

Het hele topic doorgezocht op aircap, luchtscheiding en afvoer. Maar bovenstaande stiuatie ben ik nog niet tegen gekomen.
Onze ontharder komt in de kelder, daar is bij een verbouwing een voorbereiding gemaakt qua stroom (mantelbuis) en waterleiding. Echter is er geen afvoer gemaakt. Maar de slang kan naar buiten geboord worden.

Buiten het huis loopt het riool, daar moet het water naar toe. Ik weet niet precies hoe diep het riool ligt, maar het lijkt er op alsof er een stuk omhoog gepompt moet worden door de ontharder. Ik weet dat ontharders dit omhoog kunnen pompen, dat is het probleem niet. Maar hoe doe ik het dan met mijn luchtscheiding, onder de grond? Het zand wil nl. ook ergens naar toe.

Rallymedia op YouTube - Rallymedia Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mmm zojuist eens in de bak gekeken..
bij de aqmos r2d2-72 2 zakken zout in februari ergens, nu eigenlijk leeg :-( [ jaar verbruik water, 110m³ ]
Met de settings zitten klooien, maar hij stond geloof ik op dagelijks.
Nu op uitgesteld gezet.

Maar die handleiding klopt niet precies met het display.
Iemand die zijn settings kan delen?
Ik zoek dus zoveel mogelijk automatisch, en uitgesteld regenereren in de nacht.

En tsja toch maar de zout level sensor .. leeg na een paar maanden terwijl ik me voorgenomen had regelmatig te kijken :-(

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Dylantje2
De printjes die ik gemaakt heb is het ook eenvoudig een ultrasone sensor aan te sluiten.

Ben over gegaan naar een esp32 ipv wemos d1 mini ivm stabiliteitsproblemen.
Ik heb 40 printjes liggen, er zijn 45 esp32 onderweg en er liggen 30 sensoren klaar bij dhl om af te halen.
Dus genoeg voorraad.
Zal me van het weekend wel eens weer in mqtt verdiepen voor domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:37:
@Dylantje2
De printjes die ik gemaakt heb is het ook eenvoudig een ultrasone sensor aan te sluiten.

Ik heb 40 printjes liggen, er zijn 45 esp32 onderweg en er liggen 30 sensoren klaar bij dhl om af te halen.
Dus genoeg voorraad.
GRAAG..
Ik wil er wel ene paar kopen. _/-\o_ _/-\o_
Heb meer ideeen met die ultrasone 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
Impry schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:09:
[Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Het hele topic doorgezocht op aircap, luchtscheiding en afvoer. Maar bovenstaande stiuatie ben ik nog niet tegen gekomen.
Onze ontharder komt in de kelder, daar is bij een verbouwing een voorbereiding gemaakt qua stroom (mantelbuis) en waterleiding. Echter is er geen afvoer gemaakt. Maar de slang kan naar buiten geboord worden.

Buiten het huis loopt het riool, daar moet het water naar toe. Ik weet niet precies hoe diep het riool ligt, maar het lijkt er op alsof er een stuk omhoog gepompt moet worden door de ontharder. Ik weet dat ontharders dit omhoog kunnen pompen, dat is het probleem niet. Maar hoe doe ik het dan met mijn luchtscheiding, onder de grond? Het zand wil nl. ook ergens naar toe.
Een vaste buis (zie rode lijn) onder afschot naar de riolering leggen. En daar dan in je kelder de airgap op doen met de afvoer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqyK6E1bI-ZGfu2k9Ef3R0oGFxQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JHyi9RWzEQgq4NXGQvKKkWB9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Ah ja, natuurlijk! Dan pak je daar de hoogte/ruimte.

En die vaste buis moet dat 40mm zijn? (zie ook de afmetingen onderaan deze pagina)
Of wat is minimaal nodig, oorspronkelijke idee was de gewapende tuinslang naar buiten boren. Daar kan ik nog wel een boor voor lenen, maar dit wordt wel een serieuze maat.
Of kan ik een verloopstuk pakken onder de airgap naar een kleinere maat? Of stroomt de airgap dan over?

[ Voor 66% gewijzigd door Impry op 14-07-2022 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Fethoz69 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:03:
[...]

Oh goed dat je het zegt, ik dacht dat een 'Aqmos' allemaal het zelfde binnenwerk hadden :o
Gezien het prijs verschil, ga ik dan ook liever voor een Clack ipv de goedkopere BNT. Dat verdient zich dan makkelijk terug.

Moet ik nog ergens specifiek op letten?
We zijn een gezien van 3, ik, vrouw, kind. Hopelijk komt er ooit nog een kindje bij O+ .
Krijgen wel een ligbad in ons nieuwe huis + waterbesparende douchekop in onze douche. Geen regendouche dus oid. Specs lijken hetzelfde als voor de Aqmos r2d2-32 als ik het goed lees?
Dan zou ik met de CM 32 ook uit de voeten moeten kunnen?
Kun jij mij misschien vertellen wat nu de die opties betekenen? Mijn Duits is echt nicht toll :X
-vollbesetzung
-silberharz/nylonstrumpf schweiz
-sparbesalzung
Een CM32 lijkt me groot genoeg voor je verbruik.
Heb hier een hydrotense family 8 ltr met fleck omgebouwd met clack besturing.
1 pers, dus weinig verbruik. Eerst 21 dagen max, nu op 14 dagen een regeneratie.

Merk wel hoe vaker ik nu regenereer, hoe harder het water schuimt met wat zeep. Vreemd want in beide gevallen meet ik 0 dH (maar de druppelsetvloeistof verouderd ook, dus onnauwkeuriger)
Moet er wel bij zeggen dat ik de hoeveelheid zout instelling wat verhoogd heb ook.

Die opties zegt me zo niks, maar globaal:
silverhars (duurdere optie, zilver is ook anti bacterie - maar geen ervaring mee hoor)
Die andere zeggen mij ook niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 17:57

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Impry schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:16:

En die vaste buis moet dat 40mm zijn? (zie ook de afmetingen onderaan deze pagina)
Of wat is minimaal nodig, oorspronkelijke idee was de gewapende tuinslang naar buiten boren. Daar kan ik nog wel een boor voor lenen, maar dit wordt wel een serieuze maat.
Of kan ik een verloopstuk pakken onder de airgap naar een kleinere maat? Of stroomt de airgap dan over?
Water komt er uit onder leidingdruk, dus kan soms hard gaan. Ik denk dat 40 wel goed is om te hebben, misschien kan het met 32 ook wel, maar wordt wellicht riskant. Ook niet vergeten dat je ook nog een sifon moet plaatsen, dus dat geeft ook wat weerstand. (Hebben hier hetzelfde, maar dan binnen de kelder, 2m lang 40mm onder afschot en dan een sifon waarboven de ontharder z'n water vanaf een cm hoger z'n water in "spuit".)

[ Voor 9% gewijzigd door Rimco op 14-07-2022 23:09 ]

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bke
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

bke

AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:56:
[...]

Merk wel hoe vaker ik nu regenereer, hoe harder het water schuimt met wat zeep. Vreemd want in beide gevallen meet ik 0 dH (maar de druppelsetvloeistof verouderd ook, dus onnauwkeuriger)
Moet er wel bij zeggen dat ik de hoeveelheid zout instelling wat verhoogd heb ook.
Klopt! Je hebt 0... En je hebt 0! :P

In de industrie wordt dikwijls een bezouting van 200 gram per liter of meer toegepast om zo dicht mogelijk bij 0.00 te komen. Huishoudelijk wordt meestal 120 gram per liter gebruikt, omdat dit een veel zuinigere instelling is die toch nog lekker zacht water geeft.

Bij Waterbehandeling moet je opofferingen doen. Ofwel zachter water en hoger zoutverbruik, ofwel minder zacht water en lager zoutverbruik.

Je kan ook regenereren met maar 80 gram zout per liter hars en toch zo'n 85% van de capaciteit halen als bij 120 gram per liter, maar je zal gedurende de ganse capaciteit een hardheidslek hebben van 1 a 2 dH. Voor die opoffering bespaar je veel zout , maar je moet vaker regenereren en het water is niet perfect zacht.

Vandaar dat het belangrijk is dat een ontharder voldoende groot van harsinhoud is. Op die manier kun je voldoende capaciteit behalen met een lagere bezouting. Met 10L hars kun je bijvoorbeeld 3000L capaciteit halen bij 120 gram/l, met een 8L hars zou je 200 gram/l nodig hebben... ;)

PS: met een hardheidstest in PPM of Mg/l, kun je heel nauwkeurig testen. 1 dH is namelijk 17,8 Mg/l. 1 dH hardheid is niet veel zou je denken... Laat maar eens grondwater met 17,8 ppm ijzer een jaartje door je sanitair vloeien, dan weet je dat 1 dH wel degelijk veel is :D

#goFor0°dH !

[ Voor 9% gewijzigd door bke op 15-07-2022 10:38 ]

<a href="http://specs.tweak.to/9161">Game PC</a> <a href="http://specs.tweak.to/9160">Werk PC</a>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
bke schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:36:
[...]

Klopt! Je hebt 0... En je hebt 0! :P

In de industrie wordt dikwijls een bezouting van 200 gram per liter of meer toegepast om zo dicht mogelijk bij 0.00 te komen. Huishoudelijk wordt meestal 120 gram per liter gebruikt, omdat dit een veel zuinigere instelling is die toch nog lekker zacht water geeft.

Bij Waterbehandeling moet je opofferingen doen. Ofwel zachter water en hoger zoutverbruik, ofwel minder zacht water en lager zoutverbruik.

Je kan ook regenereren met maar 80 gram zout per liter hars en toch zo'n 85% van de capaciteit halen als bij 120 gram per liter, maar je zal gedurende de ganse capaciteit een hardheidslek hebben van 1 a 2 dH. Voor die opoffering bespaar je veel zout , maar je moet vaker regenereren en het water is niet perfect zacht.

Vandaar dat het belangrijk is dat een ontharder voldoende groot van harsinhoud is. Op die manier kun je voldoende capaciteit behalen met een lagere bezouting. Met 10L hars kun je bijvoorbeeld 3000L capaciteit halen bij 120 gram/l, met een 8L hars zou je 200 gram/l nodig hebben... ;)

PS: met een hardheidstest in PPM of Mg/l, kun je heel nauwkeurig testen. 1 dH is namelijk 17,8 Mg/l. 1 dH hardheid is niet veel zou je denken... Laat maar eens grondwater met 17,8 ppm ijzer een jaartje door je sanitair vloeien, dan weet je dat 1 dH wel degelijk veel is :D

#goFor0°dH !
Betekend een hogere zout dosering ook een aanpassing in de tijd bij de hele cyclus die de ontharder doorloopt tijdens regeneneren? Dus bijvoorbeeld de brokken zout langer laten weken in het water voordat het door de ontharder gaat? Ik ben zelf met verschillende zoutdoseringen aan het testen omdat ik bij 600 liter resterend al geen onthard water meer had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Impry

Impry

Rallymedia.nl

Rimco schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:07:
[...]

Water komt er uit onder leidingdruk, dus kan soms hard gaan. Ik denk dat 40 wel goed is om te hebben, misschien kan het met 32 ook wel, maar wordt wellicht riskant. Ook niet vergeten dat je ook nog een sifon moet plaatsen, dus dat geeft ook wat weerstand. (Hebben hier hetzelfde, maar dan binnen de kelder, 2m lang 40mm onder afschot en dan een sifon waarboven de ontharder z'n water vanaf een cm hoger z'n water in "spuit".)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXtj1YNzQA4F7M70CI15XfrBdNY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tN4EiYAYUwJL0uDSG77upHiH.png?f=fotoalbum_large

Dan zou het op deze manier worden toch?
Goed om te weten dat 32 of 40mm toch wel nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

AUijtdehaag schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:37:
@Dylantje2

Dus genoeg voorraad.
Er ws eens een optie om over te stappen van mijn systeem naar clack [ oid ] :-)
Maar is het uitlezen van al de data ook in Domoticz mogelijk met mijn besturingssysteem wat op de aquamos zit?

Erg benieuwd..
Als je het alleen werkend hebt met de clack, maar wel werkend in Domoticz kan krijgen.. Overweeg ik zelf over te stappen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-06 17:57

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Impry schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]

Dan zou het op deze manier worden toch?
Goed om te weten dat 32 of 40mm toch wel nodig is.
Dat is inderdaad exact onze situatie, behalve dat het riool bij ons in de kelder zit.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR 270BM + Samsung DVM S (L/L)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:41
Impry schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:16:

Het traject en de maat is wel duidelijk geloof ik ;-) Zou niet kleiner gaan dan 40mm, komt best een bak water uit bij het spoelen.
Bij het boren door, ik neem aan, baksteen zou ik gewoon een goedkope kernboor kopen. Wegwerpkwaliteit, maar hier gaat zo'n ding inmiddels alweer heel wat gaatjes mee.

Als je kelder van beton is c.q. aan de buitenkant is voorzien van een waterkerende laag zou ik wel even advies inwinnen, dat wil je niet zomaar doorprikken.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 14:41
Ik ben bezig met het zelf plaatsen van een Aqmos r2d2-48 maar ik loop tegen een probleem aan, stank uit het riool.
Nadat ik het topic had doorgenomen ben ik aan de slag gegaan om de aansluiting voor het riool te maken en dacht alles goed te hebben aangesloten, blijkbaar niet.

Iemand die aan de hand van onderstaande foto kan zien of ik iets mis of verkeerd heb gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Ddku6NyGAeV-0sD4ah8UgasRZ0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FkYrdb2vd4HcrhHkMZ4VKTEU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
J_Velsink schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:46:
Ik ben bezig met het zelf plaatsen van een Aqmos r2d2-48 maar ik loop tegen een probleem aan, stank uit het riool.
Nadat ik het topic had doorgenomen ben ik aan de slag gegaan om de aansluiting voor het riool te maken en dacht alles goed te hebben aangesloten, blijkbaar niet.

Iemand die aan de hand van onderstaande foto kan zien of ik iets mis of verkeerd heb gedaan?

[Afbeelding]
Heb je al water in de sifon gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:39
Zit er al water in de syfon, rest ziet er toch goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-06 14:41
Ehm nee de waterontharder is op dit moment nog niet werkend omdat de loodgieter nog langs moet komen om de waterleiding op maat te maken. Als jullie zeggen dat dat het is dop ik de afvoer tijdelijk af totdat de waterontharder in bedrijf is en er water in het sifon zit.
Pagina: 1 ... 71 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.