Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 55 ... 120 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-06 16:42
wittmann1982 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 21:26:
De manual had ik wel degelijk gelezen :) ik was verward, deeld door het duits, met de foto op p.2 van de installationsanleitung. Daar zit aan de huiswatermeter ook zo een grijs kabeltje op aangesloten. Inmiddels gevonden waar dit ingeplugd moet worden. Thnx!
Onze hardheid is 20 duitse graden, die ik wil brengen naar 5. Benieuwd, eens ik deze week de opstart doe.
20 dH kolere! das echt hard water ! wat zal je een plezier hebben dan van de waterontharder !

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
wizzopa schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:44:
[...]

Dan is de regeneratie gestart door het bereiken van de 7 dagen.

Zoals je al schreef 1 dag erbij doen.
Nu na 3200 liter kleurde de 5mL water nog steeds lichtgroen na de eerste druppel testvloeistof.
Lijkt helemaal goed dus!

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
weasel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Nu na 3200 liter kleurde de 5mL water nog steeds lichtgroen na de eerste druppel testvloeistof.
Lijkt helemaal goed dus!
Aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant bijzonder.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:13
weasel schreef op zondag 13 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Lijkt helemaal goed dus!
Klinkt goed, al ga ik zelf altijd voor de 10ml omdat je dan iets preciezer meten kan.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:40
Deze voormiddag heb ik alles afgewerkt. Qua opstartprocedure is de handleiding onduidelijk vind ik. Ze vermelden 2 verschillende procedures (1 ervan zou een soort quick start moeten voorstellen, zonder de waterkraan te openen, vooraan de manual). De andere procedure (ergens halverwege) vermeld dan weer niet of de kranen al dan niet moeten opengedraaid: ja dus, met logisch redeneren komt men al ver :) )
De bak eerst gevuld met een emmer water, kranen zachtjes geopend, en gedraaid aan de draaiknop. Volledige programma werd doorlopen en nadien gevuld met zout.
Ingesteld op 1.44ton, de meegeleverde manual voorziet een 10 procent marge op de 1.6ton( 20dh). Om een marge te hebben zodat men geen overschrijding gedurende de dag heeft en steeds snachts kan regenereren? Dat zie ik nog even aan wat ik hiermee doe.
Voorlopig ook het interval op 10 dagen gezet ipv 7 (jaarverbruik van slechts 45m3).
De versnijding van 0dh naar 5dh, bij 20dh van het waternet: ong 1 toer de regelschroef uit de montageblok uitdraaien vanuit de gesloten stand.
Opmerkelijk: het vullen van de spoelbak stond ingesteld op 4.2 min, terwijl de manual 3.2 zegt? Nu staat deze nog op 4.2. Is de manual nu achterhaald of is de fabrieksinstelling foutief?

[ Voor 6% gewijzigd door wittmann1982 op 13-06-2021 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@wittmann1982

Over de instelling van de refill zou ik me nog maar niet druk maken.

Eerst een regeneratie of 4 laten doen en dan meten of je met deze instelling goed is.

Dus een maand of 2 verder weet je meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziconl
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-06 07:58
Quad schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 20:19:
Inmiddels een vochtsensor ontvangen en ingezet. Zodra het in contact komt met het water gaat de status in Home Assistant naar "Leeg!" en krijgen we een notificatie op onze telefoons. Omdat ik niet 's nachts een melding wil krijgen is de trigger in de ochtend gezet met conditie dat hij op "Leeg!" moet staan.

Ik wil binnenkort de Shelly Flood nog halen om te testen als een standalone apparaat, mijn ouders hebben geen domotica maar een melding links of rechtsom is dan wel handig.

[Afbeelding][Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hey hallo, dat ziet er smart uit:)
Hoe heb je de watersensor geplaatst? Lijkt nu dat hij los op de zouttabletten ligt. Werkt dat goed?

[ Voor 7% gewijzigd door ziconl op 14-06-2021 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 07:09
Zelf ben ik ook in de markt voor een ontharder. Helaas is het niet mogelijk om in de meterkast te installeren, in de wasruimte zou het wel kunnen waardoor de badkamer, wasmachine en de tapwater installatie van onthard water worden voorzien.

Ik overweeg de R2D2 omdat de naam cool klinkt en dat deze zelf in te bouwen is. Een OneFlow is het andere alternatief. Doel is meer schoonmaakbedrijf voor de douche en exceem problemen. Drinkwater heb ik liever zoals vitens het levert.

Schiet ik wat op met een gedeeltelijke installatie? Of is dit vragen om problemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:16

Quad

Doof

ziconl schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Hey hallo, dat ziet er smart uit:)
Hoe heb je de watersensor geplaatst? Lijkt nu dat hij los op de zouttabletten ligt. Werkt dat goed?
Werkt prima! Ieniemienie nadeel, het reservoir met zout is standaard voor een deel gevuld met water ipv een bodempje. Dus eenmaal in contact met water heb je nog ca 30-50 procent capaciteit aan zout tabletten erin liggen.

Achja, het komt 1x per 3 maanden voor dat ik moet bijvullen.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 22:47

Niwla

dat dus....

Iemand adressen in het noorden die een Aqmos R2D2-32 aan kunnen leveren/aansluiten?
Mag wel via DM

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 00:28
Aqmos zelf bestellen en een random loodgieter bellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:41
@Niwla weet niet waar je woont maar in Ljouwert heb ik wel een adres voor je

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:42

swat!

computeraar

Wij zijn aan het verbouwen in een huis was we nog moeten gaan betrekken.
Zodoende kan ik nu vrijwel alle kanten uit met een waterontharder die ik graag zelf wil installeren.

We hebben niet echt een meterkast maar wel een kelder. Heeft het nadelige gevolgen om de ontharder in de kelder te plaatsen, wellicht krijg je dan minder druk? Of zijn er andere nadelen/veiligheidsrisico's die ik niet overzie?

De kelder is prima bereikbaar, zit in het middden van het huis en je kan er dan ook staan voor het bijvullen.

EV6 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:37
Iemand nog een adresje voor een R2D2 ? Ik zie wat op ebay duitsland :

https://www.ebay.de/itm/2...%3APL_CLK%7Cclp%3A2334524

Is dit een goede deal ? En is het handig om met zo'n bypass te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vortexnl1982 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:36:
Iemand nog een adresje voor een R2D2 ? Ik zie wat op ebay duitsland :

https://www.ebay.de/itm/2...%3APL_CLK%7Cclp%3A2334524

Is dit een goede deal ? En is het handig om met zo'n bypass te kopen ?
https://www.aqmos.com/sale/?p=1 zelfde verkoper, prima toko, leuk contact mee gehad, meer kan ik nog niet zeggen, hier staat de aqmos (ander type) nog in de doos :+

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 19-06-2021 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zelfde prijs als op ebay. Volgens mij is het ook dezelfde winkel :)

Als ik het goed begrijp heb ik met de bypass de keuze om het water via de ontharder te laten lopen of juist niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vortexnl1982 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:43:
[...]

Zelfde prijs als op ebay. Volgens mij is het ook dezelfde winkel :)

Als ik het goed begrijp heb ik met de bypass de keuze om het water via de ontharder te laten lopen of juist niet ?
je kan de ontharder er o.a. mee uit het systeem halen voor bv onderhoud, zonder water af te sluiten dingen af te tappen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Met zo'n bypass kun je bijvoorbeeld bijmengen, zodat je nog bijvoorbeeld 1 of 2 dh water hebt.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
EWK schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:48:
Met zo'n bypass kun je bijvoorbeeld bijmengen, zodat je nog bijvoorbeeld 1 of 2 dh water hebt.
Bijmengen ? Bedoel je iets in de waterontharder toevoegen ?
twain4me schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:47:
[...]

je kan de ontharder er o.a. mee uit het systeem halen voor bv onderhoud, zonder water af te sluiten dingen af te tappen etc.
Dat is wel handig. Bv om het zwembad van de kinderen te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

vortexnl1982 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 19:50:
[...]

Bijmengen ? Bedoel je iets in de waterontharder toevoegen ?
Ja, een beetje niet onthard water toevoegen zodat noodweer alle kalk er uit. Sommigen willen dat.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vortexnl1982
Zo'n airgap afvoer, zit dat erbij of kun je dat kant-en-klaar kopen ? Ik zie sommige mensen hier ook gewoon de afvoer slangetjes direct in een afvoerbuis proppen zonder airgap..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• weasel
vortexnl1982 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:08:
Zo'n airgap afvoer, zit dat erbij of kun je dat kant-en-klaar kopen ? Ik zie sommige mensen hier ook gewoon de afvoer slangetjes direct in een afvoerbuis proppen zonder airgap..
Het is in principe verplicht om zo'n ding toe te passen.
Heb de mijne hier besteld, kost ook niet de wereld.
https://www.kalkoplossing...harder/0/delta-open-drain

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
Niwla schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:01:
Iemand adressen in het noorden die een Aqmos R2D2-32 aan kunnen leveren/aansluiten?
Mag wel via DM
Wellicht dat er Tweaker je hiermee kan helpen, wat dient er allemaal nog te gebeueren? Enkel het plaatsen en in bedrijf stellen van de ontharder?
wizzopa schreef op zondag 13 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Aan de ene kant fijn, maar aan de andere kant bijzonder.
Heb mijn testsetje voor de zekerheid eens meegenomen naar het werk, daar werd het water pas groen na 8 druppen, dit klopt precies met de 8 dH die het waterbedrijf aangaf.
Testsetje lijkt goed te zijn dus.
Er zijn destijds ook wel eens linkjes voor gratis testsets voorbij gekomen, zijn deze nog altijd verkrijgbaar?
Quad schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:18:
[...]

Werkt prima! Ieniemienie nadeel, het reservoir met zout is standaard voor een deel gevuld met water ipv een bodempje. Dus eenmaal in contact met water heb je nog ca 30-50 procent capaciteit aan zout tabletten erin liggen.

Achja, het komt 1x per 3 maanden voor dat ik moet bijvullen.
Wat is nu de goedkoopste/meest praktische/simpelste oplossing om een zoutalarm op je zoutvat te maken?
Mijn zoutvat is zeer gemakkelijk bereikbaar, heb nu elke 3 maand een controle in de kalender staat, maar zo'n alarmpje is misschien ook wel iets.

[ Voor 68% gewijzigd door weasel op 20-06-2021 17:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@weasel het bijzondere bestaat uit het gegeven dat je 3200 liter haal met 8 dH.

Ik kwam met de eerste regeneraties niet verder dan 2000-2100 liter.

Sinds december bezig met extra hars, aanpassen van tijden etc.

Nu ben ik met 1 liter extra hars nog maar bij 3100 liter.

Zout niveau doe ik met een sonoff leksensor.

[ Voor 7% gewijzigd door wizzopa op 20-06-2021 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Laatst online: 14-06 11:55
Medetweakers!

Een paar weken geleden heb ik een airgap geplaatst op mijn afvoer.

Er zat een dop op, waar de slang op zat, op dit forum werd aangeraden toch een airgap te plaatsen.

Dit gedaan, maar sindsdien loopt de slang niet meer leeg tot het riool, er blijft water staan tot aan de aansluiting van de ontharder.
Is dit wel wenselijk of een risico?
Wat zou dan de oplossing zijn, de slang is nu aardig lang, en loopt met een ruime boog, die kan korter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 22-05 22:10
Tussen alle discussies over afstellingen, waterverbruik en regeneratierondes ben ik bij stap 1 "wil ik een waterontharder"?

In de startpost en op internet voordelen genoeg, maar die komen van sites als waterontharder.nl, dus dan verwacht ik niet per se iets negatiefs. Dus aan jullie Tweakers de vraag: werkt het?! En dan bedoel ik niet of de dH ook echt 0 is, want dat werkt als ik het excelletje moet geloven. Maar ik bedoel meer van, merk je echt voordelen en/of nadelen? Oprecht geïnteresseerd :)

Volgens Brabant Water is de hardheid bij ons 10.86 dH. Tevens hebben wij ook een luchtwarmtepomp met 230 liter boiler en overal vloerverwarming (geen idee of dat op hetzelfde watercircuit zit).

[ Voor 17% gewijzigd door Calypsooo op 23-06-2021 15:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Calypsooo schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:04:
Tussen alle discussies over afstellingen, waterverbruik en regeneratierondes ben ik bij stap 1 "wil ik een waterontharder"?

In de startpost en op internet voordelen genoeg, maar die komen van sites als waterontharder.nl, dus dan verwacht ik niet per se iets negatiefs. Dus aan jullie Tweakers de vraag: werkt het?! En dan bedoel ik niet of de dH ook echt 0 is, want dat werkt als ik het excelletje moet geloven. Maar ik bedoel meer van, merk je echt voordelen en/of nadelen? Oprecht geïnteresseerd :)

Volgens Brabant Water is de hardheid bij ons 10.86 dH. Tevens hebben wij ook een luchtwarmtepomp met 230 liter boiler en overal vloerverwarming (geen idee of dat op hetzelfde watercircuit zit).
Ja, ik merk enorm verschil. Het is een stuk zachter voor je huid, kalkaanslag op douchewanden, zwarte kranen, Quooker, waterkoker op kantoor, vaatwasser, alles blijft kalkvrij na verloop van tijd. Ik vind het een briljante investering en als 'ie stuk gaat over een X aantal jaar koop ik dezelfde dag een nieuwe.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ja hier dezelfde ervaring. Die kalkaanslag mis ik als kiespijn en voor apparatuur (ook hier quooker, espressomachine, (af)waschine) is het ongetwijfeld veel beter. Eczeem wordt niet minder, maar huid voelt zachter/minder schraal en dat is ook wat waard.

Voor die 500€ investering (R2D2 zelf aangesloten) een no-brainer. Voor 2k€ (all-in) een leverancier de ontharder laten aanleggen zou ik ook gedaan hebben als ik het zelf niet kon, maar is wel gelijk een forsere uitgave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

JPS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:25:
Ja hier dezelfde ervaring. Die kalkaanslag mis ik als kiespijn en voor apparatuur (ook hier quooker, espressomachine, (af)waschine) is het ongetwijfeld veel beter. Eczeem wordt niet minder, maar huid voelt zachter/minder schraal en dat is ook wat waard.

Voor die 500€ investering (R2D2 zelf aangesloten) een no-brainer. Voor 2k€ (all-in) een leverancier de ontharder laten aanleggen zou ik ook gedaan hebben als ik het zelf niet kon, maar is wel gelijk een forsere uitgave.
Ik zat al middenin een verbouwing en heb de voor all-in gekozen, ik was een jaar terug ongeveer €1500 kwijt zo uit mijn hoofd. Dan nog een no brainer, maar als je zelf de skills en de tijd hebt is het makkelijk bespaard.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik was een paar dagen vergeten de bypass dicht te zetten.
Minder schuim onder de douche en haar voelt weer als touw... ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Ja herkenbaar :)
Als ik dan een kenmerk van de ontharder als nadeel mag benoemen, dan is het wel irritant dat zeep lastig afspoelt. Maar dat dwingt je ook gelijk om veeeeel minder te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supershiva
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03:20
weasel schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Ik heb totaal geen verstand van waterontharders etc;

Waarom is het in principe verplicht om een airgap toe te passen en wat is het nadeel als het niet wordt toegepast?

Ik heb een offerte ontvangen van Van Meerendonk voor een Hydrosoft 200BS (Delta duplex) met een klein zoutvat voor in de meterkast.
Duplex ontharder wordt in de kruipruimte geplaatst en zoutvat in de meterkast daarboven.
Prijs 1949 met daarbij "gratis" 50kg zout.

Knappe prijs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Supershiva
Om besmetting van de harscylinder te voorkomen...
https://www.brabantwater....obladen/INFO0200-1100.pdf

Op aqmos.de heb je een CM voor minder dan de helft van het geld.
https://www.aqmos.com/was...sserenthaerter-cm-32?c=15
Moet je alleen een monteur erbij zoeken.

[ Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-06-2021 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12-06 16:27
Over de airgap: als er water omhoog komt door bijvoorbeeld hevige regenval (kort geleden nog last van gehad..), waar gaat dit water dan heen? Volgens mij stroomt de airgap dan over en loopt het water de ruimte in waar de airgap geplaatst is?

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:10
JPS schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:29:
Ja herkenbaar :)
Als ik dan een kenmerk van de ontharder als nadeel mag benoemen, dan is het wel irritant dat zeep lastig afspoelt. Maar dat dwingt je ook gelijk om veeeeel minder te gebruiken.
Dit hebben we opgelost door eigen flesjes met een pompje er op. Een keer drukken op het pompje is genoeg. Ik doe al sinds november met een flesje en heb hem nog niet bij hoeven vullen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Joris 407 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:00:
Over de airgap: als er water omhoog komt door bijvoorbeeld hevige regenval (kort geleden nog last van gehad..), waar gaat dit water dan heen? Volgens mij stroomt de airgap dan over en loopt het water de ruimte in waar de airgap geplaatst is?
Helemaal juist :) dus als de air gap in de kruipruimte gemaakt wordt heb je in de geschetste situatie hooguit wat rioolwater onder je huis.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:14

Tijntje

Hello?!

Hier ook eindelijk de kogel door de kerk en voor het nieuwbouw huis de WTR Ceramic High End - 30 - Groot zoutvat besteld.
Ben benieuwd.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zie in dit forum niet veel ervaringen met Omega waterontharders. Ik zie dat ze wel goede reviews krijgen.. maar geen ervaringen van tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-06 14:29
Weet iemand of het mogelijk is een R2D2-32 te installeren met de ontharder uit het zoutvat, en een andere maat zoutvat eronder/ernaast?
Ik zou er graag 1 bij ons in de meterkast plaatsen, de waterleiding komt hier binnen en rioolaansluiting + 230v ligt er ook, maar het hele apparaat in breedte/diepte redt ie het net niet.
Ik zag andere merken/modellen waar het mogelijk is (zie qoute hieronder).
Het lijkt me in principe mogelijk, zodra de ontharder uit het vat is kan er een kleiner vat gebruikt worden, dus kunnen ze boven elkaar staan. Wellicht moet er dan het een en ander anders worden aangesloten, en qua vlotters iets aangepast, heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?
Blihi schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:30:
Ik heb in ons nieuwbouwhuis ook een Hydrotense high-flow geinstalleerd.
....
De ontharder zelf staat aan de achterkant van de meterkast. Het zoutvat staat op hoogte, zodat de overloop ook netjes aangesloten kan worden.

[Afbeelding][Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ps4mm
https://www.aqmos.com/was...arater-solebehaelter/?p=1

Voor wat kleiners kan je beter naar zoiets kijken.
https://www.hydrotense.eu...dAlone%20Family%5B1%5D%22

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2021 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-06 20:45
XWB schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Helemaal juist :) dus als de air gap in de kruipruimte gemaakt wordt heb je in de geschetste situatie hooguit wat rioolwater onder je huis.
Airgap in de kruipruimte is niet zo handig. Die airgap zou ik nooit lager plaatsen dat het toilet beneden. Die overstroomt dan als eerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 08:14:
[...]

Airgap in de kruipruimte is niet zo handig. Die airgap zou ik nooit lager plaatsen dat het toilet beneden. Die overstroomt dan als eerste.
persoonlijke keuze.

ik heb liever schijt in de kruipruimte dan via de wc in mijn woonkamer...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Is dat wel zo?
In de kamer kun je het opruimen, in de kruipruimte "niet", blijft dat niet stinken?
Ik ken ook niemand zonder ontharder met een airgap in de kruipruimte... Zal wel een reden hebben?
Ik ken wel mensen waarbij de wc is overstroomd, dat is inderdaad vervelend maar die mensen hebben alsnog niks aan de situatie veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
Niet helemaal waar, want zo'n airgap mag volgens mij niet in de kruipruimte.

Ten eerste moet zo'n ding eenvoudig bereikbaar zijn voor onderhoud.

Ten tweede kan een rechtstreekse aansluiting op de verzamelleiding onder het huis leiden tot drukverschillen waardoor de airgap steeds leeg geblazen of gezogen wordt.

Ten derde is, als er sprake is van een overstroming, de kruipruimte nooit te reinigen. Dat is bijzonder ongezond.

Bij het doorspoelen van een toilet duw je als het ware lucht door de buis. Die lucht ontsnapt door de ontspanningsleiding naar het dak (daar zit een open verbinding). Zit je achter de ontspanningsleiding in de horziontale verzamelleiding kan het zomaar zijn dat de airgap iedere keer leeg geblazen wordt omdat de lucht daar nergens weg kan. Je zou daarvoor een terugslagklep met beluchter kunnen aanbrengen, maar ook die moeten bereikbaar blijven, dus niet in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
Zojuist een mail gestuurd naar een aanbieder van een waterontharder met de mededeling dat ik van plan ben zelf de Aqmos CM-32 aan te sluiten. De aanbieder gaf mij het volgende terug:
" Goedkoop is duurkoop in dit geval. Geen ontsmettingsmodule waardoor bacterievorming mogelijk is. Je moet het hars hierdoor zelf minimaal eens per jaar desinfecteren."

Verkooppraatje? Of is dat makkelijk jaarlijks zelf te doen (als het überhaupt nodig is)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Calypsooo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:48:
Zojuist een mail gestuurd naar een aanbieder van een waterontharder met de mededeling dat ik van plan ben zelf de Aqmos CM-32 aan te sluiten. De aanbieder gaf mij het volgende terug:
" Goedkoop is duurkoop in dit geval. Geen ontsmettingsmodule waardoor bacterievorming mogelijk is. Je moet het hars hierdoor zelf minimaal eens per jaar desinfecteren."

Verkooppraatje? Of is dat makkelijk jaarlijks zelf te doen (als het überhaupt nodig is)?
Ja, en Ja en kan geen kwaad. een fles met 1 liter resin cleaner kost 15 euro dosering 10 mL per liter hars

en losse ontsmeting unit 110 euro

https://www.aqmos.com/anl...izierer-1-bis-5-liter?c=6

https://www.aqmos.com/anl...au-in-die-soleleitung?c=6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Calypsooo schreef op maandag 28 juni 2021 @ 11:48:

Gewoon zelf doen.

Overigens, volgens de verkoper van WTR heeft desinfectie op de lange termijn een negatieve impact op de kwaliteit van het hars.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:06

orf

Sinds vandaag heb ik een waterontharder van Digisoft. Ik proefde vrijwel direct dat het water anders smaakt. We hebben de waterleiding met een lus aangelegd naar de provisiekelder. Die is ongeveer 2,10 meter hoog en daar is plek genoeg. Het bijvullen van het zout is erg makkelijk hier. Doordat we 'm hier hebben aangesloten was het ook makkelijk om de buitenkraan voor de ontharder te houden.

We hebben ook gelijk veel 15mm koper vervangen met 20mm Uponor. Er waren wel erg veel vertakkingen en scherpe bochten gemaakt.

Omdat ik de waterdruk in huis al te laag vond, vond ik dit een goed moment op een hydrofoor te installeren. Ik las dat ontharders voor nog wel wat drukverlies zorgen en met 7 liter water per minuut uit de keukenkraan vond ik dat al veel te laag.

De hydrofoor is een DAB Esybox Mini. Fijn om nu veel meer waterdruk te hebben met de regendouche en dat het bad veel sneller gevuld is. De keukenkraan geeft nu zo'n 12 liter per minuut, maar twee kranen samen geven 19 liter per minuut, de beperking lijkt dus bij de (aansluiting van de) kraan te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfAWsVVers4hIZyk7w6TbAZqPqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSD4RMEvMY96qeXnJFmgUc1E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kNgM7bmDw_760SYDTVTgGYe370=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lR8mQwAZwnItfy3SjdoTUrXZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZK3APG6i66ASAoL6JidIzWf0JZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zka9yF3qBUlscrUiQXJKZuh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
mitsumark schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:39:
Ik ken ook niemand zonder ontharder met een airgap in de kruipruimte... Zal wel een reden hebben?
Er staan in dit topic voorbeelden van mensen met een air grap in de kruipruimte. De eerste de beste die ik eruit pak: JPS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Blihi schreef op zondag 27 juni 2021 @ 10:42:
Bij het doorspoelen van een toilet duw je als het ware lucht door de buis. Die lucht ontsnapt door de ontspanningsleiding naar het dak (daar zit een open verbinding). Zit je achter de ontspanningsleiding in de horziontale verzamelleiding kan het zomaar zijn dat de airgap iedere keer leeg geblazen wordt omdat de lucht daar nergens weg kan. Je zou daarvoor een terugslagklep met beluchter kunnen aanbrengen, maar ook die moeten bereikbaar blijven, dus niet in de kruipruimte.
Is dat niet op te lossen door een sifon te plaatsen? Uiteindelijk is het ook maar een afvoer, zoals je er meerdere in huis hebt (wasmachine, bad/douche, wc fontein, etc). Ze hebben allemaal een sifon. Als de afvoer van de ontharder op eenzelfde manier aangesloten wordt, dan hoeft de air gap niet elke keer leeggeblazen te worden?

Overigens is mijn kruipruimte prima bereikbaar, dus onderhoud zou prima kunnen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
XWB schreef op maandag 28 juni 2021 @ 23:26:
[...]

Er staan in dit topic voorbeelden van mensen met een air grap in de kruipruimte. De eerste de beste die ik eruit pak: JPS in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"
Ik ken JPS niet, en hij heeft een ontharder (en waarschijnlijk niet de mogelijkheid het anders te doen?).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
@XWB Een sifon moet sowieso, anders maak je een open verbinding tussen riool en binnenlucht.

Die foto's, hoewel creatief, laten echt een oplossing zien met heel veel potentiële problemen. Stel dat er een keer water terugkomt van de straat, zoals laatst met die extreme regenval in Alkmaar gebeurde.

In dat geval is die airgap het eerste punt waar het water omhoog zal komen. Je merkt er binnenshuis niets van, maar je kruipruimte stroomt vol met zooi die nooit meer op te ruimen is. Daarbij zijn de gaatjes in de airgap zo klein dat die snel vol zullen zitten met stukjes (vul zelf maar in) en je dus contact maakt tussen het rioolwater en het schone water in je ontharder. Niet doen dus!

Verder is deze aansluiting niet volgens de normen. Deze hoort met een fatsoenlijke lengte toestelleiding (minstens 5 keer de diameter voor de sifon, niet er achter) onder een hoek van 45 graden op de verzamelleiding te zitten. Als een koper van het huis dit ooit opmerkt bij een keuring is het een verborgen gebrek. De gebuikte zwarte klem is bedoeld voor een aansluiting op een standleiding, niet op de een liggende leiding. En dat is nog los van alle andere zaken die mis zijn op die foto. Losliggende snoeren, elektrabuizen met tie-wraps, verzakkingen in die witte buizen)

Er is een grote kans dat de sifon op deze foto's zichzelf leegzuigt of -blaast, iedere keer als er een grote boodschap door het toilet gespoeld wordt (of door twee toiletten tegelijk). Vergis je niet was voor vreemde stromingen er in een rioolsysteem op kunnen treden. Of erger nog, dat deze aansluiting gemaakt is op het regenwaterriool. Dan loos je dus je zouten in de natuur.

Voor een idee over de normen voor riolering: https://www.dyka.nl/media...ek-binnenriolering-nl.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iwhnm89
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-06 14:36
Bij onze grondige verbouwing(BE) moeten we nog beslissen of we een ontharder gaan plaatsen.
Het water is hier vrij hard (14 D°).

De enige reden waarom we het niet zouden doen is omdat we momenteel eigenlijk enkel kraantjeswater drinken. Drinken jullie evenveel kraantjeswater als voor de plaatsing van de ontharder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zou het eens drinken bij iemand (in de buurt met dezelfde water bron) om te proeven, al moet je er ook aan wennen.

Ik drink ook dagelijks 1 liter water uit de kraan, al proef ik wel iets verschil vind ik het meer dan prima.
Zelfs mijn kritische vrouw (die liever chaud fontaine drinkt dan barleduque/spa/kraanwater) is eraan gewend geraakt en klaagt niet meer (dat was eigenlijk alleen de eerste maand :))

Als je echt veel drink (3L per dag?) kun je langzaamaan eens gaan nadenken over de hoeveelheid natrium/zout in je eten (boterham).
Bij (kleine) kinderen wellicht nog belangrijker.

Je kunt altijd nog een aftakking maken voor de ontharder voor de kraan waar je het meeste uit drinkt.
Zo ook bijvoorbeeld voor de buitenkraan mocht je dat willen.

[ Voor 29% gewijzigd door mitsumark op 01-07-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Die Aqmos BMX heeft alsnog een vrij groot vat (100L), dit gaat helaas niet in de meterkast hier.
Na wat rondgezocht te hebben zijn alle opties die bij mij zouden passen minstens 2x duurder dan de Aqmos.
Zojuist kwam ik deze opstelling tegen:
Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njg=/z/lDUAAOSwZFNgXQeN/$_86.JPG

met een los 35L vat (29*29*44, mooie maat, 110eu) en zo te zien de losse Aqmos fles ernaast.
De r2d2-32 set met bypassventiel met 10% korting + 30eu verzenden komt dan op 390 uit, dan heb je de set voor 500. Dan nog wat los afvoer aansluitmateriaal erbij van de bouwmarkt, harsreiniger, meetsetje, vergeet ik dan nog iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@ps4mm
Pekelslang tussen ontharder en vat?
https://www.goedkopewaterontharders.nl/

Airgap?
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

En officieel een CA beveiliging
(maar die raad ik niet aan ivm drukval, dan maar een EA beveliging)

De bypass is nogal fors en weet niet of je dat gepast krijgt.

Gezien het tijdstip van deze post mag je het zelf opzoeken.
Of bestel alles bij @Arjantje1985 (WTR)

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-07-2021 03:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:06

orf

orf schreef op maandag 28 juni 2021 @ 20:26:
Sinds vandaag heb ik een waterontharder van Digisoft. Ik proefde vrijwel direct dat het water anders smaakt. We hebben de waterleiding met een lus aangelegd naar de provisiekelder. Die is ongeveer 2,10 meter hoog en daar is plek genoeg. Het bijvullen van het zout is erg makkelijk hier. Doordat we 'm hier hebben aangesloten was het ook makkelijk om de buitenkraan voor de ontharder te houden.

We hebben ook gelijk veel 15mm koper vervangen met 20mm Uponor. Er waren wel erg veel vertakkingen en scherpe bochten gemaakt.

Omdat ik de waterdruk in huis al te laag vond, vond ik dit een goed moment op een hydrofoor te installeren. Ik las dat ontharders voor nog wel wat drukverlies zorgen en met 7 liter water per minuut uit de keukenkraan vond ik dat al veel te laag.

De hydrofoor is een DAB Esybox Mini. Fijn om nu veel meer waterdruk te hebben met de regendouche en dat het bad veel sneller gevuld is. De keukenkraan geeft nu zo'n 12 liter per minuut, maar twee kranen samen geven 19 liter per minuut, de beperking lijkt dus bij de (aansluiting van de) kraan te zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even mezelf quoten. Vandaag kwam een druppelsetje binnen om de hardheid te meten.

Het water heeft bij binnenkomst een hardheid van 7,8 graden Duitse hardheid.

Na de ontkalker was dat 3,9. Ik heb ‘m nu ingesteld op 1,6.

Ik lees best veel tegenstrijdige dingen over welke hardheid nu goed is om aan te houden. In dit topic is het ook al vaak voorbij gekomen zie ik. Monteurs lijken voor de 2-3 te gaan, terwijl ik hier zie dat 0 gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
De r2d2 staat er inmiddels. De tijd tussen regeneraties heb ik gezet op 10dagen (stond op 7), maar idealiter zou dit 14 zijn.
Vroeger las ik hier al eens dat 10 max zou zijn, doch in de meegeleverde manual staat geen max aantal dagen. Mag ik dit aanpassen naar 14? Of kan dig niet voor de hygiene?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Nog maar een keer de getallen voor onze Aqmos R2D2-32

Vandaag na 3419 liter heb ik nog 0 dH, maar net als de vorig keer 70 liter later is het water van 0 to 0,5 dH.

Er zit verbetering in morgen om 12 uur gaat hij regenereren, dan heeft de onharder er 3 weken op zitten.
Ga ik nog verder, daar ga ik even over na denken en aan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@wittmann1982 14 dagen is geen probleem,
Wat is je water verbruik in deze 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
35 kuub per jaar is ons verbruik (regenwater op de toiletten en wasmachine), dus niet zo veel.
Hij staat ingesteld op 1.44t (20dH naar 5dH).
35 / 26(periode van14dagen)= 1,34. Wat dus min of meer overeenkomt met een interval van 14 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
wittmann1982 schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 20:57:
35 kuub per jaar is ons verbruik (regenwater op de toiletten en wasmachine), dus niet zo veel.
Hij staat ingesteld op 1.44t (20dH naar 5dH).
35 / 26(periode van14dagen)= 1,34. Wat dus min of meer overeenkomt met een interval van 14 dagen.
Dan zou ik 14 dagen instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
ps4mm schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Die Aqmos BMX heeft alsnog een vrij groot vat (100L), dit gaat helaas niet in de meterkast hier.
Na wat rondgezocht te hebben zijn alle opties die bij mij zouden passen minstens 2x duurder dan de Aqmos.
Zojuist kwam ik deze opstelling tegen:
[Afbeelding]

met een los 35L vat (29*29*44, mooie maat, 110eu) en zo te zien de losse Aqmos fles ernaast.
De r2d2-32 set met bypassventiel met 10% korting + 30eu verzenden komt dan op 390 uit, dan heb je de set voor 500. Dan nog wat los afvoer aansluitmateriaal erbij van de bouwmarkt, harsreiniger, meetsetje, vergeet ik dan nog iets?
Vooral die afvoerslangen door de vloer.... Auw.

Afvoer moet je echt niet in je kruipruimte gaan prusten. In dit geval was het nog netter geweest om vanuit de kruipruimte met PVC omhoog te komen en dan de sifon/airgap ook in de meterkast te plaatsen. Dit is echt vragen om problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Maar als het riool zou overstromen dan komt het strontwater misschien in je meterkast terecht :X

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Liever dan je kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
AUijtdehaag schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 03:16:
@ps4mm
Pekelslang tussen ontharder en vat?
https://www.goedkopewaterontharders.nl/

Airgap?
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

En officieel een CA beveiliging
(maar die raad ik niet aan ivm drukval, dan maar een EA beveliging)

De bypass is nogal fors en weet niet of je dat gepast krijgt.

Gezien het tijdstip van deze post mag je het zelf opzoeken.
Of bestel alles bij @Arjantje1985 (WTR)
Is die BWT airgap beter dan bijvoorbeeld https://www.goedkopewater...s-regeneratiezout/airgap/ ?

Verder kan zo'n forse bypass ook verticaal geplaatst worden, dan zou er wel voldoende ruimte moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EREML8RFSFSqy6F_9NAqhFotak0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VZsDCYQK8O20DPUx6UjVgLkl.png?f=fotoalbum_large

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Nouja, ik heb liever dat bij zo'n overstroming er geen (riool)water op de groepenkast terecht komt :X

Volgens de diverse verkopers die hier over de vloer zijn geweest kan je beter helemaal geen waterontharder in je meterkast hebben, maar beter ergens in een berging oid en dan maar de waterleiding een stukje doortrekken. Niet alleen het riool kan overstromen maar ook het apparaat kan misschien een keer lekken.

Maar niet iedereen heeft zo'n extra ruimte.

[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 05-07-2021 12:08 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ligt ook aan hoe de leiding loopt denk ik.
Ik had een horizontale leiding en niet veel ruimte.

Met de BWT is de ruimte die erboven uitsteekt beperkt gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
XWB schreef op maandag 5 juli 2021 @ 12:05:
[...]

Nouja, ik heb liever dat bij zo'n overstroming er geen (riool)water op de groepenkast terecht komt :X

Volgens de diverse verkopers die hier over de vloer zijn geweest kan je beter helemaal geen waterontharder in je meterkast hebben, maar beter ergens in een berging oid en dan maar de waterleiding een stukje doortrekken. Niet alleen het riool kan overstromen maar ook het apparaat kan misschien een keer lekken.

Maar niet iedereen heeft zo'n extra ruimte.
Hoe zie je voor je dat het overstroomde rioolwater dan op de groepenkast komt, je zet de airgap niet boven je elektra? Dat zal niet alle kanten op spuiten.
Bij voorkeur ontharder net onder de elektra, met een "goede afsluiting" en dan de airgap nog boven toilet niveau. Bij mij pastte dat helaas niet.
Ik vraag me wel af hoeveel water een overstroming doorgaans is, of is dat per oorzaak compleet verschillend? Ik kan namelijk nog wel een redelijk grote lekbak plaatsen.

In een andere ruimte (op hoogte) is nog beter inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-06 21:58
Een langere sifon helpt ook. Meer waterkolom stroomt minder snel over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ps4mm
Zou je dan ook 2 of meer sifonnen achter elkaar kunnen zetten? Bij mij in de meterkast kan het zoutvat niet al te hoog komen te staan, dus de sifon ook niet. Ik hoop op toilet-nivo uit te komen, maar misschien gaat zelfs dat al niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:13
ps4mm schreef op maandag 5 juli 2021 @ 15:20:
Zou je dan ook 2 of meer sifonnen achter elkaar kunnen zetten? Bij mij in de meterkast kan het zoutvat niet al te hoog komen te staan, dus de sifon ook niet. Ik hoop op toilet-nivo uit te komen, maar misschien gaat zelfs dat al niet..
Naar mijn weten mag je nooit 2 sifons achter elkaar zetten, het water zal dan niet meer weglopen heb ik altijd begrepen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 17:44

Consulectro

Lekker bezig...

Drardollan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 17:03:
[...]

Naar mijn weten mag je nooit 2 sifons achter elkaar zetten, het water zal dan niet meer weglopen heb ik altijd begrepen.
Mag wel maar is onzinnig. Een sifon is alleen maar nodig als stankafsluiter. Verder doet deze niets.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Odeklontje
  • Registratie: Juli 2017
  • Niet online
weasel schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:03:
[...]

Verplicht? Waar kan ik dat vinden? NEN-14454, NEN-1006, NEN-12729, NEN-14367?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-05 20:45
Hallo lieve mensen. Wij hebben een huis gekocht en nu wil ik ook een waterontharder. Ik kan de enorme hoeveelheid informatie alleen even niet aan (vooral icm giga-verbouwing en baan). Wat ik er nu van begrijp is eigenlijk alleen dit:
  • Aquacell = duurste
  • Sensorsoft = iets minder duur
  • Aqmos = meeste bang voor buck
Mijn grootste overweging is tijd en gezeik; ik wil er zo min mogelijk naar om hoeven te kijken.

Kunnen jullie een tip geven over welke het minst vaak bijgevuld hoeft te worden of anderzins aandacht vereist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:24
@kramer65 Gewoon zoiets, afgestemd op je gezinssituatie c.q. waterverbruik. Heb hier een paar jaar al een dergelijke ontharder staan (kleinste versie) en enige inspanning is om de 5-6 maanden een zak zout in het zoutvat legen.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-06 15:27
Ik zit in een situatie waarbij mijn nieuw (huidige) waterontharder vlekken geeft (zoals eerder door sommige mensen opgemerkt in dit topic). Deze vlekken zijn op Chroom en RVS ook niet meer weg te poetsen. Ook als ik een glas omspoel met water, en deze laat opdrogen dan zit deze onder de witte vlekken. Op glas zijn ze gelukkig weg te poetsen, maar het is wel opvallen en vooral vervelend.

Na overleg door de leverancier van de waterontharder kwamen ze met de volgende conclusie:
In enkele gevallen komt dit voor en dit ligt aan het water, hierin zitten mineralen die deze vlekken veroorzaken. Een andere ontharder zal precies ditzelfde probleem hebben, daar zijn we van overtuigd.
Het vreemde is echter, mijn ouders hebben dit probleem niet (ook niet als ik een glas omspoel en laat opdrogen). Die hebben een ander merk (Aquacell) waterontharder maar hebben het water van precies dezelfde bron (opgezocht bij de waterleverancier). In theorie zou het water dus hetzelfde moeten zijn, en zit het verschil in de ontharder of het interne leidingwerk (ik heb nieuwbouw, mijn ouders een huis uit de jaren 70).

De leverancier van de waterontharder was de minste niet en bood aan om de ontharder terug te nemen. Het enige wat ik niet terug kan krijgen zijn de installatiekosten (200/250 euro). Dat laatste vind ik opzich wel logisch, plus ik heb er nu bijna een halfjaar ontkalkt water (alsnog met vlekken) van gehad.

Ik ben dus nu sinds een aantal dagen ook in de markt voor een nieuwe ontharder. Nu kan ik een flink bedrag bijleggen (ik zat op 1700 euro inclusief montage) en ook voor de Aquacell gaan, maar dat gaat me toch net iets te gek. Zeker met de overtuiging van de huidige leverancier in het achterhoogd. Stel je voor ze hebben gelijk en ik heb straks precies hetzelfde probleem met een Aquacell ontharder van 2200+ euro.

Ik zit daarom nu vooral naar de Aqmos ontharders te kijken. Uiteraard eerst naar de Aqmos R2D2-32 gekeken. Veel goede verhalen, maar ook mindere verhalen. En dan met name dat de Chinese controle-unit/klep wat minder zou zijn. Een alternatief waar ik nu naar kijk is de Aqmos CM-32 die een Clack unit heeft waar veel meer goede verhalen over te lezen zijn. Ik betaal daarvoor het dubbele in vergelijking met de R2D2-32, maar aanzienlijk minder dan de huidige 1700 euro die ik betaald heb.

Het enige voordeel wat ik de R2D2-32 weer vind hebben is het formaat. Die is namelijk maar 22cm breed en kan 25 kilo zout hebben. De CM-32 is 32cm breed en kan 40 kilo zout hebben. Ik ben maar alleen en woon in een klein apartement, dus die extra ruimte kan ik wel gebruiken. De vraag is echter of die CM-32 echt zijn meerprijs waard is. Is die dus beter/makkelijker te configureren, en doet hij ook beter zijn werk. Of zit daar geen verschil in en is het puur de levensduur en het eventuele onderhoud van de controle-unit?
Anders heb ik namelijk zoiets van: Ik koop eerst een R2D2-32, mocht de controle-unit kapot gaan na een aantal jaar dan kan ik die altijd nog vervangen voor een Clack unit (indien mogelijk).

Het is een heel verhaal geworden, en ik hoop dat het nog een beetje te volgen is. Samenvatting: ik wil een Aqmos kopen, maar weet niet of het de R2D2-32 of CM-32 moet worden ivm verschillen tussen BNT en Clack en of dit eventueel later te vervangen is bij een R2D2.

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Saeverix kleppen van BNT en Clack hebben dezelfde aansluiting en zijn dus uitwisselbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
wizzopa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:01:
@Saeverix kleppen van BNT en Clack hebben dezelfde aansluiting en zijn dus uitwisselbaar.
En weet je of er verder technisch ook nog verschil zit tussen de R2D2-32 en de CM-32? Of is de harskolom gewoon exact hetzelfde en zit het verschil verder puur in de behuizing (25 kg zout tov 40 kg zout)?

Want dan denk ik dat ik eerst gewoon voor de R2D2 ga. Of zou de Clack unit toch veel fijner werken qua configuratie?

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Saeverix schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 14:59:
[...]

En weet je of er verder technisch ook nog verschil zit tussen de R2D2-32 en de CM-32? Of is de harskolom gewoon exact hetzelfde en zit het verschil verder puur in de behuizing (25 kg zout tov 40 kg zout)?

Want dan denk ik dat ik eerst gewoon voor de R2D2 ga. Of zou de Clack unit toch veel fijner werken qua configuratie?
Ik zelf heb nog niet kunnen achterhalen waarom duurder beter zou moeten zijn.

In een waterontharder is de hars en zout verantwoordelijk voor het ontharden van het water.

De hars inhoud van beide is 8 liter

Ik denk dat je je niet moet blindstaren op het configureren, als dat goed staat ben je klaar, of je zou zoals ik willen weten waar de grenzen liggen van de ontharder.

De R2D2-32 is een prima apparaat voor die prijs.

Met ca 25 kg doe ik ca 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
wizzopa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Ik zelf heb nog niet kunnen achterhalen waarom duurder beter zou moeten zijn.

In een waterontharder is de hars en zout verantwoordelijk voor het ontharden van het water.

De hars inhoud van beide is 8 liter

Ik denk dat je je niet moet blindstaren op het configureren, als dat goed staat ben je klaar, of je zou zoals ik willen weten waar de grenzen liggen van de ontharder.

De R2D2-32 is een prima apparaat voor die prijs.

Met ca 25 kg doe ik ca 6 maanden.
Ik denk dat het prijsverschil in dit geval dus alleen zit in de grotere zoutvoorraad (en dus grotere afmetingen van het apparaat) en de Clack klep.

Aangezien ik alleen woon ga ik na jouw advies denk ik gewoon voor de R2D2-32, mocht de BNT klep het na een aantal jaar begeven dan koop ik een nieuwe Clack klep. Dan heb ik het kleine formaat van de R2D2 met een Clack klep.

Thanks voor je advies!

Chookity-pok

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Saeverix schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Ik denk dat het prijsverschil in dit geval dus alleen zit in de grotere zoutvoorraad (en dus grotere afmetingen van het apparaat) en de Clack klep.

Aangezien ik alleen woon ga ik na jouw advies denk ik gewoon voor de R2D2-32, mocht de BNT klep het na een aantal jaar begeven dan koop ik een nieuwe Clack klep. Dan heb ik het kleine formaat van de R2D2 met een Clack klep.

Thanks voor je advies!
En als laatste voor 1 Clack kan je 2 BNT's kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Saeverix Met een clack ben je wel sneller klaar, mocht je hem ooit open willen halen.
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer Clack Steuerung Clack...
YouTube: Wechsel eines Kolben-und Dichtsatzes bei einer BNT 1650 Steuerung BN...

Behalve zout bijvullen en af en toe eens dH meten heb ik er ook geen omkijken meer naar.
Staat op 21 dagen ingesteld (mijn water verbruik is ook niet veel hier)
AUijtdehaag in "Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?"

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-07-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Thanks, ik had je eerdere opmerking daarover gelezen in dit topic. Dat is inderdaad een heel verschil en ik zou ook het liefst een Clack klep hebben. Maar het formaat van de R2D2 is me ook wat waard. De ontharder komt bij mij namelijk in de technische ruimte te staan samen met de wasmachine en droger, en qua ruimte kun je er niet languit gaan liggen zo klein is het daar. Ik moet dus elke centimeter goed benutten. Vandaar dat ik nu eerst voor de BNT ga, en mocht die versleten/kapot zijn dan eventueel upgraden naar Clack.

Het is jammer dat de de R2D2 niet verkopen met een Clack klep.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Saeverix schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Thanks, ik had je eerdere opmerking daarover gelezen in dit topic. Dat is inderdaad een heel verschil en ik zou ook het liefst een Clack klep hebben. Maar het formaat van de R2D2 is me ook wat waard. De ontharder komt bij mij namelijk in de technische ruimte te staan samen met de wasmachine en droger, en qua ruimte kun je er niet languit gaan liggen zo klein is het daar. Ik moet dus elke centimeter goed benutten. Vandaar dat ik nu eerst voor de BNT ga, en mocht die versleten/kapot zijn dan eventueel upgraden naar Clack.

Het is jammer dat de de R2D2 niet verkopen met een Clack klep.
Dat kan je toch vragen een Email naar Julia Ferrari en je weet het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Calypsooo
Sta op het punt een waterontharder te kopen, laatste twijfelpunt is capaciteit i.v.m. regendouche. De regendouche is een IBS20A van Hotbath, 20 cm douchekop. Ik kan helaas het echte waterverbruik niet vinden op internet, maar ik schat het op 10 liter per minuut (is nieuwbouw, dus kan het ook niet meten). Mijn oog is gevallen op CM32 (R2D2 32 is hetzelfde qua hars liters, beide 8 liter). Wij hebben een hardheid van 10.86 volgens Brabant Water.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt (ja ja) en zie veel twijfelaars zoals mij, maar niemand die echt vanuit ervaring heeft gesproken. Dus, heeft er iemand ervaring met een CM32 / R2D2 32 én een regendouche (of andere grootverbruiker zoals een bad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j4y
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-06 08:32

j4y

Calypsooo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:21:
Sta op het punt een waterontharder te kopen, laatste twijfelpunt is capaciteit i.v.m. regendouche. De regendouche is een IBS20A van Hotbath, 20 cm douchekop. Ik kan helaas het echte waterverbruik niet vinden op internet, maar ik schat het op 10 liter per minuut (is nieuwbouw, dus kan het ook niet meten). Mijn oog is gevallen op CM32 (R2D2 32 is hetzelfde qua hars liters, beide 8 liter). Wij hebben een hardheid van 10.86 volgens Brabant Water.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt (ja ja) en zie veel twijfelaars zoals mij, maar niemand die echt vanuit ervaring heeft gesproken. Dus, heeft er iemand ervaring met een CM32 / R2D2 32 én een regendouche (of andere grootverbruiker zoals een bad)?
Ik zit met hetzelfde. Volgens het datablad 0,24m3/h. Dus 4 liter/min. Bij 20dH -> 0.5dH. Dus met ongeveer de helft zou je dan dubbel zoveel liters hebben, ongeveer 8l/min. Dat is dus net te weinig. Ben benieuwd naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:05
Calypsooo schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 19:21:

Je kan je waterverbruik toch gewoon meten met je watermeter? Beginstand opnemen, douchen met een stopwatch aan (in die tijd geen ande water verbruiken), eindstand opnemen en vervolgens je waterverbruik berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lieuwe15
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:04
Ik schat dat het nieuwbouw is en er nog geen douche of watermeter is :P.
Ik zit een beetje met dezelfde vragen als bovenstaand, de R2D2-32 zou van 20 naar 0,5 een doorstroom hebben van 0.24m3/h = 4l/min.
Wat zou dan de waterhardheid worden met 10l/min als je bijvoorbeeld van 10/12 dH naar 0-0,5 gaat.
Wellicht dat iemand met een R2D2-32 dit in de praktijk kan testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
Lieuwe15 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:42:
Ik schat dat het nieuwbouw is en er nog geen douche of watermeter is :P.
Ik zit een beetje met dezelfde vragen als bovenstaand, de R2D2-32 zou van 20 naar 0,5 een doorstroom hebben van 0.24m3/h = 4l/min.
Wat zou dan de waterhardheid worden met 10l/min als je bijvoorbeeld van 10/12 dH naar 0-0,5 gaat.
Wellicht dat iemand met een R2D2-32 dit in de praktijk kan testen?
Terug naar je vraag of dat te testen is, Ja dat kan maar het maakt een groot verschil uit of je dit test net na de regeneratie of net voor de regeneratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
wizzopa schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 17:17:
[...]

Dat kan je toch vragen een Email naar Julia Ferrari en je weet het.
Ik heb inderdaad even een mail gestuurd. Het was mogelijk, maar niet echt voordelig. Ze kon dit alleen op de volgende manier doen:
Ik moest een CM-32 bestellen (complete set in mijn geval) voor 799,00. Ze zorgen er dan voor dat de behuizing omgeruild zou worden voor een R2D2-32 behuizing. Inclusief de 10% korting zou ik dan 719,11 betalen voor een R2D2-31 met Clack klep. Ik betaal dan dus de gewone prijs voor de CM-32 maar krijg de R2D2 behuizing.

Ik stelde het volgende nog voor:
400 euro (complete R2D2 set) - 10% + verzending = 389,00
Het verschil tussen de BNT en Clack klep bij te betalen = 200,00
Totaal zou dat dan op 589,00 uitkomen.

Helaas kon dat niet zei ze, omdat de R2D2-32 als volledige unit bij hun binnenkomt. Ze hebben geen mogelijkheid om alleen de klep te vervangen voor verzending.

Ik heb daarom eerst maar de gewone R2D2-32 besteld voor 389,00 inclusief verzending. Ik hou jullie op de hoogte van levering en installatie!

[ Voor 3% gewijzigd door Saeverix op 08-07-2021 12:11 ]

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
wizzopa schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 12:08:
[...]

Terug naar je vraag of dat te testen is, Ja dat kan maar het maakt een groot verschil uit of je dit test net na de regeneratie of net voor de regeneratie.
Dus ik begrijp dat wanneer een waterontharder nog niet toe is aan een regeneratie-proces al wel slechter gaat presteren naar gelang hij dichter in de buurt komt van het regeneratie proces? Wat is dat überhaupt het nut van zo'n ding? Dan moet je een overkill waterontharder kopen om altijd onthard water te hebben?

En de specificaties die leveranciers aangeven, zijn die dan op basis van een compleet schone hars inhoud? En dus eigenlijk niet representatief voor het gebruik?

Vragen vragen vragen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Calypsooo als de ontharder niet juist is ingesteld wel of als je zo als hier de grenzen aan het zoeken bent.

En inderdaad de specs die leveranciers opgeven zijn uit concurrentie overwegingen altijd optimistisch, laag water verbruik voor de regeneratie, laag zout gebruik voor de regeneratie, grote hoeveelheid water opbrengst tussen regeneratie maagdelijk hars.

Kortom gegoochel met cijfers.

Naast een regelklep is zout en hars het belangrijkste deel van de ontharder.

De hars kwaliteit van huishoudelijke waterontharders zal van leverancier tot leverancier niet of nauwelijks verschillen dus dan blijven de instelling (zout dosering)en hoeveelheid hars over.

Hier vastgesteld dat verhogen van de hoeveelheid zout gebruikt voor de regeneratie mij ca1400 liter water extra uit de ontharder geeft wel eens waar met een liter extra hars.

Ik ben nu aan het bekijken waar de grenzen liggen en of de liter extra er weer uit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
foutje

[ Voor 99% gewijzigd door wizzopa op 10-07-2021 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Calypsooo
wizzopa schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 18:58:
@Calypsooo als de ontharder niet juist is ingesteld wel of als je zo als hier de grenzen aan het zoeken bent.

En inderdaad de specs die leveranciers op geven zijn uit concurrentie overwegingen altijd optimistisch, laag water verbruik voor de regeneratie, laag zout gebruik voor de regeneratie, grote hoeveelheid water opbrengst tussen regeneratie.

Kortom gegoochel met cijfers.

Naast een regelklep is zout en hars het belangrijkste deel van de ontharder.

De hars kwaliteit van huishoudelijke waterontharders zal van leverancier tot leverancier niet of nauwelijks verschillen dus dan blijven de instelling (zout dosering)en hoeveelheid hars over.

Hier vastgesteld dat verhogen van de hoeveelheid zout gebruikt voor de regeneratie mij ca1400 liter water extra uit de ontharder geeft wel eens waar met een liter extra hars.

Ik ben nu aan het bekijken waar de grenzen liggen en of de liter extra er weer uit kan.
Even de extra liter hars negerend; extra 1400 liter omdat het hars schoner wordt gespoeld met meer zout? Dus het apparaat is niet in te stellen dat ie 'gewoon' schoonspoelen en de hoeveelheid zout daarvoor pakt die die nodig heeft?

Hoe meer je erin verdiept, hoe meer vragen. :')
Las ook net in de handleiding van mijn inbouwdoucheset het volgende:

Maak je gebruik van een waterontharder?

Belangrijk! De waterontharder mag niet lager ingesteld zijn dan 4 Dh. De reden hiervoor is dat lager of op 0 Dh ingestelde waterontharders onherstelbare schade veroorzaken aan metaaloppervlaktes.

Ugh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
its_me_ schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 11:31:
[...]

Je kan je waterverbruik toch gewoon meten met je watermeter? Beginstand opnemen, douchen met een stopwatch aan (in die tijd geen ande water verbruiken), eindstand opnemen en vervolgens je waterverbruik berekenen.
Nieuwbouw in de zin van dat ik er nog niet woon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Calypsooo inderdaad meer zout, de concentratie zout per liter hars is omhoog gegaan, van ca 140 -160 naar 200 - 220 g/l
En van elke 7 dagen eerst naar 2 weken en nu bijna 3 weken tussen de regeneraties.

Wat jij zoek is een ontharder met variabele bezouting. Een voorbeeld https://waterselect.nl/zacht-water-thuis/

Een verkoop praatje of afkomstig van het
waterleiding bedrijf. Ik heb hier nog niets gevonden dat op enige schade lijkt.

Er is via Google heel veel te vinden over waterontharders/ionenwisselaars en dan niet via leveranciers😉

[ Voor 11% gewijzigd door wizzopa op 10-07-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Is de Aqmos R2D2-32 van de nieuwste generatie die zuiniger omgaat met het zout? Of is dat verwaarloosbaar?

Hoe voorkomen jullie bacteriën in het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Nu online
@Ruud888 De Aqmos R2D2-32 gaat niet zuiniger om met zout, maar met aanpassingen van instellingen is daar wel verbetering in aan te brengen.

Hoe voorkomen jullie bacteriën in het systeem? Zorgen dat ze er niet in komenen en dat is voor een heel groot deel afhankelijk van de waterleverancier.

Zie hier een rapport van het waterlab uit Haarlem die water monsters onderzoek voor o.a. PWN https://www.pwn.nl/sites/..._kw_2021_internet_pwn.pdf

De laatste 2 regels Coli en Legionella dit zijn de ziekmakers en die voldoen netjes aan de eisen.

Het staat natuurlijk voorop dat je zelf bij werk aan de ontharder of zout bijvullen ook de nodige hygiëne maatregelen in acht neem.

Pagina: 1 ... 55 ... 120 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.