Waterontharders, wat zijn jullie ervaringen?

Pagina: 1 ... 54 ... 118 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:39
Aidacra schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:48:
[...]

Ik lees even mee, ben ook geinteresseerd :-)

Ben een absolute leek op dit gebied en ik vroeg me af wat de gemiddelde prijs is van een SensorSoft of AmySoft waterontharder? Ik kan natuurlijk bij beide een offerte aanvragen maar wil liever niet maanden achtervolgd worden door spam en telefoontjes ;)
Zoals @XWB aangeeft, SensorSoft rond de 2000 en de AmySoft zit rond de 1600. Een en ander is wel afhankelijk van de installatie, als het halve leidingwerk aangepast moet worden kan het zijn dat het iets duurder wordt.

Je moet afwegen of de 400 euro verschil het je waard is. Voordeel van de SensorSoft t.o.v. AmySoft is dat deze iets minder water en zout gebruikt en geen instellingen behalve de tijd vereist. Qua werking is het gelijk (harscilinder die gespoeld wordt) en zijn het beiden in mijn opinie goede apparaten.

Mijn keuze voor de SensorSoft was simpel, het was de enige die een serieuze demonstratie kwam geven (allerlei testjes en voorbeelden) en er zitten geen instellingen op. Ook al ben ik een Tweaker, mijn ontharder is niet iets waar ik meer dan 10 minuten per jaar aan wil besteden. Dat was mij het waard, maar ik kan niet voor iedereen zijn portemonnee en interesse praten :)

Overigens bij zowel SensorSoft als Amysoft geen vervelende ervaring met mail/telefoon gehad. Aanvraag gedaan, beiden op bezoek gehad, nette offerte ontvangen en werd 1x nagebeld. Nadat ik AmySoft aangaf om voor SensorSoft te kiezen ook geen enkel vervelend woord en ook niet lastiggevallen.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 25-05-2021 10:16 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:42
Dave M. schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:39:
Het plasticbakje daaronder is dus water wat dus 7 weken geleden afgetapt is, net voor de magneet aan de waterleiding vast gemaakt werd. Het onderste teststripje geeft het resultaat aan van de waterhardheid van het plasticbakje (oude water) en het bovenste van het glas. En inderdaad, zoals je kan zien is het water ook harder.
Het binnenkomende water kan nu ook een iets andere hardheid hebben.

Kun je zowel voor als na de magneet water aftappen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dave M.
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 18:40
AUijtdehaag schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:07:
@Dave M.
Dus eigenlijk hoort zo een RTL 7 magneet, water beharder genoemd te worden ipv ontharder. :P

Je hebt het stripje 1 minuut in het water gehouden? of 1 seconde (volgens instruktie)?
Op de verpakking van het stripje staat 1 minuut dus dat had ik gedaan. ik lees net wel op de website waar het vandaan komt dat het maar 3 seconden moet (erg vreemd wel), maar weet in ieder geval dat de teststrips er op hetzelfde moment in het water en uit het water ging. Dus ookal had ik de test op een of andere manier niet correct uitgevoerd, dan nog kan je duidelijk zien dat er een verschil is tussen de twee.

EDIT: sorry, lees net op de foto terug dat het inderdaad 1 seconden moest, de 1 minuut was de wachttijd daarna, excuses ik had het verkeerd gelezen! Ik hoop in iedergeval dat het aangeeft aan de lezers wat het verschil is.
Noshi schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Het binnenkomende water kan nu ook een iets andere hardheid hebben.

Kun je zowel voor als na de magneet water aftappen?
nee, we hebben het aan het begin van de waterleiding vast gemaakt, dus geen mogelijkheid om voor en na te af te tappen. Daarnaast hoor je bij het verkooppraatje van de amfa's ook telkens dat het 5-6 weken moet "inwerken" voordat je wat gaat "merken", ik heb express daarom minimaal 6 weken aangehouden.

[ Voor 34% gewijzigd door Dave M. op 25-05-2021 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aidacra
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 16:09
Drardollan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 10:15:
[...]

Zoals @XWB aangeeft, SensorSoft rond de 2000 en de AmySoft zit rond de 1600. Een en ander is wel afhankelijk van de installatie, als het halve leidingwerk aangepast moet worden kan het zijn dat het iets duurder wordt.

Je moet afwegen of de 400 euro verschil het je waard is. Voordeel van de SensorSoft t.o.v. AmySoft is dat deze iets minder water en zout gebruikt en geen instellingen behalve de tijd vereist. Qua werking is het gelijk (harscilinder die gespoeld wordt) en zijn het beiden in mijn opinie goede apparaten.

Mijn keuze voor de SensorSoft was simpel, het was de enige die een serieuze demonstratie kwam geven (allerlei testjes en voorbeelden) en er zitten geen instellingen op. Ook al ben ik een Tweaker, mijn ontharder is niet iets waar ik meer dan 10 minuten per jaar aan wil besteden. Dat was mij het waard, maar ik kan niet voor iedereen zijn portemonnee en interesse praten :)

Overigens bij zowel SensorSoft als Amysoft geen vervelende ervaring met mail/telefoon gehad. Aanvraag gedaan, beiden op bezoek gehad, nette offerte ontvangen en werd 1x nagebeld. Nadat ik AmySoft aangaf om voor SensorSoft te kiezen ook geen enkel vervelend woord en ook niet lastiggevallen.
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal dan toch bij beide een offerte aanvragen en dan een beslissing nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chronos
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-03 16:31
Aqmos heeft op dit moment een actie met 10% korting met de code AQMOS10, mogelijk interessant voor degenen die twijfelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 09:17
Ik heb sinds vorige week een Amysoft in huis. Apparaat kost inderdaad rond de 1500 euro en dan komt er nog 200 euro aan installatie kosten bij. Zout inbegrepen voor de eerste 2 jaar. (Bedragen afgerond naar boven).

Tot op heden draait hij als een zonnetje. Verkoopmedewerker was vriendelijk en duidelijk afgesproken wanneer hij me kon bellen voor een status update. Geen opdringerigheid. De monteur ging ook netjes te werk. Had bij ons een iets complexere opzet waardoor het wat langer duurde. Schermde netjes de vloer af, stofzuigde nog even zijn werkplek toen hij klaar was en gaf een helder uitleg.

In dat opzicht een keurige partij om mee te werken en geen spijt van dat ik voor ze heb gekozen.

Overigens ook aquacell over de vloer gehad, maar gezien ze fors duurder zijn en mij nauwelijks een reden konden geven waarom hun apparaat beter was, heb ik die laten schieten. Ik vond ze zelfs wat vager en minder oprecht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-04 13:48
@Dave M. Er is geen enkele theorie te bedenken waarop gebaseerd zou kunnen worden dat magneten aan je waterleiding bevestigen invloed heeft op kalk, kalkneerslag, plakkrachten van kalk of wat dan ook. Ionen worden in water enorm afgeschermd door de dipolen van het watermolecuul. Hierdoor is het mogelijk dat ionen goed oplossen in het water, maar het zorgt er ook voor dat magneten geen enkele invloed hebben op deze ionen. Koudwaterleidingen die volledig dicht zitten met kalk, heb ik ook nog nooit gezien. Kalk blijft gewoon in oplossing tenzij je het water gaat verdampen of gaat koken, etc. Helaas magneten hebben geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:56
Beginner schreef op woensdag 26 mei 2021 @ 19:28:
@Dave M. Er is geen enkele theorie te bedenken waarop gebaseerd zou kunnen worden dat magneten aan je waterleiding bevestigen invloed heeft op kalk, kalkneerslag, plakkrachten van kalk of wat dan ook.
En toch zijn er (binnen dit topic) meerdere bronnen gegeven die het wel onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
Er zijn meerdere bronnen die iets suggereren, dat klopt. Meestal is dat met zeer zware magneten, die voorzien zijn van vloeibare N2 koeling, voor voldoende magnetisch veld, om van voldoende atomen de richting van hun spin te veranderen. Dit zou dan effect hebben op de cristallisatie eigenschappen. Ten eerste heb je dus een hele grote magneet hiervoor nodig. Met een sterkte dichtbij de 1 Tesla. Ten tweede vallen de atomen waarvan de richting van de spin veranderd is snel weer terug naar normaal. Dit duurt max enkele seconden. Voordat het water je kraan uitgestroomd is, is het eventuele effect dat het kleine magneetje dat je er op geplakt hebt heeft kunnen uitoefenen al volledig verdwenen. Daarnaast heb je nog het water dat vol zit met waterstofatomen die een eventueel meetbaar effect van deze eventuele wijziging van de spin richting van de relevante Ca atomen nagenoeg onzichtbaar zal maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Beginner schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 09:28:
Er zijn meerdere bronnen die iets suggereren, dat klopt. Meestal is dat met zeer zware magneten, die voorzien zijn van vloeibare N2 koeling, voor voldoende magnetisch veld, om van voldoende atomen de richting van hun spin te veranderen. Dit zou dan effect hebben op de cristallisatie eigenschappen. Ten eerste heb je dus een hele grote magneet hiervoor nodig. Met een sterkte dichtbij de 1 Tesla. Ten tweede vallen de atomen waarvan de richting van de spin veranderd is snel weer terug naar normaal. Dit duurt max enkele seconden. Voordat het water je kraan uitgestroomd is, is het eventuele effect dat het kleine magneetje dat je er op geplakt hebt heeft kunnen uitoefenen al volledig verdwenen. Daarnaast heb je nog het water dat vol zit met waterstofatomen die een eventueel meetbaar effect van deze eventuele wijziging van de spin richting van de relevante Ca atomen nagenoeg onzichtbaar zal maken.
De eerder gelinkte bronnen hebben weinig met suggesties van doen, zijn gewoon wetenschappelijke papers.
Ik link ze nogmaals voor de zekerheid.
https://www.oieau.org/eau...nts/9/45150/45150_doc.pdf
https://www.magnogreen.co...onate-precipitation-1.pdf
Het gaat hier ook niet om extreem hoge gauss/tesla niveaus, en tevens gaat het niet over een effect wat na een paar seconden weg is.
Wel hebben ze het water langere tijd "behandeld", het effect van een magneet aan je leiding wordt hiermee dus niet direct bewezen, wellicht dat er een betere oplossing is dan een paar magneten aan je leiding (iets met een buffer vat?).

Als je een bron hebt die aangeeft dat je 1 Tesla nodig hebt en dat het effect na een paar seconden weg is lees ik dat graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beginner
@mitsumark Specifieke magneetsterkten die nodig zijn voor het verminderen van kalkaanslag zijn niet te geven. Sommige artikelen spreken over het veranderen van de spin van de specifieke atomen in kwestie. Voor NMR opnames wordt dit gedaan waarbij magneten in de Tesla ranges worden gebruikt. De aangebrachte spin verandering is snel weer verdwenen/niet meer meetbaar. Vandaar dat ik die waarden genoemd heb. Spin heeft er niets mee te maken en wordt in de artikelen die je gedeeld hebt gelukkig ook niet genoemd.
De artikelen die je gedeeld hebt benoemen inderdaad een effect. Het effect is minimaal en onder laboratorium omstandigheden. Zuurtegraad, vervuilingen in het water, temperatuurschokken, geluidsgolven, etc hebben een veel groter en eenduidiger effect op kristalvorming. Er wordt niet genoemd dat de kristalvorming anders is door het aangebrachte magnetische veld, maar dankzij. Het zou dus ook kunnen dat paramagnetische vervuilingen in het water door de magneet verwijderd worden. In het behandelde water zitten er daarna minder kleine deeltje (oppervlak voor potentiële kristalgroei) die als seeding zouden kunnen werken voor kristalgroei. Omdat het eventuele mechanisme niet bekend is, is daarom ook niet te concluderen dat het werkt of niet. Minder 'sites' voor kristallatie zou echter wel een goede verklaring zijn. Je krijgt dat ook automatisch een homogenere kristallisatie. In de praktijk zal het leidingwerk aan de binnenzijde rond de magneet echter gaan ophopen met dit soort materiaal en bij voldoende verzadiging geen effect meer hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
@Beginner Bedankt voor je toelichting.
Ik zit ook niet diep genoeg in de materie om er verder op in te gaan, scheikunde was het eerste vak wat ik liet vallen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeuvie
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 28-04 20:53
Drardollan schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 09:29:
[...]

Mijn advies zou SensorSoft zijn, heb je 0,0 instellingen aan.
Wil je iets meer instellen dan zou ik kijken bij AmySoft.
Mijn advies zou de Lucy zijn. Ik weet niet wat jouw woonplaatst is maar ik was voor € 1.200,- klaar incl. installatie.

https://naroso.nl/lucy-waterontharder/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:09
.

[ Voor 98% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
De ontharder zou maar een paar kuub moeten "verspillen".
Misschien geniet je langer van het comfort onder de douche? :D
Meer gesproeid tijdens de droogte?
Anders heb je serieuze lekkage of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ik denk dat een waterontharder bij mij niet in de meterkast past. Er is wel ruimte in de trapkast, tegenover de meterkast. De leidingen zouden dan via de (beperkte) kruipruimte naar de trapkast kunnen lopen.
Maar dan heb ik nog geen afvoer. En deze zit ook nergens in de buurt (of dat zou in de kruipruimte moeten zijn). Als ik Amysoft of een dergelijke partij uitnodig, geven die hierover dan ook advies? En kunnen ze het ook (laten) uitvoeren?

Of kopen jullie een ontharder en vragen dan een loodgieter om het aan te sluiten?

[ Voor 8% gewijzigd door Theone098 op 30-05-2021 11:51 ]

Carlinkit te koop (voor wireless carplay)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Theone098 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:30:
Ik denk dat een waterontharder bij mij niet in de meterkast past. Er is wel ruimte in de trapkast, tegenover de meterkast. De leidingen zouden dan via de (beperkte) kruipruimte naar de trapkast kunnen lopen.
Maar dan heb ik nog geen afvoer. En deze zit ook nergens in de buurt (of dat zou in de kruipruimte moeten zijn). Als ik Amysoft of een dergelijke partij uitnodig, geven die hierover dan ook advies? En kunnen ze het ook (laten) uitvoeren?

Of kopen jullie een ontharder en vragen dan een loodgieter om het aan te sluiten?
Mijn ontharder staat op de eerste etage, Amysoft heeft dat geregeld. Hier zat al wel een afvoer.

Waar zit je toilet? Als je onder de vloer kunt, kun je kijken waar de afvoer zit. Hier kun je eenvoudig de ontharder op laten aansluiten, denk dat Amysoft dat ook wel wil doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
  • Nu online
Beekforel schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:00:
[...]

Mijn ontharder staat op de eerste etage, Amysoft heeft dat geregeld. Hier zat al wel een afvoer.
Maar hoe werkt dat dan? Lopen er dan leidingen van de meterkast naar boven en vandaar weer naar beneden voor distributie?
Waar zit je toilet? Als je onder de vloer kunt, kun je kijken waar de afvoer zit. Hier kun je eenvoudig de ontharder op laten aansluiten, denk dat Amysoft dat ook wel wil doen.
Toilet zit naast de meterkast :) . Ja, we hebben een beperkte kruipruimte.

Met leidingwerk kan ik niets. Sowieso DIY kan ik alleen iets als er een stekker aan zit en iets van een besturingssysteem ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jeuvie schreef op zondag 30 mei 2021 @ 10:27:
[...]

Mijn advies zou de Lucy zijn. Ik weet niet wat jouw woonplaatst is maar ik was voor € 1.200,- klaar incl. installatie.

https://naroso.nl/lucy-waterontharder/
Ken ik niet, dus kan er niet over oordelen. Wat ik zie op de website ziet er prima uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitsumark
Theone098 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Maar hoe werkt dat dan? Lopen er dan leidingen van de meterkast naar boven en vandaar weer naar beneden voor distributie?
Klopt, dat is een mogelijkheid.
Je kunt ook een systeem zonder afvoer overwegen, op basis van TAC (bv oneflow), is wel iets duurder in gebruik (175 euro per 3 jaar).

[ Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 30-05-2021 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

In je kruipruimte zit toch ook je riool? Daar kunnen ze hem gewoon op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Nu online
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:31:
[...]

In je kruipruimte zit toch ook je riool? Daar kunnen ze hem gewoon op aansluiten.
Wellicht. Maar de kruipruimte is beperkt toegankelijk vanwege een behoorlijk zandbed. De meeste monteurs (die tot nu toe in de kruipruimte zijn geweest) namen een schep mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 11:13:
Bij ons is het waterverbruik met 50% toegenomen sinds het in gebruik nemen van een aquacell ontharder. Herkent iemand dit?

(Van 80 naar 130)
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat een AquaCell dat veroorzaakt. Het is niet dat je 50 kuub water kan opslaan in de cilinders.

Als alle kranen dichtzitten, loopt je watermeter dan? Alhoewel ik mij niet kan voorstellen dat je een lek van 50 kuub niet op een andere manier zou merken, ik merkte het al bij 2 kuub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Theone098 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:34:
[...]

Wellicht. Maar de kruipruimte is beperkt toegankelijk vanwege een behoorlijk zandbed. De meeste monteurs (die tot nu toe in de kruipruimte zijn geweest) namen een schep mee.
Dat kan, wij hebben gelukkig een ruime kruipruimte. Maar dat lijkt mij voor geen enkele installateur/loodgieter een probleem. Normaal kijken ze voor de offerte even in de kruipruimte en nemen ze eventueel extra werk mee. Doen ze dat niet, dan is dat hun uitdaging toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 99% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:19
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Hij spoelt om de dag zo’n beetje, dat duurt best lang en dan pakt ie misschien best wat water?
een foutje in de instellingen, regereren na een een verbruik van 400 liter 8)7

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:50:
[...]

Hij spoelt om de dag zo’n beetje, dat duurt best lang en dan pakt ie misschien best wat water?
Gemiddeld regenereert elke harscel na 700 liter water. De volledige cyclus van beide cellen samen beslaat dus 1400 liter. Per regeneratie wordt 23 liter spoelwater verbruikt. In een volledige cyclus waarbij beide cellen dus zijn geregenereerd is dit in totaal dus 46 liter water.
https://www.aquacell-wate...rking/spoelwater-verbruik

Als je voorheen 80 kuub gebruikte, dan heb je het over 80.000 liter. Gedeeld door 1400 liter zou neerkomen op 114 regeneraties per jaar (volledige). Dit zou dan 114 maal 46 liter is 5200 liter. 5 kuub. Je verbruik zou dus van 80 naar 85 kuub moeten gaan en niet hoger. En regenereren zou dan elke 3 dagen zijn.

Dus je hebt of een lek of verbruikt simpelweg meer water.

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 30-05-2021 13:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 12:57:
[...]

een foutje in de instellingen, regereren na een een verbruik van 400 liter 8)7
Hoe kom je aan 400?

AquaCell kent geen instellingen volgens mij, zit geen elektronica in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:03:
[...]

Dan kom je op iets van 2.7 a 2.8 kuub extra verbruik. Bedankt voor de vondst. We moeten maar ff op onderzoek uit. Op zich zijn we ook met de tuin bezig, maar zo veel sproeien we niet. Sowieso met de hand, niet zo’n sproeier een paar uur aan.
Zie mijn edit, je zou ongeveer 5 kuub meer moeten gaan gebruiken per jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 97% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wat ben ik dan toch blij met mijn SensorSoft. Regeneratie kost 30 liter water en in mijn geval gebeurd het om de ongeveer 3500 liter. Uitgaande van 80 kuub zijn dit dus slechts 22 regeneraties per jaar a 30 liter = 660 liter. Nog geen kuub. Bijna 8 keer minder dan AquaCell.

En dat is nog los van de hoge aanschafprijs van de AqauCell en dure blokken zout. Al heeft de AquaCell wel het voordeel dat je altijd zacht water hebt, ook tijdens de regeneraties.

P.S. Leuk detail: SensorSoft is van dezelfde fabrikant als AquaCell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:07:
We gaan op onderzoek uit, bedankt. Verbruik had ik zelf ook even kunnen opzoeken :X
Ach, we zijn er om elkaar te helpen :)

Succes met de zoektocht! Vergeet niet om een eventuele kruipruimte te checken, als het daar lekt zoals bij mij dan kom je daar pas laat achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
2 kuub water kost een euro :)
Aquacell is ook gewoon erg duur, er zijn veel goedkopere oplossingen, ook ten opzichte van de sensorsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mitsumark schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:11:
2 kuub water kost een euro :)
Aquacell is ook gewoon erg duur, er zijn veel goedkopere oplossingen, ook ten opzichte van de sensorsoft.
Een kuub kost hier rond de 1,50. Maar los van kosten van water (en ook zout) hebben we ook nog iets als een milieu.

Er zijn zeker goedkopere oplossingen, misschien zelfs betere en waarschijnlijk ook slechtere. De AQMos die hier veel besproken wordt zie ik bijvoorbeeld als goedkoop en niet heel goed (gezeik met de kleppen, instellingen, specs die niet kloppen, etc.). Maar andere mensen zullen dit prachtig vinden. AquaCell is duur, maar goed. Partijen als SensorSoft en AmySoft zitten er tussenin.

Voor mij was er meer dan alleen kosten in de overweging, en dat zal bij iedereen zo zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 30-05-2021 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Deleon78 schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:13:
[...]

Dus dan betaal je op maandbasis 2.5 euro. Poeh!
Er is ook nog zoiets als gemak :)

AquaCell heeft als voordelen dat de blokken zout handig zijn, er geen elektronica inzit en er altijd zacht water is. Nadelen zijn de prijs, meer spoelwater en zout en kosten van de zoutblokken.

Het is maar het wat je zoekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 100% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:00:
[...]

Hoe kom je aan 400?

AquaCell kent geen instellingen volgens mij, zit geen elektronica in.
80000 / 365 = 219 l/dag om de dag regeneren 400 liter.

Als er geen elektronica in zit, zal er toch ergens gemeten moeten worden hoeveel water er door gaat.

Morgen dan maar contact op nemen met AquaCell.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:30:
[...]

80000 / 365 = 219 l/dag om de dag regeneren 400 liter.

Als er geen elektronica in zit, zal er toch ergens gemeten moeten worden hoeveel water er door gaat.

Morgen dan maar contact op nemen met AquaCell.
Je moet uitgaan van 130 kuub (eigenlijk minus 7 a 8 kuub voor de AquaCell in dat geval). Dat is zijn verbruik, niet die 80 kuub die het eerst was. Op basis van 130 kuub klopt het wel dat er om de dag een regeneratie is.

Maar dat verklaart niet dat er 130 kuub doorheen gaat :) Het probleem zit hem niet in de AquaCell, die doet precies wat je mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:32:
[...]

Je moet uitgaan van 130 kuub (eigenlijk minus 7 a 8 kuub voor de AquaCell in dat geval). Dat is zijn verbruik, niet die 80 kuub die het eerst was. Op basis van 130 kuub klopt het wel dat er om de dag een regeneratie is.

Maar dat verklaart niet dat er 130 kuub doorheen gaat :) Het probleem zit hem niet in de AquaCell, die doet precies wat je mag verwachten.
Je geeft aan in je eerste bericht Bij ons is het waterverbruik met 50% toegenomen sinds het in gebruik nemen van een aquacell ontharder. Herkent iemand dit? daar mee geef je naar mijn idee aan dat het mogelijk door de ontharder komt.
Als je geen verandering in je huishouden hebt mbt tot water verbruik, geen lekkage. wat blijft er dan over.

Watermeter standen dagelijk monitoren. ;)

Ik weet hier precies wat het verbruik is van mijn ontharder. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mitsumark
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:14:
[...]

Een kuub kost hier rond de 1,50. Maar los van kosten van water (en ook zout) hebben we ook nog iets als een milieu.
Klopt, een kuub kost hier ook 1,35, had me verkeken, dan praat je over 3 euro per jaar.
Er zijn zeker goedkopere oplossingen, misschien zelfs betere en waarschijnlijk ook slechtere. De AQMos die hier veel besproken wordt zie ik bijvoorbeeld als goedkoop en niet heel goed (gezeik met de kleppen, instellingen, specs die niet kloppen, etc.). Maar andere mensen zullen dit prachtig vinden. AquaCell is duur, maar goed. Partijen als SensorSoft en AmySoft zitten er tussenin.

Voor mij was er meer dan alleen kosten in de overweging, en dat zal bij iedereen zo zijn.
Je hebt natuurlijk nog veel meer opties die goed zijn en niet zoveel kosten, maar ik krijg het gevoel dat je steeds weer probeert je relatief dure aanschaf goed te praten (vergelijken met de veel te dure aquacell en de goedkopere aqmos waar inderdaad een hoop tweakers mee aan het finetunen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet!)
Ik zie zelf geen enkele reden om 1000+ te betalen voor een ontharder, daaronder zijn prima opties beschikbaar.
Ga je 1500 uitgeven voor een iets zuinigere versie vanwege het milieu kun je dat prijsverschil veel beter stoppen in zonnepanelen/zonneboiler of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PTish
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-04 09:17

Bij mij was de meterkast ook te klein, naar mij idee. Het werd dan te krap. Aan de achterkant van de meterkast zit onze kelderkast. Onze meterkast zit tegen de buitenmuur aan met de zijkant, waar precies een afvoer in de grond zat.

Ik heb daarom een stuk stoep open gehaald en de afvoer opgegraven. Amysoft heeft vervolgens gaten naar de kelderkast geboord vanaf de meterkast, daar de waterontharder geplaatst, leidingen aangesloten en vervolgens in de meterkast schuin naar buiten geboord naar de afvoer.

In dat opzicht hebben ze dus best wel wat werk verricht om de installatie te verrichten. De opstelling was mijn idee en de verkoper gaf aan dat het mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 13:42:
[...]

Je geeft aan in je eerste bericht Bij ons is het waterverbruik met 50% toegenomen sinds het in gebruik nemen van een aquacell ontharder. Herkent iemand dit? daar mee geef je naar mijn idee aan dat het mogelijk door de ontharder komt.
Als je geen verandering in je huishouden hebt mbt tot water verbruik, geen lekkage. wat blijft er dan over.

Watermeter standen dagelijk monitoren. ;)

Ik weet hier precies wat het verbruik is van mijn ontharder. :)
Ik heb niets aangegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:11:
[...]

Ik heb niets aangegeven?
Maar je weet nog steeds niet waarom je waterverbruik is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op zondag 30 mei 2021 @ 17:36:
[...]

Maar je weet nog steeds niet waarom je waterverbruik is gestegen.
Mijn watergebruik is dan ook niet gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Mijn watergebruik is dan ook niet gestegen.
Probleem opgelost😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
mitsumark schreef op zondag 30 mei 2021 @ 14:42:
[...]

[...]

Je hebt natuurlijk nog veel meer opties die goed zijn en niet zoveel kosten, maar ik krijg het gevoel dat je steeds weer probeert je relatief dure aanschaf goed te praten (vergelijken met de veel te dure aquacell en de goedkopere aqmos waar inderdaad een hoop tweakers mee aan het finetunen zijn, maar dat hoeft natuurlijk niet!)
Ik hoef niets goed te praten? Ik ben uitermate tevreden met mijn keuze, zowel qua gebruik als qua kosten.

Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar we kunnen niet ontkennen dat er in dit topic erg veel over de AQMos gesproken wordt. Geen probleem hoor, als je lekker wil knutselen en Tweaken aan iets als een waterontharder dan kan dat een prima keus zijn. Net als de AquaCell, AmySoft, SensorSoft of welk merk en model dat ook kunnen zijn. Dat is iets wat ik ongeveer in al mijn posts aangeef zelfs. Maar wellicht moet er een ‘Tweak je AQMos’ topic gemaakt worden als het stoort dat niet iedereen wild is van dit apparaat.
Ik zie zelf geen enkele reden om 1000+ te betalen voor een ontharder, daaronder zijn prima opties beschikbaar.
Tsjah, ik kan wel duizend dingen noemen waar ik liever geen geld aan uitgeef of kies voor goedkopere opties.
Ga je 1500 uitgeven voor een iets zuinigere versie vanwege het milieu kun je dat prijsverschil veel beter stoppen in zonnepanelen/zonneboiler of iets dergelijks.
Panelen en boiler zijn er ook al. Volgende stap is een warmtepomp. Of accu’s. Maar dat is nu nog even niet helder genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 30-05-2021 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Dat zou je aan @Deleon78 moeten vragen, hij zit met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:16

EMP

Krulloos!

Ik ben bezig met een grote verbouwing van ons huis, en we willen ook een waterontharder hebben. Onze watermeter zit onder een luik in de berging aan de zijkant van het huis.

Idealiter zou ik die put een stukje groter graven en de waterontharder daar plaatsen. Ik heb een flink stuk van dit topic en de specsheet van een paar waterontharders bekeken, maar kan niet echt goed de maten vinden van hoe groot (vooral hook hooguit de ruimte moet zijn voor een waterontharder.

Door de huidige waterput loopt ook een oude (maar nog in gebruik zijnde) afvoer met een binnenmaat van 32 of 40mm, en stroom zou ik er relatief makkelijk naar toe kunnen leggen, dus ik zie op de ruimte na geen belemmering om de waterontharder in de zelfde put als de watermeter te zetten. Of zie ik wat over het hoofd hier, want ik zie het zelden op die plek geïnstalleerd worden…?

Maar zou iemand mij dus kunnen vertellen hoeveel ruimte (hxbxd) ik moet hebben om een waterontharder te kunnen plaatsen? Ik heb het exacte type nog niet uitgezocht, dus wil graag genoeg ruimte maken om (bijna) elke waterontharder kwijt te kunnen.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deleon78
.

[ Voor 108% gewijzigd door Deleon78 op 26-07-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Drardollan schreef op zondag 30 mei 2021 @ 19:52:
[...] Ik hoef niets goed te praten? Ik ben uitermate tevreden met mijn keuze, zowel qua gebruik als qua kosten.
Dat was al duidelijk, mooi :)
Iedereen maakt zijn eigen keuzes, maar we kunnen niet ontkennen dat er in dit topic erg veel over de AQMos gesproken wordt. Geen probleem hoor, als je lekker wil knutselen en Tweaken aan iets als een waterontharder dan kan dat een prima keus zijn. Net als de AquaCell, AmySoft, SensorSoft of welk merk en model dat ook kunnen zijn. Dat is iets wat ik ongeveer in al mijn posts aangeef zelfs. Maar wellicht moet er een ‘Tweak je AQMos’ topic gemaakt worden als het stoort dat niet iedereen wild is van dit apparaat.
Er wordt veel over aqmos gepraat omdat het simpelweg heel veel bang for buck is. Niet ómdat je eraan kunt (of zelfs moet in jouw ogen) tweaken. Ook veel andere ontharders kún je aan tweaken als je dat zou willen.
Tsjah, ik kan wel duizend dingen noemen waar ik liever geen geld aan uitgeef of kies voor goedkopere opties.
Top, besparen waar je kunt en wilt.
Panelen en boiler zijn er ook al. Volgende stap is een warmtepomp. Of accu’s. Maar dat is nu nog even niet helder genoeg.
Ja, of je stopt dat overgebleven geld in een potje voor wat leuks. Ik bedoel maar te zeggen dat er betere investeringen zijn.

Wat ik bedoel te zeggen is dat je argumenten mijns inziens niet logisch zijn, in samenvatting:
- Hij is goedkoper dan een Aquacell. Ja, maar die is dan ook 3x zo duur als een andere goede ontharder, de sensorsoft is "maar" 2x zo duur.
- Je hoeft minder te tweaken dan bij een aqmos. Dat is simpelweg niet waar, ook een aqmos kun je gewoon (laten) installeren/instellen en voortaan alleen maar zout bijvullen.
- Hij is zuiniger dan menig ontharder. Ja, maar daar betaal je ook voor en je verdient het nooit terug. De besparing van een goedkoper model kun je slimmer investeren.
- Hij is beter voor het milieu: Tja, die paar kuub water en paar kg zout, druppel op een gloeiende plaat.
- Ik kreeg een mooie presentatie. Klopt, á 50 euro, bij 25% succes ratio van de verkoper heb je daar ook 200 voor betaald.

Natuurlijk ieders goed recht om zelf te beslissen waar geld aan uit te geven, maar dingen wel objectief blijven zien.
Wellicht is het grotendeels alleen een gevoel, net zoals bij de meeste dure auto's, of het gemak, en dat is op zich prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
EMP schreef op zondag 30 mei 2021 @ 20:04:
Ik ben bezig met een grote verbouwing van ons huis, en we willen ook een waterontharder hebben. Onze watermeter zit onder een luik in de berging aan de zijkant van het huis.

Idealiter zou ik die put een stukje groter graven en de waterontharder daar plaatsen. Ik heb een flink stuk van dit topic en de specsheet van een paar waterontharders bekeken, maar kan niet echt goed de maten vinden van hoe groot (vooral hook hooguit de ruimte moet zijn voor een waterontharder.

Door de huidige waterput loopt ook een oude (maar nog in gebruik zijnde) afvoer met een binnenmaat van 32 of 40mm, en stroom zou ik er relatief makkelijk naar toe kunnen leggen, dus ik zie op de ruimte na geen belemmering om de waterontharder in de zelfde put als de watermeter te zetten. Of zie ik wat over het hoofd hier, want ik zie het zelden op die plek geïnstalleerd worden…?

Maar zou iemand mij dus kunnen vertellen hoeveel ruimte (hxbxd) ik moet hebben om een waterontharder te kunnen plaatsen? Ik heb het exacte type nog niet uitgezocht, dus wil graag genoeg ruimte maken om (bijna) elke waterontharder kwijt te kunnen.
Ik heb bij een familielid ook de ontharder (harscylinder + besturing) naast de watermeter in een put geplaatst.
Losstaand zoutreservoir staat ergens anders (onder een kruipluik) en mag ook boven (het niveau van) de harscylinder staan.
Wat je wel kan hebben in zo een put, is vocht, wat soms neerslaat op de koude cylinder.
Maar daar hebben ze ook neopreen jasjes voor..

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-05-2021 21:07 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Vocht kan inderdaad wel voorkomen. Aan de waterleiding hangen ook wel eens wat druppels, ik zal dat in de gaten houden.

Toegang is geen probleem, gewoon een luik opentrekken in (wat straks de) bijkeuken (is) is geen probleem, ik kom er dan wel van bovenaf bij.

1x1x1 meter is wel een serieus gat, zeker als het ook met de helft zou toekunnen. Ik zal mij dan toch maar eens verder verdiepen in de merken en soorten, en een concreet type kiezen om daar de ruimte voor te maken.

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralfvkempen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:08
Ik sta op het punt om een Aqmos R2D2 te bestellen. Hij ligt al in mijn winkelmandje en ik hoef alleen nog maar groen licht van mijn wederhelft te krijgen. :P

Ik ben in de gelukkige omstandheden dat de aterontharder in een technische ruimte komt met veel plaats.
Mijn idee is om een bypass te maken met kranen zodat ik nooit de druk van het water hoef af te halen als ik eraan wil sleutelen.
Ik bedoel met een bypass een parallele leiding met twee kranen (aan- en afvoer van de waterontharder) en de hoodleiding met een kraan. Als ik de ontharden wil installeren gaan de twee kranen dicht en de kraan op de hoofdleiding open (dan krijgt het huis onbewerkt water). Als hij geinstalleerd is gaat de kraan op de hoofdleiding dicht en die op de bypass open. Dan loopt alles via de ontharder.

Overdreven of gemakkelijk? Ik heb geen idee hoe vaak hij van de leiding af moet kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ralfvkempen schreef op maandag 31 mei 2021 @ 13:39:
Overdreven of gemakkelijk? Ik heb geen idee hoe vaak hij van de leiding af moet kunnen?
Bij de meeste leveranciers is dat de standaard manier van aansluiten. Bij sommige apparaten zit er een bypass direct op het apparaat en zoals bij mij zit hij er los naast met de mogelijkheid om hard water het huis in te sturen.

Ik denk dat hij vrijwel nooit van de leiding moet. Tenzij je onderhoud hebt aan je huis / waterleiding. De ontharder zal verder gewoon zijn werk doen.

Zelf de bypass al wel nodig gehad 2 weken terug. De afsluiter voor de watermeter was lek en deze is vervangen door de waterleverancier. Door de bypass zo te zetten dat er geen water meer het huis in kon stromen kon er ook geen water terugstromen. Dit zorgde ervoor dat er maar heel weinig water uit de leiding kwam voor de monteur, dat scheelde een hoop rommel en nattigheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Drardollan op 31-05-2021 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranx
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-04 23:01
Vergeet niet dat stilstaand water een ideale plek is voor legionella. Als je dus een bypass maakt zorg er dan voor dat je elke maand de bypass even open zet. Aan jou of je dit het waard vindt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
Ik sta op het punt om een Aqmos R2D2 te bestellen. Hij ligt al in mijn winkelmandje en ik hoef alleen nog maar groen licht van mijn wederhelft te krijgen. :P

Ik ben in de gelukkige omstandheden dat de aterontharder in een technische ruimte komt met veel plaats.
Mijn idee is om een bypass te maken met kranen zodat ik nooit de druk van het water hoef af te halen als ik eraan wil sleutelen.
Ik bedoel met een bypass een parallele leiding met twee kranen (aan- en afvoer van de waterontharder) en de hoodleiding met een kraan. Als ik de ontharden wil installeren gaan de twee kranen dicht en de kraan op de hoofdleiding open (dan krijgt het huis onbewerkt water). Als hij geinstalleerd is gaat de kraan op de hoofdleiding dicht en die op de bypass open. Dan loopt alles via de ontharder.

Zo iets https://imgur.com/KqbAW4W slechts 65 euro incl slangen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Ralfvkempen
Bestel hem gelijk mee?
https://www.aqmos.com/anlagenzubehoer/montagebloecke/
https://www.aqmos.com/anlagenzubehoer/panzerschlaeuche/

Je kan het ook alles-in-een bestellen ipv allemaal los, incl zout.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVgDUUQoMQuLQelcBj5lQ79AMN8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3TqeEdFiEINbEZ1LIjCBCJi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1HkF9QrVzxNwojyedFKg-HSjAw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNTQRw71GVym8Xs1knOQ5VtI.jpg?f=fotoalbum_tile

En deze is een stuk goedkoper als airgap
https://www.kdwsshop.nl/p...n-met-afvoeronderbreking/

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-05-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Draaikranen? Waarom geen kogelkranen? Nog goedkoper ook:

https://mooiwater.nl/product/by-pass-kranenset-extern/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZY7wUX1Ppv7MrDrYyDlElqukPGM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9UtdzUTIvYZ1wlyM9X6QFFWB.png?f=fotoalbum_large

Betere kranen en in verschillende configuraties in elkaar te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 31-05-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weasel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22-03 18:58
EMP schreef op zondag 30 mei 2021 @ 23:06:
Vocht kan inderdaad wel voorkomen. Aan de waterleiding hangen ook wel eens wat druppels, ik zal dat in de gaten houden.

Toegang is geen probleem, gewoon een luik opentrekken in (wat straks de) bijkeuken (is) is geen probleem, ik kom er dan wel van bovenaf bij.

1x1x1 meter is wel een serieus gat, zeker als het ook met de helft zou toekunnen. Ik zal mij dan toch maar eens verder verdiepen in de merken en soorten, en een concreet type kiezen om daar de ruimte voor te maken.
Mocht je voor de R2D2 gaan, ik heb deze aangesloten met de haakse slangen van Aqmos (de meegeleverde slangen van 1 meter waren voor mij te kort).
Het gat wat je dan nodig zou hebben zou 24cmx65cmx57cm BxHxD moeten zijn. Mocht je wel de rechte slangen gebruiken dan zou de diepte wat groter moeten worden.
Het deksel voor het vullen van het zout trek je omhoog, dus bijvullen zou dan ook geen problemen moeten geven.

Overigens snap ik de commotie rond de R2D2 niet zo goed, ik heb de mijne net geïnstalleerd.
Qua instellingen heb ik enkel de tijd ingesteld, de vooringestelde hardheid van 10dH, 3200 liter laten staan bij een waterhardheid van 8 dH zodat ik nog iets marge heb.
Dit geeft geen problemen met de waterhardheid maar ik zal de komende tijd het water blijven testen.
Ik verwacht met mijn waterverbruik van 200 m3 / jaar het zout 3x bij te moeten vullen a 7 euro per zak van 25kg, hier wordt je ook niet arm van.
Verder hoeft er aan deze ontharder niets te gebeuren.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
@weasel
Start de regeneratie na 3200 liter of na 7 dagen.

Is je hardheid vlak voor de regeneratie nog 0 dH?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

weasel schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:40:
[...]

Mocht je voor de R2D2 gaan, ik heb deze aangesloten met de haakse slangen van Aqmos (de meegeleverde slangen van 1 meter waren voor mij te kort).
Het gat wat je dan nodig zou hebben zou 24cmx65cmx57cm BxHxD moeten zijn. Mocht je wel de rechte slangen gebruiken dan zou de diepte wat groter moeten worden.
Het deksel voor het vullen van het zout trek je omhoog, dus bijvullen zou dan ook geen problemen moeten geven.

Overigens snap ik de commotie rond de R2D2 niet zo goed, ik heb de mijne net geïnstalleerd.
Qua instellingen heb ik enkel de tijd ingesteld, de vooringestelde hardheid van 10dH, 3200 liter laten staan bij een waterhardheid van 8 dH zodat ik nog iets marge heb.
Dit geeft geen problemen met de waterhardheid maar ik zal de komende tijd het water blijven testen.
Ik verwacht met mijn waterverbruik van 200 m3 / jaar het zout 3x bij te moeten vullen a 7 euro per zak van 25kg, hier wordt je ook niet arm van.
Dit is zeker een kanshebber! Bedankt.

My anime addiction.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

[...]

Welke commotie? De R2D2 is de beste keus mbt prijs/kwaliteit ratio.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Ik heb de by-pass begin dit jaar van onderstaande componenten samengesteld. Totaalkosten zijn maar 33,45 euro voor een simpele bypass die je meteen op 22mm koper aan kan sluiten.

3x afsluiter 3/4" -> 19,05 euro
(LINK)

2x T-stuk 3/4" -> 7,28 euro
(LINK)

2x Puntstuk 3/4" naar 22mm -> 7,12 euro
(LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Rollo450 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:
[...]

Ik heb de by-pass begin dit jaar van onderstaande componenten samengesteld. Totaalkosten zijn maar 33,45 euro voor een simpele bypass die je meteen op 22mm koper aan kan sluiten.

(LINK)

(LINK)

(LINK)
Daar komen de slangen en verloop 3/4-1” nog bij.😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09
[...]

2 mensen zijn héél erg precies aan het testen. Dat zijn er 2, dus het líjkt vooral commotie. Maar dat komt vooral omdat de R2D2 toch veel wordt geinstalleerd door mensen die het zelf kunnen. En die zijn vaak kritischer.

Je hoort geen klachten over de andere ontharders. Want die worden door de installateur ingesteld, die houden een lekker dikke marge aan over het algemeen en voila, de hardheid is altijd 0 :+

Daarmee is het onderzoek niet ongegrond overigens. Maar het komt eerder door kritische consumenten verwacht ik O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo450
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Klopt, ik wilde alleen het vergelijk maken tussen de bypass zelf en verloop naar 1" is model specifiek.

2x 3/4" slangen -> 31,40 euro
(LINK)

Voor een waterontharder met een 1" aansluiting ipv een 3/4" aansluiting kun je de bypass en de slangen ook meteen uitvoeren in 1" draad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
@Waah Kritische consument, ja dat klopt als je een waterontharder koop die volgens de datasheet 3200 liter water met een hardheid van 10 dh kan ontharden en dat zelfs met een hardheid van 7,79 dH niet haalt dan klopt er dus iets niet. Ook niet met de standaard instellingen en een liter hars extra.

Ik heb inmiddels meerdere leveranciers van de Aqmos R2D2 gevonden en die geven allemaal andere waarden op voor wat betreft het zout en water verbruik.

Dat gaat van 400 a 500 gram tot 1900 gram en 24 liter tot 60 liter per regeneratie.

De Aqmos R2D2 is een product voor dozen schuivers is hij daar mee slecht, nee.

Bij waterontharder zijn 2 dingen belangrijk de hoeveelheid hars en de hoeveelheid zout die je gebruik om de hars weer "schoon" te maken.

Als je bereid bent je in te lezen in het ontharder gebeuren zijn de resultaten wel te verbeteren en daar ben ik vanaf medio december mee bezig.

[ Voor 8% gewijzigd door wizzopa op 03-06-2021 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:13:
[...]

Je hoort geen klachten over de andere ontharders. Want die worden door de installateur ingesteld, die houden een lekker dikke marge aan over het algemeen en voila, de hardheid is altijd 0 :+
N=1, maar bij mij loopt de waterhardheid op naar +/- 1 voordat er geregenereerd wordt. Niks geen dikke marge dus.

Maar goed, dat is N=1 met een SensorSoft. Ik heb geen vergelijking van andere merken/installateurs. En ook nog eens tijdens een verbouwing waarbij het waterverbruik onvoorspelbaar is.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 03-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:09
Als het simpel bij te houden was, had ik ook best het willen bijhouden. Maar daarvoor is de waterontharder niet toegankelijk genoeg. Idem voor de watermeter.

Sinds de ontharder heb ik eigenlijk geen aanslag meer in de douche/kranen. En ontkalken hoeft niet meer. Dat is voor mij het doel. Zolang dat werkt, dikke prima ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Waah schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:15:
Als het simpel bij te houden was, had ik ook best het willen bijhouden. Maar daarvoor is de waterontharder niet toegankelijk genoeg. Idem voor de watermeter.

Sinds de ontharder heb ik eigenlijk geen aanslag meer in de douche/kranen. En ontkalken hoeft niet meer. Dat is voor mij het doel. Zolang dat werkt, dikke prima ;-)
Bij mij gaat er een lampje branden op de ontharder als hij die nacht aan de slag gaat, op dat moment meet ik tussen de 1 en 1,5 dH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Drardollan schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:24:
[...]

Bij mij gaat er een lampje branden op de ontharder als hij die nacht aan de slag gaat, op dat moment meet ik tussen de 1 en 1,5 dH.
hoeveel liter is er dan door de ontharder gegaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
wizzopa schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:47:
[...]

hoeveel liter is er dan door de ontharder gegaan
Rond de 3500 liter. Weet het nog niet exact, er is een hoop geknoeid met de leidingen/water de afgelopen 3 weken door een verbouwing en lekke afsluiters. Tevens pas 2 maanden in gebruik en ik heb een paar regeneraties gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Rollo450 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 07:45:
[...]

(LINK)

(LINK)

(LINK)
Ik denk dat je wel moet kijken naar producten die het KIWA keurmerk voor drinkwater voeren, de afsluiters hierboven hebben dat in ieder geval niet vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
wizzopa schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:59:
@weasel
Start de regeneratie na 3200 liter of na 7 dagen.

Is je hardheid vlak voor de regeneratie nog 0 dH?
Welke als eerste komt, 7 dagen of 3200 liter.
Ik denk er wel over na om de tijdsduur nog iets te verlengen.

Tot nu meet ik nog elke keer 0 dH.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
weasel schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:29:
[...]

Welke als eerste komt, 7 dagen of 3200 liter.
Ik denk er wel over na om de tijdsduur nog iets te verlengen.

Tot nu meet ik nog elke keer 0 dH.
Mijn eerste ervaring met de R2D2 kwam de hoeveelheid onthard water niet verder dan ca 2100 liter.
Hardheid hier 8 dH.

Als je na 7 dagen ga regenereren en je verbruik is lager dan ca 2000 liter zal je inderdaad geen hardheid meten.

Meten is weten, gissen is missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weasel
wizzopa schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Mijn eerste ervaring met de R2D2 kwam de hoeveelheid onthard water niet verder dan ca 2100 liter.
Hardheid hier 8 dH.

Als je na 7 dagen ga regenereren en je verbruik is lager dan ca 2000 liter zal je inderdaad geen hardheid meten.

Meten is weten, gissen is missen.
Waterverbruik is hier ongeveer 200m3 per jaar, voor de laatste regeneratie was er nog 400 liter te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
weasel schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:04:
[...]

Waterverbruik is hier ongeveer 200m3 per jaar, voor de laatste regeneratie was er nog 400 liter te gaan.
Dan is de regeneratie gestart door het bereiken van de 7 dagen.

Zoals je al schreef 1 dag erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hardheid is 5,9 (dH), Zuurgraad 8,09 (pH),

zo te zien niks aan de hand, toch veel witte aanslag bij kranen...

Ander mineraal de boosdoener? Heeft waterontharding hier geen zin??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Vhond schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:13:
Hardheid is 5,9 (dH), Zuurgraad 8,09 (pH),

zo te zien niks aan de hand, toch veel witte aanslag bij kranen...

Ander mineraal de boosdoener? Heeft waterontharding hier geen zin??
Uh? Met een hardheid van 5,9 dH heb je gewoon last van kalkaanslag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:17:
[...]

Uh? Met een hardheid van 5,9 dH heb je gewoon last van kalkaanslag?
Ja dat vind ik dus ook gek: of mijn ogen kloppen niet OF de waarde die mijn waterleidingsbedrijf opgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:42

Tijntje

Hello?!

Dat is de hardheid die nu uit je kraan komt? Is toch niet vreemd dat je kalkaanslag hebt.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Vhond schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:31:
[...]

Ja dat vind ik dus ook gek: of mijn ogen kloppen niet OF de waarde die mijn waterleidingsbedrijf opgeeft...
Ik begrijp niet wat je bedoeld.

Als je water een dergelijke hardheid heeft, krijg je witte kalkaanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:12:
[...]

Ik begrijp niet wat je bedoeld.

Als je water een dergelijke hardheid heeft, krijg je witte kalkaanslag.
Ik snap nu pas je reactie:

Bij Vitens geven ze aan dat de hardheid 'Zacht' is te noemen, op waterhardheid.nl geven ze aan tamelijk hard,

Tsja zo breng je mensen in verwarring niet? Wat is juist?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Vhond schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:20:
[...]

Ik snap nu pas je reactie:

Bij Vitens geven ze aan dat de hardheid 'Zacht' is te noemen, op waterhardheid.nl geven ze aan tamelijk hard,

Tsja zo breng je mensen in verwarring niet? Wat is juist?
En ik begrijp nu wat jij bedoelt ;)

De definitie van "hard water" staat niet echt vast volgens mij. Sommige sites/bedrijven hebben er baat bij om water al snel hard te noemen, dan kunnen ze je makkelijker een waterontharder verkopen.

Maar zonder het water hard of zacht te noemen, met een dH van 5,9 krijg je absoluut kalkaanslag op je kranen, douchewand, waterkoker, etc. Niets erg aan, als je dit regelmatig schoonmaakt met bijvoorbeeld schoonmaakazijn.

Wil je dat niet, dan kan je een waterontharder overwegen. Als je zelf handig bent en het leuk vind om te knutselen/configureren dan is de AQMos R2D2 een voordelige keuze. Wil je minder knutselen maar wel wat controle hebben dan kan je kijken naar een AmySoft. Wil je niets doen dan zijn AquaCell of SensorSoft mogelijk iets. Dit zijn slechts 4 suggesties, er is veel en veel meer op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vhond
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:31:
[...]

En ik begrijp nu wat jij bedoelt ;)

De definitie van "hard water" staat niet echt vast volgens mij. Sommige sites/bedrijven hebben er baat bij om water al snel hard te noemen, dan kunnen ze je makkelijker een waterontharder verkopen.

Maar zonder het water hard of zacht te noemen, met een dH van 5,9 krijg je absoluut kalkaanslag op je kranen, douchewand, waterkoker, etc. Niets erg aan, als je dit regelmatig schoonmaakt met bijvoorbeeld schoonmaakazijn.

Wil je dat niet, dan kan je een waterontharder overwegen. Als je zelf handig bent en het leuk vind om te knutselen/configureren dan is de AQMos R2D2 een voordelige keuze. Wil je minder knutselen maar wel wat controle hebben dan kan je kijken naar een AmySoft. Wil je niets doen dan zijn AquaCell of SensorSoft mogelijk iets. Dit zijn slechts 4 suggesties, er is veel en veel meer op de markt.
Bedankt voor je uitvoerige uitleg en de tips voor waterontharders! (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 20:39

Niwla

dat dus....

Wij kunnen door onze bouwer als meerwerk een waterontharder laten platen (á 2600,-). Hierbij is niet bekend welke waterontharder het gaat worden en waar hij komt. Graag hou ik zelf meer de regie.
Mijn voorkeur heeft de trapkast en ik laat daar in ieder geval een dubbele WCD plaatsen.

Wanneer ik met een externe partij in zee ga voor een waterontharder is het aanleggen van aan- en toevoer dan een enorme extra kostenpost en is het raadzaam dit nu alvast in de bouw voor te laten bereiden of draait een externe partij zijn hand hier niet voor om. (mijn toekomstige woning heeft een kruipruimte onder de hele woning)

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Niwla schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:06:
Wij kunnen door onze bouwer als meerwerk een waterontharder laten platen (á 2600,-). Hierbij is niet bekend welke waterontharder het gaat worden en waar hij komt. Graag hou ik zelf meer de regie.
Mijn voorkeur heeft de trapkast en ik laat daar in ieder geval een dubbele WCD plaatsen.

Wanneer ik met een externe partij in zee ga voor een waterontharder is het aanleggen van aan- en toevoer dan een enorme extra kostenpost en is het raadzaam dit nu alvast in de bouw voor te laten bereiden of draait een externe partij zijn hand hier niet voor om. (mijn toekomstige woning heeft een kruipruimte onder de hele woning)
Bij mij was het nog geen 200 euro geloof ik, gaatje boren en wat leidingen aansluiten. Maar als je dat bij de bouw kan doen is het misschien wel handig, zeker als je vloerverwarming krijgt. Geen risico dat ze die aan flarden boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niwla
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-04 20:39

Niwla

dat dus....

Drardollan schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Bij mij was het nog geen 200 euro geloof ik, gaatje boren en wat leidingen aansluiten. Maar als je dat bij de bouw kan doen is het misschien wel handig, zeker als je vloerverwarming krijgt. Geen risico dat ze die aan flarden boren.
Ik ga het bij de aannemer aanvragen. Dat sowieso. Vloerwarming is wel een punt. De verdeler ervan zit wel in de trapkast.

niets moet......behalve adem halen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chronos
Niwla schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:42:
[...]

Ik ga het bij de aannemer aanvragen. Dat sowieso. Vloerwarming is wel een punt. De verdeler ervan zit wel in de trapkast.
Ik heb de aannemer het volgende laten inbouwen, zodat er super makkelijk een waterontharder geinstalleerd kan worden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F8q3tQj2oWIXt3UJAj99xF7ZAQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x3l81RdZWFjK4WJCp92ea2PE.png?f=fotoalbum_large

Bypass kan in die lus geinstalleerd worden. Verder is er stroom en een afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
Chronos schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:40:
[...]

Ik heb de aannemer het volgende laten inbouwen, zodat er super makkelijk een waterontharder geinstalleerd kan worden:

[Afbeelding]

Bypass kan in die lus geinstalleerd worden. Verder is er stroom en een afvoer.
Is dat de vloerverwarmingsverdeler naast de koudwaterleiding?
Gaat dat wel goed met opwarming van de leiding/ legionella??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chronos
LinkinTED schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:55:
[...]

Is dat de vloerverwarmingsverdeler naast de koudwaterleiding?
Gaat dat wel goed met opwarming van de leiding/ legionella??
Ja inderdaad. Heb er eerlijk gezegd niet bij stilgestaan. Het is lage temperatuur verwarming en de doorstroming zal behoorlijk zijn, dus denk dat het wel meevalt? In principe zou water elders in de leidingen in huis niet veel kouder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:30
@Chronos Hoef je je denk ik geen zorgen over te maken. Anders trek je voor de zekerheid een buis isolatie eroverheen. Bovendien wordt die vloerverwarming niet veel warmer als dat de koud water leidingen in de rest zullen worden bij langere tijd stilstaan. (natuurlijk wel wat warmer, maar het is geen heet water leiding). En er is sowieso geen warmte overbrengen door contact. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met legionella.

[ Voor 26% gewijzigd door g00gle op 09-06-2021 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinkinTED
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 16:02
g00gle schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:35:
@Chronos Hoef je je denk ik geen zorgen over te maken. Anders trek je voor de zekerheid een buis isolatie eroverheen. Bovendien wordt die vloerverwarming niet veel warmer als dat de koud water leidingen in de rest zullen worden bij langere tijd stilstaan. (natuurlijk wel wat warmer, maar het is geen heet water leiding). En er is sowieso geen warmte overbrengen door contact. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met legionella.
Ben ik het niet mee eens.
Normaal worden er koudwaterzones aangegeven. Doordat de vloerverwarming continu loopt warmt de dekvloer zich op en dus ook de koudwaterleiding.
Ik zou hier toch even met een installateur of de aannemer over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
De water ontharder en CA-2096 staan hier dus in de verwarmde geïsoleerde garage. Het water wat binnen komt is zodanig koud dat er wat druppels (condens) op de leiding en CA 2096 zit. Nu begint deze beetje dof te verkleuren.

Hebben meer mensen dit? En is dit een probleem ? Ik denk dat het na een tijd zwart wordt zo te zien.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 10:05
Ik ben bezig mijn r2d2 te installeren. Ik heb een grijs kabeltje naast de in,/uitgang van de waterslangen die volgens de handleiding naar de waterteller moet gaan. Heeft iemand een idee of dit dient aangesloten te worden? Op mijn Belgische teller zou ik al niet weten hoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
wittmann1982 schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 18:48:
Ik ben bezig mijn r2d2 te installeren. Ik heb een grijs kabeltje naast de in,/uitgang van de waterslangen die volgens de handleiding naar de waterteller moet gaan. Heeft iemand een idee of dit dient aangesloten te worden? Op mijn Belgische teller zou ik al niet weten hoe.
Dat is de kabel voor de interne watermeter.

Deze watermeter is ingebouwd bij de slang waar het water de ontharder in gaat.

Hoeft dus niet aangesloten te worden aan je huis watermeter.

https://imgur.com/DQwGEd0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
R2D2 RTFM :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQom4PMTDTnl8AxfHmnnRhO-v3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2e1v5XTFyRjivM98m3lsKwD.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-04 10:05
De manual had ik wel degelijk gelezen :) ik was verward, deeld door het duits, met de foto op p.2 van de installationsanleitung. Daar zit aan de huiswatermeter ook zo een grijs kabeltje op aangesloten. Inmiddels gevonden waar dit ingeplugd moet worden. Thnx!
Onze hardheid is 20 duitse graden, die ik wil brengen naar 5. Benieuwd, eens ik deze week de opstart doe.
Pagina: 1 ... 54 ... 118 Laatste

Let op:
Aan alle behulpzame nieuwe users-met-dubbele-agenda:
https://tweakers.net/info/algemene-voorwaarden/ en dan vooral 4.8.