SparksNL schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:25:
[...]
Ik zie zelfs dat mensen al complete organisations (guilds?) aan het vormen zijn... Is dat allemaal niet een beetje te voorbarig? Hoe kunnen mensen al zo druk bezig zijn met een game die over 2-3 jaar(?) pas echt goed speelbaar is?
Mensen zijn gewoon enthousiast, en zijn er daardoor mee bezig in anticipatie op wat komen gaat, gewoon menselijk gedrag volgens mij. Dit wordt overigens natuurlijk vooral gevoed door de ongeëvenaarde en frequente wijze waarop CIG met zijn community communiceert over zo'n beetje elk aspect van de ontwikkeling, en ook echt naar de community luistert en deze er actief in betrekt.
En dat is redelijk uniek en geniaal in mijn ogen, want hierdoor blijven mensen geïnteresseerd, doen eerdere backers gedurende de ontwikkelperiode geregeld nog een extra uitgave omdat ze geïnteresseerd
blijven, en raken nieuwe backers snel geïnteresseerd omdat er zo enorm veel informatie over het spel beschikbaar is dat het minder eng is om bij voorbaat geld uit te geven en daarmee de verdere ontwikkeling ervan te steunen.
SparksNL schreef op vrijdag 30 mei 2014 @ 10:25:
[...]
Zo zie ik bijvoorbeeld ook mensen die voor honderden euro's schepen kopen... We hebben het hier over een virtueel object in een game, hier zakt m'n broek echt van af. Hebben deze mensen allemaal de staatsloterij gewonnen, zit er nog een bepaald idee achter, of maken ze op financieel gebied gewoon bar slechte keuzes in het leven?
Tsja, dat is een discussie die hier niet gevoerd hoeft te worden denk ik, want zo ken ik er nog wel een paar. Waarom koopt iemand een Ferrari als een Fiat Panda je ook van A naar B kan brengen, waarom kopen mensen games als het in feite toch alleen maar enen en nullen op je harde schijf zijn, waarom gaan mensen op vakantie naar Bermuda als het op Texel ook best wel zonnig is, waarom ga je naar de film als wat je ziet toch allemaal maar nep is, etc., etc.
Of iets een virtueel object is of niet is niet relevant in deze tijd, het blijft iets wat je kan gebruiken en/of van kan genieten, hetzij in real life, of in een virtuele omgeving. Uiteindelijk draait het om vraag en aanbod, als mensen iets de moeite vinden steken ze er geld in, daar hoef je geen Staatsloterij voor gewonnen te hebben. Om iets wat jij niet interessant vindt af te doen als een 'bar slechte keuze in het leven' is wel een bijzonder arrogante manier om daar tegenaan te kijken.
Als je het grijs denkt te gaan spelen, en we weten zeker dat SC uiteindelijk hoe dan ook gaat komen, wat is dan het verschil tussen de mensen die er nu al geld aan uitgeven, en mensen zoals jij die dat achteraf doen? Juist de mensen die dat
nu doen zorgen ervoor dat jij het straks überhaupt kan spelen, dat is een beetje de essentie van crowdfunding, dus vanwaar die negativiteit naar enthousiaste backers?
Dat mensen er meer aan uitgeven dan wat een normaal spel in de winkel zou kosten is weer die vraag en aanbod, en het willen doneren aan iets waar je in gelooft. Ik moest zelf ook over een drempel, maar wetende hoeveel lol ik als jochie heb gehad aan Wing Commander, Privateer en Freelancer, omdat ik geloof dat Chris Roberts een eerlijke en oprechte gozer is, en omdat ik ook geloof dat het tof gaat worden nadat ik me had verdiept in alle beschikbare informatie maakt dat ik er ook iets meer voor over heb nu ik er ook het geld voor heb.
Weet jij dan wat het kost om een game als SC te ontwikkelen? Je klinkt vrij zeker van je zaak, dus ben eigenlijk wel benieuwd.
Ieder z'n mening natuurlijk, maar ik geloof van wel.