@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Als je alleen solar installeert voor je verwarming ben je met 3 KWP al ruim bemeten.crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:12:
[...]
Dan worden de verbruik cijfers idd heel anders, maar wie heeft er > 5500Wp aan panelen op dak liggen?
Een WP lust per jaar 2 - 2,5MW en gem gezin verbruik is 3,3MW
Alleen gekken hebben dat op dak liggen![]()
![]()
3300 KWH reken je gewoon af, 1000 € verwarming en douchen valt af.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Paneeltjes gemonteerd €1,= de Wp = € 3000,= ( btw er al af )
WP compleet gemonteerd € 6500,= ( subsidie er al af )
€ 9500 : €1200 ( SV prijs per jaar ) tvt van 8 jaar minimaal
jaarlijks onderhoud, reparatie en afschrijving niet mee geteld.
Blijft hij de pellets gebruiken, helemaal onrendabel.
Blijft een no-go
[ Voor 8% gewijzigd door crazyharrie op 13-01-2016 21:38 ]
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Aan de andere kant...als je het niet doet, waar sta je dan over 8 jaar?crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:36:
Het blijft een ( te ) duur grapje.
Blijft een no-go
Voor ons is het een makkelijke keuze. Net een huis gekocht waar we 25+ jaar gaan wonen. Huidige bewoners gebruiken 6000m3 gas.
Die WP, collectoren, boiler, doorstromer, quooker gaan er komen. Met of zonder subsidie.
Voordeel is wel dat het min of meer uit het verbouw budget gaat en dat we 10kWp op het dak hebben.
Groetjes
Je conclusie is helemaal niet wat in je bron staat:Carbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:06:
Lees eerst eens het volgende: Capaciteitstarief (warmtepomp-info.nl)
Conclusie In veel gevallen (WP 6kW - 10kW zonder piekregeling) zal een 3x25A niet voldoende zijn
Alleen als u dus een echt grote woning hebt (en dus veel verwarmingsvermogen nodig heeft) kan een hoger capaciteitstarief noodzakelijk zijn. In de praktijk zien we vaak dat dit soort luxe woningen zo ie zo ook al meer verbruik heeft door andere luxe zaken, zodat dit hoger tarief zonder warmtepomp waarschijnlijk ook al nodig was.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
en bedankt....crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:12:
[...]
Dan worden de verbruik cijfers idd heel anders, maar wie heeft er > 5500Wp aan panelen op dak liggen?
![]()
Ik snap nog steeds niet dat mensen gasloos willen zijn en daar zoveel geld voor uitgeven. Lijkt meer een principe kwestie te zijn dan dat hier een tvt redenatie aanzit.
Ik zou zeggen keep it simple! Schaf een WP aan die 90% van de tijd je huis kan verwarmen. Zorg dat je hier netjes die 1 of 2k subsidie op krijgt en je bent tvt koning. koop je een wp die ervoor zorgt dat je gasloos kan worden dan:
-denk ik niet dat je tvt gehaald wordt voordat het apparaat bij het grof vuil staat
-ga je achteruit in comfort (immers geen onbeperkte stroom warm water)
-dien je (veel) ruimte op te offeren voor al deze spullen...
[ Voor 39% gewijzigd door develdonk op 13-01-2016 22:10 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Klopt de berekening op die website wel?Carbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:06:
Toch even een waarschuwing voor iedereen die van plan is de CV ketel volledig te vervangen door een WP!
Lees eerst eens het volgende: Capaciteitstarief (warmtepomp-info.nl)
Conclusie In veel gevallen (WP 6kW - 10kW zonder piekregeling) zal een 3x25A niet voldoende zijn en moet je de aansluiting laten verzwaren.
Een warmtepomp van 12 kW (al een vrij ruime woning) heeft bijvoorbeeld een maximaal stroomverbruik van 7,5 Ampère per fase.
12000w / 230v = 52A
52A / 3fases = 17A per fase
Of zie ik iets gruwelijk over het hoofd?

Groetjes
wat dus geen goede WP is....Jack schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:08:
Ja, de COP van 2,32 blijkbaar.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Bij -15?
Plan for the worst, hope for the best.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het exacte verbruik van de Elga weet je nu nog niet toch?develdonk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:58:
[...]
en bedankt....ligt nu 5,2 en komt nog 3 bij. samen met de Elga resulteert dat in een maandvoorschot van EUR 8
Als ik m'n spaargeld niet had geïnvesteerd dan betaalde ik nu nog €500 meer aan stroom, wat de airco's gaan verbruiken moet ik nog zien, maar t/m oktober is het ruim 1kWh tegen eerder 1m3 gas.
Ik schat dat het 1000kWh zal worden, wat nu nog maar €200 kost.
De bank geeft zo weinig rente dat je geld devalueert, dan laat ik het liever groen renderen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Tnx , 5650Wp op dak. Maar iemand met panelen en warmtepomp is toch ook een beetje gek.crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:12:
[...]
![]()
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij -15 zet ik graag de cv aan (al wordt het -35) stook ik het huis lekker warm mee, kost me bij elkaar een kuub of 20 en ik bespaar met minstens 50% van de kosten op de WP (tot wel 80%) die anders veel te groot gedimensioneerd was (Nibe wilde hier een 14Kw warmtepomp neerzetten en de Elga van 5kw trekt het prima tijdens deze zachte winter...). Ik ben blij dat ik geen EUR 4k voor grondboring en EUR 10k voor warmtepomp heb uitgegeven eerlijk gezegd. De mannen van Ynergy hadden eenzelfde voorstel of van aeti overigens dus dit staat los van Nibe.Proton_ schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:12:
[...]
Bij -15?
Plan for the worst, hope for the best.
Ik wil alleen zeggen dat niet iedereen zich blind moet staren op gasloos zijn. en owh ja; de welkomstpremie bij budget energie was EUR 310 dus als je gasloos bent vervalt groot gedeelte van de welkomstpremie waarmee je je vastrecht ook compenseert. dus dat vastrecht je m3 prijs duurder maakt gaat niet helemaal op...
Als de WP ook voor SWW wordt gebruikt dan is een cop van 2,32 bij -10'C zeker niet slecht!
ik heb het inderdaad ook uitgerekend wat de rest van het seizoen we gaat kosten give or take 200kwh (tegen 18 cent; dat loopt wel los). helemaal eens dat groen investeren loont zolang je wel realistisch bent en blijft.Speedy-Andre schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:13:
[...]
Het exacte verbruik van de Elga weet je nu nog niet toch?
Als ik m'n spaargeld niet had geïnvesteerd dan betaalde ik nu nog €500 meer aan stroom, wat de airco's gaan verbruiken moet ik nog zien, maar t/m oktober is het ruim 1kWh tegen eerder 1m3 gas.
Ik schat dat het 1000kWh zal worden, wat nu nog maar €200 kost.
De bank geeft zo weinig rente dat je geld devalueert, dan laat ik het liever groen renderen
Wat mij erg geholpen heeft:
maak een excel met kwh verbruik en gasverbruik als je niks zou doen in 1 kolom.
Zet naast die kolom verschillende kolommen met verschillende investeringen (bijv zonneboiler, verschillende WP, zonnecellen, etc). Nu krijg je in 1 overzicht helder wat de effecten van die investeringen zijn. Zorg dat je het kwh en gasverbruik per type investering apart op een regel laat terugkomen zodat je het overzicht behoud.
Reken onder elke kolom de tvt voor die investering uit. kies vervolgens wat je wil van je zelfgemaakte menukaart....
klopt; maar hou wel in je achterhoofd dat de gebruiker 17A trekt op elke groep van 35A en dat continue... m.a.w. niet teveel licht aan doen of niet gaan inductiekoken of wasmachine+droger aanzetten, hopelijk geen boiler hebben, oven aanzetten of stoomoven of de PHEV opladen want dan poeft de zekering....Carbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:26:
[...]
Als de WP ook voor SWW wordt gebruikt dan is een cop van 2,32 bij -10'C zeker niet slecht!
ja; maar ik heb wel een warmtepomp die tot -10 kan...
en dat is in mijn ogen dus niet handig... (nogmaals; zelf voor je eigen situatie evalueren maar zorg wel dat je de feiten en gevolgen helder hebt met zware warmtepompen)
Bij een COP van 3: 742 euro aan elektrischCarbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:26:
[...]
Bij een COP van 4: 556 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4,5: 495 euro aan elektrisch
Kosten gas met huidige tarieven voor mij geldende tarieven: 827 euro
Heb ik vandaag berekend, gaat om de gemiddelde cop per jaar.
Zodra ik onder der COP=2,7 ga dan is gas goedkoper. Dat is bij de 5kW mono van Panasonic zo'n -12
http://aquarea.smallsolut...ei:Collage_COP_Geisha.png
Afhankelijk van de buitentemperatuur zal ik proberen WW te maken bij
+7 55gr, aanvoer waarschijnlijk lager omdat de hottop groter wordt met WP opwarmen(=middelste spiraal ipv bovenin) scheelt ook weer kWh
+2 45gr
-7 40gr
http://aquarea.smallsolutions.de/images/9/92/COP.jpg
Ik wil minimaal 45 graden hebben anders is mijn druk te laag in de douche(kraan kan dan bijna geen koud water toevoegen). Dus tekorten worden met gas verwarmd, daar is de Q-solar heel efficient in, je kan met 4,2kW warmte toevoegen omdat het een boiler is, ipv 24kW bij een gemiddeld CW4 toestel.
1x pw een anti-legionella run
Mocht ik door WW verwarming een enorme dip in de woningtemperatuur krijgen dan zet ik er wel een tijdslimiet op dat hij nooit langer dan een uur WW staat te maken.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Die 17A was dus niet correct, dat is max. 7.5A per groep. Dus dat valt het allemaal nog wel mee...develdonk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:32:
klopt; maar hou wel in je achterhoofd dat de gebruiker 17A trekt op elke groep van 35A en dat continue...
Daarnaast als je echt een 12kW warmtepomp nodig hebt volgens je warmteverliesberekening dan zou ik de oplossing bij meer isoleren zoeken en niet zo'n grote warmtepomp
Verder wel terechte opmerking dat je met een relatief kleine wp (ELGA 5kW) al tot ~85% van je gasverbruik kan wegwerken. Die laatste 15% wegwerken is naar verhouding erg duur (veel grotere wp nodig). Zeker als je CV ketel er toch al hangt is het puur financieel gezien niet logisch. Uiteraard zijn er andere redenen te bedenken om het toch wel te doen.
Ook is de situatie voor stadsverwarming afnemers wel anders door de hogere vaste kosten.
Nope!develdonk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:32:
[...]
klopt; maar hou wel in je achterhoofd dat de gebruiker 17A trekt op elke groep van 35A en dat continue...
Met een cop van 2,32 is dat niet 17A maar 7,5A per fase en dat is geen enkel probleem met een 3x35A aansluiting, maar ja zo'n aansluiting kost 550 euro pj (Liander) extra!
Dat is wel erg veel geld om die paar jaarlijkse vorstdagen te kunnen overbruggen.
btw Hoe absurd die capaciteits tarieven zijn blijkt wel uit het feit dat een 3x35A jaarlijks bijna 3x zoveel kost als een 3x25A aansluiting. Het is zelfs voordeliger om een extra 3x25A aansluiting te nemen, na 2 jaar heb je de aanlegkosten er al uit en elk jaar daarna scheelt het ruim 300 euro pj.
[ Voor 23% gewijzigd door Carbon op 13-01-2016 23:20 ]
Bij die conclusie sluit ik mij aanRol-Co schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:16:
[...]
Tnx , 5650Wp op dak. Maar iemand met panelen en warmtepomp is toch ook een beetje gek.
Gewoon testje. Kijken wat de Elga dan doet. Eigenlijk beetje Elga pesten. Pakte wel leuk uit. Boven warm boiler 42graden.koevlaas2 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:44:
[...]
Wat ben je aan het testen dan ? Maximale temp bij 4.7c buiten ?
Hoeveel defrosts heb je vandaag gehad ?
En dus een boze Elga met 1.3kw input.
On a more serious note. Ik loop met zone verwarming in het achterhoofd rond.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Zojuist boekje Paint voor Dummies even erbij gepakt
De Q-Solar via de Control Tower (<---Stoer
De WP heeft van mij een extra vat van 50L gekregen, dit wordt vaker gedaan om wat meer watermassa aan te kunnen bieden aan de WP. Wellicht dat het na het aanbrengen van de resterende vloerverwarming niet meer hoeft wat CV betreft, echter kan het zeker nog wel van pas komen bij WW bereiding. De spiraal is niet heel groot in de Q-Solar.
2 opties:
- De 3 weg staat op CV, dan gooit de WP z'n warmte in het CV systeem, dit komt met een 35gr in de convectoren, welke ik zo inregel dat het bij de laatste convector met een 33-32gr eruit komt, dit gaat de vloer in en hoop ik op 30 graden weer bij de WP te krijgen. De boiler wordt met 35 graden voorverwarmd en zal na een tijdje ook deze temperatuur aannemen. De hottop zit er immers boven. Op deze manier zullen ook alle zon kWh'tjes uiteindelijk in het cv systeem komen.
- De 3 weg staat op WW, volledige afgifte circuit wordt gepasseerd, alleen de 50L en de Q-solar worden verwarmd. De aanvoer temp kan lekker snel omhoog op deze manier om WW te bereiden. Dit zal een dikke 100L zijn schat ik in.
Schiet u maar
Kan je CV nog verwarmen (en rondpompen) als je warmtepomp niet aan staat?Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 00:36:
[afbeelding]
Zojuist boekje Paint voor Dummies even erbij gepakt![]()
De Q-Solar via de Control Tower (<---Stoerde 3-weg altijd open laten houden, oftewel de retour loopt door de middelste spiraal door het vat.
De WP heeft van mij een extra vat van 50L gekregen, dit wordt vaker gedaan om wat meer watermassa aan te kunnen bieden aan de WP. Wellicht dat het na het aanbrengen van de resterende vloerverwarming niet meer hoeft wat CV betreft, echter kan het zeker nog wel van pas komen bij WW bereiding. De spiraal is niet heel groot in de Q-Solar.
2 opties:Daarnaast nog een koel optie, boiler wordt buitengesloten, solar heeft toch voldoende vermogen voor WW zodra koelfunctie actief moet zijn.
- De 3 weg staat op CV, dan gooit de WP z'n warmte in het CV systeem, dit komt met een 35gr in de convectoren, welke ik zo inregel dat het bij de laatste convector met een 33-32gr eruit komt, dit gaat de vloer in en hoop ik op 30 graden weer bij de WP te krijgen. De boiler wordt met 35 graden voorverwarmd en zal na een tijdje ook deze temperatuur aannemen. De hottop zit er immers boven. Op deze manier zullen ook alle zon kWh'tjes uiteindelijk in het cv systeem komen.
- De 3 weg staat op WW, volledige afgifte circuit wordt gepasseerd, alleen de 50L en de Q-solar worden verwarmd. De aanvoer temp kan lekker snel omhoog op deze manier om WW te bereiden. Dit zal een dikke 100L zijn schat ik in.
Schiet u maar
verder ziet het er prima uit.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Die mooie COP getallen gelden voor een water temp van 35C, de vraag is dan ook ofdat je je huis warm krijgt met een water temp van 35 C bij -12 C buiten.Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 23:10:
[...]
Bij een COP van 3: 742 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4: 556 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4,5: 495 euro aan elektrisch
Kosten gas met huidige tarieven voor mij geldende tarieven: 827 euro
Heb ik vandaag berekend, gaat om de gemiddelde cop per jaar.
Zodra ik onder der COP=2,7 ga dan is gas goedkoper. Dat is bij de 5kW mono van Panasonic zo'n -12
http://aquarea.smallsolut...ei:Collage_COP_Geisha.png
Bij een hogere watertemp gaat de COP sterk naar beneden.
Als je 35c water 20/7 laat rondpompen lukt het wel, zelfs in mijn doorwaaihok.Raolte schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 08:58:
[...]
Die mooie COP getallen gelden voor een water temp van 35C, de vraag is dan ook ofdat je je huis warm krijgt met een water temp van 35 C bij -12 C buiten.
Bij een hogere watertemp gaat de COP sterk naar beneden.
[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2016 09:01 . Reden: Het de Mirandabad ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
WP+boiler is wel iets goedkoper dan € 6500,- mits je zelf je handen laat wapperen.crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:36:
Het blijft een ( te ) duur grapje.
Blijft hij de pellets gebruiken, helemaal onrendabel.
Blijft een no-go
Ik schat het dan op een € 4500,- met subsidie eraf, dan schat ik nog heel ruim. TVT=6,25 jaar.
dus als je al veel kw's gebruikt voor je wp en gaat ook nog eens je inductie plaatjes aan zetten 3 stuks a 2kw
Dan kom je toch al gauw over de 3x 25A heen.
Ik ben al een jaar aan het rekenen en dan komen alleen de zonnepanelen tot en met mijn eigen dekking er goed van af.Maar die heb ik al en kan ik iedereen adviseren.develdonk schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 22:27:
[...]
Reken onder elke kolom de tvt voor die investering uit. kies vervolgens wat je wil van je zelfgemaakte menukaart....
Een lucht lucht airco als verwarming zou mogelijk kunnen, maar dat tast mijn woongenot volgens mij aan, maar onbekend maakt onbemint, dus dit zou een vooroordeel kunnen zijn .
Een luchtwater wp zoals de ELGA haalt het hier zelfs met de subsidie van 1000 euro niet met de tvt.Ik vind dat wel jammer wat de techniek vind ik prachtig, maar die dingen zijn in verhouding gewoon te duur.
Welke subsidies maak jij aanspraak op om op 2000 Euro uit te komen? Uit mijn hoofd ken ik de volgende subsidies uit.koevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:07:
[...]
WP+boiler is wel iets goedkoper dan € 6500,- mits je zelf je handen laat wapperen.
Ik schat het dan op een € 4500,- met subsidie eraf, dan schat ik nog heel ruim. TVT=6,25 jaar.
- 300 Euro warmtepomp
- 600 Euro isolatie
- 150 Euro buren
[ Voor 12% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 14-01-2016 09:23 ]
Ik weet dat dit bij mijn redelijk goed geisoleerde woning bj 1996 niet gaat lukken., ondanks de plaatsing van jaga convectoren,Maar gelukkig komt -12C niet zo vaak voor, ik vraag me dan ook of hoe jij het zo zeker weet dat dat jou wel gaat lukken.koevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:00:
[...]
Als je 35c water 20/7 laat rondpompen lukt het wel, zelfs in mijn doorwaaihok.
Nou, deze bjvoorbeeld: http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdfblijhoofd_bennie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:19:
[...]
Welke subsidies maak jij aanspraak op om op 2000 Euro uit te komen? Uit mijn hoofd ken ik de volgende subsidies uit.Als ik een subsidie gemist heb hoor ik dit graag
- 300 Euro warmtepomp
- 600 Euro isolatie
- 150 Euro buren
Dan ben ik eigenlijk welke subsidies jij bedoeld, kan ik die ergens vinden?blijhoofd_bennie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:19:
[...]
Welke subsidies maak jij aanspraak op om op 2000 Euro uit te komen? Uit mijn hoofd ken ik de volgende subsidies uit.Als ik een subsidie gemist heb hoor ik dit graag
- 300 Euro warmtepomp
- 600 Euro isolatie
- 150 Euro buren
Elga kost na subsidie eur 2150 exl installatie; kun je dat niet binnen 10 jaar terug verdienen???Raolte schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:17:
[...]
Ik ben al een jaar aan het rekenen en dan komen alleen de zonnepanelen tot en met mijn eigen dekking er goed van af.Maar die heb ik al en kan ik iedereen adviseren.
Een lucht lucht airco als verwarming zou mogelijk kunnen, maar dat tast mijn woongenot volgens mij aan, maar onbekend maakt onbemint, dus dit zou een vooroordeel kunnen zijn .
Een luchtwater wp zoals de ELGA haalt het hier zelfs met de subsidie van 1000 euro niet met de tvt.Ik vind dat wel jammer wat de techniek vind ik prachtig, maar die dingen zijn in verhouding gewoon te duur.
lijkt peanuts, maar je complete pannenset moet ook nog ;s vervangen worden.SpikeHome schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:16:
wat je met het compleet van gas af gaan ook niet moet vergeten is dat je elektrisch moet gaan koken.
dus als je al veel kw's gebruikt voor je wp en gaat ook nog eens je inductie plaatjes aan zetten 3 stuks a 2kw
Die kennende ik nog niet. Is deze subsidie voor ondernemers? Onderaan het pdf wordt "Ondernemend Nederland" genoemd.noo schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:39:
[...]
Nou, deze bjvoorbeeld: http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdf
Toch voor particulieren?
http://www.rvo.nl/subsidi...die-duurzame-energie-isde
Mmh. Heb nog geen subsidie van 2015 mogen ontvangen (zie link hieronder). Kun ik deze subsidie ook krijgen? Ervaringsdeskundigen hier?
http://www.overijssel.nl/.../@E3a/duurzaamheidpremie/lithoijen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:59:
[...]
Dan ben ik eigenlijk welke subsidies jij bedoeld, kan ik die ergens vinden?
Maar volgens mij zijn deze niet meer van toepassing...
Bij mijn weten € 2300,- subsidie op een 7 KW model. Op de vorige pagina's van dit forum staan wel links naar RVO waar je het kan nakijken.blijhoofd_bennie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:19:
[...]
- 300 Euro warmtepomp
- 600 Euro isolatie
- 150 Euro buren
Ik zou zeggen test het komend weekend eens met 35c water, het gaat beter dan je denkt.Raolte schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:30:
[...]
Ik weet dat dit bij mijn redelijk goed geisoleerde woning bj 1996 niet gaat lukken., ondanks de plaatsing van jaga convectoren,Maar gelukkig komt -12C niet zo vaak voor, ik vraag me dan ook of hoe jij het zo zeker weet dat dat jou wel gaat lukken.
Toevallig heb ik 'm vandaag op 33c staan en de temp vliegt omhoog.
Wij kennen hier een ruime nachtverlaging, gisteren ging de wp om 17:30 uit en vanmorgen 8.30 pas weer aan. Dt woonkamer 1,5c
[ Voor 10% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2016 11:21 ]
Volgens mij gaat de circulatiepomp an sich nooit uit tijdens CV bedrijf, dat zal vanaf oktober t/m maart zo'n beetje zijn, de overige maanden gaat het zomerprogramma aan, wat inhoudt dat hij alleen SWW op temperatuur houdt of per tijdsschema het SWW vat opwarmd.
Met 35gr aanvoer redt ik het zowieso t/m -10 is mijn schatting, de cv had geen enkele moeite om dit bij -5 te doen. Op temperatuur houden is niet zo'n issue, het aanwarmen moet je zien uit te smeren, dus geen nachtverlaging meer, wat ook nog extra comfort biedt.
En erg realistisch is de -12 niet.
http://www.lc.nl/plus/Fri...die-in-Rome-21105970.html
De laatste keer dat dat gebeurde was in 2010, welgeteld 4 dagen, zelfs zonder gas trek ik dat met een elektrische kachel. Maar zoals het nu lijkt blijft de Q-Solar met gas standby.
Bron: https://weerstatistieken.nl/leeuwarden/2010/januari
Nee hoor. Die pannenset van ons gebruiken we nu op gas, maar als we over zouden stappen op inductie is de set nog volledig bruikbaar. DeMeyere Appolo, goeie shit.amarkest schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:09:
[...]
lijkt peanuts, maar je complete pannenset moet ook nog ;s vervangen worden.
Inclusief installatie en na subsidie kost hij toch nog 3300 euro , zie start topic,develdonk schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:04:
[...]
Elga kost na subsidie eur 2150 exl installatie; kun je dat niet binnen 10 jaar terug verdienen???
Is 330 euro per jaar dan nog onderhoud en reparatie, ga je toch al snel naar de 400 a 500 per jaar , zelfs die 400 per jaar win ik niet met de elga, dus het kan het er niet uit.
En wanneer ik naar de getallen van Appie Heijn kijk kan het erbij hem dus ook niet uit
[ Voor 8% gewijzigd door Raolte op 14-01-2016 12:20 ]
Ik kook elektrisch, heb een wasmachine, droger, waterkoker, vaatwasser en een lader voor de Zoe op één 25A fase. Ik zou het niemand aanraden en het is tijdelijk, maar het blijft werken. Als een warmtepomp dus intelligent is en terugregelt op stroom is er helemaal niets aan de hand.SpikeHome schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 09:16:
wat je met het compleet van gas af gaan ook niet moet vergeten is dat je elektrisch moet gaan koken.
Je bedoelt dat het gas er helemaal uit kan? Dat word met elektrisch idd heel lastig(lees forse investering, zeer lange tvt) en dan nog bijkomende praktische beperkingen qua stroomaansluiting.
Om SWW te maken heb je of een grote buffer met relatief warm water (40gr) nodig of een heel hoog piekvermogen(dat heeft de CV op gas)
Andere optie is om te gaan stoken met een pelletketel, die bekijk ik nu ook nog. De ketel zelf hoeft niets te kosten met de subsidie, echter ben je wel 1 of meerder buffervaten nodig.
Zuur als men het 2015 heeft aangeschaft en nog aan moet sluitenlithoijen schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:19:
Nee dat kan heel duidelijk niet. Je kunt alleen subsidie aanvragen voor aankopen in 2016. Staat ook duidelijk op de site omschreven.
FWS staat voor frisch wasserstation
Zowel de 200L als de 800L is "dood water"
Van april tm oktober ligt het 800L er helemaal uit. CV is niet nodig
De solar gaat volledig op in de 200L consumptiewater, indien nodig maakt de WP een run om na te warmen, COP is hartstikke hoog in die tijden van het jaar.
In de stookperiode,
Standaard zal de solar de 800L laden om de WP te ondersteunen opgenomen vermogen zal dan lager worden. Reden is dat solar toch maar zeer nihil bijdraagt in hoge temperaturen welke voor SWW nodig zijn. Beter is om aanvoer en retour laag te houden van het solar gedeelte.
De WP zal 90% voor zijn rekening nemen wat CV betreft, indien het vermogen en de COP het toelaat zal hij ook WW runs maken voor SWW, indien dit te ongunstig wordt voor comfort of COP zal de pelletcv het SWW gedeelte voor zijn rekening nemen zodat de WP zich kan focussen op CV. Indien de WP het echt niet meer trekt of defect is neemt de pelletcv het volledig over.
Voordelen:
Volledig zelfredzaam
Hoog comfort CV
Hoog comfort SWW icm maximale hygiene
Maximale benutting zonnecollectoren
Geen gasaansluiting
3x minder CO2 uitstoot dan met aargas, overige CO en NOX stelt niets voor bij een goede pelletcv
Nadelen:
Neemt een bak ruimte in:
WP buiten, 200L vat, 800L vat, pelletketel met bunker, losse voorraad pellets
Toch heel af en toe die pelletcv eens handmatig schoonmaken.
Rookkanaal
[ Voor 98% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 13:01 ]
aanschaf is 3150Raolte schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:02:
[...]
Inclusief installatie en na subsidie kost hij toch nog 3300 euro , zie start topic,
Is 330 euro per jaar dan nog onderhoud en reparatie, ga je toch al snel naar de 400 a 500 per jaar , zelfs die 400 per jaar win ik niet met de elga, dus het kan het er niet uit.
En wanneer ik naar de getallen van Appie Heijn kijk kan het erbij hem dus ook niet uit
installatie is max 400
totaal is 3550
onderhoud kosten is schoonmaken buitenunit... hoeft dus niks te kosten. EUR 500 per jaar is dus wellicht aan de hoge kant. Maar voor jou in ieder geval dus niet rendabel....
Wel is warmtepomp mooi instrument om gas te converteren naar kwh's die je weer met panelen kan afdekken... Zo heb ik het hier gedaan. Vooralsnog gaat dit werken tot 2020.
Ben jij toevallig BenEco ? BenEco was voornemens ook een WP te kopen, maar ik heb verder niks meer van zijn eventuele aanschaf gehoord.blijhoofd_bennie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:31:
[...]
Zuur als men het 2015 heeft aangeschaft en nog aan moet sluiten
Ben wel Eco bezigkoevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:24:
[...]
Ben jij toevallig BenEco ? BenEco was voornemens ook een WP te kopen, maar ik heb verder niks meer van zijn eventuele aanschaf gehoord.
Vwb subsidie krijgen bedoel je ? Nou, aanschaffen en indienen zou ik zeggen.blijhoofd_bennie schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:45:
[...]
Ben wel Eco bezigMaar ik ben niet BenEco. Heb je toevallig een oplossing voor mij?
Zelf heb ik sinds November 2015 een WP draaien en krijg geen subsidie meer.
Vraag verder maar wat je wil weten, heb best al wat ervaring met een WP in het algemeen.
Zoiets heb ik ook in gedachte, maar dan met een boiler ipv 2e buffervat.

Dit is die van mij. Ik heb geen q-solar, maar wil dat gaan doen met een boiler met dubbele spiraal. In de zomer wordt deze verwarmd door de collectoren. Mocht dat niet voldoende zijn kan de WP bijspringen. Het buffervat wordt niet opgewarmd in de zomer. In de winter doen de collectoren niet zoveel en worden buffervat en boiler warm gehouden/gemaakt door de warmtepomp, met ondersteuning van de houtkachel in de woonkamer.
De electrische doorstromer na de boiler is er om het water op 60 graden te krijgen. Tegen de legionella en hoe hoger de temperatuur, hoe meer koud water je kan bijmengen, wat resulteert in minder verloop van je warme water en meer waterdruk bij de kraan. Deze is optioneel, kan ook kiezen voor een verwarmingselement welke 1x in de week het water naar +60 graden brengt.
Groetjes
CO2 blijft CO2, ongeacht waar het vandaan komt, jouw 3x minder is helaas net zoveel of zelfs meer.Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 12:44:
3x minder CO2 uitstoot dan met aargas, overige CO en NOX stelt niets voor bij een goede pelletcv
Verder genereert houtverbranding (veel) fijnstof, die jij in je wijk uitstoot.
Hier een beter verhaal dan ik het opschrijven kan:
https://www.huisvolenergi...-stoken-klimaat-neutraal/
[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2016 14:53 ]
SWW is "schoon" water
CV is "dood" water
Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om een FWS te gebruiken omdat een 200 of 300 L vat volgens mij niet te krijgen is met een >2,5m2 spiraal voor de WP, en dan wil ik in dat zelfde vat ook nog een solar spiraal hebben. Dus dan wordt het automatisch pelletcv en wp op "open water".
@koevlaas2
Uiteraard heb je daar gelijk in, maar of ik nou een m3 gas verbrand of een aantal kg pellets, dan is op CO2 gebied de pellet in het voordeel.
https://www.ecn.nl/docs/library/report/2010/e10115.pdf
Dit vond ik zelf vooral heel erg interessant
Fijnstof uitstoot met pellet is juist heel erg laag itt traditioneel hout stoken.
Als je nou deze neemt als voorbeeld:
http://www.bijvoetenergie...TI_Cert_Ekoheat_900_9.pdf
[ Voor 35% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 15:26 ]
In 2015 een WP aanschaft welke nog geïnstalleerd moeten worden. Daarbij subsidie aangevraagd voor 2015. Maar als ik de subsidies van 2016 t.o.v. 2015 zie...mooi klotenkoevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:50:
[...]
Vwb subsidie krijgen bedoel je ? Nou, aanschaffen en indienen zou ik zeggen.
Zelf heb ik sinds November 2015 een WP draaien en krijg geen subsidie meer.
Vraag verder maar wat je wil weten, heb best al wat ervaring met een WP in het algemeen.
[ Voor 3% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 14-01-2016 15:16 ]
Nee dat zie je verkeerd, de boiler wordt gevuld via de sanitair spiraal in het buffervat.Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:02:
@NHZ, zie ik het nu goed dat je het SWW vat vult vanuit de CV buffer? (oranje stippellijntje)
SWW is "schoon" water
CV is "dood" water
Groetjes
Binnenkort wel weer nieuws, even a.s. vrijdag afwachten.koevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 13:24:
[...]
Ben jij toevallig BenEco ? BenEco was voornemens ook een WP te kopen, maar ik heb verder niks meer van zijn eventuele aanschaf gehoord.
Ok op die manier
Op deze manier heb je helaas niet zon ondersteuning in je CV vat.
Het CV vat ga je dmv spiralen opwarmen of rechtstreeks?
Ik denk dat mijn opstelling op de volgende punten "beter" is:
Geen legionella runs nodig( ivm FWS)
200L/300L Buffervat op 50 graden is voldoende voor goede SWW opbrenst
Je kan de WP inzetten voor CV en gelijktijdig de houtkachel voor SWW gebruiken of andersom
Buiten die 2 solar wisselaars heb je geen immens grote hygiene spiraal welke kan sneuvelen.
Topwarmte uit CV vat wordt gebruikt voor SWW vulling.
En is goedkoper:
Mijn oplossing in jou geval:
550 voor 300L buffer met 1x spiraal voor solar
1176 voor 1500l buffer met 1x spiraal voor solar
900 voor fws
Totaal 2626
Jouw oplossing:
801 voor 300L WP buffer 2 spiralen
1738 voor 1500 hygienebuffer
Totaal 2539
Nadeel is dat je met "mijn" oplossing wtw warmte niet terug het vat in krijgt maar alleen via koudwater aanvoer weer terug naar de douche.
[ Voor 80% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 16:00 ]
Groetjes
We hebben de pannen goedkoop kunnen vervangen dankzij de 'Thomas' spaaractie van de Boniamarkest schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 10:09:
lijkt peanuts, maar je complete pannenset moet ook nog ;s vervangen worden.
Prima pannen BTW.
Van die dubbele spiraal is al 1 bezet door solar, de ander moet toch wel een 3m2 aan oppervlak hebben bij voorkeur, zeker als je er een houtkachel kanon op zet of een >5kW WP.
TWL heeft een 300L vat (SWP-2-300) voor drinkwater met twee spiralen speciaal voor de combinatie WP (3m2) en solar (1,3m2)Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:02:
Ik heb uiteindelijk ervoor gekozen om een FWS te gebruiken omdat een 200 of 300 L vat volgens mij niet te krijgen is met een >2,5m2 spiraal voor de WP, en dan wil ik in dat zelfde vat ook nog een solar spiraal hebben.
[ Voor 25% gewijzigd door Carbon op 14-01-2016 16:09 ]
Met mijn schema kun je door tapwatergebruik warmte overzetten van CV buffer(waar 90% van de tijd mijn WP op draait) naar SWW buffer,
Onder de 5 graden ben ik van plan om mijn WP dedicated voor CV te gebruiken en SWW op solar+pelletcv te doen.
I.t.t. het schema van Nhz(no offense
[ Voor 24% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 16:26 ]
Al die lijntjes en zoveel apparatuur (én zonnecollectoren én wp én pelletkachel). Dure grappen
Als je echt met zekerheid van het gas af wilt is het dan niet eenvoudiger en goedkoper om een water/water wp te nemen en een 200L boiler?
Altijd goede COP voor een w/w wp door de hoge bron temperatuur, dus dat scheelt weer elektra verbruik.
Mijn inschatting is dat de w/w wp de boiler tot 55 graden kan verwarmen met een COP van 2.5, lijkt me niet verkeerd. Dan is het even duur als gas (bij de nieuwe energieprijzen).
200L boiler lijkt mij verder ook genoeg. 200L op 55 graden, bij douchen à 8L/m, is circa 45 min douchen.
Qua model heeft de Panasonic Aquarea All-in-One mijn voorkeur.
Is deze warmtepomp zelf te installeren?
Ik heb qua water en electra genoeg kennis, alleen het STEK (koelmiddel) deel uiteraard niet.
Kan iemand mij een installateur aanbevelen, omgeving Zaanstad?
Ik heb veel gemaild en rondgevraagd maar kom telkens uit bij 'ketelbinkies' die geen kaas gegeten hebben van warmtepompen
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Valt mee qua complexiteit hoor
Die WW wp zijn investeringen van +10.000 als ik mij niet vergis. Dat is met bronboring toch? 55gr is voor mij nog niet legionella proof, dus 1x per week een 5-10 graden er bij is op zich geen punt met een element.
200L 55gr of hoger zou voldoende moeten zijn, mits je geen bad neemt en vervolgens nog 2 man laat douchen
Zonnecollectoren heb ik al
De WP krijg ik geld op toe
De pelletketel kost mij ook niets.
Dus alleen de koop van buffervaten en los materiaal en een controller. Q-Solar wordt dan natuurlijk verkocht.
[ Voor 16% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 17:03 ]
Ja, dit is heel goed zelf te doen.GadgetFrank schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:22:
Ik ben van plan binnenkort een lucht/water warmtepomp aan te schaffen.
Ik heb qua water en electra genoeg kennis, alleen het STEK (koelmiddel) deel uiteraard niet.
Kan iemand mij een installateur aanbevelen, omgeving Zaanstad?
Ik heb veel gemaild en rondgevraagd maar kom telkens uit bij 'ketelbinkies' die geen kaas gegeten hebben van warmtepompen
STEK gedeelte kan iedere STEKboerenkinkel, verschilt niet met een L/L WP.
Edit: All in one, bedoel je daar monoblock mee ? Heb je geen STEK voor nodig
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2016 16:57 ]
Split all in one !Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:04:
All in One zijn die 200/280L units met ingebouwde hydrobox.
En ja, Uneto VNI vermijden die kunnen alleen met hamers rammen en vlammen.
+Je moeren kapot draaien met waterpomptang.
[ Voor 23% gewijzigd door koevlaas2 op 14-01-2016 17:08 ]
Zelfs dat is niet altijd nodig!GadgetFrank schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 16:22:
Ik ben van plan binnenkort een lucht/water warmtepomp aan te schaffen.
In Duitsland verkopen ze kant en klare Ecodan split sets incl. gevacumeerde slangen met Quick Connect adapters. De lengte van de slangen kun je opgeven tijdens de bestelling.
Ik heb bij mijn installatie gemerkt dat het tot op de mm bepalen van de leidingen niet te doen is.Carbon schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 17:59:
[...]
Zelfs dat is niet altijd nodig!
In Duitsland verkopen ze kant en klare Ecodan split sets incl. gevacumeerde slangen met Quick Connect adapters. De lengte van de slangen kun je opgeven tijdens de bestelling.
Sowieso is het beter de boel vakkundig te laten vacumeren anders loop je de kans dat je je WP kunt weggooien. Bovendien ben je dit verplicht ivm de garantie en wetgeving omtrent koudemiddelen.
Het is een zinloze discussie, ik weet het. Een roker krijg je ook niet van z'n sigaret af, maar toch..Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:02:
@koevlaas2
Uiteraard heb je daar gelijk in, maar of ik nou een m3 gas verbrand of een aantal kg pellets, dan is op CO2 gebied de pellet in het voordeel.
https://www.ecn.nl/docs/library/report/2010/e10115.pdf
Dit vond ik zelf vooral heel erg interessant
Fijnstof uitstoot met pellet is juist heel erg laag itt traditioneel hout stoken.
Als je nou deze neemt als voorbeeld:
http://www.bijvoetenergie...TI_Cert_Ekoheat_900_9.pdf
Lees dit maar eens:
http://www.lowtechmagazin...aam-zijn-houtpellets.html
Het is wel mogelijk maar je kunt het nooit netjes afwerken vanwege de benodigde overlengte.koevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:06:
[...]
Ik heb bij mijn installatie gemerkt dat het tot op de mm bepalen van de leidingen niet te doen is.
Beter is zelf monteren en het STEK gedeelte uitbesteden.
Mijn STEK monteur 'knipte' mijn kant en klare flare leidingen gewoon af en maakte binnen no-time een nieuwe flare precies op maat.Carbon schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:24:
[...]
Het is wel mogelijk maar je kunt het nooit netjes afwerken vanwege de benodigde overlengte.
Beter is zelf monteren en het STEK gedeelte uitbesteden.
Ik ben ook zeker niet pro-pelletcv maar als ik moet kiezen tussen bevend groningen en een 10% stoken met m'n pelletcv dan verkies ik deze laatste. Bomen groeien boven de grond en gas haal je onder de grond vandaan. Gek dat de bodem dan een keer wat gaat bevenkoevlaas2 schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 18:22:
[...]
Het is een zinloze discussie, ik weet het. Een roker krijg je ook niet van z'n sigaret af, maar toch..
Lees dit maar eens:
http://www.lowtechmagazin...aam-zijn-houtpellets.html
Als ze mij 3x35A voor de prijs van 3x25A leveren kan de pelletcv er ook weer uit. Helaas zijn we nog niet zover en worden absurde bedragen gevraagt voor die paar spanningspieken die je wil opvangen.
*( in het geval van een 1fase warmtepomp)
trouwens Enexis vraagt er 200E voor het plaatsen van 3x25C automaten ipv smeltpatronen,
deze zijn nog iets trager dan een normaal DII GL/GG patroon.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Ik snap niet dat men zo bang is dat de zekering(en) eruit vliegen.Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 19:26:
[...]
Ik ben ook zeker niet pro-pelletcv maar als ik moet kiezen tussen bevend groningen en een 10% stoken met m'n pelletcv dan verkies ik deze laatste. Bomen groeien boven de grond en gas haal je onder de grond vandaan. Gek dat de bodem dan een keer wat gaat beven![]()
Als ze mij 3x35A voor de prijs van 3x25A leveren kan de pelletcv er ook weer uit. Helaas zijn we nog niet zover en worden absurde bedragen gevraagt voor die paar spanningspieken die je wil opvangen.
Een WP gaat alleen heel veel vermogen (75% maximaal) trekken bij opwarmen van het cv-water, hierna moduleert ie terug en is het vermogen veel minder. Ondertussen kan gewoon de oven aan/ gekookt worden ook met 3x25A.
Ik verwacht in de toekomst 3x35A voor de prijs van nu 3x25A.
Op zich heb ik met een x bedrag aan aansluitkosten en een iets hogere(lees 10'tjes) jaarvergoeding geen moeite, maar gewoon even 674 euro per jaar vragen

@koevlaas2
Daar ben ik ook niet bang voor maar hoe normaal is het om even te douchen met de doorstromer(daar doelde ik op), de oven gebruiken we meerdere malen per week in combinatie met 2 of 3 "pitten", dat is nu nog gas maar als dat inductie wordt hakt dat er toch wel in icm eerder genoemde. Dan zal je cooker ook nog eens aan de gang gaan.
Of ander scenario: -5 buiten, WP lekker aan de gang, kids voor de plasmatv, stookbroodje in de oven, nog wat lekkers op de inductie, 3000W gourmet setje, cookertje gaat even aan de slag, bam! automaat er weer uit.
Daar hoef je niet veel voor te doen met 3x25A. Hoe goed je alles ook verdeeld. Ik heb met 1x35A nu meer speling.
[ Voor 12% gewijzigd door Appie Heijn op 14-01-2016 20:02 ]
Alleen de doorstromer is een enorme slurper, waarom geen (kleine)boiler ?
Ik wil wel een kleine boiler maar die wil ik dan ook met solar kunnen voeden en die apparaten kosten zomaar weer een 2000 euro(warmtepopmpboiler). Best veel voor wat SWW. En COP=1 bij een electrische boiler ben ik ook niet zo van, misschien dat een 80L wat is maar die verbruikt toch de hele dag door wel wat energie, dag in dag uit. Dat zint mij ook niet echt. Daarom... liefst een doorstromer voor die laatste 10gr on-demand erbij, geen hoge stilstandverliezen. Plasje van 200L prima voor te verwarmen met solar.
Ik ga hier een boiler installeren die ik opwarm met de WP en naverwarm met cop=1.
Hier geldt KISS Keep It Simple Stupid. Dus gewoon 1 boiler, 3 fasen en inductiekoken. WP op 1 fase.
Met het legionella argument kan ik het alleen maar eens zijn. Om dat tegen te gaan kan ik eventueel na de boiler een doorstroomverwarmer gebruiken, wat ook de garantie op SWW verhoogt. Een boiler kan je in theorie leeg douchen, niet te spreken over het nemen van een bad. Koud water is slecht voor de WAF.Appie Heijn schreef op donderdag 14 januari 2016 @ 15:36:
@Nhz
Ok op die manier
Op deze manier heb je helaas niet zon ondersteuning in je CV vat.
Het CV vat ga je dmv spiralen opwarmen of rechtstreeks?
Ik denk dat mijn opstelling op de volgende punten "beter" is:
Geen legionella runs nodig( ivm FWS)
200L/300L Buffervat op 50 graden is voldoende voor goede SWW opbrenst
Je kan de WP inzetten voor CV en gelijktijdig de houtkachel voor SWW gebruiken of andersom
Buiten die 2 solar wisselaars heb je geen immens grote hygiene spiraal welke kan sneuvelen.
Topwarmte uit CV vat wordt gebruikt voor SWW vulling.
Nadeel is dat je met "mijn" oplossing wtw warmte niet terug het vat in krijgt maar alleen via koudwater aanvoer weer terug naar de douche.
Dat gesplitst laden met je kachel en WP is een leuke feature, maar in de praktijk gebeurd dat denk ik niet vaak. Wanneer je boiler (sww buffer) leeg raakt wil je die zsm weer vol hebben. Daarnaast denk ik dat wanneer ik de houtkachel aan heb ik de WP uit laat schakelen. Kachel heeft meer dan voldoende capaciteit.
Dan de rvs spiraal die kapot kan gaan. Dat klopt, maar dat kan jouw FWS ook, met veel meer points of failure (flow sensor, pomp, warmtewisselaar). Denk dus niet dat op dat vlak een echt betere keuze is.
Zoals ik al zei neem ik het kleine beetje verlies van winterwarmte uit de collecteren voor lief. Wat misschien wel een valide argument is, is dat de tweede boilerspiraal te weinig oppervlakte heeft voor een wp en/of kachel. Als ik alle drie de apparaten in hetzelfde circuit opneem en daarvoor beide boilerspiralen gebruik zijn beide van deze twee nadelen volgens mij ook afgedekt.
Het is in elk geval mooi om te zien hoe anderen hier over nadenken.
Groetjes
Ik wil niet te spastisch doen overkomen wat legionella betreft, het is vrij simpel te tackelen dus waarom niet. Via een doorstromer moet je het water wel tot 70gr opwarmen anders gaat het niet instant dood. Wikipedia: Legionella pneumophila
Wanneer je WP het al aardig druk heeft met CV dan is het niet al te handig om hem daar 1-2 uur van af te halen voor SWW. Jij zegt dan steek ik de houtkachel aan, ook daar ben je even mee bezig en duurt het even voordat de ladomat het water ri het vat stuurt. Geen idee wat dit voor effect heeft op MAF en WAF. Ik zou toch een partijtje gefrustreerd raken als het mij niet zou uitkomen om dat ding in de hens te steken, alleen voor wat SWW.
Je leest op duitse fora(daar zijn ze al wat meer aan een boiler gewend) toch wel eens dat zo'n spiraal doorrot of loslaat van de bevestiging. Geen idee of dit C-merk boilers zijn. Oplossing is meestal... je raadt het al... een FWS
Uiteraard kan een FWS ook deels sneuvelen, echter praat je dan over onderdelen van enkele tientjes tot 150 euro voor een pomp. Platenwisselaars gaan bijna nooit kapot bij FWS.
3 apparaten op de aanvoer houdt wel in dat alle 3 glycol krijgen ivm de solar die er tussen zit, of je moet ook die willen koppelen met een platenwisselaar.
In principe heb je gelijk met die 70 graden, maar hoe zit dat dan met een doorstroom combi ketel en NZ?Appie Heijn schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 01:38:
@Nhz
Ik wil niet te spastisch doen overkomen wat legionella betreft, het is vrij simpel te tackelen dus waarom niet. Via een doorstromer moet je het water wel tot 70gr opwarmen anders gaat het niet instant dood. Wikipedia: Legionella pneumophila
Dan ga je ook niet tot de 70 graden opwarmen, maar is 60 al voldoende.
Ook als je zonneboiler al dagen lang rond de 30 graden is.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dat durf ik je niet te zeggen. Het ging mij om het stukje sxhijnveiligheid. Als NHZ denkt dat het risico vrjjwel 0 is vanwege plaatsing doorstromer, dan is het goed om hst even te melden denk ikOxellaar schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 07:06:
[...]
In principe heb je gelijk met die 70 graden, maar hoe zit dat dan met een doorstroom combi ketel en NZ?![]()
Dan ga je ook niet tot de 70 graden opwarmen, maar is 60 al voldoende.
Ook als je zonneboiler al dagen lang rond de 30 graden is.
De meeste boilers gaan wekelijks een aantal uur op 65 graden.
Daarbij heb je nog dat een 200L sneller ververst dan een 300L wat ook meetelt in de kans op legionella.
en een kleine elektrische erachter, die moet dan met een cop van 1 het water verwarmen van 40 naar 60
maar van 15 naar 40 gebeurt met een cop van 4
zo erg is dat toch niet
en als je een gewone 2000W boiler gebruikt dan zou hij je douche nog aardig bij kunnen houden ook

ik moet zo'n stekker bestellen zodat ik de aansluiting voor het extern aan / uit schakelen van de verwarmfunctie van de ELGA kan gebruiken
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Klopt, dat zal ook de reden zijn dat ik wellicht eerder voor het naverwarmen met COP1 ga.Appie Heijn schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 01:38:
@Nhz
Met 1500ltr buffer kan het echt geen kwaad om de WP even een uurtje van de CV water af te trekken en hem, al dan niet vol gas, het SWW water op te laten warmen. Denk dat dat allemaal wel mee valt.Wanneer je WP het al aardig druk heeft met CV dan is het niet al te handig om hem daar 1-2 uur van af te halen voor SWW. Jij zegt dan steek ik de houtkachel aan, ook daar ben je even mee bezig en duurt het even voordat de ladomat het water ri het vat stuurt. Geen idee wat dit voor effect heeft op MAF en WAF. Ik zou toch een partijtje gefrustreerd raken als het mij niet zou uitkomen om dat ding in de hens te steken, alleen voor wat SWW.
Klopt, aan beide zitten nadelen. Een FWS heeft electronica, wat naast defect kan gaan ook nog stroom gebruikt. Overigens kunnen platenwisselaars echt wel kapot, maar omdat het hoog kwaliteit RVS is verrot dat minder snel, net zoals een sanitair spiraal in een buffervat. Ik ben overigens zeker niet tegen een FWS hoor, helemaal niet. Jij komt op mij behoorlijk pro-FWS over, ik probeer even wat tegengas te geven om de discussie op gang te brengen.Je leest op duitse fora(daar zijn ze al wat meer aan een boiler gewend) toch wel eens dat zo'n spiraal doorrot of loslaat van de bevestiging. Geen idee of dit C-merk boilers zijn. Oplossing is meestal... je raadt het al... een FWS
Uiteraard kan een FWS ook deels sneuvelen, echter praat je dan over onderdelen van enkele tientjes tot 150 euro voor een pomp. Platenwisselaars gaan bijna nooit kapot bij FWS.
Klopt, dat is dan ook de bedoeling. Dat houdt direct het glycol systeem mooi klein en het maakt je systeem lekker tweakbaar. Als overal CV water in zit kan je veel 'makkelijker' spelen met wat je waarop aan sluit dan wanneer je rekening moet houden met een glycol systeem. Geeft wel weer een extra POF.3 apparaten op de aanvoer houdt wel in dat alle 3 glycol krijgen ivm de solar die er tussen zit, of je moet ook die willen koppelen met een platenwisselaar.
In de basis verschillen onze tekeningen niet eens zo heel gek veel. Ze zorgen beide voor warm water.
Groetjes
wie heeft er ervaring met een WP-ombouw ihkv geluidsisolatie en hufterproofheid (WP komt naast de voordeur)
Zodra het om legionella gaat is een FRIWA vanwege de veel kleinere waterinhoud weer beter dan een sanitair-/hygiëne spiraal, maar dat gaat pas een rol spelen bij lange stilstand.Nhz schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:31:
[...]
Klopt, aan beide zitten nadelen. Een FWS heeft electronica, wat naast defect kan gaan ook nog stroom gebruikt. Overigens kunnen platenwisselaars echt wel kapot, maar omdat het hoog kwaliteit RVS is verrot dat minder snel, net zoals een sanitair spiraal in een buffervat. Ik ben overigens zeker niet tegen een FWS hoor, helemaal niet. Jij komt op mij behoorlijk pro-FWS over, ik probeer even wat tegengas te geven om de discussie op gang te brengen.
Kwa complexiteit/betrouwbaarheid is een sanitair-/hygiënespiraal weer in het voordeel.
Persoonlijk vindt ik een 21-24kW doorstroomverwarmer i.c.m. PV salderen de beste oplossing, maar in Nederland is dat vanwege de achterlijk hoge capaciteits tarieven geen optie
Techneco heeft mij ooit zo'n connectortje opgestuurd tbv extern pomprelais. Geen idee hoe het heet, maar zij zullen je dat vast wel kunnen vertellen.BarryH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:30:
Wie weet hoe je de connector noemt die op de achterste aansluiting gezet wordt? dus de witte connector:
[afbeelding]
ik moet zo'n stekker bestellen zodat ik de aansluiting voor het extern aan / uit schakelen van de verwarmfunctie van de ELGA kan gebruiken
bedankt
CrazyHarrie heeft een hele mooie kast gebouwd.amarkest schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:14:
Goeiemorgen,
wie heeft er ervaring met een WP-ombouw ihkv geluidsisolatie en hufterproofheid (WP komt naast de voordeur)
Barry, ik wil ook een externe aan/uit kunnen aansluiten. Ik zie op je foto nog niet waarop. De 7 of 6 pins aansluiting? Kun je het antwoord van Techneco doorgeven?BarryH schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 09:30:
Wie weet hoe je de connector noemt die op de achterste aansluiting gezet wordt? dus de witte connector:
[afbeelding]
bedankt
Met mijn referentiejaar berekening heb ik de volgende resultaten gevonden voor uit/aanschakelen van de WP:
Dus besparing per jaar:
Tminimaal WP / Besparing primaire energie: / Verschil:
-10C ........ 46,1%.......
-2C........ 45,7% ........ 0,4%
0C ........ 44,8% ....... 1,3%
4C ......... 38,7% ........ 7,4% (Techneco instelling)
Hierbij is geen rekening gehouden met de ontdooi energie. Dus ik denk dat bij -10 en -2C de balans zelfs negatief zou kunnen uitpakken.
De winst voor doordraaien bij T< 0C is zo klein omdat er maar 400 uren per jaar (gemiddeld) van de 8700 uur onder de 0C zijn.
De klap zit hem tussen de 4C en 0C. Dit pakt de Techneco instelling niet mee. Ik zou bij b.v. 0C de WP automatisch willen uitschakelen verder heeft geen zin meer en voorkomt ijsvorming op het dak enz.
Uiteraard geldt dit alleen voor bivalente opstellingen waarbij je de WP kunt missen.
het gaat om de langere, achterste aansluiting met de wat grotere 6 pinnen. In totaal ca. 33 of 35 pins, waaronder b.v. de voeding voor de elga print.Tomexergie schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 12:30:
[...]
Barry, ik wil ook een externe aan/uit kunnen aansluiten. Ik zie op je foto nog niet waarop. De 7 of 6 pins aansluiting? Kun je het antwoord van Techneco doorgeven?
Met mijn referentiejaar berekening heb ik de volgende resultaten gevonden voor uit/aanschakelen van de WP:
Dus besparing per jaar:
Tminimaal WP / Besparing primaire energie: / Verschil:
-10C ........ 46,1%.......
-2C........ 45,7% ........ 0,4%
0C ........ 44,8% ....... 1,3%
4C ......... 38,7% ........ 7,4% (Techneco instelling)
Hierbij is geen rekening gehouden met de ontdooi energie. Dus ik denk dat bij -10 en -2C de balans zelfs negatief zou kunnen uitpakken.
De winst voor doordraaien bij T< 0C is zo klein omdat er maar 400 uren per jaar (gemiddeld) van de 8700 uur onder de 0C zijn.
De klap zit hem tussen de 4C en 0C. Dit pakt de Techneco instelling niet mee. Ik zou bij b.v. 0C de WP automatisch willen uitschakelen verder heeft geen zin meer en voorkomt ijsvorming op het dak enz.
Uiteraard geldt dit alleen voor bivalente opstellingen waarbij je de WP kunt missen.
ik wil met de relais de elga uitschakelen als de CV aanspringt. en volgens mij kan dat hiermee
Zie hieramarkest schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 10:14:
Goeiemorgen,
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Mag ik jullie met al jullie wijsheid nog eens te kijken naar mijn situatie? Bouwbedrijf loopt een beetje te mieren dat warmtepomp niet betrouwbaar genoeg zou zijn, waar daar zou ik me toch helemaal geen zorgen over moeten maken?jeroensteeman schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:18:
Het is natuurlijk 'vragen' aan de eigen parochie, maar is het echt een no-brainer om in een nieuw te bouwen huis van 175m2 te kiezen voor een L/W-warmtepomp?
We hebben prima isolatie (polyurethaan λ = 0,023, HR++-glas), WTW in ventilatie en vloerverwarming op begane grond (en radiatoren/convectoren boven)
Bouwbedrijf stelt 'gewoon' CV-ketel voor, maar dat is toch helemaal niet nodig? Los van de kosten zou een warmtepomp dit toch makkelijk aan moeten kunnen?
Niks
Warmtepompen zoals die van Panasonic of Mitsubishi die ook warm tapwater leveren geven mij meer vertrouwen.
Het bouwbedrijf gaat voor goedkoop en makkelijk

Die discussie is toch niet zo ingewikkeld te beslechten? Kwestie van worst case warmteverliesberekening tegenover de capaciteit van de beoogde warmtepomp (bij dezelfde temperatuur) + een beetje marge en je bent klaar lijkt me. Maar misschien onderschat ik het hoor. Ik zou het in elk geval wel weten...jeroensteeman schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:25:
[...]
Mag ik jullie met al jullie wijsheid nog eens te kijken naar mijn situatie? Bouwbedrijf loopt een beetje te mieren dat warmtepomp niet betrouwbaar genoeg zou zijn, waar daar zou ik me toch helemaal geen zorgen over moeten maken?
Edit: ik las betrouwbaar iets anders. En verder wat speedy andre zegt
[ Voor 22% gewijzigd door marcel3 op 15-01-2016 13:42 ]
De nieuwe Elga's met Toshiba buitenunit hebben deze print niet aan boord.Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 januari 2016 @ 13:34:
Ik zie hier regelmatig dat bij de Elga een stuurprint defect is, daar kan je zelf niets aan doen maar je zit dan wel zonder verwarming.
Warmtepompen zoals die van Panasonic of Mitsubishi die ook warm tapwater leveren geven mij meer vertrouwen.
Het bouwbedrijf gaat voor goedkoop en makkelijk
Dit topic is gesloten.