Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 97 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.744 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:45

Aad

Bram-Bos schreef op zondag 10 januari 2016 @ 20:00:
[...]

Raar hoor.
- Druk gecontroleerd in systeem? Ontlucht?
- Helpt het om de flow wat te verlagen?
Ik ben er achter denk ik de ELGA moduleert terug op de retour, door een verkeerde inregeling van mijn Jaga's komt de retour te warm terug.
Vandaag geprobeerd alles in te regelen maar dat is ook niet goed gegaan, sommige Jaga;s bleven te koud en sommige te warm. Morgen maar weer wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:08:
@crazyharrie
Om nog even op mijn huis terug te komen:
  • Jaren 60, vrijstaand (maar dan ook echt), en dan ook zeer weinig bebouwing op korte afstand.
  • 2 volledige verdiepingen(lees rechte wanden)+zolder
  • 65m2
  • Omgeving Drachten
  • Goed geïsoleerde betonvloer 50% oppervlak
  • Andere 50% is schelpenisolatie en 3 normale radiatoren.
  • 90% dubbelglas
  • 25m2 vloerverwarming
  • In de badkamer zijn een aantal lussen van de retour(en/of aanvoer) onder de tegelvloer gelegd wat na een 2 uurtjes verwarmen ook net voelt als vloerverwarming.
  • Ventileren kan door ramen te openen
  • En in het waskhok en badkamer een passieve afzuiging.
Stookgedrag+SWW
Nagenoeg 24/7 bezetting. (Ik werk vanuit huis.)
2 volwassen + 2 jaar oude zoon
Dagelijks 1-2 douches
2x per week een half vol bad

Energiebesparend maatregelen
Eind 2015 een grote energievretende vrieskast vervangen door een tafelmodel A++
Begin 2015 klokthermostaatknoppen
Eind 2015 zuidelijke en westelijke muur laten impregneren vanwege lekkage bij kozijnen(defect loodslab)
Oktober 2014, aantal a-exact ventielen geplaatst in de woonkamer en op 2 slaapkamers
April 2014 Atag Q-Solar 200L icm eerst 24 buis en nu 36 buis op Zuid
Maart 2013 3315Wp(107gr vanaf noord, helling 35+/-) op een SMA SB3600-TL21 gemiddeld 2900kWh pj
Eind 2012 spouwmuur geïsoleerd
In 2012 50% van benedenverdieping van vloerverwarming voorzien

In de planning
  • Zolderisolatie Rc4 of hoger, dit gaat een hele hoop schelen, is nu een groot tocht hok met wat loshangende folie als isolatie.
  • Aanleggen ventilatie icm wtw
  • Warmtepomp
  • Resterende 50% benedenverdieping voorzien van vloerverwarming(radiatoren eruit) incl bijbehorende isolatie.
  • Radiatoren vervangen door Jaga Tempo's(waar nodig met DBE), blijft alleen een radiator op onze Slaapkamer over (staat 4-5 dagen per jaar even aan bij kouder dan -5)
  • PV Uitbreiding op zuid (platdak) a 1200-1300Wp
  • Uitbreiding woningoppervlak begane grond, 30m2 extra erbij(incl vloerverwarming)
  • Nieuwe keuken met inductie
  • Aansluiting + meterkast 1x35A naar 3x25A
  • Ombouwen garage naar kantoor(+17m2 vloerverwarming)
Totaal wordt het dan een ruime 100m2 vloerverwarming:
25m2 vv huidig
30m2 vv wwonkamer
30m2 vv uitbouw
17m2 vv kantoor(voormalige garage)

In de gang en op beide slaapkamers en de badkamers komen dan ruim bemeten jaga tempo's, waar nodig met DBE.

Meterstanden
2015
2930kWh aankoop
1730kWh teruglevering
2850kWh Opwek
= 1200 niet gedekt door PV
Totaal is dus 4050kWH
Totaal 1.214,47 m3
Verwarming 1.076,86 m3
0,386 m3/graaddag

2014
3000kWh aankoop
1667kWh teruglevering
2950kWh Opwek
= 1333 niet gedekt door PV
Totaal is dus 4283kWH
Totaal 1.219,25 m3
Verwarming 1.092,60 m3
0,433 m3/graaddag

[afbeelding]

Ondanks dat het gasverbruik relatief laag is tov de soortgelijke huizen(die hebben 2800-3000m3) denk ik dat de brainq nogal vreemd regelt. dan weer te warm dan weer te koud, met name te warm scheelt denk ik zo 200-300m3. Ik denk dat het te wijten is aan de 50/50 verdeling van de woning, 50% vloerverwarming 50% radiatoren. Simpelweg niet ideaal...

Dus een WP met een goede thermostaat is wel een goede weg om in te slaan.
ff heel kort door de bocht gezien je huidige verbruik en vrijstaande locatie waar het kouder kan zijn dan hier in N.H.

Het heet Zubadan 8KW, ik denk dat je daar een heel eind mee komt. Zeker als je de isolatieplannen doorzet.
Kan gewoon een 300 ltr SWW boiler op, warm water zat.
Verbruik op jaarbasis schat ik in op 2,5 megawatjes.

Het is erg kort door de bocht, en in jouw geval zou ik er echt een transmissieberekening op los laten.
Maar ik durf het aan op de ervaring met mijn systeem tot nu toe.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Wodan89 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:30:
met 2300e subsidie word de Ecodan wel interessant.

echter wat ik me afvraag. de 7,5kw unit kost als set +- 4650e echter hier staan de complete type benaming bij Mitsubishi ERSC20C-VM2C + PUHZ-SW75VHA

Als je in de RVO subsidie lijst kijkt bij Mitsubishi staat er alleen de naam van het SET
dit zou volgens mij PC(R)75V moeten zijn,

zou dit problemen kunnen gaan opleveren bij de aanvraag ?
De aanvraag voor opname op de lijst is gedaan door Alklima, de benamingen die jij noemt zijn modellen uit GB.
Alklima verkoopt deze niet, en aangezien de GB modellen "grijze import" zijn zou ik het navragen bij onze overheid.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 15:56
Beatman schreef op maandag 11 januari 2016 @ 21:52:
[...]

Na verder speuren blijkt dat je op een hoofdzekering van 3 x 25 A alleen maar 16 A groepenzekeringen mag zetten. En op 3 x 35 A zijn dat groepen van 20 A.
Ik ben benieuwd waar je dit vandaan haalt. Ik ging er vanuit dat die 16A alleen geldt bij smeltzekeringen (selectiviteit van 1,6), en je bij automaten best naar 20A kunt als de hoofdzekeringen 25A zijn. Maar laat me graag ompraten.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aad schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Ik ben er achter denk ik de ELGA moduleert terug op de retour, door een verkeerde inregeling van mijn Jaga's komt de retour te warm terug.
Vandaag geprobeerd alles in te regelen maar dat is ook niet goed gegaan, sommige Jaga;s bleven te koud en sommige te warm. Morgen maar weer wat proberen.
Mooi dat je er achter bent, Aad!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Bram-Bos schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Ik ben benieuwd waar je dit vandaan haalt. Ik ging er vanuit dat die 16A alleen geldt bij smeltzekeringen (selectiviteit van 1,6), en je bij automaten best naar 20A kunt als de hoofdzekeringen 25A zijn. Maar laat me graag ompraten.
Dat daar verschil tussen zit wist ik niet,
25 / 1,6 is die 16 A die ik ook vond met Google.

Maar als 20 A mag met automaten is dat nog steeds te weinig.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Aad schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Deze onderwerpen worden een beetje weggesneewd onder het subsidie geweld en dat zal nog wel even doorgaan. Misschien beter om daarvoor een apart Topic te maken.

Als ik de flow verlaag, dan daalt de retour temperatuur maar stijgt de aanvoer. Regeltechnisch kan dit een verbetering geven. Het probleem ia dat bij bivalent bedrijf (ketel er bij) de flow te veel gereduceerd wordt.
De retour komt ook te warm terug als de CV ketel met b.v. 10kW er bij komt. Hoe Techneco dit heeft opgelost gaan we volgende week zien bij lage buitentemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolderPloer! schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:39:
haha eigenlijk vind ik het wel grappig. De ELGA is hier algemeen een grote hosanna en nu blijkt dat de leveranciers dat (toch) niet zijn. Laat ze een voorbeeld nemen aan NIBE, die hanteert gewoon de 1-1-2015 prijzen... En nee ik werk niet bij NIBE of zo.

Maar wees niet getreurd: er zijn genoeg alternatieven voor de ELGA, echter die worden hier niet veel besproken of ondergesneeuwd.
Ben ook zeer benieuwd naar welke alternatieven jij hebt, ik heb binnen niet veel ruimte meer naast de cv ketel en de zonneboiler om een grote binnenunit op te hangen. Geluid Is ook nog een issue, buitendeel komt op plat dak van de uitbouw te staan, onder mijn slaapkamer raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
[...]

Na verder speuren blijkt dat je op een hoofdzekering van 3 x 25 A alleen maar 16 A groepenzekeringen mag zetten. En op 3 x 35 A zijn dat groepen van 20 A. Een > 7 kW warmtepomp moet al afgezekerd worden op 21 A. En daarvoor moet je officieel een 50 A hoofdaansluiting hebben.

Deze warmtepompen zijn dus in Nederland wegens het capaciteitstarief veel te duur als je ze netjes aan wilt sluiten. En warmtepompen van 7 kW met een driefasenaansluiting van 3 x 16 A heb ik nog niet gevonden. 3 x 10 A moet zelfs genoeg zijn. Ondanks de subsidie en mijn vurige wens om van het gas af te gaan toch maar even wachten tot er op de Nederlandse markt afgestemde warmtepompen komen?
Ik ben ook geïnteresseerd in die 7kW panasonic . Waar heb jij die manual waar dat vermogen van 4800 W in staat vandaan ? Heb je een website ?en waar is dit voor 4100 te koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

Verwijderd schreef op maandag 11 januari 2016 @ 23:26:
[...]

Ben ook zeer benieuwd naar welke alternatieven jij hebt, ik heb binnen niet veel ruimte meer naast de cv ketel en de zonneboiler om een grote binnenunit op te hangen. Geluid Is ook nog een issue, buitendeel komt op plat dak van de uitbouw te staan, onder mijn slaapkamer raam.
Misschien de 5kw monobloc van panasonic
Zit ik ook nog aan te denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

crazyharrie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:12:
[...]

De aanvraag voor opname op de lijst is gedaan door Alklima, de benamingen die jij noemt zijn modellen uit GB.
Alklima verkoopt deze niet, en aangezien de GB modellen "grijze import" zijn zou ik het navragen bij onze overheid.
Ik vraag me uberhoubt af, of het een probleem geeft v.w.b. subsidie als je met een bon uit het buitenland aankomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
hjdekker1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 00:27:
[...]

Ik vraag me uberhoubt af, of het een probleem geeft v.w.b. subsidie als je met een bon uit het buitenland aankomt
Het gaat vooral over een betalingsbewijs, en een gespecificeerde bon met meldingsnummer van RvO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hjdekker1 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 00:13:
[...]

Misschien de 5kw monobloc van panasonic
Zit ik ook nog aan te denken
Die heb ik ook gezien, maar moet je die in de winter niet aftappen ivm vorstgevaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:40
Natuurlijk niet ;) het is geen wp voor in de zomer. Je moet alleen de leiding goed isoleren en de boel met -8 niet spanningsloos stil zetten.

Misschien iets voor de mitsubatsu bezitters?
http://www.climeos.fr/int...5_356_1001_1026-2994.html

[ Voor 36% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2016 07:43 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Joris Jasper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 00:01:
[...]

Ik ben ook geïnteresseerd in die 7kW panasonic . Waar heb jij die manual waar dat vermogen van 4800 W in staat vandaan ? Heb je een website ?en waar is dit voor 4100 te koop ?
Afbeeldingslocatie: http://energiepionier.luukonline.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/panasonic-7-kw-aansluitwaarde.jpg

Power supply 1 (WP) kan 21A nemen en power supply 2 (backup heater) 13A.

Volledige service manual en installatiehandleiding

Prijs is bij comfortklimaat.nl € 4107,95 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 09:04
crazyharrie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:12:
[...]

Die model nummers van de site komen ook niet overeen met de modellen op de site van Aklima

RVO PC(R)50V = Ecodan Power Inverter 5kW = PUHZ-SW50VHA + Hydrobox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Beatman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:45:
[...]

[afbeelding]

Volledige service manual en installatiehandleiding

Ik heb dezelfde handleiding althans het nummer maar kennelijk een andere uitvoering. Bij marke-klima.eu kost ie 4075 en er komt 150 verzending bij. Er is ook een Griek met een eu site en die biedt hem aan voor 3550.

Prijs is bij comfortklimaat.nl € 4107,95 om precies te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Joris Jasper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:31:
Ik heb dezelfde handleiding althans het nummer maar kennelijk een andere uitvoering. Bij marke-klima.eu kost ie 4075 en er komt 150 verzending bij. Er is ook een Griek met een eu site en die biedt hem aan voor 3550.
Wat staat er dan in jouw handleiding qua opgenomen vermogen? Met hetzelfde nummer zou de uitvoering hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 00:34:
[...]

Het gaat vooral over een betalingsbewijs, en een gespecificeerde bon met meldingsnummer van RvO.
Volgens mij geeft het meldingsnummer alleen betrekking bij de aanvraag. Dit hoeft niet op de factuur te staan. Het typenummer moet 100% overeen komen met het type wat je (incl meldingsnummer) aangeeft gekocht te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
[...]

Na verder speuren blijkt dat je op een hoofdzekering van 3 x 25 A alleen maar 16 A groepenzekeringen mag zetten. En op 3 x 35 A zijn dat groepen van 20 A. Een > 7 kW warmtepomp moet al afgezekerd worden op 21 A. En daarvoor moet je officieel een 50 A hoofdaansluiting hebben.

Deze warmtepompen zijn dus in Nederland wegens het capaciteitstarief veel te duur als je ze netjes aan wilt sluiten. En warmtepompen van 7 kW met een driefasenaansluiting van 3 x 16 A heb ik nog niet gevonden. 3 x 10 A moet zelfs genoeg zijn. Ondanks de subsidie en mijn vurige wens om van het gas af te gaan toch maar even wachten tot er op de Nederlandse markt afgestemde warmtepompen komen?
Volgens de regeltjes moet je een selectiviteit van 1.6x hebben tussen twee zekeringen. Nu heb je het voordeel dat wanneer je een nieuwe aansluiting/verhoging aanvraagt, dat je kan vragen om automatische zekeringen. Deze zijn er niet in 35A, maar in 40A. En nu is 40A exact 1.6x25A, dus kun je wel 25A zekeringen plaatsen. Let wel op, voor 3x35A/40A betaal je ook al extra capp tarief.

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
Beatman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 09:37:
[...]

Wat staat er dan in jouw handleiding qua opgenomen vermogen? Met hetzelfde nummer zou de uitvoering hetzelfde moeten zijn.
Je hebt gelijk op blad 6 staat het , max stroom 21A. Ik vraag me af of je veel last zult hebben als je met 20A zekert. We zouden geholpen zijn als er een installateur met ervaring op dit gebied te vinden zou zijn en ons daar meer over zou willen vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Joris Jasper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:10:
[...]

Je hebt gelijk op blad 6 staat het , max stroom 21A. Ik vraag me af of je veel last zult hebben als je met 20A zekert. We zouden geholpen zijn als er een installateur met ervaring op dit gebied te vinden zou zijn en ons daar meer over zou willen vertellen.
Hier geen installateur met ervaring, maar wel kennis van elektrische zekeringen
In de woningbouw worden vrijwel altijd B-karakteristiek automaten gebruikt. Deze schakelen af bij zowel overbelasting (thermisch) als kortsluiting (magnetisch).
Als je bijvoorbeeld hier kijkt: http://www.hager.nl/files..._INSTALLATIEAUTOMATEN.PDF
Dan zie je bij welke stroom zo'n automaat afschakelt. De max 21A stroom zal naar verwachting maar heel kort duren, dus de automaat zal niet afschakelen. Wanneer de 21A wel voor langere tijd aanhoudt dan zal de automaat op basis van de thermische beveiliging afschakelen (lees > 1u)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Begrijp ik het goed dat de ecolution, nefit ventiline en duco wtw allemaal nog een losse afzuigunit nodig hebben? Oftewel ze hebben niet hun eigen pomp/ventilator?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:35
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:57:
Begrijp ik het goed dat de ecolution, nefit ventiline en duco wtw allemaal nog een losse afzuigunit nodig hebben? Oftewel ze hebben niet hun eigen pomp/ventilator?
nee de unit is gelijk de vervanging van je oude afzuigunit.
de ecolution heeft eigen filter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Hmmz is de duco wtw daar dan een uitzondering op?
Eigenlijk is prijstechnisch en technisch gezien alleen een ecolution combi zonder externe boiler interessant voor mij. Hopelijk komt die nog op de lijst.

[ Voor 61% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-10 19:44
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:46:
[...]

Ik speelde met dezelfde gedachte maar ga nu ook weer twijfelen.
Het geluid kan ik nog wel mee leven en hij komt toch in een aparte ruimte op zolder te hangen die ik heel eenvoudig extra kan isoleren.
Ik maak me nu (door de reactie van Oxellaar) meer zorgen om het stroomverbruik.
Als ik straks (bijvoorbeeld) 300 euro op gas ga besparen maar 300 euro extra aan electra kwijt ben dan schiet ik er weinig mee op...
Gaat ditzelfde ook op voor b.v. de HP Cube van IthoDaalderop?
Dit klopt wel, je gaat van het gas af en gaat over op electra, zonder Subsidie+Zonnepanelen dus niet doen.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Dat is wel kort door de bocht, met de trend elektra prijs vs gas prijs. Zonder subsidie is tvt idd niet te doen(als het daar alleen om gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
k_delaat schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:35:
[...]

Hier geen installateur met ervaring, maar wel kennis van elektrische zekeringen
In de woningbouw worden vrijwel altijd B-karakteristiek automaten gebruikt. Deze schakelen af bij zowel overbelasting (thermisch) als kortsluiting (magnetisch).
Als je bijvoorbeeld hier kijkt: http://www.hager.nl/files..._INSTALLATIEAUTOMATEN.PDF
Dan zie je bij welke stroom zo'n automaat afschakelt. De max 21A stroom zal naar verwachting maar heel kort duren, dus de automaat zal niet afschakelen. Wanneer de 21A wel voor langere tijd aanhoudt dan zal de automaat op basis van de thermische beveiliging afschakelen (lees > 1u)
De warmtepomp moet zelfs afgezekerd worden op minstens een 21A C karakteristiek. Dat gaat een 25 A ouderwetse hoofdzekering niet leuk vinden denk ik. Capaciteitstarief verhogen is geen optie, kost echt veel meer geld.

Een drie fasen warmtepomp van 3 x 10 A zou de oplossing zijn, dat is samen ook 30 A. Maar kan ik helaas niet vinden.

Dan loont het bij mij meer om een 5 kW warmtepomp te nemen die wel op 16 A afgezekerd mag worden, en een losse 3,5 kW L/L warmtepomp op de zolder die wat warmte meeblaast als de L/W water het niet meer helemaal trekt bij extreme koude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Joris Jasper schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 10:10:
[...]

Ik heb mijn Michl (max 3800 Wac volgens de sticker) gewoon op een 16A stop zitten, hoogste vermogensopname die ik gezien heb is ca 3100 Wac. Jaag de wp niet opstang en deze zal in een rustige stand pruttelen en kan dan gewoon op 16A.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wat voor hoodzekering(en) heb je nu? Ik heb 1x 35A en kost mij niets extra tov 1x25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:29:
Wat voor hoodzekering(en) heb je nu? Ik heb 1x 35A en kost mij niets extra tov 1x25A
Je kan voor hetzelfde tarief hebben: 1x25A , 1x35A , 1x40A of 3x25A
Bij meer op 3 fasen moet je een hoger tarief betalen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
koevlaas2 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:29:
[...]

Ik heb mijn Michl (max 3800 Wac volgens de sticker) gewoon op een 16A stop zitten, hoogste vermogensopname die ik gezien heb is ca 3100 Wac. Jaag de wp niet opstang en deze zal in een rustige stand pruttelen en kan dan gewoon op 16A.
Pas bij extreme koude als de COP richting 1 gaat zou je pas over de 16 A kunnen gaan om tot een vermogen van 5-6 kW te komen. Kans is dus niet groot, maar juist bij die kou wil je niet dat je WP uit gaat.
Appie Heijn schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:29:
Ik heb nu 3 x 25 A. En met elektrisch koken, verwarmen en twee ovens in het verschiet wil ik die wel houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Beatman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 11:38:
[...]

Pas bij extreme koude als de COP richting 1 gaat zou je pas over de 16 A kunnen gaan om tot een vermogen van 5-6 kW te komen. Kans is dus niet groot, maar juist bij die kou wil je niet dat je WP uit gaat.

[...]

Ik heb nu 3 x 25 A. En met elektrisch koken, verwarmen en twee ovens in het verschiet wil ik die wel houden.
Aankomend weekend word het kouder, ik ga het voor je in de gaten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ah lastig idd. Ik heb met 1x35A meer speelruimte eigenlijk. Ik zit zelf ook in dubio wat slim is. Ik heb nu een interne 20A automaat, deze kan ik met 3x25A officieel niet houden.

Ik ben er wel over uit denk ik. Het wordt de panasonic 5kw Mono

Voordelen tov concurrentie
Kostprijs nog geen 2700 euro(ex verzend)
Zeer hoge cop 5,23 bij +7gr
Zelfs bij -7 nog 4,5kW vermogen bij een COP van 3,18
Van A tot Z zelf aan te sluiten(monoblock)
Veel fora ondersteuning op duitse fora.

[ Voor 46% gewijzigd door Appie Heijn op 12-01-2016 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Volgens mij kan je dat wel. Selectiviteit is namelijk zo ver ik weet helemaal niet verplicht en komt alleen voort uit pragmatische redenen, niet vanuit veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
lithoijen schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 13:05:
Volgens mij kan je dat wel. Selectiviteit is namelijk zo ver ik weet helemaal niet verplicht en komt alleen voort uit pragmatische redenen, niet vanuit veiligheid.
dat komt eigenlijk omdat mensen verkeert om kijken. ;)
selectiviteit is eigenlijk een voordeel of zelfs een zegen.
het maakt mogelijk om b.v. 4x16A aan een 25A groep te hangen.

maar mensen kijken andersom, en zeggen dan dat aan een 25A maar een max 16A kan.
dat is wel zo als je er 4x16A aan hangt, maar zegt niks over 1x25A, b.v.
en dan heb je ook nog groepen die leveren, die vallen er weer een beetje buiten.

maar dan komen er wel andere regels bij die je in de gaten moet houden.
het is niet dat 1 onderdeel moet kloppen, maar het totaal plaatje moet kloppen.
en dat word vaak vergeten te melden, met als gevolg een discussie over selectiviteit.
dat geeft de meeste verwarring. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 12-01-2016 14:21 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 11:48
ff een aandachtspuntje bij aanschaf van een warmtepomp.

m.i. krijg je alleen subsidie als ie door een erkent installatiebedrijf ge-installeerd is/wordt !?!?!?

voorwaarden volgens milieucentraal:

Voorwaarden subsidie warmtepomp

1
Je warmtepomp staat op de lijst van warmtepompen die in aanmerking komen voor subsidie.

2
Je hebt de warmtepomp na 1 januari 2016 gekocht. De warmtepomp is nieuw, je hebt een betaalbewijs en dat staat op jouw naam.

3
Je vraagt de subsidie voor de warmtepomp binnen 3 maanden na het tekenen van de offerte (de koopovereenkomst) aan.

4
Op het moment dat je de subsidie aanvraagt, is je warmtepomp betaald en in werking. Let op: het bedrijf dat je kozen hebt moet dus binnen 3 maanden na het tekenen van de offerte de warmtepomp plaatsen.

5
De warmtepomp is in Nederland geïnstalleerd.

6
Je mag niet de warmtepomp binnen een jaar na de datum van de subsidiebeslissing verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Stef87 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:45:
[...]

Ja dat viel mij ook al op, vandaag belde een mv. van techneco om iemand te laten kijken voor opties in ons huis.

Ze reageerde niet op het feit dat de elga (buitenproportioneel) duurder was geworden..!

Helaas is je voordeel er dan snel vanaf
Los gekocht bij : http://www.duurzame-energ...warmtepomp-techneco-elga/
Kost ie nog steeds hetzelfde als vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:20

blitzkrieg

Whoop Whoop!

amarkest schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 14:57:
ff een aandachtspuntje bij aanschaf van een warmtepomp.

m.i. krijg je alleen subsidie als ie door een erkent installatiebedrijf ge-installeerd is/wordt !?!?!?2
Je hebt de warmtepomp na 1 januari 2016 gekocht. De warmtepomp is nieuw, je hebt een betaalbewijs en

voorwaarden volgens milieucentraal:

Voorwaarden subsidie warmtepomp

1
Je warmtepomp staat op de lijst van warmtepompen die in aanmerking komen voor subsidie.

dat staat op jouw naam.

3
Je vraagt de subsidie voor de warmtepomp binnen 3 maanden na het tekenen van de offerte (de koopovereenkomst) aan.

4
Op het moment dat je de subsidie aanvraagt, is je warmtepomp betaald en in werking. Let op: het bedrijf dat je kozen hebt moet dus binnen 3 maanden na het tekenen van de offerte de warmtepomp plaatsen.

5
De warmtepomp is in Nederland geïnstalleerd.

6
Je mag niet de warmtepomp binnen een jaar na de datum van de subsidiebeslissing verwijderen.
Volgens mij gaat milieucentraal er gewoon van uit dat iedereen te simpel is het zelf te doen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
blitzkrieg schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:04:
[...]

Volgens mij gaat milieucentraal er gewoon van uit dat iedereen te simpel is het zelf te doen.
Ik snap ook niet waarom dit niet laagdrempelig gemaakt word, waarschijnlijk krijgt iemand een bonus omdat de werkgelegenheid aangejaagd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Q1Q
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

https://mijn.rvo.nl/inves...e-isde-particulieren-2016

Hier staat dat niet: ;)

Voorwaarden

U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Q1Q schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 16:38:
https://mijn.rvo.nl/inves...e-isde-particulieren-2016

Hier staat dat niet: ;)

Voorwaarden

U komt als particulier in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als u voldoet aan de volgende voorwaarden:

U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
U heeft de investering al gedaan voordat u een subsidieaanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is betaald, geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
MAW je mag de boel gewoon zelf installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Uit onderstaande grafieken blijkt dat het opgenomen vermogen van de Panasonics helemaal niet zo hoog is. Waarom dit dan toch zo hoog afgezekerd moet worden is mij een raadsel.

WH-SDC05E3E5-WH-UD05EE5
Afbeeldingslocatie: http://energiepionier.luukonline.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/WH-SDC05E3E5-WH-UD05EE5.jpg

WH-SDC07F3E5-WH-UD07FE5
Afbeeldingslocatie: http://energiepionier.luukonline.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/WH-SDC07F3E5-WH-UD07FE5.jpg

Het vermogen van de 5 kW versie blijft ook bij -15 nog 4200 W. Een dermate klein verschil dat ik meer neig naar de 5 kW versie nu. Koevlaas merkt wel terecht op dat een kleinere unit wel meer defrosts doet. Hierdoor blijft er misschien effectief een stuk minder over.

[ Voor 1% gewijzigd door Beatman op 12-01-2016 19:27 . Reden: merk toegevoegd voor de duidelijkheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 30-09 07:14
Daarom ben ik gaan kijken naar de Mitsubishi PUHZ-SW75VHA

dat scheeld al 2,5KW bij -3
Heating*1
(A-3/W35)

7.0 KW
2.24 power input
3.12 COP

https://heating.mitsubish...(FTC4)%20-%20MAR%2013.pdf

Over de automaat , ik denk dat een B20 ook wel voldoet,
Als je de curves er bij pakt mag je die behoorlijk overbelast gedurende een korte periode.
http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm

dit is wel temperatuurs afhankelijk
ed automaat vrij in de kast of ingebouwd tussen andere (belaste) automaten. ook maakt het iets uit wat voor afgaande kabel je op de automaat zet, een 6mm2 trekt iets meer warmte er uit dan een 2,5mm2
( iets latere thermische afschakeling )

dat je hoofdzekering er uit kan gaan bij sluiting klopt.
echter door overbelasting zal dit niet zo snel gebeuren, normale apparaten ( wasmachine ec) vragen zelden langdurig veel vermogen

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wodan89 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:02:

dat scheeld al 2,5KW bij -3
Heating*1
(A-3/W35)

7.0 KW
2.24 power input
3.12 COP

https://heating.mitsubish...(FTC4)%20-%20MAR%2013.pdf

Over de automaat , ik denk dat een B20 ook wel voldoet,
Als je de curves er bij pakt mag je die behoorlijk overbelast gedurende een korte periode.
http://www.schaapbliksem.nl/aarding/info/info_automaten.htm

dit is wel temperatuurs afhankelijk
ed automaat vrij in de kast of ingebouwd tussen andere (belaste) automaten. ook maakt het iets uit wat voor afgaande kabel je op de automaat zet, een 6mm2 trekt iets meer warmte er uit dan een 2,5mm2
( iets latere thermische afschakeling )

dat je hoofdzekering er uit kan gaan bij sluiting klopt.
echter door overbelasting zal dit niet zo snel gebeuren, normale apparaten ( wasmachine ec) vragen zelden langdurig veel vermogen
CrazyHarrie heeft deze WP, die neemt max 3900 Wac dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Wodan89 schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 20:02:
Zo te zien in de service manuals hebben de mitsubishi's dipswitches waar je de grootte van de zekering in kunt stellen. 25, 20 of 16 A. Kennelijk kan de WP daar dan toch rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Ik ben aan het kijken naar de Panasonic Aquarea 5KW of 7KW (PDF) maar ook die heeft zo'n rare afzekerwaarde van: "Aanbevolen afzekerwaarde Voeding 1 / 2 = 30A / 30A"

Toch raar als je dan maar een 1x40A hoofdzekering... Hoe willen ze dat doen op 1 fase aansluitingen en wat is aanbevolen in hun ogen De 3 fase moeten op 16A / 16A afgezekerd worden. Of ze gaan voor zekerheid?

p.s. het laten afsluiten van gas bij Liander kost tegenwoordig ook veel geld: 605 euro per 1 januari. Ze zijn niet wijs en mijn klacht daarover is in behandeling mocht het zover komen...

[ Voor 18% gewijzigd door Pascal Saul op 12-01-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:50
mkleinman schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:48:
[...]

De gasleiding hoger dan 100 graden? Dat heb ik hier nog nooit gezien. Ik heb een sensor op de gasleiding zitten. Hoogste hier is 65 graden. 100 graden lijkt me ongezond voor de R410a
Ik ga binnenkrt met zwarte tape op de leiding meten, (Tip mede forumleden) om nogmaals te gaan meten.
heb afgelopen vrijdag door monteur Techneco vorstbeveiliging laten verwijderen dze gaf aan dat eea optimaal werkt,
Wordt vevolgt.... :)

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Pascal Saul schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 22:24:
Ik ben aan het kijken naar de Panasonic Aquarea 5KW of 7KW (PDF) maar ook die heeft zo'n rare afzekerwaarde van: "Aanbevolen afzekerwaarde Voeding 1 / 2 = 30A / 30A"

Toch raar als je dan maar een 1x40A hoofdzekering... Hoe willen ze dat doen op 1 fase aansluitingen en wat is aanbevolen in hun ogen De 3 fase moeten op 16A / 16A afgezekerd worden. Of ze gaan voor zekerheid?

p.s. het laten afsluiten van gas bij Liander kost tegenwoordig ook veel geld: 605 euro per 1 januari. Ze zijn niet wijs en mijn klacht daarover is in behandeling mocht het zover komen...
Op een duits forum wordt gesproken over 2x16A wanneer alles full pull moet kunnen draaien. Die 2e 16A is voor iets wat met vorstbeveiliging te maken heeft en wordt volgens mij door bijna niemand aangesloten. Ik zal het fijne er nog even van opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdf
Nieuwste lijst. Zie er geen leuke nieuwkomers tussen.
Wel dat er een hoop van categorie veranderd zijn. Kijk maar eens tussen de hybrides

Zoals beloofd nog een referentie naar wat die 2e aansluiting doet op de 5KW mono van panasonic. http://aquarea.smallsolut...smaterial#Stromversorgung lees vooral de rest ook even. Desnoods met vertaalfuncti van chrome of google.

[ Voor 55% gewijzigd door Appie Heijn op 13-01-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Beatman schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 08:45:
[...]

[afbeelding]

Groot obstakel voor warmtepomp als voledige vervanger van gas zijn de belachelijk hoge capaciteits tarieven in Nederland.
Zo kost 3x35A bijna 550 euro per jaar extra en bij een 3x50A is dat iets meer dan 1000 euro.
Dat is wel heel veel geld om af en toe een piek op te kunnen vangen.

[ Voor 4% gewijzigd door Carbon op 13-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Ik schrok even van dit bedrag, maar het valt wel mee: Liander heeft verschillende opties. Het daadwerkelijk fysiek verwijderen van de gasaansluiting is inderdaad duur, maar "LD afsluiting inpandig, via vergrendeling gaskraan/ meterbeugel" kost 'maar' €117,37 incl. BTW. Heraansluiten kost vervolgens hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
€117,34 is nog wel uit te legegn door Liander schat ik zo in, stukje administratie, stukje planning, voorrijkosten en een half uurtje werk. Dan zit je zo op een dergelijk bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Crosspost uit Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp

Zojuist met Inventum gebeld omdat ik er ook geen fluit meer van snap.
Het blijkt dat Inventum zeer binnenkort doorstroomboilers op de markt brengt met 4, 6 of 8 kW (of 2, 4, 6 kW dit is mij niet helemaal duidelijk)
De All-E oplossingen zijn dus een combinatie van deze doorstroomboiler + Ecolution.

Wat betreft de Ecolution Combi50 (dus zonder All-E), deze moet nog steeds door RVO aan de lijst toegevoegd worden en zal dan onder de hybride apparaten vallen en dus ongeveer 1000 euro subsidie krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Bram-Bos schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:10:
[...]

Ik schrok even van dit bedrag, maar het valt wel mee: Liander heeft verschillende opties. Het daadwerkelijk fysiek verwijderen van de gasaansluiting is inderdaad duur, maar "LD afsluiting inpandig, via vergrendeling gaskraan/ meterbeugel" kost 'maar' €117,37 incl. BTW. Heraansluiten kost vervolgens hetzelfde.
Dat kon de vrouw van de servicedesk van ze ook niet vertellen... Die begon over hetzelfde bedrag... Lekker geregeld daar! Ja, dit is een prima bedrag op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Pascal Saul schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:20:
[...]
Dat kon de vrouw van de servicedesk van ze ook niet vertellen... Die begon over hetzelfde bedrag... Lekker geregeld daar! Ja, dit is een prima bedrag op zich.
Even doorzoeken op hun website had ook geholpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
k_delaat schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:30:

Het blijkt dat Inventum zeer binnenkort doorstroomboilers op de markt brengt met 4, 6 of 8 kW (of 2, 4, 6 kW dit is mij niet helemaal duidelijk)
De All-E oplossingen zijn dus een combinatie van deze doorstroomboiler + Ecolution.
het is of een doorstroom apparaat (dus een apparaat zonder opslag, pas op het moment dat er warmt water vraag is word er verwarmt, nadeel is dat je al snel erg veel elektra(W) voor een korte tijd(h) nodig hebt.)
of het is een boiler (dus een apparaat met opslag, en warmte productie kan nu langzaam over een lagere tijd(h) worden gedaan met minder elekta(W)).

als je dan weer kijkt naar kWh waar in je afrekent, maken de 2 systemen niet heel veel uit.
(ik wil het niet te moeilijk maken, dus laat wel wat factoren buiten beschouwing.
ik versimpel een beetje voor je om dit stukje te kunnen begrijpen.
dus begrijp dit stuk eerst, dan kan ik het 2de stuk wel later uit leggen. ;) )

wat doet inventum nu. (ze zijn niet echt stom daar, werken wel wat mensen met verstand van zaken. ;) )
ze leveren de ecolution combi.
en doen daar deze:
https://www.warmteservice...tijd-4%3A39%29/p/18253805
of deze:
https://www.warmteservice...3A39-1%3A41%29/p/18255505
of deze:
https://www.warmteservice...tijd-1%3A56%29/p/18254605
er bij.
welke je nodig hebt is een beetje specifiek aan je persoonlijke situatie.
(denk aan heb je een 2 standen meter voor dag/nacht stroom of andere beperkingen/mogelijkheden.)

bij de volgende berekening ga ik even uit van deze volgende boiler.
https://www.warmteservice...tijd-1%3A56%29/p/18254605
(ik moet iets kiezen, maakt mij verder niet veel uit welke.)
die heeft een Opwarmtijd van 1:56 / 60 °C.
wat betekend dat je 80l water van 10 graden naar 60 graden brengt in 116 minuten.
stel je pakt een douche en gebruikt 50l heet water.
de boiler word dan weer aangevuld met warm water van de ecolution en die is geen 10 graden maar 50 graden.
dus 116 minuten / ( 60graden - 10 graden) * ( 60 graden - 50 graden van ecolution) = 23,2 minuten is de boiler weer op temperatuur.
(ik vind dit wat over kill, maar goed het kan.)

nu is 50l warm water op 60 graden best veel voor een douche beurt.
je doucht niet met 60 graden warm water maar de meeste doen dit op +/-38 graden.
dus ook hier.
50liter / 38 graden * 60 graden = +/- 79 liter douche water.

neem een standaard douche kop van 7liter per minuut en je kunt 79l / 7l/m = 11 minuten douchen.
(natuurlijk heeft het systeem in tussen tijd het water weer kunnen verwarmen, maar ik probeer het simpel te houden.)

oke dan nu de vraag, kopt dit?
Wat betreft de Ecolution Combi50 (dus zonder All-E), deze moet nog steeds door RVO aan de lijst toegevoegd worden en zal dan onder de hybride apparaten vallen en dus ongeveer 1000 euro subsidie krijgen.
ik weet het niet. :?
is gewoon onduidelijk, de inventum ecolution solo staat ook in de lijst en krijgt ook het volle pont van 2300€
is het wel zo, dan is een boiler kopen van +/- 800-900€ een nobrainer want je krijgt er 1300€ extra subsidie op.

oke, ik zie nu dat de lijst is veranderd.
ik had het wel verwacht, wand ik vond het al vreemd op deze manier.
het is dus waarschijnlijk een nobrainer geworden om een boiler er bij te kopen.
de combi staat nog niet in de lijst, maar waarschijnlijk krijg je maar een 1000€ zonder boiler.
en een 2300€ met boiler, en een boiler hoeft niet duurder te zijn als 800-900€.

dit verhaal kun je dan nog 1 level hoger tillen (als wat inventum doet. ;) )
stel je neemt niet de standaart inventum boiler.
maar een boiler met een extra spiraal er in.
b.v. (oke sorrie dit is geen goed voorbeeld, met deze krijg je waarschijnlijk geen subsidie want geen energie label, maar even verder zoeken en dan krijg je het wel, dit is maar een voorbeeld om het duidelijk te maken.)
http://elektrischeboiler....rische-CV-Boiler-80-liter
dan kun je ook nog eens mee doen aan deze subsidie.
http://www.rvo.nl/subsidi...sen-aan-zonneboilers-isde
(heb je al een zonneboiler, geen probleem, is ook op te lossen.)
je moet dan wel even goed zoeken in deze lijst met zonneboiler controllers naar 1 die 2 boilers kan aan sturen.
http://www.steca.com/inde...ture_differential_control
je hebt dan 1 boiler voor de ecolution (die je met een meng kraan in temperatuur moet verlagen)
en 1 boiler na de ecolution.
je hebt dan geen gas meer nodig voor warm water, en het gas gebruik voor verwarming word een stuk lager.

pfff, kun je het volgen?

edit:
oke, ik check net de lijst.
en zie grote verandering in het verhaal.
ik ga mijn verhaal nu aan passen zodat het weer klopt met de laatste gegevens.
even geduld a.u.b.

edit2:
zo aangepast tot de lijst van 12 januari. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 13-01-2016 11:55 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Inventum All - E Ecolution Solo 4kW € 2.300 KA01703
Inventum All - E Ecolution Solo 6kW € 2.150 KA01705
Inventum All - E Ecolution Solo 8kW € 2.000 KA01707

Maar wat zijn al deze versies dan? Volgens mij zijn er maar 2 smaken ecolution, een Solo en een Combi, alleen voor de subsidieregeling hebben de Inventum boefjes er nog een elec boiler aan vast geknoopt. Resulterende in:

Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 6kW € 2.150 KA01704
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 8kW € 2.000 KA01706

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:58:

Maar wat zijn al deze versies dan? Volgens mij zijn er maar 2 smaken ecolution, een Solo en een Combi, alleen voor de subsidieregeling hebben de Inventum boefjes er nog een elec boiler aan vast geknoopt. Resulterende in:

Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 6kW € 2.150 KA01704
Inventum All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler 8kW € 2.000 KA01706
jep.

neem een ecolution combi/solo dan heb je 1,4kW.
hang er een boiler bij van 2,72kW.
en je hebt een systeem van 4.15kW afgerond is dat 4kW. ;)

maar boefjes, nee sorrie dat is het niet.
vergis je niet in andere systemen die daar tussen staan.
neem de warmtepomp boilers.
die verwarmen vaak ook alleen maar tot 50 graden, en verwarmen dan de rest met ook een elektrische element met een cop van 1.
(als je dan een korte douche pakt, is de boiler niet genoeg afgekoeld en kan de warmte pomp nog niks doen en doe je alles elektrisch met een cop van 1.)
dus de inventum oplossing is misschien wel beter zelfs. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 13-01-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19:11
k_delaat schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 10:30:

Ik ben benieuwd. Die "All-E" varianten moeten bedoeld zijn om zonder gasketel te functioneren, anders zouden ze ook weer onder de hybrides vallen. En dat zou dan toch betekenen dat het echt om een compleet nieuw product gaat met een veel zwaardere warmtepomp? Simpelweg de toevoeging van een COP=1 doorstomertje of boiler aan de huidige ecolution zou een dramatische overall COP geven lijkt mij.*

* Edit: als dat bedoeld is om de WP als stand alone ruimteverwarming in te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door marcel3 op 13-01-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:08:
[...]
Ik ben benieuwd. Die "All-E" varianten moeten bedoeld zijn om zonder gasketel te functioneren, anders zouden ze ook weer onder de hybrides vallen. En dat zou dan toch betekenen dat het echt om een compleet nieuw product gaat met een veel zwaardere warmtepomp? Simpelweg de toevoeging van een COP=1 doorstomertje aan de huidige ecolution zou een dramatische overall COP geven lijkt mij.
dit is vrij normaal met de meeste warmte pomp systemen.
er zijn er maar een paar die wel hoge temperaturen kunnen leveren, de rest doet het laatste stukje verwarmen gewoon met een cop van 1.
(vaak zie je dat er een anti legionella programma aanwezig is.
dus 1x per week word de temperatuur verhoogt met een cop van 1 naar een graad of 60.)

warm tap water maken is het moeilijkste onderdeel van een warmte pomp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
migjes schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:11:
[...]

dit is vrij normaal met de meeste warmte pomp systemen.
er zijn er maar een paar die wel hoge temperaturen kunnen leveren, de rest doet het laatste stukje verwarmen gewoon met een cop van 1.
(vaak zie je dat er een anti legionella programma aanwezig is.
dus 1x per week word de temperatuur verhoogt met een cop van 1 naar een graad of 60.)

warm tap water maken is het moeilijkste onderdeel van een warmte pomp. ;)
zeker. De verwarring zit hem er bij mij nog in hoe Inventum op deze manier het voor elkaar zou krijgen om dit als niet-hybride systeem te laten opnemen op de RVO lijst. Voor ruimteverwarming zou je altijd nog een gasketel(=hybride) nodig hebben toch?

[ Voor 5% gewijzigd door marcel3 op 13-01-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@migjes
Ja dat begrijp ik allemaal, maar wat ik bedoel te vragen is:
Dit zijn toch boiler loze ecolutions waar ook geen externe boiler aan toegevoegd is? Technisch kan dat sowieso niet op een Solo dacht ik. Maar welke 3 verschillende producten zijn dit? Ik zie maar 1 Ecolution Solo op de website van inventum.

De kracht van de Ecolution zit hem niet echt in het WW gedeelte voor mij, het zou een leuke aanvulling zijn op een Pana Mono 5kW, echter is het prijsverschil tussen de Combi en Solo dermate gering dat je eigenlijk altijd de Solo wil hebben. Ik zit zelf echter niet te wachten op een 3e boiler in huis dus hoop ik dat de ecolution combi zonder externe boiler ook op de lijst komt.

@marcel3
Op zich zodra er iets van gas op de unit in de lijst kan worden aangesloten is het automatisch hybride volgens mij.

[ Voor 25% gewijzigd door Appie Heijn op 13-01-2016 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Carbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 09:55:
[...]

Groot obstakel voor warmtepomp als voledige vervanger van gas zijn de belachelijk hoge capaciteits tarieven in Nederland.
Zo kost 3x35A bijna 550 euro per jaar extra en bij een 3x50A is dat iets meer dan 1000 euro.
Dat is wel heel veel geld om af en toe een piek op te kunnen vangen.
Ik heb even bij Alklima nagevraagd of de 7,5 kW versie afgezekerd mag worden op 16A en wat de gevolgen dan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:12:
[...]

zeker. De verwarring zit hem er bij mij nog in hoe Inventum op deze manier het voor elkaar zou krijgen om dit als niet-hybride systeem te laten opnemen op de RVO lijst. Voor ruimteverwarming zou je altijd nog een gasketel(=hybride) nodig hebben toch?
Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:14:
@migjes
Dit zijn toch boiler loze ecolutions waar ook geen externe boiler aan toegevoegd is? Technisch kan dat sowieso niet op een Solo dacht ik. Maar welke 3 verschillende producten zijn dit? Ik zie maar 1 Ecolution Solo op de website van inventum.

@marcel3
Op zich zodra er iets van gas op de unit in de lijst kan worden aangesloten is het automatisch hybride volgens mij.
ik weet ook nog niet hoe er precies beredeneerd word door de rvo.

maar zodra je een ecolution hebt of dat nu een solo (zonder interne boiler) of een combi (met interne boiler) hebt, en je verwarmt dan nog na met een externe boiler dan is je tapwater niet meer hybride.

je verwarming is dan nog wel hybride.
(hier zit dan wel de grootste gas besparing. ;) )

als je dan al ziet hoe moeilijk tweakers het verhaal vinden, wat denk jij dat die "simpele" ambtenaren * het er mee hebben.
ik verwacht nog wel wat wijzigingen in de lijst voordat het allemaal definitief is.
opmerkelijk is het wel ja. :?

*) ik wens hier niet mee te zeggen dat ambtenaren dom zijn of onkundig.
het verhaal is ook erg ingewikkeld en veel haken en ogen.
een foutje is zo gemaakt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
OK, dit staat er op de site van Inventum zelf:
"De Inventum Ecolution ventilatiewarmtepompen kunnen een belangrijke bijdrage aan leveren aan deze nieuwe normen. In onze woningen van gisteren als een hybride (hierbij werken cv-ketel en warmtepomp samen voor het beste resultaat) of bij de woningen van morgen waar deze kleine warmtepomp zelfs het geheel voor zijn rekening neemt als een All Electric oplossing.""

Dus ofwel het gaat om een geheel nieuwe WP (onwaarschijnlijk), of het is dezelfde tamme 1kW warmtepomp die uitsluitend bedoeld is voor ruimteverwarming "voor de woning van morgen". In dat laatste geval lijkt het me volledig onterecht dat daar dikke subsidies tegenaan worden gesmeten. Het verwarmen van (bijna) passiefhuizen is niet waar de uitdaging/winst zit de komende jaren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
Bram-Bos schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 11:29:
[...]

Even doorzoeken op hun website had ook geholpen...
Dat heb ik gedaan en daarom kwam ik op die links uit... Gewoon via hun eigen wizard... Laten we het er maar ophouden dat het er niet echt duidelijk op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel3 schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:29:
OK, dit staat er op de site van Inventum zelf:
"De Inventum Ecolution ventilatiewarmtepompen kunnen een belangrijke bijdrage aan leveren aan deze nieuwe normen. In onze woningen van gisteren als een hybride (hierbij werken cv-ketel en warmtepomp samen voor het beste resultaat) of bij de woningen van morgen waar deze kleine warmtepomp zelfs het geheel voor zijn rekening neemt als een All Electric oplossing.""

Dus ofwel het gaat om een geheel nieuwe WP (onwaarschijnlijk), of het is dezelfde tamme 1kW warmtepomp die uitsluitend bedoeld is voor ruimteverwarming "voor de woning van morgen". In dat laatste geval lijkt het me volledig onterecht dat daar dikke subsidies tegenaan worden gesmeten. Het verwarmen van (bijna) passiefhuizen is niet waar de uitdaging/winst zit de komende jaren lijkt me.
subsidie is zoizo stom.
het word al snel een compromis tussen politieke partijen met de vreemdste regels en uitzonderingen.
het is bijna een loterij waar we zelf voor betalen.
(en de politiek kan het voor elkaar krijgen om iets te subsidiëren het 1ne jaar en dan weer de regels het jaar er op zo veranderen dat het te niet word gedaan. 8)7 )

maar het is gewoon de zelfde warmte pomp als dat het eerst was van 1,4kW.
maar als je dat in een passief huis hangt krijg je het huis er niet mee warm gestookt.
niet dat 1,4kW te weinig vermogen is, maar het zuigt de warmte ook uit het huis.
het is een ventilatie unit, niet meer en niet minder.
de lucht die normaal met 20 graden naar buiten gaat, gaat dan met 4 graden naar buiten.
(dit om er voor te zorgen dat hij geen defrost nodig heeft, dat kan hij niet)
dus zodra de temperatuur <4 graden, dan koelt het huis juist af met de warmte pomp.
maar zie dat relatief, met een gewone ventilator koet het huis al af met 1 graad verschil tussen huiskamer temperatuur en buiten.
dus nog steeds een hele mooie prestatie. ;)

(oke er is ook nog een grens bij de 17 graden huiskamer temperatuur.
de ecolution moet ook nog minimaal 17 graden huiskamer lucht af zuigen.
dit is helemaal niet zo erg als het klinkt, de huiskamer wil toch al op temperatuur houden worden, wat dan ook erg goed lukt met een apparaat van 1,4kW er bij.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:39
migjes schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:25:
[...]

[...]

ik weet ook nog niet hoe er precies beredeneerd word door de rvo.

maar zodra je een ecolution hebt of dat nu een solo (zonder interne boiler) of een combi (met interne boiler) hebt, en je verwarmt dan nog na met een externe boiler dan is je tapwater niet meer hybride.

je verwarming is dan nog wel hybride.
(hier zit dan wel de grootste gas besparing. ;) )

als je dan al ziet hoe moeilijk tweakers het verhaal vinden, wat denk jij dat die "simpele" ambtenaren * het er mee hebben.
ik verwacht nog wel wat wijzigingen in de lijst voordat het allemaal definitief is.
opmerkelijk is het wel ja. :?

*) ik wens hier niet mee te zeggen dat ambtenaren dom zijn of onkundig.
het verhaal is ook erg ingewikkeld en veel haken en ogen.
een foutje is zo gemaakt. ;)
Het wordt er inderdaad allemaal niet duidelijker op..
Ik wil zelf kiezen tussen de Inventum Ecolution en de Itho Daalderop HP Cube.
Nu staat er op de site van Itho dat de subsidie 1200 euro is, maar op de ISDE lijst staat 1000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Onderstaande heb ik in de handleiding van de mitsubishi PUHZ SW75VHA gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://energiepionier.luukonline.nl/wp-content/uploads/sites/5/2016/01/Dipswitch-PUHZ-SW75.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
remmuz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:04:
[...]

Het wordt er inderdaad allemaal niet duidelijker op..
Ik wil zelf kiezen tussen de Inventum Ecolution en de Itho Daalderop HP Cube.
Nu staat er op de site van Itho dat de subsidie 1200 euro is, maar op de ISDE lijst staat 1000 euro?
ik zou die 2 niet tegen elkaar zetten eerlijk gezegd. :?
is een beetje persoonlijk of je een appel of een peer lekkerder vind?

ecolution combi is leuk om warm tapwater te maken en een beetje (stiekem nog best veel) gas te besparen.
HP Cube is een warmte pomp die leunt op een gas ketel geen tapwater puur ruimte verwarming. (vervang deze door een Techneco elga, en dan zonder beveiliging zodat hij ook door stookt als het koud is buiten en je bent beter af. is meer een tweakers oplossing, dus moet je wel willen.)

veel verschil is er verder niet tussen die 2.

maar er zitten veel persoonlijke keuzes bij, dus zie het wel wat relatief en eet de soep niet zo heet als ik hem opdien. ;)

ik zou het verhaal van itho niet volgen. (dat is marketing/reklame, vaak iets te zonnig)
de lijst van ISDE is leidend, maar kan aangepast worden na maten de tijd verder gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 13-01-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 14:39
migjes schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:15:
[...]

ik zou die 2 niet tegen elkaar zetten eerlijk gezegd. :?
is een beetje persoonlijk of je een appel of een peer lekkerder vind?

ecolution combi is leuk om warm tapwater te maken en een beetje (stiekem nog best veel) gas te besparen.
HP Cube is een warmte pomp die leunt op een gas ketel geen tapwater puur ruimte verwarming. (vervang deze door een Techneco elga, en dan zonder beveiliging zodat hij ook door stookt als het koud is buiten en je bent beter af.)

veel verschil is er verder niet tussen die 2.

maar er zitten veel persoonlijke keuzes bij, dus zie het wel wat relatief en eet de soep niet zo heet als ik hem opdien. ;)

ik zou het verhaal van itho niet volgen. (dat is marketing/reklame, vaak iets te zonnig)
de lijst van ISDE is leidend, maar kan aangepast worden na maten de tijd verder gaat.
Volgens mij zijn de Ecolution Solo en de HP Cube allebei warmtepompen die ventilatie lucht gebruiken om de CV ketel te ondersteunen voor ruimte verwarming?
Ze leveren geen van beiden genoeg warmte om zonder CV ketel af te kunnen. Bijna identieke apparaten dus.

De Ecolution Combi heeft inderdaad de mogelijkheid om ook tapwater te verwarmen, dat vind ik dan wel weer interessant, maar dan heb je ook maar 50 liter water. Dus ook daar kun je niet zonder CV ketel (of andere ondersteuning)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 12:14:
@migjes
[...]

Ik zit zelf echter niet te wachten op een 3e boiler in huis dus hoop ik dat de ecolution combi zonder externe boiler ook op de lijst komt.
[...]
Volgens Inventum zit er dus verschil tussen deze 3 opties mbt de nog uit te brengen doorstroom verwarmer.
De ecolution combi zonder externe boiler moet volgens Inventum nog toegevoegd worden aan de lijst, subsidie zal 1000 euro zijn.

@migjes:
Wat betreft je verhaal met boilers begrijp ik volledig, maar is niet zoals Inventum het bedoelt op de ISDE lijst. Er staat namelijk 3x dezelfde beschrijving van een "All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler" echter met verschillende vermogens en subsidies. De subsidie is afhankelijk van het energie label (+150 voor A+, +300 voor A++). Zoals ik het begrijp bestaan deze opties dus ook uit een doorstroom verwarmer + ecolution + boiler, waar de doorstroomverwarmer dus van vermogen veranderd.
Wellicht is de doorstroomverwarmer waar Inventum over spreekt geen SWW verwarmer, maar een CV verwarmer, om "de huizen van morgen" te kunnen verwarmen, voornamelijk met de Ecolution en bij de koudere dagen (<4 graden) de doorstroomverwarmer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
remmuz schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:32:
[...]

Volgens mij zijn de Ecolution Solo en de HP Cube allebei warmtepompen die ventilatie lucht gebruiken om de CV ketel te ondersteunen voor ruimte verwarming?
Ze leveren geen van beiden genoeg warmte om zonder CV ketel af te kunnen. Bijna identieke apparaten dus.

De Ecolution Combi heeft inderdaad de mogelijkheid om ook tapwater te verwarmen, dat vind ik dan wel weer interessant, maar dan heb je ook maar 50 liter water. Dus ook daar kun je niet zonder CV ketel (of andere ondersteuning)
we maken allebei een oepsje.
foutje is zo gemaakt zie je maar weer.

de HP Cube heeft meer lucht nodig om te kunnen werken als de ecolution.
(ongeveer 2x zoveel)
dus kan niet alleen maar ventileren dan tocht het wel heel erg in huis, dus die moet ook buiten lucht gebruiken.
(dit is dan wel combineer baar met de ventilatie lucht, moet je dan wel weer iets extra's voor hebben.
dat moet je zelf even opzoeken.
ik ging er even van uit dat hij 100% buitenlucht gebruikte.)
neemt verder niet weg dat een elga met zijn 5kW wel 2x zo krachtig is als de HP cube. ;)

de waarheid zit dus iets tussen ons 2 in, lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Beatman schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:10:
Onderstaande heb ik in de handleiding van de mitsubishi PUHZ SW75VHA gevonden:

[afbeelding]
Mocht je idd voor deze willen gaan. Ik heb er ook even naar gekeken.

Van de COP waarden wordt ik niet heel enthousiast:
A7W35 COP 4,4 met 8kW
A2W35 COP 3,4 met 7,5kW

Panasonic WH-MDC05F3E5
A7W35 COP 5,08 met 5kW output
A2W35 COP 3,75 met 4,8kW output

Enja een beetje extra vermogen is leuk...maar kostentechnisch?
Mitsubishi PUHZ-SW75VHA €3750 (zonder verzendkosten)
Panasonic WH-MDC05F3E5 €2700 (zonder verzendkosten)

Komt er bij de Mitsubishi nog een Stek monteur bij en meer werk uren(als je niet alles zelf doet) ivm losse buiten en binnen unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:54

Tazzios

..

...
Betalen om een dienst niet meer af te nemen is een wat vreemde situatie. De Geschillencommissie heeft zich hier ook al overgebogen:
crazyharrie in "Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp"

[ Voor 40% gewijzigd door Tazzios op 13-01-2016 13:51 . Reden: verkeerde geqoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:45:
[...]

Mocht je idd voor deze willen gaan. Ik heb er ook even naar gekeken.

Van de COP waarden wordt ik niet heel enthousiast:
A7W35 COP 4,4 met 8kW
A2W35 COP 3,4 met 7,5kW

Panasonic WH-MDC05F3E5
A7W35 COP 5,08 met 5kW output
A2W35 COP 3,75 met 4,8kW output

Enja een beetje extra vermogen is leuk...maar kostentechnisch?
Mitsubishi PUHZ-SW75VHA €3750 (zonder verzendkosten)
Panasonic WH-MDC05F3E5 €2700 (zonder verzendkosten)

Komt er bij de Mitsubishi nog een Stek monteur bij en meer werk uren(als je niet alles zelf doet) ivm losse buiten en binnen unit.
Je vergelijkt de mono met de split. De splits van Panasonic hebben de volgende COP:

5 kW A2/W35 COP 3,11
7 kW A2/W35 COP 3.34

Dan is de Mitsubishi in het voordeel. Ik zie het niet zo zitten alle leidingen naar buiten te trekken en een > 100 kg apparaat op het dak te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
k_delaat schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:44:
[...]

Volgens Inventum zit er dus verschil tussen deze 3 opties mbt de nog uit te brengen doorstroom verwarmer.
De ecolution combi zonder externe boiler moet volgens Inventum nog toegevoegd worden aan de lijst, subsidie zal 1000 euro zijn.
Pff jammer zeg, voor passieve huizen(als backup) snap ik het wel maar ik zou toch echt geen doorstromer in mijn CV systeem willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
k_delaat schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:44:
[...]
@migjes:
Wat betreft je verhaal met boilers begrijp ik volledig, maar is niet zoals Inventum het bedoelt op de ISDE lijst. Er staat namelijk 3x dezelfde beschrijving van een "All - E Ecolution Combi50 + 80L boiler" echter met verschillende vermogens en subsidies. De subsidie is afhankelijk van het energie label (+150 voor A+, +300 voor A++). Zoals ik het begrijp bestaan deze opties dus ook uit een doorstroom verwarmer + ecolution + boiler, waar de doorstroomverwarmer dus van vermogen veranderd.
Wellicht is de doorstroomverwarmer waar Inventum over spreekt geen SWW verwarmer, maar een CV verwarmer, om "de huizen van morgen" te kunnen verwarmen, voornamelijk met de Ecolution en bij de koudere dagen (<4 graden) de doorstroomverwarmer te gebruiken.
ik denk het van niet.
omdat als de ecolution een ventilatie lucht krijgt die kouder is als 17 graden, hij al stopt met de warmte pomp. :-(
dan is de lucht al te koud voor hem.
dan zou de cv verwarmer al moeten beginnen bij te springen als het kouder is als 17 graden buiten.
(met 17 graden buiten, natuurlijk maar een heel klein beetje, en met <4 graden moet hij het zelfs 100% bij springen.)

zodra je een doorstroom verwarmer wil gebruiken voor tapwater, denk er maar vast aan dat je een 3 fase wil, anders heb je wel erg weinig l/m. ;)
(dat gaat hard met de kW's, vergis je niet een cw3 gas ketel kan snel 20kW gebruiken, met elektra is dat precies het zelfde.)
voor ruimte verwarming is vaak een +/- 5kW al ruim voldoende.

het zou mooi zijn als er eens een doorstroomverwarmer komt die een variabele temperatuur in slikt en zich zelf daar op afstelt.
(ik heb ze nog niet gezien, alleen boilers krijgen dat voor elkaar)

dus ja er zijn wat onduidelijkheden.
maar ik verwacht geen nieuwe uitvindingen, anders hadden ze dat al lang gemeld.
dat laat de marketing afdeling niet zomaar voorbij schieten. ;)

(ik vermoed dat de lijst van de rvo gewoon nog niet klopt, en daar nog veel fouten in staan. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Beatman schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 13:53:
[...]

Je vergelijkt de mono met de split. De splits van Panasonic hebben de volgende COP:

5 kW A2/W35 COP 3,11
7 kW A2/W35 COP 3.34

Dan is de Mitsubishi in het voordeel. Ik zie het niet zo zitten alle leidingen naar buiten te trekken en een > 100 kg apparaat op het dak te zetten.
Een mono heeft niet meer/minder leidingen dan een split hoor, aanvoer en retour cv, bij de split gaat er alleen een ander goedje door.

Ik heb mijn collector van 36 buizen ook op het platte dak staan, dat gaat ook een aardig eind richting 100 kilo, met ballast zelfs nog veel meer.
migjes schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:08:
[...]

het zou mooi zijn als er eens een doorstroomverwarmer komt die een variabele temperatuur in slikt en zich zelf daar op afstelt.
Die zijn er al een hele hoop, of je er nou 30 of 40 graden aanvoer op zet, hij zal de ingestelde uitstroom altijd handhaven.

Net ook even een kleine berekening gemaakt.
Energiebehoefte 11136kWh (berekend met huidig gasverbruik-5% voor koken)

Bij een COP van 3: 742 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4: 556 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4,5: 495 euro aan elektrisch
Kosten gas met huidige tarieven voor mij geldende tarieven: 827 euro

Dus besparing met WP zal tussen de 85 en 332 per jaar zijn, dit is op basis van inkoop van stroom en met huidige tarieven. Ik verwacht zowieso een COP van boven de 4 te kunnen halen en ook de gasprijzen zullen nog wel stijgen. Al met al een goede business case denk ik. En dan hebben we het nog niet eens over milieu, eigen PV en Groningen gehad. :)

Bij gasverbruik onder de 500m3 nog eens 42 euro extra besparend

[ Voor 22% gewijzigd door Appie Heijn op 13-01-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 14:31:
[...]

Die zijn er al een hele hoop, of je er nou 30 of 40 graden aanvoer op zet, hij zal de ingestelde uitstroom altijd handhaven.
die valt tegen helaas, op 3 fase vind je al wat zo links en rechts
maar ook daar heb je wat vreemde oplossingen die niet altijd besparend zijn. ;)
maar je hebt gelijk, je moet nooit nooit zeggen, dat is altijd te gevaarlijk. ;)
Net ook even een kleine berekening gemaakt.
Energiebehoefte 11136kWh (berekend met huidig gasverbruik-5% voor koken)

Bij een COP van 3: 742 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4: 556 euro aan elektrisch
Bij een COP van 4,5: 495 euro aan elektrisch
Kosten gas met huidige tarieven voor mij geldende tarieven: 827 euro

Dus besparing met WP zal tussen de 85 en 332 per jaar zijn, dit is op basis van inkoop van stroom en met huidige tarieven. Ik verwacht zowieso een COP van boven de 4 te kunnen halen en ook de gasprijzen zullen nog wel stijgen. Al met al een goede business case denk ik. En dan hebben we het nog niet eens over milieu, eigen PV en Groningen gehad. :)

Bij gasverbruik onder de 500m3 nog eens 42 euro extra besparend
nette berekening,
reken maar op een cop van 4.
aanvoer is perfecte temperatuur voor Wp, en geen defrosts nodig en zo.
maar helaas niet voor het hele gedeelte, er blijft en stukje cop1 over?
(zie ik niet in je berekening, hou je er rekening mee?)

uiteindelijk denk ik dat je op ongeveer de zelfde kosten als met gas uit komt.
echt heel veel verschillen zal het allemaal niet zijn.
maar er is een maar, meer Wp op dak en het is weer snel een stuk goedkoper.
en ook ik zie Groningen graag minder beven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb gerekend met geen gemiddelde COP, er zullen dagen zijn dat je boven de 4,5 uit komt maar ook dagen dat je net boven de 3 uitkomt, zeker met warmwater bereiding gaat het wat naar beneden. In Duitsland waar het een stuk kouder is komt men op een gemiddeld uit van COP= 3,5 en zelfs hoger.

http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch
Filter maar eens op panasonic en dan leistungkW <6

[ Voor 18% gewijzigd door Appie Heijn op 13-01-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
[...]
Ik zat te denken aan een Clage CEX-U: die lijkt te kunnen wat jij en ik willen: verschillende temperaturen invoer slikken. Wel drie fasen nodig i.d.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

[...]

Zie: durchlauferhitzer

De electronisch geregelde versies doen precies wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Wellicht deze? http://www.kospel-shop.de...ctronic-lcd-55-90-kw.html
Je kan een maximale kW instellen(8 stappen). Volgens mij heb je er weinig aan maar ik laat hem maar even staan.

Zodra de nieuwe keuken met inductie komt zal ook de meterkast vernieuwd worden en 3x 25A aangesloten worden. Ik denk dat een Clage CEX-U 11-13,5 KW dan wel dekkend is.

Uitgevogeld met: http://econo.nl/Bereken/4...=35&Param3=45&Param4=12,5

[ Voor 162% gewijzigd door Appie Heijn op 13-01-2016 15:47 . Reden: niet kloppend zwamverhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Appie Heijn schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 15:09:
Wellicht deze? http://www.kospel-shop.de...ctronic-lcd-55-90-kw.html
Je kan een maximale kW instellen(8 stappen). Volgens mij heb je er weinig aan maar ik laat hem maar even staan.

Zodra de nieuwe keuken met inductie komt zal ook de meterkast vernieuwd worden en 3x 25A aangesloten worden. Ik denk dat een Clage CEX-U 11-13,5 KW dan wel dekkend is.
In de laagste stand is dat 11 / 3 = 3.6kW per fase!

Het maximale vermogen per fase (3x25A aansluiting) is 5,7kW, dat laat niet veel ruimte voor de andere grootverbruikers.

Ik zou het niet doen!
Waarom geen keukenboiler (of Quooker)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Ik twijfel op het moment tussen systemen van: Panasonic, Mitsubishi en Daikin. Naar ik begrijp alle 3 a merken op het gebied van lucht water warmtepompen. Ik wil de warmtepomp gaan gebruiken zonder backup van een cv ketel. Kortom hij moet ook in staat zijn in de winter mijn goed geïsoleerde huis warm te houden.

Prijzen lopen nauwelijks uiteen en zijn 100% vergelijkbaar. Helaas is het minder makkelijk om te vergelijken op het gebied van de rendementen die ze bieden en over de betrouwbaarheid/degelijkheid.
SCOP waarde zijn niet te vinden, COP waarde wel, maar niet overal bij verschillende temperaturen.

Welk merk zou jullie het meest aanspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Laatst online: 04-10 09:04
Alle 3 zijn goede merken, en data (cop etc) vergelijken is gewoon heel lastig omdat elke woning/ligging/temperatuur weer anders is.

Ik zelf ben tot nu toe zeer tevreden met de Mitshubishi, maar het is nog even afwachten op de echte koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:34
Na tips hier heb ik volgende week een afspraak met Ecolibrium voor meer informatie, ben erg benieuwd. Alvast bedankt.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ben wat testen aan het doen. Vloerverdeler zit nu helemaal dicht maar wel warmtevraag in de woonkamer. Mijn ELGA + Carrier is op dit moment aardig boos aan het worden.

Aanvoer: 40.5 graden, retour: 36,4 graden. . Gastemperatuur 69 graden.

Opgenomen vermogen 1331W bij 4.7 graden buiten

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:41
Ik kom mij hier ook maar eens melden met wat vragen. De lucht/water warmtepomp is zeer interessant geworden met de subsidie die sinds dit jaar gegeven wordt. Dit zou zomaar het zetje zijn dat nodig is om voor eens van de stadverwarming af te komen. Ik zal een korte situatieschets geven en ik hoop dat jullie dan wat advies kunnen geven. Deze situatie geldt voor mij ouders.

(Hoek)Woning is van 2000 en naar die standaard geïsoleerd. De hoofdverwarming is een pelletkachel (Rika Sumo), welke de complete benedenverdieping zeer comfortabel verwarmt. Hierdoor wordt er alleen stadverwarming afgenomen voor SWW en heel af en toe de verwarming in de badkamer. Verbruik is ongeveer 7GJ en hiervoor moet ongeveer €650,- per jaar betaald worden. Dit komt omdat vooral de vaste kosten van stadverwarming zeer hoog zijn.

Mijn ouders zijn met zijn nog maar met zijn tweeën thuis en de verwarming die nog aanwezig is op de eerste en tweede verdieping worden niet/nauwelijks gebruikt. Dit zou kunnen resulteren in een kleine warmtepomp, echter willen ze wel rekening houden met een toekomst, waarbij er wel een gezin (4pax) in het huis komt te wonen, die ook de radiatoren op de slaapkamers gebruiken. Beetje vervelend als je Nuon weer de stadsverwarming moet laten aansluiten.

Even een tussendoortje mbt de capaciteit. De warmtepomp bestaat uit twee delen. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de binnenunit de provisions for te geven voor een gezin en de buitenunit kleiner te houden??

Nu heb ik hier en daar wel gelezen dat Mitsubishi je van het is. De Ecodan als prima installatie en wanneer je echt het beste van het beste wilt, de Zubadan. Eisen zijn natuurlijk dat het warme water voor het douchen/wassen/kleine vaat beschikbaar is en dat de radiatoren op de vier slaapkamers en badkamer tijdens de koudere dagen gebruikt kunnen worden.

Ik moet toegeven dat ik het lastig vind om de vertaling van GJ naar een vermogen voor een warmtepomp te maken, vandaar dat ik hier om hulp kom vragen. Ik heb hier wel wat getallen aan energieverbruik zien langskomen en dan lijkt het er bijna op dat het niet interessant is om ipv stadsverwarming op elektra te gaan stoken. Er moet natuurlijk wel een terugverdien tijd zijn, want stadverwarming is een zeer comfortabele manier van het verkrijgen van warm water en comfort kan ingeruild worden voor €€.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 17:51:
Ben wat testen aan het doen. Vloerverdeler zit nu helemaal dicht maar wel warmtevraag in de woonkamer. Mijn ELGA + Carrier is op dit moment aardig boos aan het worden.

Aanvoer: 40.5 graden, retour: 36,4 graden. . Gastemperatuur 69 graden.

Opgenomen vermogen 1331W bij 4.7 graden buiten
Wat ben je aan het testen dan ? Maximale temp bij 4.7c buiten ?
Hoeveel defrosts heb je vandaag gehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
Lt-Crash schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 19:43:
Ik kom mij hier ook maar eens melden met wat vragen. De lucht/water warmtepomp is zeer interessant geworden met de subsidie die sinds dit jaar gegeven wordt. Dit zou zomaar het zetje zijn dat nodig is om voor eens van de stadverwarming af te komen. Ik zal een korte situatieschets geven en ik hoop dat jullie dan wat advies kunnen geven. Deze situatie geldt voor mij ouders.

(Hoek)Woning is van 2000 en naar die standaard geïsoleerd. De hoofdverwarming is een pelletkachel (Rika Sumo), welke de complete benedenverdieping zeer comfortabel verwarmt. Hierdoor wordt er alleen stadverwarming afgenomen voor SWW en heel af en toe de verwarming in de badkamer. Verbruik is ongeveer 7GJ en hiervoor moet ongeveer €650,- per jaar betaald worden. Dit komt omdat vooral de vaste kosten van stadverwarming zeer hoog zijn.

Mijn ouders zijn met zijn nog maar met zijn tweeën thuis en de verwarming die nog aanwezig is op de eerste en tweede verdieping worden niet/nauwelijks gebruikt. Dit zou kunnen resulteren in een kleine warmtepomp, echter willen ze wel rekening houden met een toekomst, waarbij er wel een gezin (4pax) in het huis komt te wonen, die ook de radiatoren op de slaapkamers gebruiken. Beetje vervelend als je Nuon weer de stadsverwarming moet laten aansluiten.

Even een tussendoortje mbt de capaciteit. De warmtepomp bestaat uit twee delen. Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld de binnenunit de provisions for te geven voor een gezin en de buitenunit kleiner te houden??

Nu heb ik hier en daar wel gelezen dat Mitsubishi je van het is. De Ecodan als prima installatie en wanneer je echt het beste van het beste wilt, de Zubadan. Eisen zijn natuurlijk dat het warme water voor het douchen/wassen/kleine vaat beschikbaar is en dat de radiatoren op de vier slaapkamers en badkamer tijdens de koudere dagen gebruikt kunnen worden.

Ik moet toegeven dat ik het lastig vind om de vertaling van GJ naar een vermogen voor een warmtepomp te maken, vandaar dat ik hier om hulp kom vragen. Ik heb hier wel wat getallen aan energieverbruik zien langskomen en dan lijkt het er bijna op dat het niet interessant is om ipv stadsverwarming op elektra te gaan stoken. Er moet natuurlijk wel een terugverdien tijd zijn, want stadverwarming is een zeer comfortabele manier van het verkrijgen van warm water en comfort kan ingeruild worden voor €€.
een warmtepomp boiler + een L/L airco lijkt een goede optie...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 16:57:
Alle 3 zijn goede merken, en data (cop etc) vergelijken is gewoon heel lastig omdat elke woning/ligging/temperatuur weer anders is.

Ik zelf ben tot nu toe zeer tevreden met de Mitshubishi, maar het is nog even afwachten op de echte koude dagen.
Niet helemaal waar, volgens mijn STEK kennis / monteur :

Daikin niet meer wat Daikin was, veel chinese onderdelen en slechte servicegraad.
Panasonic:onderdelen moeilijk te krijgen en gegevens kloppen niet naar de praktijk toe.
Mitsubishi Heavy = professional op alle gebieden.Gaan lang mee.
Mitsubishi electric: onderdelen goed te krijgen, maar prijzig, goede service. Gaan iets minder lang mee als Heavy.

De praktijk gaat het ooit uitwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:28
ik had mijn offerte voor de inventum ecolution combi al binnen en bij de cv al aan het inmeten waar hij moest komen te hangen nadat ik maandag op de lijst de subsidie van € 2300 zag staan.
Inmiddels erachter gekomen ( dankzij dit forum) dat dit dus niet klopt, erg verwarrend allemaal. Ik zoek nu naar een compleet systeem die mijn gas / cv ketel kan vervangen en met 200/ 300l ww boiler.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

*knip*

Polder PV heeft net een stadsverwarming overzicht van zijn verbruikop zijn website gezet, met omrekening van GJ

http://www.polderpv.nl/totaaloverzichten_YHWC.htm

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

In geval van jouw ouders, niet doen.
Ik heb de SV de deur uitgegooid met een verbruik van 30Gj per jaar.
Ik dek mijn gehele verbruik incl WP af met zonnepanelen, geen stroomkosten dus.
In geval van jou ouders, haal je nooit de tvt binnen redelijke termijn.

Nodig: WP + boiler + diverse materialen + monteren + electriciteitskosten... een no go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Toch even een waarschuwing voor iedereen die van plan is de CV ketel volledig te vervangen door een WP!

Lees eerst eens het volgende: Capaciteitstarief (warmtepomp-info.nl)

Conclusie In veel gevallen (WP 6kW - 10kW zonder piekregeling) zal een 3x25A niet voldoende zijn en moet je de aansluiting laten verzwaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 20:50:
[...]

In geval van jouw ouders, niet doen.
Ik heb de SV de deur uitgegooid met een verbruik van 30Gj per jaar.
Ik dek mijn gehele verbruik incl WP af met zonnepanelen, geen stroomkosten dus.
In geval van jou ouders, haal je nooit de tvt binnen redelijke termijn.

Nodig: WP + boiler + diverse materialen + monteren + electriciteitskosten... een no go.
Als ook de pelletkachel overbrugt moet worden is het wel degelijk interessant, mits de boel gevoed word door zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carbon schreef op woensdag 13 januari 2016 @ 21:06:
Toch even een waarschuwing voor iedereen die van plan is de CV ketel volledig te vervangen door een WP!

Lees eerst eens het volgende: Capaciteitstarief (warmtepomp-info.nl)

Conclusie In veel gevallen (WP >6kW zonder piekregeling) zal een 3x25A niet voldoende zijn en moet je de aansluiting laten verzwaren.
Valt in de praktijk erg mee, ik heb een 9 KW inverter WP die tot opheden bij lange na niet op z'n hoogste vermogen draait. Hoogste vermogens opname die ik gemeten heb is ca. 3100Wac. Na opwarmen van het cv water regelt de wp terug in vermogen om vervolgens in evenwicht verder te pruttelen.

Pagina: 1 ... 97 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.