Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.746 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
k_delaat schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:07:
[...]
Wat betreft die extra regeling, ik denk dat je hiermee de rf ontvanger en zender bedoelt, zo begrijp ik het uit de installatiehandleiding. Of eventueel het frame als je geen zware muur hebt om hem aan te bevestigen. Beide zijn optioneel mits je een zware muur hebt en een 3 standen schakelaar of relais gebruikt om van stand te wisselen.
Ik ben benieuwd. Als de subsidie inderdaad 2300€ is en ik dus maar zo'n 1000€ kwijt ben voor een ventilatiewarmtepomp is dat een betere inverstering lijkt mij dan de 400€ voor een ventilatiebox.
er zijn meerdere aansluit methodes.

ik zelf wil hem aan sluiten op een eigen thermostaat.
dan is het eigenlijk de bedoeling dat je de cv ketel via aan/uit op de ecolution aansluit.
maar dat vind ik niet een tof idee, mijn ketel heeft liever openterm (kan hij beter moduleren).
dus wil een schakeling maken die de huidige thermostaat van de cv ketel aan stuurt. (isense heeft een externe ingang ;) )
dan heb ik wat meer controle over de temperatuur wanneer de cv wel of niet bij springt. ;)
b.v. ecolution laten verwarmen tot de 21 graden, en de cv ketel tot een 19 graden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Oxellaar schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Als je buitendeel alleen koudemiddel bevat is dat geen probleem.
Maar je binnendeel moet gevacumeerd worden.

Stikstof en lucht(zuurstof) zijn niet condenseerbare gassen.
Ze doen dus niet mee aan het proces, maar liften wel mee.

Bij condenseren komt warmte vrij, voor verdampen is warmte nodig.
Beide gassen doen daar niet aan mee, daardoor zal je zuiggas te warm zijn en daardoor ook je persgas.
Je compressor krijgt dus veel hogere temperaturen en drukken te verwerken.

Daarnaast bevat lucht ook vocht, dat kan bevriezen in je expansieventiel.
Een expansieventiel opent en sluit in 500 tot wel 2000 stappen en heeft een doorlaat van maximaal 1mm
Dat zit dus zo verstopt.

Nogmaals....vacumeren MOET
Een mitsubishi binnendeel is geen plug and play en is dus niet gevacumeerd.

Je hebt het over, zonde van het gas....
Zodra je de kranen opent, zonder vacumeren, is al je koudemiddel direct afval.
Maar alleen de leidingen en stroom aangelegd.
3.5kg r410a als potentieel afval te laten lopen is toch te zonde, al lopen er massa's auto airco's leeg terwijl ik dit type.

volgende week een stek man de binnenunit laten vacumeren en de leidingen laten checken.

ben benieuwd van elektrische verwarming naar warmtepomp zal wel het een en ander schelen denk ik :*)

warmtepompboiler doet het op hetzelfde adres in elk geval prima. max 14kw per week nu en deze week 11kw, met toch aardige vorst (-5 overdag). Elektrisch element is nog niet aan geweest.
tov gewone boiler die 40/45kw per week erdoor brandde alvast een leuke besparing.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Jack schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 12:36:
[...]

Jerh heeft een 800L buffervat en had problemen met de gelaagdheid tijdens CV gebruik, zie hier:
https://gathering.tweaker...message/45119533#45119533

Dus wil je het goed doen, dan moet je SWW en CV scheiden (eigen vat of op een andere manier tapwater naverwarmen). Bij de meeste commerciële warmtepompen gaat het verwarmde water òf de CV leidingen in òf wordt gebruikt om een boiler op te warmen.
Indd gelaagheid verdwijnt hier snel. Heb wel een elektrische drieweg klep waar ik de systemen mee zou kunnen scheiden.
Wel in het achterhoofd houden dat ik alleen maar vloerverwarming heb, iets van 2300 meter, volgens de installateur met circa 300 liter inhoud, dus de retour is een koude plons. Zeker omdat op dit moment een aanvoer van 23 graden al voldoende is om het huis op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:02
jerh schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:50:
[...]

Indd gelaagheid verdwijnt hier snel. Heb wel een elektrische drieweg klep waar ik de systemen mee zou kunnen scheiden.
Wel in het achterhoofd houden dat ik alleen maar vloerverwarming heb, iets van 2300 meter, volgens de installateur met circa 300 liter inhoud, dus de retour is een koude plons. Zeker omdat op dit moment een aanvoer van 23 graden al voldoende is om het huis op temperatuur te houden.
dan kan heel veel warmte direct van de de collector, via de boiler, door naar de vloer.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-10 12:53
Wij zijn ook zoekende naar een nieuwe woning, en indien het mee te financieren met de hypotheek is, en uiteraard qua locatie mogelijk is, dan zou ik graag zonnepanelen en een L/W warmtepomp gaan gebruiken. Ik begreep van de Elga, dat deze ook kan koelen, is dit ook mogelijk met reguliere plaatradiatoren, of ga je dan last van condensatie krijgen? Ik ben wat L/W warmtepompen en PV installaties een complete nieuweling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22:00
EelcoB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:36:
Wij zijn ook zoekende naar een nieuwe woning, en indien het mee te financieren met de hypotheek is, en uiteraard qua locatie mogelijk is, dan zou ik graag zonnepanelen en een L/W warmtepomp gaan gebruiken. Ik begreep van de Elga, dat deze ook kan koelen, is dit ook mogelijk met reguliere plaatradiatoren, of ga je dan last van condensatie krijgen? Ik ben wat L/W warmtepompen en PV installaties een complete nieuweling.
Bij het verlagen van de temperatuur stijgt de relatieve luchtvochtigheid, waardoor dus eerder condensvorming ontstaat. Dit is het eerste waar je rekening mee moet houden.

Koeling via plaatradiatoren is haast onmogelijk. Als de temperatuur van de radiator in de zomer onder de ~18 graden komt gaat deze condenseren. Daarnaast is een bestaand huis niet uitgelegd op koeling, vanwege deze condens. Veelal zie je stalen ongeisoleerde en geen dampdichte buizen, condens maken deze buizen tot een roestig zooitje. Je zou de temperatuur van de plaatradiator omhoog kunnen doen, maar dan zal deze nauwelijks meer koelen.

Als je per se wilt koelen, zou ik een huis zoeken met vloerverwarming. Dan is het relatief eenvoudig, kwestie van de vloerverwarmingsverdeler aanpassen aan een niet stalen versie, zodat je geen condens en roestvorming krijgt. Ook dan nog moet je niet te ver willen koelen, 2 a 3 graden van de top af is al een mooi resultaat. Wil je meer, dan zul je ook moeten ontvochtingen. Dit kun je het makkelijkst bereiken via een lucht-lucht warmtepomp, in de zomer ook wel een split airco genoemd.

No offence naar de ELGA, maar staar je niet blind op dit apparaat omdat het hier een veelbesproken item is, met veel ELGA gebruikers. De mens is een kuddedier, maar heeft wel verschillende wensen. Bijna niemand hier koelt met de ELGA, terwijl het wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Het zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar geen must als je met relatief simpele middelen ook wat kan koelen.
Als je dat zou willen doen, zal het neerkomen op of een losse airco, of radiatoren vervangen voor convectie radiatoren als ik het goed gelezen heb in het topic.

Een aantal van de woningen die we op het oog hebben, hebben vloerverwarming, maar in combinatie met stadsverwarming, en slechte ligging voor zonnepanelen, en dan wordt het al minder interessant om een L/W pomp te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
EelcoB schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:02:
Het zou een leuke bijkomstigheid zijn, maar geen must als je met relatief simpele middelen ook wat kan koelen.
Als je dat zou willen doen, zal het neerkomen op of een losse airco, of radiatoren vervangen voor convectie radiatoren als ik het goed gelezen heb in het topic.

Een aantal van de woningen die we op het oog hebben, hebben vloerverwarming, maar in combinatie met stadsverwarming, en slechte ligging voor zonnepanelen, en dan wordt het al minder interessant om een L/W pomp te plaatsen.
In essentie koop je natuurlijk geen huis om de ligging voor zonnepanelen en eventuele mogelijkheden qua koeling e.d. Ik denk dat er bij een huis kopen hogere prioriteiten zijn, maar dan gaan we erg off topic. Wel goed om te zien natuurlijk dat je je bewust bent van de alternatieven voor gas / verminderen van gasverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Het is inderdaad geen argument waarop je de koop van een huis laat afketsen, maar mochten we in een huis terechtkomen waar de mogelijkheid er wel is, dan zit ik het wel te overwegen, vandaar ook de reactie in dit topic. Wellicht is het helemaal niet interessant om te koelen met een L/W pomp, en kan ik ook voor een model gaan zonder koeling.

Al met al, nog genoeg uit te zoeken, en ook zeker kijken naar andere varianten van L/W pompen, afhankelijk van de situatie in de desbetreffende woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Om echt te kunnen koelen moet je vloerkoeling hebben.
Je moet namelijk massa kunnen koelen en daardoor voorkom je dat de woning opwarmt.
Met radiatoren kun je in theorie alleen lucht koelen, in de praktijk is het waardeloos.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
PolderPloer! schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 23:14:
[...]

In essentie koop je natuurlijk geen huis om de ligging voor zonnepanelen en eventuele mogelijkheden qua koeling e.d. Ik denk dat er bij een huis kopen hogere prioriteiten zijn, maar dan gaan we erg off topic. Wel goed om te zien natuurlijk dat je je bewust bent van de alternatieven voor gas / verminderen van gasverbruik.
Wij hebben de bouw van ons huis wel degelijk aangepast op onze wensen inzake zonnepanelen en warmtepomp. Mijn broer is nu ook aan het kijken en hem raad ik sterk aan hetzelfde te doen en er met het kiezen van een huis rekening mee te houden.

Een maandelijkse rekening van EUR 200 of EUR 8 over de levensduur van een huis van pak en beet 20 jaar voordat je gaat verkassen scheelt toch weer 46.000 EUR (excl de investering). Dat is serieus (netto) geld waar je helemaal niks voor hoeft te doen! helemaal nu met btw teruggaaf op zonnepanelen en subsidie mogelijkheden... Verder reken ik met een vast bedrag per maand aan kosten voor gas/elec. zonder rekening te houden met verhogingen van dit bedrag...

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 10-01-2016 10:25 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:23
Ik heb twee vragen over een Elga vs HP coolcube.
Is voor een Elga en een Daaldrop HP coolcube een levensduur van 15 jaar reëel?
Zij de onderhouds kosten (Hp coolcube vs elga en losse CV ketel) ongeveer gelijk zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
canonball schreef op zondag 10 januari 2016 @ 10:29:
Ik heb twee vragen over een Elga vs HP coolcube.
Is voor een Elga en een Daaldrop HP coolcube een levensduur van 15 jaar reëel?
Zij de onderhouds kosten (Hp coolcube vs elga en losse CV ketel) ongeveer gelijk zijn?
Zoek eens op "levensduur airco" (de buitenunit van de elga is namelijk gewoon een airco unit) en je zult zien dat iedereen zegt dat dit tussen de 10-15 jaar is. zolang zal de buitenunit dus wel meegaan van de Elga. De binnenunit is niks meer dan een platenwisselaar en 2 printplaten. Printplaten doen het ook gem. 10 jaar als ze correct ontworpen zijn. Voor de levensduur van onze Elga ben ik dus uitgegaan van 10 jaar.

Wellicht kan iemand anders iets zeggen over de coolcube?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theXman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:50
Aad schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 15:50:
Ik heb de vraag nu op 25 staan maar de aanvoer temp gaat niet omhoog. Als ik de retour temp naar beneden breng door meer radiatoren te openen gaat de aanvoer ook naar beneden temperatuurverschil tussen aan en retour blijft 3,7 graden. Elga gaat niet harder draaien, blijft rond de 820 W.
Aad, misschien heb ik het gemist maar hoe is je setup, hoe heb je de dipswitches gezet?

Hij draait bij mij regelmatig op vol vermogen, met gastemperaturen van boven de 100C, gemeten met IRCamera Flir E4

Voorwaarde is wel (zie reacties overige forumleden) dat verschil tussen gemeten en vraagtemp ruimte waar de Vision hangt >=1.0C

Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Oxellaar schreef op zondag 10 januari 2016 @ 00:26:
Om echt te kunnen koelen moet je vloerkoeling hebben.
Je moet namelijk massa kunnen koelen en daardoor voorkom je dat de woning opwarmt.
Met radiatoren kun je in theorie alleen lucht koelen, in de praktijk is het waardeloos.
ook met vloerverwarming koelen valt eigenlijk een beetje tegen.
werkt al wel beter als met radiatoren, maar ook daar krijg je een koud laagje van maar een paar graden verschil, dus echt koelen doet het niet, maar maakt de temperatuur wel iets wat lager.
(ik vraag me wel af of het misschien niet beter zou werken als je wand/boven verdieping vloerverwarming hebt. dan kan de kou wel loskomen van het plafon of de muur, maar ik heb het nog nergens gezien dat het zo word toegepast)

echt koelen lukt alleen met een aparte lucht unit.
dan kun je te minste het condens water apart afvoeren en gewoon flink door koelen.
maar dan heb je wel iets anders nodig als een elga, die is beveiligt tegen condens en koelt dus maar een beetje.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:44

Trebbors

Failure is no option!

koevlaas2 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:05:
[...]

Maw je verlies is heel groot. hoe kan je dan zo weinig gas verstoken ?
Met veel verlies moet je WP ook continue aan de bak, eerst zoveel mogelijk isoleren luid het advies.
Toen ik aan de WP ging verbruikten wij 650 m3 gas voor verwarming.
De kamer is na een nacht niet stoken 14,5 graden nu. Zakt niet verder.
Zodra ik de elektrische kachel op 2kw inschakel is het binnen een uur rond de 16 graden. Dan de cv inschakelen richting 17,5 graden.

Dus het lage verbruik komt gedeeltelijk door het elektrisch voorverwaren, maar ook zeker dat ik niet hoger ga dan 17,5 / 18 graden.

Zodra ik de verwarming geheel uitschakel zakt de temp in een paar uur naar 16 en in de nacht door naar 14,5. Verder zakt het niet.

De muren zijn niet te isoleren door een damp dichte verflaag buitenkant huis, aangebracht door vorige bewoners. En er is geen kruipruimte dus vloerisolatie berekend alles geheel eruit hameren.
Nu denk dat ik de vloer wel koud is maar niet zo koud als een niet geisoleerde vloer met koude kruipruimte.

Dus of het wordt een LL zonder subsidie of een LW met subsidie. Voordeel daarvan is de radiator op de badkamer die in gebruik blijft.
Maar ik lees nog weinig ervaringen over de LW pompen die de gas gestookte ketel geheel vervangen.
Deze voor verwarming en warmwater?
http://www.climasense.nl/...kw-1x-230v-combi-set.html

[ Voor 14% gewijzigd door Trebbors op 10-01-2016 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
develdonk schreef op zondag 10 januari 2016 @ 08:50:
[...]

Wij hebben de bouw van ons huis wel degelijk aangepast op onze wensen inzake zonnepanelen en warmtepomp. Mijn broer is nu ook aan het kijken en hem raad ik sterk aan hetzelfde te doen en er met het kiezen van een huis rekening mee te houden.

Een maandelijkse rekening van EUR 200 of EUR 8 over de levensduur van een huis van pak en beet 20 jaar voordat je gaat verkassen scheelt toch weer 46.000 EUR (excl de investering). Dat is serieus (netto) geld waar je helemaal niks voor hoeft te doen! helemaal nu met btw teruggaaf op zonnepanelen en subsidie mogelijkheden... Verder reken ik met een vast bedrag per maand aan kosten voor gas/elec. zonder rekening te houden met verhogingen van dit bedrag...
Dat weet ik allemaal wel, maar als je in een nare buurt zit, of als stadsmens in de rimboe, of... Nou ja genoeg redenen die belangrijker zijn bij de aankoop. Tuurlijk is energie en maandelijkse kosten belangrijk, maar als je je niet thuis voelt in een woning dan houdt alles snel op. Maar nogmaals, das een andere discussie. Ik wil er alleen mee zeggen dat hij zich niet blind moet staren op een dak op het zuiden en wat al niet meer om duurzaam de energie op te wekken / te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:23
theXman schreef op zondag 10 januari 2016 @ 11:28:
[...]
Hij draait bij mij regelmatig op vol vermogen, met gastemperaturen van boven de 100C, gemeten met IRCamera Flir E4

[...]
Zijn dat koperen leidingen die je dan meet? Dan moet je er heel erg bedachtzaam op zijn of je metingen wel kloppen. Een IR-thermometer of warmtebeeldcamera kan namelijk niet goed om gaan met reflecterende oppervlakken.

Fluke raad aan om zwarte, niet-reflecterende tape (PVC-tape bijv.) te gebruiken, zie: http://www.fluke.com/fluk...h-an-infrared-thermometer
Zie ook het onderzoekje hier: http://www.w0qe.com/IR_temperature_msmts.html waar iemand het getest heeft.

Ik zie het zelf ook met m'n FLIR One, als ik die op de leidingen van m'n CV-ketel richt (stalen buizen, niet geverfd) dan meet hij de temperatuur veel lager. Op de plek waar ik echter een stukje zwarte tape heb zitten laat hij de temperatuur wel perfect zien.

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Klopt ja
Of een spuitbus mat zwart :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Trebbors schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:16:
[...]
Dus of het wordt een LL zonder subsidie of een LW met subsidie. Voordeel daarvan is de radiator op de badkamer die in gebruik blijft.
Maar ik lees nog weinig ervaringen over de LW pompen die de gas gestookte ketel geheel vervangen.
een gas ketel geheel vervangen is eigenlijk gewoon duur.
ruimte verwarming kost een in een normale situatie helemaal niet veel vermogen van de ketel.
ik heb een ketel die 28kW doet, maar met ruimte verwarming moduleert hij gewoon naar de 5-6kW en houd hij mijn huis makkelijk warm mee.
maar neem ik een douche/bad dan gaat de ketel al erg snel naar de 20-25kW.
en dat lukt met een warmte pomp gewoon niet. :-(
dus moet je dan een boiler gebruiken, maar de meeste warmte pompen kunnen maar tot een max van 50-55 graden warm water maken, dus doen de meeste het nog net even elektrisch met een cop van 1 het water naar de 65 graden brengen. (dat doen ze dan +/- 1x in de week, dus kost niet veel stroom)
op zich allemaal geen probleem, maar al die extra apparatuur die je dan nodig hebt maakt het wel snel erg duur. :-(

maar er staat je niks in de weg om creatief te denken.
neem een: https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050
en hang daar na een extra boiler op b.v:
https://www.warmteservice...3A41-1%3A03%29/p/18255305
dan heb je al 100% van je tap water en een groot gedeelte van de verwarming. ;)
dus de radiatoren blijven in huis gewoon werken met wat minder vermogen.
een simpele airco er later bij hangen voor de rest warmte die je nog nodig hebt moet je dan zonder snoepsidie doen. ;)
(een doorstroom verwarmer, in plaats van een extra boiler zou nog mooier zijn.
maar ik heb nog geen modellen gezien die dat kunnen, ik zoek zelf ook nog.)

moraal van het verhaal, denk creatief buiten de doos en van alles is er mogelijk. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-01-2016 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 11:48
develdonk schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:13:
Hmmm vandaag voor het eerst met de Elga onder een COP van 4 gekomen (3,9) sinds het Techneco bezoek. Pak ik de Vera data erbij: 27 defrosts.... lol
dat verklaart wel dat hij niet op een COP van >4 zit.

Ik zit er met de subsidie sterk over te denken een Inventum solo te kopen. Ik stoorde me er toch al mateloos aan dat er lucht van +20 graden naar buiten gedumpt wordt en met de subsidie kost dat ding een paar honderd euro. Hij kan mooi geschakeld worden met een 24V signaal dus ik kan er mooi een z-wave aan knopen en ze middels Vera (domotica) alles laten regelen. (klinkt wel grappig dat Elga en Vera samen de verwarming regelen >:) )

dan heb ik net als waar amarkest over zit te denken 2 l/w warmtepompen. Een elga met gem scop van 4,3 op dit moment en een Inventum die 4,8 draait volgens de specs (maar beperkt afgiftevermogen heeft van max 1,6kw ongeacht de buitentemp). De Elga levert nu bij 5 graden buiten 4kw dus is toch weer ff ruim 30% extra vermogen.

defrosts:

[afbeelding]
ik ga nog's kijken wat een green e-pack https://www.grnnrg.nl/dc-...-1-string-zwarte-knop-230 voor de werkeloze zonneboiler incl bijverwarming 1e en 2e verdieping kan betekenen (wellicht icm de ELGA). Thermodynamisch paneel (met condensafvoer) in stookhok ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:23
k_delaat schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 18:07:
[...]

Tot ik gisteren de rvo isde lijst zag en 2300 subsidie kan krijgen op de solo. Voor de combi staan er meerdere regels in de tabel met verschillence vermogens, dus dit begrijp ik niet goed. Hierover even maandag contact opnemen met Inventum.
De rvo.nl website verwijst ook naar de staatscourant, die geeft de berekeningsmethode.

De regeling is kortweg (art 4.5.8 regeling WJZ/15172584):

WW pomp: E 2500 tot 10kW + E 100/kW daarboven + E 150 indien A+ of E 300 indien A++
LW pomp: E 2000 tot 10kW + E 100/kW daarboven + E 150 indien A+ of E 300 indien A++
hybride WP: E 1000 tot 5KW + E100/kW daarboven
warmtepompboiler: E 500

Merkwaardig hoe dit uitwerkt:
-de WP in een hybride systeem bespaart veel CO2 want deze werkt veel vaker op vol vermogen dan een solo systeem, een hybride is echter duurder per kW door de combinatie met een CV en de vaak lagere vermogens, maar de subsidie voor hybride is veel lager,
-een zelfstandige WP werkt vaak op deelvermogen, is dus (per geinstalleerd vermogen) minder CO2 aan te besparen, maar de subsidie is hoger, en
-de WP van Inventum/Duco produceert maar 1.4kW warmte en is (dus meestal) bedoeld als bijverwarming voor de CV, maar is blijkbaar toch niet beschouwd als hybride, dus de subsidie is hoog, en omdat deze een A++ label heeft (want ventilatielucht is warm), krijgt deze nog een extra bonus op de subsidie.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Trebbors schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:16:
[...]

De kamer is na een nacht niet stoken 14,5 graden nu. Zakt niet verder.
Zodra ik de elektrische kachel op 2kw inschakel is het binnen een uur rond de 16 graden. Dan de cv inschakelen richting 17,5 graden.

Dus het lage verbruik komt gedeeltelijk door het elektrisch voorverwaren, maar ook zeker dat ik niet hoger ga dan 17,5 / 18 graden.

Zodra ik de verwarming geheel uitschakel zakt de temp in een paar uur naar 16 en in de nacht door naar 14,5. Verder zakt het niet.

De muren zijn niet te isoleren door een damp dichte verflaag, aangebracht door vorige bewoners. En er is geen kruipruimte dus vloerisolatie berekend alles geheel eruit hameren.
Nu denk dat ik de vloer wel koud is maar niet zo koud als een niet geisoleerde vloer met koude kruipruimte.

Hoeveel vermogen aan radiatoren heb je beneden, dit is vast meer dan 2 KW. Dit betekend dat je woonkamer met een lagere aanvoer temperatuur vast wel warmer te krijgen is. Zeker als je het maar 18c stookt.
Hoe groot is je huis (aantal m2 woonoppervlak en inhoud m3 svp) ,hoeveel m3 gas verbruik je ?

Verflaag kan eventueel met een muurfrees worden verwijderd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
amarkest schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:43:
[...]

ik ga nog's kijken wat een green e-pack https://www.grnnrg.nl/dc-...-1-string-zwarte-knop-230 voor de werkeloze zonneboiler incl bijverwarming 1e en 2e verdieping kan betekenen (wellicht icm de ELGA). Thermodynamisch paneel (met condensafvoer) in stookhok ophangen.
zit hier dan wel subsidie op? anders ben je dief van je eigen portemonnee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
arnoldniessen schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:44:
[...]

De rvo.nl website verwijst ook naar de staatscourant, die geeft de berekeningsmethode.

De regeling is kortweg (art 4.5.8 regeling WJZ/15172584):

WW pomp: E 2500 tot 10kW + E 100/kW daarboven + E 150 indien A+ of E 300 indien A++
LW pomp: E 2000 tot 10kW + E 100/kW daarboven + E 150 indien A+ of E 300 indien A++
hybride WP: E 1000 tot 5KW + E100/kW daarboven
warmtepompboiler: E 500

Merkwaardig hoe dit uitwerkt:
-de WP in een hybride systeem bespaart veel CO2 want deze werkt veel vaker op vol vermogen dan een solo systeem, een hybride is echter duurder per kW door de combinatie met een CV en de vaak lagere vermogens, maar de subsidie voor hybride is veel lager,
-een zelfstandige WP werkt vaak op deelvermogen, is dus (per geinstalleerd vermogen) minder CO2 aan te besparen, maar de subsidie is hoger, en
-de WP van Inventum/Duco produceert maar 1.4kW warmte en is (dus meestal) bedoeld als bijverwarming voor de CV, maar is blijkbaar toch niet beschouwd als hybride, dus de subsidie is hoog, en omdat deze een A++ label heeft (want ventilatielucht is warm), krijgt deze nog een extra bonus op de subsidie.
wat mij opvalt aan de lijst is:
de Inventum ecolution solo/Duco krijgen wel een 2300€.
maar alle Inventum ecolution combi modellen hebben een extra boiler.
en waar ik ook kijk bij inventum, die boilers hebben geen mooi a+++ label, ik kom op niet veel beter als een dubieuze C label. :?

het kan ook zijn dat een losse Inventum ecolution combi nog niet in de lijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
[...]

Aad, misschien heb ik het gemist maar hoe is je setup, hoe heb je de dipswitches gezet?

Voorwaarde is wel (zie reacties overige forumleden) dat verschil tussen gemeten en vraagtemp ruimte waar de Vision hangt >=1.0C
De gasleiding hoger dan 100 graden? Dat heb ik hier nog nooit gezien. Ik heb een sensor op de gasleiding zitten. Hoogste hier is 65 graden. 100 graden lijkt me ongezond voor de R410a

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 09:04
Na een aantal dagen te hebben getest lijkt voor mijn woning een regeling op basis van de aanvoer temperatuur het geschiktste... (27 graden aanvoer) ook blijft het verbruik dan rond de 400/500 watt. Als ik via de thermostaat werk wil de Ecodan toch graag op hoger vermogen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Heb nog wat fora doorgespit maar de Inventum maakt klaarblijkelijk wel een behoorlijk lawaai. Kan ook niet echt goede spullen vinden die je als demper zou willen gebruiken. idealiter zou je van de rubberen pootjes willen gebruiken die je dan tussen de Inventum en de muur plaatst. Zie alleen nergens een verticale toepassing hiervan?

iemand tips?

zou je deze dempingsrubbers vertikaal (dus tegen de muur) mogen gebruiken:
https://www.google.nl/sea...8#imgrc=i5eZlzAjjset5M%3A

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 10-01-2016 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
develdonk schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:36:
Heb nog wat fora doorgespit maar de Inventum maakt klaarblijkelijk wel een behoorlijk lawaai. Kan ook niet echt goede spullen vinden die je als demper zou willen gebruiken. idealiter zou je van de rubberen pootjes willen gebruiken die je dan tussen de Inventum en de muur plaatst. Zie alleen nergens een verticale toepassing hiervan?

iemand tips?

zou je deze dempingsrubbers vertikaal (dus tegen de muur) mogen gebruiken:
https://www.google.nl/sea...8#imgrc=i5eZlzAjjset5M%3A
ik snap niet waar het verhaal van dat lawaai vandaan komt.
echt niet, ding is zo stil als het maar zijn kan.
mijn gas ketel maakt meer lawaai?

(maar je kunt hem alleen gruwelijk verkeert aansluiten.
elke warmte pomp trilt een beetje, en als je dat op een spiraliet spiraal pijp aansluit, dan gaat die als een hoorn werken als hij er tegen aan trilt en zul je wel veel lawaai hebben.
stukje van deze buis er tussen en het is opgelost.
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505
en verder worden er al standaard fex slangen bij geleverd voor de koppeling met de water buizen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:45

Aad

[...]

Ik heb dips 1,2, en 8 op on de rest staat op off. Ik heb wel een ouder (elga met stalen kap).
De ELGA draait bij mij op een eigen thermostaat (vision). In huis heb ik allemaal Jaga's low H2O.
De vraag temperatuur stond gisteren 1,5 graad hoger dan de kamer thermostaat.
Nu heb ik de vraag temperatuur ook 2 graden hoger dan de kamer temperatuur maar toch gaat hij nu bij een buitentemperatuur van 7 graden ook niet hoger dan 870 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
migjes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 14:54:
[...]

ik snap niet waar het verhaal van dat lawaai vandaan komt.
echt niet, ding is zo stil als het maar zijn kan.
mijn gas ketel maakt meer lawaai?

(maar je kunt hem alleen gruwelijk verkeert aansluiten.
elke warmte pomp trilt een beetje, en als je dat op een spiraliet spiraal pijp aansluit, dan gaat die als een hoorn werken als hij er tegen aan trilt en zul je wel veel lawaai hebben.
stukje van deze buis er tussen en het is opgelost.
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-150/p/51651505
en verder worden er al standaard fex slangen bij geleverd voor de koppeling met de water buizen.)
Dan mag je gelukkig zijn, want er zijn veel klachten over de Ecolution.
Ook als ze volgens voorschrift zijn gemonteerd, op frame en alles flexibel.
Veel klachten zijn een monotone brom, snerp, rammeltjes of fluit uit het apparaat zelf.
Zeker als hij voor ww draait en de boiler bijna op temperatuur is, de compressor is dan duidelijk hoorbaar.

Verder zijn er nogal wat klachten over de combi, hij draait veel te lang door op cv.
Hij blijft dan continu ruim 25 graden water over de vloerverwarming gooien.
De woonkamer wordt dan veel te warm, zeker als er flink wat zon is.
Als de Ecolution lucht afzuigt uit koudere ruimtes, dan komt de temperatuur niet boven het uitschakelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
develdonk schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:12:
[...]

zit hier dan wel subsidie op? anders ben je dief van je eigen portemonnee?
Speelt pas over een jaar , maar is wel leuk om de mogelijkheden van zo'n laagvermogen WP voor mijn toepassing te bekijken. bv of de ELGA zoiets naast zich duldt en of ie m'n werkloze 160ltr zonneboiler op temperatuur krijgt

[ Voor 13% gewijzigd door amarkest op 10-01-2016 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Oxellaar schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:27:
[...]

Veel klachten zijn een monotone brom, snerp, rammeltjes of fluit uit het apparaat zelf.
Zeker als hij voor ww draait en de boiler bijna op temperatuur is, de compressor is dan duidelijk hoorbaar.

Verder zijn er nogal wat klachten over de combi, hij draait veel te lang door op cv.
Als de Ecolution lucht afzuigt uit koudere ruimtes, dan komt de temperatuur niet boven het uitschakelpunt.
spelen die klachten ook met de solo variant? heb je linkje naar forum oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Oxellaar schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:27:
[...]

een monotone brom, snerp, rammeltjes of fluit ja dat kan hij wel doen.
maar dat wil ik nog echt geen lawaai noemen.
een auto die voor de deur weg rijd maakt meer lawaai.
de hond van de buren is erger.
de wasmachine is ook te horen in onze huiskamer.
zelfs de ijskast maakt dat soort geluiden. (aardig vergelijkbaar apparaat.)
ik kan de vaatwasser ook horen.
etc etc etc..
vervelend als je daar last van hebt, ja.
lawaai nee.
ik zie het meer als een lucht/lucht warmte pomp (zeer vergelijkbaar geluid.), maken die lawaai of geluid?

die geluiden wil je zeker niet in de buizen door heel je huis transporteren.
daar moet je zeker mee op passen.

(de aansturing is wel vrij lastig ja, maar tweaker lost dat wel op. ;)
genoeg mogelijkheden daar voor.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 10-01-2016 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:52

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:45:
[...]

etc etc etc..
lawaai nee.
ik zie het meer als een lucht/lucht warmte pomp (zeer vergelijkbaar geluid.), maken die lawaai of geluid?

Misschien is dit wel de beste oplossing. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
-> als je dat 24 uur per dag hoort wordt je toch gek???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 15:56
Aad schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:04:
[...]

Ik heb dips 1,2, en 8 op on de rest staat op off. Ik heb wel een ouder (elga met stalen kap).
De ELGA draait bij mij op een eigen thermostaat (vision). In huis heb ik allemaal Jaga's low H2O.
De vraag temperatuur stond gisteren 1,5 graad hoger dan de kamer thermostaat.
Nu heb ik de vraag temperatuur ook 2 graden hoger dan de kamer temperatuur maar toch gaat hij nu bij een buitentemperatuur van 7 graden ook niet hoger dan 870 W.
Raar hoor.
- Druk gecontroleerd in systeem? Ontlucht?
- Helpt het om de flow wat te verlagen?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
develdonk schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:34:
[...]

spelen die klachten ook met de solo variant? heb je linkje naar forum oid?
De solo heb ik geen ervaring mee. Maar die draait veel minder uren per dag, dus zal het geluid ook minder lang zijn.

Een link naar een forum heb ik niet.
Ik pluk dit verhaal niet van internet, het is mijn werk.
Deze klachten hoor ik van de gebruiker zelf en heb het ook vaak genoeg zelf gehoord.
migjes schreef op zondag 10 januari 2016 @ 17:45:
[...]

etc etc etc..
lawaai nee.
Bijna al die apparaten die jij noemt zijn bewust ingeschakeld met een bewust doel.
Wasmachine geeft je schone was, vaatwasser idem en dat stopt na anderhalf uur.
Dat maakt een heel verschil.
Een Ecolution combi begint onverwacht en stopt bijna nooit meer.
Pakt er iemand laat in de avond een douche, staat dat ding uren lang te draaien
Jij hebt waarschijnlijk bewust gekozen voor een Ecolution.
De meeste mensen hebben niet om dat ding gevraagd, hij hangt er om een bepaalde EPC waarde te halen.
Dat is ook het enige bestaansrecht van het apparaat, de EPC norm.
Wie gaat er anders een kleine €4000 betalen voor een apparaat wat 50 liter water opwarmt.
En dat met flink wat geluid. Het idee is mooi, maar niet ideaal in veel woningen.

Neem gewoon een WTW, dan heb je ook een laag ventilatieverlies, is goedkoper en verbruikt minder elektra.
Besteed de rest van het geld aan een L/W warmtepomp oid

Naar mijn mening wil je bij een warmtepomp de compressor niet in de woning hebben.

Dat gepiep en gebrom komt ook absoluut niet via de leidingen.
Het komt uit het apparaat zelf en is goed hoorbaar in alle omliggende vertrekken.
Vaak gaat dat om slaapkamers of woonkamer.

Eigenaren willen niet tweaken of rommelen in parameters, ze willen een apparaat wat gewoon werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Oxellaar schreef op zondag 10 januari 2016 @ 21:36:
[...]

De solo heb ik geen ervaring mee. Maar die draait veel minder uren per dag, dus zal het geluid ook minder lang zijn.

Deze klachten hoor ik van de gebruiker zelf en heb het ook vaak genoeg zelf gehoord.

[...]
Bijna al die apparaten die jij noemt zijn bewust ingeschakeld met een bewust doel.
De meeste mensen hebben niet om dat ding gevraagd, hij hangt er om een bepaalde EPC waarde te halen.
Wie gaat er anders een kleine €4000 betalen voor een apparaat wat 50 liter water opwarmt.
En dat met flink wat geluid. Het idee is mooi, maar niet ideaal in veel woningen.

Neem gewoon een WTW, dan heb je ook een laag ventilatieverlies, is goedkoper en verbruikt minder elektra.

Naar mijn mening wil je bij een warmtepomp de compressor niet in de woning hebben.

[...]

Het komt uit het apparaat zelf en is goed hoorbaar in alle omliggende vertrekken.

Eigenaren willen niet tweaken of rommelen in parameters, ze willen een apparaat wat gewoon werkt.
WTW is niet per definitie goedkoper, er zit veel meer arbeid in voor het plaatsen van leidingen e.d. tov Ecolution. Geluid is zeker een nadeel, daarboven op komt een GIGANTISCH stroomverbruik tov WTW. Dit mag wel even benadrukt worden. Nog vreemder daarbij is eigenlijk de subsidie daarop. Het wordt dan wel een warmtepomp genoemd, en dat is het ook, maar qua energiebesparing / CO2 uitstoot doet een WTW absoluut niet onder. En daar zit geen subsidie op. Jammer maar helaas. Tegenargument is dat een Ecolution relatief eenvoudig achteraf te plaatsen is tov. een WTW systeem.

Een warmtepomp met compressor kun je prima in je woning hebben, echter met een goede kast erom heen. De ecolution heeft dat absoluut niet. Een water-water warmtepomp bv. heeft ook een dikke compressor, maar is absoluut onhoorbaar. Daarbij komt dat dit systeem vaak op de BGG, dus beton staat ivm de invoerbuizen vanaf de bron. Een Ecolution staat vaak naast de CV op zolder, en daar liggen toch vaker vlakbij mensen te slapen of is de zoldervloer en muur van mindere kwaliteit (hout of zo, wat resulteert in een klankkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:06
Freemann schreef op maandag 07 september 2015 @ 18:03:
[...]
Een Zubadan biedt over een breed temperatuur bereik een hoog vermogen en daarmee een heleboel zekerheid! Het vermogen van de kleinere WP's dondert bij <0°c redelijk hard in elkaar. De kleinste Zubadan in de link, die doet bij -15°c nog 55°c water eruit spugen. Dat doet hij dan met een vermogen van 9.22 en de bijbehorende COP is dan 1.34. Dat leert dat de WP op dat moment 9.22/1.34 = 6.880kW opgenomen stekker vermogen.
Amen. ;)
Om even op deze berekening terug te komen.
De Zubadan 8kW moet volgens het boekje een 32A zekering hebben in NL niet echt gemeengoed... Kan het zo zijn dat ze gewoon 2x16A bedoelen? Dit is namelijk bij de 5kW panasonic ook zo, echter wordt de 2e niet aangesloten, deze is alleen voor een verwarmingselement, welke in 95% van de gevallen niet nodig is.

Als ik de COP sheet er even bij pak
Een warmwater run met -10gr
9.85kW COP1.51 = 9,85/1.51=6523W (verdeeld over 2 of 3 groepen van 16A?)
Ik heb een 35A hoofdaansluiting 8050W
https://www.alklima.nl/me...H01_PUHZ_SHW_Dec_2012.pdf

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
[...]

[...]

[...]

Zo breng je me toch weer aan het twijfelen of ik mijn mechanische ventilatie unit moet vervangen voor een Ecolution solo. WTW gaat helaas nu niet meer omdat de leidingen er niet in zitten... Ik dacht dat de Ecolution met de subsidie samen een mooie oplossing zou zijn... Ik wil echter niet een heel geweld aan geluid naar binnen halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 00:47:
[...]

Om even op deze berekening terug te komen.
De Zubadan 8kW moet volgens het boekje een 32A zekering hebben in NL niet echt gemeengoed... Kan het zo zijn dat ze gewoon 2x16A bedoelen? Dit is namelijk bij de 5kW panasonic ook zo, echter wordt de 2e niet aangesloten, deze is alleen voor een verwarmingselement, welke in 95% van de gevallen niet nodig is
Bij mijn Ecodan wordt het element apart aangesloten, dus 2x16A kan (of alles op 1 groep van 32A :P)
(Bij de KS50 zat wel alles op 1 aansluiting)

[ Voor 3% gewijzigd door alberthakvoort op 11-01-2016 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Laatst online: 07-10 14:39
develdonk schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:26:
[...]

Zo breng je me toch weer aan het twijfelen of ik mijn mechanische ventilatie unit moet vervangen voor een Ecolution solo. WTW gaat helaas nu niet meer omdat de leidingen er niet in zitten... Ik dacht dat de Ecolution met de subsidie samen een mooie oplossing zou zijn... Ik wil echter niet een heel geweld aan geluid naar binnen halen...
Ik speelde met dezelfde gedachte maar ga nu ook weer twijfelen.
Het geluid kan ik nog wel mee leven en hij komt toch in een aparte ruimte op zolder te hangen die ik heel eenvoudig extra kan isoleren.
Ik maak me nu (door de reactie van Oxellaar) meer zorgen om het stroomverbruik.
Als ik straks (bijvoorbeeld) 300 euro op gas ga besparen maar 300 euro extra aan electra kwijt ben dan schiet ik er weinig mee op...
Gaat ditzelfde ook op voor b.v. de HP Cube van IthoDaalderop?

[ Voor 5% gewijzigd door remmuz op 11-01-2016 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-10 20:37
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 08:46:
[...]
Als ik straks (bijvoorbeeld) 300 euro op gas ga besparen maar 300 euro extra aan electra kwijt ben dan schiet ik er weinig mee op...
Tenzij je die stroom zelf opwekt. Dat gaat met gas dan weer lastiger ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Marcva schreef op maandag 11 januari 2016 @ 09:17:
[...]

Tenzij je die stroom zelf opwekt. Dat gaat met gas dan weer lastiger ;)
Je kan waterstof terug de gasmeter induwen.
Ik weet alleen niet of ie dan ook achteruit draait.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

koevlaas2 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 12:56:
[...]

Hoeveel vermogen aan radiatoren heb je beneden, dit is vast meer dan 2 KW. Dit betekend dat je woonkamer met een lagere aanvoer temperatuur vast wel warmer te krijgen is. Zeker als je het maar 18c stookt.
Hoe groot is je huis (aantal m2 woonoppervlak en inhoud m3 svp) ,hoeveel m3 gas verbruik je ?

Verflaag kan eventueel met een muurfrees worden verwijderd.
De verflaag zit aan de buitenkant van het huis :)

Er hangt op de benedenverdieping aan 7847W verwarming. De totale ruimte (woonkamer, aanbouw en half open keuken) is een 130m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
alberthakvoort schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:43:
[...]

Bij mijn Ecodan wordt het element apart aangesloten, dus 2x16A kan (of alles op 1 groep van 32A :P)
(Bij de KS50 zat wel alles op 1 aansluiting)
En je hebt welke smaak Ecodan?

Zoals ik al verwacht had kun je de WP dus op 2x 16A aansluiten. Ik heb in de garage 1x25A en 1x 16A aanvoer, en ik zou vanuit de bijkeuken nog een 16A hebben.

Wat is handig?
25A opsplitsen in 2x16(in de garage)
Of
1x 16 garage+ 1x 16A bijkeuken?

Op de 25A zit nu een omvormer van 3600W AC max, planning was om een 4000W omvormer te plaatsen maar dit is bij nader inzien toch het kleine broertje geworden en is dus eigenlijk zwaarder dan moet afgezekerd. Dit kan nu wel eens in mijn voordeel werken. 3x4mm grondkabel ligt er naar de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 21:35
[...]

[...]

[...]

De ecolution combi50 stopt als je die ook voor de verwarming gebruikt in de winter nooit meer.
Echter ik hoor de mijne niet op de slaapkamers.
Voor warm water is hij ong een uurtje bezig en dan is de boiler weer op temperatuur.
en een wtw installatie moet je wel dubbele leidingen in je huis hebben dat hebben alleen de modernere woningen mijne van 1994 heeft dat niet.
hier het topic over de ecolution Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Bij mij draait hij al meer dan 2 jaar.
Nu met die subsidie erbij is dat ding helemaal interessant.
Helaas dekt hij niet mijn verwarming voor 100% maar ik ben toch van een 700m3 naar een 200m3 gegaan en een huis die 24/7 warm is terwijl ik dat eerst niet deed en alleen stookte als ik thuis was.
En een vrouw die vaak klaagde als ze thuis kwam het huis nog niet op temperatuur was (en met vv duurt dat langer) dus de waf factor is veel hoger.
Altijd warm water ook.
En als je dan toch energy vriendelijk wilt zijn waarom zou je warme lucht zo naar buiten blazen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-09 15:39
@Appie Heijn
25A opsplitsen in 2x16A kan natuurlijk, maar dan kun je die twee groepen niet gelijktijdig volledig belasten, gezamelijk blijft dit uiteraard max 25A.
Afhankelijk van hoe het in de meterkast zit (komen de verschillende groepen van verschillende fasen) zou ik 25A opsplitsen in 3x16A, 1x16A gebruiken voor je omvormer. 1x16A gebruiken voor de verlichting+wcd garage, 1x16A + huidige 16A gebruiken voor de WP

PVOutput - Panasonic Hit Kuro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
SpikeHome schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:53:
[...]
De ecolution combi50 stopt als je die ook voor de verwarming gebruikt in de winter nooit meer.
Echter ik hoor de mijne niet op de slaapkamers.
Voor warm water is hij ong een uurtje bezig en dan is de boiler weer op temperatuur.
en een wtw installatie moet je wel dubbele leidingen in je huis hebben dat hebben alleen de modernere woningen mijne van 1994 heeft dat niet.
hier het topic over de ecolution Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
Bij mij draait hij al meer dan 2 jaar.
Nu met die subsidie erbij is dat ding helemaal interessant.
Helaas dekt hij niet mijn verwarming voor 100% maar ik ben toch van een 700m3 naar een 200m3 gegaan en een huis die 24/7 warm is terwijl ik dat eerst niet deed en alleen stookte als ik thuis was.
En een vrouw die vaak klaagde als ze thuis kwam het huis nog niet op temperatuur was (en met vv duurt dat langer) dus de waf factor is veel hoger.
Altijd warm water ook.
En als je dan toch energy vriendelijk wilt zijn waarom zou je warme lucht zo naar buiten blazen!
Dank voor deze waardevolle gebruikerservaring!. Hou je toevallig bij hoeveel vermogen er in de Ecolution verdwijnt?
Ik zit op 1000 kuub gas per jaar en als ik naar 500 ga ben ik al blij.
Ik wek 3200 kWh op met mijn zonnepanelen maar dat is precies gelijk aan mijn huidige verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[...]

*** ik knip even voor de leesbaarheid. niet om te k..... ;) ****
zeer valide punten en je hebt ook wel gedeeltelijk gelijk.
(ik waardeer je input.)

er zijn zeker problemen, en kan mij best voorstellen dat mensen er last van hebben.
maar het is wel erg situatie specifiek en ook afhankelijk van de persoon en hoe het huis gebruikt word.

ik zie het apparaat als een ijskast (wat hij eigenlijk ook is in theorie).
en mijn ijskast maakt meer lawaai als een ecolution.
zeer irritant apparaat die ijskast (hij word vervangen als het eens een keer mee zit.) zet er de tv soms wat harder voor.
develdonk schreef op maandag 11 januari 2016 @ 07:26:
[...]
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:
[...]
Dank voor deze waardevolle gebruikerservaring!. Hou je toevallig bij hoeveel vermogen er in de Ecolution verdwijnt?
Ik wek 3200 kWh op met mijn zonnepanelen maar dat is precies gelijk aan mijn huidige verbruik.
ga gewoon eens luisteren in de praktijk.
het is zeker geen helemaal stil apparaat, en wil soms wel eens op momenten gaan werken die je eigenlijk niet wil.
of dat een probleem is in je huis is niet te omschrijven en erg situatie specifiek.
(op een open zolder zoals SpikeHome hem heeft zou ik niet willen.
daar vind ik hem net iets te veel geluid voor maken, maar een simpel muurtje en het is zeer acceptabel.
maar als je hem op zolder hangt, dan is die zolder wel geen slaapkamer meer.)

het is een warmte pomp, en ja je voed hem met warme lucht dus een hoge cop.
je komt aardig aan de 2kWh per m3 gas, maar er moet ook nog een pomp draaien en misschien nog extra zaken (denk aan vloerverwarming pomp).
het is dus een stuk goedkoper als stoken met gas, maar als je de aanschaf prijs mee neemt vind ik het wel prijzig.
maar je krijgt er wel luxe voor terug, het is wel de bedoeling dat je huis niet meer koud laat worden.
nachtverlaging van de temperatuur is eigenlijk niet interessant meer, ondanks dat je dat niet meer doet heb je nog een lagere gas rekening. (dit is niet speciaal aan een ecolution, geld eigenlijk voor iedere warmte pomp.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
Zojuist contact gehad met Inventum:
De All-E regels in de ISDE lijst staan voor All-Electric en behoeven dan ook iets van een electrische boiler en evt extra electrische verwarming. De man aan de telefoon verbaasde zich er ook over dat de Combi50 niet afzonderlijk op de lijst stond, en gaat dit uitzoeken want naar zijn weten zou de Combi50 er dus ook als niet All-E optie moeten bijstaan.
Wat betreft de combinatie Combi50 en een zonneboiler, dit is mogelijk, rendement kan hierdoor iets zakken. De man aan de telefoon dacht dat waarschijnlijk een mengventiel noodzakelijk is maar wist zo niet de max temperatuur, samen concludeerde wij dat max 50 altijd goed is, wellicht kan hoger ook.

Zodra ik meer te horen krijg over de subsidie op de Inventum Ecolution Combi50 zal ik dat hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
migjes schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:30:

het is dus een stuk goedkoper als stoken met gas, maar als je de aanschaf prijs mee neemt vind ik het wel prijzig.
Je krijgt nu 2300 euro subsidie, dus dan kom je (zonder installatie) op een aanschafprijs van 900 euro.
Ik denk dat er dan weinig alternatieven zijn die daarmee kunnen concurreren.
(moet er wel bij vermelden dat die subsidie ter discussie staat)

[ Voor 7% gewijzigd door remmuz op 11-01-2016 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:36:
[...]

Je krijgt nu 2300 euro subsidie, dus dan kom je (zonder installatie) op een aanschafprijs van 900 euro.
Ik denk dat er dan weinig alternatieven zijn die daarmee kunnen concurreren.
lees bericht net boven je ;)

voor subsidie komt er dit appraat er nog bij ;)
https://www.warmteservice...tijd-4%3A39%29/p/18253805
(tenminste ik gok nog dat het deze is, kan ook een andere van inventum zijn. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
k_delaat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:34:
Zojuist contact gehad met Inventum:
De All-E regels in de ISDE lijst staan voor All-Electric en behoeven dan ook iets van een electrische boiler en evt extra electrische verwarming. De man aan de telefoon verbaasde zich er ook over dat de Combi50 niet afzonderlijk op de lijst stond, en gaat dit uitzoeken want naar zijn weten zou de Combi50 er dus ook als niet All-E optie moeten bijstaan.
Wat betreft de combinatie Combi50 en een zonneboiler, dit is mogelijk, rendement kan hierdoor iets zakken. De man aan de telefoon dacht dat waarschijnlijk een mengventiel noodzakelijk is maar wist zo niet de max temperatuur, samen concludeerde wij dat max 50 altijd goed is, wellicht kan hoger ook.

Zodra ik meer te horen krijg over de subsidie op de Inventum Ecolution Combi50 zal ik dat hier posten.
wil je een zonneboiler kopelen met de ecolution.
(en subsidie koppen)
kijk eens naar deze regelings-systemen voor de collector.
http://www.steca.com/inde...ture_differential_control

daar mee kun je 2 boilers op 1 collector array zetten.
de elektrieche boiler van inventum kun je mischien wel vervangen voor een model zoals deze:
http://elektrischeboiler....CV-Boiler-120-liter-Lemet
(helaas nog geen model van inventum gevonden die dit ook kan.
en er zijn nog wel betere boilers te vinden als mijn voorbeeld.)

de controller heeft dan een prio aansturing.
stel de collector kan water maken dat warmer is als 65 graden, dan doet hij de boiler na de ecolution verwarmen, anders verwarmt hij de boiler voor de ecolution.

na de boiler voor de ecolution moet je een meng kraan zetten om de temperatuur niet te hoog in de ecolution te laten lopen, maar hier kun je een leuk trukje mee doen.
zet voor de boiler een doorstroom begrenzer, laten we zeggen een 7,5l/m (een standaard cw4 ketel begrenzer.)
door dat je na de boiler bij mengt, zul je merken dat als de boiler op temperatuur is, je ook sneller een bad gevuld krijgt ;)
op dat moment heb je meer l/m ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Ik vind dat die ISDE lijst nogal wat vragen oproept; de Combi50 heeft toch al een ingebouwd vat?
Moet je daar dan nog een boilervat van 80 liter naast gaan hangen??
50 liter is voor mij ruim voldoende om te douchen. Die extra boiler geeft dan alleen maar extra verbruik.
En hoe zit het dan met de Ecolution Solo? Die voorziet helemaal niet in warm tapwater. Moet er dan ook een extra boiler naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Trebbors schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:19:
[...]

De verflaag zit aan de buitenkant van het huis :)

Er hangt op de benedenverdieping aan 7847W verwarming. De totale ruimte (woonkamer, aanbouw en half open keuken) is een 130m3.
De buitenkant van je stenen kun je ook afslijpen , geen enkel punt.
Echter is er een geventileerde spouw, dan is deze afdichting aan de buitenkant toch geen probleem ?

7847 w op 130 m2= +/- 60 W per m2, dat is een vrij standaard waarde. Heb ik hier ook en de tent word warm. Zoveel mogelijk aan isolatie verbeteren is wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

koevlaas2 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:07:
[...]

De buitenkant van je stenen kun je ook afslijpen , geen enkel punt.
Echter is er een geventileerde spouw, dan is deze afdichting aan de buitenkant toch geen probleem ?

7847 w op 130 m2= +/- 60 W per m2, dat is een vrij standaard waarde. Heb ik hier ook en de tent word warm. Zoveel mogelijk aan isolatie verbeteren is wel aan te raden.
Dan mogen de buren ook mee doen, anders is het geen gezicht. Het wordt dan zandstralen.
Het is wel een probleem, alle vijf uitgenodigde isolatie bedrijven gaven 0 garantie i.v.m. de dampdichte buitenverf en vochtproblemen. Zie ook de andere topics van tweakers met dit probleem.
Daarbij het huis moet verplicht deze kleur hebben dus verf verwijderen en dampopen terugschilderen heeft een tvt van heeeeel wat jaren.

Ik heb nu PV overschot. Maar geen 10K om de hele vloer eruit te rammelen, isolatie aanbrengen, nieuwe beton storten, nieuwe topvloer, stukken muur opnieuw stucen i.v.m. schade, opnieuw schilderen....
Nah en lage WAF factor ;)

Ik lees hier veel over goedkope oplossingen, maar dit oude huis heeft helaas geen mechanische ventilatie. Dus volgens mij valt L/W af. :(
Invemtum Ecolution is niet mogelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Trebbors op 11-01-2016 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Trebbors schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:11:
[...]

Dan mogen de buren ook mee doen, anders is het geen gezicht. Het wordt dan zandstralen.
Het is wel een probleem, alle vijf uitgenodigde isolatie bedrijven gaven 0 garantie i.v.m. de dampdichte buitenverf en vochtproblemen. Zie ook de andere topics van tweakers met dit probleem.
Daarbij het huis moet verplicht deze kleur hebben dus verf verwijderen en dampopen terugschilderen heeft een tvt van heeeeel wat jaren.

Ik heb nu PV overschot. Maar geen 10K om de hele vloer eruit te rammelen, isolatie aanbrengen, nieuwe beton storten, nieuwe topvloer, stukken muur opnieuw stucen i.v.m. schade, opnieuw schilderen....
Nah en lage WAF factor ;)

Ik lees hier veel over goedkope oplossingen, maar dit oude huis heeft helaas geen mechanische ventilatie. Dus volgens mij valt L/W af. :(
Invemtum Ecolution is niet mogelijk.
Gaat het om een enkelsteens muur ? De muur kan ook van buiten geisoleerd worden, echter dan steekt deze wel een stukje uit tov de buren. Iets waar de welstand wellicht over valt.

Als je met je vloer nog een stukje omhoog kan kan je misschien kiezen voor isolatie noppenplaten, als je alleen je dekvloer verwijderd en weer opbouwd met vloerverwarming ga je 2cm omhoog. Ben je een stuk minder dan 10 K kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:56:
Ik vind dat die ISDE lijst nogal wat vragen oproept; de Combi50 heeft toch al een ingebouwd vat?
Moet je daar dan nog een boilervat van 80 liter naast gaan hangen??
50 liter is voor mij ruim voldoende om te douchen. Die extra boiler geeft dan alleen maar extra verbruik.
En hoe zit het dan met de Ecolution Solo? Die voorziet helemaal niet in warm tapwater. Moet er dan ook een extra boiler naast?
subsidie wegen zijn altijd een beetje ondoorgrondelijk.
(ik heb al jaren geleden het opgegeven iets van de politiek te begrijpen.)

in theorie maakt de ecolution maar water van 50-55 graden, en dat is eigenlijk niet voldoende warm voor een veilig systeem. *
dat zou eigenlijk meer richting de 65 graden moeten zijn.
ook is 50l water van 50 graden niet erg veel gemengd naar 38 graden is het maar 65l.
in de meeste huishoudens is dat wel wat krap.
daar krijg ik mijn bad maar net mee gevuld en eigenlijk heb ik net wat meer nodig.
maar dit is erg persoonlijk, je kunt een heel ander gebruik hebben als de standaard. ;)

andere kant van het verhaal is, onder welke noemer valt de ecolution in het verhaal.
ik had verwacht dat hij onder hybride zou vallen, maar het kan goed zijn dat hij door de boiler juist onder Lucht/water-warmtepomp valt, maar snap het verhaal ook nog niet helemaal 100%.

*) genoeg mensen hier die de veiligheid in de wind slaan en gewoon met minder warm water werken.
denk aan legionella.
persoonlijk geen probleem mee en ik zou er ook niet bang voor zijn.
maar zelf wil ik ook 65 graden warm water, al is het maar om dingen schoon te kunnen maken in de keuken. (ik heb regelmatig een stukje wild vlees, en dan wil ik alles eens goed kunnen ontsmetten)
maar de regering kent geen persoonlijkheid, dus die vind dat iedereen 65 graden warm water moet hebben. ;)
ik vind het ook iets overdreven, maar regels zijn regels.

die standaard boilers die inventum er bij levert zijn best wel lachwekkend.
normaal doen die er ongeveer 101 minuten over om weer op temperatuur te komen.
maar zit er een ecolution er voor, dan zijn ze al binnen 15 minuten weer op temperatuur.
een beetje overkill is het wel. ;)

(als je mij heel eerlijk vraagt, wil je het kosten effectiefste systeem, werk zonder subsidie.
een simpele airco die kan verwarmen, kost nog steeds het minste. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k_delaat
migjes schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:54:
[...]

wil je een zonneboiler kopelen met de ecolution.
(en subsidie koppen)
[...]
Nee ik heb afgelopen jaar met gemeentelijke subsidie al een zonneboiler geplaatst.
Ik wil dus enkel en alleen tussen zonneboiler en CV een Ecolution plaatsen met als belangrijkste reden dat wij nu nog geen mechanische ventilatie hebben maar wel vocht problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
remmuz schreef op maandag 11 januari 2016 @ 11:03:
[...]

Ik houd het niet bij komt door de perflex stekker.
Maar zou die stekker evt. kunnen splitsen.
zou ecolution vragen toch meer in het betreffende topic stellen :*)

Zoals migjes al meld 50L is niet voor elk huishouden voldoende!
Bij ons 3 personen gaat het goed.
Geen bad maar douch.
Door de zonneboiler ervoor is het zomers totaal geen probleem natuurlijk omdat hij hotfill van de zonneboiler krijgt vaak slaat de wp niet eens aan omdat het water warmer word door de zonneboiler.
En als backup hangt er nog een c.v. achter mocht het water onder de 45c komen springt de c.v. (doorstroom) bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
op de ELGA zijn er aan de achterzijde ook aansluitingen om op afstand de warmtepomp (en/of koelingsfunctie) aan of uit te zetten (pin 30/31 en 28/29)

Heeft iemand hier ervaring mee?

ik denk dat ik die ga gebruiken om als de CV bijspringt, via een relais en de externe pomp aansluiting op de CV de ELGA verwarm functie te blokkeren

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
k_delaat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:31:
[...]

Nee ik heb afgelopen jaar met gemeentelijke subsidie al een zonneboiler geplaatst.
Ik wil dus enkel en alleen tussen zonneboiler en CV een Ecolution plaatsen met als belangrijkste reden dat wij nu nog geen mechanische ventilatie hebben maar wel vocht problemen.
even afwachten dus hoe het gaat met de ecolution zonder boiler.
is dat met een stuk minder subsidie en is de extra boiler zo goed als gratis, dan kun je mijn trucjes gebruiken.
het voordeel van het trucje is dat je dan de cv ketel niet meer nodig hebt voor tap water. ;)
(in de zomer tap water van de zon, in de winter de ecolution + boiler)
en je bijna geen gas meer nodig hebt voor verwarming.

als de zonneboiler voor en achter de ecolution zit, bespaar je wel veel elektra gebruik door de ecolution en boiler. ;)

(en als je dan een kleine lucht/lucht airco/warmte pomp bij plaatst.
kun je misschien wel helemaal los van het gas. ;) )

(ik heb het trouwens over de subsidie koppen van de ecolution, niet van de zonneboiler. ;)
heb het idee dat je die door elkaar haalt.
dus lees nog eens met een open blik.
uiteindelijk moet je het allemaal zelf uit rekenen of het haalbaar is.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
k_delaat schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:54:
@Appie Heijn
25A opsplitsen in 2x16A kan natuurlijk, maar dan kun je die twee groepen niet gelijktijdig volledig belasten, gezamelijk blijft dit uiteraard max 25A.
Afhankelijk van hoe het in de meterkast zit (komen de verschillende groepen van verschillende fasen) zou ik 25A opsplitsen in 3x16A, 1x16A gebruiken voor je omvormer. 1x16A gebruiken voor de verlichting+wcd garage, 1x16A + huidige 16A gebruiken voor de WP
25A blijft 25A uiteraard. Wat ik denk ik ga doen is toch die opsplitsing maken. 35A hoofd, 25A in meterkast naar 2x16A, met hierop zowel de omvormer(is geen afnemer) als 1 aansluiting van de WP. De 2e zet ik wel op de 16A van de bijkeuken, deze werd voorheen gebruikt voor de wasmachine. Zo houdt ik voor de stopcontacten en verlichting mooi nog 16A over. A++ vrieskastje en een qsolar erop moet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 10:39:
[...]

En je hebt welke smaak Ecodan?
De 5 kW uitvoering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Daar twijfel ik dus ook tussen, ik wil ook oo de grijze dagen wat ww op 50 graden krijgen. Volgens mij heeft de 7,5 dan een betere COP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:52:
[...]

Daar twijfel ik dus ook tussen, ik wil ook oo de grijze dagen wat ww op 50 graden krijgen. Volgens mij heeft de 7,5 dan een betere COP
ik heb mijn 300 liter standaard op 45 graden staan, op zaterdag zet ik hem op 60 graden (max temperatuur van de warmtepomp) en laat daarna nog even het legionella programma draaien (63 graden half uurtje)

Vorige week met de kou nog geen problemen gehad om de temperatuur te halen, maar met een 7.5 heb je inderdaad iets meer reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Met die subsidie ben ik er ook over aan het denken om er een wp bij te hangen.
Dan kan gas er echt helemaal uit.
Ik hoef nog maar een 200m3 incl. koken te vervangen door wp en inductie.
Maar denk dat de WAF factor niet mee werkt.
Zo een buiten unit krijg ik niet weg en op zolder weer een apparaat erbij al mag de c.v. dan wel weer weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
BarryH schreef op maandag 11 januari 2016 @ 12:56:
op de ELGA zijn er aan de achterzijde ook aansluitingen om op afstand de warmtepomp (en/of koelingsfunctie) aan of uit te zetten (pin 30/31 en 28/29)

Heeft iemand hier ervaring mee?

ik denk dat ik die ga gebruiken om als de CV bijspringt, via een relais en de externe pomp aansluiting op de CV de ELGA verwarm functie te blokkeren
Barry, interessant.
Daar zou je eventueel een instelbare buiten thermostaat op kunnen zetten.
Hoe komen we er achter dat dit kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ja, inderdaad, dit klinkt als een goede manier om de elga aan en uit te schakelen.

Dit staat in de handleiding ("regeling en extra's D7.3 , maart 2011):

"1.10.3 Vergrendeling Elga en koeling Met de twee knoppen aan de voorkant kan de warmtepomp in bedrijf worden gezet en kan koeling worden vrijgegeven.
Deze functies kunnen ook extern worden geblokkeerd (voor aansluitingen zie Tabel 2). Als de functies extern zijn geblokkeerd maar wel op het bedieningspaneel zijn vrijgegeven zullen de status LED’s knipperen in plaats van continu branden. "

Er zit een set pins (even zoeken waar ik een goede connector daarop kan vinden), op de achterkant van de printplaat:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/cpfoqn1f9/elga_extern_contact.jpg
(weet iemand wat de naam isvan zo'n connector? moet netjes op pin 30/31 signaal kunnen zetten)

deze handleidingen staan niet meer op de techneco website, als iemand ze wil hebben kan ik ze mailen. Geen idee of ze alleen voor de carrier versie gelden....

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 11-01-2016 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

[quote]Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 13:52:
[...]

[/quote

De 7,5 heeft wel 20A voor de compressor nodig en 16A voor binnen unit, een eventuele boiler met los element afhankelijk van het vermogen nogmaals 16A?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Mmm dat kan(lees mag) volgens mij niet officieel achter een 1x 25A automaat? Of zou ik wel een 16A automaat voor pv en een 20 of 25A automaat achter de 25 mogen plaatsen?

Ik kwam ook de volgende binnenunit tegen EHST20C-VM6SA die heeft 200Len solar ondersteuning. Nu nog een leverancier en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op maandag 11 januari 2016 @ 14:47:
[...]

ik heb mijn 300 liter standaard op 45 graden staan, op zaterdag zet ik hem op 60 graden (max temperatuur van de warmtepomp) en laat daarna nog even het legionella programma draaien (63 graden half uurtje)

Vorige week met de kou nog geen problemen gehad om de temperatuur te halen, maar met een 7.5 heb je inderdaad iets meer reserve.
Ik weet niet hoe Appie zijn huis geisoleerd is en wat zijn huidige gasverbruik is, maar de 7,5 levert zelfs 8 kw vermogen en houd het bij mij op zn sloffen warm.
Ter info: ik verbruikte op jaarbasis 30GJ = 855m3 gasverbruik.
De woning koelt met buitentemp van 4C in de nacht 0,7C af van 22:30 tot 8:00 als de pomp weer aanslaat. ( ik houd de pomp s'nachts nog steeds uit).

Misschien heb je wat aan deze info?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:36:
Mmm dat kan(lees mag) volgens mij niet officieel achter een 1x 25A automaat? Of zou ik wel een 16A automaat voor pv en een 20 of 25A automaat achter de 25 mogen plaatsen?

Ik kwam ook de volgende binnenunit tegen EHST20C-VM6A die heeft 200Len solar ondersteuning. Nu nog een leverancier en prijs.
Daar zijn eerdere discussies over geweest, NEN1010 is een richtlijn.
Mijn kennis (elektricien) had er geen problemen mee als ik het zo ging aanleggen, zolang er 1 gebruiker op die groep zat. Wel zorgen dat je natuurlijk de overige 25kw aansluitingen goed op vermogen hebt verdeeld.

Denk hier niet te licht over aangezien de compressor 3900W kan gaan slurpen in standje snijbrander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
crazyharrie schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:36:
[...]

Ik weet niet hoe Appie zijn huis geisoleerd is en wat zijn huidige gasverbruik is
A++++++ ;)

Tripple glas met zeer veel isolatie (richting passieve woning)

Ik woon er net 1 maand, dus kan nog weinig zeggen qua verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op maandag 11 januari 2016 @ 17:41:
[...]

A++++++ ;)

Transmissie berekening maken, al gok ik dat 5Kw een goede gok gaat zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Er ging hier een 300Kwh de pomp in afgelopen 31 dagen. Geen passief huis, wel erg goed geïsoleerd.

Ik vind het netjes, ligt binnen mijn lijn van verwachtingen/ berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De keus voor aantal kW was meer voor SWW :P (iets met WAF enzo ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

A++++++ ;)

Dan moet je bij Braun zijn, hebben mooie fohn's in het assortiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik heb maar 1x een 25A automaat, de rest is allemaal 16A afgezekerd op een 35A hoofdzekering. En idd als verbruiker komt er dan alleen de WP op en 1x 16A opwek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
[...]

A++++++ ;)

Jij mag dan in real life ook naar Appie luisteren maar hier op het forum is r maar 1 Appie (Heijn) >:). Post vanavond wel even de gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnerchief
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05-04 19:25

burnerchief

Werken kost teveel vrije tijd

hmmm valt mij op dat sinds de subsidieregeling bekend is de elga nu 4650 incl montage kost een maandje ofwat terug was dat nog 3500 eurotjes

Pensionada en ik woon waar mijn Camper staat Repareer alles met en zonder stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-10 18:42
Tja subsidie = inflatie... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Afzetterij=Buitenland shoppen.

Ik doe bij voorbaat al geen zaken met clubs die een dergelijke strategie hanteren.

[ Voor 60% gewijzigd door Appie Heijn op 11-01-2016 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alberthakvoort
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:19:
[...]

Jij mag dan in real life ook naar Appie luisteren maar hier op het forum is r maar 1 Appie (Heijn) >:). Post vanavond wel even de gegevens.
Haha sorry :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-09 18:46
burnerchief schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:32:
hmmm valt mij op dat sinds de subsidieregeling bekend is de elga nu 4650 incl montage kost een maandje ofwat terug was dat nog 3500 eurotjes
Ja dat viel mij ook al op, vandaag belde een mv. van techneco om iemand te laten kijken voor opties in ons huis.

Ze reageerde niet op het feit dat de elga (buitenproportioneel) duurder was geworden..!

Helaas is je voordeel er dan snel vanaf

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
haha eigenlijk vind ik het wel grappig. De ELGA is hier algemeen een grote hosanna en nu blijkt dat de leveranciers dat (toch) niet zijn. Laat ze een voorbeeld nemen aan NIBE, die hanteert gewoon de 1-1-2015 prijzen... En nee ik werk niet bij NIBE of zo.

Maar wees niet getreurd: er zijn genoeg alternatieven voor de ELGA, echter die worden hier niet veel besproken of ondergesneeuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW50VHA 5,0 kW € 3.987,69

Subsidie € 2300,--

Ik wist het wel als ik nu nog moest kiezen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Ik zit te kijken naar een Panasonic aquarea 7 kW. € 4100 en ook € 2300 subsidie. Het enige gekke is dat in de manuel staat dat hij 4800 W kan trekken en op een 21 A zekering moet. En daarnaast ook nog 3 kW voor de Back-up heater. Dat kan toch nooit op een 3 x 25 A aansluiting?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
PolderPloer! schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:39:
haha eigenlijk vind ik het wel grappig. De ELGA is hier algemeen een grote hosanna en nu blijkt dat de leveranciers dat (toch) niet zijn. Laat ze een voorbeeld nemen aan NIBE, die hanteert gewoon de 1-1-2015 prijzen... En nee ik werk niet bij NIBE of zo.

Maar wees niet getreurd: er zijn genoeg alternatieven voor de ELGA, echter die worden hier niet veel besproken of ondergesneeuwd.
er zijn WP's genoeg op de markt, daar wordt op andere fora wellicht ook e.e.a. over bericht, op dit forum wordt idd veel info over de ELGA gepost, wellicht laat de ELGA zich makkelijker tweaken dan andere WP's en is dat de reden dat hier de ELGA wat meer op de voorgrond treed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@PolderPloer!
Ik denk dat het succes van de Elga met name toe te schrijven is aan een aantal "heldhaftige" personen, welke de woning eerst WP vriendelijk hebben gemaakt, en een redelijk PV overschat hadden of in ieder geval later toegevoegd hebben. De zogeheten elga pioniers. Volgens mij was tot voor kort de Elga behoorlijk goedkoper dan een ander A-Merk.

Tussen de succesverhalen zijn toch ook zeker wel eigenaardigheden te bemerken zoals de eigenwijze en soms ondoorzichtige vermogensregeling, falende printplaten.

Nibe heb je het toch wel over één van de duurdere merken met een sloot aan ervaring op alle WP gebieden. Ik zie (correct me if im wrong) ook geen pionierende hybride WP(icm gas) bij Nibe op de lijst. Ook moet je denk ik niet vergeten dat de Elga van origine als Hybride bedoeld is, echter zijn hier een aantal twiekerts die dat ding zonodig standalone proberen te krijgen :P

Omdat het gros toch voor de Elga gaat voel ik mij geroepen om eens een Daikin, Panasonic of Mitsubatsu in te gaan zetten. Uiteraard moet het niet één groot wild west avontuur worden, daarvoor lees ik mij wel in op andere fora en bij de zeldzame mitsu bezitters te rade te gaan.
alberthakvoort schreef op maandag 11 januari 2016 @ 19:56:
Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW50VHA 5,0 kW € 3.987,69

Subsidie € 2300,--

Ik wist het wel als ik nu nog moest kiezen 8)
In mijn geval €3500 subsidie ;) 1200 euro extra diepfries subsidie.

Bij die malle zuiderburen(=Frankrijk) zijn de prijzen nog een stuk lager
€3081 voor de Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW50VHA (is dus 906 euro verschil :F )
€3742 voor de Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW75VHA
€4594 voor eindebaas Mitsubishi EHSC-VM2C +PUHZ-SHW80VHA (=Zubadan)

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 11-01-2016 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@crazyharrie
Om nog even op mijn huis terug te komen:
  • Jaren 60, vrijstaand (maar dan ook echt), en dan ook zeer weinig bebouwing op korte afstand.
  • 2 volledige verdiepingen(lees rechte wanden)+zolder
  • 65m2
  • Omgeving Drachten
  • Goed geïsoleerde betonvloer 50% oppervlak
  • Andere 50% is schelpenisolatie en 3 normale radiatoren.
  • 90% dubbelglas
  • 25m2 vloerverwarming
  • In de badkamer zijn een aantal lussen van de retour(en/of aanvoer) onder de tegelvloer gelegd wat na een 2 uurtjes verwarmen ook net voelt als vloerverwarming.
  • Ventileren kan door ramen te openen
  • En in het waskhok en badkamer een passieve afzuiging.
Stookgedrag+SWW
Nagenoeg 24/7 bezetting. (Ik werk vanuit huis.)
2 volwassen + 2 jaar oude zoon
Dagelijks 1-2 douches
2x per week een half vol bad

Energiebesparend maatregelen
Eind 2015 een grote energievretende vrieskast vervangen door een tafelmodel A++
Begin 2015 klokthermostaatknoppen
Eind 2015 zuidelijke en westelijke muur laten impregneren vanwege lekkage bij kozijnen(defect loodslab)
Oktober 2014, aantal a-exact ventielen geplaatst in de woonkamer en op 2 slaapkamers
April 2014 Atag Q-Solar 200L icm eerst 24 buis en nu 36 buis op Zuid
Maart 2013 3315Wp(107gr vanaf noord, helling 35+/-) op een SMA SB3600-TL21 gemiddeld 2900kWh pj
Eind 2012 spouwmuur geïsoleerd
In 2012 50% van benedenverdieping van vloerverwarming voorzien

In de planning
  • Zolderisolatie Rc4 of hoger, dit gaat een hele hoop schelen, is nu een groot tocht hok met wat loshangende folie als isolatie.
  • Aanleggen ventilatie icm wtw
  • Warmtepomp
  • Resterende 50% benedenverdieping voorzien van vloerverwarming(radiatoren eruit) incl bijbehorende isolatie.
  • Radiatoren vervangen door Jaga Tempo's(waar nodig met DBE), blijft alleen een radiator op onze Slaapkamer over (staat 4-5 dagen per jaar even aan bij kouder dan -5)
  • PV Uitbreiding op zuid (platdak) a 1200-1300Wp
  • Uitbreiding woningoppervlak begane grond, 30m2 extra erbij(incl vloerverwarming)
  • Nieuwe keuken met inductie
  • Aansluiting + meterkast 1x35A naar 3x25A
  • Ombouwen garage naar kantoor(+17m2 vloerverwarming)
Totaal wordt het dan een ruime 100m2 vloerverwarming:
25m2 vv huidig
30m2 vv wwonkamer
30m2 vv uitbouw
17m2 vv kantoor(voormalige garage)

In de gang en op beide slaapkamers en de badkamers komen dan ruim bemeten jaga tempo's, waar nodig met DBE.

Meterstanden
2015
2930kWh aankoop
1730kWh teruglevering
2850kWh Opwek
= 1200 niet gedekt door PV
Totaal is dus 4050kWH
Totaal 1.214,47 m3
Verwarming 1.076,86 m3
0,386 m3/graaddag

2014
3000kWh aankoop
1667kWh teruglevering
2950kWh Opwek
= 1333 niet gedekt door PV
Totaal is dus 4283kWH
Totaal 1.219,25 m3
Verwarming 1.092,60 m3
0,433 m3/graaddag

Afbeeldingslocatie: https://db.tt/C92Jpzon

Ondanks dat het gasverbruik relatief laag is tov de soortgelijke huizen(die hebben 2800-3000m3) denk ik dat de brainq nogal vreemd regelt. dan weer te warm dan weer te koud, met name te warm scheelt denk ik zo 200-300m3. Ik denk dat het te wijten is aan de 50/50 verdeling van de woning, 50% vloerverwarming 50% radiatoren. Simpelweg niet ideaal...

Dus een WP met een goede thermostaat is wel een goede weg om in te slaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 11-01-2016 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
amarkest schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:08:
[...]

er zijn WP's genoeg op de markt, daar wordt op andere fora wellicht ook e.e.a. over bericht, op dit forum wordt idd veel info over de ELGA gepost, wellicht laat de ELGA zich makkelijker tweaken dan andere WP's en is dat de reden dat hier de ELGA wat meer op de voorgrond treed?
Volgens mij weten installateurs beter hoe ze de ELGA moeten installeren in combinatie met een bestaande CV ketel. Voor andere WPn is dat niet/minder door de fabrikant/importeur beschreven en zijn al snel de installatiekosten ook hoger. Niet omdat dat perse moet, maar "onbekendheid".

En als je dan een ELGA hebt en een beetje tweakt/nadenkt haal je er veel meer uit in een opstelling waarin die redelijk los van de CV ketel functioneert. Toen ik rondkeek (eind 2013) waren alternatieve L/W systemen a/ duurder (minimaal 1500 eur), b/ was de thermostaat regeling niet duidelijk (natuurlijk: voor mij), c/ was de installatie icm een CV ketel niet duidelijk/complexer (=duurder).

Als ik nu opnieuw moest kiezen zou ik uitzoeken of de CV de WP kan uitschakelen, de WP thermostaat iets hoger laten sturen als de CV thermostaat en ze parallel zetten. En wellicht kom ik dan op een andere WP uit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LionkingNL
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:06
Ik overweeg de aanschaf van een hybride ketel. Na wat rond zoeken kwam ik de relatief nieuwe producten van Remeha tegen: Tzerra HP en Hybrid plus (gelijk aan eerste maar dan zonder CV ketel). Is een monoblok dus iets lagere cop maar dus wel eenvoudige installatie en een boilertank als CV buffer die ook het tapwater voorverwarmd.

Iemand ervaring hiermee?

Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 30-09 07:14
met 2300e subsidie word de Ecodan wel interessant.

echter wat ik me afvraag. de 7,5kw unit kost als set +- 4650e echter hier staan de complete type benaming bij Mitsubishi ERSC20C-VM2C + PUHZ-SW75VHA

Als je in de RVO subsidie lijst kijkt bij Mitsubishi staat er alleen de naam van het SET
dit zou volgens mij PC(R)75V moeten zijn,

zou dit problemen kunnen gaan opleveren bij de aanvraag ?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Volgens mij zijn de model namen verkeerd geplaatst in die PD, of half gebakken samengevat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trouwens, ik maak op uit deze pagina:
http://www.rvo.nl/subsidi...n-voor-particulieren-isde
dat je subsidie voor meerdere apparaten mag aanvragen, dus bijv 2 warmtepompen, 1 boiler voor SWW en 1 voor CV is bijv een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Beatman schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:01:
Ik zit te kijken naar een Panasonic aquarea 7 kW. € 4100 en ook € 2300 subsidie. Het enige gekke is dat in de manuel staat dat hij 4800 W kan trekken en op een 21 A zekering moet. En daarnaast ook nog 3 kW voor de Back-up heater. Dat kan toch nooit op een 3 x 25 A aansluiting?
Na verder speuren blijkt dat je op een hoofdzekering van 3 x 25 A alleen maar 16 A groepenzekeringen mag zetten. En op 3 x 35 A zijn dat groepen van 20 A. Een > 7 kW warmtepomp moet al afgezekerd worden op 21 A. En daarvoor moet je officieel een 50 A hoofdaansluiting hebben.

Deze warmtepompen zijn dus in Nederland wegens het capaciteitstarief veel te duur als je ze netjes aan wilt sluiten. En warmtepompen van 7 kW met een driefasenaansluiting van 3 x 16 A heb ik nog niet gevonden. 3 x 10 A moet zelfs genoeg zijn. Ondanks de subsidie en mijn vurige wens om van het gas af te gaan toch maar even wachten tot er op de Nederlandse markt afgestemde warmtepompen komen?

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:35
Appie Heijn schreef op maandag 11 januari 2016 @ 20:10:
@PolderPloer!
Ik denk dat het succes van de Elga met name toe te schrijven is aan een aantal "heldhaftige" personen, welke de woning eerst WP vriendelijk hebben gemaakt, en een redelijk PV overschat hadden of in ieder geval later toegevoegd hebben. De zogeheten elga pioniers. Volgens mij was tot voor kort de Elga behoorlijk goedkoper dan een ander A-Merk.

Tussen de succesverhalen zijn toch ook zeker wel eigenaardigheden te bemerken zoals de eigenwijze en soms ondoorzichtige vermogensregeling, falende printplaten.

Nibe heb je het toch wel over één van de duurdere merken met een sloot aan ervaring op alle WP gebieden. Ik zie (correct me if im wrong) ook geen pionierende hybride WP(icm gas) bij Nibe op de lijst. Ook moet je denk ik niet vergeten dat de Elga van origine als Hybride bedoeld is, echter zijn hier een aantal twiekerts die dat ding zonodig standalone proberen te krijgen :P

Omdat het gros toch voor de Elga gaat voel ik mij geroepen om eens een Daikin, Panasonic of Mitsubatsu in te gaan zetten. Uiteraard moet het niet één groot wild west avontuur worden, daarvoor lees ik mij wel in op andere fora en bij de zeldzame mitsu bezitters te rade te gaan.

[...]

In mijn geval €3500 subsidie ;) 1200 euro extra diepfries subsidie.

Bij die malle zuiderburen(=Frankrijk) zijn de prijzen nog een stuk lager
€3081 voor de Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW50VHA (is dus 906 euro verschil :F )
€3742 voor de Mitsubishi EHSD-VM2C + PUHZ-SW75VHA
€4594 voor eindebaas Mitsubishi EHSC-VM2C +PUHZ-SHW80VHA (=Zubadan)
Dan zou ik het wel weten. Laat ik hem mooi uit Frankrijk komen/haal ik hem daar op. Dan nog eens 2300 euro subsidie eraf en je hebt voor 700 een mooi apparaat staan.
Pagina: 1 ... 96 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.