Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.748 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:13
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:00:
[...]

Hoe ziet het regelgedrag eruit, steeds volle bak, defrost en weer volle bak?
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel hij verbruikt als ie op z'n tenen loopt ...
ik kan het niet heel precies zien, plugwise laat alleen het uurtotaal zien:

Afbeeldingslocatie: http://s30.postimg.org/6whzldfk1/20160106_ELGA.jpg

nb. soms zie ik de ELGA ook pieken naar 1,2 kwh/uur, waar dat is niet continu
ps. om 2030 de elga thermostaat omlaag gezet en de remeha calenta thermostaat omhoog.

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 06-01-2016 21:23 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Apart, gemiddeld bijna 1000W terwijl mijn airco kortstondig naar 2kW kan doorschieten.
Het continu verbruik is hier een stuk lager met momenteel net geen 700W bij 0 graden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:27:
Apart, gemiddeld bijna 1000W terwijl mijn airco kortstondig naar 2kW kan doorschieten.
Het continu verbruik is hier een stuk lager met momenteel net geen 700W bij 0 graden.
terugkijkend zie ik als maxima some 1,2 kwh 1 uur lang en een paar keer een paar uur (2-4) 1,13 kwh

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 11:48
BarryH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:35:
Hier nu buiten 0 graden en binnen kan de ELGA het niet op temperatuur houden. Dus de CV aangezet (en de ELGA uit) tot 2200 uur
Barry, hoeveel kamertemp heb je het over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
amarkest schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:00:
[...]

Barry, hoeveel kamertemp heb je het over?
20 graden C. Hoekhuis 170m2 nvo / 600m3/1975/spouwisolatie/HR++ glas/vloerisolatie/Dakisolatie (RC~5).

had eerst 2500-2900m3 gas, na isolatie en ZB ca. 1500m3. nu afgelopen 12 maanden 3000kwh elga en 280m3 gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met een Carrier 30awh monoblock l/w Warmtepomp?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2016 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

Tomexergie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:31:
De COP ook.Als ik uit ga van jouw grafiek, dan is de COP om 11.00 uur:

Ta= 25,7 Tr = 22,2 P=850W bij 1100 l/h Pw=4,49kW en COP= 5,28 bij Tbuiten= 5,5 C

Of maak ik een rekenfout .
Volgens mij heb je de kamertemperatuur gepakt ipv de CV retour.
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:05:
1,230 l/h is het op mijn warmtemeter en beide sensoren zitten op de leiding geplakt (en dus niet in het water) wat de COP ook nog iets slechter maakt...
Nieuwe berekening: Ta= 25,7 Tr = 23,4 P=830W bij 1230 l/h
Pw=3,30kW en COP= 3,98

Right? :)

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:05:
[...]

1,230 l/h is het op mijn warmtemeter en beide sensoren zitten op de leiding geplakt (en dus niet in het water) wat de COP ook nog iets slechter maakt...
Op leiding plakken heeft twee kanten: Ta is lager, maar ook Tr is lager; het is maar de vraag of de dT anders is.
Maar de flow is hoger, dus de COP is hoger dan mijn inschatting. Met die lage temperaturen 5,5/26 voor jouw CV bereik je geweldige resultaten met het kleine Elgaatje. Mijn typische 7/35 CV syteem zit in minstens een punt lager, maar ook nog wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:15:
[...]

start met uitrekenen welke capaciteit doorstroomer je nodig hebt in kwh. dan weet je snel genoeg of het kan of niet. Hier kon het niet tenzij ik er een boiler voor zou zetten die water levert op een graad of 25. Dus ik zit nu nog op gas. :(
Proton_ schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:21:
[...]

[...]

ftfy. En niet onbelangrijk: wat is je hoofdaansluiting(3*25A of 1*40A?).
Het gaat namelijk om serieuze vermogens :)
Heb je een DWTW?
DWTW gaat helaas niet lukken of ik moet de 2 jaar oude badkamer vloer open breken. En de WAF is al een probleem.

Die vermogens moet ik eens flink in gaan duiken, de overstap naar 3*25 zat toch wel in de planning. Dus ik hoop daar een eind mee te komen.

Maar dit is dan weer voor een heel ander topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
douche-wtw gaat niet per se de vloer in. als je bij de verticale afvoerleiding kan komen is het zoek en vervang :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
fabstar81 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:10:
douche-wtw gaat niet per se de vloer in. als je bij de verticale afvoerleiding kan komen is het zoek en vervang :+
Dat is een dikke pijp die op ongeveer 6 meter van mn meterkast (waar de leidingen zitten) maar benden komt en direct op de rioolpijp is aangesloten.

Erg toekomstgericht waren ze niet 20 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:58
ook leuk ding, maar doet alleen warm water.

Zelf heb ik de inventum ecolution
Die helpt ook mee met de verwarming.
Staat op 130m3 afzuiging.
Altijd warm water beschikbaar
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:57:
[...]

"Wij hebben ook deze warmtepomp en de geluidsproductie is in de winterperiode behoorlijk te noemen, ruim 60 dBa!"

Handig die reviews, voor mij een deal-breaker ;w
onzin bij mij draait hij het hele jaar door en geluid valt heel erg mee.
Op zolder hoor je hem brommen maar op de slaapkamer niks.
Migjes is ook bij mij thuis geweest en heeft hem gehoord.

En hij helpt bij mij goed het gasverbruik terug te dringen.
zie hier de slimme meter portal verbruik van 2015.
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2015/slimmemeterportal2015.jpg

En altijd hetzelfde temperatuur in huis 24/7 van 19,5c
Bij mij zit het enkel buizen systeem in huis.
2 onder 1 kap woning 400m3 inhoud.
Inderdaad het systeem is niet goedkoop maar heb daarin tegen geen buiten unit die ook niet de schoonheids prijs verdient.
Dat is nog steeds mijn grootste bezwaar van een wp met buiten unit.

edit:
en ja ik heb een 2300kw over in 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SpikeHome schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:25:
[...]
ook leuk ding, maar doet alleen warm water.

Zelf heb ik de inventum ecolution
Die helpt ook mee met de verwarming.
Staat op 130m3 afzuiging.
Altijd warm water beschikbaar

[...]
onzin bij mij draait hij het hele jaar door en geluid valt heel erg mee.
Op zolder hoor je hem brommen maar op de slaapkamer niks.
Migjes is ook bij mij thuis geweest en heeft hem gehoord.

edit:
en ja ik heb een 2300kw over in 2015
Heb je dat overschot geheel nodig voor de Ecolution en waar kwam je vandaan met alleen gas?
Ik heb een plat dak dus hij zou best dicht bij de slaapkamers moeten komen.
Die 60dB zou funest zijn voor mij, maar ik ben door m'n tinnitus dan ook (te) gevoelig voor geluid ;(
Er is met zo'n ding ook sprake van over-ventilatie, dus meer ventileren dan je anders zou doen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:46:
[...]

Heb je dat overschot geheel nodig voor de Ecolution en waar kwam je vandaan met alleen gas?
Ik heb een plat dak dus hij zou best dicht bij de slaapkamers moeten komen.
Die 60dB zou funest zijn voor mij, maar ik ben door m'n tinnitus dan ook (te) gevoelig voor geluid ;(
Er is met zo'n ding ook sprake van over-ventilatie, dus meer ventileren dan je anders zou doen.
Je kan ventilatie instellen van 60m3 t/m 350m3
echter in wp bedrijf is de instelling van 100m3 t/m 350m3
je moet kijken wat voor ventilatie unit er nu hangt en hoeveel m3 die doet.
over ventilatie heb je dus zelf in de hand.
ook kan je de wp b.v. snachts uit zetten in het menu.
Bij douchen kan je de 3 standen schakelaar gebruiken en gaat de afzuiging harder ook dat is per stand instelbaar.
verse lucht komt bij mij binnen d.m.v. dauerluftung.
Ik vond het zonde om de warme lucht naar buiten te blazen nu gaat de lucht naar buiten met een 2 a 4c.

[ Voor 4% gewijzigd door SpikeHome op 07-01-2016 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:45:
[...]

[...]

DWTW gaat helaas niet lukken of ik moet de 2 jaar oude badkamer vloer open breken. En de WAF is al een probleem.
Recycle douche misschien een optie?
Die vermogens moet ik eens flink in gaan duiken, de overstap naar 3*25 zat toch wel in de planning. Dus ik hoop daar een eind mee te komen..
Ik heb zelf ook gekeken naar doorstroomverwarmers, maar voor een waf acceptablele douche heb je minimaal een 21kW doorstroomverwarmer nodig en dat is niet te doen met een 3x25A aansluiting.

Verzwaren van de netaansluiting is een optie maar dat kost als snell 400 euro (3x35A) tot 800 (3x50A) euro per jaar extra.

btw In Duitsland zijn doorstroomverwarmers veel gebruikelijker en de netaansluiting is dan vaak 3x50A of zelfs 3x64A.

De meest voordelige oplossing is het piekverbruik opvangen met een WP/elektrische boiler eventueel gecombineerd met een douche WTW en/of recycle douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:52
Ik lees hier nou al een tijdje mee, en ik zal zelf ook eens posten. Ik ben op zoek naar een gunstige investering die ook nog eens groen is. Aangezien ik al een tijd denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe economische crisis en ik dus geen vertrouwen heb in banken en aandelen, heb ik vorig jaar geïnvesteerd in mijn huis: de hypotheek afgelost en zonnepanelen aangeschaft. Ik heb me ook verdiept in betere isolatie maar dat bleek niet nuttig.

Inmiddels weer een poosje verder en heb ik dus weer een bedrag op de bankrekening staan wat alleen maar belasting kost. Het blijkt dat ik vorig jaar in 10 maanden al bijna 2000 kwu "teveel" stroom heb opgewekt en wel nog een grote gasrekening heb (verbruik in een jaar zonder winter: 1.800 m³). Het verbruik van zowel stroom als gas zal wel oplopen aangezien ik van plan ben om weer vaker in Nederland te gaan werken en dus meer thuis zal zijn en we ook aan gezinsuitbreiding denken. Met de nieuwe belastingen en subsidies op komst leek het mij een goed plan om nu eens echt werk te maken van een warmtepomp.

Nu komt het probleem: ik ben niet echt technisch onderlegd en ik zie door de bomen het bos niet meer. De recente discussies hier kan ik als starter eigenlijk ook haast niet volgen. Aangezien ik met zonnepanelen heb gemerkt dat advies van experts meestal gewoon verkooppraatjes zijn en het vrijwel onmogelijk is om goed advies te krijgen, wat elkaar ook nog vaak tegenspreekt, hoop ik hier advies te vinden.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk de beste oplossing is om definitief zonder gas te leven en geen vaste kosten aan energie meer te hebben. Een hybride systeem zie ik niet zitten omdat je dan vaste kosten en afhankelijk blijft houden, en dat wil ik niet. In principe is het investeringsbedrag het probleem niet, maar er moet natuurlijk wel een zinnig rendement te halen zijn. Het gaat om een vrijstaand huis van begin jaren 90 van 800 m3. We hebben bijna overal vloerverwarming dus dat willen we blijven gebruiken. Koeling is geen issue (mag wel natuurlijk), ook in hardje zomer is het nooit te warm geweest binnen.

Ik heb dus geprobeerd om mijn voorwerk te doen, maar kom eigenlijk niet verder. Kunnen jullie mij verder op gang helpen om tot een geïnformeerd besluit te komen? warmtepomp-info en allerlei andere sites heb ik ook bekeken.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

SpikeHome schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:54:
[...]

verse lucht komt bij mij binnen d.m.v. dauerluftung.
Ik vond het zonde om de warme lucht naar buiten te blazen nu gaat de lucht naar buiten met een 2 a 4c.
Da's niet te vergelijken met type C bij mij.
Mijn Itho doet max 325m3 per uur, de hoogste stand gebruik ik alleen als ik kook of douche.
Maar goed, als zo'n apparaat alleen het tapwater zou verwarmen dan zou ik al tevreden zijn.
Dan kan hij een boiler opwarmen alvorens ik behoefte aan heb aan een warme plas water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@ph4ge :

Ik heb dus geprobeerd om mijn voorwerk te doen, maar kom eigenlijk niet verder. Kunnen jullie mij verder op gang helpen om tot een geïnformeerd besluit te komen? warmtepomp-info en allerlei andere sites heb ik ook bekeken.
[/quote]

Ik had hetzelfde probleem, hoewel ik redelijk inzicht heb hoe eea in elkaar zit, en heb toen bij een plaatselijk installateur advies ingewonnen. Ecolibrium heeft mij zeer vakkundig voorzien van mijn mogelijkheden in mijn huis (1975) en vervolgens heb ik m'n eigen keuzes gemaakt. Ik weet niet of ze ook in Portugaal werken, maar ff bellen zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Carbon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:04:
[...]

Recycle douche misschien een optie?

[...]

Ik heb zelf ook gekeken naar doorstroomverwarmers, maar voor een waf acceptablele douche heb je minimaal een 21kW doorstroomverwarmer nodig en dat is niet te doen met een 3x25A aansluiting.

Verzwaren van de netaansluiting is een optie maar dat kost als snell 400 euro (3x35A) tot 800 (3x50A) euro per jaar extra.

btw In Duitsland zijn doorstroomverwarmers veel gebruikelijker en de netaansluiting is dan vaak 3x50A of zelfs 3x64A.

De meest voordelige oplossing is het piekverbruik opvangen met een WP/elektrische boiler eventueel gecombineerd met een douche WTW en/of recycle douche.
Met een 13 of 15 KW zou ik het misschien wel redden, maar moet eens kijken hoeveel liter de huidige douchekop door laat.En anders moet de warmte aanvoer ergens anders vandaan komen, DWTW, (zonne)boiler, L/W warmte pomp.

Een recycle douche kende ik nog niet, het is een leuk alternatief maar niet WAF proof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:50:
[...]

Met een 13 of 15 KW zou ik het misschien wel redden
Zie: 15 kw- Durchlauferhitzer zum Duschen ausreichend ?
Een recycle douche kende ik nog niet, het is een leuk alternatief maar niet WAF proof.
Geen idee welke recycle douche je hebt gezien maar die van Sealskin zijn WAF toppers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:35:
[...]

Mijn Itho doet max 325m3 per uur, de hoogste stand gebruik ik alleen als ik kook of douche.
Maar goed, als zo'n apparaat alleen het tapwater zou verwarmen dan zou ik al tevreden zijn.
Dan kan hij een boiler opwarmen alvorens ik behoefte aan heb aan een warme plas water.
ja doet max 350m3 dus bij de ecolution is dit per 10m3 in te stellen zoals ik al zei vanaf 100m3 t/m 350m3
bij mij is stand 1: 130m3 stand 2: 180m3 en stand 3: 230m3
standaard altijd stand 1.
1 persoon douchen blijft stand 1 meerdere mensen stand 2 of 3.
Bij feesten veel mensen in huis standaard stand 2.
Nooit meer ergens condens.
Het warm water is echter maar 50L van 50c en 1x per week naar 60c toe (legionella programma).
Als je achter elkaar doucht is 50L te weinig voor 2 personen kan het nog net als je niet te lang doucht al redden wij het vaak met zijn 3e achter elkaar te douchen maar dat komt omdat ik er nog een zonneboiler voor heb zitten van solesta.
en de c.v. zit er altijd nog na bij mij (omdat hij er toch hangt) als het water niet voldoende zou zijn warmt de c.v. dit nog bij.
Maar bij ons zeldzaam nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 07-01-2016 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Carbon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:58:
[...]

Zie: 15 kw- Durchlauferhitzer zum Duschen ausreichend ?

[...]

Geen idee welke recycle douche je hebt gezien maar die van Sealskin zijn WAF toppers :)
Bedankt voor de gebruikers ervaringen, maar erg positief zijn ze niet. Bij een koude aanvoer maar 6 liter p/m is wel erg weinig. Bevestigd dus mijn vermoeden dat er een andere warmte bron voor moet.

Die Sealskin is inderdaad wel mooi, maar dan moet de douche worden verbouwd en kan ik net zo goed een DWTW installeren. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:16:
[...]
Die Sealskin is inderdaad wel mooi, maar dan moet de douche worden verbouwd en kan ik net zo goed een DWTW installeren. ;)
Mee eens, maar in veel gevallen is het installeren van een verticale douche WTW vaak niet mogelijk en voor de bak/goot versies (lager rendement en behoorlijk aan de prijs) moet je alsnog de douche verbouwen.
Zo'n Sealskin is dan de betere oplossing, WAF++ en het bespaart naast energie ook nog eens heel veel water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
ph4ge schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:28:
Ik lees hier nou al een tijdje mee, en ik zal zelf ook eens posten. Ik ben op zoek naar een gunstige investering die ook nog eens groen is. Aangezien ik al een tijd denk dat we aan de vooravond staan van een nieuwe economische crisis en ik dus geen vertrouwen heb in banken en aandelen, heb ik vorig jaar geïnvesteerd in mijn huis: de hypotheek afgelost en zonnepanelen aangeschaft. Ik heb me ook verdiept in betere isolatie maar dat bleek niet nuttig.

Inmiddels weer een poosje verder en heb ik dus weer een bedrag op de bankrekening staan wat alleen maar belasting kost. Het blijkt dat ik vorig jaar in 10 maanden al bijna 2000 kwu "teveel" stroom heb opgewekt en wel nog een grote gasrekening heb (verbruik in een jaar zonder winter: 1.800 m³). Het verbruik van zowel stroom als gas zal wel oplopen aangezien ik van plan ben om weer vaker in Nederland te gaan werken en dus meer thuis zal zijn en we ook aan gezinsuitbreiding denken. Met de nieuwe belastingen en subsidies op komst leek het mij een goed plan om nu eens echt werk te maken van een warmtepomp.

Nu komt het probleem: ik ben niet echt technisch onderlegd en ik zie door de bomen het bos niet meer. De recente discussies hier kan ik als starter eigenlijk ook haast niet volgen. Aangezien ik met zonnepanelen heb gemerkt dat advies van experts meestal gewoon verkooppraatjes zijn en het vrijwel onmogelijk is om goed advies te krijgen, wat elkaar ook nog vaak tegenspreekt, hoop ik hier advies te vinden.

Zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat een lucht/water warmtepomp waarschijnlijk de beste oplossing is om definitief zonder gas te leven en geen vaste kosten aan energie meer te hebben. Een hybride systeem zie ik niet zitten omdat je dan vaste kosten en afhankelijk blijft houden, en dat wil ik niet. In principe is het investeringsbedrag het probleem niet, maar er moet natuurlijk wel een zinnig rendement te halen zijn. Het gaat om een vrijstaand huis van begin jaren 90 van 800 m3. We hebben bijna overal vloerverwarming dus dat willen we blijven gebruiken. Koeling is geen issue (mag wel natuurlijk), ook in hardje zomer is het nooit te warm geweest binnen.

Enige vragen die overblijven zijn dus:

- Welk vermogen WP
- Welk merk
- Welke soort, brine/water of lucht/water.

Om helemaal zonder gas te kunnen valt de ELGA al meteen af.
Ik heb vandaag het Mitsubishi Ecodan systeem bekeken en deze ziet er veelbelovend uit, maar een systeem als Panasonic Aquarea is minstens net zo goed.

Vwb brine of lucht/water is lucht/water het goedkoopst en aangezien je niet van plan bent te gaan koelen misschien de beste oplossing.

Blijft over de vraag welk vermogen. Je hebt een groot huis, 800 m3 is ongeveer het dubbele van een standaard huis.
Er moet dan ook een boiler voor douchen verwarmt worden, dus ik denk dat je als snel richting de 9 KW vermogen gaat. Exact getal kan ik hier niet aan hangen, dan zou er een warmteverlies berekening voor het huis gemaakt moeten worden. Of je moet gaan schatten.
Dit schatten heb ik bij mezelf ook gedaan, ik zag dat de cv-ketel met ca. 10 KW afgegeven vermogen het huis best makkelijk warm kreeg en heb dus gekozen voor 9 KW warmtepomp. Tot nu toe is dit vermogen voldoende gebleken. Mijn WP draait sinds 11 November 2015, heb nog geen jaar ervaring.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:52
koevlaas2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:51:
Enige vragen die overblijven zijn dus:

- Welk vermogen WP
- Welk merk
- Welke soort, brine/water of lucht/water.

Om helemaal zonder gas te kunnen valt de ELGA al meteen af.
Ik heb vandaag het Mitsubishi Ecodan systeem bekeken en deze ziet er veelbelovend uit, maar een systeem als Panasonic Aquarea is minstens net zo goed.

Vwb brine of lucht/water is lucht/water het goedkoopst en aangezien je niet van plan bent te gaan koelen misschien de beste oplossing.

Blijft over de vraag welk vermogen. Je hebt een groot huis, 800 m3 is ongeveer het dubbele van een standaard huis.
Er moet dan ook een boiler voor douchen verwarmt worden, dus ik denk dat je als snel richting de 9 KW vermogen gaat. Exact getal kan ik hier niet aan hangen, dan zou er een warmteverlies berekening voor het huis gemaakt moeten worden. Of je moet gaan schatten.
Dit schatten heb ik bij mezelf ook gedaan, ik zag dat de cv-ketel met ca. 10 KW afgegeven vermogen het huis best makkelijk warm kreeg en heb dus gekozen voor 9 KW warmtepomp. Tot nu toe is dit vermogen voldoende gebleken. Mijn WP draait sinds 11 November 2015, heb nog geen jaar ervaring.
Bedankt, daar heb ik wat aan! Moet ik nog ergens specifiek opletten mbt het vinden van een installateur?

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
ph4ge schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:54:
[...]

Bedankt, daar heb ik wat aan! Moet ik nog ergens specifiek opletten mbt het vinden van een installateur?
Ik ben best handig, heb het apparaat zelf geïnstalleerd. Ervaring met een (landelijk opererende) installateur heb ik dan ook niet. Misschien dat anderen je hierin kunnen adviseren.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
Speedy-Andre schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:35:
[...]

wat je eigenlijk ook nog moet weten.
is dat spikehome, de afzuigbuizen eigenlijk iets te klein zijn. (en nog geen geluids-problemen.)
en het muurtje waar hij aan hangt eigenlijk niet het goede type is (en nog geen geluids-problemen.)

zolang je maar de handleiding goed volgt is geluid geen probleem.
zorg er voor dat de buizen van het water flexibel zijn uitgevoerd.
en ook een stukje flexibele lucht buis er tussen zetten.

het blijft een warmte pomp en die trillen altijd een beetje (net zo als een ijskast.).
je moet er voor zorgen dat er geen contact geluid je buizen of muur in gaan.
en het komt wel goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:16:
[...]

Bedankt voor de gebruikers ervaringen, maar erg positief zijn ze niet. Bij een koude aanvoer maar 6 liter p/m is wel erg weinig. Bevestigd dus mijn vermoeden dat er een andere warmte bron voor moet.

Ons gezin (5 personen) gebruikt al heel lang SWW op 6ltr p minuut. Gaat voortreffelijk.
wellicht zit er een aardige besparing in die hoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Laatst online: 04-10 17:40
ph4ge schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 12:54:
[...]

dat zijn native taal Duits/Frans(vlaams) is. ;)
Nederland is verslaaft aan het gas.
er is weinig kennis te vinden op dit vlak. :-(

b.v.:
http://www.vaillant.nl/co...rmtepomp/index.nl_nl.html
of
https://www.vaillant.be/c...tepompen/index.nl_be.html
in Nederland amper ervaring met warmte pompen, maar ga je over de grens in eens een aardig keuze. ;)

(valiant heeft gewoon een serie die erg lijkt op de Mitsubishi ecodan of andere totaal oplossingen.
met zonneboiler of zonder zonneboiler, het kan allemaal, maar niet in Nederland.)

edit:
je kunt vrijwel de gehele energie rekening naar 0 euro brengen.
maar maak je borst maar nat, het kost wel een paar centen.
reken er maar op dat je ongeveer 10 jaar je rekening voor uit moet betalen, dus het is even een rib uit het lijf.
ik zelf doe het in kleine stapjes anders kan ik het niet betalen. ;)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 07-01-2016 14:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

ph4ge schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:28:

Ik was ook van plan om helemaal van het gas af te gaan. ik heb daar nu toch mijn twijfels over.
Als ik deze week lees dat sommige mensen rond het vriespunt al niet meer genoeg capaciteit hebben, dan wordt het denk ik voor de WP die wel geschikt zijn bij lagere temperaturen, toch wel erg moeilijk om het alleen te doen.
Ook heb ik deze week een hele discussie gehad met mijn neef (STEK gecerificeerd), en volgens hem is het onmoglijk om beneden de -10C met een l/w WP te werken.
Volgens hem zit er dan gewoonweg niet genoeg energie in de lucht.
Mocht je toch zonder gas door willen, is misschien de Panasonic T-cap wel iets.
Volgens panasonic zouden die tot -15 het gehele vermogen moeten behouden.

Ik denk zelf dat tegen die temperaturen de COP tot 2 daalt, of misschien wel daaronder, dus moet je erg veel stroom kunnen leveren.

Zelf denk ik dat ik de gas CV er gewoon bij houd (als ik eenmaal een WP heb)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10 22:00
hjdekker1 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 14:49:
[...]

...
Ook heb ik deze week een hele discussie gehad met mijn neef (STEK gecerificeerd), en volgens hem is het onmoglijk om beneden de -10C met een l/w WP te werken.
...
Dit is natuurlijk klingklare onzin. In elk medium welke boven het absolute nulpunt ligt zit energie. De vraag is alleen hoe dat eruit te halen. Ik ben het er mee eens dat het rendement daalt bij lage temperaturen, maar onmogelijk is het zeker niet.

Er zijn genoeg lucht-water warmtepompen welke wel garanties bieden bij -10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:40:
[...]

Dit is natuurlijk klingklare onzin. In elk medium welke boven het absolute nulpunt ligt zit energie. De vraag is alleen hoe dat eruit te halen. Ik ben het er mee eens dat het rendement daalt bij lage temperaturen, maar onmogelijk is het zeker niet.

Mitsubishi (Ecodan) en Panasonic (Aquarea T-CAP) garanderen de volledige capaciteit tot -15'C (cop > 2), maw nog steeds gunstiger dan een elektrisch verwarmings element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
PolderPloer! schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:40:
[...]

bij -25c zelfs. heb je alleen nog wel weinig vermogen over en zal je dus iets erbij moeten hebben als hout/palletkachel of gewoon simpel een paar elektrische radiators. voor die paar dagen is dat ook niet zo vreselijk.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

[...]
migjes schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 13:47:
[...]
Nederland is verslaaft aan het gas.
er is weinig kennis te vinden op dit vlak. :-(
:Y Weer bevestigd.

Niet vanzelfsprekend dat een warmtepomp bij -10 voldoende vermogen levert: ja.
Onmogelijk: nee.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:13:
Joris, Nhz en BenEco, mocht je interesse hebben in een Elga voor EUR 3150 (ervan uitgaan dat Techneco prijs niet omhoog gegooid heeft per 1 jan) dan stuur maar een PM. Met factuur en aan huis geleverd, zonder installatie (levertijd 1 week). Na subsidie van hopelijk EUR 1000 heb je dan een mooie deal ;)

Als je referenties wil (van mensen hier op forum) dan laat maar weten.
Hartelijk dank, ik wil een 7kW en dan is een panasonic voor iets meer dan € 4000,- een warmtepomp waar ontzettend veel op in te stellen is en natuurlijk zal het wel een lange tijd van regelen geven, maar dat ben ik eigenlijk wel gewend. Wij hebben namelijk overal vloerverwarming met een dikke vloer en die heeft een rectietijd van ongeveer vier uur dus als het buiten plots koud wordt , is het huis anders. De warmtepomp reageert op de buiten temperatuur en ik denk dat ik daar wel plezier van zal hebben. Die 7 kW kan ook voor warmwater ingezet worden en dat is ook wel leuk.

@tomexergie:

ziehier regelgedrag van mijn elga; lijkt mij prima in orde?
[afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

Ik was ook van plan om helemaal van het gas af te gaan. ik heb daar nu toch mijn twijfels over.
Als ik deze week lees dat sommige mensen rond het vriespunt al niet meer genoeg capaciteit hebben, dan wordt het denk ik voor de WP die wel geschikt zijn bij lagere temperaturen, toch wel erg moeilijk om het alleen te doen.
Mocht je toch zonder gas door willen, is misschien de Panasonic T-cap wel iets.
Volgens panasonic zouden die tot -15 het gehele vermogen moeten behouden.

Ik denk zelf dat tegen die temperaturen de COP tot 2 daalt, of misschien wel daaronder, dus moet je erg veel stroom kunnen leveren.

Zelf denk ik dat ik de gas CV er gewoon bij houd (als ik eenmaal een WP heb)
Gisteren wist ik het (met de Michl) van 18,3c naar 20,0 te krijgen, buiten was het 0,9c
Het kostte de pomp wel iets meer moeite, maar het is gelukt.

Vandaag trouwens van 18,0 > 20,0 met 4c buiten, pomp nam 400w minder per uur op.

Maar nu helemaal het gas wegdoen is geen aanrader denk ik, ik heb geen idee hoe het me bij -4 vergaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Met onmogelijk bedoelt je neef waarschijnlijk dat je bij lage buitentemperaturen beter een elektrische kachel of elektrische doorstromer kunt toevoegen. Het is namelijk bijna nooit kouder dan -10°C, dus het is maar de vraag of je de warmtepomp wilt dimensioneren voor deze extremen.

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/WP-bereik-weer.png

KNMI meetstation Schiphol zit bij mij in de buurt en zit gedurende 99,0% van de afgelopen 15 jaar aan zomers en winters boven de -3°C. (uurwaarden)

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 07-01-2016 18:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 29-09 21:35
Ik probeer de discussie te snappen dat je een warmtepomp wil hebben die 100% afdekt (+warmwater) zodat je je gasaansluiting eruit kan doen. Echter weeg wel het volgende af:

1-Wil je per se gasloos zijn (voor welke reden dan ook)
2-Wil je een (erg) lage jaarafrekening (ik betaal EUR 8 per maand met zonnecellen+L/W warmtepomp)

Als 1 je doel is prima. Als echter 2 je doel is dan zou ik een warmtepomp nemen die 90-95% afdekt want dan maakt het in mijn ogen geen sense een warmtepomp te nemen die berekend is op 100% dekking voor die 10-20 dagen per 10 jaar dat het -10 graden is.

Om het in perspectief te plaatsen; bij -10 graden heb ik een 14kw warmtepomp nodig (die dus ook 14kw levert bij -10) en ik dek nu 99% af met een elga van max 5kw. Die extra EUR 4-5K die ik hiermee uitspaar omdat ik "maar" een warmtepomp heb die effectief iets meer dan EUR 2k kost daar kan ik prima het gas mee betalen wat ik nodig heb voor de resterende 5-10% (in extreem koude jaren). Daarnaast levert het geen tapwaterproblemen op want de ketel levert die a la minute onbeperkt...

Ieder zijn eigen keus maar beslis wel wat je doel is. (en ik zeg niet dat je 1+2 ook niet kan combineren voordat dat het tegenargument wordt :) )

----------------------------------------------------------

en zoals beloofd: 8)

Voor de liefhebbers die zelf analyses wil maken hierbij mijn Elga data vanaf 6 oktober t/m vandaag op basis van de Toshiba/elga combi van Techneco:
(maximaal 5 dagen beschikbaar )
http://we.tl/VwHE8VvlC0

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 07-01-2016 19:17 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Jack schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:45:
[...]

Volgens mij heb je de kamertemperatuur gepakt ipv de CV retour.

[...]

Nieuwe berekening: Ta= 25,7 Tr = 23,4 P=830W bij 1230 l/h
Pw=3,30kW en COP= 3,98

Right? :)
Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb inderdaad in de grafiek van @develdonk de kamertemperatuur gepakt. Je hebt gelijk COP wordt 4.
Het is een moment meting waarvan je er meerdere moet doen i.v.m. de dynamica, maar het valt toch tegen. Ik dacht een stabiel stukje uit de grafiek te nemen.

Bij Ta=25,7 en Tb=5,5C zou volgens de specificaties van Elga/Toshiba TNO de COP= 5,5 moeten uitkomen.
Develdonk heeft zeer lage aanvoertemperaturen; super vloerverwarming, mijn CV draait 10C hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Er wordt heel veel geroepen dat een wp het gehele jaar door niet kan.
Kijk eens verder dan NL, in Tsjechie, Polen, Noorwegen gebruiken ze al jaren wp's en het vriest daar tot wel -25.

Het antwoord daarop is een Mitsubishi Zubadan met flash techniek. ( enige pomp die het heeft )
Mitsubishi produceert en ontwikkeld al sinds het bedrijf bestaat deze technieken.

Probleem wordt wel een goede ervaren technicus/installateur in NL te vinden die überhaupt het bestaan ervan weet, en er ook verstand van heeft.
Mijn ervaring met de gemiddelde installateur is dat ik het gewoon maar zelf uitzoek en installeer !!

Helaas moet je voor goed advies en materiaal over de grens, is wel erg goed voor je tvt trouwens.
Mijn hele installatie heeft een tvt van 6 jaar, maar er komt ook niets uit NL.

Ik jok trouwens, de koelleidingen komen uit NL

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 07-01-2016 19:47 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:47
MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 11:50:
[...]

Met een 13 of 15 KW zou ik het misschien wel redden, maar moet eens kijken hoeveel liter de huidige douchekop door laat.En anders moet de warmte aanvoer ergens anders vandaan komen, DWTW, (zonne)boiler, L/W warmte pomp.

13 of 15 kW moet genoeg zijn als je een zuinige douchekop gebruikt.
Als je op je huidige CV ketel kan zien wat het vermogen is tijdens douchen, dan krijg je ook een redelijk idee van het benodigd vermogen. Mijn Remeha zit tussen de 5 en 7 kW tijdens douchen. Dus als dat alles was had ik er allang één opgehangen icm WTW. Maar mijn kinderen gaan ook nog regelmatig in bad en dat kan je wel vergeten met een bescheiden doorstromertje.

Edit: of had jij nou stadsverwarming |:( dan ligt aflezen vermogen wat lastig

[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 07-01-2016 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
develdonk schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:08:
I
Als 1 je doel is prima. Als echter 2 je doel is dan zou ik een warmtepomp nemen die 90-95% afdekt want dan maakt het in mijn ogen geen sense een warmtepomp te nemen die berekend is op 100% dekking voor die 10-20 dagen per 10 jaar dat het -10 graden is.

Om het in perspectief te plaatsen; bij -10 graden heb ik een 14kw warmtepomp nodig (die dus ook 14kw levert bij -10) en ik dek nu 99% af met een elga van max 5kw. Die extra EUR 4-5K die ik hiermee uitspaar omdat ik "maar" een warmtepomp heb die effectief iets meer dan EUR 2k kost daar kan ik prima het gas mee betalen wat ik nodig heb voor de resterende 5-10% (in extreem koude jaren). Daarnaast levert het geen tapwaterproblemen op want de ketel levert die a la minute onbeperkt...
En als je een boiler als buffervat hebt, kun je daar ook een elektrisch element als extra vermogen in steken. Er zijn meerdere wegen naar Rome....

Of een eleketrische kacheltje nemen.

Bij jou komt de afweging hoe verder, denk ik als de ketel stuk aan het gaan is, vervang je hem dan of doe je het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Laatst online: 29-09 21:35
Mijn doel is simpel: mijn vervuilingsafdruk (significant) verminderen maar wel wat economisch verantwoord is en ik weiger comfort in te leveren.

Ik heb mijn data hierboven gepost vanaf 6 okt; open boek voor wat betreft COP waarden per dag en iedereen kan er zijn eigen analyse van maken. Onder aan de streep vervangt hier de Elga 1441 m3 gas met 2862 kwh en ben ik pro steunen van nl bedrijven met goede producten en service.

Als in maart de extra zonnepanelen op het dak liggen betaal ik tot 2020 elke maand netjes mijn EUR 8 per maand. na 2020 (of als de ketel kapot gaat voor die tijd) kijken we dan wel weer verder. Ik kan (financieel gezien) beter het geld steken in een waterreservoir en daarmee mijn waterverbruik omlaag brengen (tbv wassen, wc, douchen etc) vanuit tvt perspectief dan gasloos te worden.

Mocht de ketel het begeven of 2020 zijn dan zou mijn keus vooralsnog de opstelling worden zoals ik hem tijdens kerst gepost heb met een 300l warmteboiler. Wellicht als de subsidie echt goed is en de boiler+collectoren goedkoper worden dan ga ik het eerder doen en daarom hou ik deze site in de gaten: http://www.ravensbergersolar.de/cat/index/sCategory/46

edit: en hierboven geef je heel terecht aan dat je ook een boiler kan nemen met warmte element en hier de elga doorheen laten lopen. het warmte element kan dan altijd bijgeschakeld worden als het onder 0 wordt en de elga het alleen niet meer red. probleem zie ik ook niet zo in de verwarming van de woning; dat is relatief makkelijk op te lossen. probleem is piekvraag warm water. Hiervoor heb je logge spullen nodig (lees:groot), daar ben ik minder van gecharmeerd... Eigenlijk zouden ze een vierkante/rechthoekige boiler moeten maken die je kan ingraven met superisolatie zodat dat ding de grond in kan ipv staand op zolder/garage/whatever....

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 07-01-2016 20:06 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dre schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:19:
[...]

Met onmogelijk bedoelt je neef waarschijnlijk dat je bij lage buitentemperaturen beter een elektrische kachel of elektrische doorstromer kunt toevoegen. Het is namelijk bijna nooit kouder dan -10°C, dus het is maar de vraag of je de warmtepomp wilt dimensioneren voor deze extremen.

[afbeelding]

KNMI meetstation Schiphol zit bij mij in de buurt en zit gedurende 99,0% van de afgelopen 15 jaar aan zomers en winters boven de -3°C. (uurwaarden)
Ter aanvulling
Voor mijn huis met het klimaat referentiejaar(uurgegevens) een berekening gemaakt. Onderstaande grafiek is het resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1454/24152513091_366981d9ba_z.jpg

Al die lijntjes (Baard) naar beneden is de zoninstaling door de ramen waardoor de WP even wat minder behoeft te doen.

Je ziet dat de WP bij c.a 4C 50% van het maximale vermogen (9 kW bij -10) trekt maar dan wel 88% van de totale energiebehoefte dekt. Z.g. Beta factor= 0,5

Volgens de berekening dus 12% bijstook met aardgas. Bij -10 zie je dat het vermogen van de WP zakt naar c.a. 2 kW, altijd nog een factor 2 t.o.v. 100% elektrisch.

1) Je zou kunnen besluiten om het laatste stuk (12%) elektrisch te doen. Maar dan heb je wel een 9 kW nodig en dus een krachtstroom aansluiting
2) Als je een WP neemt met 100% dekking dan zal het nominaal vermogen (7/35) ver boven de 9kW moeten liggen c.a 18kW. Hoge investering.
3) Gewoon je HR er bij houden; met dat kanon van 35 kW kun je altijd bij extreem weer de WP uitzetten even op aardgas stoken, op het totaalplaatje is dat maar heel weinig energie.

Verdere uitkomsten: 44% primaire energiebesparing. 29% energiekosten besparing 88% aardgasbesparing en 54% CO2 reductie. (Voor elektriciteit de huidige mix genomen)

Ik ben benieuwd of deze getallen door mij worden behaald aan het einde van 2016. gezien de resultaten van de andere forum leden heb ik daar goede hoop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

jerh schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:48:
[...]

En als je een boiler als buffervat hebt, kun je daar ook een elektrisch element als extra vermogen in steken. Er zijn meerdere wegen naar Rome....

Of een eleketrische kacheltje nemen.

Bij jou komt de afweging hoe verder, denk ik als de ketel stuk aan het gaan is, vervang je hem dan of doe je het anders.
Mee eens, er zijn meerdere wegen naar Rome.
Als je gasloze installatie's in 1 keer compleet aanschaft, zonder houtje touwtje aanbrei werk dat vallen de kosten allemaal reuze mee.

Ik heb/had stadsverwarming, onbetaalbaar aan het worden en zo storing gevoelig als het maar kan.
Nog afgezien van mijn natuurlijke afkeer van monopolisme met wat dan ook.
Rekenen op die manier zorgt voor een goede tvt, warmte als de rest het weer eens niet heeft en douchen als de rest dat niet kan is een goede WAF.
Als die centrale houtstook avn de SV weer eens stinkt, daar doe ik niet meer aan mee.

Dat onbetaalbare gevoel gaat ook komen met gas ( prijzen ), btw het is al begonnen met de tvt, en misschien wel met Groningen in je achterhoofd.

Eens, het is een investering en misschien ook wel een gok. Maar je bent ook bezig met het milieu, je hebt leuk speelgoed, een hobby, iets om over te praten op een feestje, En / of een goed gevoel erover.

Kies er maar één.

Maar ga niet lopen kletsen dat het allemaal niet kan, alles kan als je maar wilt.
Dan maar een paar weken in het jaar een slechtere cop, gooi een paar panelen erbij of koop extra groene stroom.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
marcel3 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:39:
[...]

13 of 15 kW moet genoeg zijn als je een zuinige douchekop gebruikt.
Als je op je huidige CV ketel kan zien wat het vermogen is tijdens douchen, dan krijg je ook een redelijk idee van het benodigd vermogen. Mijn Remeha zit tussen de 5 en 7 kW tijdens douchen. Dus als dat alles was had ik er allang één opgehangen icm WTW. Maar mijn kinderen gaan ook nog regelmatig in bad en dat kan je wel vergeten met een bescheiden doorstromertje.

Edit: of had jij nou stadsverwarming |:( dan ligt aflezen vermogen wat lastig
Inderdaad, stadsverwarming, ik kan dus niets meten. Ik heb net wel even gemeten, 7 liter per minuut komt er uit de douchekop. Dus dat is geen belemmering.

Heb je enig idee hoeveel kW je verbruikt tijdens het vullen van het bad? Opzich kan dat ook wel met weinig vermogen maar dan is het bad waarschijnlijk koud voordat hij vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energetica
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18-02-2023
Sinds een aantal weken is onze Michl K05 operationeel. Verschillende aanpassingen moeten doen, maar is gaan werken.
Echter een terugkomend probleem is dat met grote regelmaat de zekeringen doorslaan, zonder aantoonbare reden.
Ondanks een lange email wisseling met Michl klantenservice, komt er geen antwoord op onze vragen om meer informatie te geven over specificaties. We herkennen de opmerking, dat je alles blijkbaar proefondervindelijk moet ontdekken.

Wat zou de reden kunnen zijn dat de zekeringen doorslaan? Hoe te voorkomen?

Zou er een relatie kunnen zijn met de 'slimme meter'? Wie heeft ervaring met een slimme meter en 3-fasen Lucht/Water pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Tomexergie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:06:
[...]

Ter aanvulling
Voor mijn huis met het klimaat referentiejaar(uurgegevens) een berekening gemaakt. Onderstaande grafiek is het resultaat.
[...]
Mooie grafiek.

9 kW thermisch is wel veel met een COP van 1, maar niet onmogelijk. 3×25A is 17 kW. Sommige huishoudens kunnen zonder problemen het huis runnen op 1×25A. Wat nieuwe groepen en peak-shaving zou wel nodig zijn in combinatie met bijvoorbeeld een inductiekookplaat. Als een elektrische kachel een beetje meehelpt kan de warmtepomp temperatuur omlaag, en daarmee een (iets) betere COP.

Zonneboiler van te voren opwarmen naar 90°C (300 liter), dan kan je 1 kW eruit halen gedurende 19 uur lang voordat het boilervat op 35°C zit.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 07-01-2016 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Energetica schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:28:
Sinds een aantal weken is onze Michl K05 operationeel. Verschillende aanpassingen moeten doen, maar is gaan werken.
Echter een terugkomend probleem is dat met grote regelmaat de zekeringen doorslaan, zonder aantoonbare reden.
Ondanks een lange email wisseling met Michl klantenservice, komt er geen antwoord op onze vragen om meer informatie te geven over specificaties. We herkennen de opmerking, dat je alles blijkbaar proefondervindelijk moet ontdekken.

Zou er een relatie kunnen zijn met de 'slimme meter'? Wie heeft ervaring met een slimme meter en 3-fasen Lucht/Water pomp?
Het lijkt me sterk dat je meter iets te maken heeft met doorslaan van stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:55:
[...]

Inderdaad, stadsverwarming, ik kan dus niets meten. Ik heb net wel even gemeten, 7 liter per minuut komt er uit de douchekop. Dus dat is geen belemmering.

Heb je enig idee hoeveel kW je verbruikt tijdens het vullen van het bad? Opzich kan dat ook wel met weinig vermogen maar dan is het bad waarschijnlijk koud voordat hij vol is.
De kraan gaat dan vol open dus als het goed is geeft hij dan vol vermogen. Het is een Avanta CW4 van 26,7 kW. Zo veel dus, dat wordt lastig voor een el. doorstromer met een Nederlandse groepenkast. Als je wilt badderen, dan ben je toch op een boiler aangewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Heb je een foto van de zekering of zekeringen die doorslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energetica
Dre schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:36:
[...]

Heb je een foto van de zekering of zekeringen die doorslaan.
De zekering die doorslaat is alleen de 3-fase zekering van de waterpomp zelf, 4 x 16 Amp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
develdonk schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:03:
Mijn doel is simpel: mijn vervuilingsafdruk (significant) verminderen maar wel wat economisch verantwoord is en ik weiger comfort in te leveren.

edit: en hierboven geef je heel terecht aan dat je ook een boiler kan nemen met warmte element en hier de elga doorheen laten lopen. het warmte element kan dan altijd bijgeschakeld worden als het onder 0 wordt en de elga het alleen niet meer red. probleem zie ik ook niet zo in de verwarming van de woning; dat is relatief makkelijk op te lossen. probleem is piekvraag warm water. Hiervoor heb je logge spullen nodig (lees:groot), daar ben ik minder van gecharmeerd... Eigenlijk zouden ze een vierkante/rechthoekige boiler moeten maken die je kan ingraven met superisolatie zodat dat ding de grond in kan ipv staand op zolder/garage/whatever....
Goed streven.

Vierkante boilers zijn er.... Rotex (Daikin). Ik heb er serieus naar gekeken, mooi systeem, van kunststof en ruimtebesparend. Zonnecollectoren konden alleen volgens alleen middels een leegloop systeem en dat paste niet bij de fath solars.

Maar als je vierkant wilt, is veel makkelijker weg te zetten, Nu heb ik rondom de boiler ruimteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2

Het gaat om deze ? :

Michl Luft-/ Wasser-Wärmepumpe 13,7 kW
Artikelnummer: TWRE-K05
Monoblock aan/uit

Deze kent een aanloopstroom van > 30A, zou dit het probleem kunnen zijn ?
Mijn IWPS-9d start heel rustig op, zit zelfs op slechts een 16A zekering en die is er nog niet uitgevlogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:17

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

BarryH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:21:
[...]
ik kan het niet heel precies zien, plugwise laat alleen het uurtotaal zien:
Heb deze week de 22 graden eens als test naar 21 graden gezet (setpoint op de honeywell voor de ELGA).
Dit om te kijken wat verschil gaat zijn in verbruik (en WAF vond te warm in de ochtend).
zie hier de grafieken:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rlci13.png

Heb idee dat de ELGA minder efficient is gaan werken, uiteraard speelt de buitentemperatuur vast ook een rol..

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/xqm24j.png
Dus pak ik de laatste maand de buitentemperatuur er bij, en volgens mij is nu iets kouder maar toch niet grote verschillen...

Maar sinds de verlaging van 22 naar 21 graden is de ELGA flink aan de bak zo lijkt het.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2uyi1a8.png
Dit is per uur sinds de verlaging tot nu toe. En hieronder de laatste periode per dag.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/15pph76.png

Je ziet duidelijk dat de ELGA steeds overdag rond de 800-900 watt weg staat te werken.

Temperatuur in huis wisselt wel maar toch ook niets schokkend ?Als de zon schijnt dan is hier al snel te merken, dan zie je de temperatuur binnen omhoog gaan en de ELGA gaat slapen.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/vophd4.png

Wat denken jullie ? Meten is weten, gissen is missen, maar dit kan ik zo ook niet uitleggen. Temperatuur buiten lijkt weinig anders te zijn, maar 1 graad verlaging en de ELGA gaat voluit? Terwijl 1 graad erbij mogelijk weer ander patroon laat zien??

Heeft iemand anders ook dit gedrag? Qua dip switches heb ik alles identiek staan aan Develdonk.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Energetica schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:51:
[...]

De zekering die doorslaat is alleen de 3-fase zekering van de waterpomp zelf, 4 x 16 Amp.
Ik neem aan dat deze zekering in de meterkast geplaatst is door jou. Is de zekering van de karakteristiek die de fabrikant voorschrijft? (meestal iets van B16 /C16 /D16)

Zit de warmtepomp ook nog achter een aardlekschakelaar?

Wanneer gaat de zekering uit (opstarten pomp? langdurige warmte levering? willekeurig?)

Specs:
http://michl.com/index.ph...er-waermepumpen-monoblock
Aanloopstroom en nominale stroom zijn niet echt hoog. Ik zou niet weten waar het door komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
MarcoL1978 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:55:
[...]

IK heb wel praktijkervaring. Voor douchen incl. DWTW en aanvoer via doorstroomboiler op rond de 22-25 graden nu in januari zit het rond de 6 KW. De Doorstromer staat dan op 50 graden ingesteld.

Voor het bad trekt hij de volle 11 KW. Ik heb een groot bad, 250 liter inhoud, vullen duurt een half uurtje, dus baderen kost een 5,5 Kwh.

Zodra er weer zonnewarmte in de boiler komt, wordt het uiteraard gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
koevlaas2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:04:
[...]

Gisteren wist ik het (met de Michl) van 18,3c naar 20,0 te krijgen, buiten was het 0,9c
Het kostte de pomp wel iets meer moeite, maar het is gelukt.

Vandaag trouwens van 18,0 > 20,0 met 4c buiten, pomp nam 400w minder per uur op.

Maar nu helemaal het gas wegdoen is geen aanrader denk ik, ik heb geen idee hoe het me bij -4 vergaat.
En jij hebt een 9kW dat geeft te denken, Ik dacht met 7kW uit te kunnen maar ik moet het gas dus maar laten hangen, net zoiets als een nooduitgang als je hem nodig hebt ben je blij die investeren gedaan te hebben. Als het hier koud wordt in huis dan kan ik wel vertrekken, dan heb ik liever een CV als hulpbron achter de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Tomexergie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:06:
[...]

Volgens de berekening dus 12% bijstook met aardgas. Bij -10 zie je dat het vermogen van de WP zakt naar c.a. 2 kW, altijd nog een factor 2 t.o.v. 100% elektrisch.

1) Je zou kunnen besluiten om het laatste stuk (12%) elektrisch te doen. Maar dan heb je wel een 9 kW nodig en dus een krachtstroom aansluiting
2) Als je een WP neemt met 100% dekking dan zal het nominaal vermogen (7/35) ver boven de 9kW moeten liggen c.a 18kW. Hoge investering.
Mooie grafiek. Andere optie is dan om naar de aardwarmtepomp te gaan, dan blijft je cop veel langer boven de 1. Ik zie ze dat ik de koude gebieden allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris Jasper schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:11:
[...]

En jij hebt een 9kW dat geeft te denken, Ik dacht met 7kW uit te kunnen maar ik moet het gas dus maar laten hangen, net zoiets als een nooduitgang als je hem nodig hebt ben je blij die investeren gedaan te hebben. Als het hier koud wordt in huis dan kan ik wel vertrekken, dan heb ik liever een CV als hulpbron achter de hand.
Hier hangt het gas ook nog, want ik weet niet hoe lang reparatie duren gaat mocht de michl de geest geven. Er is ook niemand in Nederland die onderdelen voor dit systeem heeft.
En onze cv-ketel valt nog 2 jaar onder een onderhoudscontract bij een onderhoudsdienst.
En we douchen nog via de cv-ketel.
met 7 KW kom je waarschijnlijk een heel eind, zoals Develdonk al zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Energetica schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:51:
[...]

Is het toevallig een zekering met een aardlek ingebouwd ? Raakt een (fase)draad soms de behuizing oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
crazyharrie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:38:
Kijk eens verder dan NL, in Tsjechie, Polen, Noorwegen gebruiken ze al jaren wp's en het vriest daar tot wel -25.

Het antwoord daarop is een Mitsubishi Zubadan met flash techniek. ( enige pomp die het heeft )
Mitsubishi produceert en ontwikkeld al sinds het bedrijf bestaat deze technieken.

Probleem wordt wel een goede ervaren technicus/installateur in NL te vinden die überhaupt het bestaan ervan weet, en er ook verstand van heeft.
Mijn ervaring met de gemiddelde installateur is dat ik het gewoon maar zelf uitzoek en installeer !!

Helaas moet je voor goed advies en materiaal over de grens, is wel erg goed voor je tvt trouwens.
Wat je hier stelt is niet waar. Mitsubishi is met hun Zubadan al jaren niet meer de enige met flash gas injectie.
En bij - 25 is ook het vermogen van een Zubadan al aardig teruggelopen.

Zowel Samsung, LG, Daikin hebben het allemaal in huis.
Zoek maar eens op DVM-S, VRV, of VRF.
Allemaal eigen ontwikkelde compressoren.

Al deze warmtepompen kun je bij tientallen installateurs in Nederland krijgen.
Ik ken voldoende projecten met tevreden eindgebruikers. De kennis is in Nederland ook echt wel aanwezig.

En ja... De prijs is misschien hoger dan in het buitenland, maar dat is met ontelbare producten zo.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energetica
koevlaas2 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:22:
[...]

Is het toevallig een zekering met een aardlek ingebouwd ? Raakt een (fase)draad soms de behuizing oid ?
De zekering slaat door nadat de pomp al dagen/uren werkt, zonder duidelijke aanleiding w.b. temperatuur of anderszins.

De aanloopstroom zou geen probleem moeten zijn, voldoende vermogen lijkt me.

Wat betreft de aardlek in de zekering, kan dat een oorzaak vormen? Ik zal morgen nog een keer de behuizing onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Hoe later op de avond, hoe gekker: om te hoog piek stroomverbruik door de ELGA, waar de begrenzing van af is, voor te zijn , overweeg ik, voorlopig. een Watt Controller (max 6a) in te zetten.

http://www.obelink.nl/tec...AQ#product-tab-discussion

ben ik nou gek of is dat toch wel een zinnige inval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-10 18:24

Nhz

Semi off-topic (het is wel voor mijn wp-installatie en wellicht ook handig voor anderen):
Ik ben op zoek naar een apparaat wat stroomrichting, doorstroomhoeveelheid en watertemperatuur kan meten. Iemand tips? :)

Oja: Uiteraard het liefst digitaal en uitleesbaar middels kant en klare API, maar dat zal wel helemaal een utopie zijn. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

amarkest schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:43:
Hoe later op de avond, hoe gekker: om te hoog piek stroomverbruik door de ELGA, waar de begrenzing van af is, voor te zijn , overweeg ik, voorlopig. een Watt Controller (max 6a) in te zetten.

Een Elga heeft een in frequentie geregeld systeem, afhankelijk van diverse zaken en software.
Geldt voor compressor en buitenunit fan en pomp

Ga daar niet in knoeien met externe " regelaars", kan schade geven aan de diverse frequentie regelaars.

Als er teveel water door de kraan gaat, moet je hem verder dicht zetten 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Gasschuif schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:02:
[...]

Een Elga heeft een in frequentie geregeld systeem, afhankelijk van diverse zaken en software.
Geldt voor compressor en buitenunit fan en pomp

Ga daar niet in knoeien met externe " regelaars", kan schade geven aan de diverse frequentie regelaars.

Als er teveel water door de kraan gaat, moet je hem verder dicht zetten 8)
OK. Heb je een andere suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 15:56

Waarom zou je? Ben je bang dat je stoppen doorslaan? Dat zal wel meevallen bij max 1100 Watt van de Elga. Wil je energie besparen? Laat de Elga zijn werk doen. Die piek is of nodig (en dan wat langduriger), of een opstartkwestie, waarna hij terugmoduleert.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:18:
[...]

Waarom zou je? Ben je bang dat je stoppen doorslaan? Dat zal wel meevallen bij max 1100 Watt van de Elga. Wil je energie besparen? Laat de Elga zijn werk doen. Die piek is of nodig (en dan wat langduriger), of een opstartkwestie, waarna hij terugmoduleert.
Het betreft ook meer de buitenunit die ik zou willen maximeren (10A wordt ws wat teveel voor de bestaande groepn in de meterkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:47:
[...]

Het betreft ook meer de buitenunit die ik zou willen maximeren (10A wordt ws wat teveel voor de bestaande groepn in de meterkast)
Waar haal je 10A vandaan? 1100/230=4,78A

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:50:
[...]

Waar haal je 10A vandaan? 1100/230=4,78A
Toshiba rav-sm564atp-e specs

http://www.cdlweb.info/pd...-sheet-RAV-SM564ATP-E.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Oxellaar schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:04:
[...]

Wat je hier stelt is niet waar. Mitsubishi is met hun Zubadan al jaren niet meer de enige met flash gas injectie.
En bij - 25 is ook het vermogen van een Zubadan al aardig teruggelopen.
Bij -25'C halen de Mitsubishi Zubandan buitenunits nog 75% van het vermogen.
Ik vind dat eerlijk gezegd nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Die 10A is de suggested fuse size. Max operating current is 7.9A bij cooling. Wat ik hier op dit forum voorbij zien komen als maximaal gebruik is max 1100 W bij verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-10 19:45

Aad

Ik regel mijn ELGA met een Honeywell Vision, in de instellingen van de Vision staat "extra optie" op 0. Toch wordt op het display de buitentemperatuur aangegeven. Moet ik de optie omzetten naar 1 of is dit niet nodig ?
Wat zijn de beste instellingen voor een ELGA icm een Vision ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Carbon schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:59:
[...]

Mitsubishi (Ecodan) en Panasonic (Aquarea T-CAP) garanderen de volledige capaciteit tot -15'C (cop > 2), maw nog steeds gunstiger dan een elektrisch verwarmings element.
ben ik helemaal met je eens, maar dat is dus wat hij vertelde.
hij gaf ook nog aan, dat er ruim 30 monteurs bij hem werken, (die allemaal voor inkoopsprijs kunnen kopen), en waarvan er geen een een WP heeft. dus in die kringen is de mening over een WP niet positief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

crazyharrie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:38:

Ik jok trouwens, de koelleidingen komen uit NL
ook in nederland verkrijgbaar.
o.a. http://www.comfortklimaat...uhz-sw8vha-ehsc-vm2c.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Hoe werkt dat ding? P=U*I gaat U omlaag? Dan storing elektronica denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Energetica schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 23:12:
[...]

De zekering slaat door nadat de pomp al dagen/uren werkt, zonder duidelijke aanleiding w.b. temperatuur of anderszins.

De aanloopstroom zou geen probleem moeten zijn, voldoende vermogen lijkt me.

Wat betreft de aardlek in de zekering, kan dat een oorzaak vormen? Ik zal morgen nog een keer de behuizing onderzoeken.
Een aardlek schakelt af bij 30 mA (milli Ampere) , het kan natuurlijk ook vocht zijn wat zich ophoopt in de behuizing en een soort van contact vormt tussen aarde en de overige draden. Dit ervaar je dan niet als kortsluiting maar je aardlek vliegt er wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Carbon schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:58:
[...]

Bij -25'C halen de Mitsubishi Zubandan buitenunits nog 75% van het vermogen.
Ik vind dat eerlijk gezegd nog wel meevallen.
Zeker valt dat mee, zijn ook prima machines. Het ging mij meer om de stelling dat vapor injectie alleen door mitsubishi gebruikt werd.

Voor Nederland hoef je sowieso geen rekening te houden met - 25.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel3
Tomexergie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:36:
[...]

Ja, dat weet ik wel zeker. Dit wordt niet voor niks bij obelink verkocht. Dit is bedoeld voor waterkokers en koffiezetapparaten op een camping waar je een lagere aansluitwaarde hebt dan 16A. Ik zou er niet over peinzen om dit voor elektronisch geregelde apparatuur van enkele duizenden euro's te zetten.
Ik neem aan dat een ELGA meestal een eigen groep krijgt toebedeeld, maar zelfs als dat niet zo is zie ik hier niet de noodzaak van in. Het vermogen is niet hoger dan van andere grootverbruikers in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
peterpijpelink schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 22:05:
[...]

Heb deze week de 22 graden eens als test naar 21 graden gezet (setpoint op de honeywell voor de ELGA).
Dit om te kijken wat verschil gaat zijn in verbruik (en WAF vond te warm in de ochtend).
zie hier de grafieken:

[afbeelding]

Heb idee dat de ELGA minder efficient is gaan werken, uiteraard speelt de buitentemperatuur vast ook een rol..

[afbeelding]
Dus pak ik de laatste maand de buitentemperatuur er bij, en volgens mij is nu iets kouder maar toch niet grote verschillen...

Maar sinds de verlaging van 22 naar 21 graden is de ELGA flink aan de bak zo lijkt het.

[afbeelding]
Dit is per uur sinds de verlaging tot nu toe. En hieronder de laatste periode per dag.
[afbeelding]

Je ziet duidelijk dat de ELGA steeds overdag rond de 800-900 watt weg staat te werken.

Temperatuur in huis wisselt wel maar toch ook niets schokkend ?Als de zon schijnt dan is hier al snel te merken, dan zie je de temperatuur binnen omhoog gaan en de ELGA gaat slapen.

[afbeelding]

Wat denken jullie ? Meten is weten, gissen is missen, maar dit kan ik zo ook niet uitleggen. Temperatuur buiten lijkt weinig anders te zijn, maar 1 graad verlaging en de ELGA gaat voluit? Terwijl 1 graad erbij mogelijk weer ander patroon laat zien??

Heeft iemand anders ook dit gedrag? Qua dip switches heb ik alles identiek staan aan Develdonk.
Lastig te zeggen: zo te zien was de buitentemperatuur ook fors gedaald in de periode dat je het setpoint een graad lager zette. Ik hanteer hier (bij gebrek aan warmtemeter) als maatstaf een scatterplot met een lineaire regressie van mijn historische verbruik per dag bij een bepaald verschil (dT) tussen gemeten buiten-T en binnen-T Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20151206-kwh-delta-T-per-etmaal.png
De geschatte functie (in mijn geval y=0,7835x–1,6338, waarbij y = kWh per dag en x = de gemiddelde dT tussen binnen en buiten per etmaal (0-24u)) gebruik ik als maatstaf om het effect van veranderingen toetsen. Kom ik onder die factor 0,7835 dan heb ik een verbetering, kom ik erboven, dan heb ik een verslechtering.
Gezien adaptief regelgedrag van Elga trek ik pas conclusies als ik een week met dezelfde settings gemeten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:03:
[...]

Lastig te zeggen: zo te zien was de buitentemperatuur ook fors gedaald in de periode dat je het setpoint een graad lager zette. Ik hanteer hier (bij gebrek aan warmtemeter) als maatstaf een scatterplot met een lineaire regressie van mijn historische verbruik per dag bij een bepaalde buiten-T [afbeelding]
De geschatte functie (in mijn geval y=0,7835x–1,6338, waarbij y = kWh per dag en x = de gemiddelde buiten-T per etmaal (0-24u)) gebruik ik als maatstaf om het effect van veranderingen toetsen. Kom ik onder die factor 0,7835 dan heb ik een verbetering, kom ik erboven, dan heb ik een verslechtering.
Gezien adaptief regelgedrag van Elga trek ik pas conclusies als ik een week met dezelfde settings gemeten heb.
Mooie grafiek, zo kun je de zaak ook onder controle houden. Mijn Elga verbruikt bijna het dubbele, maar ik zat ook op 2000m3/jaar aardgas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:36:
[...]

geen idee, wordt veel gebruikt in de camper/caravan wereld is door ANWB-KCK tijd geleden getest. Wellicht geen schade aan de ELGA, maar als de totale configuratie (incl toshiba unit) niet dynamisch genoeg is om power-dips op te vangen, dan moet je je afvragen of je geen andere maatregelen moet overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:16:
[...]

Mooie grafiek, zo kun je de zaak ook onder controle houden. Mijn Elga verbruikt bijna het dubbele, maar ik zat ook op 2000m3/jaar aardgas.
Sjuust. En daarom denk ik dat ik nog minder zou kunnen gebruiken, want ik zat op 500m3/jaar.
Het aardige aan deze grafiek is dat je conclusies kunt trekken los van de buiten-T en binnen-T. Als het goed is is de formule wel op een gegeven moment 'verouderd' vanwege verbeteringen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

amarkest schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 00:14:
[...]

OK. Heb je een andere suggestie?
Jawel, experimenteren met settings en dipswitchen :)
Kijken wat er veranderd. Tweekers draaien per definitie aan knopjes toch. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gasschuif op 08-01-2016 10:30 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Gasschuif schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:25:
[...]

Jawel, experimenteren met settings en dipswitchen :)
Kijken wat er veranderd.
Tja, kijk, als de ELGA en/of Toshibabuitenunit nooit meer dan 2kw uit hun (aparte) groep trekken is er ws niks aan de hand, dat kun je gauw genoeg in je energie-monitor zien. Maar is dat ook zo als de begrenzing ( 4c / 7c) van de ELGA er af is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:39

blitzkrieg

Whoop Whoop!

hjdekker1 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:30:
[...]

ben ik helemaal met je eens, maar dat is dus wat hij vertelde.
hij gaf ook nog aan, dat er ruim 30 monteurs bij hem werken, (die allemaal voor inkoopsprijs kunnen kopen), en waarvan er geen een een WP heeft. dus in die kringen is de mening over een WP niet positief
Heb het er ook met mijn oom over gehad, die werkt bij een grote installateur die veel in luchtbehandelingsunits van Mitsubishi en Samsung doet als monteur. Zag het voor thuisgebruik ook nog niet zitten.

Eigenaar van een zwembadenzaak die ik ken net zo. Hadden een boel warmtepompen geïnstalleerd tbv. zwembaden maar gingen weer over op CV ivm. vele storingen warmtepompen.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:33:
[...]

Tja, kijk, als de ELGA en/of Toshibabuitenunit nooit meer dan 2kw uit hun (aparte) groep trekken is er ws niks aan de hand, dat kun je gauw genoeg in je energie-monitor zien. Maar is dat ook zo als de begrenzing ( 4c / 7c) van de ELGA er af is?
Denk het wel. Je geleverde (thermische) vermogen gaat omlaag bij lagere temperaturen, het elektrische vermogen is gemaximeerd op zo'n 1,1 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
amarkest schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:33:
[...]

Bij mijn ELGA wel ( met Carrier ). Normaal gebruik is 1100-1200W. Als de warmtevraag groot is en de aanvoertemperatuur hoog dan wil die nog wel eens naar 1300W gaan. Maximale wat ik ooit heb gezien is 1500W ( na een defrost ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:20:
[...]

geen idee, wordt veel gebruikt in de camper/caravan wereld is door ANWB-KCK tijd geleden getest. Wellicht geen schade aan de ELGA, maar als de totale configuratie (incl toshiba unit) niet dynamisch genoeg is om power-dips op te vangen, dan moet je je afvragen of je geen andere maatregelen moet overwegen.
Leuke adapter (wel goede tip) om te gebruiken op mijn Honda aggregaatje om kettingzagen af te toppen. Maar voor warmtepompen denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Ben ik toch wel heel nieuwsgierig naar het prijsverschil >:)

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10:14
De subsidielijst van Warmtepompen is al wat groter geworden.

http://www.rvo.nl/sites/d...%20januari%202016_Def.pdf

De Elga staat bij Hybride

[ Voor 7% gewijzigd door peauke op 08-01-2016 14:21 ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
mkleinman schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:44:
[...]

Bij mijn ELGA wel ( met Carrier ). Normaal gebruik is 1100-1200W. Als de warmtevraag groot is en de aanvoertemperatuur hoog dan wil die nog wel eens naar 1300W gaan. Maximale wat ik ooit heb gezien is 1500W ( na een defrost ).
Ben benieuwd waarom ik nooit meer dan 1200 zie. Wellicht omdat mijn retour temp radiatoren soms naar 32-34 graden gaat en dan +14 graden is boven de 43 graden. Wellicht dat de elga zichzelf dan aftopt

Overigens wel apart dat er geen andere LW warmtepomp is met een lagere prijs dan de ELGA. Want de ELGA is materialen van een reguliere warmtepomp leverancier met een controller erbij die zelf weer een cv ketel kan aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:27:
[...]

Ben benieuwd waarom ik nooit meer dan 1200 zie. Wellicht omdat mijn retour temp radiatoren soms naar 32-34 graden gaat en dan +14 graden is boven de 43 graden. Wellicht dat de elga zichzelf dan aftopt

Overigens wel apart dat er geen andere LW warmtepomp is met een lagere prijs dan de ELGA. Want de ELGA is materialen van een reguliere warmtepomp leverancier met een controller erbij die zelf weer een cv ketel kan aansturen.
Barry, heb jij een Carrier of een Toshiba? En indien Toshiba, welke versie? Er zit wel wat vermogensverschil tussen die units/typen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Oh man dit is evil >:) >:)
De populaire panasonic 5kW mono kost 2700
-2300 subsidie isde
-1200 Friese energiepremie
=+800 euro in de pocket

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De wpboilers doen het ook leuk met €500 subsidie >:)
Dat maakt het toch een stuk aantrekkelijker :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Bram-Bos schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:32:
[...]

Barry, heb jij een Carrier of een Toshiba? En indien Toshiba, welke versie? Er zit wel wat vermogensverschil tussen die units/typen.
Carrier 5.1kw geloof ik (uit 2014 - jan), zelfde apparaat als EricPVT, HansdeGit,MartinKleinman

[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 08-01-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
Appie Heijn schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 14:35:
Oh man dit is evil >:) >:)
De populaire panasonic 5kW mono kost 2700
-2300 subsidie isde
-1200 Friese energiepremie
=+800 euro in de pocket
http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/ranges/aquarea/
:?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
:(

Leuk hoor, hobbyprojectjes. Mijn regeling was defect. Zoeken, zoeken en lekker niet kunnen vinden. Blijkt dat Netduino's niet overweg kunnen met een defecte SD kaart en dat een OpenTherm Gateway niet zo robuust is als eerder gedacht. Nu weer terug naar een niet-modulerende regeling. Blij dat de Elga zelf ook nog wat kan moduleren op basis van retourtemp.

Sinds dinsdag is er ff 17m3 aan gas in het verwarmingssysteem gegaan. Da's het equivalent van 165 kWh. :(

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 12-01-2016 20:39 ]

Pagina: 1 ... 94 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.