Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 93 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.750 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 00:54
Na hier veel gelezen te hebben toch even een vraag voor de echte kenners.
Allereerst even de situatie.

- Nieuwbouwhuis, projectwerk, dus weinig aanpassingen mogelijk.
De volledige woning is voorzien van vloerverwarming en er worden 4 zonnepanelen geplaatst (dit worden er later meer)
Als ketel is er gekozen voor een: Intergas Kompakt solo hre 30a + Nibe 80 liter Boiler
Er zijn in de woning 2 badkamers, vandaar de extra boiler.

We kunnen eventueel bovenstaande ketel later vervangen door de: Intergas HR eco 36 hybride, zodat de Boiler niet meer noodzakelijk is en er tevens een buitenunit geplaatst kan worden.

Het zou dan gaan om een Daikin 5 KW of 8 KW buiten/binnenunit om dit te realiseren.

Heeft er hier iemand ervaring met de combinatie Intragas + Daikin, of kunnen we beter de standaard laten zitten en dan kiezen voor een Elga of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-10 15:56
mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:57:
[...]

De ELGA mag van mij met dit weer 24/7 draaien zolang het zo warm blijft. Lijkt me ideale situatie.

Ik zal nog eens kijken naar de deltaT van de diverse sensoren. Moet nu eerst een vage Oracle error oplossen in mijn database.

De temperaturen ( aanvoertemperatuur, dT en opgenomen vermogen )

[afbeelding]
Zo te zien wordt de dT < 3˚C bij de derde run, en gaat de Elga terugmoduleren (vermoedelijk omdat de gewenste-T nog niet is bereikt). De twee runs daarna op 500W zijn mogelijk een leereffect van deze vorige run?

Verder vallen me de discrete stappen op:
Eerst 1000 W, stoppen bij dT<3 ˚C
Dan 500 W (50%), stoppen bij dT<2˚C, en dan vrij snel weer een run van 500W (50%)

Lijkt op softwarematige voorkeursinstellingen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

Joris Jasper schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:50:
[...]

Waar ?bij Marke-klima ? of is er ook een Nederlands bedrijf dat Panasonic verkoopt tegen een redelijke prijs ?
Mijn neef werkt voor een grote koelfirma, en kan als het goed is voor een redelijke prijs leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:11
Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:46:
[...]

Het is een beetje theoretisch en misschien alleen interessant voor liefhebbers:

Exergie is een thermodynamisch begrip en is precies wat de WP toevoegd aan het systeem. Voor warmte is het de mechanische energie die je er theoretisch uit kunt halen (Een z.g Carnot rendement)

Compressorarbeid is bijna 100% exergie. CV water heeft een exergie van (Ta- To)/Ta in graden Kelvin.
De buitenlucht heeft een exergie van (Tb-To)/Tb en is dus minder exergie . Het verschil tussen die twee voegt de compressor toe. (T0=referentie temperatuur b.v.273 C)

Je kan van het hele systeem een exergiebalans maken die uiteindelijk weer op "0" uitkomt omdat alle warmte weer via de muren naar Tb stroomt. In feite ben je de aarde aan het opwarmen met alleen de compressor energie de rest degradeert weer naar Tb van de aarde.

Bij mengen treedt Exergie verlies op M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr < (M1+M2)(Ta-To)/Ta
Een mengregeling zal uiteindelijk de COP van het systeem verlagen, immers je verliest exergie dat de compressor extra zal moeten toevoegen.
Bedankt voor de uitleg :) die formules proberen te snappen begin ik nog maar niet aan, ik had eerst een vermoeden dat je vermenging in een buffervat bedoelde.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a van koutrik
  • Laatst online: 25-07 18:22
midget schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:39:

De volledige woning is voorzien van vloerverwarming en er worden 4 zonnepanelen geplaatst (dit worden er later meer)
Als ketel is er gekozen voor een: Intergas Kompakt solo hre 30a + Nibe 80 liter Boiler

We kunnen eventueel bovenstaande ketel later vervangen door de: Intergas HR eco 36 hybride, zodat de Boiler niet meer noodzakelijk is en er tevens een buitenunit geplaatst kan worden.

Het zou dan gaan om een Daikin 5 KW of 8 KW buiten/binnenunit om dit te realiseren.

Heeft er hier iemand ervaring met de combinatie Intragas + Daikin, of kunnen we beter de standaard laten zitten en dan kiezen voor een Elga of iets anders.
Hier dezelfde interesse vraag tav deDaikin Intergas Hybride. Zijn er ook andere ervaringen dan de ELGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn

Nieuwbouwhuis dan lees ik "geen gasaansluiting" :9
Vloerverwarming is ideaal voor een WP heb je ook een bovenverdieping(met vloerverwarming)
Die 4 zonnepanelen zijn voor elektra en niet voor een zonneboiler neem ik aan?
  • Ik kan dat nooit zo goed rijmen... een 30kW ketel icm vloerverwarming en ook nog een WW boiler. Die ketel doet bij 80/60 aanvoer op z'n minst 7,1kW(=minimum vermogen) en met 50/30 aanvoer zelfs 7,8kw minimaal.
  • De Intergas Solo MOET wel een boiler hebben voor WW, hij kan dit namelijk niet zelf maken, alleen indirect via een boiler. Voor 2 badkamers ben je niet persé een boiler nodig, je kan ook een CW6 toestel nemen welke wel een heel laag vermogen kan leveren voor verwarming. Een boiler is gewoon comfort en kan in sommige gevallen zuiniger WW produceren.
De HReco36 is een nog zwaarder knaapje dan bovengenoemde, vreemde keuze van Intergas/Daikin om zo'n zware ketel er aan te moeten hangen icm een 5 of 8 kW WP. Tuurlijk voor direct WW ben je vermogen nodig maar icm een boiler weer niet.
12 of 18kW keteltje icm een Daikin 5 of 8kW was wat logischer geweest naar mijn mening.

*Ik heb zelf ook een indirect gestookte boiler, ik heb het vermogen op 12kW begrenst, en heb nog nooit een koude douche gehad of het bad niet kunnen vullen. Volgens mij zou je ook met een 12 of 18kW(op safe) toe kunnen.

Concreet zou ik ik een warmteverlies berekening en tapwater berekening laten maken of aanvragen. Een zo licht mogelijke ketel erin welke tot hele lage vermogens kan terug moduleren voor het rustig opwarmen van de boiler en in nood de rest van het huis. En dan gaan voor een Elga of een Panasonic 5kW mono WP(erg populair bij onze oosterburen)

Eventueel zou je nog voor een 110L warmtepomp boiler kunnen gaan met een doorstroomverwarmer voor warm water. Want ik neem aan dat er ook ventilatie in huis komt?

Ohja vergeet ook de ISDE subsidie niet. Helaas niet van toepassing om EPC waarde te halen voor nieuwbouw. Maar eens opgeleverd zou je wel zelf subsidie aan kunnen vragen.
  • Lucht water WP tot 10kW €2000
  • Hybride <5kW €1000
  • Hybride >5kW €1000 + €100 per kW boven de 5, max €1500
Waar zou de Elga onder vallen? De Panasonic Mono onder de €2000 subsidie als je het mij vraagt. Daar is niets hybride aan.

[ Voor 26% gewijzigd door Appie Heijn op 05-01-2016 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-10 00:54
Appie Heijn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:35:
[...]

Nieuwbouwhuis dan lees ik "geen gasaansluiting" :9
Vloerverwarming is ideaal voor een WP heb je ook een bovenverdieping(met vloerverwarming)
Die 4 zonnepanelen zijn voor elektra en niet voor een zonneboiler neem ik aan?
  • Ik kan dat nooit zo goed rijmen... een 30kW ketel icm vloerverwarming en ook nog een WW boiler. Die ketel doet bij 80/60 aanvoer op z'n minst 7,1kW(=minimum vermogen) en met 50/30 aanvoer zelfs 7,8kw minimaal.
  • De Intergas Solo MOET wel een boiler hebben voor WW, hij kan dit namelijk niet zelf maken, alleen indirect via een boiler. Voor 2 badkamers ben je niet persé een boiler nodig, je kan ook een CW6 toestel nemen welke wel een heel laag vermogen kan leveren voor verwarming. Een boiler is gewoon comfort en kan in sommige gevallen zuiniger WW produceren.
De HReco36 is een nog zwaarder knaapje dan bovengenoemde, vreemde keuze van Intergas/Daikin om zo'n zware ketel er aan te moeten hangen icm een 5 of 8 kW WP. Tuurlijk voor direct WW ben je vermogen nodig maar icm een boiler weer niet.
12 of 18kW keteltje icm een Daikin 5 of 8kW was wat logischer geweest naar mijn mening.

*Ik heb zelf ook een indirect gestookte boiler, ik heb het vermogen op 12kW begrenst, en heb nog nooit een koude douche gehad of het bad niet kunnen vullen. Volgens mij zou je ook met een 12 of 18kW(op safe) toe kunnen.

Concreet zou ik ik een warmteverlies berekening en tapwater berekening laten maken of aanvragen. Een zo licht mogelijke ketel erin welke tot hele lage vermogens kan terug moduleren voor het rustig opwarmen van de boiler en in nood de rest van het huis. En dan gaan voor een Elga of een Panasonic 5kW mono WP(erg populair bij onze oosterburen)

Eventueel zou je nog voor een 110L warmtepomp boiler kunnen gaan met een doorstroomverwarmer voor warm water. Want ik neem aan dat er ook ventilatie in huis komt?

Ohja vergeet ook de ISDE subsidie niet. Helaas niet van toepassing om EPC waarde te halen voor nieuwbouw. Maar eens opgeleverd zou je wel zelf subsidie aan kunnen vragen.
  • Lucht water WP tot 10kW €2000
  • Hybride <5kW €1000
  • Hybride >5kW €1000 + €100 per kW boven de 5, max €1500
Waar zou de Elga onder vallen? De Panasonic Mono onder de €2000 subsidie als je het mij vraagt. Daar is niets hybride aan.
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Echter koken op inductie kan ik vrouwlief niet aandoen en dat vind ik zelf ook net iets minder dan koken op gas.

Dus gas zal er komen en helaas kunnen we aangezien het projectmatig werk is niet kiezen voor een ketel :(
Nu hopen dat ik wel mag kiezen uit bovenstaande ketels en anders wordt het achteraf erg leuk en veel knutsel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Appie Heijn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:57:
[...]

Bedankt voor de uitleg :) die formules proberen te snappen begin ik nog maar niet aan, ik had eerst een vermoeden dat je vermenging in een buffervat bedoelde.
Bij mengen in een buffervat geldt hetzelfde; gebruik maken van de thermische gelaagheid is optimaal, maar mengen in een vat geeft exergieverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 11:58:
[...]

Zo te zien wordt de dT < 3˚C bij de derde run, en gaat de Elga terugmoduleren (vermoedelijk omdat de gewenste-T nog niet is bereikt). De twee runs daarna op 500W zijn mogelijk een leereffect van deze vorige run?

Verder vallen me de discrete stappen op:
Eerst 1000 W, stoppen bij dT<3 ˚C
Dan 500 W (50%), stoppen bij dT<2˚C, en dan vrij snel weer een run van 500W (50%)

Lijkt op softwarematige voorkeursinstellingen.
Vannacht weer vergelijkbaar gedrag alleen nu nog langer met nog lagere temperaturen.

Van 4 uur 's nachts tot 8 uur 's ochtends terug gemoduleerd naar 450W. De woonkamer blijft strak op 19.7 graden volgens mijn DS18 sensor. Om 8 uur vraagt de thermostaat meer vermogen en dan zie je de ELGA omhoog schieten.

Buiten was het de hele tijd 2 graden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
midget schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:34:
[...]
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Echter koken op inductie kan ik vrouwlief niet aandoen en dat vind ik zelf ook net iets minder dan koken op gas.

Dus gas zal er komen en helaas kunnen we aangezien het projectmatig werk is niet kiezen voor een ketel :(
Nu hopen dat ik wel mag kiezen uit bovenstaande ketels en anders wordt het achteraf erg leuk en veel knutsel werk.
Ik bedoelde eigenlijk ook gewoon gasloos stoken ;) ik schreef wat anders. Op zich kun je relatief simpel een Elga of een Panasonic in je CV circuit opnemen. Wil je makkelijk? Dan wellicht toch die Daikin Intergas combi en zoveel mogelijk gas eraf houden door slim te verwarmen.
Tomexergie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:01:
[...]
Bij mengen in een buffervat geldt hetzelfde; gebruik maken van de thermische gelaagheid is optimaal, maar mengen in een vat geeft exergieverlies.
I know maar ik wist niet of je het WP circuit bedoelde of echt het laden van het vat :)
mkleinman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:29:
[...]
Vannacht weer vergelijkbaar gedrag alleen nu nog langer met nog lagere temperaturen.

Van 4 uur 's nachts tot 8 uur 's ochtends terug gemoduleerd naar 450W. De woonkamer blijft strak op 19.7 graden volgens mijn DS18 sensor. Om 8 uur vraagt de thermostaat meer vermogen en dan zie je de ELGA omhoog schieten.

Buiten was het de hele tijd 2 graden.
Pff hier in het Noorden des lands -3,5gr een flippende BrainQ, 22gr in huis ;w en weer 8m3 verder, het is hier sinds maandag ochtend nog niet boven de -2 geweest. Ik weet nu wel dat een aanvoer van 40gr voldoende is om het huis indien gewenst naar 22gr te brengen.

[ Voor 43% gewijzigd door Appie Heijn op 05-01-2016 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Sjeeses, krijg hier de ene na de andere defrost om mijn oren; zit nu midden in de vijfde van vanmiddag. Nieuwe definitie van COPkiller.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
5 pas vandaag? Ik tel er vandaag al 10. Ik kan de bufferende werking van de zonneboiler wel heel duidelijk zijn. Mijn aanvoertemperatuur zakt van 29 naar 24,2 in 4 minuten. Een paar minuten later zit mijn aanvoer alweer op 27 en stijgende.

Verbruik is vandaag nog maar 9,4kWh.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
hansdegit schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 16:49:
Sjeeses, krijg hier de ene na de andere defrost om mijn oren; zit nu midden in de vijfde van vanmiddag. Nieuwe definitie van COPkiller.
Hier ook om de anderhalf uur 1tje :( , WP heeft blijkbaar een hekel aan ijzel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-10 11:48
Ok, na een paar weken draaien op 35/45 met de Remeha Calente en Isense kamerthermostaat is het WAF-effect gunstig uitgevallen. dus:
- duurzamheidslening tbv aanschaf ELGA en nog 2 HR++ ramen (via gemeente aanvragen geeft een jaarrente van 0,5!!!)
-ELGA (zonder begrenzing) eerst autonoom gebruiken (2 kamerthermostaten en dus geen communicatie met de HR), HR vooralsnog alleen voor SWW inzetten.

Dankzij de vele bijdragen van de ELGA-adicten op deze site verheug ik me op het zo efficient mogelijk inzetten van de ELGA tbv ons milieu (en onze Groningse medelanders)

(-Ecolibrium gaat 'm installeren)

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 05-01-2016 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 18:34:

Dankzij de vele bijdragen van de ELGA-adicten op deze site verheug ik me op het zo efficient mogelijk inzetten van de ELGA tbv ons milieu (en onze Groningse medelanders)

(-Ecolibrium gaat 'm installeren)
Hoera! Join the club.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:23:
5 pas vandaag? Ik tel er vandaag al 10. Ik kan de bufferende werking van de zonneboiler wel heel duidelijk zijn. Mijn aanvoertemperatuur zakt van 29 naar 24,2 in 4 minuten. Een paar minuten later zit mijn aanvoer alweer op 27 en stijgende.

Welk wonder is er bij jou aan de hand? 10 defrosts en toch maar 9,4 kWh? Hoeveel graden is het in Lelystad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-10 16:03
Nu mijn zonnepaneel projectje afgerond is http://gathering.tweakers...message/44146744#44146744 (op wellicht een kleine uitbreiding in de toekomst na) ben ik verder gaan kijken hoe we nog meer op de energie rekening konden besparen.

Helaas was ik 3 jaar terug nog niet zo into duurzame energie en heb ik in onze woning (2 onder 1 kap, 1976) begin 2013 een nieuwe Bosch HRC 35 (CW5) combiketel op laten hangen. Die na de nodige isolatiewerkzaamheden in de jaren daarna nu ietwat overbemeten is...

De woning heeft op de volledige begane grond vloerverwarming (85m2) verdeeld in 5 zones. Zone 1 betreft de gang/garderobe/toilet, zones 2,3 en 4 zijn de woonkamer en eetkamer, zone 5 betreft een deel van de garage wat omgebouwd is tot keuken en is slechter geïsoleerd dan de rest van de woning. De verdeler bevind zich in de garage en krijgt middels een aardige (om)weg zijn water van de ketel op zolder, een goede schatting zou een meter of 25 zijn.
Boven verwarmen we eigenlijk alleen de badkamer en heel af en toe de zolder.

Bediening van het geheel is middels 2 thermostaten. 1 thermostaat bediend de ketel (deze staat in de keuken op een lagere temperatuur), de 2e thermostaat staat in de woonkamer nabij de open haard. Deze 2e staat op 21 graden ingesteld en bediend de 3 zones van de woonkamer/eetkamer. Deze bediend 3 servo motortjes welke de 3 groepen kan sluiten of openen op de verdeler. Systeem werkt op zich prima.

De ketel is aardig laag afgeregeld (voor zover mogelijk) en heeft een maximale aanvoer temp ingesteld staan van 50 graden.
Mijn pompschakelaar vind overigens dat de temperatuur welke de verdeler bereikt nooit meer dan 40 graden is. Logischerwijs door de lange afstand en relatief kleine diameter leidingwerk.

Het verbruik is in november 151m3 (0,431 m3/graaddag) en december 180m3 (0,476 m3/graaddag) geweest. Mijn gasverbruik over heel 2015 was 1550m3.

Ohja, warmtepomp, het topic gaat over warmtepompen! :P
Zou ik met een Elga uit kunnen om een flinke deuk in het gas gebruik te slaan?
En zou ik deze dan niet naast de CV ketel op zolder, maar direct bij de vloerverwarming verdeler best kunnen plaatsen, deze hangt dan in de garage met daarboven een plat dak waar de buitenunit kan staan. Om zo ook het dichtst bij de grootste energievrager te zijn.
Of kan dit qua flow/leidingwerk helemaal niet?
Of zou een andere warmtepomp een beter alternatief zijn?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Vergeleken met Martin valt dat dan wel mee, vanochtend "slechts" 2. Na een defrost moet de ketel steevast even bijspringen om de retour te verhogen. Tis nie anders.

@amarkest: goed bezig!

@x-raY99: prima bedacht, volgens mij. Lekker korte koelleidingen, snel bij de afnemer.

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 05-01-2016 19:47 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Over defrosts gesproken
https://db.tt/k6Dc6YOd <--is standaard doorzichtig glas.
Ons hele huis was voorzien van een 3-4mm dikke ijslaag.

[ Voor 10% gewijzigd door Appie Heijn op 05-01-2016 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
Appie Heijn schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:55:
Over defrosts gesproken
https://db.tt/k6Dc6YOd <--is standaard doorzichtig glas.
Ons hele huis was voorzien van een 3-4mm dikke ijslaag.
Kreeg je de voordeur nog open ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 17:23:

Mijn aanvoer zakt naar 17c bij een defrost :) Gelukkig niet het hele cv systeem dat deze temperatuur bereikt.
Edit: Heb geen buffervat.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Hier op de aardwarmtepomp nog een brontemperatuur van iets boven de 11 graden. En een aanvoer van 24 naar de vv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:41:
[...]

Mijn aanvoer zakt naar 17c bij een defrost :) Gelukkig niet het hele cv systeem dat deze temperatuur bereikt.
Edit: Heb geen buffervat.
Nog geen defrost gehad hier, ben wel heel benieuwd wat het voor effect heeft.
De temperaturen dalen, wat niet is gaat vast komen.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:22:
[...]

Nog geen defrost gehad hier, ben wel heel benieuwd wat het voor effect heeft.
De temperaturen dalen, wat niet is gaat vast komen.
Wat bij mij ook heel erg is is de gigantische hoeveelheid condens die uit de buitenunit komt, de hele tuin staat blank na een dagje verwarmen. Aankomende zomer maar even op het riool aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Wat bij mij ook heel erg is is de gigantische hoeveelheid condens die uit de buitenunit komt, de hele tuin staat blank na een dagje verwarmen. Aankomende zomer maar even op het riool aansluiten.
Valt hier eigenlijk ook reuze mee, wel wat condens maar geen plassen.
Waarschijnlijk door mijn grotere capaciteit hoeft de wp ( nog ) niet zo hard te werken.
Dat zou kunnen verklaren waarom de wp geen defrosts en amper condens heeft.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:28:
[...]

Valt hier eigenlijk ook reuze mee, wel wat condens maar geen plassen.
Waarschijnlijk door mijn grotere capaciteit hoeft de wp ( nog ) niet zo hard te werken.
Dat zou kunnen verklaren waarom de wp geen defrosts en amper condens heeft.
Ik heb 9 KW vermogen, de buitenunit is ongeveer net zo groot als die van jou.
Misschien dat je het condens niet ziet omdat dit bij jou in het grind verdwijnt.

Bij een defrost is het helemaal een waterval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:10:
[...]

Welk wonder is er bij jou aan de hand? 10 defrosts en toch maar 9,4 kWh? Hoeveel graden is het in Lelystad?
Vannacht 2 graden. overdag 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:40:
[...]

Vannacht 2 graden. overdag 4.
Dan blijft het een wonder. Hier met 5 graden 's nachts en 6-7 overdag tot nu toe 7,8 kWh verstookt. Geen defrosts voor zover ik kan nagaan. Meestal zit ik op ± 2/3 van jouw verbruik... (ik noem het de "Kleinman-referentie").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
koevlaas2 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:34:
[...]

Kreeg je de voordeur nog open ?
Ja daar zit een luifel boven gelukkig. Na 1 stap beland je overigens 5-6 meter verder op straat >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Heeft er hier iemand ervaring met de combinatie Intragas + Daikin ?
Wij hebben sinds een jaar een 8kW Intergas/Daikin combi. Werkt goed, maar niet zo goed als ik zou willen. De regeling en vooral de thermostaat is beperkt tweakbaar en doet rare dingen. De normale Intergas ketel is wel opentherm maar de Daikin combi is dat niet dus je kunt er zelf niet te veel aan knutselen.

Enkele problemen die ik tegenkom waarvan ik denk dat ze beter kunnen:
-onnodig geluid in de leidingen (CV circulatiepomp staat op vol vermogen bij inschakelen, uitschakelen, dus bij pendelen en ook bij ontdooien)
-niet op tijd ontdooien - hij vriest regelmatig dicht (levert lage COP waardes op)
-pendelt regelmatig
-vreemde thermostaat regeling (bij regeling woonkamer temperatuur: stel het is 19.8 bij de thermostaat, en je verandert de ingestelde Twens handmatig van 20.5 naar 20.0. Dan gaat alles uit en is het wachten tot het 19.5 is voor hij weer aan gaat).

De combinatie waarbij het CV water eerst door de warmtepomp en dan door de CV gaat is in principe ijzersterk en maakt zuinig stookgedrag mogelijk (ook de mogelijkheid dat de warmtepomp doorwerkt als er warmwater uit de CV ketel komt is mooi). Mijn indruk is alleen dat de software van de CV ketel en de warmtepomp niet goed samenwerkt waardoor dit voordeel onvoldoende benut wordt. Volgens mij stuurt de Daikin de Intergas vooral als slave aan zonder bijvoorbeeld rekening te houden met het minimum brandervermogen.

Ook valt het vermogen me tegen: de spec van de warmtepomp zelf is 8kW maar doordat de warmtepomp na iedere ontdooicyclus een langzame vermogensopbouw heeft betekent dit in de praktijk gemiddeld maar 5kW warmte uit de warmtepomp, en dat is voor ons huis snel onvoldoende (energieverlies is hier 0.5kW per graad temperatuursverschil binnen-buiten).

De Daikin productspecialist is er bij geweest maar heeft de klachten helaas niet verder opgepakt.

Afgelopen jaar was niet erg representatief (want warm) en we hebben dit jaar 70% van het gas kunnen vervangen door elektriciteit; per bespaarde 1m3 gas kost ons dat 2.3kWh, relatief meer dan anderen aangeven maar we hebben hier gewone radiatoren in een goed nageisoleerd huis. De Daikin interface zelf zegt een gemiddelde COP van 3.6 gehaald te hebben (en dan staat hij in de "eco" mode waarbij geoptimaliseerd wordt op CO2, niet op geld).

[ Voor 7% gewijzigd door arnoldniessen op 05-01-2016 23:10 ]

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:31:
[...]

Ik heb 9 KW vermogen, de buitenunit is ongeveer net zo groot als die van jou.
Misschien dat je het condens niet ziet omdat dit bij jou in het grind verdwijnt.

Bij een defrost is het helemaal een waterval :)
Ik bedoelde groter vermogen naar warmte behoefte, ik was niet geheel duidelijk.

De wp hier heeft het redelijk makkelijk tot nu toe, hij werkt op ong 20-25% van zijn capaciteit.
Op vollast neemt hij 3800KWh ( verwarmen sww ) voor cv pruttelt hij op 700-1000KWh.En houdt het prima warm op 21,5C Vandaag 8,7KWh vebruikt voor cv. (excl. sww 2,8KWh, 5 personen te douchen)

Aangezien ik straks geen back-up meer heb, moest de wp tot minimaal -15 voldoende warmte kunnen leveren. De 7,5 levert dan nog 4.8 kw ( ff uit mijn hoofd ) dat ken net an.

Ik zit nog naar een pelletkachel te kijken, goed voor de WAF :+

Mijn wp staat op tegels, grind is van de buren dus ik zou het moeten kunnen zien als er een sloot water uitkomt. Daarbij zie ik geen abrupte dalingen in de flow T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
arnoldniessen schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:00:
[...]

Wij hebben sinds een jaar een 8kW Intergas/Daikin combi. Werkt goed, maar niet zo goed als ik zou willen. De regeling en vooral de thermostaat is beperkt tweakbaar en doet rare dingen. De normale Intergas ketel is wel opentherm maar de Daikin combi is dat niet dus je kunt er zelf niet te veel aan knutselen.

Enkele problemen die ik tegenkom waarvan ik denk dat ze beter kunnen:
-onnodig geluid in de leidingen (CV circulatiepomp staat op vol vermogen bij inschakelen, uitschakelen, dus bij pendelen en ook bij ontdooien)
-niet op tijd ontdooien - hij vriest regelmatig dicht (levert lage COP waardes op)
-pendelt regelmatig
-vreemde thermostaat regeling (bij regeling woonkamer temperatuur: stel het is 19.8 bij de thermostaat, en je verandert de ingestelde Twens handmatig van 20.5 naar 20.0. Dan gaat alles uit en is het wachten tot het 19.5 is voor hij weer aan gaat).
Bedankt voor het delen van je ervaring. Hieruit blijkt dat niet alleen Elga maar ook Daikin regeltechnisch kan worden verbeterd. Ik blijf erbij dat een warmtemeter cruciaal is om de performace vast te stellen. Te gek dat die dure WP's zonder zo'n ding worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:30
Tomexergie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 00:18:
[...]
Bedankt voor het delen van je ervaring. Hieruit blijkt dat niet alleen Elga maar ook Daikin regeltechnisch kan worden verbeterd. Ik blijf erbij dat een warmtemeter cruciaal is om de performace vast te stellen. Te gek dat die dure WP's zonder zo'n ding worden verkocht.
Kleine correctie: ipv Daikin bedoel je waarschijnlijk Intergas. Dat de Toshiba/Daikin buitenunits constanter kunnen draaien dan ze in jullie geval doen daar twijfel ik niet aan. Ter illustratie het verbruik van mijn Mitsubishi gisteren, 24 uur gedraaid:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/kt7UqFI.png

De kamertemperatuur is redelijk constant met een automatische verlaging van plm 1 graad 's nachts als de binnenunit geen mensen waarneemt. De twee piekjes zijn "defrosts" of een verhoging vd warmtevraag.

Ik wil natuurlijk geen onterechte vergelijkingen maken tussen L/L en L/W, maar de buitenunits zijn op zich wel vergelijkbaar. Ik vraag me overigens wel af of de "system overhead" bij de lage vermogens niet zwaar gaat drukken op de COP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvieter
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-09-2024
Heeft er iemand ervaring met een Elga en een Remeha iSense draadloze thermostaat?
Is OT, dus moet kunnen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-10 16:03
x-RaY99 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:18:
[...]

Het verbruik is in november 151m3 (0,431 m3/graaddag) en december 180m3 (0,476 m3/graaddag) geweest. Mijn gasverbruik over heel 2015 was 1550m3.

Ohja, warmtepomp, het topic gaat over warmtepompen! :P
Zou ik met een Elga uit kunnen om een flinke deuk in het gas gebruik te slaan?
En zou ik deze dan niet naast de CV ketel op zolder, maar direct bij de vloerverwarming verdeler best kunnen plaatsen, deze hangt dan in de garage met daarboven een plat dak waar de buitenunit kan staan. Om zo ook het dichtst bij de grootste energievrager te zijn.
Of kan dit qua flow/leidingwerk helemaal niet?
Of zou een andere warmtepomp een beter alternatief zijn?
Mocht ik inderdaad een warmtepomp installeren en de binnenunit (in geval van een Elga) vlak bij de vloerverwarming verdeler ophang. Hoe zou ik e.a. dan kunnen aansluiten en aansturen?
Moet ik de Elga dan met zijn eigen thermostaat als hoofd gebruiken en bijvoorbeeld op 20graden instellen en de Bosch ketel op bijv 19 graden?
Wat als de Elga het niet trekt (ik zou hem wel zonder 4graden begrenzing willen) in de extreme dagen, de temperatuur zakt onder de 19 graden en de Bosch ketel slaat aan, dan draaien er 2 systemen. Gaat de Elga dan simpelweg in storing?

Qua pompen, de vloerverwarming verdeler heeft een aparte pomp (45/65/90watt) met pompschakelaar. De Elga binnenunit heeft ook een ciculatiepomp. En uiteraard de Bosch ketel ook (echter mag de Bosch ketel nooit draaien als de Elga ook draait). Kan ik qua pompen nog iets winnen, waarschijnlijk alleen als ik een andere verdeler zou kopen.

De Elga zou ik qua leidingwerk zo dicht mogelijk bij de verdeler aansluiten met t stukken tussen het bestaande leidingwerk, dan moet er alleen een terugslagklep bij de Bosch ketel geplaatst worden? Zorgen dat de verdeler het meeste water krijgt is dan puur afregeling van de overige radiatoren en leiding diameter? (dikke leiding naar verdeler, daarna dunner naar boven verdiepingen)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Pvieter schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 08:48:
Heeft er iemand ervaring met een Elga en een Remeha iSense draadloze thermostaat?
Is OT, dus moet kunnen denk ik.
Volgens de leverancier vd ELGA kan dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
marcel3 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 07:58:
[...]

Kleine correctie: ipv Daikin bedoel je waarschijnlijk Intergas. Dat de Toshiba/Daikin buitenunits constanter kunnen draaien dan ze in jullie geval doen daar twijfel ik niet aan. Ter illustratie het verbruik van mijn Mitsubishi gisteren, 24 uur gedraaid:

[afbeelding]

De kamertemperatuur is redelijk constant met een automatische verlaging van plm 1 graad 's nachts als de binnenunit geen mensen waarneemt. De twee piekjes zijn "defrosts" of een verhoging vd warmtevraag.

Ik wil natuurlijk geen onterechte vergelijkingen maken tussen L/L en L/W, maar de buitenunits zijn op zich wel vergelijkbaar. Ik vraag me overigens wel af of de "system overhead" bij de lage vermogens niet zwaar gaat drukken op de COP.
Ik heb begrepen Daikin en intergasHR samen in een unit opereren.

Ik vind dat jouw Mitsubishi L/L (neem ik aan) heel constant draait. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook nog een Daikin L/L staan die erg onrustig op en neer hobbelt met een periode tijd van 7 minuten. Het lukt mij niet om hem rustiger te krijgen Dat lijkt mij niet goed voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoldniessen
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Tomexergie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 00:18:
[..] Ik blijf erbij dat een warmtemeter cruciaal is om de performace vast te stellen. Te gek dat die dure WP's zonder zo'n ding worden verkocht.
Helemaal mee eens. Het vreemde is dat de sensoren er al zijn, ik heb de warmteproductie zelf gemeten met een Raspberry Pi: (Taanvoer-Tretour)*CVcirc (CVcirc is afhankelijk van de operating mode). Zo ontdekte ik dat de COP af en toe daalde richting 1, en dat bleek te komen door het dichtvriezen.

Daikin 2x8kW EBLA08E3V3+EHYHBX08AAV3+EKHWS200D3V3 - P1P2MQTT bridge - HA - USBtin - Zehnder Q600 / gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
amarkest schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:00:
[...]

Volgens de leverancier vd ELGA kan dit niet.
Mwah, volgens de leverancier kan een Remeha Celcia 20 ook niet, en die doet het hier wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Bram-Bos schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:24:
[...]

Mwah, volgens de leverancier kan een Remeha Celcia 20 ook niet, en die doet het hier wel...
Ok dat lijkt goed nieuws voor m'n Isense. Eerst toch maar ff met 2 kamerthermostaten en autonome opstelling uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Heeft iemand ervaring met de weersafhankelijke regeling van de Elga? Ik wil kijken wat dat hier oplevert, maar snap de logica nog niet helemaal. Ik zie bv. dat de Elga in weersafhankelijke regeling ook lange periodes uitgeschakeld staat, terwijl de aanvoertemperatuur al ver onder het setpoint van de stooklijn is gezakt. Voor mij is dus onduidelijk welke parameters de Elga nog meer gebruikt voor aan- en uitschakelen.
Iemand ervaring en kennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Tomexergie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:06:
[...]

Ik heb begrepen Daikin en intergasHR samen in een unit opereren.

Ik vind dat jouw Mitsubishi L/L (neem ik aan) heel constant draait. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Ik heb ook nog een Daikin L/L staan die erg onrustig op en neer hobbelt met een periode tijd van 7 minuten. Het lukt mij niet om hem rustiger te krijgen Dat lijkt mij niet goed voor de levensduur.
Ik heb er zelf nauwelijks invloed op "it just does that". Het enige waar ik voor uit moet kijken is om niet te wild te variëren met de temperatuurinstelling. Dan krijg ik forse pieken die behoorlijk ten koste gaan van het verbruik. Wat dan beter werkt is de fan wat hoger zetten. Dat heb ik toch wel van jullie ("de l/w club") afgekeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://www.duurzaamnieuws.nl/wp-content/uploads/2015/11/warmtepomphuis.jpg

Hoe duurzaam is een lucht/water warmtepomp op grijze stroom?

quotes:

Het achterliggende idee van een warmtepomp is om gratis omgevingswarmte te verpompen naar 35 à 40 °C voor ruimteverwarming en 55°C voor warm tapwater. Dat zou moeten leiden tot een lage CO2-emissies en dat is belangrijk in het licht van het Parijse klimaatakkoord. Het meest toegepast in Nederland is de lucht-water warmtepomp die warmte uit de buitenlucht haalt. In hoeverre zo’n warmtepomp met duurzame elektriciteit wordt aangedreven wordt doorgaans niet bekeken.

Met aardgas-warmtevoorziening is de CO2-emissie 1,78 kg CO2/m3 aardgas en komt uit op ongeveer 1.530 kg/jaar. De warmtepomp met grijze stroom geeft een CO2-emissie van ongeveer 1.495 kg/jaar. De ‘duurzame’ warmtepomp heeft in dit voorbeeld een CO2-emissie die slechts 2,3% lager ligt dan de aardgas gestookte HR-ketel. Dat is even schrikken lijkt me, want op grijze stroom is er zo nauwelijks milieuvoordeel met de warmtepomp, hoe duurzaam zijn imago ook mag zijn. En dan laten we de NOx-uitstoot van de kolencentrales nog maar even buiten beschouwing.

En eigen zonnepanelen dan?

De woningeigenaar denkt misschien ‘dan neem ik toch gewoon zonnepanelen voor duurzame stroom’. Dat lijkt me een prima suggestie als bijdrage aan een CO2-armere stroommix in NL. Duits onderzoek van HTW Berlin laat zien dat men in dit geval met een warmtepomp zo’n 40% - 50% van de stroom direct zelf verbruikt. Dat vergt overigens ook een warmtepompbesturing die reageert wanneer er een zonnestroom overschot is.

Conclusie en aanbeveling

Een warmtepomp die draait op grijze stroom levert geen wezenlijke bijdrage aan de gewenste CO2-emissiereductie in vergelijking met aardgas, behalve als de woning met zonnepanelen is uitgerust. Daarom het advies: Als u een warmtepomp in huis zou hebben voor woningverwarming en warm tapwater, zorg dan dat u échte groene stroom inkoopt zonder CO2-emissies, en geen sjoemelstroom. Anders verwarmt u uw woning onbedoeld met een duurzame illusie.

Belangrijk is ook om de energiebehoefte voor ruimteverwarming en warmtapwater per gebouw verder terug te brengen door verbeterde isolatie en warmteterugwinning. Een daling bij een nieuwbouwwoning met een factor drie ten opzichte van bouwbesluit 2015 is nog mogelijk. U leest het goed, een factor 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:48:
[...]

Dan blijft het een wonder. Hier met 5 graden 's nachts en 6-7 overdag tot nu toe 7,8 kWh verstookt. Geen defrosts voor zover ik kan nagaan. Meestal zit ik op ± 2/3 van jouw verbruik... (ik noem het de "Kleinman-referentie").
Nu met -2 buiten ziet het er heel anders uit trouwens. Ik zit nu al op ruim 8kWh en de ELGA heeft min of meer non-stop vannacht gedraaid. Intussen ook al 15 defrosts achter de rug.

Heb nu elektrisch kacheltje erbij gezet van 800W. Nu stijgt de kamertemperatuur wel.

Overigens is het boven op de 1e verdieping nog lekker op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
ZuinigeRijder schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:57:
[afbeelding]

Hoe duurzaam is een lucht/water warmtepomp op grijze stroom?

quotes:

Het achterliggende idee van een warmtepomp is om gratis omgevingswarmte te verpompen naar 35 à 40 °C voor ruimteverwarming en 55°C voor warm tapwater. Dat zou moeten leiden tot een lage CO2-emissies en dat is belangrijk in het licht van het Parijse klimaatakkoord. Het meest toegepast in Nederland is de lucht-water warmtepomp die warmte uit de buitenlucht haalt. In hoeverre zo’n warmtepomp met duurzame elektriciteit wordt aangedreven wordt doorgaans niet bekeken.

Met aardgas-warmtevoorziening is de CO2-emissie 1,78 kg CO2/m3 aardgas en komt uit op ongeveer 1.530 kg/jaar. De warmtepomp met grijze stroom geeft een CO2-emissie van ongeveer 1.495 kg/jaar. De ‘duurzame’ warmtepomp heeft in dit voorbeeld een CO2-emissie die slechts 2,3% lager ligt dan de aardgas gestookte HR-ketel. Dat is even schrikken lijkt me, want op grijze stroom is er zo nauwelijks milieuvoordeel met de warmtepomp, hoe duurzaam zijn imago ook mag zijn. En dan laten we de NOx-uitstoot van de kolencentrales nog maar even buiten beschouwing.

En eigen zonnepanelen dan?

De woningeigenaar denkt misschien ‘dan neem ik toch gewoon zonnepanelen voor duurzame stroom’. Dat lijkt me een prima suggestie als bijdrage aan een CO2-armere stroommix in NL. Duits onderzoek van HTW Berlin laat zien dat men in dit geval met een warmtepomp zo’n 40% - 50% van de stroom direct zelf verbruikt. Dat vergt overigens ook een warmtepompbesturing die reageert wanneer er een zonnestroom overschot is.

Conclusie en aanbeveling

Een warmtepomp die draait op grijze stroom levert geen wezenlijke bijdrage aan de gewenste CO2-emissiereductie in vergelijking met aardgas, behalve als de woning met zonnepanelen is uitgerust. Daarom het advies: Als u een warmtepomp in huis zou hebben voor woningverwarming en warm tapwater, zorg dan dat u échte groene stroom inkoopt zonder CO2-emissies, en geen sjoemelstroom. Anders verwarmt u uw woning onbedoeld met een duurzame illusie.

Belangrijk is ook om de energiebehoefte voor ruimteverwarming en warmtapwater per gebouw verder terug te brengen door verbeterde isolatie en warmteterugwinning. Een daling bij een nieuwbouwwoning met een factor drie ten opzichte van bouwbesluit 2015 is nog mogelijk. U leest het goed, een factor 3.
en dat is simpeler dan je denkt: kijk bv bij Qurrent (momenteel voor 300,-- gedurende 5 jaar 6 winddelen met minimaal 1500kwh pjr) als je niet voldoende PV oppervlak hebt bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22-08 11:57
Hier een gevalletje stadsverwarming. We hebben al zonnepanelen en afgelopen jaar is de isolatie verbeterd en een pellet kachel geïnstalleerd wat er in heeft geresulteerd dat we tot nu toe de verwarming niet hebben aan hoeven raken. Ik heb dus maar eens naar de jaarafrekening van de NUON gekeken en besloten toch helemaal van de stadsverwarming af te willen. Voor EL krijg ik voor ongeveer 700Kwh van ze terug.
Ter aanvulling op de pelletkachel komt er vrijwel zeker een L/L warmtepomp die de temperatuur constant op ongeveer 19 graden zal houden. De pelletkachel kan dan de temperatuur verhogen als we thuis zijn of bijspringen als het -10 zou worden.

Ik zit dan alleen nog met het warme water. Om te douchen en handen te wassen verbruikten we afgelopen jaar 30 m3, dit zal dit jaar naar ongeveer 42 m3 stijgen ivm gezinsuitbreiding, Afgelopen jaar betaalden we hiervoor incl belasting 250 euro, dit jaar dus richting de 300 euro.
Hoe kan ik berekenen hoeveel electra ik er jaar ongeveer aan kwijt zou zijn (los van de aanschaf) als ik op een L/W warmte pomp zou overstappen?

Zelf denk in de richting van een Midea MDV type RSJ-15/300RDN3 welke in de garage geplaatst zou worden.

[ Voor 3% gewijzigd door MarcoL1978 op 06-01-2016 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:51
Misschien ook interresant voor lezers hier,zojuist heb ik even kort gebeld met RVO omtrent de ISDE subsidie en de wel erg summiere apparatenlijst mbt warmtepompen en het ontbrekende overzicht van zonneboilers. Er werd aan de telefoon bevestigd dat deze lijsten nog niet up-to-date zijn en dat ze op korte termijn aangevuld danwel geplaatst gaan worden op de site.
Hopelijk komen er op korte termijn ook wat A merken op te staan die voor mij interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-10 22:00
lithoijen schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:32:
Misschien ook interresant voor lezers hier,zojuist heb ik even kort gebeld met RVO omtrent de ISDE subsidie en de wel erg summiere apparatenlijst mbt warmtepompen en het ontbrekende overzicht van zonneboilers. Er werd aan de telefoon bevestigd dat deze lijsten nog niet up-to-date zijn en dat ze op korte termijn aangevuld danwel geplaatst gaan worden op de site.
Hopelijk komen er op korte termijn ook wat A merken op te staan die voor mij interessant zijn.
"korte termijn"......................... Die is bij de overheid wel eens heel lang in normale mensentaal...

We wachten maar af, als ik de bevestiging heb van de leverancier dat ze erop komen, zet ik gewoon door. Die lijst wordt vanzelf wel een keer aangevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Dit geldt ook 1 op 1 voor elektrisch auto's. Waar de auteur aan voorbij gaat is dat warmtepompen en elektrische auto's kunnen functioneren op duurzame energie. Dat lukt met een HR ketel per definitie niet. De conclusie dat WP eigenaren dan ook maar aan de zonnepanelen moeten vind ik veel te veel een postzegelredenering. We moeten in NL als geheel veel maar aan zowel de WP als aan duurzame energie. De kans dat een WP dan op duurzame energie draait wordt dan vanzelf groter. En verder zijn er inmiddels natuurlijk nog meer argumenten om het gas te laten zitten dan alleen het broeikaseffect.
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:25:
Hier een gevalletje stadsverwarming. We hebben al zonnepanelen en afgelopen jaar is de isolatie verbeterd en een pellet kachel geïnstalleerd wat er in heeft geresulteerd dat we tot nu toe de verwarming niet hebben aan hoeven raken. Ik heb dus maar eens naar de jaarafrekening van de NUON gekeken en besloten toch helemaal van de stadsverwarming af te willen. Voor EL krijg ik voor ongeveer 700Kwh van ze terug.
Ter aanvulling op de pelletkachel komt er vrijwel zeker een L/L warmtepomp die de temperatuur constant op ongeveer 19 graden zal houden. De pelletkachel kan dan de temperatuur verhogen als we thuis zijn of bijspringen als het -10 zou worden.

Ik zit dan alleen nog met het warme water. Om te douchen en handen te wassen verbruikten we afgelopen jaar 30 m3, dit zal dit jaar naar ongeveer 42 m3 stijgen ivm gezinsuitbreiding, Afgelopen jaar betaalden we hiervoor incl belasting 250 euro, dit jaar dus richting de 300 euro.
Hoe kan ik berekenen hoeveel electra ik er jaar ongeveer aan kwijt zou zijn (los van de aanschaf) als ik op een L/W warmte pomp zou overstappen?

Zelf denk in de richting van een Midea MDV type RSJ-15/300RDN3 welke in de garage geplaatst zou worden.
Met een dergelijk bescheiden WW verbruik zou ik een doorstromer overwegen. Een boiler neemt veel ruimte in en heeft altijd stilstandverliezen die in jouw geval wel eens groter kunnen zijn dan je warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hmm. Buitenunit vol met ijs, pers- en zuigleiding nagenoeg gelijk qua temperatuur, fan draait volle bak, maar geen defrost. Én te koud in huis....

Kom, ga eens een defrost doen!

pers/zuig allebei 26 graden. Dit heb ik nog nooit gezien van mijn Elgaatje.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 06-01-2016 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40

moeilijk te zeggen hoeveel je gebruikt en hoeveel kWh je dan nodig hebt.
maar hier wat standaarden waar ik meestal mee reken.
1 m3 gas = 9,2kWh
maar een ketel heeft geen 100% rendement (en al zeker niet op tap water)
dus pak ik :
1 m3 gas = 8kWh.
dus zonder warmte pomp in een simpele boiler/doorstroom verwarmer.

doe je dit met een warmte pomp dan heb je ook nog een cop van laten we zeggen 3,5.
1 m3 gas = 8/3,5 = 2,3kWh.
maar helaas dan verwarm je geen water tot 65 graden.
wil je wel die hoge temperaturen dan zakt de cop een stukje en reken ik voor het gemak maar 2,5.
(het wisselt per systeem, maar soms zie je dat een warmte pomp probeert te verwarmen tot hoge temperaturen, soms zie je dat de boiler eens per week gewoon even met cop van 1 elektrisch word verwarmt)

ik zelf reken 25m3 voor koken per jaar.
en 130m3 voor het tap water per jaar.
(gebruik in totaal een 600m3 per jaar)

een doorstroom verwarmer word wel geprefereerd (maar je hebt snel krachtstroom nodig voor een beetje l/m), maar stilstand verliezen van een boiler zijn nu ook weer niet zo hoog dat het moet.
het voordeel van een boiler is wel dat je er vaak ook een zonnecollector op aan kunt sluiten. ;)

edit:
zie de cijfers wel als richt lijn, niet als waarheid.
praktijk kan wat afwijken naar boven of beneden.

en zoals Speedy-Andre ook zegt, met een 190liter water op 55 graden.
vul je een bad op 38graden van 275 liter.
als je in een bad gaat liggen met 55graden water verander je in no time in een halve gare tweaker >:)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-01-2016 11:16 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De RSJ-15/190RDN3-D met 190l vat kost bijna de helft en zal een stuk minder stroom verbruiken.
190 liter is nog altijd een flinke plas water om warm te houden.
Als de inlaatlucht boven 0 graden blijft is hij bruikbaar.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:56:
Hmm. Buitenunit vol met ijs, pers- en zuigleiding nagenoeg gelijk qua temperatuur, fan draait volle bak, maar geen defrost. Én te koud in huis....

Kom, ga eens een defrost doen!

pers/zuig allebei 26 graden. Dit heb ik nog nooit gezien van mijn Elgaatje.
Ai, heeft je ELGA intussen de defrost uitgevoerd?

Hier trouwens met een 800W elektrisch kacheltje in een uurtje tijd de temperatuur van 19.7 naar 20.2 gekregen als ondersteuning voor de ELGA.

Heb zo'n vermoeden dat met dit weer een 24/7 regeling op 1 vaste temperatuur het beste is. Op temperatuur houden is hoogstwaarschijnlijk tot -5 wel te doen denk ik. Opwarmen zo van 19.5 naar 20.0 of hoger werkt hier niet meer.

En het blijft opvallend: De bovenverdieping is heerlijk op temperatuur. Alleen de benedenverdieping trekt het net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Nope, nog geen defrost. De unit draait nu een uur volle bak. Als -ie na 90 minuten nog niets gedaan heeft, ga ik maar eens bellen naar Delft, denk ik.

edit: terwijl ik Johan aan de lijn had, begon de buitenunit met zijn defrost-cycle. Was nodig ook, zeg!

Nu nog even uitvinden waarom dat vannacht niet vanzelf ging. Zal wel iets met mijn regeling te maken hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door hansdegit op 06-01-2016 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
marcel3 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:39:
Met een dergelijk bescheiden WW verbruik zou ik een doorstromer overwegen. Een boiler neemt veel ruimte in en heeft altijd stilstandverliezen die in jouw geval wel eens groter kunnen zijn dan je warmtevraag.
En ik maar denken dat we veel water verbruikten 8)7 Ik heb nooit naar doorstromers gekeken, ga me hier eens in verdiepen.
migjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:57:
[...]
moeilijk te zeggen hoeveel je gebruikt en hoeveel kWh je dan nodig hebt.
maar hier wat standaarden waar ik meestal mee reken.
1 m3 gas = 9,2kWh
maar een ketel heeft geen 100% rendement (en al zeker niet op tap water)
dus pak ik :
1 m3 gas = 8kWh.
dus zonder warmte pomp in een simpele boiler/doorstroom verwarmer.

doe je dit met een warmte pomp dan heb je ook nog een cop van laten we zeggen 3,5.
1 m3 gas = 8/3,5 = 2,3kWh.
maar helaas dan verwarm je geen water tot 65 graden.
wil je wel die hoge temperaturen dan zakt de cop een stukje en reken ik voor het gemak maar 2,5.
(het wisselt per systeem, maar soms zie je dat een warmte pomp probeert te verwarmen tot hoge temperaturen, soms zie je dat de boiler eens per week gewoon even met cop van 1 elektrisch word verwarmt)

ik zelf reken 25m3 voor koken per jaar.
en 130m3 voor het tap water per jaar.
(gebruik in totaal een 600m3 per jaar)

een doorstroom verwarmer word wel geprefereerd (maar je hebt snel krachtstroom nodig voor een beetje l/m), maar stilstand verliezen van een boiler zijn nu ook weer niet zo hoog dat het moet.
het voordeel van een boiler is wel dat je er vaak ook een zonnecollector op aan kunt sluiten. ;)

edit:
zie de cijfers wel als richt lijn, niet als waarheid.
praktijk kan wat afwijken naar boven of beneden.

en zoals Speedy-Andre ook zegt, met een 190liter water op 55 graden.
vul je een bad op 38graden van 275 liter.
als je in een bad gaat liggen met 55graden water verander je in no time in een halve gare tweaker >:)
Dat help toch wel. Mijn verbruik ligt dan op ongeveer 1/3e van jouw verbruik. 600m3 *3.2*0.22 / 3.5 is ongeveer 120 euro (plus de prijs van koud water). Zou ik toch nog een 100 a 130 euro overhouden per jaar.
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:58:
[...]

De RSJ-15/190RDN3-D met 190l vat kost bijna de helft en zal een stuk minder stroom verbruiken.
190 liter is nog altijd een flinke plas water om warm te houden.
Als de inlaatlucht boven 0 graden blijft is hij bruikbaar.
Je mengt natuurlijk het water. 190 L zou inderdaad zat moeten zijn.

Dus E1500 met een COP van 2.5 of E500 met een COP van 1, 422 Kwh vs 1371 KWH. Dat zou wel erg ten gunste van de doorstromer komen.

-edit, 1371 * 0,22 is 300 euro. Dat is meer dan ik nu kwijt ben. :'(

-edit 2 n.a.v. commentaar Migje, 1371*0.2 is 274 euro. TVT technisch nog steeds niet te doen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:33:
[...]

En ik maar denken dat we veel water verbruikten 8)7 Ik heb nooit naar doorstromers gekeken, ga me hier eens in verdiepen.

[...]

Dat help toch wel. Mijn verbruik ligt dan op ongeveer 1/3e van jouw verbruik. 600m3 *3.2*0.22 / 3.5 is ongeveer 120 euro (plus de prijs van koud water). Zou ik toch nog een 100 a 130 euro overhouden per jaar.

[...]

Dus E1500 met een COP van 2.5 of E500 met een COP van 1, 422 Kwh vs 1371 KWH. Dat zou wel erg ten gunste van de doorstromer komen.

ik zie je nog rekenen met 0,22€/kWh.
check de prijzen eens opnieuw.
er is best wel wat veranderd op 1 jan.
(belasting voor de BTW op elektra is 1,9ct/kWh omlaag gegaan.
en op gas is het 5ct/kWh omhoog, maar lage olie prijs dus lage gas prijs, je ziet hem niet goed.)
ik zelf ben er nog niet helemaal uit maar reken nu met 20ct per kWh en 63ct per m3 gas als gemiddelde prijzen. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 11:33:

-edit 2 n.a.v. commentaar Migje, 1371*0.2 is 274 euro. TVT technisch nog steeds niet te doen :|
Hier nog wat cop getallen.
Het kan nog goedkoper als je ook laag tarief stroom hebt, het apparaat heeft immers een timer.
De 190l Midea is de eerste die ik ver onder de €2K zie, eerder rekende ik nog op >3K en da's gewoon veel te duur voor alleen tapwater.
Ook zou ik eens nadenken over hoe vaak het apparaat wordt gebruikt, bij mij staat hij niet 24/7 aan.
In een test elders werd berekend dat een wpboiler pas interessant wordt bij een cop van 5.
In je berekening zou ik het wegvallen van de stadsverwarmingskosten wel meenemen.
Wat de L/L wp betreft, die is rendabel als je een cvketel vervangt en zeker met de nieuwe tarieven.
Ik heb er 2 geplaatst met A+++ label voor verwarmen en ik lach me een bult met het lage verbruik >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Mischien lees ik de post verkeerd maar:

Als migjes ook al terug levert (700 kwh in zijn post) dan moet je toch rekenen met 7 cent en niet met 22 cent?

scheelt wel op je tvt...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Als je op ebay.de zoekt op brauchwasserwärmepumpe dan vind je er nog wel meer.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik mis in bovenstaande berekeningen nog het stilstandverlies vd boiler. Voor een 200l boiler gok ik op 1-2 kWh/etmaal. De beste manier om dat terug te dringen is de gemiddelde temp verlagen, maar in hoeverre zo'n WP boiler zich laat sturen weet ik niet. Verder moet je ook niet het luchtdebiet onderschatten. 200 kuub/uur is een aardige "woei" voor een garage. Dat zou bij dit weer betekenen dat je binnen de kortste keren de vrieslucht in je garage haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:23:

Als migjes ook al terug levert (700 kwh in zijn post) dan moet je toch rekenen met 7 cent en niet met 22 cent?

scheelt wel op je tvt...
ik neem aan dat je MarcoL1978 bedoelt,
en niet mij. ;)

(ik lever meer als 700kWh terug >:)
ik weet nog niet hoeveel, maar heb net een 3kWp bij gehangen, dus verwacht een hoop, lol
niet dat ik het nodig had die 3kWp, maar was zo goedkoop dat zelfs kolenfooi mij een tvt van <10 jaar gaf. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:12:
[...]

Hier nog wat cop getallen.
Het kan nog goedkoper als je ook laag tarief stroom hebt, het apparaat heeft immers een timer.
De 190l Midea is de eerste die ik ver onder de €2K zie, eerder rekende ik nog op >3K en da's gewoon veel te duur voor alleen tapwater.
Ook zou ik eens nadenken over hoe vaak het apparaat wordt gebruikt, bij mij staat hij niet 24/7 aan.
In een test elders werd berekend dat een wpboiler pas interessant wordt bij een cop van 5.
In je berekening zou ik het wegvallen van de stadsverwarmingskosten wel meenemen.
Wat de L/L wp betreft, die is rendabel als je een cvketel vervangt en zeker met de nieuwe tarieven.
Ik heb er 2 geplaatst met A+++ label voor verwarmen en ik lach me een bult met het lage verbruik >:)
Die COP van 2,35 is zelfs nog lager dan waar ik mee rekende.

Vastrecht van het verwarmingsdeel van de stadsverwarming wilde ik los verrekenen met de L/L warmtepomp. Het lijkt er op dat ik dit toch moet gaan combineren.
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:23:

scheelt wel op je tvt...
Het is inderdaad een overschot wat ik nu heb, echter als ik overga op L/L en L/W dan zal dit zeker niet voldoende zijn dus laat ik dit voor het gemak weg. Extra panelen is bijna niet te doen.
marcel3 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:24:
Als je op ebay.de zoekt op brauchwasserwärmepumpe dan vind je er nog wel meer.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik mis in bovenstaande berekeningen nog het stilstandverlies vd boiler. Voor een 200l boiler gok ik op 1-2 kWh/etmaal. De beste manier om dat terug te dringen is de gemiddelde temp verlagen, maar in hoeverre zo'n WP boiler zich laat sturen weet ik niet. Verder moet je ook niet het luchtdebiet onderschatten. 200 kuub/uur is een aardige "woei" voor een garage. Dat zou bij dit weer betekenen dat je binnen de kortste keren de vrieslucht in je garage haalt.
Stilstandverlies zit er inderdaad niet in maar alle berekeningen zijn extreem grof dus die paar euro's extra.

De lucht zal wel van buiten komen dmv een paar pijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:38:
[...]

Die COP van 2,35 is zelfs nog lager dan waar ik mee rekende.

Vastrecht van het verwarmingsdeel van de stadsverwarming wilde ik los verrekenen met de L/L warmtepomp. Het lijkt er op dat ik dit toch moet gaan combineren.

[...]

Het is inderdaad een overschot wat ik nu heb, echter als ik overga op L/L en L/W dan zal dit zeker niet voldoende zijn dus laat ik dit voor het gemak weg. Extra panelen is bijna niet te doen.

[...]

Stilstandverlies zit er inderdaad niet in maar alle berekeningen zijn extreem grof dus die paar euro's extra.

De lucht zal wel van buiten komen dmv een paar pijpen.
je moet echt combineren, daar is niks aan te doen, helaas.
maakt het wel erg ingewikkeld.

maar je moet die 700kWh niet weg vlakken.
in het gunstigste geval kun je er 0,11€/kWh voor krijgen, en dat is maar 77€.
een warmtepomp boiler met wat warmte verliezen zou dus ongeveer 700kWh gaan gebruiken.
(jij rekende met 422kWh, ik gooi er even uit de losse pols wat extra kWh bij op. en schat een 700kWh)
en dat kost je dus maar 77€.

ook reken je nu nog dat je de panelen moet tvt'en, maar eigenlijk heb je ze al betaalt.
dus geld rekenen voor kWh's is een gevaarlijke er komt een tijd dan is de tvt voorbij en dan is elke kWh gratis. ;)

(ik zelf reken liever in een "totaal aanschafprijs van panelen"/"totaal opbrengst van het systeem in kWh".
ik zit zelf nu rond de 60ct/kWh, maar daalt erg hard per jaar >:)
de 3kWp die ik net bij gelegd heb, was betaalt uit de winst van de afgelopen 3,5 jaar. ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
migjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:47:
[...]

je moet echt combineren, daar is niks aan te doen, helaas.
maakt het wel erg ingewikkeld.

maar je moet die 700kWh niet weg vlakken.
in het gunstigste geval kun je er 0,11€/kWh voor krijgen, en dat is maar 77€.
een warmtepomp boiler met wat warmte verliezen zou dus ongeveer 700kWh gaan gebruiken.
(jij rekende met 422kWh, ik gooi er even uit de losse pols wat extra kWh bij op. en schat een 700kWh)
en dat kost je dus maar 77€.

ook reken je nu nog dat je de panelen moet tvt'en, maar eigenlijk heb je ze al betaalt.
dus geld rekenen voor kWh's is een gevaarlijke er komt een tijd dan is de tvt voorbij en dan is elke kWh gratis. ;)

(ik zelf reken liever in een "totaal aanschafprijs van panelen"/"totaal opbrengst van het systeem in kWh".
ik zit zelf nu rond de 60ct/kWh, maar daalt erg hard per jaar >:) )
Van de zonnepanelen doe ik niet aan TVTen, Die zijn betaald van geld wat over was en vanaf toen heb ik gratis stroom plus een beetje. Voor de verwarming moet spaargeld gebruikt worden en dat moet weer terugkomen dus vandaar de TVT.

Als ik mn overschot in mn WP berekeing meeneem heb ik wel weer gratis warm water en een TVT van 5 jaar (1500 kosten /300 besparing p/j).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 12:55:
[...]

Van de zonnepanelen doe ik niet aan TVTen, Die zijn betaald van geld wat over was en vanaf toen heb ik gratis stroom plus een beetje. Voor de verwarming moet spaargeld gebruikt worden en dat moet weer terugkomen dus vandaar de TVT.

Als ik mn overschot in mn WP berekeing meeneem heb ik wel weer gratis warm water en een TVT van 5 jaar (1500 kosten /300 besparing p/j).
kijk, dat is verstandige taal.

van mij hoef je echt niet alles in 1x te doen.
stapje voor stapje om de kosten wat te spreiden is niet altijd de verkeerde weg ;)

maar wees verstandig, spaar het geld op wat je nu uitspaart met de panelen in een aparte spaarrekening.
je kon vroeger de energie rekening betalen, dus waarom nu niet.
dan heb je binnen notime geld om te doen wat je zou willen. ;)
dat doe ik eigenlijk ook. ;)
maar ja, na een paar jaar had ik zoveel geld dat ik gratis die 3kWp kon bij hangen.

edit:
ik heb nu wel een absurde hoeveelheid Wp op een te kleine omvormer hangen, lol
5,66kWp op een omvormer van 3,3kWp.
boeit niet, binnen 1 jaar weer genoeg verdiend voor een nieuwe omvormer. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 06-01-2016 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
tsja, dat probeer ik hier ook, de teruggave van energie op een aparte rekening, maar dan vindt de vrouw een nieuwe vloer weer leuk, rot de pui onder onze reet weg, flikkert de gevelbekleding van de muur, nieuwe tafel, gewoon een dagje shoppen, dagje uit/weg, of ziet ze een paar leuk schoenen.

afijn...WP voor dit jaar weer niet kunnen betalen van de teruggave :'(

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
alstenblaft, tvt alweer wat korter ;)
http://www.deroijallround...omp-boiler-rsj15-190rdn3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:08:
tsja, dat probeer ik hier ook, de teruggave van energie op een aparte rekening, maar dan vindt de vrouw een nieuwe vloer weer leuk, rot de pui onder onze reet weg, flikkert de gevelbekleding van de muur, nieuwe tafel, gewoon een dagje shoppen, dagje uit/weg, of ziet ze een paar leuk schoenen.

ik zelf betaal de energie rekening per jaar.
(als je een beetje moeilijk doet kan dat ook, dat heet leegstand tarief)
en maak maandelijks met eigen berekening het voorschot naar de spaar rekening. ;)

maar helaas ook ik heb de pot een keer moeten plunderen.
ik kreeg een cadeautje van mijn ouders, maar omdat het bedrag zo hoog was, moest ik het geld gebruiken voor het aflossen van de hypotheek.
dan moet je een boete rente betalen en als je an zo slim bent het niet van de schenking te betalen dan kun je het van de belasting af trekken.
dus de pot er totaal voor geplunderd.
maar we kregen dus wel weer 42% terug van de belastingdienst.
(en niet te vergeten dat de maandelijkse lasten met 50% omlaag gingen)

dus net zo als met warmtepompen, moet je het totale plaatje bekijken, niet de losse onderdelen.
en ook niet teveel tvt'en en piepen, maar soms ook gewoon doen, met wat geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
migjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:03:
[...]

kijk, dat is verstandige taal.

van mij hoef je echt niet alles in 1x te doen.
stapje voor stapje om de kosten wat te spreiden is niet altijd de verkeerde weg ;)

maar wees verstandig, spaar het geld op wat je nu uitspaart met de panelen in een aparte spaarrekening.
je kon vroeger de energie rekening betalen, dus waarom nu niet.
dan heb je binnen notime geld om te doen wat je zou willen. ;)
dat doe ik eigenlijk ook. ;)
maar ja, na een paar jaar had ik zoveel geld dat ik gratis die 3kWp kon bij hangen.

edit:
ik heb nu wel een absurde hoeveelheid Wp op een te kleine omvormer hangen, lol
5,66kWp op een omvormer van 3,3kWp.
boeit niet, binnen 1 jaar weer genoeg verdiend voor een nieuwe omvormer. ;)
Dat is het nadeel van stadsverwarming, het verbruik is relatief goedkoop het vastrecht is belachelijk duur. Zonder big bang is de besparing dus minimaal.
Ik heb mn termijnbedrag nog niet verlaagd dus in April komt mn EL geld vrij.
fabstar81 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:08:

Nieuwe keuken 8)7 8)7 8)7
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Dat scheelt flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 22:54:
Eerste ervaringen met de OpenTherm gateway/Elga zijn niet heel positief:
- Als je geen thermostaat aan de gateway hebt hangen en je sluit de thermostaatcontacten op de gateway kort, dan zou de Elga op volle kracht moeten gaan draaien. => Elga doet niets. Misschien heb ik een foutje gemaakt, morgen nog maar eens kortsluiten.
Weet je zeker dat dit klopt, bij een aan/uit thermostaataansluiting is dit het geval, opentherm toch niet?
hansdegit schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 08:50:
- Thermostaat levert gewenste ruimtetemp (=Setpoint in OpenTherm termen)
- ruimtetemperatuur
- startsignaal (=volgens mij het CHenable bit)
Volgens mij verwar je een paar dingen. Op de thermostaat zet je de gewenste temperatuur, en de thermostaat geeft via OpenTherm aan wat voor watertemperatuur hij van het verwarmingstoestel wil hebben (SetPoint zoals beschreven op de openthermgateway paginas). Via OpenTherm geef je niet de setpoint of ruimtetemperatuur door, alle logica zit in de thermostaat. Of ik heb niet goed begrepen hoe OpenTherm werkt. Je kan wel de setpoint van de thermostaat aanpassen via de openthermgateway.

Het zijn oude posts, maar ik zocht op de combinatie warmtepomp en een besturing (0-10V, of OpenTherm), en zo vond ik deze posts.
Zelf zit ik te denken aan een niet-hybride warmtepomp (ivm subsidie en ik denk dat ik de regeling zelf beter kan mbv domoticz). Weet jij nog meer warmtepompen die redelijk makkelijk zijn aan te sturen, ik heb een openthermgateway, dus OpenTherm zou prima zijn.
Hoe bevalt je eigen sturing nu, is het een beetje stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:27:
[...]
Dat is het nadeel van stadsverwarming, het verbruik is relatief goedkoop het vastrecht is belachelijk duur. Zonder big bang is de besparing dus minimaal.
Ik heb mn termijnbedrag nog niet verlaagd dus in April komt mn EL geld vrij.
stads verwarming, blij dat ik het niet heb. ;)
(maar ook dan kun je er gewoon langzaam naar toe werken, tvt is leuk maar niet heilig)
maar je zit dus nog in je eerste jaar met de pv dus?

ik ben al wat langer bezig. ;)

hier mijn meter standen per week zins ik in het nieuwe huis woon.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/energie%204%20jaar.jpg
je mag zelf gokken welke 2 weken mijn gas ketel kapot was en ik nood gedwongen heb moeten verwarmen met een elektra kacheltje (1m3=8kWh) en nog had ik met een 1,5kW kachel het maar 17 graden in de huiskamer. :-(
dat ging hard in ieder geval. ;)

komend jaar ga ik vet de min in in ieder geval.
ik sta nu een 750kWh in de plus, maar dat is zo terug gedraaid in de lente. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 06-01-2016 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 10:23:
[...]

Nu met -2 buiten ziet het er heel anders uit trouwens. Ik zit nu al op ruim 8kWh en de ELGA heeft min of meer non-stop vannacht gedraaid. Intussen ook al 15 defrosts achter de rug.

Heb nu elektrisch kacheltje erbij gezet van 800W. Nu stijgt de kamertemperatuur wel.

Overigens is het boven op de 1e verdieping nog lekker op temperatuur.
Ik had vanmorgen 0,9 c op de meter (op 1,5 m hoogte), huiskamer 18,3c
Meteen de Michl geactiveerd, met verlaagde temperatuur van 34c aanvoer.
Kreeg ik na 5 minuten draaien al een defrost. Ik heb de defrost start temp. verlaagd naar -10
Na 15 minuten stond de buitenunit temp al op -14, dit beloofd wat voor als het -5c buiten is.

Nu is de huiskamer alweer op weg naar de 20c, en schommelt de buitenunit temp. rond de -6
Vooralsnog geen HR62 nodig gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Ik bedoelde groter vermogen naar warmte behoefte, ik was niet geheel duidelijk.

De wp hier heeft het redelijk makkelijk tot nu toe, hij werkt op ong 20-25% van zijn capaciteit.
Op vollast neemt hij 3800KWh ( verwarmen sww ) voor cv pruttelt hij op 700-1000KWh.En houdt het prima warm op 21,5C Vandaag 8,7KWh vebruikt voor cv. (excl. sww 2,8KWh, 5 personen te douchen)

Aangezien ik straks geen back-up meer heb, moest de wp tot minimaal -15 voldoende warmte kunnen leveren. De 7,5 levert dan nog 4.8 kw ( ff uit mijn hoofd ) dat ken net an.

Ik zit nog naar een pelletkachel te kijken, goed voor de WAF :+

Mijn wp staat op tegels, grind is van de buren dus ik zou het moeten kunnen zien als er een sloot water uitkomt. Daarbij zie ik geen abrupte dalingen in de flow T.
Heb de mijne vandaag op 78% van z'n maximale W gezien, ongeveer 2500Wac.
Mijn vloerverwarming verdeler retour komt eigenlijk maar nauwelijks boven de 22c uit na een hele dag verwarmen. De WP heeft het dan ook 'zwaar'.

Ook breekt de nachtverlaging/wp=uit ons een beetje op, vanmorgen was het 18,3c en dan moeten we weer omhoog naar 20c. In de nacht de boel laten draaien is vanwege het lawaai geen optie helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
Om het plaatje dan helemaal compleet te maken. Dit verhaal weerhield mij er een tijdje terug van om de gasaansluiting voorgoed vaarwel te zeggen in ruil voor een WP boiler.
Conclusie van het verhaal: als je wilt dat een WP boiler ook maar een beetje in de buurt komt van de toch al niet denderende COP's van tussen de 2 en 3, dan moet je gebruik maken van ventilatielucht. Voor de meeste mensen is 300 m3/uur echter teveel van het goede. Dat geldt voor ons bijvoorbeeld ook: als onze fijne buurtgenoten weer eens besluiten hun oude laarzen op te stoken, dan ben ik soms zelfs genoodzaakt om de stekker van de ventilatiebox uit de contactdoos te trekken. Ik moet er niet aan denken dat op zo'n moment de roetwolken met 300 kuub/uur binnen komen wapperen omdat ik even later wil douchen. 8)7 Lastig lastig allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
marcel3 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:11:
[...]

Om het plaatje dan helemaal compleet te maken. Dit verhaal weerhield mij er een tijdje terug van om de gasaansluiting voorgoed vaarwel te zeggen in ruil voor een WP boiler.
Conclusie van het verhaal: als je wilt dat een WP boiler ook maar een beetje in de buurt komt van de toch al niet denderende COP's van tussen de 2 en 3, dan moet je gebruik maken van ventilatielucht. Voor de meeste mensen is 300 m3/uur echter teveel van het goede. Dat geldt voor ons bijvoorbeeld ook: als onze fijne buurtgenoten weer eens besluiten hun oude laarzen op te stoken, dan ben ik soms zelfs genoodzaakt om de stekker van de ventilatiebox uit de contactdoos te trekken. Ik moet er niet aan denken dat op zo'n moment de roetwolken met 300 kuub/uur binnen komen wapperen omdat ik even later wil douchen. 8)7 Lastig lastig allemaal
dat is ook wat mij tegenhoud om dat systeem te gebruiken.
het zuigt mijn huis zowat vacuüm >:)
(is maar een klein huisje waarvan ik eigenlijk maar 130m3 ruimte van verwarm.
dus ik zuig het huis leeg in een half uur.)

dan maar een duurder systeem:
https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050
heb nog een huis zonder ventilatie, en dat bevalt me van geen kant.
(een WTW ventilatie is niet te doen in dit huis, die 2de buis krijg ik er niet in, helaas.)

maar een voordeeltje heeft het wel, dit doet niet alleen tapwater maar ook een stuk verwarming.

wil hem in de toekomst eigenlijk uitbreiden met deze boiler er na.
http://elektrischeboiler....rische-CV-Boiler-80-liter
en dan nog een grote zonneboiler er voor. ;)
(je hebt er mooie aansturing voor, die met 2 verschillende temperaturen kunnen werken en prio's kunnen maken.)
heb dak zat met mijn oost-west. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:22:
[...]

dan maar een duurder systeem:
https://www.warmteservice...epomp-Combi-50/p/85520050
heb nog een huis zonder ventilatie, en dat bevalt me van geen kant.
(een WTW ventilatie is niet te doen in dit huis, die 2de buis krijg ik er niet in, helaas.)

maar een voordeeltje heeft het wel, dit doet niet alleen tapwater maar ook een stuk verwarming.
"Wij hebben ook deze warmtepomp en de geluidsproductie is in de winterperiode behoorlijk te noemen, ruim 60 dBa!"

Handig die reviews, voor mij een deal-breaker ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Op zich als ie in de garage naast de ketel hangt... Zou voor mij nog geen probleem zijn. 3k investering is wel een hoop. Doe mij dan maar een Elga of Pana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
hjdekker1 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:08:
[...]

Mijn neef werkt voor een grote koelfirma, en kan als het goed is voor een redelijke prijs leveren
Kunnen meerder mensen daar gebruik van maken en natuurlijk is de gevraagde prijs wel erg belangrijk natuurlijk met factuur anders is er geen subsidie mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:02

Nhz

Joris Jasper schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:52:
[...]

Kunnen meerder mensen daar gebruik van maken en natuurlijk is de gevraagde prijs wel erg belangrijk natuurlijk met factuur anders is er geen subsidie mogelijk.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. :)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Joris Jasper schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 15:52:
[...]

Ik ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Had iemand dit overigens al gezien?
https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2015-46527.html

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ik weet uit betrouwbare bron dat dit niet gaat >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
migjes schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 13:20:
[...]

ik zelf betaal de energie rekening per jaar.
(als je een beetje moeilijk doet kan dat ook, dat heet leegstand tarief)
en maak maandelijks met eigen berekening het voorschot naar de spaar rekening. ;)

maar helaas ook ik heb de pot een keer moeten plunderen.
ik kreeg een cadeautje van mijn ouders, maar omdat het bedrag zo hoog was, moest ik het geld gebruiken voor het aflossen van de hypotheek.
dan moet je een boete rente betalen en als je an zo slim bent het niet van de schenking te betalen dan kun je het van de belasting af trekken.
dus de pot er totaal voor geplunderd.
maar we kregen dus wel weer 42% terug van de belastingdienst.
(en niet te vergeten dat de maandelijkse lasten met 50% omlaag gingen)

dus net zo als met warmtepompen, moet je het totale plaatje bekijken, niet de losse onderdelen.
en ook niet teveel tvt'en en piepen, maar soms ook gewoon doen, met wat geduld.
kijk's naar een duurzaamheidslening via de gemeente krijg je vaak nog een korting op de rente. Staat hier via Gemeente Barneveld nu op 0,5% !!!!!!! per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 14:57:
[...]

"Wij hebben ook deze warmtepomp en de geluidsproductie is in de winterperiode behoorlijk te noemen, ruim 60 dBa!"

Handig die reviews, voor mij een deal-breaker ;w
geen idee waar die mensen last van hebben. :?
heb er zelf naast gestaan als hij warm water produceert (dan maakt hij het meeste geluid.), mijn conclusie was dat mijn ijskast meer lawaai produceert?
maar dat is zeer ruim onder de 60dBa voor de ijskast ;)
mijn ijskast is als je kijkt naar de warmte pomp ongeveer een gelijk aantal W.

die mensen zullen hem wel hebben laten installeren door een zo goedkoop mogelijke installateur.
en die zal wel bezuinigt hebben op een buffer slang of iets anders.
als je deze er niet tussen hangt:
https://www.warmteservice...-L%3D500mm-125/p/51651255
anders kan de trilling wel eens in je buizen gaan zitten.
(hij trilt een beetje als hij draait, denk aan een buiten unit van een elga niet meer.)
en dan kunnen die als een soort hoorn gaan werken, dat lijkt mij ook vrij vervelend ;)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 06-01-2016 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

Gaat helaas niet lukken. Hij doet dit normaal nooit, maar wil voor mij een uitzondering maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoL1978
Lijkt er op dat het geen L/W warmtepomp gaat worden voor sanitair water. Te hoge investering voor een te lage COP. Of er moet nog iets moois uit komen met de subsidie icm een zonneboiler.

Voor nu eerst maar eens verdiepen in een doorstroomboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Joris, Nhz en BenEco, mocht je interesse hebben in een Elga voor EUR 3150 (ervan uitgaan dat Techneco prijs niet omhoog gegooid heeft per 1 jan) dan stuur maar een PM. Met factuur en aan huis geleverd, zonder installatie (levertijd 1 week). Na subsidie van hopelijk EUR 1000 heb je dan een mooie deal ;)

Als je referenties wil (van mensen hier op forum) dan laat maar weten.

@tomexergie:

ziehier regelgedrag van mijn elga; lijkt mij prima in orde?
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/260wgw4.jpg

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:08:
Lijkt er op dat het geen L/W warmtepomp gaat worden voor sanitair water. Te hoge investering voor een te lage COP. Of er moet nog iets moois uit komen met de subsidie icm een zonneboiler.

start met uitrekenen welke capaciteit doorstroomer je nodig hebt in kwh. dan weet je snel genoeg of het kan of niet. Hier kon het niet tenzij ik er een boiler voor zou zetten die water levert op een graad of 25. Dus ik zit nu nog op gas. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

MarcoL1978 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:08:
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:15:
[...]
start met uitrekenen welke capaciteit doorstromer je nodig hebt in kwhkW.
ftfy. En niet onbelangrijk: wat is je hoofdaansluiting(3*25A of 1*40A?).
Het gaat namelijk om serieuze vermogens :)
Heb je een DWTW?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:13:

@tomexergie:

ziehier regelgedrag van mijn elga; lijkt mij prima in orde?
[afbeelding]
De COP ook.Als ik uit ga van jouw grafiek, dan is de COP om 11.00 uur:

Ta= 25,7 Tr = 22,2 P=850W bij 1100 l/h Pw=4,49kW en COP= 5,28 bij Tbuiten= 5,5 C

Of maak ik een rekenfout .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:00
Hier nu buiten 0 graden en binnen kan de ELGA het niet op temperatuur houden. Dus de CV aangezet (en de ELGA uit) tot 2200 uur

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

develdonk schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:13:
Joris, Nhz en BenEco, mocht je interesse hebben in een Elga voor EUR 3150 (ervan uitgaan dat Techneco prijs niet omhoog gegooid heeft per 1 jan) dan stuur maar een PM. Met factuur en aan huis geleverd, zonder installatie (levertijd 1 week). Na subsidie van hopelijk EUR 1000 heb je dan een mooie deal ;)
Bedankt, maar ik denk dat wij voor een Panasonic gaan, een 12kW HT variant (kan tot 65gr leveren). Of het een monoblock of split-system wordt weet ik nog niet. De eenvoud van de installatie bij een monoblock spreekt me wel aan.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BarryH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:35:
Hier nu buiten 0 graden en binnen kan de ELGA het niet op temperatuur houden. Dus de CV aangezet (en de ELGA uit) tot 2200 uur
Hoe ziet het regelgedrag eruit, steeds volle bak, defrost en weer volle bak?
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel hij verbruikt als ie op z'n tenen loopt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Daar zijn ze dan, de eerste defrosts, over de hele dag 10 stuks. De flow temp gaat van 35C naar 27C. Met een 20 minuten weer op de oude temeratuur.
Ik kon er gelukkig een zien, en het is idd een beste plas water die eruit stroomt.

Verder bij 0C buiten T tot nu toe een 17KWh voor cv 21,5C verbruikt, en hij draait maximaal op 1/2 vermogen.
Op zn sloffen tot nu toe dus met een aanvoer temp van 35C en retour van 30C.

Tot nu toe heel tevreden over de Ecodan, nu wachten op een paar echt koude dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Uit de reacties hierboven kan ik afleiden dat de elga moeite heeft en een ecodan niet?
Heb hier nog een e-kacheltje draaien op 800 watjes helaas. Maar gaat nog steeds prima. (5 C) buiten.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 20:31:
[...]

De COP ook.Als ik uit ga van jouw grafiek, dan is de COP om 11.00 uur:

Ta= 25,7 Tr = 22,2 P=850W bij 1100 l/h Pw=4,49kW en COP= 5,28 bij Tbuiten= 5,5 C

Of maak ik een rekenfout .
1,230 l/h is het op mijn warmtemeter en beide sensoren zitten op de leiding geplakt (en dus niet in het water) wat de COP ook nog iets slechter maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mijn 3,5kW airco redt het ook prima bij 0 graden, voor het eerst dag en nacht aan met nu een whopping 6kWh op de teller sinds 0u _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:07:
Mijn 3,5kW airco redt het ook prima bij 0 graden, voor het eerst dag en nacht aan met nu een whopping 6kWh op de teller sinds 0u _O-
Is een airco niet gevaarlijk in de badkamer dan? De WAF daalt hier aanzienlijk als het koud is inde badkamer.
Ook studeren in een koude slaapkamer blijf je wel wakker van, maar comfortabel is anders. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

crazyharrie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:11:
[...]

Is een airco niet gevaarlijk in de badkamer dan? De WAF daalt hier aanzienlijk als het koud is inde badkamer.
Ook studeren in een koude slaapkamer blijf je wel wakker van, maar comfortabel is anders. O-)
Ik heb 2 airco's draaien, dit is het totaal verbruik.
Boven heb ik hem in een slaapkamer en de overliggende badkamer warmt prima mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

AUijtdehaag schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:04:
Uit de reacties hierboven kan ik afleiden dat de elga moeite heeft en een ecodan niet?
Heb hier nog een e-kacheltje draaien op 800 watjes helaas. Maar gaat nog steeds prima. (5 C) buiten.
De Ecodan is gebouwd om tot -20C te kunnen functioneren, het zou erg misleidende marketing zijn geweest hij er nu al moeite mee had.
Maar ik moet nog zien wat hij bij bijv -15 gaat doen... Ik hoop er het beste van, en kijk ondertussen naar een mooie inbouw pelletkachel. Gezellig en een goed gevoel om backup te hebben.

Jaja, met subsidie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Speedy-Andre schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 21:14:
[...]

Ik heb 2 airco's draaien, dit is het totaal verbruik.
Boven heb ik hem in een slaapkamer en de overliggende badkamer warmt prima mee op.
Ik heb hier 6 slaapkamers en 3 volledige verdiepingen, vind ik wat onhandig in mijn situatie.
Maar als het in jou situatie werkt. Top. _/-\o_

Pagina: 1 ... 93 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.