Ik besef niet helemaal duidelijk te zijn geweest. Voor de veiligheid van elektrische installaties vind ik dat je je het beste aan de richtlijnen kunt houden. Als je toch gaat afwijken moet je heel goed kijken (=rekenen) wat dat betekent voor de veiligheid. Dat betekent kijken naar de karakteristieken van de veiligheden en bedrading en met name ook hoe de rest van de installatie in elkaar zit. Als je 'zomaar' een veiligheid van 16A naar 20A verhoogd dan kun je wel degelijk in een zwaar bezette meterkast een veiligheidsprobleem krijgen: als er lange tijd bijvoorbeeld 19A loopt zal de 16A veiligheid afschakelen. De 20A doet dit niet. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar kan dat wel zijn als er in delen van de meterkast dan te grote stromen gaan lopen (bijvoorbeeld bij een verder al zwaar bezette meterkast). Met PV is het ingewikkelder, vanwege de tegengestelde richting van de stroom. De richtlijnen verschillen daarbij ook nog eens per regio. Bij mij zit de PV installatie met een BPM verplicht (door de netbeheerder) buiten de rest van de meterkast. Elders moet het juist weer binnen de meterkast. De richtlijnen zijn denk ik ook nog niet goed genoeg aangepast. Warmteontwikkeling binnen een meterkast wordt vaak onderschat. De belastbaarheid neemt ook af bij toenemende warmteontwikkeling. Er zijn ook mensen die een B-karakteristiek automaat zonder over de gevolgen na te denken door een C- karakteristiek vervangen om een hogere inschakelstroom te kunnen verkrijgen. Bedenk dan wel dat voor dezelfde veiligheid qua belasting een 16A B- karakteristiek te vergelijken is met een 10A C-karakteristiek. Ik zeg niet dat het in bepaalde situaties niet kan, maar denk goed na voordat je een bestaande situatie wijzigt.
Goed verhaal Q1Q! Voor diegene die het niet gelezen hadden:Q1Q schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:44:
Energie belasting: Prijs Gas omhoog en stroom naar beneden. Goed voor de WP
http://polderpv.nl/nieuws...ing_trendbreuk_de_cijfers
Gas:
Energiebelasting op gas wordt per 1 januari 2016 met 6,058 Eurocent verhóógd van EUR 0,1911 (2015) naar een verpletterende EUR 0,25168 per kubieke meter.
•Dat is een plotselinge verhoging van maar liefst 31,7 procent (!!).
•Dat is exclusief btw. Incl. 21% btw wordt het extra per verbruikte m³ te betalen bedrag t.o.v. de tariefstelling in 2015: (+) EUR 0,0733/m³
Elektriciteit:
•Energiebelasting op elektriciteit wordt tegelijkertijd met 1,89 Eurocent verláágd van EUR 0,1196 (2015) naar EUR 0,10070 per kWh.
•Dat is een verláging van 15,8%. Jan Willem Zwang van Greencrowd noemde dit - terecht - een "trendbreuk" in de energie belasting policy in deze eeuw, lees zijn zeer interessante artikel van 18 december 2015.
•Inclusief btw wordt het minder per kWh te betalen bedrag: (-) EUR 0,0229/kWh t.o.v. 2015.
http://polderpv.nl/nieuws...ing_trendbreuk_de_cijfers
Voor gebruikers van qurrent zal het dan ongeveer dit zijn in 2016:
https://www.qurrent.nl/Si...rgie-variabel-Q1-2016.pdf
elec: 17,8 cent per kwh
gas: 62,7 cent per m3
(obv meetdata 6 okt t/m vandaag met Elga/Toshiba combi):
hier vervangt de Elga 1441m3 gas en verbruikt 2846 kwh, dus:
1441 * 0,627 = 903,-
2846 * 0,178 = 505,-
verschil = 397,- (geen rekening gehouden met additioneel 40 EUR korting ivm <400m4 SJV)
Aanschaf Elga 3150,- minus 1000,- subsidie = 2150,- + 400 installatiekosten = 2.550
tvt = 6,4 jaar
Net even hetzelfde gedaan voor mijn volgende projectjes. Zonnecellen kom ik op een tvt van 7,0 7,8 jaar en zonnecollector 7,9 8,2 jaar (collector met geschatte subsidie aangezien ik nog geen label heb kunnen vinden). M.a.w. ga nu sparen voor de zonnecellen en dan voor de collectoren. zo wordt duurzaam ook leuk
edit: tvt voor collectoren en zonnepanelen aangepast voor nieuwe kwh en gastarief
[ Voor 28% gewijzigd door develdonk op 31-12-2015 12:47 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Zou dit de juiste setup moeten worden als je Elga combineert met je CV systeem??
PLAATJE VERWIJDERD IVM HERZIENE VERSIE, ZIE VOLGENDE POST
PLAATJE VERWIJDERD IVM HERZIENE VERSIE, ZIE VOLGENDE POST
[ Voor 47% gewijzigd door develdonk op 01-01-2016 13:20 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
over het laatste fossiele stukje in mijn huis het tapwater heb ik ook zitten denken. Weet niet of ik dit überhaupt gaat doen ivm de ruimte voor het boilervat.
Ook op het dak heb ik geen ruimte meer voor standaard zonne collectoren. Ik zou zelf iets op maat moeten maken van 50 cm x 400 cm.
Maar zou de Elga buiten het stook seizoen het vat ook kunnen verwarmen?
@Develdonk. In jouw plaatje gebeurd dat denk ik niet. Wellicht niet nodig als je zonnecollectoren hebt?
Je zou zeggen dat het wel moet kunnen maar hoe krijg je dat geregeld? Een Thermostaat in het bolier vat aansluiten op de Elga? Wellicht eens vragen aan Techneco.
Het hogere rendement van de Elga is dan bij hogere buiten temperaturen mooi meegenomen.
Ook op het dak heb ik geen ruimte meer voor standaard zonne collectoren. Ik zou zelf iets op maat moeten maken van 50 cm x 400 cm.
@Develdonk. In jouw plaatje gebeurd dat denk ik niet. Wellicht niet nodig als je zonnecollectoren hebt?
Je zou zeggen dat het wel moet kunnen maar hoe krijg je dat geregeld? Een Thermostaat in het bolier vat aansluiten op de Elga? Wellicht eens vragen aan Techneco.
Het hogere rendement van de Elga is dan bij hogere buiten temperaturen mooi meegenomen.
Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco
Wellicht off topic, maar ik wil het toch even kwijt :-)
De laatste dag van het jaar de stadsverwarming wederom getroffen door een fikse storing in de ww voorziening voor enkele uren.
Het voordeel van een wp installatie is dan niet alleen in besparing uit te drukken, maar zeker ook in comfort.
Had nergens last van :-) , dit gevoel is zoooo fantastisch goed. Fabuleuze waf behaald door gewoon te kunnen douchen en warme voetjes te hebben.
Iedereen een gezond en warm 2016 gewenst.
De laatste dag van het jaar de stadsverwarming wederom getroffen door een fikse storing in de ww voorziening voor enkele uren.
Het voordeel van een wp installatie is dan niet alleen in besparing uit te drukken, maar zeker ook in comfort.
Had nergens last van :-) , dit gevoel is zoooo fantastisch goed. Fabuleuze waf behaald door gewoon te kunnen douchen en warme voetjes te hebben.
Iedereen een gezond en warm 2016 gewenst.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Als je de boiler als aparte zone opneemt in je systeem kan het zeker (bewijst ondergetekende). Als je de boiler "gewoon" als radiator aansluit kan het buiten het stookseizoen ook, maar dan moet je alle kranen dichtdraaien en je thermostaat zien te foppen.Q1Q schreef op donderdag 31 december 2015 @ 22:31:
[...]
[...]
Iedereen de beste wensen!!
@develdonk
Bijna goed, bovenste spiraal staat nu in serie op jouw plaatje, beter is parallel aansluiten.
Nog een nadeel is, stel door de zon is jouw water 70 graden, dan vliegt die 70graden zo jouw Elga wisselaar in,vind de Elga vast niet fijn.
@develdonk
Bijna goed, bovenste spiraal staat nu in serie op jouw plaatje, beter is parallel aansluiten.
Nog een nadeel is, stel door de zon is jouw water 70 graden, dan vliegt die 70graden zo jouw Elga wisselaar in,vind de Elga vast niet fijn.
Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)
Mengventiel met retourwater op K, boilerverwarmde retour op W en M je Elga in.
Weet je zeker dat je je WTW ook op de koudwater van je douche wilt hebben? Ik denk dat ik 'em gewoon volledig in de boiler zou willen hebben.
Weet je zeker dat je je WTW ook op de koudwater van je douche wilt hebben? Ik denk dat ik 'em gewoon volledig in de boiler zou willen hebben.
[ Voor 48% gewijzigd door hansdegit op 01-01-2016 12:42 ]
Plus dat de warmtewisselaar niet meteen 70 graden retour geeft. Je ziet hem mooi rechtlijnig opwarmen. En omdat je een aardige plas water hebt in je CV systeem valt het uiteindelijk wel mee.
ALthans dat zie ik hier in mijn grafieken.
ALthans dat zie ik hier in mijn grafieken.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
@hansdegit: boiler nu als (semi) aparte zone opgenomen (middels 3w klep kan ik kiezen voor verwarming woning of enkel verwarming boiler tbv maanden nov-feb als collectoren niet genoeg opleveren)
@vanderv: ik denk zo goed opgelost met de 3W klep?
@vanderv/hansdegit: mengventiel toegevoegd zodat input Elga nooit boven 40 graden komt
@mkleinman: het idee dat wtw op koud water toevoer zit is dat warm aanvoer maar 50 graden hoeft te zijn om toch met 40 graden te kunnen douchen. zo heb ik dus minder hoge boilertemp nodig en zal gasketel dus minder bijschakelen
BEDANKT voor alle reacties. Heb een herziene tekening gemaakt. Ik hoop wel dat de spiralen genoeg capaciteit hebben maar heb wat bierviltjes beklad en zou volgens mij moeten kunnen.

BESTE WENSEN ALLEMAAL! (ook voor onze eric-pvt mocht hij nog meelezen
)
@vanderv/hansdegit: mengventiel toegevoegd zodat input Elga nooit boven 40 graden komt
@mkleinman: het idee dat wtw op koud water toevoer zit is dat warm aanvoer maar 50 graden hoeft te zijn om toch met 40 graden te kunnen douchen. zo heb ik dus minder hoge boilertemp nodig en zal gasketel dus minder bijschakelen
BEDANKT voor alle reacties. Heb een herziene tekening gemaakt. Ik hoop wel dat de spiralen genoeg capaciteit hebben maar heb wat bierviltjes beklad en zou volgens mij moeten kunnen.

BESTE WENSEN ALLEMAAL! (ook voor onze eric-pvt mocht hij nog meelezen
Offtopic; ziet er netjes uit die zb opstelling, ik ben ook naar iets soortgelijks op zoek (in ieder geval de boiler). Hoe heb je de berekening gemaakt met het aantal buizen en de solar dekkingsgraad?
Indien de driewegklep geschakeld is dat alleen de boiler verwarmd wordt door de elga, dan vind ik het spiraaloppervlak in de boiler veel te klein (0,8). Hierdoor heb je erg weinig warmteoverdracht.develdonk schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 13:19:
@hansdegit: boiler nu als (semi) aparte zone opgenomen (middels 3w klep kan ik kiezen voor verwarming woning of enkel verwarming boiler tbv maanden nov-feb als collectoren niet genoeg opleveren)
[afbeelding]
BESTE WENSEN ALLEMAAL! (ook voor onze eric-pvt mocht hij nog meelezen)
En waarom een hygieneboiler als het water toch stilstaat / niet gebruikt wordt voor SWW? Neem dan gewoon een goed geisoleerd voorraadvat met voldoende spiralen erin en let dus op de oppervlakte hiervan ivm afgiftevermogen.
[ Voor 8% gewijzigd door PolderPloer! op 01-01-2016 14:13 ]
Polderpoer; dat is ook mijn grootste vrees. alternatief zou zijn de cv door de boiler heen te gooien. hygienespiraal wil ik hebben omdat ik geen zin heb ik verwarmen boiler tot 60 graden ivm legionella. Wil gewoon geen risico's lopen en op deze manier is dat ook uitgesloten en gelaagdheid blijft mooi intact.
desondanks obv interpolatie zou obv 40/10/35°C de spiraal nog vermogen moeten hebben van 10 kw.
Berekening aantal buizen is voor mij minder relevant ivm terugloopvat en moeilijk te doen omdat midden op de dag er wat schaduw op zal vallen. daarom gekozen voor terugloopvat in combinatie met veel buizen.
Wat kengetallen die ik gevonden heb:
-Kollektorfläche (m²) * 80 = Speicherinhalt in ltr.
-30-37 collectoren voor 300L vat
- zoek anders eens op tsol 2016 en download de demo?
ik ben er boven gaan zitten omdat ik toch een terugloopvat heb en stagnatie dus geen enkel probleem is
desondanks obv interpolatie zou obv 40/10/35°C de spiraal nog vermogen moeten hebben van 10 kw.
Berekening aantal buizen is voor mij minder relevant ivm terugloopvat en moeilijk te doen omdat midden op de dag er wat schaduw op zal vallen. daarom gekozen voor terugloopvat in combinatie met veel buizen.
Wat kengetallen die ik gevonden heb:
-Kollektorfläche (m²) * 80 = Speicherinhalt in ltr.
-30-37 collectoren voor 300L vat
- zoek anders eens op tsol 2016 en download de demo?
ik ben er boven gaan zitten omdat ik toch een terugloopvat heb en stagnatie dus geen enkel probleem is
[ Voor 18% gewijzigd door develdonk op 01-01-2016 14:59 ]
Laten we hopen dat 2016 een succes jaar wordt voor de WP's.
Ik ben nog niet toe aan DHW met Elga. Ik wil eerst het CV stuk 100% goed op orde hebben. Binnenkort kom ik met mijn meetgegevens. Mijn indruk is dat Elga zijn specificaties bij mijn 7/35 Cv installatie behaalt.
Ondertussen ben ik ook het gasgebruik via mijn IUNGO aan het volgen. Wij komen ongeveer uit op 300m3/jaar. Maar heel ,opmerkelijk is, dat mijn Remeha Quinta 35c een klein buffervaatje van 8 liter heeft om voor DHW onmiddelijk warmwater te kunnen leveren dat met IUNGO gemeten 90m3 gas per jaar gebruikt om het warm te houden. Voor DHW is een kanon nodig van 30kW. Maar als dat kanon ook gebruikt wordt om een klein bufferje (mug) warm te houden, dan gaat dat inefficient omdat iedere keer de warmtewisselaar van de ketel ook moet worden opgewarmd. Ik kan dit proces niet uitschakelen via de Touch.
Het DHW buffertje gebruikt 90m3/jaar terwijk een zonneboiler c.a 120 m3/jaar voor onze situatie oplevert.
Kan ik overgaan op een andere termostaat remeha Cecia 20, waarbij ik de buffer kon uitschakelen?
Iten 23/24 heb ik op de Touch op "0" gezet.
Hoe los ik dit op????
Ik ben nog niet toe aan DHW met Elga. Ik wil eerst het CV stuk 100% goed op orde hebben. Binnenkort kom ik met mijn meetgegevens. Mijn indruk is dat Elga zijn specificaties bij mijn 7/35 Cv installatie behaalt.
Ondertussen ben ik ook het gasgebruik via mijn IUNGO aan het volgen. Wij komen ongeveer uit op 300m3/jaar. Maar heel ,opmerkelijk is, dat mijn Remeha Quinta 35c een klein buffervaatje van 8 liter heeft om voor DHW onmiddelijk warmwater te kunnen leveren dat met IUNGO gemeten 90m3 gas per jaar gebruikt om het warm te houden. Voor DHW is een kanon nodig van 30kW. Maar als dat kanon ook gebruikt wordt om een klein bufferje (mug) warm te houden, dan gaat dat inefficient omdat iedere keer de warmtewisselaar van de ketel ook moet worden opgewarmd. Ik kan dit proces niet uitschakelen via de Touch.
Het DHW buffertje gebruikt 90m3/jaar terwijk een zonneboiler c.a 120 m3/jaar voor onze situatie oplevert.
Kan ik overgaan op een andere termostaat remeha Cecia 20, waarbij ik de buffer kon uitschakelen?
Hoe los ik dit op????
het is een beetje welke kant je op wil gaan.Tomexergie schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 16:01:
Laten we hopen dat 2016 een succes jaar wordt voor de WP's.
Hoe los ik dit op????
maar een remeha is vrij flexibel met zijn systeem.
(en de technische dienst is vrij behulpzaam als je moeilijke vragen gaat stellen,
zeker als je iets speciaals gaat doen.
even nog niet kijken naar prijzen, maar even puur voor de mogelijkheden.
het is maar een voorbeeldje, en ik heb ook een bakkie/pilsje nodig ter plekken om het echt uit te zoeken.
maar:
we zouden het buffervaatje van de ketel kunnen vervangen voor:
http://www.econo.nl/solar-drinkwaterboiler-3-plus
bovenste spiraal voor de cv ketel.
middelste voor de elga.
onderste voor een zonnecollector.
dat geeft een hele mooie gelaagde opwarmings-systeem, waarmee je op een later moment de cv ketel zelfs helemaal kunt vervangen. (oke dit verhaal is wat langer, doe ik liever met bakkie/pilsje.
simpel gezegd, gebruik je dan de bovenste spiraal en onderste spiraal voor de zonnecollectior, daar zijn speciale controllers voor, die dan ook een elektrisch element aan kunnen sturen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Goede tip, ik zal Remeha benaderen i.v.m. de Touch.
We zullen het nieuwe jaar vieren met een pilsje.
Die boiler optie kan je bij de remeha gewoon uitzetten toch? Bij mijn oude ketel op de ketel zelf in het service menu ofzo
Bedankt. Niet uitzetten kan, maar wel de opwarmtijd van 2 op 10 uur stellen. In deze periode heeft er al iemand uit de familie DHW gebruikt waardoor de buffer toch moet opwarmen.martijnr17 schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 19:56:
Die boiler optie kan je bij de remeha gewoon uitzetten toch? Bij mijn oude ketel op de ketel zelf in het service menu ofzo
Kleine vraag, ik heb een electronische driewegklep en weinig ruimte achter onze boiler. De beste plaatsing van de driewegklep is door hem tegen de flow richting in te monteren.
Kan dat? Of staat die pijl niet voor niks op de driewegklep?
Kan dat? Of staat die pijl niet voor niks op de driewegklep?
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Ik hou wel van experimenteren, maar ik zou dat niet doen.
Wise enough to play the fool
Iedereen op dit forum een goed, warm en energiezuinig nieuw jaar gewenst!
De cijfers vanuit het Polderhuis met de Elga voor de laatste vier maanden van 2015:
Tamelijk blij met dit resultaat, voor een monument uit 1865 met 94,3 m2 vloeroppervlak, en een gevelisolatie van R < 0,3. Elga werkt tot nu toe op minder dan 20% van het maximale vermogen per dag, dus veel ruimte om ook bij veel lagere temperaturen het Polderhuis warm te houden!
De cijfers vanuit het Polderhuis met de Elga voor de laatste vier maanden van 2015:
Energie WP | T-binnen gem | T-buiten gem | Graaddagen | kWh/grd | |
kWh | ˚C | ˚C | K | ||
September | 11,06 | 18,61 | 14,95 | 48,08 | 0,23 |
Oktober | 90,98 | 18,14 | 12,09 | 231,40 | 0,36 |
November | 127,63 | 18,07 | 10,94 | 260,70 | 0,48 |
December | 138,90 | 18,09 | 10,26 | 290,65 | 0,47 |
Totaal | 368,56 | 830,83 |
Tamelijk blij met dit resultaat, voor een monument uit 1865 met 94,3 m2 vloeroppervlak, en een gevelisolatie van R < 0,3. Elga werkt tot nu toe op minder dan 20% van het maximale vermogen per dag, dus veel ruimte om ook bij veel lagere temperaturen het Polderhuis warm te houden!
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 01-01-2016 23:20 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Waarom niet?teacher schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 23:01:
Ik hou wel van experimenteren, maar ik zou dat niet doen.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Op nagenoeg alle waterkleppen staat een pijl, dat is niet voor niets, ze gebruiken de flow om goed te sluiten en/of dicht te houden. Andersom sluiten ze niet goed af.
Dat zal ook met een drie-weg klep niet anders zijn.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Cijfers december:
- Verbruik: 231,86kWh
- Gemiddelde temperatuur: 9,1 graden
- Graaddagen: 276,7*
- kWh/Gd: 0,84
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Geef mij het verbruik van Bram Bos maar, zijn Elga lijkt wel een airco
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Cijfers 11 t/m 31 december totaal Ecodan 7,5kw
- Verbruik 179KWh ( 130KWh CV,49KWh SWW )
- Graaddagen 194
- Buitentemp gem. 9,6
- kWh/Gd: 0,69
- Verbruik 179KWh ( 130KWh CV,49KWh SWW )
- Graaddagen 194
- Buitentemp gem. 9,6
- kWh/Gd: 0,69
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ga jij lekker in 18 graden zitten, ik nietSpeedy-Andre schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:54:
Geef mij het verbruik van Bram Bos maar, zijn Elga lijkt wel een airco
1 t/m 31 December 232,25 KWHmkleinman schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:47:
Cijfers december:* Gemeten met sensor in de achtertuin.
- Verbruik: 231,86kWh
- Gemiddelde temperatuur: 9,1 graden
- Graaddagen: 276,7*
- kWh/Gd: 0,84
Gas verbruik 17,728 m3
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 02-01-2016 12:25 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Bram heeft wandverwarming, dat voelt kennelijk als 20 graden bij die temperatuur.Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:20:
[...]
Ga jij lekker in 18 graden zitten, ik niet
Zie zijn blog.
Zeker interessant dat het op die manier kennelijk nog zuiniger kan
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
16,5c 17,6c soms dacht ik.Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:20:
[...]
Ga jij lekker in 18 graden zitten, ik niet
Edit:
Quote Bram Bos:
'Hieronder de dagkoersen van 21 december (gisteren) met een regime van 17,6˚C 's nachts, 18˚C overdag, en 18,2 ˚C vanaf 16 uur. Buitentemperatuur gemiddeld 10,7˚C, binnentemperatuur gemiddeld 18,2 ˚C. Flow = standje 3; Totaalgebruik: 3,90 kWh (ofwel 0,52 kWh/dT ter plekke; 0,44 kWh/ gewogen graaddag). Dag ervoor en dag erna vergelijkbaar. COP ligt ergens tussen 4,5 en 5, op basis van mijn historische gasgebruik 2013-2015 (maar toen was ik nog knieperiger kwa setpoints en nachtverlagingen
[ Voor 59% gewijzigd door koevlaas2 op 02-01-2016 12:46 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Onder de 21 graden krijg ik hier ruzie
Heb ik ook, dat heet buren 
Het blijft altijd relatief natuurlijk maar het kan natuurlijk zijn dat ik die 18,5 niet fijn vind (lees te koud)
Ik houd het hier namelijk meest van de tijd 21-21,5 dus dat is nog een flink verschil.
Ik vraag me dan ook af of door wandverwarming dat verschil niet merkbaar is.
Het blijft altijd relatief natuurlijk maar het kan natuurlijk zijn dat ik die 18,5 niet fijn vind (lees te koud)
Ik houd het hier namelijk meest van de tijd 21-21,5 dus dat is nog een flink verschil.
Ik vraag me dan ook af of door wandverwarming dat verschil niet merkbaar is.
Ja, zo is het maar net. Even voor de helderheid en om misverstanden te voorkomen: die 18˚C binnen-T is gemiddeld over een etmaal. Daar zit nachtverlaging tot 17,6 bij. Overdag staat het hier standaard tussen de 18 en 18,2. Voor mij is dat prima, en ik draag ook meestal een trui thuis, maar anderen zullen liever 18,5-19˚C hebben. Meer wordt met dat wandtemperatie-systeem echt al snel te warm. Ruimtetemperatuur is dan ook maar één van de factoren die het comfort bepalen. Oppervlaktetemperatuur van alle omgevende wanden speelt hier een grote rol.Speedy-Andre schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 12:33:
[...]
Bram heeft wandverwarming, dat voelt kennelijk als 20 graden bij die temperatuur.
Zie zijn blog.
Zeker interessant dat het op die manier kennelijk nog zuiniger kan
En stel dat ik een koukleum zou zijn, dan kost het me circa 0,78 kWh per dag om een graad hoger te stoken, blijkt uit mijn cijfers. In december zou ik dan 24,18 kWh extra hebben gebruikt. Nog steeds overzichtelijk.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Even buiten het verhaal gevoelstemperatuur, als je een thermostaat in de kamer hangt geeft hij 18,5 aan neem ik aan.
Wat zou het verbruik zijn bij een kamer temperatuur van 21 of 21,5 op diezelfde meter?
Wat zou het verbruik zijn bij een kamer temperatuur van 21 of 21,5 op diezelfde meter?
Net mijn 200 liter buffervat opgehaald met drie wisselaars.
Voor 180 euro zal ik mij daar geen buil op vallen. Het grootste voordeel voor mij is, dat hij maar 50 cm doorsnee is. Groter kan ik niet plaatsen
Voor 180 euro zal ik mij daar geen buil op vallen. Het grootste voordeel voor mij is, dat hij maar 50 cm doorsnee is. Groter kan ik niet plaatsen
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, kan maar max. 52 cm kwijt. Echter de boilers die ik zie in deze kleine maat hebben maar 3,5 cm isolatie. Vind ik net effe te krap.hjdekker1 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 16:34:
Net mijn 200 liter buffervat opgehaald met drie wisselaars.
Deze heeft 6cm. Is 38 cm zonder isolatie.
Hij heeft er nog een stuk of twintig, maar ze gaan wel hard hoorde ik. Hij vertelde dat hij er deze week al meer dan 20 verkocht had
Hij heeft er nog een stuk of twintig, maar ze gaan wel hard hoorde ik. Hij vertelde dat hij er deze week al meer dan 20 verkocht had
Ik vermoed dat je wilt weten of de Elga dan hetzelfde gebruikt als bij de meeste anderen hier? Denk het wel, en misschien zelfs meer (vanwege de beperkte isolatie van mijn gevel).Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 14:48:
Even buiten het verhaal gevoelstemperatuur, als je een thermostaat in de kamer hangt geeft hij 18,5 aan neem ik aan.
Ik wéét dat het hier in de range van 18-19 graden zo'n 0,78 kWh uur kost per graad verschil tussen binnen en buiten. Zou ik hoger gaan, dan denk ik dat dit per graad meer zal zijn (door een groter verschil tussen binnen- en buitentemperatuur, en door een slechtere COP van de Elga vanwege de hogere benodigde aanvoertemperatuur). Dus stel dat ik overdag naar 21,2 zou gaan, ipv 18,2, dan zou ik minimaal 2,34 kWh per dag, of 72,54 kWh per maand extra kwijt zijn. Fors meer dan wat ik nu in december gebruikte dus (138,9 +72,54=211,44 kWh).
Ik zou het moeten testen voor een week om het echt te bepalen, maar dat ga ik niet doen, want ik zou een week in een sauna zitten... Bij 19,5 zweet ik hier al de tent uit met wandtemperatie. En dat is echt niet omdat ik zo'n speciaal ijskonijn ben
Kortom: de Elga doet het hier heel goed, omdát ik een ander afgiftesysteem heb, dat op een andere manier comfort schept dan puur via de ruimte-T alleen. Eigenlijk zou ik dan ook niet op ruimte-T willen sturen, maar op oppervlakte-temperatuur van de wanden + ruimte-T.
Komt door dit forum waarschijnlijk.hjdekker1 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:04:
Deze heeft 6cm. Is 38 cm zonder isolatie.
Edit: in de ad. staan de gegevens
[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 02-01-2016 19:16 ]
I
Ik heb zelf vloerverwarming en buren
maar ik kan me niet voorstellen dat het hier op 18 graden lekker is, onder de 20 krijg ik al klachten.
Maar sommige mensen vinden 19 lekker, anderen 19 koud, het beroerdst word het als beide personen in het zelfde huis wonen.
Kortom, bij een 20 graden kom je al aardig in de buurt van de rest, iets gunstiger ivm de wandverwarming.
Ja en nee, onlangs viel het op hier dan ondanks iedereen een verschillend huis en situatie heeft het verbruik van de elga zo gelijk was, behalve bij jou met wandverwarming.Bram-Bos schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:12:
[...]
Ik vermoed dat je wilt weten of de Elga dan hetzelfde gebruikt als bij de meeste anderen hier? Denk het wel, en misschien zelfs meer (vanwege de beperkte isolatie van mijn gevel).
Ik wéét dat het hier in de range van 18-19 graden zo'n 0,78 kWh uur kost per graad verschil tussen binnen en buiten. Zou ik hoger gaan, dan denk ik dat dit per graad meer zal zijn (door een groter verschil tussen binnen- en buitentemperatuur, en door een slechtere COP van de Elga vanwege de hogere benodigde aanvoertemperatuur). Dus stel dat ik overdag naar 21,2 zou gaan, ipv 18,2, dan zou ik minimaal 2,34 kWh per dag, of 72,54 kWh per maand extra kwijt zijn. Fors meer dan wat ik nu in december gebruikte dus (138,9 +72,54=211,44 kWh).
Ik zou het moeten testen voor een week om het echt te bepalen, maar dat ga ik niet doen, want ik zou een week in een sauna zitten... Bij 19,5 zweet ik hier al de tent uit met wandtemperatie. En dat is echt niet omdat ik zo'n speciaal ijskonijn ben.
Kortom: de Elga doet het hier heel goed, omdát ik een ander afgiftesysteem heb, dat op een andere manier comfort schept dan puur via de ruimte-T alleen. Eigenlijk zou ik dan ook niet op ruimte-T willen sturen, maar op oppervlakte-temperatuur van de wanden + ruimte-T.
Ik heb zelf vloerverwarming en buren
Maar sommige mensen vinden 19 lekker, anderen 19 koud, het beroerdst word het als beide personen in het zelfde huis wonen.
Kortom, bij een 20 graden kom je al aardig in de buurt van de rest, iets gunstiger ivm de wandverwarming.
Dat was inderdaad een opvallende overeenkomst bij velen.Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:50:
I
[...]
Ja en nee, onlangs viel het op hier dan ondanks iedereen een verschillend huis en situatie heeft het verbruik van de elga zo gelijk was, behalve bij jou met wandverwarming.
Ik heb zelf vloerverwarming en burenmaar ik kan me niet voorstellen dat het hier op 18 graden lekker is, onder de 20 krijg ik al klachten.
Hier is het 'op zich' ook niet lekker bij 18,2˚C ruimtetemperatuur. Die temperatuur is alleen lekker omdat de wanden om me heen op ± 20˚C zitten. Op mijn site staat dit plaatje van het Bundesverband der Deutschen Heizungsindustrie, dat ik wel verhelderend vind:

Mijn wanden functioneren dus niet primair als radiator om de ruimte-temperatuur op te krikken (zoals bij vloer- en wandverwarming), maar om hetzelfde comfort ('behaaglijkheid') te bereiken bij een lagere ruimte-T. Daarom noem ik het ook geen wandverwarming, maar 'wandtemperatie'. Wandverwarming is 'vloerverwarming tegen de muur', en dan vaak één muur.
Als de vloerverwarming draait bij ons (verder geen verwarming in de woonkamer), blijft de thermostaat op 19 graden staan en is het "lekker warm".Rol-Co schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 20:50:
I
........Ik heb zelf vloerverwarming en burenmaar ik kan me niet voorstellen dat het hier op 18 graden lekker is, onder de 20 krijg ik al klachten........................
Als de speksteenkachel brand stop ik pas bij 21 graden om het "lekker warm" te hebben.
Afgelopen week de hele week vrij en alleen de speksteenkachel levert warmte. telkens opstoken naar 21 (+) graden en bij 19,5 is het al weer "fris",de vloer is ook "koud".
Ik kan me helemaal vinden in het verhaal van Bram-Bos, vooral in dat van de warmte "van het geheel".
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Zeker, al ieder mens en thermostaat verschillend
18 word het hier al bijna nooit gok ik, zelfs niet als we niets doen, maar 19,5 vinden we allemaal fris, we zijn met 5.
Het verschilt ook per dag, terwijl de temperatuur constant is in huis.
Het verschilt ook per dag, terwijl de temperatuur constant is in huis.
Verbruik Elga/Toshiba vanaf 6 okt:
275 m2 vloeroppervlak met vloerverwarming
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop
Verwachting is dat Elga 1441m3 gas gaat vervangen door 2850 kwh
Resultante tov voorgaande jaren van https://energiemanageronline.nl:
(rode lijn staat voor gasverbruik voor warmwater (400m3)
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop

[ Voor 27% gewijzigd door develdonk op 03-01-2016 10:05 ]
dit is meer iets voor de kroeg
[ Voor 91% gewijzigd door teacher op 03-01-2016 15:14 ]
Weet je zeker dat dit klopt?develdonk schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:42:
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop
1760 draaiuren betekent in 3 maanden dat hij bijna permanent draait. Gemiddelde per draaiuur is iets van 500 watt opgenomen electra.
ja klopt wel; vanuit de andere temp sensoren en fibaro watt meter zie ik ook dat hij nagenoeg constant draait. Soms op laag vermogen en zodra het richting etmaalgem van rond de 4-5 graden gaat draait hij permanent op vol vermogen.
Mijn verbruik voor afgelopen december --> maak van de m3 maar kwh'tjes:

Ben blij met het flink lagere verbruik ivm vorig jaar, komt vast door het oplossen van het oplossen van de natte koelmiddel leidingen en de weersafhankelijke regeling.
Toch moet het lager kunnen.... (125m2 hoekhuis 2010, binnen tussen 20,5 en 21,5 graden)

Ben blij met het flink lagere verbruik ivm vorig jaar, komt vast door het oplossen van het oplossen van de natte koelmiddel leidingen en de weersafhankelijke regeling.
Toch moet het lager kunnen.... (125m2 hoekhuis 2010, binnen tussen 20,5 en 21,5 graden)
[ Voor 4% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 03-01-2016 13:51 ]
Ik heb afgelopen 14 dagen metingen gedaan aan mijn Elga/Toshiba installatie. Dit om na te gaan of ik hem goed heb geinstalleerd en of de gegevens van Techneco correct zijn in de praktijk.develdonk schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:42:
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop
De blauwe wiebertjes zijn de metingen die binnen 5 seconden zijn afgelezen:
Flow: via warmtemeter l/h
dT: Taanvoer en Tretour via warmtemeter in de nippels in de flow
P (e) via een kW meter van Hornbach, geijkt met Fibaro
Q= Flow(kg/s)*(Ta-Tr)*Cw COP= Q/P(e)

Afwijkingen:
Dynamica; opwarmen/afkoelen ; Via grafiek P(e) gemeten op een constant stuk
Meet onnauwkeurigheden: toets WP uit dT=0,00 Flow ??? Ultrasone warmtemeter?
Conclusies van deze praktijkmeting:
Mijn Elga/Toshiba komt aardig tegen de TNO specificatie aan. De afwijking t.o.v. een laboratorium opstelling kunnen zijn; Extra verliezen in de koelmiddel leiding (c.a. 10 meter)
De Dynamica door sterk wisselende buiten temperaturen. Het vermogen ven 4kW is laag t.o.v. de omliggende warmtetraagheid van de omgeving(unit, leidingen enz)
Ik ben tot op heden niet ontevreden over deze Elga/Techneco wat betreft de performance. Het regelgedrag geeft bij mij nog steeds vraagtekens.( Maar langere meetperiode nodig)
Ik ben nog grafieken aan het maken voor 800l/h en 1100 l/h flow en de afwijking van de warmtemeter.
Ik ben heel benieuwd naar je cijfers mbt de flow. Wat het in de praktijk voor invloed heeft.
Idem hier. Bij mij staat de flow op statisch 5, met het idee dat hiermee de wp de warmte het makkelijkste kwijt kan. Op standje 6 kreeg ik ruis in de leiding
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Bij mij staat de pomp op stand 3 van 5, met het idee dat mijn afgifte systeem de warmte beter kwijt kan dTvan 4,5 bereik ik dan. Wat is wijsheid?
Hier ook op 3,2 van max 6m , werkt het beste.
Nu 598 kWh in de warmtepomp vanaf 6 oktober, ligt precies in de lijn van verwachting.
Nu 598 kWh in de warmtepomp vanaf 6 oktober, ligt precies in de lijn van verwachting.
Als ik Gasschuif goed heb begrepen is de beste pompsnelheid die stand waarbij de gemiddelde dT primair/secundair zo klein mogelijk is. Binnen de grenzen van aanvaardbaar leidinggeruis natuurlijk.
Gasschuif in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"
Tsja, ik neem aan dat dat waar is (ik heb er geen verstand van), maar ik vraag me dan wel afhansdegit schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:38:
Als ik Gasschuif goed heb begrepen is de beste pompsnelheid die stand waarbij de gemiddelde dT primair/secundair zo klein mogelijk is. Binnen de grenzen van aanvaardbaar leidinggeruis natuurlijk.
a. hoe ik in vredesnaam de gemiddelde dT tussen primair en secundair bepaal. De gemiddelde gebruiker kan hoogsten de aanvoer-T zien op de Honeywell, maar niet de retour-T, laat staan de temperaturen van primair (koelvloeistof/gas)
b. of de Elga zelf niet al stiekum optimaliseert op die dT (dus dat flow-instelling weinig effect heeft).
Dat wordt erg lastig met een inverter, deze bepaalt zelf de optimale dT naar gelang zijn metingen.
Lage flow is lagere retour T, en de wp reageert daarop indien de gevraagde ruimte T nog niet is bereikt.In dit geval een toertje hoger.
Ik heb de indruk dat mijn wp de meest constante energie levert op stand 3. Hij pendelt niet en verbruikt constant 650W-750W. Dat lijkt mij ideaal voor levensduur en verbruik.
Lage flow is lagere retour T, en de wp reageert daarop indien de gevraagde ruimte T nog niet is bereikt.In dit geval een toertje hoger.
Ik heb de indruk dat mijn wp de meest constante energie levert op stand 3. Hij pendelt niet en verbruikt constant 650W-750W. Dat lijkt mij ideaal voor levensduur en verbruik.
Dat is het precies, de optimalisatie staat volgens mij nog in de kinderschoenen. Waarom wordt bij Elga b.v. de pomp niet geregeld. Waarom wordt niet gestuurd op het compressor vermogen. Mijn Daikin L/L gaat als een dolle stier op en neer met een periodetijd van 6 minuten om de ruimte temperatuur "precies" gelijk te houden waar niemand om vraagt.Gasschuif schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 00:01:
[...]
Met de cijfers van jouw: Primair: gemiddeld 44,5 secundair gemiddeld 36,9 is de gemiddelde dT dus 7,6 K
Niet slecht dus. De WW van de ELGA is redelijk gedimensioneerd.
Er zijn overeenkomsten met een CV ketel en warmtepomp, beide zijn toeren geregeld voor een variabele gasflow. Echter de (maximale)rendementseisen zijn verschillend, WP kleine water dT voor COP en ketel lage retour voor maximale condensatie.
Er speelt in de buitenunit van de WP ook nog een condensatie effect, als de intredende lucht onder DP komt, ook dan weer voordeel in COP, tot ie bevriest natuurlijk, dan weer defrost cycles
@Bram:
heb je nog steeds de indruk dat de Celcia de ELGA al laat starten zodra de werkelijke temperatuur <0,2 graad boven setpoint is? (dan ga ik nl ook snel met de celcia 20 experimenteren
En ik lees in de handleiding van de Celcia 20 dat je een P en een I waarde kan instellen (par. 5.6). Kan je zien waar jouw thermostaat op staat ingesteld en heb je ervaring met het variëren hiermee?
Bedankt!
Barry
heb je nog steeds de indruk dat de Celcia de ELGA al laat starten zodra de werkelijke temperatuur <0,2 graad boven setpoint is? (dan ga ik nl ook snel met de celcia 20 experimenteren
En ik lees in de handleiding van de Celcia 20 dat je een P en een I waarde kan instellen (par. 5.6). Kan je zien waar jouw thermostaat op staat ingesteld en heb je ervaring met het variëren hiermee?
Bedankt!
Barry
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:45:
[...]
Zie hieronder:
[afbeelding]
Elga stond deze dag in alle gevallen al aan als er een setpoint-verandering vanuit de thermostaat kwam.
Enige keer dat de thermostaat een direct effect had was om 8.00 uur, toen het vermogen van de al draaiende Elga fors toenam bij +0.2˚C.
Aanleiding voor de Elga om te starten moet dus wat anders zijn: zo te zien in dit geval elke keer als de werkelijke temperatuur <0,2 graad boven setpoint is.
Ik weet trouwens ook niet wie hier nu wat doet: ik denk dat de Celcia 20 alleen T-gewenst en T-ruimte doorgeeft aan Elga, en de Elga zelf bepaalt wanneer hij moet inschakelen. Maar misschien is het toch wel zo dat de Celcia een apart signaal 'warmtevraag' doorgeeft, en dit gedrag dus specifiek is voor deze thermostaat (en niet de Honeywell).
Nota Bene:
- Temperatuurmetingen binnen en buiten niet geijkt t.o.v. thermostaat. Meetgegevens geven wel goede correspondentie aan tussen wat thermostaat als setpoint gebruikt en wat de logger binnen meet.
- T-binnen metingen eens per 10 minuten. T-buiten metingen eens per 30 minuten. Soms dus een schatting gemaakt op basis van omliggende punten bij een event.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
BarryH: Ja hoor, dat blijf ik zien.BarryH schreef op zondag 03 januari 2016 @ 23:59:
@Bram:
[...]
Instellingen: P-waarde = 1; I-waarde = 100. Boosterfunctie uit. Heb ik bij installatie van de Celcia 20 zo ingesteld en heb ik verder niet meer aangepast. Dus ik heb ook geen ervaring met het variëren daarmee.]
[...]
Mijn indruk is dat de Elga de gevraagde ruimte-temperatuur 'at face value' neemt, op het moment dat het daadwerkelijk gevraagd wordt. Boosterfunctie lijkt gevraagde ruimte-T kunstmatig te verhogen om CV-ketel op vol vermogen te zetten; of P en I ook zo'n truc uithalen (of een eigen OpenTherm signaal versturen) weet ik niet.
Wat is jouw motief om te experimenteren met de Celcia 20 ipv de Honeywell?
Ik zie dat (mn in voor/najaar) de elga aanslaat en dan snel naar max vermogen gaat om vervolgens (vaak binnen 1 uur) uit te gaan en pas na 2-3 uur weer aan te gaan.Bram-Bos schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:31:
[...]
BarryH: Ja hoor, dat blijf ik zien.
[...]
Instellingen: P-waarde = 1; I-waarde = 100. Boosterfunctie uit. Heb ik bij installatie van de Celcia 20 zo ingesteld en heb ik verder niet meer aangepast. Dus ik heb ook geen ervaring met het variëren daarmee.
Mijn indruk is dat de Elga de gevraagde ruimte-temperatuur 'at face value' neemt, op het moment dat het daadwerkelijk gevraagd wordt. Boosterfunctie lijkt gevraagde ruimte-T kunstmatig te verhogen om CV-ketel op vol vermogen te zetten; of P en I ook zo'n truc uithalen (of een eigen OpenTherm signaal versturen) weet ik niet.
Wat is jouw motief om te experimenteren met de Celcia 20 ipv de Honeywell?
ik wil eigenlijk veel geleidelijker verwarmen waarbij de elga met een lagere aanvoer temperatuur vanuit de buitenunit het huis opwarmt (met ook lagere watertemperatuur in de radiatoren).
De elga regeling stuurt de aanvoertemp. vanuit de buitenunit op retourtemperatuur radiatorwater + deltaT.
deze deltaT is weer gestuurd door gewenste ruimtetemperatuur - actuele temperatuur. Ik hoop met de celcia 20 de elga bij een hogere temp. te laten aanslaaan (dus eerder) waarbij er dan op een lagere deltaT gestuurd gaat worden. dus meer draaiuren op lager vermogen met een lagere aanvoertemp. (=hogere COP door draaien op deellast EN lagere aanvoertemp.).
ik ga er 1 kopen en dan experimenteren. ben benieuwd
[ Voor 0% gewijzigd door BarryH op 04-01-2016 00:41 . Reden: verduidelijking tekst ]
Als ik dit zo lees dan is mijn begrip dat de COP het beste is als de warmte in de warmtewisselaar zo snel mogelijk wordt afgevoerd.hansdegit schreef op zondag 03 januari 2016 @ 21:38:
Gemiddelde dT primair/secundair zo klein mogelijk lees ik als:
- dT secundair moet zo klein mogelijk zijn (dus aanvoer naar radiatoren/VV versus retour van)
- en dT primair moet zo klein mogelijk zijn (aanvoer vanuit buitenunit versus retour naar buiten unit).
Een zo hoog mogelijke flow moet dan het beste resultaat geven.
als je de flow verlaagt, dan komt er kouder water in WW in, maar gaat er ook warmer water de WW uit, dus dT groter.
De keuze is reuze
Zou dit de echte lijst zijn?
https://www.rvo.nl/sites/...%20januari%202016_def.pdf

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
dat is toch niet te hopen, hopelijk komen de panasonics er in ieder geval ook bij (offerte voor aangevraagd)
Nou.. ik heb eigenlijk mijn zinnen gezet op een leuke Zubadan... zo schiet dat niet op natuurlijk :-)
Lijst is vast nog niet compleet. Zie hoofdpagina Techneco: "Nieuwe subsidieregeling voor duurzame energie in huis. Voor zowel de Elga als de Toros Vision. Meer informatie mail ons op [url="mailto://info@techneco.nl"]info@techneco.nl[/url]"mightym schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:06:
De keuze is reuze![]()
![]()
![]()
Ik heb nog een Celcia 20 van mijn Remeha ketel. Kan ik die ook voor het bi-valente bedrijf met Elga gebruiken?? Of heeft Techneco Elga tailor made aan de Honeywell Touch gekoppeld? Het zou mooi zijn als ik inderdaad de P en I kan instellen. Bij de Touch maar 3 standen; nu op traag.BarryH schreef op maandag 04 januari 2016 @ 00:39:
[...]
Ik zie dat (mn in voor/najaar) de elga aanslaat en dan snel naar max vermogen gaat om vervolgens (vaak binnen 1 uur) uit te gaan en pas na 2-3 uur weer aan te gaan.
ik wil eigenlijk veel geleidelijker verwarmen waarbij de elga met een lagere aanvoer temperatuur vanuit de buitenunit het huis opwarmt (met ook lagere watertemperatuur in de radiatoren).
De elga regeling stuurt de aanvoertemp. vanuit de buitenunit op retourtemperatuur radiatorwater + deltaT.
deze deltaT is weer gestuurd door gewenste ruimtetemperatuur - actuele temperatuur. Ik hoop met de celcia 20 de elga bij een hogere temp. te laten aanslaaan (dus eerder) waarbij er dan op een lagere deltaT gestuurd gaat worden. dus meer draaiuren op lager vermogen met een lagere aanvoertemp. (=hogere COP door draaien op deellast EN lagere aanvoertemp.).
ik ga er 1 kopen en dan experimenteren. ben benieuwd
Ik heb mijn TFA weerstation binnen gezet. Deze meet op 0,1C en daarmee is goed het regelgedrag te volgen.
Ik heb de Touch afgeplakt met een dun isolatie velletje. Het maakt de regeling van de compressor al een stuk rustiger. Maar dit is een houtje touwtje methode om de regelkring te dempen.
Ik heb een bivalentie opstelling, met de Celcia 20 als thermostaat. In praktijk zo ingesteld dat bivalent niet optreedt, maar bij de eerste keer aansluiten van de Celcia ging de CV wél direct aan de bak omdat de boosterfunctie nog aanstond. Dus ja, ik denk dat het kan, en dat de Elga alleen een beperkt aantal OpenTherm-signalen slikt (bij mijn weten: ruimte-T, gewenste-T, max aanvoer-T, en heel misschien ook 'warmtevraag'). Van de overige settings weet ik niet of ze überhaupt betekenis hebben voor de Elga. Van de P en I bij de Celcia weet ik dat ook niet. Als het echt aparte OT-signalen van Celcia zijn, dan mag je verwachten dat de Elga er niks mee doet. Als het settings zijn die de Celcia vertaald naar het eerder sturen van een verhoogde gewenste-T o.i.d. dan wel.Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:10:
[...]
Ik heb nog een Celcia 20 van mijn Remeha ketel. Kan ik die ook voor het bi-valente bedrijf met Elga gebruiken?? Of heeft Techneco Elga tailor made aan de Honeywell Touch gekoppeld? Het zou mooi zijn als ik inderdaad de P en I kan instellen. Bij de Touch maar 3 standen; nu op traag.
Ik heb mijn TFA weerstation binnen gezet. Deze meet op 0,1C en daarmee is goed het regelgedrag te volgen.
Ik heb de Touch afgeplakt met een dun isolatie velletje. Het maakt de regeling van de compressor al een stuk rustiger. Maar dit is een houtje touwtje methode om de regelkring te dempen.
[quote]develdonk schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:42:
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop
[afbeelding]
/quote]
Het verschil tussen het aflezen van de warmtemeter(De Chinees) over een interval en de moment metingen waarbij wel de Ta, Tr en flow via de WM zijn opgenomen(binnen 5 sec) maar eigen berekening van Q en COP.

Conclusie:
Het verschil is te groot om te verwaarlozen. Ik ga een betere warmtemeter installeren die blijft door integreren ook bij kleine temperatuurverschillen zoals deze optreden bij een warmtepomp.
@Develdonk: ik zou ook maar een jouw warmtemeter checken. De resultaten kunnen wel eens veel beter zijn dan je nu presenteert. Vooral met jouw lage aanvoertemperaturen had ik veel meer verwacht.
vrijstaande woning
4118 kw warmte
949,5 kwh elec
2110 m3 water verwarmd
1760 draaiuren
4,34 Scop
[afbeelding]
/quote]
Het verschil tussen het aflezen van de warmtemeter(De Chinees) over een interval en de moment metingen waarbij wel de Ta, Tr en flow via de WM zijn opgenomen(binnen 5 sec) maar eigen berekening van Q en COP.

Conclusie:
Het verschil is te groot om te verwaarlozen. Ik ga een betere warmtemeter installeren die blijft door integreren ook bij kleine temperatuurverschillen zoals deze optreden bij een warmtepomp.
@Develdonk: ik zou ook maar een jouw warmtemeter checken. De resultaten kunnen wel eens veel beter zijn dan je nu presenteert. Vooral met jouw lage aanvoertemperaturen had ik veel meer verwacht.
Ook @BarryH:crazyharrie schreef op zondag 03 januari 2016 @ 16:45:
Ik ben heel benieuwd naar je cijfers mbt de flow. Wat het in de praktijk voor invloed heeft.
Mijn grafiek is volkomen onbetrouwbaar gebleken. Ik moet opnieuw meten onder stabiele omstandigheden. Met dit JO JO weer gaat dat niet goed.
Ik durf nog geen conclusies te trekken.

Dank dat je dit werk doet, en het allemaal post! Wordt zeer gewaardeerd.Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:44:
Conclusie:
Met mijn l/w wp op afzuiging ben ik ook best tevreden.
Dit is dus incl. warmwater en koken op gas.
2 onder 1 kap woning 400m3 inhoud
Dit is dus incl. warmwater en koken op gas.
2 onder 1 kap woning 400m3 inhoud

[ Voor 9% gewijzigd door SpikeHome op 04-01-2016 12:34 ]
@ Tomexergie
Onderstaande tabel heb ik wel eens eerder gepost, op 10 januari 2014.
Weet even niet meer waar ie vandaan komt, maar is wel min of meer een L/W WP standaard.
Volgens de theorie boeken is een hogere flow beter voor de COP. immers de thermische afstand condensor en verdamper wordt kleiner.
Goed te zien is de stijging van COP bij lagere toerentallen van de compressor.
Veel lof voor al je post.
Weet even niet meer waar ie vandaan komt, maar is wel min of meer een L/W WP standaard.
Volgens de theorie boeken is een hogere flow beter voor de COP. immers de thermische afstand condensor en verdamper wordt kleiner.
Veel lof voor al je post.

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 04-01-2016 13:12 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Dat zijn de Carrier tabellen. Alles help om de efficiency te verbeteren:Gasschuif schreef op maandag 04 januari 2016 @ 13:05:
@ Tomexergie
Veel lof voor al je post.![]()
[afbeelding]
* Lager toerental; vlakke regeling en geen Jo Jo
* Kleinere temperatuur verschillen in de condensor: hogere flow
* Zo laag mogelijke aanvoer temperatuur ; isolatie en VO radiatoren e.d.
* Goed geisoleerde koelmiddelleidingen (worden 80C)
* Geen menging in het CV systeem (exergieverlies)
* Adaptieve regeling die terugregelt bij interne warmte en zoninstraling: Ta omlaag
* enz nog meer.......
Al die beetjes helpen om de performance te verbeteren en de L/W warmtepomp een beter imago te geven.
De leveranciers/installateurs lopen ver achter op gebied van optimalisatie. Warmtepompen worden in een laboratorium gemeten en niet in de praktijk waarbij veel meer variabelen het systeem beinvloeden.
Wat bedoel je hier precies mee?Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 15:21:
[...]
Dat zijn de Carrier tabellen. Alles help om de efficiency te verbeteren:
* Geen menging in het CV systeem (exergieverlies)
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Bij ons hangt een Itho Daalderop HP cool cube in combinatie met een base cube. In de 4 maanden dat we er wonen hebben we al 230 kuub gas verstookt. Ik vond dat een beetje veel. Dus ik heb even bijgehouden hoeveel gas ik verbruik met de dagelijkse douchebeurt: 0.265 kuub. En van gisteren 09:00 tot vandaag 09:00 hebben we ca 3 kuub gas verbruikt om ons huis op 20 C te houden. De ketel moet dus blijkbaar vaak bij springen, iets wat ik nogal teleurstellend zou vinden. Het is immers niet zo'n heel erg strenge winter. We hebben een redelijk geïsoleerd huis Rc=5.2. Dubbele beglazing in de draaiende delen en triple in de vaste ramen.
Het enige wat mist is dat de ventilatie unit nog niet op de ingang van de cool cube aangesloten is, dus hij krijgt daarvan geen warme lucht. Maar de ventilatie staat ook nog niet aan, dus er wordt niet veel warme lucht uit ons huis gezogen (we hebben geen WTW balans ventilatie). En de buitenlucht is al de hele 'winter' boven de 4C gebleven volgens mij.
Kan ik nog iets instellen op die ketel? Ik heb de indruk dat de installateur hem gewoon aangesloten heeft en verder niets. Ik kan ook niet een stappenplan vinden om de stooklijn te bepalen, of is dat iets wat theoretisch bepaald wordt?
Het enige wat mist is dat de ventilatie unit nog niet op de ingang van de cool cube aangesloten is, dus hij krijgt daarvan geen warme lucht. Maar de ventilatie staat ook nog niet aan, dus er wordt niet veel warme lucht uit ons huis gezogen (we hebben geen WTW balans ventilatie). En de buitenlucht is al de hele 'winter' boven de 4C gebleven volgens mij.
Kan ik nog iets instellen op die ketel? Ik heb de indruk dat de installateur hem gewoon aangesloten heeft en verder niets. Ik kan ook niet een stappenplan vinden om de stooklijn te bepalen, of is dat iets wat theoretisch bepaald wordt?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
is de cool cube dan wel actief? zo nee, heb je gewoon een CV ketel (qua gebruik en verbruik)...zonoskar schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:13:
Bij ons hangt een Itho Daalderop HP cool cube in combinatie met een base cube. In de 4 maanden dat we er wonen hebben we al 230 kuub gas verstookt. Ik vond dat een beetje veel. Dus ik heb even bijgehouden hoeveel gas ik verbruik met de dagelijkse douchebeurt: 0.265 kuub. En van gisteren 09:00 tot vandaag 09:00 hebben we ca 3 kuub gas verbruikt om ons huis op 20 C te houden. De ketel moet dus blijkbaar vaak bij springen, iets wat ik nogal teleurstellend zou vinden. Het is immers niet zo'n heel erg strenge winter. We hebben een redelijk geïsoleerd huis Rc=5.2. Dubbele beglazing in de draaiende delen en triple in de vaste ramen.
Mag hopen dat de fabrikanten/importeurs toch nog een paar formuliertjes gaan indienenmightym schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:06:
De keuze is reuze![]()
![]()
![]()
In het menu staat hij aan en qua herrie doet hij iig wel iets. Ook de uitlaat van de cool cube wordt erg koud.BarryH schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:18:
[...]
is de cool cube dan wel actief? zo nee, heb je gewoon een CV ketel (qua gebruik en verbruik)...
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Maar is de cool cube ook aangesloten op de afzuiging? of is dat er niet of is dat een los apparaat?zonoskar schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:24:
[...]
In het menu staat hij aan en qua herrie doet hij iig wel iets. Ook de uitlaat van de cool cube wordt erg koud.
Het is een beetje theoretisch en misschien alleen interessant voor liefhebbers:
Exergie is een thermodynamisch begrip en is precies wat de WP toevoegd aan het systeem. Voor warmte is het de mechanische energie die je er theoretisch uit kunt halen (Een z.g Carnot rendement)
Compressorarbeid is bijna 100% exergie. CV water heeft een exergie van (Ta- To)/Ta in graden Kelvin.
De buitenlucht heeft een exergie van (Tb-To)/Tb en is dus minder exergie . Het verschil tussen die twee voegt de compressor toe. (T0=referentie temperatuur b.v.273 C)
Je kan van het hele systeem een exergiebalans maken die uiteindelijk weer op "0" uitkomt omdat alle warmte weer via de muren naar Tb stroomt. In feite ben je de aarde aan het opwarmen met alleen de compressor energie de rest degradeert weer naar Tb van de aarde.
Bij mengen treedt Exergie verlies op M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr < (M1+M2)(Ta-To)/Ta
Een mengregeling zal uiteindelijk de COP van het systeem verlagen, immers je verliest exergie dat de compressor extra zal moeten toevoegen.
Correctie M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr < (M1+M2)(Tm-To)/Tm Tm=mengtemp.Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:46:
[...]
Bij mengen treedt Exergie verlies op M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr < (M1+M2)(Ta-To)/Ta
Een mengregeling zal uiteindelijk de COP van het systeem verlagen, immers je verliest exergie dat de compressor extra zal moeten toevoegen.
Opvallend gedrag van mijn ELGA vandaag:

Tussen 15:00 en 17:00 moduleert de ELGA terug naar 500W. Het huis blijft prima op temperatuur. Ik zou graag willen weten waarom de ELGA besluit hier terug te moduleren. Ondanks mijn goudmijn aan data zie ik zo 1 2 3 niet waarom de ELGA dit gedrag vertoond.

Tussen 15:00 en 17:00 moduleert de ELGA terug naar 500W. Het huis blijft prima op temperatuur. Ik zou graag willen weten waarom de ELGA besluit hier terug te moduleren. Ondanks mijn goudmijn aan data zie ik zo 1 2 3 niet waarom de ELGA dit gedrag vertoond.
Is dat niet de thermostaat dan die dat bepaald?
Ik heb steeds meer de indruk dat een reguliere thermostaat en een warmtepomp geen vrienden zijn, het word tijd voor een warmtepomp thermostaat.
Ik heb steeds meer de indruk dat een reguliere thermostaat en een warmtepomp geen vrienden zijn, het word tijd voor een warmtepomp thermostaat.
Nee, die aansluitng is nog niet gemaakt. De uitlaat van de ventilatie zou op de ingang van de cool cube aangesloten moeten worden, maar dat moet nog gedaan worden. Zou dat het hoge verbruik verklaren?BarryH schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:31:
[...]
Maar is de cool cube ook aangesloten op de afzuiging? of is dat er niet of is dat een los apparaat?
Ik denk dat alles netjes aansluiten en inregelen belangrijk is voor een goede prestatie. b.v.zonoskar schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:43:
[...]
Nee, die aansluitng is nog niet gemaakt. De uitlaat van de ventilatie zou op de ingang van de cool cube aangesloten moeten worden, maar dat moet nog gedaan worden. Zou dat het hoge verbruik verklaren?
1/ Zijn de aansluitingen naar buiten (aanzuigen buitenlucht en afvoer binnenlucht naar buiten wel gemaakt (zoniet, dan ben je alleen lucht intern aan het verpolaatsen)
2/ zijn de aansluitingen naar buiten goed geplaatst? (voorkomen dat de afgevoerde/afgekoelde lucht gelijk weer naar binnen komt
Daarnaast kan je eens kijken op sites als energiemanageronline of mindergas hoe hoog/laag je verbruik relatief is.
Ook is het handig als je wat fotooties deelt, dan kunnen we ons wat beter inleven
Opvallend inderdaad. Hoewel de Elga zo te zien vannacht ook een paar keer op 500W draaidemkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:28:
[afbeelding]
- Kan het zijn dat het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur te klein werd?
- Ging het regenen in die periode?
- Steeg de buitentemperatuur (mede daardoor)?
Ik zie zo'n dip tijdens het koken/bezig zijn in de (open) keuken vlakbij de thermostaat (ook vandaag, zie onder, bij ons 2,5 gr vanochtend en rond 1700 5 gr. bij dikke nevel):mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:28:
[afbeelding]

Heb je continu dezelfde doeltemperatuur?
Wellicht meer nevel/hogere temperatuur buiten?
Of helder weer en daardoor warmte in ZB benut?
Of meer mensen in de woonkamer?
[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 04-01-2016 21:17 ]
Mijn dip werd veroorzaakt door het bereiken van de temperatuur voor een bepaalde tijd, en een kleine dT.mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:28:
[afbeelding]
Dat hij weer opstart werd veroorzaakt door mijn kids die boven de cv opendraaiden. De dT werd groter en de pomp start weer. verbruik 12,226Kwh op het moment van het screenshot.

[ Voor 9% gewijzigd door crazyharrie op 04-01-2016 21:43 ]
De ELGA mag van mij met dit weer 24/7 draaien zolang het zo warm blijft. Lijkt me ideale situatie.Bram-Bos schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:12:
[...]
Opvallend inderdaad. Hoewel de Elga zo te zien vannacht ook een paar keer op 500W draaide
- Kan het zijn dat het verschil tussen aanvoer- en retourtemperatuur te klein werd?
- Ging het regenen in die periode?
- Steeg de buitentemperatuur (mede daardoor)?
Ik zal nog eens kijken naar de deltaT van de diverse sensoren. Moet nu eerst een vage Oracle error oplossen in mijn database.
De temperaturen ( aanvoertemperatuur, dT en opgenomen vermogen )

[ Voor 12% gewijzigd door mkleinman op 04-01-2016 22:23 ]
en los daarvan, geen enkele tweaker heb ik ooit over dit merk gehoord.. Lijkt iets Tjechisch te zijn? zal idd hopelijk meer volgen.mightym schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:06:
De keuze is reuze![]()
![]()
![]()
dit zijn de specs van 1 van de kleinere pompen die erop staat. Zegt iemand deze spec lijst iets evt in combinatie met de performance van het apparaat (zie ook weer enkele varianten binnen deze 1 unit staan lijkt het wel). Verder zijn ze foeilelijk en zo kan ik ze iig nooit op mijn dak plaatsen zonder ze over te spuiten.
even iets verder gekeken, 6600 euro, 2300 subsidie. Lijkt me niet echt interessant.zeker niet als er nog extra spul bij komt wat volgens mij nog nodig is..
[ Voor 8% gewijzigd door jack_ op 04-01-2016 23:06 ]
Ik heb vandaag meteen gebeld met Nibe energietechniek en ze vertelden me dat de lijst hopeloos achterloopt. Ze krijgen al hun warmtepompen erop, dus het is even geduld hebben. Dit zal wel voor meer fabrikanten gelden.
Vandaag veel defrosts hier. Ook is de ketel vaak bijgesprongen. Jammer; ik weiger in de kou te gaan zitten. Met minder dan 125 m3 per jaar vind ik het allemaal niet zo problematisch.
Waar ?bij Marke-klima ? of is er ook een Nederlands bedrijf dat Panasonic verkoopt tegen een redelijke prijs ?hjdekker1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 09:10:
dat is toch niet te hopen, hopelijk komen de panasonics er in ieder geval ook bij (offerte voor aangevraagd)
Dat maakt niet uit, Panasonic moet er voor zorgen (of de importeur) dat ze erop komen, dat je het dan koopt via een installateur of zo maakt niets uit.Joris Jasper schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:50:
[...]
Waar ?bij Marke-klima ? of is er ook een Nederlands bedrijf dat Panasonic verkoopt tegen een redelijke prijs ?
lijkt erop dat de delta tussen kamertemperatuur en gewenste kamer temp kleiner was geworden waardoor de ELGA op een lagere aanvoertemp stuurt....??mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:57:
[...]
De ELGA mag van mij met dit weer 24/7 draaien zolang het zo warm blijft. Lijkt me ideale situatie.
Ik zal nog eens kijken naar de deltaT van de diverse sensoren. Moet nu eerst een vage Oracle error oplossen in mijn database.
[afbeelding]
Nog een correctie mochten forum volgers met thermo kennis mijn formule controleren:Tomexergie schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:50:
[...]
Correctie M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr < (M1+M2)(Tm-To)/Tm Tm=mengtemp.
Exergieverlies bij mengen: Exergie voor > Exergie na het mengen:
(M1(Ta-To)/Ta+M2 (Tr-To)/Tr )> (M1+M2)(Tm-To)/Tm Tm=mengtemp.
Het ">" teken moest andersom , ik had entropie in mijn hoofd. Ook haakjes toegevoegd.
Ik vind het lachwekkend knullig allemaal. Eerst staat er maanden op de site dat op 4 januari de lijst beschikbaar zou zijn op de site.. en dan staat er ditPolderPloer! schreef op maandag 04 januari 2016 @ 22:47:
Ik heb vandaag meteen gebeld met Nibe energietechniek en ze vertelden me dat de lijst hopeloos achterloopt. Ze krijgen al hun warmtepompen erop, dus het is even geduld hebben. Dit zal wel voor meer fabrikanten gelden.

Je zou de veranwoordelijke ambtenaar maar zijn...
Dat woord ken ik niet
Erg onrustig regelgedrag. Het is mij nog een raadsel waar de Elga op schakelt. je zou verwachten dat hij rustig terug moduleert, maar schakeld na een uur helemaal uit, en dan weer opnieuw.mkleinman schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:57:
[...]
De ELGA mag van mij met dit weer 24/7 draaien zolang het zo warm blijft. Lijkt me ideale situatie.
[afbeelding]
Oorzaak Elga of de regeling in de thermostaat of beide, gevolg oscillatie in de regelkring.
Bram heeft al een andere thermostaat geplaatst die per 0,2 graad vraagt.
Als de Honeywell 0,5 graad vraagt plus een hysteresis dan kan ik me dat piekgedrag wel voorstellen
Als de Honeywell 0,5 graad vraagt plus een hysteresis dan kan ik me dat piekgedrag wel voorstellen
Dit topic is gesloten.