Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
PolderPloer! schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:06:
[...]

Ja ik vind dat heel bijzonder, haast onmogelijk zou je redeneren:

1. Zijn de huizen dan evengroot?
2. Hebben de huizen hetzelfde stookgedrag?
3. Is de gezinszamenstelling hetzelfde?
4. Staan de huizen in hetzelfde (micro)klimaat? (qua luchtvochtigheid, temperatuur, wind)
5. Zijn de isolatiewaarden van de huizen dan gelijk?
6. Is er evenveel zoninstraling?
7. Is het warm water gebruik gelijk?

Op al deze vragen (mits ELGA ook SWW voorziet) moet met ja worden geantwoord, anders is het schier onmogelijk om op gelijke waarden uit te komen, uitgaande van geen gasverbruik.

Indien er wel gas gebruikt is, zou je kunnen redeneren dat de ELGA aan z'n top zit, en daardoor een beetje gas nodig is. Dan is het vrij logisch dat beide huizen gelijk verbruik aan de ELGA besteden. Echter dit is niet het geval volgens mij.
Ik heb 7x NEE op je vragen geantwoord.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-10 19:43
koevlaas2 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:31:
[...]

Ik heb 7x NEE op je vragen geantwoord.
Verklaar dan eens hoe het kan dat jullie gebruik hetzelfde is? 7x nee kan natuurlijk een gelijk verbruik opleveren als het een het ander opheft, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
63,9kwh vanaf de 19e en 301kwh voor de hele maand.

Ik woon dus klaarblijkelijk wel anders of in brabant is het kouder...

[ Voor 42% gewijzigd door develdonk op 26-12-2015 21:47 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
PolderPloer! schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:45:
[...]

Verklaar dan eens hoe het kan dat jullie gebruik hetzelfde is? 7x nee kan natuurlijk een gelijk verbruik opleveren als het een het ander opheft, maar toch...
Verbruik is dan ongeveer gelijk, maar alle 7 vragen zijn allemaal anders.
Hoe en wat allemaal word een langdradig verhaal over zuid gerichte ramen e.d. Enige dat ik weet is dat wij als familie hier in geen enkel standaard staffel-hokje passen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:46:

Jij woont veel groter, dit verklaard een hoger verbruik.
In verhouding doe je het minstens net zo goed als wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Airco's doen niet mee he, dat was dan <100kWh geweest deze maand :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
hjdekker1 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:21:
[...]

Ik ben vandaag ook aan het kijken geweest met een panasonic monobloc.
daar staan inderdaad waardes in van 30A zekering.
lijkt mij niet echt goed.
ik heb zelf een 25A aansluiting, dus kan maximaal 20A zekeren.
als ik dan 20A maal 230V reken, dan kom ik op een vermogen van 4600 watt opgenomen vermogen.
ze geven een COP aan van 2,85 aan bij -15 graden.
dat is dus een afgeleverd warmtevermogen van 13000 watt.
dus naar mijn idee, zou een 9KW warmtepomp dus met gemak met 20A gezekerd moeten kunnen worden.

Waar heb jij precies de info vandaan, want ik kan nergens vinden dat je twee aansluitingen moet maken
Kijk bij Wh-SDC07F3E5 Panasonic op internet en je ziet vrijwel direct de uitgebreide handleiding met alles wat mogelijk is, zeer uitgebreid.
Bij marke-klima.eu kun je de catalogus van Panasonic inzien en dan valt op dat bij al de warmtepompen tot aan 16kW de zekeringen 30A worden aanbevolen. Ik heb ergens gelezen dat voor de 7 en 9 kW het verwarmingselement 3kW groot is dus volgens mij moet het met een enkele kabel van vier kwadraat en een zekering van 20 of 25 makkelijk kunnen. Verzenden kost 150 en de prijs bij deze firma is ook niet verkeerd geloof ik. Ik heb op een vraag ook direct antwoord gekregen en ook dat is bij anderen wel anders.

[ Voor 22% gewijzigd door Joris Jasper op 27-12-2015 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris Jasper schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 23:16:
[...]

Kijk bij Wh-SDC07F3E5 Panasonic op internet en je ziet vrijwel direct de uitgebreide handleiding met alles wat mogelijk is, zeer uitgebreid.
Bij marke-klima.eu kun je de catalogus van Panasonic inzien en dan valt op dat bij al de warmtepompen tot aan 16kW de zekeringen 30A worden aanbevolen. Ik heb ergens gelezen dat voor de 7 en 9 kW het verwarmingselement 3kW groot is dus volgens mij moet het met een enkele kabel van vier kwadraat en een zekering van 20 of 25 makkelijk kunnen. Verzenden kost 150 en de prijs bij deze firma is ook niet verkeerd geloof ik. Ik heb op een vraag ook direct antwoord gekregen en ook dat is bij anderen wel anders.
Ik kon bij de Michl het verwarmingselement helemaal elimineren via het menu, vandaar dat ie nu op een 16A zekering zit. Wel is het zo dat de zekering vrij warm word ondanks de slechts 1600 Wac gemiddeld opgenomen vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zit hij wel goed vast? Sommige draaien hem een beetje lafjes aan. Check ook de pasmoer er achter of die aan zit.
Beide kan in sommige gevallen enorm schelen.

Edit:
De hoge opgegeven waarden komt ook doordat de compressoren een piek trekken bij de start, een trage zekering is dan nodig om die af te vangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Rol-Co op 27-12-2015 11:52 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
PolderPloer! schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 21:06:
[...]

Ja ik vind dat heel bijzonder, haast onmogelijk zou je redeneren:

1. Zijn de huizen dan evengroot?
2. Hebben de huizen hetzelfde stookgedrag?
3. Is de gezinszamenstelling hetzelfde?
4. Staan de huizen in hetzelfde (micro)klimaat? (qua luchtvochtigheid, temperatuur, wind)
5. Zijn de isolatiewaarden van de huizen dan gelijk?
6. Is er evenveel zoninstraling?
7. Is het warm water gebruik gelijk?

Op al deze vragen (mits ELGA ook SWW voorziet) moet met ja worden geantwoord, anders is het schier onmogelijk om op gelijke waarden uit te komen, uitgaande van geen gasverbruik.
Lijkt me inderdaad bijzonder. Grappige is dat mijn verbruik ook akelig in de buurt blijft van Eric-PVT. Hij is gisteren over de 200kWh heen gegaan voor de hele maand december. Die grens ga ik vandaag bereiken.

Het blijft dus gek dat we met zoveel verschillende huizen toch akelig bij elkaar in de buurt blijven qua energieverbruik met de warmtepomp.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:50:
Zit hij wel goed vast? Sommige draaien hem een beetje lafjes aan. Check ook de pasmoer er achter of die aan zit.
Beide kan in sommige gevallen enorm schelen.

Edit:
De hoge opgegeven waarden komt ook doordat de compressoren een piek trekken bij de start, een trage zekering is dan nodig om die af te vangen.
Het is een hager mks516 zekering, deze schroef je op een rail (en zit goed vast) , de draden zitten geklemd.
Inverter wp's beginnen juist op een laag pitje, gaan niet instant 3000 Wac trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Een startende motor trekt altijd een piek wat je op vangt met een trage zekering.

Maar echt warm van 1600W lijkt me vreemd, misschien eens een thermografisch beeld (laten) maken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb een nieuwe zekering gekocht voor de wp nadat deze eerst even tijdelijk op een andere groep zat.
De nieuwe zekering vertoont hetzelfde beeld.
Na wat research over zekering automaten blijken deze te beschikken over een bi-metaal welke bij structurele overbelasting (geen kortsluiting) de boel thermisch afschakelt. Volgens mij is het warm worden normaal.

Edit: De zekering word heet (ik schat 60 graden) aan de zijkant op een plek, de hele zekering is hand warm (lauw).

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 27-12-2015 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:02:
[...]

Lijkt me inderdaad bijzonder. Grappige is dat mijn verbruik ook akelig in de buurt blijft van Eric-PVT. Hij is gisteren over de 200kWh heen gegaan voor de hele maand december. Die grens ga ik vandaag bereiken.

Het blijft dus gek dat we met zoveel verschillende huizen toch akelig bij elkaar in de buurt blijven qua energieverbruik met de warmtepomp.
Ik kijk nog iedere dag op de site van Eric, volgens mij was hij thuis gisteren want hij liet zichzelf gaan met 7 KWH :)
Met gas zaten wij (Martin en ik) al redelijk synchroon, met de wp dus ook.
Gisteren zat ik op 191,58 KWH, vandaag slechts 4 (tot nu), dus nog onder de 200 KWH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15

Mijn Elga vanaf de 19e tot heden 55kWh(e). De nachten waren toch 8 tot 10 C in Brabant.
(Mijn huis doet 2100 m3 aargas per jaar)

Metingen afgelopen 3 dagen met flow 790 l/h
Gemiddelde COP warmtemeter 4,63
Gemiddelde COP 7 metingen flow en dT 4,97
De metingen bij flow 790 l/h behaalt de Elga haar specificaties Carnot factor 0,4-0,42
Bij deze lage flow geeft de warmtemeter mogeljk 7% ter weinig aan i.p.v. 23% bij flow 1350 l/h.
Bij kleine dT laat de WM het afweten; dus opstarten(8 stappen) en afbouwen van ELGA meet de WM te weinig energie. Ik overweeg een betere warmtemeter aan te schaffen en deze chinees dan in te zetten voor de DWW voorziening.

Vanwege het constante milde klimaat ga nu de flow een stapje hoger zetten op1100 l/h en opnieuw 3 dagen meten en vergelijken. Het zou logisch zijn dat de COP omhoog gaat. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zondag 27 december 2015 @ 12:38:
[...]

Metingen afgelopen 3 dagen met flow 790 l/h
Gemiddelde COP warmtemeter 4,63
Gemiddelde COP 7 metingen flow en dT 4,97
Beter opgeschreven:
Gemeddelde COP over 7 metingen van flow en temperatuurverschil bedraagt COP=4,97

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:58
amarkest schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 13:53:
[...]

Hallo Barry,

gebruik je de ELGA en Calente via de Isense?
nee, beide aparte thermostaat. die voor de ELGA 1 graad boven die voor de Isense/Calenta.

normaal moet je dan 30 min. per dag de elga thermostaat programmeren om onder de isense te sturen, (ivm warmtevraag onderbreking)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a van koutrik
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 25-07 18:22
Hallo,

Mijn naam is Axel en sinds dit jaar ben ik me aan het verdiepen in een meer energiezuinig huis.
We wonen sinds januari van dit jaar in een "nieuwe" woning uit 1978, inhoud 875m3 met 2 volwassenen en 4 kinderen.
Het huis is overal voorzien van dubbel glas, het dak is opnieuw van binnenuit geïsoleerd en de vloer is deels opnieuw geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming op de begane grond. Verder zijn de overal in huis radiatoren vernieuwd. Als thermostaat gebruiken we een Honeywell Evohome systeem waarin per zone de temperatuur te regelen is, voor zowel de vloerverwarmingsunit als de radiatoren.
De installatie bestaat uit:
- Bosch 35HRC Top ketel (11/2003).
- Suntech zonnepanelen (opgesteld vermogen 5670Wp) +Growatt 5000UE omvormer op 3*25A. (zuid-dak)
- Aquatel flat S250/25.0V zonneboiler van 250ltr met 2 collectoren.

We koken met inductie en hebben een grohe kokend water boiler in de keuken. Voor het mooie hebben ook nog een gashaard. Het hele huis is voorzien van LED verlichting (ook de kerstboom ;) ).
Geschat jaarverbruik gas (met dit weer) is ca 2300m3, electriciteit is ca 5500kWh.
Opbrengst panelen ca 5MWh.
Ik wil het gasverbruik verder terugdringen en overweeg een lucht-warmtepomp te installeren, dan wel een gecombineerde ketel (bijv.een Nefit Enviline?) of een los systeem (ELGA?) icm de huidige ketel die ook al wat jaartjes oud is.
Vraag: Welke oplossing past het best bij onze situatie? Wat is jullie mening?
Bedankt alvast voor jullie inbreng.
Axel

[ Voor 5% gewijzigd door a van koutrik op 27-12-2015 21:20 . Reden: tekst aangepast ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBgek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:50
Ik zou eens kijken naar de Daikin altherma hybride, dit is een warmtepomp deel van een A merk, met een intergas ketel. Welke ook standaard heel goed overweg kan met solar systemen, buffervaten, zoneregelingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
a van koutrik schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:41:
Hallo,

Mijn naam is Axel en sinds dit jaar ben ik me aan het verdiepen in een meer energiezuinig huis.
We wonen sinds januari van dit jaar in een "nieuwe" woning uit 1978, inhoud 950M3.
Het huis is overal voorzien van dubbel glas, het dak is opnieuw van binnenuit geisoleerd en de vloer is deels opnieuw geisoleerd en voorzien van vloerverwarming op de begane grond. Verder zijn de overal in huis radiatoren vernieuwd. Als thermostaat gebruiken we een Honeywell Evohome systeem waarin per zone de temperatuur te regelen is, voor zowel de vloerverwarmingsunit als de radiatoren.
De installatie bestaat uit:
- Bosch 35HRC Top ketel (11/2003).
- Suntech zonnepanelen (opgesteld vermogen 5670Wp) +Growatt 5000UE omvormer op 3*25A. (zuid-dak)
- Aquatel flat S250/25.0V zonneboiler van 250ltr met 2 collectoren.

We koken met inductie. Voor het mooie hebben ook nog een gashaard. Het hele huis is voorzien van LED verlichting (ook de kerstboom ;) ).
Geschat jaarverbruik gas (met dit weer) is ca 2300M3, electriciteit is ca 5500kWh.
Opbrengst panelen ca 5Mw.
Ik wil het gasverbruik verder terugdringen en overweeg een lucht-warmtepomp te installeren, danwel icm de Ketel (bij. Nefit Enviline?) of een los sysyeem (ELGA?).
Vraag: Welke oplossing past het best bij onze situatie? Wat is jullie mening?
Bedankt alvast voor jullie inbreng.
Axel
Welkom Axel !

Als je wil minderen in gasverbruik zou je wellicht met een ELGA uit de voeten kunnen, wil je er ook op douchen en gas naar 0 dan is een iets zwaarder model zoals een Panasonic Aquarea oid een betere optie.

Op dit forum zijn er een paar die > 1600m3 gas weten te vermijden met een ELGA (5 KW vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
a van koutrik schreef op zondag 27 december 2015 @ 13:41:
We wonen sinds januari van dit jaar in een "nieuwe" woning uit 1978, inhoud 950M3.

Geschat jaarverbruik gas (met dit weer) is ca 2300M3, electriciteit is ca 5500kWh.
Dat is een mooi verbruik. Mijn woning dateert ook van 1978 en heeft een inhoud van 350m3. Toen ik de ELGA liet installeren zat ik rond de 1100m3 per jaar. Omgerekend per m3 verbruik je zelfs minder dan mijn woning.
Het huis is overal voorzien van dubbel glas, het dak is opnieuw van binnenuit geisoleerd en de vloer is deels opnieuw geisoleerd en voorzien van vloerverwarming op de begane grond. Verder zijn de overal in huis radiatoren vernieuwd. Als thermostaat gebruiken we een Honeywell Evohome systeem waarin per zone de temperatuur te regelen is, voor zowel de vloerverwarmingsunit als de radiatoren.
Omdat je al een evo-home systeem hebt zou mijn advies zijn om je verrekte goed te laten voorlichten. Niet dat je straks een warmtepomp neemt die niet overweg kan met dit systeem. Dat zou doodzonde zijn :)

En welkom!

Edit.. het kan goed werken . Hansdegit heeft een vergelijkbare setup alleen heeft hij zelf een controller gebouwd :)

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 27-12-2015 18:20 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 27 december 2015 @ 14:22:
[...]

Dat is een mooi verbruik. Mijn woning dateert ook van 1978 en heeft een inhoud van 350m3. Toen ik de ELGA liet installeren zat ik rond de 1100m3 per jaar. Omgerekend per m3 verbruik je zelfs minder dan mijn woning.

[...]

Omdat je al een evo-home systeem hebt zou mijn advies zijn om je verrekte goed te laten voorlichten. Niet dat je straks een warmtepomp neemt die niet overweg kan met dit systeem. Dat zou doodzonde zijn :)

En welkom!
2300 m3 bij dit weer, dus bij normale temperaturen 2x zoveel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 07:11
Afhankelijk van de ruimte die je hebt kunt je een separaat buffervat met 1 of meerdere warmte wisselaren gebruiken. Ik zou met een WP de hele inhoud verwarmen en vervolgens je CV circuit door de warmtewisselaar laten lopen. Dan kan je prima een Evohome systeem gebruiken. Mooi Grundfoss alpha pompje voor de circulatie... wie doet je wat :) Als je gas backup wenst te houden zet je ook de gasketel in hetzelfde circuit als de WP.

Je regelt een WP in op een flow over (nagenoeg) je volledige verwarmingssysteem. Om meer of minder warmteafgifte te krijgen kan je de radiatoren wat knijpen/openen maar dit is eenmalig. Een evohome systeem past de flow continue aan (door openenen/sluiten) van radiatoren en/of vloerverwarmingzones. Wanneer je evohome systeem een aanzienlijke hoeveelheid radiatoren of vloerverwaming zones uit zet omdat de temperatuur bereikt is dan heeft het verwarmingssysteem niet genoeg flow voor de WP. Dit kan de WP over de zeik laten gaan.

Uiteraard kun je een bypass installeren(mocht je dat al niet hebben) maar flow issues blijf je houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Appie Heijn op 27-12-2015 15:20 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Appie Heijn schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:17:
[...]
Je regelt een WP in op een flow over (nagenoeg) je volledige verwarmingssysteem. Om meer of minder warmteafgifte te krijgen kan je de radiatoren wat knijpen/openen maar dit is eenmalig. Een evohome systeem past de flow continue aan (door openenen/sluiten) van radiatoren en/of vloerverwarmingzones. Wanneer je evohome systeem een aanzienlijke hoeveelheid radiatoren of vloerverwaming zones uit zet omdat de temperatuur bereikt is dan heeft het verwarmingssysteem niet genoeg flow voor de WP. Dit kan de WP over de zeik laten gaan.

Uiteraard kun je een bypass installeren(mocht je dat al niet hebben) maar flow issues blijf je houden.
Oeps. Dus jij vertelt me nu pas dat de Elga hier niet goed functioneert? Sterker: dat het nooit goed kàn functioneren?

/me gaat installateur bellen

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Hans, het werkt prima. Jij bent het levende voorbeeld. Alleen.... Jij hebt een eigen regeling gebouwd. Ik ging in mijn posting uit van de standaard regeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@hansdegit
Wat kan gebeuren is dat alleen een radiatortje in de badkamer open staat. Dat gaat je WP toch niet leuk vinden? Of is de Elga daar een uitzondering in? Wat ik op Duitse fora lees mbt de 5kW panasonic mono is dat dit een flow error gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Appie Heijn schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:04:
@hansdegit
Wat kan gebeuren is dat alleen een radiatortje in de badkamer open staat. Dat gaat je WP toch niet leuk vinden? Of is de Elga daar een uitzondering in? Wat ik op Duitse fora lees mbt de 5kW panasonic mono is dat dit een flow error gaat geven.
Je cv vindt dit ook niet leuk.

Ik heb hier een keer duo bedrijf geprobeerd (CV en WP) , kreeg ik ook een flow error.
Nu heb ik de pomp op dynamisch staan, ik zal tzt duo bedrijf nogmaals proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Appie Heijn schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:04:
@hansdegit
hans verwarmt de boiler met de ELGA en vervolgens wordt de warmte in het cv circuit gebruikt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@BarryH
Dan heeft Hans waarschijnlijk het eerste stukje van de betreffende post van mij over het hoofd gezien
Appie Heijn schreef op zondag 27 december 2015 @ 15:17:
Afhankelijk van de ruimte die je hebt kunt je een separaat buffervat met 1 of meerdere warmte wisselaren gebruiken. Ik zou met een WP de hele inhoud verwarmen en vervolgens je CV circuit door de warmtewisselaar laten lopen. Dan kan je prima een Evohome systeem gebruiken. Mooi Grundfoss alpha pompje voor de circulatie... wie doet je wat :) Als je gas backup wenst te houden zet je ook de gasketel in hetzelfde circuit als de WP.
Uiteraard kun je er ook voor kiezen om niet de volledige boiler inhoud door de WP te laten stromen, maar het vat opwarmen dmv een warmte wisselaar(spiraal).

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 27-12-2015 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@flow(errors): allemaal onzin, echt waar.

Als alleen de badkamer vraagt (1 radiator en 1 vloerverwarminkje) start de Elga na 3m15s (zo lang duurt het voordat een zone open is). Elgaatje verwarmt dat circuit en moduleert keurig terug. Als de woonkamer in de tussentijd ook warmte gaat vragen, opent dat circuit en heb ik een extra plas water te verwarmen.

Als er niets vraagt, heb ik als het goed is geen flow. En als het niet goed is heb ik een bypass om die flow op te vangen.

Het punt wat Appie probeerde te maken was (correct me if I'm wrong) : de Elga doet het voor geen meter als je iets van een zoneregeling hebt. Da's echt de grootste kolder. Ook wanneer je overal (behalve in de referentieruimte) radiatorthermostaatkranen hebt, fungeert het systeem als een zonnetje. Dús ook met een zoneregeling.

Als ik nu al mijn logica van de muur af ruk en vertrouw op de OR logica van mijn zonekast zal het systeem nog steeds zonder flowproblemen functioneren. Het enige flowprobleem hier in huize De Git is dat de ketelpomp de Elga van het circuit drukt. Vandaar mijn regeling die er voor zorgt dat er altijd maar één verwarmingstoestel tegelijktertijd actief is.

Maar misschien begrijp ik helemaal niet waar dit over gaat en praten we langs elkaar heen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb ook 0,0 flowproblemen. Ik kan zowel de CV als de ELGA full laten draaien zonder enig probleem.

Een zoneregeling in huis lijkt me hier ook ooit nog eens fantastisch.( of in een nieuw huis :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
koevlaas2 schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:38:
[...]

Ik kon bij de Michl het verwarmingselement helemaal elimineren via het menu, vandaar dat ie nu op een 16A zekering zit. Wel is het zo dat de zekering vrij warm word ondanks de slechts 1600 Wac gemiddeld opgenomen vermogen.
Ik wil juist het verwarmingselement gebruiken voor het opstoken van de boiler om zo nu en dan de bacteriën te lijf te gaan, dan kan ik het gas laten afsluiten denk ik. Als bij jouw de zekering warm wordt is een zekering van 30A misschien wel aan te raden, maar ik denk dat een enkele kabel wel moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik had nog een gek idee:

Wat nu als ik een L/W warmtepomp op de onderste spiraal aansluit. Op dagen zoals vandaag doet de zonneboiler niets maar is het wel 12 graden buiten. Ik zou dan met een aparte L/W warmtepomp de hele boiler naar 50+ kunnen brengen.

Zou zelfs misschien met een monoblok kunnen. Vraag is alleen of de warmtewisselaar in een L/W warmtepomp tegen glycol kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Kan ook met je Elga! Dat idee leeft al heel lang hier, maar ik weet nog niet exact hoe eea te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-10 19:46
mkleinman schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:30:
Ik had nog een gek idee:

Wat nu als ik een L/W warmtepomp op de onderste spiraal aansluit. Op dagen zoals vandaag doet de zonneboiler niets maar is het wel 12 graden buiten. Ik zou dan met een aparte L/W warmtepomp de hele boiler naar 50+ kunnen brengen.

Zou zelfs misschien met een monoblok kunnen. Vraag is alleen of de warmtewisselaar in een L/W warmtepomp tegen glycol kan?
Heb je die warmte dan nodig? Hoe hoger de temperatuur in het vat, hoe hoger de stilstandsverliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris Jasper schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:34:
[...]

Ik wil juist het verwarmingselement gebruiken voor het opstoken van de boiler om zo nu en dan de bacteriën te lijf te gaan, dan kan ik het gas laten afsluiten denk ik. Als bij jouw de zekering warm wordt is een zekering van 30A misschien wel aan te raden, maar ik denk dat een enkele kabel wel moet kunnen.
Ik gebruik de optie voor verwarmen van een boiler momenteel niet, het element kan hiervoor wel worden gebruikt.
Zit zelf na te denken over een lemet cv-boiler welke een eigen verwarmingselement heeft.

30A mag ik niet in de meterkast hebben van de NEN1010, dat doe ik dus ook niet.
Mijn 3x2,5mm2 wp aanvoerkabel word trouwens ook lauw, beetje hetzelfde verhaal als de zekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 27 december 2015 @ 22:10:

Een zoneregeling in huis lijkt me hier ook ooit nog eens fantastisch.( of in een nieuw huis :) ).
Liefst een zelfbouw vrijstaand huis met groot dak op het zuiden ?
En een grote tuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hansdegit schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:05:
Kan ook met je Elga! Dat idee leeft al heel lang hier, maar ik weet nog niet exact hoe eea te realiseren.
ik zit hier ook aan te denken maar grootste manco is dat je Elga niet "handmatig" aan kan zetten.

In mijn hoofd stel ik het me als volgt voor:

Elga aan obv thermosstaat:
-cv wordt warm en verwarmt huis

Elga aan op trigger van gebruiker:
-cv circuit wordt gepasseerd en boiler wordt verwarmd tot bijv 40 graden

hiervoor heb je dus 2 circuits nodig vanuit de elga met 3 weg schakelaar die je electronisch kan sturen en boiler met spiraal. echter hoe krijg ik elga zover dat hij aanspringt op mijn verzoek (bijv obv domotica elke avond om 03:00 gedurende de wintermaanden)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
.....

[ Voor 95% gewijzigd door koevlaas2 op 28-12-2015 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
develdonk schreef op maandag 28 december 2015 @ 10:36:
[...]
ik zit hier ook aan te denken maar grootste manco is dat je Elga niet "handmatig" aan kan zetten.
[...]
Dat probleem heb ik niet, want er zit een OpenTherm gateway aan mijn Netduino.

Nee, de Elga zou hier dan voor zon moeten spelen. Glycol warmt op, zonnecontroller zou dan zijn pomp moeten starten. Maarrrr, de sensor voor die controller zit in de collector, dus daar moet ik allerlei trucjes voor gaan toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
hansdegit schreef op zondag 27 december 2015 @ 21:05:
@flow(errors): allemaal onzin, echt waar.

Het punt wat Appie probeerde te maken was (correct me if I'm wrong) : de Elga doet het voor geen meter als je iets van een zoneregeling hebt. Da's echt de grootste kolder. Ook wanneer je overal (behalve in de referentieruimte) radiatorthermostaatkranen hebt, fungeert het systeem als een zonnetje. Dús ook met een zoneregeling.

Maar misschien begrijp ik helemaal niet waar dit over gaat en praten we langs elkaar heen.
Nou een punt probeer ik zowieso niet te maken aangezien ik geen WP in huis heb en ook zeer zeker niet tegen WP's ben :) Ik lees echter ook veel op de Duits forum mee en die hebben het doorgaans over de 5kW Panasonic mono icm flow problemen. Wellicht moduleert die WP minder dan de Elga. Ik ging er gemakshalve even vanuit dat ook de Elga dit wel zou hebben (fout 8)7 ) vandaar mijn sceptische bericht over WP icm zoneregeling.

Is voor mij wel weer een belangrijk + punt voor de Elga in deze omdat ik tot voor kort een Evohome systeem had maar heb verkocht na aanschaf van de Q-Solar. Soms mis ik het wel eens een beetje.

Badkamer hele dag lekker warm met de vakantie's is niet zo gek, maar op dagen dat wij aan het werk zijn wil ik alleen de vloer een beetje warm houden en niet de rest van de vertrekken. Vooral die Evohome Wifi lijkt mij prachtig. Zodra ik m'n route heb gehad en nog een uurtje voor de boeg heb, gooi ik via de app even de thermostaatkraan open en de nog aan te schaffen WP zorgt ervoor dat ook het kantoor lekker warm is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
jerh schreef op maandag 28 december 2015 @ 08:47:
[...]

Heb je die warmte dan nodig? Hoe hoger de temperatuur in het vat, hoe hoger de stilstandsverliezen.
Als ik een systeem heb om de hottop van de boiler richting de 50 graden kan krijgen dan heb ik de laatste schakel om van het gas af te gaan.
koevlaas2 schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:25:
[...]

Liefst een zelfbouw vrijstaand huis met groot dak op het zuiden ?
En een grote tuin :)
Precies :). En lees zelfbouw als passiefhuis met Rc = 10 of meer.

[ Voor 28% gewijzigd door mkleinman op 28-12-2015 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:18:
[...]

Als ik een systeem heb om de hottop van de boiler richting de 50 graden kan krijgen dan heb ik de laatste schakel om van het gas af te gaan.

[...]

Precies :). En lees zelfbouw als passiefhuis met Rc = 10 of meer.
Ik taxeerde je op RC=6, ik dacht weer te klein-man
Zijn er een beetje grote kavels te koop zo rond je woonplaats ? En schappelijk geprijsd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:28:
[...]

Ik taxeerde je op RC=6, ik dacht weer te klein-man
Zijn er een beetje grote kavels te koop zo rond je woonplaats ? En schappelijk geprijsd.
8) Gesteld we zouden verhuizen dan wel een huis wat toekomstbestendig is. Dus geen EPC 0,4 of 0,2 maar gewoon meteen een huis waar je met een fohn het hele huis kan verwarmen.

Er zijn wel kavels te koop alleen ik heb het geld er (nog) niet voor over.

Misschien als we de staatsloterij winnen de 31e :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:34:
[...]

8) Gesteld we zouden verhuizen dan wel een huis wat toekomstbestendig is. Dus geen EPC 0,4 of 0,2 maar gewoon meteen een huis waar je met een fohn het hele huis kan verwarmen.

Er zijn wel kavels te koop alleen ik heb het geld er (nog) niet voor over.

Misschien als we de staatsloterij winnen de 31e :)
Offtopic: Gesteld bij jou is daadwerkelijk in overweging/onderzoek.
Succes ermee en het zou mooi zijn als je je droomlocatie weet te bemachtigen.

Als hier de tent afbrand/ontploft doen we 'm effe opnieuw met RC > 6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:53:
[...]

Offtopic: Gesteld bij jou is daadwerkelijk in overweging/onderzoek.
Succes ermee en het zou mooi zijn als je je droomlocatie weet te bemachtigen.

Als hier de tent afbrand/ontploft doen we 'm effe opnieuw met RC > 6
Toevallig wel over gehad afgelopen week, alleen wil ik voorlopig echt niet verhuizen. Zitten hier meer dan prima in ons doorzonwoninkje uit 1978 die officieel zo lek is als een mandje ;)

Intussen doet de ELGA het nog steeds fantastisch hier. Alhoewel die nu werkeloos is nu de zon via de zuidpui het aangenaam houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hansdegit schreef op maandag 28 december 2015 @ 11:36:
[...]

Dat probleem heb ik niet, want er zit een OpenTherm gateway aan mijn Netduino.

Nee, de Elga zou hier dan voor zon moeten spelen. Glycol warmt op, zonnecontroller zou dan zijn pomp moeten starten. Maarrrr, de sensor voor die controller zit in de collector, dus daar moet ik allerlei trucjes voor gaan toepassen.
Kun je dit eens verder uitleggen? gebruik jij de honeywell niet maar:

netduino -> opentherm gateway -> elga? kan dit?

input van de elga is toch altijd honeywell dacht ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 28 december 2015 @ 13:09:
[...]

Toevallig wel over gehad afgelopen week, alleen wil ik voorlopig echt niet verhuizen. Zitten hier meer dan prima in ons doorzonwoninkje uit 1978 die officieel zo lek is als een mandje ;)

Intussen doet de ELGA het nog steeds fantastisch hier. Alhoewel die nu werkeloos is nu de zon via de zuidpui het aangenaam houdt.
Wij zitten op het noorden van een rij van 3 huizen, de zon hebben we nu niet zoveel aan.
Verder gaat het hier net zo goed als bij jou, zoals je uit de cijfers hebt kunnen vernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

mkleinman schreef op zondag 27 december 2015 @ 23:30:
Wat is nu eigenlijk de temperatuur in de boiler (aangezien de cv leiding er door loopt)?
Is het nu geen 40* C in de top van de boiler? Een paar graden erbij verwarmen is zelfs met een simpel verwarmingselement nog goed te doen...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

mkleinman schreef op maandag 28 december 2015 @ 12:18:
[...]

Ik zit naar diverse oplossingen te kijken, ik heb geen enorme boiler nodig.
Nibe heeft de F130 wp die de ventilatieafvoer gebruikt.
Zo te zien kan je hem los krijgen zonder boiler.
Nu nog een betere prijs, want bijna €3K voor tapwater gaat me toch te ver ;w
Voor dat geld kan ik heel erg lang een standaard boiler elektrisch verwarmen :z

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
hansdegit schreef op maandag 28 december 2015 @ 00:05:
Ik heb ook een regelvraag wat betreft de Elga. Ik wil zelf de buitentemperatuur bepalen waarbij de Elga uitschakelt. Met een Fox temperatuur regelaar (45 Eur) kan ik potentiaal vrij schakelen. Er is al eerder aan de orde geweest om hiervoor de NTC sensor aanvoer te onderbreken. Elga stopt gaat in storing. De vraag is of Elga weer automatisch bij komt als de verbinding weer wordt gemaakt.
Of zijn er andere manieren om Elga aan uit te regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:33
Tomexergie schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:18:
[...]

Ik heb ook een regelvraag wat betreft de Elga. Ik wil zelf de buitentemperatuur bepalen waarbij de Elga uitschakelt. Met een Fox temperatuur regelaar (45 Eur) kan ik potentiaal vrij schakelen. Er is al eerder aan de orde geweest om hiervoor de NTC sensor aanvoer te onderbreken. Elga stopt gaat in storing. De vraag is of Elga weer automatisch bij komt als de verbinding weer wordt gemaakt.
Kan je geen weerstand in serie met de NTC zetten en zo de ELGA voor de gek houden? Weerstandje kan je dan overbruggen met je potentiaalvrije contact en dan meet de ELGA plotseling weer de echte buitentemperatuur en kan dan uitschakelen. Deze zelfde truuk haal ik uit met mijn aan/uit warmtepomp. Daar zit een thermostaat regeling in, die een boiler oid op temperatuur kan brengen/houden. Met de extra weerstand doe ik net of de gewenste temperatuur is bereikt.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

61kwh vanaf 19e t/m 26e. Verwacht van 11 - 12 t/m 31 -12 ong 180kwh af te fikken.

Let wel: incl verwarmen 300ltr op 52C ( 2 maal daags een run ) , 1 maal anti legionella per 15 dagen en temp gemiddeld op 20,5 oplopend gedurende de dag naar 21.5 graden.

Ik vind dat acceptabel verbruik voor een gezin van 6-7 personen, zonder in te leveren op comfort.
De stadsverwarming unit is werkloos tot nu toe. Het gaat kouder worden, ik ben benieuwd wat het verbruik en aantal draaiuren gaat worden.

Ik weet dat het appels met appeltjes vergelijken is, maar ik hoor graag het stroomverbruik van de overige wp's en elga's gedurende de koudere periode's.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Tomexergie schreef op maandag 28 december 2015 @ 19:18:
[...]

Digi ingang op de Honeywell thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
crazyharrie schreef op maandag 28 december 2015 @ 22:21:
[...]
Let wel: incl verwarmen 300ltr op 52C ( 2 maal daags een run ) , 1 maal anti legionella per 15 dagen en temp gemiddeld op 20,5 oplopend gedurende de dag naar 21.5 graden.
Die 52gr is dat alleen je SWW of is dit ook je aanvoertemp voor CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:06:
[...]

52C is sww temp de aanvoertemp cv met buitentemp van 11C-14C rond de 28C-30C.
Als de buitentemp daalt gaat de stooklijn mee, tenminste daar moet ik mee experimenteren/leren.
Moer het wel eerst kouder worden....

even ter illustratie:

flowtemperatuur, de pieken zijn sww:
Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/flow%2028-12-2015.jpeg

cv aanvoer ( vloer ) de piek is restje sww aanvoer door de leiding naar cv.
Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/28-12-2015.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door crazyharrie op 28-12-2015 23:35 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
koevlaas2 schreef op maandag 28 december 2015 @ 09:05:
[...]

Ik gebruik de optie voor verwarmen van een boiler momenteel niet, het element kan hiervoor wel worden gebruikt.
Zit zelf na te denken over een lemet cv-boiler welke een eigen verwarmingselement heeft.

30A mag ik niet in de meterkast hebben van de NEN1010, dat doe ik dus ook niet.
Mijn 3x2,5mm2 wp aanvoerkabel word trouwens ook lauw, beetje hetzelfde verhaal als de zekering.
Ik ken de NEN1010 niet , ik heb hem nooit kunnen inzien want je moet hem aanschaffen en waarom zou ik dat als particulier doen. Het zou wel leuk zijn als jij kon vertellen wat er in de meterkast mag zitten. Het zal wel van de hoofdzekering afhangen denk ik. Omdat ik elektrisch kook heb ik een hoofdzekering van 50A dat is twintig jaar geleden gebeurd. Dat van die zekering heb ik niet zo lang geleden aan de netbeheerder gevraagd en ik hoop dat de dame mij een juist antwoord heeft gegeven. Want zelf kijken gaat nu eenmaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Bij mijn beste weten is de NEN1010 een leidraad.
Advies is met faktor 1.6 de zekeringen te plaatsen, met inachtneming van de dikte van de kabels.

Ikzelf heb de compressor op 20A geïnstalleerd, de binnenunit met 2kw element op 16A, en het boiler element (3kw)op 16A.Alle bedrading 4mm2. Ik had weinig keus aangezien ik 3 maal 25A net zekeringen bezit.

Navraag bij een elektricien leerde mij dat de 20A mag indien het een directe aansluiting betrof naar een apparaat en de juiste bedrading wordt toegepast. 4mm2 in dit geval.

Geen warme zekeringen en bedrading hier.

[ Voor 9% gewijzigd door crazyharrie op 28-12-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-10 22:57
Ook al eens eerder gepost,

Tijdens een bezoek hier van een techneco monteur ,wist hij mij tevertellen dat in groningen er een x aantal huizen zijn uitgerust met in samenwerking van div.instanties van een Elga in een smartgrid setup. De elgas zijn uitgerust met andere software om een boilervat te verwarmen. Dit wordt in deze woningen gedaan met een boilervat van 1000 Ltr. Hier zitten ook zonnecollectoren op. Is er in de smartgrid stroom over dan worden er apparaten ingeschakeld, wasmachines e.d. Ook de Elga is hier in mee genomen.

Over zijn schouder mee kijkend zijn er intern toch nog wel veel parameters te wijzigen, bijv.nalooptijd externe pomp, de 4 graden grens ( die je ook wel op een andere temp.kan zetten) en het inschakelmoment van de cv ketel. Jammer maar helaas zijn/is dit niet toegankelijk voor tweakers, ;(

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
crazyharrie schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:51:
Advies is met faktor 1.6 de zekeringen te plaatsen, met inachtneming van de dikte van de kabels.

Ikzelf heb de compressor op 20A geïnstalleerd, de binnenunit met 2kw element op 16A, en het boiler element (3kw)op 16A.Alle bedrading 4mm2. Ik had weinig keus aangezien ik 3 maal 25A net zekeringen bezit.

Navraag bij een elektricien leerde mij dat de 20A mag indien het een directe aansluiting betrof naar een apparaat en de juiste bedrading wordt toegepast. 4mm2 in dit geval.

factor 1,6 kan ik bevestigen en klopt. en ik heb hetzelfde gedaan als hierboven. Zonnecellen zitten rechtstreeks op een 20A zekering die vervolgens achter één van de 3x25A zekering zit van het nutsbedrijf. Tevens bedraad met 3x 4mm2. Als je nen1010 volgt is de max een 16A zekering.

aanvullend: geen idee of je hier ook een kabel aan mag hangen met 4mm2, kabel kan immers moeilijker zijn warmte kwijt en weet niet of dit wel mag... ik zou altijd voor pijp met losse aders gaan in dat geval.

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 29-12-2015 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:05:
[...]

factor 1,6 kan ik bevestigen en klopt. en ik heb hetzelfde gedaan als hierboven. Zonnecellen zitten rechtstreeks op een 20A zekering die vervolgens achter één van de 3x25A zekering zit van het nutsbedrijf. Tevens bedraad met 3x 4mm2. Als je nen1010 volgt is de max een 16A zekering.

aanvullend: geen idee of je hier ook een kabel aan mag hangen met 4mm2, kabel kan immers moeilijker zijn warmte kwijt en weet niet of dit wel mag... ik zou altijd voor pijp met losse aders gaan in dat geval.
Klinkt misschien gek, maar een solide kabel mag meer A hebben dan losse draden.
Op internet circuleren tabellen waar dit uit blijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Joris Jasper schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:42:
[...]

Ik ken de NEN1010 niet , ik heb hem nooit kunnen inzien want je moet hem aanschaffen en waarom zou ik dat als particulier doen. Het zou wel leuk zijn als jij kon vertellen wat er in de meterkast mag zitten. Het zal wel van de hoofdzekering afhangen denk ik. Omdat ik elektrisch kook heb ik een hoofdzekering van 50A dat is twintig jaar geleden gebeurd. Dat van die zekering heb ik niet zo lang geleden aan de netbeheerder gevraagd en ik hoop dat de dame mij een juist antwoord heeft gegeven. Want zelf kijken gaat nu eenmaal niet.
50 A hoofdzekering is geen standaard waarde. De meeste huizen hebben een 6 mm2 aanvoerkabel welke maximaal met 40A gezekerd mag worden.
3x25A of 3x35A loopt overigens door dezelfde 6mm2 kabel. Ik heb alles laatst uitgezocht ivm mogelijke overgang naar 3x25A
Verder weet ik best veel vwb wat mag en wat niet, dus vraag maar raak.

In hoofdlijnen:

220v enkelfase meterkast:

- maximaal 12 groepen, max 4 groepen per aardlek
- Hoofdschakelaar verplicht.
- Aarde verplicht in nieuwe installaties

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 29-12-2015 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 08:52:
[...]

Klinkt misschien gek, maar een solide kabel mag meer A hebben dan losse draden.
Op internet circuleren tabellen waar dit uit blijkt.
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de ader bestaat uit losse kernen (flexibel) of een vaste kern (stug). Stroom heeft de neiging aan de buitenkant van een kern te geleiden waardoor een ader met losse kernen meer stroom aankan dan een vaste kern. Dit staat m.i. (voor zover ik me de lessen kan herinneren) los van het trekken van losse draden (met flexibele kern) of het trekken van een kabel. Ik denk dat we heel goed moeten oppassen hoe we hier dingen verwoorden en wat we bedoelen voordat er ongelukken gebeuren.... En als je al flexibele kern gaat gebruiken dan gebruik je altijd kabelschoentjes in de meterkast!!!

Als iemand/koevlaas2 hier op aan wil vullen/ontkrachten/bevestigen/verduidelijken gezien ik al een behoorlijk tijd uit de banken ben en inmiddels in een andere sector werk dan feel free!

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 29-12-2015 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 09:12:
[...]

Ik neem aan dat je hiermee bedoelt dat de ader bestaat uit losse kernen (flexibel) of een vaste kern (stug). Stroom heeft de neiging aan de buitenkant van een kern te geleiden waardoor een ader met losse kernen meer stroom aankan dan een vaste kern. Dit staat m.i. (voor zover ik me de lessen kan herinneren) los van het trekken van losse draden (met flexibele kern) of het trekken van een kabel. Ik denk dat we heel goed moeten oppassen hoe we hier dingen verwoorden en wat we bedoelen voordat er ongelukken gebeuren.... En als je al flexibele kern gaat gebruiken dan gebruik je altijd kabelschoentjes in de meterkast!!!

Als iemand/koevlaas2 hier op aan wil vullen/ontkrachten/bevestigen/verduidelijken gezien ik al een behoorlijk tijd uit de banken ben en inmiddels in een andere sector werk dan feel free!
Ik spreek over een kabel met de 3x2,5mm2 erin (grijze kabel), deze hebben een vaste kern.
Losse kernen worden over het algemeen niet gebruikt in huisinstallaties.
Het klopt dat een deel van de kern geen stroom geleid, hiervoor zijn op internet tabellen te vinden. Hoe dikker de draad hoe groter het niet geleidende gebied.

Edit: Als je de solide draden uit de grijze mantel haalt mag er dus minder stroom doorheen.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 29-12-2015 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
vanderv schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 03:47:
Ook al eens eerder gepost,

Tijdens een bezoek hier van een techneco monteur ,wist hij mij tevertellen dat in groningen er een x aantal huizen zijn uitgerust met in samenwerking van div.instanties van een Elga in een smartgrid setup. De elgas zijn uitgerust met andere software om een boilervat te verwarmen. Dit wordt in deze woningen gedaan met een boilervat van 1000 Ltr. Hier zitten ook zonnecollectoren op. Is er in de smartgrid stroom over dan worden er apparaten ingeschakeld, wasmachines e.d. Ook de Elga is hier in mee genomen.

Over zijn schouder mee kijkend zijn er intern toch nog wel veel parameters te wijzigen, bijv.nalooptijd externe pomp, de 4 graden grens ( die je ook wel op een andere temp.kan zetten) en het inschakelmoment van de cv ketel. Jammer maar helaas zijn/is dit niet toegankelijk voor tweakers, ;(
Tja, had ik dan toch nog moeten wachten met de aanschaf?

Er mag op dit forum ook best wat negatiefs over Elga worden gecommuniceerd:
Ik heb het gas even afgesloten voor lekkage controle. Elga en HR in storing daarna. HR gereset en doet het weer. Maar Elga moest ik weer bij de les krijgen door stekker er uit/in. Erg primitief. Daarna regeling van streek. Ook binnen 0,5 C van set-point blijft de HR bij staan.

Het idee achter de zeer eenvoudige bediening van Elga is natuurlijk dat gebruikers de zaak niet kunnen verstoren door aan de regeling te gaan prutsen. De praktijk is dat daardoor veel mogelijkheden wegvallen en je er voor ieder wissewasje de installateur bij moet halen volgens de handleiding van ELGA. Voor mijn alpha buren niet echt een geschikt apparaat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

crazyharrie schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:51:

kijk, dat meende ik ook, dat je 20A onder een 25A mag zetten (heb er 2 van 20A in de meterkast met 25A hoofd zekereing)

ik had afgelopen week hel internet af gezocht, en zag overal inderdaad staan dat alleen 16A onder 25A mocht, en begon al ongerust te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Selectiviteit is niet verplicht in de meterkast.
Als je de kabeldiameter er op aanpast kun je zelfs rechtstreeks vanaf de hoofdzekering.
Nadeel is wel als hij er doorgaat moet de netbeheerder langskomen in geval je nog een smeltpatroon als hoofdzekering hebt.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
SpeksteenWP schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 10:34:
Selectiviteit is niet verplicht in de meterkast.
Als je de kabeldiameter er op aanpast kun je zelfs rechtstreeks vanaf de hoofdzekering.
Nadeel is wel als hij er doorgaat moet de netbeheerder langskomen in geval je nog een smeltpatroon als hoofdzekering hebt.
Als je 25A hoofd secundair afzekerd met 20A loop je het risico dat de 25A ook doorbrand bij kortsluiting.
Liever 25A max. afzekeren met 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Mee eens maar is niet verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

koevlaas2 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 11:05:
[...]

Als je 25A hoofd secundair afzekerd met 20A loop je het risico dat de 25A ook doorbrand bij kortsluiting.
Liever 25A max. afzekeren met 16A.
Vroeger was dat iets waar je rekening mee moest houden want de hoofdzekering kon je zelf niet vervangen.
Tegenwoording worden de hoofdzekeringen uitgevoerd met automaten die je zelf kunt resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Carbon schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:05:
[...]

Vroeger was dat iets waar je rekening mee moest houden want de hoofdzekering kon je zelf niet vervangen.
Tegenwoording worden de hoofdzekeringen uitgevoerd met automaten die je zelf kunt resetten.
Bij mij niet, is nog een smeltzekering achter een verzegelde afsluitkap.

De buren vroegen mij laatst om 10A diazed zekeringen, de groepenkast is van 1980 :)

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 29-12-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@tomexergie

Als de Elga de ketel inschakeld, blijft de ketel actief totdat de setpoint is gehaald.

Ik ben nog steeds van mening dat een Elga zeer zeker wel in de standaard setup in veel woningen in het najaar en voorjaar veel gas kan besparen. Gewoon werken met 1 thermostaat en de ketel aan laten sturen door de Elga. Of het dan qua tvt aantrekkelijk is,dat betwijfel ik. Met subsidie kan het zeker wel.

@develdonk

O.a. hier bij mijzelf (opslagloods) de complete installatie zelf aangelegd, tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar Ymvk-mb (moeilijk brandbaar). De meerprijs is mij het zeker waard dat de kabel langer en zwaarder belast mag worden.

[ Voor 30% gewijzigd door vanderv op 29-12-2015 14:13 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
mkleinman schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 19:59:
Ik heb hier de eerste indicatie binnen om december 2014 en 2015 met elkaar te vergelijken. In 2014 kon ik met de ELGA het boilervat nog niet verwarmen. Dat kan ik nu wel. In heel 2014 en 2015 heeft de CV ketel niet gedraaid voor de verwarming.

In 2014 had ik 23,6m3 gasverbruik. De prognose voor 2015 is 13,5m3.

Dus door de boiler heen met de ELGA scheelt dus 10m3 gas, opgewekt door de warmtepomp. Dat noem ik aanzienlijk!
kan iemand mij uitleggen hoe deze setup nu werkt? Bijvoorbeeld, onze ZB heeft geen spiralen meer over. Retour CV gaat door de ZB, ik heb geen hottop, gewoon een 350 liter boiler met solar circuit, gevuld met tapwater, en retour CV dus erdoorheen.

stel er wordt een WP toegevoegd zoals bij mkleinman (volgens mij tot nu toe zelfde setup als mkleinman), hoe lukt het je dan om de boiler te verwarmen?

of heb jij mkleinman, je ZB gevuld met CV water?
Gasschuif schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 17:29:
[...]

Hier in huize Gasschuif douchen we al 1,5 jaar op een 30 L boiler op 70 C met 650 W watt element
Laad via plugwise vanaf 11.00 h zodat de PV direct aan de boiler levert.
https://www.warmteservice...rmtijd-4%3A28)/p/18253705
[afbeelding]

Gebruikt c.a. 400 kWh op jaarbasis, en is goed ingepakt om de stilstand verliezen in te dammen, nu 16 W.
Vlak bij de douche, in 2 seconden heet water in de badkamer. Duurde vroeger 10 L koud water vanaf de ketel
Ik heb met een restrictieplaatje met een gat van 2,5 mm (in de uitgang van de mengkraan) de volle douche flow zwaar terug geknepen tot c.a. 3 l/min Met een zeg c.a 60L van 40 C is dat voldoende voor ons beide.
Zo niet, pak dan 50 of 80 L voorraad.

Net voor de douchekop heb ik een Amfiro a1 gemonteerd, een slimme flowmeter, heb ik jaren te laat gedaan, jaarverbruik water nu c.a. 57 m3, komend vanaf 85 m3/jaar

Omdat hier 3 L/L WP's draaien was dit de enigste optie. Het dak ligt vol :) Hier al een jaar gasloos.

oftopic, hier ook 35A een fase, met de 3 WP's en 7,2 kW inductie geen enkel probleem, draait al dik 2 jaar zo.
ik heb voor het zelfde doel onlangs een 50 liter e-boilertje aangeschaft met 1200 watt element. Ik zal hem instellen op ook ongeveer 60-70 graden. afhankelijk van hoe de ervaring is met de lengte van douchen. onze douche doet ongeveer 8 l/m en we douchen rond de 38-40 graden. De e-boiler komt na de ZB, legionella preventie kost zo een stuk minder kW dan de 350 liter elke week op temperatuur brengen. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 09:04
Appie Heijn schreef op maandag 28 december 2015 @ 23:06:
[...]

Wat is je reden voor 52 graden? Waarom geen 45 of 55? Heb je ook al kunnen meten over langere tijd wat het scheelt in verbruik? (tussen de verschillende hoge temperaturen)

[ Voor 6% gewijzigd door alberthakvoort op 29-12-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@fabstar

Onze zb heeft 2 spiralen,1 onderin voor de heatpipes/zonne collectoren en 1 op ong.2/3 bovenin.

De bovenste spiraal sluit je gewoon aan als een radiaor,dus parallel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Volgens mindergas;

2009/2010 1918m3
2010/2011 1729m3
2011/2012. 1557m3
2012/2013. 1808m3
Elga geplaatst
2013/2014. 328m3
2014/2015. 299m3
Prognose mindergas 2015/2016. 110m3

Woning gebouwd in 2008, 750m3 inhoud,vrijstaand

[ Voor 11% gewijzigd door vanderv op 29-12-2015 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vanderv schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:31:
Volgens mindergas;

2009/2010 1918m3
2010/2011 1729m3
2011/2012. 1557m3
2012/2013. 1808m3
Elga geplaatst
2013/2014. 328m3
2014/2015. 299m3
Prognose mindergas 2015/2016. 110m3

Woning gebouwd in 2008, 750m3 inhoud,vrijstaand
Hoeveel kwh heeft dit gekost per jaar ? HR62 doet zijn naam eer aan denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
fabstar81 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:11:
[...]

kan iemand mij uitleggen hoe deze setup nu werkt? Bijvoorbeeld, onze ZB heeft geen spiralen meer over. Retour CV gaat door de ZB, ik heb geen hottop, gewoon een 350 liter boiler met solar circuit, gevuld met tapwater, en retour CV dus erdoorheen.

stel er wordt een WP toegevoegd zoals bij mkleinman (volgens mij tot nu toe zelfde setup als mkleinman), hoe lukt het je dan om de boiler te verwarmen?

of heb jij mkleinman, je ZB gevuld met CV water?
Mijn boilervat is gevuld met sanitair water. De 2e spiraal ( halverwege ) zit aangesloten op mijn CV circuit. Komt er dus kort op neer dat mijn boilervat aangesloten zit als een radiator.

Is mijn boilervat warmer dan verwarm ik mijn huis ermee, is mijn boilervat kouder dan verwarmd mijn ELGA het boilervat.

Thats all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
eigenlijk dus hetzelfde als hoe het hier werkt, alleen is dat nu geldig voor de CV-ketel. zet ik daar een WP tussen, dan neemt ie diezelfde functie over van de CV-ketel.

nu snap ik het :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
vanderv schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:06:
@tomexergie

Als de Elga de ketel inschakeld, blijft de ketel actief totdat de setpoint is gehaald.

Ik ben nog steeds van mening dat een Elga zeer zeker wel in de standaard setup in veel woningen in het najaar en voorjaar veel gas kan besparen. Gewoon werken met 1 thermostaat en de ketel aan laten sturen door de Elga. Of het dan qua tvt aantrekkelijk is,dat betwijfel ik. Met subsidie kan het zeker wel.

@develdonk

O.a. hier bij mijzelf (opslagloods) de complete installatie zelf aangelegd, tegenwoordig gebruik ik alleen nog maar Ymvk-mb (moeilijk brandbaar). De meerprijs is mij het zeker waard dat de kabel langer en zwaarder belast mag worden.
Ymvk eens; maar niet in de woning zelf, daar trek ik zelf gewoon 2,5 of 4mm met vaste kern van onze donne ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vin293 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:53:
Vincent was de naam, ik vond de rondleiding ook zeer interessant bij Martin.
En wat betreft de zwembad warmtepomp, ik heb Rol-Co een beetje gevolgd op dit forum en dacht wat een goed idee, dat ga ik ook maken.
Ik heb dus gisteren op Marktplaats een zwembad warmtepomp gekocht voor 150 euro en ga hem nu geschikt maken voor mijn boiler waar de vloerverwarming op draait.
Als ik het project klaar heb, zal ik wat foto's plaatsen.
Heb je de pomp al in productie Vincent ?
Ben wel benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vin293
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-10-2023
Nee nog niet mee bezig geweest erg druk met andere dingen helaas.
Als ik er mee aan het werk ga post ik het hier.
koevlaas2 schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 15:59:
[...]

Heb je de pomp al in productie Vincent ?
Ben wel benieuwd naar de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 14:17:
[...]

Wat is je reden voor 52 graden? Waarom geen 45 of 55? Heb je ook al kunnen meten over langere tijd wat het scheelt in verbruik? (tussen de verschillende hoge temperaturen)
instelling op 52C zorgt ervoor dat in ECO stand het vermogen net onder de 2800w blijft ( bij mijn model ).
De opwarmtijd is ong 20 a 25 minuten en verbruik is dan het minst. In ieder geval bij de huidige buitentemp van 8-12c werkt dit voor mij.

Ik had je al gemeld dat ik de compressor op 3900w wist te krijgen met opwarmen, dat deed ik met 60c en NORM mode instelling, verbruik is 1,5 maal zoveel.heeft geen nut voor mij. Lager dan 50 graden heb ik tekort douchewater in de ochtend voor de warmwaterrun van 11:00, en vind mijn vrouw niet handig ivm afspoelen vaat. Slechte WAF..

Ik wacht de koudere periode af, kijk of dit verhaal dan nog opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@crazyharrie
Ah duidelijk! Wel mooi dat het kan met je WP(dergelijk hoge temp bedoel ik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
T.a.v. selectiviteit tussen eindbeveiliging en voorbeveiliging het volgende. Bij smeltveiligheden (die nog wel degelijk ook bij nieuwe installaties in delen van Nederland worden gebruikt) dient de selectiviteit een factor 1,6 te bedragen. Tussen automaten mag dit 1,25x zijn. Dus bij een afgesloten kastje met hoofdzekeringen mag je bij 25A maximaal een 16A groep gebruiken. Bij de variant met automaten mag dit 20A zijn. Dringend advies is je hieraan te houden! Het gaat hierbij om je eigen veiligheid (en ook je aansprakelijkheid bij afbranden van je woning...).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wie schrijft dat voor dan? De NEN1010 eist daarin namelijk niks.

En selectiviteit heeft niks te maken met veiligheid, maar alleen met beschikbaarheid. Ik hou niet van teksten als "afbranden van je woning" zonder dat je kunt onderbouwen waarom mijn huis afbrand als mijn hoofdzekering eruit gaat. Een spanningsloze installatie lijkt mij uitermate veilig, of zie jij dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik overweeg in mijn woning onder en boven een airco te plaatsen met een warmtepomp.
Deze zijn vanaf 800euro verkrijgbaar.

Krijg ik daar vanaf 1Jan 2016 ook subsidie op?
Is een een airco met warmtepomp Lucht-Luchtwarmtepompen?
Bij het RVO.nl staat deze tekst.

Voor welke warmtepompen geldt deze subsidie?
Een warmtepomp komt in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel.
Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp, water-waterwarmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten.
Het verwarmingstoestel heeft een nominaal vermogen van ten hoogste 70 kW.
Het verwarmingstoestel is voorzien van een etiket en een productkaart en technische documentatie.

http://www.rvo.nl/subsidi...sen-aan-warmtepompen-isde

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:19

MrScratch

I am rubber, you are glue

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:20:
Ik overweeg in mijn woning onder en boven een airco te plaatsen met een warmtepomp.
Deze zijn vanaf 800euro verkrijgbaar.

Krijg ik daar vanaf 1Jan 2016 ook subsidie op?
Is een een airco met warmtepomp Lucht-Luchtwarmtepompen?
Bij het RVO.nl staat deze tekst.

Voor welke warmtepompen geldt deze subsidie?
Een warmtepomp komt in aanmerking voor de Investeringssubsidie duurzame energie als deze voldoet aan de volgende voorwaarden:

De warmtepomp is onderdeel van een verwarmingstoestel.
Het verwarmingstoestel is uitgerust met een lucht-waterwarmtepomp, grond-waterwarmtepomp, water-waterwarmtepomp, hybride waterwarmtepomp of warmtepompboiler. Lucht-luchtwarmtepompen zijn uitgesloten.
Het verwarmingstoestel heeft een nominaal vermogen van ten hoogste 70 kW.
Het verwarmingstoestel is voorzien van een etiket en een productkaart en technische documentatie.

http://www.rvo.nl/subsidi...sen-aan-warmtepompen-isde
Een Airco is inderdaad een lucht/lucht-warmtepomp. Het gebruikt lucht om de warmte uit te halen (de 1e lucht) en lucht om de warmte in huis af te geven (de 2e lucht). Een lucht/water-warmtepomp haalt ook de warmte uit de (buiten)lucht, maar geeft deze af binnenshuis via water (het cv-systeem).

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Lucht/lucht warmtepomp valt buiten de subsidie.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeksteenWP op 30-12-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SpeksteenWP schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:29:
Jammer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
SpeksteenWP schreef op woensdag 30 december 2015 @ 12:29:
Even off topic
maar die subsidie betaal jezelf.
Stel je hebt een installatie van 5000 euro en je krijgt 1000 euro subsidie, je betaalt dan 5000* 0,21 % btw = 1050 euro btw ,

Het kost onze minister dus geen cent.

De wel bekende sigaar uit eigen doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De subsidie zou in verhouding toch lager zijn, zeker geen €2000.
De gemiste korting verdien je wel terug door minder verbruik t.o.v. de duurdere warmtepomp met water.
Ik heb er een hele tijd mee gewacht tot de A+++ airco's voor mij betaalbaar werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij willen ieder geval airco dus dan is het toch slim om deze gelijk met een warmtepomp te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had deze op het oog.
Incl snelkoppelingen

https://www.warmteservice...1-kW-80-100-m3/p/90352875

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat was voor mij ook de reden, eerst alleen vanwege het koelen maar nu vooral verwarmen.
Jammer is dat het gas nog niet de deur uit kan omdat ik er mee kook en voor warm water.
Je kan beter in het L/L topic verder gaan denk ik :)
De warmteopbrengst is maar 2,5kW en de cop vind ik ook vrij laag.
Past dat wel bij de grootte van je woning?
Mijn Toshiba levert max 6,3kW warmte!
Voor iets meer geld heb je een A-merk met A+++ ipv A+/A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedy-Andre schreef op woensdag 30 december 2015 @ 13:14:
Dat was voor mij ook de reden, eerst alleen vanwege het koelen maar nu vooral verwarmen.
Jammer is dat het gas nog niet de deur uit kan omdat ik er mee kook en voor warm water.

[...]

Je kan beter in het L/L topic verder gaan denk ik :)
De warmteopbrengst is maar 2,5kW en de cop vind ik ook vrij laag.
Past dat wel bij de grootte van je woning?
Mijn Toshiba levert max 6,3kW warmte!
Voor iets meer geld heb je een A-merk met A+++ ipv A+/A.
Ohh dat is een mooi topic.
Bedankt voor jullie info, ik verhuis daar naar toe :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Energie belasting: Prijs Gas omhoog en stroom naar beneden. Goed voor de WP
http://polderpv.nl/nieuws...ing_trendbreuk_de_cijfers

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

Rol-Co schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:53:
[...]

Maar wel gebruikt aan de kleur te zien, dus ergens uit huizen gesloopt en werking waarschijnlijk onbekent met garantie tot het hek?
Heb je alles aangesloten blijkt hij lek te zijn, ja maar je kan hem omruilen......halve dag weg.
Kortom , risico.
ik ga het risico maar eens lopen.
volgende week haal ik er een op

zie net dat dit niet echt duidelijk is, het ging om deze

http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

[ Voor 21% gewijzigd door hjdekker1 op 30-12-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
64db buitenunit is een hoop lawaai, gaat je je neus kosten als je pech hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostmaas
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@dre: een automaat schakelt veel sneller af dan een smeltveiligheid en dan kan het verschil in belastbaarheid tussen groep en hoofdzekering kleiner zijn. Op de site van Hager is hier aardig wat over te vinden. Ik kon indertijd geen TIARA 20A onderverdeler plaatsen omdat ik geen 20A automaten mag plaatsen op een met 25A smeltveiligheden uitgeruste aansluiting.. ALS je huis afbrand (ook al komt dat niet door de keuze voor een hoger belastbare groep) heb je mogelijk wel wat uit te leggen bij je verzekering. Zo bedoelde ik het dus. Op andere fora zijn over dit topic aardig wat discussies te vinden. Die heb ik indertijd voor mezelf samengevat. Op dit punt helaas niet met een bronvermelding, maar met wat zoeken is dat vast wel terug te vinden. Ik heb zelf de NEN niet zo bij de hand, maar de NEN is ook geen wet.
Pagina: 1 ... 91 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.