Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 90 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.768 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

De Kamstrup meters worden in sv units gebruikt om de jaarrekening op te stellen.
In de mijne ( buiten gebruik nu ) zit de multical 602. Deze hebben meer functies en zijn duurder.
Vandaar mijn vraag of de multical 302 enige soelaas biedt om inzicht te krijgen in verbruik, zal best een chineesje zijn maar is deze geschikt voor onze doeleinden.... een betrouwbare meting?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Ik gebruik hier een 602 en heb nog een 601 liggen die binnenkort tussen "intercooler" gebruikt gaat worden.

De 602 was nieuw, de 601 ligt al een tijd tweedehands op de plank. De 602 kan/mag, volgens de persoon die hem geleverd heeft, gebruikt worden voor facturering en is geijkt. De 601 heb ik geen idee van en wordt wel een lastig gevalletje, maar ik ga hem allee gebruiken om te kijken hoeveel warmte ik in de WP aanvoer loos en met de 602 wil ik kijken hoeveel warmte ik daarvan terug win.

De 302 ken ik "niet", het is een Kamstrup, maar geen idee hoe precies deze unit is. Het is ook van de unit/leverancier afhankelijk of de unit geijkt is.
Zo goed als zeker zullen de juiste koppelingen aanwezig zijn om de temperatuur sensoren dmv een T-stuk met binnendraad in je leidingen te plaatsen.

Kijk even op;
http://products.kamstrup.com/index.php
En dan naar "Warmte">"Meters">"302"

Als ik het zo zie, dan is hij standaard voorzien van een IR interface en kun je dmv een Arduino de meter uitlezen en naar een database laten schrijven.

@Tomexergie;
Begrijp mij niet verkeerd, ik zie ook nog steeds de goede dingen van de Elga.
Maar zoals eerder gezegd vind ik de halleluja insteek wat discutabel.
Er lezen ook mensen mee met minder gevoel voor techniek, cijfers, maar wel het geld hebben.
Vervolgens wordt een Elga in Jaren '90 woning met plaatradiatoren en subsidie opgehangen en vallen de prestaties tegen. Als je 10 van die mensen hebt dan brengen die aan het WP verhaal meer schade toe dan alle positieve berichten hier. Ook is het maar de vraag of een WP door beun de haas geinstalleerd zo'n huis warm kan krijgen/houden.

Ook kan ik 10 sensoren/meters aan mijn WP hangen, alle 10 zullen andere data presenteren. Ik kan de data middelen, maar of ik dan realistische informatie heb....

Ik heb/had ook 2 kWh meters voor mijn WP hangen, waarvan er 1 een domotica plug is. Ik weet dat die plug 1-2Wh doet en de Kamstrup 162 neemt dat verbruik in het totaalverbruik mee. Dit om maar aan te geven dat meer meters in dat opzicht ook het beeld kunnen vertekenen.
Ultrasone meters zijn gevoelig voor wervelingen en dus is de leiding waarin de meter geinstalleerd wordt ook zeer bepalend voor de meetresultaten.

Iedere installatie is anders, iedere meter is anders, ieder huis is anders, iedere locatie in NL is anders, iedere dag is anders, iedere warmte afgifte installatie is anders.

Persoonlijk vind ik de Techneco optimalisatie ook wat raar en wel om meerdere redenen;
  1. uit het niets komt er X COP bij,
  2. niemand weet wat er aangepast is
  3. waarom zijn deze aanpassingen niet standaard
Naar mijn mening is de installatie van Tomexergie tot op heden één van de weinig installaties die standaard is en geinstalleerd is in een standaard cq niet aangepaste warmte afgifte installatie welke niet geoptimaliseerd is voor extreem lage temperatuur verwarming. In mijn ogen zou deze installatie het meest representatief zijn voor andere normale/standaard woningen in NL.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
@Freemann: Ik denk dat we allemaal op 1 lijn staan inzake "onze" comments. Je geeft terecht aanvullingen op de installatie hier en dat deze niet representatief is voor alle installaties in NL. Ik heb geen Halleluja insteek maar een insteek dat de tvt binnen 10 jaar ligt (dat was voor mij het criterium om Elga te kopen zodat ik met zonnecellen mijn warmteverbruik kunnen salderen voor aankomende 4-5 jaar).

Overigens was mijn kwh meter ook gecheckt met de meter die techneco zelf ook gebruikt. Wederom; afwijking niet noemenswaardig.

De setting die Techeco aangepast heeft hadden met de buitenunit te maken (ik weet oprecht niet meer wat het precies was maar klonk mij als dat ze de buitenunit harder laten werken). Ik had afgesproken dat ik na 2 weken mijn meetdata zou delen met Techneco zodat ze wisten wat voor effect de aanpassing in settings had. Dit ga ik dus ook met de kerst doen. Voor zover het je geruststelt; Er staan hier geen zwavelstokjes of voodoo poppen op de COP omhoog te halen, het blijft enkel meetdata ;)

En de grootste maar van mijn setting is dat hij simpelweg het huis niet meer alleen warm krijgt zo rond de 0-5 graden. Dus die paar dagen per jaar dat het gem. over de gehele dag onder de 2,5 graad komt zal ik altijd gas moeten blijven gebruiken (tenzij je een boiler hebt en elec. element bij laat schakelen met COP=1); dit is echter toekomstmuziek.

Tot slot hoop ik dat consumenten verder kijken dan enkel de gasketel en ook interesse krijgen in een warmtepomp. Moet dat een Elga zijn? wat mij betreft zeer zeker niet! Ik zit enkel op dit forum om meetdata te verstrekken. Ik zou graag zien dat andere gebruikers van andere wp's dit ook doen om ze te kunnen vergelijken...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Appie Heijn schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:23:
[...]

Iemand? Ben hier namelijk ook zeer benieuwd naar O-)
Hij is in Frankrijk voor een 2817 euro te krijgen

Hier is de nodige info te vinden :)
_/-\o_ Het zou mij een giller zijn, subsidie vanuit Friese Energiepremie en dan die 2016 subsidie erover heen.

Een COP van boven de 3 betekend toch dat het goedkoper is dan gas? Als je geen overschot hebt.
Appie: staat deze op de lijst van subsidies? deze wordt volgens mij per 6 jan gepubliceerd en als deze er op staat ben je dus spekkoper. COP 3 is niet speciaal maar gezien de prijs en de subsidie wel economisch rendabel.

Appie: 22 graden is hier goed te doen. Ik heb helaas geen lucht wtw maar mechanische ventilatie. dus die koude binnenkomende lucht bij de ramen compenseert de gevoelstemperatuur binnen. PEr saldo is het dan lekker. Verder lopen er hier 2 kleintjes rond...

Appie: de consumentenbond is zeker niet leidend/representatief; maar ging me iets te ver om deze vaillant ketel uit 2012 als uitermate inefficiënt te bestempelen :) ik denk namelijk dat dat wel meevalt gezien mijn verbruik met andere woningen in de straat en mijn score op energiemanager.nl

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 22-12-2015 07:47 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
crazyharrie schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:04:
De Kamstrup meters worden in sv units gebruikt om de jaarrekening op te stellen.
In de mijne ( buiten gebruik nu ) zit de multical 602. Deze hebben meer functies en zijn duurder.
Vandaar mijn vraag of de multical 302 enige soelaas biedt om inzicht te krijgen in verbruik, zal best een chineesje zijn maar is deze geschikt voor onze doeleinden.... een betrouwbare meting?
Het gaat bij WP om kleine temperatuur verschillen en vermogens die de WM aan moet kunnen. Deze meters zijn ontworpen voor CV installaties die i.h.a. met veel grotere vermogens werken en dus grotere temperatuurverschillen.

De flow van 1350 is verlaagd naar 790 l/h dus dT gaat een factor 1,7 omhoog. Ik ben benieuwd of de WM nu boven de COP=4,3 gaat uitkomen bij dit weer. Ik probeer de dT grens waarbij hij nog integreert op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:22:
Ik gebruik hier een 602 en heb nog een 601 liggen die binnenkort tussen "intercooler" gebruikt gaat worden.

De 602 was nieuw, de 601 ligt al een tijd tweedehands op de plank. De 602 kan/mag, volgens de persoon die hem geleverd heeft, gebruikt worden voor facturering en is geijkt. De 601 heb ik geen idee van en wordt wel een lastig gevalletje, maar ik ga hem allee gebruiken om te kijken hoeveel warmte ik in de WP aanvoer loos en met de 602 wil ik kijken hoeveel warmte ik daarvan terug win.

De 302 ken ik "niet", het is een Kamstrup, maar geen idee hoe precies deze unit is. Het is ook van de unit/leverancier afhankelijk of de unit geijkt is.
Zo goed als zeker zullen de juiste koppelingen aanwezig zijn om de temperatuur sensoren dmv een T-stuk met binnendraad in je leidingen te plaatsen.

Kijk even op;

Als ik het zo zie, dan is hij standaard voorzien van een IR interface en kun je dmv een Arduino de meter uitlezen en naar een database laten schrijven.
Ik even naar de Kamstrup 302 gekeken. Maar ook daar wordt de dT = 3 K gehanteerd als minimum. Ik denk dat de K kelvin betekent en dat is voor verschillen gelijk aan Celcius.
De spec lijken verdomde veel op mijn chinees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]Freemann schreef op maandag 21 december 2015 @ 23:22:

Kijk even op;

@ Freemann e.a:

Ik heb kontact gehad met Kamstrup over de Multical 302.
reactie:

De MULTICAL 302 blijft inderdaad door meten tot 0,01C temperatuur verschil. Zie bijgevoegd de Nederlandstalige datasheet en de Engels talige technicaldescription.

Voor wat betreft je vraag over de integratie van de MULTICAL 302, deze is onafhankelijk van doorstroom en temperatuur, integratie vind plaats op tijdbasis.

Deze meter zou dus bruikbaar moeten zijn voor onze WP's. Ik overweeg om er een te bestellen; nu nog de goedkoopste leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 07:11
develdonk schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 07:43:
[...]

Appie: staat deze op de lijst van subsidies? deze wordt volgens mij per 6 jan gepubliceerd en als deze er op staat ben je dus spekkoper. COP 3 is niet speciaal maar gezien de prijs en de subsidie wel economisch rendabel.

Appie: 22 graden is hier goed te doen. Ik heb helaas geen lucht wtw maar mechanische ventilatie. dus die koude binnenkomende lucht bij de ramen compenseert de gevoelstemperatuur binnen. PEr saldo is het dan lekker. Verder lopen er hier 2 kleintjes rond...

Appie: de consumentenbond is zeker niet leidend/representatief; maar ging me iets te ver om deze vaillant ketel uit 2012 als uitermate inefficiënt te bestempelen :) ik denk namelijk dat dat wel meevalt gezien mijn verbruik met andere woningen in de straat en mijn score op energiemanager.nl
Ik ben heel benieuwd of hij erop komt, de panasonic heeft op papier erg goede waardes en is vriendelijk geprijsd. Ik bedoelde eigenlijk te vragen dat wanneer je een COP van >3 hebt dat het niet duurder is dan gas. Ik heb (nog) geen ruim overschot aan PV dus ik zou mijzelf in de vingers snijden door een WP te gebruiken met cop < 3.0 Uiteraard moet het afgiftesysteem op 30-35gr(of lager) afgestemd zijn en de isolatie goed zijn om de warmtevraag in te perken.

Om even de Elga te vergelijken met de Panasonic. Uiteraard een papieren vergelijking en Mono vs Bi.
Elga
COP verwarmen (L-7 / W35) 2,7
COP verwarmen (L7 / W45) 3,4
COP verwarmen (L7 / W35) 4,6
kW verwarmen (L-7 / W35) ??
kW verwarmen (L7 / W45) ??
kW verwarmen (L7 / W35 ??
Koelingscapaciteit 2,5kW
EER ??
Prijs €3000?

Panasonic Aquarea WH-MDC05F3E5
COP verwarmen (L-7 / W35) 2,98
COP verwarmen (L7 / W45)
COP verwarmen (L7 / W35 5,08
kW verwarmen (L-7 / W35) 4,5
kW verwarmen (L7 / W45) 4,8
kW verwarmen (L7 / W35 5
Koelingscapaciteit 4,50 kW
EER 3,33
Prijs €3000 uit Engeland(incl verzend)
Prijs €2600 uit Frankrijk (ex verzending)

Nadeel is natuurlijk wel dat er niet een techneco even langs komt om wat dingen aan te passen, maja als dat niet nodig is...

Kwam nog wat tegen:
Indien de salderingsregels in negatieve zin worden aangepast(zal er ooit van komen) dan is de Panasonic uit te rusten met HPM Heat Pump Manager, deze past het verbruik van de WP aan op PV invoeding vs eigen gebruik. Dus veel stroom over is extra vermogen voor de warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 22-12-2015 14:21 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-10 21:35
Leek me leuk te delen: ik was niet tevreden over het feit dat de Elga snel naar piekvermogen gaat bij grotere veranderingen, maar kan op de meegeleverde Honeywell Touch alleen maar stappen van een halve graad aangeven. Op MP daarom een tweedehands Celcia 20 gekocht voor twee tientjes: die kan op 0,2 graad sturen, en blijkt het ook prima te doen met de Elga.

Hieronder de dagkoersen van 21 december (gisteren) met een regime van 17,6˚C 's nachts, 17,8˚C vanaf 6.30u, 18˚C overdag vanaf 8 uur, en 18,2 ˚C vanaf 16 uur. Buitentemperatuur gemiddeld 10,7˚C, binnentemperatuur gemiddeld 18,2 ˚C. Flow = standje 3; Totaalgebruik: 3,90 kWh (ofwel 0,52 kWh/dT ter plekke; 0,44 kWh/ gewogen graaddag). Dag ervoor en dag erna vergelijkbaar. COP ligt ergens tussen 4,5 en 5, op basis van mijn historische gasgebruik 2013-2015 (maar toen was ik nog knieperiger kwa setpoints en nachtverlagingen ;) ).

Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/20151221-Elga-Polderhuis.png

Er zit nog één ongewenst piekje in, om 8 uur 's ochtends, als T-binnen 18,1 is, en de T-set naar 18 springt (Elga streeft naar zo'n 0,2 graden boven setpoint, lijkt het). Voor de rest moduleert hij keurig tussen 330 en 450 W. Raar zijn wel die kleine pufjes van 166W achter elkaar (bv tussen 10.30 en 11.15 uur). Feature, of pendelgedrag? Helaas geen cijfers van de retour-T.
mkleinman schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:00:
[...]
Is wel wat ik thuis zie. 20.0 ingesteld = ELGA uit bij 20.5.
@mkleinman: ik zie dus dat de Elga buitenunit stopt bij 0,2 graden boven setpoint. De pomp blijft echter nog doorlopen, dus de Elga staat inderdaad nog langer aan. *Update: zie net de Elga geheel stoppen bij 0,3˚C boven setpoint.*

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 22-12-2015 16:54 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 15:48:
Leek me leuk te delen: ik was niet tevreden over het feit dat de Elga snel naar piekvermogen gaat bij grotere veranderingen, maar kan op de meegeleverde Honeywell Touch alleen maar stappen van een halve graad aangeven. Op MP daarom een tweedehands Celcia 20 gekocht voor twee tientjes: die kan op 0,2 graad sturen, en blijkt het ook prima te doen met de Elga.

Hieronder de dagkoersen van 21 december (gisteren) met een regime van 17,6˚C 's nachts, 18˚C overdag, en 18,2 ˚C vanaf 16 uur. Buitentemperatuur gemiddeld 10,7˚C, binnentemperatuur gemiddeld 18,2 ˚C. Flow = standje 3; Totaalgebruik: 3,90 kWh (ofwel 0,52 kWh/dT ter plekke; 0,44 kWh/ gewogen graaddag). Dag ervoor en dag erna vergelijkbaar. COP ligt ergens tussen 4,5 en 5, op basis van mijn historische gasgebruik 2013-2015 (maar toen was ik nog knieperiger kwa setpoints en nachtverlagingen ;) ).

[afbeelding]

Er zit nog één ongewenst piekje in, om 8 uur 's ochtends, als T-binnen 18,1 is, en de T-set naar 18 springt (Elga streeft naar zo'n 0,2 graden boven setpoint, lijkt het). Voor de rest moduleert hij keurig tussen 330 en 450 W. Raar zijn wel die kleine pufjes van 166W achter elkaar (bv tussen 10.30 en 11.15 uur). Feature, of pendelgedrag? Helaas geen cijfers van de retour-T.
Hij schiet inderdaad niet meet door naar 1000 W. Hoe het gaat bij bivalente regeling als de HR ketel bij komt moet je nog even afwachten. Mijn Remeha thermostaat doet ook stappen van 0,5 C en is dus ook niet bruikbaar.

Ik denk, gezien jouw aanvoer temperatuur de COP boven de 5 uitkomt. Met en warmtemeter kun je dat natuurlijk beter zien.

Vandaag heb ik de flow bijna gehalveerd waardoor de dT tussen aanvoer en retour met een factor 2 omhoog gaat (32-28) en wat schets mijn verwondering, de gemeten COP met de WM komt op COP=5,68. De werkelijke COP zal nog hoger liggen omdat een stukje onder de dT=2 niet meegenomen is in de warmtemeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51

[...]

@mkleinman: ik zie dus dat de Elga buitenunit stopt bij 0,2 graden boven setpoint. De pomp blijft echter nog doorlopen, dus de Elga staat inderdaad nog langer aan. *Update: zie net de Elga geheel stoppen bij 0,3˚C boven setpoint.*
Hmm, ok.

Ik weet alleen dat ik de Elga uit kan zetten door een setpoint in te stellen dat 0,5 gr lager ligt dan de gemeten temperatuur. Voor de zekerheid heb ik daar in mijn regeling een volledige graad van gemaakt. Immers, de thermostaat doet er even over om het nieuwe setpoint bij de Elga te krijgen.

Misschien is de regeling aangepast bij het in productie nemen van de Toshiba buitenunit. Maw: misschien is mijn kennis verouderd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:01
Tomexergie schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:40:
Inderdaad een label; wie heeft dat gemeten en een officieel EU label afgegeven. Dat zal EZ wel; controleren neem ik aan
Maar als het doel is om aardgas te verdringen en naar elekticiteit te verschuiven waar in de toekomst de CO2 emissie er laag van zal worden, dan is een COP van 3 ook al mooi en voldoet zo'n goedkope Meeting ook.
RVO benodigd voor toekenning: energielabel, productkaart en rendements-berekening van merk/type
Aan energielabel is geen minimale eis voor 2016 (A++ tot G) en er is ook geen vereiste dat info van rendements-berekening van een geaccrediteerde instelling komt.
Voor 2017 kan dit anders liggen, dat is afhankelijk waar in 2016 de ISDE voor toegekend wordt

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06-10 20:26
crazyharrie schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:28:
[...]

Freemann, graag je advies.
Ik heb de kamstrup 302 op het oog, is deze bruikbaar ? Welke gebruik jij voor je metingen?

http://zaehleronlineshop....ler-MULTICAL-302-Qn-15-52
Mocht je het vergeten, de meter moet dezelfde leidingdiameter hebben als je aanvoerleiding. Bij jou 28mm dacht ik.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online

Hieronder de dagkoersen van 21 december (gisteren) met een regime van 17,6˚C 's nachts, 17,8˚C vanaf 6.30u, 18˚C overdag vanaf 8 uur, en 18,2 ˚C vanaf 16 uur. Buitentemperatuur gemiddeld 10,7˚C, binnentemperatuur gemiddeld 18,2 ˚C. Flow = standje 3; Totaalgebruik: 3,90 kWh (ofwel 0,52 kWh/dT ter plekke; 0,44 kWh/ gewogen graaddag). Dag ervoor en dag erna vergelijkbaar. COP ligt ergens tussen 4,5 en 5, op basis van mijn historische gasgebruik 2013-2015 (maar toen was ik nog knieperiger kwa setpoints en nachtverlagingen ;) ).

[afbeelding]

[...]

Interessante tip. Kan jij zien wanneer de thermostaat de ELGA nu laat aanslaan? is dat bij gewenste temp - 0.2 graad of bij gewenste temp -0.5 graad?

bedankt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:13:
[...]

Mocht je het vergeten, de meter moet dezelfde leidingdiameter hebben als je aanvoerleiding. Bij jou 28mm dacht ik.
klopt, ik heb 28mm op de hoofdleidingen. Ik kan alleen geen ( betaalbare ) meter met DN25 vinden 8)7

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Tomexergie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:05:
[...]

Hij schiet inderdaad niet meet door naar 1000 W. Hoe het gaat bij bivalente regeling als de HR ketel bij komt moet je nog even afwachten. Mijn Remeha thermostaat doet ook stappen van 0,5 C en is dus ook niet bruikbaar.

Ik denk, gezien jouw aanvoer temperatuur de COP boven de 5 uitkomt. Met en warmtemeter kun je dat natuurlijk beter zien.

Vandaag heb ik de flow bijna gehalveerd waardoor de dT tussen aanvoer en retour met een factor 2 omhoog gaat (32-28) en wat schets mijn verwondering, de gemeten COP met de WM komt op COP=5,68. De werkelijke COP zal nog hoger liggen omdat een stukje onder de dT=2 niet meegenomen is in de warmtemeting.
IK zag hetzelfde effekt toen ik de pomp 2 standen naar beneden bijstelde, kan het alleen meten in dT en kw. Maar het scheelde 30% in dagelijks verbruik en schroefde de vloerverwarming dT met 1.5 op naar 5.
De boiler heeft een dT van 6 nu.
Moet wel erbij vermelden dat ik de vv verdeler ook heb vervangen door een passieve ltv die dus niet mengt.

Advies van Freemann was een gouden zet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:06:
[...]

Ik ben heel benieuwd of hij erop komt, de panasonic heeft op papier erg goede waardes en is vriendelijk geprijsd. Ik bedoelde eigenlijk te vragen dat wanneer je een COP van >3 hebt dat het niet duurder is dan gas. Ik heb (nog) geen ruim overschot aan PV dus ik zou mijzelf in de vingers snijden door een WP te gebruiken met cop < 3.0 Uiteraard moet het afgiftesysteem op 30-35gr(of lager) afgestemd zijn en de isolatie goed zijn om de warmtevraag in te perken.

Om even de Elga te vergelijken met de Panasonic. Uiteraard een papieren vergelijking en Mono vs Bi.
Elga
COP verwarmen (L-7 / W35) 2,7
COP verwarmen (L7 / W45) 3,4
COP verwarmen (L7 / W35) 4,6
kW verwarmen (L-7 / W35) ??
kW verwarmen (L7 / W45) ??
kW verwarmen (L7 / W35 ??
Koelingscapaciteit 2,5kW
EER ??
Prijs €3000?

Panasonic Aquarea WH-MDC05F3E5
COP verwarmen (L-7 / W35) 2,98
COP verwarmen (L7 / W45)
COP verwarmen (L7 / W35 5,08
kW verwarmen (L-7 / W35) 4,5
kW verwarmen (L7 / W45) 4,8
kW verwarmen (L7 / W35 5
Koelingscapaciteit 4,50 kW
EER 3,33
Prijs €3000 uit Engeland(incl verzend)
Prijs €2600 uit Frankrijk (ex verzending)

Nadeel is natuurlijk wel dat er niet een techneco even langs komt om wat dingen aan te passen, maja als dat niet nodig is...

Kwam nog wat tegen:
Indien de salderingsregels in negatieve zin worden aangepast(zal er ooit van komen) dan is de Panasonic uit te rusten met HPM Heat Pump Manager, deze past het verbruik van de WP aan op PV invoeding vs eigen gebruik. Dus veel stroom over is extra vermogen voor de warmtepomp.
Leuke cijfers van Panasonic, je moet wel even de bereiding van 50 C tapwater meenemen als dat de bedoeling is om te gaan doen.
Verder is het een leuke regeling die heatpump manager, maar wanneer jij veel stroom over hebt is dat in de lente/zomer en stukje herfst. Laat die wp dan nou net weinig meer te doen hebben.

Salderen blijft een leuke regeling om de tvt op te krikken, en aan ons om te zorgen dat je de hele handel snel in huis hebt om zsm te kunnen beginnen met profiteren van salderen.
Als salderen stopt, heb jij leuke spullen die de tvt hebben bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

crazyharrie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:58:
Advies van Freemann was een gouden zet _/-\o_
Ben mij van geen kwaad bewust?! o<:)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
BarryH schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:46:
[...]

Interessante tip. Kan jij zien wanneer de thermostaat de ELGA nu laat aanslaan? is dat bij gewenste temp - 0.2 graad of bij gewenste temp -0.5 graad?

bedankt
Zie hieronder:
Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/wandtemperatie/20151221-Start-en-stops-Elga.png

Elga stond deze dag in alle gevallen al aan als er een setpoint-verandering vanuit de thermostaat kwam.
Enige keer dat de thermostaat een direct effect had was om 8.00 uur, toen het vermogen van de al draaiende Elga fors toenam bij +0.2˚C.

Aanleiding voor de Elga om te starten moet dus wat anders zijn: zo te zien in dit geval elke keer als de werkelijke temperatuur <0,2 graad boven setpoint is.

Ik weet trouwens ook niet wie hier nu wat doet: ik denk dat de Celcia 20 alleen T-gewenst en T-ruimte doorgeeft aan Elga, en de Elga zelf bepaalt wanneer hij moet inschakelen. Maar misschien is het toch wel zo dat de Celcia een apart signaal 'warmtevraag' doorgeeft, en dit gedrag dus specifiek is voor deze thermostaat (en niet de Honeywell).

Nota Bene:
- Temperatuurmetingen binnen en buiten niet geijkt t.o.v. thermostaat. Meetgegevens geven wel goede correspondentie aan tussen wat thermostaat als setpoint gebruikt en wat de logger binnen meet.
- T-binnen metingen eens per 10 minuten. T-buiten metingen eens per 30 minuten. Soms dus een schatting gemaakt op basis van omliggende punten bij een event.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Hopelijk heb ik die bivalente regeling helemaal niet nodig. Op dit moment kan die hier ook onmogelijk optreden vanwege A2 UIT en A4 AAN, en een regime dat onder 19˚C blijft. Veels te warm...
Ik denk, gezien jouw aanvoer temperatuur de COP boven de 5 uitkomt. Met een warmtemeter kun je dat natuurlijk beter zien.
Zou goed kunnen. Ik hoor graag als de jury eruit is welke WM het beste is :-).
Fantastisch. Halvering had bij mij ook een goed effect. Wat is je huidige stand van de flow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:33
[...]

?? Hoe kan dat nou? Ik heb net geinvesteerd in een pomp met een hogere flow om de COP te verhogen, nu doe jij het tegenovergestelde en de COP stijgt?? 8)7

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 19:52:
[...]

klopt, ik heb 28mm op de hoofdleidingen. Ik kan alleen geen ( betaalbare ) meter met DN25 vinden 8)7
Je hebt eigenlijk DN32 nodig, anders knijp je de boel al.

http://meromuszer.revolsh...--h-ultrasonic-heat-meter

Ongeveer € 300,-

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Freemann schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:20:
[...]

Ben mij van geen kwaad bewust?! o<:)
Misschien in de war ;) hij heet niet voor niets crazy harrie :+

crazyharrie in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mightym schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:56:
[...]

?? Hoe kan dat nou? Ik heb net geinvesteerd in een pomp met een hogere flow om de COP te verhogen, nu doe jij het tegenovergestelde en de COP stijgt?? 8)7
Het blijft me ook intrigeren, die kwestie van flow. Mooi dat Tomexergie dat nu eens direct aan de COP weet te koppelen. Je verwacht dat er ergens een optimum is: bij een te kleine dT kan de WP zijn warmte niet goed kwijt (slecht voor de COP), bij een te grote dT moet de WP relatief harder werken omdat er hogere aanvoertemperatuur wordt gevraagd. Het zou mooi zijn als Tomexergie eens het effect (op COP en op dT) van een aantal verschillende flow-stappen achter vergelijkt (van heel laag tot heel hoog). Ik zou zeer geïnteresseerd zijn i.i.g.!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik snap ook niet waarom hij zichzelf zo noemt, hij heeft een stoere voornaam (ik verklap 'm niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Afgeleid van dirty harry maybe, ooit een stoere kerel.....nu wat oud. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:53:
[...]

Fantastisch. Halvering had bij mij ook een goed effect. Wat is je huidige stand van de flow?
Nu 798 l/h. Dit gaat natuulijk problemen geven als de ketel bij komt Tb<3 C. Dan moet de flow weer omhoog. We zijn er nog niet. Dit heb ik alleen gedaan voor de meting van de chinees.
Als het ook een effect is van de thermodynamica, dan moet ik nog even achter mijn oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Ohja ik kwam net tegen dat netatmo nu ook een windmeter heeft. Hiermee zou je nog een betere vergelijking kunnen maken dan puur op graaddagen. Je kan met netatmo hele mooie spreadsheets uidraaien van:
  • Neerslag
  • Buiten temperatuur
  • Buiten luchtvochtigheid
  • Windrichting
  • Windsnelheid
  • Binnentemperatuur
  • Binnen luchtvochtigheid
  • Binnen CO2
  • Geluid
  • Luchtdruk
Dit alles wordt per 5 minuten opgeslagen en is dus ook op te vragen via csv of xls

Ik merk bijvoorbeeld vandaag dat de CV vaker aanslaat dan gisteren. Dat heeft ongetwijfeld met de straffe wind te maken. Gisteren was het zelfs 10 graden tov de 12 van vandaag.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 22-12-2015 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

De windmeter wordt met een beetje mazzel donderdag bezorgd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Welke stand is dat op de Wilo in de Elga?
Dit gaat natuulijk problemen geven als de ketel bij komt Tb<3 C. Dan moet de flow weer omhoog. We zijn er nog niet. Dit heb ik alleen gedaan voor de meting van de chinees.
Als het ook een effect is van de thermodynamica, dan moet ik nog even achter mijn oren krabben.
Zou je eens een paar flow-snelheden (laag, hoog, paar er tussenin) kunnen vergelijken, en de dT + COP posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Freemann schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:03:
De windmeter wordt met een beetje mazzel donderdag bezorgd :)
Goed bezig, het voegt voor mij nog niet veel toe, maar met de WP erbij komt ie er zeker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:13
Tomexergie schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:57:
[...]

Nu 798 l/h. Dit gaat natuulijk problemen geven als de ketel bij komt Tb<3 C. Dan moet de flow weer omhoog. We zijn er nog niet. Dit heb ik alleen gedaan voor de meting van de chinees.
Ik denk niet dat dit een thermodynamisch effect is, als je het verbruik van de circulatiepomp halveert gaat de cop snel omhoog als de wp maar een paar honderd watt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dr. Donald schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:26:
[...]

Ik denk niet dat dit een thermodynamisch effect is, als je het verbruik van de circulatiepomp halveert gaat de cop snel omhoog als de wp maar een paar honderd watt gebruikt.
Volgens mij ook. wat je doet is namelijk je hulpvermogen verkleinen terwijl de warmte die je aan de CV leiding afgeeft hetzelfde blijft (dus stijgt de COP). Wanneer de Elga dus op laag vermogen loopt werkt dit prima, maar op hogere vermogens gaat dit volgens mij averechts werken...
na 2 min nadenken: blijft gek want die wilo pomp zou nagenoeg geen verbruik mogen hebben.... ?? 8)7

Wellicht kun je via fibaro plug vermogen iutlezen van de elga en obv totaal afgenomen vermogen een regeling programmeren die de snelheid van de pomp aanpast aan opgenomen vermogen.

offtopic; ik had techneco al de tip gegeven dat ze voor mensen op dit forum de elga zouden moeten voorzien van een 10 volt ingang. per volt kun je vervolgens 10% vermogen aansturen van de elga. zo zou je de elga geheel buiten de honeywell om kunnen regelen met bijv domotica. Dit was echter te complex volgens techneco en niet mogelijk. :'(

ontopic: afgelopen 8 dagen gem COP gedraait van 5,2. Als ik dadelijk ook kerstvakantie heb zal ik data richting techneco sturen en nog eens precies vragen wat ze aangepast hebben. Wat ik (per abuis) nog niet gemeld had was dat er nu ook geleidingspasta tussen de retoursensor zit en de buis van de CV om de temp van het water beter te benaderen (retour sensor zit op de buis en niet in de buis, zie eerdere posts). Dit zal natuurlijk ook voor een verhoging van de gemeten COP gezorgd hebben (maar niet de volledige 0,8 verhoging, dat lijkt me iets teveel van het goede).

[ Voor 53% gewijzigd door develdonk op 23-12-2015 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dr. Donald schreef op woensdag 23 december 2015 @ 07:26:
[...]

De circulatiepomp gebruikt zo weinig, dat dit niet echt het effect kan zijn. Eerder had ik al vermeld dat mijn Chinese warmtemeter niet, of te weinig, meet bij kleine temperatuurverschillen ( 1C-2,5 C). Met 9 losse metingen kwam ik op een COP van 5,5 i.p.v met de warmteintegrator COP 4,3. Dit bij een pompflow van 1350 l/h.

Daarna ben ik de pompflow fors gaan verlagen naar 790 l/h waardoor dT van aanvoer en retour met een factor 1,7 groter wordt. Gevolg: de WM gaat meer warmte meten omdat de dT nu tussen 2,5C-3,5 C bedraagt. De "gemeten" COP met de WM komt nu op 5,6. (Verschil 5,6-4,3=1,3)

Het is volgens mij een meetprobleem.

Ik zou ook aan @Develdonk willen vragen, die ook flow meet en de dT, om een aantal "hand" berekeningen te maken. Rustig op een stoeltje bij Elga...

Of het een thermodynamische kant heeft ga ik nog uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-10 14:39
goeie morgen,

Ik neig naar de aanschaf van een ELGA, het enige wat me doet twijfelen is de temperatuur-range.

1- Hoever kunnen de settings aangepast worden, zodat ie overweg kan met vriestemperaturen zonder dat de COP te ongunstig wordt.
2-Hoeveel geluid geeft die nieuwe Toshiba-buitenunit in de praktijk?

Mijn energievoorziening bestaat uit:

1-Remeha Calente 25L met Isense kamerthermostaat (verbruik afgelopen 12 mnd 850m3)
2-10x SUNPOWER X20-327 BLK met Solaredge en 10 optimizers(opbrengst afgelopen 12 mnd = ruim 3200kw . HH verbruik = 3400kw
3-werkeloze Luigjes zonneboiler (160 ltr) Na 32 jaar afgekoppeld tbv PV-panelen.
4-voorlopige aanvraag ingediend voor 1500kw winddelen bij de Windcentrale tbv ELGA

[ Voor 40% gewijzigd door amarkest op 23-12-2015 10:40 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 23:06:

Welke stand is dat op de Wilo in de Elga?

Zou je eens een paar flow-snelheden (laag, hoog, paar er tussenin) kunnen vergelijken, en de dT + COP posten?
Pompstand 3 linkerkant.
Tussenstanden uitproberen heb ik even geen tijd voor. Instellen kost tijd omdat de flowmeter pas na 1 minuut de stand doorgeeft. Iteratief instellen dus.
Ik wil zelf ook meer flows uittesten om te kijken waar de ondergrens ligt voor de WM. Maar dat kost veel tijd omdat je voor de nauwkeurigheid een aantal uren moet meten. De kWh teller doet het in stappen van 100W. Daar staat tegenover dat een momentane meting heel snel moet Ta,Tr, flow en kW(e) opschrijven en daarna in excel. I.v.m. de nauwkeurigheid meerdere malen met en uitmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Laatst online: 07:13
Tomexergie schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:11:
[...]

De circulatiepomp gebruikt zo weinig, dat dit niet echt het effect kan zijn. Eerder had ik al vermeld dat mijn Chinese warmtemeter niet, of te weinig, meet bij kleine temperatuurverschillen ( 1C-2,5 C). Met 9 losse metingen kwam ik op een COP van 5,5 i.p.v met de warmteintegrator COP 4,3. Dit bij een pompflow van 1350 l/h.

Daarna ben ik de pompflow fors gaan verlagen naar 790 l/h waardoor dT van aanvoer en retour met een factor 1,7 groter wordt. Gevolg: de WM gaat meer warmte meten omdat de dT nu tussen 2,5C-3,5 C bedraagt. De "gemeten" COP met de WM komt nu op 5,6. (Verschil 5,6-4,3=1,3)

Het is volgens mij een meetprobleem.

Ik zou ook aan @Develdonk willen vragen, die ook flow meet en de dT, om een aantal "hand" berekeningen te maken. Rustig op een stoeltje bij Elga...

Of het een thermodynamische kant heeft ga ik nog uitzoeken.
De pomp heeft een nominaal vermogen van 33W (bron) en als ik in dit plaatje kijk zie ik een gemiddeld verbruik van de wp van 150-200W. Als je de het vermogen van de pomp halveert (gaat volgens mij zelfs kwadratisch met de flow) ga je toch wel richting de 10% winst op de COP.
Maar tenzij jij veel weerstand in je circuit hebt, verklaart dat inderdaad niet jouw grote verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

amarkest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:09:
goeie morgen,

Ik neig naar de aanschaf van een ELGA, het enige wat me doet twijfelen is de temperatuur-range.
Na verwijdering van de Temp. beveiliging kan de Elga tot -15°c werken.
1- Hoever kunnen de settings aangepast worden, zodat ie overweg kan met vriestemperaturen zonder dat de COP te ongunstig wordt.
Er kan bij de Elga heel veel ingesteld worden en er zit altijd wel een ideale setting tussen voor optimale efficientie.
2-Hoeveel geluid geeft die nieuwe Toshiba-buitenunit in de praktijk?
Mits goed geisoleerd (isolatie materiaal en dempers) kan de buitenunit onhoorbaar worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Dr. Donald schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:34:

De pomp heeft een nominaal vermogen van 33W (bron) en als ik in dit plaatje kijk zie ik een gemiddeld verbruik van de wp van 150-200W. Als je de het vermogen van de pomp halveert (gaat volgens mij zelfs kwadratisch met de flow) ga je toch wel richting de 10% winst op de COP.
Maar tenzij jij veel weerstand in je circuit hebt, verklaart dat inderdaad niet jouw grote verschil.
Bij uitschakelen draait de pomp van Elga even na met de pomp en schakelt daarna uit. Het vermogen van Elga "aan" was ongeveer 400W. De pomp draait alleen als Elga "aan" staat + een beetje.
Daarna gaat Elga over op 24W "0" last. Door reduceren van de flow schat ik 20W minder pompvermogen.

Reductie pompvermogen bij "downflow" flow omgeveer 20/400*100%=5% minder P(e) De gemeten COP met de WM stijgt met (5,5-4,3)/4,3*100%= 28 %.
Ik denk niet dat de pomp de grote toename van de COP veroorzaakt.

Bovendien zal de warmteoverdracht in de condensor slechter worden bij lagere flowsnelheid en hogere uittrede temperatuur waardoor een hogere dampdruk.

Niet dat ik alle positieve reacties op verminderen van de flow de kop wil indrukken. Het moet beter worden uitgezocht, ook thermodynamisch. Voorlopig houd ik het op een meetfout in de WM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Freemann schreef op woensdag 23 december 2015 @ 10:35:
[...]

Na verwijdering van de Temp. beveiliging kan de Elga tot -15°c werken.

[...]

Er kan bij de Elga heel veel ingesteld worden en er zit altijd wel een ideale setting tussen voor optimale efficientie.

[...]

Mits goed geisoleerd (isolatie materiaal en dempers) kan de buitenunit onhoorbaar worden gemaakt.
OK dank voor je snelle reactie, voor alle duidelijkheid nog ff :

1-Remeha Calente 25L met Isense kamerthermostaat (verbruik afgelopen 12 mnd 850m3)
2-10x SUNPOWER X20-327 BLK met Solaredge en 10 optimizers(opbrengst afgelopen 12 mnd = ruim 3200kw . HH verbruik = 3400kw
3-werkeloze Luigjes zonneboiler (160 ltr) Na 32 jaar afgekoppeld tbv PV-panelen.
4-voorlopige aanvraag ingediend voor 1500kw winddelen bij de Windcentrale tbv ELGA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

amarkest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:07:
[...]

OK dank voor je snelle reactie, voor alle duidelijkheid nog ff :

Geen idee wat voor antwoord je verwacht, maar denk dat het er goed uit ziet........ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Freemann schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:17:
[...]

Geen idee wat voor antwoord je verwacht, maar denk dat het er goed uit ziet........ :)
leek me wel zo netjes om m'n HH-energieprofiel wat toe te lichten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:41

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Appie Heijn schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 22:59:
Ohja ik kwam net tegen dat netatmo nu ook een windmeter heeft. Hiermee zou je nog een betere vergelijking kunnen maken dan puur op graaddagen. Je kan met netatmo hele mooie spreadsheets uidraaien van:
  • Neerslag
  • Buiten temperatuur
  • ......
Dit alles wordt per 5 minuten opgeslagen en is dus ook op te vragen via csv of xls
Als de windmeter binnen is dan kan ik ook de netatmo metingen vanuit domoticz maken. Ik kan dan ook de thermostaat meenemen waar ik de ELGA op aanstuur. (honeywell touch modulation ding). Volgens mij meet ik dan alle mogelijke zaken wel, windmeting was de enige die nog ontbrak.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
In principe wel, de enige variabelen die je dan nog hebt op de binnentemperatuur:
aantal personen
koken(aantal kookapparaten in gebruik)
Deuren open laten ja/nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

amarkest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 11:22:
[...]
leek me wel zo netjes om m'n HH-energieprofiel wat toe te lichten
Een "energieprofiel" (nieuw voor mij :) ) heeft in de context van een warmtepomp volgens mij weinig waarde.

Het is veel belangrijker wat de staat van de isolatie van je huis is, wat voor afgifte systeem er in het huis zit, met welke CVaanvoer temperatuur jullie nu stoken, wat jullie een comfortabele woonkamer temperatuur vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Freemann schreef op woensdag 23 december 2015 @ 16:54:
[...]

Een "energieprofiel" (nieuw voor mij :) ) heeft in de context van een warmtepomp volgens mij weinig waarde.

Het is veel belangrijker wat de staat van de isolatie van je huis is, wat voor afgifte systeem er in het huis zit, met welke CVaanvoer temperatuur jullie nu stoken, wat jullie een comfortabele woonkamer temperatuur vinden.
yep, uiteraard.
Isolatie vrij goed, stookregime momenteel 19-20,5c op 35/45.
voelen ons er redelijk comfortabel bij. Isense/Remeha werkt perfect. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

amarkest schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:01:
[...]

yep, uiteraard.
Isolatie vrij goed,
"Goed" of goed? Hoeveel gas verbruiken jullie max op 1 dag?
stookregime momenteel 19-20,5c op 35/45.
Stookregime van 35/45 is OK, is dat dmv vloerverwarming of ... ? Waar stoken jullie in het huis allemaal?
voelen ons er redelijk comfortabel bij.
20,5°c is prima temp :)
Isense/Remeha werkt perfect. ;)
Wat niet kapot is moet je niet proberen te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik zie dat een aantal mensen bezig zijn om de windsnelheid te gaan meten om het effect mee te nemen in (ik vermoed) hoeveel kw er nodig is van de warmtepomp. n een ver verleden (jaar of 5 terug) heb ik een keer een analyse opgezet voor een gebruikersgroep van een energiemaatschappij. Deze groep bestond uit mensen met ketels in alle soorten en maten en woning in alle soorten en maten. Het gasverbruik van deze populatie (duizenden gebruikers) hebben we vervolgens afgezet tegen de gewogen graaddagen.

De r2 waard (zie statistiek) van het model was nagenoeg 1 (iets van 0,99 nog iets). M.a.w. de ongewogen graaddagen zijn over het hele jaar genomen voor een gehele populatie een exacte graadmeter voor het berekenen van je verbruik. m.i. voegt het toevoegen van de "wind" dus niks toe. Als je dit dus gaat proberen hoop ik dat ik ongelijk heb in jouw specifieke geval maar wilde dit wel hier gepost hebben onder het mom van kennis delen.

Inzake amarkest: check wat je maximale dagverbruik op gas is geweest. Ik kan hier maximaal 10m3 gasverbruik afdekken met de Elga. Voor alles boven de 10m3 moet de ketel bijstoken.

Het maximale vermogen wat ik tot nu toe uit de elga heb zien komen is 4,4kw. Dit komt echter door de lage aanvoertemperatuur die ik gebruik. Bij bezoek van techneco hebben ze max vermogen getest en begreep ik dat de elga wel 5kw leverde bij een hogere aanvoertemperatuur (was er zelf niet bij ivm werk).

Ik ben vandaag gebeld door sales medewerker van www.ravensbergersolar.de. Volgende week zitten ze bij de nl overheid om te lobbyen voor hun product (Platinstar 24 -> directe concurrent van burg en hoogste opbrengst in de markt volgens testinstituut), hopelijk een mooie subsidie zodat de elga aan de zonneboiler gehangen kan worden.

Inzake reactie wervelingen voor de flowmeter die verkeerd beeld zouden kunnen geven: Voor de WM zit ongeveer 1 meter kaarsrecht leidingwerk. Van daaruit zit hij met een T-stuk op de standleiding. m.a.w. ik kan me niet voorstellen dat er wervelingen zijn en flow zou dus goed gemeten moeten worden. ik kan met kerst wel testje doen met verschillende flows en effect op de WM. Heb ik in de testfase wel gedaan en scheelde tussen max en min ongeveer 0,2kw afgiftevermogen, COP echter niet berekend destijds. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Freemann schreef op woensdag 23 december 2015 @ 17:06:
[...]

"Goed" of goed? Hoeveel gas verbruiken jullie max op 1 dag?

[...]

Stookregime van 35/45 is OK, is dat dmv vloerverwarming of ... ? Waar stoken jullie in het huis allemaal?

[...]

20,5°c is prima temp :)

[...]

Wat niet kapot is moet je niet proberen te maken ;)
:) ja, idd we gaan niets kapot maken.

-tussenwoning wv de voorpui in 1976 is volgespoten met vlokken, dacht ik, en het schuine (splitlevel)dak van prefab-, met glaswol vulling.

-benedenverdieping:
-gang 8m2, kunstofvoordeur met isolatie en 2 kleine HR++ ramen. oude enkelplaatradiator van 1,00x0,9mtr die 10% openstaat.
-WC met sensorgestuurde afzuiging, daar is geen verwarming.
-woonkamer, 31m2 met HR++ schuifpui van 6x2,30 mtr met een kleine ventilatieklep die overdag openstaat. voor deze pui staan 2 jaga LTV's 1,40x22x28 met DBE's. geen vloerverwarming, maar wel kruipruimte isolatie met 30cm dikke schuimschelpenlaag,
-openkeuken, 16m2 met HR++ van 2,80x1,5mtr waar de afzuiging een paar uur p dag aan staat. Hier hangt 1 Thermrad 22 0,80x0,12x0,75mtr wv de radiatorknop 1/2 open staat.

-1e verdieping, 3 kamers, overloop en badkamer. 1 grote radiator, 1 kleinere en 1 hele kleine minimaal open. In de badkamer hangt een 3-standen badkamerkachel, die af en toe gebruikt wordt. radiator in de slaapkamer staat niet open.De grote slaapkamer is voorzien van HR++ en schuin dak, ook hier staat het raam de halve dag op een kier.De andere 2 kamers hebben nog enkelglas :) en staat de ventilatie af en toe open.

-2e verdieping: schuindak en raamkozijnen met HR++, CV-hok, overloopje, (slaap)kamer .geen radiatoren open (HRketel heeft ontluchtingsfunctie).

- gasverbruik 1/12 t/m 22/12 totaal 88m3 wv 11m3 SWW voor bad/douche/keuken

-HR107 SW5 Remeha Calente combi 25l uit 2006 (heeft 40ltr boiler met via Isense geregeld temperatuur standen, uiteraard 'snachts uit. Legionella programma op maandagmorgen).traploos modulerende brander en pomp. Isense kamerthermostaat ingesteld op langzaam opwarmen met 35/45c. uiteraard voorzien van 7x24 programma instellingen.

Volgens Techneco kan de Isense niet overweg met de ELGA, of dat een pré of con is weet ik nog niet.

Insteek mbt WP toepassing: zoveel mogelijk van de 850m3 aardgas afromen, mag best wat kosten, maar moet wel leuk blijven.

that's all for now, stel gerust meer vragen of geef je mening :) , elkaar scherp houden i een goeie zaak. >:)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Amarkest, gasverbruik van 88,3 van 1/12 t/m 22/12 is wat summiere data. Heb je meer data inzake gasverbruik?

Verder is het tussen 1/12 en 22/12 nagenoeg zo constant rond de 10 graden geweest. Dit betekend dat jouw woning bij 10 graden buiten 88,3/22= 4m3 verbruikt

Binnentemperatuur zal zo rond de 20 graden liggen dus verbruik je 20-10=10 graaddagen met 4m3 is 0,4m3 per graaddag.

Elga dekt zo'n 10m3 max af per dag dus dan kun je max 10/0,4=25 graaddagen afdekken (beetje uit losse pols aangezien dit situatieafhankelijk is en vermogen elga minder wordt als het kouder wordt). Mijn onderbuikgevoel is dat je het tot een graad of -2 kan redden obv eigen ervaring. daaronder zal ketel bij moeten schakelen.

Dit is even uit de losse pols dus als je meer data hebt kun je de berekening nauwkeuriger maken.

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 23-12-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
develdonk schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:39:
Amarkest, gasverbruik van 88,3 van 1/12 t/m 22/12 is wat summiere data. Heb je meer data inzake gasverbruik?

Verder is het tussen 1/12 en 22/12 nagenoeg zo constant rond de 10 graden geweest. Dit betekend dat jouw woning bij 10 graden buiten 88,3/22= 4m3 verbruikt

Binnentemperatuur zal zo rond de 20 graden liggen dus verbruik je 20-10=10 graaddagen met 4m3 is 0,4m3 per graaddag.

Elga dekt zo'n 10m3 max af per dag dus dan kun je max 10/0,4=25 graaddagen afdekken (beetje uit losse pols aangezien dit situatieafhankelijk is en vermogen elga minder wordt als het kouder wordt). Mijn onderbuikgevoel is dat je het tot een graad of -2 kan redden obv eigen ervaring. daaronder zal ketel bij moeten schakelen.

Dit is even uit de losse pols dus als je meer data hebt kun je de berekening nauwkeuriger maken.
Ik heb een account aangemaakt op mindergas.nl. Daar staat wat meer detail in. Als je me je email adres in een bericht geeft zal ik je als vriend opnemen in m'n mindergas account en kun je wat meer zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ik zit "helaas" niet op mindergas.nl maar reeds enkele jaren op energiemanager.nl (automatisch gelinkt aan mijn slimme meters). ik zal met kerst eens checken op mindergas om tweede account aan te maken aangezien dat toch "het" platform is waar iedereen op zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik ben met mindergas gestopt sinds de aanschaf van de elga. Gasverbruiker bijna 0, weinig interessant. Of kan je nu ook verwarmen op Electra daar monitoren?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-10 18:42
Volgens mij deed een aantal mensen dat met behulp van een tweede account, waarbij ze in plaats van de m3 gewoon het aantal kWh invulden. Eenheid is eenheid, zolang je ze niet gaat mixen moet dat goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@minderElektriciteit.nl;
Ik submit "geautomagiseerd" e-data naar mindergas.nl. Lees in plaats van m3 gewoon E-Windmolen/PV en dat is prima :)

Modbreak: doe eens niet zo flauw :|

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 24-12-2015 10:10 ]

• amarkest
develdonk schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:39:

ok, mindergas maakt er dit van:

Gasverbruik

Periode: 2 jan 2015 t/m 22 dec 2015

Verwarming 655,15 m3
Overig 175,85 m3
Totaal 831,00 m3

Per gewogen graaddag 0,259 m3/graaddag

Aantal gewogen graaddagen 2.526

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-10 17:05
Ik wordt hier soms zo moe van...
Waarom lezen mensen zich niet eerst fatsoenlijk in voordat ze met allerlei 'feiten' komen die onjuist zijn? Zelfs na meerdere malen aangedragen te hebben waarom het onjuist is gaat het er bij de persoon niet in. Blijft apart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:59
Ik heb een tweetal reacties verwijderd omdat ze offtopic waren. Kunnen we gewoon op een normaal en professioneel niveau met elkaar discussiëren en termen als 'plofketel' e.d. daarbij achterwege laten? Bedankt :)

• hansdegit
Niek_ schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:39:
Ik wordt hier soms zo moe van...
Waarom lezen mensen zich niet eerst fatsoenlijk in voordat ze met allerlei 'feiten' komen die onjuist zijn? Zelfs na meerdere malen aangedragen te hebben waarom het onjuist is gaat het er bij de persoon niet in. Blijft apart.
Helemaal met je eens Niek_.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• develdonk
Bijna eens Niek; tvt van zonnepanelen is tegenwoordig uitermate laag maar 1 EUR per kwh haal ikzelf niet (zal wellicht aan o/w opstelling liggen). 1 EUR per wp haal ik wel (yingli panelen met omnik)

@hansdegit; je moet nog 1k subsidie aftrekken van jouw post inzake de prijs. ;)

De grote kracht van warmtepomp + portemonnee is dat je je gasverbruik kan omzetten naar stroom en dit vervolgens kan afdekken met zonnepanelen. Ik hoop dat mensen deze link meer gaan leggen en niet (enkel) naar de warmtepomp als een op zichzelf staand item kijken. De kracht zit hem in de combi fo 1+1=3 om het populair te zeggen... helemaal als de boiler met collector er vervolgens nog aan gehangen wordt.

Voorwaarde blijft natuurlijk dat energiebehoefte, collectoren, cellen en installatie goed in balans zijn en correct gedimensioneerd zijn.

• develdonk
amarkest schreef op donderdag 24 december 2015 @ 10:09:
[...]

ok, mindergas maakt er dit van:

Gasverbruik

Periode: 2 jan 2015 t/m 22 dec 2015

Verwarming 655,15 m3
Overig 175,85 m3
Totaal 831,00 m3

Per gewogen graaddag 0,259 m3/graaddag

Aantal gewogen graaddagen 2.526
wellicht kon je posten wat je m3 verbruik is geweest van 1 okt 2014 - eind maart 2015. Dit zijn de dagen dat de zon nauwelijks iets doet. dan heb je beter beeld over werkelijk verbruik per graaddag.

Als ik echter je eerdere post zie met verbruik en hierboven de uitgerekende m3/graaddag ligt dit bijna factor 3 onder mijn verbruik. ik dek tot nu toe 100% af met de elga en straks als het echt koud wordt (if) heb ik berekend dat het me zo 30-40m3 gaat kosten. maw jouw woning zou prima geschikt moeten zijn voor een warmtepomp mits je lage temp. verwarming hebt.

• amarkest
develdonk schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:53:
[...]

wellicht kon je posten wat je m3 verbruik is geweest van 1 okt 2014 - eind maart 2015. Dit zijn de dagen dat de zon nauwelijks iets doet. dan heb je beter beeld over werkelijk verbruik per graaddag.

Als ik echter je eerdere post zie met verbruik en hierboven de uitgerekende m3/graaddag ligt dit bijna factor 3 onder mijn verbruik. ik dek tot nu toe 100% af met de elga en straks als het echt koud wordt (if) heb ik berekend dat het me zo 30-40m3 gaat kosten. maw jouw woning zou prima geschikt moeten zijn voor een warmtepomp mits je lage temp. verwarming hebt.
Ok, ja ik moet wel een heel eind komen. De woonkamer met open keuken zijn de vertrekken die echt verwarmd worden met LTV. De rest van het huis wordt amper verwarmd.Badkamer hangt een straalkacheltje.

Ik ga er voor, verwacht de komende 10jr iig geen echte koude winters, afgezien van een korte vorstperiode. Bovendien zijn de kosten te overzien. Als ik het stroomverbruik vd ELGA in de gaten houd, zal ik me wat dat betreft geen buil vallen, dacht ik.

• ollie1965
  • Laatst online: 13:04

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

develdonk schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:09:
Ik ben vandaag gebeld door sales medewerker van www.ravensbergersolar.de. Volgende week zitten ze bij de nl overheid om te lobbyen voor hun product (Platinstar 24 -> directe concurrent van burg en hoogste opbrengst in de markt volgens testinstituut), hopelijk een mooie subsidie zodat de elga aan de zonneboiler gehangen kan worden.
Kijk dat is interessant, ben net functioneel een beschrijving aan het maken voor mijn wensen/eisen voor een zonneboiler setup. Daar ga ik dan een aantal offertes mee aanvragen en CPC heeft mijn voorkeur (dacht om te beginnen aan +18GJ).
Enigste probleem zijn nog de eisen voor subsidie, het is dus wachten op de accreditatielijst want ik kan op de websites van de leveranciers niet de vereisten vinden.

Maar Burg Solar is toch Ravensberger Solar en omgekeerd?
http://burgsolar.de/ueber-uns http://www.ravensbergersolar.de/ueber-uns

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
develdonk schreef op donderdag 24 december 2015 @ 11:53:
[...]

Regelmatig wordt in dit forum vermeld dat een WP zinvol is bij LTV gebruik , nu is de maximale temp bij LTV nog steed 55 C , vele warmtepompen halen dit niet, ook de Elga niet. Dus gaat die vlieger voor velen niet op .

Volgens mij moet er bij gebruik van LTV in dit forum dan ook gesproken worden van ZLTV welke een werk temperatuur heeft van 30C tot 40 C.

ZLTV ,, zeer lage temperatuur verwarming

* Hoge temperatuurverwarming (HTV) 55-90°C
* Lage temperatuurverwarming (LTV) 40-55°C
* Zeer lage temperatuurverwarming (ZLTV) 30-40°

[ Voor 7% gewijzigd door Raolte op 24-12-2015 14:46 ]

• amarkest
Raolte schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:16:
[...]

Regelmatig wordt in dit forum vermeld dat een WP zinvol is bij LTV gebruik , nu is de maximale temp bij LTV nog steed 55 C , vele warmtepompen halen dit niet, ook de Elga niet. Dus gaat die vlieger voor velen niet op .

Volgens mij moet er bij gebruik van LTV in dit forum dan ook gesproken worden van ZLTV welke een werk temperatuur heeft van 30C tot 40 C.

hoi,

mijn jaga DBE LTV's hebben een bereik van 28-55c, in welke klasse zullen we die indelen? :)

• develdonk
Raolte schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:16:
[...]

Zolang je afgifte systeem 5kw aan warmte kwijt kan is het geschikt voor de elga. Tabellen kan ieder voor zich nakijken op: http://www.vloerverwarming.nl/nl/downloads/afgifte-tabellen/

kwestie van vloeropp vermenigvuldigen met vermogen en dan weet je of je de 5kw haalt.

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 24-12-2015 15:58 ]

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ amarkest
Je mag die zelf indelen, afhankelijk op welke maximale watertemperatuur je in het verleden hebt gewerkt, en waarop je denkt je huis warm te kunnen houden.

@ develdonk,je afgifte vermogen is afhankelijk van je watertemperatuur,en LTV geld ook voor radiatoren en niet alleen voor vloerverwarming.
Het lijkt mij dan ook zinvol om dit nuance verschil op dit forum te hanteren, dit lijkt mij trouwens zinvoller dan 3 getallen achter de komma alles te berekenen.

Alhoewel dat wel het echte tweaken is, maar ik ook graag mijn portemonee tweak, en vele zuinige nederlanders met mij.

[ Voor 59% gewijzigd door Raolte op 24-12-2015 16:15 ]

• amarkest
Raolte schreef op donderdag 24 december 2015 @ 15:57:
@ amarkest
Je mag die zelf indelen, afhankelijk op welke maximale watertemperatuur je in het verleden hebt gewerkt, en waarop je denkt je huis warm te kunnen houden.

@ develdonk,je afgifte vermogen is afhankelijk van je watertemperatuur,en LTV geld ook voor radiatoren en niet alleen voor vloerverwarming.
Het lijkt mij dan ook zinvol om dit nuance verschil op dit forum te hanteren, dit lijkt mij trouwens zinvoller dan 3 getallen achter de komma alles te berekenen.

Alhoewel dat wel het echte tweaken is, maar ik ook graag mijn portemonee tweak, en vele zuinige nederlanders met mij.
op zich heb je wel een punt mbt indeling van vermogensklasse, meestal gedragen mijn Jaga's zich als ZLTV, en soms als LTV, en met de DBE-turbo aan ook als HTV. Wellicht toch tijd voor een nwe klasse, wat dacht je van LRTV (long range TV) oid?
Jaga noemt ze zelf DBE-radiator, dus wellicht is DTV (Dynamische TV) beter.

Mijn DBE's gaan in werking vanaf 28c aanvoer.

nog ff beschrijving van DBE (volgens Jaga)

Wat is DBE?

DBE (Dynamic Boost Effect) is een speciaal voor de Low-H2O radiatoren ontwikkeld systeem dat het vermogen 2 tot 3 maal vergroot.

Het grote warmtevermogen kan op 3 manieren benut worden:
• renovatie van zeer hoge naar lage watertemperatuur: omschakelen naar warmtepomp zonder daarvoor grotere radiatoren te moeten plaatsen;
• condenserende ketels gedurende het hele stookseizoen 100% condenserend laten werken;
• om een kleiner toestel te installeren, omdat er niet veel plaats is of omwille van esthetische redenen.

Hoe werkt DBE?

DBE meet voortdurend de kamer- en watertemperatuur en werkt volledig zelfstandig. Gedurende het grootste gedeelte van het stookseizoen is alleen de Low-H2O warmtewisselaar voldoende voor het warmtecomfort. Maar wanneer er een zeer grote warmtevraag is, zoals bij overschakeling van nacht naar dagstand, bij het gaan gebruiken van een niet-verwarmde kamer of bij extreme koude, zal het systeem zichzelf
inschakelen en voor een veel snellere opwarming zorgen. Modulerend volgens de warmtebehoefte, en bijna onhoorbaar. Met de handmatig in te schakelen boost-functie voor versnelde opwarming is het vermogen nog hoger, maar stijgt ook het geluidsniveau. De boost-functie schakelt zichzelf uit na ca. 15 minuten.

Tot drie maal meer warmte op zeer laagtemperatuurverwarming (LTV)
Warmtepompen en zonne-energiesystemen vragen om flink grotere radiatoren, omdat zij werken met zeer lage watertemperaturen van soms niet meer dan 35°C. De Low-H2O radiatoren hoeven echter niet veel groter te zijn, want met Dynamic Boost Effect (DBE) leveren zij twee- tot driemaal meer warmte. Bovendien is de versie DBE Pro ook geschikt voor passieve, milieuvriendelijke koeling, die door vele warmtepompsystemen geleverd wordt. Met DBE kunt u vlot overschakelen naar alle nieuwe ecologische systemen. Zo bent u goed voorbereid op de toekomst!

[ Voor 48% gewijzigd door amarkest op 24-12-2015 19:02 ]

• koevlaas2
Ik heb vandaag 5 uur lang op 35c aanvoer gedraaid, het hele huis is lekker warm.
Beneden hebben wij vloerverwarming 10 hoh met een gewone verdeler. Boven de standaard radiatoren die er vanaf 1980 inzaten.
Volgens mij rekent JAGA volgens het gasketelprincipe, thuiskomen> cv omhoog en binnen een uur warm.
Met een WP moet je anders denken, ik begin om 12:00 al met opwarmen op een dag dat we weg zijn. In de avond is de boel dan op temperatuur.

• amarkest
koevlaas2 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 20:34:
Ik heb vandaag 5 uur lang op 35c aanvoer gedraaid, het hele huis is lekker warm.
Beneden hebben wij vloerverwarming 10 hoh met een gewone verdeler. Boven de standaard radiatoren die er vanaf 1980 inzaten.
Volgens mij rekent JAGA volgens het gasketelprincipe, thuiskomen> cv omhoog en binnen een uur warm.
Met een WP moet je anders denken, ik begin om 12:00 al met opwarmen op een dag dat we weg zijn. In de avond is de boel dan op temperatuur.
Hoi,
Valt wel mee hoor, mijn jaga's (met DBE) hebben ook vanaf 07.00 uur op zo'n 35c gedraaid tot 16.00 uur, kamertemp 19c, daarna in stapjes van een uur naar 20,5c op watertemp van een kleine 40c alles keurig langzaamaan opgewarmd door m'n Remeha Calente met Isense kamerthermostaat, maar als het moet kan ik de turbo aanzetten en dan is het binnen een kwartier ook 20,5. het is maar wat je wilt. Die flexabiliteit heb je ook met de configuratie/setup waar ik voor gekozen heb. Ik zal straks met de ELGA ook nog steeds redelijk flexibel m'n temperatuur onder controle hebben, bij een "HTV-vraag" zal de Ketel er ff max 55c tegenaan gooien, om vervolgens weer traploos modulerend naar LTV temperaturen terug te schakelen en als het kan wordt eea dan aan de ELGA overgelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
amarkest schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:16:
[...]

Hoi,
Valt wel mee hoor, mijn jaga's (met DBE) hebben ook vanaf 07.00 uur op zo'n 35c gedraaid tot 16.00 uur, kamertemp 19c, daarna in stapjes van een uur naar 20,5c op watertemp van een kleine 40c alles keurig langzaamaan opgewarmd door m'n Remeha Calente met Isense kamerthermostaat, maar als het moet kan ik de turbo aanzetten en dan is het binnen een kwartier ook 20,5. het is maar wat je wilt. Die flexabiliteit heb je ook met de configuratie/setup waar ik voor gekozen heb. Ik zal straks met de ELGA ook nog steeds redelijk flexibel m'n temperatuur onder controle hebben, bij een "HTV-vraag" zal de Ketel er ff max 55c tegenaan gooien, om vervolgens weer traploos modulerend naar LTV temperaturen terug te schakelen en als het kan wordt eea dan aan de ELGA overgelaten.
Bij 35c gaat het opwarmen langzaam, maar het warmt wel op.
Stel ik 36c in dan gaat het een stuk sneller.

Met de ELGA is het slim de temp vrij redelijk constant te houden. 1 graad nachtverlaging max.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 21:21:
[...]

Bij 35c gaat het opwarmen langzaam, maar het warmt wel op.
Stel ik 36c in dan gaat het een stuk sneller.

Met de ELGA is het slim de temp vrij redelijk constant te houden. 1 graad nachtverlaging max.
Het is zelfs beter om dag verlaging te doen, maar met deze temperaturen loopt het hier 24-7, je wint er zo weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ollie1965 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 12:32:
[...]

Kijk dat is interessant, ben net functioneel een beschrijving aan het maken voor mijn wensen/eisen voor een zonneboiler setup. Daar ga ik dan een aantal offertes mee aanvragen en CPC heeft mijn voorkeur (dacht om te beginnen aan +18GJ).
Enigste probleem zijn nog de eisen voor subsidie, het is dus wachten op de accreditatielijst want ik kan op de websites van de leveranciers niet de vereisten vinden.

Maar Burg Solar is toch Ravensberger Solar en omgekeerd?
http://burgsolar.de/ueber-uns http://www.ravensbergersolar.de/ueber-uns
Ollie2965; excuus je hebt helemaal gelijk. Gisteren in alle kerstdrukte de post te snel gemaakt. Ik begreep van ravensburger dat ze de outlet site zijn van burg.

Ik zal ook nog eens kijken waar die Duitse website is van de testresultaten op zonnecollectoren voor je zodat je zelf kan verifiëren wat ik hier post.

Overigens:
Toshiba/elga performance vanaf 6 okt:
-825,3 elec energie
-3571 warmte
-sCOP van 4,33

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 25-12-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

Aad

Ik verlaag iedere avond 3 graden, van 22 naar 19. In de morgen verhoog ik weer naar 22 graden.
Dan gaat de ELGA brommen en stookt hij samen met mijn jaga's met zelfgemaakte DBE in drie kwartier naar 22 graden ook deze morgen met een buiten temperatuur van 5 graden. Ik woon in een twee onder een kap uit 1993 en heb beneden wel hr++ glas, woonkamer 44 M2 met open keuken.
Ik gebruik mijn Touch alleen met de hand, geen ingestelde temperaturen. Ook als ik naar mijn werk ga voer ik een verlaging in van 2 graden. Als ik 's avonds thuis kom heeft de ELGA het ook zo weer op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Aad schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 09:55:
Ik verlaag iedere avond 3 graden, van 22 naar 19. In de morgen verhoog ik weer naar 22 graden.
Dan gaat de ELGA brommen en stookt hij samen met mijn jaga's met zelfgemaakte DBE in drie kwartier naar 22 graden ook deze morgen met een buiten temperatuur van 5 graden. Ik woon in een twee onder een kap uit 1993 en heb beneden wel hr++ glas, woonkamer 44 M2 met open keuken.
Ik gebruik mijn Touch alleen met de hand, geen ingestelde temperaturen. Ook als ik naar mijn werk ga voer ik een verlaging in van 2 graden. Als ik 's avonds thuis kom heeft de ELGA het ook zo weer op temperatuur.
Moguh,

Kijk dat pleit wederom (qua comfor) voor de ELGA en de Jaga's met DBE _/-\o_ .
weet je ook toevallig hoeveel Kwh dat de afgelopen periode heeft gekost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Wie kan er iets roepen over de pro's en con's van 1 of 2 kamerthermostaten voor ELGA/HRketel besturing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
BarryH schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 22:10:
Ik ben nu ook wel overtuigd dat het slim is om de elga te plaatsen
Deze winter ga ik er voor sparen en nog wat zaken uitzoeken:
- Kan mijn Isense de elga aansturen
- komt de info uit de calenta ketel (b.v. de onderhoudsmelding) dan nog door (via de ela naar de isense)
- werkt alle andere instellingen dan ook nog vnauit de Isense (b.v. de tapwatertemperatuurinstelling, ende buitentemperatuurmeter
- waar kan de buitenunit het beste (op de zuidmuur of de oostmuur? op 6m hoogte bij de cvketel of op 1,5m hoogte?)
- hoe ga ik mijn temperatuur over de dag wijzigen zodat ik de elga goed benut (b.v. om 1600 uur al naar 20 graden ipv pas om 1830 naar 19,5)
- Kan ik de ZB -boiler er mee verwarmen vanaf 1500 uur? en dan voorkomen dat mn cv dat ook gaat doen?
-hoe ga ik de elga uitschakelen bij een te lage temperatuur op een meer flexibele manier dan de vaste instelling van 4 graden
- moet ik de elga in serie met de cv zetten of parallel
- toch een aparte thermostaat (met alle consequenties voor de gezinsleden)
Hallo Barry,

gebruik je de ELGA en Calente via de Isense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 06-10 17:22

hjdekker1

9000 Wp

koevlaas2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:27:
[...]

Ben ik ook wel benieuwd naar, hoe deze dan inelkaar steekt.
Helaas is de webshop van Michl verre van volledig en staan deze jassen er niet op.
Probleem bij mij zou kunnen zijn dat er rond de buitenunit haast geen ruimte is voor zo'n konijnenhok.
In de eerste mail gaf MICHL het volgende aan:

Es gibt jedoch Möglichkeiten, die Geräuschentwicklung zu reduzieren, z. B. einfach dadurch, dass ein Lärmschutzzaun aufgestellt oder eine kleine Einhausung für das Außengerät gebaut wird. Natürlich sind auch sog. Suitcases (siehe Anhang) als Lärmschutz möglich

hierdoor ging ik er vanuit dat ze deze zelf verkochten.
dit bleek toch niet zo te zijn:

Sehr geehrter Herr Dekker,

die Suitcases haben wir nicht selbst im Programm. Je nach Hersteller / Modell fällt die Schalldämpfung natürlich unterschiedlich aus

schiet dus nog niet echt op zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ok de vergelijkingssite voor de collectoren weer gevonden:

prijzen: www.ravensbergersolar.de (-? wellicht een gezamelijke inkoopactie organiseren?)

testdata:
http://www.solarkeymark.dk/CollectorCertificates
http://www.estif.org/sola...al_links/SP/SC0389-14.pdf

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 25-12-2015 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier de eerste indicatie binnen om december 2014 en 2015 met elkaar te vergelijken. In 2014 kon ik met de ELGA het boilervat nog niet verwarmen. Dat kan ik nu wel. In heel 2014 en 2015 heeft de CV ketel niet gedraaid voor de verwarming.

In 2014 had ik 23,6m3 gasverbruik. De prognose voor 2015 is 13,5m3.

Dus door de boiler heen met de ELGA scheelt dus 10m3 gas, opgewekt door de warmtepomp. Dat noem ik aanzienlijk!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 14:52:
[...]

In de eerste mail gaf MICHL het volgende aan:

Es gibt jedoch Möglichkeiten, die Geräuschentwicklung zu reduzieren, z. B. einfach dadurch, dass ein Lärmschutzzaun aufgestellt oder eine kleine Einhausung für das Außengerät gebaut wird. Natürlich sind auch sog. Suitcases (siehe Anhang) als Lärmschutz möglich

hierdoor ging ik er vanuit dat ze deze zelf verkochten.
dit bleek toch niet zo te zijn:

Sehr geehrter Herr Dekker,

die Suitcases haben wir nicht selbst im Programm. Je nach Hersteller / Modell fällt die Schalldämpfung natürlich unterschiedlich aus

schiet dus nog niet echt op zo..
Grappig, ik communiceerde eerst ook in het Duits, maar op een gegeven moment word het dan zo technisch dat ik het niet meer kon verstaan. We zijn toen in het Engels verder gegaan.

Ik heb inmiddels ook wat 'professionele' geluiddempende kasten op internet gezien. Het komt er eigenlijk op neer dat je een extra kast eromheen moet bouwen die van binnen geluid geisoleerd is. Opzich best eenvoudig zelf te maken. Van het voorjaar maar eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
@Martin:
Elga door de boiler rules bigtime. 'k Heb vanochtend echt retelang onder de douche gestaan om te ervaren wat een koud cv-blok met je lijf doet. Bij ons duurt het blijkbaar een kwartier om de boilertop koud te douchen. Da's helemaal OK dus en retezuinig qua gasverbruik voor sanitair ww.

[ Voor 10% gewijzigd door hansdegit op 26-12-2015 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 19:59:
Ik heb hier de eerste indicatie binnen om december 2014 en 2015 met elkaar te vergelijken. In 2014 kon ik met de ELGA het boilervat nog niet verwarmen. Dat kan ik nu wel. In heel 2014 en 2015 heeft de CV ketel niet gedraaid voor de verwarming.

Dus door de boiler heen met de ELGA scheelt dus 10m3 gas, opgewekt door de warmtepomp. Dat noem ik aanzienlijk!
wellicht tijd om te kijken hoe je je gasaansluiting kan vermijden? of ben je dat niet voornemens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Nou, dan is het antwoord en no brainer toch?

De Gasschuif dicht. Met de huidige voorspellingen qua klimaat zit -15C er niet meer in, op de korte termijn.

Het weer is nooit helemaal te voorspellen, blijft een natuurverschijnsel, en Gasschuif heeft em al een jaar dicht staan. Maar is zo dom geweest om het gas 5 jaar vast te zetten, volgend voorjaar gaat ie definitief dicht is de planning 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Gasschuif op 25-12-2015 23:43 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Het weer is natuurlijk ook heel erg zacht, gaat je vergelijk wel goed dan denk je? Je hebt snel andere invloed waar het verbruik van zakt of stijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-10 15:58
Ik ben op zoek naar een warmtepomp en heb een Michl en op aan raden van iemand ook een Panasonic bekeken. Wat de elektrische aansluiting betreft kom ik vreemde dingen tegen. Bij de Michl ( 7 kW) staat er in de handleiding dat de aansluiting moet voldoen aan de voorwaarden die in de tabel hieronder staan. Leuk de tabel hebben ze weggelaten. Bij de Panasonic is er wel informatie . De aansluiting dient te geschieden door tweekabels van ieder minimaal 4 kwadraat en ieder 30A zekering en je moet je er van gewissen dat de het net een capaciteit heeft van minimaal 100 A en iets van 850kW. Die 850kW is volgens mij een wijkcentrale en helaas heb ik een hoofdzekering van 50A dus twee maal 30A zekering is ook wat veel. In de handleiding staat verder te lezen dat de maximale stroom voor het systeem 21A is en de start stroom 7.2A. En iets vreemds. Power Supply 1 dus de eerste aansluiting max 21A en power Supply 2 de tweede draad max 13A.
Wie weet hier raad mee ?Moet ik echt twee kabels van ieder 4 kwadraat en 30A zekering aanleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
alvast ter voorbereiding op de installatie vd ELGA overgestapt van GREENCHOICE naar QURRENT met alvast 6 winddelen (wv 2 gratis). Dus laat die ELGA maar komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Joris Jasper schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:36:
Ik ben op zoek naar een warmtepomp en heb een Michl en op aan raden van iemand ook een Panasonic bekeken. Wat de elektrische aansluiting betreft kom ik vreemde dingen tegen. Bij de Michl ( 7 kW) staat er in de handleiding dat de aansluiting moet voldoen aan de voorwaarden die in de tabel hieronder staan. Leuk de tabel hebben ze weggelaten. Bij de Panasonic is er wel informatie . De aansluiting dient te geschieden door tweekabels van ieder minimaal 4 kwadraat en ieder 30A zekering en je moet je er van gewissen dat de het net een capaciteit heeft van minimaal 100 A en iets van 850kW. Die 850kW is volgens mij een wijkcentrale en helaas heb ik een hoofdzekering van 50A dus twee maal 30A zekering is ook wat veel. In de handleiding staat verder te lezen dat de maximale stroom voor het systeem 21A is en de start stroom 7.2A. En iets vreemds. Power Supply 1 dus de eerste aansluiting max 21A en power Supply 2 de tweede draad max 13A.
Wie weet hier raad mee ?Moet ik echt twee kabels van ieder 4 kwadraat en 30A zekering aanleggen ?
Ik ben vandaag ook aan het kijken geweest met een panasonic monobloc.
daar staan inderdaad waardes in van 30A zekering.
lijkt mij niet echt goed.
ik heb zelf een 25A aansluiting, dus kan maximaal 20A zekeren.
als ik dan 20A maal 230V reken, dan kom ik op een vermogen van 4600 watt opgenomen vermogen.
ze geven een COP aan van 2,85 aan bij -15 graden.
dat is dus een afgeleverd warmtevermogen van 13000 watt.
dus naar mijn idee, zou een 9KW warmtepomp dus met gemak met 20A gezekerd moeten kunnen worden.

Waar heb jij precies de info vandaan, want ik kan nergens vinden dat je twee aansluitingen moet maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
2e aansluiting is vaak voor element van 3k, bij de 5kW monoblockjes van Panasonic in ieder geval. Bij een zwaardere WP kan ook het element zwaarder zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ok. Dan is 13A toch de mx stroom. Is dan toch gewoon met 16A te zekeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Laatst online: 06-10 18:42
Ik denk dat je dan toch wat last gaat krijgen van de inschakelpiek van de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:06:
[...]

wellicht tijd om te kijken hoe je je gasaansluiting kan vermijden? of ben je dat niet voornemens?
Gasschuif schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 23:38:
[...]

Nou, dan is het antwoord en no brainer toch?

De Gasschuif dicht. Met de huidige voorspellingen qua klimaat zit -15C er niet meer in, op de korte termijn.
Gasloos worden is in elk geval weer een grote stap dichterbij. Als deze trend zich doorzet dan zou ik met de ELGA ongeveer 40% extra kunnen besparen op warm water gebruik. En ons gasverbruik op jaarbasis zakt onder de 100m3.

Om Eric-pvt schaamteloos te quoten: "hilarisch weinig!" :*)

Helemaal van het gas af is staat nog ter discussie hier. Horde 1, koken op gas, is intussen zo'n beetje een gepasseerd station. De huidige gaskookplaat bevalt voor geen meter. Je kan niet eens 3 koekenpannen tegelijkertijd op het fornuis hebben staan. Bianca noemde al een inductiekookplaat. \

Dat is overigens een andere discussie. Ik heb nu 1x35A aansluiting en ik heb alle 8 groepen ( 2x aardlek ) al vol zitten. En voor mooi zou de stap naar 3x25A dan verstandig zijn. Alleen dan komt die slimme meter er in.

En dan blijft er nog steeds een gat over in de winter voor het douchen.
Rol-Co schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 07:12:
[...]

Het weer is natuurlijk ook heel erg zacht, gaat je vergelijk wel goed dan denk je? Je hebt snel andere invloed waar het verbruik van zakt of stijgt.
Dat is een goede vraag. Ik zie dit effect wel in december maar weer niet in november. En in november was ons waterverbruik ook nog eens lager dan het jaar er voor.

Kortom: Een zwaluw maakt nog geen zomer.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

De 1x 35A naar 3x25 lijkt mij ook een goede zet, maar niet voordat ik niet meer onder de slimme meter uit kan. :)
Dan komen doorstromers ook in beeld voor dat laatste beetje sww, elektrisch koken en geheel gasloos word dan ook makkelijker.
2014-2015 al geen gas voor verwarmen meer gebruikt, de wp houd het prima warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-10 09:44

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mkleinman schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:25:

Gasloos worden is in elk geval weer een grote stap dichterbij. Als deze trend zich doorzet dan zou ik met de ELGA ongeveer 40% extra kunnen besparen op warm water gebruik. En ons gasverbruik op jaarbasis zakt onder de 100m3.

Om Eric-pvt schaamteloos te quoten: "hilarisch weinig!" :*)

Helemaal van het gas af is staat nog ter discussie hier. Horde 1, koken op gas, is intussen zo'n beetje een gepasseerd station. De huidige gaskookplaat bevalt voor geen meter. Je kan niet eens 3 koekenpannen tegelijkertijd op het fornuis hebben staan. Bianca noemde al een inductiekookplaat. \

Dat is overigens een andere discussie. Ik heb nu 1x35A aansluiting en ik heb alle 8 groepen ( 2x aardlek ) al vol zitten. En voor mooi zou de stap naar 3x25A dan verstandig zijn. Alleen dan komt die slimme meter er in.

En dan blijft er nog steeds een gat over in de winter voor het douchen.

Dat is een goede vraag. Ik zie dit effect wel in december maar weer niet in november. En in november was ons waterverbruik ook nog eens lager dan het jaar er voor.

Kortom: Een zwaluw maakt nog geen zomer.
Hier in huize Gasschuif douchen we al 1,5 jaar op een 30 L boiler op 70 C met 650 W watt element
Laad via plugwise vanaf 11.00 h zodat de PV direct aan de boiler levert.
https://www.warmteservice...rmtijd-4%3A28)/p/18253705
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bAySoPsl.jpg

Gebruikt c.a. 400 kWh op jaarbasis, en is goed ingepakt om de stilstand verliezen in te dammen, nu 16 W.
Vlak bij de douche, in 2 seconden heet water in de badkamer. Duurde vroeger 10 L koud water vanaf de ketel
Ik heb met een restrictieplaatje met een gat van 2,5 mm (in de uitgang van de mengkraan) de volle douche flow zwaar terug geknepen tot c.a. 3 l/min Met een zeg c.a 60L van 40 C is dat voldoende voor ons beide.
Zo niet, pak dan 50 of 80 L voorraad.

Net voor de douchekop heb ik een Amfiro a1 gemonteerd, een slimme flowmeter, heb ik jaren te laat gedaan, jaarverbruik water nu c.a. 57 m3, komend vanaf 85 m3/jaar

Omdat hier 3 L/L WP's draaien was dit de enigste optie. Het dak ligt vol :) Hier al een jaar gasloos.

oftopic, hier ook 35A een fase, met de 3 WP's en 7,2 kW inductie geen enkel probleem, draait al dik 2 jaar zo.

[ Voor 4% gewijzigd door Gasschuif op 26-12-2015 18:34 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 13:21:
[...]

Ik ben vandaag ook aan het kijken geweest met een panasonic monobloc.
daar staan inderdaad waardes in van 30A zekering.
lijkt mij niet echt goed.
ik heb zelf een 25A aansluiting, dus kan maximaal 20A zekeren.
als ik dan 20A maal 230V reken, dan kom ik op een vermogen van 4600 watt opgenomen vermogen.
ze geven een COP aan van 2,85 aan bij -15 graden.
dat is dus een afgeleverd warmtevermogen van 13000 watt.
dus naar mijn idee, zou een 9KW warmtepomp dus met gemak met 20A gezekerd moeten kunnen worden.

Waar heb jij precies de info vandaan, want ik kan nergens vinden dat je twee aansluitingen moet maken
Je rekent je zekering uit met 1,6, dus 25A hoofdzekering is max. 16A groep (25/1,6=15.8 ).
Bij mij zit de 9 KW Michl op een 16A zekering, de hoogste waarde die ik gezien heb is 3000 Wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:35

Aad

amarkest schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 10:20:
[...]

Moguh,

Kijk dat pleit wederom (qua comfor) voor de ELGA en de Jaga's met DBE _/-\o_ .
weet je ook toevallig hoeveel Kwh dat de afgelopen periode heeft gekost?
Ik heb de afgelopen week, volgens mijn fritzdect, 45 KW in de ELGA gepropt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Aad schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 19:59:
[...]

Ik heb de afgelopen week, volgens mijn fritzdect, 45 KW in de ELGA gepropt.
44,83 KWH van 19-12 t/m 26-12 is er in de Michl verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zitten met zijn allen akelig dicht bij elkaar. Ik kom uit op 48,72kWh. 196,5kWh voor de hele maand tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Laatst online: 08-10 19:43
mkleinman schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:49:
Zitten met zijn allen akelig dicht bij elkaar. Ik kom uit op 48,72kWh. 196,5kWh voor de hele maand tot nu toe.
Ja ik vind dat heel bijzonder, haast onmogelijk zou je redeneren:

1. Zijn de huizen dan evengroot?
2. Hebben de huizen hetzelfde stookgedrag?
3. Is de gezinszamenstelling hetzelfde?
4. Staan de huizen in hetzelfde (micro)klimaat? (qua luchtvochtigheid, temperatuur, wind)
5. Zijn de isolatiewaarden van de huizen dan gelijk?
6. Is er evenveel zoninstraling?
7. Is het warm water gebruik gelijk?

Op al deze vragen (mits ELGA ook SWW voorziet) moet met ja worden geantwoord, anders is het schier onmogelijk om op gelijke waarden uit te komen, uitgaande van geen gasverbruik.

Indien er wel gas gebruikt is, zou je kunnen redeneren dat de ELGA aan z'n top zit, en daardoor een beetje gas nodig is. Dan is het vrij logisch dat beide huizen gelijk verbruik aan de ELGA besteden. Echter dit is niet het geval volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
35m3 gas. Eat that >:)
35x0,648= €22,68
45x0,212= €9,54

Ik stook 24/7 20,5 graad op het moment.

Even 13 euro hebben jullie bespaard in 1 week. Even met mijn eigen tarieven gerekend. Overschot pv wordt het nog gunstiger. Uiteraard verschillen de woningen totaal maar toch...

Pagina: 1 ... 90 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.