bedankt eric, ik ga dit ook proberen. Welke instelling heb jij gekozen?Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:13:
@Tomexergie, vergeet niet te genieten van je ontdekkingstocht, als je zoals hans/eric/martin het evenwicht vind word het allemaal heel erg saai.
Ik draai met mijn instellingen nu zo snel mogelijk naar een situatie dat de elga terugmoduleert, en dan zo lang mogelijk in blokken van minstens 12 uur.
Bij een opgenomen vermogen tussen 680Wac en 960Wac draait de elga ver boven de specs,
Ik hoop ook dat je dit nog leest voordat voordat het verdwenen is.
Dank je wel voor je reactie. Dat lekken of verkeerd afgevuld zijn is juist de reden dat ik een monoblock wil. Dat ik van gas af wil heeft te maken met de kosten van de gas aansluiting. Het worden dan zeg maar 100 hele dure kuubs. Met de komst van de intelligente energie meter wil ik dan gelijk van 1 fase naar 3 fasen gaan. Tegen die tijd moet er ook een nieuwe kookplaat in en de overstap naar de doorstroom verwarmer als eindfase voor het verwarmen van water, als de zon het niet genoeg verwarmt en de WP ook niet.PolderPloer! schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:14:
ik zou beginnen met je dakisolatie en niet je vloer. Dak heeft een veel groter effect dan de vloer. Klik hier maar eens wat waarden in:
http://www.isso-digitaal....teverliesberekening-schil
En waarom zo'n zware eis voor het uitsluiten van STEK-monteurs werk? Daarmee beperk je jezelf behoorlijk in keuzevrijheid, terwijl de STEK monteur in principe eenmalig zijn, tenzij iets gaat lekken of verkeerd is afgevuld.
Ik zou gaan voor een hybride oplossing, een gasleiding heb je toch al lopen. Daarnaast is heel je huis ingericht op gas, dan gasloos gaan is een erg grote stap. Mijn mening is dat als je <100 kuub gas per jaar verbruikt dat ook zeer duurzaam is, ook voor je kinderen verantwoord.
Wel nobel om gasloos te gaan, maar onnodig duur en met het geld dat je uitspaart kun je wellicht veel meer voor het milieu betekenen.
for the record: mijn nieuwbouwhuis heeft geen gasaansluiting, dus het is absoluut niet dat ik pro-gas ben.
Maar als er een calculatie is die waarin de gas aansluiting blijft prima, maar dan moet ook de vervanging van de cvketel in de kosten worden meegenomen en de jaarlijkse onderhoudskosten van dit apparaat.
TCO calculatie periode is 12 tot 15 jaar.
1 levensduur cv ketel
2 daarna zijn mijn kids het huis uit
3 daarna kom ik op een leeftijd dat ik op dit gebied geen grote veranderingen meet ga doorvoeren, maar eerder mijn huis verkoop
4 dit is ook de periode dat de fabrikant zijn appraat moet garanderen / servicen etc tegen normale kosten.
Ik hoef er niet echt op te verdienen, maar verhoging van mijn energie kosten ben ik ook niet naar op zoek. Tenslotte komt het geld dat ik niet uit geef aan energie ten goede van mijn kinderen
Dak isolatie... Lees overal dat een geisoleerd dak aan de buitenkant aan de binnenkant niet geisoleerd kan worden vanwege vocht problemen, houtrot en schimmel. Maar als het anders is dan laat ik mij graag adviseren heeft alles te malen met damp doorlatend en dampwerend etc.
De Ecodan heeft vandaag 9Kw geconsumeerd, dit is incl. 2 warm water runs. Ik heb een screen van pvoutput van het verbruiks verloop.
Is dit een normaal gedrag van een wp, en waarin kan ik het eventueel verbeteren?
Is dit een normaal gedrag van een wp, en waarin kan ik het eventueel verbeteren?

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Hoe moet ik die warm water runs zien, is dat dmv een element of doet ie gewoon de warmtepomp echt op standje snijbrander
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
De warmwater runs zijn zonder verwarmingselement. Standje snijbrander dus .
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Mooi resultaat; mijn WP trekt bij dit weer in 24 uur c.a 13 kWh(e). Maar mijn woning zal wel meer nodig hebben; 51 kWhcrazyharrie schreef op maandag 14 december 2015 @ 00:12:
De Ecodan heeft vandaag 9Kw geconsumeerd, dit is incl. 2 warm water runs. Ik heb een screen van pvoutput van het verbruiks verloop.
[afbeelding]
Ik zit nog steeds sterk te denken aan een MICHL, maar het geluid probleem is toch wel een mogelijke afhaker.
nu heb ik weer eens gemaild met MICHL hierover, en het blijkt dat ze ook een soort van "suitcases" hiervoor verkopen. Ik heb nog niet gehoord hoeveel dB dit scheelt, en wat ze kosten, maar hopelijk krijg ik die info binnenkort.
Ik had een foto willen bijvoegen, maar mag nog geen foto's uploaden
@koevlaas2 ik las ergens dat je aan een andere warmtepomp zat te denken. is dit puur alleen voor het geluid, of zijn er nog meer redenen waarom je weer van de MICHL af wilt?
Heb je nog steeds een gas aansluiting? ik wil een 7kw of 9 kw kopen, en denk dat ik het dan zonder gas kan. hoe denk jij daar over?
nu heb ik weer eens gemaild met MICHL hierover, en het blijkt dat ze ook een soort van "suitcases" hiervoor verkopen. Ik heb nog niet gehoord hoeveel dB dit scheelt, en wat ze kosten, maar hopelijk krijg ik die info binnenkort.
@koevlaas2 ik las ergens dat je aan een andere warmtepomp zat te denken. is dit puur alleen voor het geluid, of zijn er nog meer redenen waarom je weer van de MICHL af wilt?
Heb je nog steeds een gas aansluiting? ik wil een 7kw of 9 kw kopen, en denk dat ik het dan zonder gas kan. hoe denk jij daar over?
[ Voor 35% gewijzigd door hjdekker1 op 14-12-2015 09:28 ]
Ben ik ook wel benieuwd naar, hoe deze dan inelkaar steekt.hjdekker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:24:
Ik zit nog steeds sterk te denken aan een MICHL, maar het geluid probleem is toch wel een mogelijke afhaker.
@koevlaas2
Helaas is de webshop van Michl verre van volledig en staan deze jassen er niet op.
Probleem bij mij zou kunnen zijn dat er rond de buitenunit haast geen ruimte is voor zo'n konijnenhok.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Zwollie heeft een super goedgeisoleerde woning heb ik uit zijn eerdere gegevens gehaald. kA=70 W/Ckoevlaas2 schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:47:
'zwollie schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:29:
Balans 2014.
Geheel jaar in totaal 28m3 gas verbruikt (voor het koken.)
Verbruik HP Coolcube dit jaar met de thermostaat op begane grond op 22 graden
Jan 99 kWh
Feb 101 kWh
Maart 58 kWh
April 10 kWh
Mei 4 kWh
Juni 0,5 kWh
Juli 1 kWh
Augustus 6 kWh
September 6 kWh
Oktober 40 kWh
November 107 kWh
December 170 kWh
Totaal in de Coolcube dit jaar ongeveer 600 kWh
En het verbruik van de Stiebel warmtepompboiler ongeveer 300 kWh
en nog ca 530 kWh over............Geweldig!
afrekening Nuon afgelopen November was 11,- voor het hele jaar. Prachtig!.
Beide warmtepompen draaien momenteel en toch nog terugleveren gewoon omdat de zon schijnt.
Daarnaast wordt de luchttoevoer door de panelen voorverwarmt voor de HP Cool cube om een beter rendement te behalen. Super!'
Als je even op user zwollie zoekt vindt je veel info...
Met mijn referentiejaar doorgerekend kom ik inderdaad uit op c.a 800 kWh/jaar voor een WP van 500W(e). Als de WP dan ook nog voor een deel de ventilatielucht terug kan winnen, dan kom je inderdaad uit op deze extreem lage getallen. Met een andere WP haal je dat in deze situatie ook. Alleen is de Coolcube uitermate geschikt in zijn situatie i.v.m. het lage vermogen. Hij heeft bij -10C maar 2 kW nodig. Als Zwollie in z'n handen wrijft gaat de temperatuur al omhoog in zijn woning.
Dit kun je absoluut niet vergelijken met mijn goed geisoleerde 1970 huis van 150m2.Wat de Coolcube betreft: Warmtemeter er op dan weten we het echt.
Je kunt ook ergens anders een foto uploaden, zoals bijvoorbeeld http://nl.tinypic.com/ en deze dan hier gewoon plaatsen.hjdekker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:24:
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Als ik een auto koop denk ik ook meteen al aan de vervanger, in het geval van de Michl ook.hjdekker1 schreef op maandag 14 december 2015 @ 09:24:
Wat gaan we volgende keer beter doen, word het weer l/w of toch w/w ?
Ergens hier op het forum heb ik een review geschreven, die is nog steeds van toepassing.
De Michl blijft wat mij betreft, heeft een aantal nadelen maar ook vele voordelen.
Mijn gas aansluiting zou weg kunnen , maar we koken en douchen nog op gas.
Ben op de WAF aan het inpraten voor geheel gasloos, maar ze is nog niet overtuigd.
Probleem kan zijn dat als de Michl stuk gaat en ik moet in Duitsland onderdelen bestellen ik niet weet hoe snel ik deze onderdelen heb. Als we dan geen backup hebben ligt een scheiding op de loer
De 9 KW is voorlopig krachtig genoeg / soms zelfs te krachtig. 1200 W ac is de laagste stand en dit is als het 15c buiten is best veel. Ik ben nog aan het inregelen, heb de flow verhoogd waardoor het pendelen verminderd cq verdwenen is.
[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 14-12-2015 10:49 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
In 2016 gaat ons huis waarschijnlijk op de schop. Volledige benedenverdieping krijgt vloerverwarming(nu 50%) en er wordt een stuk uitgebouwd. Voor mij ook een mooie gelegenheid om naar warmtepompen te kijken. Ik heb nu de Q-Solar staan, misschien deze verkopen en een all in one (L/W WP+buffervat 300L) kiezen of toch houden en een WP+binnenunit aansluiten op de 200L met z'n 3 spiralen (Solar+CV+WW).
Nou zat ik even te kijken op waermepumpen-verbrauchsdatenbank
Hier staat ook een (11kW) Ecodan. Deze haalt slechts een COP van 2,4 gemiddeld. Dan mag je toch hopen dat er iets mis is?
Als je dan de 6kW Daikin Altherma ziet met een COP van 4,2 dan lijkt dat er wat meer op.
Zal wel wat met isolatie te maken hebben en de moeite die je neemt om de boel te finetunen. Sowieso wil ik de solar mogelijkheid benutten omdat ik al 36 buizen op het dak heb staan. Van Mei t/m September zou ik dan nauwelijks stroom gebruiken voor WW aangezien ik daar nu ook bijna geen gas voor gebruik. Die Ecodan verbruikt in deze periode even een dikke 1000 kWh.
Wat mij wel interessant lijkt en/of op viel:
Panasonic Aquarea 7kW COP 4 a €4760
Daikin Altherma 6kW a €4798
Daikin Altherma 6kW+Boiler a €6110
Dat is dus 1300 voor een boiler van 150L, lijkt mij een NOGO
Zijn deze prijzen representatief?
Nou zat ik even te kijken op waermepumpen-verbrauchsdatenbank
Hier staat ook een (11kW) Ecodan. Deze haalt slechts een COP van 2,4 gemiddeld. Dan mag je toch hopen dat er iets mis is?
Als je dan de 6kW Daikin Altherma ziet met een COP van 4,2 dan lijkt dat er wat meer op.
Zal wel wat met isolatie te maken hebben en de moeite die je neemt om de boel te finetunen. Sowieso wil ik de solar mogelijkheid benutten omdat ik al 36 buizen op het dak heb staan. Van Mei t/m September zou ik dan nauwelijks stroom gebruiken voor WW aangezien ik daar nu ook bijna geen gas voor gebruik. Die Ecodan verbruikt in deze periode even een dikke 1000 kWh.
Wat mij wel interessant lijkt en/of op viel:
Panasonic Aquarea 7kW COP 4 a €4760
Daikin Altherma 6kW a €4798
Daikin Altherma 6kW+Boiler a €6110
[ Voor 60% gewijzigd door Appie Heijn op 14-12-2015 12:02 ]
kende ik nietblitzkrieg schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:13:
[...]
Je kunt ook ergens anders een foto uploaden, zoals bijvoorbeeld http://nl.tinypic.com/ en deze dan hier gewoon plaatsen.
http://nl.tinypic.com/vie...=2zqxac5&s=9#.Vm6hZvnhCUk
http://i67.tinypic.com/2zqxac5.jpg
[ Voor 17% gewijzigd door hjdekker1 op 14-12-2015 12:04 ]
Bijna goed.
Alleen nog even de afbeeldingtags gebruiken, of op afbeelding toevoegen klikken bij nieuwe reactie.

[ Voor 4% gewijzigd door blitzkrieg op 14-12-2015 12:19 ]
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Zijn dat geen rvs boilers?Appie Heijn schreef op maandag 14 december 2015 @ 10:59:
...
Daikin Altherma 6kW[/url]+Boiler a €6110
Dan zit je wel in die prijsklasse
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/
Mijn 450 ltr DJG (Dejong Gorredijk) was nog ietsjes duurder
Lijkt me dat je beter een stalen boiler neemt met een rvs doorstroomspiraal voor tapwater, als het goedkoper moet/mag
[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-12-2015 12:23 ]
Wat kost de 'jas' ?
Tank in Tank boilers van DJG zijn rete duur, ik heb in belgie iets voordeligers gevonden:AUijtdehaag schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:21:
[...]
Zijn dat geen rvs boilers?
Dan zit je wel in die prijsklasse
http://www.groene-energie...ilers-en-toebehoren/p-1a/
Mijn 450 ltr DJG (Dejong Gorredijk) was nog ietsjes duurder
Lijkt me dat je beter een stalen boiler neemt met een rvs doorstroomspiraal voor tapwater, als het goedkoper moet/mag
http://www.verwarming-sho...-Boiler%20%28Inox%29.html
Als je googled op het merk/type kan het nog goedkoper...
Iemand enig idee of het mogelijk is om de Q-Solar hottop na te maken met een L/W pomp.
Met name dat hottop gedeelte lijkt mij wel interessant.
Solar op onderste spiraal.
300L op 35-40gr voor CV (WP op middelste spiraal)
Bovenste +/- 100L op gezette tijden (ochtend en avond) laten verwarmen (55gr) dmv WP op bovenste spiraal.
Dit is volgens mij zoals Daikin het bedacht heeft. Echter verwarm je dan veel meer WW dan nodig is voor 1-2 douchebeurten.

Bedenk me net wel dat er wel een dikke 100L nodig is voor het vullen van ons bad.
Misschien denk ik wel te moeilijk en zijn 2 spiralen wel prima
Midden/Boven WP
Onderin Solar
Bovenste +/- 100L op gezette tijden (ochtend en avond) laten verwarmen (55gr) dmv WP op bovenste spiraal.
Dit is volgens mij zoals Daikin het bedacht heeft. Echter verwarm je dan veel meer WW dan nodig is voor 1-2 douchebeurten.
Bedenk me net wel dat er wel een dikke 100L nodig is voor het vullen van ons bad.
Misschien denk ik wel te moeilijk en zijn 2 spiralen wel prima
Midden/Boven WP
Onderin Solar
[ Voor 39% gewijzigd door Appie Heijn op 14-12-2015 13:21 ]
weet ik nog niet, nog geen antwoord op gehad
Dit jaar toch een zachte winter tot nu toe.
stats volgens mindergas (incl. koken en warmwater):
stats volgens mindergas (incl. koken en warmwater):

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 14-12-2015 13:40 ]
Deze zijn van Atag, 200L en RVS met 3 spiralen voor 200 euro.koevlaas2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:39:
[...]
Tank in Tank boilers van DJG zijn rete duur, ik heb in belgie iets voordeligers gevonden:
http://www.verwarming-sho...-Boiler%20%28Inox%29.html
Als je googled op het merk/type kan het nog goedkoper...
Dat gaat hier prima met twee spiralen. Het heetste water zal altijd naar de bovenkant van de boiler migreren.Appie Heijn schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:39:
Iemand enig idee of het mogelijk is om de Q-Solar hottop na te maken met een L/W pomp.
[afbeelding]
Misschien denk ik wel te moeilijk en zijn 2 spiralen wel prima![]()
Midden/Boven WP
Onderin Solar
Welke bedoel je Ben ?BenEco schreef op maandag 14 december 2015 @ 15:30:
[...]
Deze zijn van Atag, 200L en RVS met 3 spiralen voor 200 euro.
200 euro, RVS en 3 spiralen klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Oeps, vergeten de link erbij te zetten:koevlaas2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 16:19:
[...]
Welke bedoel je Ben ?
200 euro, RVS en 3 spiralen klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Tweedekansjes
Mooi boilertjes voor WP Ben!
Geen mp links hier neerzetten want dan worden de spullen onder je neus vandaan gekaapt...volgende keer even prive svp.BenEco schreef op maandag 14 december 2015 @ 17:56:
[...]
Oeps, vergeten de link erbij te zetten:
http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr
Tweedekansjes
Zou wel passen hier, maar WAF is nog niet akkoord.
Aangezien hij er meerdere in de aanbieding heeft ben ik blij met de MP link. Nu kan ik hem ook overwegen. Ik krijg dit alleen niet mee met de trein naar Hengelo
.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Probeer het eens met BlablacarMilmoor schreef op maandag 14 december 2015 @ 21:28:
Aangezien hij er meerdere in de aanbieding heeft ben ik blij met de MP link. Nu kan ik hem ook overwegen. Ik krijg dit alleen niet mee met de trein naar Hengelo.
Klinkt haast te mooi om waar te zijn... En is het dan vaak ook...
Daarnaast hoe lopen de spiralen en welke lengtes hebben deze? Stel dat ik interesse had, zou ik zeker een afperssetje meenemen om de lekdichtheid te controleren. Een goede nieuwe RVS met drie spiralen is al gauw 1500 euro, dan is 200 euro wel haast te goedkoop
Daarnaast hoe lopen de spiralen en welke lengtes hebben deze? Stel dat ik interesse had, zou ik zeker een afperssetje meenemen om de lekdichtheid te controleren. Een goede nieuwe RVS met drie spiralen is al gauw 1500 euro, dan is 200 euro wel haast te goedkoop
Het is een sjacheraar en de rotzooi staat ook in de tuin, dan is € 200,- op zijn plaats.PolderPloer! schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:26:
Klinkt haast te mooi om waar te zijn... En is het dan vaak ook...
Bedoel je dat het een heler is?koevlaas2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:32:
[...]
Het is een sjacheraar en de rotzooi staat ook in de tuin, dan is € 200,- op zijn plaats.
Definitie sjacheraar: iemand die handelt drijft in minderwaardige of ongeregeld verkregen of aangeboden goederen, vaak tegen een dubieuze prijsstelling
Misschien geen heler, maar dan zijn het dus volgens jou minderwaardige producten...
Bij mijn weten is een sjacheraar iemand die in van alles en nog wat handelt, de producten niet binnen zet waardoor de prijsstelling ook laag is. Mijn woorden zijn niet: Dit zijn slechte producten.PolderPloer! schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:37:
[...]
Bedoel je dat het een heler is?
Definitie sjacheraar: iemand die handelt drijft in minderwaardige of ongeregeld verkregen of aangeboden goederen, vaak tegen een dubieuze prijsstelling
Misschien geen heler, maar dan zijn het dus volgens jou minderwaardige producten...
Maar wel gebruikt aan de kleur te zien, dus ergens uit huizen gesloopt en werking waarschijnlijk onbekent met garantie tot het hek?koevlaas2 schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:40:
[...]
Bij mijn weten is een sjacheraar iemand die in van alles en nog wat handelt, de producten niet binnen zet waardoor de prijsstelling ook laag is. Mijn woorden zijn niet: Dit zijn slechte producten.
Heb je alles aangesloten blijkt hij lek te zijn, ja maar je kan hem omruilen......halve dag weg.
Kortom , risico.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
En dan ben je in het meest slechte geval € 200,- lichter. Ach, werkt het wel heb je een mooie boiler voor het geld. Spiralen zijn wel een beetje klein voor WP boiler, maar als je ze in serie zet kan het wel.Rol-Co schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:53:
[...]
Maar wel gebruikt aan de kleur te zien, dus ergens uit huizen gesloopt en werking waarschijnlijk onbekent met garantie tot het hek?
Heb je alles aangesloten blijkt hij lek te zijn, ja maar je kan hem omruilen......halve dag weg.
Kortom , risico.
Zie ook het Nieuwsbericht | 15-12-2015 | 07:00 Nieuwe subsidieregeling voor duurzame energie in huis
https://www.rijksoverheid...-duurzame-energie-in-huis
Met daarin de info over de regeling in 2016.
https://www.rijksoverheid...-duurzame-energie-in-huis
Met daarin de info over de regeling in 2016.
En daar gaan we weer met de stimulering van label vervalsing.....Een huishouden kan hiervoor tot 1.500 euro subsidie aanvragen, afhankelijk van het type warmtepomp
In meerdere opzichten weer een vreemde keuze, maar eigenlijk weet ik niet hoe je het ander zou moeten doen.....
Wordt onze WP van €10K in een huis met plaatradiatoren neergezet dan zal een sCOP van 2,0-2,5 realistisch zijn, terwijl op papier staat dat hij 3,5x doet.
Ben benieuwd hoe deze regeling in de praktijk uit gaat pakken.
Ook wordt er puur op CO2 gefocust en wordt PM5/10 vergeten...(pelletkachels stimuleren).
[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 15-12-2015 09:16 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
En dan heb jij die 10k geinvesteerd, je aanvraag ingediend en dan blijkt dat dat jij aanvrager 50001 bent en dat de subsidiepot leeg is... dan kun je fluiten naar je subsidie??Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 09:14:
[...]
En daar gaan we weer met de stimulering van label vervalsing.....
In meerdere opzichten weer een vreemde keuze, maar eigenlijk weet ik niet hoe je het ander zou moeten doen.....
Wordt onze WP van €10K in een huis met plaatradiatoren neergezet dan zal een sCOP van 2,0-2,5 realistisch zijn, terwijl op papier staat dat hij 3,5x doet.
Ben benieuwd hoe deze regeling in de praktijk uit gaat pakken.
Ook wordt er puur op CO2 gefocust en wordt PM5/10 vergeten...(pelletkachels stimuleren).
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
Yep en Nee (gok ik).
Meestal kun je je subsidie claimen en om het geld echt te krijgen moet je een opleveringsformulier en aanschafbewijs aanleveren.
Dus;
1. subsidie aanvraag indienen
2. formele toekenning subsidie met voorwaarde van aanlevering opleveringsformulier en aanschafbewijs
3. daarna pas geld krijgen
Op deze manier is de aanvrager en verstrekker van het geld ingedekt.
Meestal kun je je subsidie claimen en om het geld echt te krijgen moet je een opleveringsformulier en aanschafbewijs aanleveren.
Dus;
2. formele toekenning subsidie met voorwaarde van aanlevering opleveringsformulier en aanschafbewijs
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 15-12-2015 11:21 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
van de website van RVO:Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:20:
Yep en Nee (gok ik).
Dus;
Voorwaarden voor particulieren
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
U heeft de investering al gedaan voordat u een aanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
@mightym;
Whoepsie.... zover had ik de regeling nog niet gelezen....
Das wel raar ja en zal de mensen die een grotere/zwaardere/duurdere installatie aan willen schaffen wel afschrikken. (denk dat iemand daar niet blij mee zal zijn....)
Lees ook dat alleen een "lijst" met apparaten in aanmerking komt voor subsidie. Ben benieuwd naar deze lijst.
Das wel raar ja en zal de mensen die een grotere/zwaardere/duurdere installatie aan willen schaffen wel afschrikken. (denk dat iemand daar niet blij mee zal zijn....)
Lees ook dat alleen een "lijst" met apparaten in aanmerking komt voor subsidie. Ben benieuwd naar deze lijst.
Ze hebben geleerd van de subsidie op zonnepanelen, toen was de controle pas achteraf.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
In de folder staat iets anders: Je moet een koopovereenkomst hebben gesloten en binnen 3 maanden moet hij betaald en geinstalleerd zijn. Ik heb het vermoeden dat in de tussentijd wel een bevestiging komt en dat je een koopovereenkomst kunt afsluiten met een clausule mbt de subsidie.Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:42:
@mightym;
Lekker betrouwbaar die info van de overheid..
Ben ook wel benieuwd of er nog een max. aanschafprijs gesteld gaat worden.
Kan mij zo voorstellen dat anders grote(re) installaties particulier aangeschaft worden voor een ander doel.
Ben sinds kort in contact met iemand die met 1 grotere installatie 2 huizen wil gaan verwarmen.....
@mightym;
Dus toch een soort constructie die ik suggereerde.
Leek mij al sterk dat je op de gok een investering moet doen in de hoop dat je subsidie krijgt.
Kan mij zo voorstellen dat anders grote(re) installaties particulier aangeschaft worden voor een ander doel.
Ben sinds kort in contact met iemand die met 1 grotere installatie 2 huizen wil gaan verwarmen.....
@mightym;
Leek mij al sterk dat je op de gok een investering moet doen in de hoop dat je subsidie krijgt.
[ Voor 22% gewijzigd door Freemann op 15-12-2015 11:50 ]
Gewoon afwachten... de regeling loopt toch tot 2020Freemann schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:49:
Ben ook wel benieuwd of er nog een max. aanschafprijs gesteld gaat worden.
@mightym;
Als er in de tussentijd ook wat meer over het salderen duidelijk wordt, kun je je slag slaan
Heb ik dan mijn Elga toch te vroeg aangeschaft? Ik gun het anderen hoor, maar het is dan wel jammer.mightym schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:29:
[...]
van de website van RVO:
Voorwaarden voor particulieren
U heeft het apparaat na 1 januari 2016 aangeschaft.
U heeft de investering al gedaan voordat u een aanvraag doet. Dat betekent dat het apparaat bij aanvraag van de subsidie al is geïnstalleerd en in gebruik genomen.
Het apparaat is nieuw aangeschaft en u heeft een betaalbewijs. Het is uw eigendom.
Het apparaat is in Nederland geïnstalleerd.
U mag het apparaat niet binnen een jaar na de datum van de beslissing verwijderen.
In mijn omgeving verwacht ik een animo gelijk aan 0
serieus?koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 14:57:
In mijn omgeving verwacht ik een animo gelijk aan 0
ik overweeg nu om zowel WP als zonneboiler aan te schaffen.
Maar dat deed ik ook al voordat deze regeling bekend was; is dat wat je bedoelt?
Mensen die het niet kennen zullen het nu niet ineens wèl gaan aanschaffen?
Ik ben wel benieuwd wat een beetje een doorsnee WP voor subsidie krijgt.
Zie dat de indicatie van subsidie tussen de €500 en €2500 ligt.
Als bijv. een Elga van €4500 incl. installatie een subsidie van €500 krijgt dan ben je denk ik spekkoper. Mijn verwachting is dat voor die €500 de mensen niet ineens in de rij zullen staan.
Wel las ik dat het idee er is om WP concurrerender te maken door in de toekomst de prijzen van gas en elektra nog meer in het voordeel van de WP te laten kantelen. Maar tot hoever ze dat door kunnen en willen voeren, daar ben ik wel benieuwd naar.
@Hkuit;
Denk dat koevlaas2 het laatste bedoeld.
De kans is groot dan veel mensen met plannen gewacht hebben op het voordeeltje.
Maar dat de aanwas van "nieuwe klanten" zeer beperkt zal zijn.
Mijn ouders zijn ook nog niet om en ik verwacht dat de subsidie daar niet veel in gaat veranderen....helaas....
Zie dat de indicatie van subsidie tussen de €500 en €2500 ligt.
Als bijv. een Elga van €4500 incl. installatie een subsidie van €500 krijgt dan ben je denk ik spekkoper. Mijn verwachting is dat voor die €500 de mensen niet ineens in de rij zullen staan.
Wel las ik dat het idee er is om WP concurrerender te maken door in de toekomst de prijzen van gas en elektra nog meer in het voordeel van de WP te laten kantelen. Maar tot hoever ze dat door kunnen en willen voeren, daar ben ik wel benieuwd naar.
@Hkuit;
Denk dat koevlaas2 het laatste bedoeld.
De kans is groot dan veel mensen met plannen gewacht hebben op het voordeeltje.
Maar dat de aanwas van "nieuwe klanten" zeer beperkt zal zijn.
Mijn ouders zijn ook nog niet om en ik verwacht dat de subsidie daar niet veel in gaat veranderen....helaas....
Verwijderd
Ik denk dat ikzelf het kleine voordeel ga pakken van de subsidie en dan toch die fiscaal aantrekkelijke lening gebruiken voor de verbouw (ventilatie+isolatie+pv+wp).
We gaan het zien, ik laat het weten.Hkuit schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 15:29:
[...]
serieus?
ik overweeg nu om zowel WP als zonneboiler aan te schaffen.
Maar dat deed ik ook al voordat deze regeling bekend was; is dat wat je bedoelt?
Mensen die het niet kennen zullen het nu niet ineens wèl gaan aanschaffen?
Subsidies zijn er al eerder geweest, zelfs veel meer geld destijds. Bijna niemand deed het toen.
We waren al die jaren dom gehouden door de gaslobby.
Via mijn facebook heb ik wel een enthousiasteling gevonden, maar die is nog niet installatie klaar.
Edit: Dat zijn betere plannen dan een pelletkachel, want dat is nog meer negatief voor het milieu.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 15-12-2015 19:33 ]
Tussenstand pas geinstalleerde Elga in bivalente schakeling met de HR ketel.
Bedijfsuren 80
Gemiddelde aanvoer temperatuur 36C
Warmtelevering; 182,9 kWh dus gemiddelde vermogen 2300W
Elektriciteitsverbruik 46,1 kWh gemiddelde toevoer 570W
De CV ketel is nog niet bijgeweest ook niet bij Tb= 3C
Flow 1350 l/h
COP nu gemiddeld 3,99
COP TNO zou ongeveer 4,5 moeten zijn.
Ben nog aan het experimenteren met de regeling; nu nog te veel pieken en dalen wat ongunstig is voor de COP.
Bedijfsuren 80
Flow 1350 l/h
COP nu gemiddeld 3,99
Ben nog aan het experimenteren met de regeling; nu nog te veel pieken en dalen wat ongunstig is voor de COP.
Hij/zij loopt redelijk laag in vermogen <50%, is dit ongunstig voor de cop ?Tomexergie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:56:
Tussenstand pas geinstalleerde Elga in bivalente schakeling met de HR ketel.
Bedijfsuren 80
Flow 1350 l/h
COP nu gemiddeld 3,99
Haalt de elga überhaupt wel volgas ? Er zijn er hier een aantal geweest waar e.e.a. niet in orde was.
Ze haalt inderdaad vol gas 1080 W(e) en dan hoor je de compressor duidelijk. Ik heb buiten een geluidsschot geplaatst in de richting van de slaapkamer dat hielp goed voor de WAF , want bij windstil weer s'nachts hoor je alles.koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 20:06:
[...]
Hij/zij loopt redelijk laag in vermogen <50%, is dit ongunstig voor de cop ?
Haalt de elga überhaupt wel volgas ? Er zijn er hier een aantal geweest waar e.e.a. niet in orde was.
Wat betreft de COP tot nu toe (0,5 onder de specificatie) ben ik niet negatief en er zit nog een verbeterings potentieel in de regeling.
Gemiddeld is het vermogen het wel laag, maar het zijn pieken en diepe dalen ondanks er geen nachtverlaging is ingesteld.
De pieken (1080) geven een lagere COP dan constant 600W met de inverter teruggeregeld.
De temperatuurverschillen in verdamper en condensor worden kleiner=> hogere COP. Ook de compressor heeft een hoger rendement bij lagere toerentallen. Er zit nog een forse oscillatie in de regeling. Ik streef er naar dat ze rustig mee moduleert met de gewenste waarde.
Mag ik brutaal vragen wat je inschatting is van je meetonnauwkeurigheden?Tomexergie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 19:56:
COP nu gemiddeld 3,99
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik heb onlangs de mazzel gehad een lang verlangde wens in vervulling te zien komen, een ELGA van mp met een CARRIER buitenunit, bj 2012. Zelfs met subsidie voor een schijntje een goede WP.
Ik heb de installatie grotendeels zelf gedaan, alleen een STEK monteur laten afvullen ( lengte leiding 1,5 m).
Ik het de setup van mkleinman en instelling dipsw. van ericpvt. CV zit dan ook op,aparte thermostaat, 0,5 gr lager dan ELGA
Sinds installatie op 12 dec heeft de CV 2 m3 verstookt omdat er nog n vorstbeveiliging op zit.
Ik lees de ELGA uit met plugwise, gemiddeld 1690W. AanvoerTemperatuur zit ong op 45-48. Ik gebruik enkel "normale " radiatoren.
Zijn dit bekende wattages?
Ik moet nog tempsensoren plaatsen maar ga daarvoor eerst met raspberry hobbyen!
Ik heb de installatie grotendeels zelf gedaan, alleen een STEK monteur laten afvullen ( lengte leiding 1,5 m).
Ik het de setup van mkleinman en instelling dipsw. van ericpvt. CV zit dan ook op,aparte thermostaat, 0,5 gr lager dan ELGA
Sinds installatie op 12 dec heeft de CV 2 m3 verstookt omdat er nog n vorstbeveiliging op zit.
Ik lees de ELGA uit met plugwise, gemiddeld 1690W. AanvoerTemperatuur zit ong op 45-48. Ik gebruik enkel "normale " radiatoren.
Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l
Volgens mij is dit Toshiba/ELGA v1,0...theXman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:06:
Ik heb onlangs de mazzel gehad een lang verlangde wens in vervulling te zien komen, een ELGA van mp met een Toshiba buitenunit, bj 2012. Zelfs met subsidie voor een schijntje een goede WP.
Er was iemand op het forum ontevreden en die ging 'm verkopen, volgens mij heb jij zijn set.
En, ben je ontevreden ?
Itchin heeft dezelfde, wist ook hele hoge temp te bereiken.
Eric-pvt, hoe is het hier nu mee ?smartsys schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 16:37:
Ik ben een collega van Eric-pvt en hij heeft mij ook aan het denken gezet.
Zo heb ik in 2011 9 250Wp panelen op mijn oostelijke dak gelegd.
Dit is goed voor ruim ongeveer 1/3 van mijn verbruik. Er komt dus nog steeds 3300KWh uit de straat en dat is mij een doorn in het oog.
Verder komt er ook nog 1800m3 gas uit de straat waar ik me scheel aan betaal.
Eric is helemaal blij met zijn Elga en zonneboiler en vele pv panelen. Veel mensen op de zaak vinden hem een rare groene pippo, maar hij betaald ongeveer 1/10 van de echte "pippo's" en dat maakte mij enthousiast. Ik zit alleen nog met mijn vrouw. Zij ziet iedere duurzame investering als geld weggooien. Je hebt het immers niet meer in de portemonnee. De zonnepanelen op dak hebben volgens haar 2500 euro gekost, maar dat ze jaarlijks 300 besparen is voor haar een sommetje dat ze 8,5 jaar lang die 2500 euro niet om handen heeft. Erg moeilijk om hier doorheen te prikken om aan te geven dat je anders na 8,5 jaar geen 2500 euro bespaard had, maar extra uitgegeven. Maar goed het gaat hier over warmtepompen.
Ik heb nu het volgende idee.
Ik wil een 1000liter voorraad vat in de kruipruimte liggen en dit met een Elga op 45 graden gaan brengen.
Als extra moeten 2 zonnecollectoren van 1,6m2 zodra de zon schijnt samen met de Elga deze plas water gaan verwarmen. Schijnt de zon niet dan doen de zonnecollectoren niet mee en is het alleen aan de Elga om zijn ding te doen.
In dit vat komen verder nog twee warmte wisselaars waarbij er een gebruikt word voor de aanvoer van warm tapwater. Dit gaat naar boven waar een 120liter boiler komt te staan waar ook een 1,6m2 zonnecollector op wordt aangesloten. Dit reeds voorverwarmde water moet vervolgens nog verder worden opgewarmd en paraat staat tot iemand de douche/kraan aan draait. Vervolgens moet de CV voor na verwarming zorgen als het minder dan 65 graden is, is het warmer, dan moet het terug gemengd wordt naar 65graden. De CV doet er dan niets mee en ik kan gratis douchen.
Een derde warmtewisselaar in het buffervat wordt gebruikt voor de CV. Het buffervat wordt net als een radiator opgenomen in het CV circuit. De CV gaat terug naar 40 of 50 graden max en zodra er warmte vraag is zal de CV pomp gaan draaien en start de CV heel even op. Die krijgt echter al heel snel warm retour water terug en zal terug moduleren en zelfs uitgaan. De CV pomp of een extra pomp blijft echter wel na draaien zodat er wel warm water door de vloerverwarming in de berging, hal, wc, badkamer en keuken blijft stromen en ook door de luxe Jaga LTV radiator in de huiskamer. Helaas hangt er ook nog een gewone radiator en is er een convector put, die minder efficient zullen worden, maar toch bijdragen.
Pas als het buffervat te ver afkoelt zal de Elga weer bijspringen en als het echt te gek wordt zal de CV ook weer gaan mee verwarmen.
Ik heb zo dus de garantie dat als de zon schijnt deze warmte zoveel mogelijk wordt opgeslagen zodat er later geleidelijk energie uit afgenomen kan worden.
Om het extra stroom verbruik wat de Elga met zich mee zal brengen te compenseren wil ik nog minimaal 9 x 250Wp op mijn westelijk georiënteerde dag plaatsen en wellicht nog 3 zuidgericht op een stukje platdak.
Ik denk dat ik op deze manier mijn gasverbruik van 1800m3 naar ruim onder de 500m3 kan terugdringen en mijn stroomverbruik niet verder laat stijgen en zelfs nog verder kan laten dalen.
Als dan ook de oude wasdroger nog het huis uitgaat en een moderne warmptepomp droger deze plaats inneemt, denk ik dat ik in totaal met een hele lage gasrekening kom te zitten en met ongeveer 1500KWh stroom overblijf.
Ik denk dat dat een hele nette score is voor een tussenwoning uit 1995 met een gezin met 3 kinderen en ook niet wil inleveren op comfort. Doe ik nu namelijk ook niet.
Ik wil voor deze investering ongeveer 15000 euro uittrekken wat ik wil gaan lenen.
Ik verwacht meer over te houden dan de lening incl. aflossing kost, dus ik ga in eerste instantie een klein beetje overhouden, maar aangezien de lening ieder jaar minder wordt, moet er dus ieder jaar meer over gehouden worden.
Doordat de overheid zo'n lening ook aftrekbaar maakt, betalen ze indirect ook nog een stuk mee.
Ik ben alleen niet bekend met de verschillende warmte berekeningen welke gemaakt moeten worden.
Ik weet bijv. niet of de Elga de 1000liter op temperatuur krijgt en of dit hele verhaal uberhaubt gaat werken in combinatie met de Remeha ketel die er nu staat.
Ik vond deze post toen ik aan het zoeken was.
Bij mij op de zaak geloofd ook niemand mijn groene verhalen.
Gisteren de vloerverwarming verdeler vervagen voor een passieve ltv verdeler aangesloten op 22mm 3/4 aansluitingen, wat een gigantische flow.
Hiervoor hoorde ik het water in de pijpen hard suisen, slechte waf. Nu hoor ik niets meer.
Vandaag de pomp lekker laten gaan, het huis is zelfs te warm nu. Moet de verdeler inregelen denk ik?
Boven worden de radiatoren evengoed snel warm, ik heb nog gewone radiatoren maar die zijn over gedemensioneerd.
Wel loopt de pomp nu de gehele dag lekker door te pruttelen, ik heb wat screenshots.
Gisteren moduleerde de pomp een paar keer helemaal naar 0, vandaag ging hij gewoon op een zacht pitje door.
Is dit een goed gedrag? Kan dit door het vervangen van de verdeler komen?
Vandaag:

Gisteren:
Hiervoor hoorde ik het water in de pijpen hard suisen, slechte waf. Nu hoor ik niets meer.
Vandaag de pomp lekker laten gaan, het huis is zelfs te warm nu. Moet de verdeler inregelen denk ik?
Boven worden de radiatoren evengoed snel warm, ik heb nog gewone radiatoren maar die zijn over gedemensioneerd.
Wel loopt de pomp nu de gehele dag lekker door te pruttelen, ik heb wat screenshots.
Gisteren moduleerde de pomp een paar keer helemaal naar 0, vandaag ging hij gewoon op een zacht pitje door.
Vandaag:

Gisteren:

Het was even zoeken, maar gevonden....[b][message=45444036,noline]theXman
René.02 schreef op zondag 13 april 2014 @ 22:34:
[...]
Zoals al eerder gemeld hebben we een compleet systeem gekocht en heeft de installateur en Techneco geen oplossing kunnen bieden. Vanmorgen nog een buitentemperatuur van 14 graden Celsius en geen werkende Elga.
Over een paar dagen wordt de Techneco Elga verwijderd.
Wellicht een leuk test-object voor de meer ervaren Elga- fanaten.
Het ziet er allemaal goed uit.crazyharrie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:42:
Gisteren de vloerverwarming verdeler vervagen voor een passieve ltv verdeler aangesloten op 22mm 3/4 aansluitingen, wat een gigantische flow.
Vandaag:
[afbeelding]
[afbeelding]
Gisteren:
[afbeelding]
Dat zuigen kun je instellen, retourwater zit een stelschroef op je verdeler als het goed is.
Morgen moet ik weer naar Purmerland, als het niet te hard regent en ik op de scooter ben luister ik weer even.
Prima,de kast is nog niet klaar, maar ben wel wat bezig geweest met geluidsisolatie materiaal. Het resultaat hiervan kan ik pas zeggen als het helemaal klaar is.
Zijn er redenen om de vloerverdeler af te knijpen, als de radiatoren ook voldoende warmte krijgen aangevoerd?
Hoge flow is precies wat we willen met een wp toch?
Kan anders iemand een stukje uitleg geven over die logica?
Zijn er redenen om de vloerverdeler af te knijpen, als de radiatoren ook voldoende warmte krijgen aangevoerd?
Hoge flow is precies wat we willen met een wp toch?
Kan anders iemand een stukje uitleg geven over die logica?
Een gesloten LTV verdeler moet je niet knijpen maar met de pompsnelheid regelen, het gaat er hier met 3,2m pompsnelheid door, ventielen op de verdeler vol open. Ik heb een 5 graden verschil tussen aanvoer en retour temp op de verdeler.
Ik heb 3 -4 graden verschil, pomp stand 5= tevens maximaal. Dit zou beteken dat de pomp een standje zachter kan.Rol-Co schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:50:
Een gesloten LTV verdeler moet je niet knijpen maar met de pompsnelheid regelen, het gaat er hier met 3,2m pompsnelheid door, ventielen op de verdeler vol open. Ik heb een 5 graden verschil tussen aanvoer en retour temp op de verdeler.
Langzamere flow, dus water krijgt meer tijd om warmte af te geven, wat resulteert in lagere retourtemp.
Begrijp ik dat goed? Aangezien jij al geruime tijd experimenteerd, lift ik mee op jou ervaring dat 5 graden verschil optimaal is voor comfort en energieverbruik.
[ Voor 10% gewijzigd door crazyharrie op 16-12-2015 00:07 ]
Goede vraag:Proton_ schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 21:23:
[...]
Mag ik brutaal vragen wat je inschatting is van je meetonnauwkeurigheden?
De warmtemeter heb ik een jaar lang op mijn HR ketel geplaatst. Volgens de fabrikant +/- 2% nauwkeurigheid , met de warmtehoeveelheid die gemeten was in relalie tot het gasgebruik kwam ik op 93% HR ketel rendement redelijk in overeenstemming was met ervaringen op dit forum. Wat betreft de kWh meeting elektrisch moet ik blind varen op fibaro. De fibaro gaf 6% minder aan dan de kWh teller van Hornbach van 10 Euro. Verder heb ik heb daarover, voor zover ik kon zien, geen nauwkeurigheid gegevens gevonden. Ik zou eigenlijk alles in huis moeten uitschakelen en de fibaro met de slimme P1 meter moeten ijken. Misschien heeft iemand op dit forum het al eens gedaan.
Uiteraard is de acceptabele grens van de nauwkeurigheid voor mij +/- 5%.
MAAR IETS IS BETER DAN NIETS. Meten is een weten. Ik kan er in ieder geval mijn WP mee afstellen en verschillen zien in performance zien.
In een laboratorium situatie zou ik geijkte meters plaatsen.
Gemiddeld 1690W elektrisch vermogen voor Elga is en heleboel, voor een weeshuis Jouw winst hangt af van hoelang 1690 W en hoeveel warmte daarvoor is geleverd. Aan deze informatie heb ik niets. plaats een warmtemeter dan weet je meer.theXman schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:06:
Ik heb onlangs de mazzel gehad een lang verlangde wens in vervulling te zien komen, een ELGA van mp met een Toshiba buitenunit, bj 2012. Zelfs met subsidie voor een schijntje een goede WP.
Mij lijkt 1690W elektrisch vermogen door de Elga zelfs ruim boven de maximale specificaties van het apparaat (1060W). Ik heb ook een Elga + Toshiba (uit 2015), maar die trekt bij mij maximaal 1004W.Tomexergie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:25:
[...]
Gemiddeld 1690W elektrisch vermogen voor Elga is een heleboel, voor een weeshuis Jouw winst hangt af van hoelang 1690 W en hoeveel warmte daarvoor is geleverd. Aan deze informatie heb ik niets. plaats een warmtemeter dan weet je meer.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Er zijn een aantal ELGA's met Toshiba unit geleverd die zelfs dacht ik nog hoger kwamen dan die 1690W. Van die serie zijn er maar een heel beperkt aantal uitgeleverd.
Voor zover ik weet:
ELGA/Carrier: max 1400W
ELGA/Toshiba v1: Max 1800W
ELGA?Toshiba v2: Max 1100W
Voor zover ik weet:
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
OK, dank voor dit historische inzichtmkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:58:
Er zijn een aantal ELGA's met Toshiba unit geleverd die zelfs dacht ik nog hoger kwamen dan die 1690W. Van die serie zijn er maar een heel beperkt aantal uitgeleverd.
Voor zover ik weet:
Bij mij werkte Elga tot nu toe overigens alleen op piekvermogen als ik via thermostaat een halve of hele graad verhoging in set-point had aangegeven. Elga is zo ingesteld (begrijp ik) dat hij (is de Elga een hij?) in 20 minuten een halve graad, of in 40 minuten een hele graad probeert te overbruggen, om te voorkomen dat de cv-ketel moet worden bijgeschakeld. Logica die voor mij niet zo nuttig is.
Inmiddels een kleine week over op 24/7 continu één temperatuur (geen veranderingen), en dan trekt de Elga in mijn stulpje afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 200-313W 300-360W. Mijn indruk is dat dat uiteindelijk >10% minder verbruik oplevert t.o.v. een regime met verhogingen en verlagingen.
Edit: wattage aangepast na check energiemeter die per minuut registreert.
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 16-12-2015 11:47 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
[quote][b][message=45444269,noline]crazyharrie schreef op dinsdag 15 december 2015 @
quote]
Jammer dat je de flow niet kunt meten. De WP moduleert nu prachtig. Jammer dat je geen energiemeter hebt, dan zouden we de COP's kunnen vergelijken.
quote]
Jammer dat je de flow niet kunt meten. De WP moduleert nu prachtig. Jammer dat je geen energiemeter hebt, dan zouden we de COP's kunnen vergelijken.
Hoe heb je de Touch afgesteld? 24/7 wat bedoel je daarmee?[b][message=45445281,noline]Bram-Bos schreef op woensdag 16 december 2015 @
Bij mij werkte Elga tot nu toe overigens alleen op piekvermogen als ik via thermostaat een halve of hele graad verhoging in set-point had aangegeven. Elga is zo ingesteld (begrijp ik) dat hij (is de Elga een hij?) in 20 minuten een halve graad, of in 40 minuten een hele graad probeert te overbruggen, om te voorkomen dat de cv-ketel moet worden bijgeschakeld. Logica die voor mij niet zo nuttig is.
Inmiddels een kleine week over op 24/7 continu één temperatuur (geen veranderingen), en dan trekt de Elga in mijn stulpje afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 200-313W. Mijn indruk is dat dat uiteindelijk >10% minder verbruik oplevert t.o.v. een regime met verhogingen en verlagingen.
Liften mag, maar ik kan niet anders, van alles geprobeerd/getest maar het blijft een 5 graden verschil. Al zit ik hier op een iets lagere temperatuur gok ik met 30-25.crazyharrie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:56:
[...]
Ik heb 3 -4 graden verschil, pomp stand 5= tevens maximaal. Dit zou beteken dat de pomp een standje zachter kan.
Langzamere flow, dus water krijgt meer tijd om warmte af te geven, wat resulteert in lagere retourtemp.
Begrijp ik dat goed? Aangezien jij al geruime tijd experimenteerd, lift ik mee op jou ervaring dat 5 graden verschil optimaal is voor comfort en energieverbruik.
3,2m is nog niet langzaam hoor, maar lijkt hier het beste te werken, heel veel standen al getest.
Klopt, de ELGA doet laag en traag. Dat 24/7 1 temperatuur aanhouden klinkt erg goed. Alleen je ziet echt dat de ELGA maar 200-313W continu trekt op dat moment? Of middel je de aan/uit perioden uit over elkaar?Bram-Bos schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:04:
[...]
Inmiddels een kleine week over op 24/7 continu één temperatuur (geen veranderingen), en dan trekt de Elga in mijn stulpje afhankelijk van de buitentemperatuur tussen de 200-313W. Mijn indruk is dat dat uiteindelijk >10% minder verbruik oplevert t.o.v. een regime met verhogingen en verlagingen.
Ik zie namelijk nooit zulke lage modulatiewaarden hier in huis. Bij ons moduleert hij terug naar 500-800W op zijn laagst. Waarbij 500W een uitzondering is.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Touch heb ik afgesteld op Temp continu 18,5 graden. 24/7 = 24 uur, 7 dagen per week.Tomexergie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:14:
[...]
Hoe heb je de Touch afgesteld? 24/7 wat bedoel je daarmee?
Elga werkt in deze setup vrijwel continu op een heel laag niveau, wat m.i. de COP ten goede komt en (niet onbelangrijk) ook veel minder geluidsoverlast geeft.
18,5 graden klinkt laag, maar is in mijn huis helemaal prima (wand-temperatie). In feite draait Elga hier de hele tijd in het 'nachtverlagingsgebied'
Ik ga nog experimenteren met weersafhankelijk, en met een andere thermostaat met kleinere stappen dan 0,5˚C, want 18,5˚C is 's nachts eigenlijk te warm hier, en ik stook het liefst zoveel mogelijk als de zon schijnt.
Voor 18,5 graad (met deze buiten temperaturen) hoef i niet eens te verwarmen, dan kan hij ook uit, kost het niets ook.
Zon en buren verwarming is dan voldoende.
As we speak: 230W, 22 graden aanvoer-T, 20 graden retour-T. Dat is typisch gedrag hier, mkleinman.mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:19:
[...]
Klopt, de ELGA doet laag en traag. Dat 24/7 1 temperatuur aanhouden klinkt erg goed. Alleen je ziet echt dat de ELGA maar 200-313W continu trekt op dat moment? Of middel je de aan/uit perioden uit over elkaar?
Ik zie namelijk nooit zulke lage modulatiewaarden hier in huis. Bij ons moduleert hij terug naar 500-800W op zijn laagst. Waarbij 500W een uitzondering is.
Mijn aanvoertemperatuur ligt ook een stuk lager dan die van jou, dus ik denk dat dat het verklaart.
Mijn energiemeter van Voltcraft registreert per minuut, maar moet ik handmatig uitlezen via een SD-kaartje, dus kan je nu even niet de 24 uurs-cijfers doorgeven. Later
Ja, en nee Rol-co. Ik kan het op 18,5 ˚C houden omdat mijn buitenwanden aan de binnenzijde 20˚C zijn. In combinatie met stralingswarmte geeft dat comfortgevoel van 20,5˚C in een meer traditionele woning.Rol-Co schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:32:
Voor 18,5 graad (met deze buiten temperaturen) hoef i niet eens te verwarmen, dan kan hij ook uit, kost het niets ook.
En verder heb ik een vrijstaand huis, dus geen verwarmende buren.
Itchin is waarschijnlijk een uitzondering, zit op max 2,5 kW dacht ik. Hij heeft een ELGA/Toshiba v1.0mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:58:
Voor zover ik weet:
Wandverwarming? Op welke water temperatuur doe je dat dan?Bram-Bos schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:36:
[...]
Ja, en nee Rol-co. Ik kan het op 18,5 ˚C houden omdat mijn buitenwanden aan de binnenzijde 20˚C zijn. In combinatie met stralingswarmte geeft dat comfortgevoel van 20,5˚C in een meer traditionele woning.
En verder heb ik een vrijstaand huis, dus geen verwarmende buren.
Staat hier: http://polderhuis.org/elga.htmlRol-Co schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:53:
[...]
Wandverwarming? Op welke water temperatuur doe je dat dan?
Wandtemperatie, een soort wandverwarming on steroids, omdat je alle omgevende vlakken op een hele lage temperatuur verwarmt, en niet één wand als superradiator gebruikt, zoals bij wandverwarming.Rol-Co schreef op woensdag 16 december 2015 @ 09:53:
[...]
Wandverwarming? Op welke water temperatuur doe je dat dan?
Aanvoer-T bij wandverwarming: typisch 30-35˚C.
Aanvoer-T bij wandtemperatie: typisch 20-25˚C.
Ik ben benieuwd naar het regelgedrag over de hele dag heen.
Mijn ELGA doet dit

Eerste drie sessies zijn met nachtverlaging om huis op temperatuur te houden. ( aan de bak, en rust ).
De laatste is om het huis van 19.5 naar 20.0 te krijgen. Dan zie je op het laatst dat de ELGA terug moduleert omdat de gewenste temperatuur in de buurt komt.
Mijn ELGA doet dit

Eerste drie sessies zijn met nachtverlaging om huis op temperatuur te houden. ( aan de bak, en rust ).
De laatste is om het huis van 19.5 naar 20.0 te krijgen. Dan zie je op het laatst dat de ELGA terug moduleert omdat de gewenste temperatuur in de buurt komt.
[ Voor 41% gewijzigd door mkleinman op 16-12-2015 10:06 ]
Tnx
Appart huis, ook niet bijz groot, maar wel een aantal zaken die niet vergelijkbaar zijn met een regulier huis denk ik.
De 18,5 klinkt koud, maar alleen gaan voelen/meemaken geeft uitsluitsel met zoiets.
Omgerekend naar dezelfde grootte van het huis was op gas het verbruik het zelfde hier.
Wel mooi zo, lijkt me ideaal voor een wp.
Inderdaad, ideaal voor een wp. Als het zo ook blijft functioneren bij -10˚C heb ik ook dan aan 75% van het vermogen van de Elga genoeg. Die gasmeter kan er dan wel uit. En dat met een gevelisolatie van R = 0,31Rol-Co schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:23:
[...]
Tnx
Apart huis, ook niet bijz groot, maar wel een aantal zaken die niet vergelijkbaar zijn met een regulier huis denk ik.
De 18,5 klinkt koud, maar alleen gaan voelen/meemaken geeft uitsluitsel met zoiets.
Omgerekend naar dezelfde grootte van het huis was op gas het verbruik het zelfde hier.
Wel mooi zo, lijkt me ideaal voor een wp.
Overigens: dit speciale afgiftesysteem is ook goed toe te passen in 'normale' huizen, hoor. Mijn Duitse architect past het standaard toe in de nieuwbouwhuizen die hij ontwerpt.
Het valt mij op dat hoofdzakelijk Elga hier de klok slaat. Is hier een bepaalde reden voor? Even buiten het feit dat de Elga over het algemeen zeer netjes presteert na de nodige finetuning. Ik ben zelf namelijk de volgende warmtepompen tegengekomen:
9kW Panasonic Aquarea Mono Block T-CAP 9kW WH-MXF09D3E5-1
COP 4,74 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 2,81 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP 2,54 (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4700 euro
9kW Panasonic Aquarea Split T-CAP KIT-WXC09F3E5
COP 4,84 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,59 (+2gr - 35gr aanvoer)
COP 2,85 (-7gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4755 euro
9kW Panasonic Aquarea Split WH-UD07FE5
COP 4,13 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,13 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP ... (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4470 euro
7kW Panasonic Aquarea Split WH-UD09FE5
COP 4,46 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,34 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP 2,68 (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4100 euro
8kW Split Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW80VHA + EHSC-VM2C
COP 4,7 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 4,06 (+2gr - 35gr aanvoer)
60gr water
Werkzaam tot -28
Alleen verwarmen
5317 euro
7,5kW Mitsubishi PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C
COP 4,4 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,71 (+2gr - 35gr aanvoer)
60gr water
Werkzaam tot -20
Verwarmen en koelen
5015 euro
8kW Daikin Altherma Split ERLQ008CV3 + EHBX08C3V
COP 4,45 (+7gr - 35gr aanvoer)
55gr water en SWW 80gr
Werkzaam tot -25
Verwarmen en koelen
5400 euro
7kW/9kW LG monoblock warmtepomp HM071M.U42
7kW COP 4,3 (+7gr - 35gr aanvoer)
9kW COP 4,1 (+7gr - 35gr aanvoer)
Heeft geen binnenunit nodig
57gr water
Werkzaam tot -20
Verwarmen en koelen
7kW 3745 euro
9kW 3925 euro
Wat mij opvalt is dat de Panasonic monoblock 9kW een stuk slechtere cop waarden heeft dan de split unit van 9kW is hier een verklaring voor?
COP bij +7 ºC met aanvoer temperatuur van 35 ºC 4,74 vs 4,13
COP bij +2 ºC met aanvoer temperatuur van 35 ºC 2,81 vs 3,13
COP bij -7 ºC met aanvoer temperatuur van 35 ºC 2,54 vs (foutje in sheet)
COP 2,81 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP 2,54 (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4700 euro
9kW Panasonic Aquarea Split T-CAP KIT-WXC09F3E5
COP 4,84 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,59 (+2gr - 35gr aanvoer)
COP 2,85 (-7gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4755 euro
COP 3,13 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP ... (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4470 euro
COP 3,34 (-7gr - 35gr aanvoer)
COP 2,68 (-15gr - 35gr aanvoer)
Werkzaam tot -20
55gr water
Alleen verwarmen
4100 euro
8kW Split Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW80VHA + EHSC-VM2C
COP 4,7 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 4,06 (+2gr - 35gr aanvoer)
60gr water
Werkzaam tot -28
Alleen verwarmen
5317 euro
7,5kW Mitsubishi PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C
COP 4,4 (+7gr - 35gr aanvoer)
COP 3,71 (+2gr - 35gr aanvoer)
60gr water
Werkzaam tot -20
Verwarmen en koelen
5015 euro
8kW Daikin Altherma Split ERLQ008CV3 + EHBX08C3V
COP 4,45 (+7gr - 35gr aanvoer)
55gr water en SWW 80gr

Werkzaam tot -25
Verwarmen en koelen
5400 euro
7kW/9kW LG monoblock warmtepomp HM071M.U42
7kW COP 4,3 (+7gr - 35gr aanvoer)
9kW COP 4,1 (+7gr - 35gr aanvoer)
Heeft geen binnenunit nodig
57gr water
Werkzaam tot -20
Verwarmen en koelen
7kW 3745 euro
9kW 3925 euro
Wat mij opvalt is dat de Panasonic monoblock 9kW een stuk slechtere cop waarden heeft dan de split unit van 9kW is hier een verklaring voor?
[ Voor 88% gewijzigd door Appie Heijn op 16-12-2015 20:31 ]
Kon het niet laten, screenshot van mijn energiemeter op de Elga van gisteren 15-12-2015:mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:05:
Mijn ELGA doet dit
[afbeelding]

T-setpoint: 18,5˚C (continu)
T-buiten gem: 8˚C
T-aanvoer gem: 22,8˚C
T-retour gem: 21˚C
Totaal gebruikt: 6,13 kWh
Je ziet dat de Elga vrijwel continu draait. Vermogen ligt dan rond de 360W (dus wel een stukkie hoger dan wat ik eerder zei, excuus). De stops zijn volgens mij niet echt nodig en ook ongewenst, maar dat heb je nou eenmaal met ruimte-T-afhankelijke regeling.
In de avond werd het opeens een stuk warmer dan overdag. Verandering... daar houdt de Elga niet van.
Je v v pomp zuigt direct aan de aanvoer pijp, dus pomp maximaal word er ook maximaal gezogen.crazyharrie schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 23:56:
[...]
Ik heb 3 -4 graden verschil, pomp stand 5= tevens maximaal. Dit zou beteken dat de pomp een standje zachter kan.
Standje 2 of 3 is denk ik al goed genoeg.
Er zijn nog veel meer merken, maar genoemde hebben een aardige cop.Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:38:
Het valt mij op dat hoofdzakelijk Elga hier de klok slaat. Is hier een bepaalde reden voor? Even buiten het feit dat de Elga over het algemeen zeer netjes presteert na de nodige finetuning. Ik ben zelf namelijk de volgende warmtepompen tegengekomen:
Werkzaam tot -20
Alleen verwarmen
4700 euro
Werkzaam tot -20
Alleen verwarmen
4470 euro
Werkzaam tot -20
Alleen verwarmen
4100
Wat mij opvalt is dat de monoblock 9kW een stuk slechtere cop waarden heeft dan de split unit van 9kW
De mens is een kuddedier, dus toen Eric-pvt met een ELGA begon volgden er al snel meer.
De meest actieve mensen hier hebben over het algmeen een ELGA. En eerlijk is eerlijk hij presteerd heel goed.
Voor mij viel deze af omdat het vermogen te laag is, ik had iets krachtigers nodig.
Monoblock presteert slechter door zijn opzet, de compactheid is daar het sterke punt.
@koevlaas2
Uiteraard zijn er nog veel meer merken.
Dit zijn echter de merken waar ik op basis van installateurs in de MKB branche goede berichten over hoor. Wel gaat het 9 van de 10 keer om ervaringen met L/L ipv L/W.
Klik
Volgens mij zou ik een warmtepomp op mijn huidige systeem kunnen aansluiten zoals op pagina 31 staat. Zo heeft Eric zijn Elga ook op zijn Q-Solar toch? Alleen stuurt de warmtepomp zijn 3 weg niet aan, wat je ook niet wilt.
- Kanttekening dat ik in mijn boilervat onderin nog een solarspiraal heb. Dit zou volgens mij geen verschil qua besturing moeten maken.
- Vraag is of ik mijn middelste spiraal zal gebruiken voor de combi SWW/CV, de warmtepomp zou dan 2/3e deel van de boiler op 35-40 graden moeten verwarmen voor CV en op gezette tijden wederom 2/3e deel van de boiler op 55graden moeten verwarmen wat de COP niet ten goede komt volgens mij.
- Andere optie zou zijn om dmv een schakeling/klep 2/3e van de boiler op 40 graden te verwarmen dmv middelste warmtewisselaar. Vervolgens op gezette tijden alleen de bovenste circa 60 liter(1/3e deel boiler) na te verwarmen voor SWW. Nadeel zou kunnen zijn dat wanneer er 3-4 personen achter elkaar douchen dat de warmtepomp het niet kan bijfietsen, dat zou kunnen voortkomen uit een tekort aan vermogen(7-9kW) of door een te kleine warmtewisselaar(spiraal).**
**Zou ik kunnen testen door tijdelijk WW vermogen van CV op 7kW te begrenzen.
Iemand die hier op wil schieten?
Ik moet voor mijn 200L Q-Solar boiler sowieso nog even uitzoeken wat de 3 warmtewisselaars doen qua max afgifte. De Elga trekt ie, maar of ie een iets zwaardere WP ook trekt...
Volgens de handleiding hebben de spiralen de volgende inhoud:
Uiteraard zijn er nog veel meer merken.
Klik
Volgens mij zou ik een warmtepomp op mijn huidige systeem kunnen aansluiten zoals op pagina 31 staat. Zo heeft Eric zijn Elga ook op zijn Q-Solar toch? Alleen stuurt de warmtepomp zijn 3 weg niet aan, wat je ook niet wilt.
- Kanttekening dat ik in mijn boilervat onderin nog een solarspiraal heb. Dit zou volgens mij geen verschil qua besturing moeten maken.
- Vraag is of ik mijn middelste spiraal zal gebruiken voor de combi SWW/CV, de warmtepomp zou dan 2/3e deel van de boiler op 35-40 graden moeten verwarmen voor CV en op gezette tijden wederom 2/3e deel van de boiler op 55graden moeten verwarmen wat de COP niet ten goede komt volgens mij.
- Andere optie zou zijn om dmv een schakeling/klep 2/3e van de boiler op 40 graden te verwarmen dmv middelste warmtewisselaar. Vervolgens op gezette tijden alleen de bovenste circa 60 liter(1/3e deel boiler) na te verwarmen voor SWW. Nadeel zou kunnen zijn dat wanneer er 3-4 personen achter elkaar douchen dat de warmtepomp het niet kan bijfietsen, dat zou kunnen voortkomen uit een tekort aan vermogen(7-9kW) of door een te kleine warmtewisselaar(spiraal).**
**Zou ik kunnen testen door tijdelijk WW vermogen van CV op 7kW te begrenzen.
Iemand die hier op wil schieten?
Ik moet voor mijn 200L Q-Solar boiler sowieso nog even uitzoeken wat de 3 warmtewisselaars doen qua max afgifte. De Elga trekt ie, maar of ie een iets zwaardere WP ook trekt...
Volgens de handleiding hebben de spiralen de volgende inhoud:
- Waterinhoud WW-zijdig 200L <-- Dit is gewoon de totale inhoud
- Waterinhoud CV-zijdig 3,5L <--warmtewisselaar midden (ook voor de WP maar of deze groot genoeg is???)
- Nuttige inhoud warm tapwater 80L <-- Dit is dus het aantal liters wat de SWW spiraal kan warm maken, zegt echter niets over het vermogen
- Waterinhoud Zondeel l 120 <-- geen idee wat hiermee bedoelt wordt.
- Vermogen Zondeel (80/30°C) 8 kW <-- Dus 80gr aanvoer door die 3,5L grote warmtewisselaar zorgt voor een vermogen van 8kW?
- SWW 5L
- CV 3,5L
- Solar 3,5L
[ Voor 40% gewijzigd door Appie Heijn op 16-12-2015 13:28 ]
maar wat is dan je aanvoertemperatuur (geweest)? er kan een duidelijker beeld worden geschetst met de aanvoertemperaturen. Ben hiernaar benieuwd om het vergelijk beter te kunnen maken.mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 10:05:
Mijn ELGA doet dit
[afbeelding]
de 22 graden van Bram Bos gaat hier niet werken, de 30 graden van Tomexergie alleen met warmhouden, de 45 graden van weer een andere Elga gebruiker al wat meer. Maar dan verbruikt ie dus volcontinu veul stroom.
Hier probeer ik dit stookseizoen ons huis warm te stoken met 52 graden aanvoer. Tot op heden lukt dat aardig, met een dagelijks regime op 19,5 graden met nachtverlaging (koelt nooit verder af dan 18,5 graden). manueel soms op 20.
Als het hier echt koud wordt, heb ik vermoedelijk niet genoeg aan 52 graden...
stel we gaan voor een WP, dan moet ie dus minimaal 52 graden kunnen aanvoeren. Onze ZB is altijd als de ketel stookt rond de 40 graden (retour gaat er doorheen). Retour ketel komt zo op rond de 30-40 graden.
Ben serieus benieuwd wat een WP hier nog in kan betekenen, mede omdat de ZB (met SWW) met de ketel = aan, toch al rond de 40 graden ligt.
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
ELGA/Toshiba v1 gaat tot circa 2700W.mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 08:58:
Voor zover ik weet:
1690W gemiddeld is best veel, maar ligt ook aan de hoeveelheid warmte die wordt gevraagd en natuurlijk de COP die wordt gehaald bij de hoge verwarmingstemperatuur.
Heb jij alleen maar radiatoren ? Waarschijnlijk ondergedimensioneerd als ik het zo lees. 52c aanvoer is erg veel. Zelf houden wij ons 1980 doorwaaihok met 35c met gemak op temperatuur bij 4c buiten. Met 38c aanvoer gaat het verhogen van de huiskamer temp. wat sneller.fabstar81 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:00:
[...]
maar wat is dan je aanvoertemperatuur (geweest)? er kan een duidelijker beeld worden geschetst met de aanvoertemperaturen. Ben hiernaar benieuwd om het vergelijk beter te kunnen maken.
de 22 graden van Bram Bos gaat hier niet werken, de 30 graden van Tomexergie alleen met warmhouden, de 45 graden van weer een andere Elga gebruiker al wat meer. Maar dan verbruikt ie dus volcontinu veul stroom.
Hier probeer ik dit stookseizoen ons huis warm te stoken met 52 graden aanvoer. Tot op heden lukt dat aardig, met een dagelijks regime op 19,5 graden met nachtverlaging (koelt nooit verder af dan 18,5 graden). manueel soms op 20.
Als het hier echt koud wordt, heb ik vermoedelijk niet genoeg aan 52 graden...
stel we gaan voor een WP, dan moet ie dus minimaal 52 graden kunnen aanvoeren. Onze ZB is altijd als de ketel stookt rond de 40 graden (retour gaat er doorheen). Retour ketel komt zo op rond de 30-40 graden.
Ben serieus benieuwd wat een WP hier nog in kan betekenen, mede omdat de ZB (met SWW) met de ketel = aan, toch al rond de 40 graden ligt.
Die panasonic kwam ik hier ook al tegen,Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 11:38:
Lijst
http://www.ebay.de/sch/kk...nc&_trksid=p2047675.l2562
De 5kW kost een 3300,- wat net zo veel is als een elga, dus als de 5kW voldoende is gaan de meeste mensen voor de elga i.v.m bekendheid, support denk ik. Echter er is geen grotere elga, dus wil je 6-12 kW ben je gedwongen voor een ander merk.
Mijn temperatuurgrafiek van vandaag:fabstar81 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:00:
[...]
maar wat is dan je aanvoertemperatuur (geweest)? er kan een duidelijker beeld worden geschetst met de aanvoertemperaturen. Ben hiernaar benieuwd om het vergelijk beter te kunnen maken.

Kleine error in mn post, ik heb n Carrier buitenunit, de vorige gebruiker stookt nu geheel op hout...koevlaas2 schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 22:22:
[...]
Volgens mij is dit Toshiba/ELGA v1,0...
Er was iemand op het forum ontevreden en die ging 'm verkopen, volgens mij heb jij zijn set.
En, ben je ontevreden ?
Itchin heeft dezelfde, wist ook hele hoge temp te bereiken.
Ik heb geen problemen, anders dat hij 10 uur p dag draait zonder dat ik gas verbruik, onder de 4gr zal hij t waarschijnlijk niet trekken, maar ik heb een vrijstaande woning welke hij warm moet stoken.
Marstek 3 x 5,1 kW V153/CT003V116 Pana WH-MDC05H3E5 14.5000Wsolar SMA/Enphase /WPboiler Atlantic 270l
Voor een carrier unit is je opgenomen vermogen aan de hoge kant, maar zie ik je aanvoer temperatuur dan is dit wel in lijn denk ik.theXman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:21:
[...]
Kleine error in mn post, ik heb n Carrier buitenunit, de vorige gebruiker stookt nu geheel op hout...
Ik heb geen problemen, anders dat hij 10 uur p dag draait zonder dat ik gas verbruik, onder de 4gr zal hij t waarschijnlijk niet trekken, maar ik heb een vrijstaande woning welke hij warm moet stoken.
Deze aanvoer temp is namelijk vrij hoog, waarschijnlijk zitten er in de woonkamer kleine radiatoren die op 60c aanvoer of hoger bemeten zijn.
Zodra het kouder word zakt de cop en dus ook het vermogen van je ELGA waardoor de aanvoer afkoelt.
Aan de andere kant stijgt je cop als je aanvoer temp lager is, dus als je je afgifte weet te vergroten dan een nieuw evenwicht punt zich ontwikkelen. Dan zou je extra of grotere radiatoren moeten installeren in je huis.
Een redelijk weeshuis, 340m3 huis bouwjaar 78Tomexergie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:25:
[...]
Gemiddeld 1690W elektrisch vermogen voor Elga is en heleboel, voor een weeshuis Jouw winst hangt af van hoelang 1690 W en hoeveel warmte daarvoor is geleverd. Aan deze informatie heb ik niets. plaats een warmtemeter dan weet je meer.
Ik zal proberen meer te gaan meten voor t vergelijk!
Develdonk heeft ook een enorm huis, verstookt met z'n ELGA vaak ook meer dan 10 KWH per dag.theXman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:32:
[...]
Een redelijk weeshuis, 340m3 huis bouwjaar 78
Ik zal proberen meer te gaan meten voor t vergelijk!
Huis van Develdonk is wel nieuw en goed geisoleerd.
Ik zit nog te hopen dat iemand een keer 2 elga's parallel gaat schakelen.
Klopt, heb (nog) niet veel gedaan met radiatoren, de Rhoss variant lukte niet, dus WAF voor nwe radiatoren is niet hoog, ik zal waarschijnlijk voor DBE variant gaan van Jaga, maar eerst pioneeren met zelfbouwvariant.koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:30:
[...]
Voor een carrier unit is je opgenomen vermogen aan de hoge kant, maar zie ik je aanvoer temperatuur dan is dit wel in lijn denk ik.
Deze aanvoer temp is namelijk vrij hoog, waarschijnlijk zitten er in de woonkamer kleine radiatoren die op 60c aanvoer of hoger bemeten zijn.
Zodra het kouder word zakt de cop en dus ook het vermogen van je ELGA waardoor de aanvoer afkoelt.
Aan de andere kant stijgt je cop als je aanvoer temp lager is, dus als je je afgifte weet te vergroten dan een nieuw evenwicht punt zich ontwikkelen. Dan zou je extra of grotere radiatoren moeten installeren in je huis.
Thx
Volgens mij hebben Eric en Martin een zonneboiler spiraal aangesloten als radiator.Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:45:
Klik Volgens mij zou ik een warmtepomp op mijn huidige systeem kunnen aansluiten zoals op pagina 31 staat. Zo heeft Eric zijn Elga ook op zijn Q-Solar toch? Alleen stuurt de warmtepomp zijn 3 weg niet aan, wat je ook niet wilt.
Je kan inderdaad voor een 3-weg klep gaan of voor 2 zone-kleppen zodat je òf CV òf SWW hebt, of beiden open zetten waardoor je Eric en Martin's situatie krijgt.
Met een thermostaat stuur je dan zowel de zone klep als de WP aan.
De ELGA gaat maar tot 42* C voor zover ik weet. SWW voorverwarmen is dus geen probleem, maar wil je echt tot 60* C verwarmen dan zul je op zoeken moeten gaat naar een andere WP.- Kanttekening dat ik in mijn boilervat onderin nog een solarspiraal heb. Dit zou volgens mij geen verschil qua besturing moeten maken.
- Andere optie zou zijn om dmv een schakeling/klep 2/3e van de boiler op 40 graden te verwarmen dmv middelste warmtewisselaar. Vervolgens op gezette tijden alleen de bovenste circa 60 liter(1/3e deel boiler) na te verwarmen voor SWW. Nadeel zou kunnen zijn dat wanneer er 3-4 personen achter elkaar douchen dat de warmtepomp het niet kan bijfietsen, dat zou kunnen voortkomen uit een tekort aan vermogen(7-9kW) of door een te kleine warmtewisselaar(spiraal).
Wanneer je met 3-4 personen achter elkaar wilt douchen, ga je eerder richting een doorstroomverwarmer ipv een boiler/WP. Om 40 graden water naar 60 graden te verwarmen heb je circa 7kW nodig (en zodra de hottop kouder wordt nog meer vermogen natuurlijk (30 -> 60=10,5kW)).
Alternatief is een 300L boiler voor alleen SWW constant op 50* C houden. Daarmee kan je wel ongeveer een uur douchen.
Je moet het oppervlakte weten, dan kan je het vermogen berekenen.Ik moet voor mijn 200L Q-Solar boiler sowieso nog even uitzoeken wat de 3 warmtewisselaars doen qua max afgifte. De Elga trekt ie, maar of ie een iets zwaardere WP ook trekt...
Warmteoverdrachtscoefficient water-water α: circa 400W/m2K, zie mijn voorbeeld berekening hier
Dat is al supernetjes, beter dan menig gasmeter!Tomexergie schreef op woensdag 16 december 2015 @ 01:12:
[...]
Uiteraard is de acceptabele grens van de nauwkeurigheid voor mij +/- 5%.
En voor jou is herhaalbaarheid belangrijker dan absolute nauwkeurigheid waarschijnlijk. Dan kan je goed het effect van ingrepen zien.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit topic is gesloten.