Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 86 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.791 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:53
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:19:
Ik hoef niet overtuigd te worden van het belang van isolatie en kierdichting, ook niet van het nut van een warmtepomp. Die komt er wel. De vraag was vooral: met of zonder gasketeltje.
Als ik dan in een van de recties lees: in een nieuwnbouwwoning ga je voor een CoolCube, en ik volg de link in dat bericht, dan kom ik uit op een.....gasgestookt cv-keteltje.
Ergens anders op internet las ik net iets over de Waterstage en Sanistage. Kunnen die (icm elkaar en met PV-panelen) de gasleiding wel overbodig maken?
in dat geval, doe je het zonder gasketeltje.
zonder kosten van een gas aansluiting
en zonder de vast recht kosten van een gas aansluiting.

maar dan wil je wel een systeem dat alles ook meteen doet.
verwarming en tapwater.

een voorbeeld systeem:
(niet in nederland te vinden, dus we gaan meteen de grens over.)
b.v:
http://www.vaillant.be/co...erm-vwl-s-1088.nl_be.html
de kleinste warmtepomp is ook al genoeg voor je huis. ;)

(het aantal kW wat een gas ketel gebruikt is alleen maar voor het tapwater.
zodra je een boiler gebruikt maken de kW's van de warmtepomp/gasketel niet meer uit.)

dit soort systemen zijn van de fabriek uit vaak al meteen combineerbaar.
denk dan aan een zonneboiler, dan heb je de warmte pomp in de warmere maanden ook niet nodige voor tap water.
(aangezien je al een boiler hebt gekocht voor de warmte pomp is het een goedkope uitbreiding)

dit soort systemen zetten je al snel op en 7k+ €, maar geen gas aansluiting aan laten leggen bespaart een hoop + geen gasketel + geen gas vast recht etc etc....
dus ja het is duurder in aanleg, maar goedkoper in gebruik.
(en als je dan het stroom gebruik ook nog af dekt met wat pv panelen, dan ben je spekkoper. ;) )

en niet te vergeten, je hebt dan verwarming en koeling. ;)

edit:
deze heeft in tegen stelling van die van freeman geen top verwarming.
de hele boiler word gebruikt om te verwarmen van tap water.
huisverwarming gaat niet via de boiler.
dus effectief heb je al snel een 100l+ op 55 graden. ;)
stort douche is dus mogelijk, is best wel een lux systeem.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-12-2015 11:59 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09-10 17:59
migjes schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:37:
[...]

edit:
deze heeft in tegen stelling van die van freeman geen top verwarming.
de hele boiler word gebruikt om te verwarmen van tap water.
huisverwarming gaat niet via de boiler.
dus effectief heb je al snel een 100l+ op 55 graden. ;)
stort douche is dus mogelijk, is best wel een lux systeem.
Waarom zou je dat willen? Bij een wp moet je de temperatuur in het vat laag houden met uitzondering van zonnecollector warmte. Zeker in een nieuw huis. Dus gewoon doorstroom boiler en electrische geiser. Hoeft de wp niet warm te stoken, dus hogere cop en minder stilstandsverliezen. Alleen maar warm water produceren als je het nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:01:
Mijn Ecodan draait. aangezien de unit dicht tegen het huis aan staat heb ik wel korte koelleidingen, maar de leidingen resoneren, en dat hoor ik zelfs op de 1e verdieping ( slaapkamer ).... slechte WAF en ik vind het zelf ook onacceptabel.Heb de buren nog niets gevraagd, maar vrees het ergste.
De leidingen komen door de muur en steunen op de binnenvloer.
Iemand advies over hoe dit weg te krijgen? Hebben meer mensen hier ervaring mee?

Verder is het wel lekker warm, en voldoende capaciteit om een boiler van 300 liter binnen 1,5 uur van 15c naar 52c te krijgen.

De vloerverdeler is nog van het mengtype maar ik heb een ltv die ik zondag ga monteren. De mengunit laat water in de vloer van 30c bij een aanvoer van 36cc zonde van de warmte.
Ik heb 2 60mm gaten in mijn muur geboord en de leidingen dubbel geisoleerd hierdoor laten lopen.
Sowieso zijn de leidingen geisoleerd dus steunen ze tegen het beton dan zit er nog isolatie tussen, is dit bij jou anders dan ?

Edit 300: Stukje om de leidingen heen uithakken zodat ze de grond niet meer raken. Sowieso isoleren al is het maar een mm.

Zie foto: https://www.facebook.com/...9342766853&type=3&theater

Ik gebruik nog een gewone v v verdeler, werkt goed hoeft niet vervangen te worden.
Normaliter kun je toch een thermostaat openen om warmer water toe te staan ? De mijne staat gewoon op 60c=maximaal ingesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 11-12-2015 14:52 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jerh schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:16:
[...]

Waarom zou je dat willen? Bij een wp moet je de temperatuur in het vat laag houden met uitzondering van zonnecollector warmte. Zeker in een nieuw huis. Dus gewoon doorstroom boiler en electrische geiser. Hoeft de wp niet warm te stoken, dus hogere cop en minder stilstandsverliezen. Alleen maar warm water produceren als je het nodig hebt.
dit soort systemen zijn wat luxer als je denkt. ;)
de Wp doet de voor verwarming met hoge cop en dat maakt alle stilstand verliezen goed.
en er zit al een doorstroom boiler in gebouwd in het apparaat voor variabele naverwarming.
je kunt gewoon 65 graden water tappen als je wil.
(niet voor niks is er een 3fase aansluiting nodig ;) )
het doet dus precies wat je zegt, zonder extra apparatuur maar dan wel met een cop van 4 voor een gedeelte en dan de rest met een cop van 1. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 11-12-2015 13:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:10
migjes schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:31:
[...]

dit soort systemen zijn wat luxer als je denkt. ;)
de Wp doet de voor verwarming met hoge cop en dat maakt alle stilstand verliezen goed.
en er zit al een doorstroom boiler in gebouwd in het apparaat voor variabele naverwarming.
je kunt gewoon 65 graden water tappen als je wil.
(niet voor niks is er een 3fase aansluiting nodig ;) )
het doet dus precies wat je zegt, zonder extra apparatuur maar dan wel met een cop van 4 voor een gedeelte en dan de rest met een cop van 1. ;)
Over welk systeem hebben we het dan?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:40:
[...]

Over welk systeem hebben we het dan?
kun je geen 2 berichten terug lezen?
migjes in "Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen"

http://www.vaillant.be/co...tepompen/index.nl_be.html
maar meer merken die van allerlei oplossingen hebben.
check voor al in Duitsland en België wat er te krijgen is. ;)
maar het meeste spul is vrij goed vergelijkbaar, het zit hem net in de details welke je leuk vind.
(ik kijk vooral naar België, omdat het vlak om de hoek licht.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:10
Ah ok, ik had de link even niet gelegd tussen je advies "dit soort systemen"

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:19:
I
Ergens anders op internet las ik net iets over de Waterstage en Sanistage. Kunnen die (icm elkaar en met PV-panelen) de gasleiding wel overbodig maken?

Jazeker kan dat! Kijk maar eens op liveheatpump.nl

Allerlei huizen worden daar volledig door een waterstage verwarmd en verzorgen het warm tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Appie Heijn schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:47:
Ah ok, ik had de link even niet gelegd tussen je advies "dit soort systemen"
lol, vandaar.
"dit soort systemen" maken van de elga/hansdegit systeem* een amateuristische opstelling.
dit zijn de professionele varianten daar van, voor als je niet wit tweakeren. ;)
helaas zit er wel een pittig prijskaartje aan vast.
(hoewel als je alle losse onderdelen bij elkaar telt, het prijs verschil nog niet zo heel erg groot zal zijn.
maar dan moet hans even helpen en een totaal berekening van de kosten maken.
ik heb niet alles precies gevolgd.)

*) persoonlijke noot:
vind het hansdegit systeem wel mooi en gaaf gedaan.
een echte lekkere tweakers oplossing.
mmm, heerlijk. *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
alberthakvoort schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:02:
Op papier en real live zit meestal (lees altijd) verschil ;)
Ook @crazyharrie;

Wanneer komen jullie met COP cijfers? Interessant om verschillende leveranciers naast elkaar te leggen, en inderdaad op papier en real live zal wel verschil zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Ik ben druk bezig om de COP van mijn 2 dagen geinstalleerde Elga te meten.
A) Voor de warmte een Chinese ultrasone warmte diue ik afgelopen jaat op de HR CV ketel heb geplaatst om hem uit te testen en nauwkeurig genoeg bevonden +/- 2%
B) Een eenvoudige kWh meter (10Eur) van Hornbach.

Ik heb er ook een Fibaro wallplug tussen gezet. Deze geeft c.a 10% minder aan dan de goekope kWh meter.

Wat is de nauwkeurigheid van de Fibaro Wallplug? Heeft iemand al ervaring.
10% is veel: COP=3,6 of COP=4 met Fibaro nogal een verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 22:13
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 19:34:
[...]

wat jammer dat ik je hierna niet op het topic wijs, de coolcube is dat niet, je hebt het niet gelezen.
in zeer veel nieuwbouwhuizen hangt hij nu, je kan een tarief invoeren gas en stroom, en de rest gaat vanzelf. heel erg turn key
Eric, dit is zo'n voorbeeld van 'niet te volgen' voor mij. Wat staat hierboven nou? "de Coolcube is dat niet"; de link gaat wèl over de Coolcube?

Ben jij trouwens positief over die Coolcube?
Ik heb nav die aanbieding van Natuur&Milieu een prijsopgave gekregen van 4800,- all in, met bijbehorende CV dus.
Kan dat beter en/of goedkoper met een Elga op een ander merk CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

fabstar81 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 09:23:
[...]

als ik dit vergelijk met mijn electrisch element van 2 kW op mijn 350 liter ZB, dan is hij daar ongeveer uuuuuuuuuren mee bezig én kost het met 10+ kWh.

hoeveel kWh heb jij er op zo een moment ingestopt met de WP?
12:00 liep de ecodan zijn eerste rondje, verbruik tot 24:00 was 10.781 kwh.
Hij heeft een koud huis van 19,5 naar 21,5 graden en 300 liter water van 15 naar 52 graden verwarmt.

Preciese info kan ik je niet geven nog, aangezien ik een foutje in de upload naar pvoutput had gemaakt.
Alleen gegevens uit de youless.

Ik vind het verbruik gedurende de eerste dag schrikbarend, maar hij loopt nu de hele avond te pruttelen op fabrieksinstellingen ( nog geen tijd voor gehad verder) op 780 watt

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 13:28:
[...]

Ik heb 2 60mm gaten in mijn muur geboord en de leidingen dubbel geisoleerd hierdoor laten lopen.
Sowieso zijn de leidingen geisoleerd dus steunen ze tegen het beton dan zit er nog isolatie tussen, is dit bij jou anders dan ?

Edit 300: Stukje om de leidingen heen uithakken zodat ze de grond niet meer raken. Sowieso isoleren al is het maar een mm.

Zie foto: https://www.facebook.com/...9342766853&type=3&theater

Ik gebruik nog een gewone v v verdeler, werkt goed hoeft niet vervangen te worden.
Normaliter kun je toch een thermostaat openen om warmer water toe te staan ? De mijne staat gewoon op 60c=maximaal ingesteld.
Ik heb nog armaflex liggen, morgen maar de leidingen extra voorzien van een jasje. Nooit verkeerd.

Mijn vv verdeler is voor stadsverwarming geschikt. aanvoer 65 graden. Ik mengde het tot 35 graden, en werkte prima op die manier.
Bij aanvoer 35 graden maakt hij daar 29 graden van. Scheelt dus een pomp en directe invoer in de vloer is sneller warm.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-10%2010.40.42.jpg

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Men at work....

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-10%2009.19.46.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De cool cube schakelt slim tussen wpen gas.... dat schiet dus niet op als je naar all-electric op zoek bent en de gasmeter je huis-in-ontwerp niet in wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
[quote]crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:39:
Men at work....

Prachtig profiel gebruik je.
Waar komt dat vandaan?
Heeft dat een grote buigsterkte?
Dit i.v.m. een geautomatiseerd kantelbaar zon-optimaal concept voor heatpipes dat ik aan het uitdenken ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Mooi opgesteld, maar waar zijn je trillingdempers? Of zie ik iets over het hoofd?
Het koelmiddel gas dat door de leiding stroomt is 80C. Ik zou er nog wat isolatie bij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelbb
  • Laatst online: 29-09 10:18

roelbb

knorretje

Tomexergie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 02:06:
[...]

Mooi opgesteld, maar waar zijn je trillingdempers? Of zie ik iets over het hoofd?
Het koelmiddel gas dat door de leiding stroomt is 80C. Ik zou er nog wat isolatie bij doen.
zo te zien aan de foto, ligt er een mat onder de tegel (het zwarte deel gok ik)

roelbb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

er zijn een aantal reacties over isolatie, isolatiefouten, ingestorte muren, aerogel, TVT, energiekosten, verbruik, salderen, en censuur "gearchiveerd"

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 12-12-2015 13:23 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@crazyharrie:
Zie dat je het frame aan het muurtje vast hebt gemaakt, maar is dat wel zo verstandig? Muurtje kan op termijn kapot trillen en zeker onder invloed van vocht en vorst.

Ik ben al een tijdje opzoek naar betaalbaar alu profiel, mag ik vragen waar jij dit vandaan hebt?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dat alu profiel is best prijzig, met schletter profiel kan dit ook en kost 40,- voor 6,20m.
Wat glijmoeren en m8 bouten en hoekjes en je kan bouwen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:38:
[...]

Ik heb nog armaflex liggen, morgen maar de leidingen extra voorzien van een jasje. Nooit verkeerd.

Mijn vv verdeler is voor stadsverwarming geschikt. aanvoer 65 graden. Ik mengde het tot 35 graden, en werkte prima op die manier.
Bij aanvoer 35 graden maakt hij daar 29 graden van. Scheelt dus een pomp en directe invoer in de vloer is sneller warm.

[afbeelding]
Ik heb net bij je voortuin gekeken, ik moest toch naar Purmerland een van mijn kinderen naar oma brengen.
Wat een gigantische buitenunit heb je, volgens mij net zo groot als de mijne.
Helaas draaide de pomp niet, ik had ook niet met je afgesproken en heb dus maar niet aangebeld.
Volgende keer maar eens draaiend aanschouwen.

Vervangen van je verdeler is dan wel wenselijk idd.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Voor andere vloerverdelers zonder pomp moet je echt hier zijn, zeer mooi spul (heb ze zelf ook)

https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Ideaal voor de wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Domosapiens schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 01:40:
[quote]crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:39:
Men at work....

Prachtig profiel gebruik je.
Waar komt dat vandaan?
Heeft dat een grote buigsterkte?
Dit i.v.m. een geautomatiseerd kantelbaar zon-optimaal concept voor heatpipes dat ik aan het uitdenken ben.
Dit is restafval geweest van een laboratorium testopstelling.( Universiteit Amsterdam ).
Spul is geanodiseerd aluminium en net meccano van vroeger, ik weet niet of het te koop is op de vrije markt.
Het heeft idd een grote buigsterkte ( getrokken aluminium ) en is werkelijk ideaal voor frames enz.
Mijn inverter op het platdak hangt ook in een frame, maar dan van 40 mm.

Ik kan eens vragen of er aan te komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Rol-Co schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:34:
Voor andere vloerverdelers zonder pomp moet je echt hier zijn, zeer mooi spul (heb ze zelf ook)

https://www.pumpendiscoun...Fussbodenheizungszub.html

Ideaal voor de wp
Ik heb er een van robot besteld, goede ervaringen mee. 22mm invoer en een 3/4 aansluiting.
Ga hem morgen monteren.
De Ecodan houdt pruttelend het hele huis warm nu op zo'n 700 W, geen slechte prestatie.
Heb hem vannacht uit gedaan vanwege resoneren, nu alle leidingen ingepakt in armaflex binnen en buiten.
Ik heb het idee dat het flink minder is, vannacht maar weer testen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 22:30:
[...]

12:00 liep de ecodan zijn eerste rondje, verbruik tot 24:00 was 10.781 kwh.
Hij heeft een koud huis van 19,5 naar 21,5 graden en 300 liter water van 15 naar 52 graden verwarmt.

Preciese info kan ik je niet geven nog, aangezien ik een foutje in de upload naar pvoutput had gemaakt.
Alleen gegevens uit de youless.

Ik vind het verbruik gedurende de eerste dag schrikbarend, maar hij loopt nu de hele avond te pruttelen op fabrieksinstellingen ( nog geen tijd voor gehad verder) op 780 watt
Ga maar eens op gas je huis van 19.5 naar 21.5 brengen ,je bent zo 10m3 verder...
Ik heb er vandaag 12 KWH doorheen gejast, ach als ik gemiddeld op 10 per dag uitkom ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Tomexergie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 14:03:
[...]

Ook @crazyharrie;

Wanneer komen jullie met COP cijfers? Interessant om verschillende leveranciers naast elkaar te leggen, en inderdaad op papier en real live zal wel verschil zitten.
Ik heb nog geen warmtemeter, ik probeer er een via een buurman te gaan regelen ( werkt bij de stadsverwarming :) ). hopelijk kan hij iets ritselen....

Daarna kan ik echt gaan meten.
Momenteel reken ik om van kwh naar mjoule, aangezien ik wekelijkse statistieken heb bijgehouden afgelopen 3 jaar van verbruik stadsverwarming om tot een vergelijk te komen.

Iets meten is beter dan niets meten.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:47:
[...]

Ga maar eens op gas je huis van 19.5 naar 21.5 brengen ,je bent zo 10m3 verder...
Ik heb er vandaag 12 KWH doorheen gejast, ach als ik gemiddeld op 10 per dag uitkom ben ik tevreden.
Ik zit vandaag tot nu toe op 7,5 Kwh, inclusief verbruik warm water.
Hele huis radiatoren open voor de test.

Valt nu eigenlijk wel heel erg binnen mijn schattingen, maar ik hoop nu op een tijdje flinke kou.
Ik heb nu nog backup, die ik niet wil maar dan weet ik in ieder geval wat ik verder moet regelen in geval van tekort capaciteit.

Gezellig zo,n pelletkachel ;) goed voor de waf, wijntje erbij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik verwacht dat het allemaal voldoende is. Anders kun je de watertemp nog iets verlagen.
Ik heb vandaag de temp van 37 naar 35 verlaagd, scheelde 400w per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Tomexergie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 02:06:
[...]

Hij staat op rubber machine tegels, dezelfde die ze ook gebruiken bij compressoren/machinerieën in fabriekshallen.
Deze opstelling trilt niet, alleen de leidingen vanaf de compressor resoneren op een of andere manier binnen in huis.

Maar ik denk / hoop dat ik het het opgelost nu.
Zal morgen een foto uploaden van de situatie, advies is welkom als ik na vannacht grotere wallen onder mijn ogen heb. ( gevolg van een mega lage waf )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 12:07:
[...]

Ik heb net bij je voortuin gekeken, ik moest toch naar Purmerland een van mijn kinderen naar oma brengen.
Wat een gigantische buitenunit heb je, volgens mij net zo groot als de mijne.
Helaas draaide de pomp niet, ik had ook niet met je afgesproken en heb dus maar niet aangebeld.
Volgende keer maar eens draaiend aanschouwen.

Vervangen van je verdeler is dan wel wenselijk idd.
Lol, mijn vrouw had het al over iemand die op de scooter aan het kijken was.
Ik was werken, maar we spreken nog af.
De unit is idd best groot, maar er komt een mooie kast omheen, roosters erin, geluidsisolatie enz.
Moet de buren ook te vriend houden, en de gemeente slapende 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:16

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 18:57:

Ik heb vandaag de temp van 37 naar 35 verlaagd, scheelde 400w per uur.
De temperatuur buiten steeg van 3,4 naar 9,3 >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

crazyharrie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:02:
[...]
Deze opstelling trilt niet, alleen de leidingen vanaf de compressor resoneren op een of andere manier binnen in huis.
Mijn gok is dat je leidingen trillen omdat de warmtepomp inclusief frame aan de tuin muur vast staan.
Er zitten trillingen in de wp en die worden nu niet goed geabsorbeerd omdat hij vast staat.
Is beetje hetzelfde als een speaker cones. Als het frame van de speaker vast zit dan beweegt de cones, zit de cones vast dan zal het frame trillen.
De trillingen energie uit de warmtepomp moet ergens heen en waarschijnlijk gaat dat bij jou nu naar de leidingen.

Mogelijk als de warmtepomp meer bewegingsruimte krijgt, dan kunnen de rubbers meer energie opnemen en trillen de leidingen minder.

JustMy2cents....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:08:
[...]

Lol, mijn vrouw had het al over iemand die op de scooter aan het kijken was.
Ik was werken, maar we spreken nog af.
De unit is idd best groot, maar er komt een mooie kast omheen, roosters erin, geluidsisolatie enz.
Moet de buren ook te vriend houden, en de gemeente slapende 8)
Maar goed dat ik mijn helm opgehouden heb :)

Aankomende zomer ook maar eens kijken of ik een kast oid kan klussen, vooral als de wp gas gaat geven is het compressorgeluid knetter hard. Heb nog niemand aan de deur gehad, de wp draait toch alweer een maand.
Van 11-11 t/m 12-12 is er 277 KWH in het apparaat verdwenen 8.9 KWH gemiddeld per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:26:
[...]

De temperatuur buiten steeg van 3,4 naar 9,3 >:)
Op dat moment niet, toen ik de temp veranderde was het ongeveer 6,5c buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:29:
[...]

Van 11-11 t/m 12-12 is er 277 KWH in het apparaat verdwenen 8.9 KWH gemiddeld per dag.
Haha, dat heb ik in dik 2 maanden nog niet verbruikt met 2 airco's :o

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:44:
[...]

wij warmen een complete betonvloer op, daar gaat gewoon een hoop energie in.
Vergeleken met gas is dit een standbeeld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:45:
[...]

wij warmen een complete betonvloer op, daar gaat gewoon een hoop energie in.
Vergeleken met gas is dit een standbeeld waard.
Die vloer is en blijft een keer warm, dat duurt geen hele maand :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Iedere dag weer moet er zoveel energie in, helaas.
Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:44:
[...]

Jij ook de kamer 24/7 op 21 graden? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Freemann schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:28:
[...]

Mijn gok is dat je leidingen trillen omdat de warmtepomp inclusief frame aan de tuin muur vast staan.
Er zitten trillingen in de wp en die worden nu niet goed geabsorbeerd omdat hij vast staat.
Is beetje hetzelfde als een speaker cones. Als het frame van de speaker vast zit dan beweegt de cones, zit de cones vast dan zal het frame trillen.
De trillingen energie uit de warmtepomp moet ergens heen en waarschijnlijk gaat dat bij jou nu naar de leidingen.

Mogelijk als de warmtepomp meer bewegingsruimte krijgt, dan kunnen de rubbers meer energie opnemen en trillen de leidingen minder.

JustMy2cents....
Het is de moeite waard om de verbindingen in de rubbers te zetten, gaan we doen. Ik laat weten wat het resultaat is. Gelukkig kan de constructie enkele cm verplaatst worden zonder gedoe.

Thx voor je 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:58:
[...]

Helaas onze badkamer is 16.5 in de morgen en warmt op naar ca. 18.5...tochtig kolere huis hebben we en de radiator doet het hier maar voor 1/3 deel.
De rest van boven weet ik wel op 20c te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:28:
[...]

JustMy2cents....
Die 2 cents zitten waarschijnlijk zeer dicht bij de oplossing. Waarschijnlijk is het ergens halverwege vastzetten van de leidingen op de grond of muur al voldoende. De resonantiefrequentie van die leidingen veranderd dan aanzienlijk. Grote kans dat het dan al opgelost is.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:58:
[...]

Nee, ik ben daar niet 24/7 en het is binnen een paar minuten al aangenaam :>
Bovendien heb ik geen enorm overschot om 'weg te fikken' }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 20:29:
[...]

Nee, ik ben daar niet 24/7 en het is binnen een paar minuten al aangenaam :>
Bovendien heb ik geen enorm overschot om 'weg te fikken' }:O
Ok
Dus geen vergelijk, ik heb 450kWh verstookt vanaf 6 oktober, 24/7 aan en kamer 21.
Ik hoef gelukkig niet op een kWh tje te kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 20:16
We zijn vandaag verhuist, en krijg pas met 2 weken internet.. Ook moet ik al mijn domotica nog opstarten..

Op dit moment draa ik met 27 graden aanvoer.. de Ecodan pruttelt dan met een 550 watt..

Nu zag ik vandaag in de Ecodan ook een 2 kWh standen staan, moet nog even in de handleiding zoeken wat die waardes precies betekenen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:23:
We zijn vandaag verhuist, en krijg pas met 2 weken internet.. Ook moet ik al mijn domotica nog opstarten..

Op dit moment draa ik met 27 graden aanvoer.. de Ecodan pruttelt dan met een 550 watt..

Nu zag ik vandaag in de Ecodan ook een 2 kWh standen staan, moet nog even in de handleiding zoeken wat die waardes precies betekenen..
Dat zijn de instellingen van de elektrische warmte elementen, dit model is verkrijgbaar met elementen van 2,4,9 kw. Die van ons is met 2 kw element. ( heb de manual reeds doorgeworsteld}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

11,2c hier buiten, bizar om 22:00 midden december, maar de WP weet er wel raad mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

10,8c hier in Purmerend. WP is gewoon uitgegaan, alles op temperatuur.
Misschien toch de aanvoertemp verlagen? Staat op 35 graden, na mengen gaat het met 30 graden de vloer in.

Mijn vrouw vind de stabiele temperatuur heerlijk comfortabel, zeer hoge WAF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Afgelopen nacht heeft de warmtepomp een paar uur gedraaid, buitentemperatuur was dalende van 9 naar 7 graden. COP van 3,7 bij 9 graden buitentemperatuur, zo hoog had ik hem nog niet gemeten :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
crazyharrie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 19:02:
[...]

Hij staat op rubber machine tegels, dezelfde die ze ook gebruiken bij compressoren/machinerieën in fabriekshallen.
Aangesloten met flex? Gaan ze bij mij doen namelijk om het resoneren te verhelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Gasleidingen met flex? Kan, mag cq bestaat dat?

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 13-12-2015 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Als het de druk van 40 bar maar aan kan wel, waarom niet.

Maar misschien is een varkensstaart (krul) er in buigen beter, vangt ook resonantie op.

[ Voor 44% gewijzigd door Rol-Co op 13-12-2015 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Totaalstanden per heden van de Toshiba/Elga:
2957 kW warmte
702 kwh elec
4,21 sCOP
1349 draaiuren

Meetdata vanaf 6 oktober 2015 afgezet tegen de buitentemperatuur:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/35a6j4x.jpg

en vergelijking met vorig jaar:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/15mhg0o.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 13-12-2015 10:42 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Freemann schreef op zondag 13 december 2015 @ 09:48:
Gasleidingen met flex? Kan, mag cq bestaat dat?
oeps, ik bedoelde de aansluitingen van de wp op de vv/boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:04:
Als het de druk van 40 bar maar aan kan wel, waarom niet.

Maar misschien is een varkensstaart (krul) er in buigen beter, vangt ook resonantie op.
Een soort van ontlasting krul/loop/U lijkt mij ook handig ja.
Hier heb ik in de wp gezien dat er een U van +/- 40cm hoog tussen verdamper en compressor zit.

Kan veel bewegen en dus veel energie absorberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Evohome systeem met open therm aansturing dmv een nefit ot converter op een nefit topline. Ik wil voor verdere besparing een elga gaan toevoegen. Weet iemand hoe ik dit goed werkend kan laten aansturen? Bij techneco zeggen ze dat het opentherm signaal niet goed genoeg Is voor de elga omdat er geen representatieve ruimtetemperatuurmeting Is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-10 20:16
crazyharrie schreef op zaterdag 12 december 2015 @ 21:39:
[...]

Dat zijn de instellingen van de elektrische warmte elementen, dit model is verkrijgbaar met elementen van 2,4,9 kw. Die van ons is met 2 kw element. ( heb de manual reeds doorgeworsteld}
Ik heb 2 kWh standen eentje met een batterij+stekker en eentje met 2 pijltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 11:20:
Ik heb een Evohome systeem met open therm aansturing dmv een nefit ot converter op een nefit topline. Ik wil voor verdere besparing een elga gaan toevoegen. Weet iemand hoe ik dit goed werkend kan laten aansturen? Bij techneco zeggen ze dat het opentherm signaal niet goed genoeg Is voor de elga omdat er geen representatieve ruimtetemperatuurmeting Is.
Een Mitsubishi ecodan monoblock is ook nog een optie, maar hoe sturen we die dan weer aan vanuit de Evohome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Misschien is een eigen topic handig om deze vraag in te behandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de handleiding van de Elga staat duidelijk vermeld hoe je moet werken met Nefit en Atag :
http://techneco.nl/wp-con...-Toshiba-buitenunit-1.pdf

3.1.2 Positie terugslagklep
Bij de Nefit Topline en Remeha Calenta moet i.c.m. de Elga de terugslagklep in de retour gemonteerd worden. Dit is om een lage cv-druk-storing te voorkomen.

3.2.2 CV-ketel OpenTherm of niet?
De volgende ketels dienen aan/uit gestuurd te worden, ondanks dat de ketel de mogelijkheid heeft middels OpenTherm aangesloten te wor-den.
 Nefit (alle typen)
 Bosch (alle typen)
 Atag (alle typen)
 Itho AquaMax
 Elco Rendamax

Let op : het moet niet, dus ik liet de gehele aansluiting aan/uit weg en kwam tot de instelling die hier nu vaak gebruikt word.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Performance ELGA geinstalleerd 9/12
Na geexperimenteerd te hebben met diverse instellingen nu de eerste 24 uurs meting:

12/12 tot 13/12 12.00 tot 12.00

Prestaties:
Geleverde warmte 50,7 kWh (Warmtemeter)
Verbruikte elektriciteit 12,65 kWh (fibaro wallplug)
Gemiddelde COP= 4,01

De gemiddelde temperatuur over 5 meetmomenten:
Taanvoer = 37C Tbuiten= 7C Hierop gebaseerde COP(TNO)= 0,41*(273+37)/(37-7)=4,23
Gemiddelde carnot factor tot op heden: 0,38 en zou 0,41 moeten zijn(TNO).
Domitica is nog niet aangeloten dus de temperaturen zijn op displays afgelezen en zijn de metingen daarom nog onbetrouwbaar.

Regeling:
De Elga is erg gevoeling voor de instelling van de regeling:
Eerste instelling: Bij vloerverwaring hoog (Gedrag van mijn huis dacht ik) was de regeling erg onregelmatig
Daarnabeter de instelling radiatoren laag op de Elga en op de Honeywell toch Regeling "snel" en was het profiel veel vlakker.
Het streven is om het toegevoerde vermogen zo vlak mogelijk te krijgen; dan zal de COP maximaal worden Ik ga ook nog een 24 uurs proef doen met weersafhankelijke regeling.

Geluid: (Toshiba staat op uitbouw (keuken) van 2 onder een kap huis.
Bij 1050 W hoor je de compressor behoorlijk als je er naast staat, en bij windstil weer maar een heel klein beetje in de slaapkamer. Geen trillingen of resonaties. Toch ga ik een geluidsschot aan de zijkant plaatsen.

De COP van 4,01 (37C/7C) vind ik (tot op heden) acceptabel.
De Elga van Develdonk doet het uiteraard beter met de CV aanvoer temperatuur rond de 27C i.v.m. vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Elga gebruikt aanvoer/retour, gemeten en gewenste ruimtetemp. Als de EvoHome dat op één of andere manier niet netjes via OT aan de Elga kan doorgeven, wordt het lastig. Misschien kan je eens kijken met een OT Gateway of er zinnige berichten doorkomen via EvoHome.

Één stap verder redenerend is het misschien wel mogelijk om die ruimtetemp via de OT Gateway bij de Elga te krijgen.

Als je besluit om de ketel en Elga met elkaar te verbinden, moet je -zoals eric-pvt al aangeeft- deze aan/uit aansturen en niet via OT.

Maar deze post heeft natuurlijk niets met de warmtepomp van doen; lees 'em snel voor -ie weer weg is.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:31:
Totaalstanden per heden van de Toshiba/Elga:
2957 kW warmte
702 kwh elec
4,21 sCOP
1349 draaiuren
@Develdonk: Jouw profiel van het vermogen toegevoerd aan Elga ziet er volgens mij compleet anders uit, minder adaptief? Waardoor dit verschil?

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5799/23639942701_0458c10dcc_b.jpg

Toegevoerd vermogen(e) in W aan Elga: Regeling radiatoren laag; Touch thermostaat "Snel"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van wat er te koop is. De naam Elga komt 't meest voorbij, en ik lees over de Cool cube van Itho Daalderop.
Wat is jullie meming, zijn jullie positief over die Cool cube? Ik heb nav die aanbieding van Natuur&Milieu (zie ander kort topic) een prijsopgave gekregen van 4800,- all in, met bijbehorende CV dus.
Kan dat beter en/of goedkoper met een Elga, in combinatie met eender welk merk CV?

Ik heb overigens alleen doorgekregen dat binnen de aanbieding "een CW4 ketel" zit, zonder type-aanduiding. Dat zal dan wel deze zijn: http://www.ithodaalderop....se-cube-2430-13l-03-00128. Voor een paar honderd euro meer heb ik dan een Base Cube Duo, met apart circuit voor beneden (vloervw.) en boven (radiatoren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:02:
[...]

@Develdonk: Jouw profiel van het vermogen toegevoerd aan Elga ziet er volgens mij compleet anders uit, minder adaptief? Waardoor dit verschil?

[afbeelding]

Toegevoerd vermogen(e) in W aan Elga: Regeling radiatoren laag; Touch thermostaat "Snel"
Goeie vraag maar ik denk dat dit de "traagheid" in het systeem is. Ik kreeg initieel niet genoeg warmte naar boven toe en alles belande in de huiskamer/keuken/speelkamer (vloerverwarming kringen hebben onwijs hoog afgiftevermogen dus alle warmte die er in gaat verdwijnt ook). Toen heb ik de begane grond geknepen waardoor het a)boven stuk warmer wordt en b) de regeling beneden heel traag reageert. Het duurt paar uur voordat de warmte is afgegeven in de woonkamer en eea weer op temperatuur is. Hierdoor zal mijn elga langer en met meer vermogen werken. Daarnaast is de Elga zwaar ondergedimensioneerd voor de woning maar toch genoeg voor 95% van de warmtevraag... Het is hier dus ook een werkpaard en vervangt zo rond de 1300m3 gas.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Hkuit schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:21:
Ik probeer een beetje een beeld te krijgen van wat er te koop is. De naam Elga komt 't meest voorbij, en ik lees over de Cool cube van Itho Daalderop.
Wat is jullie meming, zijn jullie positief over die Cool cube? Ik heb nav die aanbieding van Natuur&Milieu (zie ander kort topic) een prijsopgave gekregen van 4800,- all in, met bijbehorende CV dus.
Kan dat beter en/of goedkoper met een Elga, in combinatie met eender welk merk CV?

Ik heb overigens alleen doorgekregen dat binnen de aanbieding "een CW4 ketel" zit, zonder type-aanduiding. Dat zal dan wel deze zijn: http://www.ithodaalderop....se-cube-2430-13l-03-00128. Voor een paar honderd euro meer heb ik dan een Base Cube Duo, met apart circuit voor beneden (vloervw.) en boven (radiatoren).
Ik heb even naar de Link Itho gekeken. Het is mij niet duidelijk geworden wat de SCOP is volgens de fabrikant. Maar een ding is wel duidelijk, het vermogen is beperkt 3,5kW. Een buitenunit zoals Elga, Daikin enz hebben gaat c.a 1800 m3/h buitenlucht door heen om daar warmte aan te onttrekken. De pijpen die door het dak gaan van Cool tube kunnen dat niet aan gezien de diameter, waardoor de capaciteit beperkt zal zijn. Probeel op internet ervaring met dit toestel te vinden. Op dit forum heb ik er nog niets over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:41:
[...]

Goeie vraag maar ik denk dat dit de "traagheid" in het systeem is. Ik kreeg initieel niet genoeg warmte naar boven toe en alles belande in de huiskamer/keuken/speelkamer (vloerverwarming kringen hebben onwijs hoog afgiftevermogen dus alle warmte die er in gaat verdwijnt ook). Toen heb ik de begane grond geknepen waardoor het a)boven stuk warmer wordt en b) de regeling beneden heel traag reageert. Het duurt paar uur voordat de warmte is afgegeven in de woonkamer en eea weer op temperatuur is. Hierdoor zal mijn elga langer en met meer vermogen werken. Daarnaast is de Elga zwaar ondergedemensioneerd voor de woning maar toch genoeg voor 95% van de warmtevraag... Het is hier dus ook een werkpaard en vervangt zo rond de 1300m3 gas.
Mijn woning heeft ook een behoorlijke warmtevraag; alleen voor CV 2100 m3/jaar.
Ik heb een jaar berekening gemaakt met uurlijkse klimaat gegevens en daaruit kwam:
(Carnot factor 0,38 aangehouden aan de veilige kant.)

Beta factor WP 0,52 (Elga trek maar de helft van het maximale vermogen van het huis)
Daarmee wordt een aargasreductie bereikt van 87%; 1823 m3/jaar
Beparing op primaire energie 48%
Besparing energiekosten 400 Euro per jaar
CO2 reducie 55%=2045 kg/jaar (Elga moet een jaar draaien om het koelmiddel te compenseren)

Ik ben begonnen met de instelling voor vloerverwarming, dat leverde zulke blokken op als in jouw grafiek. Daarna wat andere instellingen en nu begint hij echt te moduleren en gaat de COP omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13:05
@Tomexergie:
elga en HR ketel niet allebei op eigen thermostaat?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Tomexergie, vergeet niet te genieten van je ontdekkingstocht, als je zoals hans/eric/martin het evenwicht vind word het allemaal heel erg saai.

Ik draai met mijn instellingen nu zo snel mogelijk naar een situatie dat de elga terugmoduleert, en dan zo lang mogelijk in blokken van minstens 12 uur.
Bij een opgenomen vermogen tussen 680Wac en 960Wac draait de elga ver boven de specs,
Ik hoop ook dat je dit nog leest voordat voordat het verdwenen is. o<:)

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
Tomexergie schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:45:
[...]

Ik heb even naar de Link Itho gekeken. Het is mij niet duidelijk geworden wat de SCOP is volgens de fabrikant. Maar een ding is wel duidelijk, het vermogen is beperkt 3,5kW. Een buitenunit zoals Elga, Daikin enz hebben gaat c.a 1800 m3/h buitenlucht door heen om daar warmte aan te onttrekken. De pijpen die door het dak gaan van Cool tube kunnen dat niet aan gezien de diameter, waardoor de capaciteit beperkt zal zijn. Probeel op internet ervaring met dit toestel te vinden. Op dit forum heb ik er nog niets over gehoord.
Ik meende dat het vermogen van een Elga ook niet zo heel hoog was (4,5 kW). Overigens heb ik hier geleerd dat je het meeste vermogen van een CV-ketel niet nodig hebt voor de verwarming, maar voor het (snel) maken van warm water.

Wat de (S)COP van de HP Cube van Itho Daalderop betreft; in dit document komen ze tot COP waarden tot boven de 7, zie blz.2.
http://zakelijk.ithodaald...uwbouw_nen7120_290512.pdf
Dat gaat om een combinatie van ventilatielucht en buitenlucht, en dat is precies wat ik ook zou willen doen.

Elders vind ik: COP tussen 2,7 en 6,9.

De Cool cube wordt op dit forum trouwens wel genoemd hoor, ondermeer door Eric-PVT. Ik ben benieuwd naar zijn mening over de Cool Cube in vergelijking met de Elga.

En naar die van alle andere forummers natuurlijk _/-\o_ !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er was een topic :
Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp
maar om wat redenen is de Coolcube discussie nu niet meer op tweakers.
Een goed geinstalleerde Coolcube laat de elga ver achter zich.
De specs zijn dan :
mixen afzuiging en buiten + vloerverwaming.
Als je die hebt moet je daarin duiken, tenzij je geen gas wilt.
De user Zwollie heeft al wat jaren de Coollcube, en hopelijk kan je hem een dm sturen.
Ik kan met de elga niet tippen aan zijn Coolcube cijfers, zo goed zijn ze.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hmmm weet niet of ik het zo spannend vind: http://www.vakhandeljanss...Mzu2c6m2ckCFesBwwod5PsPcw

1,68kw??

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 13-12-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:01:
[...]

Mijn woning heeft ook een behoorlijke warmtevraag; alleen voor CV 2100 m3/jaar.
Ik heb een jaar berekening gemaakt met uurlijkse klimaat gegevens en daaruit kwam:
(Carnot factor 0,38 aangehouden aan de veilige kant.)

Beta factor WP 0,52 (Elga trek maar de helft van het maximale vermogen van het huis)
Daarmee wordt een aargasreductie bereikt van 87%; 1823 m3/jaar
Beparing op primaire energie 48%
Besparing energiekosten 400 Euro per jaar
CO2 reducie 55%=2045 kg/jaar (Elga moet een jaar draaien om het koelmiddel te compenseren)

Ik ben begonnen met de instelling voor vloerverwarming, dat leverde zulke blokken op als in jouw grafiek. Daarna wat andere instellingen en nu begint hij echt te moduleren en gaat de COP omhoog.
Volgens mij gaan 2 of meer ELGA's parallel ook werken, ben benieuwd of we dit ooit nog gaan meemaken op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

koelleidingen flink in de armaflex ingepakt, scheelt idd veel resonantie.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2014.47.04.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Dat ziet er al een stuk beter uit Crazyharrie
Hopen dat er geen steenmarters in Purmerend zitten :)

Wat is het houten raamwerk op de achtergrond ?

[ Voor 57% gewijzigd door koevlaas2 op 13-12-2015 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hetzelfde scenario als met HR62 speelt zich af in huize koevlaas.
Gisteren 12 KWH de wp in huis 20c > veel wind was er in de avond pas, toen stond ie allang uit.
Vandaag 8 KWH huis 2x naar 20c gebracht. > Bijna geen wind.
Zonnetje hebben wij met een noord hoekhuis niet veel aan in dit jaargetijde.

Edit: De watertemp. heb ik 2 graden verlaagd, zou dit de verklaring zijn ?

[ Voor 25% gewijzigd door koevlaas2 op 13-12-2015 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:01:
[...]

Ik dacht dat die DIP switches alleen invloed hadden over hoe de ELGA de aangesloten ketel aanstuurt via Opentherm en dat deze settings niets aan de werking van de ELGA zelf op solo bedrijf veranderen?

@Hans @Eric?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Begonnen met een ombouw om de buitenunit aan het zicht te onttrekken, het is nou eenmaal geen fraai gezicht voor de deur. Ook wordt de binnenzijde met geluidsisolatie bekleed.

Ik heb roosters gebruikt die groot genoeg zouden moeten zijn om de luchtflow te garanderen. de zijde die nog niet klaar is komt een rooster die 2 maal de maat is als op de foto. Rooster voorzijde is groter dan de uitblaasopening van de unit.

Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2014.48.06.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2014.47.49.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1137.photobucket.com/albums/n518/deenwinkels/tweakers/2015-12-13%2017.05.11.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:27:
Begonnen met een ombouw om de buitenunit aan het zicht te onttrekken, het is nou eenmaal geen fraai gezicht voor de deur. Ook wordt de binnenzijde met geluidsisolatie bekleed.

Ik heb roosters gebruikt die groot genoeg zouden moeten zijn om de luchtflow te garanderen. de zijde die nog niet klaar is komt een rooster die 2 maal de maat is als op de foto. Rooster voorzijde is groter dan de uitblaasopening van de unit.

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat een gebouw, moet ook wel de buitenunit is erg groot.
Ben benieuwd of het helpt, want dan moet ik er ook een bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:16:
[...]

Ik dacht dat die DIP switches alleen invloed hadden over hoe de ELGA de aangesloten ketel aanstuurt via Opentherm en dat deze settings niets aan de werking van de ELGA zelf op solo bedrijf veranderen?

@Hans @Eric?
Het kan toeval zijn, maar na het verstellen van de DIP switches veranderde het regelgedrag. Waarom zou je anders het stooklijn moeten invoeren? Maar het kan zijn dat je gelijk hebt, we wachten af. Elga moduleert nu beter ik zie nog wel een oscillatie met een periode van c.a 3 uur in het toegevoerd vermogen. Misschien dat de Touch nog in een leer fase zit. Ik ben te ongeduldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
BarryH schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:05:
@Tomexergie:
elga en HR ketel niet allebei op eigen thermostaat?
Ik werk met de Remeha Quinta 35s via OT op de Honeywell Touch. Tot nu toe werkt alles goed. Maar het moet nog kouder worden om goed te testen. Als het goed is is de 4C grens uitgeschakeld door Techneco. We zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik ga er vanuit dat ik een flink deel van het geluid kan absorberen die naar de achterzijde en bovenzijde dreunt, kortom waar ik last van heb.

Aan de voorzijde van de unit hoor je amper geluid, geluid vanuit de unit weerkaatst tegen mijn buitenmuur en die lage tonen hoor je ook binnen als er flink vermogen wordt geleverd.

Zo´n 3000w heb ik hem zien verbruiken als hij de boiler opwarmt van 32 naar 55 graden. Maar daar is hij dan ook wel met 20 minuten mee klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

crazyharrie schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:42:
Ik ga er vanuit dat ik een flink deel van het geluid kan absorberen die naar de achterzijde en bovenzijde dreunt, kortom waar ik last van heb.

Aan de voorzijde van de unit hoor je amper geluid, geluid vanuit de unit weerkaatst tegen mijn buitenmuur en die lage tonen hoor je ook binnen als er flink vermogen wordt geleverd.
Zo´n 3000w heb ik hem zien verbruiken als hij de boiler opwarmt van 32 naar 55 graden. Maar daar is hij dan ook wel met 20 minuten mee klaar.
Een deel van de uitgeblazen lucht aan de perszijde van de fan, zal rechtstreeks naar de zuigzijde gaan, als het een paar procent is, geen punt, maar ik schat in dat het meer is. Killing voor de COP

(of je moet vanaf het fan rooster een luchtdichte verbinding maken naar het uitblaas rooster, dan is de bypass flow nul.) :)
Wellicht heb je het ook zo gemaakt, maar dat is op de foto's niet te zien.

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:16:
[...]

Volgens mij gaan 2 of meer ELGA's parallel ook werken, ben benieuwd of we dit ooit nog gaan meemaken op het forum.
Leuk toch? Daar is dit forum voor. We leren van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Gasschuif schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:54:
[...]

Een deel van de uitgeblazen lucht aan de perszijde van de fan, zal rechtstreeks naar de zuigzijde gaan, als het een paar procent is, geen punt, maar ik schat in dat het meer is. Killing voor de COP

(of je moet vanaf het fan rooster een luchtdichte verbinding maken naar het uitblaas rooster, dan is de bypass flow nul.) :)
Dat had ik al wel verwacht idd, er komt ook een koker van polystyreen tussen de uitblaas opening en het rooster.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Gasschuif schreef op zondag 13 december 2015 @ 19:54:
[...]

Goed punt.. doordat ik aan mijn warmtepomp ben gaan meten heb ik ook iets dergelijks ontdekt. Door het plaatsen van mooie roosters in de uitblaaskanalen ontstond er wat meer tegendruk en dat maakt de lucht heel creatief in het vinden van alternatieven :)
Door het oplossen van deze kortsluitingen ging bij mij de COP omhoog van 3,3 naar 3,7... ik had veeeeeel eerder moeten meten.

Met andere woorden: Om zeker te zijn dat de kortsluiting beperkt is kan ik je alleen maar adviseren: meet de temperatuur van de lucht vlak voor en na de unit en ook de buitentemperatuur op enige afstand van de unit..

en als je dan zo'n plaatje ziet, dan weet je dat je kortsluiting hebt.. :Y
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/rwUpiMbM7qKmzWjqXKNtIYRp/full.jpg
en elk uur een defrost...

[ Voor 7% gewijzigd door mightym op 13-12-2015 20:16 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zie net de weersverwachting. Temperaturen gaan weer omhoog naar 13 graden! Waar blijft de winter? Voor de warmtepomp is dit weer wel geweldig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:15:
Zie net de weersverwachting. Temperaturen gaan weer omhoog naar 13 graden! Waar blijft de winter? Voor de warmtepomp is dit weer wel geweldig!
Voor Heel Nederland goed nieuws, iedereen gaat minder verstoken als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Hkuit schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:22:
[...]

Ik meende dat het vermogen van een Elga ook niet zo heel hoog was (4,5 kW). Overigens heb ik hier geleerd dat je het meeste vermogen van een CV-ketel niet nodig hebt voor de verwarming, maar voor het (snel) maken van warm water.

Wat de (S)COP van de HP Cube van Itho Daalderop betreft; in dit document komen ze tot COP waarden tot boven de 7, zie blz.2.
http://zakelijk.ithodaald...uwbouw_nen7120_290512.pdf
Dat gaat om een combinatie van ventilatielucht en buitenlucht, en dat is precies wat ik ook zou willen doen.

Elders vind ik: COP tussen 2,7 en 6,9.

De Cool cube wordt op dit forum trouwens wel genoemd hoor, ondermeer door Eric-PVT. Ik ben benieuwd naar zijn mening over de Cool Cube in vergelijking met de Elga.

En naar die van alle andere forummers natuurlijk _/-\o_ !
Voor het comfortabel aanwarmen van tapwater heb je een ketelvermogen van c.a 30kW nodig of een grote buffer. Een HR ketel behoeft voor verwarming maar 9kW bij -10C te leveren en is zwaar overgedimensioneerd. Een warmtepomp van 4kW doet er heel erg lang over om aan te warmen en werkt het liefst in een constante situatie en dekt globaal de helft van de piek bij -10C. (tenzij je een 100% WP installeert)

De cijfers van Cool cube zijn inderdaad heel goed:
Mijn huis doet 73 GJ
De Cool tube met zijn lage vermogen dekt volgen hun tabel 92% van het hele jaar met een SCOP van 4,66. met gebruikmaking van 100% buitenlucht. In mijn berekening kom ik met het referentiejaar en de ELGA (4,9kW) daaraan gekoppeld op v.a 87% uit.
Met de Elga heb ik de verkeerde keuze gemaakt als ik deze tabel zie. Mooie cijfers, maar ik wil wel de GEMETEN praktijk zien. Ik ben mij al twee jaar aan het orieteren op WP gebied en heb nog geen praktijk resulaten van deze WP op diverse forums gezien. Ik kan mij niet voorstellen dat je met twee pijpjes door het dak zo'n hele buitenunit van 70*55 cm kunt vervangen. Maar misschien heb ik (e.a) wat gemist.
Ook de ELGA gaat bij mij, Develdonk e.a op de testbank met warmtemeters en we zijn echt kritisch.
Is er al een gemeten praktijk situatie van de Cool cube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja van user Zwollie, wellicht dat hij nog eens terugkomt.

@hierboven, de elga+carrier heeft een vermogen van 5,6kW tot 4 graden

Vrienden vlakbij Alkmaar hebben net een week een nieuw huis met Coolcube, en ik mag ermee spelen+inregelen, deze Coolcube vervangt de wtw ventilatie volledig, verder zitten alle hippe spillen in dit huis.
Ik heb dat al in 2 andere huizen ook gedaan en uitgelegd, blijkbaar zijn we nog stommer dan <ik> dacht,
en ook wat ik was.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:05:
[...]

Elga gebruikt aanvoer/retour, gemeten en gewenste ruimtetemp. Als de EvoHome dat op één of andere manier niet netjes via OT aan de Elga kan doorgeven, wordt het lastig. Misschien kan je eens kijken met een OT Gateway of er zinnige berichten doorkomen via EvoHome.

Één stap verder redenerend is het misschien wel mogelijk om die ruimtetemp via de OT Gateway bij de Elga te krijgen.

Als je besluit om de ketel en Elga met elkaar te verbinden, moet je -zoals eric-pvt al aangeeft- deze aan/uit aansturen en niet via OT.

Maar deze post heeft natuurlijk niets met de warmtepomp van doen; lees 'em snel voor -ie weer weg is.
Voor mij als beginnende nerd, wat doet een OT gateway?
En heeft iemand ook ervaring met de ecodan monoblock van Mitsubishi en hoe is die dan aan te sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
'zwollie schreef op woensdag 31 december 2014 @ 11:29:
Balans 2014.

Geheel jaar in totaal 28m3 gas verbruikt (voor het koken.)

Verbruik HP Coolcube dit jaar met de thermostaat op begane grond op 22 graden
Jan 99 kWh
Feb 101 kWh
Maart 58 kWh
April 10 kWh
Mei 4 kWh
Juni 0,5 kWh
Juli 1 kWh
Augustus 6 kWh
September 6 kWh
Oktober 40 kWh
November 107 kWh
December 170 kWh

Totaal in de Coolcube dit jaar ongeveer 600 kWh

En het verbruik van de Stiebel warmtepompboiler ongeveer 300 kWh

en nog ca 530 kWh over............Geweldig!

afrekening Nuon afgelopen November was 11,- voor het hele jaar. Prachtig!.

Beide warmtepompen draaien momenteel en toch nog terugleveren gewoon omdat de zon schijnt.

Daarnaast wordt de luchttoevoer door de panelen voorverwarmt voor de HP Cool cube om een beter rendement te behalen. Super!'

Als je even op user zwollie zoekt vindt je veel info...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij als beginnende nerd, wat doet een OT gateway?
En heeft iemand ook ervaring met de ecodan monoblock van Mitsubishi en hoe is die dan aan te sturen
Wat vind je hiervan ?
http://www.melcloud.com/
misschien wel leuker dan een OT gateway.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 21:00:
[...]

Wat vind je hiervan ?
http://www.melcloud.com/
misschien wel leuker dan een OT gateway.
Ik stuur de mijne ( split unit, maar blijft hetzelfde) aan met:

https://www.klimacorner.d...enger-par-wr51r-e/a-7091/
https://www.klimacorner.d...enung-par-wt50r-e/a-7090/

samen met melcloud puur voor het gemak, is niet nodig.

Maar ook een gewone kamerthermostaat is mogelijk, zolang je niet wilt gaan koelen iig.

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 13-12-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

crazyharrie schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:10:
[...]

Dat had ik al wel verwacht idd, er komt ook een koker van polystyreen tussen de uitblaas opening en het rooster.
Dat zou toch voldoende moeten zijn?
Daarmee gaat het denk ik wel lukken, :*)

Iets heel anders, beetje off topic hier. Vorig jaar een kleine 1000 kWh weg gestookt met mijn 3 L/L WP's van 1 oktober tot 1 maart
In dit stookseizoen tot op heden 190 kWh, peanuts dus

Waar blijft de winter??

[ Voor 26% gewijzigd door Gasschuif op 13-12-2015 22:45 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 04-10 18:23
Mijn fosielle cv ketel is nu 12 jaar oud. Ik heb al een zonneboiler vanuit het jaar 2003 en mijn dak ligt vol met p.v. Met de komende subsidie op warmtepompen ( maar ook als er geen subsidie komt) wil ik mijn huis gaan verwarmen met een WP. Eerst ga ik de vloer isolatie verhogen. Dat wordt mijn hobby voor de komende maanden. Ook wil ik een WP plaattsen. Het liefst een Monoblok WP, omdat ik hiervoor geen stek monteur nodig heb.

Opties voor plaatsing zijn voor of achter tegen de gevel. Nou zitten we hier op Tweakers, maar eigenlijk ben ik op zoek naar een WP die zonder tweaken gewoon doet wat hij behoort te doen met een COP van 4 of meer. Het liefst een WP waarbij ik uiteindelijk geen geen gas meer nodig heb en dus ook in de Nederlandse winter ervoor zorgt dat mijn huis warm wordt, maar in eerste instantie kan samen werken met mijn good old Remeha.
Warm water wordt zomers door de zonneboiler vezorgd en in de winter door de WP met als na verwarming een electrische doorstroom verwarmer, nu de cv ketel. ( ergens moet er dus ook een voorraad vat geplaatst worden.) Met die stap wil ik ook overschakelen van koken op gas naar koken op inductie.

De vragen en uitdagingen die ik heb:
Merk/ type WP monoblock
Een betrouwbare leverancier/installateur

Wat uitgangspunten:
Huis tussenwoning 1987
Dak isolatie 4 cm piepschuim
Vloer isolatie... Wordt verbeterd
Vloerverwarmingcircuit aanwezig
Gezin 4 personen
Gas verbruik 700 kuub de afgelopen 2 jaar, per jaar
Hr ++ glas beneden, dubbelglas boven.

Welke tweaker kan mij op weg helpen om ons huis houden te verduurzamen op een financieel aanvaardbare manier. Welk bedrjf staat achter zijn "product" over een langer persiode. Welke fabrikant durft het aan om een pilot aan te gaan en te bewijzen dat zijn product de innovatieve oplossing is voor de toekomst. Niet alleen mijn financiele maar ook de duurzame toekomst voor mijn kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:13
ik zou beginnen met je dakisolatie en niet je vloer. Dak heeft een veel groter effect dan de vloer. Klik hier maar eens wat waarden in:

http://www.isso-digitaal....teverliesberekening-schil

En waarom zo'n zware eis voor het uitsluiten van STEK-monteurs werk? Daarmee beperk je jezelf behoorlijk in keuzevrijheid, terwijl de STEK monteur in principe eenmalig zijn, tenzij iets gaat lekken of verkeerd is afgevuld.

Ik zou gaan voor een hybride oplossing, een gasleiding heb je toch al lopen. Daarnaast is heel je huis ingericht op gas, dan gasloos gaan is een erg grote stap. Mijn mening is dat als je <100 kuub gas per jaar verbruikt dat ook zeer duurzaam is, ook voor je kinderen verantwoord.

Wel nobel om gasloos te gaan, maar onnodig duur en met het geld dat je uitspaart kun je wellicht veel meer voor het milieu betekenen.

for the record: mijn nieuwbouwhuis heeft geen gasaansluiting, dus het is absoluut niet dat ik pro-gas ben.

[ Voor 65% gewijzigd door PolderPloer! op 13-12-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 20:36:
Ja van user Zwollie, wellicht dat hij nog eens terugkomt.

@hierboven, de elga+carrier heeft een vermogen van 5,6kW tot 4 graden

Vrienden vlakbij Alkmaar hebben net een week een nieuw huis met Coolcube, en ik mag ermee spelen+inregelen, deze Coolcube vervangt de wtw ventilatie volledig, verder zitten alle hippe spillen in dit huis.
Ik heb dat al in 2 andere huizen ook gedaan en uitgelegd, blijkbaar zijn we nog stommer dan <ik> dacht,
en ook wat ik was.
Ja Eric, ik ben toch iets voorzichtiger. Alle grote merken; Panasonic, Toshiba, Techneco, enz enz hebben van die grote konijnenhokken naast het huis. Die zijn helemaal gek, want met een klein unitje met twee pijpjes door het dak doe je nog beter. Ik heb die Cool Cube ook gezien, maar dacht dat kan nooit wat zijn. Blijkbaar heb ik me vergist. Je weet, meten is weten. Ik wil het eerst zien.

Om ventilatielucht terug te winnen heb je prachtige ruperatoren 90% rendement. Natuurlijk kun je die combineren met een WP. Maar je moet dan niet dubbeltellen en een ander alternatief weglaten en de besparing meetellen bij de WP. Zo krijg je wel een hoge COP.
Verder hebben zij de compressor binnen huis gehaald.
Pagina: 1 ... 86 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.