in dat geval, doe je het zonder gasketeltje.Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 11:19:
Ik hoef niet overtuigd te worden van het belang van isolatie en kierdichting, ook niet van het nut van een warmtepomp. Die komt er wel. De vraag was vooral: met of zonder gasketeltje.
Als ik dan in een van de recties lees: in een nieuwnbouwwoning ga je voor een CoolCube, en ik volg de link in dat bericht, dan kom ik uit op een.....gasgestookt cv-keteltje.
Ergens anders op internet las ik net iets over de Waterstage en Sanistage. Kunnen die (icm elkaar en met PV-panelen) de gasleiding wel overbodig maken?
zonder kosten van een gas aansluiting
en zonder de vast recht kosten van een gas aansluiting.
maar dan wil je wel een systeem dat alles ook meteen doet.
verwarming en tapwater.
een voorbeeld systeem:
(niet in nederland te vinden, dus we gaan meteen de grens over.)
b.v:
http://www.vaillant.be/co...erm-vwl-s-1088.nl_be.html
de kleinste warmtepomp is ook al genoeg voor je huis.
(het aantal kW wat een gas ketel gebruikt is alleen maar voor het tapwater.
zodra je een boiler gebruikt maken de kW's van de warmtepomp/gasketel niet meer uit.)
dit soort systemen zijn van de fabriek uit vaak al meteen combineerbaar.
denk dan aan een zonneboiler, dan heb je de warmte pomp in de warmere maanden ook niet nodige voor tap water.
(aangezien je al een boiler hebt gekocht voor de warmte pomp is het een goedkope uitbreiding)
dit soort systemen zetten je al snel op en 7k+ €, maar geen gas aansluiting aan laten leggen bespaart een hoop + geen gasketel + geen gas vast recht etc etc....
dus ja het is duurder in aanleg, maar goedkoper in gebruik.
(en als je dan het stroom gebruik ook nog af dekt met wat pv panelen, dan ben je spekkoper.
en niet te vergeten, je hebt dan verwarming en koeling.
edit:
deze heeft in tegen stelling van die van freeman geen top verwarming.
de hele boiler word gebruikt om te verwarmen van tap water.
huisverwarming gaat niet via de boiler.
dus effectief heb je al snel een 100l+ op 55 graden.
stort douche is dus mogelijk, is best wel een lux systeem.
[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-12-2015 11:59 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)