Dus als ik jouw goed begrijp dan douchen jullie structureel op de Elga?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
De elga draaide direkt volle kracht en moduleert weinig. Ik heb B4 en B5 op ON gezet. Misschien toch op OFF? Eerste COP meting: 3,5 valt nog een beetje tegen maar het systeem moet zich nog instellen.
Als hij beter moduleert zal de COP wel omhoog gaan.
Touch op regeling : Traag gezet.
Mijn CV systeem gedraagt zich als vloerverwarming hoog
A1 ON A2 ON A3 ON A4 OFF A6 ON A7 OFF A8 OFF
B1 OFF B2 OFF B4 ON B5 ON
Het gaat dus om B4 en B5 hoe moeten die staan?
Gefeli!!
Draait hij in Duo bedrijf op 1150?
[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 09-12-2015 14:29 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Ja in duo 1150 l/h en dat is netjes, en de CV ketel gaat niet op storing en behoud nog voldoende flow (Niet gemeten). Voor de zekerheid heb ik de CV ketet op 50C Tmax gezet zodat hij niet doorschiet en minder condenseert.Freemann schreef op woensdag 09 december 2015 @ 14:26:
@Tomexergie;
Gefeli!!
Daar hij in Duo bedrijf op 1150?!
Yep. Totdat die "hot" top leeg is natuurlijk. De ketel schakelt in vanaf 39,5 graden en lager (gemeten in de top van de boiler).Freemann schreef op woensdag 09 december 2015 @ 12:32:
Dat zeg ik; het is niet onmogelijk
Dus als ik jouw goed begrijp dan douchen jullie structureel op de Elga?
edit: wacht: ik zie net dat ik de gewenste boilertop op 40 heb ingesteld. Dus: ketel gaat aan bij 38 graden en lager.
@Tom: mooi man. Veel plezier!
[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 09-12-2015 14:39 ]
Hoe groot is eigenlijk de hot top?
40 graden douchen is al echt veel te laag. of begrijp ik het niet goed? of hebben jullie lagere eisen?!
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
40°c aanvoer op douche is icm thermostaatkraan vragen om problemen.
Thermostaatkraan moet/wil mengen en bij 40°c warm en 10°c koud valt er heul weinig te mengen naar 38/39°c.
Daarbij is een top van bijvoorbeeld 80 liter op 40°c bij 5l/m met 25min achtereen douchen leeg en die 25min komen hier met een 7min man en 20min vrouw douche regelmatig voor.
Onze 5 jaar oude grohe kraan had al problemen met 60°c aanvoer en 20°c uit de dwtw.
[ Voor 10% gewijzigd door Freemann op 09-12-2015 17:13 ]
Ik kan prima douchen met 40 graden. Sterker: ik vind het vaak te warm. Hoe heet douche jij dan Fabstar? Tot je vel los hangt?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
125 m^2 (grofweg de helft verwarmd), m^3 weet ik niet meer, 1990, met 45 graden aanvoer (40 is laagste) duurt het een uur of 4 om van 18 naar 20 graden te gaan. Het gas gebruik van de afgelopen 7 dagen is 3.3 m^3 per dag incl douchen van 0.60-0.75 m^3 koken is electrisch. We zijn wel dinky dus verwarmen echt maar een paar uur per dag.koevlaas2 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:58:
[...]
Hoeveel gas verbruik je per jaar voor verwarming ? Hoe groot is je huis ? xxx m2 en xxx m3, bouwjaar ?
Kan je je huis warm krijgen als je een aantal uren (bijv. 6 uur) met 36c aanvoer 'werkt' ?
Als de laatste vraag met ja beantwoord kan worden dan is het antwoord: WP gaat lukken.
Moet wel zeggen dat ik het moeilijk vind om de ketel niet te laten pendelen met deze lage temperaturen.
Verwijderd
de ketel zit alleen in de top, en die moet zwijgen.
om de eerste koude klap op te vangen van de dwtw staat er een keukenboiler tussen dwtw en boiler.
zo kan ik 21 minuten douchen op 40,2c na 12 uur elgawerk door de boiler. ****
als we 15 minuten wachten tussen douchen, maakt de eboiler de 2e klap.
na het douchen moduleert de elga op de koude retour.
Ik heb overal sinds een jaar grohe, instelbaar, ook als de zon de boiler te heet maakt,
ik moest deze in duitsland bestellen, voor een breder bereik.(tot 90c ipv 60c @ 12l/min)
was nog goedkoper ook.
we hebben een douche en een aparte badkamer, maar dat werkt tegelijk nu maar 10 maanden van het jaar,..maar dat is niet erg.
**** om de elga warmwater te laten maken is de stooklijn radiatoren normaal ingesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 18:52 ]
Bij ons blaast de WP het in 4 uur ca. 1,5c warmer in huis, met ongeveer 36c aanvoer.Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 18:34:
[...]
125 m^2 (grofweg de helft verwarmd), m^3 weet ik niet meer, 1990, met 45 graden aanvoer (40 is laagste) duurt het een uur of 4 om van 18 naar 20 graden te gaan. Het gas gebruik van de afgelopen 7 dagen is 3.3 m^3 per dag incl douchen van 0.60-0.75 m^3 koken is electrisch. We zijn wel dinky dus verwarmen echt maar een paar uur per dag.
Moet wel zeggen dat ik het moeilijk vind om de ketel niet te laten pendelen met deze lage temperaturen.
Wij hebben een hoekhuis 153m2, 400 m3 b.j 1980. Geupgrade met nieuwe achter en noordgevel in 2012
We verwarmen het hele huis. Hebben beneden vloerverwarming (55m2) en 7 radiatoren (6 boven en 1 in de huiskamer). Mijn WP is 9 KW en die draait zo'n beetje op 70% van z'n vermogen met opwarmen van het water (met 6c buiten vandaag) en moduleert dan terug naar 60% voor het vashouden van de afgifte temp.
Momenteel nog vermogen genoeg.
Jouw situatie:
BJ 1990 = RC = +/- 2
Als ik het zo lees moet een WP van zo'n 5 - 7 KW ruim voldoende zijn. Zeker als de wp een temp moet vasthouden dan is heel veel vermogen niet nodig.
Hoeveel KWH heb je 'over' van je zonnepanelen ?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hier liggen de katten regelmatig languit op de vloer als de ELGA aan het pruttelen is
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
Laat het nu zo zijn dat martin net mij weer heeft bijgehaald, grappig he.Freemann schreef op woensdag 09 december 2015 @ 10:38:
[...]
Ik ken jouw cijfers, die spreken voor zich
Zijn laatste jaar heeft hij weer grote stappen gemaakt, de rest van de problemen worden zoals hans zegt `gemaakt`.
elga in december, martin doet gelijk :

blauw is elga verbruik (ww+cv)
groen is pv opwek (bonus korting)
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2015 20:02 ]
Verwijderd
Momenteel nog geen zonnepanelen, er is ruimte voor 15 stuks op ZWW en 6 stuks op W dus... 21*270 =5670 wp ben nu bezig om normaal huis gebruik naar de 2800kwh per jaar te krijgen (+/- 7.5kwh gemiddeld per dag, dit is gelukt voor november). Ik hoop dus dat er een overschot is van 2200 kwh voor de warmtepomp. Voor die 15 panelen moet ik dus wel 4 dakdoorvoeren en een schoorsteen verwijderen, voordeel is dan wel 0 schaduw. De 6 andere kunnen op de garage.koevlaas2 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:39:
[...]
Bij ons blaast de WP het in 4 uur ca. 1,5c warmer in huis, met ongeveer 36c aanvoer.
Wij hebben een hoekhuis 153m2, 400 m3 b.j 1980. Geupgrade met nieuwe achter en noordgevel in 2012
We verwarmen het hele huis. Hebben beneden vloerverwarming (55m2) en 7 radiatoren (6 boven en 1 in de huiskamer). Mijn WP is 9 KW en die draait zo'n beetje op 70% van z'n vermogen met opwarmen van het water (met 6c buiten vandaag) en moduleert dan terug naar 60% voor het vashouden van de afgifte temp.
Momenteel nog vermogen genoeg.
Jouw situatie:
BJ 1990 = RC = +/- 2
Als ik het zo lees moet een WP van zo'n 5 - 7 KW ruim voldoende zijn. Zeker als de wp een temp moet vasthouden dan is heel veel vermogen niet nodig.
Hoeveel KWH heb je 'over' van je zonnepanelen ?
Ook zit ik nog met 2 keer een uitbouw waar ik zeer veel twijfels over heb als het gaat om de isolatie. De "oude" buitenmuren zijn 10cm beton, 5 cm eps, 5cm lucht, 10cm baksteen. Waar de plaat eps bij een doorvoer zelfs in het midden van de spouw zwerft. Ook geen mechanische ventilatie aanwezig welke ook moet icm isolatie en gezondheid. Rest is onbekend en een kruipruimte heb ik niet kunnen vinden.
Zit nog te denken aan extra heatpipes op de ZZW muur mits dat past / mag of op stellage op de dak kapel mits dat past / mag. Dit zou dan erg moeten helpen met het besparen van stroom -> sanitair water, een hotfill wasmachine en ondersteuning verwarming. Douche wtw moet wachten tot een badkamer renovatie maar aangezien de tvt van een badkamer slecht is komen de andere zaken eerst
Om de warmtepomp nog efficienter te krijgen en te kunnen koelen neig ik nu naar een brine/water warmtepomp. In theory SCOP van 5+ en koeling voor bijna gratis. Moet natuurlijk zoiezo nog ltv regelen voor de eerste verdieping en dan denk ik aan vloer verwarming ook vanwege koeling.
Dus in volgorde: wtw ventilatie -> isolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp -> heatpipes

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Investeringssubsidie duurzame energie (ISDE)
Zoals ik op 9 oktober jl. heb aangegeven in de aanbiedingsbrief van de NEV
2015 (Kamerstuk 30 196, nr. 363) stel ik per 1 januari 2016 een nieuwe
subsidieregeling open voor kleinschalige installaties voor de productie van
hernieuwbare energie. Dit zijn installaties zoals zonneboilers, biomassaketels
en warmtepompen met een klein vermogen. Ik constateer dat deze
mogelijkheden om hernieuwbare energie op te wekken op dit moment
onvoldoende door burgers en bedrijven worden benut, ondanks het grote
potentieel ervan. Ook is voor de stimulering van deze kleinschalige
installaties op dit moment geen geschikt overheidsinstrumentarium
beschikbaar. Ik vind het van groot belang dat we ook het potentieel van deze
kleinschalige installaties ten volle benutten voor de transitie naar een
duurzame energievoorziening in 2050. Een investeringssubsidie is het meest
geschikte instrument om deze installaties te stimuleren.
De nieuwe regeling geeft huishoudens de kans om hun warmwaterboiler te
vervangen door een zonneboiler, bedrijven om hun (proces)warmte te
produceren met een biomassaketel en woningcorporaties om warmtepompen
te installeren voor de verwarming van huurwoningen. Hiermee stimuleer ik
burgers en bedrijven om zelf hernieuwbare energie te produceren en bij te
dragen aan de hernieuwbare energiedoelstelling. Met deze regeling los ik ook
een van de knelpunten op die ik heb gesignaleerd in mijn Warmtevisie van 2
april jl. (Kamerstuk 30 196 nr. 305).
De minister van Economische Zaken,
H.G.J. Kamp
wtf... mogen particulieren geen warmtepomp kopen???
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Ow? En deze dan? Haf of Daf ?mkleinman schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:51:
Ik wil bij deze graag een nieuwe afkorting introduceren, de PAF of KAF ( Poes Acceptance Factor of Kater Acceptance Factor ).
Hier liggen de katten regelmatig languit op de vloer als de ELGA aan het pruttelen is
http://uploadenfoto.nl/pi...b1133ea1e9138a3133886.jpg
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Wij hebben last van BTWN, Buitenlamp Trekt Warmtepomp Niet.mkleinman schreef op woensdag 09 december 2015 @ 19:51:
Ik wil bij deze graag een nieuwe afkorting introduceren, de PAF of KAF ( Poes Acceptance Factor of Kater Acceptance Factor ).
De buitenlamp heeft zijn sensordetectie gebied in hetzelfde gebied waar de WP zijn koude lucht blaast, gevolg...de lamp gaat steeds aan en uit.
Ondanks dat er een detectiesensitiviteitinstelling opzit krijg ik het niet goed. De WP is nu uit en de buitenlamp functioneert weer normaal.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
sensor zal de omgeving indelen in vakjes en vervolgens temperatuurverschillen meten tussen vakjes om vast te stellen of er (wat wij als mens zien als) beweging. Aangezien je een apparaat in zijn zichtvlak plaats met significant koudere luchtstromen gaat dat nooit werken denk ik...koevlaas2 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:23:
[...]
Wij hebben last van BTWN, Buitenlamp Trekt Warmtepomp Niet.
De buitenlamp heeft zijn sensordetectie gebied in hetzelfde gebied waar de WP zijn koude lucht blaast, gevolg...de lamp gaat steeds aan en uit.
Ondanks dat er een detectiesensitiviteitinstelling opzit krijg ik het niet goed. De WP is nu uit en de buitenlamp functioneert weer normaal.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
nee niet om problemen te maken. geef gewoon aan dat 40 graden hier te koud zou zijn. dat de vrouw klaagt dat het zoals martin zegt, "koud aanvoelt". uiteraard is direct onder een 40+ graden douche stappen heet. maar na 10 minuten meng ik altijd nog ff wat over de 40 graden.hansdegit schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:24:
Wat worden hier weer een problemen gemaakt.....Pff. Die thermostatische mengkraan (Grohe Axor uit 2010) heeft geen enkele moeite met water van 40 graden. Ook niet met 39 trouwens. En wie verplicht die kraan bij te mengen?
Ik kan prima douchen met 40 graden. Sterker: ik vind het vaak te warm. Hoe heet douche jij dan Fabstar? Tot je vel los hangt?
ik moet zeggen dat wij op dit moment douchen met 50 graden aanvoer als de ZB niet op temperatuur is (in de zomer mengt de ZB terug naar +/- 65 graden). 40 grade is zoals gezegd veel te koud, íets hoger heb ik niet geprobeerd.mkleinman schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:57:
Hangt denk ik van de thermostaatkraan af. Mijn Grohe douchekraan werkt perfect tot een graad of 42 aanvoer. Die van mij mengt altijd iets koud bij. Dat merk je dus als het boilervat onder die 42 graden komt. Het zou dan nog heet zat moeten zijn om comfortabel te douchen maar het voelt echt koud aan.
Wellicht dat er qua gevoel nog een wereld van verschil is tussen 40 en 42 graden. zal het eens testen na een avonddienst van mijn vrouw
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
1: 2200 KWH over is best veel, ik verwacht hier rond de 2000 KWH in de WP te stoppen. Dit betekend dat ik 1200 KWH 'rood' komt te staan, die moet ik dan bijplaatsen. Momenteel hebben we 24 panelen van 185W oost/west 4440Wp. Hieruit persen wij ongeveer 3350 KWHVerwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 20:06:
[...]
1: Momenteel nog geen zonnepanelen, er is ruimte voor 15 stuks op ZWW en 6 stuks op W dus... 21*270 =5670 wp ben nu bezig om normaal huis gebruik naar de 2800kwh per jaar te krijgen (+/- 7.5kwh gemiddeld per dag, dit is gelukt voor november). Ik hoop dus dat er een overschot is van 2200 kwh voor de warmtepomp. Voor die 15 panelen moet ik dus wel 4 dakdoorvoeren en een schoorsteen verwijderen, voordeel is dan wel 0 schaduw. De 6 andere kunnen op de garage.
2: Ook zit ik nog met 2 keer een uitbouw waar ik zeer veel twijfels over heb als het gaat om de isolatie. De "oude" buitenmuren zijn 10cm beton, 5 cm eps, 5cm lucht, 10cm baksteen. Waar de plaat eps bij een doorvoer zelfs in het midden van de spouw zwerft. Ook geen mechanische ventilatie aanwezig welke ook moet icm isolatie en gezondheid. Rest is onbekend en een kruipruimte heb ik niet kunnen vinden.
3: Zit nog te denken aan extra heatpipes op de ZZW muur mits dat past / mag of op stellage op de dak kapel mits dat past / mag. Dit zou dan erg moeten helpen met het besparen van stroom -> sanitair water, een hotfill wasmachine en ondersteuning verwarming. Douche wtw moet wachten tot een badkamer renovatie maar aangezien de tvt van een badkamer slecht is komen de andere zaken eerst![]()
4: Om de warmtepomp nog efficienter te krijgen en te kunnen koelen neig ik nu naar een brine/water warmtepomp. In theory SCOP van 5+ en koeling voor bijna gratis. Moet natuurlijk zoiezo nog ltv regelen voor de eerste verdieping en dan denk ik aan vloer verwarming ook vanwege koeling.
Dus in volgorde: wtw ventilatie -> isolatie -> zonnepanelen -> warmtepomp -> heatpipes
2: Spouw is 10 cm, er kan altijd nageisoleerd worden en dan is 10 cm best veel. Je kan misschien een paar bakstenen (in een vierkant) verwijderen en de epsplaat weer aanduwen/vastzetten. Hierna de bakstenen weer terug metselen.
3: Douche WTW schijnt een 'low hanging fruit' te zijn, als je 2.10 m in de meterkast ruimte hebt en je douche afvoer bevindt zich daar dan is het een niet al te moeilijke klus.
4: Brine is volgens mij ongeveer 2,5 keer 4x keer zo duur als lucht/water, maar inderdaad efficienter. Is een kwestie van rekenen (hoeveel ga ik koelen/verwarmen) en op de lange termijn het meest efficient.
[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 09-12-2015 22:17 ]
Misschien helpt het een deel van de sensor blind te maken met isolatietape, waardoor het stuk bij de WP niet gedetecteerd word. Bedankt voor de tip !develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:26:
[...]
sensor zal de omgeving indelen in vakjes en vervolgens temperatuurverschillen meten tussen vakjes om vast te stellen of er (wat wij als mens zien als) beweging. Aangezien je een apparaat in zijn zichtvlak plaats met significant koudere luchtstromen gaat dat nooit werken denk ik...
Ik voel een kwartje van Kamp aankomendeveldonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:17:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-635575
H.G.J. Kamp

Hoe meer slappe hap winters hoe beter L/W presteert, we moeten dus onze co2 uitstoot verhogendeveldonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:36:
euhm... ik durf de strijd wel aan of dat brine/water efficiënter is nu ik de Elga zo 2 maanden heb zien draaien... Weet ik zo net nog niet eerlijk gezegd.... (en dan praat ik over meetmoment van 1 okt t/m eind april, hij zal lichtelijk efficiënter werken van half dec tot aan half jan)
En bij brine/water wel eerlijk zijn en de pompen meetellen.develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:36:
euhm... ik durf de strijd wel aan of dat brine/water efficiënter is nu ik de Elga zo 2 maanden heb zien draaien... Weet ik zo net nog niet eerlijk gezegd.... (en dan praat ik over meetmoment van 1 okt t/m eind april, hij zal lichtelijk efficiënter werken van half dec tot aan half jan)
Maar mijn Elga moet zich nog bewijzen. Bij 7/36 haal ik nu nog een COP van 3,8 en het zou 4,6 moeten zijn. Moet nog wel op langere termijn meten. Verder lijkt alles in orde; nu 1350l/h en duo c.a 1200 l/h
Mijn Vera edge en temperatuur sensoren zijn nog niet aangesloten.
@develdonk: Hoe staan bij jou de B4 en B5 op de printplaat.
beide op on, echter maakt het volgens techneco niet uit. (ik ben eigenwijs en denk van welTomexergie schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:49:
[...]
En bij brine/water wel eerlijk zijn en de pompen meetellen.
Maar mijn Elga moet zich nog bewijzen. Bij 7/36 haal ik nu nog een COP van 3,8 en het zou 4,6 moeten zijn. Moet nog wel op langere termijn meten. Verder lijkt alles in orde; nu 1350l/h en duo c.a 1200 l/h
Mijn Vera edge en temperatuur sensoren zijn nog niet aangesloten.
@develdonk: Hoe staan bij jou de B4 en B5 op de printplaat.
dus beide naar achterkant van de printplaat
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 09-12-2015 22:08 ]
Ben benieuwd.
Dat is dan wel lastig te meten. Ik zag op die duitse site dat alle sole/water varianten een hogere cop scoren.develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:36:
En het is ook heel erg huis afhankelijk. Hier in december tot nu toe 6 kwh verstookt middels de wp. Feitelijk heeft hij alleen op 5 december gedraaid toen de wind vol op het huis stond. Bron in was toen 11.5 graden en aanvoer vv 25 graden. Zou dan volgens fabrikant NRQ een cop van 6 moeten hebben, geen warmte meter hier, dus geen exacte resultaten.
En qua energie staan we sinds we hier wonen (9 maanden) op -2300 kwh. Dat nul op de meter gaan we wel halen
Verwijderd
1: Klopt aldus mijn berekening zou het allemaal moeten passen en zelfs negatief moeten worden in stroom gebruik.koevlaas2 schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:33:
[...]
1: 2200 KWH over is best veel, ik verwacht hier rond de 2000 KWH in de WP te stoppen. Dit betekend dat ik 1200 KWH 'rood' komt te staan, die moet ik dan bijplaatsen. Momenteel hebben we 24 panelen van 185W oost/west 4440Wp. Hieruit persen wij ongeveer 3350 KWH
2: Spouw is 10 cm, er kan altijd nageisoleerd worden en dan is 10 cm best veel. Je kan misschien een paar bakstenen (in een vierkant) verwijderen en de epsplaat weer aanduwen/vastzetten. Hierna de bakstenen weer terug metselen.
3: Douche WTW schijnt een 'low hanging fruit' te zijn, als je 2.10 m in de meterkast ruimte hebt en je douche afvoer bevindt zich daar dan is het een niet al te moeilijke klus.
4: Brine is volgens mij ongeveer 2,5 keer 4x keer zo duur als lucht/water, maar inderdaad efficienter. Is een kwestie van rekenen (hoeveel ga ik koelen/verwarmen) en op de lange termijn het meest efficient.
2: Aldus pluimers ging dat na-isoleren van de muur niet omdat de overgebleven ruimte niet voldoende is, misschien nog eens een tweede laten langskomen of een endoscope regelen om beter de ruimte in kaart te brengen. Eerst dat onderzoek afwachten. Heb ook nog normaal dubbel glas, dat vervangen door extra goed ++ (U=1) of +++ is de minst ingrijpend verbouwing kwa isolatie.
3: Eens, maar de stamleidingen zitten "achter" de meterkast. Dus of het bad moet er uit of de hele meterkast gedemonteerd.
4: Zeker duurder dan l/w maar ik denk wel dat de extra investering het waard is, maak me dan meer zorgen over het goed uitvoeren ervan.
ps is er een topic voor het maken van een warmteverlies berekening? of kan iemand een goede referentie geven naar een partij die dat kan in omgeving den bosh ?
Even tijd gehad om me erin te verdiepen. Was bang dat ik te vroeg in Elga had geinvesteerd, maar zoals altijd komt Kamp aan met een dooie mus. Woningbouwverenigingen berekenen de investering gewoon door in de huurprijs. Voor de huurder is eigen keuze en invloed op efficiency er dan niet meer bij.develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 21:17:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-635575
H.G.J. Kamp
Het gaat erom dat hier nu weer een verhaal waait dat er gesteld wordt dat er prima gedouched kan worden met een Elga. Maar de installaties die dat redelijkerwijs kunnen, zijn totaal niet representatief voor de gemiddelde WP installatie laat staan de Elga installatie handleiding.hansdegit schreef op woensdag 09 december 2015 @ 17:24:
Wat worden hier weer een problemen gemaakt.....Pff. Die thermostatische mengkraan (Grohe Axor uit 2010) heeft geen enkele moeite met water van 40 graden. Ook niet met 39 trouwens. En wie verplicht die kraan bij te mengen?
Ook al zou het met een Elga+Boiler kunnen, dan nog moet de NZ-ketel reten strak afgesteld staan om;
1. niet onnodig aan te slaan
2. de klant niet in de kou te laten staan
Daarbij komt dan nog eens dat vooral veel oudere thermostaatkranen gewoon moeite hebben met 2 warmte bronnen waarbij de dT tussen deze bronnen nog relatief klein is.
Onze Grohe Cosmopolitan was destijds de nieuwste kraan van Grohe en verwacht dan ook goed spul.
Desondanks gaat de kraan, naar mate de tijd in een douchebeurt verstrijkt en de DWTW opwarmt, een "trillend" geluid maken. Dit zou de thermostaatklep zijn die reten veel moeite heeft om de twee bronnen 15-20°c koud en 45°c warm te mengen.
Kan mij bijna niet voorstellen dat een thermostaatkraan lekker werkt bij ingesteld 38°c, aanvoer warm 40°c en koud 15-20°c.
Alles kan bij een Tweaker en als het niet kan, dan zorgen wij dat het kan. Maar volgens mij is het voor veel mensen niet haalbaar wat hier gedaan wordt en levert het problemen/klachten/frustraties en negatief WP berichten op.
Wij zijn vannacht door "0" gegaan en zijn vanaf vandaag weer netto stroom inkopers......
Wordt een duur stroom/WP jaartje

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 10-12-2015 08:33 ]
1: Wat je nu teveel hebt heb je straks weer tekort, ik dacht met mijn 1000 KWH teveel ook goed te zitten voor de rest van mijn leven. Echter nu moet er weer pv bij.Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 06:18:
[...]
1: Klopt aldus mijn berekening zou het allemaal moeten passen en zelfs negatief moeten worden in stroom gebruik.
2: Aldus pluimers ging dat na-isoleren van de muur niet omdat de overgebleven ruimte niet voldoende is, misschien nog eens een tweede laten langskomen of een endoscope regelen om beter de ruimte in kaart te brengen. Eerst dat onderzoek afwachten. Heb ook nog normaal dubbel glas, dat vervangen door extra goed ++ (U=1) of +++ is de minst ingrijpend verbouwing kwa isolatie.
3: Eens, maar de stamleidingen zitten "achter" de meterkast. Dus of het bad moet er uit of de hele meterkast gedemonteerd.
4: Zeker duurder dan l/w maar ik denk wel dat de extra investering het waard is, maak me dan meer zorgen over het goed uitvoeren ervan.
ps is er een topic voor het maken van een warmteverlies berekening? of kan iemand een goede referentie geven naar een partij die dat kan in omgeving den bosh ?
2: Raar verhaal, 5 cm is toch ruim voldoende voor extra isolatie?? Misschien bedoelen ze die losse plaat, maar die ga je aanduwen
3: Meterkast moet dan effe weg, is volgens mij wel te doen.
4: WP incl. bron is 4x zo duur als L/W, of je binnen 25 jaar dit terugverdient betwijfel ik.
Ik heb trouwens ook nog voor 60% standaard dubbel glas, als ik een nieuwe baan heb maar eens vervangen.
[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 10-12-2015 08:45 ]
Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:32:
[...]
Kan mij bijna niet voorstellen dat een thermostaatkraan lekker werkt bij ingesteld 38°c, aanvoer warm 40°c en koud 15-20°c.
Wij zijn vannacht door "0" gegaan en zijn vanaf vandaag weer netto stroom inkopers......
Wordt een duur stroom/WP jaartje![]()
Als je je koud aanvoer knijpt kan het m.i wel.'De Sanden AquaEco2 Heat is geen perfecte oplossing, zitten veel (lees; Heul Veul) haken en ogen aan!
Naar onze bescheiden mening en ervaring van de afgelopen 9 maanden;
1. fysiek veul te groot voor een eengezinswoning (groter dan wasmachine, tel je de slangen+boiler mee dan is het helemaal gek)
2. geluid is niet acceptabel
3. ivm niet acceptabel geluid is een geluidsdichte kast nodig met als gevolg dat de unit 1,5 x de breedte krijgt van een wasmachine
4. ULTRA(!) LTV is een absoluut(!) vereisten om een acceptabele COP te krijgen
5. Er is nauwelijks invloed uit te oefenen op het apparaat
6. Niet mogelijk om afslag temp. en/of hoeveelheid te bereiden water in te stellen
7. Verplichte en in zomer vaak onnodige runs van de warmtepomp wat hoger verbruik veroorzaakt(en in principe niet door consument in te stellen)
8. 200mm dak doorvoeren zijn bij wind (zeer) luidruchtig(kan met gevel doorvoer geïnstalleerd worden)
9. woonkamertemp. maar op een hele graad nauwkeurig te bepalen (resulteert bij ons in 20.2 of 21.1, eerste net te kil, tweede te warm)
10. standaard geen thermostaat meegeleverd(kost >€300)
11. woonkamertemp. wijzigingen moeten in ons geval op zolder doorgevoerd worden(+/- 1°c)
12. de folder spreekt over "low temperature heating (return water at 30°C)", dat halen wij met gemak maar de WP brengt dit met lang doordraaien zelf omzeep
13. dan zijn er nog vele kleine irritatie puntjes zoals Franse handleidingen, matige inregeling van CV-systeem, relais in CV-controller die zeer frequent en irritant tikken [/i]
14. Verder staan bij de Sanden AquaEco2 wat zaken haaks op elkaar;
Voor hoge COP is een hoog tapwater een must, bij een hoog of meer tapwater gebruik zal het totale verbruik ook toenemen.
15. 3,5kW thermisch is niet bijzonder veel en kan icm douchen, in de winter, een gat in de huisverwarming slaan.
16. 4,5kW thermisch is een optie, maar slapen is qua geluidsproductie eigenlijk geen optie meer.....
17. De WP is gemaakt voor de kleinere huizen, imo is hij daar fysiek "te groot" voor en maakt hij teveel geluid.(vrienden wonen in een 80m2 loftwoning, daar hebben zij geen plaats voor deze unit).
18. De WP wordt qua prijs weggezet in een niche markt die grote/vrijstaande huizen met 1 (of meerdere) (regen) douches kent, maar daar is hij qua thermisch vermogen snel te klein voor.
19. 3 x 10 min. douchen onder(10l/m)regendouche a 7l/m van 65°c = 210liter == boiler 105% leeg en dat icm een groot huis met relatief veel warmte vraag kan problematisch worden).WP doet in 30min. 30-40 l 65°c maken. Dus praktijk is 210-30=180 is boiler 90% leeg en 180 liter bereiden kost 2,5 uur.'
Je COP is gewoon heel slecht (sorry dat ik het moet zeggen).
Ik las gisteren nog even de 13 19 punten die je opsomde waarom jouw WP 'slecht' is.
Tijd voor nemen van verlies* en vervangen door iets beters op r410a ?
* Verkopen op MP voor 2,5 K
die cooperaties hadden toch al teveel geld op de bank en nu krijgen ze ook nog subsidie??? idd een dooie mus. Ik ga maar eens wat offertes laten maken en kijken wanneer ik die pomp in de nabije toekomst op het dak ga zetten. man man man, wat een deceptie.....Tomexergie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:00:
[...]
Even tijd gehad om me erin te verdiepen. Was bang dat ik te vroeg in Elga had geinvesteerd, maar zoals altijd komt Kamp aan met een dooie mus. Woningbouwverenigingen berekenen de investering gewoon door in de huurprijs. Voor de huurder is eigen keuze en invloed op efficiency er dan niet meer bij.
roelbb
Toen ik eind vorige jaar keek bij mijn nieuwbouw scheelde het alleen de bronboring. Dus een 4K. Daarmee koop je mits goed gedimisonieerd zekerheid, hogere effeciency en vrijwel gratis koeling.koevlaas2 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:44:
[...]
4: WP incl. bron is 4x zo duur als L/W, of je binnen 25 jaar dit terugverdient betwijfel ik.
Ik heb trouwens ook nog voor 60% standaard dubbel glas, als ik een nieuwe baan heb maar eens vervangen.
Dus dat valt mi nog wel mee dat prijsverschil. Zeker als je geen gasketel hebt, heb je toch vermogen nodig.
Wat is jouw COP over de afgelopen 24 uur? Om 11.00 doe ik mijn 24 uurs meting.develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:07:
beide op on, echter maakt het volgens techneco niet uit. (ik ben eigenwijs en denk van wel)
Zijn er nog andere zaken die voor de instelling belangrijk zijn? Het moduleren heeft zeker invloed op de COP.
Wat is de beste instelling op de Touch om stabiel te moduleren?
10 Regelgedrag, traag, standaard of snel.
9 Aanwarmgedrag: Conventioneel, adaptief (Ik doe geen nachtverlaging; temperatuur constant)
Zijn er nog andere instelmogelijkheden, ook op de Elga?
Heel herkenbaar. Doet me een beetje denken aan wat Linux nerds (NOFI, respect) in mijn omgeving die hun hele familie opzadelden met dat besturingssysteem, wegens superieur enzo. De computers vlogen nog net niet het raam uitFreemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 08:32:
[...]
Het gaat erom dat hier nu weer een verhaal waait dat er gesteld wordt dat er prima gedouched kan worden met een Elga. Maar de installaties die dat redelijkerwijs kunnen, zijn totaal niet representatief voor de gemiddelde WP installatie laat staan de Elga installatie handleiding.
[snip]
Alles kan bij een Tweaker en als het niet kan, dan zorgen wij dat het kan. Maar volgens mij is het voor veel mensen niet haalbaar wat hier gedaan wordt en levert het problemen/klachten/frustraties en negatief WP berichten op.
Systemen als ELGA zijn nog geen volwaardige CV vervangers voor de familie doorsnee in een 80er/90er jaren woning en zullen in de standaardsetup veel minder presteren dan bij een aantal tweakers hier. En die familie doorsnee zit echt niet te wachten op een systeem met én een buitenunit, én een boiler, én collectoren, én VV ipv radiatoren, én.... ter vervanging van een Remehaatje dat in een keukenkastje past.
Oei, das vroeg. Maar jij had geen gas toch? Je kan dus nog heel wat kWhtjes verstoken voordat je aan het vastrecht voor gas zit.Wij zijn vannacht door "0" gegaan en zijn vanaf vandaag weer netto stroom inkopers......
Wordt een duur stroom/WP jaartje![]()
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ik de AquaEco2 binnen een jaar het huis uit zou moeten zetten.
R410a is mijn inziens ook geen (betere) oplossing, want dan zou ik Stedin moeten contact om het gas weer aan te sluiten.
Naar mijn bescheiden mening is er ook geen toekomst voor Synthetische koudemiddelen met een GWP > 50.
Ook middelen als R1234yf(GWP=4) worden nog altijd ter discussie gesteld en denk niet dat dit middel, gezien de "gemaakte publieke opinie", het gaat redden/werden.
Ook middelen als R290 (Propaan, GWP=6) worden in verband gebracht met brandgevaar.
Ik vind nog steeds dat R744 de toekomst heeft, maar dit systeem of in ieder geval deze configuratie werkt (bij ons) niet. Ik denk ook dat als wij een veul grotere boiler zouden hebben, het systeem ook een stuk efficiënter kan draaien.
In deze boiler(ongeveer 150cm hoog) heeft de spiraal ongeveer 100cm hoogte. Per cm zit er 1.33 liter water in de boiler, wat betekend dat er rond de spiraal 133liter zit. De boiler wordt in de oorspronkelijke situatie opgewarmd van 65°c bovenin tot 45°c onderin. Laat ik er dan vanuit gaan dat de boiler in het midden 55°c is.
Als wij stoken met 30°c aanvoertemp, dan is er 25K dT op de 133 liter en dat is 3.791kWh. Dat is een half m3-tje gas en dat pompt hij er 's nachts in een paar uur doorheen. Het gevolg is dat de WP dan 's nachts gaat draaien en de COP helemaal in elkaar dondert. Als de boiler zeg 2 x zo groot is, dan zit er redelijkerwijs ook 2x meer energie in het vat en kan hij ook een 2x langer tijd overbruggen.
Dat zou zomaar in kunnen houden dat hij 's avonds om 20:00 een run tot 24:00 doet en dan pas 's ochtend om 08:00 weer aangaat.
Heb ondertussen een Belgisch contact lopen, mogelijk dat ik via dit contact nog wat meer info of zaken duidelijk kan krijgen.
@marcel3;
idd, en ben ook zeer benieuwd hoe woningbouwverenigingen WP's erin gaan duwen. Volgens mij is het "energetische zelfmoord"(trademark;Tomexergie) als je bij Henk en Ingrid een WP het huis in duwt en het zal de WP acceptatie echt geen goed doen.
En wat het gasvastrecht betreft hebben wij idd nog wat ruimte. Maar het is wel doodzone en eigenlijk wat gek.....
Freemann, dit is geen forum voor leden van de consumentenbond, dit is Tweakers. Van mensen die zich hier roeren wordt verwacht dat ze begrijpen dat eea niet standaard wordt neergezet.
Je verhaal over thermostaatkranen is een aanname; het werkt hier prima.
Je intentie is volgens mij zuiver: zo veel mogelijk mensen aan een WP helpen.
Mijn intentie is om te laten zien dat de Elga tot meer in staat is dan de folder toont; ook in een huishouden wat verder behoorlijk standaard is.
Marcel3, de familie doorsneel komt hier in het algemeen niet buurten. Als ze dat wél doen, zullen ze zich zelf wel achter hun oren krabben en geen behoefte hebben aan de loze "kan niet in een standaardhuis" kreten hier.marcel3 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:24:
[...]
Systemen als ELGA zijn nog geen volwaardige CV vervangers voor de familie doorsnee in een 80er/90er jaren woning en zullen in de standaardsetup veel minder presteren dan bij een aantal tweakers hier. En die familie doorsnee zit echt niet te wachten op een systeem met én een buitenunit, én een boiler, én collectoren, én VV ipv radiatoren, én.... ter vervanging van een Remehaatje dat in een keukenkastje past.
[...]
Sorry, ben een beetje pissed
[ Voor 38% gewijzigd door hansdegit op 10-12-2015 09:50 ]
Je noemde net anders 18 (reden 19 was dubbelFreemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:40:
COP is idd "matig", maar er zit door de kortsluitklep nu wel wat stijgende lijn in.
Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom ik de AquaEco2 binnen een jaar het huis uit zou moeten zetten.
Maar ja, je hebt ongeveer 10 k neergeteld en dat steekt.
Dit verhaal doet mij aan mijn eerste navigatiesysteem denken, FL. 6200,- voor neergeteld.
Was wel perfect ding overigens. Deed en doet nog steeds pijn toen ik 'm voor € 50,- verkocht.
Gelukkig helpt Google deze mensen een handje en tot mijn verbazing en vreugd komt een post van mij naar boven:hansdegit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:42:
[...]
Freemann, dit is geen forum voor leden van de consumentenbond, dit is Tweakers. Van mensen die zich hier roeren wordt verwacht dat ze begrijpen dat eea niet standaard wordt neergezet.
https://www.google.nl/search?q=elga+warmtepomp+douchen
Is geen aanname want ik zeg toch dat het hier slecht werkt. Toen er nog 65°c warmwater en 15-20 koud was, stonden wij onder een klapperende douche. De douche wilde amper warm worden...Je verhaal over thermostaatkranen is een aanname; het werkt hier prima.
Blijkbaar heb jij een super thermostaatkraan en moeten wij die is gaan overwegen.
Nog één vraag aan jou; zouden jullie in comfort inleveren als de gasketel tussen de douchekraan en boiler uit zou worden gehaald?
De Elga kan ook meer dan in het boekje staat, maar zeker niet alles. Hij wordt hier geregeld neergezet als het ei van columbus. In het verleden heb ik hier al heel wat mensen met Elga problemen langs zien komen.Je intentie is volgens mij zuiver: zo veel mogelijk mensen aan een WP helpen.
Mijn intentie is om te laten zien dat de Elga tot meer in staat is dan de folder toont; ook in een huishouden wat verder behoorlijk standaard is.
Hansdegit, voel je alsjeblieft niet persoonlijk aangevallen.....Marcel3, de familie doorsneel komt hier in het algemeen niet buurten. Als ze dat wél doen, zullen ze zich zelf wel achter hun oren krabben en geen behoefte hebben aan de loze "kan niet in een standaardhuis" kreten hier.
Er zijn wel redenen, maar ik zie geen beter alternatief. (misschien zo beter verwoordkoevlaas2 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:55:
Je noemde net anders 18 (reden 19 was dubbel) redenen.
Maar ja, je hebt ongeveer 10 k neergeteld en dat steekt.
Dit verhaal doet mij aan mijn eerste navigatiesysteem denken, FL. 6200,- voor neergeteld.
Was wel perfect ding overigens. Deed en doet nog steeds pijn toen ik 'm voor € 50,- verkocht.
Ik heb geen 10k neergeteld
[ Voor 20% gewijzigd door Freemann op 10-12-2015 10:05 ]
Als je ermee gaat koelen verdien je het wel terug, maar heatonly is 4k verschil een hoop tvt.jerh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:21:
[...]
Toen ik eind vorige jaar keek bij mijn nieuwbouw scheelde het alleen de bronboring. Dus een 4K. Daarmee koop je mits goed gedimisonieerd zekerheid, hogere effeciency en vrijwel gratis koeling.
Dus dat valt mi nog wel mee dat prijsverschil. Zeker als je geen gasketel hebt, heb je toch vermogen nodig.
Laatste weken was het buiten warmer dan je bron.
Dank alvast
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De aanname was in mijn ogen dat het dus voor alle thermostaatkranen moest gelden. Boodschap, zender, ontvanger...Ik kan het mis hebben.Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:57:
[...]
Is geen aanname want ik zeg toch dat het hier slecht werkt. Toen er nog 65°c warmwater en 15-20 koud was, stonden wij onder een klapperende douche. De douche wilde amper warm worden...
Blijkbaar heb jij een super thermostaatkraan en moeten wij die is gaan overwegen.
Zeker weten! Maar vooral omdat er ook spitsperiodes zijn waarin we alle vijf in een kort tijdsbestek onder de douche stappen. Gelukkig kan mijn regeling daar prima mee omgaan: de ketel krijgt stroom vanaf een instelbare hottop temperatuur.Nog één vraag aan jou; zouden jullie in comfort inleveren als de gasketel tussen de douchekraan en boiler uit zou worden gehaald?
Da's een lelijke stroman van je.De Elga kan ook meer dan in het boekje staat, maar zeker niet alles. Hij wordt hier geregeld neergezet als het ei van columbus. In het verleden heb ik hier al heel wat mensen met Elga problemen langs zien komen.
Ik vraag me of je de "goede saeck" een dienst bewijst door die problemen te benadrukken.
'k Heb een enorme plaat voor mijn kop, dus ik heb daar weinig last van.Hansdegit, voel je alsjeblieft niet persoonlijk aangevallen.....
De Elga gebruikt alleen de "ruimtetemperatuur" feauture van OT, dus een andere OT thermostaat zou geen problemen moeten geven. Zelf heb ik er een variant van de Chronotherm III aanhangen (dacht ik, het kreng is écht oud), maar da's nog steeds een Honeywell.Bram-Bos schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:40:
Ik heb een vraag aan de Elga-gebruikers onder ons: heeft iemand anders ervaring met het aansluiten van een andere OpenTherm-thermostaat dan de Honeywell? Ik wil over de dag heen variëren tussen 17,5 en 18,5 graad ruimtetemperatuur, maar zonder de graaddagen-regeling in te roepen van de Elga (die bij ≥0,5˚c) begint. Stapjes van 0,2 ˚C zouden me wellicht helpen om de Elga niet op vol vermogen te laten draaien als dat eigenlijk niet nodig is gezien de traagheid van mijn ZLTV-wandtemperatie-systeem.
Dank alvast
edit: heb een CMT8851M1000 hangen. Instelbaar tot op 1/100 graad "nauwkeurig".
sorry voor de 2 posts achter elkaar
[ Voor 6% gewijzigd door hansdegit op 10-12-2015 11:10 ]
Dat het bij jou goed werkt
wat het douchen betreft werd hier de indruk gewekt dat er prima op de Elga gedouched kan worden. Maar je geeft zelf al aan dat het zonder jouw regeling redelijkerwijs niet mogelijk is. 50 liter op 41°c met 5l/m is met 10min. op en dan gaat het koud worden.
Door problemen te ontkennen, negeren of weg te drukken gaat de wereld niet veranderd worden.
Juist door problemen aan te stippen kan de wereld veranderd worden.
Ik kan van onze AquaEco2 ook zeggen dat wij 100% comfort hebben op huisverwarming en douchen. Helaas is de keiharde realiteit dat deze CO2 warmtepomp dat niet efficiënt doet en daarmee moneywise en milieu technisch er weinig/geen of zelf negatieve "winst" is.
Iedere AquaEco2 die in een huis wordt gezet met meer dan 500m3 gas aan warmte vraag (of een energie equivalent ervan) zal niet de COP cijfers halen uit de folder. Dat levert grote teleurstellingen op en niet de milieuwinst halen die verwacht kan/mag/moet worden.
Blij te lezen van de plaat
Toch nog ff zeiken, want ik was niet duidelijk genoeg.Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:16:
wat het douchen betreft werd hier de indruk gewekt dat er prima op de Elga gedouched kan worden. Maar je geeft zelf al aan dat het zonder jouw regeling redelijkerwijs niet mogelijk is. 50 liter op 41°c met 5l/m is met 10min. op en dan gaat het koud worden.
Door problemen te ontkennen, negeren of weg te drukken gaat de wereld niet veranderd worden.
De combi Elga/boiler doucht prima. Echt waar. Vroeger logeerde ik bij mijn tante met elektrische boiler. Als -ie leeg was, moest je wachten. Het zelfde geldt hier: als de hottop koud is, moet je wachten. Een boiler is nu eenmaal geen doorstromer. Mijn regeling zorgt alleen voor wat meer comfort; je kunt blijven staan als de hottop te koud wordt.
Om daarmee te zeggen dat de Elga "dus" niet voldoet als verwarmer van je boiler vind ik dan te kort door de bocht (maar misschien is dat mijn interpretatie)
Zo zwart/wit zal het niet zijn, elk huis is weer anders.Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:16:
Iedere AquaEco2 die in een huis wordt gezet met meer dan 500m3 gas aan warmte vraag (of een energie equivalent ervan) zal niet de COP cijfers halen uit de folder. Dat levert grote teleurstellingen op en niet de milieuwinst halen die verwacht kan/mag/moet worden.
Ik denk wel dat je (wettelijke) mogelijkheden hebt om de leverancier verantwoordelijk te stellen voor de matige prestaties, hij moet dat oplossen of het verlies compenseren.
Alleen gaat dat niet vanzelf, de energie daarvoor kan je misschien beter ergens anders voor gebruiken
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Is geen reden voor IMHO. Je hebt gelijk dat de actieve posters hier uit overwegend bevlogen Tweakers bestaan. Ik reken mezelf daar ook min of meer toe. Maar een veelvoud van wat hier post leest er nog eens mee natuurlijk. En waar Freemann wel degelijk een punt heeft is dat hier regelmatig geluiden klinken als "half NL wordt gegijzeld door achterlijke CV-keteltechniek uit het oertijdperk". Alsof er al een volwaardig en breed toepasbaar alternatief is. Terwijl de stap van een oplossing die werkt voor/bij Tweakers naar een turn key systeem dat werkt zoals CV ketels dat nu doen nog een forse is. The devil is in the (many) details zeg maar.hansdegit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:42:
Marcel3, de familie doorsneel komt hier in het algemeen niet buurten. Als ze dat wél doen, zullen ze zich zelf wel achter hun oren krabben en geen behoefte hebben aan de loze "kan niet in een standaardhuis" kreten hier.
De informatie die op DED wordt gedeeld is buitengewoon relevant om ook die volgende stap te kunnen maken. Ik heb er zelf ook veel aan gehad. Maar ik verwacht tegelijkertijd niet dat mijn buren ook maar een fractie willen/zullen gaan doen van wat ik zelf de afgelopen jaren hier in huis heb gedaan. Don't shoot the messenger, maar zo is het nou eenmaal. Hoe krijg je dat soort mensen wel zo ver? Nou in ieder geval niet door halfrijpe technieken te gaan presenteren alsof het de heilige graal is. Dan krijg je wat er met de aardwarmtepompen in Zutphen en balansventilatie in Vathorst is gebeurd en dat doet de duurzame zaak geen goed. Dan hoor ik echt hier veel liever het eerlijke verhaal en de discussie over wat er nog beter kan.
Stand elga tot nu toe:develdonk schreef op woensdag 09 december 2015 @ 22:07:
[
beide op on, echter maakt het volgens techneco niet uit. (ik ben eigenwijs en denk van wel)
bedrijfsuren: 27
geleverde kWh warmte: 72,6 kWh
elektr verbruik: 21,4 kWh
Gemiddelde aanvoer temp: 35C buiten 6C
Flow gemiddeld 1350 l/h
COP overall: 3,47
Dit valt een beetje tegen. Volgende de specificaties zou het tussen de 4 en 4,5 moeten zijn.
Een moment meting gedaan bij 850W(e) deellast (80%) COP=3,84 al een stuk beter
Ik denk dat er nog aan de regeling gesleuteld moet worden. Af en toe schakelt Elga de ketel bij terwijl de ruimte temperatuur niet is gedaald. De HR werd zelfs bijgeschakeld met deellast Elga 40%. Als mijn meetappartuur aangebracht is kan ik een betere diagnose stellen.
Hij heeft ook amper aangestaan. Het is meeer back-up en gebruikersgemak in onze opzet. En van de zomer hebben we al gezien dat koeling belangrijk is.koevlaas2 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 10:10:
[...]
Als je ermee gaat koelen verdien je het wel terug, maar heatonly is 4k verschil een hoop tvt.
Laatste weken was het buiten warmer dan je bron.
En qua buitentemperatuur heb je wel gelijk, alhoewel ik hier allerlei mensen zag schrijven over defrosts...
Ik denk dat het de kunst is om het voor je eigen huis zo optimaal mogelijk in te richten en te investeren in wat je zelf belangrijk vind. Ons doel was een nul op de meter huis en dat gaat wel lukken.
Defrosts heb ik bijna niet, zelfs bij 4c buiten nog weinig.jerh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:15:
[...]
Hij heeft ook amper aangestaan. Het is meeer back-up en gebruikersgemak in onze opzet. En van de zomer hebben we al gezien dat koeling belangrijk is.
En qua buitentemperatuur heb je wel gelijk, alhoewel ik hier allerlei mensen zag schrijven over defrosts...
Ik denk dat het de kunst is om het voor je eigen huis zo optimaal mogelijk in te richten en te investeren in wat je zelf belangrijk vind. Ons doel was een nul op de meter huis en dat gaat wel lukken.
Komt omdat de condensor erg groot is (9Kw Michl) en dit is gunstig.
De opvolging van deze wp ben ik ookal over aan het denken en brine is ook in de race, vanwege de goede sEER.
goede post!
Denk dat Tomexergie zijn ervaring en struggles best als een "ijkpunt" kan/mag worden gezien.
Redelijk standaard huis, met dito leidingen systeem, heeft de Elga nu volgens het boekje aangesloten, snapt en weet goed waar hij mee bezig en toch komen er rare dingen uit.
Bij een plofketel zijn het "maar" 5 leidingen en daar kun je bijna geen buil aan vallen.
Hoe gaat CV-beun Theo met bedrijf "Theo knalt de Plofketel erin" straks een Elga ophangen, vacumeren en de inbedrijfstelling regelen?
WP's is toch net even iets complexer en zeker bij hybride opstellingen.
Verwijderd
Na een paar uur lezen in dit topic krijg ik het gevoel dat ik in mijn nieuwe woning (in ontwerpfase) maar weer gewoon een gasketeltje moet hangen. Ondanks alle goede bedoelingen om all-elecric te gaan, voor een redelijke bedrag maar zonder tweaker-kennis lijkt het me anders lastig worden.marcel3 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:58:
[...]
Maar een veelvoud van wat hier post leest er nog eens mee natuurlijk. En waar Freemann wel degelijk een punt heeft is dat hier regelmatig geluiden klinken als "half NL wordt gegijzeld door achterlijke CV-keteltechniek uit het oertijdperk". Alsof er al een volwaardig en breed toepasbaar alternatief is. Terwijl de stap van een oplossing die werkt voor/bij Tweakers naar een turn key systeem dat werkt zoals CV ketels dat nu doen nog een forse is. The devil is in the (many) details zeg maar.
De informatie die op DED wordt gedeeld is buitengewoon relevant om ook die volgende stap te kunnen maken. Ik heb er zelf ook veel aan gehad. Maar ik verwacht tegelijkertijd niet dat mijn buren ook maar een fractie willen/zullen gaan doen van wat ik zelf de afgelopen jaren hier in huis heb gedaan. Don't shoot the messenger, maar zo is het nou eenmaal. Hoe krijg je dat soort mensen wel zo ver? Nou in ieder geval niet door halfrijpe technieken te gaan presenteren alsof het de heilige graal is. Dan krijg je wat er met de aardwarmtepompen in Zutphen en balansventilatie in Vathorst is gebeurd en dat doet de duurzame zaak geen goed. Dan hoor ik echt hier veel liever het eerlijke verhaal en de discussie over wat er nog beter kan.
@Freemann en @marcel3: overtuig railroad66 even om tóch voor een wp te gaan. Immers: zijn woning is nog in ontwerpfase.
@railroad: wat het complex maakt is de retrofit. Voor bestaande bouw icm bestaande ketelinfra is het iets lastiger om een WP in te zetten. Voor nieuwbouw is het volgens mij een no-brainer. Maar mijn mening is ongenuanceerd, te positief en gevrijwaard van allerlei WP negativiteiten. Of zoiets.
Pffff. Zo zonde dit.
De warmtelast in een nieuwbouw woning is dermate laag dat een CV ketel eigenlijk per definitie afvalt gezien de minimale te leveren capaciteit daarvan.
de 3 belangrijkste dingen voor een ontwerpfase is:Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:21:
[...]
Na een paar uur lezen in dit topic krijg ik het gevoel dat ik in mijn nieuwe woning (in ontwerpfase) maar weer gewoon een gasketeltje moet hangen. Ondanks alle goede bedoelingen om all-elecric te gaan, voor een redelijke bedrag maar zonder tweaker-kennis lijkt het me anders lastig worden.
isolatie, isolatie en heb ik al gezegd isolatie.
(neem geen genoegen met wat de bouwwereld een "goede" isolatie noemen.
dat kan nog veel beter.
zoek eens op passieve huizen norm, in plaats van de achterlopende bouw normen van Nederland.
kijk ook goed hoe ze dat doen in Duitsland of België. )
nadat je dat gedaan hebt, maakt het allemaal niet veel meer uit of je dat nog wat verwarmt met een gasketel, ir-panelen of warmte pomp.
je verliest zo weinig warmte dat het allemaal kan en niet moeilijk meer is.
je hebt dan niet meer de problemen die de retrofitters hier hebben.
die zijn gewoon genaaid met een slechte isolatie.
pfff, ik zou er geen seconde van wakker liggen.hansdegit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:34:
En dat, lieve mensen, is een bloody shame.
Pffff. Zo zonde dit.
dat moeten mensen echt helemaal zelf bepalen en ze zijn toch gebonden aan architect, aannemer en regelgeving.
en die bepalen meer als de klant
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Een gasketel zal op dit moment wel het goedkoopst zijn..... Ik heb in mijn nieuwbouwhuis ook uitgebreid gekeken. Het meeste wat je hier leest gaat over installaties waar ook een cv ketel bij zit. Dat maakt het ingewikkelderde. Het zijn ook meestal niet geweldig geisoleerde huizen.Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:21:
[...]
Na een paar uur lezen in dit topic krijg ik het gevoel dat ik in mijn nieuwe woning (in ontwerpfase) maar weer gewoon een gasketeltje moet hangen. Ondanks alle goede bedoelingen om all-elecric te gaan, voor een redelijke bedrag maar zonder tweaker-kennis lijkt het me anders lastig worden.
Als je naar een Mitsubishi Ecodan kijkt of zoals bij mij een Nrqteq aardwarmtepompt dan werkt alles gewoon. Wat wel het handigst is om warm water en (vloer)verwarming te scheiden. Dat doen ze in Duitsland ook allemaal met een WP, het wordt dan een stuk simpeler. Zorg dat er in je techische ruimte voldoende stroom ligt, zowel 220v als 380v en dan kan je alle kanten op.
De Elga wordt hier (terecht) bejubeld, maar is niet afdoende als je een heel huis wilt verwarmen zonder andere voorzieningen. Maar er zijn genoeg redelijk betaalbare alternatieven op de markt, zeker in het geval van nieuwbouw.
De terugverdientijd van mijn aardwarmtepomp is circa 13 jaar tov een cv ketel en wij hebben toch wel overwogen gekozen voor all-electric.
En isolatie is belangrijk, maar ook kierdicht bouwen.
Verwijderd
Ik vind koelen inderdaad belangrijk, die 4k had anders in een airco installatie gaan zitten. Moet wel zeggen dat ik een 4k voor de bron wat optimistisch vindt, ik zelf denk eerder aan de 6k goed voor 2x60m. Lager is beter natuurlijkjerh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:21:
[...]
Toen ik eind vorige jaar keek bij mijn nieuwbouw scheelde het alleen de bronboring. Dus een 4K. Daarmee koop je mits goed gedimisonieerd zekerheid, hogere effeciency en vrijwel gratis koeling.
net nog even gedubbelcheckt 4200 euro ex btw voor 2x 110 meter. Heb ze ook gelijk een pulse laten maken, was niet veel duurder de machine stond er al. Ik heb nu alleen een pulse van rond 130, waar meer dan 25 kub per uur uit kan. En dat voor een beetje druppelbevloeingVerwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 17:52:
[...]
Ik vind koelen inderdaad belangrijk, die 4k had anders in een airco installatie gaan zitten. Moet wel zeggen dat ik een 4k voor de bron wat optimistisch vindt, ik zelf denk eerder aan de 6k goed voor 2x60m. Lager is beter natuurlijk

Doet mij altijd denken aan dit (alweer zes jaar oude) filmpje, waar hij op 3:10 lachend zijn 'kachel' laat zien.migjes schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:50:
[...]
de 3 belangrijkste dingen voor een ontwerpfase is:
isolatie, isolatie en heb ik al gezegd isolatie.![]()
(neem geen genoegen met wat de bouwwereld een "goede" isolatie noemen.
dat kan nog veel beter.
zoek eens op passieve huizen norm, in plaats van de achterlopende bouw normen van Nederland.
kijk ook goed hoe ze dat doen in Duitsland of België. )
nadat je dat gedaan hebt, maakt het allemaal niet veel meer uit of je dat nog wat verwarmt met een gasketel, ir-panelen of warmte pomp.![]()
je verliest zo weinig warmte dat het allemaal kan en niet moeilijk meer is.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Zoals migjes al zegt; isoleren, isoleren, isoleren en nog meer isoleren.
Als jij na het isoleren nog tijd over hebt, dan zou ik toch nog meer isoleren.
Tegen de tijd dat jij denkt klaar te zijn met isoleren, kun je nog proberen om toch dat ene kleine appeltje hoog uit de boom te plukken en nog een klein isolatie dingetje te doen.
Tegen die tijd is jou nieuwe huis dusdanig geisoleerd, dat je letterlijk met een Methaan scheet je huis warm kan krijgen. Zolang je dan lekker bruneboon blijft eten, zal je huis heerlijk warm blijven (wel aan goede energie neutrale balans ventilatie denken want anders vergas je jezelf met kans op explosieve gevolgen
Ook de luchtdichtheid moet 100% zijn en zelf zo goed zijn dat als jij die methaan scheet laat, je trommelvliezen klapperen.
O en ik zou je architect aan de kant schuiven als hij uberhaupt de Methaan leiding nog op de checklist heeft staan. Hoe het ook gewend of gekeerd gaat worden, *knip*, laat dit soort taalgebruik eens achterwege, wil je?. Wij worden niet blij van onze WP en dat komt vooral omdat hij "de manier waarop" cq efficientie niet zo leuk doet. Aan de andere kant is de gasleiding weg en dat kunnen misschien maar 1 (max 2) handje(s) vol mensen op dit forum zeggen.
Stroom is niet per definitie meer gelinkt aan fossiel en wordt alleen maar goedkoper.
Gas is fossiel en wordt alleen maar duurder.
Hoe het ook wordt gewend of gekeerd, mijn nieuw te bouwen huis zou met een 0,5kW elektrisch kacheltje worden verwarmt. Douchen zou ik dmv een MEGA geïsoleerde elektrisch water opslag icm DWTW doen.
100liter boiler op 65°c met 20cm isolatie icm 2200W elektrisch element biedt ruim voldoende mogelijkheden om goedkoop/efficient en comfortabel te douchen.
Een 2200W element kan in 1 uur tijd 40 liter water van 17>65°c tillen en is 80 liter douchewater van 40°c.
Op een boiler van 100liter op 65°c kun je met een normale douchekop prima 30min. douchen.
Dat samen met het water wat tijdens het douchen wordt gemaakt, kun je prima 40min. douchen.
Dit wel als je een douche WTW toepast.
Waarom €4-10k aan WP('s) uitgeven als je met een klein e-kacheltje en een boiler af kunt?
De uitgespaarde €k's kun je in stroom omzetten. De gasleiding bespaard €220 per jaar.
Daar kun je een boel stroom van komen
Kortom;
Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren en Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren en Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren.
Daarna met een poepje en een zuchtje (hijgen/kreunen mag ook
TriasEnergetica; Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren,Isoleren en daarna kun je uit met een mega kleine en goedkope verwarmingsinstallatie.
Ik had het ook graag gedaan, maar ons €200.000 kostende huis is helaas niet zo te verbouwen en om dat nu even achter je te laten.....
@antonboonstra;
je bent mij net voor met "het" elektrische kacheltje ter grote van een schoenendoos
@hansdegit;
You're welcome
[ Voor 1% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2015 08:22 ]
Verwijderd
Dat is voor zeer veel minder dan de 50 per meter die ik bedacht, ik zal goed opletten dat ik niet zomaar te veel betaal voor de boring.jerh schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:02:
[...]
net nog even gedubbelcheckt 4200 euro ex btw voor 2x 110 meter. Heb ze ook gelijk een pulse laten maken, was niet veel duurder de machine stond er al. Ik heb nu alleen een pulse van rond 130, waar meer dan 25 kub per uur uit kan. En dat voor een beetje druppelbevloeing
Edit: Grappig ding die Nrqteq .. jammer dat de website maar voor de helft werkt.
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 18:59 ]
Sorry, maar dit lijkt bijna op trollen. Als je een paar uur in dit topic hebt gelezen moet je ook hebben begrepen dat voor een nieuwe woning het juist wel een heel erg goed idee is om een WP op te hangen. Jij zou waarschijnlijk met je geweldige EPC zelfs met mijn L/L WP je hele huis warm krijgen waar ik mijn best moet doen om de huiskamer een beetje op temperatuur te houden. Nieuwbouw is niet het probleem, daar zou de WP wat mij betreft vandaag nog verplicht moeten worden.Verwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 15:21:
[...]
Ik had het (en ik geef toe, dat heb ik er niet duidelijk genoeg bij gezet) over de enorme saneringsopgave waarvoor we staan in dit land. Al die CV ketels in tochtige 50er/60er/70er/80er/90er en ja helaas zelfs 00er jaren huizen moeten worden vervangen door iets slims. Iets duurzaams. Elektrisch... vul het maar in. En daarvoor hebben we nog geen pasklaar antwoord.
tuurlijk; hier wat data van afgelopen tijd:Tomexergie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 09:23:
[...]
Wat is jouw COP over de afgelopen 24 uur? Om 11.00 doe ik mijn 24 uurs meting.
Zijn er nog andere zaken die voor de instelling belangrijk zijn? Het moduleren heeft zeker invloed op de COP.
Wat is de beste instelling op de Touch om stabiel te moduleren?
10 Regelgedrag, traag, standaard of snel.
9 Aanwarmgedrag: Conventioneel, adaptief (Ik doe geen nachtverlaging; temperatuur constant)
Zijn er nog andere instelmogelijkheden, ook op de Elga?
(de 2,2 is toen techneco hier aan het testen was

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 10-12-2015 19:33 ]
door onze douche wtw wordt het koud water verwarmd tot 30 graden en gaat rechstreeks naar de koud water kraan. warm water word opgewarmd tot 50 graden en doorvoer is voor beide kanelen 6L/min (dus 12l/min in totaal bij de douche) wij hebben ook een grohe thermosstaatkraan (Grohtherm 1000 )... nul problemen... Ik weet niet of dit de vergelijking is die je zoekt maar dan heb je meer info met specifieke meetwaardes.Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 11:16:
hansdegit, veel thermostaatkranen van Grohe zullen in de basis hetzelfde thermostaat systeem hebben. Dus als onze kraan het raar doet bij hoge koudwater temp, dan neem ik aan(aanname) dat meer Grohe kranen (en zeer waarschijnlijk ook veel goedkopere kranen/merken) er last van zullen hebben.
Dat het bij jou goed werkt![]()
![]()
Ik kan van onze AquaEco2 ook zeggen dat wij 100% comfort hebben op huisverwarming en douchen. Helaas is de keiharde realiteit dat deze CO2 warmtepomp dat niet efficiënt doet en daarmee moneywise en milieu technisch er weinig/geen of zelf negatieve "winst" is.
Blij te lezen van de plaat
Kun je eens proberen die aanvoertemp omlaag te brengen door meer kanalen/groepen open te zetten? Zie hieronder mijn gegevens van vandaag (vermogen van elga wordt hoger bij hogere afgiftetemperatuur maar cop daalt):Tomexergie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:14:
[...]
Stand elga tot nu toe:
bedrijfsuren: 27
geleverde kWh warmte: 72,6 kWh
elektr verbruik: 21,4 kWh
Gemiddelde aanvoer temp: 35C buiten 6C
Flow gemiddeld 1350 l/h
COP overall: 3,47
Dit valt een beetje tegen. Volgende de specificaties zou het tussen de 4 en 4,5 moeten zijn.
Een moment meting gedaan bij 850W(e) deellast (80%) COP=3,84 al een stuk beter
Ik denk dat er nog aan de regeling gesleuteld moet worden. Af en toe schakelt Elga de ketel bij terwijl de ruimte temperatuur niet is gedaald. De HR werd zelfs bijgeschakeld met deellast Elga 40%. Als mijn meetappartuur aangebracht is kan ik een betere diagnose stellen.
momenteel:
885 watt elec
3500 watt warmte
3,95 cop
(buitentemp op honeywell = 4 graden)

ja lekker veel defrosts vandaag.... geen vocht in de lucht en harde wind op de vrijstaande woning...
en de vergelijking met vorig jaar toen de Elga nog niet hing:

[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 10-12-2015 20:33 ]
Flow speelt een grote rol en bij 12l/m zou ik een ander probleem zien
Maar comfort wil ook wat
Dank voor de info!
ach, gem 0,8m3 per dag voor huishouden met 2 kleintjes (vaak in bad en elke dag douchen en ik douche minimaal 15 min, lekker warm wakker wordenFreemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 19:37:
@develdonk&GroheKraan;
Flow speelt een grote rol en bij 12l/m zou ik een ander probleem zien![]()
Maar comfort wil ook wat
Dank voor de info!

In het plaatje wat ik hierboven gepost heb is dat namelijk nagenoeg het gehele gasverbruik omdat Elga de hele woning nog steeds kan verwarmen. Zonneboiler installatie is gauw EUR 2.500 en gedeeld door EUR 175 is tvt dan wel een dingetje.... Ik ben mezelf nog aan het verdiepen in een terugloop regeling met 300l vat en overkill aan collectoren zodat verwarming mee profiteert en tvt lager wordt, zijn alleen zo verrekte weinig terugloopvaten (alleen die van itho is erg goed op internet vertegenwoordigt).
[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 10-12-2015 19:54 ]
Gemiddelde COP is anders ook behoorlijk naar beneden gedonderd van 4,4 naar 3,5 (3,95)door het koude weer? Zover wijkt mijn COP daar niet vanaf. Met een Carnot factopr van 0,41 zou de COP bij mij ,onder deze condities , 3,9 moeten zijn. Dat wijkt behoorlijk af. Ik ben al aan de regeling bezig. Meer adaptief, sneller reageren, misschien helpt dat. Anders nog een koelmiddel controle, zit er genoeg in?
Jouw COP berekeing klopt volgens mij niet , moet zijn COP = 3,95 maar is toch behoorlijk gedaald.
Kun je de momentale COP geven?
Je gaf de momentane of foutje kW moet W worden?
klopt, op blaadje goed opgeschreven maar een typeTomexergie schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:03:
[...]
Gemiddelde COP is anders ook behoorlijk naar beneden gedonderd van 4,4 naar 3,5 (3,95)door het koude weer? Zover wijkt mijn COP daar niet vanaf. Met een Carnot factopr van 0,41 zou de COP bij mij ,onder deze condities , 3,9 moeten zijn. Dat wijkt behoorlijk af. Ik ben al aan de regeling bezig. Meer adaptief, sneller reageren, misschien helpt dat. Anders nog een koelmiddel controle, zit er genoeg in?
Jouw COP berekeing klopt volgens mij niet , moet zijn COP = 3,95 maar is toch behoorlijk gedaald.
Kun je de momentale COP geven?
en kw naar w aangepast. 3300kw is beetje teveel van het goede...
[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 10-12-2015 20:34 ]
Verwijderd
-hangt je elga net, beperkt je dan tot de standaard waarden en start leren met stapjes, leer je huis kennen.
-in een nieuwbouwhuis hang je een coolcube, en geen elga, elga is retrofit, nieuw is niet retro
http://www.ithodaalderop.nl/faq/hp-cool-cube#t285n1725
(als je ballen hebt een zubadan)
http://www.mitsubishi-electric.be/nl/system/Zubadan
Zelfs met een plaat voor je kop neem je toch een elga, dankje hans, je plaat viel, en er zit nog een deuk in mijn elga. hans en eric hebben 100x tegen martin gezegd dat de cv altijd door de boiler moest, en nog 6 maanden later is het zover bij martin.(lekker innovatief he ? en wij zijn tweakers ?)
En dat is de status van dit topic.
En dat is de essentie van het verhaal, laat iedereen spreken die een verschil maakt en respecteer die eigen steegjes, een plofketel kan altijd nog toch ?
Plofketel is werkelijk heel saai, alsof je weer bij pappa en mamma woont zoals pappa en mamma het deden, dat is niet mijn ding, en ze zijn dood.
Doe iets leuks met je tijd, voor je oud bent, een WP is een leuke winterhobby, en de PV zomers.
index 100 is `tokkie holland`, niet bepaald mijn ding, niet mijn maatgever.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 21:30 . Reden: ik hoor graag dat ik gek ben of erger. ]
Als fanatiek meelezer, die ook binnenkort keuzes moet maken, een reactie:Freemann schreef op donderdag 10 december 2015 @ 18:35:
Hoe het ook gewend of gekeerd gaat worden, *knip*
Hou hier nou eens mee op!
Je hebt zoveel kennis, zoveel nuttigs te melden, maar door dit soort stoeremannenpraat haak ik bijna af. Net als die bijna onleesbare berichten van Eric-pvt; hij weet vast erg veel, maar het is vaak niet te volgen.
Juist my 2 cents...
Ik herken die reactie trouwens wel net hierboven, dat iemand bijna geen WP durft te kiezen, omdat het lijkt alsof er persé constant getweakt moet worden. Dat kan ik wel leuk vinden, maar mijn huisgenoten denken daar anders over, die willen gewoon een warm huis en warm water.
[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2015 08:24 ]
Verwijderd
Zorg goed voor je huisgenoten, ik heb ook een vrouw en 2 heel jonge kinderen,Hkuit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:56:
[...]
als die bijna onleesbare berichten van Eric-pvt
en naar ik weet Hans en Martin ook.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 22:10 . Reden: drogredenering ]
Volgens mij is het een keuze. Ik ken mensen hier in de buurt met een nieuwbouwhuis dat verwarmd wordt met een warmtepomp. Turn key door een installateur opgeleverd, verder geen omkijken naar. Kost een beetje maar dan heb je ook wat.Hkuit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:56:
[...]
Als fanatiek meelezer, die ook binnenkort keuzes moet maken, een reactie:
Je hebt zoveel kennis, zoveel nuttigs te melden, maar door dit soort stoeremannenpraat haak ik bijna af. Net als die bijna onleesbare berichten van Eric-pvt; hij weet vast erg veel, maar het is vaak niet te volgen.
Juist my 2 cents...
Ik herken die reactie trouwens wel net hierboven, dat iemand bijna geen WP durft te kiezen, omdat het lijkt alsof er persé constant getweakt moet worden. Dat kan ik wel leuk vinden, maar mijn huisgenoten denken daar anders over, die willen gewoon een warm huis en warm water.
We zijn hier op tweakers een beetje maf volk dat lekker prutst aan van alles en nog wat. "Niet omdat het moet, maar omdat het kan!"

Met jouw 2 centen ben ik het overigens ook eens hoor. Kwestie van verschil in smaak/cultuur ofzo denk ik.. Volgens mij bedoelen ze het allemaal goed
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
jeetje, doe ik een keer een PVT-tje en wordt ik er direct keihard in mijn ... nou ja laat maar...
Even voor de goede orde;
Een gasleiding kost €220 per jaar.... na 10 jaar is dat 50% tvt van een Elga.
de trend is dat vaste lasten omhoog gaan en dat komt doordat verbruik daalt. De gasprijs gaat met €0,05 omhoog(8%) en dat biedt de aanbieder ruimte om het vastrecht te verhogen(dank mijn heer Kamp).
Gasleiding is een keuze en die keuze is best wel een zware/belangrijke.
@eric
je berichten zijn door al het cijfer en taal gegoochel moeizaam leesbaar. Ook voor iemand die hier al 10 jaar meeleest en in het bezit is van een WP.
Ik vind Eric-pvt helemaal geweldig, ik lig helemaal in een deuk van zijn commentaar.
Ga zo door.
Verwijderd
<sorry verwijdert, zit copyright op >
was grafiek inflatie gas-euro-index 1998-2015
iedereen moet zelf bepalen wat ie wil gaan doen.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2015 22:27 ]
Verwijderd
@ Develdonk e.a., dank voor de reacties. Inmiddels isolatie nog verder vergroot zodat Rc-waardes tussen 7 en 9 liggen en Qv10<0,2. PV en dwtw had ik al staan :-)
Keuze voor de warmtepomp nog niet gemaakt. Er zal voor verwarming weinig vermogen nodig zijn, maar we zijn wel fanatieke douchers... Daarnaast veel (triple)glas, dus wil in de zomer ook kunnen koelen. Meld me mogelijk weer als ik er meer duidelijkheid over heb
develdonk schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:25:
[...]
Stap 1: goed ISOLEREN en luchtdicht bouwen (=gasbesparing), alles onder RC<5 is niet goed
Stap 2: zorgen dat elec verbruik laag is dus A+(++) apparatuur + led verlichting + hotfill apparatuur (=elec besparing)
Stap 3: douchewtw van technea aanschaffen van 2,1m v3 (=beste op markt) (=gasbesparing, afvalwater van douche warmt het koude water op van 15 graden naar 30 graden)
Stap 4: zonnecellen op dak voor elec compensatie (ik zou oost-west doen indien mogelijk ipv zuid ivm salderingsversobering rond 2020, mijn keus: yingli panelen 280 watt + omnik inverter met gratis logging en 10 jr garantie)
Stap 5: voor EUR 100 een warmteberekening laten maken zonder opwarmtoeslag zodat je weet hoeveel kw warmte je huis nodig heeft bij -10 graden
Stap 6: warmtepomp die cv kan verwarmen en warm water geeft (durf ik geen advies over te geven), gevoelsmatig met nieuwbouw en wtw moet een lucht/water unit voldoende zijn, wellicht nog met doorstroomverwarmer er achter indien nodig.
Stap 7: als je ruimte/budget over hebt: zonneboiler van 300l+ met 1 collector per 9 liter (1 spiraal voor cv, 1 spiraal voor zonnecollectoren, 1 hygienespiraal voor water, inhoud van boiler gebruikt de warmtepomp)
my 2 cents...iemand aanpassingen/aanvullingen?
edit: isoleren -> ISOLEREN
Koelen kan ook passief, ik zou zeggen denk eerst passief dan pas techniekVerwijderd schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:30:
Daarnaast veel (triple)glas, dus wil in de zomer ook kunnen koelen. Meld me mogelijk weer als ik er meer duidelijkheid over heb
Ook hier triple (0,5) rondom en kamer op zuid, maar in de zomer niet warm binnen en ik koel dus niet (behalve lucht d.m.v. WTW 's nachts). Hoe? Gewoon een zonnedoek aan de achtergevel wat we eigenlijk gekocht hebben voor schaduw over de buitentafel.
"leesvoer"?koevlaas2 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:54:
[...]
In de wereld is nog gas genoeg, zolang er geleverd kan worden zal gas gebruikt worden.
Echter....wie weet komt er nog eens een blackberry effect.
http://tegenlicht.vpro.nl...015-2016/fossielvrij.html
http://tegenlicht.vpro.nl...n/l/robert-litterman.html
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Verwijderd
dat hebben ze mooi gemaakt, en duidelijk.
A7/W35 COP 5,08 KW 5,0
A2/W35 COP 3,75 KW 4,8
A-7/W35 COP 2,98 KW 4,5
Omdat het een monoblok warmtepomp is heb je ook minder installatiekosten. Wel is er bevriezingsgevaar aanwezig. Is er iemand die daar ervaring mee heeft? Qua prijs minder dan 4000 euro kan hij ook concurreren met de Elga lijkt me.
Kan iemand mij dit aan- of afraden?
De leidingen komen door de muur en steunen op de binnenvloer.
Iemand advies over hoe dit weg te krijgen? Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Verder is het wel lekker warm, en voldoende capaciteit om een boiler van 300 liter binnen 1,5 uur van 15c naar 52c te krijgen.
De vloerverdeler is nog van het mengtype maar ik heb een ltv die ik zondag ga monteren. De mengunit laat water in de vloer van 30c bij een aanvoer van 36cc zonde van de warmte.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Ik was bezig om de boiler aan te sluiten, maar ik had de verkeerde sensors gekregen, dus nu moet ik handmatig even de 3weg klep omzetten en stooklijn hoger zettencrazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:01:
Verder is het wel lekker warm, en voldoende capaciteit om een boiler van 300 liter binnen 1,5 uur van 15c naar 52c te krijgen.
Volgende week moet de juiste binnen zijn..

Hier ben ik het als moderator dan ook roerend mee eens. Nieuwkomers worden vaak met allerlei zinloze info en rare kreten om de oren geslagen door een groepje die dit topic meer als een gezellig Hollands café beschouwen ofzo. Gedraag je gewoon en probeer elkaar te helpen en laat de kroegpraat achterwegeHkuit schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:56:
[...]
Als fanatiek meelezer, die ook binnenkort keuzes moet maken, een reactie:
Juist my 2 cents...
[ Voor 77% gewijzigd door ThinkPad op 11-12-2015 08:36 ]
De edit is wel

[edit-2]
ik gok dat 8 op de 10 hier van zijn gasleiding af wil en dat om meerdere redenen.
Eén en de belangrijkste is dat gas voor politieke instabiliteit en milieu vervuiling zorgt.
Gisteren was op TV dat onze overheid dmv geen BTW op kerosine, lage olie/gas/E prijzen voor grootverbruikers zo'n €10.000.000.000 steun/subsidie geeft aan fossiel.
EénVandaag gisteren, vanaf 6m30sec;
http://www.npo.nl/eenvandaag/10-12-2015/AT_2042981
Daarbij komt dat collectieve systemen alleen kunnen blijven bestaan als het collectief er gebruik van maakt.
Naar mate er steeds meer mensen zijn die afsluiten, zal het vastrechttarief op gaan lopen om zo het systeem in de lucht te houden.
Dit gebeurd reeds bij stadsver(w)arming en gaat ook bij gas gebeuren.
Er zijn hier mensen op het forum die nog maar 50m3 per jaar gebruiken en dat kost(dank Eric
((50m3 * €0.65) + €220gas vastrecht)/50m3 = €5.05 per m3.
Voor €252,50 die je uitspaart kun je prima 1000kWh stroominkopen en bijv. inzetten voor als je WP het in de winter NET niet redt. Stel dat je daarvoor 5 dagen 15kWh(2m3 gas) je huis in moet pomp, dan is dat 75kWh
Een gemiddeld gezin gebruikt ong. 120 liter water van 40°c per dag, dat is 43,8m3 per jaar en zonder COP is daar 1498kWh voor nodig. Als je daar, net als een paar Elga mannen hier, een sCOP van 4 tegenover kan zetten dmv een boiler dan kom je op 375kWh. Dan mis je op een paar dagen misschien net dat beetje warmte en daarvoor kun je een klein E(ric-pvt trademark)-boilertje tussen boiler en douchekraan zetten.
Het kleine boilertje levert direct(!) 65°c water en het boilertje krijgt water van 35-40 uit de meester boiler.
Een klein E-boilertje "kost" zo'n 30Wh aan standby en dat is op jaarbasis (30*24*365=)262kWh.
Op jaarbasis kom je dan op:
+1000kWh inkoop door gasleiding
- 75kWh voor net niet redden van huis warm houden
- 375kWh voor douchewater
- 262kWh voor E-boiler (Eric-pvt trademark)
----------------------
= 288 kWh over.
Overigens ook wel leuk om te zien dat 43,8m3 water verkregen kan worden dmv 375+262 = 637kWh
Dat afgezet tegen de bijna 1500 die verwacht mag worden, betekend dat als nog een COP van 2.35.
Gasleiding eruit kan dus prima, maar je moet er wel wat voor doen icm standaard Lucht/Water WP.
Gas leiding eruit == winst!
[ Voor 118% gewijzigd door Freemann op 11-12-2015 09:37 ]
Als je de Carnotfactor berekent, dan valt die van jouw Elga laag uit: Carnotfactor= COP*(Ta-Tb)/(Ta+273)develdonk schreef op donderdag 10 december 2015 @ 20:32:
[...]
klopt, op blaadje goed opgeschreven maar een typenu 3,95 van gemaakt en is de momentale COP. als je me wil checken kun je t aanvoer en t retour uit plaatje pakken, flow is 1,23m3/h en elec vermogen staat er ook bij.
en kw naar w aangepast. 3300kw is beetje teveel van het goede...zelfs voor een Elga
Komt bij jou op 0,302 terwijl de metingen van TNO c.a 0,41 aangeven. De COP van 3,95 is redelijk goed vanwege de lage (ideale) aanvoertemp naar je vloerverwarming van 27C. Conclusie: je zou een veel betere COP moeten kunnen halen.
Deze nacht had mijn Elga een COP van 3,54 een Carnot factor van 0,36 (Ta=36C Tb = 4C)
Wat mij opvalt aan jouw grafiek is dat Elga periodiek onderbreekt terwijl hij beter constant op een lager vermogen zou kunnen draaien, dat geeft een beter COP.
Er valt nog wel wat aan onze Elgaatjes te verbeteren.
als ik dit vergelijk met mijn electrisch element van 2 kW op mijn 350 liter ZB, dan is hij daar ongeveer uuuuuuuuuren mee bezig én kost het met 10+ kWh.crazyharrie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:01:
Mijn Ecodan draait.
*knip*
hoeveel kWh heb jij er op zo een moment ingestopt met de WP?
[ Voor 38% gewijzigd door fabstar81 op 11-12-2015 09:25 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
300 liter water opwarmen van 15>52°c kost 12.655kWh.
Heb je wat meer cijfers aangaan de E-input en het thermisch vermogen van de Ecodan?
Klopt maar dat zijn de defrosts omdat de buitenunit een waterijsje is geworden... Als lucht droog is en het waait hard heeft Elga het zwaar en is de buitenunit eigenlijk te klein voor de warmtevraag van de woning. Dus tot zo rond graad of 0-5 red de elga het (afhankelijk van omstandigheden) en wanneer het onder 0-5 graden komt dient ketel af en toe wat bij te verwarmen. De cop die ik geef is incl deze defrosts en ligt daardoor lager dan wanneer je deze niet meeneemt (mar is ook niet eerlijk in mijn ogen).Tomexergie schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:57:
[...]
Als je de Carnotfactor berekent, dan valt die van jouw Elga laag uit: Carnotfactor= COP*(Ta-Tb)/(Ta+273)
Komt bij jou op 0,302 terwijl de metingen van TNO c.a 0,41 aangeven. De COP van 3,95 is redelijk goed vanwege de lage (ideale) aanvoertemp naar je vloerverwarming van 27C. Conclusie: je zou een veel betere COP moeten kunnen halen.
Deze nacht had mijn Elga een COP van 3,54 een Carnot factor van 0,36 (Ta=36C Tb = 4C)
Wat mij opvalt aan jouw grafiek is dat Elga periodiek onderbreekt terwijl hij beter constant op een lager vermogen zou kunnen draaien, dat geeft een beter COP.
Er valt nog wel wat aan onze Elgaatjes te verbeteren.
Dit is het precies, niet omdat het moet, maar omdat het kan!. Afgelopen jaar is bij ons de ELGA geïnstalleerd en heb ik bijna niet zitten tweaken. Enige punt waar ik mee heb zitten testen was de radiatoren boven of meer open of meer dicht. Gevolg was wel dat ik meteen in het eerste stookjaar van 1100m3 naar 130m3 ben gezakt. En ik had maar op een paar dagen afgelopen winter de CV ketel nodig!mightym schreef op donderdag 10 december 2015 @ 22:07:
We zijn hier op tweakers een beetje maf volk dat lekker prutst aan van alles en nog wat. "Niet omdat het moet, maar omdat het kan!"
Pas dit jaar ben ik gaan tweaken. Ik kan nu de boiler met de ELGA verwarmen, met de boiler het huis verwarmen, ik heb met de flow over de vloerverwarming zitten spelen etc. Had ik dit allemaal niet gedaan dan was het huis nog steeds gewoon lekker warm geweest.
Ik wil alleen het onderste uit de kan halen. Kijken of ik nog meer kan besparen, het huis nog comfortabeler op temperatuur kan krijgen en kan houden etc.
Het enige wat een feit is bij een warmtepomp is dat je heel anders moet verwarmen. Zie het als het nieuwe rijden. Dus niet meer in een Ferrari ( lees CV ketel ) van stoplicht naar stoplicht scheuren met hard optrekken en hard remmen maar juist met een hybride (
En als je eenmaal aan dat laatste gewend bent dan kom je er achter dat die manier van rijden ( lees stoken ) eigenlijk nog veel comfortabeler is.
Verwijderd
Als ik dan in een van de recties lees: in een nieuwnbouwwoning ga je voor een CoolCube, en ik volg de link in dat bericht, dan kom ik uit op een.....gasgestookt cv-keteltje. Net waar ik al bang voor was
Ergens anders op internet las ik net iets over de Waterstage en Sanistage. Kunnen die (icm elkaar en met PV-panelen) de gasleiding wel overbodig maken?
Wat betreft de rekensommen: mijn vaste lasten voor gas zijn ruim minder dan 200 euro, per kuub betaal ik straks 47 eurocentjes....
De gasprijzen zijn gekoppeld an de olieprijzen. Die gaan voorlopig niet meer omhoog. Elke olieboer wil zo gauw mogelijk van zijn (ondergrondse) voorraden af, voor ze helemaal niks meer waard zijn door CO2 tax oid.
Maar er zijn belangrijker overwegingen dan de tvt van de installaties.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2015 11:25 ]
Dat ligt totaal aan de te verwachte energie en comfort vraag.
Inprincipe kan iedereen zonder gasleiding, het is alleen de vraag hoe je dat kan en wil bereiken.
Ga je voor RC4 icm stortdouche, dan kan het een uitdaging worden maar het kan prima.
Als de boiler groot genoeg is en de WP voldoende vermogen levert dan kan het.
zet je een 500 liter boiler neer die in de top 100 liter op 55+ heeft zitten, dan kun je daar over het algemeen prima 150 liter 40°c uit mixen. Doet je stortdouche 10l/m dan kun je 15min. douchen+wat de WP in de tussentijd er weer bij produceert. Is je WP 6kW thermisch dan produceert hij makkelijk 30 liter 55°c+ en dat is weer 45 liter 40°c en zeg maar 5min. douchen.
Dus met 100 liter boiler top op 55°c+ zou je makkelijk 20min. kunnen douchen.
Ga je dan nog een doucheWTW toepassen dan kun je makkelijk richting de 25-30min.
Douchen creeert in korte tijd een hoge energie vraag en die moet je op kunnen vangen.
Wij hebben hier een 200 liter boiler staan die een top van ong. 50liter op 60°c heeft en geeft icm dwtw zomaar 90-100 liter op 40°c.
In de praktijk hebben wij nog niet onder een koude douche gestaan. Wij hebben dan wel een douchekop die maar 5l/m doet.
Wij kunnen dus al 20min. op de boilertop douchen en als die top "leeg" dreigt te raken dan maakt de WP in de 20min. weer 25liter van 65°c en daar kunnen wij weer zomaar 10min. op douchen.
Met onze 200liter boiler en 3,5kW warmtepomp kunnen wij prima 30min. douchen en het huis warm houden. Comfort + WAF is vrij hoog, enige minpunt van onze WP is de COP en het geluid (maar dan ga ik off-topic en kan beter in het R477 topic).
@olie/gas prijs;
politiek voorstel is;
gas + 0.05 cent ex btw
kWh - 0.02 cent ex btw
De benzineprijs is het laatste jaar amper gezakt en dat heeft dan weer alles met onze zwakke Euro te maken. Ik zie die gasprijs daarom voorlopig niet zakken en op termijn alleen maar stijgen..... Zeker als kolen-plants eruit gaan en de gas-plants volgas opgestart worden.
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 11-12-2015 11:36 ]
Dit topic is gesloten.