Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 84 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.798 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
zeker, hier het laatste stuk van de tabel die ik eerder ook al gepost heb voordat techneco er was:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/33xcu43.jpg

@tomexergie; is STEK monteur al voorbij gekomen? draait hij nu? ben benieuwd naar jouw resultaten...

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 05-12-2015 12:38 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:02

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

develdonk schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:22:
geen nachtverlaging, Elga staat ingesteld op 22 graden continue, ketel zit op aparte thermosstaat welke een graad lager ingesteld staat en heeft niet aangestaan. Verschil eerste helft grafiek met tweede helft grafiek is de wind. Gaat hier nu als een dolle tekeer.

Die momenten dat hij kort uitstaat is een defrost omdat buitenunit vol ijs zit...
Ah, defrosts had ik even niet aan gedacht, verbruikt dan ook geen stroom dus.
En ja de wind is hier ook erger dan kou op het huis, dat heb jij dubbel op omdat de unit buiten staat, maar echt koud is het nog niet, ideaal wp weer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
develdonk schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:36:
zeker, hier het laatste stuk van de tabel die ik eerder ook al gepost heb voordat techneco er was:

[afbeelding]

@tomexergie; is STEK monteur al voorbij gekomen? draait hij nu? ben benieuwd naar jouw resultaten...
Is Tecneco 2 dagen bij je aan het werk geweest ? , wat hebben ze toen allemaal gedaan ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ze willen data verzamelen om vast te stellen wat de Elga doet en hoe hij presteert en wat de buitenunit doet. Ik was zelf aan het werk maar kreeg de indruk dat de laptop aan de Elga hing en dat ze van uur of 8:30 tot uur of 14:00 data hebben verzameld. Eerste dag hebben ze aansluitingen gecontroleerd en alles electrisch anders aangesloten (per ongeluk) -> ze dachten dat ik niet begrepen had hoe het apparaat werkte en waren zo vrij geweest hem goed aan te sluiten... dus ketel gekoppeld met Elga op opentherm protocol. Erg aardig maar was natuurlijk niet de bedoeling ;)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige oudbakken aan Techneco is de service, heerlijk die ouderwetse service, zoals het heurt.
Gisteren nog even het systeem hier doorgenomen, en zit nu zomaar november en december 21% lager in opgenomen vermogen, bij gelijke graaddagen.
Uiteindelijk is het steeds hetzelfde, de elga wil snachts 19, overdag 20+doen.
om daar te komen moet je dus volhouden(24x7 en niet denken dat je het beter weet)
zo lang mogelijk uitstellen zodat die deltaT nooit 4c word....maar bijna, op de door jou gekozen stooklijninstelling.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2015 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
eric-pvt: helemaal eens! zowel over techneco, de constante temp instelling als de stooklijn

[ Voor 19% gewijzigd door develdonk op 05-12-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
De Ecodan draait ondertussen als een zonnetje, de binnenunit maakt meer herrie dan de buitenunit >:)

Had nog een flow error, maar na het doorspoelen van de 3 verdelers, zodat alle lucht er uit was, was dat probleem ook getackeld.. Nu 21 graden thuis, 25 graden aanvoer, 20 graden retour.
crazyharrie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 00:16:
[...]

Ik ben ook druk op zoek hiernaar, eerlijk delen :9
Met een beetje geluk krijg ik hem volgende week (via via) ;)

[ Voor 29% gewijzigd door alberthakvoort op 05-12-2015 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Ik heb hier inmiddels de CV-pomp van de WP vervangen door een Wilo Yonos pico 25 1-8.
Het was een spannende aankoop via marktplaats, een dag na de betaling kreeg ik de melding dat de verkoper niet helemaal betrouwbaar zou zijn.. Gelukkig was dat niet van toepassing op deze transactie, want donderdag werd hij keurig bezorgd. Ik had gehoopt dat die pomp 2000l/hr zou kunnen verpompen, maar blijkbaar is de leiding weerstand zo hoog dat deze pomp niet verder komt dan 1000 l/hr. Er zitten bij de warmtepomp nog wat haakse bochten, dat zou een forse weerstand kunnen zijn. In huis ligt er verder unipipe van 25 mm, dus daar moet toch wel wat water doorheen kunnen...

Maargoed, de flow is toch van ca 780 liter naar 1020 liter gegaan. Het is wat lastig vergelijken, maar eind november was de in- en uittrede temperatuur van de buitenlucht nagenoeg hetzelfde als nu. De COP lijkt iets hoger te zijn: 3,3 tov 2,9 eind november.

De Wilo pomp heeft in ieder geval een elektrisch vermogen dat 30watt lager ligt dan de vorige pomp dus dat is altijd meegenomen :-)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
develdonk schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 12:36:

[afbeelding]

Ik moet de koelleiding nog trekken a.s. maandag en een afspraak maken voor STEK, Ik moet rekening houden met WAF, veel sociale verplichtingen af te werken.
Wil nu een Vera edge gaan bestellen + Universele sensor + 4 NTC+ Wallplug
Elektrisch meet ik met wallplug+kWh meter achter elkaar zodat ik bybbele meting heb onafhankelijk van Z-wave.
Heb jij nog ideeen voor de meting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
alberthakvoort schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:02:
De Ecodan draait ondertussen als een zonnetje, de binnenunit maakt meer herrie dan de buitenunit >:)

Had nog een flow error, maar na het doorspoelen van de 3 verdelers, zodat alle lucht er uit was, was dat probleem ook getackeld.. Nu 21 graden thuis, 25 graden aanvoer, 20 graden retour.

[...]

Albert , je hebt geen warmtemeter, hoe weet je nu of de zaak goed draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
Op deze site scoren de 2 aanwezige ecodan's niet zo goed...

http://www.waermepumpen-v...ndex.php?button=verbrauch

Dus we zijn wel benieuwd.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 05-12-2015 21:26 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 19:32:
Ik heb hier inmiddels de CV-pomp van de WP vervangen door een Wilo Yonos pico 25 1-8.
Het was een spannende aankoop via marktplaats, een dag na de betaling kreeg ik de melding dat de verkoper niet helemaal betrouwbaar zou zijn.. Gelukkig was dat niet van toepassing op deze transactie, want donderdag werd hij keurig bezorgd. Ik had gehoopt dat die pomp 2000l/hr zou kunnen verpompen, maar blijkbaar is de leiding weerstand zo hoog dat deze pomp niet verder komt dan 1000 l/hr. Er zitten bij de warmtepomp nog wat haakse bochten, dat zou een forse weerstand kunnen zijn. In huis ligt er verder unipipe van 25 mm, dus daar moet toch wel wat water doorheen kunnen...

Maargoed, de flow is toch van ca 780 liter naar 1020 liter gegaan. Het is wat lastig vergelijken, maar eind november was de in- en uittrede temperatuur van de buitenlucht nagenoeg hetzelfde als nu. De COP lijkt iets hoger te zijn: 3,3 tov 2,9 eind november.

De Wilo pomp heeft in ieder geval een elektrisch vermogen dat 30watt lager ligt dan de vorige pomp dus dat is altijd meegenomen :-)
1 cuub per uur? Op max ? Welke stand is dat dan? Hoeveel meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
koevlaas2 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:22:

Volgens mij zijn dat 2 monoblocs..
Verders staat op die site ook niet vermeld met welke temperaturen ze werken, hoevaak ze hun boiler verwarmen voor legionella.. zo gauw je ook een boiler op 60 graden gaat verwarmen is je (s)cop uiteraard anders dan zonder boiler..

volgende week hoop ik te verhuizen, dan ga ik ook alles proberen te loggen.

Voor nu tevreden.. een warm huis, een buitenunit die weinig lawaai maakt.. en geen gas aansluiting ;)

[ Voor 7% gewijzigd door alberthakvoort op 05-12-2015 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

alberthakvoort schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 17:02:

[...]

Gefeliciteerd met de soepel draaiende Ecodan, hopelijk is mijn buitenunit naar verhouding net zo stil. Wel zo prettig.
Heb je al verbruikgegevens, upload naar pcoutput oid?

Ik hoop eind deze week het geheel draaiende te hebben.

Voor de software houd ik mij aanbevolen :) dat maakt de instellingen ( her ) programmeren een stuk makkelijker.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rol-Co schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 22:10:
[...]

1 cuub per uur? Op max ? Welke stand is dat dan? Hoeveel meter?
Volle bak, zowel linksom als rechtsom. Hij geeft dan een opvoerhoogte van 7,5m aan en iets van 69 watt. De uitlezing van de flowmeter komt volgens mij overeen met het p,v diagram:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/vpwcIkIbDUnsHuMmXkJ1lAfQ/full.png

Bij een opvoerhoogte van 7,5 meter en een vermogen van 69 watt kom je precies op een flow van 1 m^3 uit. Jammer dat het niet meer is, maar wel een bevestiging dat mijn flowmeter doet wat hij moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zondag 06 december 2015 @ 07:24:
[...]

Volle bak, zowel linksom als rechtsom. Hij geeft dan een opvoerhoogte van 7,5m aan en iets van 69 watt. De uitlezing van de flowmeter komt volgens mij overeen met het p,v diagram:

[afbeelding]

Bij een opvoerhoogte van 7,5 meter en een vermogen van 69 watt kom je precies op een flow van 1 m^3 uit. Jammer dat het niet meer is, maar wel een bevestiging dat mijn flowmeter doet wat hij moet doen :)
De leidingkarateristiek loopt wel erg steil: 7,5 mWk bij 1m3/h. Er klopt iets niet. Een haakse bocht doet :

ongeveer 750 Pa=7,5 cmWK. Bij 10 haakse bochten heb je nog maar 0,75 mWk verlies.(Buis 22mm)

Zijn er soms in je huis thermostatische ventielen die alles wegknijpen, ook in de ruimte met de thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 21:22:

Onder welke naam wordt de Ecodan geleverd? Ik zie deze niet op de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
Als je bij hersteller filtert op ecodan of Mitsubishi

[ Voor 15% gewijzigd door alberthakvoort op 06-12-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op zondag 06 december 2015 @ 07:53:
[...]

De leidingkarateristiek loopt wel erg steil: 7,5 mWk bij 1m3/h. Er klopt iets niet. Een haakse bocht doet :

ongeveer 750 Pa=7,5 cmWK. Bij 10 haakse bochten heb je nog maar 0,75 mWk verlies.(Buis 22mm)

Zijn er soms in je huis thermostatische ventielen die alles wegknijpen, ook in de ruimte met de thermostaat?
Nee, alleen vloerverwarming hier in huis. Er zit wel een thermostaatknop op de verdelers, maar die staan helemaal open. Ook de bypass klep in de vloerverwarming heb ik open gedraaid. Er zit een terugslagklep in de aanvoerleiding. Hoeveel leidingweerstand zou die opleveren? Ik heb ook nog een overstortventiel in het systeem zitten, ik zal eens kijken of ik die op de laagste stand kan zetten en of dat nog iets uitmaakt.
Bedankt voor de 'trigger' :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1 m3 op de stand vol gas lijkt me ook weinig, ik heb een 25 1-6 en die heeft een nominaal debiet van 3 m3.

Ik heb geen flow meter maar als ik dat pompje vol gas zet hoor je het door de leidingen gieren, lijkt me wel wat meer dan een cuubje per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Ik heb net het volgende gedaan: Alle bypasskleppen op de verdelers helemaal open en thermostaat open: 7,5m en 68 watt, of 5,0m en 40 watt.
Als ik de thermostaatknoppen dichtdraai, dan hoor je het overdrukventiel de bypasklep enorm fluiten. Het overstortventiel de bypassklep staat op 0,3 bar ingesteld.

Met wat meer moeite zou ik de afsluiters van de warmtepomp kunnen vervangen door twee driewegkleppen en kijken wat het debiet van de pomp is als ik hem alleen door de warmtepomp laat draaien... dan kan ik er achter komen of de weerstand in de warmtepomp zit of in de huisinstallatie...

[ Voor 3% gewijzigd door mightym op 06-12-2015 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:10:
Ik heb net het volgende gedaan: Alle bypasskleppen op de verdelers helemaal open en thermostaat open: 7,5m en 68 watt, of 5,0m en 40 watt.
Als ik de thermostaatknoppen dichtdraai, dan hoor je het overdrukventiel enorm fluiten. Het overstortventiel staat op 0,3 bar ingesteld.

Met wat meer moeite zou ik de afsluiters van de warmtepomp kunnen vervangen door twee driewegkleppen en kijken wat het debiet van de pomp is als ik hem alleen door de warmtepomp laat draaien... dan kan ik er achter komen of de weerstand in de warmtepomp zit of in de huisinstallatie...
Ik begrijp het overstort ventiel niet helemaal. Normaal zit er een veiligheidsventiel (3 bar) op een CV installatie met een overstort leiding naar het riool. Dit ventiel staat niet in de stroming en heeft dus geen weerstand. Wat doet jouw overstortventiel? Waarvoor is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op zondag 06 december 2015 @ 10:51:
[...]

Ik begrijp het overstort ventiel niet helemaal. Normaal zit er een veiligheidsventiel (3 bar) op een CV installatie met een overstort leiding naar het riool. Dit ventiel staat niet in de stroming en heeft dus geen weerstand. Wat doet jouw overstortventiel? Waarvoor is dat?
Ik denk dat ik de verkeerde term gebruik, het is zo'n ding:

Afbeeldingslocatie: http://www.heatnet.nl/bypass.jpg

Mochten alle radiatorknoppen dichtstaan, dan gaat hij open.
Het veiligheidsventiel zit er uiteraard ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
bypass ventiel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die heb ik op de vvw, is toch gewoon een flow meter om de flow op verschillende groepen af te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Nee, die bestaan ook, dit is equivalent van een zenerdiode zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 20:01:
[...]

Ik moet de koelleiding nog trekken a.s. maandag en een afspraak maken voor STEK, Ik moet rekening houden met WAF, veel sociale verplichtingen af te werken.
Wil nu een Vera edge gaan bestellen + Universele sensor + 4 NTC+ Wallplug
Elektrisch meet ik met wallplug+kWh meter achter elkaar zodat ik bybbele meting heb onafhankelijk van Z-wave.
Heb jij nog ideeen voor de meting?
ik heb sinds 2 dagen exact hetzelfde. losse din rail kwh meter van youless samen met een fibaro kwh meter. de dinrail versie is handig voor totalen ism de totalen op warmtemeter. Verder heb ik de fibaro gekoppeld aan de overige vloerverwarming pompen dat alles tegelijkertijd aan en uit springt... werkt erg goed!

dus nee geen verdere ideeen :)

programmeren in luup code is wel erg lastig en niet voor mij weggelegd. overige zaken instellen op vera is kinderspel. het is een uiterst stabiel platform met zeer veel makkelijke mogelijkheden. mocht je echt complexe schakelingen willen bouwen dan zou ik de vera afraden (bijv een if..then...else functie lukt volgens mij niet, of de COP berekenen adh van je meetdata)

[ Voor 17% gewijzigd door develdonk op 06-12-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op zondag 06 december 2015 @ 11:58:
[...]

Ik denk dat ik de verkeerde term gebruik, het is zo'n ding:

[afbeelding]

Mochten alle radiatorknoppen dichtstaan, dan gaat hij open.
Het veiligheidsventiel zit er uiteraard ook op.
Inderdaad bypass ventiel met regeldruk. Bij normaal bedrijf laat hij niets door. Uiteraard mag hij niet in het CV circuit worden gemonteerd, maar in een kortsluitleiding over aanvoer en retour.
Dit ding heeft in principe geen invloed op jouw probleem. Wat interessant is om hem helemaal open te zetten en dan de flow vast te stellen en de CV alles dicht. Dan blijft alleen nog maar de Ketel en warmtepomp over.

Weerstand Ketel;/warmtepomp cicuit:

Warmtewisselaar
Haakse Bochten aantal * 0,075mWk
Afsluiters (kogelkranen??)
Leidingen >22 mm dus geen probleeem
Bypass ventiel 3mWk minimaal???

De vraag is dus, hoe kom je aan 7 mWk bij 1000 l/h?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-10 02:46
Tijdje terug heb ik hier gepost met een vraag over mijn warmtepomp, vooral over het feit dat hij niet terug moduleerde. Nu is er naar gekeken en de temperatuur uit de buitenunit was ok (was wel 10 graden buiten dus ff kijken hoe het zit als het echt koud wordt). Wel bleek dat de LG alleen moduleert bij een weersafhankelijke regeling, iets waar hij gelijk op is gezet (dat was afgelopen dinsdag).

Nu is er alleen het volgende wat ik niet helemaal snap:

De buitenunit start nu met dit weer 1 a 2 keer per uur op om na +- 15 minuten weer uit te gaan, nu begreep ik dat veel starten en stoppen slecht is voor de levensduur van de compressor maar is dit te veel?

Ik heb de pvoutput pagina even openbaar gezet zodat je live het verbruik kan zien: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044 (let op de upload tijd van 5min)

De enige manier van regelen in de LG is via een stooklijn welke adhv de buitentemperatuur de temperatuur van het CVwater bepaald. Die stooklijn is nu als volgt:

Buiten/CVwater
18/21
-10/34

Met deze temperaturen is het aangenaam 20,5 tot 21,5 graden in huis.

De waterpomp staat op standje 2 van de 3, standje 1 mag van de handleiding niet gebruikt worden.

Is het gek gedrag wat de WP laat zien? Mijn woning is zo'n 125m2 met overal vloerverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Kabbie_Kabbie op 06-12-2015 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@develdonk:
Als jij de warmtemeter data online(binnen je eigen netwerk) cq in de Vera weet te krijgen, dan is een COP berekening in de Vera erg goed mogelijk!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:21:
[...]

Inderdaad bypass ventiel met regeldruk. Bij normaal bedrijf laat hij niets door. Uiteraard mag hij niet in het CV circuit worden gemonteerd, maar in een kortsluitleiding over aanvoer en retour.
Dit ding heeft in principe geen invloed op jouw probleem. Wat interessant is om hem helemaal open te zetten en dan de flow vast te stellen en de CV alles dicht. Dan blijft alleen nog maar de Ketel en warmtepomp over.

Weerstand Ketel;/warmtepomp cicuit:

Warmtewisselaar
Haakse Bochten aantal * 0,075mWk
Afsluiters (kogelkranen??)
Leidingen >22 mm dus geen probleeem
Bypass ventiel 3mWk minimaal???

De vraag is dus, hoe kom je aan 7 mWk bij 1000 l/h?
Ik ga morgen ff kijken met de bypass helemaal open, dan zal ik ook een schema maken met alle leidinglengtes en diameters/koppelingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Kabbie_Kabbie schreef op zondag 06 december 2015 @ 14:05:
Tijdje terug heb ik hier gepost met een vraag over mijn warmtepomp, vooral over het feit dat hij niet terug moduleerde. Nu is er naar gekeken en de temperatuur uit de buitenunit was ok (was wel 10 graden buiten dus ff kijken hoe het zit als het echt koud wordt). Wel bleek dat de LG alleen moduleert bij een weersafhankelijke regeling, iets waar hij gelijk op is gezet (dat was afgelopen dinsdag).

Nu is er alleen het volgende wat ik niet helemaal snap:

De buitenunit start nu met dit weer 1 a 2 keer per uur op om na +- 15 minuten weer uit te gaan, nu begreep ik dat veel starten en stoppen slecht is voor de levensduur van de compressor maar is dit te veel?

Ik heb de pvoutput pagina even openbaar gezet zodat je live het verbruik kan zien: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=39193&sid=41044 (let op de upload tijd van 5min)

De enige manier van regelen in de LG is via een stooklijn welke adhv de buitentemperatuur de temperatuur van het CVwater bepaald. Die stooklijn is nu als volgt:

Buiten/CVwater
18/21
-10/34

Met deze temperaturen is het aangenaam 20,5 tot 21,5 graden in huis.

De waterpomp staat op standje 2 van de 3, standje 1 mag van de handleiding niet gebruikt worden.

Is het gek gedrag wat de WP laat zien? Mijn woning is zo'n 125m2 met overal vloerverwarming.
Dat regelgedrag is vrij normaal, ondanks de inverter heeft mijn L/L Wp een cyclustijd van 8 minuten.
ook de Elga zie je hier een aantal keren per minuut aan/uit gaan.
Ik had in mijn hoofd dat de inverter het systeem tot c.a 200W terug regelt een zo blijft hangen bij lage warmtevraag. Ik heb tot nog toedat niet gezien op dit forum.
Mijn Daikin L/L schakelt c.a 250 keer per dag, ook met de slimme regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:27:

Dat regelgedrag is vrij normaal, ondanks de inverter heeft mijn L/L Wp een cyclustijd van 8 minuten.
ook de Elga zie je hier een aantal keren per minuut aan/uit gaan.
Ik bedoel Elga een aantalkeren per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:46:
@develdonk:
Als jij de warmtemeter data online(binnen je eigen netwerk) cq in de Vera weet te krijgen, dan is een COP berekening in de Vera erg goed mogelijk!
hmmm; heb je tips? al diverse apps geprobeerd maar niks gevonden waar ik in kan rekenen. Kan je in LUUP de berekening wel maken? Als je linkje of tip hebt hoor ik het graag!! :) . Alles is inderdaad binnen het eigen wifi netwerk.

net overigens 3 keer gecheckt en nu durf ik het wel te posten (elga/Toshiba combi op dit moment in Uden / n-brabant):
buitentemp: 11 graden
aanvoer 24,43 graden met fibaro sensor (sensor op de buis)
retour 22,68 graden met fibaro sensor (sensor op de buis)
temp verschil op warmtemeter 1,91 graden (hierboven dus 1,75 maar aanvoer zit niet in het water en fibaro is niet geijkt, warmtemeter wel)
flow 1,23 op warmtemeter
kw warmte 2700 op warmtemeter
kw elec 435 watt (425 op youless en 434 op fibaro sensor)
COP 6,2???

[ Voor 18% gewijzigd door develdonk op 06-12-2015 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-10 14:30

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

mightym schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:16:
Nee, die bestaan ook, dit is equivalent van een zenerdiode zeg maar.
Ik had het niet beter kunnen zeggen _/-\o_

Maar ik ben het Tomexergie eens, iets lijkt er niet te kloppen, 7mwk en 1 m3 is afwijkend.
De vraag is wat ?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo kenners,
Ik ben op dit moment bezig met het ontwerp van mijn nieuwe huis. Het huis wordt onderdeel van een duurzaam project, waardoor er geen gas-aansluiting zal zijn. Verwarming en (zo veel) mogelijk elektriciteit moet/wil ik dus op een duurzame manier regelen. Met twee installatieadviezen in de zak, wordt de keuze echter nog niet makkelijker. Voor een systeem dat:
- elke ochtend ca. 200-250 liter warm douchewater moet leveren
- regulier warm tapwater levert
- vloerverwarming ca. 100m2 (rest via verwarming balansventilatie)
- Ook bij lage temperaturen verwarming en warm water verzorgt
- Evt. kan koelen in de zomer

Heb ik verschillende adviezen gekregen:
- Luwa pomp van Alpha Innotec
- Thermodynamische waterpomp i.c.m. aardbuis (voor koeling)
- Brine pomp (want minder geluid, beter rendement, koeling & verwarming)

Een luwa pomp heeft mijn voorkeur gezien lagere investering (vs. brine pomp) en bewezen techniek (vs. nieuwere thermodynamische systemen). Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zitten er nog grote verschillen tussen de merken (Alpha Innotec, Stiebel Eltron, Ecodan etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cop 6,2 zou zomaar kunnen bij 24x7 bedrijf, ik zit nu sinds aug-2015 op 5,88 (martin?)
de warmte en flowmeter in de qsolar mag met een korrel zout genomen worden met een 3% positieve afwijking, aldus dhr visser van atag tot maximaal 0% maar niet negatief.
ik dacht het al, en weet het nu zeker, 22kWh pas nu in december, en de buren ?
6,7m3 per dag gemiddeld in december, eigenlijk is een ketel ...... maak zelf maar af,
zelfkastijding ? tvt lulkoek ?
de dwtw en zonneboiler samen met de carrier / elga geven een cop van 47.(scop 2015)
als cop dus je ding is moet je een zonneboiler kopen, met cv spiraal.

mijn wilo kan wel keurig volgens specs werken, de elga hangt onder het huis, en de flow start direkt waar ik leef, later ook met wat weerstand boven, maar daar kom ik later dus ook op tijd.
Ik heb nauwelijks leiding weerstand, omdat het uniPIJP is zonder akelige hoekjes, of weerstand.
ik heb namelijk enorme hekel aan flow problemen of ruis en tikkende old skool leidingen van metaal.
(of knelringen)

@hierboven
koop een zonneboiler+dwtw, je hebt duidelijk een gezin, en je wilt gratis en snel veel water (warm+cw6+)
je bent hollander dus het mag niets kosten dus die energie betrek je van boven.
onthoud maar goed wat hier staat, dan spreek ik je over een jaar, en gaan we vergelijken
daarna ga ik vertellen wat de strategie is, dat zijn periodes langer dan 4 jaar, bijvoorbeeld 15 jaar lang warm water.....heel normaal bij kids, sporten of puberdouchen.
let op : waar kinderen staat kan ook zieke partner staan, of zieke ouder.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 20:54:
Hallo kenners,
Ik ben op dit moment bezig met het ontwerp van mijn nieuwe huis. Het huis wordt onderdeel van een duurzaam project, waardoor er geen gas-aansluiting zal zijn. Verwarming en (zo veel) mogelijk elektriciteit moet/wil ik dus op een duurzame manier regelen. Met twee installatieadviezen in de zak, wordt de keuze echter nog niet makkelijker. Voor een systeem dat:
- elke ochtend ca. 200-250 liter warm douchewater moet leveren
- regulier warm tapwater levert
- vloerverwarming ca. 100m2 (rest via verwarming balansventilatie)
- Ook bij lage temperaturen verwarming en warm water verzorgt
- Evt. kan koelen in de zomer

Heb ik verschillende adviezen gekregen:
- Luwa pomp van Alpha Innotec
- Thermodynamische waterpomp i.c.m. aardbuis (voor koeling)
- Brine pomp (want minder geluid, beter rendement, koeling & verwarming)

Een luwa pomp heeft mijn voorkeur gezien lagere investering (vs. brine pomp) en bewezen techniek (vs. nieuwere thermodynamische systemen). Hoe kijken jullie hier tegenaan? Zitten er nog grote verschillen tussen de merken (Alpha Innotec, Stiebel Eltron, Ecodan etc.)
Stap 1: goed ISOLEREN en luchtdicht bouwen (=gasbesparing), alles onder RC<5 is niet goed
Stap 2: zorgen dat elec verbruik laag is dus A+(++) apparatuur + led verlichting + hotfill apparatuur (=elec besparing)
Stap 3: douchewtw van technea aanschaffen van 2,1m v3 (=beste op markt) (=gasbesparing, afvalwater van douche warmt het koude water op van 15 graden naar 30 graden)
Stap 4: zonnecellen op dak voor elec compensatie (ik zou oost-west doen indien mogelijk ipv zuid ivm salderingsversobering rond 2020, mijn keus: yingli panelen 280 watt + omnik inverter met gratis logging en 10 jr garantie)
Stap 5: voor EUR 100 een warmteberekening laten maken zonder opwarmtoeslag zodat je weet hoeveel kw warmte je huis nodig heeft bij -10 graden
Stap 6: warmtepomp die cv kan verwarmen en warm water geeft (durf ik geen advies over te geven), gevoelsmatig met nieuwbouw en wtw moet een lucht/water unit voldoende zijn, wellicht nog met doorstroomverwarmer er achter indien nodig.
Stap 7: als je ruimte/budget over hebt: zonneboiler van 300l+ met 1 collector per 9 liter (1 spiraal voor cv, 1 spiraal voor zonnecollectoren, 1 hygienespiraal voor water, inhoud van boiler gebruikt de warmtepomp)

my 2 cents... 8) iemand aanpassingen/aanvullingen?

edit: isoleren -> ISOLEREN :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 06 december 2015 @ 19:47:
[...]

hmmm; heb je tips? al diverse apps geprobeerd maar niks gevonden waar ik in kan rekenen. Kan je in LUUP de berekening wel maken? Als je linkje of tip hebt hoor ik het graag!! :) . Alles is inderdaad binnen het eigen wifi netwerk.
Luup/Lua is gewoon een programmeertaal en kun je prima in rekenen.
Heb je de warmtemeter data al beschikbaar in het IP-netwerk?
Dacht dat het jullie nog niet gelukt was om de Mbus data via IP te ontsluiten?
net overigens 3 keer gecheckt en nu durf ik het wel te posten (elga/Toshiba combi op dit moment in Uden / n-brabant):
buitentemp: 11 graden
aanvoer 24,43 graden met fibaro sensor (sensor op de buis)
retour 22,68 graden met fibaro sensor (sensor op de buis)
temp verschil op warmtemeter 1,91 graden (hierboven dus 1,75 maar aanvoer zit niet in het water en fibaro is niet geijkt, warmtemeter wel)
flow 1,23 op warmtemeter
kw warmte 2700 op warmtemeter
kw elec 435 watt (425 op youless en 434 op fibaro sensor)
COP 6,2???
Ik wil het best geloven, maar om de een of andere manier vind ik het te mooi om waar te zijn.
Paar weken geleden werd nog gezegd dat bij relatief hoge temperaturen het hulpvermogen de COP erg drukt en nu is dat als sneeuw voor de zon verdwenen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Mbus wordt ook niet uitgelezen. maar de temp wel en kwh ook. flow is constant zolang ketel niet aanspringt. m.a.w alle data is voorhanden.

Overigens zijn deze hoge cop waarde momentopname's, ik zie in de dagwaarden maar kleine verbeteringen tov voor bezoek techneco.

en of het klopt...; alles waardes zijn dubbel gecheckt en komen van 2 bronnen... dus ik denk het wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:30:
Mbus wordt ook niet uitgelezen. maar de temp wel en kwh ook. flow is constant zolang ketel niet aanspringt. m.a.w alle data is voorhanden.
Welke temperatuur(en) en kWh's heb je hoe beschikbaar?
Overigens zijn deze hoge cop waarde momentopname's, ik zie in de dagwaarden maar kleine verbeteringen tov voor bezoek techneco.

en of het klopt...; alles waardes zijn dubbel gecheckt en komen van 2 bronnen... dus ik denk het wel...
Ooo ik begreep dat deze waardes sinds Techneco bezoek structureel waren.

Desondanks netjes!

[edit]
Hier onze "zolder" in de Vera :)
Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/12/VeraZolderData.png

[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 06-12-2015 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann zegt netjes omdat hij dat kan, maar in vergelijking tot een remeha is het extreem,
vergelijk ik het met mijn `intergas hoekhuis no iso enkelglas buurman` dan zijn ze off the scale, hij heeft 54kWh nodig vanuit gas voor elke decemberdag, ik gebruik nu 22kWh voor 6 dagen.
go figure
go tvt
go lekker zo door mensen
go huilen gruning
app net met martin, gelijke cijfers, tot op de kWh, het is dus geen poep praat meer.
martin en eric weten precies wat hun remeha en atag ketel deden in december,
en dat maakt het nog veeel krommer

/me develdonk heeft het keurig uitgelegd, alleen ISOLATIE is tegenwoordig in /flame hoofletters bold

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Winter: Huis+warmtepomp = omgekeerde koelkast

De beter de koelkast cq het huis geïsoleerd is, de minder stroom er nodig is om hem op temperatuur te houden.

Hier moet ook een RC>=6 dakkapel op west komen en die vervangt een tochtig multiplex dakje met 3cm steenwoldekkentjes tussen de panlatten.
(westdak 480x800, om de 40cm daklat van 4cm, 480cm dakbreed = 12 latten, 12*4 = 48cm, 48x800=3.84m2 ongeisoleerd.... oostdak gaat dan tussen de spanten 20cm kingspan met folie.).

Lieffe Eric, zou je mijn naam eens goed willen opnoteren? O+

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 06-12-2015 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ooit(2005) tegen de isolatie boys heel onnozel gezegd :
knal maar door met die supafill, hier heb je een meier contant extra.
spuitmaar door onder die vloer hier heb je een meier contant extra.
hoe slim was dat ?
we zijn nu ruggen later, maar dan voor mij.
ik weet mijn rc waarde niet, maar wel dat het extreem fijn is, en zoals eerder getoond, ik heb een hoek met giga grote noord muur, dat maakt de wp nog kanslozer, of niet ?
toch niet he ?
grappig is dat de gasketel juist niet werkt bij een hoge isolatie waarde, juist dan blijft de cop duidelijk 1 of slechter, schande voor de warmtepomp een cop van 1, maar bij de ketel doen we net of we gek zijn, en gaan klappen.
ik wilde verder nog even vertellen dat de enige kosten die ik heb gemaakt voor warmte aan de ketel zijn, en dan ook schunnig veel, ongeveer 2 jaarbedragen voor een pompie en onderhoud aan atag.
kansloos dom.
Comments zijn niet nodig hierop, de feiten liggen nu eenmaal zo op tafel, ik was zo dom om gas te houden voor koken en douchen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 22:28 . Reden: gas is oliedom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:58:
....... ik gebruik nu 22kWh voor 6 dagen.
Volgens je site ongeveer 45,4 KWH, zonder pv overigens.
ik verstook ook zo'n beetje 7 a 8 KWH per dag.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 07-12-2015 09:02 . Reden: , moet zijn . ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:36:
[...]

Welke temperatuur(en) en kWh's heb je hoe beschikbaar?

[...]

Ooo ik begreep dat deze waardes sinds Techneco bezoek structureel waren.

Desondanks netjes!

[edit]
Hier onze "zolder" in de Vera :)
[afbeelding]
Kun je jouw formule van de COP berekening eens posten? in verleden wel eens wat in qbasic geprogrammeerd dus als ik een voorbeeld heb kom ik er wel uit. lezen en kopieren gaat wel maar zelf bedenken is lastig voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:25:

Comments zijn niet nodig hierop, de feiten liggen nu eenmaal zo op tafel, ik was zo dom om gas te houden voor koken en douchen.
Ik kan € 2000,- subsidie krijgen (van Stichting Duurzaam Waterland) voor F0 te worden, alleen het krediet qua WAF is op.
Ze wil geen inductie koken en de boiler vindt ze ook lelijk.
Meer zonnepanelen krijg ik er wel doorheen denk ik.

Voor F0 moet er hier nog 5 ruggen hardware in.

Edit: ze heeft liever een bloemetje dan dat ik duurzame bloemetjes buiten zet.

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 06-12-2015 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tijd is de factor ik ben in mei 2016 10 jaar onderweg 5k is dan een schijntje
en de vrouw is hier juist de pusher achter alles
ik ben fossiel kansloos tvt opgevoed, zoals het heurt
vergeet niet dat het budget anders totaal kansloos in rook opgaat,
duurzaam houd je hippe spullen over na 10 jaar
zonder tvt houd je immers ook niets over na 10 jaar,
het is een simpele keuze.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2015 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:34:
[...]

Kun je jouw formule van de COP berekening eens posten? in verleden wel eens wat in qbasic geprogrammeerd dus als ik een voorbeeld heb kom ik er wel uit. lezen en kopieren gaat wel maar zelf bedenken is lastig voor me.
Ik krijg uit mijn database MulticalkWh en uit de Vera plug een EPower.
MulticalkWh/EPower = COP

Zal voor jouw niet op gaan.......

Zoiets kun je doen:
code:
1
2
COP = ((flow * soortelijkgewicht * dT * J/(kg * K)) / 3600) / EPower
COP = ((1000 * 0.980 * 7 * 4.188) /3600) / 1.400 = 5.7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

koevlaas2 schreef op zondag 06 december 2015 @ 22:38:
[...]

Ik kan € 2000,- subsidie krijgen (van Stichting Duurzaam Waterland) voor F0 te worden, alleen het krediet qua WAF is op.
Ze wil geen inductie koken en de boiler vindt ze ook lelijk.
Meer zonnepanelen krijg ik er wel doorheen denk ik.

Voor F0 moet er hier nog 5 ruggen hardware in.

Edit: ze heeft liever een bloemetje dan dat ik duurzame bloemetjes buiten zet.
Als ik toch eens 500 meter meer zuid westelijk woonde.... :-(

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2015 @ 21:58:
Freemann zegt netjes omdat hij dat kan, maar in vergelijking tot een remeha is het extreem,
vergelijk ik het met mijn `intergas hoekhuis no iso enkelglas buurman` dan zijn ze off the scale, hij heeft 54kWh nodig vanuit gas voor elke decemberdag, ik gebruik nu 22kWh voor 6 dagen.
go figure
go tvt
go lekker zo door mensen
go huilen gruning
app net met martin, gelijke cijfers, tot op de kWh, het is dus geen poep praat meer.
martin en eric weten precies wat hun remeha en atag ketel deden in december,
en dat maakt het nog veeel krommer

* mkleinman develdonk heeft het keurig uitgelegd, alleen ISOLATIE is tegenwoordig in /flame hoofletters bold
Kleine correctie. We gaan beide gelijk op on december. Verbruikten beiden tot nu toe 45kwh tot en met vandaag.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

100% meer verbruik...
Noem het maar een kleine correctie....

45kwh * cop 5 = 225kwh warmte behoefte exclusief douchen?

Hier 158.9 kWh opgewekt voor dezelfde periode zonder gas.

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 07-12-2015 06:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
76,9 hier voor de maand december. vandaag voor het eerst een dagcop gehaald over 24 uur van 5,10 )9,6kwh elec en 49 kw warmte'. Momentale COP van gisteren van boven de 6 zal dus toch wel geklopt hebben.

Zit ik dus ongeveer tussen mkleinman en Freemann in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 07 december 2015 @ 06:05:
76,9 hier voor de maand december. vandaag voor het eerst een dagcop gehaald over 24 uur van 5,10 )9,6kwh elec en 49 kw warmte'. Momentale COP van gisteren van boven de 6 zal dus toch wel geklopt hebben.

Zit ik dus ongeveer tussen mkleinman en Freemann in.
Hoe zit het met de opentherm aansluiting. Als ik de Honeywell touch aansluit volgens de Elga handleiding en de Elga is elektrisch niet aangesloten, werkt de CV ketel dan( nog )wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tomexergie schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:45:
[...]

Hoe zit het met de opentherm aansluiting. Als ik de Honeywell touch aansluit volgens de Elga handleiding en de Elga is elektrisch niet aangesloten, werkt de CV ketel dan( nog )wel?
OpenTherm levert voeding aan de thermostaat.
Dus als de thermostaat aangaat, dan werkt hij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:45:
100% meer verbruik...

En hoeveel heeft je wp in 6 dagen verstookt als ik vragen mag ?
Leuk voor de statistieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

koevlaas2 schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:01:
[...]

En hoeveel heeft je wp in 6 dagen verstookt als ik vragen mag ?
Leuk voor de statistieken.
https://www.frijmann.nl/w...en-aquaeco2-heat-pump.php

As we spreak;
code:
1
2
3
In:  59.2 kWh
Out: 166.4 kWh
COP: 2.81

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
De schilders waren iets minder blij vanochtend met de voorverwarmde woning....
Toen ik net langs reed stonden alle ramen open... >:)

Gisteravond had ik de buitenunit nog even gecheckt, stond heel zachtjes te draaien. Ben heel benieuwd hoeveel geluid de unit maakt als hij de boiler moet gaan opstoken..

Straks even de kWh meter er tussen zetten. Met een beetje geluk heb ik vanmiddag water van de bouwaansluiting, kan ik de boiler ook gaan vullen..

[ Voor 12% gewijzigd door alberthakvoort op 07-12-2015 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Net een paar metingen gedaan in drie bedrijfstoestanden. (CV-klep open+ bypass open, CV klep dicht+bypass open en CV en bypass dicht) In alle gevallen stonden de verdelers open. Ik heb ook nog bekeken of de flow nog afhangt van de flow van de verdelerpompen, dat is niet het geval.

De resultaten staan in het schema. De groene rondjes zijn de haakse koppelingen, dat zijn er in de stroomkring van de pomp toch nog een stuk of 14. Daar ben ik dan ongeveer 1 meter opvoerhoogte mee kwijt. Waar o waar zou de grote weerstand zitten.. Die terugslagklep is toch ook een vrij potige jongen, minimaal dn25 volgens mij.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/j4ntEQBWVXBzNzoH2MeHQNJR/full.png

[ Voor 4% gewijzigd door mightym op 07-12-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:19:
Net een paar metingen gedaan in drie bedrijfstoestanden. (CV-klep open+ bypass open, CV klep dicht+bypass open en CV en bypass dicht) In alle gevallen stonden de verdelers open. Ik heb ook nog bekeken of de flow nog afhangt van de flow van de verdelerpompen, dat is niet het geval.

De resultaten staan in het schema. De groene rondjes zijn de haakse koppelingen, dat zijn er in de stroomkring van de pomp toch nog een stuk of 14. Daar ben ik dan ongeveer 1 meter opvoerhoogte mee kwijt. Waar o waar zou de grote weerstand zitten.. Die terugslagklep is toch ook een vrij potige jongen, minimaal dn25 volgens mij.

[afbeelding]
De weerstand zit duidelijk in het WP gedeelte. Wat voor flowmeter heb je? Wat zijn de specificaties van de condensor van de WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 08:08:
[...]

OpenTherm levert voeding aan de thermostaat.
Dus als de thermostaat aangaat, dan werkt hij :)
De Elga is uit het stopcontact. Alles aangesloten, maar de touch werkt niet als de Elga er tussen zit en nog niet aangesloten is. Dan maar weer rechtstreeks vanaf de HR, dat werkt wel. Woensdag komt de STEK, dan kan ik Elga aan zetten en hoop ik dat het wel werkt.

Ik vind de Honeywell Touch niet echt duidelijk, display moeilijk afleesbaar bij licht. Een beetje achterhaalde techniek en bediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
alberthakvoort schreef op maandag 07 december 2015 @ 09:50:
De schilders waren iets minder blij vanochtend met de voorverwarmde woning....
Toen ik net langs reed stonden alle ramen open... >:)

Gisteravond had ik de buitenunit nog even gecheckt, stond heel zachtjes te draaien. Ben heel benieuwd hoeveel geluid de unit maakt als hij de boiler moet gaan opstoken..

Straks even de kWh meter er tussen zetten. Met een beetje geluk heb ik vanmiddag water van de bouwaansluiting, kan ik de boiler ook gaan vullen..
Hebben ze 'm niet op koelen gezet dan ? Werken met +22c is veel te heet, deze lui hebben liever 15c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op maandag 07 december 2015 @ 13:19:

[afbeelding]
Je hebt in het schema geen terugslagklep op de ketel, als de WP draait circuleert deze mee. Ik neem aan dat de ketel een eigen pomp heeft die echt uit staat als de ketel niet in bedrijf is. Anders drukt hij een deel van de flow van de WP weg i.v.m. parallele opstelling.

Weerstand:
Wat voor afsluiters heb je? Ik neem aan kogelkranen.

1) De warmtewisselaar van de WP kan veel weerstand hebben door
* Vervuiling door het ontbreken van een filter in de toevoer (Elga heeft dat)
* Kalk aanslag (nachtje in azijn)
* Niet het goede type voor CV capaciteit
2) Een of ander obstakel ergens in de leidingen; (moet geluid maken, is dus te controleren met grote schroevendraaier met heft tegen je oor.)
3) Het totale leidingsysteem heeft met de 11 haakse bochten, flowmeter enz enz toch te veel weerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op maandag 07 december 2015 @ 17:07:
[...]

De weerstand zit duidelijk in het WP gedeelte. Wat voor flowmeter heb je? Wat zijn de specificaties van de condensor van de WP?
Deze flowmeter:
Afbeeldingslocatie: http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1upTvHVXXXXbTXVXXq6xXFXXXv/MJ-HZ43WB-DN20-G3-4-water-flow-meter-with-pulse-output-signal-sensor.jpg_350x350.jpg
http://www.aliexpress.com...al-sensor/1965085218.html

En dit is mijn warmtepomp.. heel veel info over de condensor zie ik niet, alleen dat de nominale flow 2000L/hr is...
http://gondzik.de/product_info.php?products_id=297
Tomexergie schreef op maandag 07 december 2015 @ 19:45:
[...]

Je hebt in het schema geen terugslagklep op de ketel, als de WP draait circuleert deze mee. Ik neem aan dat de ketel een eigen pomp heeft die echt uit staat als de ketel niet in bedrijf is. Anders drukt hij een deel van de flow van de WP weg i.v.m. parallele opstelling.

Weerstand:
Wat voor afsluiters heb je? Ik neem aan kogelkranen.

1) De warmtewisselaar van de WP kan veel weerstand hebben door
* Vervuiling door het ontbreken van een filter in de toevoer (Elga heeft dat)
* Kalk aanslag (nachtje in azijn)
* Niet het goede type voor CV capaciteit
2) Een of ander obstakel ergens in de leidingen; (moet geluid maken, is dus te controleren met grote schroevendraaier met heft tegen je oor.)
3) Het totale leidingsysteem heeft met de 11 haakse bochten, flowmeter enz enz toch te veel weerstand
De CV ketel heeft een motorgestuurde afsluiter, die gaat open als de CV-ketel gaat verwarmen. Daar was een terugslagklep dus niet nodig.
De rest van de afsluiters zijn kogelkranen en bij de verdelers zijn dat thermostaatkranen en voetkleppen.

1) Vervuiling of kalkaanslag zou kunnen, maar lijkt me niet waarschijnlijk. De condensor zou 2000L/hr moeten hebben.. volgens de specs.. geen idee hoe betrouwbaar dat is...
2) Je hoort nergens vreemde geluiden, maar ik zal nog eens een rondje met de schroevendraaier doen :)
3) Dat zou iets kunnen schelen. Ik kan een aantal haakse bochten eenvoudig verhelpen, dan moet ik het systeem een keer laten leeglopen.

[ Voor 51% gewijzigd door mightym op 07-12-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bevalt die flowmeter een beetje? Die kost werkelijk waar helemaal geen drol

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
mkleinman schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:26:
[...]

Bevalt die flowmeter een beetje? Die kost werkelijk waar helemaal geen drol
Ja hij meet de flow geweldig... maar met een beetje pech heeft hij een enorme interne weerstand 8)7
Nog even en dan gooi ik het hele systeem vol met drukverschil meters hahaha... dit kan ik gewoon niet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:28:
[...]

Ja hij meet de flow geweldig... maar met een beetje pech heeft hij een enorme interne weerstand 8)7
Nog even en dan gooi ik het hele systeem vol met drukverschil meters hahaha... dit kan ik gewoon niet hebben :)
In de specificaties staat nergens iets over de weerstand van de flowmeter. Maar dat zal wel meevallen want het is een vrijdraaiend schoepje met magneetje. Bij veel weerstand zou je hem moeten horen.
Ook jouw Meeting WP geeft geen info over de warmtewisselaar.

Weet je zeker dat de ketelpomp niet meedraait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:37:
[...]

In de specificaties staat nergens iets over de weerstand van de flowmeter. Maar dat zal wel meevallen want het is een vrijdraaiend schoepje met magneetje. Bij veel weerstand zou je hem moeten horen.
Ook jouw Meeting WP geeft geen info over de warmtewisselaar.

Weet je zeker dat de ketelpomp niet meedraait?
100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
De kans is dan toch groot dat het in de WP zit. Is er een(vuil) filter voor de condensor? Wat zit er in dat kastje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Tomexergie schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:48:
[...]

De kans is dan toch groot dat het in de WP zit. Is er een(vuil) filter voor de condensor? Wat zit er in dat kastje?
Nee, ik denk dat er geen vuilfilter zit. Dit is het inwendige van deze warmtepomp... voor zover ik het mij er kan herinneren zag het er bij mijn warmtepomp ook zo uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-10 11:06
Ik haal bij mijn systeem met een ALPHA2 L 25-60 130 ALPHA2 L op de hoogste stand ook maar 11.1l/min volgens mijn flowmeter.
Hele huis unipipe. Beneden wel maar 2 radiatoren en 4 groeps vloerverwarming. Maar daar wil dus ook niet meer doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mightym schreef op maandag 07 december 2015 @ 20:55:
[...]

Nee, ik denk dat er geen vuilfilter zit. Dit is het inwendige van deze warmtepomp... voor zover ik het mij er kan herinneren zag het er bij mijn warmtepomp ook zo uit :)
[video]
Ik heb gegoogled:

http://dutch.alibaba.com/...a2700.7732646.35.4.34Ndkb

Leuke vertaalde teksten: Een kalkoen warmtepomp ha ha

Er zijn gegevens : 30 kPa bij 2500 l/h = 3mWk
De ontwerpgegevens zijn gunstig voor de doorstroming.

Wel en dubbele buis warmtewisselaar (Dikkebuis water en de kleine buis met koelmiddel in het midden, in een spiraal opgerold.) Denk daarbij aan de tegenstroom aansluiting: Waar de damp naar binnen gaat moet de wateruitvoer naar de CV zijn. Het is wel erg primitief allemaal, maar als de A (m2) maar voldoende is , maar dat is een beetje te betwijfelen met die dunne buisjes in het midden.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bedankt voor de tip, deze ook besteld. Voor die paar euro kan ik dat altijd proberen.

Hoe werkt die pulsteller? X pulsen met 1000 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mightym hier mijn 2-cents (ben process engineer, voor zover dat wat waard is :P dit is wel heel klein spul maar het principe is hetzelfde)

Het zijn een beetje losse flodders maar misschien kan je er wat mee

- Verschildruk is kwadratisch met flow, dus stel jouw warmtepomp heeft een drukval van 20 kPa bij 800 l/uur (op de fabrikant specs ?), ga je er 1200 l/uur doorheen duwen met je nieuwe pompje dan kan je drukval ineens 60 kPa zijn (even wilde gok)
stel jouw warmtepomp heeft een drukval van 30 kPa bij 2500 l/uur (op de fabrikant specs ?), ga je er 1200 l/uur doorheen duwen met je nieuwe pompje dan zal je drukval ineens 10 kPa zijn (even wilde gok)[/s]

- Idem dito voor alle fittingen / pijp in je leidingsysteem. Vergis je niet in de weerstand van de flowmeter, ik las hier ergens 3mWk (30 kPa) bij 2500 liter. Dus ik zou wild gokken 5 - 10 kPa bij 1200 liter, EDIT: weerstand is onbekend. Bende haakse bochten erbij, check valve (= usual suspect voor verschildruk), wat drukval heeft etc. etc.

Wat is precies het probleem ? Je had meer flow verwacht om zo een hogere COP te bewerkstellen toch ?
Mooiste is dat je alleen DP over die warmtepomp gaat meten dan heb je wat meer zekerheid waar drukval zit, maar ik vraag me af wat je er precies mee gaat winnen. Mits er geen mechanische dingen fout staan zoals kleppen half dicht of filters vol met vuil is het zo zoals het is. }:O

EDIT: brak zitten lezen, gecorrigeerd 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:19

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 10:13:

Dat kan je van je tekst ook zeggen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

stel jouw warmtepomp heeft een drukval van 30 kPa bij 2500 l/uur (op de fabrikant specs ?), ga je er 1200 l/uur doorheen duwen met je nieuwe pompje dan zal je drukval ineens 10 kPa zijn (even wilde gok)[/s]

-
Staat bij de fabrieksgegevens op de website. Bij 1200 l/h kwadratisch minder dus maar 7,5 kPa=0,75 mWk als deze betrouwbaar zijn???

Volgens alle gegevens zou je gemakkelijk 1200 l/h moeten kunnen halen.
Eerst nog maar het hele systeem afchecken op belemmeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
mkleinman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:17:
[...]

Bedankt voor de tip, deze ook besteld. Voor die paar euro kan ik dat altijd proberen.

Hoe werkt die pulsteller? X pulsen met 1000 liter?
Dat is nog ff een truuk.. Je krijgt inderdaad pulsen en wat ze opgeven is (uit mijn hoofd,dus niet klakkeloos overnemen in je programma!): f = 8.1Q-5
Dus de pulsfrequentie is 8,1 keer de flow in liters/minuut - 5. en dat alles dan nog plus of min 10%.

Ik heb een stukkie software op een arduino draaien, ik wil je vanavond de sourcecode wel even pb-en.
martijnr17 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:09:
Ik haal bij mijn systeem met een ALPHA2 L 25-60 130 ALPHA2 L op de hoogste stand ook maar 11.1l/min volgens mijn flowmeter.
Hele huis unipipe. Beneden wel maar 2 radiatoren en 4 groeps vloerverwarming. Maar daar wil dus ook niet meer doorheen.
Nou is de opvoerhoogte van die alpha wel iets kleiner dan mijn pomp. Mogelijk is de situatie helemaal geen probleem of zit er niets fout.. maar ik ben het type mens dat wil begrijpen waarom iets is zoals het is :)
Tomexergie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 08:57:
[...]

Ik heb gegoogled:

http://dutch.alibaba.com/...a2700.7732646.35.4.34Ndkb

Leuke vertaalde teksten: Een kalkoen warmtepomp ha ha

Er zijn gegevens : 30 kPa bij 2500 l/h = 3mWk
De ontwerpgegevens zijn gunstig voor de doorstroming.

Wel en dubbele buis warmtewisselaar (Dikkebuis water en de kleine buis met koelmiddel in het midden, in een spiraal opgerold.) Denk daarbij aan de tegenstroom aansluiting: Waar de damp naar binnen gaat moet de wateruitvoer naar de CV zijn. Het is wel erg primitief allemaal, maar als de A (m2) maar voldoende is , maar dat is een beetje te betwijfelen met die dunne buisjes in het midden.

Wordt vervolgd.
Goed gevonden! Wie weet zitten er nog wat kalkoen resten in de wisselaar :) Wat ik mij nog afvroeg, 1 knie zit vrij kort achter de pomp, zou dat nog extra ongunstig kunnen zijn?
Als ik nu alles optel : koppelingen : 1 mwk + warmtewisselaar 1,5mwk + check valve 1,5mwk + thermostaatventiel en voetkleppen van verdelers..1mwk = 5m waterkolom.. dan kom ik er nog 2,5 tekort.
Mightym hier mijn 2-cents (ben process engineer, voor zover dat wat waard is :P dit is wel heel klein spul maar het principe is hetzelfde)

Het zijn een beetje losse flodders maar misschien kan je er wat mee

- Verschildruk is kwadratisch met flow, dus stel jouw warmtepomp heeft een drukval van 20 kPa bij 800 l/uur (op de fabrikant specs ?), ga je er 1200 l/uur doorheen duwen met je nieuwe pompje dan kan je drukval ineens 60 kPa zijn (even wilde gok)

- Idem dito voor alle fittingen / pijp in je leidingsysteem. Vergis je niet in de weerstand van de flowmeter, ik las hier ergens 3mWk (30 kPa) bij 2500 liter. Dus ik zou wild gokken 5 - 10 kPa bij 1200 liter, EDIT: weerstand is onbekend. Bende haakse bochten erbij, check valve (= usual suspect voor verschildruk), wat drukval heeft etc. etc.

Wat is precies het probleem ? Je had meer flow verwacht om zo een hogere COP te bewerkstellen toch ?
Mooiste is dat je alleen DP over die warmtepomp gaat meten dan heb je wat meer zekerheid waar drukval zit, maar ik vraag me af wat je er precies mee gaat winnen. Mits er geen mechanische dingen fout staan zoals kleppen half dicht of filters vol met vuil is het zo zoals het is. }:O

Er is op zich geen probleem, alleen een andere flow dan verwacht. Doel van de andere pomp was inderdaad om een hogere COP te halen. Die terugslagklep ga ik nog eens onderzoeken.
Het is dit type en dan met 3/4 inch aansluiting:
Afbeeldingslocatie: http://www.irrigationstore.com.au/Library/Image/Valves/SpringCheckValve.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:25:
[...]

Staat bij de fabrieksgegevens op de website. Bij 1200 l/h kwadratisch minder dus maar 7,5 kPa=0,75 mWk als deze betrouwbaar zijn???

Volgens alle gegevens zou je gemakkelijk 1200 l/h moeten kunnen halen.
Eerst nog maar het hele systeem afchecken op belemmeringen.
Zonder te meten blijven het natuurlijk aannames, maar als die fabrieksgegevens kloppen zit je op die orde grote inderdaad.
Die terugslagklep ga ik nog eens onderzoeken.
Het is dit type en dan met 3/4 inch aansluiting:
[afbeelding]
Check valves met dit ontwerp (veer + obstructie echt in-line met de flow) kunnen inderdaad best forse drukval hebben, wij gebruiken bij olie en koelwater systemen meestal swing-type check valves omdat die in de regel minder drukval hebben. Zie hieronder dan snap je waarom, die zijn alleen wat groter qua inbouwmaat maar dat lijkt me niet zo'n probleem: Afbeeldingslocatie: https://www.plumbingsupply.com/images/kitz-swing-checkvalve-dimen.jpg Die zijn er ook in 3/4". Maargoed laten we niet overhaaste conclusies nemen, staat er niet toevallig een Cv of een Kv waarde op de body van die klep, dan kan je ook de drukval bepalen ? Echt ongeloofelijk die sanitaire meuk wat een slechte documentatie, heb geprobeerd te zoeken via internet maar ik kan niks vinden.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freemann schreef op maandag 07 december 2015 @ 00:45:
100% meer verbruik...

nee, cv+ww 4 personen dagelijks thuis.
en 100% van niks is heel erg niks, oftewel weinig.
dagelijks minder dan 1m3 (herrekent)
ik had ook 40% meer dan martin in november, van niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt;
(gaat het zacht uitdrukken)
"praat" er maar punt aan....

Blijf het toch bijzonder vinden waarom je niet gewoon met normale cijfers kunt komen.

Ik wil het graag geloven, maar volgens mij is douchen op de Elga praktisch onmogelijk (lees goed, ik zeg niet dat het echt onmogelijk is).

Maak een simpel siteje met daarop per dag,maand,jaar,overal het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 19:50:
[...]

nee, cv+ww 4 personen dagelijks thuis.
en 100% van niks is heel erg niks, oftewel weinig.
dagelijks minder dan 1m3 (herrekent)
ik had ook 40% meer dan martin in november, van niks.
En je doet iedereen een plezier door de netspanning een beetje lager te trekken.
Het mes snijdt aan 5 kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 07:25

Nhz

Dag heren van het warme leven. :)

Ook wij hebben de kogel door de kerk gejaagd en gaan ons spaargeld inzetten om te verduurzamen. We hebben een offerte liggen voor een PV installatie (10kWp). De volgende stap is een warmtepomp met bijbehorende installatie, met als doel de gasaansluiting op te zeggen. Hiervoor willen we best iets dieper in de buidel tasten dan qua TVT verantwoord is. Het plan is om hier nog 30 jaar te wonen.

We zitten te denken aan een LG ThermaV, de LG-HU091 of de LG-HU123. Het gaat om een flinke woning (circa 1000m3) met een aanzienlijke oppervlakte aan HR+glas (circa 25m2 zuid, circa 20m2 west, circa 20m2 noord) op de begane grond.
Momenteel wordt er met twee personen en twee erg jonge kinderen circa 3000m3 gas per jaar gebruikt met een Nefit combiketel uit 2001. De verwachting is dat er nog meer gezinsuitbreiding volgt. De woning is door de vorige bewoners waar mogelijk al na-geïsoleerd, dus hier valt niet heel veel meer aan te verbeteren. Het blijft een vrijstaande 'doorwaaiwoning'. Wat wel een groot verbeterpunt gaat zijn is de vloerverwarming die we gaan installeren op de gehele begane grond en badkamer. In de slaapkamers zullen we LTV radiatoren moeten plaatsen, aangezien vloerverwarming daar onmogelijk is.

In het kort hebben we dit voor ogen:
Aanzienlijk buffervat van 500 of 1000L gevuld met CV water. Spiralen voor zonneboiler, warmptepomp en drinkwater. Douche-WTW vanaf de badkamer. Doorstroomverwarmer (of electrische boiler) voor sanitair warmwater in de badkamer. In de keuken komt een hot-fill close-in boiler. Idee is om primair de warmtepomp te gaan gebruiken om het CV water op temperatuur (45gr) te houden. Koelfunctie willen we in eerste instantie niet gaan gebruiken. Zonneboiler gaan we niet direct plaatsen. Dit willen we in 'PV-ronde-2' meenemen, aangezien we verwachten dat we met bovenstaande installatie toch meer stroom gaan gebruiken (twee thuiswerkers).

Tot zo ver de introductie. Mijn vraag is of er mensen zijn met recente ervaringen met de LG apparaten. Met name het geluidsniveau en de warmte-opbrengst. Hoe capabel is het ding als primair verwarmingsapparaat. Geen gas is leuk, maar de WAF-factor is minstens zo belangrijk. ;)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:08:
Dag heren van het warme leven. :)

Ook wij hebben de kogel door de kerk gejaagd en gaan ons spaargeld inzetten om te verduurzamen. We hebben een offerte liggen voor een PV installatie (10kWp). De volgende stap is een warmtepomp met bijbehorende installatie, met als doel de gasaansluiting op te zeggen. Hiervoor willen we best iets dieper in de buidel tasten dan qua TVT verantwoord is. Het plan is om hier nog 30 jaar te wonen.

We zitten te denken aan een LG ThermaV, de LG-HU091 of de LG-HU123. Het gaat om een flinke woning (circa 1000m3) met een aanzienlijke oppervlakte aan HR+glas (circa 25m2 zuid, circa 20m2 west, circa 20m2 noord) op de begane grond.
Momenteel wordt er met twee personen en twee erg jonge kinderen circa 3000m3 gas per jaar gebruikt met een Nefit combiketel uit 2001. De verwachting is dat er nog meer gezinsuitbreiding volgt. De woning is door de vorige bewoners waar mogelijk al na-geïsoleerd, dus hier valt niet heel veel meer aan te verbeteren. Het blijft een vrijstaande 'doorwaaiwoning'. Wat wel een groot verbeterpunt gaat zijn is de vloerverwarming die we gaan installeren op de gehele begane grond en badkamer. In de slaapkamers zullen we LTV radiatoren moeten plaatsen, aangezien vloerverwarming daar onmogelijk is.

In het kort hebben we dit voor ogen:
Aanzienlijk buffervat van 500 of 1000L gevuld met CV water. Spiralen voor zonneboiler, warmptepomp en drinkwater. Douche-WTW vanaf de badkamer. Doorstroomverwarmer (of electrische boiler) voor sanitair warmwater in de badkamer. In de keuken komt een hot-fill close-in boiler. Idee is om primair de warmtepomp te gaan gebruiken om het CV water op temperatuur (45gr) te houden. Koelfunctie willen we in eerste instantie niet gaan gebruiken. Zonneboiler gaan we niet direct plaatsen. Dit willen we in 'PV-ronde-2' meenemen, aangezien we verwachten dat we met bovenstaande installatie toch meer stroom gaan gebruiken (twee thuiswerkers).

Tot zo ver de introductie. Mijn vraag is of er mensen zijn met recente ervaringen met de LG apparaten. Met name het geluidsniveau en de warmte-opbrengst. Hoe capabel is het ding als primair verwarmingsapparaat. Geen gas is leuk, maar de WAF-factor is minstens zo belangrijk. ;)
Als je het cv water 24/7 op 45c gaat houden word het binnen 28c denk ik.
Hier heb ik het water op 36c staan 4 uurtjes per dag, huis is ongeveer 20c.

Volgens de specs is de LG best lawaaig (54 db). Is een panasonic Aquarea niks ? http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/ranges/aquarea/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

koevlaas2 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:18:
[...]

Als je het cv water 24/7 op 45c gaat houden word het binnen 28c denk ik.
Hier heb ik het water op 36c staan 4 uurtjes per dag, huis is ongeveer 20c.

Volgens de specs is de LG best lawaaig (54 db). Is een panasonic Aquarea niks ? http://www.aircon.panasonic.eu/NL_nl/ranges/aquarea/
Excuus, vergeten te melden. De warmtezones worden met apart programmeerbare thermostaten geregeld. Zodra er vraag is van een zone gaat de betreffende kraan open en wordt er warm water die kant op gepompt. Dit systeem gebruikten we al in ons drie kamer appartement met oude CV, werkte perfect. Zodra 1 van de thermostaten warmte vroeg schakelt hij zijn eigen klep open en zegt tegen de CV dat hij moet gaan werken.

De Aquarea, bijvoorbeeld de KIT-WXC09F3E5? Even snel vergelijk leert me dat deze wel aardig lijkt op de LG-HU091. Of zie ik wat over het hoofd? Prijsvergelijk kon ik zo snel niet maken. De LG-HU091 is te koop voor €4200,- kale prijs.

[ Voor 4% gewijzigd door Nhz op 08-12-2015 22:34 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:30:
[...]

Excuus, vergeten te melden. De warmtezones worden met apart programmeerbare thermostaten geregeld. Zodra er vraag is van een zone gaat de betreffende kraan open en wordt er warm water die kant op gepompt. Dit systeem gebruikten we al in ons drie kamer appartement met oude CV, werkte perfect. Zodra 1 van de thermostaten warmte vroeg schakelt hij zijn eigen klep open en zegt tegen de CV dat hij moet gaan werken.

De Aquarea, bijvoorbeeld de KIT-WXC09F3E5? Even snel vergelijk leert me dat deze wel aardig lijkt op de LG-HU091. Of zie ik wat over het hoofd?
Ik kom bij je type uit op een wandairco...kijk hier eens: http://www.comfortklimaat...asonic%20Aquarea%20NL.pdf

Volgens mij hoef je ook geen ltv radiatoren mits deze een beetje afmeting hebben (op doorwaai enkelglas begroot). Wij hebben deze ook nog boven en dit gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:02
Beste mensen,

Ik geniet al een tijdje van jullie heerlijke discussies en wetenswaardigheden rondom warmtepompen op dit forum, en speciaal over de Elga. Heel erg bedankt daarvoor!

Het leek me goed om ook mijn ervaringen af en toe te delen. Ik heb de Elga sinds april 2015 gekoppeld aan mijn wandtemperatie-systeem in een monumentje uit 1865 in de Amsterdamse Pijp. Zie de website: http://www.polderhuis.org/

Dat wandtemperatie-systeem is vrij uniek in Nederland, en combineert comfort met een hele goede vochtbeheersing én een verrassend grote energiezuinigheid. Helemaal als je bedenkt dat gevel (welbewust) vrijwel niet is geïsoleerd (R<0,3). Mijn energierekening sinds 2005 (installatie systeem) spreekt boekdelen.

De Elga moet dat energiegebruik nog verder omlaag krijgen (en het gasgebruik voor verwarming naar nul). Dat lukt tot nu toe heel aardig, maar ook ik zie nog ruimte voor verdere optimalisatie. Ik heb wat gegevens en ervaringen staan op http://www.polderhuis.org/elga.html

De prestaties dit stookseizoen:
maandkWhT-binnenT-buiten
sep11,0618,6114,95
okt90,9818,1412,09
nov127,6318,0710,94
t/m 6 dec 24,2717,8610,21

Ik heb geen warmtemeter, dus de COP kan ik niet bepalen, maar op grond van mijn historische gasgebruik 2013-2015 en de weergegevens van KNMI Schiphol concludeer ik al wel dat ik nog niet de verwachte hoge COP haal van circa 4,5-5 vanwege een structureel lage aanvoertemperatuur (20-25˚C). Op mijn Elga-pagina duid ik de oorzaak daar ook al van: de moeite van de Elga met grote veranderingen.

Later meer!

Bram Bos

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Eric kwam laatst al met een infomercial over dit huis, heb ik toen helemaal bekeken.
Nette cijfers trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

koevlaas2 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:34:
[...]

Ik kom bij je type uit op een wandairco...kijk hier eens: http://www.comfortklimaat...asonic%20Aquarea%20NL.pdf

Volgens mij hoef je ook geen ltv radiatoren mits deze een beetje afmeting hebben (op doorwaai enkelglas begroot). Wij hebben deze ook nog boven en dit gaat prima.
Oeps, mijn fout. Een verkeerde copy/paste denk ik. O-)
De Panasonici T-CAP WH-SXC09F3E5 + WH-UX09FE5 is dan het vergelijkbare model met de door mij genoemde LG. De Panasonic is iets stiller en heeft als voordeel dat hij warmer water kan leveren. De panasonic is circa €600,- duurder bij dezelfde leverancier.

[ Voor 6% gewijzigd door Nhz op 08-12-2015 23:00 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
En de gewone, zonder T-cap wat kost die ? Dat model is namelijk goed genoeg.

Comfortklimaat verkoopt de gewone trouwens niet, ben benieuwd naar de reden.

[ Voor 34% gewijzigd door koevlaas2 op 08-12-2015 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:53:
@eric-pvt;
(gaat het zacht uitdrukken)
"praat" er maar punt aan....

Blijf het toch bijzonder vinden waarom je niet gewoon met normale cijfers kunt komen.

Ik wil het graag geloven, maar volgens mij is douchen op de Elga praktisch onmogelijk (lees goed, ik zeg niet dat het echt onmogelijk is).

Maak een simpel siteje met daarop per dag,maand,jaar,overal het verbruik.
U vraagt wij draaien: :P, deze is per maand. Als je dagcijfers wil hebben geen probleem alleen die zijn wat te groot om te posten hier.

http://www.familie-kleinman.nl/energie/elga-verbruik-update/

Staat verbruik per maand van mijn ELGA op.

En 100% douchen lukt mij niet op dit moment. Althans niet zonder aparte zone voor het boilervat. Ik krijg met normaal gebruik mijn boilervat op maximaal 38 tot 39 graden. Maar dat is heel wat meer dan die 22 tot 24 graden die ik normaliter nu zou hebben in mijn boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Mooie cijfers mkleinman. Begrijp ik het nu goed dat je toch ook nog wat gas gebruikt voor ruimteverwarming?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

koevlaas2 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:00:
En de gewone, zonder T-cap wat kost die ? Dat model is namelijk goed genoeg.

Comfortklimaat verkoopt de gewone trouwens niet, ben benieuwd naar de reden.
€4500,- voor de 'gewone' Panasonic, €4200,- voor de LG. Prijzen bij dezelfde leverancier vergeleken, op internet kom ik die LG ook nog wel voor €4100,- tegen.

Echter gaat het mij niet alleen om de euro's. Ik wil best iets meer betalen als dat de installatie ten goede komt. Vandaar dat die t-cap wel weer interessant lijkt.

Verder nog pro's voor de Panasonic vs de LG?

[ Voor 20% gewijzigd door Nhz op 08-12-2015 23:20 ]

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:15:
Mooie cijfers mkleinman. Begrijp ik het nu goed dat je toch ook nog wat gas gebruikt voor ruimteverwarming?
Een heel klein beetje, op jaarbasis schat ik tussen de 25 en 50m3. In januari omdat we het huis echt niet meer warm kregen met de ELGA. En in november omdat een printplaat in de ELGA van het pad af was.

Maar ik durf rustig te zeggen dat de ELGA hier meer dan 95% van de warmtebehoefte voor zijn rekening neemt. En daar ben ik ontzettend blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:20:
[...]

Maar ik durf rustig te zeggen dat de ELGA hier meer dan 95% van de warmtebehoefte voor zijn rekening neemt. En daar ben ik ontzettend blij mee.
Superprestatie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds ik dit topic heb doorgelezen en bij houdt begint het stoken van de ketel erg vervelend aan te voelen :) Hier gaat er dan ook een warmtepomp komen, maar eerst het thermografisch onderzoek afwachten om te kijken hoe erg lek het huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Nhz schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:16:
[...]

€4500,- voor de 'gewone' Panasonic, €4200,- voor de LG. Prijzen bij dezelfde leverancier vergeleken, op internet kom ik die LG ook nog wel voor €4100,- tegen.

Echter gaat het mij niet alleen om de euro's. Ik wil best iets meer betalen als dat de installatie ten goede komt. Vandaar dat die t-cap wel weer interessant lijkt.

Verder nog pro's voor de Panasonic vs de LG?
Ik weet verder niets van de goede werking van beide systemen, maar als ik geen Michl had gehad had ik waarschijnlijk de Panasonic gekocht. En misschien over een paar jaar doe ik dit alsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:11:
[...]

U vraagt wij draaien: :P, deze is per maand. Als je dagcijfers wil hebben geen probleem alleen die zijn wat te groot om te posten hier.

En 100% douchen lukt mij niet op dit moment. Althans niet zonder aparte zone voor het boilervat. Ik krijg met normaal gebruik mijn boilervat op maximaal 38 tot 39 graden. Maar dat is heel wat meer dan die 22 tot 24 graden die ik normaliter nu zou hebben in mijn boilervat.
Grappig, wij gingen met gas al gelijk op, nu met de wp weer. Bij mij ook 60 KWH erin in dezelfde periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2015 @ 06:22:
Sinds ik dit topic heb doorgelezen en bij houdt begint het stoken van de ketel erg vervelend aan te voelen :) Hier gaat er dan ook een warmtepomp komen, maar eerst het thermografisch onderzoek afwachten om te kijken hoe erg lek het huis is.
Hoeveel gas verbruik je per jaar voor verwarming ? Hoe groot is je huis ? xxx m2 en xxx m3, bouwjaar ?
Kan je je huis warm krijgen als je een aantal uren (bijv. 6 uur) met 36c aanvoer 'werkt' ?

Als de laatste vraag met ja beantwoord kan worden dan is het antwoord: WP gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mkleinman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 23:11:
[...]

Ik ken jouw cijfers, die spreken voor zich d:)b

Maar weinig zeggen over plussen/minnen, procentuele vergelijkingen die over niet bekende cijfers gaan zet weinig zoden aan de dijk en laat ook het water niet zakken.

Als mensen willen dat WP's geaccepteerd worden en vaker toegepast worden, dan moet er open en eerlijk over cijfers worden gepraat (ondanks het feit dat dat lastig is). Ik spreek uit ervaring dat dat erg lastig is, want het ene cijfer is het andere niet. Feit is wel dan onze WP qua verbruik en efficiëntie erg tegen valt, maar aan de andere kant is het een apparaat dat ons 100% van het gas haalt.

Politicus kunnen ook een uur lullen zonder 1 minuut wat gezegd te hebben.....

Praatjes vullen weinig gaatje :)

Heb meteen de temperatuur tabel en grafiek weer bijgewerkt t/m 31-11-2015:
Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/12/10-jaar-dag-temp-gemiddelde20151131.png
Afbeeldingslocatie: http://www.frijduurzaam.nl/wp-content/uploads/2015/12/dagenGemXTempWinters20151131.png
Volgens mij mag voor Zuid-holland de conclusie worden getrokken dat de maanden oktober/november niet echt koud zijn geweest(wat ook al in de media was).

Ook gisteravond maar eens een gas vergelijking aan mijn stats pagina toegevoegd.
Tot nu toe heeft de AquaEco2 een equilavent van bijna 241m3 gas aan stroom verstookt.

Vannacht om 02:00 lag de achtertuin temperatuur nog op 9.5 en nu is het 6.3°c met als gevolg dat de eerste defrost van de afgelopen 2 weken een feit is.

Pagina: 1 ... 84 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.