Euh dat lijkt mij sterk, eric heeft nog steeds volwaardige zon ondersteuning, een WP en zonnecollectoren over 1 spiraal gaat niet werken.Jack schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:42:
[...]
Volgens mij hebben Eric en Martin een zonneboiler spiraal aangesloten als radiator.
Je kan inderdaad voor een 3-weg klep gaan of voor 2 zone-kleppen zodat je òf CV òf SWW hebt, of beiden open zetten waardoor je Eric en Martin's situatie krijgt.
Met een thermostaat stuur je dan zowel de zone klep als de WP aan.
[...]
De ELGA gaat maar tot 42* C voor zover ik weet. SWW voorverwarmen is dus geen probleem, maar wil je echt tot 60* C verwarmen dan zul je op zoeken moeten gaat naar een andere WP.
Wanneer je met 3-4 personen achter elkaar wilt douchen, ga je eerder richting een doorstroomverwarmer ipv een boiler/WP. Om 40 graden water naar 60 graden te verwarmen heb je circa 7kW nodig (en zodra de hottop kouder wordt nog meer vermogen natuurlijk (30 -> 60=10,5kW)).
[...]
Je moet het oppervlakte weten, dan kan je het vermogen berekenen.
Warmteoverdrachtscoefficient water-water α: circa 400W/m2K, zie mijn voorbeeld berekening hier
De Elga lijkt mij niet de juiste keuze omdat ik iets meer ruimte wil hebben bij lagere buitentemperaturen en ik niet enorm veel kWh'tjes hoeft af te fakkelen.(lees een ELGA die dag/nacht standje snijbrander bijstaat) Een WP met een iets hogere COP bij 40gr aanvoer zou mooi zijn.
Moeilijk moeilijk, doorstroomverwarmer is COP=1 maar verbruikt alleen on-demand. Met de WP heb je weer ook relatief lage COP als je 2/3 deel van je boiler op 50-55gr moet brengen. Ga je voor 1/3 deel(alleen de hottop) dan loop je weer tegen tekort aan vermogen/voorraad aan voor piekverbruik SWW.
Ik zal Atag eens mailen mbt oppervlakte warmtewisselaars.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L