Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 88 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.774 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:36
Jack schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:42:
[...]

Volgens mij hebben Eric en Martin een zonneboiler spiraal aangesloten als radiator.
Je kan inderdaad voor een 3-weg klep gaan of voor 2 zone-kleppen zodat je òf CV òf SWW hebt, of beiden open zetten waardoor je Eric en Martin's situatie krijgt.
Met een thermostaat stuur je dan zowel de zone klep als de WP aan.

[...]

De ELGA gaat maar tot 42* C voor zover ik weet. SWW voorverwarmen is dus geen probleem, maar wil je echt tot 60* C verwarmen dan zul je op zoeken moeten gaat naar een andere WP.

Wanneer je met 3-4 personen achter elkaar wilt douchen, ga je eerder richting een doorstroomverwarmer ipv een boiler/WP. Om 40 graden water naar 60 graden te verwarmen heb je circa 7kW nodig (en zodra de hottop kouder wordt nog meer vermogen natuurlijk (30 -> 60=10,5kW)).

[...]

Je moet het oppervlakte weten, dan kan je het vermogen berekenen.
Warmteoverdrachtscoefficient water-water α: circa 400W/m2K, zie mijn voorbeeld berekening hier
Euh dat lijkt mij sterk, eric heeft nog steeds volwaardige zon ondersteuning, een WP en zonnecollectoren over 1 spiraal gaat niet werken.

De Elga lijkt mij niet de juiste keuze omdat ik iets meer ruimte wil hebben bij lagere buitentemperaturen en ik niet enorm veel kWh'tjes hoeft af te fakkelen.(lees een ELGA die dag/nacht standje snijbrander bijstaat) Een WP met een iets hogere COP bij 40gr aanvoer zou mooi zijn.

Moeilijk moeilijk, doorstroomverwarmer is COP=1 maar verbruikt alleen on-demand. Met de WP heb je weer ook relatief lage COP als je 2/3 deel van je boiler op 50-55gr moet brengen. Ga je voor 1/3 deel(alleen de hottop) dan loop je weer tegen tekort aan vermogen/voorraad aan voor piekverbruik SWW.

Ik zal Atag eens mailen mbt oppervlakte warmtewisselaars.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:22
Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:02:
[...]

Euh dat lijkt mij sterk, eric heeft nog steeds volwaardige zon ondersteuning, een WP en zonnecollectoren over 1 spiraal gaat niet werken.

De Elga lijkt mij niet de juiste keuze omdat ik iets meer ruimte wil hebben bij lagere buitentemperaturen en ik niet enorm veel kWh'tjes hoeft af te fakkelen.(lees een ELGA die dag/nacht standje snijbrander bijstaat) Een WP met een iets hogere COP bij 40gr aanvoer zou mooi zijn.

Moeilijk moeilijk, doorstroomverwarmer is COP=1 maar verbruikt alleen on-demand. Met de WP heb je weer ook relatief lage COP als je 2/3 deel van je boiler op 50-55gr moet brengen. Ga je voor 1/3 deel(alleen de hottop) dan loop je weer tegen tekort aan vermogen/voorraad aan voor piekverbruik SWW.

Ik denk dat Eric-pvt alle antwoorden op je q-solar vragen wel weet. Even afwachten tot hij erin komt.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 20:36

Jack

MHz Matters

Eric heeft de zonnecollector op de onderste spiraal en de CV/WP op de middelste en bovenste spiraal :)

Alternatief is een 300L boiler voor alleen SWW constant op 50* C houden. Daarmee kan je wel ongeveer een uur douchen. Dat is wat de Waterstage of Ecodan doet.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Idd, op bovenste spiraal wist ik niet, ik dacht dat hij daar de ketel nog aan had hangen, het is een indirect verwarmde hottop namelijk.

Op zich vindt ik een 150L op 50gr voldoende, dan zou je 30 minuten kunnen douchen wat ruim voldoende is. Vrouwlief doet dat enkel af en toe solo :D maar normaal gesproken douchen we in 30 minuten met ons 3'en.

Ik zal nog even verder brainstormen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieter87
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 23:02
Het is bekend wat de subsidies voor energiebesparende middelen zijn voor 2016. Oa subsidie op warmtepompen!

Voorwaarden subsidie voor opwekken duurzame energie bekend http://nu.nl/geldzaken/41...rzame-energie-bekend.html (via @NUnl)

PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:01

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Maar niet hoe de subsidie berekend word. Dat is jammer, weet ik nog niet wat ik eventueel terug krijg bij een investering van zeg 4000,-

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 00:38
mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:59:
[...]

Mijn temperatuurgrafiek van vandaag:

[afbeelding]
mkleinman: zie ik het nu goed dat je vv-retour hoger is dan je Elga-retour?
En is 'aan de bak - rust' bewuste strategie of de uitkomst van hoe de elga het bij jou nu eenmaal doet?

Hieronder ook mijn grafiek van de dag;Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/20151215-Elga-Polderhuis.png

Zo te zien lopen we kwa aanvoertemperatuur niet zo heel ver uit elkaar: bij jou piekt hij naar 30, bij mij 24-25˚C. Bij mij echter geen 'aan de bak/rust', maar continu aan een (veel kleiner) bakkie.

Wat ik verder leer uit mijn eigen daggrafiek: de stops worden eerder verklaard door een te klein verschil (< zo'n 3˚C) tussen aanvoer en retour, dan fluctuaties in de ruimtetemperatuur.

Zou ik dat nog kunnen voorkomen? Pompsnelheid bv? Staat nu op max, statisch...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Bram-Bos schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:42:
[...]

mkleinman: zie ik het nu goed dat je vv-retour hoger is dan je Elga-retour?
En is 'aan de bak - rust' bewuste strategie of de uitkomst van hoe de elga het bij jou nu eenmaal doet?
Andersom, de VV retour is een fractie lager. Gemiddeld VV retour, 25 graden, retourtemperatuur bij de ELGA 27.5 graden. Aanvoertemperatuur 30 graden.

Dit is hoe mijn ELGA zijn werk doet.

Hoe staan jouw DIP switches trouwens?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
mkleinman schreef op woensdag 16 december 2015 @ 19:49:
[...]

Andersom, de VV retour is een fractie lager. Gemiddeld VV retour, 25 graden, retourtemperatuur bij de ELGA 27.5 graden. Aanvoertemperatuur 30 graden.

Dit is hoe mijn ELGA zijn werk doet.

Hoe staan jouw DIP switches trouwens?
Dat bedoelde ik idd maar schreef het verkeerd op. Ik zou denken dat van je VV --> Elga de temperatuur omlaag zou gaan?

Dip switches hier: zie http://www.polderhuis.org/elga.html#karakter

Afbeeldingslocatie: http://www.polderhuis.org/images/20151216-dipswitches.png

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:02:
[...]

Ik warm mijn 300ltr boiler binnen 20 minuten op van 40 naar 52 graden na 3 douchebeurten, en hij is dan nog lang niet leeg. ( met 800Watt verbruikt ). heeft een spiraal van 3,2m2 overdracht opp.
Dus dat tekort aan watervoorraad is relatief.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-10 22:48
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 14:43:
[...]

Heb jij alleen maar radiatoren ? Waarschijnlijk ondergedimensioneerd als ik het zo lees. 52c aanvoer is erg veel. Zelf houden wij ons 1980 doorwaaihok met 35c met gemak op temperatuur bij 4c buiten. Met 38c aanvoer gaat het verhogen van de huiskamer temp. wat sneller.
nee, we hebben vloerverwarming - volgens mij 10 cm hoh (tegelvloer met daarop dunne ondervloer en laminaat) én kickspace in de keuken, én 2 grote paneelradiatoren van +/- 240 cm * 50 cm. 2 van die wanden, hoe heet dat type, geen idee hoeveel watt.

huis 1978, kruipruimte isolatie, pui op het zuiden, HR+ glas.

lager dan 50 graden heb ik nooit geprobeerd omdat vorig stookseizoen ik in 1 dag in de koude winter de kamer niet op temperatuur kreeg met 50 graden. nu dus hele stookseizoen proberen 52 graden, tot nu toe lukt goed.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
fabstar81 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:05:
[...]

nee, we hebben vloerverwarming - volgens mij 10 cm hoh (tegelvloer met daarop dunne ondervloer en laminaat) én kickspace in de keuken, én 2 grote paneelradiatoren van +/- 240 cm * 50 cm. 2 van die wanden, hoe heet dat type, geen idee hoeveel watt.

huis 1978, kruipruimte isolatie, pui op het zuiden, HR+ glas.

lager dan 50 graden heb ik nooit geprobeerd omdat vorig stookseizoen ik in 1 dag in de koude winter de kamer niet op temperatuur kreeg met 50 graden. nu dus hele stookseizoen proberen 52 graden, tot nu toe lukt goed.
Is dit gewoon laminaat wat je hebt liggen ?
Wij hebben pvc laminaat, speciaal om de vloerverwarming niet te belemmeren. Dit ligt zo op het de zandcement vloer zonder iets ertussen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ja, het is gewoon gamma laminaat, nooit gelet op speciaal geschikt voor vloerverwarming of niet.

enig pluspuntje, de vrouw vindt na 5 jaar de vloer al lelijk, dus daar komt mettertijd een nieuwe voor. hout, of pvc. en dan inderdaad de keuze dat het geschikt moet zijn voor vv.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb ook zo'n gamma laminaatje gehad, was wel het meest krasvaste wat we hier ooit gehad hebben.
Ik vermoed dat je laminaat redelijk isoleert en je daarom zo'n hoge temp moet aanvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
fabstar81 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:14:
ja, het is gewoon gamma laminaat, nooit gelet op speciaal geschikt voor vloerverwarming of niet.

enig pluspuntje, de vrouw vindt na 5 jaar de vloer al lelijk, dus daar komt mettertijd een nieuwe voor. hout, of pvc. en dan inderdaad de keuze dat het geschikt moet zijn voor vv.
Zo even uit mijn hoofd; de correctiefactor voor afgifte van vloerverwarming met laminaat als vloerbedekking is 0.87.

Best veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@fabstar81;
heb je de temperatuur van de vloer al eens gemeten met een simpel IR-pistol?
Hoe warm is de vloer, wat is dan de bijhorende aanvoer en retour temp van de vloer?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:21:
Ik heb ook zo'n gamma laminaatje gehad, was wel het meest krasvaste wat we hier ooit gehad hebben.
Ik vermoed dat je laminaat redelijk isoleert en je daarom zo'n hoge temp moet aanvoeren.
zeker krasvast! blijft mooi, dat wel. hoewel het na een paar keer glasgooien toch deuken toelaat :z
Rhaelak schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:37:
[...]

Zo even uit mijn hoofd; de correctiefactor voor afgifte van vloerverwarming met laminaat als vloerbedekking is 0.87.

Best veel.
de oude bewoners zeiden dat ze met die tegelvloer van hun (wie neemt er dan ook zalmroze tegels |:( ) nooit de paneelradiatoren aan deden.

altijd alleen maar vv gestookt dus. hun aanvoertemperaturen enzo, gasverbruik per jaar, geen idee.
Freemann schreef op woensdag 16 december 2015 @ 21:39:
@fabstar81;
heb je de temperatuur van de vloer al eens gemeten met een simpel IR-pistol?
Hoe warm is de vloer, wat is dan de bijhorende aanvoer en retour temp van de vloer?
goeie tip. waarom heb ik anders zo een ding? haha, nooit op gekomen. thermostaat heeft hier de hele dag op 21 graden gestaan, ZB heeft klein beetje meegeholpen. kachel staat nu al anderhalf uur uit en nog steeds 21 graden in huis.

vloerverwarming aanvoer komt nooit hoger dan 26-27 graden. ging vroeger 40 graden doorheen, maar heb dat nooit meer voor elkaar gekregen na het plaatsen van de kickspace en een kleine enkele radiator op de gang. en dat allemaal op een stukje van 30 centimeter pijp. op de vv heb ik een delta T van ongeveer 1 a 2 graden.

de vloer is op meeste punten gelijkmatig tussen de 20 en 21 graden. ter referentie heb ik ook gemeten onder de schuifpui, daar is het nu ongeveer 17-18 graden. in de gang, einde van de lussen, ook iets van 18-19 graden.

vandaag 3,6 m3 doorheen gejaagd met 3 keer douchen. normaal stoken we de hele dag op 19,5 graden en dan zitten we op ongeveer 2, 2-5 m3 met 2 keer douchen.

genoeg informatie? of kan ik nog meer meetgegevens aanleveren?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@crazyharrie
Welke type boiler gebruik jij en waar heb je deze aangeschaft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:25:
@crazyharrie
Welke type boiler gebruik jij en waar heb je deze aangeschaft?
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3979.html?l=en

En daar ook gekocht, levertijd 3 weken.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Thanks, met 1200 toch best veel geld. Zijn beide warmtewisselaars 3,2m2? Of is dat totaal?
Bij Panasonic kun je ook een all in one WP kopen met een boilervat erbij in. 185+80L=265L
In de 185L zit een wisselaar van 2,3m2

Niet dat ik wat aan de Panasonic boiler heb hoor(ivm solar) maar puur ter vergelijking.

Hopelijk ontwaakt @eric-pvt uit z'n winterslaap ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Appie Heijn op 16-12-2015 23:51 ]

• crazyharrie

crazyharrie

Appie Heijn schreef op woensdag 16 december 2015 @ 23:50:
Thanks, met 1200 toch best veel geld. Zijn beide warmtewisselaars 3,2m2? Of is dat totaal?
Bij Panasonic kun je ook een all in one WP kopen met een boilervat erbij in. 185+80L=265L
In de 185L zit een wisselaar van 2,3m2

Niet dat ik wat aan de Panasonic boiler heb hoor(ivm solar) maar puur ter vergelijking.

Hopelijk ontwaakt @eric-pvt uit z'n winterslaap ;)
Het blijft idd veel geld, maar een rvs boiler die 15 jaar meegaat afschrijven valt wel mee.
Daarbij wil ik wel goede kwaliteit aangezien ik straks geen alternatieven voor handen heb.

De pompspiraal is 3,2 m2 de solarspiraal 1,2 m2.
Ik wil de beide spiralen ook nog koppelen over een tijdje om te vergelijken.

En ik red het niet met minder dan 300 liter in het huidige gezin.

[ Voor 3% gewijzigd door crazyharrie op 17-12-2015 00:06 ]

• Appie Heijn
Je hebt nu de WP op de onderste(=grootste)?
In mijn geval zou ik onderin de solar spiraal moeten hebben.

Heb je ook naar een hygiene boiler gekeken? Ik kom ze zowieso niet vaak tegen, is dat met een reden? http://www.econo.nl/hygin...ler-met-1-warmtewisselaar
WP op de 300L, dit is dan ook CV water, kan dit cq is dit wenselijk?
Solar op de warmtewisselaar onderin (verwarmt dus 300L CV water)
SWW komt uit(lees-->loopt door) de boiler door de spiraal in het midden van onder naar boven en wordt omringt door de 300L water wat door de WP of door de zon is verwarmt.

[ Voor 79% gewijzigd door Appie Heijn op 17-12-2015 00:55 ]

• Sibelius4
  • Laatst online: 03-10-2023
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 12:00:
[...]

Monoblock presteert slechter door zijn opzet, de compactheid is daar het sterke punt.
Nee ik denk niet dat dat klopt. Kijk de cijfers maar eens na. De 5KW monoblok versie van Panasonic Aquarea heeft de hoogste COP van allemaal: 5.08 bij 7° C Tb en Aanvoer 35°C tenminste op papier.

• Appie Heijn
Die COP van 5,52 van het 9kW monoblock is een fout, kijk maar naar het 7kW model met 2,68 en de 12kW model met 2,73. Het 9kW model zal daar ergens tussenin moeten zitten.

Monoblock 5kW doet COP 5,08 bij +7 ºC met aanvoer temperatuur van 35 ºC
Split 5kW doet COP 4,63 bij +7 ºC met aanvoer temperatuur van 35 ºC

Kijk je naar 9kW
Mono 4,74
Split 4,84

• crazyharrie

crazyharrie

Mijn wp verwarmd de bovenste spiraal, die is 3.2 m2. De onderste is voor solar. Of voor je cv retour wat ook wel wordt gedaan.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 16:06:
[...]

Ik denk dat Eric-pvt alle antwoorden op je q-solar vragen wel weet. Even afwachten tot hij erin komt.
Pak je scheerapparaat maar, dat kan wel even duren.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
koevlaas2 schreef op woensdag 16 december 2015 @ 15:37:
[...]
.......
Ik zit nog te hopen dat iemand een keer 2 elga's parallel gaat schakelen.
ik weet dat bij ons hier in het zuiden iemand dit heeft gedaan (zelf niet gezien). Toen ik vorig jaar offertes was aan het opvragen voor WP bij lokale bedrijven wist 1 bedrijf mij te vertellen dat hun directeur 2 Elga's parallel had gekoppeld. Dit was niet heel erg makkelijk i.v.m. de regelingen e.d. maar het was wel gelukt volgens alles. Als je wil kan ik je de naam van het bedrijf geven om eens te infomeren.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• koevlaas2
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 07:59:
[...]

Pak je scheerapparaat maar, dat kan wel even duren.
Ziek of op vakantie ?

• hansdegit
Ik voel me niet volledig vrij om hier dieper op in te gaan, maar eric-pvt has left the building.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Geen van beide, maar op "een" manier is hij er wel "doodziek" van.

verder :X

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• koevlaas2
Freemann schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:25:
[...]

Ik ga niet gissen maar speel de vermoorde onschuld...

• koevlaas2
peauke schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:18:
[...]

ik weet dat bij ons hier in het zuiden iemand dit heeft gedaan (zelf niet gezien). Toen ik vorig jaar offertes was aan het opvragen voor WP bij lokale bedrijven wist 1 bedrijf mij te vertellen dat hun directeur 2 Elga's parallel had gekoppeld. Dit was niet heel erg makkelijk i.v.m. de regelingen e.d. maar het was wel gelukt volgens alles. Als je wil kan ik je de naam van het bedrijf geven om eens te infomeren.
Ik heb het persoonlijk niet nodig, maar vind het interessant omdat ik weet dat het moet kunnen.
Bedankt voor de moeite.

• koevlaas2
Sibelius4 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:56:
[...]

Nee ik denk niet dat dat klopt. Kijk de cijfers maar eens na. De 5KW monoblok versie van Panasonic Aquarea heeft de hoogste COP van allemaal: 5.08 bij 7° C Tb en Aanvoer 35°C tenminste op papier.
Mooie folder, staat er inderdaad in.
Maar of het klopt ? Dat verslaat deze namelijk heel veel andere WP's.

• hansdegit
koevlaas2 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:58:
[...]

Ik heb het persoonlijk niet nodig, maar vind het interessant omdat ik weet dat het moet kunnen.
Bedankt voor de moeite.
2 Elga's parallel lijkt me super. Ik zou ze alleen wél op maximale afstand van elkaar zetten. Interessant!

• koevlaas2
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:30:
[...]

2 Elga's parallel lijkt me super. Ik zou ze alleen wél op maximale afstand van elkaar zetten. Interessant!
Lijkt mij ook, m.i. kunnen ze wel naast elkaar. Word ook met cv ketels gedaan.

• hansdegit
Waarom ook niet. Als de pompen precies hetzelfde zijn afgesteld, verwacht ik geen problemen met de flow.

• koevlaas2
Freemann schreef op donderdag 17 december 2015 @ 09:25:
[...]

Hij heeft zichzelf gerenamed naar: 238103

[Verwijderde gebruiker]

Ik kan zo 123 niet vinden op welke manier hij 'beledigd' geraakt is.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

koevlaas2 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:36:
[...]

Hij heeft zichzelf gerenamed naar: 238103

[Verwijderde gebruiker]
Volgens mij kun je alleen op "verzoek" een nieuwe username krijgen.

Maar we gaan offtopic.... :X

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 17-12-2015 10:46 ]

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:03
koevlaas2 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 10:32:
[...]

Lijkt mij ook, m.i. kunnen ze wel naast elkaar. Word ook met cv ketels gedaan.
Ja idd, maar om het beste uit zo'n cascaderegeling te halen vraagt nog wel wat. Ligt het voor de elga wel zo voor de hand om voor een dergelijk opstelling te kiezen? Alleen al het idee van twee buitenunits die naast elkaar staan te emmeren, waar datzelfde werk net zo goed door één wat grotere gedaan zou kunnen worden (met minder leidingverlies etc) 8)7 . Dan zou ik bij meer warmtevraag toch voor bijvoorbeeld die Panasonic die hier net voorbij kwam kiezen. En voor Techneco zou het niet zo heel moeilijk moeten zijn om wat versies met meer vermogen aan het gamma toe te voegen, dus wie weet in de toekomst...

• hansdegit
Ho ho, we hadden het hier over een parallelle opstelling. Da's niet hetzelfde als cascade, IIRC.

• marcel3
Oh OK :X , maar wat is dan het verschil?

• hansdegit
Cascade is dat je twee verwarmingstoestellen in serie plaatst. De retour van toestel2 is de aanvoer van toestel1.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

euh cascade is een parallel opstelling.

2 verwarmingstoestellen in serie is gewoon een serie opstelling.

https://www.gebruikershan...60868.html?page=0033#af33

[ Voor 24% gewijzigd door Freemann op 17-12-2015 11:04 ]

• marcel3
Is dat ook weer opgehelderd ;)
Maar ongeacht hoe je ze aan elkaar knoopt. Meerdere elga's in 1 huis blijft voor mij klinken alsof je twee tafelmodel koelkastjes en een vriezertje koopt voor je keuken terwijl er genoeg grotere modellen verkrijgbaar zijn waar je al je levensmiddelen in 1 keer in kwijt zou kunnen.
Aan de andere kant: ik kan me er nog wel iets bij voorstellen wanneer je ze echt voor gescheiden doeleinden in een wat groter huis zou gebruiken. Bijvoorbeeld 1 voor vv benedenverdieping en 1 voor verwarming boven en ww.

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
En wellicht uit energetische overwegingen. 1 grote kan minder terug moduleren dan 2 kleine. met het weer van vandaag heb je wellicht aan 1 Elga voldoende in een ruime vrijstaande woning en als het kouder wordt schakelt de 2de bij. Daarnaast als er 2 stuk gaat dan heb je altijd nog wat verwarming (dus meer bedrijfszekerheid).

Dit is een van de redenen waarom voor cascade opstellingen wordt gekozen bij bedrijven/scholen.

Investerings technisch is het wel meestal duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door peauke op 17-12-2015 11:34 ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Maar wel mooi dat hij voor hem zelf de lucht zo zuiver houd met zo'n nickname.
http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=638349
https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/gira-238103.html

Klasse gekozen nickname!

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• koevlaas2
ollie1965 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 12:58:
[...]

Maar wel mooi dat hij voor hem zelf de lucht zo zuiver houd met zo'n nickname.
http://katalog.gira.de/nl_NL/datenblatt.html?id=638349
https://www.goedkopermetschakelmateriaal.nl/gira-238103.html

Klasse gekozen nickname!
Ik vind het heel jammer dat hij weg is, vond zijn soms radicale geluid geweldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
Die nick heeft -ie niet zelf bedacht; da's vast de primary-key oid in de GoT user database.
Jammer voor de rest van GoT, er is een heleboel kennis weggelopen. Blij dat ik zijn telefoonnummer heb!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:59

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

koevlaas2 schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:08:

Ik vind het heel jammer dat hij weg is, vond zijn soms radicale geluid geweldig.
Laten we zeggen dat zijn geluid soms disruptive is en niet evolutionair, en niet iedereen kan daar even goed mee overweg zowel zender als ontvanger (zender > ontvanger/zender > ontvanger, X > Y/Y > X).
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:13:
Ik hoop ook dat je dit nog leest voordat voordat het verdwenen is. o<:)
Was dit de voorbode?
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 13:18:
Die nick heeft -ie niet zelf bedacht; da's vast de primary-key oid in de GoT user database.
Jammer voor de rest van GoT, er is een heleboel kennis weggelopen. Blij dat ik zijn telefoonnummer heb!
Ik weet het, zo heb ik iets van 99... maar de nick en het product en dan kiezen voor zo'n nick.
Ho, wacht even.......... assumption is the mother of all f..........

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 13:37
Ik zal vandaag een klein bedankje schrijven in het 'productietopic'. Mijn, mede door input van eric-pvt tot stand gekomen, PV-systeem ligt er na vandaag een jaar op en het resultaat is ver boven verwachting. Misschien leest hij nog mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Joris 407 op 17-12-2015 13:34 ]

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Een van meerdere denk ik.
Freemann had een paar keer kritiek op zijn toon en daar kan Eric niet tegen :P
Dan werd het topic iets te grondig opgeruimd (zonder feedback) en dat was blijkbaar te veel van het goede ...
Ga ik iets missen?
Veel van hetzelfde was het dus eigenlijk niet enorm en alles kan je nog opzoeken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dat is mijn indruk iig :>
Hij stopte al eens eerder om dit soort redenen, maar niet zo rigoureus als nu :/

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• koevlaas2
Misschien moeten we met z'n allen voor zijn deur gaan betogen.
#Stille tocht Eric.

[ Voor 14% gewijzigd door koevlaas2 op 17-12-2015 15:27 . Reden: Geen grap, ik meld me als eerste aan. ]

• Appie Heijn
Iemand bekend met de samsung Wp?
http://www.pmcoppack.com/.../09/EHS-Catalog100202.pdf
Combi van LW en LL

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hij wisselt tussen L/W en L/L, beide tegelijk kan blijkbaar niet ivm de capaciteit.
Daarbij zie ik flink zware spiralen in de boiler, maar er kunnen wel panelen op het dak bij.
Als je alle leidingen goed kan wegwerken is het misschien een oplossing, liever heb ik een Japans merk.

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik heb over paar weken een afspraak om de 4 graden beperking van mijn eigen Elga af te halen, ik kan nog wel wat stroom kwijt.

Dit jaar tot nu toe een stuk of 15 Elga's geinstalleerd, we doen het er tenslotte bij (hoofdmoot is PV). Ben benieuwd wat het nieuwe jaar ons gaat brengen, gezien de subsidie.

Komende tijd oriënteren op alle mogelijkheden qua merken / setups..

[ Voor 8% gewijzigd door SunshineCompany op 17-12-2015 17:48 ]

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:53
Rol-Co schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:51:
Maar niet hoe de subsidie berekend word. Dat is jammer, weet ik nog niet wat ik eventueel terug krijg bij een investering van zeg 4000,-
Hoe het berekend wordt kun je uit deze officiële publicatie halen.

Een particulier (natuurlijk persoon) heeft geen zekerheid en loopt een risico omdat deze pas na investering en oplevering (realisatie) een aanvraag in kan dienen in tegenstelling tot een zakelijke aanvrager die dit al op basis van een plan kan doen en toegewezen beschikking 12 maanden de tijd heeft overwegen tot aankoop en realisatie

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:06:
[...]

Hoe het berekend wordt kun je uit deze officiële publicatie halen.

Een particulier (natuurlijk persoon) heeft geen zekerheid en loopt een risico omdat deze pas na investering en oplevering (realisatie) een aanvraag in kan dienen in tegenstelling tot een zakelijke aanvrager die dit al op basis van een plan kan doen en toegewezen beschikking 12 maanden de tijd heeft overwegen tot aankoop en realisatie
2000,- voor een lucht water tot 10kW , dus een elga word 2000,- goedkoper? Nou dan zijn ze misschien niet meer aan te slepen.
:)

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Ik ben benieuwd of dit storm gaat lopen.. die elga kost dan netto nog 2000 euro ofzo??

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Domba
mightym schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:31:
Ik ben benieuwd of dit storm gaat lopen.. die elga kost dan netto nog 2000 euro ofzo??
Wat dacht je een WP uit Duitslands zoals MIchl, Meeting etc Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CWRCDM4XAAAUUYA.jpg

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:51
Domba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:35:
[...]

Wat dacht je een WP uit Duitslands zoals MIchl, Meeting etc [afbeelding]
Haha, die Meeting heb ik al staan :)
Ik zit net naar zo'n Zubadan te kijken.. 4000 euro is een stuk prettiger dan 6000 euro :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

• Bram-Bos
Rol-Co schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:14:
[...]

2000,- voor een lucht water tot 10kW , dus een elga word 2000,- goedkoper? Nou dan zijn ze misschien niet meer aan te slepen.
:)
Elga is een hybride warmtepomp, dus bij 5,1 kW: € 1010.
Artikel 4.5.8 Hoogte en berekening subsidiebedrag verwarmingstoestel met warmtepomp
3. De subsidie voor een verwarmingstoestel als bedoeld in artikel 4.5.4 met een hybride warmtepomp bedraagt bij een thermisch vermogen:
  1. tot en met 5 kW: € 1.000, en
  2. van meer dan 5 kW: € 1.000 vermeerderd met € 100 voor elke kW thermisch vermogen hoger dan 5 kW, tot een bedrag van € 1.500.
Nog flink! Leuk voor de TVT-adepten :)

• Domba
mightym schreef op donderdag 17 december 2015 @ 18:42:
[...]

Haha, die Meeting heb ik al staan :)
Ik zit net naar zo'n Zubadan te kijken.. 4000 euro is een stuk prettiger dan 6000 euro :)
Wel zelf goed uitzoeken/navragen, maar als ik goed lees hebt je 2 kansen.
Is de regeling al overtekend bij de eerste aanvraag heb je nog lid 3 zolang RVO inlog niet oververhit raakt zoals in juli 2012
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/CWclmYvUwAEUrr9.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Domba op 17-12-2015 19:19 . Reden: Edit juiste screen art 4.5.12 ]

• Hinotori
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-08 14:36
Dat is weer mooi en echt Hollands: Als je een nieuw huis laat bouwen heb je geld zat en mag je de volle mep neertellen. En zelfs meer dan dat want een subsidieregeling zorgt voor weinig neerwaartse prijsdruk. :(

In engineering there is too much stick and not enough carrot.

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:31
Ik mis m als kiespijn. Was al aan het zoeken hoe ik posts van 1 persoon automatisch kon verbergen.

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
wiljums schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:05:
Ik mis m als kiespijn. Was al aan het zoeken hoe ik posts van 1 persoon automatisch kon verbergen.
[...]
Tja, ik denk daar weer anders over. Ik zal hem zeker gaan missen op dit forum. Hij had inzichten waar ik zelf niet op had kunnen komen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:48

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
+1 voor Drielp

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22

aip

drielp schreef op donderdag 17 december 2015 @ 20:31:
[...]

Tja, ik denk daar weer anders over. Ik zal hem zeker gaan missen op dit forum. Hij had inzichten waar ik zelf niet op had kunnen komen.
Ik snap beide standpunten. Eric had (heeft) een nogal duidelijke manier van zijn mening uiten (:sic), maar weet wel waar hij het over heeft. Ik schreef al eens eerder: je kúnt het ook negeren als iemand iets schrijft dat je niet zint/ irritant vind, etc.

Maar ja, in onze tijd moet iedereen altijd maar een mening hebben, en van ieders mening wat vinden.....

Ik zal m wel missen - hoewel ik hem verder niet ken. Maar hij had wel een mening. En dat waardeer ik altijd.

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 19:16:
[...]

Wel zelf goed uitzoeken/navragen, maar als ik goed lees hebt je 2 kansen.
Is de regeling al overtekend bij de eerste aanvraag heb je nog lid 3 zolang RVO inlog niet oververhit raakt zoals in juli 2012
[afbeelding]
Lees ik nu met punt 4 dat we met bestaande huizen gewoon geen recht hebben op de subsidie die voor anderen wel geldt ?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2015 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik vind Eric zijn ervaring en inzicht geweldig leerzaam, ik neem aan dat hij zich ook gewoon weer meld op dit forum.
Al is het alleen maar om de wereld te overtuigen dat het anders kan, en hij zeker zijn steentje daaraan kan bijdragen. Dus Eric, blijf je ervaringen en inzichten delen,ik geloof niet dat je de persoon bent die zich ergens bij neerlegt.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Mijn installateur had vorig jaar zijn hoop gevestigd op deze subsidie, nu gaat deze WP het helemaal afleggen tegen andere WP's.

Een Elga gaat dan van €4000 > €3000
Onze WP gaat dan van €10.000 > €8000
Een Ecodan gaat van €6000 > €4000

Ecodan is, afgezien van het koudemiddel, gelijk of misschien zelfs beter dan onze WP.
Volgens mij is er voor deze warmtepomp (nog) geen certificaat (van een geaccrediteerd bureau).

Keuze lijkt mij qua aanschafprijs vrij makkelijk....
crazyharrie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:07:
Ik vind Eric zijn ervaring en inzicht geweldig leerzaam, ik neem aan dat hij zich ook gewoon weer meld op dit forum.
Al is het alleen maar om de wereld te overtuigen dat het anders kan, en hij zeker zijn steentje daaraan kan bijdragen. Dus Eric, blijf je ervaringen en inzichten delen,ik geloof niet dat je de persoon bent die zich ergens bij neerlegt.
Eric is weg, account is geanonimiseerd en denk gewoon definitief einde oefening.

[ Voor 36% gewijzigd door Freemann op 17-12-2015 21:09 ]

• crazyharrie

crazyharrie

Freemann, of hij gelijk of beter is hoop ik achter te komen en te kunnen delen.
Voor nu ben ik heel tevreden, eerst even -15 afwachten...

Ik wil een Multical 602, meten = weten.

• crazyharrie

crazyharrie

[...]

Eric is weg, account is geanonimiseerd en denk gewoon definitief einde oefening.
[/quote]

;w

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@crazyharrie;
Jouw Ecodan kan bij -10 nog 60% meer vermogen inboeten dan onze WP.....

Bij deze temperaturen is efficiëntie ongeschikt aan vermogen cq huiswarm houden.

Denk dat de Ecodan hier qua prijs en vermogen een goede voorsprong heeft.

• hansdegit
Zo, net Eric even aan de lijn gehad. Hoewel, even? Dat gaat bij hem nooit korter dan drie kwartier.

Tsja, hoe zal ik het brengen? Eric kreeg onverwacht en onuitgenodigd bezoek. Terwijl hij zelf niet thuis was en van mensen die hij niet irl kent. Of ze even zijn setup konden komen bekijken.
Eric kennende mag dat, maar wel even bellen graag. En niet alleen maar aanbellen.

Hij kiest nu verder voor de anonimiteit; terugkeren op tweakers gaat niet gebeuren.

• crazyharrie

crazyharrie

Hmmm, begrijp dat je daar ook niet vrolijk van wordt. Privacy is een groot goed.
Wens hem veel succes met pionieren.

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zie het verband niet hans? Kan hij dat niet beter uitleggen in een post, zoals jij nu doet?
Wat hij nu doet lost het niet op.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:18:
Ik zie het verband niet hans? Kan hij dat niet beter uitleggen in een post, zoals jij nu doet?
Wat hij nu doet lost het niet op.
With all(!) do respect for all party's; Wat moet er opgelost worden?

Eric heeft een keuze gemaakt, hij is weg, het is dat er messengers zijn anders was het helemaal stil.

nogmaals;
With all(!) do respect for all party's!

• Domba
Verwijderd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:06:
[...]

Lees ik nu met punt 4 dat we met bestaande huizen gewoon geen recht hebben op de subsidie die voor anderen wel geldt ?
Punt 4 is een verwijzing naar Kaderbesluit nationale EZ-subsidies dat gewoonlijk geen subsidiabele activiteiten mag gestart worden voor aanvraag.
Omdat ,voor deze regeling door een particulier pas een aanvraag mag indienen na realisatie.

[ Voor 2% gewijzigd door Domba op 17-12-2015 21:31 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
hansdegit schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:14:
[...]
Hij kiest nu verder voor de anonimiteit; terugkeren op tweakers gaat niet gebeuren.
Modbreak:En daarmee afsluitend is er nu genoeg over gezegd en kunnen we weer ontopic

• Rol-Co

Rol-Co

Freemann schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:20:
[...]

With all(!) do respect for all party's; Wat moet er opgelost worden?

Eric heeft een keuze gemaakt, hij is weg, het is dat er messengers zijn anders was het helemaal stil.

nogmaals;
With all(!) do respect for all party's!
Opgelost dat er mensen "zomaar" bij hem aankloppen. Ik lees dat het daarom is, of lees ik dat verkeerd opgevat. ?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Rol-co;
ThinkPadd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:27:
[...]

[modbreak]En daarmee afsluitend is er nu genoeg over gezegd en kunnen we weer ontopic[/modbreak]
}:|

• Rol-Co

Rol-Co

Domba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:23:
[...]

Punt 4 is een verwijzing naar Kaderbesluit nationale EZ-subsidies dat gewoonlijk geen subsidiabele activiteiten mag gestart mag worden voor aanvraag.
Omdat ,voor deze regeling door een particulier pas een aanvraag mag indienen na realisatie.
Dat is wel slim, na realisatie, dus 100 personen gaan een warmtepomp installeren, 20 krijgen subsidie....maar toch 100 geinstalleerd in nederland.
Voor diegene die het overhoop willen halen een russische roulette of je het krijgt of niet dus. :)

Verwijderd

Domba schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:23:
[...]

Punt 4 is een verwijzing naar Kaderbesluit nationale EZ-subsidies dat gewoonlijk geen subsidiabele activiteiten mag gestart worden voor aanvraag.
Bedankt voor de opheldering

• Domba
Rol-Co schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:31:
[...]

Dat is wel slim, na realisatie, dus 100 personen gaan een warmtepomp installeren, 20 krijgen subsidie....maar toch 100 geinstalleerd in nederland.
Voor diegene die het overhoop willen halen een russische roulette of je het krijgt of niet dus. :)
Niet geheel zie erboven lid 3 van 4.5.12, bij overtekening kan je 3 januari 2017 om 9 uur (waarschijnlijk volgende openstellingsdatum) nog een poging doen

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb elke subsidiepot waarvoor dan ook gemist, en altijd kon ik na goed zoeken een betaalbare oplossing vinden.
Het één uit het buitenalnd, het ander met een goede deal, en altijd een paar gouden handen beschikbaar. ( die van mij )
Subsidie zorgt voor prijsvervalsing, verstoord de markt, is alleen goed voor graaigedrag.

Ik citeer"Just my 2 cents".

• Rol-Co

Rol-Co

crazyharrie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:36:
Ik heb elke subsidiepot waarvoor dan ook gemist, en altijd kon ik na goed zoeken een betaalbare oplossing vinden.
Het één uit het buitenalnd, het ander met een goede deal, en altijd een paar gouden handen beschikbaar. ( die van mij )
Subsidie zorgt voor prijsvervalsing, verstoord de markt, is alleen goed voor graaigedrag.

Ik citeer"Just my 2 cents".
Eens! Same here.
Maar geef toe, stel dat dit een half jaar eerder was had je ook een aanvraag ingediend voor de ecodan. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:22

aip

ThinkPadd schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:27:
[...]

[modbreak]En daarmee afsluitend is er nu genoeg over gezegd en kunnen we weer ontopic[/modbreak]
Me dunkt dat dit in combinatie met het bericht van hansdegit meer vragen oproept dan rust geeft. Dit is een beetje een Geldermarsempje: laat iedereen zn mond maar houden, dan is er niets aan de hand.

Maar goed, ik zal zwijgen.

• crazyharrie

crazyharrie

Ik wist dat er subsidie zou komen, hoe ik al mijn spullen heb verzameld denk ik niet dat ik daar subsidie op had gekregen.
Ik ben benieuwd of zelfbouw en uit het buitenland komende handel ook gesubsidieerd wordt.

Maar je hebt gelijk, ook ik pak gevonden geld....

• crazyharrie

crazyharrie

Voor de mensen met geluidsproblemen icm een flinke buitenunit, ik heb hem nu fluisterstil in een mooi huisje.
Hufterproof, en zonder luchtflow verstoringen. Wel met 50mm geluidsisolatie rondom, extra trildempers en rubbervoeten.
Ik moet aan de uitgeblazen lucht merken dat hij werkt buiten. Heel verrassend als je nietsvermoedend erlangs loopt O-)

• koevlaas2
crazyharrie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:57:
Voor de mensen met geluidsproblemen icm een flinke buitenunit, ik heb hem nu fluisterstil in een mooi huisje.
Hufterproof, en zonder luchtflow verstoringen. Wel met 50mm geluidsisolatie rondom, extra trildempers en rubbervoeten.
Ik moet aan de uitgeblazen lucht merken dat hij werkt buiten. Heel verrassend als je nietsvermoedend erlangs loopt O-)
Waar heb je het rooster dat ervoor zit vandaan ?
Is toch van kunstof ?

• crazyharrie

crazyharrie

Rooster komt ook van de Universiteit. Is van gewapend polyester. ( kunt er amper in boren )

Zou niet weten waar het te koop is

• Rol-Co

Rol-Co

Staco roosters
Google maar

• Freemann
  • Niet online

Freemann

crazyharrie schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:57:
Pics and specs?

• crazyharrie

crazyharrie

Dat zijn ze, glasversterkt kunsthars.
Rol-co rules *O*

• crazyharrie

crazyharrie

pics and specs komen eraan. even een DB meter scoren, foto maken lukt wel uit voorraad

Btw, ik vind het extra leuk dat de gebruikte materialen ( eigenlijk afval ) een 2e leven krijgen toebedeeld.
Hout resten van een in de zomer gebouwde schuur, balken kwamen van de sloopschuur, aluminium was afval van testopstelling, roosters gingen weg wegens verkeerde maat.
Zelfs de gebruikte rubbervoeten kwamen van een nieuwe machine en werden weggegooid.

Alleen het montage, isolatie en dakmateriaal is aangeschaft.verder recycling ten top.

[ Voor 72% gewijzigd door crazyharrie op 17-12-2015 22:53 ]

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Tussenstand ELG:
Ruimte temp 20,5C continue.
143 uur
Warmte 279,4 kWh
Electr 68,34
COP gemiddeld vanaf start 4,09
(Meten = weten)
Het merkwaardige is dat de COP bij 8C ongeveer 4,6 bedraagt terwijl bij 13 C buiten deze zakt naar 4,2
Het kan toeval zijn door temperatuur schommelingen, maar ik heb de indruk dat de basis load zwaarder gaat wegen bij lage vermogen waardoor de COP juist weer daalt. Welke COP's halen andere forumleden bij dit weer? Daar ben ik erg benieuwd naar.
Ik ben absoluut nog niet tevreden over mijn Elga.
Pagina: 1 ... 88 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.