Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.835 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
jerh schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 15:50:
[...]

Ik gebruik deze op een PI2:
http://www.sheepwalkelect...3b186eaae86eb7d82ee6933da

kun je hele woning volhangen met sensoren.
De RaspberryPi ziet er voor mij nogal elementair uit, het microprocessor tijdperk. Wordt het ook ondersteund met software ; grafieken, energiemetingen enz plug and play?. Ik ben geen ICT deskundige en wil alles zo simpel mogelijk. De Vera wordt ondersteund met software en kan 200 sensoren aan. Ik hoef mijn hele huis niet vol te hangen. Ik wil alleen de performance van mijn WP kunnen meten.
Wat heb ik nu:
Voor de PV panelen heb ik al Solar-edge waarbij ik per paneel de prestaties kan zien en voor de elektriciteit en aardgas heb ik op de slimme meter een P1 aansluiting voor de Iungo. Daarnaast heb ik ook nog een bruto productie meter op de PV panelen voor de Iungo. Daar ben ik niet echt tevreden over, veel storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Tomexergie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:10:
[...]

De RaspberryPi ziet er voor mij nogal elementair uit, het microprocessor tijdperk. Wordt het ook ondersteund met software ; grafieken, energiemetingen enz plug and play?. Ik ben geen ICT deskundige en wil alles zo simpel mogelijk. De Vera wordt ondersteund met software en kan 200 sensoren aan. Ik hoef mijn hele huis niet vol te hangen. Ik wil alleen de performance van mijn WP kunnen meten.
Wat heb ik nu:
Voor de PV panelen heb ik al Solar-edge waarbij ik per paneel de prestaties kan zien en voor de elektriciteit en aardgas heb ik op de slimme meter een P1 aansluiting voor de Iungo. Daarnaast heb ik ook nog een bruto productie meter op de PV panelen voor de Iungo. Daar ben ik niet echt tevreden over, veel storing.
Het is wel redelijk plug and play. Boardje erop prikken, image laden, wat packages installeren en wat scriptjes met rrdtool. Binnen een dag heb je alles werkend als je er niet zo handig mee bent. Mijn scriptjes kun je krijgen :)

Voordeel is wel dat als je iets anders wilt, dat je alles zelf in de hand hebt. Ik ga nu ook een paar vochtigheidsmeters ophangen en dat kan gewoon. Zat met een schuin oog ook naar een weerstation te kijken en dat kan je er dan ook bij prutsen.

Het is wel iets lastiger dan kant en klaar, maar ook weer niet heel uitdagend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:20
Tomexergie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 19:10:
[...]

Wat heb ik nu:
Deze is kant en klaar hoor.
https://www.sossolutions.nl/domoticz-starter-rfxcom-e-2b
staat domoticz op en al.
Dus alleen aan je netwerk hangen browser op je tablet/pc starten en naar het ip daarvan gaan.
Vervolgens allerlei sensoren/schakelaars koppelen maar dat moet je met elke kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
@Tomexergie:

Ik heb de vera en ben er prima tevreden over. Hij is stabiel, redelijk plug and play en basis functionaliteit zit er op. ik ben echter wel erg geïnteresseerd in een RaspberryPi. Zou dus even goed afwegen als ik jou was wat je precies wil hebben.

Zal binnenkort overigens weer wat meetdata posten. ik merk dat performance ronduit instort als het warmer dan 12-13 graden wordt en Elga haast niks hoeft te doen (COP = 4,1-4,3 op dat moment = instorten tov eerdere metingen :) )

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:17:
@Tomexergie:

Ik heb de vera en ben er prima tevreden over. Hij is stabiel, redelijk plug and play en basis functionaliteit zit er op. ik ben echter wel erg geïnteresseerd in een RaspberryPi. Zou dus even goed afwegen als ik jou was wat je precies wil hebben.

Zal binnenkort overigens weer wat meetdata posten. ik merk dat performance ronduit instort als het warmer dan 12-13 graden wordt en Elga haast niks hoeft te doen (COP = 4,1-4,3 op dat moment = instorten tov eerdere metingen :) )
Dat heb ik al voorspeld, de hulp energie gaat bij lage vermogens domineren in de COP, dat heb ik bij mijn Daikin L/L ook gemeten. Het heeft weinig invloed op het totaal plaatje omdat het om weinig energie gaat. Volgens mij is de A++ EU info met COP's tussen 5 en 6 gehaald onder onrealistische omstandigheden.

Ik ga mij nu ook in de meet apparatuur verdiepen. Alleen de M-bus van de warmtemeter zit mij dwars.Ik had geacht dat er wel oplossingen zouden zijn gevonden binnen dit technologie forum en misschien is de Raspberry daar beter voor. (Misschien heb ik wat gemist!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
M-bus oplossingen om deze uit te lezen hou ik me ook voor aanbevolen... heb al wat avondjes hieraan gespendeerd maar nog geen kosteneffectieve oplossing gevonden voor een Vera of Rpi...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

M-Bus klinkt mooi, maar er is op de consumenten markt weinig voor te krijgen.
Er zijn wel Web achtige oplossingen, maar die zijn vaak >€200.

Ik had bijv. de "EthMbus 5" gevonden, moet uit Slowakije komen, kost incl. belasting €228 maar verzenden zit daar nog niet bij.

Afbeeldingslocatie: http://prevodniky.sk/products/product_EthMBus-5/pictures/EthMBus-5_wiring_diag_thumb.png
Voordeel is dan wel dat je met 1 apparaat alle Mbus devices in huis uit kan lezen.
Nadeel is nog steeds dat het puur uitlezen is en zaken als logging/grafieken zitten er niet in.

Destijds heb ik maar gekozen voor Kamstrup > IRkopf > Arduino > RaspberryPi.

[ Voor 34% gewijzigd door Freemann op 11-11-2015 15:37 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op woensdag 11 november 2015 @ 15:29:
M-Bus klinkt mooi, maar er is op de consumenten markt weinig voor te krijgen.
Er zijn wel Web achtige oplossingen, maar die zijn vaak >€200.

Ik had bijv. de "EthMbus 5" gevonden, moet uit Slowakije komen, kost incl. belasting €228 maar verzenden zit daar nog niet bij.

[afbeelding]
Voordeel is dan wel dat je met 1 apparaat alle Mbus devices in huis uit kan lezen.
Nadeel is nog steeds dat het puur uitlezen is en zaken als logging/grafieken zitten er niet in.

Destijds heb ik maar gekozen voor Kamstrup > IRkopf > Arduino > RaspberryPi.
Op mijn Chinese warmtemeter zit volgens mij geen IR pulsgever. Op de printplaat zit er wel een maar die geeft volgens mij geen signaal (Met samsungS3 kun je IR zien). Met een pulssensor zou kunnen meten.
Het kan ook zijn dat het een fabrieksfout is want ik krijg kWh, Ta, Tu, m3/h maar de kW blijft 0 en die moet juist de pulsjes geven.
Misschien een afgekeurd exemplaar; je weet het maar nooit bij de Chinese import. Maar ik heb wel de kWh en daar gaat het om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 22:23

hjdekker1

9000 Wp

Hoi, werkt de michl al?

ik wil zelf ook een michl aanschaffen, en ben erg benieuwd hoe hij het doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:22

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

hjdekker1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 18:58:
Hoi, werkt de michl al?

ik wil zelf ook een michl aanschaffen, en ben erg benieuwd hoe hij het doet
En velen met jou, er zijn al best wat tweakers die er 1 hebben maar weinig ervaringen nog op het forum.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
Ja, sinds 18:00 uur is de MICHL in 'productie'

Allereerste bevindingen > best een hoop lawaai.
Radiatoren en vloer worden warm, verder is het nog te vroeg om conclusies te trekken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

oei, heb je het dan alleen over het buitendeel, of ook over het binnendeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Buitendeel klinkt een beetje als een taxiende boeing. Gelukkig woon ik aan een speelveld en is de directe buurman een beetje doof.
Als ik de tuin uit loop hoor ik het nog wel maar al een stuk minder.

Binnendeel valt wel mee. Komt een soort sis geluid uit maar niet kneiterhard

En ik snapte er echt geen bal van, maar standaard staat ie op vloerverwarming. Moduleert dan op retour temperatuur. Gevolg: Apparaat gaf volgas ruim 2500 W

Nu ie op outlet temperatuur staat schommelt het zo rond de 1300 / 1400 W.

Ben benieuwd wanneer het eerste drankorgel aan de deur staat om te klagen over het geluid :)

[ Voor 53% gewijzigd door koevlaas2 op 11-11-2015 20:38 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Dan ben ik blij dat ik hem nog niet besteld heb. Hier krijg ik grote ruzie mee met de vrouw :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:52:
Dan ben ik blij dat ik hem nog niet besteld heb. Hier krijg ik grote ruzie mee met de vrouw :(
Binnen hoor ik het nauwelijks, de buitenunit hangt naast de achterdeur en het binnendeel in ons witgoed hok grenzend aan de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ik zie in de manual dat de buitenunit 58 dB zou hebben. Een Elga heeft 62 dB volgens de manual.

Wat ik hier overal lees is dat de Elga niet veel lawaai geeft.
Dit is dus wel vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Kun je hem eens filmen als hij in bedrijf is? Ik ben wel benieuwd naar het geluid.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:29:
Ik zie in de manual dat de buitenunit 58 dB zou hebben. Een Elga heeft 62 dB volgens de manual.

Dit is dus wel vreemd
Ik dacht voor de 9 Kw Michl ook iets van 62 of 64 db, moet ik opzoeken.

'Kun je hem eens filmen als hij in bedrijf is? Ik ben wel benieuwd naar het geluid.'

Ik denk niet dat je dit goed hoort, op youtube staat een film van zo'n Michl en daar in hoor je bijna niets.
Ik vrees dat je zelf moet komen luisteren.
Edit luister zelf maar en zet je geluid hard.
YouTube: Meine neue Michl Wärmepumpe Inverter 9,1 KW im Neubau

Na een avondje klooien de volgende stand van zaken:

Na de flow hoger gezet te hebben en de outlet temp op 38c gaat ie veel minder uit en aan en is het continue opgenomen vermogen gezakt naar 1050 W. Dit blijft vrijwel constant.

Tot dusver 3.86 KW verstookt en huis is warm (20c).

Standby verbruikt ie tussen de 9 en 13 W, schommelt nogal. (straks nogmaals bekijken).

[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 11-11-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:34
Nog steeds zijn de subsidie 2016 mogelijkheden voor warmtepomp, biomassa en zonneboiler niet bekend. Iemand enig idee wanneer dit bekend wordt, oorspronkelijke streefdatum was 1-11-2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

De iwps 9d heeft 58 dB buiten, 38 dB binnen unit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:52:
De iwps 9d heeft 58 dB buiten, 38 dB binnen unit
Dan ben ik zeer benieuwd hoe de ELGA klinkt, Martin heeft open huis zaterdag, misschien ga ik even luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:04:
Buitendeel klinkt een beetje als een taxiende boeing.
Als ik de tuin uit loop hoor ik het nog wel maar al een stuk minder.

Binnendeel valt wel mee. Komt een soort sis geluid uit maar niet kneiterhard
Dat doet me denken aan de eerste airco die ik ooit heb gehad, een grote Carrier die uit een kantoor kwam.
Een buurvrouw dacht dat er een wasmachine stond te draaien (op het balkon) 8)7
Dit zal ergens na 1995 zijn geweest en toen was ie al oud :+

[ Voor 8% gewijzigd door Speedy-Andre op 11-11-2015 23:06 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedy-Andre schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:03:
[...]

Dat doet me denken aan de eerste airco die ik ooit heb gehad, een grote Carrier die uit een kantoor kwam.
Een buurvrouw dacht dat er een wasmachine stond te draaien (op het balkon) 8)7
Dit zal ergens na 1995 zijn geweest en toen was ie al oud :+
Het buitendeel is in mijn ogen inderdaad gigantisch, 90x80x37 BxHxD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 16:21

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:57:
[...]

Dan ben ik zeer benieuwd hoe de ELGA klinkt, Martin heeft open huis zaterdag, misschien ga ik even luisteren.
Je bent welkom :). Kwestie van de ELGA boos maken en dan luisteren. Mij valt het geluid 200% mee.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op woensdag 11 november 2015 @ 23:14:
[...]

Je bent welkom :). Kwestie van de ELGA boos maken en dan luisteren. Mij valt het geluid 200% mee.
Nou, ik deed de achterdeur open hier en het leek alsof je een fabriek binnen stapt :)
Het apparaat draaide toen wel volgas, later werd het minder toen ie op 50% draaide.
Ook wen je er een beetje aan, het is toch een verandering ineens.

Ik moet nog even kijken of ik tijd heb.

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
koevlaas2 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:57:
[...]
Ja, maar let wel: Martin heeft een Carrier buitenunit. Bij mij (ook Lelystad) mag je de 'oude' Toshiba unit komen luisteren (bij mij staat deze op verzoek van de buren 's nachts uit). Maar als je nu een Elga aan wilt schaffen zou ik naar een 'nieuwe' Toshiba gaan luisteren.

(aanvulling: de Toshiba van mij hoor je boven de 1300 Watt en maakt lawaai boven de 2000 Watt)

[ Voor 8% gewijzigd door itchin op 12-11-2015 00:27 ]

• koevlaas2
itchin schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:25:
[...]

Ja, maar let wel: Martin heeft een Carrier buitenunit. Bij mij (ook Lelystad) mag je de 'oude' Toshiba unit komen luisteren (bij mij staat deze op verzoek van de buren 's nachts uit). Maar als je nu een Elga aan wilt schaffen zou ik naar een 'nieuwe' Toshiba gaan luisteren.

(aanvulling: de Toshiba van mij hoor je boven de 1300 Watt en maakt lawaai boven de 2000 Watt)
Inderdaad er was hier iemand die zijn buitenunit had verplaatst omwille van de buren. Hoe is het er nu mee ?
Haal je weer vol vermogen, was toch een probleem mee dacht ik ?

Ben ik uiteraard ook benieuwd naar het geluid, ik zoek je adres even op op duurzamehuizenroute.

Edit: Je staat niet op de site van de route.
Verplaatste buitenunit is trouwens peauke

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2015 09:43 ]

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

De toshiba staat op een plat betonnen dak en met piepschuim dak isolatie. Als ik in de gang direct er onder ga staan is de toshiba heel zachtjes hoorbaar. Je moet goed luisteren om hem te horen (Wij slapen daar niet)
Ook op dak als ik vlak bij sta vind het erg meevallen.

Momenteel is de Elga bij ons vooral in het begin van de avond flink aan het werk. Als we naar bed gaan doet hij momenteel niets.

Wij (vooral de vrouwe des huizes) hebben moeite met het gelijkmatige stook gedrag, wat het beste bij Elga past. Overdag vind ze het snel te warm. Rond 17:00 uur gaat de Elga omhoog (22,5 gr). zodat het savond lekker warm gaat worden. Maar bij het eten koken is het weer te warm. Dus werd de Elga weer uit gezet. (mijn tip zet een raampje open)
Na het eten gaan we zitten en is het niet op tijd warm genoeg. Want de ELga heeft tijd nodig.
Gisteren avond had ze zo maar de CV thermostaat verhoogd :-( en waren Elga en CV beiden aan het werk. Toen was het heel snel bloed heet.
Is dit herkenbaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Q1Q op 12-11-2015 10:48 ]

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

• koevlaas2
Q1Q schreef op donderdag 12 november 2015 @ 10:26:
De toshiba staat op een plat betonnen dak en met piepschuim dak isolatie. Als ik in de gang direct er onder ga staan is de toshiba heel zachtjes hoorbaar. Je moet goed luisteren om hem te horen (Wij slapen daar niet)
Ook op dak als ik vlak bij sta vind het erg meevallen.

Momenteel is de Elga bij ons vooral in het begin van de avond flink aan het werk. Als we naar bed gaan doet hij momenteel niets.

Wij (vooral de vrouwe des huizes) hebben moeite met het gelijkmatige stook gedrag, wat het beste bij Elga past. Overdag vind ze het snel te warm. Rond 17:00 uur gaat de Elga omhoog (22,5 gr). zodat het savond lekker warm gaat worden. Maar bij het eten koken is het weer te warm. Dus werd de Elga weer uit gezet. (mijn tip zet een raampje open)
Na het eten gaan we zitten en is het niet op tijd warm genoeg. Want de ELga heeft tijd nodig.
Gisteren avond had ze zo maar de CV thermostaat verhoogd :-( en waren Elga en CV beiden aan het werk. Toen was het heel snel bloed heet.
Is dit herkenbaar?
Probleem in de 'winter' is vooral dat als je op de bank zit 22,5c te koud is en als je de handen uit de mouwen steekt is het te warm.
Op mijn werk is het in de winter ca 23 /24 c, als ik dan met pc's moet slepen dan breekt het zweet me uit.
En de lui die stil achter hun pc zitten hebben het koud en draaien de cv vol open.

Bij ons thuis moet het eigenlijk niet warmer worden dan 20c anders zweet ik mijn bed uit. Het is ook maar net wat je gewend bent.

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 08:29:
[...]

Inderdaad er was hier iemand die zijn buitenunit had verplaatst omwille van de buren. Hoe is het er nu mee ?
Haal je weer vol vermogen, was toch een probleem mee dacht ik ?

Ben ik uiteraard ook benieuwd naar het geluid, ik zoek je adres even op op duurzamehuizenroute.

Edit: Je staat niet op de site van de route.
Verplaatste buitenunit is trouwens peauke
Bij Q1Q en Develdonk kun je de nieuwe Tos beluisteren. Als de oude Tos zoveel herrie maakt zou ik bij Techneco een vervanging aanvragen. Tenslotte was je proefkonijn voor de eerste versie.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-10 21:04
koevlaas2 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 11:01:
[...]

Probleem in de 'winter' is vooral dat als je op de bank zit 22,5c te koud is en als je de handen uit de mouwen steekt is het te warm.
Op mijn werk is het in de winter ca 23 /24 c, als ik dan met pc's moet slepen dan breekt het zweet me uit.
En de lui die stil achter hun pc zitten hebben het koud en draaien de cv vol open.

Bij ons thuis moet het eigenlijk niet warmer worden dan 20c anders zweet ik mijn bed uit. Het is ook maar net wat je gewend bent.
's Zomers is 22,5C ook warm als je de handen uit de mouwen steekt. O-) Wat doe je 's zomers? Dan doe je iig geen trui aan, dus die trek ik 's winters ook uit als ik het warm krijg omdat ik actief wordt (eerst de verwarming uit natuurlijk, maar die staat hier al weken uit op dit moment en het is nu alweer 22+C).

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Onze HP Cube doet eindelijk wat de advertenties beloven. Naar aanleiding van een tip op het forum heb ik alle groepen op 1 na dicht gedraaid. De aanvoertemperatuur kwam nl. nooit boven de 22-23 graden. Niet bij 7 graden buiten en ook niet bij 15 graden buiten. Toen zag ik dat de aanvoertemperatuur wel hoger kon dan 22 graden.

Op de verdeler zitten 10 groepen die op de aanvoerleidingen te bedienen zijn met een draaiknop met een + en -. Ik kon dus niet zien wanneer ze een beetje open staan, alleen open en dicht. De pomp in de warmtepomp stond op stand 8 waarbij een instelling van 1 t/m 9 mogelijk is. Het is opgeleverd met alle draaiknoppen losjes op de verdeler (dus vol open) en om pompstand 8. Ketel instellingen op fabrieksstand.

Ik heb eerst 6 stuks autothermometers op dx.com besteld en met aluminiumtape de sensor op de verschillende aanvoerleidingen bevestigd. Ik heb daarna elke groep eerst dichtgedraaid en daarna zover opengedraaid totdat er een temperatuurstijging was te zien op het display. De enige aanvoer- en retourtemperatuur die ik eerst kon zien was in de warmtepomp zelf en de retour is een gezamenlijke van alle 10 de leidingen. De aanvoertemp is de temp van het water die de warmtepomp verlaat en in de verdeler terecht komt. Ik kon dus nooit zien welke groep wel wat kreeg en welke niet.

Op de retourleidingen zitten nog kapjes, als ik die eraf haal zit daar nog een inbusknop die ik 4 slagen in de rondte kan draaien.

De pomp in de warmtepomp heb ik nu op stand 1. Hoe hoger ik de pompstand zet hoe lager de aanvoertemperatuur blijft. De retour blijft nu ook langer laag maar met de pompstand kan ik nog even spelen.

Het gevolg van het knijpen van de aanvoer en het wijzigen van de pompinstelling is dat de aanvoertemperatuur omhoog schiet naar 24-29 graden, dit is nog niet veel maar het is een recent gebouwd huis met een redelijke isolatieschil. Zeker met de deze buitentempraturen kan ik het nu met gemak 20 graden houden in huis zonder dat het gas bijspringt. Volgens mij maakt ook een over gedimensioneerde radiator in de badkamer gebruik van deze aanvoer en houdt de badkamer mooi op 21 graden. Daar hebben we maar een thermstaatknop op laten zetten, daar zat alleen maar een simpele draaiknop op. De radiatoren op de verdieping zitten in de HT-zone, maar die van de slaapkamers staan nooit open, alleen de badkamer. De badkamer blijft ook mooi warm zonder daarvoor gas in te zetten (of in ieder geval minimaal)

De deltaT is nu meestal tussen de 3 en 5 graden. Ik had eerst 6 thermometertjes besteld maar de volgende 14 zijn onderweg om zo alle retour- en aanvoerleidingen te monitoren. De retourtemp van de kortste leiding was duidelijk hoger dan die van de langste. De retour klimt langzaam omhoog waardoor de aanvoer ook steeds wat hoger komt.

De warmtepomp staat nu ongeveer per dag tussen de 4 tot 6 uur te draaien op ca. 550W om de tempratuur op 20 graden te houden. Ter info: De warmtepomp heeft ook wel eens 12 uur gedraaid om het van 19.6 naar 19.8 te verwarmen.

Volgens mij zit er iets van 830meter vloerverwarming in h.o.h. 100mm in de woonkamer/keuken/hal en h.o.h. 150mm in de bijkeuken/berging. De leidingen zijn 16mm dik.

Er ging blijkbaar door de verkeerde instellingen altijd veel te snel en veel te veel water door de warmtepomp waardoor de warmteafgifte intern niet "optimaal" was.

• koevlaas2
Pos2007 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 14:45:
Onze HP Cube doet eindelijk wat de advertenties beloven. Naar aanleiding van een tip op het forum heb ik alle groepen op 1 na dicht gedraaid. De aanvoertemperatuur kwam nl. nooit boven de 22-23 graden. Niet bij 7 graden buiten en ook niet bij 15 graden buiten. Toen zag ik dat de aanvoertemperatuur wel hoger kon dan 22 graden.

Op de verdeler zitten 10 groepen die op de aanvoerleidingen te bedienen zijn met een draaiknop met een + en -. Ik kon dus niet zien wanneer ze een beetje open staan, alleen open en dicht. De pomp in de warmtepomp stond op stand 8 waarbij een instelling van 1 t/m 9 mogelijk is. Het is opgeleverd met alle draaiknoppen losjes op de verdeler (dus vol open) en om pompstand 8. Ketel instellingen op fabrieksstand.

Ik heb eerst 6 stuks autothermometers op dx.com besteld en met aluminiumtape de sensor op de verschillende aanvoerleidingen bevestigd. Ik heb daarna elke groep eerst dichtgedraaid en daarna zover opengedraaid totdat er een temperatuurstijging was te zien op het display. De enige aanvoer- en retourtemperatuur die ik eerst kon zien was in de warmtepomp zelf en de retour is een gezamenlijke van alle 10 de leidingen. De aanvoertemp is de temp van het water die de warmtepomp verlaat en in de verdeler terecht komt. Ik kon dus nooit zien welke groep wel wat kreeg en welke niet.

Op de retourleidingen zitten nog kapjes, als ik die eraf haal zit daar nog een inbusknop die ik 4 slagen in de rondte kan draaien.

De pomp in de warmtepomp heb ik nu op stand 1. Hoe hoger ik de pompstand zet hoe lager de aanvoertemperatuur blijft. De retour blijft nu ook langer laag maar met de pompstand kan ik nog even spelen.

Het gevolg van het knijpen van de aanvoer en het wijzigen van de pompinstelling is dat de aanvoertemperatuur omhoog schiet naar 24-29 graden, dit is nog niet veel maar het is een recent gebouwd huis met een redelijke isolatieschil. Zeker met de deze buitentempraturen kan ik het nu met gemak 20 graden houden in huis zonder dat het gas bijspringt. Volgens mij maakt ook een over gedimensioneerde radiator in de badkamer gebruik van deze aanvoer en houdt de badkamer mooi op 21 graden. Daar hebben we maar een thermstaatknop op laten zetten, daar zat alleen maar een simpele draaiknop op. De radiatoren op de verdieping zitten in de HT-zone, maar die van de slaapkamers staan nooit open, alleen de badkamer. De badkamer blijft ook mooi warm zonder daarvoor gas in te zetten (of in ieder geval minimaal)

De deltaT is nu meestal tussen de 3 en 5 graden. Ik had eerst 6 thermometertjes besteld maar de volgende 14 zijn onderweg om zo alle retour- en aanvoerleidingen te monitoren. De retourtemp van de kortste leiding was duidelijk hoger dan die van de langste. De retour klimt langzaam omhoog waardoor de aanvoer ook steeds wat hoger komt.

De warmtepomp staat nu ongeveer per dag tussen de 4 tot 6 uur te draaien op ca. 550W om de tempratuur op 20 graden te houden. Ter info: De warmtepomp heeft ook wel eens 12 uur gedraaid om het van 19.6 naar 19.8 te verwarmen.

Volgens mij zit er iets van 830meter vloerverwarming in h.o.h. 100mm in de woonkamer/keuken/hal en h.o.h. 150mm in de bijkeuken/berging. De leidingen zijn 16mm dik.

Er ging blijkbaar door de verkeerde instellingen altijd veel te snel en veel te veel water door de warmtepomp waardoor de warmteafgifte intern niet "optimaal" was.
Zo heb ik ook mijn eerste jaar vloerverwarming 'verkloot', de 5 groepen stonden vol open en de verdeler bleef gewoon koud.
Nu is allles geknepen en word de verdeler ook met lage aanvoer temp. warm.
Als gevolg hiervan ging de cv-ketel ook nog maar 33c water leveren en kamer kwam en bleef goed op temperatuur. kostte mij wel 2 stookjaren om dit zo te krijgen.

Gisteren bleek bij mijn WP de flow te weinig te zijn. Echter met verhoogde flow moduleert de WP juist terug. Snap er nog maar weinig van, maar dat komt wel goed de komende weken.

• Pos2007
  • Niet online
Eerste jaar 1275m2 gas verbruikt. Daar zit ook stukje droogstukken bij en is inclusief douchen en koken. Ik had vorig jaar ook al wat aanpassingen gedaan aan de stooklijnen waardoor ik volgens mindergas.nl nu al 45% minder gas verbruik voor verwarming. Met de gewijzigde instellingen van nu verwacht ik nog wel een besparing te doen. Ik verwacht zelf dat door de verbeterde instellingen het elektraverbruik ook wel wat minder wordt want met een aanvoer van 22 werd het ook wel warm maar veel minder snel. En anders nog maar een paar extra zonnepanelen op het dak. Verwacht verbruik totaal is voor ons ca. 2800kwh, de panelen die we nu hebben leveren ongeveer 2400 op denk ik.

• Tomexergie
hjdekker1 schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:29:

Dit is dus wel vreemd
Er zijn twee soorten geluidmeting: Geluidsvermogen van de bron b.v. 62dB en geluidsdruk gemeten op een afstand van de bron bv 48 dB is altijd een stuk lager . Goed opletten waar we over praten.

• koevlaas2
Daarom ga ik ook even luisteren bij Martin, wat voor de een niet veel is is wel veel voor de ander.
Als aanvulling moet ik nog wel opmerken dat mijn buitenunit in een hoek staat, dat versterkt het geluid ook enigszins.

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Nu is het ook wel zo dat Michl niet het stilste merk op de markt is. Het is immers een "budget" merk. Maar goed neemt niet weg dat het geluid geen probleem hoeft te zijn.

Thuis hebben we een L/L warmtepomp van Daikin draaien (geen Ururu of hoe heet dat ding) en het valt me altijd in positieve zin op hoe extreem stil de buitenunit is. Die hoor je gewoon niet draaien als je er naast staat.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tomexergie schreef op donderdag 12 november 2015 @ 15:43:
[...]

Er zijn twee soorten geluidmeting: Geluidsvermogen van de bron b.v. 62dB en geluidsdruk gemeten op een afstand van de bron bv 48 dB is altijd een stuk lager . Goed opletten waar we over praten.
En dat noem ik dB-gate en merken wij aan de lijve....

volgens de folder
Whisper quiet operation: only 40 dB(A) at 1 meter
Volgens Wiki:
40dB (Zacht geroezemoes in een klas)
Onze ervaring:
Wij horen hem 2 verdiepingen lager.

Dus ga goed na of het om geluidsvermogen of geluidsdruk gaat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 12-11-2015 16:31 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ik heb vandaag het youtube filmpje van de Michl even bekeken. dat vind ik toch echt te veel lawaai. Ik had al een offerte van Michl binnen en wou hem deze week bestellen. toch maar even niet denk ik.
Had vandaag nog even een vraag willen stellen aan Michl, maar de site: http://www.michl-waermepumpen.de/ is offline. Hoop dat dat een technische storing is, maar ik vrees het ergste

• Rol-Co

Rol-Co

Hier is hij nog wel
http://www.ebay.de/sch/mi...nc&_trksid=p2047675.l2562

@ geluid
Mijne geven ze op 48db op 1 meter en staat binnen op zolder, op de eerste verdieping moet je dan al een deur open hebben om hem te horen.
De 2013 wasmachine en 2015 droger maken meer lawaai, niemand heeft er last van gelukkig, maar ik heb hem binnen in wel extra geeisoleerd.

• Tomexergie
Freemann schreef op donderdag 12 november 2015 @ 16:28:
[...]

En dat noem ik dB-gate en merken wij aan de lijve....

Dus ga goed na of het om geluidsvermogen of geluidsdruk gaat ;)
Ja, en dan is er ook nog contact geluid, de trilling van de compressor dingt via de ondersteuning door in de woning. Met goede dempers en zware ondergrond is dit weg te krijgen.
Als de WP te veel dB in de lucht slingert dan kun je er een SUS kast omheen bouwen. B.v. beton multiplex bekleed met zware geluidsdempings matten (Hornbach) aan twee kanten en boven. Dan straalt het geluid alleen nog maar recht vooruit naar de overburen. Achter voldoende luchtopening houden.
Die dempingsmatten werken perfect, ik heb er de vijfer compressor (50Hz) mee stil gekregen.

Mijn Daikin L/L maakt behoorlijk compressor geluid bij c.a 600W. Hij staat 15 meter van de woning onder een overkapping en niemand heeft er last van.

Mijn Tosje komt op de aanbouw bijkeuken te staan, daar kan het wel een probleem worden. Als het hinderlijk blijkt bouw ik er een mooi SUS kastje omheen.

Freemann, jij hebt de compressor in huis. Kijk of je de kast inwendig kunt bekleden?

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59
mijn KS50 maakt ook best wel lawaai, heb het wel iets minder gekregen lag een leiding in de buitenunit te resoneren tegen de behuizing. Maar nog steeds veel lawaai in tegenstelling tot mijn diy warmtepomp echter is deze ook stuk lager in vermogen.

stef

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:20:
Ik heb vandaag het youtube filmpje van de Michl even bekeken. dat vind ik toch echt te veel lawaai. Ik had al een offerte van Michl binnen en wou hem deze week bestellen. toch maar even niet denk ik.
Had vandaag nog even een vraag willen stellen aan Michl, maar de site: http://www.michl-waermepumpen.de/ is offline. Hoop dat dat een technische storing is, maar ik vrees het ergste
Ik heb ze vanmorgen een email gestuurt, ene Maxim Schnakenberg zegt dat er onderhoud aan de website gepleegd word.

Woon je in de buurt van Purmerend ? ik nodig je uit eens te komen luisteren.
Dag 2 word het geluid in mijn ogen al minder, kwestie van wennen denk ik.

Edit: Heb het emailadres van deze Maxim wel voor je (op mijn werk). maxim.schnakenberg apestaart michl-waermepumpen.de

[ Voor 6% gewijzigd door koevlaas2 op 12-11-2015 19:50 ]

• hjdekker1

hjdekker1

9000 Wp

Ik woon in Hellendoorn, dus Purmerend ligt niet echt om de deur.

Ik heb zelf telkens gemaild met frank.zengler@michl.com
zal hem eerst eens proberen

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:58:
Ik woon in Hellendoorn, dus Purmerend ligt niet echt om de deur.

Ik heb zelf telkens gemaild met frank.zengler@michl.com
zal hem eerst eens proberen
Met hem heb ik in het begin ook gemaild, maar op een gegeven moment kwam ik bij Maxim terecht.

• koevlaas2
stef110 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 19:35:
mijn KS50 maakt ook best wel lawaai, heb het wel iets minder gekregen lag een leiding in de buitenunit te resoneren tegen de behuizing. Maar nog steeds veel lawaai in tegenstelling tot mijn diy warmtepomp echter is deze ook stuk lager in vermogen.

stef
Bij mij zit er ergens ook nog een rammel in, als ie start hoor je heel even de leiding klapperen.
Van het weekend maar eens naar kijken.

Geweldig te zien hoe eenvoudig het apparaat de cv temp. naar 35 graden blaast.
Ook qua COP denk ik dat 2 KWH een m3 gas vervangt dus dan kan het nog uit ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Mocht iemand willen komen luisteren naar de Toshiba/Elga combi die Techneco nu verkoopt voel je dan vrij om PM te sturen als je in buurt van Uden (N-brabant) woont...

Hier de cumulatieven per vandaag vanaf oktober:
272,5 kwh
1208 kw warmte
690 draaiuren
cop 4,43

en bijbehorende plaatje voor vergelijk tov vorig jaar (maandverbruiken in m3 gas van afgelopen 13 maanden):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/of68td.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door develdonk op 13-11-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:36:
Mocht iemand willen komen luisteren naar de Toshiba/Elga combi die Techneco nu verkoopt voel je dan vrij om PM te sturen als je in buurt van Uden (N-brabant) woont...

Hier de cumulatieven per vandaag vanaf oktober:
272,5 kwh
1208 kw warmte
690 draaiuren
cop 4,43

en bijbehorende plaatje voor vergelijk tov vorig jaar (maandverbruiken in m3 gas van afgelopen 13 maanden):

[afbeelding]
Het gaat dan wel om een heel groot huis, maar ik vind vond het gasverbruik best pittig voor rc>5
Zelf heb ik nu 4 m3 vermeden met 8 KwH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Misschien moet er teveel water warm gemaakt worden!

Ik heb dan een wp ipv de ventilatieunit (inventum combi50)
Momenteel is het bij mij in huis 27/7 22c en alleen op de wp.
Capaciteit van de wp is klein maar heb momenteel ook nog slaapkamers open staan waar we niet slapen zodat lucht in huis ook warm blijft overal.
Aanvoer c.v. water is 29c.
Als het kouder gaat worden zet ik alleen badkamer en woonkamer open.
Tot nu toe alleen c.v. aangehad in oktober toen het een weekje stuk kouder was.
Hier mijn gas verbruik:
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2015/gas-10-2015.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.famspijkers.nl/tweakers/2015/gas-11-2015.jpg

edit:
Gas verbruik wat je van deze maand ziet is alleen voor het koken.
Sommige dagen uit de oven en dan helemaal geen gas.
Warm water komt ook uit de WP

[ Voor 6% gewijzigd door SpikeHome op 13-11-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Klopt, veel grote ramen en geen lucht wtw... Dat resulteerde in veel m3... Helaas nu niks meer aan te
Veranderen. Rc waarde verhogen was zinloos omdat lekkage in muren veel lager was dan via glas en luchtafvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
develdonk schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 07:36:
Woon in Nijmegen.
Heb wel interesse om een keer te komen kijken.
(even met mijn vrouw ook overleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:03:
Klopt, veel grote ramen en geen lucht wtw... Dat resulteerde in veel m3... Helaas nu niks meer aan te
Veranderen. Rc waarde verhogen was zinloos omdat lekkage in muren veel lager was dan via glas en luchtafvoer.
Een WTW zit ik ook nog over te denken, nu ventileren we natuurlijk en daar verliezen we veel warmte mee denk ik.
Ook hebben wij standaard dubbelglas in de meeste ramen, alleen de aanbouw van 2012 heeft HR++
Gasverbruik voor 153 m2 woon opp. en 400 m3 inhoud in December was onder de 200 m3, totaal jaarverbruik 2014/2015 878 m3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Onze HP Cube doet eindelijk wat de advertenties beloven.
Maakt die van jullie ook zo'n herrie? Bij ons resoneert er soms iets waardoor ik de cube zelfs beneden hoor.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
zonoskar schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:59:
[...]

Maakt die van jullie ook zo'n herrie? Bij ons resoneert er soms iets waardoor ik de cube zelfs beneden hoor.
Nee hij zit op een frame en maakt wel een beetje geluid maar deur dicht van keuken en ik hoor het niet meer.

In het begin stond de verhouding gas/lucht (?kan dat) verkeerd waardoor er soms kort een soort brom geluid was. Had volgens meer met ketel te maken dan met WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:53:
[...]

Een WTW zit ik ook nog over te denken, nu ventileren we natuurlijk en daar verliezen we veel warmte mee denk ik.
Ook hebben wij standaard dubbelglas in de meeste ramen, alleen de aanbouw van 2012 heeft HR++
Gasverbruik voor 153 m2 woon opp. en 400 m3 inhoud in December was onder de 200 m3, totaal jaarverbruik 2014/2015 878 m3
Ik heb ergens in topic printscreen gepost van officiële warmteberekening; daarin kun je zien hoeveel verlies er was door ramen en door mechanische ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
hjdekker1 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 17:20:
De site werkt inmiddels weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 16:22

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Pos2007 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 11:05:
Nee hij zit op een frame en maakt wel een beetje geluid maar deur dicht van keuken en ik hoor het niet meer.

In het begin stond de verhouding gas/lucht (?kan dat) verkeerd waardoor er soms kort een soort brom geluid was. Had volgens meer met ketel te maken dan met WP.
Bij ons staat ie ook op een frame, maar bij tijden resoneert er iets. Het lijkt wel bij het versnellen/vertragen van de ventilator te liggen. Het is iig wel de warmtepomp, want volgens mij draait de base cube nog vrijwel niet mee en anders merk ik het niet echt in de meterstand. Het systeem moet volgens mij nog ingeregeld worden, dus misschien ligt het daar aan. Heb jij toegang tot het servicemenu?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ja, de hier vermelde code 3225 werkt bij mij. Gelukkig maar want anders kun je maar weinig instellen. De folie van die knopjes op die plekken laat al los zovaak ben ik er al in geweest om in stellingen te veranderen en waardes te monitoren.

Het geluid wat ik had was een soort dikke scheet/brom wat ik zo nu en dan hoorde. Ik meende dat de monteur toen zei dat het met mengverhouding van het gas te maken had, vandaar dat ik aan cvketel dacht. Met de instellingen van toen sprong de cvketel bij mij bijna altijd direct bij. De stooklijn van de LTzone stond te hoog en zoals nu blijkt de pompstand ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 10:53:
[...]

Ik zou het altijd in ieder geval laten aanleggen. Mechanisch ventileren met wtw kan altijd maar andersom niet... En die extra leidingen in de betonvloer zijn het geld ook niet... wellicht meteen aparte kanalen toepassen zodat je middels co2 metingen kan afzuigen... wordt het nog beter vwb besparing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Het natuurlijke ventileren vereist zoveel aandacht. Neem nou een dag als vandaag, dan moet dus het merendeel op het westen flink gesmoord worden anders hou ik geen warmte over.

Hoeveel bespaar je eigenlijk met zo'n MV gemiddeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
peauke schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:53:
Even een klein vraagje aan de wat meer ervaren mensen met l/w warmtepompen.

Ik heb recent mijn buitenunit verplaatst (ivm enige geluidsoverlast volgens de buren). Het koeltechnische gedeelte heb ik uit laten voeren door een ander bedrijf dan die de WP geplaatst heeft (kostentechnisch voordeliger). Nu heb ik wel het gevoel dat dit niet helemaal correct is uitgevoerd omdat ik nu vrij hoge verbruik waardes meet.

Bijvoorbeeld:

1e locatie Wp bij een gemiddelde buiten temperatuur van +/- 7gr en constante temperatuur binnen had ik een verbruik van rond de 12 kWh. (aanvoer temperatuur waterzijdig is hetzelfde)

nieuwe locatie Wp bij een gemiddelde buiten temperatuur van +/- 7gr en constante temperatuur binnen heb ik een verbruik van rond de 20 kWh. (aanvoer temperatuur waterzijdig is hetzelfde)

Dit drukt natuurlijk ontzettend op de COP. nu is mijn vraag kan het zijn dat het koelzijdig gedeelte niet goed is gevacumeerd ? Welke temperaturen zijn normaal bij gas en vloeistof van het koelmiddel, dan ga ik deze eens meten.

ik hoor graag jullie bevindingen
Ben je er al achter wat het probleem was ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hmm.eerste glitch van de ELGA?

Vanochtend alles netjes op temperatuur gebracht door de ELGA. Loop ik net langs de ELGA en hoor ik de pomp nog lopen. Blijkt dat de buitenunit allang uit is, kamer op temperatuur maar het relais van de externe pomp heeft niet geschakeld.

De pomp heeft dus 2 uur lang voor niets gedraaid.

Nu een testje aan het doen. ELGA aan, paar minuten laten lopen en dan thermostaat weer verlagen.

Update: ELGA is kapot. De beruchte 10 graden bug :(

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 14-11-2015 11:41 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Beruchte 10 graden bug???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
In elk geval in de versie met Carrier unit. De software loopt dan vast op een bepaalde manier. Symptomen zijn dat de thermostaat continu 10 graden aan geeft. Bij warmtevraag gaat de pomp wel draaien maar de buitenunit gaat niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Algehele reset door 10 sec stekker uit stopcontact te halen? Werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:16:
[...]

In elk geval in de versie met Carrier unit. De software loopt dan vast op een bepaalde manier. Symptomen zijn dat de thermostaat continu 10 graden aan geeft. Bij warmtevraag gaat de pomp wel draaien maar de buitenunit gaat niet werken.
Ctrl-Alt-Del of stekker er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Develdonk was me net voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-10 21:38
Er moet dan een nieuwe printplaat in, dit is zelf wel te doen en zomaar klaar. Hier 2x gehad in het begin.

Succes straks Martin met het bezoek!

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
koevlaas2 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 21:56:
Het natuurlijke ventileren vereist zoveel aandacht. Neem nou een dag als vandaag, dan moet dus het merendeel op het westen flink gesmoord worden anders hou ik geen warmte over.

Hoeveel bespaar je eigenlijk met zo'n MV gemiddeld ?
Hier vanaf het begin (2008) een lucht WTW, dus geen idee wat een eventuele besparing is. Hier wel de woning in deze periode op "druk" staan. (Aanvoer hoger dan afvoer)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:22:
Algehele reset door 10 sec stekker uit stopcontact te halen? Werkt dat?
Al geprobeerd maar dat werkt ook jammer genoeg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vanderv schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:41:
[...]

Hier vanaf het begin (2008) een lucht WTW, dus geen idee wat een eventuele besparing is. Hier wel de woning in deze periode op "druk" staan. (Aanvoer hoger dan afvoer)
Bij overdruk werkt je WTW gedeelte niet neem ik aan.
Bij onderdruk moet je ervoor waken dat je geen kruipruimtelucht aanzuigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
Veel bezoek gehad Martin? En de Elga alweer aan de praat?

@koevlaas2
Inderdaad de wtw in balans tekrijgen valt niet mee, de toevoer en afvoer ventilators op dezelfde snelheid zetten gaat niet werken, hier ook al meerder malen mee aan het tweaken geweest. Maar het wtw gedeelte blijft altijd in werking mits de bypass niet open staat. Hier staat een Zhender/Stork 930 maar als ik nu weer moest....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
vanderv schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:00:
Twee personen zijn geweest Koevlaas2 en nog een andere man die hier op het forum zit maar weinig post.

Warmtepomp werkt nog steeds niet. Plofketel staat intussen standby om straks te verwarmen. Ecolibrium is op de hoogte, ik verwacht maandag of dinsdag een nieuwe printplaat. Ik heb Techneco ook meteen gemaild of het mogelijk is om een reserveprint aan te schaffen.

Enige voordeel is nu wel dat ik kan meten hoe inefficient de ketel is met verwarmen. En om een goede vergelijking te maken heb ik de klokthermostaat van de ketel bijna gelijk gezet met die van de ELGA. dus:
  • 09:00, -> 20.0 graden
  • 17:00, -> 20.4 graden
  • 22:00, -> 19.4 graden
Exact gelijk zetten wil niet. de Touch werkt met een halve graad, de Celcia 20 met 0.2 graden. Dus 20.5 of 19.5 graden instellen wil jammer genoeg niet. Hopelijk heeft die halve graad niet al te veel afwijking.

[ Voor 26% gewijzigd door mkleinman op 15-11-2015 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:27:
[...]

Twee personen zijn geweest Koevlaas2 en nog een andere man die hier op het forum zit maar weinig post.
Komen we daar blijkt Martin alles fossiel te verwarmen ;)
De rondleiding was zeer interessant, nu konden we het totaalplaatje zien. Ik herkende veel van de losse foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vanderv schreef op zondag 15 november 2015 @ 01:00:

@koevlaas2
Inderdaad de wtw in balans tekrijgen valt niet mee, de toevoer en afvoer ventilators op dezelfde snelheid zetten gaat niet werken, hier ook al meerder malen mee aan het tweaken geweest. Maar het wtw gedeelte blijft altijd in werking mits de bypass niet open staat. Hier staat een Zhender/Stork 930 maar als ik nu weer moest....
.....vertel, wat zou je dan doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update. Met dezelfde CV tuning instellingen komt er nauwelijks warm water beneden. Ketel krijgt het tot 32 graden warm en krijgt dan al 32 graden water retour en gaat dus pendelen. :(

Lijkt opgelost te zijn nu door de vloerverdeler beneden verder open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:27:
[...]

De andere persoon (ben z'n naam even kwijt) had een zwembad WP op marktplaats gekocht, echter nu ik thuis ben realiseer ik me ineens dat deze maar max. 28 graden kan verwarmen, dus of dit nu zoveel gaat opleveren. Anders kan ie nog z'n jacuzzi verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:58:
[...]

De andere persoon (ben z'n naam even kwijt) had een zwembad WP op marktplaats gekocht, echter nu ik thuis ben realiseer ik me ineens dat deze maar max. 28 graden kan verwarmen, dus of dit nu zoveel gaat opleveren. Anders kan ie nog z'n jacuzzi verwarmen.
Een jacuzzi gaat niet , die moet douche temperatuur (38 graden)

Maar cv gaat prima met een zwembad warmtepomp hoor, stouwt er easy 30-35 graden water uit.
Jij bedoeld denk ik retour temperatuur van 28.
Het is hier iedergeval al dagen een comfy 21 graden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vin293
  • Laatst online: 09-10-2023
Vincent was de naam, ik vond de rondleiding ook zeer interessant bij Martin.
En wat betreft de zwembad warmtepomp, ik heb Rol-Co een beetje gevolgd op dit forum en dacht wat een goed idee, dat ga ik ook maken.
Ik heb dus gisteren op Marktplaats een zwembad warmtepomp gekocht voor 150 euro en ga hem nu geschikt maken voor mijn boiler waar de vloerverwarming op draait.
Als ik het project klaar heb, zal ik wat foto's plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

vin293 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:53:
Vincent was de naam, ik vond de rondleiding ook zeer interessant bij Martin.
En wat betreft de zwembad warmtepomp, ik heb Rol-Co een beetje gevolgd op dit forum en dacht wat een goed idee, dat ga ik ook maken.
Ik heb dus gisteren op Marktplaats een zwembad warmtepomp gekocht voor 150 euro en ga hem nu geschikt maken voor mijn boiler waar de vloerverwarming op draait.
Als ik het project klaar heb, zal ik wat foto's plaatsen.
Cool! Ik ben benieuwd vincent,
Ik heb hier onlangs de lucht uitvoer naar buiten gemaakt, dat scheelt weer wat kou op zolder.
En de temp sensor van in en uitvoer temperatuur omgedraaid, hij schakelt nu op uitvoer temperatuur eventueel (mits thermostaat nog vraag heeft) en die temp heb ik dan ook op de display wat ik beter vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
koevlaas2 schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:38:
[...]

Komen we daar blijkt Martin alles fossiel te verwarmen ;)
De rondleiding was zeer interessant, nu konden we het totaalplaatje zien. Ik herkende veel van de losse foto's.
Wet van bedrog
De wet van bedrog (in het Engels Finagle's Law geheten) is een 'wet' die luidt:

Als iets mis kan gaan, dan gaat het mis – op het slechtst denkbare moment.

Een rara naam voor de wet, maar blijkt wel van toepassing te zijn.

Wel jammer, maar die dingen gebeuren eenmaal.

Toch zou het de leverancier van de elga sieren om dit bekende probleem eens op te lossen, Het moet toch niet nodig zijn dat een klant een reserve print op voorraad moet hebben om de elga in de lucht te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de bug is de bug van carrier, niet van de elga.
carrier gedraagd zich niet bepaald aardig, typisch een insituut.
techneco stuurt sneller dan het licht een nieuwe, niks te klagen.
de elga is ook helemaal niet stuk, het is net windows met een bluescreen,
en dan niet meer booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vanochtend het huis verwarmen naar 20 graden heeft me 1,576m3 gas gekost. Gisteren kostte me dat exact 2kWh in de ELGA. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
@koevlaas2

Een enthalpiewisselaar staat nog op het verlanglijstje (het wordt hier s'winters zeer droog in huis) . Ook is een slimmere besturing gewenst, ventileren op basis van co2 en luchtvochtigheid (badkamer). Dit kan intussen overigens wel met de "luxe" uitvoering van Zehnder. Maar er zijn gewoon intussen in mijn ogen slimmere WTW tekrijgen. De mijne werkt nog met een voorverwarming (electrische verwarmingspiraal) om bij kou het bevriezen van de WTW te voorkomen. Bijv. Orcon lost dit op door een bioritme toe tepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mkleinman schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:32:
Vanochtend het huis verwarmen naar 20 graden heeft me 1,576m3 gas gekost. Gisteren kostte me dat exact 2kWh in de ELGA. :(
dat is dus wat ik bedoelde martin, wat je ziet en leert.
normaal zou je de elga niet uitzetten, anderen roepen dat je je moet bewijzen.
dat ben je nu aan het doen, en nu zie je de echte specs van je ketel.
en dan is het nog 14c ook in almere, bij 4 graden en windje 8 was het flink erger geweest.
(duur ook als de hollander het zo wil horen)
ik meet daarom niet meer zoveel aan de elga, het is wel prima allemaal.
het totaal volume aankoop energie van 1-10 tot 1-3 vind ik interessanter.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2015 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 15:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Voor de meten-is-weten types die liever met Windows dan via de Raspberry werken, er is een tussenvorm mogelijk: https://www.kickstarter.c...n-a-raspberry-pi2-form-fa

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Wel grappig om te zien. Met de aankomende subsidie heeft
http://www.123-kaminofen.de/heatpipes-paket-300L.html
alvast zijn prijzen verhoogt voor zonneboilers...

typisch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:17:

typisch...
Michl heeft ook z'n prijzen verhoogt, ze verwachten zeker veel Nederlandse klandizie.

http://www.michl-waermepu...mepumpe-split-9-kw-detail

De mijne was € 2136,-
Ik weet wel hoe het komt, er zit namelijk een Wilo Yonos Para pomp in ipv de Wilo RS25-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Meeste zijn 200,- duurder geworden, ik had nog div oude ebay auctions staan en waren flink goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Mijn wp is al in bestelling, subsidie of niet.
Ten eerste is elke week wachten er 1 teveel, mijn eigen kw's verstoken loont meer dan wachten op subsidie. Zeker als het winterseizoen straks voorbij is voordat je er gebruik van kunt maken.
En op die prijsverhogingen konden we wachten, afgezien nog van verhoogde levertijd straks.

Dan blijft nog de vraag, wat gaat die subsidie inhouden?
Als je goed inkoopt, valt er genoeg voordeel te halen om alsnog ( redelijk) voordelig je slag te slaan.

Hopelijk ben ik volgende week de trotse eigenaar van een wp *O*

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:27:
Mijn wp is al in bestelling, subsidie of niet.
Ten eerste is elke week wachten er 1 teveel, mijn eigen kw's verstoken loont meer dan wachten op subsidie. Zeker als het winterseizoen straks voorbij is voordat je er gebruik van kunt maken.
En op die prijsverhogingen konden we wachten, afgezien nog van verhoogde levertijd straks.

Dan blijft nog de vraag, wat gaat die subsidie inhouden?
Als je goed inkoopt, valt er genoeg voordeel te halen om alsnog ( redelijk) voordelig je slag te slaan.

Hopelijk ben ik volgende week de trotse eigenaar van een wp *O*
Welke als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:17:

typisch...
Typisch?
Logisch gevolg van subsidies.... Mensen gaan zakken vullen over de rug van de belastingbetaler.

Mijn buurman zat in de grote windmolen projecten en hij hoopte dat de US snel de subsidie op windmolens zou stoppen. Dit omdat de prijzen kunstmatig hoog blijven, kWh/MWh prijzen onnodig hoog blijven en consumenten teveel betalen voor de stroom. Hun/zijn verwachting was dat als subsidies weg zouden vallen, de windmolen prijzen door concurrentie binnen 6-12 maanden onder het niveau van met subsidie zou komen.

Subsidies zijn leuk, maar maken over het algemeen meer kapot dan ons lief is.

Nu al 10-20% prijsverhoging, straks 20% subsidie, consument schiet er niets mee op en belastinggeld gaat naar de harkers van groot geld..... En tijdens de subsidie regeling zal concurrentie wegvallen omdat er dik geld verdient wordt en er geen prikkel is om de prijs te laten zakken.

(dit staat "los" van subsidies die als momentum dienen, maar daar geloof ik bij ZB en WP niet in)

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 15-11-2015 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vanderv schreef op zondag 15 november 2015 @ 13:51:
@koevlaas2

Een enthalpiewisselaar staat nog op het verlanglijstje (het wordt hier s'winters zeer droog in huis) . Ook is een slimmere besturing gewenst, ventileren op basis van co2 en luchtvochtigheid (badkamer). Dit kan intussen overigens wel met de "luxe" uitvoering van Zehnder. Maar er zijn gewoon intussen in mijn ogen slimmere WTW tekrijgen. De mijne werkt nog met een voorverwarming (electrische verwarmingspiraal) om bij kou het bevriezen van de WTW te voorkomen. Bijv. Orcon lost dit op door een bioritme toe tepassen.
Bedankt, ik zal je info onthouden mocht ik het project van stal halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

Ik heb dezelfde al AlbertHakvoort, maar dan de 7,5 kw versie: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C.

Dan kan de SVP eruit :)

[ Voor 28% gewijzigd door crazyharrie op 15-11-2015 20:57 ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op zondag 15 november 2015 @ 20:56:
[...]

Ik heb dezelfde al AlbertHakvoort, maar dan de 7,5 kw versie: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75VHA + ERSC-VM2C.

Dan kan de SVP eruit :)
Nu herinner ik het me weer. Wat is SVP ? Swembad Verwarming Pomp ? (Zwembad, ik weet het)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

StadsVer(w)arming Purmerend.

Zodoende, hoe eerder hoe beter.

[ Voor 45% gewijzigd door crazyharrie op 15-11-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ik vraag me af of je daar zomaar vanaf kunt.
Post het eens als het zover is en hoe je er vanaf gekomen bent.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
SpeksteenWP schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:38:
Ik vraag me af of je daar zomaar vanaf kunt.
Post het eens als het zover is en hoe je er vanaf gekomen bent.
Gewoon schriftelijk opzeggen...
Afname is bij mijn weten niet wettelijk verplicht.

Pagina: 1 ... 77 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.