Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.837 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is hilarisch goed in de mist, de aanvoer is de hele dag al rond de 40c,
maar hij staat ergens tussen de 400 en 800 Wac te bungelen.
de mist is bij de buitenunit wel verdwenen, met een mooie swirl alsof er een boeing opstijgt
de pv deed maar 4kWh in de mist, maar daar kan de elga zo wel lang op draaien.
(zoals gasschuif zei : hoge vochtigheid heeft grote energie inhoud)
de waterafvoer heeft het wel druk, er loopt flink wat uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Haha, rood lampje op de linkerkant, groen lampje op de rechterkant. En dan swirlen met die bak :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jammer dat het nu donker is, had er een foto van kunnen posten anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-10 23:22
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:55:
jammer dat het nu donker is, had er een foto van kunnen posten anders
Heb je geen flitser ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-10 10:54

Aad

marcel3 schreef op zondag 01 november 2015 @ 16:53:
[...]

Zeker interessant! De maand moet oktober zijn? Het zou ook nog wel informatief te zijn om te weten wat voor een bouwtype je huis is: vrijstaand/hoek/rij.

Verder vraag ik me af in hoeverre al dat getweak er nou echt toe doet. Eerlijk gezegd hoop ik voor Techneco dat het niet niet zo heel veel uitmaakt. Anders hebben ze nl een product in de markt gezet dat volkomen ongeschikt is voor de doorsnee installateur en gebruiker. Je mag toch verwachten dat het apparaat zelf de sensoren en regeltechniek bevat om de output afhankelijk van enkele opstellingsvarianten (wel/geen ZB, type afgiftesysteem, etc) te optimaliseren? Even afgezien van hoe fascinerend het tweaken ook mag zijn natuurlijk ;)
Klopt november moet oktober zijn.
Het gaat om een twee onder een kap met plat dak waarvan de isolatie die geplaatst is in 1993 niet optimaal is 5cm schuim onder het dakleer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:12

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier vreet de ELGA ook mist. Je ziet de mist er in verdwijnen en koude droge lucht er weer uit komen. Leuk om te zien.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20:38

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:45:
het is hilarisch goed in de mist, de aanvoer is de hele dag al rond de 40c,
maar hij staat ergens tussen de 400 en 800 Wac te bungelen.
de mist is bij de buitenunit wel verdwenen, met een mooie swirl alsof er een boeing opstijgt
de pv deed maar 4kWh in de mist, maar daar kan de elga zo wel lang op draaien.
(zoals gasschuif zei : hoge vochtigheid heeft grote energie inhoud)
de waterafvoer heeft het wel druk, er loopt flink wat uit.
Het zal er zo uitgezien hebben, maar dan met de wind de andere kant op :+

Eric, je hebt mijn postings bij de start van de thread goed begrepen, wordt ik wel blij van ;)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/P9vICCY.png

[ Voor 7% gewijzigd door Gasschuif op 01-11-2015 22:52 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overdag weer zon, savonds nu weer dikke mist .. lekker hoor, zo gaat ie goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 19:38:
overdag weer zon, savonds nu weer dikke mist .. lekker hoor, zo gaat ie goed.
Prachtige foto. Waardoor ontstaat condensatie na de energie afgifte aan de wieken? Temperatuur verlaging door energie afgifte? Of onderdruk bij de wieken waardoor de verzadigde dampdruk lager wordt zoals lucht tegen de bergen op ook condenseert; 100% verzadigde lucht gaat condenseren door adiabatische expansie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:17
Tomexergie schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:32:
[...]

Prachtige foto. Waardoor ontstaat condensatie na de energie afgifte aan de wieken? Temperatuur verlaging door energie afgifte? Of onderdruk bij de wieken waardoor de verzadigde dampdruk lager wordt zoals lucht tegen de bergen op ook condenseert; 100% verzadigde lucht gaat condenseren door adiabatische expansie.
Nee joh d'r zit gewoon een schoorsteen voor de rook van de kolen achter die turbines :F Die molens draaien gewoon op kolenstroom!

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 02-11-2015 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:09:
@marcel3
de standaard elga is een ferrari met een krant in de uitlaat
in de folder standaard kan een besparing van 25% op het gas behaald worden
in een eigen opzet zonder de standaard beveiliging kan je het gas met >95% terugdringen
onder specifieke voorwaarden en dat is wat je tweak noemt

elgaatje staat nu mist te eten bij 435Wac het is nu een w/w warmtepomp
Wellicht bedoelden ze een besparing van 25% in de kosten tov van gas... Echter zelfs dan zijn ze voorzichtig... Ben benieuwd hoe de subsidie gaat uitvallen... Zou mooi zijn als die weer 2.000 eur is 🙂 Komt de boiler ook sneller dichterbij (waar ook weer subsidie op zit als je er collectoren bij neemt) bedankt kamp 😀

Edit; nog geen vermelding in de staatscourant per gisteren van de subsidie :(

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 02-11-2015 22:32 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Voor de ervaren wp boilergebruikers hier, wie kan advies geven betreffende de beste koop, en waarom?

Ik zie even door de boilers de spiraal niet meer. 8)7

Wil zowiezo voor 300 ltr, rvs, onderhoudsvrij, en lichtgewicht.
De boiler wordt alleen gebruikt voor saniar ( warm) water
Even afgezien van de prijs, ik zie gewichts verschil, afwijkend spiraal oppervlak ( minimaal ).

http://www.joule.ie/uploa...ec_IE_cyc_10_heatpump.pdf

http://www.djg.com/standa...warmtepomp-200-tot-500-l/

Wie heeft advies en uitleg wat de beste keus zou zijn?

[ Voor 1% gewijzigd door crazyharrie op 03-11-2015 00:12 . Reden: spelvout ]

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:22:
[...]

Wellicht bedoelden ze een besparing van 25% in de kosten tov van gas... Echter zelfs dan zijn ze voorzichtig... Ben benieuwd hoe de subsidie gaat uitvallen... Zou mooi zijn als die weer 2.000 eur is 🙂 Komt de boiler ook sneller dichterbij (waar ook weer subsidie op zit als je er collectoren bij neemt) bedankt kamp 😀

Edit; nog geen vermelding in de staatscourant per gisteren van de subsidie :(
Dit is de reden dat ik nog even wacht met bestellen. Hoe pakt de subsidie regeling uit?
Overigens 95% besparen op gas is niet 95 % besparen op kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Jerrythafast schreef op maandag 02 november 2015 @ 22:20:
[...]

Nee joh d'r zit gewoon een schoorsteen voor de rook van de kolen achter die turbines :F Die molens draaien gewoon op kolenstroom!
ha ha, ze zijn er toe in staat om de turbines aan te drijven met kolen stroom; green painting.

Bij mist (100%) verzadiging zal het Elgaatje het beter doen, meer condensatie op de verdamper en hogere COP. Laat het maar lekker misten. (Alleen jammer voor de PV panelen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

Dankzij zeer gewaardeerd forumlid Develdonk, ben ik nu ook een trotse bezitter van een Elga warmtepomp. _/-\o_
Het apparaat is in eigen beheer geinstalleerd om de kosten flink te drukkken. :-) Ik heb hem zelf opgehaald in Delft. Ik werd daar goed ontvangen en geinformeerd.

Sinds zaterdagavond is hij ons huis (bj1999) aan het verwarmen. Het word nu nog met gemak 23 graden. (WAF is hierdoor al hoog. Het was al te warm 8)7 )
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat als het gaat vriezen..
Oppervlak totaal 180m2 met alleen radiatoren. Wel wat type 33. Ook recentelijk eentje omgewisseld.
Deze 3 dubbeldikke radiatoren zijn vaak voor 50,00 op te halen via MP.

Gas verbruik 2014 was 1200m3 / 2013 1400m3.

Er liggen 53 Pv paneeltjes op dak en veranda (3 schansen) om de stroom op te wekken. (Alles DIY)
Misschien wat veel PV, maar 2 EV's staan regelmatig voor de deur te tanken. Maar het verbruik valt mee of de panelen wekken meer op dan verwacht :-)
Want ik sta begin Nov nog 4500kwh in de min op de ferraris. Dus genoeg reden om deze voorraad voor een deel in warmte om te gaan zetten.

De Toshiba Unit staat op een betonnendak en is nu nog nauwelijks hoorbaar. Dak is met 10cm piepschuim geisoleerd. Dit zal ook trillingen verminderen.
  • Ik gebruik ook 2 thermostaten met de CV een 1/2 graadje lager. Dipswitch 8 op On. (Deze stond eerst verkeerd toen kreeg ik ketelstoring 2)
  • Fans op fulspeed. Stooklijn hoog.
  • De Remeha Calenta heeft de terugslag klep in de retour conform handleiding.
  • De terugslag kleppen zijn met tape afgedicht. Vlasdraad gebruiken zou beter zijn geweest. want met tape lekken ze een beetje. Maar komt nog wel goed.
  • De PVC buizen van 10,5 cm diameter op dak zitten propvol isolatie materiaal.
  • De 4 graden beveiliging is er in Delft al afgehaald.
Ik dank alle Forumleden voor het delen van hun intensieve Elga research de afgelopen jaren!! _/-\o_ d:)b

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De twee thermostaten setup van Eric-PVT wordt zo langzamerhand de defacto standaard. Zie ook deze: http://techneco.nl/project/lelystad-familie-wijksen/

Op de website van Techneco zelf.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:09:
@marcel3
de standaard elga is een ferrari met een krant in de uitlaat
in de folder standaard kan een besparing van 25% op het gas behaald worden
in een eigen opzet zonder de standaard beveiliging kan je het gas met >95% terugdringen
onder specifieke voorwaarden en dat is wat je tweak noemt
Wel een mooie vergelijking ja. Mi zou Techneco er commercieel gezien goed aan doen om die krant er voor een deel al zelf uit te halen, maar daar zijn ze vast zelf ook al achter, geen domme jongens daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Techneco moet een product leveren wat in 99.9% van de gevallen goed en feilloos werkt, dat doen ze door een foolproof setup te maken met een krant in de uitlaat. Dit werkt echter wel bij 99.9% van de installaties. En ondanks die krant toch aanzienlijke besparingen :)

Dat je mafkezen zoals ons hebt die de temperatuurbeveiliging eraf laten halen en gaan tweaken daar kan Techneco niet op anticiperen. Wat Techneco absoluut niet wil is dat je verhalen krijgt als "Met de ELGA krijg ik mijn huis niet warm, wat een K*Tproduct" terwijl in werkelijkheid er iets heel anders speelt.

Als wij bij 0 graden ons huis niet warm krijgen dan slaan we onszelf voor ons hoofd en doen de ketel met tegenzin aan en vinden we de ELGA nog steeds geweldig.

Feit is wel dat door de bullitproof code van de ELGA je heel erg je best moet doen om de ELGA in storing te krijgen. Dito geldt ook voor 9 van de 10 CV ketels.

[ Voor 16% gewijzigd door mkleinman op 03-11-2015 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:03
Q1Q schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:20:
Dankzij zeer gewaardeerd forumlid Develdonk, ben ik nu ook een trotse bezitter van een Elga warmtepomp. _/-\o_
Goed bezig! En zoals een echte tweaker betaamt ook veel zelf gedaan. Ook het koeltechnisch deel?
De terugslag kleppen zijn met tape afgedicht. Vlasdraad gebruiken zou beter zijn geweest. want met tape lekken ze een beetje. Maar komt nog wel goed.
Nog een tipje: gebruik loctite 55 ipv hennep of teflontape: beste van beide werelden.

[ Voor 4% gewijzigd door marcel3 op 03-11-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q1Q
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12-2024

Q1Q

@ Marcel3
Ik heb een ver familielid werkzaam bij een groot koeltechnisch bedrijf :-)
Mijn vader heeft het CV gedeelte gedaan.
Zelf een 2 gaten van 30mm door het betonnen dak geboord (droog) en koelleidingen aangelegd en de rest vd montage enz.
Dakdoorvoer is wel door de loodgieter vast gebrand.
Dus grotendeels een familie project.
Loctite Oke! Bedankt voor de tip!!

@Mkleinman: men zou het als optie wel in de handleiding kunnen zetten toch?
Men zou veel meer Elga's kunnen verkopen als de terug verdientijd korter word.

Elga met Toshiba / PV SMA5000TL21 (5520WP 15') & 21 (5900WP 10") / Ampera /Podpoint / Ratio lader/ 270L Atlantic boiler/ Daikin Airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Q1Q schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 12:43:

@Mkleinman: men zou het als optie wel in de handleiding kunnen zetten toch?
Men zou veel meer Elga's kunnen verkopen als de terug verdientijd korter word.
Ben ik met je eens. Ik denk ook dat Techneco daar zeer goed over na heeft gedacht maar besloten heeft het (nog?) niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:59

mb1

Iemand ervaring met deze? http://www.alibaba.com/pr...700.7724838.30.216.7tavqw

Moet alleen per 2 besteld worden....
Maar kost dan ook een appel en een ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Q1Q schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 11:20:
Het apparaat is in eigen beheer geinstalleerd om de kosten flink te drukkken. :-) Ik heb hem zelf opgehaald in Delft. Ik werd daar goed ontvangen en geinformeerd.
Ik denk er ook over om Elga maar zelf op te halen en te installeren. In de meetgegevens van Develdonk heb ik vertrouwen dank zij de warmtemeter. Hoe heb je de STEK monteur geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die familie wijksen toch wat een malloten zeg, zoals ik ben gestart heb ik geen garantie geaccepteerd,
maar na wat telefoontjes van atag liep dat toch even anders.
na 1 jaar kreeg ik alsnog een jaar garantie, was niet nodig maar toch erg lief.
het is gewoonweg geniaal inpasbaar in een bestaande setup, en samen met een qsolar grenst het aan het ultieme; als de elga draait met kerst reageert de qsolar of de zon schijnt in juni.
(modulerende 3 weg op de cv aanvoer)
atag krijgt echter ook na de overname van inventum (energion) de tweakers oplossing niet voor elkaar.
dat is toch wel erg grappig.
en dan te bedenken dat ik de elga nam bij een folder cop van max 3,7, develdonk start met 4,4 en stijgt, en wat dacht je van mijn scop over 3 jaar ? belachelijk is het, gewoonweg 4,68
(1m3 vermeden is 33MJ is 8 kWh)
en dat uit de MJ meter van de qsolar, waarvan ik index heb, gas sinds 2006
de elga zorgt voor minder gas, en de metering blijft hetzelfde, het verbruik stagneert volledig,
en het gezin kreeg 2 dochters van 2 en 4, go figure...
inderdaad , 95% mindergas is niet 95% minder kosten, het is zelfs nog meer, icm een cv zonneboiler.
sinds de elga, ontvang ik weer geld met een klein negatief verbruik, laag sjv, en toch alle gemakken van gas, tot 2011 kreeg je negatief betaald bij greenchoice, nu vermijd ik gas en levert het nog meer op.
martin/eric/hans zijn niet zo uniek, sunshine company hoor je niet maar heeft het ook.
het is puur een dik feest zolang salderen bestaat, en daarna zoveel mogelijk in de boiler stoppen.
wat er ook gebeurt ik kan altijd kiezen.
er is maar 1 concurrent, en dat vind ik op een vervangingsmoment de coolcube, die is ook geniaal
ok, een elgaatje kost geld, maar wat kost het om niets te doen tot 2020 ?
laten we zeggen : dat verdien je zeker niet terug, je geld gaat in rook op, loppersum gaat stuk, en het saldeert een beeje kut dat gas, verder is het fossiel, en stroom kan van de windunie komen.
@500m3 gas saldeer je al snel naar gas voor meer dan 1 euro per m3.
de mileuwinst krijg je er gratis bij. 8)7
wachten op subsidie in nederland is wachten op een prijsverhoging gelijk aan de subsidie,
zo doen we dat in neederland, ik herken het van alle duurzame middelen in mijn huis.
deze hadden gemeentelijke subsidie, en dat heb ik de installateur niet verteld, dus de prijs was die van een normale markt.
2012 elga : netto 1300 euro turn key draaien (nu al 4200)
2006 qsolar sc380 2400 euro turn key draaien (nu al 9200)
2009 pv dhz 47 cent per Wp all-in (nu 90 cent)
2011 dwrw 260 euro dhz ( nu >400 euro)
jij kunt dat ook, kies je moment, ik ben al 9 jaar bezig en wachten kan best, maar scoor zeker 1 ding per jaar, wachten kan duur zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

wie helpt mij ?
Ik heb de vraag ook gesteld in het CV Tunning forum maar geen reactie gehad. Ik probeer het hier ook omdat hier ook veel met sensoren word gewerkt.

ik heb een itho basecube voor verwarming en om mijn gasverbruik te verminderen heb ik een daalderop boiler gekocht. De boiler heb ik aan gesloten, warm uit boiler op koud in basecube. Dus de basecube moet eigenlijk alleen na verwarmen.
Hier komt het probleem het water uit de boiler is 60 graden dus eigenlijk geen na verwarming nodig.
Itho gebeld en het probleem is op te lossen met een NZ set kosten ongeveer € 250,--.
De set bestaat uit een temperatuur sensor en een mengventiel. Ik heb het mengventiel niet nodig want het water word toch niet warmer dan 60/65 graden. Dus ik wilde alleen de sensor bestellen. Dit is niet mogelijk bij itho alleen komplete set.
Nu dacht ik een sensor is zo geplaatst, ik kan misschien een gewone sensor op de leiding zetten en die aansluiten op de draadjes die al in de basecube zitten voor de sensor.

Wie heeft er verstand van sensoren en welke sensor moet ik aanschaffen en hoe aan te sluiten .

De boiler is er om het overschot aan stroom van mijn zonnepanelen op te maken en mijn gasverbruik te verminderen. Met mijn Elga krijg ik niet alles op.
link NZ set aansluiten base cube : https://dl.dropboxusercon...567638/handleiding_nz.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kun je niet upgraden naar de coolcube met elga ?
een nz setje is natuurlijk een vuile streek, wie levert nu een niet nz ketel ? (anno 2015)
itho blijkbaar en nu weten we dat allemaal.
heb je de admin code van je basecube ?
je kan een warmwater instelling doen van 52c minimaal, de boiler stel je dan in op 62c
dan moet de basecube stil blijven.
heb je het warmwater comfort vaatje in de basecube ?

Instellingen nalopen HP Cool Cube warmtepomp
3225 is de servicecode voor mijn HP Cool Cube

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2015 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:14:
een nz setje is natuurlijk een vuile streek, wie levert nu een niet nz ketel ? (anno 2015)
je kan een warmwater instelling doen van 52c minimaal, de boiler stel je dan in op 62c

[...]
Eric upgrade ga ik niet doen alleen voor warm water, De Elga draait iedere dag zonder CV. Elga op eigen thermostaat. Ik heb de Installateurs code maar daar mee kan je de warm watertemperatuur niet in veranderen. De branders gaan aan dmv een flowsensor. Maar als ik de warmwater voorziening uit zou zetten dan heb ik geen warm water meer als de boiler ( 80 L ) leeg is. Dus heb het zo aan gesloten dat ik altijd warm water heb. Ik heb een comfort vaatje in mijn base cube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kan je zelf een NZ- setje klussen met een universele thermostaat in serie met de flowsensor? (Flowsensor onderbreken als de boiler heet is)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ik wil een warmtemeter plaatsen in mijn CV circuit met warmtepomp. Ik heb er een op het oog maar weet niet of deze voldoet. Het is een Qundis Qheat 5 met Qn 2,5 m³/h , maar hij heeft volgens mij maar 1 sensor en de meter moet in de retour leiding gemonteerd worden. Is dit een correcte warmtemeter om i.c.m. het elektrisch verbruik mijn (S)COP te berekenen ?

Is het altijd noodzakelijk om 2 temperatuur sensoren te hebben of is het ook mogelijk met 1 ?

hier een plaatje van de meter.
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropboxusercontent.com/u/32674728/WP/warmtemeter%2014.1resize.jpg

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

peauke schreef op woensdag 04 november 2015 @ 09:24:
Ik wil een warmtemeter plaatsen in mijn CV circuit met warmtepomp. Ik heb er een op het oog maar weet niet of deze voldoet. Het is een Qundis Qheat 5 met Qn 2,5 m³/h , maar hij heeft volgens mij maar 1 sensor en de meter moet in de retour leiding gemonteerd worden. Is dit een correcte warmtemeter om i.c.m. het elektrisch verbruik mijn (S)COP te berekenen ?

Is het altijd noodzakelijk om 2 temperatuur sensoren te hebben of is het ook mogelijk met 1 ?

hier een plaatje van de meter.
[afbeelding]
Zo goed als bijna 100% zeker te weten zit er in de messing flowmeter (achterop de meetunit) ook een temperatuur sensor.
Het feit dat de meter in de retour moet, zal te maken hebben met het feit dat de temp dT in de meter vast staat.
Deze meter in mijn inziens prima te gebruiken om het afgegeven/opgenomen vermogen van warmtepomp cq verwarmingsysteem te bepalen.
Als je de (actuele) (s)COP wilt berekenen, dan zul je ook het opgenomen vermogen(kW) cq verbruik(kWh) moeten weten = meten.

Leuk ding en de prijs valt mij ook erg mee :) ;)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Proton_ schreef op woensdag 04 november 2015 @ 08:22:
Kan je zelf een NZ- setje klussen met een universele thermostaat in serie met de flowsensor? (Flowsensor onderbreken als de boiler heet is)
Ik ben een beetje huiverig om zo maar wat te doen in de Base Cube alles zit aangesloten op de regelunit en als die het begeeft ben ik veel verder van huis.
Zelf ben ik niet zo'n klusser op elektra gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
data per heden van Elga/toshiba:

962 kw warmte
214,8 kwh elec.
COP = 4,48

0,79 kwh/graaddag = elga
0,50 m3/graaddag = deed de ketel vroeger

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2vvkr51.jpg
waarbij:
y=COP
en x = de buitentemperatuur
zo kun je bij elke buitentemperatuur de bijbehorende COP berekenen (volgens praktijkmetingen ipv theorie!)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2q1icg1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/nq4jlw.jpg
eerste oktober = met gasketel = 89,61m3
tweede oktober = Elga (incl inregelen)=37,36m3 -> feitelijk dus enkel voor warmwater verwarming

[ Voor 45% gewijzigd door develdonk op 05-11-2015 07:14 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
interessant, waar zit je op qua gemiddelde cop voor de toshiba?
hoe is die ingesteld, alleen daguren? welke temp?
je hebt hem net sinds oktober 2015 toch?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Powrskin schreef op woensdag 04 november 2015 @ 21:36:
interessant, waar zit je op qua gemiddelde cop voor de toshiba?
hoe is die ingesteld, alleen daguren? welke temp?
je hebt hem net sinds oktober 2015 toch?
inderdaad sinds oktober 2015, gem cop is 4,48 tot nu toe, elga staat hele dag aan en thermosstaat staat op 22,5 graden. betreft 275m2 vloeroppervlak wat verwarmt wordt in vrijstaande woning gebouwd in 2012 met EPC 0,8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
We zijn weer een stapje (lees 2 verdiepingen hoger)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/5iN7yOq.png

Alleen nog plekje zoeken op de zolder.. Wordt een krap hoekje naast de WTW en het boiler vat

[ Voor 31% gewijzigd door alberthakvoort op 05-11-2015 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ziet er goed uit! foto's als het klaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Wat kan het volgende betekenen? Ik ben druk bezig met het inregelen van de vloerverwarming.

Instelling A
Bij instelling A is het verschil tussen de aanvoertemperatuur van de ELGA en de retourtemperatuur van de vloer constant, ongeveer 7 graden. Dus 40 graden aanvoer ELGA betekent 33 graden retour vanuit de vloer.

De dT grafiek die ik heb van deze instelling is dus een horizontale lijn.

Instelling B
Bij instelling B loopt het verschil tussen de aanvoertemperatuur van de ELGA en de retourtemperatuur van de vloer steeds verder op, beginnende bij 7 graden en oplopend tot ruim 10 graden.

Dus bij 35 graden aanvoer komt er 28 graden uit de vloer terug, bij 40 graden aanvoer van de ELGA komt er 30 graden van de vloer terug.

de dT grafiek is een rechte schuine lijn omhoog, hogere aanvoertemperatuur betekent wel een hogere retourtemperatuur van de vloer maar die is minder hoog dan bij instelling A.

Ik heb zo de plaatjes niet bij de hand. Die post ik vanavond.

Mijn gevoel zegt dat dit verschil in grafiek significant is en belangrijk voor de inregeling van mijn installatie.

Iemand enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

De elga kan zelf geen invloed uitoefenen op de flow van de pomp?

Misschien wat thermostaat kranen die in het huis meer doorlaten, waardoor er in de rest van het systeem minder flow is en de dT over de flow groter wordt?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
De plaatjes

Instelling A: ( 03-11, flow over vloerverdeler 80% open )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/03-11.jpg

dT blijft constant, ELGA warmt aanvoer op tot 34 graden in 1 uur tijd.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/04-11.jpg
Instelling B, vloerverdeler voor 2/3e dicht.

dT loopt steeds verder op, dit komt doordat de aanvoer verder dicht zit, maar; wat betekent dit exact?

Krijgt de vloer nu te weinig water? Of is de instelling zo goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
Heel verhaal getypt valt de website weg... anyhow de strekking:

Bij instelling A kan het warmteafgitenet zijn warmte kwijt naar de omgeving en bij B niet (voldoende) waardoor de ruimtetemperatuur niet stijgt. Elga ziet dit en gaat harder werken op hoger vermogen (wellicht moeite waard om dit te checken?). Hierdoor loopt de retour op, moet Elga op steeds hogere temperatuur warmte leveren om alsnog ruimte warm te krijgen en wordt COP steeds lager...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op donderdag 05 november 2015 @ 18:48:
Heel verhaal getypt valt de website weg... anyhow de strekking:

Bij instelling A kan het warmteafgitenet zijn warmte kwijt naar de omgeving en bij B niet (voldoende) waardoor de ruimtetemperatuur niet stijgt. Elga ziet dit en gaat harder werken op hoger vermogen (wellicht moeite waard om dit te checken?). Hierdoor loopt de retour op, moet Elga op steeds hogere temperatuur warmte leveren om alsnog ruimte warm te krijgen en wordt COP steeds lager...?
De ruimtetemperatuur stijgt wel, vloer wordt wel warm bij setting B maar krijgt dus veel minder water. Alleen wat houdt die schuine lijn in dat dT steeds groter wordt? Die schuinte kan ik beinvloeden door de vloerverwarming meer of minder water te geven.

De ELGA gaat overigens meer energie verbruiken omdat de ELGA een hogere aanvoer wil, retour loopt inderdaad op. Alleen tot 43 graden. Want aanvoer is nu 43 graden retour 40, en ELGA moduleert terug. En dat is eigenlijk de ideale situatie.

Ik wil dus begrijpen wat die schuinte inhoud

Hoge aanvoertemperatuur en toch een rustig pruttelende ELGA. 886W op dit moment terwijl de aanvoer 43 graden is.

Status:
  • ELGA aanvoer: 42,31
  • ELGA retour: 38,75
  • VV retour: 31,6
  • Woonkamer: 21.00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:25:
We zijn weer een stapje (lees 2 verdiepingen hoger)

[afbeelding]

Alleen nog plekje zoeken op de zolder.. Wordt een krap hoekje naast de WTW en het boiler vat
Dat lijkt op een ERSC-VM2B ?

Deze wordt één dezer dagen ook bij mij geleverd, leuk vergelijkings materiaal. _/-\o_

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19:43
crazyharrie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:19:
[...]

Dat lijkt op een ERSC-VM2B ?

Deze wordt één dezer dagen ook bij mij geleverd, leuk vergelijkings materiaal. _/-\o_
PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C

Maar dat is wel grappig, een medestrijder >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie

crazyharrie

alberthakvoort schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:24:
[...]

PUHZ-SW50VHA + ERSD-VM2C

Maar dat is wel grappig, een medestrijder >:)
PUHZ-SW75VHA + ERSD-VM2C
Wordt leuk klusje om deze te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een korte vraag om de genoemde DWTW die aan een boiler gekoppeld zit. Hebben de mensen die dit doen altijd de douche boven de boiler staan? Dit met name omdat ik anders niet snap hoe je DWTW doet ivm de zwaartekracht :)

En hartelijk dank voor het delen van alle informatie in dit topic, duurde 3 weken om het door te lezen maar de informatie is goud waard _/-\o_ !

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:23:
Een korte vraag om de genoemde DWTW die aan een boiler gekoppeld zit. Hebben de mensen die dit doen altijd de douche boven de boiler staan? Dit met name omdat ik anders niet snap hoe je DWTW doet ivm de zwaartekracht :)

En hartelijk dank voor het delen van alle informatie in dit topic, duurde 3 weken om het door te lezen maar de informatie is goud waard _/-\o_ !
Afvalwater van de douche stroomt naar beneden (meterkast) met daarin de douche WTW, deze WTW warmt het aanvoerwater van de boiler. De boiler opzich hoeft niet lager te staan.

[ Voor 1% gewijzigd door koevlaas2 op 05-11-2015 21:29 . Reden: Verduidelijking. ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:16:
[...]

De ruimtetemperatuur stijgt wel, vloer wordt wel warm bij setting B maar krijgt dus veel minder water. Alleen wat houdt die schuine lijn in dat dT steeds groter wordt? Die schuinte kan ik beinvloeden door de vloerverwarming meer of minder water te geven.

De ELGA gaat overigens meer energie verbruiken omdat de ELGA een hogere aanvoer wil, retour loopt inderdaad op. Alleen tot 43 graden. Want aanvoer is nu 43 graden retour 40, en ELGA moduleert terug. En dat is eigenlijk de ideale situatie.

Ik wil dus begrijpen wat die schuinte inhoud

Hoge aanvoertemperatuur en toch een rustig pruttelende ELGA. 886W op dit moment terwijl de aanvoer 43 graden is.

Status:
Is de ELGA ook op een bepaalde aanvoer temp. in te stellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:28:
[...]

Afvalwater van de douche stroomt naar beneden (meterkast) met daarin de douche WTW, deze WTW warmt het aanvoerwater van de boiler. De boiler opzich hoeft niet lager te staan.
En de boiler loopt natuurlijk gelijk leeg met het feit dat je douched en zo is de kring rond, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:58:
[...]

En de boiler loopt natuurlijk gelijk leeg met het feit dat je douched en zo is de kring rond, dank!
De WTW kan het water met ca. 7 graden opkrikken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
mkleinman schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:16:
[...]

Status:
De Elga pruttelt op het moment zo rustig, omdat de buitenlucht een enorme energie inhoud heeft (warm en vochtig). Hier draait de Elga ook op een laag vermogen (rond de 600W), met toch goed heet water.
Maar mijn zware Toshiba unit van vorig jaar is wel grappig, zelfs met deze temperaturen geeft de energieverbruik grafiek aan dat er een ontdooicyclus nodig is als het apparaat een tijdje boven de 2000W draait.
Leuke hobby, en geen gas verbruiken :)

Energie productie zonnepanelen en energie verbruik Elga: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079 (nachtverlaging tussen 23:00 en 8:00, stapsgewijs opwarmen)

[ Voor 10% gewijzigd door itchin op 05-11-2015 23:04 . Reden: Link naar PVoutput ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-10 13:31
Aad schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:58:
[...]

Eric upgrade ga ik niet doen alleen voor warm water, De Elga draait iedere dag zonder CV. Elga op eigen thermostaat. Ik heb de Installateurs code maar daar mee kan je de warm watertemperatuur niet in veranderen. De branders gaan aan dmv een flowsensor. Maar als ik de warmwater voorziening uit zou zetten dan heb ik geen warm water meer als de boiler ( 80 L ) leeg is. Dus heb het zo aan gesloten dat ik altijd warm water heb. Ik heb een comfort vaatje in mijn base cube.
Ik heb een 50 liter e-boiler voor combiketel geplaatst, de nefit heeft ook nog een 25 liter boilertje. Deze heb ik nog voorzien van extra isolatie. Dit is ruim voldoende voor twee personen, icm een dwtw kan je ruim een half uur douchen. De nefit staat al anderhalf jaar uit.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:33:
[...]

Is de ELGA ook op een bepaalde aanvoer temp. in te stellen ?
Niet voor zover ik weet. wel dus een maximale temperatuur van zo rond de 43 graden aanvoertemperatuur. Ik vermoed dat de ELGA nog wel hoger kan alleen dan stort de COP in.
itchin schreef op donderdag 05 november 2015 @ 23:00:
[...]

De Elga pruttelt op het moment zo rustig, omdat de buitenlucht een enorme energie inhoud heeft (warm en vochtig). Hier draait de Elga ook op een laag vermogen (rond de 600W), met toch goed heet water.
Maar mijn zware Toshiba unit van vorig jaar is wel grappig, zelfs met deze temperaturen geeft de energieverbruik grafiek aan dat er een ontdooicyclus nodig is als het apparaat een tijdje boven de 2000W draait.
Leuke hobby, en geen gas verbruiken :)

Energie productie zonnepanelen en energie verbruik Elga: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=29511&sid=27079 (nachtverlaging tussen 23:00 en 8:00, stapsgewijs opwarmen)
De ELGA ging hier van zo rond de 900W naar vol aan de bak om die 43 graden aanvoer te bereiken. Daarna moduleerde die heel hard terug.

Daarmee lijkt de ELGA dus twee optimale modi te hebben. 1. bij een evenwicht in het systeem bij een lage aanvoertemperatuur ( mijn oude situatie ) en een evenwicht bij 43 graden aanvoertemperatuur maar niet alle energie kwijt kunnen, en daarop terug moduleren. ( Eric-PVT zijn situatie )

Ik heb trouwens gisteravond de vloerverdeler nog een kwartslag verder open gezet. Nu maar weer meten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
Martin, dag en nacht op 30 graden aanvoer is dit niet meer efficient/mogelijk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad

Aad

Martin, waar heb jij de sensor geplaatst op de ELGA, ik meet nl nooit zo'n hoge aanvoer temperatuur, de mijne schommelt tussen 34 en 37 graden en retour zo'n drie graden minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:39:
Martin, dag en nacht op 30 graden aanvoer is dit niet meer efficient/mogelijk ?
Is denk ik heel efficient maar helaas niet mogelijk op dit moment. Zou een aanpassing in de ELGA software zijn denk ik.
Aad schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:05:
Martin, waar heb jij de sensor geplaatst op de ELGA, ik meet nl nooit zo'n hoge aanvoer temperatuur, de mijne schommelt tussen 34 en 37 graden en retour zo'n drie graden minder.
Sensoren zitten paar cm voor de warmtewisselaar in de binnenunit. Zowel op de aanvoer- en retourleiding van de CV en ook op de persleidingen naar de buitenunit. Alle 4 de sensoren zijn uitgezocht dat ze ongeveer dezelfde waarde geven. Heb ze in een glas water gehangen en daarna de 4 sensoren gekozen die dezelfde waarde aan gaven.

Ik had vorig jaar consequent aanvoer tussen de 34 en 37 graden. Dit doet de ELGA als hij bij een bepaalde aanvoertemperatuur een evenwicht bereikt en dus 5.1kW op dat moment in het systeem kwijt kan in huis. Kan hij minder dan 5.1kW kwijt dan warmt de retour op en loopt dus ook de aanvoertemperatuur op ( retour + 4 graden ) en gaat de buitenunit harder werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:57:
[...]

Ik had vorig jaar consequent aanvoer tussen de 34 en 37 graden. Dit doet de ELGA als hij bij een bepaalde aanvoertemperatuur een evenwicht bereikt en dus 5.1kW op dat moment in het systeem kwijt kan in huis. Kan hij minder dan 5.1kW kwijt dan warmt de retour op en loopt dus ook de aanvoertemperatuur op ( retour + 4 graden ) en gaat de buitenunit harder werken.
Als je VV teveel retour geeft loopt de temp ook snel op waardoor terugmodulatie plaatsvindt.
Boven kan je het vermogen vergroten door de DBE's weer eens te proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door koevlaas2 op 06-11-2015 13:45 . Reden: Spelfouten (voor zover bekend) verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:36:
[...]
Als je VV teveel retour geeft loopt de temp ook snel op waardoor terugmodulatie plaatsvindt.
Boven kan het vermogen vergroten door de DBE's weer eens te proberen.
Ik probeer dus het optimum te vinden in het systeem waarbij de aanvoertemperatuur wel oploopt tot minimaal een graad of 40. Bij 40 graden aanvoer en dus 36 retour een evenwicht vinden zou perfect zijn denk ik.

Het deels dicht zetten van de vloerverwarming is in elk geval al een goede zet geweest. Daardoor neemt de capaciteit van de vloer bij lagere temperaturen af waardoor de ELGA dus een hogere aanvoer gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
'Mijn' Michl kan straks koelen met als continue-krukas-temperatuur 5 - 35c, dus eigenlijk ook verwarmen.
Ben wel benieuwd wat de Michl daarvan vindt. volgende week hoop ik 'm draaiend te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:57:
[...]

Is denk ik heel efficient maar helaas niet mogelijk op dit moment. Zou een aanpassing in de ELGA software zijn denk ik.

[...]

Als je de retoursensor nu eens op de aanvoer zet, word ie dan boos en geeft volgas ? Of volgt Error ?

[ Voor 2% gewijzigd door koevlaas2 op 06-11-2015 15:54 . Reden: Dt is bekend 4c ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 27-09 20:51
Retour >= 43 graden betekent voor de Elga: terugregelen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Sowieso streven we naar een laag mogelijke watertemperatuur, de oplossing ligt m.i dan ook in het opkrikken van het afgiftevermogen.
Martin installeert wel even wandverwarming boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ben dus even aan het kijken voor een warmtemeter, maar welke doorlaat zou ik moeten nemen. Ik heb nu maar Qn 2,5 m³/h aangehouden. Hoe kan ik de juiste doorlaat bepalen om zo de correcte warmtemeter te bestellen en te installeren.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik kan intussen via de IUNGO die ik hier aan het testen ben ook live de plug waar de ELGA op zit uitlezen. Enige wat ik nu dus nog mis is een flowmeter om de COP te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

peauke schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 16:37:
Ben dus even aan het kijken voor een warmtemeter, maar welke doorlaat zou ik moeten nemen. Ik heb nu maar Qn 2,5 m³/h aangehouden. Hoe kan ik de juiste doorlaat bepalen om zo de correcte warmtemeter te bestellen en te installeren.
Neem minimaal Qn4, ben je c.a. 40 kPa over kwijt vollast (dat haal je denk ik niet)
Moet bij de specs staan.

Zie onderstaand de foto van een watermeter Qn4
Wat is je nominale flow?
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/io5telWl.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 06-11-2015 17:14 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:11:
[...]

Neem minimaal Qn4, ben je c.a. 40 kPa over kwijt vollast (dat haal je denk ik niet)
Moet bij de specs staan.

Zie onderstaand de foto van een watermeter Qn4
Wat is je nominale flow?
[afbeelding]
Normaal 1 tot 2 m3/h met een diameter van 22mm buis + puntstukken
Ultrasone warmtemeters hebben geen weerstand.

40kPa= 4 mWK de waarde wat de meeste CV pompen totaal leveren.

Mijn CV pomp van Remeha Quinta 35C doet bij 1 m3/h gemeten via mijn warmtemeter:
Stand 2 van de pomp
0,5 mwk voor de CV ketel zelf (grafiek Grundfos 25-60)
2,5 mwk voor het CV circuit
Totaal 3 mWk

De Wilo Yonos Pico die in de ELGA zit kan meer doen; middenstand 5 mWK bij 1 m3/h
Een drinkwatermeter heeft behoorlijke weerstand en ik weet niet of die wel gschikt is voor een CV circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Tomexergie schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 21:40:
[...]

Normaal 1 tot 2 m3/h met een diameter van 22mm buis + puntstukken
Ultrasone warmtemeters hebben geen weerstand.

40kPa= 4 mWK de waarde wat de meeste CV pompen totaal leveren.

Mijn CV pomp van Remeha Quinta 35C doet bij 1 m3/h gemeten via mijn warmtemeter:
Stand 2 van de pomp
0,5 mwk voor de CV ketel zelf (grafiek Grundfos 25-60)
2,5 mwk voor het CV circuit
Totaal 3 mWk

De Wilo Yonos Pico die in de ELGA zit kan meer doen; middenstand 5 mWK bij 1 m3/h
Een drinkwatermeter heeft behoorlijke weerstand en ik weet niet of die wel gschikt is voor een CV circuit.
Ik vraag ook om de nominale water flow. ;)

Jij weet ook wel dat het drukverschil kwadratisch oploopt met de flow, toch?
Bij de genoemde meter 4 m3/h is 40 kPa het drukverlies

Bij 1m3/h (lees de meeste CV installaties) is de druk slechts 2,5 kPa peanuts dus, en een schril contrast met jou verwachtingen dat een turbine meter niet geschikt zou zijn.

Overigens waardeer ik jou bijdragen in het CO2 WP topic zeer, getuigt van zeer goede theoretische kennis van het proces.

Het woord "ultrasoon" heb ik overigens niet gelezen in de post van peauke :)

[ Voor 8% gewijzigd door Gasschuif op 06-11-2015 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 22:01:
[...]

Ik vraag ook om de nominale water flow. ;)

Jij weet ook wel dat het drukverschil kwadratisch oploopt met de flow, toch?
Bij de genoemde meter 4 m3/h is 40 kPa het drukverlies

Bij 1m3/h (lees de meeste CV installaties) is de druk slechts 2,5 kPa peanuts dus, en een schril contrast met jou verwachtingen dat een turbine meter niet geschikt zou zijn.

Overigens waardeer ik jou bijdragen in het CO2 WP topic zeer, getuigt van zeer goede theoretische kennis van het proces.

Het woord "ultrasoon" heb ik overigens niet gelezen in de post van peauke :)
Met een WP zou ik graag als het lukt 2m3/h willen halen. De weerstand van jou meter wordt dan 4/4=1mWk . Bij de middenstand van de Wilo doet hij bij 2m3/h 3mWk.
Dus deze watermeter slurpt 1/3 deel van de weerstand van het hele systeem op.

Het parallel schakelen van Elga en HR is complex i.v.m. de twee pompen die verschillend zijn en moet goed worden ingeregeld. Ik moet mij daar nog in verdiepen.

De goedkope chinese warmtemeters hebben een utrasonic flow sensor; geluidssensoren die de watersnelheid kunnen meten. Geen schoepen maar gewoon een holle buis van c. 15cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:14:

[...]
remeha...ZB aansluitset kopen = NZ keurmerk. 200 euro neerleggen :? 8)7 :( :'( :F ;( :-( 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
KLopt. En wat zit er in? Een paar rubbertjes, flowsensor, doorstroombegrenzer met fittings, en dat is het zo'n beetje. En waarom? Omdat de onderdelen in de ketel niet geschikt zijn voor temperaturen > 60 graden. :(

Ik heb ook zo'n NZ / Zonneboilersetje moeten kopen voor mijn Remeha ketel.

[ Voor 19% gewijzigd door mkleinman op 07-11-2015 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Tomexergie schreef op zaterdag 07 november 2015 @ 00:44:
[...]

Met een WP zou ik graag als het lukt 2m3/h willen halen. De weerstand van jou meter wordt dan 4/4=1mWk . Bij de middenstand van de Wilo doet hij bij 2m3/h 3mWk.
Dus deze watermeter slurpt 1/3 deel van de weerstand van het hele systeem op.

Het parallel schakelen van Elga en HR is complex i.v.m. de twee pompen die verschillend zijn en moet goed worden ingeregeld. Ik moet mij daar nog in verdiepen.

De goedkope chinese warmtemeters hebben een utrasonic flow sensor; geluidssensoren die de watersnelheid kunnen meten. Geen schoepen maar gewoon een holle buis van c. 15cm.
Met alle respect, 2 m3/h is een zeer optimistische waarde.
Als ik uit ga van 1 m3/h met 4 C kom ik op 4,6 kW vermogen.

Je kunt proberen 2 m3 erdoor te jassen maar dat zal een onrealistisch pomp vermogen tot gevolg hebben, killing de COP.

Een inkoppertje maar de rekensom klopt niet, 40 kPa met 4 m3 is de wortel uit 40 bij 2 m3, en dat blijkt 6,3 kPa te zijn, niet de door jou berekende waarde van 1 mWk ;)

Verder ben ik voorstander van low tech, je kunt per paar seconden "high tech" de COP meten, maar is dat zinvol??

Op jaarbasis is een paar keer meten voldoende , bij 10, 5, 0, -5 graden buiten. (de klimaat crisis komt er aan, lager hoeft niet :o ) metingen binnen 1 minuut, waar kan het fout gaan?

Dan weet je waar je zit :)
Een simpele flowmeting, dT meting, en kW meting van de compressor voldoet toch??

[ Voor 14% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:15:
[...]

Met alle respect, 2 m3/h is een zeer optimistische waarde.
Als ik uit ga van 1 m3/h met 4 C kom ik op 4,6 kW vermogen.

Je kunt proberen 2 m3 erdoor te jassen maar dat zal een onrealistisch pomp vermogen tot gevolg hebben, killing de COP.

Een inkoppertje maar de rekensom klopt niet, 40 kPa met 4 m3 is de wortel uit 40 bij 2 m3, en dat blijkt 6,3 kPa te zijn, niet de door jou berekende waarde van 1 mWk ;)

Verder ben ik voorstander van low tech, je kunt per paar seconden de COP meten, maar is dat zinvol??

Op jaarbasis is een paar keer meten voldoende , bij 10, 5, 0, -5 graden buiten. (de klimaat crisis komt er aan) metingen binnen 1 minuut, waar kan het fout gaan?

Een simpele flowmeting dT meting en kW meting can de compressor voldoet toch??
Voor de pompen is 2 m3/h geen probleem maar wel voor een leidingsysteem. Het CV leiding systeem in mijn huis is zwaar overgedimensioneerd (ontwerp 1970) en kan dat wel aan. De reden dat ik dat zou willen is dat op het moment dat ook de CV ketel bij komt de flow afneemt door de WP met als gevolg een lagere COP. Bij b.v. Develdonk van 1200 naar 800 l/h. Dat is het nadeel van parallel schakelen bij het ELGA concept. Viesmann b.v. plaatst de CV ketel in serie via een driewegklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op zondag 08 november 2015 @ 00:15:
[...]

Verder ben ik voorstander van low tech, je kunt per paar seconden "high tech" de COP meten, maar is dat zinvol??

Een simpele flowmeting, dT meting, en kW meting van de compressor voldoet toch??
Nog even het sommetje: Ik reken het zo uit: Weerstand is evenredig met flow in het kwadraad:
dP=C*Flow^2 C= 40/4^2=40/16=2,5
Bij 2m3/h dP=C*Flow^2=2,5*2^2=10kPa=1mWk

Ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Wat betreft de COP meting ben ik met je eens; eenmalig voor contole / instellen van het systeem is voldoende. Daarna pertiodiek controleren en de geintergreerde waarde gebruiken voor het economische plaatje. De COP kan terugvallen door vervuiling van de verdamper en ontregeling waardoor hoge CV temperaturen. Ik zal de display niet naast mijn bed leggen want dan zal er wel enige verkilling van mijn huwelijk ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Tomexergie schreef op zondag 08 november 2015 @ 01:03:
[...]

Nog even het sommetje: Ik reken het zo uit: Weerstand is evenredig met flow in het kwadraad:
dP=C*Flow^2 C= 40/4^2=40/16=2,5
Bij 2m3/h dP=C*Flow^2=2,5*2^2=10kPa=1mWk

Ik weet niet wat ik fout heb gedaan.

Wat betreft de COP meting ben ik met je eens; eenmalig voor contole / instellen van het systeem is voldoende. Daarna pertiodiek controleren en de geintergreerde waarde gebruiken voor het economische plaatje. De COP kan terugvallen door vervuiling van de verdamper en ontregeling waardoor hoge CV temperaturen. Ik zal de display niet naast mijn bed leggen want dan zal er wel enige verkilling van mijn huwelijk ontstaan.
Ik moet je gelijk geven het was al laat toen ik poste, ik heb bij de halve nominaal flow de wortel genomen, Dat is niet goed natuurlijk, excuus.
Moet zijn 1/4 van de druk bij 40 kPa=10 kPa=1mWk 8)7 |:(

Die zelfgestookte whisey van Robairo moet ik toch wat water bijmengen, sterk spul :+

De foto heb ik overgens genomen bij Robairo, daar zit ie in een 22 mm leidingsysteem met glygol, en daar hangt zijn Gree 3,5 kW WP aan, gekoppeld aan een 1000 l Buffer plus 200 L boiler, zodat ie altijd overdag het vat en boiler kan laden, en ook de vloerverwarming daaraan gekoppeld.

"De thermostaat" is de buienlucht temp, als het kouder wordt blijft ie langer draaien, gebeurt met Plugwise, ander tijdschema inzenden. Door de enorme traagheid van het huis werkt dit perfect, en een hoge COP natuurlijk omdat het overdag warmer is. (huis is 1200 m3 inhoud en goed geisoleerd)

Zijn openhaard spiraal hangt ook aan het (drukloze 1000 L buffervat!!) met een listige 2 poms opstartregeling, dus ook een deel van de hete rookgassen verwarmen de zaak. Een unieke installatie naar mijn idee, wellicht gaat ie er nog wat gebruikservaring over posten. Ik heb vorig jaar of zo ook al eens wat foto's laten zien".

De buitenunit met "camouflage" plaat.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Ig9NeY2l.jpg?2

Het buffervat
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SNsL48yl.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2015 14:03 . Reden: plaatjes toegevoegd, text aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op zondag 08 november 2015 @ 11:40:
[...]

I
De foto heb ik overgens genomen bij Robairo, daar zit ie in een 22 mm leidingsysteem met glygol, en daar hangt zijn Gree 3,5 kW WP aan, gekoppeld aan een 1000 l Buffer plus 200 L boiler, zodat ie altijd overdag het vat en boiler kan laden, en ook de vloerverwarming daaraan gekoppeld.

"De thermostaat" is de buienlucht temp, als het kouder wordt blijft ie langer draaien, gebeurt met Plugwise, ander tijdschema inzenden. Door de enorme traagheid van het huis werkt dit perfect, en een hoge COP natuurlijk omdat het overdag warmer is. (huis is 1200 m3 inhoud en goed geisoleerd)

Zijn openhaard spiraal hangt ook aan het (drukloze 1000 L buffervat!!) met een listige 2 poms opstartregeling, dus ook een deel van de hete rookgassen verwarmen de zaak. Een unieke installatie naar mijn idee, wellicht gaat ie er nog wat gebruikservaring over posten. Ik heb vorig jaar of zo ook al eens wat foto's laten zien".

De buitenunit met "camouflage" plaat.
[afbeelding]

Het buffervat
[afbeelding]
Hij heeft dus geen split unit en heeft een dubbel warmteoverdracht via glycol systeem. Wat voor COP haalt hij met deze Gree?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Tomexergie schreef op zondag 08 november 2015 @ 15:54:
[...]

Hij heeft dus geen split unit en heeft een dubbel warmteoverdracht via glycol systeem. Wat voor COP haalt hij met deze Gree?
Robairo kom er maar in....

Het glycol systeem is beveiligd tot-15 C kost ietsje capaciteit natuurlijk. Voordeel is dat deze set up stukken goedkoper is als de Elga, de Gree is van origine een zwembad WP. Hij kan ook niet moduleren, aan of uit. Maar dat is prima, de massa van de betonnen vloeren en de eerder genoemde 1000L en 200L van de boiler, (overal vvw) dempen dit volledig weg. Dat scheelt weer een dure inverter.

http://www.kusterstho.nl/..._Warmtepomp_GRS_C3_8.html

Hij is trouwens 3,8 kW zie ik net. Het vat wordt geladen tot c.a. 35 C geloof ik.
In de "gratis" 250 L boiler zit geen spiraal, dus als je die niet kunt gebruiken kan ie MP op.

De glycol loopt door de boiler, door een TSA en als laatste door het vat, maar Robairo moet de exacte hydraulische opstelling maar even schetsen. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2015 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Gasschuif schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:14:
[...]

Robairo kom er maar in....

Het glycol systeem is beveiligd tot-15 C kost ietsje capaciteit natuurlijk. Voordeel is dat deze set up stukken goedkoper is als de Elga, de Gree is van origine een zwembad WP. Hij kan ook niet moduleren, aan of uit. Maar dat is prima, de massa van de betonnen vloeren en de eerder genoemde 1000L en 200L van de boiler, (overal vvw) dempen dit volledig weg. Dat scheelt weer een dure inverter.

http://www.kusterstho.nl/..._Warmtepomp_GRS_C3_8.html

Hij is trouwens 3,8 kW zie ik net. Het vat wordt geladen tot c.a. 35 C geloof ik.
In de "gratis" 250 L boiler zit geen spiraal, dus als je die niet kunt gebruiken kan ie MP op.

De glycol loopt door de boiler, door een TSA en als laatste door het vat, maar Robairo moet de exacte hydraulische opstelling maar even schetsen. :)
Inverter is helemaal niet duur; Daikin L/L 3kW heat vermogen Totaal 800 Eur.

Het gaat er om of je met de GREE echt behoorlijk energie bespaart voor CV, daar doen we het voor toch? Bij de genoemde COP's, die aan de lage kant zijn, staat niet welke aanvoer temperatuur voor CV.

Voor een zwembad in de zomer zal GREE wel een behoorlijke COP halen: Tb 18C Tu 30C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gentlemen,

de ervaring na een dik jaar zijn:
- een erkend SJV < 500, en stroom iets boven nul. De cv op poetinpower is niet 1x aangeweest. :-)

dus wat de exacte COP zal zijn is eigenlijk niet interessant. Het spulletje werkt en ik hoef er weinig aan te doen. Er nog een muurtje vrij dus we hebben 4 paneeltjes ZW bijgezet.

Ik kook&destilleer&douche op gas en dat kost 20m3/mnd.
Douchen is half pv/wp en half poetin.

Na installatie hebben schuif&ik natuurlijk wel een COP meting gedaan. Stroommeting (plugwise+losse kwhmeter is simpel en exact. Glycolflow is ook heel exact, maar temperatuurs meting is lastig, het is net hoe je de IR meter richt. Ik neem maar de hoogste waarden die de meter geeft (de omgeving is kouder). Hiermee was toen de momentane COP richting 4, geen vreemde waarde dus het werkt.

Natuurlijk had ook dit ding debiel regelgedrag, zo toonde plugwise, maar omdat ik baas in eigen huis ben was dat snel beteugeld. Als ik nog eens een leuk plctje kan ritselen kan dat ook automatisch. Nu flits ik met plugwise een paarx perjaar een ander schematje in. Dat is toch geen probleem omdat ik dan toch een check rondje doe/moet doen. btw alles @#$% encsys :-( namelijk.

Buiten de wp stoken we ook de haard naar behoefte. Afgelopen jaar was een gezellig vuurtje genoeg.
Vergeleken met het wp-loze tijdperk moesten we toen met flinke vorst alle haard-zeilen bijzetten en met -10 moest de cv even bij.

dus wat kan ik zeggen..het werkt, ikke blij, investering blij, knutsel ik tevreden, warme badkamervloer heeft de hoogste WAF possible..
groetens, r

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2015 20:05 . Reden: jaja punten en komma's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
@Robairo, geweldige setup!

Wat anders trouwens. De afgelopen dagen een paar kWh geïnvesteerd in de ELGA om het boilervat op te warmen tot 40 graden of meer. Daarmee de wasmachine een paar keer gedraaid, vaatwasser aan gehad, mee staan douchen etc.

#priceless!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Nou , dan nog maar wat plaatjes van Robairo. Het is tenslotte al weer meer als een jaar terug
Een foto zegt meer als duizend woorden.

De stainless TSA
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/3vGpgM2l.jpg

Watermeter en besturingskast
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JxRoJAKl.jpg

De uitlezing en meting en besturing van de WP
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ny0i4Rul.jpg

De boiler nog niet gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dJMNRPDl.jpg

De boiler temp. (inmiddels staat ie vet in de extra isolatie).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SQPf5zMl.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Gasschuif op 08-11-2015 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:29:
'Mijn' Michl kan straks koelen met als continue-krukas-temperatuur 5 - 35c, dus eigenlijk ook verwarmen.
Ben wel benieuwd wat de Michl daarvan vindt. volgende week hoop ik 'm draaiend te hebben.
Cool ik ben heel benieuwd naar je ervaring, ik zag tijdje terug dat je er 1 gekocht had.
Dit is namelijk precies het ding wat ik zoek: goedkoop en simpel.

Ik wil helemaal geen modulerende meuk, is echt helemaal nergens voor nodig. Mijn ideale warmtepomp moet goedkoop zijn (tvt) en zo simpel mogelijk (minder storings gevoelig ?).

Hij moet aan wanneer ik het zeg en uit wanneer ik het zeg (via domotica of thermostaat) en het doel is gewoon kilowatt warmte in of (net zo belangerijk voor mij) uit het huis pompen. Uiteraard moet er wel een broodnodige override regeling op zitten voor bevriezing etc , maar voor de rest is het vol gas of uit. Alles stop je toch in een betonnen vloer die alle temperatuur swings eruit haalt dus moduleren is nergens voor nodig.

Hoeveel KW versie had je nu gekocht ? Ik dacht de 9 KW toch ? Die zou ik denk ik ook kopen, ook al is het aardig overkill voor een goed geisoleerde nieuwe woning. Lijkt me mooi projectje voor volgende jaar :9 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:04:
[...]

Cool ik ben heel benieuwd naar je ervaring, ik zag tijdje terug dat je er 1 gekocht had.
Dit is namelijk precies het ding wat ik zoek: goedkoop en simpel.

Ik wil helemaal geen modulerende meuk, is echt helemaal nergens voor nodig. Mijn ideale warmtepomp moet goedkoop zijn (tvt) en zo simpel mogelijk (minder storings gevoelig ?).

Hij moet aan wanneer ik het zeg en uit wanneer ik het zeg (via domotica of thermostaat) en het doel is gewoon kilowatt warmte in of (net zo belangerijk voor mij) uit het huis pompen. Uiteraard moet er wel een broodnodige override regeling op zitten voor bevriezing etc , maar voor de rest is het vol gas of uit. Alles stop je toch in een betonnen vloer die alle temperatuur swings eruit haalt dus moduleren is nergens voor nodig.

Hoeveel KW versie had je nu gekocht ? Ik dacht de 9 KW toch ? Die zou ik denk ik ook kopen, ook al is het aardig overkill voor een goed geisoleerde nieuwe woning. Lijkt me mooi projectje voor volgende jaar :9 :9
Ik heb de pomp inmiddels 2 weken, a.s. woensdag komt de f gassen monteur.
Het is een 9 kw inverter model. Model iwps-9d
De thermostaat op deze machine is niet zoveel soeps, hysteresis 1,5 graden dacht ik.
Maar hij kan wel het water buitentemperatuurafhankelijk opwarmen eventueel met timer.
Ook kan ie een vaste watertemperatuur aanhouden.

En er zit maarliefst een Wilo Yonos Para pomp in, word ik ook wel blij van denk ik.

Ik heb de machine in Mei besteld, maar kreeg 'm pas eind Oktober, hou maar rekening met 5 maanden levertijd.

Zodra het apparaat inbedrijf is zal ik mijn bevindingen hier posten.

Edit: Grappig dat je over goedkoop begint. Er is namelijk een keerzijde....
De pomp word geleverd met 3x 40 mm schroefaansluitingen aan de bovenkant, best duur om dit naar 22mm te krijgen. ik dacht om en nabij de 48 €
Eerst een ijzeren verloop 40 > 28 en daarna schroef 28 > 22 knel.
Ook heb ik het eerst waterdicht geprobeerd te krijgen met teflontape, maar nog voordat het water erop ging wist ik al dat dit niet ging werken. Met hennep en fitterskit is nu alles waterdicht.

[ Voor 13% gewijzigd door koevlaas2 op 09-11-2015 14:49 . Reden: Ik heb wel modulerend, expres gedaan want straks kan je niet meer zonder. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:59
[...]

Deze dan http://www.amazon.de/Mich...XO0867JT4E#productDetails

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
koevlaas2 schreef op maandag 09 november 2015 @ 13:12:
[...]

Ik heb de machine in Mei besteld, maar kreeg 'm pas eind Oktober, hou maar rekening met 5 maanden levertijd.
Ik hoop voor je, dat wannneer je straks een onderdeel nodig hebt, dat je geen 5 maand hoeft te wachten.
Mooi dat marktplaats gebeuren maar de service is vaak ook 0,0.
Voor de verwarming vind ik service erg belangrijk.De WAF stelt hier erg hoge eisen.

[ Voor 17% gewijzigd door Raolte op 09-11-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Blijkbaar ben je met een COP=1, gewoon goedkoop elektrische verwarmen, ook al tevreden (TVT=0,1 jaar.)
Een WP is een thermodynamisch toestel waarbij veel factoren het rendement bepalen. Dan geldt: Meten is weten. Ik hoop dat de Michl een warmtemeter krijgt.

COP=2,5 levert geen winst t.o.v. een HR ketel. De Overheid probeert L/W warmtepompen boven SCOP>4 te normeren, en dat zal al een hele toer worden om dat er nog onvoldoende innovaties zijn op dit gebied en gesjoemel met meetgevens niet meer wordt geaccepteerd.

In ben heel benieuwd wat de Gree en Michl gaan doen. Het gevaar is dat het toestellen zijn bedoeld voor gebieden waar geen aardgas is en waar alles elektrisch gaat. Dan is COP>1 al meegenomen.
Kijk even op de Duitse site met meetgegevens WP's Warmtepomp archives.

Het kan allemaal meevallen en interessant voor dit forum omdat we misschien voor de helft van de investering van de ELGA dezelfde COP kunnen behalen met b.v. Michl. Mijn vrienden willen ook WP's en wachten op mijn bevindingen met de Elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:26:
[...]

Kijk even op de Duitse site met meetgegevens WP's Warmtepomp archives.
Ik bedoel:
http://www.waermepumpen-verbrauchsdatenbank.de
Daar word je niet vrolijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zover ik gekeken heb op deze site zitten er geen Michl's tussen.
Ik heb geen warmtemeter ertussen, we gaan het met de natte vinger doen.

Zitten trouwens gerenommeerde merken tussen die ook slecht scoren.

[ Voor 8% gewijzigd door koevlaas2 op 09-11-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Raolte schreef op maandag 09 november 2015 @ 17:47:
[...]

Ik hoop voor je, dat wannneer je straks een onderdeel nodig hebt, dat je geen 5 maand hoeft te wachten.
Mooi dat marktplaats gebeuren maar de service is vaak ook 0,0.
Voor de verwarming vind ik service erg belangrijk.De WAF stelt hier erg hoge eisen.
Mijn Waf is een boerendochter, had tot ze het huis uitging geen verwarming op haar slaapkamer en is dus wel wat gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:35:
[...]

Zover ik gekeken heb op deze site zitten er geen Michl's tussen.
Ik heb geen warmtemeter ertussen, we gaan het met de natte vinger doen.

Zitten trouwens gerenommeerde merken tussen die ook slecht scoren.
Er zijn er een paar die er in positieve zin uit springen b.v. Daikin Alterma. Het is allemaal moeilijk te beoordelen:
* fake gegevens door leveranciers zijn mogelijk
* regeltechnische inefficiente instellingen
* meetfouten
* combinatie met DHW laat de overall COP fors dalen

Toch heb ik de indruk dat de gegevens i.v.m. de grote spreiding een goed beeld geven van de complexiteit van de WP. Het potentieel is groot, maar in de praktijk wordt er geknoeid bij ontwerp, installatie en inregelen. Het is geen plug and play product zoals de HR ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De hr klopt wel? 107% ... Realy?

Ik reken wat simpeler en staar me niet blind op de COP.
1300 m3 gas - 250 m3 voor tapwater = 1050 m3 X 8 = 8400kWh speelruimte. :)
Alles er onder is goed.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Rol-Co schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:04:

Ik reken wat simpeler en staar me niet blind op de COP.
1300 m3 gas - 250 m3 voor tapwater = 1050 m3 X 8 = 8400kWh speelruimte. :)
Alles er onder is goed.
1050 m^3 gas kost je 630 euro
8400 kWh elektriciteit : 1848 euro...

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:26:
[...]

1050 m^3 gas kost je 630 euro
8400 kWh elektriciteit : 1848 euro...
Gas kost meer dan 63 cent afgelopen jaar.
8400 kWh kost 1764 als ik het moet kopen en het zou verbruiken :) maar het is rond 1500 kWh en komt van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Dan geloof ik niet dat ik jouw opmerking helemaal kan plaatsen :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mightym schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:38:
Dan geloof ik niet dat ik jouw opmerking helemaal kan plaatsen :)
Dat de keuze niet zoveel te maken heeft met COP , verdiensten, tvt maar meer met vermeden/verplaatsen van gas naar stroom omdat dat beter saldeert en je dus beter in de hand hebt.
Elke warmtepomp doet het beter dan gas, en dan heb ik het niet eens over een betere en constantere temperatuur in huis.
Met vloerverwarming eigenlijk een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Tomexergie schreef op maandag 09 november 2015 @ 19:56:
[...]

Er zijn er een paar die er in positieve zin uit springen b.v. Daikin Alterma. Het is allemaal moeilijk te beoordelen:
* fake gegevens door leveranciers zijn mogelijk
* regeltechnische inefficiente instellingen
* meetfouten
* combinatie met DHW laat de overall COP fors dalen

Toch heb ik de indruk dat de gegevens i.v.m. de grote spreiding een goed beeld geven van de complexiteit van de WP. Het potentieel is groot, maar in de praktijk wordt er geknoeid bij ontwerp, installatie en inregelen. Het is geen plug and play product zoals de HR ketel.
Nou, de ketel is ook niet plug en play want dat komt je duur te staan.
Het is net als met auto's, wie van jullie haalt qua verbruik de fabrieksopgave ? Ik scoor vaak beter.
Moet er wel voor 'werken' en zo is het ook met WP's.
Wie weet staan die dingen wel op 60c te werken, de duitse uneto-vni zou dit zo doen.

In Nederland zijn ook WP projecten mislukt, bijvoorbeeld in Zutphen. Die lui hebben nu weer CV-Ketels. Zie ze maar eens over te halen weer een WP te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op maandag 09 november 2015 @ 20:04:
Remeha Avanta is zelfs HR109 volgens de folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
koevlaas2 schreef op maandag 09 november 2015 @ 22:29:
[...]

Remeha Avanta is zelfs HR109 volgens de folder.
Ik bedoel met plug and play dat bij een CV ketel het rendement niet zo sterk beinvloed wordt door domme dingen van de installateur. Ophangen, aansluiten, vullen en wegwezen.

HR109 = 109% op onderwaarde. Natuurlijk geen perpetuum mobile.
De besparingsommetjes van de WP moet je dan ook op onderwaarde voor de elektriciteitsopwekking maken: dus 40% wordt 44%. Dus de WP gaat het 10% beter doen.
We zijn met onzin uit het verleden bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Qua geld gaat het bij mij niet veel verschil opleveren denk ik, ik krijg gewoon 22 cent voor mijn teveel opgewekte stroom. Nee, bij ons gaat de wp het comfort verhogen en ik heb weer wat te spelen.

Ik hoop trouwens dat mijn mond woensdag open valt en niet meer dichtgaat...

[ Voor 16% gewijzigd door koevlaas2 op 10-11-2015 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:43:
[...]

De temp data in de grafiek is fibaro binaire sensor met 4 DS18B20 sensoren. deze zijn zelf gesoldeerd zonder de titanium hoesjes oid zodat ik ze rechtstreeks op de CV leiding kon plakken met ducktape. Ga ze vanavond isoleren zodat buis en sensor in de isolatie vallen en temp garage (18 graden) minder/geen invloed meer heeft.

de "temp merel" data in de post van 8:00 van gisteren is een cresta draadloos station welke via rfxcom uitgelezen wordt door de de vera lite (433mhz dus ander protocol dan z-wave).
Om metingen te kunnen doen aan mijn toekomstige Elga wil ik temperatuur en energie metingen doen. Electronica is mijn vak niet en ik wil lieft plug and play spullen kopen.

Hiervoor denk ik aan de volgende meet apperatuur aan te schaffen:

Vera edge controller
Fibaro universele sensor voor 4 temperatuur aansluitingen
Fibaro temperatuursensors
Fibaro tussenstekker voor kWh meting

Is deze set compleet? Kan ik daarmee grafieken op mijn PC krijgen.
(Voor Warmtemeter met M-bus is nog geen plug and play)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Laatst online: 22:36
Tomexergie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:59:
[...]

Om metingen te kunnen doen aan mijn toekomstige Elga wil ik temperatuur en energie metingen doen. Electronica is mijn vak niet en ik wil lieft plug and play spullen kopen.

Vera edge controller

Je zou ook hiervoor kunnen gaan:
https://www.sossolutions.nl/domoticz-starter-rfxcom-e-2b
ipv de vera edge controller
Fibraro kan je ook daarop gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
Tomexergie schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 10:59:
[...]

Vera edge controller

Ik gebruik deze op een PI2:
http://www.sheepwalkelect...3b186eaae86eb7d82ee6933da

kun je hele woning volhangen met sensoren.
Pagina: 1 ... 76 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.