Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.852 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:53
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:24:
[...]

In mijn geval duurt het relatief lang om een hoge aanvoertemperatuur te krijgen, dit komt waarschijnlijk door de vloerverwarming die een enorme plas water op slobbert. Wat nu als ik het inregelventiel op de vloerverwarming iets knijp. Er blijft dan meer water/warmte over voor de rest van het huis en het afgiftevermogen daalt.

Dit komt trouwens ook wel goed uit; het blijft aardig kouwelijk boven omdat de ELGA niet lang genoeg werk hoeft te verzetten om beneden warm te krijgen.

Waar ik dus naar toe wil is de ELGA onbewust dwingen om richting de 42 graden aanvoertemperatuur te gaan. Met 42 graden in mijn vloer krijg ik het gegarandeerd lekker warm in de woonkamer.

Alleen als ik hem knijp verlaag ik de capaciteit van de vloer. Hmm...

Ik begin meer en meer te snappen hoe de ELGA werkt en hoe de ELGA reageert op welke wijziging in huis.
42 graden aanvoer temperatuur voor een ltv verdeler is wel erg veel, ik krijg het hier al warm met 28 graden aanvoer en dat met een gewone verdeler.
Als je je toevoer naar de vloer knijpt gaat er meer vermogen naar boven, waardoor het daar warmer word.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:43
jjonkie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:24:
Even een noob vraag wellicht maar zo'n buffervat van 500 liter kun je die zomaar op je zolder etage zetten ?

In ons geval gewoon een betonnen verdieping vloer, duitse bouw. Of moet ik dat de aannemer voorleggen ?
Met Duitse bouw kan dat wellicht, ligt aan je vloeropbouw.

Heb je een zoldervloer zonder zwevende cementdekvloer dan kan het makkelijk. Heb je die wel zou ik even de drukklasse van je isolatie welke onder je cementdekvloer ligt opvragen. Mocht dit te laag zijn en je hebt geen vloerverwarming op zolder, dan kun je een deel cementdekvloer uitzagen en voorzichtig de isolatie verwijderen, pas goed op ivm leidingwerk welke de Duitsers altijd in deze laag verwerken. Normaliter kan je constructievloer welke bestaat uit een breedplaatvloer met een betonnen laag en bewapening van vermoedelijk 18 cm dit makkelijk hebben. Check de dikte voor de zekerheid even op de bouwtekening. Als je die niet hebt is deze op te vragen bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Cumulatieven per vandaag (begint saai te worden moet eerst maar eens flink kouder worden):
364 bedrijfsuren
746 kw warmte
165,08 kwh
COP 4,52

@mkleinman: had jij je elga verbruik per maand nog ergens gevonden?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
koevlaas2 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 22:13:
[...]

42 graden aanvoer temperatuur voor een ltv verdeler is wel erg veel, ik krijg het hier al warm met 28 graden aanvoer en dat met een gewone verdeler.
Als je je toevoer naar de vloer knijpt gaat er meer vermogen naar boven, waardoor het daar warmer word.
Ik heb ook geen 42 graden aanvoer nodig in de vloer. Ik heb wel een zo hoog mogelijke temperatuur nodig wil ik het aangenaam krijgen en houden boven.

Gekke is alleen dat ik, met al mijn sensoren, geen verschil kan zien in lage flow op de vloer, hoge flow op de vloer of het grotendeels knijpen van de vloer zelf met een inregelventiel. 8)7

@Develdonk, komt asap!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

jjonkie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:24:
Even een noob vraag wellicht maar zo'n buffervat van 500 liter kun je die zomaar op je zolder etage zetten ?

In ons geval gewoon een betonnen verdieping vloer, duitse bouw. Of moet ik dat de aannemer voorleggen ?
Heb je bouwtekeningen van je woning? Op die van ons stond er bij het plafond van de kelder hoeveel kilogram per vierkante meter deze kan dragen. Dit is 250 kilogram per vierkante meter. In onze situatie zouden beide boilervaten gevuld met water niet op die vloer kunnen staan (?). Aan de hand van de bouwtekeningen en je ideeën kun je ook kracht berekeningen laten doen. Van daaruit kun je dan je keuzes maken.

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 08:29:
[...]

Ik heb ook geen 42 graden aanvoer nodig in de vloer. Ik heb wel een zo hoog mogelijke temperatuur nodig wil ik het aangenaam krijgen en houden boven.

Gekke is alleen dat ik, met al mijn sensoren, geen verschil kan zien in lage flow op de vloer, hoge flow op de vloer of het grotendeels knijpen van de vloer zelf met een inregelventiel. 8)7

@Develdonk, komt asap!
Als je beneden meer knijpt moet je het verschil wel gaan zien denk ik. bovendien hoe meer je knijpt beneden hoe langer het duurt voordat het beneden op temp. is en heb je boven ook meer warmte afgifte.

Edit: Met meer knijpen bedoel ik minder dan een kwartslag open. Doordat je vloerverwarming dicht bij de ELGA zit is je flow enorm hoog en moet dus flink geknepen worden.

Edit2: Op sommige ltv verdelers zitten een kraan om het gemixte retour water te regelen, met deze kraan dicht zuigt de pomp aan je aanvoer. Kraan voor mixen iets meer open scheelt ook aanvoer van warmte.

[ Voor 20% gewijzigd door koevlaas2 op 27-10-2015 14:12 ]

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03
in mijn geval zou die ook nog eens recht boven de muur van de badkamer komen. En de huidige 120 liter boiler vervalt. Dus dat moet lukken. Nu nog meten of we dat ding boven kunnen krijgen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

develdonk schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 07:22:
Cumulatieven per vandaag (begint saai te worden moet eerst maar eens flink kouder worden):
364 bedrijfsuren
746 kw warmte
165,08 kwh
COP 4,52
Sinds 7 oktober 45kWh verbruikt met 2 airco's :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:12:
[...]

Heb je ook gebouw kenmerken? Hier verwarm ik wel 275m2 allemaal op dezelfde temperatuur... Jij ook?

Eigenlijk moeten we een soort kengetal maken terug gerekend naar 100m2 oid.

dus:
165 kwh per 275 m2 bij x graaddagen wordt dus
60 kwh per 100 m2 bij x graaddagen (weet niet hoeveel graaddagen oktober had tot nu toe, zit op werk)

[ Voor 28% gewijzigd door develdonk op 27-10-2015 12:41 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je zal nog wel meer factoren erbij moeten betrekken dan alleen het vloeroppervlak.
Zo heb ik nog wat zon op de ramen (beneden 6x1,6m) vanaf 13u, dan stopt de airco.
Het gaat om 110m2.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:01
[/quote]

Tsja, volgens mij zijn er ook teveel factoren om i.d. met elkaar te vergelijken. Ik heb bijvoorbeeld zojuist boven de ramen weer open gegooit omdat het anders veeel tewarm wordt boven ( > 19,5 graden ) En alle radiatoren uitgezonderd de badkamer staan boven allemaal dicht. >:)

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Wat misschien wel kan is het radiator vermogen in huis samen met het gasverbruik gebruiken om een idee van de warmtevraag te krijgen.

Mijn sommetje komt dan uit op:

110m2 (2 etages)
<=700m3 per jaar
12kW aan radiators

De Elga (en co) vult de cv aan en gebruikt de radiators bij een lagere temperatuur dan de cv zou doen.
Met 2 airco's heb ik in principe 7kW nominaal vermogen dat kan pieken naar 14kW.
Echter heb ik tot nu toe gemiddeld 150-300W per airco genoteerd en daarom verbruik ik zo weinig.
Ook kan ik met airco's het stroomverbruik van de cv wegstrepen, bij de Elga kan dat niet door het eigen verbruik voor o.a. kleppen, regelelektronica en de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
vanderv schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 15:20:
[/quote]

Tsja, volgens mij zijn er ook teveel factoren om i.d. met elkaar te vergelijken. Ik heb bijvoorbeeld zojuist boven de ramen weer open gegooit omdat het anders veeel tewarm wordt boven ( > 19,5 graden ) En alle radiatoren uitgezonderd de badkamer staan boven allemaal dicht. >:)
Kan je beter je radiatoren boven iets knijpen.
Of nog mooier thermostaten op de radiatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door koevlaas2 op 27-10-2015 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb klokthermostaatkranen ( 3x woordwaarde ) op de 1e verdieping. Als ik boven de radiatoren knijp dan krijgen ze nog minder water en geven ze nog minder warmte af. Ik wil juist een zo klein mogelijke dT in mijn systeem bij een zo hoog mogelijke aanvoertemperatuur.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:12:
[...]

Die COP's van jouw aico's zijn moeilijk te meten. Het kan zijn dat de echte warmtebehoefte van jou woning laag is door o.a. interne warmte en zeer goede isolatie. Meten is weten, je komt er bij deze airo's nooit achter omdat de luchtflow van binnenunit moeilijk te meten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Tomexergie schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:36:
[...]

Die COP's van jouw aico's zijn moeilijk te meten. Het kan zijn dat de echte warmtebehoefte van jou woning laag is door o.a. interne warmte en zeer goede isolatie. Meten is weten, je komt er bij deze airo's nooit achter omdat de luchtflow van binnenunit moeilijk te meten is.
Het was ooit een sociale huurwoning van 1990, niks bijzonders met houten kozijnen, beton en steen.
Er zit grotendeels oud dubbelglas in en drie ruiten hebben nieuw dubbelglas met suskasten.
Die 700m3 heb ik bereikt met radiatorfolie, cv naar 50 graden aanvoer en verder weinig spannends.
Ik ventileer redelijk gericht op de omstandigheden, misschien helpen de suskasten daarbij want eerst zaten er oersimpele roosters in met een koudebrug (condens), herrie van buiten en troep erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 17:25:
Ik heb klokthermostaatkranen ( 3x woordwaarde ) op de 1e verdieping. Als ik boven de radiatoren knijp dan krijgen ze nog minder water en geven ze nog minder warmte af. Ik wil juist een zo klein mogelijke dT in mijn systeem bij een zo hoog mogelijke aanvoertemperatuur.
Was adviesje voor vanderv Martin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ah oeps my bad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
En de mijne ook, vanderV heeft alles al dicht.
Gek verhaal trouwens, ik ken alleen maar mensen bij wie het boven te koud is ipv te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14:01
Er zitten overal thermostaatkranen op, "probleem" is dat als de zon schijnt het beneden zomaar richting de 22 a 23 graden gaat, dankzij de wtw en opwaartse kracht van de warme lucht, trekt dit naar boven en blijft daar hangen.

Als de wind weer opsteekt en het bewolkt blijft, dan moet de elga weer aan de bak. Zo is er geen situatie/woning gelijk. (Dit was om even aan tegeven dat vergelijken moeilijk is)

Ik weet mijn gasverbruik voor de Elga en nu, en dan weet ik genoeg, >:)

Als ik op mindergas vergelijk met Martin, dan ga ik in de wintermaanden nat. Tot nu toe gaat het gelijk op vanaf het voorjaar.

(Ps net klaar met werken, vandaar dit vreemde tijdstip, 8) )

[ Voor 4% gewijzigd door vanderv op 28-10-2015 04:11 ]

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Cumulatieven per heden:
377 uur bedrijfstijd
767 kw warmte
170 kwh elec.

Werking van de Elga tov buitentemperatuur:
(met 23 graden aanvoer het huis op 22,5 houden: ik ga er maar vanuit dat mijn honeywell thermosstaat structureel 0,5-1 graad teveel aangeeft want dat lijkt me niet mogelijk bij een buitentemp van gem 12 graden)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/b7ev5k.jpg

Vooruitlopend op de subsidie voor zonneboilers al beetje aan het kijken. Iemand bekend met COP van 1:682? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

http://www.surfacepower.com/index.html

ben erg benieuwd of iemand idee heeft van kosten of ervaringen... ik zie wel 1 systeem in NL op hun website... als deze technologie half zo goed is als ze beweren dan denk ik toch om de zonneboiler te skippen en dit naast mijn elga te hangen en gas af te sluiten....

2 good to be true?

edit: heb prijsopvraag gedaan en systeemspecs e.d. ben wel benieuwd

[ Voor 40% gewijzigd door develdonk op 28-10-2015 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben bang dat het niet kan opwegen tegen mijn cv zonneboiler (qsolar) dwtw (heitech v3) met elga
ik heb nu 3 jaar cijfers (met 6 jaar gas historie) ervoor en ben eigenlijk op zoek naar een nieuw rprojectje, maar het lijkt erop alsof de rest allemaal proposities zijn.(vrij vertaald : sales talk en poeptaal)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
@ develdonk,

Betreffend surface power

Mooi verhaal, maar kijkend naar de cijfers van de maanden jan en feb ben ik niet echt onder de indruk.
Scheelt maar enkele m3
201 in 2015 202 in 2014 voor januarie

[ Voor 60% gewijzigd door Raolte op 28-10-2015 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Raolte schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:30:
@ develdonk,

Betreffend surface power

2014 (Before - with Solar Hot Water) 2015 (After with HONE) .................202 m3 201 m3
.................152 m3 149 m3

Mooi verhaal, maar kijkend naar deze cijfers ben ik niet echt onder de indruk.
http://www.surfacepower.com/hone-case-studies.html
ik zit toevallig op dezelfde pagina nu en denk dat die cijfers niet kloppen. Ze geven immers cijfers met gasketel + zonneboiler weer nadat hone aangekocht is... dat kan dus niet... dus volgens mij moet je naar de 70% besparing kijken 2013 tov 2014 (en corrigeren voor graaddagen maar dat terzijde). Dit maakt ook sense als ik naar de andere data kijk van andere woningen.

edit 1: "The upgrade project was completed in March 2014 "

verder claimen ze:
6sqm solar hot water panels that were removed to install HONE were the "best" and installed perfectly, they could only ever have saved the customer €19 x 6 sqm = €114 a year. (ESTIF data shows the best (and expensive) solar hot water panels at 330 sqm energy delivered if installed in Germany (1400 kWhrs insolation), you need to adjust the 330 number up or down depending on your location.)

edit 2: de basis is identiek aan zonneboiler zo te zien in de schema's, alleen de techniek is anders:
http://www.surfacepower.c...er_manual_2015-UPDATE.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door develdonk op 28-10-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben wel onder de indruk van 5kWp pv + boiler + dwtw
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/elgapv.jpg
hilarisch kosten en mileuneutraall als je het mij vraagt. (eigen pv verbruik=erg hoog)
ik gaf al eerder aan dat het vermogen van de pv gelijk aan de wp een mooi ding is,
en nu zien we het.
legenda :
blauw is wp
groen is pv
(groene lijn is salderingslijn groen is positief rood is negatief)
mijn warmte (cv+ww) behoefte was 3x zo hoog als oktober 2014 en toch maakt het niets uit.
ik toon een simpele view, maar per dag/uur/week/maand zie je verschillende dingen.
meten is weten, en geeft aanleiding tot ieindeloos anders nregelen.
de maatregelen vullen elkaar aan, de wp is geen oplossing, maar onderdeel van integraal regelen rondom je bufferboiler.
terugverdientijd begint op tijd, of er wp/zb/dwtw subsidie komt, het zal nooit zo hoog zijn als mijn vermeden aankoopkosten, bij stijgende prijzen als er subsidie is, het word nu winter.
ik maak me wel een beetje zorgen om mijn enorm stijgende warmtevraag, omdat we nu nogal nonchalant ermee omgaan, door drukte in een jong gezin, maar het is een mooi gegeven.
/edit :
verder raakt mkleinman ook het spoor bijster bij een marginaal verbruik dus uiteindelijk blijk ik toch niet helemaal gek geworden :
http://www.familie-kleinm...nu-wordt-het-ingewikkeld/
ga dat maar eens meten......
het is wel belachelijk leuk, het lijkt op het pv upgrade virus.
ik meet met de warmtemeter uit de cv boiler (cv+ww apart)

[ Voor 126% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en verder reken ik het liefst simpel :
1 m3(n) komt overeen met 33 MJ = 8 kWh
en zo kom ik met de wp/dwtw/boiler/collector op een <?> scop van 4,9222 over 2,5 jaar
ik weet geen betere berekening dan deze benadering. +/- 10%
omgezet naar opgenomen kWh van de elga weet ik wat de zonneboiler en dwtw hebben gedaan.
ik vind dat redelijk fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
@ develdonk,

Ik krijg altijd rillingen wanneer bedrijven getallen presenteren die mogelijk verkeerd zijn.
Welke getallen kun je dan nog wel vertrouwen, het is juist de taak van het bedrijf om juiste getallen te geven.
En wanneer wij tussen 2 kopjes koffie door de conclusie gaan trekken dat de getallen slecht of niet goed zijn, waar is het bedrijf als proffesional dan mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
@ eric pvt

Ben ik kleuren blind ,ik zie geen rode lijn .
Binnenkort naar de pearl ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

november word een rode lijn, of wie weet, toch weer een groene.
de lijn werd vorig jaar pas op 18-11 rood (per dag)
en op 14 april 2015 weer groen, toen was het hele winterverbruik alweer opgewekt
http://van.wijk.net:444 (click select and play around)
ie 11 werkt het best

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2015 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

@develdonk, ik heb al een en ander aan HONE Surfacepower info gevonden.
Je hebt helaas je DirectMessages niet aanstaat, dus ik kan het je niet toesturen...

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11:20

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

@Surfacepower.com vragen,

In het "juiste" topic Joris 407 in "Zonneboilers, dit is de plek" natuurlijk al voorbij gekomen en beantwoord.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:12:
en verder reken ik het liefst simpel :
1 m3(n) komt overeen met 33 MJ = 8 kWh
en zo kom ik met de wp/dwtw/boiler/collector op een <?> scop van 4,9222 over 2,5 jaar
ik weet geen betere berekening dan deze benadering. +/- 10%
omgezet naar opgenomen kWh van de elga weet ik wat de zonneboiler en dwtw hebben gedaan.
ik vind dat redelijk fair.
Ik dacht dat 1kWh= 3600 kJ=3,6MJ is. Dus jouw m3 aardgas= 33MJ=33/3,6= 9,2 MJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Tomexergie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 00:47:
[...]

9,2 kWh bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Jack schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 22:05:
@develdonk, ik heb al een en ander aan HONE Surfacepower info gevonden.
Je hebt helaas je DirectMessages niet aanstaat, dus ik kan het je niet toesturen...
Heb je ff een email gestuurd en volgens mij staat PM nu aan :) bedankt alvast!

@Tomexergie:

in je voorbeeld maak je terecht de berekening:

echter door inefficienties van de ketel moet je rekenen met 8 MJ. Het verschil tussen 9,2 en 8 is de ineffficientie van de ketel.

Hier gebruikte de elga 0,84kwh/graaddag bij cop van 4,51. De ketel deed 0,5m3/graaddag. reken maar uit en je zult zien dat je rond de 8 uitkomt.

Stand per vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/20z5vfr.jpg

[ Voor 43% gewijzigd door develdonk op 29-10-2015 07:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 07:11:
[...]

Heb je ff een email gestuurd en volgens mij staat PM nu aan :) bedankt alvast!

@Tomexergie:

in je voorbeeld maak je terecht de berekening:

echter door inefficienties van de ketel moet je rekenen met 8 MJ. Het verschil tussen 9,2 en 8 is de ineffficientie van de ketel.

Hier gebruikte de elga 0,84kwh/graaddag bij cop van 4,51. De ketel deed 0,5m3/graaddag. reken maar uit en je zult zien dat je rond de 8 uitkomt.

Stand per vandaag:

[afbeelding]
We bedoelen 9,2 resp. 8 kWh

Als je uit gaat dat een HR ketel een rendement heeft van 93% op bovenwaarde
HR rendement van 93% heb ik zlef gemeten met een warmtemeter.

Aan Kwh warmte per m3 gas : 35,16*0,93/3,6= 9,083 kWh netto, schoon aan de haak, minder kan ik er niet van maken.(Eeen forumlid haalde zelfs 98% voor z'n HR)

WP heeft geleverd : 0,84*4,55= 3,82 kWh per graaddag warmte en dat is door jou gemeten en die je wilt vergelijken met een HR?

Bij verwarmen met de HR was daar voor nodig geweest: 3,82/9,083=0,42 m3 aargas.

Financiele besparing per graaddag: 0,42*67 -0,84*22= 9,66 ct in % 9,66/28,14*100%= 34%
Energetische besparing per graaddag: 0,42*35,16-0,84*3,6/0,4= 5,94 MJ in % 5,94/13,5*100%=44%

Je moet er wel rekening mee houden dat de COP niet alle graaddagen het zelfde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-10 14:45
Tomexergie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 12:33:
[...]

Aan Kwh warmte per m3 gas : 35,16*0,93/3,6= 9,083 kWh netto, schoon aan de haak, minder kan ik er niet van maken.(Eeen forumlid haalde zelfs 98% voor z'n HR)
Die verhouding tussen benodigd voor WP en benodigd voor HR zit 'm toch vast in de efficiënties van de apparaten.

Nu kwam eric-pvt gemiddeld behoorlijk lager uit dan 90% voor z'n HR, als ik het me goed herinner, wat één en ander kan verklaren. Dit lijkt ook de verklaring bij anderen, eerder in het LLWP-topic, waar sommigen 1m3 vervangen door 1 kWh, wat me trouwens heel aantrekkelijk lijkt, zeker met een zonnestroomoverschot. >:)

Bijv, uitgaande van 1m3 = 9,2 kWh, dan zou je voor m3 --> kWh een eff van HR = 62% nodig hebben en bij de vervanger, de WP, een eff van 570%. Dus zeg maar een slechte ketel versus het kleine model van de Daikin US, die dit volgens het boekje zou moeten kunnen.

Andere verklaring zou zijn dat de WP een flink hogere efficiëntie haalt dan in de boekjes staat, terwijl tegelijkertijd de HR een hogere eff haalt aangezien 62% gewoon te laag lijkt (bijv HR~90% en WP~800%). Maar, zowel een WP met SCOP>>5,7 als een HR~62% lijkt me vreemd. Er moet een betere verklaring zijn.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en de cv ketel gebruikt meer dan alleen gas en draait nooit altijd op zijn beste kniecurve.
in mijn berekening word dus dan eigenlijk de zonneboiler en dwtw erg benadeeld, er kwam dus veel meer uit ?
hoe dan ook mijn `best getest` atag sc ketel is niet zo zuinig, zeker niet als je warmwatervraag mixed terwijl de ketel cv staat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb hier vergelijkbare ervaringen als Eric en anderen in dit topic. Ergens zit er een enorm verschil tussen het gemeten rendement van de ketel, het gemeten rendement van een warmtepomp en het effect op de energierekening.

Edit:

Geweldig mooi plaatje van de werking van de ELGA.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga_dt.jpg

Te zien zijn de aanvoer- en retourtemperatuur van de ELGA en de vloerverwarmingretour. Deze lopen parallel aan elkaar op.

En ik kan sinds kort de dT ook als grafiek tonen ( op rechter Y-as ).

Leuke zaken:

Zonneboiler
De dT tussen aanvoertemperatuur en retourtemperatuur van de zonneboiler laat eerst een negatieve dT ( ja weet ik kan officieel niet! >:) ) zien. In deze fase verwarmt dus de zonneboiler het hele CV circuit op.

ELGA
De ELGA houdt continu een dT aan van 3,75 graden tussen aanvoer en retour.

En dus; Omdat de retourtemperatuur steeds verder blijft oplopen blijft de ELGA de aanvoer ook steeds verhogen.

En dus ook: Zolang er geen evenwicht zit tussen afgiftevermogen van het CV circuit en het geleverde vermogen van de ELGA blijft de temperatuur oplopen in het systeem.

Vloerverwarming
Ook hier een hele constante dT van zo'n 5,6 graden. Alhoewel er aan het begin een heel klein piekje te zien is rond de 5.85 graden dT.

De vloerverwarming is volgens mij mijn sleutel. Vorig jaar ging er gemiddeld 30-35 graden door het CV systeem heen omdat de ELGA het wel best vond ( er ontstond een evenwicht tussen aanvoer en retour ) waarbij aanvoer < 42 graden.

Dit is hele interessante materie.

[ Voor 76% gewijzigd door mkleinman op 29-10-2015 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een negatieve deltaT bestaat in een moderne geest, ik noem het spontane warmte.
het was warmte die onstond toen je stopte met navelstaren, en er ineens warme van boven kwam (iets met zon dinges) of uit je terugwinunit.

nogmaals : de gegevens van de elga en de cv ketel lopen zo ver uit elkaar, dat de huidige mehodiek faalt en dus volstrekt onjuist moet zijn.
mijn ketel was wel eventjes mooi 93% is natuurlijk ook een ramp, het is een cop van 0,93, volledig bagger natuurlijk.
we kunnen wel denken in geld (gas/kWh) maar als geld geen factor meer is maar pure systeem performance, dan is de ketel natuurlijk echt een waanzinnig produkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Cumulatieven per vandaag:
410 draaiuren
811 kw warmte
180,5 kwh
COP = 4,49 (merk dat de COP 2 honderste gedaald is tov laatste post; COP wordt nu slechter omdat het te warm is buiten waardoor hulpapparatuur teveel vermogen opneemt in relatie tot Elga zelf)

:*) _/-\o_ Rick: bedankt voor de uitgebreide info inzake de Hone en de alternatieven die je aandraagt! _/-\o_ :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 07:32:
Cumulatieven per vandaag:
410 draaiuren
811 kw warmte
180,5 kwh
COP = 4,49 (merk dat de COP 2 honderste gedaald is tov laatste post; COP wordt nu slechter omdat het te warm is buiten waardoor hulpapparatuur teveel vermogen opneemt in relatie tot Elga zelf)

:*) _/-\o_ Rick: bedankt voor de uitgebreide info inzake de Hone en de alternatieven die je aandraagt! _/-\o_ :*)
Precies, bij lage vermogens zie je de weer COP dalen; mijn Daikin L/L wordt teruggeregeld naar 200 W met daarin 50W hulp energie met intervals aan/uit 50%. Per 24 uur 2,1 kWh is gemiddeld dus 90W (e) nodig voor verwarming. Bij dit temperatuurverschil zou er 370W verwarming nodig zijn: COP=4,2
(Vrijstaand kantoor 36m2 , niet gebruikt, goed geisoleerd, rolluiken dicht; Met een elektrisch kacheltje gedurende 24 uur de echte warmtebehoefte gemeten; 65W/C; kortom een ideale meet lokatie)

Volgens het energielabel van RX20 /FTX20 een SCOP 4,7 A++

Dat haalt hij volgens mij nooit omdat bij kleine temperatuurverschillen de 50W hulp energie de COP naar beneden drukt door de kleine vermogens behoefte, al die plaatjes COP>5 geloof ik niet.

Hier wordt net als bij VW de zaak mooier voorgesteld dan de werkelijkheid. Bij L/L WP risicoloos omdat de klant het toch niet kan meten.Heel belangrijk is het niet voor het jaarlijkse gebruik omdat het om kleine hoeveelheid energie gaat.

Verder zie je dat de WP vaak aan/uit wordt geschakeld met interval van c.a.4 min. De regelband mag best wat ruimer. Niet zo slim van Daikin want zo vaak uit/aan beperkt de levensduur.

Toch ben ik niet ontevreden: besparing op stookkosten t.o.v. de gaswandketel 280 Eur/jaar de Daikin kostte 880 Eur Terugverdientijd 3,2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tomexergie schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 09:03:
[...]

Precies, bij lage vermogens zie je de weer COP dalen; mijn Daikin L/L wordt teruggeregeld naar 200 W met daarin 50W hulp energie met intervals aan/uit 50%. Per 24 uur 2,1 kWh is gemiddeld dus 90W (e) nodig voor verwarming.
[...]
Verder zie je dat de WP vaak aan/uit wordt geschakeld met interval van c.a.4 min. De regelband mag best wat ruimer. Niet zo slim van Daikin want zo vaak uit/aan beperkt de levensduur.
Je schets dan ook wel een huis/ruimte met extreem lage warmtebehoefte. Mijn Daikin Uhuru Sahara zie ik trouwens wel verder terugmoduleren. Met 123W verbruik (gemeten met DIN rail kWh meter) en een COP van 4(?) praat je over een verwarmingsvermogen van 500W. Een CV ketel gaat misschien terug tot 5500 W.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
develdonk schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 18:27:
Cumulatieven per heden:
377 uur bedrijfstijd
767 kw warmte
170 kwh elec.

Werking van de Elga tov buitentemperatuur:
(met 23 graden aanvoer het huis op 22,5 houden: ik ga er maar vanuit dat mijn honeywell thermosstaat structureel 0,5-1 graad teveel aangeeft want dat lijkt me niet mogelijk bij een buitentemp van gem 12 graden)

[afbeelding]

Vooruitlopend op de subsidie voor zonneboilers al beetje aan het kijken. Iemand bekend met COP van 1:682? _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

http://www.surfacepower.com/index.html

ben erg benieuwd of iemand idee heeft van kosten of ervaringen... ik zie wel 1 systeem in NL op hun website... als deze technologie half zo goed is als ze beweren dan denk ik toch om de zonneboiler te skippen en dit naast mijn elga te hangen en gas af te sluiten....

2 good to be true?

edit: heb prijsopvraag gedaan en systeemspecs e.d. ben wel benieuwd
toevallig gisteren gebeld door deze leverancier. zijn cijfers kwamen aaridg overeen met cijfers en ervaringen hier op het forum v.w.b. zonneboilers. daarnaast zei hij dat het pas rendeert als je van 1500+ m3 komt, en niet zoals de meeste van ons al onder de 1000, of zelfs 750 m3. de investering is het simpelweg niet waard.

ze kunnen ongeveer een gasvermijding (afhankelijk van tig factoren natuurlijk) realiseren met 8 panelen van rond de 1000 m3. en dus blijf je nog met een 300-500 m3 over.

afijn, voor ons geen optie dus. zitten nu op 800m3 zonder ZB, volgend jaar wie weet...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@Fabstar: bedankt voor de kennisdeling -> lijkt in mijn geval dan ook niks te gaan worden... Ga ervan uit dat met Elga gasverbuik ver beneden 500m3 is.

Ik weet dat het (gedeeltelijk) offtopic is maar iemand suggesties voor zonneboiler ism Elga of is dat allemaal om het even?

ik denk wel:
-2 zo groot mogelijke spiralen
-rvs boiler of emaille met anode?
-rond de 300l lijkt goed te zijn (evt afstemmen op douchegebruik/gezinssamenstelling
-andere aandachtspunten vwb collector? burg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als de elga(wp) de cv doet, en de zonneboiler warmwater, en swinters mag de elga door de zonneboiler,
dan houd je een piepkleine aankoop over voor 3 maanden douchen.
zonder zonneboiler is mijn elga (wp) minder goed.
zonder elga (wp) is mijn zonneboiler minder goed.
als salderen stopt, vallen al die verhalen over de zonneboiler acuut door de mand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:47:
als de elga(wp) de cv doet, en de zonneboiler warmwater, en swinters mag de elga door de zonneboiler,
als salderen stopt, vallen al die verhalen over de zonneboiler acuut door de mand.
als salderen stopt, vallen al die verhalen over de zonneboiler Warmtepomp acuut door de mand.
???

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:47:
heb je tips waarnaar te kijken eric-pvt vanuit jou ervaring? ik zit zelf met 300L boiler (voldoende voor douchen op een dag) en wil inderdaad collectoren + cv retour door de boiler hebben.

@Woudsehouve; mijn PV panelen blijven vandaag de dag gewoon kwh's produceren. vandaag tot nu toe alweer 8,08 kwh; dekt de warmtevraag voor vandaag dus weer prima af (en zelf weer kwh's over omdat het toch niet koud genoeg is zodat verbruik van elga wel ergens rond de 5 kwh voor 24 uur zal uitkomen...)

misschien als tegenargument: Als Groningen straks 200m lager ligt door het boren en gas 2 keer zo duur is wat doe je dan?

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 30-10-2015 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beide, je saldeert dan wat de boiler in, doe ik nu al want dat is gewoon beter en lekker allemaal van mij.
de warmtepomp valt door de mand want hij heeft geen buffer
de zonneboiler had het kunnen zijn, maar iedereen riep dat ie niet nuttig was....
tip : je kan beter zelf je hersens gebruiken.

tip : volg mkleinman die begint net met het door de boiler sturen van de wp,
mijn verhalen zijn al te ver in de toekomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
Even voor de juiste beeldvorming: wat gaat er dan hoe door de boiler? Het lijkt me sterk dat jullie je CV-water en je douchewater mengen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Jerrythafast op 30-10-2015 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:08
Simpel: je CV water leidt je door de middelste (of in mijn geval: bovenste spiraal). Gevolg: daar warmt je boiler op (of je retourleiding warmt op doordat de boiler lekker warm is).

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

en die kent ook smaken, hier mijn opzet :
mijn bovenste spiraal is de gasketel in de boiler
de middelste is de cv+wp
de onderste spiraal is de zonnecollector

de boiler bevat drinkwater deze leiding bevat de dwtw, en voor de boiler staat een keukenboiler.
de game is dan de ketel niet aan te laten slaan, en dat lukt heel goed.
ik heb weinig verandert aan het oude, ik heb nieuwe dingen erbij gezet, om het oude stil te krijgen.
ik kan in 5 seconden terug naar een gasketel met comfortboiler setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:55:
beide, je saldeert dan wat de boiler in, doe ik nu al want dat is gewoon beter en lekker allemaal van mij.
de warmtepomp valt door de mand want hij heeft geen buffer
de zonneboiler had het kunnen zijn, maar iedereen riep dat ie niet nuttig was....
tip : je kan beter zelf je hersens gebruiken.

tip : volg mkleinman die begint net met het door de boiler sturen van de wp,
mijn verhalen zijn al te ver in de toekomst
Ik ben van mening dat je een WP moet combineren met een buffer als je PV hebt.
Hierdoor ben je instaat om de energie die je overdag opwekt direct in de buffer te stoppen.

Het voordeel is dan ook dat een eventuele zonneboiler veel eerder rendabel is omdat je de buffer niet mee moet rekenen met de kosten van de ZB. Het zijn dan alleen een paar heatpipes of collectoren en een pomp met regelaar..... ( dat stelt het wel heel simpel ik weet het)
Besturing van de Wp is moeilijker als je ook een ZB hebt .... als de zon schijnt moet dan de WP draaien of ga je het redden met de ZB ...... lastig.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en daarom kwam ik op de idiote setup waarbij de oude thermostaat bleef hangen, en de wp zijn eigen kreeg..... en dat werkt me toch retegoed, waarom heeft niet iemand anders dat eerder bedacht ?

zo ook : als de wp het niet red val ik 0,5 graad terug en zou de ketel aanslaan, zoals vroeger zoals je pappa en mama het deden anno 1975 ;-)
it doesn`t happen... wanneer komt die -10c overdag nu eens ?
ik wil nu wel eens cop <1 doen met die wp, hij zou het moeten kunnen, lager ook zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
WoudseHoeve schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:47:
[...]
Besturing van de Wp is moeilijker als je ook een ZB hebt .... als de zon schijnt moet dan de WP draaien of ga je het redden met de ZB ...... lastig.
Niet met je eens.

De WP regelt zijn eigen vermogen heel netjes terug bij een warme boiler, als je tenminste de retour door je boiler leidt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

hansdegit schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:55:
[...]

Niet met je eens.

De WP regelt zijn eigen vermogen heel netjes terug bij een warme boiler, als je tenminste de retour door je boiler leidt.
Ik bedoel wanneer er sochtends de zon begint te schijnen, de PV stoom opwekt en de Zonne boiler warmte begint op te wekken.
Zal de ZB instaat zijn de boiler vandaag gedurende de dag op te warmen ?
Of moeten de Wp bij schakelen om het teveel een PV stroom in de boilers te stoppen ?
Dat weet je pas als de dag voorbij is ......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Dat is het mooie in mijn en Eric zijn geval met een collector op westen. Dan begint de zonneboiler dus pas later te werken.

De regeling moet dan zijn dat je in de middag zoveel als mogelijk warmte je boilervat in gooit zodat je 's ochtends die weer kan gebruiken, wanneer de COP lager is, om je huis te verwarmen.

Ik begin de regeling van de ELGA meer en meer te snappen. Ik heb tot nu toe 1 echt irritant punt gevonden. Wanneer je gewoon de klokthermostaat gebruikt dan moduleert de ELGA bij het benaderen van het setpoint terug. Als je de thermostaat vol open zet ( +1 graad ) dan gaat de ELGA vol aan de bak en blijft vol aan de bak gaan.

Door het terug moduleren vlak voor het setpoint kan je het nare krijgen dat bij het terugmoduleren je huis weer afkoelt en de ELGA het huis niet warm krijgt. Dit gebeurde mij afgelopen jaar een paar keer. Nu ik de ELGA beter begrijp denk ik dat ik dat had kunnen voorkomen. Namelijk door met de hand gewoon +0.5 graad op de thermostaat te zetten. ELGA gaat harder aan de bak et voila.,

Ik heb met de ELGA liever een kleine overshoot aan temperatuur dan dat hij bij het terug moduleren het spoor bijster raakt en continu draait terwijl het huis langzaan afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Jerrythafast schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 14:10:
Even voor de juiste beeldvorming: wat gaat er dan hoe door de boiler? Het lijkt me sterk dat jullie je CV-water en je douchewater mengen :+
CV retour door onderste spiraal
zonnecollectoren door bovenste spiraal
water in boiler wordt gebruikt voor douchen/bad

althans zo zie ik het voor me....

dwtw is overigens gekoppeld met mijn koudwater leiding en zal niet de boiler ingaan, koudwaterleiding wordt daardoor 30 graden waardoor de warmwaterleiding nog maar 50 graden hoeft te leveren (=dus efficiënt). doorstroom is nog steeds 12L per minuut (kan ik zien op waterontharder)

[ Voor 24% gewijzigd door develdonk op 30-10-2015 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18:46

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

WoudseHoeve schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:21:
[...]

Ik bedoel wanneer er sochtends de zon begint te schijnen, de PV stoom opwekt en de Zonne boiler warmte begint op te wekken.
Zal de ZB instaat zijn de boiler vandaag gedurende de dag op te warmen ?
Of moeten de Wp bij schakelen om het teveel een PV stroom in de boilers te stoppen ?
Dat weet je pas als de dag voorbij is ......
Ben ik het mee eens, ik heb mijn warmtepomp op mijn boilervat van 1000 liter staan en afgesteld dat hij het onderste deel opwarmt tot 40 graden en laat afkoelen tot 34 graden op deze manier slaat de brander van de CV ketel niet aan (de retour van de CV gaat door de bovenste spiraal) en is het water warm genoeg om te douchen (het water loopt door het waterspiraal middendoor de boiler) en als de zonnecollector (is de onderste spiraal) aan gaat warmt hij de boiler lekker ver op gister tot 60 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
develdonk schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:44:
[...]

CV retour door onderste spiraal
zonnecollectoren door bovenste spiraal
water in boiler wordt gebruikt voor douchen/bad

althans zo zie ik het voor me....

dwtw is overigens gekoppeld met mijn koudwater leiding en zal niet de boiler ingaan, koudwaterleiding wordt daardoor 30 graden waardoor de warmwaterleiding nog maar 50 graden hoeft te leveren (=dus efficiënt). doorstroom is nog steeds 12L per minuut (kan ik zien op waterontharder)
Ha briljant die WTW op je koudwaterleiding d:)b Eigenlijk is het absurd dat "men" doucht onder loeiheet water dat met ijskoud water wordt vermengd -O- Zo heb ik er nooit naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Op deze manier gebruik je de DWTW alleen bij het douchen en kan je de teruggewonnen warmte dus niet gebruiken voor een wasje, of je LTV.

Nee, ik zou een DWTW altijd op de koudwaterinlaat van je boiler aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
hansdegit schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 16:27:
Op deze manier gebruik je de DWTW alleen bij het douchen en kan je de teruggewonnen warmte dus niet gebruiken voor een wasje, of je LTV.

Nee, ik zou een DWTW altijd op de koudwaterinlaat van je boiler aansluiten.
dat gaat per definitie niet volgens mij; er moet zowel een waterstroom opwaarts (koude aanvoer) als neerwaarts (afvalwater) zijn voordat een DWTW iets doet. bij een wasje van de wasmachine knikkert hij eerst al het warme water er uit en vervolgens gaat hij vullen met koud water = dwtw doet niks... verder heb je met douchen veeeel warmer water nodig (ik heb 30 graden koud en 50 graden warm = 40 douchen) ik stel me dan voor dat jij in de winter 7 koud en 73 warm hebt = 40 douchen.... ik weet niet of dat zo efficiënt is eerlijk gezegd...

verder is bij mij de stroming koud en warm beide 6l/minuut. m.a.w. werkt dus perfect (=2 weken lang gemeten) en zonder verliezen.

verder is de clue natuurlijk dat mijn warmwater aanvoer maar 50 graden hoeft te zijn... dit is efficiënter te realiseren dan 73 graden aanvoer lijkt mij....

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 30-10-2015 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het water voor mijn hotfill was is al eerder teruggewonnen elders (douche/bad)
de was of afwas is een eindpunt, en dat gaat het het riool in.
het dwtw water is verder opgewarmd door de wp, het is dus een dwtw-wp-hotfill was
zomers is het een zonneboiler feest, de techniek staat dan stil, niet zoals bij een ketel dus...
die slijt gewoon door met douchen.
wassen doe ik altijd na het douchen, simpele gewoonte maar rete efficient

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het is een enorm ingewikkeld spelletje aan het worden. Hoe krijg ik met zo min als mogelijk energie, zo efficient mogelijk het hele huis warm.

En dat verschilt per woning uiteraard :).

Ik ben nu vooral aan het spelen hoeveel warmte de vloer nu krijgt. Dat ventiel zit nu voor meer dan 2/3e dicht en nog komt er een behoorlijke sloot water de vloer in.

Ik zie nu wel dat de aanvoer sneller richting de 42 graden gaat. Heb nu zelfs de bovenste 150 liter van mijn boiler op 42 graden staan.

Het blijft grafieken bekijken en analyseren, en elke keer zie ik weer nieuwe dingen hoe het geheel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Cumulatieven per vandaag van de Elga/toshiba:
430 draaiuren
187,07 kwh
840 kw warmte
COP = 4,49

verbruik met ketel: 0,50 m3/graaddag (vaillant ecotec hr uit 2012 over periode 17.01.13 t/m 3.10.2015)
verbruik Elga: 0,81 kwh/graaddag (over periode 16.10.2015 t/m 31.10.2015)

Grafieken per vanochtend met de COP afgezet tegen de buitentemperatuur (hopelijk wordt het een keer kouder dan 3 graden en elk puntje is een dagmeting geweest):

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/hreem1.jpg

En het kwh verbruik afgezet tegen de buitentemperatuur (elk puntje is een dagmeting geweest en zo te zien zou Elga bij 0 graden buiten dus 13kwh moeten verbruiken):

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2naratz.jpg

en het m3 gaseffect van de Elga van de maand oktober in vergelijking tot vorig jaar van energiemanageronline.nl:
Oktober 2015: 34,73m3 -> oktober 2014: 89,61m3 (2015 had meer graaddagen!)

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/288xvly.jpg

verwachtingen van het jaarverbruik obv standaard graaddagen per maand obv meetdata t/m vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/34hb02u.jpg

En als afsluiter de meetdata uit de fibaro sensoren temperaturen db18b20 van CV afgezet tegen de buitentemperatuur van afgelopen week:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/29wubg7.jpg

to be continued >:)

[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 31-10-2015 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Is het verwachte kWh verbruik van oktober de hele maand of zolang de Elga draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 09:43:
Is het verwachte kWh verbruik van oktober de hele maand of zolang de Elga draait?
Gegevens zijn van zolang de Elga draait (dus vanaf 7 oktober); maar om eerlijk te zijn; De Elga is geinstalleerd voordat de verwarming aansprong dus dit is om het even... Daarvoor (1-6 okt) was het namelijk buiten dusdanig warm dat woning niet gestookt hoefde te worden.

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 31-10-2015 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Mooi, dan zit je incl. het inregelen best goed.
Nog even terzijde, net even de badkamer opgewarmd met de airco in de slaapkamer, in een kwartier ging hij van 17,2 naar 19 graden met gemiddeld 300W.
Dus niet alleen de ruimte waar hij hangt knalt omhoog, ook 8m verderop gebeurt dat _/-\o_
Kan je nagaan hoeveel energie het zou kosten als ik de elektrische kachel in de badkamer zou gebruiken en dat dan alleen de badkamer warm zou zijn :)
Daar meld ik ook nog even bij dat de cv radiator van 1100W de badkamer maar moeilijk warm krijgt, vandaar de extra kachel (van de vorige bewoners).

[ Voor 14% gewijzigd door Speedy-Andre op 31-10-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:17

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:02:
Mooi, dan zit je incl. het inregelen best goed.
Nog even terzijde, net even de badkamer opgewarmd met de airco in de slaapkamer, in een kwartier ging hij van 17,2 naar 19 graden met gemiddeld 300W.
Dus niet alleen de ruimte waar hij hangt knalt omhoog, ook 8m verderop gebeurt dat _/-\o_
Kan je nagaan hoeveel energie het zou kosten als ik de elektrische kachel in de badkamer zou gebruiken en dat dan alleen de badkamer warm zou zijn :)
Daar meld ik ook nog even bij dat de cv radiator van 1100W de badkamer maar moeilijk warm krijgt, vandaar de extra kachel (van de vorige bewoners).
Beetje offtopic, maar hier stoken we het hele huis warm met 3 L/L WP's
Wel op het toilet een kleine E radiator (pakt c.a. 100 kWh per winter)

Eentje staat in de centrale hal beneden, warmt een groot deel van her bovenhuis ook mee op. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het blijft apart, ik 'stook' sinds 7 oktober met de airco's en heb nog niet de helft verbruikt van wat de Elga in 2 weken nodig had.
Verschillen zijn er natuurlijk, ik heb minder volume te verwarmen en ik hou het niet constant boven de 20.
Net als met de cv heb ik nachtverlaging (momenteel zelfs airco's uit) omdat het huis maar 2 graden afkoelt.
Daarbij is het goed dat de airco's aan de zuidkant hangen waardoor ze bij zon op de ramen stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:19

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 10:37:
Het blijft apart, ik 'stook' sinds 7 oktober met de airco's en heb nog niet de helft verbruikt van wat de Elga in 2 weken nodig had.
Verschillen zijn er natuurlijk, ik heb minder volume te verwarmen en ik hou het niet constant boven de 20.
Net als met de cv heb ik nachtverlaging (momenteel zelfs airco's uit) omdat het huis maar 2 graden afkoelt.
Daarbij is het goed dat de airco's aan de zuidkant hangen waardoor ze bij zon op de ramen stoppen.
Sinds de afgelopen dagen de zon weer schijnt heb ik ook een dag shutdown ingesteld, voor avond weer starten. Die vloer blijft wel even warm en vaak gaan overdag de ramen of deuren open.

Het hele huis is nog niet lager dan 20 geweest, de kamer vaak zelfs iets hoger en een verbruik nu van een 125 kWh van de warmtepomp voor oktober. Valt me reuze mee. 24/7 iemand thuis.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
01-09-2015 t/m 30-10-2015 112 kWh verbruik met beide WP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schitterend :)
Ik heb hem boven op ontvochtigen gezet om de douche dampen en het vocht van de was weg te krijgen.
Leuk is dat je hem gewoon op 20 kan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:47

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Even een vraag die niet past op dit moment maar pas einde Q1 volgend jaar denk ik, de ELGA doet in standby 26watt, dan draait er niets en doet ie niets...

Wat is er op tegen om op dat moment (voorjaar) de ELGA gewoon uit te zetten? De ZB doet toch wel zijn werk en de ELGA doet dan niet mee. Dit standby misbruik telt over de periode maart-oktober best wel op.

Iemand ervaring mee ? Zie liever die ELGA als ie niets doet ook uit of een standby van 1-2 watt of zo (dat doen de meeste dingen hier in huis als ze in standby staan).

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het probleem met uitschakelen is dat je een keer een trigger nodig hebt om hem weer in te schakelen.
Een standby-killer is te rigoureus denk ik en die reageert waarschijnlijk niet met 26W als minimum.
Als techneut denk ik koppelen met de warmtevraag, maar dat niet echt simpel denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Speedy-Andre schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 11:55:
Het probleem met uitschakelen is dat je een keer een trigger nodig hebt om hem weer in te schakelen.
Een standby-killer is te rigoureus denk ik en die reageert waarschijnlijk niet met 26W als minimum.
Als techneut denk ik koppelen met de warmtevraag, maar dat niet echt simpel denk ik :P
Met een fibaro tussenstekker kan ik op afstand uit/aan schakelen. Dan heb ik nog iets van 0.5- 1 watt over. (puur de stekker) 26W is wat mij betreft gewoon teveel voor iets wat niets moet doen.

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Helaas, helaas. Als je de Elga even stroomloos schakelt, gaat -ie niet vanzelf weer "aan". Je moet zo'n vermaledijde tiptoets indrukken.

Dat standby verbruik zint mij ook niet, maar ik kan er niet zoveel aan doen zonder de Elga te slopen. 't Is overigens 19W, geen 26. In in diepe slaap doet -ie "nog maar" 10W.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 31-10-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het hangt er vanaf hoe goed je bij het printje van de toetsen kan komen, ik zou proberen om een relais over die toets te plaatsen dat eenmalig schakelt als de voeding erop komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
of gewoon de stekker er uit... alhoewel die 10 watt nu ook weer niet de wereld is. op 7 maanden is dat:
10*24*365/12*7=51kwh
51kwh * 0,2 = 10 euro

dus na 5 jaar heb je de fibaro stekker terugverdiend ervan uitgaande dat je GEEN gebruik maakt van koeling.... Anders loopt hij in de zomer natuurlijk ook gewoon door...

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 31-10-2015 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
kanaaldijk schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 15:59:
[...]

Ben ik het mee eens, ik heb mijn warmtepomp op mijn boilervat van 1000 liter staan en afgesteld dat hij het onderste deel opwarmt tot 40 graden en laat afkoelen tot 34 graden op deze manier slaat de brander van de CV ketel niet aan (de retour van de CV gaat door de bovenste spiraal) en is het water warm genoeg om te douchen (het water loopt door het waterspiraal middendoor de boiler) en als de zonnecollector (is de onderste spiraal) aan gaat warmt hij de boiler lekker ver op gister tot 60 graden
1000 liter op 60 graden is behoorlijk wat. hier komt het 350 liter vat pas na 2 dagen op die temperaturen...hoeveel collectors heb je daarop hangen? of helpt de WP dan ook mee?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonder koelfunctie, fysiek/knop en softwarematig uit en sleep doet de elga hier 7,9Wac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
antonboonstra schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 10:59:
[...]

Je schets dan ook wel een huis/ruimte met extreem lage warmtebehoefte. Mijn Daikin Uhuru Sahara zie ik trouwens wel verder terugmoduleren. Met 123W verbruik (gemeten met DIN rail kWh meter) en een COP van 4(?) praat je over een verwarmingsvermogen van 500W. Een CV ketel gaat misschien terug tot 5500 W.
Extreem laag is het energieverbruik niet voor 36m2. Bij -10C is er c.a 2000W nodig terwijl de Daikin 2200W kan leveren, er is dus geen sprake van extreme overcapaciteit.
Met 123W gebruik in jouw geval, waarin 50W hulp energie zal de COP behoorlijk zijn afgevlakt zo niet gedaald zijn. Er staat in jouw reactie 'COP van 4(?)" . Om de COP van een L/L WP te kunnen meten heb je een klimaatkamer nodig. Daarover beschikt alleen een laboratorium.
Leveranciers kunnen de zaak gewoon belazeren zonder dat het te controleren is.

Deze link geeft door fabrikanten opgegeven COP's

http://www.topten.eu/?page=monosplit-3kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

hansdegit schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 12:13:
Helaas, helaas. Als je de Elga even stroomloos schakelt, gaat -ie niet vanzelf weer "aan". Je moet zo'n vermaledijde tiptoets indrukken.

Dat standby verbruik zint mij ook niet, maar ik kan er niet zoveel aan doen zonder de Elga te slopen. 't Is overigens 19W, geen 26. In in diepe slaap doet -ie "nog maar" 10W.
Zou de Toshiba Elga versie dan meer gebruiken? Ik zie toch echt 26W in standby. Onder die waarde heb ik nog niet gezien.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2568jt1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zal de buitenunit zijn, binnen heb je de 2 prints, en een tl voeding, blijkbaar is de toshiba wat onzuiniger ja.
ik ben overigens bezig met een remote on/off voor de elga, over cat5 met de orginele display, maar dan een 2e (voor in de meterkast of zo)

de elga verbruikte meer in oktober dan vorig jaar, de pv gaf nog veel meer.
de cop kan me geen kont schelen.
wat mij vooral boeit is : gazprom en de kolenboer krijgen helemaal niets.
ik sponsor ze niet, en haat ze oprecht.
my 2 cents & more ;w

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik moet een soort gameport (midi) omzetten naar cat5, en er mag maar 1 display tegelijk gebruikt worden
dan werkt het al.
de regeling komt van een heel leuk bedrijf uit assen, hun url staat op de flatcable van de display in de elga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

fabstar81 schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 13:51:
[...]

1000 liter op 60 graden is behoorlijk wat. hier komt het 350 liter vat pas na 2 dagen op die temperaturen...hoeveel collectors heb je daarop hangen? of helpt de WP dan ook mee?
ik heb 5 collectors op het dak (12 m²)
de warmtepomp warmt op tussen 37 en 42 graden nu is mijn boiler ook al weer 55 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
peterpijpelink schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 14:10:
[...]

Zou de Toshiba Elga versie dan meer gebruiken? Ik zie toch echt 26W in standby. Onder die waarde heb ik nog niet gezien.

[afbeelding]
je grafiek is niet gedetailleerd genoeg, voor de Daikin zie hier:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/760/22630703942_65f27d216a_b.jpg

De compressor start op vanaf stand-by 13W tot 220W en schakelt na 3 min uit en er blijft nog c.a. 50W over: buiten ventilator en binnenunit + 13W elektronica. Daarna zakt hij weer terug naar 13W stand by. Je ziet dat de hulp energie bij deze lage vermogens een behoorlijk stuk is t.o.v. de energie er boven (Opp=energie)
Ik heb buiten gecontroleerd: als de compressor stopt gaat de ventilator nog c.a. 40 seconden door.

Met deze grafiek kan je leuk het hulp vermogen inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 08:56:
[...]

100kWh voor mij is alleen oktober 2015.

Ik kan vanavond wel mijn cijfers posten van alle maanden.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Belofte maakt schuld 8)7 :)

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/elga_verbruik_20142015.jpg

Bijgewerkt tot 31-10-2015 19:30 voor oktober 2015. Zal misschien nog 1 of 2 kWh bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tomexergie schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:00:
[...]
je grafiek is niet gedetailleerd genoeg, voor de Daikin zie hier:
voor L/L is een ander topic, de toshiba heeft een hoger standby vermogen.
een l/w warmte pomp stookt massa en alle vertrekken, dus na het boodschappen doen is het nog warm in huis.
voor L/L is een ander topic

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2015 19:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
L/L en L/W is bijna letterlijk appels met peren vergelijken, en daarmee wil ik niet zeggen dat L/L of L/W minder is dan de ander. Het werkt beide gewoonweg anders.

Je zou eigenlijk twee identieke huizen moeten hebben, 1 met L/L en andere met L/W warmtepomp en in alle ruimtes in huis een temperatuursensor. Daarna kijken hoe temperatuurverloop is met beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Ik heb een Kamstup multical 66 warmtemeter maar ik zoek nog een programma om hem uit te lezen.
Bij de side van Kamstrup kan ik geen vrij programma vinden.
Iemand met een goed idee.
Ik wil hem tussen mijn warmtepomp KS-120 en mijn Zonneboiler hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
Verwijderd schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 19:56:
[...]

voor L/L is een ander topic, de toshiba heeft een hoger standby vermogen.

[...]

een l/w warmte pomp stookt massa en alle vertrekken, dus na het boodschappen doen is het nog warm in huis.
voor L/L is een ander topic
Voor mij is het de bedoeling om de L/L/ WP te vergelijken met de L/W WP; dus het past zeker in dit topic. Ik wil ook een L/W WP gaan installeren en probeer de ervaring die ik heb met mijn recent geinstalleerde goedkope Daikin te benutten.
Dat de COP zo afvlakt bij lage vermogen komt niet door het stand-by gebruik maar door de hulp energie die een relatief groot aandeel van de energie gaat vragen bij terugregelen via de inverter. Dat zal ook zo bij Elga zijn. Develdonk komt bij gemiddeld 10C buiten en 26 C CV niet boven de COP 4,5 tewijl volgens de formulers 6 tot 8 behaald zou moeten kunnen. Daarom is de warmtemeting zo nuttig.
Ik denk dat de inverter tot 40% de COP laat stijgen en daaronder weer laat dalen in de praktijk.
Hoe de regelstrategie is zal wel van Toshiba afhangen en ik weet niet of Techneco daar invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aad
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48

Aad

ik heb mijn verbruik even vergeleken met dat van Martin Kleinman en dan vind ik dat ik met mijn Elga zonder zonneboiler en alle technische toestanden er ook goed vanaf komt. Ik heb een oude Elga met stalen kap die mijn huis, uit 1993 met drie verdiepingen verwarmd. Mijn woning word iedere dag verwarmd tot 22 graden van s'morgens 7 tot s'avonds 22.30 uur. En ik woon in N.O. Groningen dus altijd even kouder.
Wel dit jaar de 4 graden begrenzing eraf laten halen. Mijn verbruik over oktober :
159.49 kWh
87.72 kg CO2
https://dl.dropboxusercon...1031_232155_126233772.png
Aad

[ Voor 4% gewijzigd door Aad op 01-11-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

kanaaldijk schreef op zaterdag 31 oktober 2015 @ 21:30:
Ik heb een Kamstup multical 66 warmtemeter maar ik zoek nog een programma om hem uit te lezen.
Bij de side van Kamstrup kan ik geen vrij programma vinden.
Iemand met een goed idee.
Ik wil hem tussen mijn warmtepomp KS-120 en mijn Zonneboiler hangen.
Hoe bedoel je dat je een programma zoekt?
Wil je gaan loggen?
Wil je een softwarepakket waarmee je kunt zien wat de meter doet?

Hier een Multical 602, welke ik dmv een IR-kop icm een Arduino uitlees en de data een database in gooi.

Voor zover mij bekend is er in ieder geval niet echt iets waarmee je zo 1,2,3 data uit kunt lezen, loggen en grafieken kunt maken.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kanaaldijk

kanaaldijk

Freemann schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:25:
[...]

Hoe bedoel je dat je een programma zoekt?
Wil je gaan loggen?
Wil je een softwarepakket waarmee je kunt zien wat de meter doet?

Hier een Multical 602, welke ik dmv een IR-kop icm een Arduino uitlees en de data een database in gooi.

Voor zover mij bekend is er in ieder geval niet echt iets waarmee je zo 1,2,3 data uit kunt lezen, loggen en grafieken kunt maken.
Het gaat mij vooral om de data op te slaan.
Is het makkelijk om aan een IR-kop te komen plus programma?
In mijn Multical 66 zit en M-Bus zou daar ook een uitlees programma voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Aad schreef op zondag 01 november 2015 @ 11:18:
ik heb mijn verbruik even vergeleken met dat van Martin Kleinman en dan vind ik dat ik met mijn Elga zonder zonneboiler en alle technische toestanden er ook goed vanaf komt. Ik heb een oude Elga met stalen kap die mijn huis, uit 1993 met drie verdiepingen verwarmd. Mijn woning word iedere dag verwarmd tot 22 graden van s'morgens 7 tot s'avonds 22.30 uur. En ik woon in N.O. Groningen dus altijd even kouder.
Wel dit jaar de 4 graden begrenzing eraf laten halen. Mijn verbruik over november :
159.49 kWh
87.72 kg CO2
https://dl.dropboxusercon...1031_232155_126233772.png
Aad
Zeker interessant! De maand moet oktober zijn? Het zou ook nog wel informatief te zijn om te weten wat voor een bouwtype je huis is: vrijstaand/hoek/rij.

Verder vraag ik me af in hoeverre al dat getweak er nou echt toe doet. Eerlijk gezegd hoop ik voor Techneco dat het niet niet zo heel veel uitmaakt. Anders hebben ze nl een product in de markt gezet dat volkomen ongeschikt is voor de doorsnee installateur en gebruiker. Je mag toch verwachten dat het apparaat zelf de sensoren en regeltechniek bevat om de output afhankelijk van enkele opstellingsvarianten (wel/geen ZB, type afgiftesysteem, etc) te optimaliseren? Even afgezien van hoe fascinerend het tweaken ook mag zijn natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

kanaaldijk schreef op zondag 01 november 2015 @ 14:18:
[...]

Het gaat mij vooral om de data op te slaan.
Is het makkelijk om aan een IR-kop te komen plus programma?
In mijn Multical 66 zit en M-Bus zou daar ook een uitlees programma voor zijn?
IR-head kopen is zo simpel als naar een site gaan, bestellen en geld overmaken.
Programma kopen? Zoals gezegd is dat er, zover ik(!) weet, niet.
M-Bus, klinkt leuk, moet kunnen, is veel over gezegd, zelf niets mee gedaan, geen idee of iemand hier daar ervaring mee heeft.

Ik doe het hier als volgt:
code:
1
Multical > IR-head > Arduino > Ethernet > RaspberryPi > SQLDatabase

werkt op zich prima, maar niet echt een plug and play oplossing :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@marcel3
de standaard elga is een ferrari met een krant in de uitlaat
in de folder standaard kan een besparing van 25% op het gas behaald worden
in een eigen opzet zonder de standaard beveiliging kan je het gas met >95% terugdringen
onder specifieke voorwaarden en dat is wat je tweak noemt

elgaatje staat nu mist te eten bij 435Wac het is nu een w/w warmtepomp

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2015 @ 19:09:
elgaatje staat nu mist te eten bij 435Wac het is nu een w/w warmtepomp
_O- _O- _O-

Is-ie nou efficiënter of minder efficiënt als het zo vochtig is buiten?
Pagina: 1 ... 75 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.