42 graden aanvoer temperatuur voor een ltv verdeler is wel erg veel, ik krijg het hier al warm met 28 graden aanvoer en dat met een gewone verdeler.mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:24:
[...]
In mijn geval duurt het relatief lang om een hoge aanvoertemperatuur te krijgen, dit komt waarschijnlijk door de vloerverwarming die een enorme plas water op slobbert. Wat nu als ik het inregelventiel op de vloerverwarming iets knijp. Er blijft dan meer water/warmte over voor de rest van het huis en het afgiftevermogen daalt.
Dit komt trouwens ook wel goed uit; het blijft aardig kouwelijk boven omdat de ELGA niet lang genoeg werk hoeft te verzetten om beneden warm te krijgen.
Waar ik dus naar toe wil is de ELGA onbewust dwingen om richting de 42 graden aanvoertemperatuur te gaan. Met 42 graden in mijn vloer krijg ik het gegarandeerd lekker warm in de woonkamer.
Alleen als ik hem knijp verlaag ik de capaciteit van de vloer. Hmm...
Ik begin meer en meer te snappen hoe de ELGA werkt en hoe de ELGA reageert op welke wijziging in huis.
Als je je toevoer naar de vloer knijpt gaat er meer vermogen naar boven, waardoor het daar warmer word.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).