Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.852 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Appie Heijn schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:00:
[...]

Mijn vraag is wat is het meeste efficiënt qua warmwater voorziening.
  • Alleen doorstroomverwarmer
  • WP(LT)+Doorstroomverwarmer nawarmen.
  • WP volledig warmwatervoorziening laten verzorgen
[...]

Dit is een leuke, ik had de vraag anders bedoeld maar je beantwoord eigenlijk een vraag waar ik nog naar aan het kijken was. De vraag zoals ik hem bedoelde was:
De WP kan WW in de tank op besparingstemperatuur (= hoge COP) of op comforttemperatuur(>55gr = lage COP) opwarmen.
zie http://www.daikin.nl/docs/ECPNL12-724.pdf pagina 26
Wannneer je dan de besparingstemperatuur aanhoud en je warmt een 15 graden na met een doorstroomverwarmer, ga je dan besparen t.o.v. alles door de WP laten doen? In geval van het laatste heb je wat hogere stilstaandverliezen. Gevoelsmatig denk ik dat alles door WP efficiënter is, maar kan het niet onderbouwen helaas.
Appie; ik herken je vraag en wil dit ook nog uitrekenen. In basis kun je vaststellen hoeveel warm water je jaarlijks gebruikt om te douchen (hier zo'n 275l per dag van 40 graden voor 2 volwassenen en 2 kids). Als je dit weet kun je de energiebehoefte uitrekenen (in zomer 17 graden koud water aanvoer en in winter zo rond de 5 graden terwijl je met pakweg 40 graden doucht).

als je dan weet hoeveel MJ je verbruikt heb je een aantal keuze's die je door moet rekenen.
in jouw voorbeeld van warmtepomp + doorstroom krijg je dan:
50% energiebehoefte / COP * kwh prijs + 50% warmtebehoefte * 1 (doorstroom) * kwh prijs

Overige kun je denk ik zelf beredeneren en de getallen die je dan krijgt is de kostprijs van het maken van warmte (zou je nog aan kunnen vullen met stilstand verliezen). Dit ga je dan afzetten tegen de investeringskosten en kies je de voor jou beste oplossing obv investeringskosten/gebruikersgemak/tvt/ en/of andere criteria.

Hopelijk helpt dit?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probleem met die doorstroomverwarmers is dat ze vaak geen 22mm aansluiting zijn of als ze dat zijn, dat er alleen daarvoor al een 3-fasen aansluiting naartoe moet. Ik heb er ook over nagedacht, maar echt praktisch is het niet (ik heb stroom over om het water evt. te verwarmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:25
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 15:32:
Probleem met die doorstroomverwarmers is dat ze vaak geen 22mm aansluiting zijn of als ze dat zijn, dat er alleen daarvoor al een 3-fasen aansluiting naartoe moet. Ik heb er ook over nagedacht, maar echt praktisch is het niet (ik heb stroom over om het water evt. te verwarmen)
2 parallel aansluiten?
zou dat werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
22mm voor wateraansluiting???? Is dit geen 15?

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Thanks develdonk! Ik ga eens aan het rekenen.

Naar mijn weten is er al 380V aanwezig voor kookplaat. Echter kun je dan ook nog een doorstroomverwarmer erbij opknopen? Voordeel van een doorstroomverwarmer is dat je niet hoeft te wachten op één of ander vat wat nog weer opgewarmd moet worden. Daarmee is het wat safer dan alleen een WP.

Ik heb overigens in mijn eigen huis wel minimaal 55 graden nodig wil ik een fatsoenlijke straal krijgen uit mijn douchekop. Wanneer het 40 graden is in mijn (solar)vat dan is dit theoretisch voldoende warm om te kunnen douchen. De praktijk is echter anders bij 50-55 graden mengt de thermostatische mengkraan(@douche of bad) koud bij. Dit levert extra druk op. Kan zijn dat dit alleen bij mij thuis is...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Appie Heijn schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 17:52:
Thanks develdonk! Ik ga eens aan het rekenen.

Naar mijn weten is er al 380V aanwezig voor kookplaat. Echter kun je dan ook nog een doorstroomverwarmer erbij opknopen? Voordeel van een doorstroomverwarmer is dat je niet hoeft te wachten op één of ander vat wat nog weer opgewarmd moet worden. Daarmee is het wat safer dan alleen een WP.

Ik heb overigens in mijn eigen huis wel minimaal 55 graden nodig wil ik een fatsoenlijke straal krijgen uit mijn douchekop. Wanneer het 40 graden is in mijn (solar)vat dan is dit theoretisch voldoende warm om te kunnen douchen. De praktijk is echter anders bij 50-55 graden mengt de thermostatische mengkraan(@douche of bad) koud bij. Dit levert extra druk op. Kan zijn dat dit alleen bij mij thuis is...
zolang de kookplaat niet samen aanstaat met de doorstromer gaat dit goed. Als je beide aanzet is het einde oefening en vliegt de zekering er uit.

Bedenk overigens dat een doorstromer een bepaalde maximale capaciteit heeft. Die kun je uitdrukken in Mj per minuut bijvoorbeeld. Als je aan een doorstromer een hogere temperatuur water aanbied dan heeft hij dus minder stroom/vermogen nodig om de gewenste eindtemperatuur te halen. Wellicht kun je dus af met een 1 fase doorstromer (nogmaals; zou je eerst moeten gaan rekenen). Ik ben niet bekend met hoe en of je een doorstromer in kan stellen op bijv een max temperatuur of vermogen oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Laatste stand van zaken:

Elga/toshiba
288 uur in bedrijf
136,72 kwh elec.
614 kw warmte
COP 4,49 (ja; hij blijft nog steeds stijgen :) )

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/e37ut.jpg
*note: en waarom zou je dus een beveiliging willen dat de ELGA uit gaat bij 4 graden???

en een nieuwe grafiek (let op deze is specifiek voor onze woningkenmerken, dus 275m2 verwarmd oppervlak, voormalig gasverbruik van 1650 m3):
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/27yaef.jpg

disclaimer: ik zit nog in de inregelmodus; m.a.w. alles is nog niet optimaal en er zitten afwijkende waardes in. Ik denk wel dat de lijnen een aardig beeld geven van de werkelijkheid.

[ Voor 68% gewijzigd door develdonk op 22-10-2015 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
develdonk schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 19:54:
[...]

zolang de kookplaat niet samen aanstaat met de doorstromer gaat dit goed. Als je beide aanzet is het einde oefening en vliegt de zekering er uit.

Bedenk overigens dat een doorstromer een bepaalde maximale capaciteit heeft. Die kun je uitdrukken in Mj per minuut bijvoorbeeld. Als je aan een doorstromer een hogere temperatuur water aanbied dan heeft hij dus minder stroom/vermogen nodig om de gewenste eindtemperatuur te halen. Wellicht kun je dus af met een 1 fase doorstromer (nogmaals; zou je eerst moeten gaan rekenen). Ik ben niet bekend met hoe en of je een doorstromer in kan stellen op bijv een max temperatuur of vermogen oid...
De mijne kan je met dipswitches instellen op 11, 13,5 of 15 kilowatt en de uitgangstemperatuur is per graad in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:53
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:03:
[...]

Volgens mij wel. Andere mogelijkheid is dat er tussen pompstand 4 en 6 niet heel veel verschil zit in m3/h aan rondgepompt water.

Meten is weten. Alleen is een flowmeter met weten zo duur
Er staan er 3 op MP te koop Martin

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laatste 2 posts zijn precies de twilight zone waarin ik hang... optimaal >+5 en <-5
tot nu toe ben ik duidelijk optimaal op 6c buiten, eronder is geen probleem tot -4c.
mijn pompstand is lager dan VV met lowH2o ltv de plas water is hier heel klein en het afgifte vermogen 4x te groot, de deltaT van 4c of meer word altijd behaald, en de elga raakt altijd zijn warmte kwijt, desnoods in een boiler.

@martin de carrier kan al 5,6kW leveren op de max, de toshiba heeft wat andere parameters.
(pomp frequentie) het is echt heel zonde dat de carrier niet meer geleverd word door carrier aan techneco.
de unit is wel gewoon nog te koop bij carrier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:34:
laatste 2 posts zijn precies de twilight zone waarin ik hang... optimaal >+5 en <-5
tot nu toe ben ik duidelijk optimaal op 6c buiten, eronder is geen probleem tot -4c.
mijn pompstand is lager dan VV met lowH2o ltv de plas water is hier heel klein en het afgifte vermogen 4x te groot, de deltaT van 4c of meer word altijd behaald, en de elga raakt altijd zijn warmte kwijt, desnoods in een boiler.

@martin de carrier kan al 5,6kW leveren op de max, de toshiba heeft wat andere parameters.
(pomp frequentie) het is echt heel zonde dat de carrier niet meer geleverd word door carrier aan techneco.
de unit is wel gewoon nog te koop bij carrier.
Kan jij die carrier unit's niet ombouwen en leveren aan geinteresseerden ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
[quote]mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

De pompflow is best een ingewikkeld verhaal om te analyseren:

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/659/21769338884_593c6335f1_b.jpg

De pompflow beinvloedt niet alleen de ELGA, maar dus ook het CV systeem. Vroeger hanteerde men als vuistregel bij CV systeem: Q= (Tgem- Truimte)*kA
kA is de warmteoverdracht van het afgifte systeem per graad C.
Tgem= (Ta+Tr)/2 . Maar ook voor de condensor geldt Q=flow*C*(Ta-Tr) en daarbij komt ook nog de warmteoverdracht in de condensor zelf Q= (Tgem410A-Twater)* KAc . Dit stelsel aan vergelijkingen moet worden opgelost. Daarbij is de warmteoverdracht in de condensor nog logaritmisch ook. De flow beinvloed zowel het CV systeem als de condensor van de WP. Het hangt allemaal aan elkaar.

Een hoge flow kan bij slecht een gedimensioneerde leiding systeem geluidsproblemen geven. Bij oude woningen is het CV systeem na isolatie zwaar overgedimensioneerd en dat geeft mogelijkheden om de flow te verhogen zonder problemen. Wel in de ruimte waar de thermostaat staat alle ventielen open houden uiteraard.
Bij moderne woningen met veel dunnere leidingen kunnen er geluidsproblemen ontstaan boven 1200 l/h.
Een geregeld driewegventiel op bepaalde groepen zorgt dat de flow welliswaar constant blijft maar mengt Ta water met Tr water met als gevolg een lagere COP (Mengen is thermodynamisch vernietigen van de kwaliteit van energie)

Ik zou niet te zwaar tillen aan een paar procent rendements verlies van de ELGA door lagere flow. Belangrijker is om de Ta zo laag mogelijk te houden en dat bereik je door deze echt afhankelijk te maken van de warmtebehoefte van de woning; zoninstraling en interne warmteafgifte leveren lagere Ta en dus hogere COP; dus modulerend regelen
Ta regelen op basis van buitentemperatuur met stooklijn is niet optimaal. De stooklijn kan bij een slimme regeling wel gebruikt worden om Ta te maximaliseren en doorschieten te voorkomen.

Ik heb deze berekening gemaakt naar aanleiding van de vele discussies op dit forum over flow. Je moet het globaal zien: Zo hoog mogelijk is het beste en zeker niet onder de 700 l/h gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
en de Ta hou je vervolgens zo laag mogelijk door:
-goede isolatie (=weinig verlies)
-goede afgifte van warmte door afgiftesysteem (dus zwaar overdimensioneren)

m.a.w.:
-overdimensioneren van je leidingsysteem door niet standaard 16mm buis te pakken (zowel goed voor geluid als capaciteit van het systeem)
-max lengtes vloerverwarming van 100m per groep
-vloerverwarming altijd aan hebben staan en traag en laag verwarmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de cv pomp in de elga :
http://www.wilo.nl/filead...lr__bro_00_1302_4c_nl.pdf

mijn ervaring is : kom niet onder de 2,8
stand 6 is 3,5 m3/h linear
stand 6 is dat adaptief op druk+flow maar geen 3,5 m3/h
stand 3 is dus al ruim voldoende voor de interne platenwisselaar.
maar dan moet je huis wel warm worden.
ruis in de leiding kan een te hoge flow zijn, teveel geknepen inregeling, of te weinig radiatoren open.
de pomp is zo zuinig, dat je je meting niet geloofd, deze "vermeden cv pomp stroom" kan je lekker in je wp verbranden.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:54:

ruis in de leiding kan een te hoge flow zijn, teveel geknepen inregeling, of te weinig radiatoren open.
Een radiator zonder voetventiel dichtbij de ELGA kan ook de oorzaak zijn.
Het water zoekt de weg van de minste weerstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeker ook ja, of oude kniekoppelingen met vlas.
ik heb het allemaal weggehaald die oude roestige lekke troep en unipipe ht gebruikt.
ik heb de waterzijdige inregeling ook volledig opgeheven, en alles wijd open staan.
er is werkelijk geen enkele overeenkomst tussen gas cv en wp cv .....over in mijn huis.

deze maand is wel effe anders dan oktober 2014... toen 22kWh, nu al 101 kWh
niet erg, toen 241kWh opwek, nu 242kWh opwek, dus we salderen fijn verder.
de unit van de elga is helemaal standaard bij de elga, geen modificaties, alleen de koelleidingen zijn anders dan de toshiba, en de regelprint.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Zodra de Michl bij mij werkt ga ik de instellingen opnieuw bekijken.
Dan gaat de pomp van zolder naar begane grond en is het plaatje compleet anders.
Momenteel heb ik de binnen en buitenunit hangen, maar deze zijn nog niet aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

koevlaas2 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:39:
[...]

Dat is zo te zien ook een Toshiba maar dan met Carrier label.
Zelfs de installateurs handleidingen van beide zijn zo goed als identiek :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Thanks! Meteen mailtje gestuurd.
Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:59:

deze maand is wel effe anders dan oktober 2014... toen 22kWh, nu al 101 kWh
niet erg, toen 241kWh opwek, nu 242kWh opwek, dus we salderen fijn verder.
We ontlopen elkaar weer weinig. Ik zit intussen op net geen 100kWh voor deze maand. Ben wel aan het testen en dat kost ook extra aan kWh's.

Vanavond pompsnelheid ELGA verhoogd naar 5. Is nog net niet hoorbaar.
peauke schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:13:
Dat zou misschien kunnen helpen als vergelijkingsmateriaal.
Vlak voor einde van verwarmingsrun hier:

GAS_IN: 64,38 graden (en stijgende )
GAS_UIT: 33,19

ELGA_AANVOER: 39,44
ELGA_RETOUR: 35,81

Vermogen: 1.21kW

grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/22-10-2015.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door mkleinman op 22-10-2015 22:49 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Cumulatieven hier:

299 draaiuren
637 kw warmte afgegeven cumulatief
141,45 kwh elec. verbruikt cumulatief
COP 4,50 (ja; wederom een honderste gestegen :) )

vandaag zou de nieuwe alarmkabel binnen moeten komen met 8 aders (4 aders voor pir en 3 voor temp sensor); hopelijk kan ik de andere 4 sensoren dus in het weekend ook uitlezen (1 per etage en 1 voor buiten). Lees alles uit middels Vera lite.

Daarnaast van het weekend de dempers op de buitenunit zetten om te kijken wat die aan het geluid doen; ervaring worden gepost...

@mkleinman/ eric-pvt: de kwh's die jullie nomen gelden die voor periode 1 januari 2015 t/m vandaag of enkel voor oktober of vanaf de zomer gemeten?? Weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren...

[ Voor 87% gewijzigd door develdonk op 23-10-2015 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 07:13:
@mkleinman/ eric-pvt: de kwh's die jullie nomen gelden die voor periode 1 januari 2015 t/m vandaag of enkel voor oktober of vanaf de zomer gemeten?? Weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren...
100kWh voor mij is alleen oktober 2015.

Ik kan vanavond wel mijn cijfers posten van alle maanden.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 22:27:
[...]

Thanks! Meteen mailtje gestuurd.

[...]

We ontlopen elkaar weer weinig. Ik zit intussen op net geen 100kWh voor deze maand. Ben wel aan het testen en dat kost ook extra aan kWh's.

Vanavond pompsnelheid ELGA verhoogd naar 5. Is nog net niet hoorbaar.

[...]

Vlak voor einde van verwarmingsrun hier:

GAS_IN: 64,38 graden (en stijgende )
GAS_UIT: 33,19

ELGA_AANVOER: 39,44
ELGA_RETOUR: 35,81

Vermogen: 1.21kW

grafiek:

[afbeelding]
Ik twijfelde gisteren nog, maar ga denk ik deze meneer ook maar een mailtje sturen.
SVP voor mij eentje overlaten.

Edit: Richard zal wel denk, wat een animo ineens, ik zie Albert e.a allemaal bieden.

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 23-10-2015 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 12:03
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:31:
[...]

Ik twijfelde gisteren nog, maar ga denk ik deze meneer ook maar een mailtje sturen.
SVP voor mij eentje overlaten.

Edit: Richard zal wel denk, wat een animo ineens, ik zie Albert e.a allemaal bieden.
Zo te zien zijn we al te laat.. Er was al een gegadigde die er 3 wilde afnemen..... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Stom van me om niet eerst zelf een te regelen maar meteen te posten.
Hopelijk Martin en gunt hij de messenger ook een :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 12:03
koevlaas2 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 09:54:
Stom van me om niet eerst zelf een te regelen maar meteen te posten.
Hopelijk Martin en gunt hij de messenger ook een :-)
Haha,had er ook graag eentje gewild, Marktplaats maar in de gaten blijven houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
In Zutphen is ooit gedonder geweest met W/W warmtepompen, een tijdje geleden stonden al die pompen op MP. Nu blijkbaar de rest.
Uiteindelijke conclusie was dat de bronnen te klein waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Advertentie is intussen weg jammer genoeg. Vrees dat we allemaal achter het net vissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk

en ik zie A Hakvoort staan bij bieders: die zit hier ook op het forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Misschien is deze kamstrup een mooi betaalbaar alternatief? € 174,90

http://www.rakuten.de/pro...m_campaign=idealo-2010-06

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zit vooruitlopend op de nieuwe subsidie al een beetje te neuzen. Iemand bekend met:
http://www.123-kaminofen.de

en dan specifiek: http://www.123-kaminofen.de/heatpipes-paket-300L.html

lijkt me te goed om waar te zijn voor 300L RVS boiler, aansluitset en setje heatpipes?
wel leuke aanvulling op de Elga?

edit: ah staal zie ik nu

[ Voor 4% gewijzigd door develdonk op 23-10-2015 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Laatst online: 18-08-2023
Dat is geen RVS boiler hoor. Gewoon staal met opofferingsanode.

Oogt in eerste instantie als een prima setje. De regelaar is wel heel erg basic hoor. Kan je zowat niets aan aflezen.

[ Voor 48% gewijzigd door Rhaelak op 23-10-2015 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Ja.. balen idd.. ik had er ook wel een willen hebben. Zou dit niets zijn?

flow meter

Samen met twee temperatuuropnemers en 'you can do the math' :)

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik wil er dan eigenlijk wel een die meteen het aantal kwh oplepelt, maakt het makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

mightym schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 17:29:
[...]

Ja.. balen idd.. ik had er ook wel een willen hebben. Zou dit niets zijn?

flow meter

Samen met twee temperatuuropnemers en 'you can do the math' :)
Je moet alle drie de sensoren dan wel binnen zeg X seconden uitlezen.
Op zich niet heel lastig, maar de juiste data combineren tot een informatie getal kan wel lastiger zijn.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:21:
Advertentie is intussen weg jammer genoeg. Vrees dat we allemaal achter het net vissen.
Ik vind het wel een matennaaier streek van degene die dit geflikt heeft, ik weet zeker dat het iemand van dit forum is. Het zou de persoon sieren als hij/zij er een aan mij en Martin (als hij nog interesse heeft) verkoopt (voor 75 euro uiteraard).
Dan heeft de persoon zelf er ook 1 en is iedereen blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ik was het niet O-) hier hangt er al één.

offtopic; dacht eerst dat je matennaaier verkeerd geschreven had; maar het klopt!

iemand die mensen in dezelfde situatie als hijzelf in een lastig parket brengt of op een andere manier nadeel berokkent om daar zelf voordeel uit te halen; iemand die niet loyaal is

[ Voor 92% gewijzigd door develdonk op 23-10-2015 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:08:
Zit vooruitlopend op de nieuwe subsidie al een beetje te neuzen. Iemand bekend met:
http://www.123-kaminofen.de

en dan specifiek: http://www.123-kaminofen.de/heatpipes-paket-300L.html

lijkt me te goed om waar te zijn voor 300L RVS boiler, aansluitset en setje heatpipes?
wel leuke aanvulling op de Elga?

edit: ah staal zie ik nu
Eerlijk rekenen: Bij een DHW gebruik van 300m3 aardgas(Wij doen 250m3/j) per jaar kun je maximaal 150 m3/jaar besparen met een zonneboiler. Naar mijn mening kun je voor dat geld beter een gespecialiseerde DHW WP boiler kopen en een paar m2 extra PV panelen plaatsen. Dit omdat de PV panelen zoveel beter en goedkoper zijn geworden en dus is de zonneboiler een achterhaald concept. Wel legionella beveiliging installeren. Een collega van mij is zeer recent aan een legionella besmetting overleden. Het is echt een serieus risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Hier DHW van 292m3 per jaar. met een boiler met 2 spiralen krijg je dan 1/4 voor de elga, 1/4 door de ketel en 1/2 door zon over het jaar genomen en bespaard dit EUR 100 per jaar (130 kwh en 73m3 gas). Vraag is echter wat de collectoren de CV in jagen en wat de subsidie gaat worden....

Bij een subsidie van 50% van het bedrag en dus een gegarandeerde tvt van 10 jaar wil ik best een poging wagen... Alles wat hij bijdraagt aan de CV is dan mooi meegenomen.

[ Voor 27% gewijzigd door develdonk op 23-10-2015 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Heb misschien nu iemand gevonden met een Kamstrup Multical 66C. Die geeft 100Imp/liter, die is dus ook ideaal uit te lezen.

Verder vandaag eindelijk mijn anode in de boiler gecontroleerd, na 7 jaar :X . Was eerst 100% zeker weten welke het nu was.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/2015-09-25-13.52.56.jpg

Vanmiddag hem los geschroefd, buiten het feit dat hij veel langer is dan ik had verwacht ziet hij er nog prima uit, hij is wel ietsje aangevreten maar veel minder dan ik had verwacht. Deze kan nog wel een paar jaar mee.

Wat me wel opviel is dat het een forse aansluiting is van de anode. Ik heb althans geen steeksleutel met deze maat. Alleen mijn grote bahco was groot genoeg om hem los te halen.

Ook de hoeveelheid kalk viel me reuze mee.

Alleen bij het terug plaatsen van de anode deed ik hem er iets te snel in. Aangezien de anode poreus is en ik te snel, kwam het water dus bovenuit het gat en bleef in eerste instantie staan in de isolatie. Echter PUR is poreus.

Nadat ik de anode er weer in had zitten en ik de waterdruk er weer op zette leek het alsof de boiler lekte, overal kwam water uit. :X . In eerste instantie was ik bang dat ik de boiler had gesloopt, het water kwam namelijk weg bij een koppeling van een warmtewisselaar.

Achteraf natuurlijk stom; Het water is door het PUR zich een weg naar beneden gaan banen en kwam overal naar buiten.

Ligt nu nog een handdoekje om de laatste druppels op te vangen.

[ Voor 6% gewijzigd door mkleinman op 23-10-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Tomexergie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:11:
[...]

Eerlijk rekenen: Bij een DHW gebruik van 300m3 aardgas(Wij doen 250m3/j) per jaar kun je maximaal 150 m3/jaar besparen met een zonneboiler. Naar mijn mening kun je voor dat geld beter een gespecialiseerde DHW WP boiler kopen en een paar m2 extra PV panelen plaatsen. Dit omdat de PV panelen zoveel beter en goedkoper zijn geworden en dus is de zonneboiler een achterhaald concept.
Zo snel zou ik ze nou ook weer niet afschrijven. In het post-saldeertijdperk zal een zonneboiler weer een stuk interessanter worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
marcel3 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:29:
[...]

Zo snel zou ik ze nou ook weer niet afschrijven. In het post-saldeertijdperk zal een zonneboiler weer een stuk interessanter worden.
Ik dacht dat je met een WP voor DHW (Zomer ook) juist minder behoeft te salderen, beter gebruik maakt over het hele seizoen i.p.v. een WP voor klimaat. Je ziet aan aantal forumleden die driftig aan het proberen zijn om de ELGA geschikt te maken voor DHW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:16
HiBe schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:53:
[...]

we zijn nog in een redelijk vroeg stadium. het voorstel tot op heden is vertikaal met 2 a 3 boringen. Exacte capaciteit lijkt rond de 12 Kw uit te moeten komen (heb ik zelf op de achterkant van een bierviltje gedaan... ik kan er best naast zitten)... inhoud huis is ongeveer 260m2.

Een apart topic is misschien wel handig idd...
Apart topic is er. Al verder met de warmtepomp?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:08:
ik was het niet O-) hier hangt er al één.

offtopic; dacht eerst dat je matennaaier verkeerd geschreven had; maar het klopt!

iemand die mensen in dezelfde situatie als hijzelf in een lastig parket brengt of op een andere manier nadeel berokkent om daar zelf voordeel uit te halen; iemand die niet loyaal is
Mits de kamstrup 1" aansluiting heeft heb ik het heel goed onder woorden gebracht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20:48
Tomexergie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:34:
[...]

Ik dacht dat je met een WP voor DHW (Zomer ook) juist minder behoeft te salderen, beter gebruik maakt over het hele seizoen i.p.v. een WP voor klimaat. Je ziet aan aantal forumleden die driftig aan het proberen zijn om de ELGA geschikt te maken voor DHW.
Dat wel natuurlijk, maar dan nog leunen die systemen behoorlijk op salderen. Het zal nog een hele toer worden om met een WP zo veel mogelijk van het instantaan opgewekt vermogen af te vangen en te bufferen, bijvoorbeeld op dagen dat een krachtige voorjaarszon verstoppertje speelt achter de wolken. Een WP is geen verwarmingselement: je kan er niet maar zo inproppen wat zich aan vermogen aandient. Een ZB daarentegen doet dat 'vanzelf'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik heb hier EED programma als je wil... als ik iets voor je moet uitrekenen laat maar weten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
@mkleinman: ik hoop dat de mate van aantasting van jouw anode maatgevend is voor die van mij; ik heb nu in ieder geval minder haast om mijn anode te controleren.

Iets anders...

De Elga rapporteert nu al meer dan 24 uur een constante buitentemperatuur van 14,5 graden C. De DS18b20 sensor fluctueert van 11 tot 15.... Raar. Ik denk dat ik de Elga even van de stroom haal, kijken wat er gebeurt.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Losse flodder. Is het niet efficiënter om in de avond, na 8 uur, de Elga het huis een graad warmer te stoken? Dan hoeft de Elga met een beetje mazzel in de nacht niet aan. En in de nacht en vroege ochtend is de Cop vaak lager dan de avond.

En als je een boiler hebt zoals ik dan verwarm je die ook nog eens voor de douche later op de avond en voor het verwarmen in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13

mb1

hansdegit schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 22:25:
@mkleinman: ik hoop dat de mate van aantasting van jouw anode maatgevend is voor die van mij; ik heb nu in ieder geval minder haast om mijn anode te controleren.

Iets anders...

De Elga rapporteert nu al meer dan 24 uur een constante buitentemperatuur van 14,5 graden C. De DS18b20 sensor fluctueert van 11 tot 15.... Raar. Ik denk dat ik de Elga even van de stroom haal, kijken wat er gebeurt.
De mate van aantasting zal afhankelijk zijn van de grote van het kathodische vlak.
Dit kathodische vlak bestaat uit de beschadigde delen van de boiler en/of de blanke delen welke blootliggen zoals de stukken schroefdraad achter deels ingeschroefde aansluitingen welke blootliggen in de aansluitingen in de boiler .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
marcel3 schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 21:51:
[...]

Dat wel natuurlijk, maar dan nog leunen die systemen behoorlijk op salderen. Het zal nog een hele toer worden om met een WP zo veel mogelijk van het instantaan opgewekt vermogen af te vangen en te bufferen, bijvoorbeeld op dagen dat een krachtige voorjaarszon verstoppertje speelt achter de wolken. Een WP is geen verwarmingselement: je kan er niet maar zo inproppen wat zich aan vermogen aandient. Een ZB daarentegen doet dat 'vanzelf'.
Een DHW warmtepomp heeft ook een voorraadvat. Je kunt hem zo schakelen dat hij bijwarmt als de zon schijnt. Verder heeft hij het voordeel dat met een COP=3,5 warmwater wordt gemaakt ook als de zon niet schijnt en dan laat de zonneboiler het afweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:42:
Losse flodder. Is het niet efficiënter om in de avond, na 8 uur, de Elga het huis een graad warmer te stoken? Dan hoeft de Elga met een beetje mazzel in de nacht niet aan. En in de nacht en vroege ochtend is de Cop vaak lager dan de avond.

En als je een boiler hebt zoals ik dan verwarm je die ook nog eens voor de douche later op de avond en voor het verwarmen in de ochtend.
Gebaseerd op de laatste 10 jaar aan knmi data het volgende:
-tussen 12-16 uur is het 70% van de dagen gem gezien het warmst van de dag.
-tussen 23-5 is het 63% van de gevallen het koudst van de dag
*samen moeten ze niet optellen tot 100% voordat iemand hier een opmerking over maakt ;)

m.a.w. als je dit gaat doen; doe het dan tussen 12:00 en 16:00. Bij ons werkt dit eigenlijk (gedeeltelijk) vanzelf al ben ik nu achter. Als het donker doet de Vera automatisch beneden de rolluiken omlaag waardoor de dauerluftung/natuurlijke toevoer lucht niet meer (goed) werkt. als gevolg daarvan schakelt de Elga in de avond vaak uit :*)

bovenstaand is gebaseerd op:
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi
TN = Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Minimum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TNH = Uurvak waarin TN is gemeten / Hourly division in which TN was measured
TX = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Maximum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TXH = Uurvak waarin TX is gemeten / Hourly division in which TX was measured

-------------------------

cumulatieven per vandaag:
316 draaiuren
669 kw warmte
148,29 kwh elec
COP 4,51 (elke dag weer een honderste omhoog :) )

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2utkn68.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2gww86d.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/nbyxjs.jpg

Bizar toch als je ziet op wat voor aanvoertemperatuur de Elga kan werken in verhouding met gasketel en dan toch het huis op (inmiddels) 22,5 graad houden... ketel ging niet verder terug dan zo'n 40 graden en stond constant te pendelen... snap nu wel waarom...

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 24-10-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@develdonk;
Kun je de warmtemeter chinees al digitaal uitlezen?
Het zou volgens mij erg leuk zijn om een afgegeven vermogen lijn in de laatste grafiek te plaatsen.
Met die lijn wordt dan de relatie tot afgegeven vermogen en aanvoertemp. (en eventueel buitentemp) zichtbaar. Daarmee wordt dan weer duidelijk wat de Elga in relatie tot de buitentemp. doet.
Je zou dan zelfs kunnen voorspellen wanneer de Elga in jouw situatie het niet meer gaat redden.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:31:
@develdonk;
Kun je de warmtemeter chinees al digitaal uitlezen?
Het zou volgens mij erg leuk zijn om een afgegeven vermogen lijn in de laatste grafiek te plaatsen.
Met die lijn wordt dan de relatie tot afgegeven vermogen en aanvoertemp. (en eventueel buitentemp) zichtbaar. Daarmee wordt dan weer duidelijk wat de Elga in relatie tot de buitentemp. doet.
Je zou dan zelfs kunnen voorspellen wanneer de Elga in jouw situatie het niet meer gaat redden.
Ik zou wel willen maar geen idee hoe je m-bus aan een z-wave netwerk kan koppelen. Wat natuurlijk wel zou kunnen is er een kwh plug aan toevoegen van bijv fibaro zodat je opgenomen elec, vermogen kan zien.

buitentemp volgt snel; zit te wachten op de kabel maar nog geen dhl bericht gehad...

voor diegene die zonnepanelen overwegen: https://www.zelfenergiepr...ocht/?src=zepupdate201523

[ Voor 28% gewijzigd door develdonk op 24-10-2015 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
develdonk schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:04:
[...]

COP 4,51 (elke dag weer een honderste omhoog :) )

Bizar toch als je ziet op wat voor aanvoertemperatuur de Elga kan werken in verhouding met gasketel en dan toch het huis op (inmiddels) 22,5 graad houden... ketel ging niet verder terug dan zo'n 40 graden en stond constant te pendelen... snap nu wel waarom...
Lekker warm buiten geeft hoge cop.

Mijn Remeha Avanta levert gewoon 33 graden water en pendelt helemaal niet.
De ketel krijgt ook lekker koud water retour van de vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Tomexergie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 23:59:
[...]

Een DHW warmtepomp heeft ook een voorraadvat. Je kunt hem zo schakelen dat hij bijwarmt als de zon schijnt. Verder heeft hij het voordeel dat met een COP=3,5 warmwater wordt gemaakt ook als de zon niet schijnt en dan laat de zonneboiler het afweten.
Een ander voordeel zie ik het feit dat bij gebruik van een DHW warmtepomp + zonnepanelen tov een zonneboiler, er in de zomer bij een overschot aan energie je nog geld krijg voor je teruglevering (wel of geen saldering, doet er niet toe ) terwijl je voor het overschot in de zonneboiler geen enkele cent krijgt.

Een bedrijf wat een complete set levert met een thermodynamisch paneel is
http://www.tdenergie.com/nieuws
Heeft iemand ervaring met deze systemen ?

[ Voor 9% gewijzigd door Raolte op 24-10-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:49:
[...]

Ik zou wel willen maar geen idee hoe je m-bus aan een z-wave netwerk kan koppelen. Wat natuurlijk wel zou kunnen is er een kwh plug aan toevoegen van bijv fibaro zodat je opgenomen elec, vermogen kan zien.

buitentemp volgt snel; zit te wachten op de kabel maar nog geen dhl bericht gehad...

voor diegene die zonnepanelen overwegen: https://www.zelfenergiepr...ocht/?src=zepupdate201523
Ik ben het met Freemann eens, het zou aardig zijn als we de COP per dag hebben, dan kun je deze relateren aan de buitentemperatuur. Volgens ervaring op dit forum zou je nu tussen de 5-6 moeten kunne halen. Dat heeft weinig effect op het gemiddelde omdat de geleverde warmte laag is, maar toch.

Je kunt toch aflezen van bv van 8 tot 8 ?

Ik heb ook M-bus op mijn Chinees. Volgens mij heeft er al iemand op dit forum in een ander topic de M-bus voor warmtemeter al eens gedaan, ik kan het nu niet zo snel vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
De COP van de elga komt (voor zover ik kan zien) nooit boven de pakweg 4,8 uit. Iemand die 5 of 6 haalt wil ik wel eens printscreens van meetdata zien (en dan zonder inzet zonneboiler).

zal eens kijken of ik die posts inzake m-bus kan vinden...

overigens schrijf ik cumulatieven per dag op en daarmee bereken ik de COP per dag. zie hiervoor de excel scatter charts die ik post... Daar kun je de COP per buitentemperatuur gewoon op aflezen.

[ Voor 42% gewijzigd door develdonk op 24-10-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 09:04:
[...]

Gebaseerd op de laatste 10 jaar aan knmi data het volgende:
-tussen 12-16 uur is het 70% van de dagen gem gezien het warmst van de dag.
-tussen 23-5 is het 63% van de gevallen het koudst van de dag
*samen moeten ze niet optellen tot 100% voordat iemand hier een opmerking over maakt ;)

m.a.w. als je dit gaat doen; doe het dan tussen 12:00 en 16:00. Bij ons werkt dit eigenlijk (gedeeltelijk) vanzelf al ben ik nu achter. Als het donker doet de Vera automatisch beneden de rolluiken omlaag waardoor de dauerluftung/natuurlijke toevoer lucht niet meer (goed) werkt. als gevolg daarvan schakelt de Elga in de avond vaak uit :*)

bovenstaand is gebaseerd op:
http://www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi
TN = Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Minimum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TNH = Uurvak waarin TN is gemeten / Hourly division in which TN was measured
TX = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Maximum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TXH = Uurvak waarin TX is gemeten / Hourly division in which TX was measured
En hoe zit het met de periode 16:00 tot 22:00? De periode waarin ik het zou willen toepassen?

De afgelopen twee dagen lag trouwens het koudste punt van de dag zo rond 7:00 in de ochtend. Ik dacht dat het koudste punt normaliter rond 04:00 's nachts lag?

Verder nog een gek idee, misschien meer iets voor het CV tuning topic trouwens. De ELGA houdt van laag en traag. De aanvoertemperatuur wordt bepaald door de ELGA op basis van de retourtemperatuur.

In mijn geval duurt het relatief lang om een hoge aanvoertemperatuur te krijgen, dit komt waarschijnlijk door de vloerverwarming die een enorme plas water op slobbert. Wat nu als ik het inregelventiel op de vloerverwarming iets knijp. Er blijft dan meer water/warmte over voor de rest van het huis en het afgiftevermogen daalt.

Dit komt trouwens ook wel goed uit; het blijft aardig kouwelijk boven omdat de ELGA niet lang genoeg werk hoeft te verzetten om beneden warm te krijgen.

Waar ik dus naar toe wil is de ELGA onbewust dwingen om richting de 42 graden aanvoertemperatuur te gaan. Met 42 graden in mijn vloer krijg ik het gegarandeerd lekker warm in de woonkamer.

Alleen als ik hem knijp verlaag ik de capaciteit van de vloer. Hmm...

Ik begin meer en meer te snappen hoe de ELGA werkt en hoe de ELGA reageert op welke wijziging in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:24:
De afgelopen twee dagen lag trouwens het koudste punt van de dag zo rond 7:00 in de ochtend. Ik dacht dat het koudste punt normaliter rond 04:00 's nachts lag?
Koudste moment is altijd kort voor zonsopkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Makes sense. Verklaard idd waarom ik de laatste dagen rond 07:00 's ochtends de koudste temperatuur zie.

Nu zorgen dat ik in de periode ervoor extra warmte in huis kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Ik heb de excel hier met de analyse van de buitentemperaturen per uur. Als iemand laat weten hoe ik hem hier op forum krijg post ik hem wel en kun je zelf kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ergens uploaden als zipfile en dan de link hier posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 15:07:
Ergens uploaden als zipfile en dan de link hier posten?
http://we.tl/mwAnEEyISS via we transfer de excel geshared

zojuist ook de Elga op dempers gezet. kijken of het geluid nu minder wordt...

en de 8 aderige alarmkabel is zojuist gebracht :) meteen dus ook de fibaro sensoren aansluiten :P

[ Voor 27% gewijzigd door develdonk op 24-10-2015 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

koevlaas2 schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 12:07:
[...]

Lekker warm buiten geeft hoge cop.

Mijn Remeha Avanta levert gewoon 33 graden water en pendelt helemaal niet.
De ketel krijgt ook lekker koud water retour van de vloerverwarming.
Mee eens en het valt mij al een 1,5 weken op dat de COP alleen maar stijgt en het niet kouder wordt (zou er een relatie zijn ;) )
Volgens mij geeft de cum. COP een oneerlijk beeld en dat om de belangrijkste reden;
- COP is temperatuur gerelateerd en in het cum. COP cijfer valt de relatie met de temp. weg en zegt het cijfer COP eigenlijk weinig meer.

Eigenlijk wil je run-hour temperatuur COP hebben. Of te wel tijdens draaiuren van de Elga de buitentemp registreren en per dag een COP icm run-hour temp geven.

Zonder een overdag-temp-buffer-optie, zal de Elga in veel gevallen ook 's nachts draaien en de gemiddelde draai temp lager zijn. In een situatie waarbij overdag warmte gebufferd kan worden, zal de COP hoger zijn maar ook de temperatuur.
In deze gevallen kan ook de invloed van de buffer zichtbaar worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zit niet zoveel rocket science in een kleine cv wp zoals de elga
totdat je je elga (bijv) er een dagje uittrekt, en lekker terugvalt op die ketel.
dat is dan een harde buiklanding.
-> zo ook eerlijk rekenen aan de zonneboiler.

@martin kamertemperatuur moet rond 21:00 zo hoog staan, dat de nachtverlaging niet werkt
je ochtend programma start dan niet of met een laag setpoint
je wp moet draaien als je pv het ook het best doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:36:
Ik heb de excel hier met de analyse van de buitentemperaturen per uur. Als iemand laat weten hoe ik hem hier op forum krijg post ik hem wel en kun je zelf kijken...
Ik ben er erg benieuwd naar. Mijn ervaring is dat bij lage vermogens de hulp energie de COP naar beneden drukt b.v. 200W(e) bij Daikin L/L met 50W hulp energie druk de COP met 25% naar beneden. Bij 500W is dat maar 10%.
Verder meet je bij ELGA ook de pomp mee neem ik aan. Daarvoor zou je eigenlijk de COP moeten corrigeren omdat zonder WP de CV-pomp ook moet draaien. Of je zou in het vergelijk met de CV ketel deze moeten corrigeren. Bij mij Remeha Quinta heb ik gemeten 80W(e) als hij aan staat, ook bij modulerend gebruik voor de pomp en rookgasventilator. De besparing van WP vergelijk je toch met een HR ketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb het hier atm over een andere boeg gegooid, ik houd mijn cv water retour temperatuur 24/7 tussen de 23 en 25 graden waarvan het meeste door de vloer gaat, dat kost nu voor oktober tot nu toe 94-95 kWh met een kamer van 21 graden +/- 0,5.

Dat is best een aangename en constante temperatuur.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 23:25:
[...]

Ik ben er erg benieuwd naar. Mijn ervaring is dat bij lage vermogens de hulp energie de COP naar beneden drukt b.v. 200W(e) bij Daikin L/L met 50W hulp energie druk de COP met 25% naar beneden. Bij 500W is dat maar 10%.
Verder meet je bij ELGA ook de pomp mee neem ik aan. Daarvoor zou je eigenlijk de COP moeten corrigeren omdat zonder WP de CV-pomp ook moet draaien. Of je zou in het vergelijk met de CV ketel deze moeten corrigeren. Bij mij Remeha Quinta heb ik gemeten 80W(e) als hij aan staat, ook bij modulerend gebruik voor de pomp en rookgasventilator. De besparing van WP vergelijk je toch met een HR ketel?
Zie vorige post met hyperlink naar wetransfer file; daar staat alles in.
Bij de Elga meet ik alles mee, dus gewoon opgenomen vermogen van de Elga aan de stekker
Eens dat je eigenlijk het stroom+gasverbruik moet meten van de ketel. Enige data die ik hier van heb is dat hij in 164 dagen 24,06 kwh verbruikt tussen 18/2 en 8/9 (vaak in sleepmodus dus) dus is niet echt bruikbare data.

Cumulatief kom ik tot op heden op volgende data:

*gasketel (Vaillant ecoTEC plus HR VHR35-38:)
0,50 m3/graaddag bij tarief van 0,5802 = 0,29 eur per graaddag
*Elga:
0,89 kwh/graaddag bij tarief van 0,2001 = 0,18 eur per graaddag (elga 38% goedkoper)

*note: dus in formule m3 * 8 / COP = kwh verbruik -> 0,5 * 8 / 4,5 = 0,89. moet wel bekennen dat de Elga structureel 1-1,5 graad hoger staat dan destijds met de gasketel. dus eigenlijk ook zo'n 150-225 graaddagen meer moet verwarmen.

Bij standaard van afgelopen 20 jaar van 2750 graaddagen per jaar en aangenomen dat Elga voldoende vermogen kan leveren:
gasketel: eur 797 per jaar aan gas
Elga: eur 492 per jaar aan kwh
verschil: eur 306 per jaar

bijkomende voordelen die niet blijken uit bovenstaand:
-elga gebruik kwh's die je kan salderen met zonnepanelen (m3 gas kun je niet salderen)
-elga verwarmte laaaang en laag waardoor vloer altijd aangenaam warm is
-met elga zijn de temperatuurschommelingen in huis lager
-elga kan koelen
-gasprijs staat momenteel erg laag dus werkt in nadeel van de elga
-volgend jaar subsidie op warmtepompen wat de tvt zou verlagen

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 25-10-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Freemann schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 19:05:
[...]

Je moet alle drie de sensoren dan wel binnen zeg X seconden uitlezen.
Op zich niet heel lastig, maar de juiste data combineren tot een informatie getal kan wel lastiger zijn.
Ik heb net zo'n flowmetertje besteld. Dat ding vertelt je hoeveel liter/min passeert. Samen met een delta T kun je eenvoudig (Q=m*c*dT) de hoeveelheid toegevoegde warmte uitrekenen. (als je dit per seconde bekijkt heb je het vermogen, niets moeilijks aan. Het kan even duren voordat de meter binnen is, maar als ik het werkend heb doe ik hier verslag. Voor ongeveer 20 euro aan onderdelen zou ik klaar moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappige discussie die nu pas de kWh van de ketel gaat noemen....
ik heb beide altijd gemeten (ketel stroom en gas)
elga(stroom)
is de tijd nu klaar voor deze discussie ?? want dan kunnen we van bil, ipv de "bespaart maar 150m"
bespaart maar "300 euro per jaar" "tvt 500 jaar discussies" "eerlijke berekening"
een cv ketel heeft ook een dc fan.....

mijn atag sc ketel trek een slordige 180Wac als hij zin heeft, en dan gaat de brander nog aan.
dat is ongeveer 20% van het vermogen van een elga, die dan al warmte maakt.
-elga gebruik kwh's die je kan salderen met zonnepanelen (m3 gas kun je niet salderen)
-elga kan koelen
blijf de lijst maar aanvullen, hij zal nog veel langer worden. kwestie van aha erlebnis, en voor na momenten.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2015 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@eric-pvt: ik ben zondermeer tevreden over de Elga maar wil wel feitelijk info geven aan andere lezers. Zodoende kunne ze zelf hun afweging maken om de Elga of iets anders aan te schaffen.

Overigens trekt onze ketel bij vollast 45 watt ac. Wel hebben we ook nog 3 vloerverwarming pompen in huis (1 per verdeelunit) die samen (allemaal op laagste stand) ook zo'n 90 watt trekken.... en de computer waarop ik dit tik trekt ook 1,2kwh. Kwestie van een extra zonnepaneeltje...ik hou ook van comfort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mightym schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 13:14:
[...]

Ik heb net zo'n flowmetertje besteld. Dat ding vertelt je hoeveel liter/min passeert. Samen met een delta T kun je eenvoudig (Q=m*c*dT) de hoeveelheid toegevoegde warmte uitrekenen. (als je dit per seconde bekijkt heb je het vermogen, niets moeilijks aan. Het kan even duren voordat de meter binnen is, maar als ik het werkend heb doe ik hier verslag. Voor ongeveer 20 euro aan onderdelen zou ik klaar moeten zijn.
Alles is mogelijk!
Maar hoeveel pulses per X liter geeft deze meter?
Hij doet ook "maar" 45 liter max oftewel zo'n 2,7m3 uur,wat voor veel cv-installaties pinuts is.

Het probleem met pulses Is dat je een X seconden/minuten time frame moet pakken om het gemiddelde pulses te kunnen berekenen.
Kort time frame met veel pulses kan een grote afwijking geven.
Lang time frame met weinig pulses kan ook problematisch zijn.

Je zult dus met een time frame moeten werken en van dat time frame moet je ook de gemiddelde aanvoer en retour temperatuur weten/berekenen.

Het kan vrij lastig zijn om daar een betrouwbaar en nuttig cijfer van te maken.

De ultrasone warmtemeters doen 3 bijna simultane metingen van flow(die door ultrasone alla minute bepaald wordt), aanvoer/retour Temp en daaruit komt direct een cijfer van dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

develdonk schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:22:
@eric-pvt: ik ben zondermeer tevreden over de Elga maar wil wel feitelijk info geven aan andere lezers. Zodoende kunne ze zelf hun afweging maken om de Elga of iets anders aan te schaffen.

Overigens trekt onze ketel bij vollast 45 watt ac. Wel hebben we ook nog 3 vloerverwarming pompen in huis (1 per verdeelunit) die samen (allemaal op laagste stand) ook zo'n 90 watt trekken.... en de computer waarop ik dit tik trekt ook 1,2kwh. Kwestie van een extra zonnepaneeltje...ik hou ook van comfort :)
Lees jezelf eens terug!
Waarom zouden 3 zuinige pompen en een dikke game laptop geen comfort zijn?
3x11W en 75W voor de laptop, best groot verschil he. ;)
Geeft zelfs nog wat meer comfort aangeziende laptop mobiel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-10 09:56

aip

Soden**k. 1,2kwh voor een PC? ik dacht dat ook game-PC's tegenwoordig wel zuinig kunnen. Doe dat 4 uur per avond aan en je hebt bijna een retourtje woon-werk in een iMiev of Zoe te pakken ;)

Maar inderdaad. Comfort is ook belangrijk. Daarom staat voor morgen 08.15 de comfort-timer van de Zoe al geprogrammeerd. Is ie lekker warm.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Freemann schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:39:
[...]

Alles is mogelijk!
Maar hoeveel pulses per X liter geeft deze meter?
Hij doet ook "maar" 45 liter max oftewel zo'n 2,7m3 uur,wat voor veel cv-installaties pinuts is.

Het probleem met pulses Is dat je een X seconden/minuten time frame moet pakken om het gemiddelde pulses te kunnen berekenen.
Kort time frame met veel pulses kan een grote afwijking geven.
Lang time frame met weinig pulses kan ook problematisch zijn.

Je zult dus met een time frame moeten werken en van dat time frame moet je ook de gemiddelde aanvoer en retour temperatuur weten/berekenen.

Het kan vrij lastig zijn om daar een betrouwbaar en nuttig cijfer van te maken.

De ultrasone warmtemeters doen 3 bijna simultane metingen van flow(die door ultrasone alla minute bepaald wordt), aanvoer/retour Temp en daaruit komt direct een cijfer van dat moment.
Het maximum van 2,7 kuub is idd een gok. Maar ik denk dat het wel genoeg is. De flow is overigens in mijn installatie constant. Dus langere tijd de flow meten en het gemiddelde gebruiken lijkt me geen probleem. Maar ik hou je op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@mightym;
Daarom alles is mogelijk en met een langdurig gemiddelde heb je al een aardige basis.
Ben benieuwd naar je bevindingen :)

@develdonk;
1,2kW voor een computer, 4 uur per avond op de computer is 5kWh.
Laptop á 30W voor 4 uur is 120Wh en scheelt 4,880kWh.
Met de 4,880kWh kun je een boel comfort in de Elga stoppen en scheelt een zonnepaneeltje aanschaffen ;)
Laptop kan op de bank naast moeders de vrouw en kids, goed voor het gezin, goed voor de WAF, etc.

Ik zeg: DOEN! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

comfort... een liter gas, of een liter bier ?
niet verbruiken is comfort, dat is keuzevrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:39:
comfort... een liter gas, of een liter bier ?
niet verbruiken is comfort, dat is keuzevrijheid.
Tegeltje!

@freemann

Een laptopje die 30W doet kan niet de dingen die hij nu met zijn 1200W pc doet, dus wel een beetje vergelijkbaar blijven, de msi game laptop van mijn zoon zit rond de 70W gemiddeld.
Een beetje pc met videokaart 300-350 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:05
develdonk schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 08:52:
[...]

knip..

-elga kan koelen
Heb je meer informatie over de subsidie regeling die volgend jaar gaat lopen? Zou dit bv ook voor inbouw in een nieuwbouw woning zijn?

dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Rol-Co schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 20:58:
[...]

Tegeltje!

@freemann

Een laptopje die 30W doet kan niet de dingen die hij nu met zijn 1200W pc doet, dus wel een beetje vergelijkbaar blijven, de msi game laptop van mijn zoon zit rond de 70W gemiddeld.
Een beetje pc met videokaart 300-350 W
De vraag is of de 1,2kW PC echt nodig is, of dat het een gevalletje Plofketel <> Elga is :)

Maar dit gaat offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Freemann schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 22:36:
[...]

De vraag is of de 1,2kW PC echt nodig is, of dat het een gevalletje Plofketel <> Elga is :)

Maar dit gaat offtopic
Comfort jonguh, verwarming en pc in 1 :)

Idd erg offtopic, shame us.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
RECTIFICATIE

@all above: ik was gisteren niet helemaal lekker maar zie dat ik een typo gemaakt heb die nogal wat teweeg brengt... Hieronder de correcte gemeten data wat het verbruik per dag is.

m.a.w. het eerder genoemde aantal kwh was per dag (had er wellicht kw/dag van moeten maken: stom! 8)7 )

Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/20iw93b.jpg

zoals je ziet houden we niet van strijken.... ;)

verder hebben voor bovenstaand verbruik 5.225 wp op het dak liggen die gem. 5.300 per jaar aan kwh opleveren. (per jaar dus niet per uur of dag >:) )

[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 26-10-2015 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 07:36:
RECTIFICATIE

@all above: ik was gisteren niet helemaal lekker maar zie dat ik een typo gemaakt heb die nogal wat teweeg brengt... Hieronder de correcte gemeten data wat het verbruik per dag is.

m.a.w. het eerder genoemde aantal kwh was per dag (had er wellicht kw/dag van moeten maken: stom! 8)7 )

[afbeelding]

zoals je ziet houden we niet van strijken.... ;)

verder hebben voor bovenstaand verbruik 5.225 wp op het dak liggen die gem. 5.300 per jaar aan kwh opleveren. (per jaar dus niet per uur of dag >:) )
Nuttig om het totaal plaatje te maken. Excl WP incl elektrische auto ? Ik neem aan dat 6W voor de CV ketel het stand-by gebruik is. Met c.a 3000 bedrijfsuren en 50-80 W moet dit veel meer worden(zonder ELGA) en met Elga zal je het aantal bedijfsuren moeten inschatten.

Je moet proberen de geschatte balans in evenwicht te brengen met de gemeten jaarlijkse waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[quote]develdonk schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 18:22:

/quote]

Fijn dat je deze info geeft. Ik las dat er subsidie komt in 2016 voor o.a. WP. Weet iemand daar iest meer van? Het zou toch zonde zijn als ik nu een ELGA installeer en er is over 2 maanden subsidie?

Meestal als het uit de VVD koker komt moet een gecertificeerd installateur het aanleggen (Met VNO-NCW afgestemd.) en kan je het toch weer beter zelf regelen. Wie weet er meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

DerKleinePunkt

Es gibt keine kleinen Punkte!

De boilers are coming, de boilers are coming. Het nieuwe speelgoed is binnen. Het 200 liter vat is voor de cv installatie. De grote met een inhoud van 500 liter is voor dagelijks verbruik. Beide boilers komen in de kelder.

Afbeeldingslocatie: http://s14.postimg.org/4ych03td9/image.jpg

[ Voor 115% gewijzigd door DerKleinePunkt op 26-10-2015 10:17 ]

Ein kleiner Punkt in einer grossen Welt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
DerKleinePunkt schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:13:
De boilers are coming, de boilers are coming. Het nieuwe speelgoed is binnen. Het 200 liter vat is voor de cv installatie. De grote met een inhoud van 500 liter is voor dagelijks verbruik. Beide boilers komen in de kelder.

[afbeelding]
Ik zou willen dat ik er de ruimte voor had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@develdonk;
Gelukkig dat de PC net even wat minder pakt :)
Maarre 59W is niet veul, watt voor PC is dat want ik vind dat wel erg laag en netjes voor een PC :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:06:
@develdonk;
Gelukkig dat de PC net even wat minder pakt :)
Maarre 59W is niet veul, watt voor PC is dat want ik vind dat wel erg laag en netjes voor een PC :)
LEt wel; ik heb zo'n 2-3 maanden (moet thuis even checken) bijgehouden wat het verbruik is en dit zijn dus gemiddelden. In weekend zal hij langer aanstaan (uurtje of 6) en doordeweeks korter (2-3 uur?). nogmaals; pin me niet vast op deze uren maar de kwh's kloppen :)

Overigens weet ik niet eens of er 1,2kwh voedingen bestaan voor computers maar dat ter zijde :)

Deze redenatie geldt overigens voor alle waarden in de tabel. Ik heb elke keer met een meter een paar weken/maanden gemeten en dan de waarde opgenomen in de tabel. Onze kookplaat trekt ook geen continue 57 watt bijv.

[ Voor 14% gewijzigd door develdonk op 26-10-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

martijnr17 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:58:
[...]

Ik zou willen dat ik er de ruimte voor had.
Ben er zeker trots op de dat ik de ruimte heb voor de boilers. Maar beide boilers passen rechtop prima door een deuropening, dus misschien heb je er wel ruimte voor? De uitdaging voor mij was welke vloer kan het gewicht dragen van de vaten.

[ Voor 15% gewijzigd door DerKleinePunkt op 26-10-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@develdonk;
Is het een gemiddelde meting over een langere periode naar hele uren gerekend?!

500W PC die 2u per dag aanstaat is 1kWh per dag gedeeld door 24u = 41W gemiddeld.
500W PC die 3u per dag aanstaat is 1,5kWh per dag gedeeld door 24u = 62.5W gemiddeld.

Begrijp ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
DerKleinePunkt schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:13:
[...]

Ben er zeker trots op de dat ik de ruimte heb voor de boilers. Maar beide boilers passen rechtop prima door een deuropening, dus misschien heb je er wel ruimte voor? De uitdaging voor mij was welke vloer kan het gewicht dragen van de vaten.
Ja laat ik het beter zeggen, de vloer kan het niet aan. Een huis uit 1953 met allemaal houten verdiepingsvloeren. Heb wel een 300l boiler gehad die precies boven een tussenmuur stond maar daar staat de wasmachine nu. Misschien dat er later nog een 200l liggende boiler achter de schuine kant kan komen voor wat warm water opslag en daarna de doorstromer in, zoals hierboven ergens ook al besproken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

martijnr17 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:18:
[...]

Ja laat ik het beter zeggen, de vloer kan het niet aan. Een huis uit 1953 met allemaal houten verdiepingsvloeren. Heb wel een 300l boiler gehad die precies boven een tussenmuur stond maar daar staat de wasmachine nu. Misschien dat er later nog een 200l liggende boiler achter de schuine kant kan komen voor wat warm water opslag en daarna de doorstromer in, zoals hierboven ergens ook al besproken was.
Heeft je kruipruimte voldoende ruimte? Meende dat een organisatie uit Haaksbergen "zakken" levert die in de kruipruimte kunnen. Een andere optie is om de boiler op poten en een fundering te zetten? En je hebt ook boilers die breed in plaats van hoog zijn. Dan verspreid je het gewicht beter. Je moet en zal die boilers krijgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:15:
@develdonk;
Is het een gemiddelde meting over een langere periode naar hele uren gerekend?!

500W PC die 2u per dag aanstaat is 1kWh per dag gedeeld door 24u = 41W gemiddeld.
500W PC die 3u per dag aanstaat is 1,5kWh per dag gedeeld door 24u = 62.5W gemiddeld.

Begrijp ik dat goed?
Het zijn metingen waarbij ik op moment a) een meter in het stopcontact heb gedaan en moment b) 2-3 maanden later de meter heb afgelezen voor het aantal kwh.

De waarde in de tabel zijn vervolgens aantal: kwh/dagen. Ik zal vanavond eens specifiek kijken hoe lang ik de computer gemeten heb (incl randapparatuur) maar zal zo rond de 2-3 maanden liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
DerKleinePunkt schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:13:

[afbeelding]
<- jaloers ;)

wel nieuwsgierig; heb je gerekend of deze oplossing je ook iets gaat brengen of is het op gevoel? indien het eerste; kun je ons iets delen?? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

develdonk schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:43:
[...]

<- jaloers ;)

wel nieuwsgierig; heb je gerekend of deze oplossing je ook iets gaat brengen of is het op gevoel? indien het eerste; kun je ons iets delen?? :P
De leverancier van de warmtepomp heeft bij de offerte volumes van boilervaten aan de hand van hun berekeningen opgegeven. Exacte cijfers moet ik je schuldig blijven. Maar het was (aanzienlijk) minder opslag dan de vaten die ik nu heb. De huidige vaten zijn groter geworden met de gedachte dat er straks ook zonnepanelen voor warmwater op aangesloten worden. Hierdoor ontstaat al de eerste overcapaciteit en met goed weer zal het geheel sneller opgewarmd worden. De tweede gedachte is dat de warmtepomp het geheel zelf ook prima warm moet krijgen. Bij de volume berekeningen van de leverancier was dit in mijn optiek gebaseerd op dagelijks gebruik en kon het systeem dit met twee vingers in de neus. De keuze die ik moest maken: ga ik voor opslag opwarmen of dagelijks gebruik. Ik ben er tussenin gaan zitten. Bij het huidige systeem komen namelijk ook zonnepanelen voor stroom. Er zullen dus dagen zijn dat er capaciteit over is om de warmtepomp "gratis" te laten draaien. Daarbij zou de warmtepomp ook de huidige capaciteit aan water moeten kunnen opwarmen. De CV boiler hoeft maar tot de plus / minus 30 graden opgewarmd te worden. Een kleine moeite voor de warmtepomp.

Als het systeem draait laat mij maar weten welke data jullie willen. Dan merk ik snel genoeg of mijn gevoel klopt.

[ Voor 11% gewijzigd door DerKleinePunkt op 26-10-2015 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
De CV boiler hoeft maar tot de plus / minus 30 graden opgewarmd te worden. Een kleine moeite voor de warmtepomp.

Ik lees dit en denk dat aan het legionella verhaal van tomexergie (geloof ik) waarbij een collega was overleden.

Ik kwam op internet een warmtewisselaar tegen zodat het water in je boiler nooit in contact komt met het water waarmee je doucht (dus een gesloten kring van boiler naar warmtewisselaar). Ik ken/weet niks van legionella maar de post van tomexergie gaf me wel een trigger om weer een te gaan lezen hoe het zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

develdonk schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 14:41:
De CV boiler hoeft maar tot de plus / minus 30 graden opgewarmd te worden. Een kleine moeite voor de warmtepomp.

Ik lees dit en denk dat aan het legionella verhaal van tomexergie (geloof ik) waarbij een collega was overleden.

Ik kwam op internet een warmtewisselaar tegen zodat het water in je boiler nooit in contact komt met het water waarmee je doucht (dus een gesloten kring van boiler naar warmtewisselaar). Ik ken/weet niks van legionella maar de post van tomexergie gaf me wel een trigger om weer een te gaan lezen hoe het zit...
Het cv is een gesloten systeem welke niet in aanraking komt met het water voor dagelijks gebruikt. Wat ik weet: er zit een check in het systeem die rekening houdt met legionella en een unit die water ook opwarmt tot 60 graden plus. Deze heet in mijn systeem de hydrobox (@ de kenners: als ik het iets zeg wat niet klopt geef dit dan aub aan).

Als legionella een probleem zou zijn, en ik zeg niet dat dit wel of niet zo is, vind ik het vreemd dat de overheid subsidies biedt voor warmtepompen en energiezuinige oplossingen met lage temperaturen. In combinatie met vloerverwarming, ook zonder lucht warmtepomp, worden deze systemen niet warm. Anders verbrand je, je voeten en komt je vloer mogelijk ook los. Daarbij kan een warmtepomp ook niet oneindig opwarmen. Er is mij duidelijk aangegeven dat mijn systeem niet in combinatie met normale radiatoren gebruikt kan worden. Dit omdat het systeem niet veel warmer kan worden dan 60 graden.

Zover internet een bron is. Je wordt niet ziek van het drinken van water met legionella, maar van de dampen uit het water die je in ademt: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella

Daarbij ga ik ook nog een waterontharder aanschaffen. Volgens de informatie op de rivm pagina is dit ook goed omdat je dan minder kalk hebt. Ik lees dit nu toevallig ook, dus dat is voor mij dan mooi meegenomen.

Samenvatting. Of besmetting daadwerkelijk een mogelijkheid is. Tot nu toe heb ik hier nog geen slechte verhalen gelezen van diegene die een soortgelijke opstelling hebben als de mijne. Dit stemt mij dan positief. Slechte verhalen zijn niet altijd waar. Daarbij bedoel ik niet dat ze zijn gelogen, maar dat men eerder de neiging heeft om de slechte verhalen te geloven en de positieve verhalen vervolgens dan weer niet.

[ Voor 10% gewijzigd door DerKleinePunkt op 26-10-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
De waterontharder heb ik inderdaad ook; komt uit groningen of die regio daar en was de enige die tijdens de regeneratie de harstank onder stroom zet waardoor er chloor vrijkomt en de harstank "ontsmet" wordt. (natriumchloride onder stroom is klaarblijkelijk chloor -> geen idee maar klinkt logisch)

Wat ik hierboven bedoelde te zeggen is dat ik niet zozeer bang ben voor je CV gedeelte (onder dat water ga je hopelijk toch niet douchen) maar meer over het boiler water waaronder je wel gaat staan in de douche. Ik zit hier beetje te tobben dat ik wel boiler kan aanschaffen en deze constant laten verwarmen door Elga (lekker goedkoop) maar het wat is dan zo rond de 25-40 graden en dus geen 60. Levert dit een gezondheidsrisico op??? Ik heb 2 kleintjes hier van 1,5 en 3,5 en bij geringste twijfel ga ik dit dus zeer zeker niet doen. Die 10 eur die het scheelt op maandbasis geloof ik dan wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerKleinePunkt
  • Niet online

DerKleinePunkt

develdonk schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 16:35:
De waterontharder heb ik inderdaad ook; komt uit groningen of die regio daar en was de enige die tijdens de regeneratie de harstank onder stroom zet waardoor er chloor vrijkomt en de harstank "ontsmet" wordt. (natriumchloride onder stroom is klaarblijkelijk chloor -> geen idee maar klinkt logisch)

Wat ik hierboven bedoelde te zeggen is dat ik niet zozeer bang ben voor je CV gedeelte (onder dat water ga je hopelijk toch niet douchen) maar meer over het boiler water waaronder je wel gaat staan in de douche. Ik zit hier beetje te tobben dat ik wel boiler kan aanschaffen en deze constant laten verwarmen door Elga (lekker goedkoop) maar het wat is dan zo rond de 25-40 graden en dus geen 60. Levert dit een gezondheidsrisico op??? Ik heb 2 kleintjes hier van 1,5 en 3,5 en bij geringste twijfel ga ik dit dus zeer zeker niet doen. Die 10 eur die het scheelt op maandbasis geloof ik dan wel....
Het systeem voor warm water wordt wel warmer dan 30 graden. Dit wordt zo warm als het systeem het maken kan / aan kan. Gezondheid en veiligheid moet op worden gelet, maar lagere temperaturen zijn niet per definitie gelijk aan een risico. Douche jij continu onder 60 graden water? Volgens mij zal je huid dit niet in dank afnemen. De hydrobox in mijn systeem vervult zover ik de materie ken dezelfde rol als een geiser doordat die het water kortstondig opwarmt tot 60 graden. Bij het dagelijks gebruik wordt ook het water in het systeem vernieuwd en schommelt het van temperatuur. Dit laatste vind legionella ook niet prettig.

Wat ik haal uit je reactie is de angst voor teveel opslag. Waarom dan geen boiler nemen die zo groot is als jullie dagelijkse waterbehoefte? Dan heb je de voor jullie ideale situatie.

[ Voor 5% gewijzigd door DerKleinePunkt op 26-10-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjonkie
  • Laatst online: 17:03
Even een noob vraag wellicht maar zo'n buffervat van 500 liter kun je die zomaar op je zolder etage zetten ?

In ons geval gewoon een betonnen verdieping vloer, duitse bouw. Of moet ik dat de aannemer voorleggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
jjonkie schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 21:24:
Even een noob vraag wellicht maar zo'n buffervat van 500 liter kun je die zomaar op je zolder etage zetten ?

In ons geval gewoon een betonnen verdieping vloer, duitse bouw. Of moet ik dat de aannemer voorleggen ?
Hebben we laatst discussie over gehad. Je kanaalplaatvloer kan een halve stadsbus dragen (per stuk).

Pagina: 1 ... 74 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.