Appie; ik herken je vraag en wil dit ook nog uitrekenen. In basis kun je vaststellen hoeveel warm water je jaarlijks gebruikt om te douchen (hier zo'n 275l per dag van 40 graden voor 2 volwassenen en 2 kids). Als je dit weet kun je de energiebehoefte uitrekenen (in zomer 17 graden koud water aanvoer en in winter zo rond de 5 graden terwijl je met pakweg 40 graden doucht).Appie Heijn schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:00:
[...]
Mijn vraag is wat is het meeste efficiënt qua warmwater voorziening.[...]
- Alleen doorstroomverwarmer
- WP(LT)+Doorstroomverwarmer nawarmen.
- WP volledig warmwatervoorziening laten verzorgen
Dit is een leuke, ik had de vraag anders bedoeld maar je beantwoord eigenlijk een vraag waar ik nog naar aan het kijken was. De vraag zoals ik hem bedoelde was:
De WP kan WW in de tank op besparingstemperatuur (= hoge COP) of op comforttemperatuur(>55gr = lage COP) opwarmen.
zie http://www.daikin.nl/docs/ECPNL12-724.pdf pagina 26
Wannneer je dan de besparingstemperatuur aanhoud en je warmt een 15 graden na met een doorstroomverwarmer, ga je dan besparen t.o.v. alles door de WP laten doen? In geval van het laatste heb je wat hogere stilstaandverliezen. Gevoelsmatig denk ik dat alles door WP efficiënter is, maar kan het niet onderbouwen helaas.
als je dan weet hoeveel MJ je verbruikt heb je een aantal keuze's die je door moet rekenen.
in jouw voorbeeld van warmtepomp + doorstroom krijg je dan:
50% energiebehoefte / COP * kwh prijs + 50% warmtebehoefte * 1 (doorstroom) * kwh prijs
Overige kun je denk ik zelf beredeneren en de getallen die je dan krijgt is de kostprijs van het maken van warmte (zou je nog aan kunnen vullen met stilstand verliezen). Dit ga je dan afzetten tegen de investeringskosten en kies je de voor jou beste oplossing obv investeringskosten/gebruikersgemak/tvt/ en/of andere criteria.
Hopelijk helpt dit?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge