Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.852 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik mis de curve van de woning wel in al die metingen, precies daar moet je zitten.
deze gemeten elga draait snachts door, mijn elga absoluut niet of op 19c basis
het is dan te koud, de woning isolatie vangt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
Tomexergie schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:51:
[...]

Mooie gegevens. Ik zal mijn computermodel ook moeten aanpassen op maximaal COP 4,7. Het effect zal niet zo groot zijn op jaar basis omdat boven 4,7 het om kleine vermogens gaat. Maar toch, een warmtemeter is heel nuttig om indianen verhalen te ontmaskeren. Meten is weten.

Als de CV ketel bijkomt, wat is dan de flow van ELGA, loopt die terug?( Met als gevolg een lagere COP).

Ik zie de CV ketel dT 4C uit-aan gaan. Moduleert hij niet? Mijn Remeha Quinta levert een constante lage aanvoer temperatuur.
Als de CV ketel bijschakelt daalt de flow naar rond de 0,8 m3/uur. Overigens heb ik de CV ketel nu 1,0 graad lager staan zodat deze eigenlijk nooit meer bijschakelt. En in het diagram zie je juist het moduleren. Je kunt obv delta T tussen aan en retour temperatuur de modulatie zien. Zo te deed hij zo rond de 1 kw warmte dus hij stond al op de laagste stand (verschil is maar 1,5 graad tussen aanvoer en retour ;) ).

@eric-pvt: Klopt dat jouw Elga niks doet want onze woningen zijn ook totaal verschillend. Ik wil 1650 m3 gas grotendeels opvangen met Elga en voordat jij aan Elga zat, zat je op 600m3 of iets dergelijks meen ik me te herrineren. Hier maakt de Elga dus meer draaiuren. Daarnaast hebben we hier al een Rc>5 voor muur Rc>7 voor de vloer en Rc > 6 voor het plafond. Dus meer isoleren heeft geen zin tenzij ik het op de ramen ga plakken >:)

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 18-10-2015 21:14 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:06

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
As we speak:

Gas in 55.44°C
Vloeistof uit 27.38°C
Aanvoer 33.09°C
Retour 29.63°C

Valt er iets te zeggen over de pompsnelheid in l/h van de Wilo in de ELGA als die voluit staat?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
As we speak:

Gas in 55.44°C
Vloeistof uit 27.38°C
Aanvoer 33.09°C
Retour 29.63°C

Valt er iets te zeggen over de pompsnelheid in l/h van de Wilo in de ELGA als die voluit staat?
staat hier op 1,2 m3/uur standje 6 en dan klein stukje terugdraaien (beter voor levensduur van de pomp)

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hmm. Even een bierviltberekening.1200l/h = 0,33333l/sec. dT van ELGA is op dit moment 3,44 graden. Opgenomen vermogen op dit moment: 1170W

3,44*4,186*0,3333*1000=4800J/s

4800/1170=4,1 COP.

Dat klinkt heel aannemelijk of niet?
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:11:
[...]

staat hier op 1,2 m3/uur standje 6 en dan klein stukje terugdraaien (beter voor levensduur van de pomp)
Hoezo iets max vermogen van de pomp en dan iets terug voor de levensduur?

[ Voor 39% gewijzigd door mkleinman op 18-10-2015 21:21 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:16:
Hmm. Even een bierviltberekening.1200l/h = 0,33333l/sec. dT van ELGA is op dit moment 3,44 graden. Opgenomen vermogen op dit moment: 1170W

3,44*4,186*0,3333*1000=4800J

4800/1170=4,1 COP.

Dat klinkt heel aannemelijk of niet?
in grote lijnen wel (je berekening klopt) maar je zult echt op één of andere manier moeten weten wat de flow is. het maakt al uit als ik andere vloerverwarmingpompen uitzet of een gedeelte van een circuit dichtdraai. Met CV ketel erbij schiet hij ook zo terug naar 0,8 m3/uur. m.a.w. als je flow niet 1200 is maar 1000 dan scheelt het een slok op een borrel in de COP?

Kun je voor de gein eens de CV aan en uitzetten en dan naar servicemenu gaan (installateursmenu) en kijken wat de flow is over de ketel. Ik denk dat Elga daar niet heel ver vandaan zal liggen als je beide op max zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
[...]

Als de CV ketel bijschakelt daalt de flow naar rond de 0,8 m3/uur. Overigens heb ik de CV ketel nu 1,0 graad lager staan zodat deze eigenlijk nooit meer bijschakelt. En in het diagram zie je juist het moduleren. Je kunt obv delta T tussen aan en retour temperatuur de modulatie zien. Zo te deed hij zo rond de 1 kw warmte dus hij stond al op de laagste stand.
Ik vind jouw ervaring tot op heden positief. Je heb wel een super LT verwarmingssyteem, ik zal 5-8 graden hogere aanvoertemperatuur nodig hebben. Maar met een COP van 4 ben ik ook tevreden. Het parallel schakelen met de ketel bij bivalent gebruik vind ik nog steeds geen optimaal systeem omdat de flow daalt. Daar zal ik zeker aan gaan gaan dokteren.
Naar aanleiding van jouw ervaring denk ik nu ook toch maar voor de ELGA/Toshiba te kiezen. Nu nog uitzoeken waar ik ga bestellen en de STEK monteur regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:21:
[...]

Kun je voor de gein eens de CV aan en uitzetten en dan naar servicemenu gaan (installateursmenu) en kijken wat de flow is over de ketel. Ik denk dat Elga daar niet heel ver vandaan zal liggen als je beide op max zet?
Ik heb een Remeha Avanta :X daar kan dat nieuwerwedse spul met uitlezen niet mee. |:(

Ik weet op dit moment werkelijk niet wat de flow is in mijn CV circuit. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:24:
[...]

Ik heb een Remeha Avanta :X daar kan dat nieuwerwedse spul met uitlezen niet mee. |:(

Ik weet op dit moment werkelijk niet wat de flow is in mijn CV circuit. :(
ik zie het in de handleiding ja; aanvoer, retour, ionisatiestroom en fan kun je uitlezen... damn... en ik heb hier "simpel" vaillantje hangen. kan werkelijk waar alles uit dat ding halen.

@Tomexergie: Let wel op dat ik "gewoon" 17mm PE buis heb liggen dus niet die met die aluminium laag erin die beter warmte/koude zou afgeven en ik heb buis 10 h-o-h liggen wat volgens mij redelijk normaal is voor hoofdverwarming. Mijn ketel verwarmde hiervoor altijd op 40 graden de vloer. De elga kan het alleen veel lager omdat hij er ook een paar uur over doet. het absolute grote voordeel van dat apparaat is dus dat de vloer nu altijd "warm" (graad of 24) is ipv het ene moment 40 graden en 90% van de tijd ijskoud (en stuk goedkoper verwarmen natuurlijk maar daarvoor investeer je natuurlijk ook).

En parallel schakelen; In basis wil ik gewoon dat Elga alleen het werk doet. Grote voordeel is wel dat beide toestellen afzonderlijk op de CV zitten. Dus probleem in één van de 2 apparaten = nog steeds warm huis.

En STEK monteur; de monteur zelf gaf mij de tip volgende keer of f-gassen monteur te zoeken ipv STEK. STEK was oude benaming en meeste monteurs hebben nu alleen f-gassen certificering omdat je anders 2 instanties abbo geld moest betalen. Geen idee of het klopt maar zoekt wellicht makkelijke op internet.

Begin volgende week komen de rubberen buizen met M8 schroefdraad er op. Kijken of we nu die trillen weg kunnen werken. wordt dan: Elga buitenunit - rubberen pootjes 30mm - rubber "blok" - die zet ik dan op stenen - daaronder rubberen matjes. Als het dan niet weg is....

rubber blok is: http://www.ts24.nl/produc...gebalk-SUMO-450-per-stuk/

en waarom ik nog geen nieuw plaatje gepost heb met temperaturen; krijg de nieuwe sensoren niet werkend :( morgen weer verder klussen/proberen/doormeten... Ik zal wel een sensor verkeerd gesoldeerd hebben oid.

[ Voor 38% gewijzigd door develdonk op 18-10-2015 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Update:

Gas in 58.56°C
Vloeistof uit 29.88°C
Aanvoer 35.75°C
Retour 32.38°C

Hoe kan de vloeistof uit temperatuur lager zijn dan de retourtemperatuur van het water richting de ELGA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:10

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

BarryH schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:04:
[...]

hier huis uit 1975, flink nageisoleerd. gasverbuik voor elga ca. 1350-1500 m3/jr. nu 350m3/jr. met radiatorensysteem. nb. elga zonder temperatuurbeveiliging (dus stookt ook bij -5). Everbruik elga in 1 jaar ca. 2600 kwh (in 1e jaar, ben nu nog beetje aan het tunen)
Je zou er bijna een lijstje van maken, jaarverbruik gas versus E :P
De situatie komt redelijk dicht bij die van m'n broer, die 1000m3 minder kost dus 2600kWh met radiators.
De Elga is iets voordeliger dan gas maar het houdt niet over als je zelf geen stroom opwekt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 20:04:
[...]

hier huis uit 1975, flink nageisoleerd. gasverbuik voor elga ca. 1350-1500 m3/jr. nu 350m3/jr. met radiatorensysteem. nb. elga zonder temperatuurbeveiliging (dus stookt ook bij -5). Everbruik elga in 1 jaar ca. 2600 kwh (in 1e jaar, ben nu nog beetje aan het tunen)
Dat klinkt ongeveer als mijn huis met mijn verbruik.
Stuur je de cv los aan, of via de elga?
Misschien volgend jaar ook maar eentje aanschaffen als de subsidie door gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
As we speak:

Gas in 55.44°C
Vloeistof uit 27.38°C
Aanvoer 33.09°C
Retour 29.63°C

Heb je al eens getest op de hoogste en laagste snelheid? Lage snelheid krijg ik hier een hogere druk in de wp en dus ook een warmere uitgaande temperatuur....alleen is dit geen elga daarom vroeg ik mij af.
Waarschijnlijk ook COP killing maar ben nog een beetje zoekende welke snelheid tussen de 1 en 6 m.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Rol-Co schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:41:
[...]

Heb je al eens getest op de hoogste en laagste snelheid? Lage snelheid krijg ik hier een hogere druk in de wp en dus ook een warmere uitgaande temperatuur....alleen is dit geen elga daarom vroeg ik mij af.
Waarschijnlijk ook COP killing maar ben nog een beetje zoekende welke snelheid tussen de 1 en 6 m.
Dat wordt de komende weken experimenteren hier. Ik kan nu eindelijk meten bij de ELGA. Nu de flow nog.

Dit mooie plaatje komt van vanavond na het testen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/temperaturen_elga.jpg

ELGA aanvoer en de gemeten temperatuur boven komen nagenoeg overeen (yes!).

ELGA retour ligt iets hoger dan de temperatuur uit de vloerverwarming, maar dat komt weer doordat de temperatuur vanuit de zonneboiler terug ook vrij hoog is.

Ben vanmiddag behoorlijke poos bezig geweest om vergelijkbare DS18 sensoren te vinden die dezelfde temperatuur weergeven. That pays of now!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
develdonk schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:10:
[...]

@eric-pvt: Klopt dat jouw Elga niks doet want onze woningen zijn ook totaal verschillend. Ik wil 1650 m3 gas grotendeels opvangen met Elga en voordat jij aan Elga zat, zat je op 600m3 of iets dergelijks meen ik me te herrineren. Hier maakt de Elga dus meer draaiuren. Daarnaast hebben we hier al een Rc>5 voor muur Rc>7 voor de vloer en Rc > 6 voor het plafond. Dus meer isoleren heeft geen zin tenzij ik het op de ramen ga plakken >:)
Jouw huis was toch uit 2012. Hoe groot is het dan, want mijn huis heeft ongeveer dezelfde rc waardes en daar kwamen ze initieel met een berekend gasverbruik van 700m3 voor 210 m2.

Daar ben ik niet voor gegaan, maar voor een aardwarmtepomp. Deze week circa 30 kwh verbruikt voor de wp. Isolatie doet nog het meest en de speksteenkachel is leuk voor de woonkamer, daar koelt het ;s nachts niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:47:
[...]

Dat wordt de komende weken experimenteren hier. Ik kan nu eindelijk meten bij de ELGA. Nu de flow nog.

Dit mooie plaatje komt van vanavond na het testen

[afbeelding]

ELGA aanvoer en de gemeten temperatuur boven komen nagenoeg overeen (yes!).

ELGA retour ligt iets hoger dan de temperatuur uit de vloerverwarming, maar dat komt weer doordat de temperatuur vanuit de zonneboiler terug ook vrij hoog is.

Ben vanmiddag behoorlijke poos bezig geweest om vergelijkbare DS18 sensoren te vinden die dezelfde temperatuur weergeven. That pays of now!
Ik haal hier uit dat van 24 naar 36 graden een uurtje duurt voor de elga , vvw in heb je niet maar die 36 graden dan denk ik en 31 retour? Dus een 5 graden verschil, dat is hier meer dus dan koelt mijn vloer harder af of jouw pomp staat harder :)

In
http://uploadenfoto.nl/pi...97f2196c1a015c2a4dfde.jpg

Uit
http://uploadenfoto.nl/pi...d684b0370c31ae28ad19f.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 18-10-2015 22:59 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:02
DanTm schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:15:
[...]

Dat klinkt ongeveer als mijn huis met mijn verbruik.
Stuur je de cv los aan, of via de elga?
Misschien volgend jaar ook maar eentje aanschaffen als de subsidie door gaat.
los.
met de CV 1 graad onder de elga

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jerh schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 22:49:
[...]

Jouw huis was toch uit 2012. Hoe groot is het dan, want mijn huis heeft ongeveer dezelfde rc waardes en daar kwamen ze initieel met een berekend gasverbruik van 700m3 voor 210 m2.

Daar ben ik niet voor gegaan, maar voor een aardwarmtepomp. Deze week circa 30 kwh verbruikt voor de wp. Isolatie doet nog het meest en de speksteenkachel is leuk voor de woonkamer, daar koelt het ;s nachts niet af.
Hier zo'n 275m2 verwarmd oppervlak, geen triple glas en geen lucht wtw. Met name glas verliezen we behoorlijk wat warmte aangezien best modern huis is en bij 2e etage de wanden 50% van glas zijn. Daarnaast maakt dat antuurlijk aanvoer van lucht (dauerluftung) samen met mechanische afzuiging sowieso dat je de verwarming iets hoger zet (staat hier op 22 graden).

Heb warmteverliesberekening laten maken en die kwam bij -10 graden zonder opwarmverliezen uit op 14kw. Praktijk blijkt dat elga op 2kw huis prima kan verwarmen tot een graad of 4. Dus of dat strookt met elkaar weet ik niet (thuis wel uitgerekend maar weet uitkomst niet uit mijn hoofd en ik heb sowieso pas beetje meetdata van de elga dus wil eerst meer praktijkdata hebben).

Aardwarmtepomp heb ik 4 maanden aan gerekend incl EED simulaties maar kreeg ik nooit onder een tvt van 30 jaar. GELUKKIG heb ik voor de Elga gekozen (in mijn situatie) maar desalniettemin hoop ik dat het voor jou de beste keus is geweest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:53
develdonk schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:00:
waarom niet bijv zo'n boiler van EUR 485 - 550, scheelt behoorlijk met die van Gorredijk (factor 2 zeg maar)?

http://www.ebay.de/itm/So...c7b0e1:g:GEYAAOxyM89Sc9O1

http://www.ebay.de/itm/Tr...7b4c6b:g:St0AAMXQlgtSp1Bb
De interne collector is maarliefst 2,5 m2 groot. Rvs is lichter, mooier en roest niet.
Enige nadeel is dat de kleine boiler maar 1 collector heeft, maar dit is met maatwerk(nog duurder) vast wel op te lossen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
koevlaas2 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 11:17:
[...]
De interne collector is maarliefst 2,5 m2 groot. Rvs is lichter, mooier en roest niet.
Enige nadeel is dat de kleine boiler maar 1 collector heeft, maar dit is met maatwerk(nog duurder) vast wel op te lossen.
even advocaat van de duivel dan:

2,5m2 grote collector -> is dit nodig? immers Elga staat in winterseizoen 15+ uren aan per dag en je douched maar 1 keer per dag, hij heeft dus tijd zat om vat op te warmen. In zomer nemen de zonnecollectoren het over dus ook geen issue lijkt me.
lichter -> geen issue met betonnen vloer en verplaatsen doe ik hem niet
mooier -> geen issue, ketel en elga zijn ook niet mooi in mijn ogen
roest -> de anode wordt opgegeten dus de andere ketels roesten ook niet

Ik ga graag mee in goede spullen want beter 1 keer goed gekocht dan moeten vervangen maar ik ben nog niet overtuigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Ik heb even de berekening voor het afgiftevermogen niet voorhanden, maar weet wel dat de opgegeven vermogens meestal voor 60 of 70 graden gelden. Deze waarden zakken snel in bij lagere temperaturen.
In de zomer moet je ook douchen (in mijn geval met 5 personen) en wij hebben ook geen plaats voor een zonneboiler.
Ik weet niet wat zo'n anode kost en hoe vaak deze vervangen dient te worden, op lange termijn kan rvs weleens goedkoper zijn.

Een anode is geen wondermiddel, de boilers zijn ook beschermt met een binnenlaag. Als deze binnenlaag beschadigd raakt roest m.i. de boel toch ondanks de anode.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
http://www.groene-energie...4-%22-staaf-700x21mm.html
anode is EUR 15?

En ik dacht altijd dat wanneer de anode er in zit deze altijd als eerste wordt opgeofferd voordat binnenkant boiler gaat roesten? m.a.w zolang er een (nog bruikbare) anode in zit is de ketel geheel beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Een anode beschermd wel degelijk tegen roest. Een kleine beschadiging op de boilerwand zal weinig tot niets verder roesten.
Een anode moet wel iedere 2 jaar gecontroleerd worden. Als deze voor meer dan 70% is vergaan moet hij vervangen worden.
Het formaat van de anode moet in goede verhouding blijven tov het te beschermen onderdeel.

Bij het terug plaatsen van een anode moet de schroefdraad goed contact maken met de boiler. Metaal op metaal. Als er geen goed contact is zal de boiler doorroesten en de anode in tact blijven.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Oxellaar schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 12:31:
Een anode beschermd wel degelijk tegen roest. Een kleine beschadiging op de boilerwand zal weinig tot niets verder roesten.
Een anode moet wel iedere 2 jaar gecontroleerd worden. Als deze voor meer dan 70% is vergaan moet hij vervangen worden.
Het formaat van de anode moet in goede verhouding blijven tov het te beschermen onderdeel.

Bij het terug plaatsen van een anode moet de schroefdraad goed contact maken met de boiler. Metaal op metaal. Als er geen goed contact is zal de boiler doorroesten en de anode in tact blijven.
Dat verklaard waarschijnlijk ook waarom er een aardingskabel aan mijn anode zit. Die is dus via het schroefdraad maar ook via de aardingskabel aan de boiler verbonden.

Ik moet hem binnenkort maar eens controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 21:22

Milmoor

Footsteps and pictures.

mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 10:34:
Met welke tool kan ik trouwens die schema's maken en waar haal je de gebruikte iconen vandaan? Ik heb jammer genoeg geen Visio op mijn machine alleen Open Office Draw.
Aan wie was deze vraag gericht? Het schema van apt in de topicstart is grafisch het mooist. Vaak is dit hobbywerk in paint of powerpoint. Maar hoe hij het gemaakt heeft weet ik niet.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Milmoor schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:03:
[...]

Aan wie was deze vraag gericht? Het schema van apt in de topicstart is grafisch het mooist. Vaak is dit hobbywerk in paint of powerpoint. Maar hoe hij het gemaakt heeft weet ik niet.
Was in zijn algemeenheid gericht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
mkleinman schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 21:42:
Update:

Gas in 58.56°C
Vloeistof uit 29.88°C
Aanvoer 35.75°C
Retour 32.38°C

Hoe kan de vloeistof uit temperatuur lager zijn dan de retourtemperatuur van het water richting de ELGA?
Schaamteloze eigen quote. Is er iemand die dit kan verklaren? Vloeistof uit is lager dan de retourtemperatuur van het water richting de ELGA? Dat zou toch niet moeten kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
Ben benieuwd naar je ervaring met het rubber blok. Heb ook naar deze gekeken. Buitenunit staat nu op 4 lagen rubber tegels voor de kinderen maar je hoort hem nog goed door de houten aanbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
martijnr17 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:29:
[...]

Ben benieuwd naar je ervaring met het rubber blok. Heb ook naar deze gekeken. Buitenunit staat nu op 4 lagen rubber tegels voor de kinderen maar je hoort hem nog goed door de houten aanbouw.
dat is heel kort en heel simpel; maakt nog (te) veel lawaai. Ik wacht eerst op trillingsdempers van zilenz.nl
(Trillingsdemper Type A Diameter MM30mm Hoogte MM40mm Boutmaat M8x20mm ) en schroef deze er (hopelijk vanavond) onder. Dan kijken of het beter is. Zo niet gaan er alsnog tegels onder die ik weer op rubber matjes leg. Als het dan niet weg is dan weet ik het niet meer ;)

dus:
elga
rubberen trillingsdemper
rubber blok
tegel
rubber mat
dak

op de plek waar de unit bij ons staat is het overigens ook een houten dak: goed voor de Rc waarde en slecht voor dempen van geluid ben ik achter...

[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 19-10-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 14:27:
[...]
Schaamteloze eigen quote. Is er iemand die dit kan verklaren? Vloeistof uit is lager dan de retourtemperatuur van het water richting de ELGA? Dat zou toch niet moeten kunnen?
Eigen gedachtespinsel: Het is een warmtewisselaar die over een groot vlak warmte uitwisselt. De gas/vloeistof leiding werkt tegengesteld aan de aanvoer en retour van het cv circuit (de één gaat van koud naar warm en de andere vice versa). normaliter zou je dus verwachten dat het uiteinde van het gascircuit nooit meer afkoelt dan de aanvoer van de CV; immers anders gaat de aanvoer CV het uiteinde gas verwarmen.

conclusie; je meeting is fout?

(was niet waar je op hoopte maar kan er niet meer van maken... :'( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnr17
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:54
[...]

Wat zijn de waardes als alles heeeeeel lang uit heeft gestaan? Dan zouden ze allemaal gelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
martijnr17 schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:56:
[...]

Wat zijn de waardes als alles heeeeeel lang uit heeft gestaan? Dan zouden ze allemaal gelijk moeten zijn.
Dan verschillen ze helaas ook.
Zij het een stuk minder

Gas in 17.75°C
Vloeistof uit 16.13°C
Aanvoer 16.69°C
Retour 16.66°C

Aanvoer/retour is perfect, Gas-in koelt nog af na een verwarmingssessie vanmorgen. Het is 14.2 graden in de schuur. Vloeistof uit is de vreemde eend in de bijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Met wat voor sensors meet je dit, heb je de sensors onderling al eens vergeleken?
Dus bijvoorbeeld de sensors bij elkaar gebonden in een vloeistof met bekende temperatuur dompelen :)
Als de sensors niet los kunnen wordt het lastiger om ze te vergelijken.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Nieuwe data per vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/jtl11e.jpg

stand per heden:
225 draaiuren
484 kw warmte
108,75 kwh elec.
4,45 COP

dadelijk weer verder met nieuwe sensoren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@anode ik heb de correx zwerfstroom, en sinds 2006, de boiler glimt nog geheel van binnen.
kalk en (dH)aanslag worden omgezet in waterstof
ja ik zat zelfs tegen de 500, maar toen kwamen er 2 kids, en moesten alle vertrekken warm 24x7 , nu ook de speelzolder, mijn zelf berekende output ww+cv warmte was tot nu toe (2015) 1102m3 gas ofwel 36300MJ (gemeten) ik rekende nog net geen 200m3 af op 1 september.
ik heb een hoek herenhuis uit 1974 van 211 m2 (3 etages 6 kamers en 2 badkamers)
ik heb verder een dikke collector en een dwtw, die bijdragen dus niet alles was de elga.
verder meten word moeilijk zoals ook bij mkleinman (dwtw warmte in de cv)
om dit alles op te vangen op energie 0 heb ik (net zoals hans) 1kWp bijgeplaatst.
het was een goede gok, hierdoor heb ik nu nog 1264kWh in reserve
(niet doorgegeven negatieve meterstand, akkoord bij greenchoice)
dit zijn 120 dagen full pull voor de elga, ofwel kerstmis, en dan starten de tellers opnieuw.
globale opzet lijkt sterk op martin/hans/luuk (sunshine company)

[ Voor 123% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2015 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 15:48:
[...]

elga
rubberen trillingsdemper
rubber blok
tegel
rubber mat
dak

op de plek waar de unit bij ons staat is het overigens ook een houten dak: goed voor de Rc waarde en slecht voor dempen van geluid ben ik achter...
De wasmachine van mijn zoon staat op een houten zoldervloer; Ongelovelijke herrie. Ik koop bij Hornbach 4 wasmachine rubberen dempers voor wasmachine voetjes (totaal 15 eur) en zware betontegels (50*50). We horen werkelijk niets meer. Misschien is dit iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:17:
[...]

De wasmachine van mijn zoon staat op een houten zoldervloer; Ongelovelijke herrie. Ik koop bij Hornbach 4 wasmachine rubberen dempers voor wasmachine voetjes (totaal 15 eur) en zware betontegels (50*50). We horen werkelijk niets meer. Misschien is dit iets?
Bedankt voor de tip! Ik denk dat die tegels (massa) de clue zijn eerlijk gezegd. Dus schroef morgen die rubberen voetjes er onder (vandaag niet geleverd) en zal dan kijken wat geluid van de Elga doet. Als het dan nog niet goed is komen de tegels erbij. Weet iedereen hier het ook meteen voor een volgende keer.

en die fibaro sensoren... hoofdpijn! iedere sensor apart werkt; knoop je ze aan elkaar doen ze het niet; doe je ze weer apart werken ze; knoop je ze aan elkaar doet hij het weer niet... ai ai ai... geduld is schone zaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 16:12:
Met wat voor sensors meet je dit, heb je de sensors onderling al eens vergeleken?
Dus bijvoorbeeld de sensors bij elkaar gebonden in een vloeistof met bekende temperatuur dompelen :)
Als de sensors niet los kunnen wordt het lastiger om ze te vergelijken.
Ik had de sensoren gemeten in een glas water, daarna de 4 gepakt die akelig dicht bij elkaar zaten. En nu blijkt er een vreemde eend in de bijt na het ophangen.

Enige wat ik mij kan bedenken is dat die veel minder goed contact maakt dan de andere 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:47

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Hallo, zit met wat vragen, hopelijk kan iemand mij helpen of advies geven. _/-\o_

Situatie: overdag niet aanwezig en vandaag was de Elga behoorlijk actief. Gisteren waren we thuis en grootste deel van de dag was de Elga stand-by. Dit kan mogelijk verklaard worden aan de dipswitch voor weersafhankelijk sturen. (B2) (Off= Weersafhankelijke regeling uit / On= Weersafhankelijke regeling aan)

Blijft toch een vraag of slimmer is om verlaging toe te passen van 1 graad of zo. Ter info, ik gebruik de Elga alleen op de vloerverwarming in de woonkamer en als naverbrander op een 220L boiler met zonneboiler.

Volgens mij heeft Eric-pvt al eens iets gemeld over niet verlagen. Vraag is ook wat 1 graad minder (van 20 naar 19) doet en hoeveel de kamer afkoelt overdag en wat de kosten/tijd/kWh zal zijn om dat weer tot 20 graden op te warmen.

Heb wat data vanuit domoticz waar ik stroomverbruik bij kan houden en van de Resol (regelunit zonneboiler).

Data van zondag waar we thuis waren en Elga veelal overdag stand-by stond (en kamer wel op 20 graden bleef).
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/157yra0.png

Data van vandaag
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/67sjtf.png

Data van resol unit (volgens mij vraagt het vat niet actief veel als naverbrander...)
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ljl309.png

de setup staat hier:
https://www.vbus.net/scheme/df53d551e49610d7771fd5a5d80da102

De Resol data staat ook hier online met vandaag en gisteren de data en van de laatste 7 dagen. https://www.vbus.net/#dia...0cc993fcd72492d25e919620e

https://www.vbus.net/#dia...e458b73fc91aa55ecfa394e85

https://www.vbus.net/#dia...5d78d9ad1fb4e994896315608

Vragen: is het verstandig om weersafhankelijk stoken uit te zetten en puur de thermostaat in de woonkamer aan te houden? (gezien feit dat we beiden werken en overdag niet thuis zijn).

Wat vinden jullie van de data met verbruik overdag ten opzichte van aanwezig zijn ? Is voor mij nog een raadsel...

Wat doe ik nog niet goed ? De leverancier vertelde nog dat ik het vat wat meer kan knijpen zodat bij vraag er meer richting de vloerverwarming gaat en niet de flow van de minste weerstand (wat rechtstreeks het vat in gaat)...

alvast bedankt voor het meedenken :) leer nog iedere dag hier over de Elga :)

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 21:08:
(knip)

globale opzet lijkt sterk op martin (knip)
Jerrythafast schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 21:31:
Je hebt dus zonnecollectoren, boiler met twee warmtewisselaars, CV-ketel, ELGA, WTW en je warm tapwater allemaal aan elkaar geknoopt en ieder onderdeel kan zo'n beetje ieder ander onderdeel verwarmen in beide richtingen :o
:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
peterpijpelink schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:03:
Hallo, zit met wat vragen, hopelijk kan iemand mij helpen of advies geven. _/-\o_

Situatie: overdag niet aanwezig en vandaag was de Elga behoorlijk actief. Gisteren waren we thuis en grootste deel van de dag was de Elga stand-by. Dit kan mogelijk verklaard worden aan de dipswitch voor weersafhankelijk sturen. (B2) (Off= Weersafhankelijke regeling uit / On= Weersafhankelijke regeling aan)
Moet je weersafhankelijk willen sturen? kan geen reden bedenken waarom ik dat zou willen? Ik wil dat hij binnen op constante temperatuur houdt... Ik zou dat meteen aanpassen als ik jou was want de thermosstaat heeft bij weersafhankelijk sturen nul, nul functie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
develdonk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 09:57:
[...]

Hier zo'n 275m2 verwarmd oppervlak, geen triple glas en geen lucht wtw. Met name glas verliezen we behoorlijk wat warmte aangezien best modern huis is en bij 2e etage de wanden 50% van glas zijn. Daarnaast maakt dat antuurlijk aanvoer van lucht (dauerluftung) samen met mechanische afzuiging sowieso dat je de verwarming iets hoger zet (staat hier op 22 graden).

Heb warmteverliesberekening laten maken en die kwam bij -10 graden zonder opwarmverliezen uit op 14kw. Praktijk blijkt dat elga op 2kw huis prima kan verwarmen tot een graad of 4. Dus of dat strookt met elkaar weet ik niet (thuis wel uitgerekend maar weet uitkomst niet uit mijn hoofd en ik heb sowieso pas beetje meetdata van de elga dus wil eerst meer praktijkdata hebben).

Aardwarmtepomp heb ik 4 maanden aan gerekend incl EED simulaties maar kreeg ik nooit onder een tvt van 30 jaar. GELUKKIG heb ik voor de Elga gekozen (in mijn situatie) maar desalniettemin hoop ik dat het voor jou de beste keus is geweest!
Aha, dan begrijp ik het wat beter. Hier overigens ook mechnische ventilatie met natuurlijke aanvoer, ik geloof niet in wtw. Te veel ramen open, dus geen balans en kanalen schoonmaken....

Elga 2kw is dat dan 24x 500 watt = 12 kwh op een dag?

Aardwarmtepompt was voor mij simpele keus. Als het koud is wil je met zekerheid warmte. Qua kosten viel mij het verschil met lucht wp mee. Verder bewust voor geen gas gekozen.
De speksteenkachel kan in principe het hele huis warm houden, maar het is wel lekker als dat niet altijd hoeft. Nu gebruiken we dat voor ;s avond lekker vuurtje stoken en doet de wp af en toe de rest van het huis en de koud uit de vloer halen. Ik zat qua tvt op iets van 13 jaar, maar als we veel hout stoken, wordt dat langer. Tenzij we meer koeling nodig hebben, deze zomer nog veel bouwvocht dus ik denk dat we volgend jaar echt de koeling nodig hebben.

Maar ik zou als het geen nieuwbouw huis was het wellicht ook anders aangepakt hebben. keuzes genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

develdonk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:08:
[...]

Moet je weersafhankelijk willen sturen? kan geen reden bedenken waarom ik dat zou willen? Ik wil dat hij binnen op constante temperatuur houdt... Ik zou dat meteen aanpassen als ik jou was want de thermosstaat heeft bij weersafhankelijk sturen nul, nul functie...
Ja is inderdaad niet gewenst denk ik, ik heb zojuist een foto gemaakt van de A en B dip switches. Ik stuur de Elga alleen op de vloerverwarming en met aparte thermostaat.

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2mfyh46.png

wat zou ik moeten/beter kunnen doen ?

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/zk5snm.jpg

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Snap er niets meer van.

Gas in 21.38°C
Vloeistof uit 21.38°C
Aanvoer 21.63°C
Retour 21.38°C

En ineens PLOEP, alles dicht bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
peterpijpelink schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:23:
[...]

Ja is inderdaad niet gewenst denk ik, ik heb zojuist een foto gemaakt van de A en B dip switches. Ik stuur de Elga alleen op de vloerverwarming en met aparte thermostaat.

wat zou ik moeten/beter kunnen doen ?
a1=off
a2=on
a3=on
a4=off
a5=off
a6=off/on?
a7=off
a8=on

b1=off
b2=off
b3=off
b4=on
b5=on

m.a.w. je hebt ze (nu) goed staan volgens mij op A1 na; die zou ik op off zetten als je afgifte systeem dat toelaat. komt nagenoeg overeen met die van mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jerh schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:21:
[...]

Aha, dan begrijp ik het wat beter. Hier overigens ook mechnische ventilatie met natuurlijke aanvoer, ik geloof niet in wtw. Te veel ramen open, dus geen balans en kanalen schoonmaken....

Elga 2kw is dat dan 24x 500 watt = 12 kwh op een dag?
2kw warmte, COP van 4,45 = 2.000/4,45 = 450 watt * 24 = 10,8 kwh (mits hij hele dag aanstaat maar dat is bijv vandaag al niet het geval; ik denk dat hij ergens tussen 7-8 graden de hele dag op 2kw pruttelt (dus bij 14 graaddagen).

hieronder data t/m heden (eerste paar dagen dus met verkeerde setting op elga zodat hij niet boven 2kw kwam)

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2hnrlw5.jpg

TG = Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Daily mean temperature in (0.1 degrees Celsius)
TN = Minimum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Minimum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TNH = Uurvak waarin TN is gemeten / Hourly division in which TN was measured
TX = Maximum temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Maximum temperature (in 0.1 degrees Celsius)
TXH = Uurvak waarin TX is gemeten / Hourly division in which TX was measured
thermosstaat = 22 graden

[ Voor 36% gewijzigd door develdonk op 19-10-2015 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:25:
Snap er niets meer van.

Gas in 21.38°C
Vloeistof uit 21.38°C
Aanvoer 21.63°C
Retour 21.38°C

Ik ben ondertussen in staat die hele fibaro sensor ritueel te verbranden... helaas werkt elga op stroom en kan ik hem dus niet in de elga gooien... (eerste nadeel dus nu gevonden ;) )

Morgen weer een nieuwe dag om te proberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Laatst online: 17-01-2023
[...]

Wikipedia: Warmtepomp

Het condenseren van het koelmiddel is een faseovergang van gas naar vloeistof. Daar komt de energie bij vrij. Die energie wordt afgegeven aan het water. Het koelmiddel komt daarna net onder zijn kookpunt afhankelijk van de druk. En dat kan lager zijn dan de temperatuur van het water wat verhit wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
develdonk schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:43:
[...]

2kw warmte, COP van 4,45 = 2.000/4,45 = 450 watt * 24 = 10,8 kwh (mits hij hele dag aanstaat maar dat is bijv vandaag al niet het geval; ik denk dat hij ergens tussen 7-8 graden de hele dag op 2kw pruttelt (dus bij 14 graaddagen).
Helder, is handig om te zien. Lastig om te vergelijken, gisteren heeft de wp een half uurtje gedraaid, maar twee keer hout gestookt en vandaag 1 uur en 40 minuten gedraaid. Vanavond hout gestookt, dus dat beinvloedt het wel. Kamer is nu 22.1 graden en de gang 20.8. Ben nog zoekende naar de juiste temperatuur instellingen. Warmte van de openhaard wordt geleidelijk afgegeven in circa 24 uur, dus geen afkoeling 's nachts en de hele avond lekker warm.

Woensdag kijken of ik de overige temperatuur/vochtigheid sensoren kan aansluiten, dan krijg ik een beter beeld.

Welke sensoren gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
jerh schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:14:
[...]

DS18B20
http://www.robbshop.nl/fi...Oex-bKq0MgCFQ2NGwodehUKsQ

voorbeeld van de afgelopen 24 uur:

Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2111ehk.jpg

cumulatieven:
232 uur
496 kw warmte
111,48 kwh elec
4,45 = COP

[ Voor 25% gewijzigd door develdonk op 20-10-2015 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

jerh schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 23:14:
[...]
Deze werken ook prima :)
10pcs,dallas ds18b20 18b20 to-92 thermometer temperature sensor #4431474

Bijna 6 van deze sensoren,voor de prijs van 1 "Fibaro" sensor :)

Elga logging ziet er goed uit!

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 20-10-2015 08:10 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
mkleinman schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:25:
Snap er niets meer van.

Gas in 21.38°C
Vloeistof uit 21.38°C
Aanvoer 21.63°C
Retour 21.38°C

Was de boel soms vochtig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Het was niet vochtig.

Overigens wat zijn die sensoren duuuuuuur! Ik heb omgerekend net een euro per stuk betaald voor waterdichte DS18B20 sensoren ( http://www.aliexpress.com...01527_2,searchweb201560_9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Komt omdat de euro zo laag staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb trouwens net, vanwege geluidsoverlast in huis, de pomp van de ELGA terug gezet naar 4. Dat kan ik in de verschillende grafieken niet merken tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Waar moet ik aan denken met geluidsoverlast?
Een cvpomp die (te) snel draait geeft geruis of gepiep in de leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:30:
Ik heb trouwens net, vanwege geluidsoverlast in huis, de pomp van de ELGA terug gezet naar 4. Dat kan ik in de verschillende grafieken niet merken tot nu toe.
Ik kan het effect van lagere flow meteen terug zien in maximaal afgegeven vermogen in de CV op de warmtemeter. Ik geloof dat je aangaf de flow niet te meten dus als je de CV pomp lager zet en de temperaturen blijven gelijk dan is per definitie het vermogen lager.... kun je bevestigen dat dat je beeld uit de grafieken is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

weersafhankelijk in de elga is temperatuur, toch kan 21c koud of behagelijk aanvoelen, ik vond het 2x niks, en houd het absoluut uit.
maar wat ik zeg is het gevonden evenwicht in mijn woning, wat totaal geen referentie is voor elke andere.
gisteren volede het lekker bij 20,4, vandaag koud bij 21,5.
houd eens de vochtigheid bij in huis, en je leert snel bij wat nu echt behagelijk is.
20,5 voelt warm onder de 62% RV
hint : http://www.buienradar.nl/weerkaarten/luchtvochtigheid
echter, hoe hoger de RV hoe hoger de energieinhoud van lucht (en de cop stijgt ook)
probeer eens bij 60%RV te ventileren en niet verder te verwarmen, en je zal verbaast zijn.
(afzuigkap doet wonderen voor je learning curve)

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:39:
Waar moet ik aan denken met geluidsoverlast?
Een cvpomp die (te) snel draait geeft geruis of gepiep in de leidingen.
Het is niet echt beide. We horen simpelweg als het stil is de pomp in de bijkeuken draaien. Hij staat nu op standje 4 en het is nog steeds hoorbaar. Bij 3 of lager hoor je helemaal niets.
develdonk schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 20:45:
[...]

Ik kan het effect van lagere flow meteen terug zien in maximaal afgegeven vermogen in de CV op de warmtemeter. Ik geloof dat je aangaf de flow niet te meten dus als je de CV pomp lager zet en de temperaturen blijven gelijk dan is per definitie het vermogen lager.... kun je bevestigen dat dat je beeld uit de grafieken is?
Net een aparte grafiek gemaakt waarin ik GAS_IN/UIT en CV_IN/UIT heb. Rond 20:00 de pomp terug geschroefd en ik zie in die tijdsperiode niets opvallends in de grafiek. Alles blijft in lijn met wat het was.
Opgenomen elektrisch vermogen kan ik niet zien in detail, Plugwise per uur :X .

Ik moet echt een flowmeter in het circuit gaan plaatsen om dit soort zaken zeker te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ok, dus je opgenomen vermogen is gelijk en je temperaturen blijven gelijk. Dit terwijl de flow verlaagd is door de pompstand lager te zetten. Dan klopt de conclusie dus dat afgegeven vermogen lager is?

immers: delta t * flow = vermogen? 2 van de 3 variabelen ken je....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:01:
ok, dus je opgenomen vermogen is gelijk en je temperaturen blijven gelijk. Dit terwijl de flow verlaagd is door de pompstand lager te zetten. Dan klopt de conclusie dus dat afgegeven vermogen lager is?

Volgens mij wel. Andere mogelijkheid is dat er tussen pompstand 4 en 6 niet heel veel verschil zit in m3/h aan rondgepompt water.

Meten is weten. Alleen is een flowmeter met weten zo duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het kan ook zijn dat hij het water sneller kan opwarmen omdat het minder snel stroomt ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mogelijk is ergens tissen stand dynamic 2,8 en 4,2 goed
het vermogen neemt dan ook niet toe of af, de flow is voldoende voor de platenwisselaar
ergens zit het evenwicht ik doe nu al 2 jaar ongeveer 2,9 net geen standje 3.

ik zie in MJ geen variantie tussen >4 en <6 (dynamic)
de aanvoer neemt ook niet echt toe of af in celcius.
pas boven een aanvoer van 42 cv komt er verschil tussen een hogere aanvoer.
hiervoor misbruik ik de oude cv pomp in de qsolar op standje paniek
(oude ketel gelijk in temperatuur aan elga) pomp start, brander niet.
de pomp staat serieel in de aanvoer en start op 50%, ongeveer gelijk aan het debiet van de wilo/elga max.
mijn cv bevat wel een hoofdringleiding, dus is niet standaard.

samengevat : ketel gelijk aan elga : is flow turbo boost

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Net 2 minuten geleden pompstand naar 3 terug gezet.

Ik zie wel verschil. dT tussen aanvoer en retour CV zijdig wordt groter. Dat loopt nu op richting de 4 graden, dat was bij hogere flow lager ( 3.3 graden ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Dan zal je vermogen intact blijven; lekker terug zetten dan zou ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

terugdraaien en ontdekken martin, dat standje zit heel dichtbij je ideale punt !
(op basis van jouw cv installtie druk en flow / weerstand)
ik vermoed ergens tussen 3 en 4 (dynamic of linear?)

bij vorst heb je echter wel hoge flow nodig, maar dat kan je remeha pomp leveren.
er zit een vreemd breekpunt in de elga rind de > -4c.
ik wil dat verder ontdekken, maar het wil niet echt vriezen de afgelopen 2 jaar

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:16:
terugdraaien en ontdekken martin, dat standje zit heel dichtbij je ideale punt !
(op basis van jouw cv installtie druk en flow / weerstand)
ik vermoed ergens tussen 3 en 4 (dynamic of linear?)
Geen idee op welke stand die staat. Hij staat nu naar rechts op stand 3. Of dan dynamic of linear is weet ik niet.

Ga morgen wel weer verder met de pomp, wil hem zo hoog mogelijk zetten zonder dat je de pomp hoort.

Edit: Verschillen zijn heel subtiel maar ik kan exact zien wanneer ik de pomp terug schroef. Aparte is dat op dat moment de temperaturen ( aanvoer/retour CV ) zakken en gas temperatuur stijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2015 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dynamic is adaptief, op druk tussen de 1,5 en 1,8 bar gaat de elga niet zeuren met zijn flow sensor.
op 50c met 2 pompen aan moet je dus niet boven de 1,8 bar komen.
bij mij is dat in ruststand 1,3 bar stilstand@20c
bij een flow/druk probleem word de elga heel erg koppig om weer te starten

wilo yonos pico :
linear is de rechte lijn op de pomp lrechts van 12 uur
dynamic is links van 12 uur.
12 uur is ontluchtingsstand.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2015 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Hier tijdstip dat ik pomp van ruim 4 terug zette naar 3.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/pompsnelheid.jpg

Edit:

Huis warm en boiler halverwege ( 150 liter ) op 38 graden. Vanavond zelfs nog getest en woonkamer graadje warmer.

Totale input in de ELGA vandaag: 4,36kWh.

[ Voor 34% gewijzigd door mkleinman op 20-10-2015 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:26:

Huis warm en boiler halverwege ( 150 liter ) op 38 graden. Vanavond zelfs nog getest en woonkamer graadje warmer.

Totale input in de ELGA vandaag: 4,36kWh.
Zeer netjes :9~ ; ik zit toch zo rond de 8-9kwh per dag tot op heden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tnx!

Ik kan nu ook heel mooi de afkoeling van het huis zien. Van 00:00 tot 05:00 vanochtend bijna een rechte lijn. Afkoeling van de woonkamer is 0,206graad/uur.

Buitentemperatuur moet ik nog even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 08:43:
Tnx!

Ik kan nu ook heel mooi de afkoeling van het huis zien. Van 00:00 tot 05:00 vanochtend bijna een rechte lijn. Afkoeling van de woonkamer is 0,206graad/uur.

Buitentemperatuur moet ik nog even opzoeken.
Zou ik ook wel willen maar ondertussen 2 voedingen verder, tig verschillende combi's van sensoren gebruikt en krijg het niet werkend. Heb wel 1 punt geïsoleerd welke het probleem geeft (huiskamer) dus ik denk dat ik maar nieuwe kabel ga trekken. als ik enkel de huiskamer sensor aansluit doet hij het prima. als ik alle andere sensoren koppel doet hij het prima. als ik huiskamer en rest koppel = dood 8)7

Ik pretendeer wel verstand van elektronica te hebben maar dit gaat mij echt te boven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Hoe sluit je ze nu precies aan?
Parasiterend of niet en pas je een weerstand toe?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb ze in powermode aangesloten op mijn Raspberry PI. dus 3 aders aangesloten en tussen 5V en data een 4,7k weerstand.

@Develdonk, als de sensoren dood gaan als je ze samen aansluit dan zit er 90% zeker een verbinding verkeerd. data / gnd of 5v en gnd vermoedelijk. Als je die verkeerd om aansluit dan doen de sensoren het heel even, worden heel warm en branden dan door.

Zo heb ik hier ook al een aantal sensoren naar de eeuwige jachtvelden geholpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
mkleinman schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 21:03:
[...]

Volgens mij wel. Andere mogelijkheid is dat er tussen pompstand 4 en 6 niet heel veel verschil zit in m3/h aan rondgepompt water.

Meten is weten. Alleen is een flowmeter met weten zo duur
Zo'n ultrasone Chinees valt wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Vergeten:
* soortelijke warmte C=4,2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:09:
[...]

Zo'n ultrasone Chinees valt wel mee.
klopt maar check ff één van mijn posts want komt nog flink wat bij voor versturen + heffingen. Bedrag op alibaba is maar 33% van wat je uiteindelijk betaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:22:
Ik heb ze in powermode aangesloten op mijn Raspberry PI. dus 3 aders aangesloten en tussen 5V en data een 4,7k weerstand.

@Develdonk, als de sensoren dood gaan als je ze samen aansluit dan zit er 90% zeker een verbinding verkeerd. data / gnd of 5v en gnd vermoedelijk. Als je die verkeerd om aansluit dan doen de sensoren het heel even, worden heel warm en branden dan door.

Zo heb ik hier ook al een aantal sensoren naar de eeuwige jachtvelden geholpen :P
dood was bij wijze van ;). als ik draden loshaal en weer enkel en alleen 1 sensor aansluit dan doet de sensor het gewoon weer (dus niks doorgebrand). Als ik random één van de andere sensoren aansluit doen ze het gewoon. Enkel en alleen de combi huiskamer + rest van het huis doet het niet.

Ga nu eerst eens ff eten en dan avond 3 hieraan spenderen... (als ik gewoon was gaan werken had ik ondertussen gewoon 4 sensoren kunnen kopen; maar tja blijft een hobby :) )

[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 21-10-2015 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:17:
[...]

klopt maar check ff één van mijn posts want komt nog flink wat bij voor versturen + heffingen. Bedrag op alibaba is maar 33% van wat je uiteindelijk betaald...
Aankomend voorjaar gaan we boven verbouwen. Mijn zoontje gaat dan verhuizen naar zolder. Dan moet ik boven de radiator vervangen voor een grotere, het systeem moet dan toch leeg en dan kan ik dan meteen een flowsensor toevoegen bij de ELGA.

Tot die tijd maar eens rustig gaan zoeken naar een goede flowmeter voor bij de ELGA. Mocht iemand nog een goede kennen die ik digitaal kan uitlezen met een Raspberry dan houd ik mij aanbevolen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie

Optimalisren van de flow via warmtemeter is een moeilijke zaak omdat de omstandigheden voordurend veranderen. Ik heb een modelletje gemaakt van warmte overdracht in de condensor gekoppeld aan een CV systeem. Daarmee kun je het effect van de pompflow op de COP vaststellen. Werkpunt is 1kW(e) en 35C CV en 7C buiten daarbij 1000l/h door het systeem. Daarbij is de het verwarmend opp A van de condensor zo ingesteld dat er een COP van 4,6 uit kwam, de specificaties van ELGA.

Daarna kon ik met een druk op de knop de flow varieren rond het werkpunt:

Resultaat:

l/h 600 / 800/ 1000/1200/1400/2000
% -9,1 / -3,3 /0 /+2,6 /+4,5/ 8,5 verschil in COP

Het verschil tussen 800l/h en 1200l/ bedraagt volgens deze benadering 5,9 %

Bij bivalente schakeling met een CV ketel dus parallel bedrijf met ELGA( in cascade)) daalt de COP van de WP met 6%; Volgens de meting van Develdonk daalt de flow van 1200 naar 800.

Door onder redelijk constante condities de flow van de pomp te varieren en gelijktijd de COP te registreren is dit model te controleren. Meten is weten.

De voorlopige conclusie is wel dat bij slecht inregelen met een lage pompflow de COP 10% lager kan uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de cop word vooral bepaald door het weer buiten, en minder door de cv pomp als deze maar nominaal staat (dat de wisselaar zijn warmte kwijt kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
mkleinman schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 10:22:

Hoe en waar lees je ze mee uit?

Ik gebruik deze op een pi:
http://www.sheepwalkelect...p?cPath=22&products_id=67

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
develdonk schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:20:
[...]

dood was bij wijze van ;). als ik draden loshaal en weer enkel en alleen 1 sensor aansluit dan doet de sensor het gewoon weer (dus niks doorgebrand). Als ik random één van de andere sensoren aansluit doen ze het gewoon. Enkel en alleen de combi huiskamer + rest van het huis doet het niet.

Ga nu eerst eens ff eten en dan avond 3 hieraan spenderen... (als ik gewoon was gaan werken had ik ondertussen gewoon 4 sensoren kunnen kopen; maar tja blijft een hobby :) )
Je kan natuurlijk ook een:
http://www.allekabels.nl/...019234/rj11-splitter.html

er tussen hangen, zo doe ik het. Rj11 er aan en gaan. Kan ze je ook makkelijk weer losmaken als je dat wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb zelf wat code geschreven in Java. Die kijkt in /sys/bus/w1/devices welke sensoren er zijn, leest ze daarna per stuk 3x of 5x uit, gooit de laagste en hoogste weg en middelt de overgebleven waarden uit. En die waarde wordt via een HTTP request richting mijn database gestuurd.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
21-10-2015 18:41:17 - [nl.mk.onewire.structure.Sensor:61]: - Reading temperature 28-0000068a5a41
21-10-2015 18:41:20 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:47]: - DB: Going to send: WASHOK with value: 19.0
21-10-2015 18:41:20 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:74]: - OK
21-10-2015 18:41:20 - [nl.mk.onewire.structure.Sensor:61]: - Reading temperature 28-0000068a8d67
21-10-2015 18:41:22 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:47]: - DB: Going to send: KW_ZB_IN with value: 18.187
21-10-2015 18:41:22 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:74]: - OK
21-10-2015 18:41:22 - [nl.mk.onewire.structure.Sensor:61]: - Reading temperature 28-0000068a9bff
21-10-2015 18:41:24 - [nl.mk.stuckfile.StuckFileChecker:14]: - checking for stuck uploads
21-10-2015 18:41:26 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:47]: - DB: Going to send: CV_RETOUR with value: 22.437
21-10-2015 18:41:26 - [nl.mk.http.UploadTemperatures:74]: - OK

Stukje van de log.

edit:

Ik kan de buitentemperatuur nu ook fatsoenlijk uitlezen

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/buiten2.jpg

;)

[ Voor 5% gewijzigd door mkleinman op 21-10-2015 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:07:
[...]

Optimalisren van de flow via warmtemeter is een moeilijke zaak omdat de omstandigheden voordurend veranderen. Ik heb een modelletje gemaakt van warmte overdracht in de condensor gekoppeld aan een CV systeem. Daarmee kun je het effect van de pompflow op de COP vaststellen. Werkpunt is 1kW(e) en 35C CV en 7C buiten daarbij 1000l/h door het systeem. Daarbij is de het verwarmend opp A van de condensor zo ingesteld dat er een COP van 4,6 uit kwam, de specificaties van ELGA.

Daarna kon ik met een druk op de knop de flow varieren rond het werkpunt:

Resultaat:

Bij bivalente schakeling met een CV ketel dus parallel bedrijf met ELGA( in cascade)) daalt de COP van de WP met 6%; Volgens de meting van Develdonk daalt de flow van 1200 naar 800.

Door onder redelijk constante condities de flow van de pomp te varieren en gelijktijd de COP te registreren is dit model te controleren. Meten is weten.

De voorlopige conclusie is wel dat bij slecht inregelen met een lage pompflow de COP 10% lager kan uitvallen.
fantastisch dat je dit kunt uitrekenen c.q. modelleren! hulde _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• develdonk
heb maar nieuwe 8 aderige afgeschermde beveiligingskabel besteld. Kan ik meteen paar meter richting dak leggen en 1 nieuwe richting huiskamer. heb ik uiteindelijk 4 sensoren. 1 voor elke etage en op het dak voor buiten. Wordt dus een weekend projectje...

Off the record:

Hulde vandaag voor Techneco! Ze zijn nog in het Brabantse langsgeweest en hebben wat instellingen gewijzigd in de Elga zodat maximale capaciteit hoger wordt. Ik dacht te zien dat de COP al gestegen was maar wellicht whishfull thinking ;) Ik zie het morgenvroeg wel!

[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 21-10-2015 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpijpelink

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

develdonk schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:02:
[...]

Off the record:

Hulde vandaag voor Techneco! Ze zijn nog in het Brabantse langs geweest en hebben wat instellingen gewijzigd in de Elga zodat maximale capaciteit hoger wordt. Ik dacht te zien dat de COP al gestegen was maar wellicht whishfull thinking ;) Ik zie het morgenvroeg wel!
On the record: Wat is er aangepast ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
En zou dat ook kunnen werken op een Elga met carrier unit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raolte
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 04-09 15:25
Verwijderd schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:14:
de cop word vooral bepaald door het weer buiten, en minder door de cv pomp als deze maar nominaal staat (dat de wisselaar zijn warmte kwijt kan)
Goede conclusie , het weer kun je niet veranderen, maar wel de pompsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Even een klein vraagje aan de wat meer ervaren mensen met l/w warmtepompen.

Ik heb recent mijn buitenunit verplaatst (ivm enige geluidsoverlast volgens de buren). Het koeltechnische gedeelte heb ik uit laten voeren door een ander bedrijf dan die de WP geplaatst heeft (kostentechnisch voordeliger). Nu heb ik wel het gevoel dat dit niet helemaal correct is uitgevoerd omdat ik nu vrij hoge verbruik waardes meet.

Bijvoorbeeld:

1e locatie Wp bij een gemiddelde buiten temperatuur van +/- 7gr en constante temperatuur binnen had ik een verbruik van rond de 12 kWh. (aanvoer temperatuur waterzijdig is hetzelfde)

nieuwe locatie Wp bij een gemiddelde buiten temperatuur van +/- 7gr en constante temperatuur binnen heb ik een verbruik van rond de 20 kWh. (aanvoer temperatuur waterzijdig is hetzelfde)

Dit drukt natuurlijk ontzettend op de COP. nu is mijn vraag kan het zijn dat het koelzijdig gedeelte niet goed is gevacumeerd ? Welke temperaturen zijn normaal bij gas en vloeistof van het koelmiddel, dan ga ik deze eens meten.

ik hoor graag jullie bevindingen

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:13

mb1

Staat de buitenunit niet voor een deel zijn eigen (koude) uitgeblazen lucht weer aan te zuigen?
Recirculeren dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
peauke schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:53:

Dit drukt natuurlijk ontzettend op de COP. nu is mijn vraag kan het zijn dat het koelzijdig gedeelte niet goed is gevacumeerd ? Welke temperaturen zijn normaal bij gas en vloeistof van het koelmiddel, dan ga ik deze eens meten.

ik hoor graag jullie bevindingen
De druk kan ik niet meten, wel de temperatuurcurve van de onderdelen van mijn warmtewisselaar. Zou dit je kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
peterpijpelink schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 23:18:
[...]

On the record: Wat is er aangepast ? :)
Als ik het goed begrepen heb: De werking van de compressor in de buitenunit is aangepast waardoor deze "harder" draait en dus uiteindelijk meer vermogen kan leveren. Dit kan ik echter pas meten als het dadelijk weer kouder wordt omdat hij vooralsnog nooit boven de 2kw uitkomt met temperaturen buiten tot pakweg een graad of 6. Als ik verschil merk (hoogste tot nu toe was 4kw afgifte) laat ik het zeker weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
mb1 schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 08:59:
Staat de buitenunit niet voor een deel zijn eigen (koude) uitgeblazen lucht weer aan te zuigen?
Recirculeren dus.
Dat denk ik niet, de unit staat tegen de zijgevel en de erfafscheiding (schutting) staat 2 meter verder. Verder voldoende ruimte rondom om de normale buitenlucht aan te zuigen.
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:12:
[...]

De druk kan ik niet meten, wel de temperatuurcurve van de onderdelen van mijn warmtewisselaar. Zou dit je kunnen helpen?
Dat zou misschien kunnen helpen als vergelijkingsmateriaal.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Een kennis van mij bouwt op dit moment een nieuwe woning, z'n woning is nagenoeg op "passieve" waarden geïsoleerd. Nou zaten we even te brainstormen over wat voor verwarmingsbron het "beste" zou zijn.

Het huis kan vanwege esthetische en praktische redenen vooralsnog niet voorzien worden van zonnepanelen of zonnecollectoren. Iets met bomen, andere huizen, bouwstijl en het niet willen hebben van zonnepanelen op voorzijde van de woning. Hele benedenverdieping wordt vloerverwarming, in slaapkamers komt iets in de trend van een LTV convectoren.

Ik heb zelf al iets gevonden in de trend van een Daikin Altherma, na het maken van een warmteverliesberekening is qua vermogen de keuze wel te maken. Ik pak voor de voorbeelden even een 6KW model. Mijn vraag gaat eigenlijk over het WW gedeelte ...
  • Altherma wandmodel 6KW + Doorstroomverwarmer(COP=1)
  • Altherma vloermodel 6KW+WW ondersteuning 180L
  • Altherma warmt tot 55gr,je COP gaat dan wel hard achteruit schat ik zo in, qua verwarming is namelijk een 30 graden gok ik.
  • Altherma vloermodel 6KW+WW ondersteuning 180L (opwarmen tot 55gr),
    Altherma@eco stand=40gr+doorstroomverwarmer nawarmen tot 55-60graden.
  • Wat is het meeste efficiënt?
Prijsverschil tussen wand en vloermodel(=boiler) is ongeveer 1400 euro,
Een doorstroomverwarmer kost zo'n 300 euro

Bron: http://www.daikin.nl/docs/ECPNL12-724.pdf

[ Voor 4% gewijzigd door Appie Heijn op 22-10-2015 11:22 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
En wat is nu precies je vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Appie Heijn schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:17:

• Altherma vloermodel 6KW+WW ondersteuning 180L
Altherma warmt tot 55gr,je COP gaat dan wel hard achteruit schat ik zo in, qua verwarming is namelijk een 30 graden gok ik.

[/list]
http://www.daikin.nl/docs...2015_01-tcm478-393786.pdf pagina 96
Er zit een 3wegklep in zodat verwarming niet via de boiler gaat. De hogere tapwatertemperatuur zorgt dus niet voor een lagere COP voor verwarming.
Verwarmen en de boiler opwarmen kan dus niet tegelijk, maar kan je wel koelen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:56
Mijn vraag is wat is het meeste efficiënt qua warmwater voorziening.
  • Alleen doorstroomverwarmer
  • WP(LT)+Doorstroomverwarmer nawarmen.
  • WP volledig warmwatervoorziening laten verzorgen
Proton_ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:49:
[...]

http://www.daikin.nl/docs...2015_01-tcm478-393786.pdf pagina 96
Er zit een 3wegklep in zodat verwarming niet via de boiler gaat. De hogere tapwatertemperatuur zorgt dus niet voor een lagere COP voor verwarming.
Verwarmen en de boiler opwarmen kan dus niet tegelijk, maar kan je wel koelen :)
Dit is een leuke, ik had de vraag anders bedoeld maar je beantwoord eigenlijk een vraag waar ik nog naar aan het kijken was. De vraag zoals ik hem bedoelde was:
De WP kan WW in de tank op besparingstemperatuur (= hoge COP) of op comforttemperatuur(>55gr = lage COP) opwarmen.
zie http://www.daikin.nl/docs/ECPNL12-724.pdf pagina 26
Wannneer je dan de besparingstemperatuur aanhoud en je warmt een 15 graden na met een doorstroomverwarmer, ga je dan besparen t.o.v. alles door de WP laten doen? In geval van het laatste heb je wat hogere stilstaandverliezen. Gevoelsmatig denk ik dat alles door WP efficiënter is, maar kan het niet onderbouwen helaas.

[ Voor 59% gewijzigd door Appie Heijn op 22-10-2015 12:11 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Tomexergie schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:07:
[...]

Misschien iets te kort door de bocht maar het is redelijk veilig om aan te nemen dat meer flow een hogere COP inhoud. Right? Een 10% hogere COP betekent in mijn geval geen 1500kWh in de warmtepomp maar 1350kWh. Dat vind ik best significant.

Nu thuis het punt aan het op zoeken waarop we de pomp nog net niet horen in de woonkamer. Ik zit intussen net boven de 3.5.

Zal hetzelfde ook niet gelden voor de vloerverwarming? Die staat nu op pompstand 2 en ik kan nog naar stand paniek ( 5 ). Het water klotst dan dusdanig snel door de vloer heen dat het nauwelijks tijd krijgt om af te koelen. Hierdoor blijft de dT kleiner wat weer gevolgen heeft voor de ELGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 13:10:
[...]

Misschien iets te kort door de bocht maar het is redelijk veilig om aan te nemen dat meer flow een hogere COP inhoud. Right? Een 10% hogere COP betekent in mijn geval geen 1500kWh in de warmtepomp maar 1350kWh. Dat vind ik best significant.

Nu thuis het punt aan het op zoeken waarop we de pomp nog net niet horen in de woonkamer. Ik zit intussen net boven de 3.5.

Zal hetzelfde ook niet gelden voor de vloerverwarming? Die staat nu op pompstand 2 en ik kan nog naar stand paniek ( 5 ). Het water klotst dan dusdanig snel door de vloer heen dat het nauwelijks tijd krijgt om af te koelen. Hierdoor blijft de dT kleiner wat weer gevolgen heeft voor de ELGA.
Ik denk dat zolang de vloerverwarming het (warmte-) vermogen dat de Elga af kan geven aan de omgeving (lees: de woning) er niks aan de hand is. Als hij dat nog steeds kan op stand 3 is er niks aan de hand... Vraag is alleen of hij dit nog steeds kan als de Elga 5kW levert en het -5 is buiten. Ik zou dat dus niet fine-tunen bij een temp van +5 want dan kan het nog wel eens koud worden als het gaat vriezen.

Pagina: 1 ... 73 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.