Dat is inderdaad een nette prijs geworden.
Kun je me uitleggen waarom die boiler zo koud is? Er hangen toch zonnecollectoren aan die de boiler op zouden moeten warmen? Dit lijkt niet het geval te zijn nu? Of interpreteer ik de grafiek niet goed?mkleinman schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:09:
Ben tot nu toe ontzettend tevreden over de aansluiting van de boiler als radiator in het CV systeem. En ik zie intussen al wat leuke dingen.
Boilervat ( T4 ) en de temperatuur die uit de zonneboiler komt ( ZB_CV_UIT ). Vooral leuk rond 18:00. Er is warmtevraag, ELGA draait, en ondanks dat blijft de collector draaien en warmt de zonneboiler zelfs nog verder op. Vermoed ook dat de ELGA het vat verder verwarmt.
En dus temperatuurval en stijging:
- 04:00, van 37 naar 33
- 08:00, van 33 naar 31
- 10:00, van 31 naar 30, ELGA warmt ook boilervat op.
- 18:00, van 37 naar 35, ELGA warmt ook het boilervat op.
- 22:00, van 38 naar 35.
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Boilervat wordt ook iets warmer, ik win vanaf 12:00 tot 18:00 ongeveer 7 graden halverwege het boilervat. Was niet heel veel zon die dag.develdonk schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:39:
[...]
Kun je me uitleggen waarom die boiler zo koud is? Er hangen toch zonnecollectoren aan die de boiler op zouden moeten warmen? Dit lijkt niet het geval te zijn nu? Of interpreteer ik de grafiek niet goed?
Zoals vandaag gaat het systeem als de brandweer. Halverwege van 40 naar 57, onderin van 38 naar 55. En na een douchebeurt is de boiler nu onderin 28 graden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
vergeet ook niet het valse gedrag van de dwtw unit, wat lezen van de grafiek nog moeilijker maakt per maand van het jaar.
op een zeker moment onstaat energie :
zomers spontaan door zon
swinter ook de ketel, via dwtw weer in de cv <!>
zaak is de ketel en gasmeter goed te blijven meten, en wanneer dat niet gebeurt.
mijn grote meet en dus topic informatie probleem zit in de spontaan opgetreden warmte (zon/wp warm buiten & mega cop / dwtw)
ik heb de rundown op `wie doet nu wat` maar opgegeven, ik word er gek van,want het klopt nooit, tenzij we het eens worden over een faktor : spontane warmte.<?>
spontane warmte is echter wel duurzame energie, en ook gratis/tvt enzo; vermeden aankoop.
mijn meet definitie is heel simpel geworden :MJx33=1m3 gas
dan de afname gasmeter die is 10 maanden 0, en dan een beetje.
de atag qsolar geeft me de huis output ww en cv apart in MJ
en daar rollen mooie cijfers uit.
maar zoals ik begon, de dwtw stuurt de boel in de war, en de elga telt als zonopbrengst voor cv.
daar hebben we dus niks aan.
maar het werkt geniaal, dat dan weer wel.
geniaal vind ik ook, douchen, lekker lang ook, en met de dwtw, die zet het terug in de boiler, terwijl de elga draait stijgt de cv aanvoer, door het douchen dus.
als de elga draait op de cv en je douched, dan draaien ww + cv tegelijk, dat heet comfort.
op een zeker moment onstaat energie :
zomers spontaan door zon
swinter ook de ketel, via dwtw weer in de cv <!>
zaak is de ketel en gasmeter goed te blijven meten, en wanneer dat niet gebeurt.
mijn grote meet en dus topic informatie probleem zit in de spontaan opgetreden warmte (zon/wp warm buiten & mega cop / dwtw)
ik heb de rundown op `wie doet nu wat` maar opgegeven, ik word er gek van,want het klopt nooit, tenzij we het eens worden over een faktor : spontane warmte.<?>
spontane warmte is echter wel duurzame energie, en ook gratis/tvt enzo; vermeden aankoop.
mijn meet definitie is heel simpel geworden :MJx33=1m3 gas
dan de afname gasmeter die is 10 maanden 0, en dan een beetje.
de atag qsolar geeft me de huis output ww en cv apart in MJ
en daar rollen mooie cijfers uit.
maar zoals ik begon, de dwtw stuurt de boel in de war, en de elga telt als zonopbrengst voor cv.
daar hebben we dus niks aan.
maar het werkt geniaal, dat dan weer wel.
geniaal vind ik ook, douchen, lekker lang ook, en met de dwtw, die zet het terug in de boiler, terwijl de elga draait stijgt de cv aanvoer, door het douchen dus.
als de elga draait op de cv en je douched, dan draaien ww + cv tegelijk, dat heet comfort.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2015 21:37 ]
De weergegeven temperatuur van de boiler hangt af van waar je de temperatuur meet in de boiler: bovenin, onderin of in het midden.develdonk schreef op woensdag 30 september 2015 @ 19:39:
[...]
Kun je me uitleggen waarom die boiler zo koud is? Er hangen toch zonnecollectoren aan die de boiler op zouden moeten warmen? Dit lijkt niet het geval te zijn nu? Of interpreteer ik de grafiek niet goed?
Een boiler werkt op 'gelaagdheid', de watertemperatuur in een boiler is niet op elke hoogte in de boiler hetzelfde.
Google eens op 'gelaagdheid' dan word duidelijk hoe een boiler werkt.
Dan snap je ook de grafieken en waarom de Elga grotendeels 'vol gas' geeft en niet moduleert, dit heeft te maken met de lage retourtemperatuur die (onder) uit de boiler komt.
Zo werkt de ELGA alleen niet helemaal. Die modulereert rustig op bij een koude retourtemperatuur van het CV water. Het gedrag is nu juist dat bij een hogere retourtemperatuur de ELGA harder gaat werken om zijn eigen interne dT te willen halen.Limojo schreef op woensdag 30 september 2015 @ 23:18:
Dan snap je ook de grafieken en waarom de Elga grotendeels 'vol gas' geeft en niet moduleert, dit heeft te maken met de lage retourtemperatuur die (onder) uit de boiler komt.
Dat maakt het ook zo ontzettend lastig om dit goed in de smiezen te krijgen. Alles lijkt net tegengesteld te werken als bij een CV ketel.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik dacht inderdaad ook dat de ELGA net iets boven de retourtemperatuur ging zitten. Dit blijkt dus ook zo te zijn
CV gedeelte is nu geïnstalleerd; dinsdag de STEK monteur en kunnen we gaan meten (Fibaro met 4 temp sensoren+warmtemeter+kwh meter) 
Blijkt nog een hele klus te zijn een pt1000 in je CV te krijgen en dit waterdicht te krijgen... Helaas nu uitwijken naar een dompelbuis... had hem liever rechtstreeks in de CV gehad maar een 1/4 aansluiting vinden op iets (kogelkraan, T-stuk, whatever) is lastiger dan gedacht...
iemand ervaring?
wordt nu waarschijnlijk deze dan maar bij gebrek aan beter: http://www.installateurshop.nl/flam-dompelbuis-1-2-x-m18x1
deze past (hopelijk) rechtstreeks in een kogelkraan met aftap. En hierin dan weer de pt1000.
Blijkt nog een hele klus te zijn een pt1000 in je CV te krijgen en dit waterdicht te krijgen... Helaas nu uitwijken naar een dompelbuis... had hem liever rechtstreeks in de CV gehad maar een 1/4 aansluiting vinden op iets (kogelkraan, T-stuk, whatever) is lastiger dan gedacht...
iemand ervaring?
wordt nu waarschijnlijk deze dan maar bij gebrek aan beter: http://www.installateurshop.nl/flam-dompelbuis-1-2-x-m18x1
deze past (hopelijk) rechtstreeks in een kogelkraan met aftap. En hierin dan weer de pt1000.
[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 01-10-2015 12:29 ]
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Verwijderd
how ti fake my elga ?
ik doe dat met een keukenboiler op de zonnrboiler, als je snapt waarom, snap je de elga regeling.
ik doe dat met een keukenboiler op de zonnrboiler, als je snapt waarom, snap je de elga regeling.
eric-pvt: datgene wat ik onthouden heb van de MTS: wellicht weerstand solderen over/in serie met de ptc/ntc die intern in de elga zit? stuk goedkoper?Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:29:
how ti fake my elga ?
Je doel is namelijk snel hoog vermogen afdwingen van de ELGA?
[ Voor 7% gewijzigd door develdonk op 01-10-2015 20:48 ]
@develdonk;
Hoe zien die sensoren eruit? Foto/afbeelding?
Op de kamstrup zitten pt500 sensoren en met bijgeleverde M10>1/2" is het in een T-stuk te draaien:

Kwestie van wat gastape en 2 knelkoppelingen aandraaien.
Hoe zien die sensoren eruit? Foto/afbeelding?
Op de kamstrup zitten pt500 sensoren en met bijgeleverde M10>1/2" is het in een T-stuk te draaien:

Kwestie van wat gastape en 2 knelkoppelingen aandraaien.
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Hi Freemann: Laat ik nu exact dezelfde aansluiting hebben voor mijn pt1000 en met verloopstuk van 1/4"naar 1/8"wordt dat zo lek als een mandje...? heb jij ervaring met verloopstuk M10>1/2"en aansluiten daarvan?
probleem is exact dat witte ringetje om de sensor zoals op die foto. die drukt nergens tegenaan met een verloopstuk waardoor hij niet afdicht waardoor hij lekt...
probleem is exact dat witte ringetje om de sensor zoals op die foto. die drukt nergens tegenaan met een verloopstuk waardoor hij niet afdicht waardoor hij lekt...
De verlopen waren bij de Kamstrup geleverd en hebben een zitting in de verloop waar de ring op sluit.
PT500 in de verloop draaien en de ring sluit het waterdicht af, wat gastape om de verloop en dat draai je in het T-Stuk.
Die verlopen met zitting zullen wel te krijgen zijn, maar waar ..... Misschien Kamstrup is contacten?
PT500 in de verloop draaien en de ring sluit het waterdicht af, wat gastape om de verloop en dat draai je in het T-Stuk.
Die verlopen met zitting zullen wel te krijgen zijn, maar waar ..... Misschien Kamstrup is contacten?
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
wat je hebt geleerd kan je vergeten voor de wp regeling thuis, elk huis is uniek.develdonk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:48:
[...]
eric-pvt: datgene wat ik onthouden heb van de MTS: wellicht weerstand solderen over/in serie met de ptc/ntc die intern in de elga zit? stuk goedkoper?
ofwel je pakt een thermostaat zoals hans, met een setpoint met 3 cijfers achter de komma,
en je gaat precies zitten waar je wilt zijn,
of je faked de boel zoals ik en je kunt douchen en de cv draait ook nog eens op een deltaT die niet in de folder staat. en dat alles met een vermogen van slechts 5kW max, in een bagger woning uit het jaar kruik.
ik heb deze maand weer teveel getest en de schade is maar liefst 15m3 bijstook van de ketel...
dat is ongeveer 30% van mijn jaarverbruik ... ik stop ermee, het is perfect zo.
een goede wp regeling aanraken is gewoon niet leuk meer zo.
en wat zie ik nu op mindergas.nl ?
ik ben verslagen door mkleinman !
toppie martin, je zit 5 kuub lager hahaha 1-1 tot 1-10
daar ben ik blij mee.
graaddagen zijn gelijk, maar ik heb 1 kind meer in huis,
het kan de wp allemaal niets schelen blijkbaar, martin 90m3 gas ik 95m3 gas.
geniaal ! maar volgend jaar 0 aub.
[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 21:30 ]
Het is dan eleganter om het opentherm protocol te hacken zoals Hans heeft gedaan. Dan kan je in 5 of 6 stappen vermogen vragen van de buitenunit.develdonk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 20:48:
[...]
eric-pvt: datgene wat ik onthouden heb van de MTS: wellicht weerstand solderen over/in serie met de ptc/ntc die intern in de elga zit? stuk goedkoper?
Verwijderd
i dont care martin, I need it, & I salddeer it.
fossiel gas saldeert niet, laten we het daar eens over hebben
fossiel gas saldeert niet, laten we het daar eens over hebben
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2015 21:33 . Reden: gas vlammen rook zwavel co en nog veel meel meuk ]
[quote]develdonk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:28:
CV gedeelte is nu geïnstalleerd; dinsdag de STEK monteur en kunnen we gaan meten (Fibaro met 4 temp sensoren+warmtemeter+kwh meter)
(quote]
Ik ben erg benieuwd naar het geluid van de Toshiba en uiteraard de COP.
Met de warmtemeter kun je de flow door de WP goed meten en gebruiken voor de instelling als ook de HR ketel aan staat. Je moet de warmtemeter en sensoren wel in het circuit van de WP plaatsen en niet in de retour en aanvoer van de CV. Anders meet je ook de flow door de ketel erbij.
(quote]
Met de warmtemeter kun je de flow door de WP goed meten en gebruiken voor de instelling als ook de HR ketel aan staat. Je moet de warmtemeter en sensoren wel in het circuit van de WP plaatsen en niet in de retour en aanvoer van de CV. Anders meet je ook de flow door de ketel erbij.
En om mooie plaatjes te blijven posten:

's Ochtends boiler een mooi stuk laten afkoelen door de ELGA en de vloerverwarming om 's middags vrolijk die warmte weer terug te winnen.

's Ochtends boiler een mooi stuk laten afkoelen door de ELGA en de vloerverwarming om 's middags vrolijk die warmte weer terug te winnen.
Daarom de warmtemeter ook geplaats in het gedeelte van de ELGA samen met de kwh meter.Tomexergie schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 21:37:
[quote]develdonk schreef op donderdag 01 oktober 2015 @ 12:28:
(quote]
daarnaast sensoren op cv aanvoer, retour en apart retour beneden en 2e+3e etage. Is handig voor het inregelen. Als eea draait hoor je het natuurlijk (COP+geluid buitenunit)
Beetje laat misschien...develdonk schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 10:38:
@ELGA bezitters: ik wil het contact gaan gebruiken voor het aansluiten van een externe pomp in de ELGA. Ik zie de contacten zitten op de ELGA printplaat en kan deze prima vastsolderen maar zou graag een bijbehorende connector hiervoor willen gebruiken. iemand enig idee hoe zo'n ding heet?
Ik heb Techneco gewoon gebeld en dezelfde wens kenbaar gemaakt. Ik kreeg geheel gratiesj zo'n connector opgestuurd.
en ik weet nog steeds niet hoe zo'n ding heet
Wij zijn bezig met de aanschaf van een nieuwbouwhuis via een projectontwikkelaar. We krijgen stadsverwarming (verplicht door gemeente) en een basisset zonnepanelen (i.v.m. EPC norm). Het krijgt groot een plat dak (naar beneden afgerond 10x5). Onze achtertuin zit op ZZW, de zijgevel op WZW. Er is één centrale leidingschacht. We zijn Dinkies, en de bedoeling is om dat te blijven.
Toen ik begon aan het selectie traject van ons huis had ik verwacht extra energie zuinig te bouwen en puur te gaan verwarmen met een LW warmtepomp plus zonneboiler met bijv. elektrische verwarming als aanvullend voor de echt koude dagen. Dus geen gas en geen stadsverwarming. Dat is het uiteindelijk niet geworden. We kopen nu via een standaard projectontwikkelaar en dat beperkt de mogelijkheden. Ik volg dit topic al een hele tijd, en naar mijn idee is de LW warmtepomp markt voor verwarming nog niet volwassen. Bovendien is het gevecht met energieleverancier, projectontwikkelaar en de WAF niet waar ik nu zin heb. Mijn plan is daarom als volgt:
Toen ik begon aan het selectie traject van ons huis had ik verwacht extra energie zuinig te bouwen en puur te gaan verwarmen met een LW warmtepomp plus zonneboiler met bijv. elektrische verwarming als aanvullend voor de echt koude dagen. Dus geen gas en geen stadsverwarming. Dat is het uiteindelijk niet geworden. We kopen nu via een standaard projectontwikkelaar en dat beperkt de mogelijkheden. Ik volg dit topic al een hele tijd, en naar mijn idee is de LW warmtepomp markt voor verwarming nog niet volwassen. Bovendien is het gevecht met energieleverancier, projectontwikkelaar en de WAF niet waar ik nu zin heb. Mijn plan is daarom als volgt:
- Stadsverwarming accepteren
- Basis zonnepanelen uitbreiden tot grofweg verbruik dekkend
- Tegen de tijd dat het salderen afgeschaft wordt te kijken wat de status qua LW warmtepompen dan is:
- slecht: dan ga ik experimenteren met een zwembad pomp
- goed: dan haal ik een regulier exemplaar
- In beide gevallen wil ik het "overschot" aan elektra omzetten in warmte en opslaan in een buffer/boiler. Die gebruik ik voor verwarming, douchen, etc. De kruipruimte leek me daarvoor een goed plek. Dat kost wat extra leidingwerk, maar voorkomt dat ik een aparte technische ruimte moet aanleggen die ik voorlopig niet gebruik. Ik heb nog geen idee hoeveel tijd ik met de buffer wil en kan overbruggen. Dagen, weken of maanden?
- Indien betaalbaarder zal ik dan ook naar zonnecollectoren kijken. Meer heet water voor de buffer.
- Afhankelijk van hoeveel ik van het gebruik dan dekken kan met pomp, zonneboiler en buffers, en wat de precieze situatie dan is zal ik of de stadsverwarming handhaven, of uitwijken naar een topic als dit: Stadsverwarming vervangen door Warmtepomp
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Ik zou nooit een huis kopen als mij dan ook stadsverwarming door het strotje word geduwd.
Je bent overgeleverd aan de goden, als je begrijpt wat ik bedoel
De huidige stadsverwarming heet warmtepomp, al the rest is bullshit.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Misschien een beetje bot, maar ik vind er niet niet zoveel van. Als je de technieken nu niks vind, dan vind je dat over een paar jaar nog. Verder een nogal theoretisch verhaaltje. En waarom wachten tot na salderen? Realiseer je je dat de meeste dagen er zo uitzien?Milmoor schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 20:45:
Wat vinden jullie van dit idee, en wat kan ik daar nu alvast aan voorbereiding aan doen? Ik heb nu staan: extra brede loze leiding naar de kruipruimte en dak, kruipruimte toegankelijk (via kruipluik), loze leidingen naar en stopcontact op dak. Mits betaalbaar wil ik ook een dakluik voor onderhoud.

Een warmtepomp is geen verwarmingselement. Je kan er niet je momentane overschot maar zo even in dumpen.
Ik kan het altijd opzeggen, daar is jurisprudentie over. Dan ben ik de kosten van aanleg kwijt, die zie ik dan als prijs om op deze locatie te mogen wonen. Ik verwacht de strijd vooraf te verliezen. Geen stadsverwarming = geen huis. De meerkosten per jaar vallen mee.Gasschuif schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:11:
Ik zou nooit een huis kopen als mij dan ook stadsverwarming door het strotje word geduwd.
Ik vindt de techniek geweldig. Alleen wil ik een volwassener markt: meerdere aanbieders, betaalbare reparaties, ervaring met meerdere configuraties, aansluiting op de overige installatie techniek. Dat lijkt er nu nog niet te zijn. Het is nu lekker pionieren. Dat is leuk, maar heeft een beperkte WAF.marcel3 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:11:
[...]
Misschien een beetje bot, maar ik vind er niet niet zoveel van. Als je de technieken nu niks vind, dan vind je dat over een paar jaar nog. Verder een nogal theoretisch verhaaltje. En waarom wachten tot na salderen? Realiseer je je dat de meeste dagen er zo uitzien?
De reden om tot na salderen te wachten is dat ik dan minder geld terug krijg voor de stroom. Met 1:1 verrekenen met mijn verbruik is moeilijk op te concurreren. Zolang je niet meer opwekt dan je gewone gebruik ga je niet affakkelen. Maar zodra het salderen stopt is de opbrengst lager bij terug levering fors lager, en daarmee het op een andere manier inzetten interessanter. Dat kan via accu's (maar daar geloof ik nog niet zo in), dat kan via omzetten naar een andere energievorm (warmte in mijn geval). Dat werkt alleen als ik me niet vergis in wat een warmtepomp kan, wat gezien jouw onderstaande opmerking wel zo lijkt te zijn.
Die snap ik niet. Je kan er een zwembad mee verwarmen. Dus koud water wordt warmer water. Als ik dat met water doe die in een boiler zit, dan heb ik toch een deel van mijn overschot in een buffer zitten? Ik geef toe dat ik nu niet helder heb of het een warmte verschil is (vergelijkbaar met een peltier element), of een absolute warmtebron (vergelijkbaar met een strijkbout o.i.d.).Een warmtepomp is geen verwarmingselement. Je kan er niet je momentane overschot maar zo even in dumpen.
[ Voor 17% gewijzigd door Milmoor op 02-10-2015 21:37 . Reden: Ook op Gasschuif gereageerd ]
@Milmoor:
Nagenoeg iedere nieuwbouwwoning is eerder geschikt voor een (L/W) warmtepomp dan voor een cv ketel.
En stadsverwarming is wel het laatste wat je in huis moet halen.
Woningen met stadsverwarming voldoen veel eerder aan de EPC norm en zijn dus veel minder goed geïsoleerd. Idioot, maar het is zo. Energie gaat nooit verloren, toch?
Als je later van de stadsverwarming af wil heb je een probleem, je hebt een matig geïsoleerd huis.
Geen gas is geen probleem, maar stadsverwarming is zou ik niet doen.
Nagenoeg iedere nieuwbouwwoning is eerder geschikt voor een (L/W) warmtepomp dan voor een cv ketel.
Woningen met stadsverwarming voldoen veel eerder aan de EPC norm en zijn dus veel minder goed geïsoleerd. Idioot, maar het is zo. Energie gaat nooit verloren, toch?

Als je later van de stadsverwarming af wil heb je een probleem, je hebt een matig geïsoleerd huis.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Onderstaande stond net nog niet in mijn reactie hierboven, onze reacties hebben elkaar gekruist:Oxellaar schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:34:
@Milmoor:
Woningen met stadsverwarming voldoen veel eerder aan de EPC norm en zijn dus veel minder goed geïsoleerd. Idioot, maar het is zo. Energie gaat nooit verloren, toch?![]()
Ik kan stadsverwarming altijd opzeggen, daar is jurisprudentie over. Dan ben ik de kosten van aanleg kwijt, die zie ik dan als prijs om op deze locatie te mogen wonen. Ik verwacht de strijd vooraf te verliezen. Geen stadsverwarming = geen huis. De meerkosten per jaar vallen mee.
Ik weet dat stadsverwarming bij heel veel mensen terecht de haren overeind doet staan. Maar ik kies er op dit moment voor om het te accepteren. Ik wil hier graag in een ander topic over verder praten (ik zal daar reageren), maar in dit topic gaat het over warmte pompen
LoL!!Milmoor schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:39:
[...]
Dit stond net nog niet in mijn reactie hierboven:
Ik kan stadsverwarming altijd opzeggen, daar is jurisprudentie over.
Dat zou ik "van te voren"(!!!!!) eerst goed(!!) uitzoeken EN(!!!!) door je stadsverwarmingsleverancier ZWART OP WIT(!!!) laten zetten!!

(solly foor alleu uitloep tekens!!)
[edit]
Er is namelijk meer dan voldoende gebruikers ervaring/ergernis die die jurisprudentie helaas kan/zal/moeten ontkrachten....
https://twitter.com/030BART (kreeg een voorstel om voor €X000,= af te laten sluiten bij @eneco, Stedin sloot ons gas graties af

https://twitter.com/Stadsverarming
https://twitter.com/Reeshofwarmte
https://twitter.com/Stadswarmte
om er maar een paar te noemen!
Advies, pak een bak popcorn en veel leesplezier

[ Voor 34% gewijzigd door Freemann op 02-10-2015 21:48 ]
Dat snap ik, die WAF daar heb ik zelf ook regelmatig mee te makenMilmoor schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:28:
[...]
Ik vindt de techniek geweldig. Alleen wil ik een volwassener markt: meerdere aanbieders, betaalbare reparaties, ervaring met meerdere configuraties, aansluiting op de overige installatie techniek. Dat lijkt er nu nog niet te zijn. Het is nu lekker pionieren. Dat is leuk, maar heeft een beperkte WAF.
Als L/W warmtepompen echt mainstream worden, dan zou het ook zomaar kunnen zijn dat dat een combinatie wordt van een krachtige WP, LT verwarming en een zeer kleine buffer voor WW met daartussen nog een doorstroomverwarmingselement als "naverbrander". Met bijv. de L/W warmtepompen van mitsubishi zou je nu al zoiets zelf kunnen knutselen. En dan zit jij straks met je leidingen naar de kruipruimte. Ik zou mijn geld en energie ergens anders in steken.
Een zonnecollector daarentegen kan mi altijd. Dat is echt een no regret optie. Komt altijd van pas. Hooguit bij de dimensionering zou je rekening kunnen houden met de toekomst.
Ik weet dat er op dit forum een hoop wilde fantasieën circuleren over wat er voor salderen in de plaats komt, maar 10 tegen 1 wordt het gewoon als volgt: je gaat betalen op basis van je "slimme" energiemeterstanden. En die kan je maar op 1 manier optimaliseren: zo veel mogelijk van je instantaan opgewekte stroom verbruiken. Voor de rest, wat je instantaan teveel opwekt, zul je geen drol meer krijgen. Probleem is dus met grafieken uit mijn vorige post, dat een warmtepomp zich niet leent voor dit soort geintjes, tenzij je daar dus zo'n powerwall oid tussen zet. Je kunt er niet het ene moment 100W en het andere moment 1000W in stoppen omdat je dat toevallig opwekt. En dan hebben we het nog niet over de grote mismatch tussen de seizoenen: de bulk van je opwek vindt in het voorjaar en zomer plaats, terwijl je warmtevraag juist in de wintermaanden het grootst is.De reden om tot na salderen te wachten is dat ik dan minder geld terug krijg voor de stroom. Met 1:1 verrekenen met mijn verbruik is moeilijk op te concurreren. Zolang je niet meer opwekt dan je gewone gebruik ga je niet affakkelen. Maar zodra het salderen stopt is de opbrengst lager bij terug levering fors lager, en daarmee het op een andere manier inzetten interessanter. Dat kan via accu's (maar daar geloof ik nog niet zo in), dat kan via omzetten naar een andere energievorm (warmte in mijn geval). Dat werkt alleen als ik me niet vergis in wat een warmtepomp kan, wat gezien jouw onderstaande opmerking wel zo lijkt te zijn.
[...]
Die snap ik niet. Je kan er een zwembad mee verwarmen. Dus koud water wordt warmer water. Als ik dat met water doe die in een boiler zit, dan heb ik toch een deel van mijn overschot in een buffer zitten? Ik geef toe dat ik nu niet helder heb of het een warmte verschil is (vergelijkbaar met een peltier element), of een absolute warmtebron (vergelijkbaar met een strijkbout o.i.d.).
Meer bedoelde ik ook niet met het plaatje. Je zult dus in de praktijk nog veel momenten hebben waarop je warmtepomp meer stroom vraagt dan je opwekt en vice versa. Tot op zekere hoogte kun je het wel optimaliseren (door overdag de buffer op te warmen), maar dat houdt wel ergens op.
Als je een huis wil kopen, dan zal vast bekend zijn hoe de EPC precies in elkaar zit.Oxellaar schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:34:
@Milmoor:
Woningen met stadsverwarming voldoen veel eerder aan de EPC norm en zijn dus veel minder goed geïsoleerd. Idioot, maar het is zo.
Dat zou ik eerst uitzoeken voor je er vanuit gaat dat de isolatie matig zal zijn ...
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
@Speedy-Andre;
Stadsverarming verlaagt de EPC op voorhand. Het gevolg is dat bouwers minder hoeven te letten op de isolatie om het huis toch(!) aan de geldende eisen te laten voldoen. Vervolgens laten ze huiseigenaren nog opdraaien voor relatief duren PV installaties en andere "snufjes". Uiteindelijk is het de huiseigenaar die betaald voor de slechte isolatie, dure PV, niet kloppende EPC (immers is isolatie graad te laag en stadsverarmings tarieven te hoog).
Ik zou NOOIT(!!!) een huis op/met/aan stadsverarmings kopen/accepteren....
Stadsverarming verlaagt de EPC op voorhand. Het gevolg is dat bouwers minder hoeven te letten op de isolatie om het huis toch(!) aan de geldende eisen te laten voldoen. Vervolgens laten ze huiseigenaren nog opdraaien voor relatief duren PV installaties en andere "snufjes". Uiteindelijk is het de huiseigenaar die betaald voor de slechte isolatie, dure PV, niet kloppende EPC (immers is isolatie graad te laag en stadsverarmings tarieven te hoog).
Ik zou NOOIT(!!!) een huis op/met/aan stadsverarmings kopen/accepteren....
Eerst maar eens het makkelijke antwoord:
Energielabel A++ 0,39. Die isolatie gaat dus behoorlijk goed zijn, zelfs met stadsverwarming als drukkende factor hoeveel zij moeten investeren. Ik heb de achterliggende berekeningen nog niet.Speedy-Andre schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:58:
[...]
Als je een huis wil kopen, dan zal vast bekend zijn hoe de EPC precies in elkaar zit.
Dat zou ik eerst uitzoeken voor je er vanuit gaat dat de isolatie matig zal zijn ...
@Milmoor;
Succes met de stadsverarming en nu maar weer verder over L/W warmtepompen
Succes met de stadsverarming en nu maar weer verder over L/W warmtepompen

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 02-10-2015 22:11 ]
Mogelijk misverstand: de warmtebuffer en zonneboiler leg ik niet direct aan. Ik zorg er alleen voor dat ik van de leidingschacht makkelijk in de kruipruimte kan. Dat kost ongeveer niets. Een gat in de vloer plus een dekseltje of anders een stukje pvc pijp.marcel3 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:50:
[...]
Dat snap ik, die WAF daar heb ik zelf ook regelmatig mee te maken. De vraag echter is in hoeverre het zinvol is om nu vooruit te gaan lopen op technieken die misschien nooit gangbaar worden. Jouw buffervat in de kruipruimte reken ik daar zeker toe. Veel te onpraktisch.
Wat betreft jouw inhoudelijke kritiek op dat de toekomst onzeker is: klopt. Ik wil nu beperkt investeren zodat ik straks niet spijt heb dat ik niet wat kleine voorbereidingen heen gedaan zoals de mogelijkheid extra kabels/leidingen naar het dak te kunnen trekken.
Zijn er nog zaken die ik bij een alternatieve toekomstvisie beter direct kan meenemen? Ik snap dat dat praktische grenzen aan zijn. Rise of the zombies neem ik bijv. niet mee.
Mee eens. Alleen kijk/keek ik naar opslag na omzetting via een warmtepomp in warmte en met een powerwall sla je de elektra chemisch op.En die kan je maar op 1 manier optimaliseren: zo veel mogelijk van je instantaan opgewekte stroom verbruiken. Voor de rest, wat je instantaan teveel opwekt, zul je geen drol meer krijgen. Probleem is dus met grafieken uit mijn vorige post, dat een warmtepomp zich niet leent voor dit soort geintjes, tenzij je daar dus zo'n powerwall oid tussen zet. Je kunt er niet het ene moment 100W en het andere moment 1000W in stoppen omdat je dat toevallig opwekt. En dan hebben we het nog niet over de grote mismatch tussen de seizoenen: de bulk van je opwek vindt in het voorjaar en zomer plaats, terwijl je warmtevraag juist in de wintermaanden het grootst is.
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 03-10-2015 08:40 ]
Marcel3, tis vroeg en ben net wakker maar jij bent degene met een plaat voor zijn kop (no offense). USA valt midden oosten binnen om? Poetin is weer machtig en heeft hoop gezeur met Ukraine om? groningen wordt de nieuwe wereldtop in samba dansen omdat? Shell heeft een vergunning om op de poolkap te zoeken naar? JUIST!marcel3 schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 21:50:
[...]
Dat snap ik, die WAF daar heb ik zelf ook regelmatig mee te maken. De vraag echter is in hoeverre het zinvol is om nu vooruit te gaan lopen op technieken die misschien nooit gangbaar worden. Jouw buffervat in de kruipruimte reken ik daar zeker toe. Veel te onpraktisch.

Je loopt niet vooruit je bent te laat... de subsidie is er namelijk al 2 jaar vanaf... en de techniek is al meer dan 2 decennia volwassenen. m.a.w ACTIE! Ik vraag met af hoe jij ooit een computer hebt kunnen kopen... weet je hoeveel sneller ze gaan zijn in 2020
again: no personal offense maar meer een wake up call...
edit: gaat weer over tot de orde van dag: zoeken van verloopstukje voor zijn pt1000 temp sensor voor in CV circuit. Tevens wordt (cf. Kleinmann) ook hier alles netje gelogd in de VERA lite met de dataminer...
[ Voor 15% gewijzigd door develdonk op 03-10-2015 08:46 ]
Misschien voortaan eerst een kop koffie drinken voor je reageert? Ik heb ook geen zin om verder op deze uitnodiging tot een flame war in te gaan, maar je mist het punt van mijn reactie. Ik pleit er juist voor om niet te gaan wachten tot het gedroomde syteem zich aandient. Warmtepompen zullen altijd hun beperkingen hebben, net als ieder ander systeem, het is de kunst om ze zo efficiënt mogelijk in te zetten en dat kan nu al prima en zeker ook zonder buffervaten in kruipruimten. Juist vooral nu, nu we nog mogen salderen.develdonk schreef op zaterdag 03 oktober 2015 @ 08:43:
[...]
Marcel3, tis vroeg en ben net wakker maar jij bent degene met een plaat voor zijn kop (no offense). USA valt midden oosten binnen om?
Plek (op het dak) voor collectoren en als het even kan plaats voor een boiler daar zo dicht mogelijk bij in de buurt, ipv in de kruipruimte. Ik weet verder niet zoveel van stadsverwarming, maar vindt de ww bereiding daarbij niet ook plaats in de meterkast? In dat geval is het misschien verstandig om er rekening mee te houden dat het ww in de toekomst (aanvullend of volledig) ergens anders vandaan komt.Milmoor schreef op vrijdag 02 oktober 2015 @ 22:15:
[...]
Zijn er nog zaken die ik bij een alternatieve toekomstvisie beter direct kan meenemen? Ik snap dat dat praktische grenzen aan zijn. Rise of the zombies neem ik bijv. niet mee.
P
Er vanaf komen zal ook niet zonder gevecht gaan. Dan kan je die beter op voorhand voeren en dje 3k€ op zak houden.
En anders is het snel doorlopen. Er zijn zat alternatieven.
Heel simpel. Als stadsverwarming verplicht is, dan loop je door naar de volgende. Geloof me (of niet), ik heb ruim 15 jaar stadsverwarming gehad. Technisch werkt het best goed, maar die vendor lock is gewoon heel duur. Je kan geen kant op, en zeker als je een energiezuinig huis hebt, dan is de vastrecht gewoon een heel groot percentage van je energiekosten. Met andere woorden, wat je ook doet je betaald altijd veel. Vastrecht is all-in zo'n 500€ per jaar. Het aanleggen van de aansluiting kost je waarschijnlijk ook snel een duizendje of 3.
Er vanaf komen zal ook niet zonder gevecht gaan. Dan kan je die beter op voorhand voeren en dje 3k€ op zak houden.
En anders is het snel doorlopen. Er zijn zat alternatieven.
Vandaag de Toshiba unit open geschroefd maar de aansluiting zitten allemaal weggewerkt in een apart compartiment. Valt dus weinig verder aan te isoleren.
Logging van de temp sensoren werkt prima en de buitenunit staat klaar op zijn plek... laat de stek monteur maar komen!
Verder misschien een gekke gedachte: in huis liggen allemaal utp kabels naar de pirren van het alarm waarbij er maar 2 aders gebruikt worden. kan ik resterende adres gebruiken voor temp sensoren (dus 1 per pir bijv: http://www.robbshop.nl/fibaro-temperatuur-sensor)
en deze aan een http://www.robbshop.nl/fi...-universele-binare-sensor hangen?
dan kan ik in 1 keer 4 kamers monitoren
of is de weerstand dan te hoog waardoor temp meting niet nauwkeurig is? geen idee hoeveel weerstand er zit op 30m utp kabel?
Logging van de temp sensoren werkt prima en de buitenunit staat klaar op zijn plek... laat de stek monteur maar komen!
Verder misschien een gekke gedachte: in huis liggen allemaal utp kabels naar de pirren van het alarm waarbij er maar 2 aders gebruikt worden. kan ik resterende adres gebruiken voor temp sensoren (dus 1 per pir bijv: http://www.robbshop.nl/fibaro-temperatuur-sensor)
en deze aan een http://www.robbshop.nl/fi...-universele-binare-sensor hangen?
dan kan ik in 1 keer 4 kamers monitoren
of is de weerstand dan te hoog waardoor temp meting niet nauwkeurig is? geen idee hoeveel weerstand er zit op 30m utp kabel?
[ Voor 49% gewijzigd door develdonk op 04-10-2015 15:36 ]
De ds18b20 is gemaakt voor overdracht op lange afstand, gebruik wel een getwist aderpaar om storing van andere aders te voorkomen.
Wat bedoel je met de logging, heeft dat met de Toshiba te maken of je eigen sensors?
Wat bedoel je met de logging, heeft dat met de Toshiba te maken of je eigen sensors?
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Ik doe de logging met de vera lite middels een app: "datamine graphing" die standaard geïnstalleerd kan worden in de Vera (ik kan zelf niet programmeren dus wel handig). deze leest de temperaturen van 4 ds18b20 sensoren en 1 cresta temp kastje middels rfxcom die op de kinderkamer staat. Ik wilde eigenlijk in iedere kamer een temp sensor hebben maar ga daar geen 100+ eur voor uitgeven.
Vandaar de oplossing middels de (twisted) utp kabel (met vaste kern). Kreeg vanmiddag ineens ingeving maar denk dat je gelijk hebt dat dit wel moet kunnen. Dan heb je voor 50 eur weer 4 extra kamers in de temperatuur logging staan. kan ook helpen met verder inregelen van de vloerverwarming ism elga
Vandaar de oplossing middels de (twisted) utp kabel (met vaste kern). Kreeg vanmiddag ineens ingeving maar denk dat je gelijk hebt dat dit wel moet kunnen. Dan heb je voor 50 eur weer 4 extra kamers in de temperatuur logging staan. kan ook helpen met verder inregelen van de vloerverwarming ism elga
@develdonk;
Nog 1 nachtje slapen!
Ben nog steeds zeer benieuwd naar je ervaringen en data!
Nog 1 nachtje slapen!
[quote]develdonk schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 18:32:
Daikin RX20 split lucht/lucht voor losstaand kantoortje gemonteerd. Voor het eerst een beetje koud met gemiddelde van 150Watt (e) op temperatuur gehouden.
Regeltechnisch nogal zenuwachtig. Dit hitsige koreaantje heeft een cyclus van c.a. 10 minuten aan/uit.
De inverter regelt wel terug tot c.a. 20% maar daarna zeer korte cycli. Dit gaat ten koste van de levenduur van de compressor. De ruimte is thermisch en een cuclus van c.a een uur is al voldoende nauwkeurig. Allemaal niet zo slim van Daikin. Misschien kan ik een aparte sensor bestellen.
Grafiek over 24 uur vertikaal het elektrisch vermogen.

Ik hoop niet dat de Toshiba van Techneco zo regelt. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen
Daikin RX20 split lucht/lucht voor losstaand kantoortje gemonteerd. Voor het eerst een beetje koud met gemiddelde van 150Watt (e) op temperatuur gehouden.
Regeltechnisch nogal zenuwachtig. Dit hitsige koreaantje heeft een cyclus van c.a. 10 minuten aan/uit.
De inverter regelt wel terug tot c.a. 20% maar daarna zeer korte cycli. Dit gaat ten koste van de levenduur van de compressor. De ruimte is thermisch en een cuclus van c.a een uur is al voldoende nauwkeurig. Allemaal niet zo slim van Daikin. Misschien kan ik een aparte sensor bestellen.
Grafiek over 24 uur vertikaal het elektrisch vermogen.

Ik hoop niet dat de Toshiba van Techneco zo regelt. Ik ben heel benieuwd naar je bevindingen
ZekersFreemann schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 10:04:
@develdonk;
Nog 1 nachtje slapen!
-in woon in Uden en volkel is 2 km verderop en heeft een meetstation bij de vliegbasis = etmaaltemperatuur buiten
-cv aanvoer temp min+max (is natuurlijk een range dus ga hier de range inzetten van de dag)
-cv retour temp min+max (is natuurlijk een range dus ga hier de range inzetten van de dag)
-flow door CV bij warmtemeter
-Totaal verbruik KwH (elektrisch)
-Totaal opgewekte Kw (warmte)
Nog iets anders?
Tomexergie: ik heb ook een z-wave module aan de pomp hangen: ik zal de in- en eindschakeltijden ook loggen (overigens lijkt die Daikin regeling erg op mijn vaillant CV regeling; was ook 10 min aan en 10 min uit; toen de timer tegen pendelen maar op 40 min gezet). Dit was/is beter voor de ketel maar wel meer (theoretische) fluctuaties in temp in huis. Gezien we vloerverwarming hebben is dit laatste niet merkbaar.
[ Voor 20% gewijzigd door develdonk op 05-10-2015 16:54 ]
Nog erger, Daikin is 5min aan/uit. Er is in het menu geen optie om dit wat rustiger te maken. Bij de ruimte tempartuur regeling kan ik geen bandbreedte afstellen. Misschien heeft een van de forum leden ervaring met Daikin? Mijn meter is een fibaro relay switch gekoppeld aan Iungo. Ik hoop ook de warmtemeter op afstand uit te kunnen lezen voor de nog te installeren WP lucht/water en daarmee de COP te kunnen registreren liefst via iungo.
Ik ben vooral erg benieuwd naar opgenomen en afgegeven vermogen, de bijbehorende flow en buitentemperatuur.
Er is in dit topic zoveel geclaimd, dat ik nu wel eens benieuwd ben naar data uit een warmtemeter.
Ik ga hier namelijk compleet mank als ik de COP/E-verbruik data langs de kWh/gas verbruiken uit het verleden leg. Maar de WP is een feit en daar moeten wij het mee doen
Er is in dit topic zoveel geclaimd, dat ik nu wel eens benieuwd ben naar data uit een warmtemeter.
Ik ga hier namelijk compleet mank als ik de COP/E-verbruik data langs de kWh/gas verbruiken uit het verleden leg. Maar de WP is een feit en daar moeten wij het mee doen
Ok wat rekenwerk:
Zit er toch sterk aan te denken niet een constante temperatuur aan te houden en dus wel de temperatuur te verhogen op het midden van de dag van de ELGA met een halve graad om de COP te verbeteren.
Ik heb wat pivots gedraaid in excel op knmi data van 2004-2015 van vliegbasis volkel op de maanden nov t/m feb (stookmaanden) en geconstateerd dat in 66% van de gevallen de temperatuur op de dag het hoogst is tussen 12:00 en 16:00 ("TNH") waarbij het temperatuurverschil met de laagste temperatuur op die dag 6 graden verschilt (dus COP effect van 0,7 op ELGA/Toshiba) ("TXH").
(note: in vergelijking met de "t10N" wat de temperatuur op 10cm hoogte is (als je ELGA op de grond staat) is de gem. temperatuur nogmaals 4,2 graden lager dus nog groter COP effect)
Daarnaast is het in 63% van de gevallen het koudst tussen 23:00 en 5:00, in die periode wil je dus eigenlijk helemaal niet verwarmen.
m.i. zou je dus een regeling moeten hebben die er als volgt uitziet om optimale COP te krijgen (wellicht ivm comfort wil je de 21,5 graden wat langer doortrekken tot bijv. 18:00 of 20:00 maar niet langer obv meetdata en daarnaast is eea ook afhankelijk wat je warmteverlies is van je schil of dit nog comfortabel is):
23:00-05:00 = 20,5 graden
05:00-12:00 = 21 graden (of ipv 5:00 een uur voordat je opstaat?)
12:00-16:00 = 21,5 graden
16:00-23:00 = 21 graden
@Ericpvt + Mkleinman: volgens mij hebben jullie dit al geprobeerd zonder positief COP resultaat. klopt dit?
edit: naam Mkleinman aangepast... excuus!
Zit er toch sterk aan te denken niet een constante temperatuur aan te houden en dus wel de temperatuur te verhogen op het midden van de dag van de ELGA met een halve graad om de COP te verbeteren.
Ik heb wat pivots gedraaid in excel op knmi data van 2004-2015 van vliegbasis volkel op de maanden nov t/m feb (stookmaanden) en geconstateerd dat in 66% van de gevallen de temperatuur op de dag het hoogst is tussen 12:00 en 16:00 ("TNH") waarbij het temperatuurverschil met de laagste temperatuur op die dag 6 graden verschilt (dus COP effect van 0,7 op ELGA/Toshiba) ("TXH").
(note: in vergelijking met de "t10N" wat de temperatuur op 10cm hoogte is (als je ELGA op de grond staat) is de gem. temperatuur nogmaals 4,2 graden lager dus nog groter COP effect)
Daarnaast is het in 63% van de gevallen het koudst tussen 23:00 en 5:00, in die periode wil je dus eigenlijk helemaal niet verwarmen.
m.i. zou je dus een regeling moeten hebben die er als volgt uitziet om optimale COP te krijgen (wellicht ivm comfort wil je de 21,5 graden wat langer doortrekken tot bijv. 18:00 of 20:00 maar niet langer obv meetdata en daarnaast is eea ook afhankelijk wat je warmteverlies is van je schil of dit nog comfortabel is):
@Ericpvt + Mkleinman: volgens mij hebben jullie dit al geprobeerd zonder positief COP resultaat. klopt dit?
edit: naam Mkleinman aangepast... excuus!

[ Voor 9% gewijzigd door develdonk op 05-10-2015 20:57 ]
Goede analyse, maakt het juist inregelen van de ELGA nog complexer ( en leuker ).develdonk schreef op maandag 05 oktober 2015 @ 20:02:
Ok wat rekenwerk:
*knipje*
@Ericpvt + Mkleinmann: volgens mij hebben jullie dit al geprobeerd zonder positief COP resultaat. klopt dit?
Met je specifieke schema heb ik nog niet getest met de ELGA. Ik heb wel getest met een continu oplopend programma met de CV ( 19.5 naar 20.5 gedurende de dag in stapjes van 0.2 tot 0.4 graden per keer ). Was comfortabel maar ook een hoog gasverbruik.
Ik werk nu met:
- 10:00 = 20,0 graden
- 22:00 = 19,5 graden
Je systeem zou goed kunnen werken, je verwarmd op het meest ideale moment, als je op dat moment ook nog wat PV cellen hebt liggen die opbrengst hebben dan verwarm je feitelijk je huis "gratis". Enige nadeel is denk ik...
Vanaf 16:00 tot 23:00 koelt je huis af. Het risico bestaat dat je het dan koud krijgt omdat je lichaam dan net is gewend aan die 21.5 graden. En rond 16:00 is hartje winter de zon ook wel zo'n beetje weg. Ik ben bang dat je dan snel de neiging hebt om de verwarming hoger te zetten.
Edit
@degeveldonk:
ik had eerst ook zo'n schema. Doordat bij een temperatuurstap de elga op volle kracht gaat werken EN bij koud weer (bij mij) hij dan capaciteit te kort komt om de verhoging te realiseren.
Nu heb ik continu 20 graden met van 1000-1030 19 graden (zodat de elga zichzelf reset als hij er door de CV uitgedrukt is in de ochtend)
Ik denk dat (bij mij, met ouderwetse paneelradiatoren) de cv aan/afvoer temperatuur meer varieert dan de buiten temperatuur (maar 6 graden gemiddeld tussen min en max p dag), dus ik ga voor constante binnen temperatuur
ik had eerst ook zo'n schema. Doordat bij een temperatuurstap de elga op volle kracht gaat werken EN bij koud weer (bij mij) hij dan capaciteit te kort komt om de verhoging te realiseren.
Nu heb ik continu 20 graden met van 1000-1030 19 graden (zodat de elga zichzelf reset als hij er door de CV uitgedrukt is in de ochtend)
Ik denk dat (bij mij, met ouderwetse paneelradiatoren) de cv aan/afvoer temperatuur meer varieert dan de buiten temperatuur (maar 6 graden gemiddeld tussen min en max p dag), dus ik ga voor constante binnen temperatuur
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
@BarryH: Het maakt voor de ELGA toch niet uit of de thermosstaat van 21 graden naar 20,5 springt en begint met verwarmen of van 20 naar 20,5 (ik ga ervan uit dat Honeywell in stappen van 0,5 graden werkt)?
Volgens mijn berekeningen (met guestimates) zou ik tot 0 graden buiten het huis volledig op de ELGA moeten kunnen verwarmen. (bij 0,5m3 per graaddag, rond 30 graden aanvoer en 8,5 als gas/warmte factor)
Die reset is goeie tip maar denk dat het hier niet nodig is. heb aanvoer als voorzorg op 40 graden gezet van de ketel zodat ELGA er nooit uit vliegt (dus retour van max 35 vermoed ik).
Tip van Kleinman neem ik ook mee:
05:00-12:00 = 21 graden (warme vloer als je wakker wordt)
12:00-18:00 = 21,5 graden (op 18:00 ipv 16:00 ivm comfort)
18:00-23:00 = 21 graden
Volgens mijn berekeningen (met guestimates) zou ik tot 0 graden buiten het huis volledig op de ELGA moeten kunnen verwarmen. (bij 0,5m3 per graaddag, rond 30 graden aanvoer en 8,5 als gas/warmte factor)
Die reset is goeie tip maar denk dat het hier niet nodig is. heb aanvoer als voorzorg op 40 graden gezet van de ketel zodat ELGA er nooit uit vliegt (dus retour van max 35 vermoed ik).
Tip van Kleinman neem ik ook mee:
05:00-12:00 = 21 graden (warme vloer als je wakker wordt)
12:00-18:00 = 21,5 graden (op 18:00 ipv 16:00 ivm comfort)
18:00-23:00 = 21 graden
@develdonk;
Neem aan dat alles al netjes op zijn plekje hang(nog zonder gas) en heb je al foto's van de binnen/buitenunit?
Wat BarryH volgens mij probeert te zeggen;
De ELGA is geen Power/Plofketel monster en het vermogen is dus niet zodanig dat hij "even" de binnen temperatuur in een uurtje met een halve graad laat stijgen. Ik zie in jou schema dat jij rond 05:00 wil starten met verwarmen ivm opstaan. Uit mijn "data/ervaring" is gebleken dat het tussen 05:00 en 07:00 meestal het koudst is. Dacht dat jij deze conclusie ook getrokken had en mijn inziens mag je dan concluderen dat de ELGA rond deze tijd het minste vermogen heeft. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat hij in deze situatie niet in staat is om de temperatuur "even" met een halve graad te laten stijgen.
Het is denk ook niet voor niets dat mkleinman pas rond 10:00 begint met verwarmen, want uit mijn ervaring/data blijkt dat gemiddeld rond 09:00 de buitentemperatuur weer gaat stijgen (onze WP staat nu ook op 10:00 boiler doorstoken).
Maar dat is iets waar je in de praktijk achter moet gaan komen.....
Neem aan dat alles al netjes op zijn plekje hang(nog zonder gas) en heb je al foto's van de binnen/buitenunit?
Wat BarryH volgens mij probeert te zeggen;
De ELGA is geen Power/Plofketel monster en het vermogen is dus niet zodanig dat hij "even" de binnen temperatuur in een uurtje met een halve graad laat stijgen. Ik zie in jou schema dat jij rond 05:00 wil starten met verwarmen ivm opstaan. Uit mijn "data/ervaring" is gebleken dat het tussen 05:00 en 07:00 meestal het koudst is. Dacht dat jij deze conclusie ook getrokken had en mijn inziens mag je dan concluderen dat de ELGA rond deze tijd het minste vermogen heeft. Ik durf eigenlijk wel te stellen dat hij in deze situatie niet in staat is om de temperatuur "even" met een halve graad te laten stijgen.
Het is denk ook niet voor niets dat mkleinman pas rond 10:00 begint met verwarmen, want uit mijn ervaring/data blijkt dat gemiddeld rond 09:00 de buitentemperatuur weer gaat stijgen (onze WP staat nu ook op 10:00 boiler doorstoken).
Maar dat is iets waar je in de praktijk achter moet gaan komen.....
10:00 is op basis van hoe het bij ons huis werkt. Vanaf 10:00 begint de zon, als die er is, een klein beetje in de woonkamer te schijnen. Ik wil met dat latere starten voorkomen dat we 's ochtends eerst een paar kWh in de ELGA stoppen terwijl een paar uur later de zon het werk gratis zou kunnen doen.
En daar komt bij dat wanneer de ELGA om 10:00 het 20.0 graden moet hebben in de praktijk de ELGA rond 09:00 begint.
Misschien moet ik dat eerste tijdstip nog verder verplaatsen. Helemaal omdat 19.5 naar 20.0 een relatief kleine stap is. Food for thought.
En daar komt bij dat wanneer de ELGA om 10:00 het 20.0 graden moet hebben in de praktijk de ELGA rond 09:00 begint.
Misschien moet ik dat eerste tijdstip nog verder verplaatsen. Helemaal omdat 19.5 naar 20.0 een relatief kleine stap is. Food for thought.
Dit is het effect van de zon op de slaapkamer op de 1e etage (op noordzijde dus schaduwkant) zonder dat de verwarming is aangeweest. onderste dal ligt zo rond de 20,7 graden. Tussen 6:00 en 11:00 in de ochtend zie je de temperatuur weer gaan stijgen. De pieken liggen tussen 16:30-18:00 met uitzondering van de laatste (in middag geen zon) die ligt al rond 14:00:

@Freemann: Alles hangt inderdaad en CV-zijde is netjes aangesloten. STEK monteur komt vandaag om 9:30 de inverter aansluiten en dan is eea klaar (met uitzondering van 1 warmteopnemer van de kw meter die wil ik nog in de CV leiding hebben (voor nauwkeurigheid) en zit vooralsnog op de leiding geplakt (einde dag komen ze weer onderdelen leveren). De andere temp sensor in de retour zit wel in de leiding en de flow wordt ultrasoon gemeten.
Eigenlijk heb ik het eindstuk nodig wat je op dit plaatje ziet aan einde van de temp sensor:
http://www.inocal.com/c/309/a/18743/Technische-Alternative-Fuehler-und-Zubehoer/TA-Speichersensor-ultraschnell-MSV+SS---PT1000--Sensor-mit-MS-Verschraubung-1-2''-AG.html
Denk je dat je dat ergens kan vinden in NL??? NOT

@Freemann: Alles hangt inderdaad en CV-zijde is netjes aangesloten. STEK monteur komt vandaag om 9:30 de inverter aansluiten en dan is eea klaar (met uitzondering van 1 warmteopnemer van de kw meter die wil ik nog in de CV leiding hebben (voor nauwkeurigheid) en zit vooralsnog op de leiding geplakt (einde dag komen ze weer onderdelen leveren). De andere temp sensor in de retour zit wel in de leiding en de flow wordt ultrasoon gemeten.
Eigenlijk heb ik het eindstuk nodig wat je op dit plaatje ziet aan einde van de temp sensor:
http://www.inocal.com/c/309/a/18743/Technische-Alternative-Fuehler-und-Zubehoer/TA-Speichersensor-ultraschnell-MSV+SS---PT1000--Sensor-mit-MS-Verschraubung-1-2''-AG.html
Denk je dat je dat ergens kan vinden in NL??? NOT

[ Voor 110% gewijzigd door develdonk op 06-10-2015 08:09 ]
@mkleinman;
Aha! Hier zit dat idee er ook een beetje in, maar dan meer dat de zon rond vanaf 09:00 de PV echt goed wakker geschud heeft. De WP kan dan max op zonnestroom draaien. De boiler gaat straks ook nog eind van de middag draaien en slaat dan het equivalent van 1m3 gas in de boiler op. Daar moeten wij dan de nacht mee doorkomen en om vervolgende de volgende ochtend de boiler weer op te warmen.

*klik voor wat groter
Zo is te zien 2 verschillende WP installaties, in 2 verschillende huizen, bij 2 verschillende gezinnen al compleet anders ingeregeld zijn.
Vandaar ook mijn non-offence opmerking aan develdonk;
"Maar dat is iets waar je in de praktijk achter moet gaan komen....."
Je kan met een WP alles bedenken, maar de praktijk en dan vooral de WAF moet het gaan bepalen.
Hier kan ik overigens geen nachtverlaging invoeren, dit omdat de CV-controller maar op 1 temp. ingesteld kan worden. Deze staat nu op 21°c en de NetAtmo laat in de praktijk zien dat dat resulteert in een woonkamer temp van +/- 20,3 - 20,5. De retourtemperatuur ligt, de afgelopen 2 weken, in 80% van de gevallen <24°c en de aanvoertemp. ligt dan <=28°c.
Tot op heden nette cijfers en de Jaga in serie geschakeld met de vloerverwarming lijkt prima werk te doen
@develdonk;
Dat is dus precies een verloopje dat bij mijn Kamstrup meegeleverd was en perfect werkt. Maar waar je het vandaan moet halen?!
Aha! Hier zit dat idee er ook een beetje in, maar dan meer dat de zon rond vanaf 09:00 de PV echt goed wakker geschud heeft. De WP kan dan max op zonnestroom draaien. De boiler gaat straks ook nog eind van de middag draaien en slaat dan het equivalent van 1m3 gas in de boiler op. Daar moeten wij dan de nacht mee doorkomen en om vervolgende de volgende ochtend de boiler weer op te warmen.

*klik voor wat groter
Zo is te zien 2 verschillende WP installaties, in 2 verschillende huizen, bij 2 verschillende gezinnen al compleet anders ingeregeld zijn.
Vandaar ook mijn non-offence opmerking aan develdonk;
"Maar dat is iets waar je in de praktijk achter moet gaan komen....."
Je kan met een WP alles bedenken, maar de praktijk en dan vooral de WAF moet het gaan bepalen.
Hier kan ik overigens geen nachtverlaging invoeren, dit omdat de CV-controller maar op 1 temp. ingesteld kan worden. Deze staat nu op 21°c en de NetAtmo laat in de praktijk zien dat dat resulteert in een woonkamer temp van +/- 20,3 - 20,5. De retourtemperatuur ligt, de afgelopen 2 weken, in 80% van de gevallen <24°c en de aanvoertemp. ligt dan <=28°c.
Tot op heden nette cijfers en de Jaga in serie geschakeld met de vloerverwarming lijkt prima werk te doen
@develdonk;
Dat is dus precies een verloopje dat bij mijn Kamstrup meegeleverd was en perfect werkt. Maar waar je het vandaan moet halen?!
[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 06-10-2015 08:35 ]
Even heel snel onder werktijd:
stek monteur is 2,5 uur bezig geweest. Zonder problemen opgehangen.

stek monteur is 2,5 uur bezig geweest. Zonder problemen opgehangen.

Waarom staat hij niet recht t.o.v. het muurtje en de dakrand
Netjes!! Gefeli!!develdonk schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:20:
stek monteur is 2,5 uur bezig geweest. Zonder problemen opgehangen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
WindrichtingSpeedy-Andre schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:29:
Waarom staat hij niet recht t.o.v. het muurtje en de dakrand
Blijft in de buis op deze manier geen water staan? Ik weet niet hoe goed het voor de isolatie is als deze continu nat is. Bij mij staan de buis- en gootopeningen allemaal naar beneden gericht.develdonk schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:20:
stek monteur is 2,5 uur bezig geweest. Zonder problemen opgehangen.![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ook zou ik geen leidingisolatie zonder tape er omheen zichtbaar willen hebben. Als een vogelsnavel bij de isolatie kan, dan gebruiken ze dit graag voor hun nestje.
[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 06-10-2015 14:45 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
is een goeie antonboonstra, bedankt voor de tip! Is was echter al 4 uur weg van werk dus had geen kans meer om alles te doen wat ik wilde doen...
todo:
-beide kanten van pvc pijp volpurren en aftapen (heb ik al gedaan maar foto hierboven is van voor het tapen; water/vogels komen er niet bij tenzij ze door 6 lagen ducktape heen gaan...
-laatste stuk waar je de isolatie/tape ziet wil ik nog pvc pijp omheen maken (zodat vogels zekers te weten niet erbij kunnen)
-daarnaast dakdoorvoer opvullen met glaswol tegen de tocht (ga ik niet volpurren want moet nog pv kabels doorheen op den duur)
Hij staat inderdaad niet recht ivm:
-anders blaast hij continue tegen pijp van de cv ketel
-zo staat hij precies goed tov de windrichting
-> vriendin over de zeik... heb gezegd dat ik er nog wel een kast omheen ga bouwen zodat hij zwart wordt en wegvalt tegen de kleur van de stenen...
(overigens is aansluiting lang genoeg om hem nog recht te zetten, ik hou van een backup plan)
todo:
-beide kanten van pvc pijp volpurren en aftapen (heb ik al gedaan maar foto hierboven is van voor het tapen; water/vogels komen er niet bij tenzij ze door 6 lagen ducktape heen gaan...
-laatste stuk waar je de isolatie/tape ziet wil ik nog pvc pijp omheen maken (zodat vogels zekers te weten niet erbij kunnen)
-daarnaast dakdoorvoer opvullen met glaswol tegen de tocht (ga ik niet volpurren want moet nog pv kabels doorheen op den duur)
Hij staat inderdaad niet recht ivm:
-anders blaast hij continue tegen pijp van de cv ketel
-zo staat hij precies goed tov de windrichting
(overigens is aansluiting lang genoeg om hem nog recht te zetten, ik hou van een backup plan)
[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 06-10-2015 14:58 ]
@develdonk;
Hoe doet de Elga het?
Hoe doet de Elga het?
Je vriedin heeft gelijk. Verschikkelijk lelijke konijnen hokken. Als de garantie voorbij is zal ik hem gewoon groen schilderen, dan absorbeert hij ook nog extra zonne energie.develdonk schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 14:56:
zo staat hij precies goed tov de windrichting-> vriendin over de zeik... heb gezegd dat ik er nog wel een kast omheen ga bouwen zodat hij zwart wordt en wegvalt tegen de kleur van de stenen...
Jammer dat het zo warm is, moeilijk uittesten nu.
Verwijderd
de elga moet gewoon zijn gang gaan, gewoon inregelen_afblijven.
het setpooint regelt de elga, en niet specifiek de temperatuur.
als je setpoint steeds verder van het doel komt, gaat de elga voluit.
ik verwarm zoals mkleinman, tot 12c is de elga net een plofketel, en high power zoals de ketel,
van 4-12c gaat het verder goed bij een strak regime (20c de hele dag)
onder de 4c moet je reactef sturen overdag hoog, savonds moet de winst binnen zijn, 21+ of zo.
smorgens mag het niet verder afkoelen dan 18,5c anders moet je isoleren.
harde cijfers lijken er zo wel te komen, 700m3 vermijden met 1200kWh, 6x200Wp, een lachertje dus.
(over de afgelopen 2,5 jaar met zachte winter)
een (zonne)boilercicuit in de cv is wel aan te raden, ook voor warmwater.
het setpooint regelt de elga, en niet specifiek de temperatuur.
als je setpoint steeds verder van het doel komt, gaat de elga voluit.
ik verwarm zoals mkleinman, tot 12c is de elga net een plofketel, en high power zoals de ketel,
van 4-12c gaat het verder goed bij een strak regime (20c de hele dag)
onder de 4c moet je reactef sturen overdag hoog, savonds moet de winst binnen zijn, 21+ of zo.
smorgens mag het niet verder afkoelen dan 18,5c anders moet je isoleren.
harde cijfers lijken er zo wel te komen, 700m3 vermijden met 1200kWh, 6x200Wp, een lachertje dus.
(over de afgelopen 2,5 jaar met zachte winter)
een (zonne)boilercicuit in de cv is wel aan te raden, ook voor warmwater.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 19:33 ]
tja: heb thermosstaat nu maar op 22 graden gezet (anders gaat hij sowieso niet aan) en begin nu maar eens de temp te loggen op aanvoer en retour om te kijken wat hij doet.
ik zie volgende week maandag de 12e max 11/15 graden en min 4/9 graden dus dan gaan we het zien
eerste bevindingen:
-hij werkt (Zowel verwarmen als koelen): Stek monteur had de hele handel in 2 uur af
-Geen stekkers van printplaten verwisselen: dan doet ELGA het niet
-De buitenunit is tot nu toe onhoorbaar... wellicht in de winter meer lawaai maar nu moesten we echt naar de fan kijken om zeker te weten dat hij aanstaat
-Als je opentherm dipswitch verkeerd staat vliegt hij meteen in storing; niet doen dus
-buitenunit zelf is van binnen helemaal afgeschermd; valt dus weinig extra aan te isoleren
-temperatuur nu eerst maar eens op continue programma gezet (zie reacties hiervoor)-laat hem vannacht -wel op 22 graden staan als test om te kijken wat de temperaturen in de cv gedaan hebben, kan ik morgen dan posten en verder bekijken/analyseren
-flow nu op stand 3 op de Wilo pomp = 1m3/h (stand 6 = 1,2m3/h)
(voelt als weinig aangezien we 3 groepen/etage's hebben met 1,9km slang, met diameter intern van 13mm (17mm buitendiameter) wat dus totale inhoud heeft van 1.009 liter (pie * r2 * lengte = 3,14 * 0,013^2 * 1900)
Ik zie nog wat rekenwerk tegemoet komen maar nu eerst de ELGA maar eens laten draaien en rustig afwachten....

Verwijderd
het is te warm nu, de elga gaat je gedrag negeren, dit weekend word het beter, en ga je zien dat de elga ook bruut kan zijn.(setpoint zal moeilijker bereikbaar worden bij 12c zaterdag)
ga je in je tshirt in huis lopen....?
overigens kan de elga ook voor een warme slaapkamer zorgen en meer bloot.......(onderbelicht in dit topic)
let op het wilo pompje, die is geniaal,en 8 meter omhoog is geen probleem.@18Wac
ga je in je tshirt in huis lopen....?
overigens kan de elga ook voor een warme slaapkamer zorgen en meer bloot.......(onderbelicht in dit topic)
let op het wilo pompje, die is geniaal,en 8 meter omhoog is geen probleem.@18Wac
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 20:18 ]
Ok, data na 1 nacht draaien op 22 graden continue programma:
-Ik heb een fout in vera programmering zitten die tijdens ketelbedrijf niks uitmaakt maar met elga wel (pompen op 1e en 2e etage sprongen niet aan), zie ook plaatje en kijk naar groene lijn rond 1:30
-statistieken:
21 kwh warmte (in 12 uur is 1,75 p/uur) -> data uit warmtemeter
3,67 kwh electrisch (in 12 uur is 306 watt) -> data uit warmtemeter
COP 5,27 -> rekenmachine
12,3 m3 water verplaatst -> data uit warmtemeter
1 m3/uur -> data uit warmtemeter
12 uur gedraaid -> data uit warmtemeter
-eyeopener: de 3 vloerverwarming pompen draaien nu dus ook 24/7 doordat elga dat ook doet...
-geen idee waar hij alle warmte aan afgegeven heeft maar denk dat aangezien dit eerste keer is dat de verwarming aan is gegaan dat hij flink wat massa van het gebouw heeft moeten verwarmen (vloeren, muren e.d.)
grafisch:
-(je ziet dat groene lijn de zwarte benaderd rond 1:30 wat dus niet goed is! = pompen die niet draaide, denk dat hij door de bypass gedrukt is
-rond 12:00 zie je testbedrijf (toen was ELGA geïnstalleerd) warmte, dan koude, dan warmte en dan weer uit.
-vanaf 19:00 heb ik hem op 22 graden gezet en is de elga gaan werken
-22 graden is veeeeel te warm voor hierbinnen (hij gaat nu dus weer omlaag)
-lijkt er op als dat de ELGA graag 1,5 graad minimaal wil hebben tussen aanvoer en retour en anders opschaalt (gebeurd ook rond 22:27 uur)
-doordat ELGA hele avond heeft lopen pruttelen op 22 graden is het in kinderkamer 0,1 graag koeler geworden ipv een hele graad wat normaal was rest van de week (zie eerder gepost plaatje)
-Ik heb een fout in vera programmering zitten die tijdens ketelbedrijf niks uitmaakt maar met elga wel (pompen op 1e en 2e etage sprongen niet aan), zie ook plaatje en kijk naar groene lijn rond 1:30
-statistieken:
21 kwh warmte (in 12 uur is 1,75 p/uur) -> data uit warmtemeter
3,67 kwh electrisch (in 12 uur is 306 watt) -> data uit warmtemeter
COP 5,27 -> rekenmachine
12,3 m3 water verplaatst -> data uit warmtemeter
1 m3/uur -> data uit warmtemeter
12 uur gedraaid -> data uit warmtemeter
-eyeopener: de 3 vloerverwarming pompen draaien nu dus ook 24/7 doordat elga dat ook doet...
-geen idee waar hij alle warmte aan afgegeven heeft maar denk dat aangezien dit eerste keer is dat de verwarming aan is gegaan dat hij flink wat massa van het gebouw heeft moeten verwarmen (vloeren, muren e.d.)
grafisch:
-(je ziet dat groene lijn de zwarte benaderd rond 1:30 wat dus niet goed is! = pompen die niet draaide, denk dat hij door de bypass gedrukt is
-rond 12:00 zie je testbedrijf (toen was ELGA geïnstalleerd) warmte, dan koude, dan warmte en dan weer uit.
-vanaf 19:00 heb ik hem op 22 graden gezet en is de elga gaan werken
-22 graden is veeeeel te warm voor hierbinnen (hij gaat nu dus weer omlaag)
-lijkt er op als dat de ELGA graag 1,5 graad minimaal wil hebben tussen aanvoer en retour en anders opschaalt (gebeurd ook rond 22:27 uur)
-doordat ELGA hele avond heeft lopen pruttelen op 22 graden is het in kinderkamer 0,1 graag koeler geworden ipv een hele graad wat normaal was rest van de week (zie eerder gepost plaatje)

[ Voor 18% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 11:35 ]
Prachig begin, je ziet , met een warmtemeter heb direct je nuttige informatie. We wachten in spanning af.develdonk schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 19:44:
[...]
Ik zie nog wat rekenwerk tegemoet komen maar nu eerst de ELGA maar eens laten draaien en rustig afwachten....
@develdonk;
Ziet er netjes uit en een COP van 5,27 is heel niet slecht!
Welke data uit de grafiek komt nu waar vandaan? Hoe meet je nu precies en wat komt er uit de warmtemeter?
Dacht dat de data van de CV gemeten wordt met DS18B20 sensoren?
En is het nog gelukt om de 2e warmtemeter sensor in het CV circuit te hangen?
Welke data uit de grafiek komt nu waar vandaan? Hoe meet je nu precies en wat komt er uit de warmtemeter?
[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 07-10-2015 11:33 ]
Alle data die uitgeschreven is in de post komt uit de warmtemeter waarvan de 2e sensor op de leiding geplakt zit met ducktape en de eerste in het midden van de cv leidign zit en direct contact maakt met het water; zie ook de foto (vorige cv spul bestelling was ook geen goede oplossing, deze week komt er hopelijk nog een tweede bestelling van shop1000.nl waarmee ik het hopelijk op kan lossen dmv een dompelbuis -> flam dompelbuis 1/2 x m18x1). Nu ik echter weet dat de ELGA eigenlijk permanent aanstaat zal het effect op de metingen minimaal zijn omdat het simpelweg geen aan/uit regeling is maar modulerend ...Freemann schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:33:
@develdonk;
De temp data in de grafiek is fibaro binaire sensor met 4 DS18B20 sensoren. deze zijn zelf gesoldeerd zonder de titanium hoesjes oid zodat ik ze rechtstreeks op de CV leiding kon plakken met ducktape. Ga ze vanavond isoleren zodat buis en sensor in de isolatie vallen en temp garage (18 graden) minder/geen invloed meer heeft.
de "temp merel" data in de post van 8:00 van gisteren is een cresta draadloos station welke via rfxcom uitgelezen wordt door de de vera lite (433mhz dus ander protocol dan z-wave).
Eigenlijk is COP nog ietsjes hoger omdat er afgerond ook 1 kwh aan energie aan koelen stond... maar koelen was dermate kort (zie grafiek) dat ik deze niet meegeteld heb. Verder was het zo ontzettend warm 's ochtends dat ik hoop dat het sneller kouder wordt zodat er normaal getest kan worden.
Overigens is de begane grond (vanzelfsprekend) de hele nacht 22 graden geweest. maar dit spreekt voor zich denk ik.
Vanavond 2e testronde
[ Voor 13% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 11:48 ]
Hele interessante data. Ik ga proberen om aankomend weekend mijn ELGA te voorzien van sensoren. Blijft alleen de flowsensor over. Dan moet mijn CV installatie weer helemaal leeg en dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Ik kan namelijk bij de ELGA niet eenvoudig het CV circuit ontdoen van water.
Bestaan er geen systemen om de flow te meten om de buis heen?
Nu ik trouwens de temperatuur in de kamer nauwkeurig meet kan ik ook al leuke dingen zien. Ik kan precies zien wanneer we beneden komen. Je ziet een korte afkoeling ( deur open ) en daarna de temperatuur oplopen door onze eigen lichaamswarmte.
Bestaan er geen systemen om de flow te meten om de buis heen?
Nu ik trouwens de temperatuur in de kamer nauwkeurig meet kan ik ook al leuke dingen zien. Ik kan precies zien wanneer we beneden komen. Je ziet een korte afkoeling ( deur open ) en daarna de temperatuur oplopen door onze eigen lichaamswarmte.
Duidelijk!
DS18B20 sensoren zijn OK, maar houdt wel rekening met een soms fikse afwijking! Hier heb ik 8 sensoren hangen en de hoogste tov de laagste wijken 2,X graden af bij 20-22°c gemeten. Dat geeft een afwijking van 10% van min-max, maar 5% van gem. tot min-max.
Wat de warmtemeter betreft;
Let wel op dat sensoren op leidingen een relatief grote afwijking kunnen vertonen. Hier zitten 2 sensoren PT1000's nabij de Kamstrup sensoren. De PT1000 na de WP meet tijdens bedrijf altijd 61-63°c terwijl de kamstrup netjes 64,5°c - 65,5°c meet en de specs van de WP zeggen dat hij 65°c uit moet voeren ivm legionella wet/regel -geving.
Dat laat zien dat de PT1000's zeg 6-7% afwijking vertonen tov de geijkte Kamstrup sensoren.
Desondanks geven de sensoren wel een OK beeld van wat er gebeurd.
Als jouw aanvoertemp. sensor nu op de leiding geplakt zit, dan zal dat het gemeten vermogen negatief beïnvloeden. Je hebt dus best kans dat dat het opgewekte vermogen 5-7% hoger ligt en daarmee de COP zelf nog een stuk hoger ligt.
@mkleinman;
Wij zien dat woonkamertemp. verschijnsel ook. Zodra wij de woonkamer inkomen en de TV/Radio gaan aan, er wordt koffie gezet, etc. etc. dan zie ik op NetAtmo de temp. heel langzaam en licht (0,0-0,3 graad) stijgen.
Helaas heb ik nog geen verband kunnen vinden tussen wanneer de CV-controller warmte het systeem in pompt en een verhoging van de kamertemp. De controller regelt op een bijzonder lage temp(afgelopen 2 weken nog niet boven 26°c geweest) en denk dat die temp te laag is om abrupt een verschil te zien.
DS18B20 sensoren zijn OK, maar houdt wel rekening met een soms fikse afwijking! Hier heb ik 8 sensoren hangen en de hoogste tov de laagste wijken 2,X graden af bij 20-22°c gemeten. Dat geeft een afwijking van 10% van min-max, maar 5% van gem. tot min-max.
Wat de warmtemeter betreft;
Let wel op dat sensoren op leidingen een relatief grote afwijking kunnen vertonen. Hier zitten 2 sensoren PT1000's nabij de Kamstrup sensoren. De PT1000 na de WP meet tijdens bedrijf altijd 61-63°c terwijl de kamstrup netjes 64,5°c - 65,5°c meet en de specs van de WP zeggen dat hij 65°c uit moet voeren ivm legionella wet/regel -geving.
Dat laat zien dat de PT1000's zeg 6-7% afwijking vertonen tov de geijkte Kamstrup sensoren.
Desondanks geven de sensoren wel een OK beeld van wat er gebeurd.
Als jouw aanvoertemp. sensor nu op de leiding geplakt zit, dan zal dat het gemeten vermogen negatief beïnvloeden. Je hebt dus best kans dat dat het opgewekte vermogen 5-7% hoger ligt en daarmee de COP zelf nog een stuk hoger ligt.
@mkleinman;
Wij zien dat woonkamertemp. verschijnsel ook. Zodra wij de woonkamer inkomen en de TV/Radio gaan aan, er wordt koffie gezet, etc. etc. dan zie ik op NetAtmo de temp. heel langzaam en licht (0,0-0,3 graad) stijgen.
Helaas heb ik nog geen verband kunnen vinden tussen wanneer de CV-controller warmte het systeem in pompt en een verhoging van de kamertemp. De controller regelt op een bijzonder lage temp(afgelopen 2 weken nog niet boven 26°c geweest) en denk dat die temp te laag is om abrupt een verschil te zien.
De temperatuur van de DS18 sensor hier in de woonkamer komt aardig overeen met die van de thermostaat zelf. Ik merk boven wel aardige afwijkingen.
Maar zijn er systemen om OP de buis te flow te meten? Ik vrees van niet? Ik vind flowmeters zo prijzig, en ik zit er niet op te wachten om het systeem weer open te moeten gooien.
Maar zijn er systemen om OP de buis te flow te meten? Ik vrees van niet? Ik vind flowmeters zo prijzig, en ik zit er niet op te wachten om het systeem weer open te moeten gooien.
ultrasone meters doen dit volgens mij. bij mij zit de sensor namelijk ook op de buis en niet in de buis. echter de sensoren moeten natuurlijk wel de diameter en afstand weten om de flow te meten. zoek maar eens op ultrasone meters (niet goedkoop denk ik overigens).mkleinman schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:05:
De temperatuur van de DS18 sensor hier in de woonkamer komt aardig overeen met die van de thermostaat zelf. Ik merk boven wel aardige afwijkingen.
Overigesn zijn de pt1000 matched pairs... dus zelfs al zouden de temperaturen afwijken dan doet dit niks af aan de COP volgens mij omdat het verschil in temp hetzelfde blijft bij een matched pair...
[ Voor 12% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 12:46 ]
Die snap ik even niet?develdonk schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 12:45:
[...]
ultrasone meters doen dit volgens mij. bij mij zit de sensor namelijk ook op de buis en niet in de buis. echter de sensoren moeten natuurlijk wel de diameter en afstand weten om de flow te meten. zoek maar eens op ultrasone meters (niet goedkoop denk ik overigens).
Wat zit op en wat zit in de buis en wat doet een ultrasone wel/niet?
Matched pair of niet, dat maakt niet zoveel uit.Overigesn zijn de pt1000 matched pairs... dus zelfs al zouden de temperaturen afwijken dan doet dit niks af aan de COP volgens mij omdat het verschil in temp hetzelfde blijft bij een matched pair...
Als de sensoren geijkt zijn, dan zouden ze ook matchend moeten zijn.
Het gaat erom dat bij jou;
1 sensor IN de buis zit en
1 sensor OP de buis zit.
Deze 2 manieren van meten geeft 100% zeker andere meetwaarden.
Dat is hetzelfde als je bij een ijzerluchtkanaal van 110mm de luchttemperatuur gaat meten met 1 sensor in het kanaal en 1 sensor op het kanaal.
De sensor in het kanaal meet echt de lucht, de sensor op het kanaal meet de temperatuur van het ijzer.
Het ijzer straalt warmte af en door de overgangen van water/ijzer/sensor heb je ook te maken met verliezen.
Als het te meten medium in de pijp warmer is dan de omgevingstemperatuur, dan zal de sensor op de pijp een lagere temperatuur meten dan de sensor in de pijp.
Kan je er meteen wat extra afsluiters tussen zetten zodat je bij nieuwe ingrepen (je nu eenmaal een tweaker) niet alles leeg hoeft te laten lopen.mkleinman schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 11:51:
Hele interessante data. Ik ga proberen om aankomend weekend mijn ELGA te voorzien van sensoren. Blijft alleen de flowsensor over. Dan moet mijn CV installatie weer helemaal leeg en dat zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Ik kan namelijk bij de ELGA niet eenvoudig het CV circuit ontdoen van water.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Er zitten twee afsluiters bij de ELGA alleen die zitten dusdanig hoog dat tussen de ELGA en de afsluiter niets meer past. Plus dat ik dacht dat een flowmeter ook horizontaal gemonteerd moet worden?WoudseHoeve schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:11:
[...]
Kan je er meteen wat extra afsluiters tussen zetten zodat je bij nieuwe ingrepen (je nu eenmaal een tweaker) niet alles leeg hoeft te laten lopen.
Als ik hem daaronder wil monteren dan moet het hele systeem achteren leeg, dat is denk ik 80% van de totale hoeveelheid water.
Edit: Met electriciteitsbuizen, draden, sensoren, UTP/STP etc voel ik mij prima met klussen. CV systeem / waterleiding ben ik op de 1 of andere manier te voorzichtig voor. Ben met het vervangen van een afsluiter in de waterleiding een jaar geleden bijna 2 uur bezig geweest. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid schuttingwoorden

[ Voor 23% gewijzigd door mkleinman op 07-10-2015 14:47 ]
Het boekje bij de flowmeter die ik heb geeft aan dat de positie van de flowmeter niet uitmaakt (horizontaal of verticall) sterker nog. het display kun je met gemakt 90 of 270 graden draaien. Wel wordt er aangegeven dat je "draaingen" van de vloeistof moet voorkomen en dus een stuk rechte buis voor de meting moet hebben.mkleinman schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 14:46:
[...]
Er zitten twee afsluiters bij de ELGA alleen die zitten dusdanig hoog dat tussen de ELGA en de afsluiter niets meer past. Plus dat ik dacht dat een flowmeter ook horizontaal gemonteerd moet worden?
Als ik hem daaronder wil monteren dan moet het hele systeem achteren leeg, dat is denk ik 80% van de totale hoeveelheid water.
Edit: Met electriciteitsbuizen, draden, sensoren, UTP/STP etc voel ik mij prima met klussen. CV systeem / waterleiding ben ik op de 1 of andere manier te voorzichtig voor. Ben met het vervangen van een afsluiter in de waterleiding een jaar geleden bijna 2 uur bezig geweest. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid schuttingwoordendie ik de lucht in heb gegooid.
Inzake je vraag of een flow meter op de buis kwam ik met als antwoord een ultrasone meter. Ik heb nu gezien wat die dingen kosten en ze zijn duurder dan de meter die ik heb met meer functionaliteit... Vergeet mijn oplossing dus maar als ik zo ebay.de bekijk... (ik had meteen voor je gecheckt).

tot slot: 220/380/12/24 volt maakt me allemaal niks uit... zodra er water doorheen gaat blijf ik er ook vanaf

@Freemann: helemaal eens met je comment! helaas denk ik niet dat ik de 2e sensor nog ooit in de CV ga krijgen tenzij iemand nog tips heeft waar je dat verrekte onderdeel kan kopen (heb nu dadelijk al voor 50 eur in de vuilnisbak geknikkerd aan onderdelen waar het niet mee kan... kan beter draaibank bestellen). Ik ga nu voor de dompelbuis met daarin de sensor en over het geheel een pak isolatie en dat zou m.i. dan gezien de geringe temperatuursprongen van de ELGA nauwkeurig genoeg moeten zijn. de winkel liet vandaag weten dat pakketje vanavond er is dus ga dan weer kijken. De vraag is echter of de onnauwkeurigheid bij deze matched pair pt1000's wat optreed nu de 1 in de cv en de ander in een buis in de cv voor noemenswaardig effect gaat zorgen... ik verstrek namelijk geen TNO verklaring... (nog niet)
[ Voor 20% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 15:15 ]
Was al aan het terug scrollen. Welke sensor had je ook alweer?
Ik bedoelde die PT1000 sensor. maaaaaaar.... Ik denk dat ik er uit ben en heb het nu volgens mij passend (cv monteur moet nog checken).
Men neme een 1/8" naar 1/2" nippel, draait daar een sok 1/8" overheen en daar weer de 1/8" pt1000 sensor in en volgens mij moet dit prima waterdicht zijn tot 2 bar. Het hele geheel kan dan op een kogelkraanafvoer geschroefd worden. doordat je nippel en sok over elkaar heen draait creëer je in de 1/8 aansluiting een verdichting waar het rubber tegenaan komt en zo de sensor afknelt (waterdicht maakt). Klinkt allemaal heel warrig maar gaat lukken volgens mij
dus hopelijk snel data vanuit het binnenste van de CV met 2 sensoren ipv één
Men neme een 1/8" naar 1/2" nippel, draait daar een sok 1/8" overheen en daar weer de 1/8" pt1000 sensor in en volgens mij moet dit prima waterdicht zijn tot 2 bar. Het hele geheel kan dan op een kogelkraanafvoer geschroefd worden. doordat je nippel en sok over elkaar heen draait creëer je in de 1/8 aansluiting een verdichting waar het rubber tegenaan komt en zo de sensor afknelt (waterdicht maakt). Klinkt allemaal heel warrig maar gaat lukken volgens mij
dus hopelijk snel data vanuit het binnenste van de CV met 2 sensoren ipv één
[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 19:57 ]
Ik bedoelde je flowsensor, welke had je ook alweer gekocht, waar en wat kostte die?
Verwijderd
develdonk rules, ik geniet, en ben <dus> geen clown, er is wat te ontdekken hier.
mijn thermostaat hangt in de afgesloten hal, ramen en deuren hebben nauwelijks invloed op het setpoint.
ik ben dermate ` duurzaam` gedeformeerd, dat de plaatsing van de elga volledig uitgedoktert was.
zo hangt de unit onder de grond direkt op de (ring)leidingen, lekker snel die cop5 in de huiskamer......en de rest retour warmte in de boiler op zolder.
goed om te zien dat je cop met afwijking toch ook >5 is, ik dacht dat alleen mijn elga dat had. <!?>
de elga rules en met de toshiba dus blijkbaar ook.
mijn thermostaat hangt in de afgesloten hal, ramen en deuren hebben nauwelijks invloed op het setpoint.
ik ben dermate ` duurzaam` gedeformeerd, dat de plaatsing van de elga volledig uitgedoktert was.
zo hangt de unit onder de grond direkt op de (ring)leidingen, lekker snel die cop5 in de huiskamer......en de rest retour warmte in de boiler op zolder.
goed om te zien dat je cop met afwijking toch ook >5 is, ik dacht dat alleen mijn elga dat had. <!?>
de elga rules en met de toshiba dus blijkbaar ook.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 20:17 ]
http://bsmeter.en.alibaba...racelog_log_id=8522149058
wilde er eerst 1 bestellen:
FOB price at 49 USD/unit
Shipping cost by DHL is 66 USD, so totally 115 USD
toen werden het er 2:
EUR 178,47 voor 2 meters (If we add a 15mm meter, price is at 46 USD and shipping cost is 103 USD so totally 198 USD).
en daarnaast nog invoerrechten betaald:
EUR 71,95 invoerrechten betaald aan DHL voor de 2 meters
(nu ik bovenstaande getallen terugzie ben ik meer kwijt geweest aan experimenteren hoe ik die sensor in de cv krijg dan de kale sensor prijs
)
email data:
Our bank account:
BENEFICIARY: CHONGQING GALON METER CO.,LTD.
BENEFICIARY'S BANK: BANK OF CHINA, JIANGBEI SUB-BRANCH, CHONGQING
SWIFT CODE: BKCHCNBJ59A A/C NO.: 1088 3565 6669
--------------------------------------------------------------------------------
Thanks&Regards,
Alexander
Sales Manager
CHONGQING GALON METER CO.,LTD.
No.3, Wujian Rd, Jiangbei, Chongqing, China
T:+86-23-8816-1878 |F:+86-23-6096-3376
Http://www.galonmeter.com
@Eric-pvt: thanks maar wil eerst eens meetdata over langere periode zien. >5COP is natuurlijk leuk als je buiten 16 graden hebt en eigenlijk geen warmte nodig hebt maar ik wil uiteindelijk een goede COP over heel stookseizoen. Dan kunnen we mooi Toshiba met Carrier vergelijken. Eerst die verrekte pt1000 sensor in de leiding krijgen zodat de meetdata ook betrouwbaar is
detail: de vaillant thermosstaat en honeywell thermosstaat verschillen tussen 0,5 en 1 graad van elkaar... best fors!
wilde er eerst 1 bestellen:
FOB price at 49 USD/unit
Shipping cost by DHL is 66 USD, so totally 115 USD
toen werden het er 2:
EUR 178,47 voor 2 meters (If we add a 15mm meter, price is at 46 USD and shipping cost is 103 USD so totally 198 USD).
en daarnaast nog invoerrechten betaald:
EUR 71,95 invoerrechten betaald aan DHL voor de 2 meters
(nu ik bovenstaande getallen terugzie ben ik meer kwijt geweest aan experimenteren hoe ik die sensor in de cv krijg dan de kale sensor prijs

email data:
Our bank account:
BENEFICIARY: CHONGQING GALON METER CO.,LTD.
BENEFICIARY'S BANK: BANK OF CHINA, JIANGBEI SUB-BRANCH, CHONGQING
SWIFT CODE: BKCHCNBJ59A A/C NO.: 1088 3565 6669
--------------------------------------------------------------------------------
Thanks&Regards,
Alexander
Sales Manager
CHONGQING GALON METER CO.,LTD.
No.3, Wujian Rd, Jiangbei, Chongqing, China
T:+86-23-8816-1878 |F:+86-23-6096-3376
Http://www.galonmeter.com
@Eric-pvt: thanks maar wil eerst eens meetdata over langere periode zien. >5COP is natuurlijk leuk als je buiten 16 graden hebt en eigenlijk geen warmte nodig hebt maar ik wil uiteindelijk een goede COP over heel stookseizoen. Dan kunnen we mooi Toshiba met Carrier vergelijken. Eerst die verrekte pt1000 sensor in de leiding krijgen zodat de meetdata ook betrouwbaar is
detail: de vaillant thermosstaat en honeywell thermosstaat verschillen tussen 0,5 en 1 graad van elkaar... best fors!
[ Voor 53% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 20:24 ]
Verwijderd
snel aan de slag dan, zondag 10/11 graden en 1 snachts.
verlaag snachts niet teveel, want dat sloopt je scop.
snachts naar 19c gaat prima, en elga only (dipswitch)
op zo`n dag scoor je dus van 10 tot 17 uur, daarna moet de isolatie werken.
tot 6c mag je uitgaan van een cop >4,5(carrier)
tot -4c mag je uitgaan van een cop van 2,23 (vraag en flow afhankelijk)
hoe kouder hoe hoger je flow voor een goede cop
verlaag snachts niet teveel, want dat sloopt je scop.
snachts naar 19c gaat prima, en elga only (dipswitch)
op zo`n dag scoor je dus van 10 tot 17 uur, daarna moet de isolatie werken.
tot 6c mag je uitgaan van een cop >4,5(carrier)
tot -4c mag je uitgaan van een cop van 2,23 (vraag en flow afhankelijk)
hoe kouder hoe hoger je flow voor een goede cop
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 20:34 ]
@eric-pvt;
1 zwaluw maakt nog geen winter
1 dag van >15°c maakt nog geen zomer.
1 dag een COP >5 maakt de ELGA geen slecht apparaat.
Dat laatste heeft ook nooit iemand beweert, wel heb ik mijn vraagtekens of de Elga het bij -5°c het volgens het chineesje nog net zo goed doet
----
Hier komt er binnenkort een tweede Kamstrup warmtemeter in huis. Deze warmtemeter ga ik na de CV-controller hangen en daarmee wil ik het afgegeven vermogen van de Jaga's en vloerverwarming meten. Ook kan ik dan gedetailleerd zien wat de flow op het CV-systeem is en wat de Wilo nu echt in het systeem rondpompt. Dat maakt inregelen ook een stuk interessanter/makkelijker
Straks kan ik meten wat de WP produceert én wat de CV-installatie afneemt. Het verschil tussen produceren én afgifte = douchen&boilerverlies
1 zwaluw maakt nog geen winter
1 dag van >15°c maakt nog geen zomer.
1 dag een COP >5 maakt de ELGA geen slecht apparaat.
Dat laatste heeft ook nooit iemand beweert, wel heb ik mijn vraagtekens of de Elga het bij -5°c het volgens het chineesje nog net zo goed doet
----
Hier komt er binnenkort een tweede Kamstrup warmtemeter in huis. Deze warmtemeter ga ik na de CV-controller hangen en daarmee wil ik het afgegeven vermogen van de Jaga's en vloerverwarming meten. Ook kan ik dan gedetailleerd zien wat de flow op het CV-systeem is en wat de Wilo nu echt in het systeem rondpompt. Dat maakt inregelen ook een stuk interessanter/makkelijker
Straks kan ik meten wat de WP produceert én wat de CV-installatie afneemt. Het verschil tussen produceren én afgifte = douchen&boilerverlies
[ Voor 9% gewijzigd door Freemann op 07-10-2015 20:36 ]
heb nu jullie advies ter harte genomen en continue programma op 21 graden gezet.
En natuurlijk ELGA only
CV ketel neemt pas over op 20 graden en opentherm sowieso niet gekoppeld
@Freemann: helemaal eens; eerst een rustig afwachten en draaiuren maken. Dan weer mooie tabelletjes maken en dan conclusies
En natuurlijk ELGA only
@Freemann: helemaal eens; eerst een rustig afwachten en draaiuren maken. Dan weer mooie tabelletjes maken en dan conclusies
[ Voor 26% gewijzigd door develdonk op 07-10-2015 20:36 ]
Verwijderd
@freeman, ik wacht met smart op koudere temperaturen dan -4c, de afgelopen 2,5 jaar heb ik niets geleerd, en ik wil wel verder, het blijft nu onbekend gebied.
mkleinman was hier 2 jaar geleden met zijn warmtebeeld camera en heb hierna alle isolatie issues gefixed,
dat helpt zeker, ik wil nu wel eens de grens weten van mijn huis in wh/m2 verlies en opbrengst van de elga, je leest in pv en wp topics steeds maar over >-10c, en dat mag het nu wel eens worden.
mijn kinderen hebben nog nooit op een slee gezeten........gek hoor.
mkleinman was hier 2 jaar geleden met zijn warmtebeeld camera en heb hierna alle isolatie issues gefixed,
dat helpt zeker, ik wil nu wel eens de grens weten van mijn huis in wh/m2 verlies en opbrengst van de elga, je leest in pv en wp topics steeds maar over >-10c, en dat mag het nu wel eens worden.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2015 20:40 ]
@ericpvt;
Hier wachten wij er ook met smart op en dan valt ook te zien of het slim is geweest om de gasleiding eruit knikkeren
Hier wachten wij er ook met smart op en dan valt ook te zien of het slim is geweest om de gasleiding eruit knikkeren
Morgen wordt mijn vloer gestort......

Ga je sensoren mee laten storten?alberthakvoort schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:12:
Morgen wordt mijn vloer gestort......![]()
[afbeelding]
Zo ja
[ Voor 0% gewijzigd door Freemann op 08-10-2015 14:38 . Reden: Thanx Speedy-Andre :D ]
Liever niet
Yes, kan ik de vloer mooi in de gaten houdenFreemann schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:20:
[...]
Ga je sensoren mee laten storten?
Zo ja
Dan woon je in het PV/WP Walhalla van Nederland en nog is het niet goed?Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:37:
@freeman, ik wacht met smart op koudere temperaturen dan -4c, de afgelopen 2,5 jaar heb ik niets geleerd, en ik wil wel verder, het blijft nu onbekend gebied.
Maar serieus, er zijn hier inmiddels meer ELGA eigenaren op andere plekken in het land en bezitters van andere l/w WP (er zit nog een verstekeling met een hele interessante installatie in wording op het l/l topic
(lees hem nu pasVerwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:37:
@freeman,
[..]
hmmm misschien toch eens een slee voor je kids kopen?
wij zijn van het weekend nog met een slee van een geluidswal gegaan

Gaaf!!alberthakvoort schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:46:
[...]
Yes, kan ik de vloer mooi in de gaten houden
[ Voor 20% gewijzigd door Freemann op 08-10-2015 15:10 ]
Ik heb ze in de vloer geboord, dan kan ik ze nog eens vernieuwen.alberthakvoort schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:46:
[...]
Yes, kan ik de vloer mooi in de gaten houden
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Welke Evohome/ecobee/nest/Mitsubishi/thermosmart ondersteund die dingen?alberthakvoort schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:12:
Morgen wordt mijn vloer gestort......![]()
[afbeelding]
Domoticz met een vleugje hobbyAUijtdehaag schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:39:
[...]
Welke Evohome/ecobee/nest/Mitsubishi/thermosmart ondersteund die dingen?
Beetje lastig als er tegels op komenRol-Co schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 17:33:
[...]
Ik heb ze in de vloer geboord, dan kan ik ze nog eens vernieuwen.
Ik doe er overal 2, altijd een backup
[ Voor 37% gewijzigd door alberthakvoort op 08-10-2015 17:45 ]
Bij mij liggen er toch ook tegels op.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Kent iemand de film flatliners?
7 okt 19:31, fibaro R.I.P. (2 stuks, bijna 2 weken oud... blauwe en zwarte lijn)
7 okt 19:31, fibaro R.I.P. (2 stuks, bijna 2 weken oud... blauwe en zwarte lijn)

[ Voor 26% gewijzigd door develdonk op 08-10-2015 18:53 ]
@develdonk;
Who.... das ff minder....Wat voor voeding gebruik je voor de Fibaro's?
@vloerTemperatuur;
Zat er hier ook al aan te denken, maar vind het risico van boren te groot. Laatst vanuit de kast onder de trap een 20mm gat geboord om wat UTP,YMVK en andere bedrading doorheen te trekken. Ik zet de boor op de tegel, druk de knop in en pats.... grote hoek uit een tegel... zat 0,0 mm lijm onder.... gelukkig was het niet in een zichtbare hoek van de kast
Daarbij ook nog het risico dat ik in een VV-slang boor. Binnenkort toch maar eens voor een warmtebeeldcamera kijken en de VV-slangen in beeld brengen. Dan misschien toch een klein gaatje boren voor een sensor.
Who.... das ff minder....Wat voor voeding gebruik je voor de Fibaro's?
@vloerTemperatuur;
Zat er hier ook al aan te denken, maar vind het risico van boren te groot. Laatst vanuit de kast onder de trap een 20mm gat geboord om wat UTP,YMVK en andere bedrading doorheen te trekken. Ik zet de boor op de tegel, druk de knop in en pats.... grote hoek uit een tegel... zat 0,0 mm lijm onder.... gelukkig was het niet in een zichtbare hoek van de kast
Daarbij ook nog het risico dat ik in een VV-slang boor. Binnenkort toch maar eens voor een warmtebeeldcamera kijken en de VV-slangen in beeld brengen. Dan misschien toch een klein gaatje boren voor een sensor.
zitten allemaal op 1 universele sensor: Fibaro Z-wave Universele Binaire sensor FIB_FGBS-001
daaraan 4 Fibaro temperatuursensor ds18b20 FIB_DS-001
rare is dat de helft wel werkt en andere helft van sensoren niet terwijl ze parallel over de binaire sensor zitten
Hangt als voeding een oude nokia/samsung lader aan oid wat op 12 volt werkt. input was 10-30 volt and nauwelijks amperage.
daaraan 4 Fibaro temperatuursensor ds18b20 FIB_DS-001
rare is dat de helft wel werkt en andere helft van sensoren niet terwijl ze parallel over de binaire sensor zitten

Hangt als voeding een oude nokia/samsung lader aan oid wat op 12 volt werkt. input was 10-30 volt and nauwelijks amperage.
Dus ze zijn zo aangesloten?

Dit topic is gesloten.