Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.871 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 20:21
yes, en de maximale lengte is een meter of 2 tot 3. dus dat is het ook niet...

heb robbshop al mailtje gestuurd; zie op internet ook batches staan die problemen geven... wellicht is dit zo'n batch of herkennen ze het probleem.

-----------------

Waarom zou je een temp sensor in je vloer willen stoppen? de vloer volgt toch gewoon de temp van het water?

[ Voor 163% gewijzigd door develdonk op 08-10-2015 19:43 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

develdonk schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:22:
yes, en de maximale lengte is een meter of 2 tot 3. dus dat is het ook niet...

heb robbshop al mailtje gestuurd; zie op internet ook batches staan die problemen geven... wellicht is dit zo'n batch of herkennen ze het probleem.
Hmmm vaag...
Het mag niet echt uitmaken, maar wat gebeurd er als je sensoren uit de keten haalt? Misschien dat er 1 sensor tussen zit die de bus verstoort?
Waarom zou je een temp sensor in je vloer willen stoppen? de vloer volgt toch gewoon de temp van het water?
Inprincipe heeft het zo geen echt toegevoegde waarde.
Maar om in het verhaalt van op OF in de leiding meten, dat maakt ook uit bij de vloer.
Zo is water aan het oppervlak warmer als op 1m diep en zal een vloer aan het oppervlak koeler zijn dan in de vloer. Ook is het voordeel dat je 1 fixed temp. punt heb, wat niet van positie kan veranderen, minder goed vast geplakt zit etc. etc.

Of het uiteindelijk veel nut heeft!?

Het heeft wel een leuk tweak gehalte :9

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-10 12:03
Voordeel is dat je de temperatuur van de vloer weet.. Kun je ochtends de verwarming op basis van warme voetjes regelen ipv op de temperatuur van de woonkamer. :9

De fun factor (lees Tweakers factor) zal wel 90% zijn O-)

[ Voor 17% gewijzigd door alberthakvoort op 08-10-2015 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
Freemann schreef op woensdag 07 oktober 2015 @ 20:34:
@eric-pvt en @Develdonk
1 zwaluw maakt nog geen winter ;)

1 dag van >15°c maakt nog geen zomer.
1 dag een COP >5 maakt de ELGA geen slecht apparaat.
Inderdaad kun je weinig zeggen over de COP bij lage vermogens en temperatuur verschillen.

Het elektrische vermogen voor de WP bestaat ook uit ventilator, pomp en elektronica. Als de inverter gaat terugregelen tot b.v. 300W, dan wordt de invloed van dit hulpvermogen op de COP groot. Er komt zelfs een moment dat het beter is om op aan/uit regeling over te gaan. Ik weet niet of Techneco dit geoptimaliseerd heeft. De inverter bespaart c.a 20% (Tabellen Carrier). Het hulpvermogen zal bij 300W(e) boven de 20% uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
ik log de cumulatieven gewoon verder. na vannacht nog een ronde op 22 graden te hebben gedaan kwam ik op een cumulatieve COP van 4,6 uit (was gedurende de nacht ook stuk kouder). zal vanavond weer alles posten. Ben nu druk met krijgen van nieuwe sensoren zodat ik ook bijbehorende plaatjes kan posten.

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
De COP hangt ook af van de interactie met het CV systeem. Als je een stuk uit de koude periode zou kunnen isoleren in de meting door meters af te lezen in begin en eindstand en de buiten en CV temperaturen dan geeft dat een beter beeld.

Ik zie bij mijn Daikin L/L WP dat het hulpvermogen 50 Watt is (Grafiek bij uitschalen van de compressor krijgt een knikje). Dat is een kleine unit zonder pomp. Dan moet dit bij ELGA veel hoger liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:01:
De COP hangt ook af van de interactie met het CV systeem. Als je een stuk uit de koude periode zou kunnen isoleren in de meting door meters af te lezen in begin en eindstand en de buiten en CV temperaturen dan geeft dat een beter beeld.

Ik zie bij mijn Daikin L/L WP dat het hulpvermogen 50 Watt is (Grafiek bij uitschalen van de compressor krijgt een knikje). Dat is een kleine unit zonder pomp. Dan moet dit bij ELGA veel hoger liggen.
geen zorgen; pen en a4 hangen netjes bij de ELGA en elke ochtend wordt er genoteerd... ;)
Kunnen we nog een discussie voeren of dat het elke ochtend hetzelfde tijdstip is (antwoord: nee: in weekend iets later) maar al met al zou het een goed beeld moeten geven.

je vraag inzake hulpvermogen durf ik niet te beantwoorden...

[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 09-10-2015 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

//Dan moet dit bij ELGA veel hoger liggen.//
de dc fan staat op de onderdelen lijst dus je kan het zo opzoeken
in voor en nadraaifase meet ik 38Wac, peanuts dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Laatste stand van zaken (Elga Toshiba):
34 bedrijfsuren
77 kw warmte geleverd en
6,8 kwh opgenomen
------------
COP 4,58

Temperatuur data (etmaalgem. Tn van weerstation volkel, 2km verder):
6-10-2015 15,6
7-10-2015 14,3
8-10-2015 12,8

Hopelijk vandaag nieuwe temp sensoren zodat ik weer plaatjes kan posten van de CV aanvoer en retouren.
Doelstelling dit weekend: temp sensor in de CV krijgen voor nauwkeurigere meeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 08:34:
34 bedrijfsuren
77 kw warmte geleverd en
6,8 kwh opgenomen
------------
COP 4,58

Doelstelling dit weekend: temp sensor in de CV krijgen voor nauwkeurigere meeting.
Prachtig, ga zo door. Ik ben benieuwd wat hij doet bij lage temperaturen maar ook de herrie. Ik sta in de startblokken om een Elga te bestellen, maar wacht nog op het startschot dat met jouw ervarineg wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

develdonk schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 08:34:
34 bedrijfsuren
77 kw warmte geleverd en
6,8 kwh opgenomen
------------
COP 4,58

Temperatuur data (etmaalgem. Tn van weerstation volkel, 2km verder):
6-10-2015 15,6
7-10-2015 14,3
8-10-2015 12,8
Hoe ver daalt is de temperatuur in huis gewoonlijk, had je voorheen nachtverlaging?
Bij mij werd het 19,5 in huis dus ik 'stook' nauwelijks met mijn airco.
Door opwarming van de zon was het gisteren nog 20 graden toen ik thuis kwam (cv was uit).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre: euhm moet eerlijk bekennen dat de temp hier normaal op 20,5 graden stond. nu staat hij lekker op 22 graden. De Elga zorgt ervoor dat de vloerverwarming ALTIJD warm is omdat de Elga gewoon lekker op lage temperatuur de hele tijd doorpruttelt. in de middag gaat hij inderdaad uit doordat de zon het huis opwarmt en in avond gaat hij dan weer aan. Echt een verademing in vergelijking met de ketel die elke keer veel warmte er in pompt en dan hele tijd niks doet. nu is gewoon constant de vloer warm.

voorheen wel nachtverlaging met ketel (0,5 graad) en normaliter is verschil rond deze tijd van het jaar en obv vorige week 1 graad vanaf uur of 10 in de avond tot aan 8 uur in de ochtend. (nieuwbouwwoning 3 jaar oud, buitenkant is stucwerk met 12cm eps platen, 0,501 /m3 per graaddag, 280m2 woonopp, zo'n 1650m3 per jaar aan gas).

en om helder te hebben: als ik Elga niet aanzet blijf ik ook boven 20 graden binnentemperatuur... maar wilde graag gaan starten met meten. dan maar wat warmer in huis... >:)

Doelstelling blijft om minimaal 1000m3 te besparen. Lijkt me wel leuk om eerste te zijn op dit forum die aantoont dat Elga ook gebruikt kan worden om grotere volumes gas te besparen, dus 1000m3+.

Tja en dat lawaai: je mag echt komen horen maar ik heb hem nog nooit gehoord... Zelfs bij in bedrijf stellen moesten we echt naar de fan kijken of hij aanstond of niet... Wellicht als het kouder wordt? Ik woon in nieuwbouwwijk waar in omtrek van 100m misschien een huis of 5 staat, rest is nog braakliggend en dus geen lawaai van buiten zodat ik de ELGA niet kan horen oid.

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 10-10-2015 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ok, dan kan ik er van uit gaan dat een deel van het vermogen zat in het verhogen van 20,5 naar 22 graden.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

herrie en lawaai ?
nee het is aandikkerij, vwb de elga.
in de folder staan duidelijk decibel waarden, en dat is geen lawaai.
ik heb de fan eens gemeten, en die van de hr ketel (atag sc)
de ventilator alleen al van de atag gebruikt meer dan de buitenfan van de elga.
ook de fan van de atag staat op de atag qsolar onderdelenlijst, daar kun je de carrier / toshiba fan met je eigen ketel vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:40:
Ok, dan kan ik er van uit gaan dat een deel van het vermogen zat in het verhogen van 20,5 naar 22 graden.
klopt helemaal! en de graaddagen worden automatisch hoger in een jaar omdat de referentie 22 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 11:21:
herrie en lawaai ?
nee het is aandikkerij, vwb de elga.
in de folder staan duidelijk decibel waarden, en dat is geen lawaai.
dB's != dB's

Onze WP doet max 45dB en wij horen hem beneden.
dB's vertellen maar het halve verhaal, het is de geluidsdruk die bepaald hoe erg je het hoort.
Zet een subwoofer en tweeter op 40dB achter een gipsplaat muurtje. Zeker weten dat je op 5m afstand de sub hoort en de tweeter niet.

Lage tonen en resonanties zijn killing, ook bij 35 dB's.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het enige wat ik buiten hoor van m'n Toshiba (luxe Daiseikai 8 ) is de ventilator als hij op volle kracht draait en dan moet ik er dicht bij staan want de wind in de bomen maakt meer geluid :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

regendruppels maken meer geluid
een airco maakt geluid als iedereen buiten is,
een warmtepomp als iedereen binnen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Geluid wordt door iedereen anders ervaren. Mensen die doof zijn geboren, kunnen geluid nog steeds als druk ervaren. Ik heb een complete groep zo goed als doven mensen compleet uit hun dak zien gaan in een speciale ruimte waar alleen maar lage tonen geproduceerd werden.

Iemand op dit forum had zijn airco unit tussen 2 huizen in hangen en zijn buren klaagde over het geluid terwijl de tweaker er zelf geen last van had.

Ik kan en wil geen gelijk halen dat de Elga (te)veel geluid maakt, maar het is te simpel om te zeggen dat 45dB onhoorbaar is en dat regendruppels meer geluid maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Nogmaals: in een stille wijk met 2 man naast de unit konden wij beide de buitenunit niet horen... Misschien als het dak vol doven had gestaan zij wel maar ik en de stek monteur iig niet (grapje Freemann ;) )

Verder mogen ze hier op het dak komen staan bij -10 als ze willen om te kijken of ze iets horen. Als je niet erg vind blijf ik dan binnen... O-)

[ Voor 47% gewijzigd door develdonk op 10-10-2015 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:31

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Vandaag onderhoud aan de ELGA gepleegd. Isolatie verbeterd buiten en voorzien van ductape. En de hele buitenunit eens goed schoongemaakt.

Isolatie verbeterd, en nieuwe laag ductape. Alles blijft nu zitten. Alleen is ductape nauwelijks netjes te plakken op een oneffen onderlaag.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-10-15.06.05.jpg

En een schoon jasje.
Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/uploads/2015/10/2015-10-10-15.06.18.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door mkleinman op 10-10-2015 16:27 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Nee hoor, je hebt dB(A), dBm, dB SPL en meer smaakjes.
Als het om een storende ervaring gaat, dan zegt de SPL meting het meest.
Uiteraard vermeldt een fabrikant het liefst de meeste gunstige variant dB(A) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het is getrut, terwijl ik ernaast een biertje stond te drinken met hans, vroeg hij, staat hij nu aan.
het antwoord was ja.(mmmm ach, vet cool, slokje slokje... erg cool)
martin had eens de gsm bovenop de elga... hij vroeg, staat hij nu aan,
het antwoord was ja......terwijl de gsm op de elga lag kon ik doorpraten op speaker.
maar ga lekker over de elga door hoor, het is nu een dingetje geworden.
@martin:
ik heb de elga ook gereinigd, met een langharige kwast en groene zeep.
klaar voor de winter.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2015 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
$%#$%#@#@#$ die verrekte CV... Waarom kan water niet door een stroomkabel... nu de hele handel weer te strak aangedraaid en is verloopstuk kapot gesprongen... te zacht = lek, te hard = stuk... wordt je toch simpel van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@eric-pvt
Stop waarom moet dit nu zo?
Ik stel dat dB's niets zeggen, waarmee ik mensen wil waarschuwen om niet blind te varen op dB aanduidingen. Verder zeg ik volgens mij nergens(anders excuus aan alle elga bezitters) dat de elga veel geluid maakt. Ik zeg wel dat iedereen geluid anders ervaart. Dat kan inhouden dat jij iets stil vindt en iemand die overgevoelig Is voor hoge cq lage tonen, zich groen en geel kan ergeren.

Ik heb hier hele discussies gehad met mijn installateur over dB's. Hoe ze te meten, afstand, hoogte, geluidsdruk etc. Met een analoge dB meter zat hij binnen de marge van de fabrikant, maar toch was hij door ons beneden te horen. Mijn installateur vond het ok, maar na veel aandringen kwam er toch een "geluiddichte" kast om de WP. Nu met de kast er omheen is de WP nog steeds te horen.
Als ik het zo lees dan Had ik een ELGA moeten kopen en zeker geen Sanden AquaEco2.
Maar dan hadden wij nog wel met gasleiding gezet.... Keuzes....
Speedy-Andre schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 16:33:
[...]

Nee hoor, je hebt dB(A), dBm, dB SPL en meer smaakjes.
Als het om een storende ervaring gaat, dan zegt de SPL meting het meest.
Uiteraard vermeldt een fabrikant het liefst de meeste gunstige variant dB(A) :)
Daarom zeg ik het ook.... Veel fabrikanten adverteren met dB's, maar zeggen niet welke dB's dat zijn ;)
En daarom is het uitkijken.

[ Voor 19% gewijzigd door Freemann op 10-10-2015 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb de 2e in NL gevonden :P
Jammer dat hij nog in een 'fossiele' auto rijdt }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@freeman
db`s en lawaai en `zal wel meer verbruiken` is onnodig.
laat iedereen zijn ervaring delen, of ga kijken bij iemand als dat jouw ding is.
maar het mag geen dingetje worden, en dat is het geworden.
aan het getrut te zien moet iedereen op een koopmoment dit dus uitstellen,
en eens gaan kijken bij een eigenaar.
iedereen is en was welkom hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Freemann schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 18:39:

Met een analoge dB meter zat hij binnen de marge van de fabrikant, maar toch was hij door ons beneden te horen. Mijn installateur vond het ok, maar na veel aandringen kwam er toch een "geluiddichte" kast om de WP. Nu met de kast er omheen is de WP nog steeds te horen.
Als ik het zo lees dan Had ik een ELGA moeten kopen en zeker geen Sanden AquaEco2.
Maar dan hadden wij nog wel met gasleiding gezet.... Keuzes....
Ik hoor als het muisstil in huis is de ELGA ook, met name als ik er recht onder sta in de bijkeuken. Opvallende is dat ik hem dan weer niet hoor in de slaapkamer van mijn zoontje. Die slaapt er bijna met zijn hoofd bovenop.

Ik heb die van Eric ook gehoord, nou ja. "gehoord". Helemaal omdat zijn buitenunit op de grond staat is er van resonanties, trillingen of wat dan ook bij hem absoluut geen sprake.

Ik denk dat ik achteraf blij moet zijn dat de ELGA op de muur is gemonteerd en niet op het platte dak. Ik vermoed dat ik dan veel meer herrie had gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door mkleinman op 10-10-2015 19:46 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
mkleinman schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:44:
[...]

Ik denk dat ik achteraf blij moet zijn dat de ELGA op de muur is gemonteerd en niet op het platte dak. Ik vermoed dat ik dan veel meer herrie had gehad.
Hier staat hij op het platte dak, dakdekking is losliggend pvc met 10 cm pir er onder. Unit zelf staat op rubber balken. Niks te horen in de kamer er onder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn elga staat in de tuin, de pootjes op wasmachine trilrubbers van de praxis, en dan 8 stoeptegels.
ik moet nog eens iets verzinnen voor de condems afvoer, dat zou de regenton inmoeten, het is schoon kalkloos water, en nu gaat het de grond in, en trek ik de wc door met leidingwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
develdonk schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 19:52:
[...]

Hier staat hij op het platte dak, dakdekking is losliggend pvc met 10 cm pir er onder. Unit zelf staat op rubber balken. Niks te horen in de kamer er onder...
Ok, ik heb overigens maar 3cm PIR op het dak. Dat had hier waarschijnlijk wel invloed gehad.

Ik heb intussen de ELGA boos. Aanvoertemperatuur van 43 graden en niet eens hoog vermogen. Hij pakt op dit moment net 1kW. Bij de vloerverdeler meet ik 43 de vloer in, 30 de vloer uit. Aanvoertemperatuur op het T-stuk in de aanvoer is ook 43, Retour richting de ELGA is 39.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 12:38
Mede Tweakers

Ik heb mijn verhaal ook geplaatst op Lucht/Lucht warmte pompen

Het is wel off topic, maar ik wil het wel even met jullie delen.

In Januari 2012 sloeg het virus toe.

Als pionier in ons dorp, werd ik door Tweakers besmet.

Heel veel inlezen, daarna actie!!!

2012 Het plaatsen van de eerste zonnepanelen 28 Juni 2012 boven ons zitje, komt de eerste stroom binnen.

12 panelen Yingly 255 Panda mono Blue geïnstalleerd vermogen 3,210 kWP

Omvormer Solivia 3.0EU

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/YmywPoSPpxvHLQO

2013 Aanleg tweede productie eenheid nu op de garage. 28 Augustus 2013

10 panelen Yingly 255 mono Panda Black geïnstalleerd vermogen 2,550 kWP

Omvormer Solivia 2.5 EU

https://www.dropbox.com/s...AABpEScT-WMkrW2CjGlIVfMWa

2014 Weer veel inlezen, Elga warmtepomp een aanvulling op de vloerverwarming

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/fvCzKSEyffwV7gn

2015 Het is een beetje stil geweest, maar nu weer een nieuw project.

Daikin Ururu Sarara 5,0 KW goede aanvulling.

https://www.dropbox.com/s...AAAUONltfCB2eiONvPKcz1c-a

Hier de buiten unit

https://www.dropbox.com/s...AACCTscyAk_Yf173Jl8KS7BBa

nogmaals buiten

https://www.dropbox.com/s...AADPc7srqYp6wPmlSKaZWj2Ca

Binnen unit

https://www.dropbox.com/s...AAD7UyGn8DVboVmpQOaC2mk6a

Nu de Laatste link:

Onze Meterkast!!!

Boordevol !!!! Behoudens de Elga extra groepen aangelegd.

https://www.dropbox.com/photos/shared_space/qNHiSNi6KViGzhj
https://www.dropbox.com/photos/shared_space/8e9CEjU89JyZofm

Behalve het aansluiten van de Elga en de Daikin zijn alle werkzaamheden door ons zelf uitgevoerd.

(best wel een beetje trots op)

Totaal gemaakte kosten is (reken maar uit, ik vertel het niet!!!!!)

Maar het geeft wel een goed gevoel!!!!!!!!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Groetjes apepannetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 16:43
@ apepannetje,

leuk voor je, maar iets informatiever mag wat mij betreft wel. Wat zijn de opbrengsten van PV op jaarbasis, wat zijn de verbruiken van de verschillende apparaten? Hoeveel gas verbruik je nog? Hoe goed is je huis geisoleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"leuk voor je " ?
apepannetje rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apepannetje
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-10 12:38
PolderPloer! schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:13:
@ apepannetje,

leuk voor je, maar iets informatiever mag wat mij betreft wel. Wat zijn de opbrengsten van PV op jaarbasis, wat zijn de verbruiken van de verschillende apparaten? Hoeveel gas verbruik je nog? Hoe goed is je huis geisoleerd?
ik kom hier in de loop van volgende week op terug!
Ben nu nog te druk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-10 16:43
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:18:
"leuk voor je " ?
apepannetje rules.
Sinds wanneer is dit het "kijk mij eens?" topic? Ik dacht dat we hier ervaring delen, dit om rendementsverbeteringen te realiseren voor milieu en portemonnee. Daarom is mijn vraag denk ik zeer legitiem. Jou reactie is wederom des te eric's... Hoef ik verder niets aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@erik-pvt;
Voeren vind ik leuk, bij onze Koi's stop ik het voer met handen vol direct in hun bekkies en ze vinden het heerlijk :D

Ik snap de dB's discussie ook niet, blijkbaar mag hier alleen slap positief geouwehoerd worden
/me pakt er nog ff een goede blonde snol bij

Waarom is dB's praten taboe? Waarom mag er niet over de dB's gepraat worden? Het is iets wat mensen goed in overweging moeten nemen.
Nogmaals iedereen reageert anders op geluid. De één wordt kotsmisselijk van windmolens die 700m verderop staan, de ander kan niet slapen omdat 2x per uur een HSL op 500m afstand langs raast.
Welke Ercoo unit het ook is, welke merk/type, A/B/C/D/Z merk, X(X)(X)kW vermogen, de buitenunits maken geluid.
Mkleinman geeft aan dat hij de unit op de ene locatie in huis wel hoort en op de andere niet.
Erik-pvt hoort hem als het niet regent.

Geluid is discutabel, geluid is voor iedereen anders.
100Hz op 10dB ervaar ik totaal anders als mijn buurman
2000Hz op 30dB hoort de een op 20m afstand en de ander op 50m afstand.

Hier zijn ondertussen 3 mensen over de vloer geweest om naar onze WP te luisteren en 2 zijn "geschrokken" van het geluid. Lars is hier ook over de vloer geweest en is idd de tweede en draait in Weert. Daar is het geluid ook discutabel, helaas nog geen data ondanks dat hij een mooie Kamstrup in huis heeft (maar nog niet aangesloten).

Ik ga ff Darten kijken; Proost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 14:01
develdonk schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 10:27:
voorheen wel nachtverlaging met ketel (0,5 graad) en normaliter is verschil rond deze tijd van het jaar en obv vorige week 1 graad vanaf uur of 10 in de avond tot aan 8 uur in de ochtend. (nieuwbouwwoning 3 jaar oud, buitenkant is stucwerk met 12cm eps platen, 0,501 /m3 per graaddag, 280m2 woonopp, zo'n 1650m3 per jaar aan gas).

en om helder te hebben: als ik Elga niet aanzet blijf ik ook boven 20 graden binnentemperatuur... maar wilde graag gaan starten met meten. dan maar wat warmer in huis... >:)

Doelstelling blijft om minimaal 1000m3 te besparen. Lijkt me wel leuk om eerste te zijn op dit forum die aantoont dat Elga ook gebruikt kan worden om grotere volumes gas te besparen, dus 1000m3+.
@develdonk ; je word de 2e, ;) ;)

donderdag 21 mei 2015 09:32
vanderv

Jaarafrekening gekregen;

Verbruikshistorie
Gas (m3)
2012/2013 1801 m3
2013/2014 313 m3
2014/2015 295 m3

Verwacht verbruik nieuwe periode 307 m3
Uw verbruik is herrekend over een volledig jaar. Gas is daarnaast gecorrigeerd met een correctiefactor en herrekend naar een jaar met een normaal temperatuursverloop.

2 jaar Elga, Dank u Techneco, _/-\o_

Hier een Vrijstaande woning,750m3 inhoud op een zeer ruim en winderig industrieterrein
Thermostaat staat op continu 21 graden 24/7

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

Indrukwekkend resultaat! Ik kan niet anders zeggen...

Maar voor de volledigheid, heb je de zonneboiler ook aangesloten op de CV?
En enig idee hoeveel kWh er in de ELGA is gegaan?

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@vanderv
1500m3 _/-\o_

Aangezien wij hier allemaal graag leren van een ander; zou je iets meer info in je post op kunnen sommen over de installatie?

Heb je VV of andere (U)LTV? Is het huis (extreem) goed geisoleerd? Waar staat het huis (ongeveer)? etc etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-10 19:51
Freeman, wat kost zo'n Sanden AquaEco 2 nou eigenlijk? Ik kan er niet zoveel van terugvinden.
Is 3,5-4,5 kW niet wat weinig?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-10 14:01
Mijn woning is gebouwd in 2008 niet speciaal extra geisoleerd, een groot gedeelte in de vv en voor de rest normale radiatoren ( wel ruim bemeten aantal) . De cv ketel zit gewoon bij de Elga op via 1 thermostaat, deze Intergas is inmiddels wel terug geschroeft naar 7,5 Kw. De zb levert inderdaad ook aan de cv. Eerlijkheidshalve is er tegelijk met de Elga ook een inductieplaat in de keuken gekomen, maar dit kan nooit meer dan 150 m3 gas zijn. Ook is er waterzijdig ingeregeld en de lucht wtw is aangepast ( bovenetage word nu volledig afgezogen ). Dus er is wel getweaked, alles op het gevoel ik meet verder niks, behalve mijn jaar verbruik en mindergas ;)

Het ging dus om de minimale 1000 m3 besparing en dat is hier dus gelukt. Gasverbruik voorgaande jaren lagen tussen de 1600 en 1700m3.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
NETJES! dan wordt ik de 2e :) Ik zit hier ook zo tussen de 1600 en 1700 met instelling rond 20,5 / 21 graden. Dus dat is vergelijkbaar. Huis hier is zonder zonneboiler en geen lucht WTW maar met natuurlijke aanvoer mechanische afvoer.

Stand per vandaag:
Temp instelling: 22 graden continue
Draaiuren: 46
Verbruik elektrisch: 20,57 kwh
Warmte opgewekt: 91 (aanvoer sensor zit op de buis geplakt en retour in de cv buis)
COP: 4,42

in Scatter chart samen met berekende theoretische COP (Alles gebaseerd op Tg van vliegbasis volkel 2 km verderop. TG volgens KNMI = Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Daily mean temperature in (0.1 degrees Celsius)

Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/117s2gm.jpg

[ Voor 55% gewijzigd door develdonk op 11-10-2015 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

mightym schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 07:21:
[...]

Freeman, wat kost zo'n Sanden AquaEco 2 nou eigenlijk? Ik kan er niet zoveel van terugvinden.
Is 3,5-4,5 kW niet wat weinig?
Naar ik begrepen heb zou dat rond de €10.000 moeten (gaan) liggen en dat is (zover ik weet) inclusief installatie CV en Sanitair water, WP, 200 liter RVS boiler, CV-controller.

Stevige prijs en afgezien van het geluid, een net systeem.

[edit]
Wat het vermogen betreft;
Wij hebben in dit huis max 9m3 gas gebruikt en dat is 9m3 * 8kW = 72kW / 24u = 3kW

Wij zouden theoretisch dus gemiddeld zo'n 3kW nodig hebben.
Met een vermogen van 3,5-4,5kW moet dat gaan lukken. Mocht de WP het in zijn eentje niet trekken ivm kelderende COP, dan kan in het ergste gevalhet 3kW backupelement ons huis warm houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Freemann op 11-10-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
@geluid van de Elga:
Onze Elga staat op de aanbouw. Vorig jaar kon ik de Elga nog goed horen dreunen als -ie vol vermogen ging. Tegenwoordig staat -ie op 3 lagen rubberen tegels (je weet wel, die bij kinderspeeltuinen onder het klimrek liggen). Mooi waterpas in x, y en z richting

Afbeeldingslocatie: http://www.nippledialer.com/GoT/rubbertegels.jpg

Ik hoor nu in de verte nog wel iets, absoluut niet storend.

Als je naast de Elga sta hoor je inderdaad echt helemaal niets.

[ Voor 7% gewijzigd door hansdegit op 11-10-2015 11:04 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
develdonk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:33:
NETJES! dan wordt ik de 2e :) Ik zit hier ook zo tussen de 1600 en 1700 met instelling rond 20,5 / 21 graden. Dus dat is vergelijkbaar. Huis hier is zonder zonneboiler en geen lucht WTW maar met natuurlijke aanvoer mechanische afvoer.

Stand per vandaag:
Warmte opgewekt: 91 (aanvoer sensor zit op de buis geplakt en retour in de cv buis)

in Scatter chart samen met berekende theoretische COP (Alles gebaseerd op Tg van vliegbasis volkel 2 km verderop. TG volgens KNMI = Etmaalgemiddelde temperatuur (in 0.1 graden Celsius) / Daily mean temperature in (0.1 degrees Celsius)

[afbeelding]
Hoe heb je de theoretische COP bepaald? Kun je ook de gemiddelde aanvoertemperatuur in de grafiek weergeven? Met NETJES bedoel je dat je er ook niet van onder de indruk bent?

Er komen nu dagen met 1-5C, ideaal weer om uit te testen. Ik ga mijn Daikin L/L nu ook uittesten op mijn kantoortje (los van het huis):

24 uur 20C binnen met Daikin en daarna 24 uur met een elektrisch kacheltje;
Geen interne warmteproductie en ik laat de rolluiken voor de ramen

Bij 10C buiten vraagt dit kantoortje 150 W gemiddeld van Daikin. Door de hulp energie van 50W wordt de gemeten COP met 33% naar beneden gedrukt. Dus COP metingen bij kleine vermogens zijn onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Met NETJES bedoel ik dat hij 1000m3 bespaart heeft met de ELGA wat de eerste persoon is die ik nu tegenkom die dat bereikt heeft (gemeten over 1 kalenderjaar).

Gem. aanvoertemperatuur zou ik wel willen maar mijn fibaro sensor is overleden. Heb 4 nieuwe besteld bij 4launch en stuur de 2 defecte retour naar Robbshop om te wisselen. De retour komt vooralsnog nog niet boven de 23 graden, aanvoer zal dus graag of 3-4 hoger zijn.

De theoretische COP is gebaseerd op de folder die techneco nog moet uitbrengen met volgende TNO meetwaarden:
COP 4,6 7/35
COP 2,7 -7/35
COP 3,38 7/45

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 11-10-2015 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@develdonk;
Zit naar je grafiek te kijken en als ik hem goed begrijp, dan ligt de COP lager dan theoretisch verwacht?
Van welke theoretisch COP ben je in die grafiek uitgegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Freemann schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:28:
@develdonk;
Zit naar je grafiek te kijken en als ik hem goed begrijp, dan ligt de COP lager dan theoretisch verwacht?
Van welke theoretisch COP ben je in die grafiek uitgegaan?
Zie de reactie boven jouw reactie. Dat zijn de waarden die Techneco doorgegeven had die in de nieuwe folder komen van de Elga.

De werkelijk COP bij een bepaalde buitentemperatuur is dus: (0,1268 * buitentemperatuur) + 3,0963

[ Voor 10% gewijzigd door develdonk op 11-10-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ikke nie snappen nie....

waar komen die x/y cijfers vandaan?
Verticaal is COP en horizontaal is buitentemp?

blauw is theoretisch (of basis waarvan?) en rood is praktijk gemeten (door warmtemeter?)?

[ Voor 83% gewijzigd door Freemann op 11-10-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freemann schreef op zaterdag 10 oktober 2015 @ 21:48:

/me pakt er nog ff een goede blonde snol bij

Welke Ercoo unit het ook is
Ik denk dat ik een verband tussen die twee zie _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 11:55:
[...]

Ik denk dat ik een verband tussen die twee zie _O-
"Not really suitable for work":Blond Snol

Ze was weer heerlijk en tijdens deze doorsmeerbeurt komt er nog wel eens wat minder serieuze praat uit mijn toetsenbord O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-10 19:07
develdonk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 09:33:

Stand per vandaag:
In plaats van op de buis plakken met ducttape kan je ook deze gebruiken:
http://www.ebay.nl/itm/Ro...11581?hash=item3cfa92061d

Ik heb ze gekocht en gaat prima met pt1000 en ds18020's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
@Develdonk: Wat jij theoretisch noemt is eigenlijk praktisch gemeten door TNO. Ik vind het verschil bij 10C buiten toch erg groot 5,6 t.o.v. 4,4. De pompflow, aanvoer temperatuur bij TNO zijn onbekend.

Maar bij kleine temperatuurverschillen en vermogens wordt het allemaal onbetrouwbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Tomexergie schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:08:
@Develdonk: Wat jij theoretisch noemt is eigenlijk praktisch gemeten door TNO. Ik vind het verschil bij 10C buiten toch erg groot 5,6 t.o.v. 4,4. De pompflow, aanvoer temperatuur bij TNO zijn onbekend.

Maar bij kleine temperatuurverschillen en vermogens wordt het allemaal onbetrouwbaar
helemaal eens: theoretisch = TNO laboratoriummeting
en probleem is idd het lage vermogen. Elga hoeft nauwelijks iets te doen op dit moment en dat zie je ook aan de watertemp die rond de 25 graden is. hulpapparaten zullen dus verhoudingsgewijs "veel" verbruiken in verhouding tot energie die afgegeven wordt aan de vloerverwarming. Desalniettemin wilde ik alvast de eerste resultaten posten :)

@jerh: das ook een geinig dingetje!! Ik heb er daarnaast ook nog 22mm buisisolatie omheen gedaan zodat omgevingstemp minder van invloed is.

[ Voor 8% gewijzigd door develdonk op 11-10-2015 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
lol, definieer pech: De reden waarom de 2 fibaro sensoren van de vera lite niet meer werkte was omdat de Vera een ander temp sensor+hygro sensor uit de wijk had opgepikt (middesl rfxcom), vervolgens tegen zijn maximale aantal sensoren aanliep en (ik denk) simpelweg de laatste 2 toegevoegde sensoren er uit gegooid heeft. Nu werken ze weer nu ik de devices opgeschoond heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Derde. Ik kom van 1350m3 en kwam vorig jaar uit op 130m3. Alleen zit bij mij er ook VV, LTV, en extra isolatie. Dus ik kan, nog, die besparing niet volledig aan de ELGA toeschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik verbaas me over het stroomverbruik van de Elga vergeleken met mijn airco, hoe kan ik nu 2kWh in 2 dagen verbruiken?
De Daiseikai pruttelt rustig met 200W en hij stopt regelmatig met 7 graden buiten :)
Mijn woning is verre van optimaal, overal oud dubbel glas dat lek is en spouwmuren met open spouw.
Ik zat gemiddeld op 700m3 per jaar en dan was de cv 's nachts uit.
Met de airco idem, die gaat voorlopig 's nachts ook uit om te zien hoe het temperatuurverloop dan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Goeie vraag. Ik vraag me ook af waarom het gat tussen de CV ( qua verbruik ) en de ELGA ook evenredig zo groot is.

Misschien is de conclusie wel dat lucht/lucht de meest efficiënte manier is van je huis verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Speedy-Andre schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 12:50:
Ik verbaas me over het stroomverbruik van de Elga vergeleken met mijn airco, hoe kan ik nu 2kWh in 2 dagen verbruiken?
De Daiseikai pruttelt rustig met 200W en hij stopt regelmatig met 7 graden buiten :)
Mijn woning is verre van optimaal, overal oud dubbel glas dat lek is en spouwmuren met open spouw.
Ik zat gemiddeld op 700m3 per jaar en dan was de cv 's nachts uit.
Met de airco idem, die gaat 'voorlopig s nachts ook uit om te zien hoe het temperatuurverloop dan is.
Deze is misschien wel leuk ter vergelijking:

@#$@$@# 11 moet zijn 10 in het tweede rijtje (eerste rijtje niet want vorig jaar was stuk warmer in oktober dus heb november gepakt) :/ thx Speedy-Andre
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/np50zo.jpg

je hoort mij niet klagen.... Tot nu toe is 1 m3 = 1 kwh (met een gem COP van 4,4)

@mkleinman: lucht/lucht is efficienter in kwh als je je huis wil verwarmen. Was mijn 1e keus maar is gewoon niet praktisch (en duur) met veel kamers...

[ Voor 48% gewijzigd door develdonk op 11-10-2015 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hoe kan je het verbruik van november nu al weten? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 23:45

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mkleinman schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:03:
Goeie vraag. Ik vraag me ook af waarom het gat tussen de CV ( qua verbruik ) en de ELGA ook evenredig zo groot is.

Misschien is de conclusie wel dat lucht/lucht de meest efficiënte manier is van je huis verwarmen.
Lucht gaat gevoelsmatig het snelst, net als een hout/pelletkachel, maar is ook het snelst weer weg. Zet je hem uit voel je na 2 uur al dat het frisser word, met de l/w warmtepomp kan hij gerust een uur of 6-7 uit en is het nog niet afgekoeld. Zo'n betonnen vloer blijft lang op temperatuur.

Hier van 1300 m3 naar 298m3 met 1400 kWh verbruik op de warmtepomp, dus die is in 1 jaar terugverdiend. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik denk dat die betonnen vloer geen goed ijkpunt is, die heb ik ook maar geen VV erin.
Het lijkt me wel dat mijn vloer en muren opwarmen als de airco actief is.
Koude voeten heb ik niet, die had ik met de cv ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ligt er aan wat er op ligt, ik heb plavuizen en we hebben geen kleden o.i.d er op liggen dus dan word die vloer best koud, ondanks hij geïsoleerd is in de kruip ruimte.
De ruimte warmt dat niet op, zelfs niet met de zon er overdag op, daar heb ik de wp in eerste instatie ook voor, om die vloer 24-25 graden te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb o.a. om akoestische redenen vloerbedekking, zonder dat galmt de huiskamer behoorlijk.
Die galm heb ik bij de buren gehoord, afschuwelijk is dat als je muziek luistert :/
Nadeel is de vervuiling en het onderhoud, maar alles heeft voor- en nadelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee, geen last van galm gelukkig, er staan voldoende spullen, ik zou daar ook niet tegen kunnen. :)

Die vloer moet gewoon ietsjes warm zijn, lekker ook als ik in de morgen op mijn blote bladden een bak koffie ga pakken, maar er zijn ook mensen die op schoenen in huis lopen, of pantoffels, ik niet en heb er een hekel aan zelfs.
Ik heb hier nog geen verwarming aan gehad, vandaag heeft de zon de kamer van 19,5 vanmorgen naar 21,5 gemaakt, de vloer voelt wel frisser aan nu op mijn sokken, dus bijna tijd om hem wat bij te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`des erics` was de conclusie al vrij snel dat het leek alsof er 1m3 werd vervangen door 1,12 kWh
inderdaad is de elga beter dan de folder in een geisoleerd huis, en elke ketel hopeloos veel selchter dan de folder; een andere conclusie kan ik zelf en naar aanleiding van de posts hier niet trekken.
ondanks de wind is de elga hier in slaapstand gegaan @5c buiten @oost 5
de zon schiijnt en dan heerst de collector in de cv leiding en dus verdween er 21kWh in het grid uit de pv.
win-win heet dat.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 19:36:
`des erics` was de conclusie al vrij snel dat het leek alsof er 1m3 werd vervangen door 1,12 kWh
Dat is hier al vaker gezegd hier inderdaad maar tot op heden werd dat door niemand geloofd. Eerste keer dat je het hier verkondigde werd je voor }:O }:O aangekeken.

Nu zijn de cijfers eindelijk feiten _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

`des erics` is dan ook een erg fijne plek om in te zijn.
malle eppie zou er trots op zijn, ik neem er nog eentje op (een palmpje dit keer)
er word wat afgezopen in het wp topic zeg, die mensen salderen zeker iets ? stroom naar bier....en er warmpjes bijzitten ook nog, schandalig is het allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@1kWh/m3;
Ik was één van die sceptische figuren en moet zeggen; _/-\o_ voor de Elga!

Graag meer data, want vier dagen is nog steeds wel een beetje kort :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

aan mijn cijfers heb je dus geen moer zeg maar, want de wp deed niets vandaag, een ander topic (zb met cv) ging uit zijn dak vandaag.
dus mijn scop is zowieso te hoog, maar was over 2 jaar met zb dus in mijn afwijking /meting wel 4,86 voor de carrier.
ik vind die afwijking niet zo erg, want vanmiddag zag ik elk huis in mijn wijk met een stoompluimpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

Hier begint de trendbreuk in het gas verbruik zich af te tekenen. Sinds een paar maanden de zonneboiler online, en sinds kort de warmtepomp. Vorig jaar ging in oktober de CV aan op de koudere dagen en ging er een paar m3 gas per dag door (gem 3). Nu gemiddeld 1/3 m3 per dag, voor naverwarmen tapwater en koken. Hoeveel kWh er doorheen gejaagd zijn? Vorig jaar 6 kWh/d nu 12 kWh/d. Zo even over de duim lijkt dat op 2 kWh / m3. Maar het zijn slechts 9 dagen vergeleken tussen verschillende jaren zonder temperatuur correctie. Over een paar maanden durf ik conclusies te trekken.

Ik ben nog aan het inregelen qua stook gedrag. Het huis begint tegen de morgen koud te worden, de cv begint dan te lopen. Dat is nu geheel geruisloos zonder gasbrander die we vroeger hoorden. Vervolgens wordt de vloer zo warm en begint de zon zo hard te helpen dat het plots 23 graden is. Ik zit nog in mijn t-shirt.

Zonneboiler ging ook hier hard: 150 graden in de collector. Oeps, ik had niet gemerkt dat de aardlek eruit lag. Ik was een WCD aan het maken in de tuin. Stoompluimpje op het dak... Is niet lang geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Zekers, zekers: de Fibaro's werken weer :) dus loggen is weer (helaas opnieuw) begonnen. Deze week krijg ik nog 4 sensoren meer binnen dus zal dan ook de buitentemp loggen en wat kamers (kan ik meteen CV weer beter inregelen).

Ik denk niet dat de Elga op 1 kWh/m3 gaat uitkomen maar 1 ding is absoluut waar: gasketels halen bij lange na niet het rendement wat ze claimen... Ik denk dat met name daar de crux zit...

We zullen zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-10 22:26

apt

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:14:
ik vind die afwijking niet zo erg, want vanmiddag zag ik elk huis in mijn wijk met een stoompluimpje.
Ook allemaal de ZB in stagnatie misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

haha, nee die stoom is gewoon vies+verlies, mijn elga hangt onder het huis, met verlies, maar die kruipt in de vloer, en dan lekker warme voeten.(nep vloerverwarming)
ik was vandaag nog onder de vloer, en zag wat voor een retarded dikke laag isolatie daar zit (8cm pur +6cm eps), ik ben wat dat betreft wel een redelijke mongool geweest.
gelukkig maar, want ik heb die tijd nu allemaal niet meer.(kleine kids enzo)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:16:
Zekers, zekers: de Fibaro's werken weer :) dus loggen is weer (helaas opnieuw) begonnen. Deze week krijg ik nog 4 sensoren meer binnen dus zal dan ook de buitentemp loggen en wat kamers (kan ik meteen CV weer beter inregelen).
Wederom; Lama komen die data :)
Ik denk niet dat de Elga op 1 kWh/m3 gaat uitkomen maar 1 ding is absoluut waar: gasketels halen bij lange na niet het rendement wat ze claimen... Ik denk dat met name daar de crux zit...

We zullen zien :)
Ik weet wel zeker dat daar een heel groot deel van het probleem cq de oplossing zit.
Helaas heeft onze gasketel nooit op de warmtemeter kunnen draaien.....

Is het voor jou mogelijk om, onder de noemer van het grote experiment, de gasketel een dagje over de warmtemeter te laten draaien? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
ELGA springt hier net aan. Zonneboiler staat boven op 46 graden en ik was benieuwd wat er gebeurde qua temperatuur. Ik heb bij de vloerverdeler twee extra temperatuursensoren op de hoofdleiding zitten.

Binnen 1 minuut is de retourtemperatuur 30 graden, de aanvoertemperatuur trekt dan zo bij. Ook binnen een paar tellen gaat er warm water door de vloer heen. De zonneboiler is dus letterlijk een kickstart voor het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en dan moduleert je elga terug totdat de boiler leeg is.
heerlijke setup. maar bemeten is vrijwel onmogelijk.

optie 2 : de elga probeert de deltaT toch te overwinnen en gaat plankgas.
optie 3 : de elga ziet de retrour niet stijgen maar door de dwtw wel redelijk, de cop daalt maar de opbrengst is erg hoog (bewolkingsdag) de boiler gaat een wp boiler worden, want de zon was er even niet.
optie 4 : het was een druilerige koude zeikdag, de elga moest alles doen, het is 10 januari, de elga moest 18 uur draaien (18kWh) 18 kWh hahaha dat doe je in een middag in juni.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-10 16:24

Jack

MHz Matters

mkleinman, doordat de retourtemp. zeer snel oploopt (vanwege de toegevoegde warmte van de zonneboiler) toert de Elga vervolgens ook snel op (om dus de aanvoer weer een paar graden warmer te krijgen dan de retour)?
Gaat bij jou het starten van de Elga dus ook gepaard met snel hoog stroomgebruik? Of heb je nog een voordraai tijd ingesteld, waarbij de pomp wel maar de compressor niet aanslaat?

[ Voor 14% gewijzigd door Jack op 11-10-2015 20:50 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:31:
[...]

Is het voor jou mogelijk om, onder de noemer van het grote experiment, de gasketel een dagje over de warmtemeter te laten draaien? :9~
Goed idee: Op mijn gasketel staat nu de Chinese warmtemeter al een jaar. De gasketel wordt ook gebruikt voor warm tapwater. Voor een meting moet ik dus mijn medebewoners vragen om een periode geen tapwater te gebruiken of de afwasmachine(hotfill). Ik zal de komende dagen als het koud is het echte ketelrendement proberen te meten.
kWhwarmtemeter/(gasverbruik*verbrandingswaarde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Tomexergie;
Dat zou wel heel leuk zijn! Desnoods 's avonds 21:00 een nachtje meer laten lopen tot 08:00. Dit paar liter tapwater die nog voor een handjewas of washandje is dan te verwaarlozen.

Formule ziet er naar mijn bescheiden mening goed uit :)

Ben benieuwd naar de volgende Kamstrup en of ik die tussen de 22mm leidingen krijg.... Het is bij de CV-controller erg krapjes en de rechte stukken leiding zijn zeeeer beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Jack schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 20:48:
mkleinman, doordat de retourtemp. zeer snel oploopt (vanwege de toegevoegde warmte van de zonneboiler) toert de Elga vervolgens ook snel op (om dus de aanvoer weer een paar graden warmer te krijgen dan de retour)?
Gaat bij jou het starten van de Elga dus ook gepaard met snel hoog stroomgebruik? Of heb je nog een voordraai tijd ingesteld, waarbij de pomp wel maar de compressor niet aanslaat?
Hij spint wel sneller op heb ik het idee. Normaliter zou die bij dit gebruik rond de 800-900W blijven pruttelen bij een aanvoertemperatuur van een graad of 30-35. Het duurde dan ook langer voordat de woonkamer warm werd.

Nu spint hij op met 900W en toert dan langzaam verder op. Ik zit nu op 1.24kW aan opgenomen vermogen en laatste keer dat ik keek 40 graden aanvoertemperatuur bij 6 graden buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 21:14:
@Tomexergie;
Dat zou wel heel leuk zijn! Desnoods 's avonds 21:00 een nachtje meer laten lopen tot 08:00. Dit paar liter tapwater die nog voor een handjewas of washandje is dan te verwaarlozen.

Formule ziet er naar mijn bescheiden mening goed uit :)
Ik heb mijn CV ketel vanaf 23.00 tot 7.00 gemeten. Aanvoer temperatuur naar de CV was 31C bij buiten 1C.
Gasgebruik 3,064 m3=107,85 MJ (ik reken met bovenwaarde)
Warmtemeter 29,4 kWh=105,84 MJ

Als ik goed reken een rendement CV ketel (Remeha Quinta)= 0,98 (98%)

Daarbij moet gezegd worden dat de retour CV temperatuurmeting kan afwijken omdat de sensor op de leiding is gelegd (Uiteraard met isolatie eromheen). Als ik een WP installeer zal deze in een T-stuk worden geschroefd.
Conclusie: De HR ketel heeft echt een hoog rendement zoals de TNO metingen als voorspelden.
Als je met de stookwaarde rekent, kom je zelf aan een onzin redement boven 100%.

Je ziet dat mijn CV overbemeten (31C) is en uitermate geschikt voor een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tomexergie schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:23:
[...]

Ik heb mijn CV ketel vanaf 23.00 tot 7.00 gemeten. Aanvoer temperatuur naar de CV was 31C bij buiten 1C.

Daarbij moet gezegd worden dat de retour CV temperatuurmeting kan afwijken omdat de sensor op de leiding is gelegd (Uiteraard met isolatie eromheen). Als ik een WP installeer zal deze in een T-stuk worden geschroefd.
Conclusie: De HR ketel heeft echt een hoog rendement zoals de TNO metingen als voorspelden.
Als je met de stookwaarde rekent, kom je zelf aan een onzin redement boven 100%.

Je ziet dat mijn CV overbemeten (31C) is en uitermate geschikt voor een WP.
Hmmm dat ziet er goed uit en dat had ik niet verwacht(denk meer mensen hier niet).
Als beide sensoren op de leidingen zitten, dan hebben beide ongeveer dezelfde afwijking en zou dat (mijn inziens) tegenelkaar weg mogen worden gestreept. Met als gevolg dat de data die eruit komt ook gewoon DE "realiteit" is.
Heb je ook tussenliggende datapunten waaruit op kan worden gemaakt hoe het vermogen door de nacht heen verdeeld is? Kan misschien nog interessante data uitkomen voor de Elga inregeling!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 08:20:
[...]

Hmmm dat ziet er goed uit en dat had ik niet verwacht(denk meer mensen hier niet).
Als beide sensoren op de leidingen zitten, dan hebben beide ongeveer dezelfde afwijking en zou dat (mijn inziens) tegenelkaar weg mogen worden gestreept. Met als gevolg dat de data die eruit komt ook gewoon DE "realiteit" is.
Heb je ook tussenliggende datapunten waaruit op kan worden gemaakt hoe het vermogen door de nacht heen verdeeld is? Kan misschien nog interessante data uitkomen voor de Elga inregeling!?
In de aanvoer zit geen meetfout, in de retour wel. Als de gemetenwaarde in de retour b.v. 0,5C te laag is, dan kan de meetfout oplopen tot 0,5/10*100%= 5% meer opbrengst. In de aanvoer zit waarschijnlijk geen meetfout omdat de sensor geintegreerd is in het ultrasone meetstuk, dus wegstrepen tegen elkaar lijkt onlogisch. Maar met b.v. 5% correctie naar beneden is het rendement toch nog hoog.

Er is geen tapwater gebruikt tijdens de meetperiode.

Ik heb geen tussenliggende temperatuur datapunten. Ik gebruik de aflezing van de geintergreerde waarden van gasmeter en warmtemeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Aha dezelfde situatie als bij develdonk :)
Dat klinkt inderdaad als onlogisch om het tegen elkaar weg te strepen.

Ik kom dan uiteindelijk op 93% rendement op de bovenwaarde.
Dat geeft dan uiteindelijk 9,76kWh * 0,93 = 9,08 kWh bovenwaarde.

Dat noem ik netjes en hoog!

Ben zeer benieuwd hoe de Elga bij jou gaat gedragen, want als hij bij jou ook met 31°c aanvoer gaat pruttelen en 1,0-1,5 kWh per m3 doet, dan zou ik dat echt bizar vinden.
Ik wil het dan heel graag geloven, maar ik kan daar met mijn petje niet bij dat dat in de praktijk mogelijk is.

Als de Elga op 1,5kWh met COP 3,5 en dus 5,25 kWh thermisch zo'n 9kWh thermisch van een gasketel weg kan strepen.... hulde!
Als een L/L unit dan nog zuiniger is, dan zeg ik; Doen! Heul NL aan de Ercoo's!

[edit]
Laatst nog een leuke verjaardag discussie gehad met een oom (67+ lentes vastgeroest). Hij klaagde over de warmte in zijn huis tijdens de paar warme zomer dagen. In raden hem een Airco aan om mee te koelen en dan kon hij er 's winters ook mee verwarmen. Hij blafte mij nog net niet af of ik gestort was om met een apparaat dat voor koelen gemaakt is te gaan verwarmen.... Volgens hem was dat euro's naar de zee brengen en een volslagen idioot idee. Na 15 min. praten en proberen uit te leggen/inzien, was er nog geen land mee te bezeilen....
Jammer.... :F

[ Voor 26% gewijzigd door Freemann op 12-10-2015 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Eerste defrosts van het seizoen. Vanochtend @1,8gr C

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Hier draait hij ook al de hele ochtend op bevroren uitput lucht.
Met gisteren(1) erbij heeft hij vanmorgen de 3e defrost achter de rug.

HP air inlet(Temp) 4.4Deg. C
HP air inlet+VentBox(Temp)=WTW 6.5Deg. C
HP air outlet(Temp) -2.3Deg. C

Leuk om te zien dat de "WTW" de aanvoertemp aanzienlijk laat stijgen:
(((6.5-4.4)/4.4)*100=) 47%
dT op de lucht van (6.5°c - -2.3°c=) 8.8K

Elek. in 1,250kW
Thermisch uit 3.3kW
COP 2.38
Water in 22.1°c
Water in 65.7°c
dT waterzijdig 43.6°c
Flow waterzijdig 72 liter/uur

Ook leuk om te zien is dat NetAtmo buiten op 100cm hoogte 2.8°c meet en de PT1000 verteld dat de lucht van het dak 4.4°c is.
Uiteindelijk is de lucht die de WP van het dak na WTW inhaalt zo'n (((6.5-2.8)/2.8)*100=)135% hoger als op 100cm hoogte.
Ben benieuwd naar de temperaturen als het aan de grond echt vriest.

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 12-10-2015 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
[b][message=45067915,noline]Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ ]
Laatst nog een leuke verjaardag discussie gehad met een oom (67+ lentes vastgeroest). Hij klaagde over de warmte in zijn huis tijdens de paar warme zomer dagen. In raden hem een Airco aan om mee te koelen en dan kon hij er 's winters ook mee verwarmen. Hij blafte mij nog net niet af of ik gestort was om met een apparaat dat voor koelen gemaakt is te gaan verwarmen.... Volgens hem was dat euro's naar de zee brengen en een volslagen idioot idee. Na 15 min. praten en proberen uit te leggen/inzien, was er nog geen land mee te bezeilen....
Jammer.... :F
Ja een warmtepomp is moeilijk uit te leggen en daarom niet populair. Wat niet meegeteld wordt is dat overgang naar elektrische verwarming een extra milieu voordeel heeft van 20% omdat een deel van de elektriciteit duurzaam wordt opgewekt. Een deel van de WP elektriciteit wordt dus ook nog gedekt door windenergie! Natuurlijk kolen centrales sluiten, onbegrijpelijk uit milieu oogpunt dat die nog worden toegepast!!! Alleen omdat steenkool goedkoop is; ik zou zeggen tegen minister Kamp; offer dan een deel van de 60% energiebelasting op om dit te compenseren. Het gaat maar om een paar cent per kWh. (Oorspronkelijk was dit een doelheffing Ecotaks) . En daarnaast niet te vergeten de zonnepanelen die een deel leveren voor de WP energievoorziening.
Het totaal plaatje is te ingewikkeld voor de gemiddelde burger maar biedt veel mogelijkheden voor een energieneutrale woning. Hoe krijg je dit goed gecommuniceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:20
Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 09:06:
Als een L/L unit dan nog zuiniger is, dan zeg ik; Doen! Heul NL aan de Ercoo's!
Zoals je in het LLWP-topic kunt lezen, halen meerdere mensen verhoudingen van zo'n 1:1 (vooral bij Daikin US, begrijpelijk). Als je dit doorrekent, kom je uit op rendementen van ca 70-80% voor een CV-ketel en >500% (SCOP>5) voor een LLWP.

Als je met directe of gesaldeerde zonnestroom je wp van energie voorziet, dan verwarm je tot zo'n 7-9x voordeliger dan met gas (afgezien van investeringen e.d.).

Misschien is daarmee ook de vraag hiervoor van @Tomexergie ten dele beantwoord.., al is geld natuurlijk maar *een* criterium.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Tomexergie;
Tja hoe leg je het uit... mij lukt het niet om 67+ jaar vastgeroest in 15min. los te weken.

@zeegerd;
Zekers! echter om alle kamers op deze manier van warmte te voorzien, gaat dat wel een dijk( ;) ) aan geld kosten. Daarnaast blijft douchen nog een uitdaging, want warm tapwater kan zo'n systeem niet leveren.
Daar zijn natuurlijk weer andere oplossingen voor en bij zo'n grote "winst" kan bijv. een 100+liter boiler weer een uitkomst zijn. Over het totale plaatje zal zo' n boiler de sCOP marginaal verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:26:
@Tomexergie;
Tja hoe leg je het uit... mij lukt het niet om 67+ jaar vastgeroest in 15min. los te weken.
Laat ze de jaarafrekening zien van mijn woning, dan snappen ze het in 1x. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@BenEco;
Zeker!

Maar de vervolg vraag;
Wat heeft dit alles gekost?
PV:ZZW185º: 3330Wp & 2730Wp, (€6000-€8000)
Atag Q25SC380+10m2 (€1500 - €2500)
ZBoiler100L+2kW, (€1500-€2500)
WP L/L Samsung Crystal WiFi 2.5kW & 3.5kW.(€4500-€6500)

Komt de teller op globaal €15.000,= tot €20.000,= ?!

Bij ons staat de teller ook op een bedrag van die orde van grote. Maar dat bedrag is wel over 6 jaar uitgesmeerd. Daar komt ook bij dat er een stevige investering is gedaan om het huis zover te krijgen dat er een WP in kan. Zaken als Dakisolatie, K-Kozijnen, HR++, DWTW, 15cm EPS in kruipruimte, etc. zit bij ons niet in dat bedrag. Als ik dat allemaal op ga tellen, dan gaat het bedrag richting de x2 in 8 jaar tijd.
Daar staat wel weer een waarde verhoging van het pand tegenover, maar dat geld krijg je pas bij een rente herziening (hogere waarde onderpand = lager risico geld verstrekker = lagere rente voor eigenaar) of bij verkoop van het pand.

Aan de andere kant is het een fijn gevoel om de zegel op de gasleiding te zien zitten :)

[ Voor 60% gewijzigd door Freemann op 12-10-2015 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:40:
@BenEco;
Zeker!

Maar de vervolg vraag;
Wat heeft dit alles gekost?
PV:ZZW185º: 3330Wp & 2730Wp, (€6000-€8000)
Atag Q25SC380+10m2 (€1500 - €2500)
ZBoiler100L+2kW, (€1500-€2500)
WP L/L Samsung Crystal WiFi 2.5kW & 3.5kW.(€4500-€6500)

Komt de teller op globaal €15.000,= tot €20.000,= ?!

Bij ons staat de teller ook op een bedrag van die orde van grote. Maar dat bedrag is wel over 6 jaar uitgesmeerd. Daar komt ook bij dat er een stevige investering is gedaan om het huis zover te krijgen dat er een WP in kan. Zaken als Dakisolatie, K-Kozijnen, HR++, DWTW, 15cm EPS in kruipruimte, etc. zit bij ons niet in dat bedrag. Als ik dat allemaal op ga tellen, dan gaat het bedrag richting de x2 in 8 jaar tijd.
Daar staat wel weer een waarde verhoging van het pand tegenover, maar dat geld krijg je pas bij een rente herziening (hogere waarde onderpand = lager risico geld verstrekker = lagere rente voor eigenaar) of bij verkoop van het pand.

Aan de andere kant is het een fijn gevoel om de zegel op de gasleiding te zien zitten :)
Je zit aardig in de buurt. :) Tja die kosten he, 1x geen nieuwe auto kopen om de 2-3 jaar (over tvt gesproken >:) ) maar 2 jaar langer door gereden, een keertje niet op vakantie en toen lag de investering er.
Op je spaarrekening krijg je max 1% rente op dit moment en van je dak 6-8%.
Heb er net als jij nog steeds een fijn gevoel over. :)

[ Voor 4% gewijzigd door BenEco op 12-10-2015 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
Leuke post; heb ik een tijdje op zitten wachten. Komt ie:

Zonnecellen 5.225Wp EUR 5.100 (zelf gedaan)
ELGA: EUR 3.800 (laten installeren)
todo:
Zonnecellen 2.200Wp EUR 2.400 (ga ik weer zelf doen)
--------------------------
Totaal EUR 11.300

Oorspronkelijke lasten: +/-EUR 200 p.maand / 2.400 p.jaar
Lasten nu: EUR 20 p. maand / 240 p. jaar
TVT: 5,23 jaar

Geen idee of ik die laatste EUR 20 wil wegwerken. de 20 EUR per maand is ook niet helemaal representatief omdat ondertussen ook een elec. auto erbij is gekomen.
Optie is nog een ZB; weet echter niet of de investering gaat opwegen tegen de bate; dus wellicht doe ik dit voor de "funfactor"

[ Voor 23% gewijzigd door develdonk op 12-10-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 13:20
(Semi-off-topic...)
Freemann schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:26:
Daarnaast blijft douchen nog een uitdaging, want warm tapwater..
Hier is douchen geen uitdaging meer, nl het hele jaar door alleen de koude kraan aan tijdens douchen. >:) Even oefenen en klaar ben je, geen enkel probleem meer. Ik spreek uit ervaring van mezelf en mensen die het ook doen. Schijnt tevens gezonder te zijn. Je wordt er in elk geval warmer en wakkerder van, al komt de warmte hier uit een verbeterde doorbloeding ipv aardgas. ;)

Ik snap dat het lastig is huisgenoten hiervan te overtuigen, dus doe dat ook maar niet, misschien als de kinderen wat ouder zijn. De WAF was in elk geval niet zo laag als de douchetemperatuur vanochtend, wat me meeviel. En zoals bekend, voor warm water kom je met een WP(+zonne)boiler en/of doorstromer best een eind wat gasloosheid betreft.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-10 13:38

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Tomexergie schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 07:23:
[...]

Ik heb hier op het werk meetgegevens van een iets langere periode.

In bijna 5 jaar (1720 dagen) is er 11.950 m3 gas verbruikt en 392,59 GJ warmte geproduceerd. Ketel is een Quinta 45, warmtemeter een Ista Ultego III.
Gasgebruik 11.950 m3 m3 = 420.640 MJ
Warmtemeter = 392.590 MJ
Rendement = 93,3% (103,7% onderste verbrandingswaarde)

De ketel zit in serie met een W/W warmtepomp, dus afhankelijk van welke temperatuur de warmtepomp maakt, is de intredetemperatuur van de ketel 30-45°C. Volgens de documentatie zou bij een gemiddelde watertemperatuur van 40°C het rendement 105% (Hi) moeten zijn. Scheelt niet veel...

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

develdonk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:13:
Leuke post; heb ik een tijdje op zitten wachten. Komt ie:

Zonnecellen 5.225Wp EUR 5.100 (zelf gedaan)
ELGA: EUR 3.800 (laten installeren)
todo:
Zonnecellen 2.200Wp EUR 2.400 (ga ik weer zelf doen)
--------------------------
Totaal EUR 11.300

Oorspronkelijke lasten: +/-EUR 200 p.maand / 2.400 p.jaar
Lasten nu: EUR 20 p. maand / 240 p. jaar
TVT: 5,23 jaar

Geen idee of ik die laatste EUR 20 wil wegwerken. de 20 EUR per maand is ook niet helemaal representatief omdat ondertussen ook een elec. auto erbij is gekomen.
Optie is nog een ZB; weet echter niet of de investering gaat opwegen tegen de bate; dus wellicht doe ik dit voor de "funfactor"
Who!
Staat daar dat je met 5.225Wp en Elga een besparing van €180 == 90% op E/Stook kosten realiseert hebt?!
zeegerd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:56:
(Semi-off-topic...)

[...]

Hier is douchen geen uitdaging meer, nl het hele jaar door alleen de koude kraan aan tijdens douchen. >:) Even oefenen en klaar ben je, geen enkel probleem meer. Ik spreek uit ervaring van mezelf en mensen die het ook doen. Schijnt tevens gezonder te zijn. Je wordt er in elk geval warmer en wakkerder van, al komt de warmte hier uit een verbeterde doorbloeding ipv aardgas. ;)

Ik snap dat het lastig is huisgenoten hiervan te overtuigen, dus doe dat ook maar niet, misschien als de kinderen wat ouder zijn. De WAF was in elk geval niet zo laag als de douchetemperatuur vanochtend, wat me meeviel. En zoals bekend, voor warm water kom je met een WP(+zonne)boiler en/of doorstromer best een eind wat gasloosheid betreft.
Hier van de week de temperatuurknop van de Grohe douche kraan los gewipt en 2 tandjes kouder gezet.
Mijn was dat hij daarmee 2-3 graden kouder stond en dus op globaal 35-36°c.
Ik kan je zeggen dat het geWAF aan het eind van de straat te horen moet zijn geweest >:) :'( -O- <3 *;
(was dus te koud ;) )

Tuurlijk zijn de hulpmiddelen tegenwoordig goed. Doorstromer kan, maar alleen als je alleen bent.
Hier zal dat op dag 1 fout gaan als ik sta te douchen en vrouwlief vult een pannetje uit de GroheRed en daarmee een eitje bakt op inductie. Denk dat het een BigBang in de meterkast geeft.....

Boiler kan, wij hebben zelf met een 30 liter boiler 80-90% van het gasverbruik voor douchen mee plat geslagen.

De W verwacht hier een 101% douche ervaring en het 30 liter boilertje had als idee al een lage WAF. Achteraf bleek de ketel het netjes over te nemen en dus was er geen probleem.

De WP is hier ook weer op adem gekomen....

Ik had als test de WP gisteravond even door laten stoken tot 20:00 en een paar kWh extra de vloer in laten pompen en daarna uitgezet. Gevolg was dat de woonkamer vannacht afgekoeld was tot onder de minimale temp en de vloer redelijk afgekoeld was.
Uiteindelijk is er 15kW warmte gegenereerd en dat met een gemiddelde COP van 2.4.
De Cyclus is om 7:13 gestart en om 12:40 had hij de schade van vannacht weer bijgebeend.
Dat geeft 6,4 draai uren en een gemiddeld gegeneerd warmte van 2422W per uur.

Dat valt mij eigenlijk nog wel tegen.... Zeker als gesteld wordt dat hij 3,5kW in comfort mode moet doen, is dat bijna 30% minder :/

[edit] :O 8)7 |:( O-)
Vautje....
7:13 - 12:40 en 15,500kWh opgewekt geeft;
15,500/(((12*60+40)-(7*60+13))/60) = 2,844 kW thermisch per uur.

Maar als nog +/- 20% lager als opgegeven.

[edit2]
En om dan nog heel precies te zijn en te kijken naar het moment dat hij vermogen ging leveren en klaar was;
7:22- 12:37 en 15,500kWh opgewekt geeft;
15500/(((12*60+37)-(7*60+22))/60) = 2.952 kW thermisch per uur en zo'n 15% lager

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 12-10-2015 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
@Freemann:
De besparing van 180 eur haal ik met de additionele investering in zonnecellen van EUR 2.400.

Dus:
Investering: 11.300
besparing: 180 p.maand

Zonnecellen 25 jaar garantie en omnik omvormer 10 jaar garantie. tvt is ruim binnen de garantie dus, mijn enige risico is de ELGA omdat daar maar 1 jaar garantie op zit (mag niet volgens EU maar zien we tzt wel of ik hier iets van zeg; zolang hij het doet; prima).

ELGA geluid:
vanochtend hoorde ik hem inderdaad voor het eerst. Wel grappig: buiten hoor je helemaal niks maar in de kamer onder de ELGA hoorde ik hem wel. Beetje het geluid van een koelkast. Wel iets om rekening mee te houden mocht je daar slapen want dat zou niet tof zijn. Bij ons staat hij op de garage dus geen probleem.

@Tomexergie:
Ik ga er geen gewoonte van maken maar voor tweakers een kleine uitzondering: Ik kan Elga vrij goed(koop) aankomen. Als je prijsje wil weten stuur dan ff mail naar "mijn nickname" @ hotmail.com. Tot nu toe zelf 1 afgenomen en een collega tweaker van dit forum. (ik maak geen namen bekend; moet persoon in kwestie zelf maar doen (en of hij tevreden was) maar volgens mij wel ;) )

[ Voor 21% gewijzigd door develdonk op 12-10-2015 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Laatst online: 05-10 22:48
Rol-Co schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 13:29:
[...]

Lucht gaat gevoelsmatig het snelst, net als een hout/pelletkachel, maar is ook het snelst weer weg. Zet je hem uit voel je na 2 uur al dat het frisser word, met de l/w warmtepomp kan hij gerust een uur of 6-7 uit en is het nog niet afgekoeld. Zo'n betonnen vloer blijft lang op temperatuur.

Hier van 1300 m3 naar 298m3 met 1400 kWh verbruik op de warmtepomp, dus die is in 1 jaar terugverdiend. :)
even rekenen:
1000m3 besparing @ 65 cent = 650 euro.

1 jaar tvt? ik nie snap nie... 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Pagina: 1 ... 70 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.