develdonk schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:13:
Leuke post; heb ik een tijdje op zitten wachten. Komt ie:
Zonnecellen 5.225Wp EUR 5.100 (zelf gedaan)
ELGA: EUR 3.800 (laten installeren)
todo:
Zonnecellen 2.200Wp EUR 2.400 (ga ik weer zelf doen)
--------------------------
Totaal EUR 11.300
Oorspronkelijke lasten: +/-EUR 200 p.maand / 2.400 p.jaar
Lasten nu: EUR 20 p. maand / 240 p. jaar
TVT: 5,23 jaar
Geen idee of ik die laatste EUR 20 wil wegwerken. de 20 EUR per maand is ook niet helemaal representatief omdat ondertussen ook een elec. auto erbij is gekomen.
Optie is nog een ZB; weet echter niet of de investering gaat opwegen tegen de bate; dus wellicht doe ik dit voor de "funfactor"
Who!
Staat daar dat je met 5.225Wp en Elga een besparing van €180 == 90% op E/Stook kosten realiseert hebt?!
zeegerd schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 11:56:
(Semi-off-topic...)
[...]
Hier is douchen geen uitdaging meer, nl het hele jaar door alleen de koude kraan aan tijdens douchen.

Even oefenen en klaar ben je, geen enkel probleem meer. Ik spreek uit ervaring van mezelf en mensen die het ook doen. Schijnt tevens gezonder te zijn. Je wordt er in elk geval warmer en wakkerder van, al komt de warmte hier uit een verbeterde doorbloeding ipv aardgas.
Ik snap dat het lastig is huisgenoten hiervan te overtuigen, dus doe dat ook maar niet, misschien als de kinderen wat ouder zijn. De WAF was in elk geval niet zo laag als de douchetemperatuur vanochtend, wat me meeviel. En zoals bekend, voor warm water kom je met een WP(+zonne)boiler en/of doorstromer best een eind wat gasloosheid betreft.
Hier van de week de temperatuurknop van de Grohe douche kraan los gewipt en 2 tandjes kouder gezet.
Mijn was dat hij daarmee 2-3 graden kouder stond en dus op globaal 35-36°c.
Ik kan je zeggen dat het geWAF aan het eind van de straat te horen moet zijn geweest

(was dus te koud

)
Tuurlijk zijn de hulpmiddelen tegenwoordig goed. Doorstromer kan, maar alleen als je alleen bent.
Hier zal dat op dag 1 fout gaan als ik sta te douchen en vrouwlief vult een pannetje uit de GroheRed en daarmee een eitje bakt op inductie. Denk dat het een BigBang in de meterkast geeft.....
Boiler kan, wij hebben zelf met een 30 liter boiler 80-90% van het gasverbruik voor douchen mee plat geslagen.
De W verwacht hier een 101% douche ervaring en het 30 liter boilertje had als idee al een lage WAF. Achteraf bleek de ketel het netjes over te nemen en dus was er geen probleem.
De WP is hier ook weer op adem gekomen....
Ik had als test de WP gisteravond even door laten stoken tot 20:00 en een paar kWh extra de vloer in laten pompen en daarna uitgezet. Gevolg was dat de woonkamer vannacht afgekoeld was tot onder de minimale temp en de vloer redelijk afgekoeld was.
Uiteindelijk is er 15kW warmte gegenereerd en dat met een gemiddelde COP van 2.4.
De Cyclus is om 7:13 gestart en om 12:40 had hij de schade van vannacht weer bijgebeend.
Dat geeft 6,4 draai uren en een gemiddeld gegeneerd warmte van 2422W per uur.
Dat valt mij eigenlijk nog wel tegen.... Zeker als gesteld wordt dat hij 3,5kW in comfort mode moet doen, is dat bijna 30% minder
[edit]
Vautje....
7:13 - 12:40 en 15,500kWh opgewekt geeft;
15,500/(((12*60+40)-(7*60+13))/60) = 2,844 kW thermisch per uur.
Maar als nog +/- 20% lager als opgegeven.
[edit2]
En om dan nog heel precies te zijn en te kijken naar het moment dat hij vermogen ging leveren en klaar was;
7:22- 12:37 en 15,500kWh opgewekt geeft;
15500/(((12*60+37)-(7*60+22))/60) = 2.952 kW thermisch per uur en zo'n 15% lager
[
Voor 5% gewijzigd door
Freemann op 12-10-2015 13:25
]