Dat is sowieso standaard als je meerdere pompen parallel zet, Pers van de pompen uitvoeren met een terugslagklep.
Wat voor terugslagklep is het trouwens?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 17-08-2015 19:57 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nee, bouwmarkt is tot 6 uur open in ons mooie dorp. Ik haal ze morgen wel.Rol-Co schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:06:
Ik heb nog wel maar je woont vast niet om de hoek.bouwmarkt is ook tot 20:00 open.
Wat bedoel je met pers van de pompen uitvoeren? Wil je dat eens uitleggen? Ik weet wel wat van hydraulica, maar weinig van CV systemen.Nutral schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 18:15:
Dat is sowieso standaard als je meerdere pompen parallel zet, Pers van de pompen uitvoeren met een terugslagklep.
Bij parallel geplaatste (centrifugaal)pompen moet elke pomp aan de perszijde voorzien van een terugslagklep (terugslagventiel, terugstroombeveiliger, terugslagklep of keerklep zijn allemaal benamingen voor hetzelfde apparaat). Dit ter voorkoming van een ongewenste stroming terug door de pomp heen. Dit is niet alleen bij CV systemen, maar overal waar pompen parallel gebruikt worden.apt schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 20:13:
[...]
Nee, bouwmarkt is tot 6 uur open in ons mooie dorp. Ik haal ze morgen wel.
[...]
Wat bedoel je met pers van de pompen uitvoeren? Wil je dat eens uitleggen? Ik weet wel wat van hydraulica, maar weinig van CV systemen.
De klep is er zo een: http://www.econo.nl/retourstroom-verhinderaar, met een slappe veer erin. Levert inderdaad wel drukverlies op.
Horizontaal zou geen probleem zijn.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
De doorlaat is 22mm dus zou goed moeten zijn, worden in water systemen en cv gebruiktOxellaar schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:55:
Dat zijn terugslagkleppen met een erg hoge weerstand. De doorlaat is erg klein, want de klep blijft in de opening zitten.
Eigenlijk zijn ze ook bedoeld voor drinkwater.
Beter is het om deze terugslagkleppen te gebruiken, die hebben een veel grotere doorlaat en zijn niet veerbelast.
Dat heeft wel als nadeel dat ze alleen horizontaal te monteren zijn.
Dat er een klep in moet is duidelijk, maar een klep aan de zuigzijde voorkomt ook stroming. Wat is dan een pers van de pomp? Een check of de keerklep goed sluit en een kortsluitstroom verhinderd?drielp schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:23:
[...]
Bij parallel geplaatste (centrifugaal)pompen moet elke pomp aan de perszijde voorzien van een terugslagklep (terugslagventiel, terugstroombeveiliger, terugslagklep of keerklep zijn allemaal benamingen voor hetzelfde apparaat). Dit ter voorkoming van een ongewenste stroming terug door de pomp heen. Dit is niet alleen bij CV systemen, maar overal waar pompen parallel gebruikt worden.
Wij gebruiken ze altijd voor een combinatie van wp/ketel en werken perfect.Rol-Co schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:54:
[...]
De doorlaat is 22mm dus zou goed moeten zijn, worden in water systemen en cv gebruikt
Deze hebben wel wat weerstand maar zit in het cv circuit die nog maximaal 40 graden water mag maken, dus dan de pomp maar een streepje harder als hij aan moet.
.warmtepomp heeft hem nog niet, mede door die weerstand, ik dacht eventueel nog aan kogelkranen en handmatig wisselen, de warmtepomp is prio, cv voor nood.
Ja die jij bedoeld ken ik, die gebruiken we ook bij de stoom installatie op het werk, die moeten horizontaal en zelfs iets op afschot zodat ze dicht vallen.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Had het nog niet eerder gezien mbt de terugslagklep. Anders had ik eerder gereageerd. Alhoewel ik mij afvraag of een andere plek voor de klep de oplossing is voor je probleem.apt schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 17:48:
[...]
Ok, ik ga de Elga documentatie bekijken, jammer dat jij niet meteen zegt dat dit andersom moet.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ah, nou snap ik het!Rol-Co schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:10:
Pers van de pomp is de uitgang van de pomp, een keerklep zit er zodat hij geen kort rondje maakt door het 2e apparaat.
Het was niet als kritiek bedoelt, zo kun je het ook lezen. Ik hoopte dat je meteen zou zien dat ik het fout heb gedaan. Ik ga straks proberen wat er gebeurt met de klep op de aanvoer.mkleinman schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:52:
[...]
Had het nog niet eerder gezien mbt de terugslagklep. Anders had ik eerder gereageerd. Alhoewel ik mij afvraag of een andere plek voor de klep de oplossing is voor je probleem.
Ik heb de zone kleppen naar de boven en beneden verdieping permanent open staan. Ik heb de keerklep er een keer tussenuit gehad. Zonder keerklep is het probleem wegNutral schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 23:46:
Tegendruk valt volgens mij wel mee, voor het 20mm model, hooguit 2kpa, volgens de handleiding kan het max 28kpa hebben.
Ik heb het idee dat het een rare wisselwerking is tussen een andere klep of de besturing van de pomp van de cv, Wat heb je getest aan onderdelen in het systeem aan/uit zetten?
Ik hoop inderdaad dat dat het is...De reden dat de terugslagklep op de pers van de pomp zit is omdat de meeste pompen wat meer op de pers dan de zuig kunnen hebben, bij het zuigen heb je een vacuum waar je bijv cavitatie kan veroorzaken terwijl bij de pers dat minder een probleem is.
Geen idee qua vul volume... ik vul met een kraan op druk. Bovendien moet je vrij nauwkeurig meten om vast te stellen of alles opgevuld raakt. Het gaat hier om misschien een meter 22mm leiding die leeg zou kunnen blijven.Omdat het een gesloten systeem is maakt het minder uit dat de terugslagklep op de pers zit, vaak bij gesloten systemen is het zelfs zo dat de meeste drukval aan de zuigzijde zit, puur om een hogere druk te hebben aan de verbruikers.
Heb je het idee dat het systeem hetzelfde volume heeft bij het vullen met of zonder terugslagklep?
[ Voor 22% gewijzigd door Nutral op 18-08-2015 09:16 ]
Freemann schreef op donderdag 13 augustus 2015 @ 07:22:
[...]
Ik wens je veel succes en ben zeer benieuwd naar de uitkomst, dus houdt ons op de hoogte
[edit]
Zit net even een PDF van de RC090MHXEA te lezen en krijg toch het idee dat deze geen 55°c je CV-circuit in kan/gaat drukken
21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP
Een CV systeem kent twee soorten drukken.Nutral schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 09:14:
Misschien moet het dan op een andere boeg? De druk van het systeem is meestal op basis van wat de cv pomp regelt, het kan zijn dat hij de druk verhoogt omdat bijv net over een bepaalde tegendruk niveau zit. Wat valt er op de cv in te regelen qua circulatie regeling?
Heeft het hele systeem die druk? het systeem heeft niet genoeg water om 3 bar in het expansievat te krijgen als je bij het vullen maar 1,5 bar heeft.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
klinkt goed!Cor-Jan schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 20:54:
Vandaag waren de heren instalalteurs aanwezig en ze hebben een rondje in het huis gemaakt.
Vooralsnog zien zij geen problemen met het gebruik van een monobloc als verwarming van de woning. Volgens hun komt er keurig 55 graden uit het toestel, dus zou redelijk goed de boel op temeratuur moeten kunnen houden. Hoe de communicatie tussen de warmtepomp en de CV keter enof de kamer thermostaat en de warmtepomp zou moeten gebeuren was nog geen antwoord op. Ook beweerde de heren dat zelfs bij -7 de warmtepomp rendabeler was dan de CV ketel (kuch, COP is dan 2,45).
Ze zijn weg gegaan met een lange vragenlijst van mij om in overleg met de importeur met een mooi voorstel te komen. Wel adviseerde men mij om mijn huidige T22 (240x40) te vervangen door een laag temeratuur model zodat je het optimale uit de warmtepomp zou kunnen halen.
Tot zo ver
[...]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
't is nog wel vroeg voor een biertje maar doe je het voor 5,73 liter......Gasschuif schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:21:
[...]
Een CV systeem kent twee soorten drukken.
De statische druk, de cv pomp staat uit, CV ketel beneden op de B.G, statische druk daar is b.v 150 kPa
Lees: elke 3 meter stijging in het systeem verlaagd de druk met 30 kPa, op 15 m hoog is er 0 kPa. Daarboven: vacuüm.
De dynamische drukken, als de pomp aan staat.
De meeste cv pompen draaien tussen de 20 en 60 kPa dP. Dit houd in dat de perszijde van de pomp (afhankelijk van het debiet) b.v. 50 kPa hoger is als de zuigzijde. Simpel gezegd, is in werkelijkheid ietsje anders.
Het Expansievat, een vaak onbegrepen fenomeen.
Een algemeen tweekers vraagje: Als de voordruk in het vat 50 kPa is (leeg) en de inhoud is 18 liter, wat is dan de waterinhoud van het vat bij een systeemdruk van 120 kPa. ??
Het goede antwoord kan hier een biertje scoren
Klopt! Dat was hier ook het geval, door de aanvoer leiding geheel te isoleren van boven naar beneden kwam er zo maar 2-3 graden warmer aan bij de vloerverwarming verdeler. En dat was simpel buis isolatie om de lange rechte delen schuiven. (Kon er niet heel goed bij)Freemann schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:26:
[...]
klinkt goed!
Overigens zegt de eindtemperatuur van de WP niet veel over de temperatuur die het CV-circuit kan halen.
Wij verliezen van zolder tot aan de vloerverwarming verdeler zo'n 10-15% warmte (bij aanvoer van 35°c). Het gaat er uiteindelijk om wat er bij je radiatoren aankomt.
5,73 liter kan ik helaas niet goed rekenen....mb1 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 07:37:
[...]
't is nog wel vroeg voor een biertje maar doe je het voor 5,73 liter......
p.s. je uitleg over statische druk klopt niet helemaal er ontstaat geen vacuüm de overdruk zal bovenin een volledig met water gevuld systeem 0 zijn, afhankelijk van de hoogte van de waterkolom komt daar elke 10 meter 1 bar of 100 kPa bij gemeten op het laagste punt.
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Daar heb je ook geen 15m voor nodig, dat heb je al in een gewoon systeem met 2 verdiepingen.Nutral schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:13:
Je zal bovenin ook geen vacuum hebben, behalve als dit komt door het weghalen van water.
Ook 5,7 L kan ik niet goed rekenen....Nutral schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:13:
klopt wat mb1 zegt, de statische druk is normaal gesproken ook tegendruk voor een pomp, maar omdat het een gesloten systeem is hoeft de pomp alleen maar rond te pompen en heeft hij daar geen last van. Het enige wat dan overblijft is zijn de wrijvingsverliezen en drukval over verschillende componenten. Op de snelheid is het meestal niet een issue.
Je zal bovenin ook geen vacuum hebben, behalve als dit komt door het weghalen van water.
Ik zeg ook een 5,7l ongeveer.
[ Voor 6% gewijzigd door Nutral op 22-08-2015 10:35 ]
Zolang het systeem gesloten is heb je niets te maken met de atmosferische druk, je kunt wel 100m waterkolom maken. De relatieve druk boven in is 0, onderin 100m * dichtheid vloeistof * 10 m/s2.Gasschuif schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 09:56:
Ik bedoel dat een gesloten buis aan van b.v. 12 meter hoog, je een maximale waterkolom kan maken van 10 meter hoog met de heersende atmosferische druk. Op zeeniveau c.a. 100 kPa
Freemann schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 23:26:
[...]
klinkt goed!
Overigens zegt de eindtemperatuur van de WP niet veel over de temperatuur die het CV-circuit kan halen.
Wij verliezen van zolder tot aan de vloerverwarming verdeler zo'n 10-15% warmte (bij aanvoer van 35°c). Het gaat er uiteindelijk om wat er bij je radiatoren aankomt.
Ook onze WP kan 65°c water maken, maar de CV-controler kan max maar 45°c het CV-circuit in drukken.
Het is dus meer de vraag hoe de WP aan het CV-circuit gekoppeld zit en daar zul je antwoord op moeten krijgen.
De drukken die ik in mijn vraag stel zijn geen absolute drukken, maar gemeten tov de atmosferische druk.Nutral schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:34:
Ik weet niet hoe jij ergens anders zit?
Volgens de gaswet is pV constant,
Het expansievat (of accumulator zoals ik ze noem in de hydrauliek) heeft een voordruk van 50kpa (g), atmosferische druk is ongeveer 100kpa, dus dan kom je op 18L lucht op 150kpa absolute druk. Je gaat dan naar 120kpa (g) wat dus neerkomt op 220 kpa absoluut.
18*10^-3 * 150 * 10^3 = x*10^-3 * 220*10^3 kun je versimpelen naar
18*150 = x*220
Hier kom je uit op dat het volume van het lucht 12,27 liter is, 18-12,27 is 5,73 wat het water dus inneemt.
Het is wel anders als jij 50kpa absoluut bedoelde, maar daar ga ik niet vanuit omdat dat een vacuum op je expansievat is.
Uit de pneumatiek pak ik het meestal simpeler aan, lucht word samengedrukt evenredig tot de absolute druk, 10l lucht op 2 bara bevat dus 20l lucht dat samengedrukt is. Op de hogere drukken loopt het mank en bij verbrandingen en hoge temperaturen ook. maar daar heb je niet mee te maken met pneumatiek en accu's.
Druk maken is ook niet de probleemstellingapt schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 11:45:
[...]
Zolang het systeem gesloten is heb je niets te maken met de atmosferische druk, je kunt wel 100m waterkolom maken. De relatieve druk boven in is 0, onderin 100m * dichtheid vloeistof * 10 m/s2.
[ Voor 12% gewijzigd door Gasschuif op 22-08-2015 14:45 ]
1. Met de ELGA kan het. Sterker nog; het is HET verkooppunt van de ELGA. Enige voorwaarde is wel dat de beide aanvoerleidingen haaks op elkaar staan. Daarmee voorkom je dat beide pompen rechtstreeks tegen elkaar aan het pompen zijn.Cor-Jan schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 12:21:
Ik zit meer met de vragen :
1. Kunnen zowel de CV als de WP tegelijkertijd werken ?
2. Hoe krijgt de WP zijn informatie uit de huiskamer (wel of niet stoken ? welke temeratuur is het)
3. Hoe weet de WP wanneer het financieel niet handig is om te stoken ? Bijvoorbeeld rond het vriespunt oid. Dan neemt de COP sterk af, dus dan kunnen we beter de CV alleen laten werken.
Aangezien ik maar een beperkte hoeveelheid KwH "over" heb van mijn PV installatie is het financieel niet altijd even handig om de warmtepomp aan te hebben. Alleen wanneer het warm genoeg is en je dus een COP van 3 of beter kunt halen dan mag de warmtepomp zijn kunstje doen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Gasschuif, druk maal volume is constant.Gasschuif schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 10:19:
[...]
Ook 5,7 L kan ik niet goed rekenen....
Ik zal wel een tip geven,
Wikipedia: Algemene gaswet
[ Voor 4% gewijzigd door mb1 op 22-08-2015 20:50 ]
Hij staat koud!!!mb1 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 20:26:
[...]
Gasschuif, druk maal volume is constant.
Enige wat nog speelt is de (Z) namelijk de compressibiliteit.
Aangezien een expansievat niet is gevuld met waterstof of helium (bijna ideaal gas) maar met stikstof is dit een factor die bij hogere drukverschillen gaat spelen.
Dit gaat ver achter de komma invloed hebben.
Genoeg geluld ik ga een bakkie koffie nemen en daarna heb ik wel zin in een biertje!
Ik weet niet hoelang het voor jou rijden is naar omg Apeldoorn, maar wellicht moet je alvast in de auto stappen
P.s. Zelf had je toch niet toevallig als antwoord 10,5 liter in gedachten hé...
Da's ook toevallig ik zit hier ook achter een neutje, komt goed.mb1 schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 23:25:
[...]
Ik heb er inmiddels een paar op dus je zult em echt ff moeten komen brengen🍻
[ Voor 33% gewijzigd door Nutral op 23-08-2015 00:47 ]
mkleinman schreef op zaterdag 22 augustus 2015 @ 19:53:
[...]
1. Met de ELGA kan het. Sterker nog; het is HET verkooppunt van de ELGA. Enige voorwaarde is wel dat de beide aanvoerleidingen haaks op elkaar staan. Daarmee voorkom je dat beide pompen rechtstreeks tegen elkaar aan het pompen zijn.
Simpelste oplossing is, wanneer beide apparaten naast elkaar staan, om beide apparaten via een T-stuk in de hoofdleiding te laten pompen.
2. In het geval van mijn ELGA hangt er gewoon een thermostaat in de woonkamer.
3. De ELGA doet dit door bij +4 graden af te schakelen onder normale omstandigheden. Ik heb die beveiliging er af laten halen.
En de ELGA doet dit door te kijken naar het verschil tussen gevraagde temperatuur en gemeten temperatuur. Is dat verschil te groot dan mag de CV ketel het werk gaan doen.
Hoop dat je hier wat aan hebt
Als je rekent met absolute druk is het goede antwoord inderdaad 5,73. Ben ik gewoon vergeten. dom dom dom.mb1 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 00:40:
[...]
Voor welk antwoordje nu dan, want 10,5 is het verkeerde antwoord!
Biertje maar weer uitspugen dan?Gasschuif schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 13:25:
[...]
Als je rekent met absolute druk is het goede antwoord inderdaad 5,73. Ben ik gewoon vergeten. dom dom dom.Excuus voor de verwarring
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 24-08-2015 11:51 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Valt misschien wel mee gezien de grootte van de woning!Freemann schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:39:
Ik snap je COP en Factor verhaal niet helemaal.
1733m3 gas is veul!
...
Laat die berekening eens zien, zo op basis van 1 getal kunnen wij er niet over oordelen. Daarnaast als je deze specifiek door een extern bedrijf hebt laten maken, dan kun je bij twijfel (en die heb je) natuurlijk om uitleg vragen hoe ze bij dit getal komen.develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:20:
....
Ik zou graag jullie mening eens horen:
...
-warmteverliesberekening gemaakt door extern bedrijf en komt uit op 14kWh -> klopt in mijn ogen geen hout van gezien gasverbruik...
...
[ Voor 3% gewijzigd door develdonk op 24-08-2015 13:28 ]
ik betwijfel wel of het 1/3 is, maar ach dat doet er niet echt toe.develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:56:
Eens dat 1733 veel is! -> dat is ook de reden dat ik er vanaf wil(vorig jaar 4500 kWh afgedekt met zonnecellen nu is gasverbruik aan de beurt). Isoleren is gezien de R waardes die wij hebben niet heel erg zinvol meer. 1/3 verlies is glas, 1/3 is afzuiging en 1/3 muur volgens verliesberekening. balansventilatie wilde ik niet aan dus is destijds een keuze geweest (niet zo handig achteraf).
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Mag ik vragen waar deze bewering op gebaseerd is? Bij ons draait de eerste CO2 warmtepomp van NL en is de 5e commerciële in Europa.CO2 warmtepomp is mooie techniek maar weegt vwb kostprijs in zijn geheel niet op tegen besparing.
Er bestaan hele goede split oplossingen waarbij 1 grote condensor buiten staat en er meerdere leidingen naar meerdere wisselaars in verschillende ruimtes.Kan dus wel degelijk een totaal oplossing zijn!tot slot nog gekeken naar l/l warmtepompen/airco's (met name daikin heeft erg mooi spul) maar de WAF factor is erg laag + is het geen totaaloplossing voor een heel woonhuis en beperkt tot 1/enkele ruimte's.
Zou je daar niet eens mee beginnen, kennelijk is de cv niet optimaal ingeregeld of er gaat iets anders fout.develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 14:54:
(daarbij heb ik nog een onderbuikgevoel dat gasverbruik sowieso te hoog is. z-wave schakelaars lieten zien dat de ketel constant 10 min aan was en weer 10 min uit (pendelen dus) en nooit hoger dan 37 graden kwam. leek wel of dat ding niet lager kon moduleren en uit ging zodra delta T minder dan 10 graden werd...)
935m3 ga je niet redden met de ELGA, heb je m.i. > 9 Kw voor nodig.Rhaelak schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 16:39:
Hoeveel m2 is je woning? 935 m3 inhoud is natuurlijk geen klein huisje. Je verstookt zo'n 1550 m3 gas per jaar om je woning warm te houden. Ik vind het eigenlijk niet extreem veel gezien het volume van de woning. Wat ook meespeelt is de aanwezigheidsfactor en stookgedrag.
Met een ELGA zou je best wel wat voordeliger uit kunnen komen maar ik verwacht geen halvering o.i.d. Misschien heb je nog ruimte over op je dak om extra panelen te monteren en zo dan het energieverbruik van een warmtepomp enigszins te compenseren?
Ik zie niet iets heel raars aan die warmteverliesberekening. Misschien dat ze wat aan de voorzichtige kant zijn geweest, omdat er geen opwarming van apparatuur wordt meegenomen, maar verder niets.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
[ Voor 22% gewijzigd door develdonk op 24-08-2015 17:45 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 24-08-2015 19:45 ]
Die wil ik best beschikbaar stellen. Hoe krijg ik een Excel file beschikbaar voor het forum. Ik wil voortliefhebbers best individueel mailen.Freemann schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 19:32:
@Tomexergie;
Jij had daar een prachtige excel voor gemaakt? Waar ook zaken als zoninstraling in verwerkt zitten?
[ Voor 31% gewijzigd door develdonk op 24-08-2015 22:01 ]
[ Voor 52% gewijzigd door larsg op 24-08-2015 22:20 ]
Even snel omrekenen naar mijn situatie voor de grote verbouwingen. Mijn huis heeft een inhoud van ongeveer 350m3. 1733, daarvan is, aanname, 1450m3 voor verwarmen. 1450 / 935 * 350 = 543m3 voor verwarmen. Ik zat destijds op ongeveer 1300m3 voor verwarmen. Ik vind persoonlijk je kostenpost voor verwarming nog vrij fors als ik eerlijk ben. Je verbruik is naar verhouding 2,4x lager dan mijn verbruik terwijl je isolatiewaarden vele malen hoger zijn dan mijn beginsituatie.develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:20:
Data woning:
-nieuwbouw 2012
-1.733 m3 gasverbruik per jaar over afgelopen 12 maanden
-vloer rc 7,02 / gevel rc 4,75-5,17 / dak rc 5,17
-vrijstaand, totale inhoud 935 (incl bijgebouwen want deze zijn ook verwarmd met LTV)
-mechanische ventilatie natuurlijke toevoer dmv roosters in ramen
-HR++ glas
14kWh? Bij wat voor omstandigheden? Ik heb mijn eigen verliesberekening in de eenheid J/s (W) gedaan. Bijvoorbeeld 3700W (fictief)verlies bij -4 buiten. Elke seconde verlies zou ik dan 3700J verliezen. 3700J * 86400 / 1000 / 1000 = 319,7MJ verlies over een etmaal. ( 89kWh of 10.1m3 ).-warmteverliesberekening gemaakt door extern bedrijf en komt uit op 14kWh -> klopt in mijn ogen geen hout van gezien gasverbruik...
[ Voor 8% gewijzigd door mkleinman op 24-08-2015 22:37 ]
[ Voor 22% gewijzigd door PolderPloer! op 24-08-2015 22:57 ]
[ Voor 29% gewijzigd door develdonk op 24-08-2015 23:31 ]
Even een update op mijn gedachtengoed.larsg schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:04:
Ik wil minstens 2 ruimtes kunnen verwarmen. Dat zijn een woonkamer waar ik zeker 3,5 KW nodig heb en een badkamer waar 2,5 KW handig is om snel te kunnen verwarmen voor het douchen. Eventueel zit ik te denken om er een slaapkamer bij te doen, waar ik ook 2,5 KW aan warmte kan gebruiken.
Die Scop waarde is neem ik aan de efficiëntie bij het verwarmen? Die sarara doet het dan wel drastisch beter. 3,8 tov 5,9, maar is dit bij gelijke temperaturen? Ik vind het zeer lastig om grafieken te vinden met informatie hierover
Edit, ik zie ook deze LG 3,8 KW / 0,77 KW = 4,93 aan COP? Lijkt me voor de prijs niet slecht en dan kies ik zijn kleinere broertje voor een andere ruimte. Nadeel is dat ik dan wel met meer buitenunits kom te zitten.
[ Voor 6% gewijzigd door larsg op 25-08-2015 02:22 ]
Vraag voor de badkamer eerst na of je een airconditioner wel in een natte ruimte mag monteren. Voordat een printplaat doorbrand van het vocht.larsg schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 22:04:
Ik wil minstens 2 ruimtes kunnen verwarmen. Dat zijn een woonkamer waar ik zeker 3,5 KW nodig heb en een badkamer waar 2,5 KW handig is om snel te kunnen verwarmen voor het douchen.
Ik heb vorige winter de aanvoertemperatuur vaak gemeten: bij 5C buiten 35C aanvoer. Ti-Tb=Ta-Ti . Dit was zo de hele winter. Ik heb wel gewone radiatoren/convertoren , maar het huis is 45 jaar oud en na isolatie en thermophane ++ glas zijn de radiatoren zwaar overgedimensioneerd. Dus nu geschikt voor een WP.[b][message=44796804,noline]develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @
@tomexergie: goed te horen dat ik niet de enige ben die ruim boven de 1000m3 wil gaan ondervangen met de ELGA. Ik dacht haast dat ik gek was geworden
Ik heb tijdens mijn vakantie stuk of 6 leveranciers gevonden die allen redelijk in de buurt zitten. Mijn idee is om nodige zelf te doen. Als ik resultaten heb van prijzen zal ik deze wel delen. wellicht zit er daarna nog muziek in de prijs als we beide dezelfde installateur gebruiken. Ik ben minder kritische vwb installateur; heb allang gezien dat je dit soort dingen zelf goed in moet stellen en niet moet vertrouwen op andere.
Ook ik gebruik ELGA enkel voor ruimteverwarming. wellicht volgend jaar een boiler in het verwarmingscircuit met zonnecollector. budget hiervoor was dit jaar op.
ik ben er nu ook reeds sinds 2011 mee bezig en kan werkelijk geen alternatief vinden voor de elga (erg goede cop met carrier unit en lage investering). de Inventum is helaas geen optie voor mij want die kwam wel in de buurt. helaas is een l/l ook geen optie.
@ Tomexergie: zomaar benieuwd maar wat wordt jouw aanvoertemperatuur??
Excelsheet gezien, complimenten voor de zeer uitgebreide analyse die je doet. Je komt totaal op een dag of 7 dat de ELGA het lastig krijgt. Dat komt overeen met waar ik op uit kwam in de praktijk. De CV ketel heeft hier de afgelopen winter een dag of 4 gedraaid en had eigenlijk nog een paar dagen extra aan gemoeten omdat het onaangenaam was.develdonk schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:24:
@mkleinman: bedankt voor het meelezen. ik heb je site al aardig doorgespit alsmede je opmerkingen hier op het forum. Je zou me een groot plezier kunnen doen door eens te schieten op de excel die ik geupload heb. hier een kopie:
http://we.tl/2OZh9HlfK0
Klus page: http://klusthuis.blogspot.com
[ Voor 67% gewijzigd door Freemann op 17-09-2015 22:02 ]
Daar haal je een goed punt mee aan... Iemand die hier meer van weet?Rhaelak schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:46:
[...]
Vraag voor de badkamer eerst na of je een airconditioner wel in een natte ruimte mag monteren. Voordat een printplaat doorbrand van het vocht.
[ Voor 5% gewijzigd door larsg op 25-08-2015 17:25 ]
http://we.tl/zD9euHGxTDTomexergie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:04:
[...]
Ik stel mijn WP jaarberekening ter beschikking met en referentie klimaat jaar(8700 uur) gekoppeld aan een model van de WP. Ook andere forum leden kunnen daar gebruik van maken, als daar tenminste ze interesse voor hebben.
[ Voor 5% gewijzigd door develdonk op 25-08-2015 20:42 ]
[ Voor 52% gewijzigd door Freemann op 25-08-2015 21:42 ]
Verwijderd
Jouw warmtepomp is echt milieu vriendelijk omdat de CO2 factor van een CO2 warmtepomp 3000 keer lager is dan de R410A WP's. Met Elga moet je eerst een paar jaar gas besparen (1,7kgCO2/m3aardgas) voordat deze CO2 gaat reduceren, uitgaande van het meest waarschijnlijke scenario dat het drijfgas R410A allemaal de lucht in gaat door lekkage of einde levensduur. Jammer dat er zo weinig keuze is in milieu vriendelijke WP's.Freemann schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 21:09:
@defeldonk;
De ELGA is een mooi stuk techniek, wij hebben hem ook serieus overwogen, maar hij kon ons niet van het gas halen en dat vooral omdat hij geen tapwater (lees >65°c) kan maken.
Als dat wel het geval was geweest, dan had hij hier waarschijnlijk ook gehangen
Volgens mij kan ik je niets anders meer zeggen dan succes en plezier te wensen met de ELGA
De elga heeft een regeling die stuurt op een aanvoertemperatuur minimaal 4 graden boven de retourtemperatuur. Dus dat is bepalend voor de temperatuur waarop het systeem gaat draaien, en dus de COP. Vervolgens draait de WP maar een deel van de tijd (nl. voldoende om het warm te houden in huis)Tomexergie schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:04:
[...]
Ik heb vorige winter de aanvoertemperatuur vaak gemeten: bij 5C buiten 35C aanvoer. Ti-Tb=Ta-Ti . Dit was zo de hele winter. Ik heb wel gewone radiatoren/convertoren , maar het huis is 45 jaar oud en na isolatie en thermophane ++ glas zijn de radiatoren zwaar overgedimensioneerd. Dus nu geschikt voor een WP.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
"Helemaal" mee eensFreemann schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 08:11:
@BarryH;
Wat was je gasverbruik en hoe is je huis situatie?
COP = ((1000 * 8 ) / 2600 ) = 3.1
Dat is wel even andere koek/COP dan de COP's van >4 - 5 die ik hier geregeld langs zie komen.
Heeft de ZB nog noemenswaardig invloed op je ELGA prestaties?
Te zien aan je PV cijfers zul je ook een aardig overschot hebben.
[/quote]
Hoeveel je bespaard hebt over een jaar kun je alleen zien als je een warmtemeter hebt op de WP.
[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 26-08-2015 09:19 ]
[ Voor 5% gewijzigd door Nutral op 26-08-2015 17:22 ]
[ Voor 66% gewijzigd door Rol-Co op 26-08-2015 17:35 ]
In feite onttrekken ze warmte uit de woning die moet worden aangevuld met b.v. de Elga. De gezamelijke COP voor tapwaterbereiding wordt dan:Rol-Co schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 17:32:
Dat is een warmtepomp boiler, die zijn wel voor minder tekoop ook.
Dit is de normale prijs ongeveer, maar ook nieuwe op veilingen en marktplaats voorbij zien komen rond 500-750,-
Bullen van dingen, je moet het wel kwijt kunnen.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
70 graden wil je ook niet, een lagere temperatuur is efficiënter met minder stilstand verlies, mooiste is een graad of 35-40 met een elektrische naverwarming naar 60 bij gebruik van tapwater.Tomexergie schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 18:36:
[...]
In feite onttrekken ze warmte uit de woning die moet worden aangevuld met b.v. de Elga. De gezamelijke COP voor tapwaterbereiding wordt dan:
1/COPtapwater=!/COPelga+1/COPboiler vergelijkebaar met parallel schakelen van weerstanden.
Bij COPelga=4 en COP wpboiler=4 wordt de COPtotaal =2. in de wintermaanden. In de zomer uiteraard COP 4. Gemiddeld rond de SCOP=3. Ik ga er nog aan rekenen.
Als je de Elga op een boiler aansluit (60C) dan stort de COP ook in elkaar en zal je gemiddeld lager uitkomen omdat je de 70C niet haalt. Infeite heb je met deze WP boiler een tweetraps systeem gemaakt.
Ik vind het een goed alternatief , zeker als je zonnepanelen moet affikken. Geen ingewikkelde regeling voor Elga en tevens legionella procedures. Voor c.a 800 Eur ga ik dat doen, maar ze zijn nu nog 1500 Eur (De chinese)
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq