Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 105 Laatste
Acties:
  • 601.529 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

37,5m3 per minuut= 2250 per uur = *24 = 54000m3 per dag = 200dagen lang -> heel erg veel lucht
het staat gewoon in de (rtfm) folder he, luchtdebiet 37,5 m3 / min
en dus is de kruipruimte dan geen optie in de koudere dagen

[ Voor 146% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:49
vond het al errug veel voor een uurtje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:43:
op vol vermogen verplaatst mijn warmtepomp 2683m3 lucht
dat is wel wat veel he, dus ik heb besloten het zo maar niet te doen, maar te profiteren van de warmere kuststreek en veel lucht verplaatsing, omdat het hier veel waait, bij westen wind kan het tot diep in de winter wel 8c warmer zijn dan in Enschede.
Maar te zwijgen over Glanerbrug. :+

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-09 17:53
heel klein beetje off topic:
ik ga een extra zone creeren in mijn setup. Naast werkkamer, begane grond en badkamer wil ik een extra zone "boiler naverwarmen". De truc is om een thermostaat op/in de boiler te hangen die in contact staat met de zonekast. Thermostaat ziet dat de boilertemp onder de 50 graden zakt => Elga aan om de boiler via de retour te verwarmen.

Eea moet natuurlijk ook op tijd gestuurd kunnen worden; het heeft weinig zin om vóór een mooie zonnige dag al een hete boiler te hebben. Dan hoeft het elektrisch element in de boiler alleen nog maar te dienen als backup.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Leuk filmpje! Ik dacht dat er een los (elektrisch) verwarmingelement op zou zitten om het ijs te smelten. Maar de compressor kan je uiteraard ook gebruiken.

offtopic:
Overigens ben ik zelf ook aan het kijken voor een warmtepomp. Termen als "graf in te praten" en "rtfm" komen bij mij als 'ontvanger' van die woorden niet helemaal vriendelijk over.

Ik zat alleen even te berekenen en beredeneren hoeveel vermogen ik nodig zou hebben om mijn huis warm te houden en warm te stoken. Lijkt me wel nuttig om te berekenen voordat de CV-ketel -met een gigantisch vermogen- écht de deur uit gaat :)

Met waarschuwen bedoel ik te zeggen dat je goed inzichtelijk moet hebben hoeveel energie je kwijt bent aan verwarming om op mijn wijze het benodigde vermogen te schatten. Als er betere manieren zijn om het benodigde vermogen te bepalen hoor ik dat graag :)

Jij hebt natuurlijk een mooie accumulator voor energie (je boiler). Heb jij al eens berekend hoeveel vermogen je nodig hebt om je huis warm te houden op zo'n dag als 20 december 2010?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 22 september 2013 @ 12:07:
de cop van de elga is van 12-18 graden maximaal 5,56 en deze daalt naar 0,9 bij -15c
op de site van techeco staan meet documenten met plots
bij 4 graden zou de cop nog 3 zijn, eronder heeft nog niemand gemeten, omdat de elga normaal gesproken afslaat dan..... maar hier dus niet, fikken maar, we gaan het beleven
Ik heb flink zitten zoeken op de website en ook naar de specifieke buitenunit op Google, maar geen plots kunnen vinden van de COP :( . Zou hier een link kunnen plaatsen, of een routebeschrijving hoe ik de plots kan vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Even out of the box (copyright eric-pvt): wat is er op tegen om een zwembadwarmtepomp in te zetten om je cv-circuit te verwarmen? Enige nadeel wat ik kan bedenken: je moet je cv-leidingen naar buiten brengen...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13
@hansdegit: er lijkt me weinig tegen, maar wellicht zijn die niet zo goed (gemaakt om bij 15 graden buitentemp of meer zwembadwater naar 30-35 graden te brengen?)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wel ontopic
het steeds maar moeten bewijzen van oud als goed en het MOETEN vergelijken met een gasketel is pas echt onvriendelijk om dit tegen een early adaptor te houden, daar gaan we niets van leren
nou ben ik geen birkenstock wollentrui mep gefrustreerde, maar een aanvaller, ik maak de paden zeg maar, en daarbij kan je inderdaad een kapmes in je nek krijgen, want dan sta je in de weg of op de verkeerde plek, immers ik heb ook een gasketel, dus het is papegaai nieuws.
als je in google zoekt op elga en cop staat ie er vrijwel meteen op een sheet, er zijn meer presentaties geweest. echter zoals ik hem toepas is nog niet eerder geprobeert

ik had geprobeert een table in het forum te posten van diverse cops en vermogens,
waaruit blijkt dat dit enorm tegenvalt met de huidige nl-produkten
de elga is een van de weinigen die 5+? kW kan leveren, en zoals hier blijkbaar meer, en warmer.
de elga als ketelslaaf is echt een cripple produkt, andersom en autonoom is ie tot nog toe top.
hij geeft me een voor het eerst pv draaien 1e dag gevoel
het prijskaartje en de installatie is alweer weggezakt in een herinnering
overigens is de subsidie binnen, precies gelijk aan de hoge btw, 500 euro
we zijn echt een warboel in nederland de gemeente gaf dus de btw aan de belastingdienst
na ja ik had een nette prijs. uiteindelijk heeft alles nu 3004 euro gekost all-in consument

3 ruggen weg bij de bankman, en nu weer voor mij aan het werk.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:53

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vond op Mp iemand die de Elga voor €3250 incl. btw levert en installeert :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

strakke prijs dat wel, maar na een gesprek maakte ik rechtsomkeert.
ik wil de elga los en zelf installeren, op de ideale plek
dus lever maar; wat van de prijs af, en stuur maar op een pallet.
<en dat werd einde gesprek>
let op dat je de versie krijgt met software van na mei 2011 en de nieuwe vision thermostaat

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dus eigenlijk zou je hem op de standaard manier moeten laten installeren en daarna zelf alles aanpassen.
Het laat iig zien dat er een aardig gat kan zitten tussen de kostprijs en iemands uurtjes ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:28:
als je in google zoekt op elga en cop staat ie er vrijwel meteen op een sheet, er zijn meer presentaties geweest. echter zoals ik hem toepas is nog niet eerder geprobeert
Ik heb denk ik als 'zender' mijn vraag niet goed geformuleerd. Ik heb net zitten zoeken op "elga en cop" en heb geen data gezien waaruit blijkt dat de COP bij -15°C daalt naar 0,9. Nu geloof ik je best voor deze ene waarde, maar ik ben ook geinteresseert in de waarden die hierboven liggen. Heb jij een hyperlink voor mij waar ik op kan klikken zodat de COP data voor mij te zien is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:13

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Daar staat idd aardig wat in, heeft Dre een Chinese Google ofzo? 8)7 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kijk ik naar een ander PDF dan jullie? Sheet 13: COP onder 0 = 0.
Dat kan niet de documentatie zijn die eric-pvt bedoelt.

In de ontwerphandleiding staat de Carrier 38NYV035H als buitenunit gemeld. Hiervan is de COP onder de 4 graden ook niet makkelijk te vinden maar bijvoorbeeld hier. Pagina 7: heating capacity vs outdoor temp geeft een indicatie.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik zie hier cop gebruikt worden voor verwarmen en koelen, dat klopt ook niet :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pffff jemig
de elga gaat uit na de 4c, maar dat hoeft dus niet, in alle metingen zie je dat wel
dus daarom is de cop 0.....
daarna pak je dus de buitenunit van carrier, en lees je verder :

in isso 774 en bij senter (niet vrij beschikbaar) :
In
het demonstratieproject boekte de Elga met reversibele
koeling COP’s van 6 tot 10 ...... maximaal 55 °C worden verwarmd.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 21:20 . Reden: too many gasheads ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Speedy-Andre schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:17:
Ik zie hier cop gebruikt worden voor verwarmen en koelen, dat klopt ook niet :z
Want?

COP is toch niets meer dan de verhouding arbeid vs warmteverplaatsing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die functie krijg je er gratis bij, je hoeft niet eens je bonuskaart te laten zien,
werkt perfect hoor, je moet alleen even je dauwpunt ontdekken, anders gaat het condenseren op je radiatoren, maar het voelde als ideaal in de zomerhitte voor dieren en kleine kinderen

-> bij alleen radiator babykamer open en de elga op koelen, baby slapen, pappa ook rustig biertje

`t is dat de vrouw het niet wil, maar ik zou eigenlijk een plug en play dag voor iedereen moeten doen,
het voorstellingsvermogen is door al dat gas in het hoofd duidelijk helemaal teniet gedaan.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

hansdegit schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:20:
[...]

Want?

COP is toch niets meer dan de verhouding arbeid vs warmteverplaatsing?
Jep, maar je maakt mij niet wijs dat dit bij verwarmen en koelen identiek verloopt.
Tegenwoordig is er voor verwarmen een andere term en krijg je dus 2 grafieken.
De Elga documentatie is dus een beetje verouderd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Dre Het gebeurt me zelden maar mijn google skills laten me in de steek.

@eric-pvt bedankt voor de hints, met isso 774 kom ik hier, dat was ook niet wat je in gedachten had denk ik ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Kalm aan jongens. Mijn "Chinese Google" had het PDF'je van BarryH al gevonden, maar beantwoord niet mijn vraag. Tenminste ik kon het met mijn Chinese leesbril (tip :P) niet vinden in dat document ;).

Het document van Proton_ had ik ook al gevonden, alleen daar wordt weer gesproken over een Heating capacity ratio van 50% bij -15°C. Ik lees dat als een COP van 2,5. Dit is wel bij een "Indoor:DB20°C". Geen idee wat dat betekend.

Waar de COP van 0,9 bij -15°C van eric-pvt vandaan komt snap ik nog steeds niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:32:

Waar de COP van 0,9 bij -15°C van eric-pvt vandaan komt snap ik nog steeds niet :X
En ik snap de relevantie daar nog steeds niet van (-15 graden aan de kust, iemand?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Metingen door TNO [Tch2] volgens de EN14511, geven de volgende resultaten:
Elga Conditie COP
L7(6)/W35 4,56
L7(6)/W45 3,43
L2(1)/W45 2,90

weer die stomme focus op de cop,
bij > -15c slaap ik waarschijnlijk, en staat de elga uit
overdag aan de kust vriest het vrijwel nooit dan zal de elga dus draaien,
van mijn part met een cop van 1
de handleiding van de carrier unit beschrijft een start cop van 0,9 heating bij -15c

gasprijs 2014 +11,9% REB
ik focus lever daarop
de elga op pv stroom gaat dat vermijden
nu 1 euro uitgegeven, straks 3 jaar later 1 euro +9% vermeden 3x3 is 9 zeg maar
de elga is dan ook al 3 jaar 3% duurder geworden

zo kwam ik ook aan die qsolar in 2006, goh wat was die duur zeg voor 2300 ballen... of toch niet ?

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Die gegevens had ik ook gevonden inderdaad, maar die houden op bij 2°C en niet bij -15°C. Om te bepalen hoeveel vermogen ik nodig heb is de COP wel degelijk van belang bij lage temperaturen. Immers het uitgangsvermogen is Pingang×COP. De -15°C is wel erg koud (te koud) en zeker voor aan de kust, maar ik dacht misschien heb je er een grafiek van omdat je het had over 0,9.

Edit na jou edit:
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 21:39:
de handleiding van de carrier unit beschrijft een start cop van 0,9 heating bij -15c
Ik durf het bijna niet te vragen, maar op welke pagina van het 115 pagina tellende document kan ik die 0,9 terugvinden :) (of bedoel je 0,9 kW, dat lees ik wel namelijk (op pagina 5 en ook op pagina 6))

[ Voor 35% gewijzigd door Dre op 23-09-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 20:42
Ik zit ook te denken aan een Elga oplossing (voor nieuwbouw, laag energie woning) Daarbij denk ik aan een buffervat welke door de elga op ca 40 (tussen 35-45)graden wordt gehouden. Hiermee wordt zowel verwarmd (ltv) als in warm water voorzien. Om dit laatste goed te kunnen garanderen plaats ik nog een elektrische geiser voor verwarming tot ca 50 graden.
Om de winterdagen door te komen en elga slechter presteert wil ik dit opvangen met een cv-haard. Deze is enerzijds voor de gezelligheid maar op de zeer koude dagen (binnenland) ook voor de bijverwarming van het buffervat. (en de ruimte). Electra verbruik compenseren met pv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Waarom niet de Elga gebruiken om tot 50 graden te verwarmen? Bespaart je weer een doorstroomverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Rendement van de warmtepomp loopt terug bij hogere temperaturen, zeker in combinatie met lage buitentemperaturen. Wil graag een bedrijfszekere installatie. Misschien dat ik in het zomerseizoen de temperatuur hoger instel (als dat mogelijk is??)
Ander voordeel is dat de warmteverliezen van de buffer iets minder groot zijn bij lagere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

HA

Afbeeldingslocatie: http://www.adelaidehydronicheating.com.au/heatpump%20fotos/daikin%20altherma%20cop.jpg

Van de warmtepomp in het figuur is de COP een stuk hoger dan waar we eerst over hadden. Dat maakt het een stuk interessanter omdat je nu bij lage buitentemperaturen ook meer vermogen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat maakt het uit wat de cop is, als je leverancier je stroom niet wil hebben en je met 7 cent blijft zitten onder 0 ?
2kWh ~ 1m3 vermeden nu, das in voor en naseizoen dus 14 cent per m3
4kWh ~ 1m3 vermeden das in de winter dus 28 cent per m3
all in consumentenprijs gas al gechecked voor 2014 ?
niet salderen maar op +1000kWh uitkomen, en gas elimineren zou de systeemprestatie van de afrekening veeeel interessanter maken in eenheid of geld, het systeem bevat dan wp+pv en misschien wel een zonneboiler.
maar de warmtevastheid van je woning staat op de 1e plaats

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-09-2013 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hieronder nog een linkje naar de Daikin, geen idee wat het apparaat kost en wat de gebruikerservaringen zijn.
http://www.daikin.nl/for-...mperature-split/index.jsp
http://www.daikin.nl/for-...-your-oil-and-gas-burner/

[ Voor 16% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-09-2013 22:34 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@eric-pvt:
Voor jou maakt de cop niet. Jou maakt een paar kuub meer of minder niet veel uit.

Voor mij die niets te salderen heeft, is de (s)cop wel degelijk interessant/belangrijk.

Daarbij moet die (s)cop dan nog zodanig interessant zijn, dat ik een mega lage tvt hebt om onze politiek voor te blijven op mogelijke beperkingen van verrekenen van telewerken en/of seizoens/tijd -gebonden tarieven.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Dat maakt de Elga juist ook interessant relatief lage prijs. Andere l/w warmtepompen zijn al snel het dubbele in aanschaf. Zeker niet het dubbele in COP. Als je (heel) veel vermogen in de winter nodig heb is het misschien verstandiger een warmtepomp met meer vermogen/betere cop in de winter uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De prijzen lijken op het eerste oog mee te vallen, even doorscrollen naar onder.
http://www.google.nl/url?...bv.52434380,d.bGE&cad=rja

Op pagina 16 staan de diverse zones voor Hans :P

[ Voor 6% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-09-2013 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-09 16:17
Je hebt wel een binnen- en buitenunit nodig... opgeteld nog niet echt goedkoop.
De prijs van een Nefit Multiline is ca. 3400,-, dat is trouwens een 2-7KW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Ik vind die Nefit wel mooi, maar die heeft een hoog Apple gehalte (lees: niet teveel mogelijkheden om te klooien, het werkt gewoon). Je kunt het gedrag alleen sturen middels de ingevoerde gas en elektraprijs.

Bovendien vind ik het (nog) niet nodig om de CV ketel de deur uit te doen. De ketel mag blijven als backup en WP-slaafje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer eens achter de warmtepomp vermogens te komen in kW dan valt op dat ze allemaal enorm geknepen zijn, tussen 1 en 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
ipv de multi line is er ook de ventiline.
dat is wel dezelfde unit als die van inventum alleen met nefit plaatje erop.
over stroom overschot afbranden ik heb nu 2400kw over om op te branden.
ik verwacht dat daar in october ook nog bij komt, en zonder extra apparatuur zal ik maar een paar maanden in de + uitkomen ipv verbruik.
hopelijk blijft de salderings regel zodat voor mij een warmtepomp ook een goede toevoeging is.

http://www.famspijkers.nl/pics/tweakers/jaarverbruik.jpg
(van slimme meter uitgelezen)

http://www.famspijkers.nl/pics/tweakers/panelen-achter.jpg
(liggen sinds vorig jaar eind october)

http://www.famspijkers.nl/pics/tweakers/panelen-voor.jpg
(liggen sinds half maart)

[ Voor 8% gewijzigd door SpikeHome op 24-09-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@SpikeHome;
Zo te zien heb je een slimmeMeter en een aantal leveranciers hanteren op de slimmeMeter een marge regeling. Waarbij je 1000kWh mag schuiven of zelfs gebruik "uitbetaald" krijgt. Heb geen idee wat je overschot is, maar misschien is het goedkoper/makkelijker om van leverancier te switchen.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Ik zit bij Greenchoice momenteel.
en als je eerste plaatje kijken van jaarverbruik staat onder aan het saldo wat ik nu over heb al.

Helaas was mijn oude digitale meter (geen feraris) niet compatibele met terug draaien en moest de meter vervangen worden door de slimme meter

[ Voor 35% gewijzigd door SpikeHome op 24-09-2013 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@SpikeHome;
hmmmm weet niet goed wat ik hierop moet zeggen, behalve; sterkte :)

Elga neemt als ik het goed heb ong. 1kWh op uit het net. 24 kWh per dag, betekend dat een Elga in jouw geval vanaf nu al 100 dagen vol continue moet draaien en dan moet je de gegenereerde energie ook nog kunnen verwerken/gebruiken. Misschien zwaardere WP neerzetten en de buren jouw warmte verkopen?

2400kWh bij COP 2 is 5000kWh aan stroom oftewel 500m3 gas wat in ons geval 70% van ons jaarlijkse gasverbruik is.

[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 24-09-2013 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Op een indirect gestookte boiler aansluiten en lekker vaak een saldeerdouche pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

hansdegit schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:09:
Op een indirect gestookte boiler aansluiten en lekker vaak een saldeerdouche pakken.
Is een idee, maar denk dat niet dat iedereen een boiler van een 1m3 of groter kwijt kan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
een electrische boiler op de c.v. aansluiten heb ik ook al aan gedacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom de elga zo goed overweg kan met mijn qsolar zon-cv is na overleg met de leverancier als volgt :
als je het ntc sensor slim plaatst, dan volgt de volgende standaard :
retour in elga bereikt 43c, elga moduleert terug naar 0 binnen 2,5 minuten en gaat uit
(nadraaifase 90 seconden)
als de retour onder de 43c zakt is de elga weer aan binnen 2,5 minuten

als de elga in deep sleep is gezakt duurt dit 30 minuten, voordat deze weer beschikbaar is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Elga neemt als ik het goed heb ong. 1kWh op uit het net. 24 kWh per dag, betekend dat een Elga in jouw geval vanaf nu al 100 dagen vol continue moet draaien
dat klopt van geen kant deze veronderstelling,
je kan wel zeggen dat bij 1000m3 je 8000 uur een kilowatt aan gas staat te trekken fossiel vlammetje rookje, dat klinkt dan ineens ook abnormaal.
de elga doet wat je zegt helemaal niet, op dit moment trekt ie 300Wh per dag, soms even wat bij verwarmen, en de pv levert zelfs in de mist meer op.

500m3 laten doen door de elga is dan wel weer leuk,
bij een gemiddelde winter tot 4c / 1800 graaddagen en een cop van ~3 gebruikt de elga de hele winter 1330 kWh dat is inclusief de cv pomp, want die mag je niet weglaten bij de gasketel, die mag je er lekker bij optellen

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het is geen veronderstelling.
Als je zoals SpikeHome jaarlijks 2400 kWh in het groen staat (feit)
en je wilt dit met een Elga opmaken
dan kun je de Elga 100 dagen op piekvermogen laten draaien (of 200 op half vermogen...) (feit)

Wil je de 2,4MWh op een andere manier opmaken (of helemaal niet ;) ) gaat dit natuurlijk niet op.

Waarschijnlijk ga jij dit ook merken: ik verwacht dat aan het eind van de testperiode je een indrukwekkende hoop gas bespaard hebt en nog steeds een overschot hebt. De warmtepomp is te goed om je overschot op te branden.
Ik denk dat je uiteindelijk een 10kW elektrisch verwarmingselement in je boiler doet voor de diepvriesdagen en de gasketel op Marktplaats zet of omsmelt tot tuinornament (en dan nog steeds kWhs over hebt :*) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@Proton
zou idd graag het gas aan de wilgen dan hangen.
daarbij komt dus ook nog elektrisch koken ipv gas.
het is volgens mij alleen allemaal zeer rendabel zolang je mag salderen.
en hoelang blijft dat nog?

Maar zoals je al meld zit ik dus aan een ventilatie warmtepomp te denken met een elektrische (desnoods keuken van 2kw) boiler om de koude dagen door te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 11:33:
waarom de elga zo goed overweg kan met mijn qsolar zon-cv is na overleg met de leverancier als volgt :
als je het ntc sensor slim plaatst, dan volgt de volgende standaard :
retour in elga bereikt 43c, elga moduleert terug naar 0 binnen 2,5 minuten en gaat uit
(nadraaifase 90 seconden)
als de retour onder de 43c zakt is de elga weer aan binnen 2,5 minuten

als de elga in deep sleep is gezakt duurt dit 30 minuten, voordat deze weer beschikbaar is.
Oké, de NTC doet dus wel degelijk iets. Ik probeer even te begrijpen hoe dat invloed gaat krijgen op mijn setup; wij moeten eigenlijk iets heter stoken dan 43 graden; met minder dan 50 krijgen we het huis niet goed warm.
Het kan natuurlijk ook een keuze zijn om een extra radiator op te hangen, maar ik hik een beetje tegen die investering aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
@eric-pvt
jaa deuheu....
op dit moment doe ik ook 0m3 aan gas gebruiken om mijn huis op temperstuur te krijgen.
het is nog zo warm met de zon door de ramen dat ik nog in mijn t-shirt zit.
dat een elga het doet met 300Wh heeft niks temaken met opmaken van een overschot.
goed lezen is af en toe ook een vak.

de vraag is eerder, hoeveel kW gaat hij doen als het vriest, en zou je het dan nog halen.
ben benieuwd.
(ik weet wel dat ik ongeveer 5kW aan warmte nodig heb als het goed vriest voor ongeveer 10 uur.
moeilijk te bepalen of dit cijfer wel klopt, is een gokje)

@hansdegit
ik zou me nog geen zorgen maken over het vervangen van radiators.
gewoon de elga of iets anders gebruiken, en de winst/minder betalen van de energie rekening is snel genoeg binnen voor wat aanpassingen die mischien nodig zijn.
of neem je rust en loop niet te hard, tijd brengt raad.
doe ik ook.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 13:06:
[...]

dat klopt van geen kant deze veronderstelling,
je kan wel zeggen dat bij 1000m3 je 8000 uur een kilowatt aan gas staat te trekken fossiel vlammetje rookje, dat klinkt dan ineens ook abnormaal.
de elga doet wat je zegt helemaal niet, op dit moment trekt ie 300Wh per dag, soms even wat bij verwarmen, en de pv levert zelfs in de mist meer op.

500m3 laten doen door de elga is dan wel weer leuk,
bij een gemiddelde winter tot 4c / 1800 graaddagen en een cop van ~3 gebruikt de elga de hele winter 1330 kWh dat is inclusief de cv pomp, want die mag je niet weglaten bij de gasketel, die mag je er lekker bij optellen
Hoe vaak moet ik het nog zeggen;
Ik ben VOOR het elimineren van gas verbruik.

Maar ik vraag mij af hoe hij in een winterseizoen met een elga van 1kW zo'n 2400kWh(en zo te zien oplopend) weg wilt stoken. Dat is mijn vraag/opmerking. Niets meer en niets minder.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-mDMq9Pdv1ro/UAsKVPVCAWI/AAAAAAAACvY/X7aNbUDmpn4/s1600/mogelukheden.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SpikeHome: heb je al iets van warmtevoorraad (boiler)?
Zoals eric-pvt ergens zei (al kan ik hem natuurlijk verkeerd begrepen hebben): verschillende bronnen werken makkelijker samen als je de boiler als uitgangspunt neemt.
Je kan dan peak shaven waardoor je minder vermogen nodig hebt (warmtepomp), power dumpen als je vermogen over hebt (zonnecollector, houtvergasser) etc.
Ook maak je je installatie daar future proof mee, later is een andere warmtebron vrij eenvoudig toe te voegen.

Met jouw overschot zijn twee elga's ook wel te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
2X elga of 1 x elga en 1 x ventilatie warmtepomp

heb wel een zonnen boiler.
maar geen elektrische boiler
die zou ik wel kunnen aanschaffen

[ Voor 48% gewijzigd door SpikeHome op 24-09-2013 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dat droeg ik net ook indirect aan met mijn opmerking van een 1m3 of grotere boiler.

Als er bij ons iets gaat gebeuren, dan komt er ook grotere boiler die centraal komt te staan in de warmte huishouding van ons huis. Het streven is om een doorzichtige en niet complexe installatie te creeeren.

Maar hier wordt eerst aan de schil gewerkt;
http://www.nii.nl/downloa..._isolatie_-__26-04-10.pdf

om in de one-liners te blijven;
Je gaat toch ook geen water, halen met een lekke emmer!
en
Met een goede schil is het gasverbruik minder dan met een goed installatiepakket bij een minimale schil.
en
Isolatie levert een prestatie voor 75 jaar of meer.
en
Installatie vereist onderhoud en een (her-) investering (elke 10-15 jaar).
en
Met een goede schil is niet alleen het gasverbruik minder dan met een goed installatiepakket bij een minimale schil, maar het geeft ook een lagere investering!
Oftewel;
De beter de schil, de kleiner de installatie, de lager de investering EN minder terugkerende kosten op de installatie.

Zie bij ons op die punten nog genoeg mogelukheden en uitdagingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt

Wat heeft die elga jou netto nou all-in gekost?

Eerder las ik namelijk het volgende (in een ander topic):
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:48:
voor wie toch rekenen wil :
de elga gaat all-in 1000 euro kosten
de elga moet 500m3 gaan vermijden, en mag hiervoor 3500kWh gebruiken
die 1000 euro staan nu op een rekening niets voor mij te betekenen, zodat de meneer van de bank er lekker mee kan spelen, ik wil met mijn eigen geld spelen
Voor 1000 euro is het een 'no-brainer', maar 3000+ euro die ik in dit topic lees is het andere koek. Wat was jij netto kwijt voor alles?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@SpikeHome: ook bij een kleine (zonne) boiler kan je die als huiswarmtebuffer gebruiken (al heeft groter duidelijke voordelen).
Je hebt alleen een tweede spiraal nodig (of externe warmtewisselaar) om de CV-koppeling tot stand te brengen en niet alles met glycol te vullen :)
Daar kan je dan alle apparatuur aan knopen.
Ik denk dat dat praktischer is dan twee boilers voor tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 17:59:
@eric-pvt

Wat heeft die elga jou netto nou all-in gekost?

Eerder las ik namelijk het volgende (in een ander topic):

[...]

Voor 1000 euro is het een 'no-brainer', maar 3000+ euro die ik in dit topic lees is het andere koek. Wat was jij netto kwijt voor alles?
Verwijderd schreef op maandag 23 september 2013 @ 20:28:

het prijskaartje en de installatie is alweer weggezakt in een herinnering
overigens is de subsidie binnen, precies gelijk aan de hoge btw, 500 euro
we zijn echt een warboel in nederland de gemeente gaf dus de btw aan de belastingdienst
na ja ik had een nette prijs. uiteindelijk heeft alles nu 3004 euro gekost all-in consument

3 ruggen weg bij de bankman, en nu weer voor mij aan het werk.
LEZEN Dre! :> ;)

Zo'n kans laat ik niet aan me voorbij gaan _O-

[ Voor 3% gewijzigd door Speedy-Andre op 24-09-2013 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 70 euro /uur voor mezelf geschreven doe het zelf
de kosten gaan zitten in de perfecte leidingen en isolatie aan de buitenkant,
verder details zoals sta rubbers en dan goede tegen geluid en trilling
en wat stoeptegels etc
de standaard installatie kan echt wel in 2/3 uurtjes bij de bestaande ketel,
ik heb door de fundering geboord met een diamantboor gehuurd bij boels, =kosten
dus die 3004 euro valt allemaal nog wel mee, het is nu precies zoals ik wil, en klaar voordat het koud word.
ik voel me op meer manieren erg happy en rijk met zo`n warm huis, `t was goed te doen, en erg leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Proton_ schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 18:43:
@SpikeHome: ook bij een kleine (zonne) boiler kan je die als huiswarmtebuffer gebruiken (al heeft groter duidelijke voordelen).
Je hebt alleen een tweede spiraal nodig (of externe warmtewisselaar) om de CV-koppeling tot stand te brengen en niet alles met glycol te vullen :)
Daar kan je dan alle apparatuur aan knopen.
Ik denk dat dat praktischer is dan twee boilers voor tapwater.
Tja mijn zonneboiler werkt dmv water en een terug leeg loop systeem.
Het is het systeem van Solesta.
Ook helaas geen extra ruimte meer op dak omdat het vol ligt met panelen.
Ga een de warmtepomp wel installeren van iventum de combi en plaats er elektrische boilers tussen voor de xtra koude dagen.
En als het goed werkt van de zomer het koken naar elektrisch.
Daarna de gas metert eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

naar aanleding van mijn worsteling met een meterstand van 498m3 die calorisch toch 502m3 werd, heeft liander bepaald dat het tarief vanaf nu bepaald word door de calorische hoeveelheid.
hiermee is 500m3 dus geen 500m3 meer, maar met de rekenfactor die liander uit haar duim zuigt is 500 nu dus iets van 450 tot 499 m3
Na ons telefoongesprek heb ik contact opgenomen met Liander en de vraag gesteld of de capaciteit gebaseerd wordt op het calorisch verbruik of op het werkelijke verbruik (volgens de meterstanden). Liander heeft nu aangegeven dat het standaard jaarverbruik (en dus ook de capaciteit) gebaseerd wordt op het gecorrigeerde verbruik. Hierbij is de volgende toelichting gegeven:

Voor het standaardjaarverbruik wordt het calorisch gecorrigeerde verbruik gebruikt. Dit hangt samen met de kwaliteit van het gas. Sommige gedeeltes in Nederland hebben een hogere kwaliteit gas, zij krijgen een kleine verhoging op het verbruik. Andere hebben een lagere kwaliteit gas en krijgen dan een kleine verlaging op het verbruik. Dit gebeurt omdat mensen met een minder goede kwaliteit gas meer gas moeten verbruiken om hetzelfde te krijgen als mensen met betere kwaliteit gas.

Ik hoop u hiermee van dienst te zijn geweest.
erg goed geholpen door greenchoice !
want alleen naar liander is zooooo kansloos anno nu
dankjewel dominique (van greenchoice)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@SpikeHome;
Pas op met het weg laten halen van je gasmeter.
Hier bij Stedin betaal ik iets van €19,XX per jaar. Maar het weer aan laten sluiten van het geheel kost €913,82. Daarvoor kan ik meer dan 45 jaar de meter huur betalen. Ook vraag ik mij af hoe het in een eventuele verkoop advertentie staat; Huis zonder gasleiding.
Helaas zal dat een boel mensen afschrikken.

Maar dat is in mijn geval bij Stedin. Persoonlijk zou ik de gasleiding na de meter afdoppen en klaar. Mocht je OOIT (!) weer aan het gas willen (spreekwoordelijk) dan kan je hem gewoon weer aansluiten.

[edit]
in die €914 zit ook een stuk leidingwerk etc. mogelijk is dat bij een "her-aansluiting" overbodig en is het in de praktijk goedkoper. Maar stel dat het 50% goedkoper is en €500 kost, dan komt het nog op 25 jaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Freemann op 24-09-2013 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

inderdaad @post hierboven
er bestaat ook een `kookgas aansluiting`, met erg laag verbruik, ik ben dat nu aan het uitzoeken
gasprofiel 1 tot 100m3
met een inductieplaat en deze 100m3 kan je mooi de winterdagen overbruggen wp+cv parralel,
voor dei ene week dat het vriest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:57:
inderdaad @post hierboven
er bestaat ook een `kookgas aansluiting`, met erg laag verbruik, ik ben dat nu aan het uitzoeken
gasprofiel 1 tot 100m3
met een inductieplaat en deze 100m3 kan je mooi de winterdagen overbruggen wp+cv parralel,
voor dei ene week dat het vriest
OK dat klinkt beter.
Als je meer info hebt hoor ik het graag.
Zit overigens ook bij greenchoice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Is het ook mogelijk om een warmtepompboiler (bijvoorbeeld Ecolution) in de meterkast te plaatsen i.p.v. op zolder?
Hij zal dan beneden op het afzuig systeem worden aangesloten, lees afzuigen uit de warme woonkamer.
Uitgeblazen lucht weer het afzuigsysteem in alwaar het weer aangezogen wordt door de unit op zolder die het weer naar buiten plaatst.
Hij wordt eigenlijk tussen het afzuigsysteem gezet zeg maar, op deze manier staat het boilervat mooi centraal in de woning.
Het mooiste zou nog zijn dat er een warmtepompboiler is met elektrisch verwarmingselement op het laatste beetje op te krikken naar 60'C zodat er geen na-verwarmingstoestel meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Speksteenkachel;
Wat ik bij de afzuigWPsystemen gezien heb, is dat de luchtafvoerleidingen NA de WP zwaar geïsoleerd worden. Dit zal waarschijnlijk gedaan worden omdat de lucht die de WP uitblaast relatief koud is. Ik ben bang, dat als de leidingen van ijzer zijn, je condensproblemen op de leidingen gaat krijgen. Nu is dat bij 1m niet zo erg en op te vangen, maar als het je halve huis doorloopt in verlaagde plafonds,kokers en koven...

Is het niet mogeljik om de lucht van na de WP direct naar buiten af te voeren door een muur of dak heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ecolution heeft dat warmte element, maar denk eens waar de warmte vandaan komt die word afgezogen ? ik vermoed dat het beter is nieuwe warmte te introduceren
om de ecolution warm te krijgen ga je warmte afzuigen, iets wat ik erg onlogisch vind
als ik kijk naar de condens van de elga dan is dat vrij veel, liters per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:34:
ik heb 70 euro /uur voor mezelf geschreven doe het zelf
de kosten gaan zitten in de perfecte leidingen en isolatie aan de buitenkant,
verder details zoals sta rubbers en dan goede tegen geluid en trilling
en wat stoeptegels etc
de standaard installatie kan echt wel in 2/3 uurtjes bij de bestaande ketel,
ik heb door de fundering geboort met een diamantboor gehuurd bij boels, =kosten
dus die 3004 euro valt allemaal nog wel mee, het is nu precies zoals ik wil, en klaar voordat het koud word.
ik voel me op meer manieren erg happy en rijk met zo`n warm huis, `t was goed te doen, en erg leuk
Slim bezig, stuur je dan ook een factuur aan jezelf ofzo :P

Zoals gezegd ben ik geïnteresseerd om ook een warmtepomp te plaatsen. Ik reken echter mijn uren als *gratis*. Dat maakt het totaal bedrag natuurlijk anders. Heb je misschien een soort specificatie waar de kosten in zitten. (aanschaf elga, extra leidingwerk, diamantboor, etc). Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
Freemann schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:36:
@Speksteenkachel;
Wat ik bij de afzuigWPsystemen gezien heb, is dat de luchtafvoerleidingen NA de WP zwaar geïsoleerd worden. Dit zal waarschijnlijk gedaan worden omdat de lucht die de WP uitblaast relatief koud is. Ik ben bang, dat als de leidingen van ijzer zijn, je condensproblemen op de leidingen gaat krijgen. Nu is dat bij 1m niet zo erg en op te vangen, maar als het je halve huis doorloopt in verlaagde plafonds,kokers en koven...

Is het niet mogeljik om de lucht van na de WP direct naar buiten af te voeren door een muur of dak heen?
Dit gaat niet goed werken omdat normaal de afzuiging verloopt via de natte ruimten (wc/douche) om zo ook het vocht uit de woning te krijgen. Als jij nu rechtstreeks uit de woonkamer afzuigt moet je dus dubbel afzuigen. Het eerder genoemde condensprobleem is ook onhandig om op te moeten lossen over een grote afstand.

Het is natuurlijk wel mogelijk de WP op zolder te plaatsen en het warme water naar de BG te verplaatsen via een goed geisoleerde leiding. Dit lijkt mij beter haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dre, standaard
elga 3000 incl btw
aansluiten stek koude zijde 150
1+1 uur werk persen vacumeren 75
zelf ophangen
zelf leidingwerk doen en extra isoleren
ik heb in mijn rare setup het in 2 dagen gedaan van pallet naar draaiende elga

maatwerk kost slechts meer eigen tijd.
als je een speciale elga wilt, moet je de dealer dit aangeven, dan regelt techneco dat in, voor het afsturen
inregelen moet je echt zelf doen, en testen, de nederlandse pijpenbuiger en stek airco man snappen er echt geen reet van.
je kan beter een half jaar voorbereiden dan snel bestellen, als ie hangt kan je nauwelijks meer anders.
je moet ook vrij exact weten wat je woning doet en hoe je ketel reageert, want dit bepaald de dipswitches van de elga

stadsverwarming gestuurd door elga :
http://www.intechks.nl/42...arming-met-twee-derde.pdf

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 24-09-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:39:
de ecolution heeft dat warmte element, maar denk eens waar de warmte vandaan komt die word afgezogen ? ik vermoed dat het beter is nieuwe warmte te introduceren
om de ecolution warm te krijgen ga je warmte afzuigen, iets wat ik erg onlogisch vind
als ik kijk naar de condens van de elga dan is dat vrij veel, liters per uur
Sommige huizen hebben een ventilatie systeem.
Deze ververst 24/7 per dag de lucht.
Bij oudere huizen zoals die van mij zit er geen terug winnings systeem in.
Daar is ook geen ruimte voor want je moet dubbele buizen overal hebben ipv de enkele die ik nu heb.
In mijn geval gaat dus de huiskamer lucht zo naar buiten.
De ventilatie warmtepomp koelt die lucht tot 5c (dus idd geen lange leidingen ivm condens) en verwarmt mijn c.v. ermee.
Dus ook als het buiten koud is krijgt de wamte pomp nog steeds lucht van zeker tussen de 15 a 20c.
Ik ben er dus ook niet 100% eruit hoor.

Erg lastig :) allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Freemann schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:36:
@Speksteenkachel;

Ok duidelijk verhaal, direct naar buiten is alleen op zolder mogelijk en daar wil ik de boiler vanwege de afstand liever niet hebben staan.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:39:
In mijn situatie is dat niet onlogisch door m'n speksteenkachel heb ik een groot gedeelte van het jaar een warmteoverschot in de woonkamer.

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 24-09-2013 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Speksteenkachel schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 22:41:
[...]

Ok duidelijk verhaal, direct naar buiten is alleen op zolder mogelijk en daar wil ik de boiler vanwege de afstand liever niet hebben staan.
Inventum heeft ook een warmte pomp boiler.
Ook dmv afzuiging. Die in de meterkast en gelijk door muur naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

De meterkast zit niet aan de buitenmuur, gaat helaas niet.

• hansdegit
Mijn installateur gaat die Elga zsm bestellen voor me. Let's rock!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

wat betaal je er nu voor?
ik las ergens dat eric_pvt er 1000 euro voor betaald heeft?

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

dat weet ik, maar ik las ook ergens 1000 euro..
Subsidie op WP is volgens mij al 2 jaar geleden gestopt?

Verwijderd

wat maakt het nou uit wat ik ervoor heb betaald, ik ga het toch niet exact zeggen in dit forum, omdat ik een mooie deal/projectje heb gedaan met atag en techneco.
het is net zo onbeduidend als mijn parameters en dipswitches, ze werken voor mij maar waarschijnlijk nergens anders.

alkmaar had hiervoor nog een lokale subsidie van 15% maar dat bedrag is gelijk aan de 21% btw aan de overheid, dus vestzak broekzak is dat.
het verlaagde btw tarief is nog kort van toepassing op de ingehuurde werkzaamheden (stek afpersen)
en zal binnenkort ook worden afgeschaft.
let nou op je eigen situatie en niet op die van mij.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik snap sander817 goed.
Het maakt een groot verschil of de Elga €1000, €3000 of €4000 kost. Niet iedereen heeft liggende gelden en €1000 kan voor iemand goed haalbaar zijn, maar €4000 zonder de subsidie en met installatie is misschien een brug te ver.

Dus een indicatie kan mensen net de zetje voor de aanschaf geven :)

Een grove GOK zou zijn dat je incl. alles(loon, appendages, leidingwerk, etc) rekening moet houden met €4000 tot €4500 ??

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freemann schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:46:

Een grove GOK zou zijn dat je incl. alles(loon, appendages, leidingwerk, etc) rekening moet houden met €4000 tot €4500 ??
Nee, het kan voor €3250, maar dan moet je wel in het noorden zitten.
Speedy-Andre vraagt zich af waarom niemand een post met prijzen erin leest :/

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:38:
wat maakt het nou uit wat ik ervoor heb betaald, ik ga het toch niet exact zeggen in dit forum, omdat ik een mooie deal/projectje heb gedaan met atag en techneco.
het is net zo onbeduidend als mijn parameters en dipswitches, ze werken voor mij maar waarschijnlijk nergens anders.

alkmaar had hiervoor nog een lokale subsidie van 15% maar dat bedrag is gelijk aan de 21% btw aan de overheid, dus vestzak broekzak is dat.
het verlaagde btw tarief is nog kort van toepassing op de ingehuurde werkzaamheden (stek afpersen)
en zal binnenkort ook worden afgeschaft.
let nou op je eigen situatie en niet op die van mij.
Wat doe je geheimzinnig over de prijs die jij ervoor betaald hebt. Eerst 1000 euro, dan 3004 euro, en nu zeg je dat je het niet exact gaat zeggen. Zeg dan gewoon dat je vanwege een "deal" met de fabrikant dit niet naar buiten wilt of mag brengen.

Jij brengt erg enthousiaste berichten naar buiten over hoe geweldig de warmtepomp is. En waarschijnlijk is dat wel oprecht. Alleen als ik “deal met fabrikant” lees en vervolgens erg enthousiaste berichten over hoe geweldig de warmtepomp is gaan de nekharen bij mij overeind staan. Wat houdt die “deal” precies in?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:55:
[...]

Nee, het kan voor €3250, maar dan moet je wel in het noorden zitten.
Speedy-Andre vraagt zich af waarom niemand een post met prijzen erin leest :/
Maar daar zitten wel TAL van voorwaardes aan.

Ik heb het over een prijs die normale installatie mogelijk maakt.
Zo werd ik voor mijn CV-ketel vervanging ook gelokt met mooi prijzen. Maar daar zaten een paar zaken als nieuwe dakdoorvoer, (vernieuwen van) appendages, etc. niet bij inbegrepen.

Ik kan in mijn situatie bijv. al niet aan die voorwaardes voldoen die op de site genoemd worden. Dat zal zo goed als zeker resulteren in het feit dat ik op extra's uitgeknepen ga worden. Zo'n situatie als in de nieuwbouw; Standaard kraan met 2 knoppen voor koud/warm vervangen voor thermostaatkraan kost €100 arbeidsloon. Handeling van plaatsen standaard kraan en thermostaat kraan is precies dezelfde, maar je betaald gewoon. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 25-09-2013 11:06 ]

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Dre schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:57:
[...]

Wat doe je geheimzinnig over de prijs die jij ervoor betaald hebt. Eerst 1000 euro, dan 3004 euro, en nu zeg je dat je het niet exact gaat zeggen. Zeg dan gewoon dat je vanwege een "deal" met de fabrikant dit niet naar buiten wilt of mag brengen.

Jij brengt erg enthousiaste berichten naar buiten over hoe geweldig de warmtepomp is. En waarschijnlijk is dat wel oprecht. Alleen als ik “deal met fabrikant” lees en vervolgens erg enthousiaste berichten over hoe geweldig de warmtepomp is gaan de nekharen bij mij overeind staan. Wat houdt die “deal” precies in?
Eric kennende (vanuit het forum) zal hij het niet zeggen.
Het vragen is al lang aan de gang en jullie weten het nog steeds niet.
Zoals gezegd, ga het na voor jezelf: kale Elga, leidingen, boren, installeren, inregelen en dan je eigen budget bekijken.
Het meest interssanste aan dit topic voor mij is de COP bij bepaalde buiten temperaturen (ook ik wil gas de deur uit).
Daarom volg ik dit topic, omdat ik (3/4 jaar vooruit) aan het bekijken ben of het een Lucht/Water of Water/Water moet worden.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Freemann schreef op woensdag 25 september 2013 @ 11:01:
[...]

Maar daar zitten wel TAL van voorwaardes aan.

Ik heb het over een prijs die normale installatie mogelijk maakt.
Zo werd ik voor mijn CV-ketel vervanging ook gelokt met mooi prijzen. Maar daar zaten een paar zaken als nieuwe dakdoorvoer, (vernieuwen van) appendages, etc. niet bij inbegrepen.

Ik kan in mijn situatie bijv. al niet aan die voorwaardes voldoen die op de site genoemd worden. Dat zal zo goed als zeker resulteren in het feit dat ik op extra's uitgeknepen ga worden. Zo'n situatie als in de nieuwbouw; Standaard kraan met 2 knoppen voor koud/warm vervangen voor thermostaatkraan kost €100 arbeidsloon. Handeling van plaatsen standaard kraan en thermostaat kraan is precies dezelfde, maar je betaald gewoon. 8)7
Dat snap ik, maar je hebt met zo'n aanbieding iig een minimumprijs en daarmee kan je naar de concurrent stappen die in jouw omgeving zit >:)
Als het om 'gas de deur uit' gaat dan is het handig om te weten wat je aan vaste kosten kwijt zal zijn, een Elga systeem heeft onderhoud nodig en zal niet het eeuwige leven hebben :P

• hansdegit
Dre schreef op woensdag 25 september 2013 @ 10:57:
[...]

Pfffff....

Laat je achterdocht eens varen en scheer die nekharen gewoon weg. Bel zelf even naar Techneco (ze zitten in Delft), vraag de consumentenprijs, bel je favoriete installateur en laat hém ook bellen en maak dan een mooie prijs.

Het is allang duidelijk dat je eric zijn berichten niet vertrouwt. Moet dat nou in iedere post doorsijpelen?

• SpikeHome
tja ik ben zelf er vanuit gegaan dat ik een 5000 totaal kwijt zal zijn.
dit is dus incl. een andere c.v. mocht die nodig zijn.
of misschien wel een inventum en Elga dan ben ik wel iets meer kwijt totaal

• migjes
@Speedy-Andre
onderhoud?
het is geen gasketel waarbij elk jaar de druk/kleppen/brander gecheckt moeten worden.
(dat is andere koek, een gas ketel kan rap gevaarlijk worden, wat ik niet zomaar aan iemand aanraad om zelf te doen.)
verder is het een gesloten systeem.
misschien eens per jaar kijken of de buiten unit niet te vuil is geworden, verder zie ik nog weinig onderhoud aan dat apparaat.
het lijkt mij dat je hem gewoon door draait tot i kapot is.
(misschien is er wel iets in de compressor, spuit mondje of zo wat eens in de zoveel tijd vervangen moet worden)

@hansdegit
ik snap dre zijn post wel.
nu lees ik eric zijn post al lang zat.( en ja soms lijkt het wel of i reclame maakt, is ook moeilijk iets te vertellen zonder soms wat van de eigen situatie uit te gaan, ook hij is een mens en dan zit er altijd wel wat in wat verkeert opgevat kan worden.)
dus ook eric zijn woorden moeten geprobeerd in de juiste context te plaatsen net zo als die van mij.

het is alleen jammer dat er niet gemeten kan worden hoeveel kW er aan warmte nu uit komt.
en de tijd is veelte kort (te weinig lage temperaturen gehad) om er iets echt over te gaan zeggen.
ik zie hem wel komen hier, maar als ik iets probeer te tvt'en (zelfs met gratis stroom, en gas de deur uit)
word ik er niet heel vrolijk van dan zijn er voor mij andere zaken die voor gaan (laag hangend fruit eerst, dan gaan mijn centen tenminste langer mee).

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• hansdegit
@migjes: Jij zat al heel laag met je gasverbruik, toch? Al is de COP over het hele jaar door gemiddeld 2, dan nog kan ik 5MWh / 9 kWh per m3 = dik 500 m3 gaan besparen.
Aanname: de winter moet niet heel koud gaan worden.

Dus ik kan me wel voorstellen dat jij iets voorzichtiger bent met het overgaan tot aanschaf; het gasvervbruik is bij jou geen laaghangend fruit meer.

[ Voor 25% gewijzigd door hansdegit op 25-09-2013 12:01 ]

• migjes
@hansdegit
jep laag in gas net iets meer als 500m3.
maar een cop van 2 geeft ongeveer +/-2kW aan warmte ben ik bang, en dat is te weinig voor mijn huis bij -10. (hier ben ik benieuwt naar of dit klopt)
mijn berekeningen geven aan dat ik 3kW aan warmte nodig heb minimaal bij -10. (er is nog 1 koude brug te winnen in mijn huis, dus het zou nog iets kunnen zakken)
maar ik heb niet zo als eric stroom over, ik moet er gewoon vet voor betalen en dan verandert de situatie wel wat. (in zoon situatie snap ik de 4 graden beveiliging maar al te goed.)

(eerst maar eens een zonneboiler, wel voorbereiden voor een aansluiting met een (misschien) elga.)

ik kan ook "vrij gemakkelijk" een water put slaan in mijn omgeving, dus ik wil water/water ook nog niet afschrijven.

Verwijderd

nou nou wat een zuur weer, van het gal van dre, kan ik mijn hele huis wel ontkalken.
geen idee waarom, wel eerder ervaren, met de qsolar, de pv, en nu dit weer.
eng he ? verandering
zou de elga een a merk zijn ?
is deze bankable ?
ohja, geen onderhoud nodig, slechts visuele inspectie.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2013 13:14 . Reden: tvt comes naturally, but not with gas energy bills ]

• hansdegit
ontopic maar weer....

Wat denk je, is die Wilo Yonos Pico pomp in staat om lachend door een bypassventiel te pompen? De instelling van het bypassventiel kan ik varieren van 0 tot 0,5 bar. Zo ja, dan hoef ik geen extra zone te creeren voor de boiler. Zo nee, dan moet ik een zoneklep kopen en komt er wat extra leidingwerk bij kijken.

• Proton_

Proton_

Team Welles

De kleinste van die pompen is spec'd tot 4m opvoerhoogte ~ 0,4 bar. Lachend zal het dus niet gaan maar onmogelijk is het zeker niet.
Welk debiet (liter/s) wil je, en wat is de maximale druk nu? Je ventiel moet natuurlijk niet onnodig open.

Met random getallen: 1 liter/s en 0,2 bar => pompvermogen stijgt met 20 watt (dit vermogen verdwijnt grotendeels in je water dus gaat niet direct verloren).
Afbeeldingslocatie: http://productfinder.wilo.com/repo/media/previews/00516508_0_400_400.jpg

Verwijderd

dat word goed uitzoeken, ik heb zelf een upr pomp in de atag en daar drukt hij 30% doorheen, dus dat gaat goed; verder is de stand van de wilo ook een aparte, namelijk bij welke pompsnelheid in je systeem krijg je de meeste warmte uit de elga (warmte of hoogste aanvoer)
bij mij was dat (schaal 1 - 6) op ongeveer 2,2 dynamisch, dan bereikt hij een goede flow over alle radiatioren, maar ook nog door de boiler op zolder, terwijl de elga 7 meter lager hangt.
daar was ik wel even mee bezig voordat ik deze stand vond, bij 1,4 Bar druk,
de flow van de buitenunit maximaal afromen via de flow binnen + de specs van binnen erbij
wel erg leuk om te doen, dus helemaal niet erg.
http://van.wijk.net/pvt/binneno.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2013 14:21 ]

• jekker
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 14:39
Een COP van 2 is wel erg laag als je helemaal van het gas af wilt, kwaliteit betaald zicht zelf wel terug dus zou gaan voor een WP die gemiddeld toch wel 3.5+ haalt.

Ik heb hier een 12KW Panasonic Aquarea staan(compact) dus alleen 1 buiten unit. Ben hier heel tevreden over. het nadeel wat ik tot nu vond is de tweakability wat erg matig was en lastig programmeren is.
Geen idee hoe dit bij Daikin is. Nu zie ik dat er afgelopen jaar modules beschikbaar zijn gekomen om de Unit beter in te stellen en intelligent met zonnepanelen om te laten gaan.
(heb helaas nog geen pv pannelen)

Zoals http://www.aircon.panasonic.eu/BE_nl/control/66/ wel prijzig zag +500 euro
of Panasonic AW-IntesisHome ® PA wifi1 voor Aquarea stuk vanaf 180 euro maar lijkt minder functies te hebben.
(ga me hier komende tijd nog in verdiepen)

Verder is het zou ik zeggen bijna noodzakelijk om vloerverwarming te hebben of in ieder geval met lage temperaturen te gaan stoken met JAGA radiatoren zie LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen tenzij je enorme overcapaciteit heb en dit kan opslaan in een buffervat of dergelijks.
(In combinatie met cv hoeft dit natuurlijk niet.)

Ik heb tevens ook in bijna ieder vertrek lucht/lucht warmtepompen Puur voor koeling in de zomer, en in het voorjaar op een koude ochtend even de boel op te warmen(gaat zeer snel).
Maar zodra het echt kouder word gaat de Warmptepomp L/W aan deze zorgt in combi met vloerverwarming en Jaga radiatoren een veel hoger comfort door de constante temperaturen + geen wind gevoel & geluid van zon blazend ding.

Let trouwens op over het standby verbruik van warmtepompen, dit loopt nog aardig op ben ik achter gekomen(staat nergens vermeld) en word volgens mij buiten de COP meting gelaten.

Spicy!

• hansdegit
@jekker: goed dat je je ervaringen hier neerzet. In ieder vertrek een L/L wp? Dat tikt wel aan, denk ik?

@bypassventiel: ik heb nest even getest met de ketel..Als ik het bypassventiel op 0,2 zet, gaat -ie ook open bij verwarming van de benedenverdieping...Dat was nou net niet de bedoeling. Maw: ik laat even een extra zone creeren.

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Nu zit ik toch wel even in dubio hoor... wat is het geval? Zit al een tijdje mee te lezen met dit topic. Hoewel het hier veel over de "elga" gaat gaat mijn interesse echter uit naar een Nefit Multiline, in combo met een nieuwe hr ketel nefit trendline. Prima combo denk je dan, installateur bied aan een haalbaarheidsonderzoek te doen ivm aanschaf van multiline Komt er op stooklijn van 60 graad celcius een besparing van 88,-, en op stooklijn van 35 graad celcius een besparing van 402,- uit...(bij buitentemperatuur van -10 word gemeld)

Als ik jullie zo hoor hier, en het enthousiasme van jullie dan denk ik dat er meer uit te halen moet zijn ? Is het nu ook al zo datde verkopende partij ook nog te veel op "gas" zit te denken ?

Enlighten me, want ik ben voor maar als de producent al zegt dat het "niks"gaat worden.....

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Pagina: 1 ... 3 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.