Lucht/water warmtepomp om te verwarmen of koelen Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 105 Laatste
Acties:
  • 599.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

zo zit het aangesloten (paintje van het orginele folder plaatje) Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/eric-pvte.gif

de gasketel niet aansluiten geeft geen storing
de thermostaten bepalen wie aan de beurt is
de thermostaat staat nu gelijk, dus zon-cv is beschikbaar en de elga savonds
later in het seizoen kan de elga 0,5 graad hoger dan de zon/gas thermostaat
vandaag is volledig zon thermisch verlopen met 1 uur voor en 1 uur na de elga,
het huis is (testfase) nog steeds op een zomerse 23c
de cv pompen zijn toevallig beide modulerent op de flow en druk, dus ik heb weer geluk
de elga zit nu op 0,5 tot 1 kWh afname bij een dagopbrengst van 22kWh
dat gasmeter is nog steeds niet van zijn plaats

de sturing vind volledig plaats via de huiskamer temperatuur
uitval van de elga -> gas
uitval van de gasketel of druk -> elga
het is dus ineens redundant, met koelen erbij als optie.
de maximum aanvoer die de qsolar meet van de elga is steeds maximaal 57,2c, dat is curieus hoog,
voor mijn systeem te hoog, dus ik zoek hiervoor een oplossing

de elga is fors zuiniger dan een domme e-radiator, en levert voor 1kW een heel warm huis in alle kamers.
de thermostaat die bij de elga zit kan nog veel meer aansturen, en meten, bijv co2 ventilatie en externe pompen

[ Voor 103% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 16-09-2013 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

(zonder een heftige discussie te ontketenen EN om het gewoon te weten)
Maar deze Elga vlieger gaat qua stroomverbruik alleen op als je een ferrari meter hebt hangen toch OF mega saldeert met een slimmeMeter?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Voor de terugverdientijd bedoel je?
* Dre runs

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 16-09-2013 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-06 13:04
Freemann schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:12:
(zonder een heftige discussie te ontketenen EN om het gewoon te weten)
Maar deze Elga vlieger gaat qua stroomverbruik alleen op als je een ferrari meter hebt hangen toch OF mega saldeert met een slimmeMeter?
Nou nee, 1m3 gas is ca. 3x zo duur als 1kWh elektra, maar bied 8kWh aan warmte als je het goed stookt. Als de COP van een warmtepomp dus boven de 8 / 3 = 2,666 uitkomt zit je qua kosten al goed. En met de steeds betere warmtepompen dalen de operationele kosten nog steeds, zeker als je ook nog kunt instellen wat de kosten van elektra en gas zijn (bij de Multiline kan dat).
Met een PV overschot zit je natuurlijk qua kosten nog beter, want bijv. Eneco betaalt je 9,2 cent/kWh uit. Dan is een COP van 1,1 dus al lonend.

Zelf ben ik van plan eerst de isolatie zo ver mogelijk op te voeren, en daarna te kijken naar het opstoken van het PV overschot (hier zo'n 1550 kWh, en groeiend) met een warmtepomp. Bij een Multiline zou ik in beginsel kunnen instellen dat de electra € 0,092 kost, en als we door het verwachtte overschot heen zijn kan ik het verhogen naar ca. € 0,22. Of als we een lucht/lucht warmtepomp nemen dan kunnen we kijken naar buitentemperaturen waarbij de COP nog aantrekkelijk is, en als het te koud wordt de backup van de CV gebruiken. Op die manier stook je tegen de laagst mogelijke kosten. Bij de Multiline kun je trouwens ook kiezen voor de laagst mogelijke CO2 uitstoot als stooklijn, als je dat liever hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Zonder salderen werkt de Elga ook prima hoor, alleen kost het wat kolenstroom :Y)
Ik zou van die ene KWh op een dag niet wakker liggen als de cvketel uit blijft.
Interessanter is het om te zien hoe het na een langdurige koele periode gaat ;)
Ik stook trouwens ook nog steeds niet zolang de zon op mijn 10m2 glas op zuid schijnt, al moet ik er wel bij zeggen dat hier en daar wat ventilatieroosters half open staan met deze wind B)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mike70 schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:00:
We hebben sinds vorige zomer een inductiekookplaat van IKEA.
De WAF is enorm.
Bij ons ook sinds vorig jaar oktober een inductieplaat van Ikea, de hele keuken komt er trouwens weg.
Prima spul.
De inductieplaat is ook zuiniger als de halogeen die er eerder in de oude keuken zat.
Heeft eigenlijk niks met een warmtepomp te maken ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:30
Ik zou nu alleen nog graag horen dat de Elga c.q. de warmtepomp, danwel het OT contact met een relais aan en uit te schakelen is zonder dat er een storing ontstaat. Dat maakt de inpassing hier het eenvoudigst. Dan zou die wat mij betreft ook gewoon over 2 weken kunnen draaien.

Maar dat mogen de jongens in Delft gaan beantwoorden wanneer ze ooit de tijd gaan vinden om hun mail te checken.

[ Voor 17% gewijzigd door hansdegit op 16-09-2013 21:47 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speedy-Andre schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:32:
Zonder salderen werkt de Elga ook prima hoor, alleen kost het wat kolenstroom :Y)
Ik zou van die ene KWh op een dag niet wakker liggen als de cvketel uit blijft.
vooralsnog liep de elga alleen met wat vermogen als de pv meer produceerde, dat gaat al snel goed met pv op elke windrichting.
ik kan zelfs het verbruik afstemmen op de pv ac output (direkt eigen verbruik voor de meter)
later in de winter heb ik natuurlijk nederlandse groengeschilderde stroom, die word groen verkocht dus dat is natuurlijk ook zo he, anders zou het lulkoek of fraude zijn.
de meeste huizen in mijn straat hebben enkel glas en stoken alweer flink met hun oude vr ketel uit 1990,
omdat dat natuurlijk goedkoper is.... ahum en daarbij verbruikt die cv pomp al meer kWh dan mijn hele elga in een week.
qua tvt moet het forum nog veel bijleren, zou kan je met de koopkracht van nu een elga hebben voor 3000 euro all-in draaien, ik ben wel benieuwd hoe zich dat gaat verhouden in tijd, net zoals mijn qsolar.
3 jaar 3% inflatie laat de prijs zomaar ~10% stijgen, aangevuld met een fijne 21% btw
de elga moet duur gas vermijden ook hier is de euro nu de 1,20 van straks, ik ga niet meebetalen aan schaliegas en opslag
in het nieuws hoorde ik al miljoenennota nieuws, wederom forse accijnzen op olie en gas, ik houd het geld liever thuis, dat is ook leuke tijd, leukere tijd dan streven naar terugverdientijd.

terwijl nederland druk was van sylvie en rafael, was ik druk met de elga.
netto hangt de elga nu, en is de rest van nederland nu bezig met sabia ...
doe mij maar kwali-tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

offtopic:
Dan moet je wel wat minder naar sabia kijken en wat meer naar een inductiekookplaat kijken, anders blijft huize eric-pvt gewoon keihard doorstoken op het schaliegas, terwijl hij daar zo'n hekel aan heeft. En de benzineauto de deur uit ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hansdegit schreef op maandag 16 september 2013 @ 21:45:
Ik zou nu alleen nog graag horen dat
ik denk dat je een ijzerzaag en hamer moet pakken, of de elga cq WP niet nemen
heb ik ook gedaan, gaat prima.
het oude weg, het nieuwe erin, het tijdswindow waarin je nog aan je cv kan sleutel word wel heel snel kleiner.
ook niet erg, dan heb je een half jaar voorbereiding, ik heb het ook niet in 2 weken gedaan, alles was al een jaar lang uitgefreubelt en uitgedoktert, en dan nog was de installatie en inregeling 2 weken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:52
@eric-pvt werkt de elga nu nog als de temperaturen onder het vriespunt komt?
En doet de elga ook warm water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:16:
[...]

ik denk dat je een ijzerzaag en hamer moet pakken, of de elga cq WP niet nemen
heb ik ook gedaan, gaat prima.
het oude weg, het nieuwe erin, het tijdswindow waarin je nog aan je cv kan sleutel word wel heel snel kleiner.
ook niet erg, dan heb je een half jaar voorbereiding, ik heb het ook niet in 2 weken gedaan, alles was al een jaar lang uitgefreubelt en uitgedoktert, en dan nog was de installatie en inregeling 2 weken
Point taken.

Er is één belangrijk pluspunt te noemen aan de huidige opzet, nl: ik kan nu de badkamer warmer stoken dan de huiskamer. Dat is met één thermostaat beneden niet te realiseren (toch?). Da's de enige reden waarom ik nog aan het oude vasthoud.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:15
@hansdegit: een ouderwetse straalkachel in de badkamer doet wonderen (COP weliswaar maar 1, maar de warmte is er op het moment dat je het nodig hebt (na het douchen), en de rest van de tijd niet (als je niet vergeet hem uit te zetten) :)
Verder kan je ook met 1 thermostaat ervoor zorgen dat het ergens anders warmer is : gewoon relatief meer radiator capaciteit daar plaatsen (of de thermostaatkraan verder open)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Anoniem: 238103 schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:09:
[...]

later in de winter heb ik natuurlijk nederlandse groengeschilderde stroom, die word groen verkocht dus dat is natuurlijk ook zo he, anders zou het lulkoek of fraude zijn.
Er was toch iets met (groene) stroom importeren en een beperkte capaciteit van het stroomnet, veel 'groene' stroom is anders van kleur maar er hangt een certificaatje aan dat met groene inkt is geschreven :P
Hoewel het kleinschalig en lokaal gebeurt draagt PV wel bij aan de hoeveelheid groene stroom, behalve als de zon niet schijnt. Dat gat vul je niet op met die paar windmolens in NL ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
BarryH schreef op maandag 16 september 2013 @ 23:00:
@hansdegit: een ouderwetse straalkachel in de badkamer doet wonderen (COP weliswaar maar 1, maar de warmte is er op het moment dat je het nodig hebt (na het douchen), en de rest van de tijd niet (als je niet vergeet hem uit te zetten) :)
Verder kan je ook met 1 thermostaat ervoor zorgen dat het ergens anders warmer is : gewoon relatief meer radiator capaciteit daar plaatsen (of de thermostaatkraan verder open)
Dank voor het meedenken. Het gaat er vooral om dat de badkamervloer op tijd warm is. Ideaal aan de huidige setup is dat de radiator in de badkamer een beetje geknepen is om de vloer juist de tijd te geven lekker op te warmen. Wie wil er nou wakker worden door koude voeten??? Nee, eerst rustig douchen in een warme badkamer en dan een bakkie koffie.

Misschien is het wel een handige truc idd..De badkamer is relatief klein, maar er zit pittig wat vermogen in. Vloerverwarming HoH 100mm, en zo'n design dinges die alleen je handdoeken droog krijgt.

Mooi, weer een punt getackled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpikeHome schreef op maandag 16 september 2013 @ 22:38:
@eric-pvt werkt de elga nu nog als de temperaturen onder het vriespunt komt?
En doet de elga ook warm water?
wat de cop word weet ik niet, maar een cop van 2 of 3 rond de 2 graden moet mogelijk zijn.
de vorstbeveliging in de elga is eraf, en dan gaat de unit tot -15c, conform de inverter specs van de carrier unit.
de elga gaat ook nog warmwater doen, maar daarvoor heb ik slechts een plan voor in de donkere dagen van de winter.

//quote overdag is het warmer / cop is hoger // warmwater maken met de elga via de cv hoofdpijp de cv kring in van de boiler, die zou dan 40+ c worden midden en top, das zo`n 160 liter.
de boiler heeft ook elektrische verwarming maar de elga is wat slimmer

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2013 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@eric-pvt
bedankt.
Ik wil namelijk ook stoppen met gas.
maar de warmtepomp moet wel voldoende vermogen leveren als het echt koud is.
Momenteel zit mijn gas verbruik over een jaar op 800m3 dat is incl. warm water en koken.
Pas sinds begin dit jaar (maart) heb ik een zonneboiler voor warm water.
De zonneboiler levert niet genoeg om ook na een week slecht weer voldoende warm water te leveren al zou ik dat op kunnen vangen door een elektrische boiler.

Er hangt nu een combi ketel van nefit en op die plek kan ik alleen de c.v. ketel vervangen voor 1 zonder boiler en dan kan daarnaast een elga hangen of een inventum ecolution solo.
of de c.v. weg en dan een inventum ecolution combi plaatsen.
ruimte is dus ook nog eens beperkt.
Ik had in deze topic ook al eens gereageerd. KLIK
Maar er is niemand die kan garanderen of de warmtepomp voldoende is voor in de winter met b.v. -20c temperaturen.
Ook heb ik eraan gedacht om evt. het c.v. water met een simpele elektrische boiler extra te verwarmen.
De huiskamer moet dan wel 24/7 op dezelfde temperatuur staan (zeg maar een 19c)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 09:11:
[...]
wat de cop word weet ik niet, maar een cop van 2 of 3 rond de 2 graden moet mogelijk zijn.
de vorstbeveliging in de elga is eraf, en dan gaat de unit tot -15c, conform de inverter specs van de carrier unit.
de inverter tot -15c laten werken? Gaat dat geen problemen opleveren (misschien dat ik een post gemist heb)....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zie ze niet, want ik denk niet in problemen
ik ervaar het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 12:35:
ik zie ze niet, want ik denk niet in problemen
ik ervaar het wel
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:18

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Tja... krijg dat idee ook een beetje...

Het niet zien van probleem, zegt niets over eventuele uitdagingen die er in het -15graden verhaal zitten. Probeerde dat aan te slingeren zodat ook wij van de beschikbare kennis/ervaring kunnen leren, maar in plaats daarvan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Eric kennende ziet hij vooral de mogelijkheden van het apparaat waarbij laat hij zich niet afleiden door mogelijke problemen. En waarom zou hij ook? Zijn uitgangspositie is nogal luxe. Zonneboiler, q-solar en een flinke voorraad MWh's achter de hand.

Ik zou willen dat ik eens wat vaker in oplossingen dan in problemen dacht.

@Freemann:
geef ons eens inzicht in de problemen die jij ziet, kunnen wij er ook wat van leren.

[ Voor 13% gewijzigd door hansdegit op 17-09-2013 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb de zubadan van een iemand al 2 jaar geleden bekeken bij -10 in wormerveer ***, jullie maken problemen, er MOET gewoon wat te zeuren zijn, daarbij voorbijgaand aan het feit dat het bestaande wellicht een scherpere beoordeling verdiend.

laat mij nu maar ontdekken, als ik de boel verknoei, heeft niemand behalve ik er last van.
als ik er 4000kWh doorheen jaag ook niet, als ik niet verander gaat er de komende tijd 4000 euro doorheen aan vieze domme dure troep zonder tvt +btw
zo daar heb je pas echt het probleem wat op mij nogal bedreigend overkomt, als ik bijvoorbeeld mijn baan verlies.
in de specs van de buitenunit staat het gewoon, dus de opmerking verdient gewoonweg geen aandacht, de ervaringen wel.

Buitenunit 38NYV025
de buiten unit heeft een shift naar -15c tot +26c bereik gehad, dus diep laag verwarmen, de koelfunctie word dan iets slechter.
in zweden levert carrier ze zo (flink verwamren)
in portugal levert carrier ze op +10 +46c (flink koelen)
ook bij -5 kan je lucht afkoelen tot -10 als het moet, het kost wat meer arbeid maar alles blijft hetzelfde.
de arbeid komt uit mijn overschot saldo pv stroom, waar alweer over 3 maanden een nieuw kalenderjaar zal starten (21-12 gaat de zon weer omhoog)
de elga moet ook wel flink aan de arbeid, want anders gaat de ferraris echt geheel door zijn 0 stand, en dat is voor mijn compleet retarderende netbeheerder niet verwerkbaar 8)7

*** http://www.mo-techniek.nl...ruud-meijns-15-1-2010.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@hansdegit;
Ik zeg niet dat er een probleem is.

Ik vraag alleen of het geen problemen oplevert als je (in overleg met) en een door een fabrikant ingestelde beveiliging uitschakelt. Als je dat doet, dan moet er over nagedacht zijn en moeten er voordelen worden gezien. En ik (en denk ook andere hier) zouden dan graag weten wat de gedachten daarachter is en wat dan de eventuele voordelen zijn. Niets meer en niets minder.

Dat sommige zich dan aangevallen voelen, daar kan ik niets aan doen. Daarnaast is volgens mij het idee van een forum het uitwisselen van ideeën, gedachtes, do's/dont's, etc. en vooral domme vragen stellen,proefballontjes oplaten, etc. zodat de meest briljante idee ontstaan en mensen uit hun vaste (denk) patroon (out of the box/comfortzone) worden getrokken.

Het DWTW topic is daar ook een leuk voorbeeld van. Sommige zijn daar heel sceptisch over de DWTW.
Ik ben een fan van de DWTW en wil mensen overtuigen dat het ding werkt. Echter worden sommige daar zo hard om de oren geslagen, dat ik het idee krijgt dat ze niets meer "durven" te vragen en het topic op wat cijfertjes na uitgestorven is. De discussie is belangrijk en hem neer/dood slaan heeft geen enkel positief effect/nut.

Vind het ook leuk om te zien dat mijn Gasleiding weg,zonneboiler voor tapwater&ruimteverwarming topic dood is, maar het idee van gas uitfaseren steeds meer gaat leven. In het topic wordt ik door meerdere mensen voor knettergek verklaart, maar ondertussen zie ik mensen uit dat topic nu ineens wel het idee uitvoeren of toch met het idee loopt te spelen. Het idee speelt bij ons nog steeds, net als;
- aardpijp,
- decentrale WTW,
- pelletkachel,
- isoleren, isoleren isoleren en nog meer isoleren
- zelfbouw ZB,
- vergrote regenwater buffer,
- ideeën te over, maar helaas niet de tijd om ze (allemaal) uit te voeren.

Net even snel naar Zubadan/Ecodan gekeken en ziet er zeer interessant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Freemann schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:11:

Het idee speelt bij ons nog steeds, net als;
- aardpijp,
- decentrale WTW,
- pelletkachel,
- isoleren, isoleren isoleren en nog meer isoleren
- zelfbouw ZB,
- vergrote regenwater buffer,

Net even snel naar Zubadan/Ecodan gekeken en ziet er zeer interessant uit.
Knip/plak volgorde

1- isoleren, isoleren isoleren en nog meer isoleren
2- decentrale WTW,
3- aardpijp (1 voor nummer 2, 1 voor nummer4),
4- Lucht/Water warmtepomp op aardpijp (eigen toevoeging >:) Out of the box)
5- pelletkachel,
6- zelfbouw ZB,
7- vergrote regenwater buffer,

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Freemann schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 15:11:
@hansdegit;
Ik zeg niet dat er een probleem is.

Ik vraag alleen of het geen problemen oplevert als je (in overleg met) en een door een fabrikant ingestelde beveiliging uitschakelt. Als je dat doet, dan moet er over nagedacht zijn en moeten er voordelen worden gezien. En ik (en denk ook andere hier) zouden dan graag weten wat de gedachten daarachter is en wat dan de eventuele voordelen zijn. Niets meer en niets minder.

Dat sommige zich dan aangevallen voelen, daar kan ik niets aan doen. Daarnaast is volgens mij het idee van een forum het uitwisselen van idee, gedachten, do's/dont's, etc. en vooral domme vragen stellen,proefballontjes oplaten, etc. zodat de meest briljante idee ontstaan en mensen uit hun vaste (denk) patroon (out of the box/comfortzone) worden getrokken.
[...]
Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken, maar ik wil je nog even deelgenoot maken van mijn perceptie van het geheel.

Op mij kwam de je laatste posting nogal verongelijkt over (bold mine)
Freemann schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 13:47:
[...]

Tja... krijg dat idee ook een beetje...

Het niet zien van probleem, zegt niets over eventuele uitdagingen die er in het -15graden verhaal zitten. Probeerde dat aan te slingeren zodat ook wij van de beschikbare kennis/ervaring kunnen leren, maar in plaats daarvan...
Dat komt op mij over dat Eric een probleem zou moeten zien en dat jij het dan vervolgens heel vreemd vindt dat -ie daar niet op in gaat.

Dus: we hebben zenders, we hebben ontvangers en als iedereen zich nou realiseert dat de nuance soms ver te zoeken is bij geschreven tekst, houden we het hier heel gezellig.

Nogmaals: mijn perceptie.
Maar ik ben erg blij met je positieve afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat ik hier regelmatig bemerk is, dat sommige mensen vinden dat hun waarheid DE waarheid is. Als daar dan vragen over gesteld worden, (kritisch) (hardop) over nagedacht wordt, dan wordt de deur keihard dichtgeslagen en krijg je allemaal zaken/argumenten/denigrerende opmerkingen/beschuldigingen te horen die totaal niet bijdragen aan een constructieve discussie en de persoon totaal niet in zijn waarde laat.

Zelf heb ik die ook al een paar keer van bepaalde personen om mijn oren gekregen en volgens mij mag ik voor mijzelf opkomen. Anders gezegd; ik laat mij niet in een hoek zetten.

Wat de -15c betreft;
Een fabrikant stelt dat niet voor niets in en eric-pvt haalt het (al dan niet met toestemming/overeenstemming met de fabrikant) eraf en ik ben dan zeer benieuwd naar het "waarom";
waarom wordt het gedaan, wat is het voordeel ervan, waar zit de uitdaging, wat gaat het opleveren, waar zit de winst, wat kan een valkuil zijn, etc... en dat allemaal zodat andere er ook van mee kunnen genieten/leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vreemd genoeg is de vorstbeveilliging op 4c = afschakelen er in nederland door techneco ingezet
de carrier unit is echter wel een van de betere bij koude, gek he ?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Oh, maar dat had je ook gewoon in de handleidingen kunnen lezen. De Elga binnenunit doet normaalgesproken helemaal niets wanneer de buitentemp onder de 4 gr duikt. Die Carrier buitenunit is ontworpen om tot -15 te kunnen werken.

De argumenten van Techneco om de Elga op 4gr te begrenzen is een economische. De COP onder de 4 graden daalt te diep, hetgeen duur kan worden als je de stroom moet inkopen. Wanneer je reeds in een andere EB staffel zit, of -zoals eric en ik- flink wat stroom overhebt, hoeft dat niet minder economisch te zijn.

Techneco zelf doet er iig niet moeilijk over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

ok dan!

kijk nu hebben we iets :)

Ik kan natuurlijk alle handleidingen, documentatie, rapporten en nog veel meer meuk gaan lezen, maar als het antwoord zo kort en simpel is.....

Het is dus puur een methode om de (S)COP die op papier beloofd wordt veilig te stellen.
Dacht eigenlijk altijd dat de inverters het technisch niet aan konden en er een kans bestond op bevriezing van de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
kijk dat is interessant.
ben zelf nog net even in de handleiding van de ecolution gedoken.
volgens mij levert de elga een hogere basis last.
stroom opname is 1kw de ecolution max 500w.

Voordeel voor mij met de ecolution is dat de ventilator gelijk vervangen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

@eric-pvt
ik blijf dit draadje volgen en ben benieuwd hoe je over een half jaar over de Elga denk.
Van mij mag het morgen meer dan 15 graden vriezen. Dat lukt hier in het verre oosten nog wel eens.
Dat is het enige waar we nog tegen aan hikken.

Ik ben de laatste tijd gestopt met posten op fora omdat je vragen en antwoorden niet worden gewardeerd, je voor gek verklaard word of niet serieus genomen word etc.

Vooral mensen die vinden dat ze anderen op hun nummer moeten zetten of hun gelijk koste wat het kost willen halen maaken de diverse fora op dit moment kapot.

Dus ik lees via de zijlijn lekker mee en probeer de 'shit' te negeren. :(

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat ik hier regelmatig bemerk is, dat sommige mensen vinden dat hun waarheid DE waarheid is. Als daar dan vragen over gesteld worden, (kritisch) (hardop) over nagedacht wordt, dan wordt de deur keihard dichtgeslagen en krijg je allemaal zaken/argumenten/denigrerende opmerkingen/beschuldigingen te horen die totaal niet bijdragen aan een constructieve discussie en de persoon totaal niet in zijn waarde laat.
Amen. Een stukje objectieve kennis deling zonder al teveel emotie zou wel prettig zijn op dit forum. Topic over metingen aan de DWTW was ook eerst moeilijk moeilijk en mensen wouden of konden niet meten (/weten) wat de DWTW nou echt bespaarde. Nu staan er gewoon meetresultaten in het DWTW topic :)

Lijkt me niet meer dan een terechte vraag waarom er af geweken wordt van de "beveiliging" van de fabrikant. Gelukkig is die vraag nu beantwoord. Het blijft een forum waar iedereen op kan reageren, dus je moet niet raar staan op te kijken als mensen (kritische) vragen stellen over uitspraken die je doet.

[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 17-09-2013 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Mike70 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 16:58:
Ik ben de laatste tijd gestopt met posten op fora omdat je vragen en antwoorden niet worden gewaardeerd, je voor gek verklaard word of niet serieus genomen word etc.

Vooral mensen die vinden dat ze anderen op hun nummer moeten zetten of hun gelijk koste wat het kost willen halen maken de diverse fora op dit moment kapot.
Ik kan me er ook in vinden.
Ik post wel nog omdat ik info/ervaring wil in winnen.
En meer mensen weten gewoon meer of hebben andere ideeën wat altijd goed is.
Maar mensen die spelfouten letten of je voor gek verklaren tja houd dat lekker voor je.

Ik probeer vragen te beantwoorden als ik dat kan of ik reageer niet.

Ontopic maar weer.

Mijn keuze zit tussen de elga en een vwp.

Nadeel Elba vind ik dat er een buiten unit op de muur ergens gehangen moet worden, op de grond gaat het niet.
Ga morgen eens mailen met inventum, heb al vaker contact gehad en ze zijn echt hulpvaardig.
Het inventum systeem is overigens het dezelfde als van nefit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
SpikeHome schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 19:11:
[...]

Nadeel Elba vind ik dat er een buiten unit op de muur ergens gehangen moet worden, op de grond gaat het niet.
hm, bij Eric staat het op de grond op stoeptegels..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Op de grond, op het dak, aan de muur. Er is van alles mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Idd op de grond gaat bij mij niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
O, nu snap ik je opmerking. Zie je wel dat het met geschreven tekst makkelijk fout gaat? :)

Ik denk dat in in jouw situatie ook zou gaan voor een ecolution combi/solo. Heb je inzicht in het stroomverbruik van die oude ventilatieunit van je? Ik schat in dat dat niet mals is. Als je dan én je verbruik omlaag krijgt én je wint je warmte terug, ben je volgens mij spekkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hansdegit
Ik weet zo niet water oude unit verbruikt ( geen standaard wcd).
Zomers zet ik hem uit omdat alle ramen open staan en de mechanische uit kan dan.
Ik kan alleen de combi plaatsen zonder c.v. of de solo met een c.v.
De solo doet geen warm water dus heb ik een c.v. nodig of elektrisch.
Maar als ik elektrisch water ga verwarmen kan ik net zo goed de combi hangen die doet wel warm water.
En kan ik c.v. evt. extra elektrisch bij verwarmen.
Dan heb ik (op het koken na nog) geen gas meer nodig.

Het is alleen balen als de wp niet voldoende levert in extreme situaties en je als nog een c.v. moet plaatsen.

Je moet dat soort dingen toch ook kunnen uit rekenen.
De hele begane grond is vloer verwarming.
Boven gebruiken we op de badkamer na nooit de verwarming (slaapkamers alleen vorst beveiliging en gaan in extreme situaties soms open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@spikehome: ik ben benieuwd hoeveel warmte er terug te winnen valt uit een ventilatieunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@SpikeHome;
Merk/Type? Gelijk/wissel -stroom motor?

@BarryH:
Inventum geeft op;
C.O.P. (Coefficient Of Performance) is de verhouding van de hoeveelheid geleverde warmte
(in de vorm van tapwater) en de hoeveelheid elektriciteit opgenomen door de compressor.
Condities: een ventilatiedebiet van 140 m3/uur van 20 °C en een opwarmtraject van het tapwatervan 15 °C naar 55 °C / 62°C.
C.O.P. is 3-3,3 daarbij is de compressor nominaal 300W en de DC ventilator maximaal 100W.

Weet niet of in de COP al het vermogen van de DC ventilator verwerkt zit, maar anders zou hij in het meest gunstige geval 900W kunnen leveren aan de boiler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@freemann: maar dan moet die warmte wel in die 140m3 lucht zitten.. (en of dat zo is, daar twijfel ik over)
ik heb een keer een sommetje gemaakt met mollier diagrammen etc en toen kwam ik op ca. 200-300 m3 gas wat die lucht opwarmt, dus dat is het max wat er dan uit zou kunnen komen... (denk ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@BarryH;
Als de lucht op temp. is, lees 20c, dan zit mijninziens de benodigde energie/warmte in de lucht en is het aan de WP om daar gebruik van te maken en te onttrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-04-2023
Hier hangt sinds januari een wtw unit van Storkair, de WHR 950.
Stroomverbruik bij een ventilatiedebiet van 200 m3/h continu is 49Wh.
(Debiet zelf ingeregeld, stroomverbruik nagemeten)

Wat ik ermee aan gas bespaar kan ik niet meten, wat ik wel weet, is dat het hier nu 23 graden binnen is zonder verwarming.
Monitoring van het gasverbruik voor verwarming wijst uit, dat zolang de gemiddelde etmaaltemperatuur boven de 12 graden blijft (met soms wat zon) de verwarming niet aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@freeman
Net gekeken helaas zit de c.v. erzo dicht naast dat ik het plaatje niet kan lezen.
Een spiegel gaat er ook net niet genoeg tussen.
Zal s kijken of ik met een klein foto toestel er tussen kan komen.

@barryh op olino.org staat een stuk over de vwp http://www.olino.org/arti...atiewarmtepomp#more-41388.
Daar heeft de gebruiker het het huis dan wel in het voor/of na seizoen warmer gestookt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@spikehome: bedankt voor de link, ik zie 30% besparing -> 1400*30%=450 m3 wat dan het eq. van 100m3 aan elektra kost. Prijs 3250 ex installatie.
Dan staat extra heatpipes voor de ZB op de zuidmuur (200m3 minder gas voor eur 2500, met nauwelijks extra E verbruik) nog iets hoger op het lijstje.

Maar : wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@barryh stond ook in het verhaal dat er ook combi warmte pompen zijn die zowel op de ventilatie als buiten lucht werkt.
Alleen heb ik die nog niet gevonden!
Daarmee schijn je genoeg vermogen te hebben.

Ook staat erin dat er in Brabant woningen alleen met de ventilatie warmtepomp draaien zonder gas, maar wel extra elektrische verwarming erbij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@spikehome: ik dacht dat dat een daalderop combiair ofzo was. Waarbij er over de voorganger nogal wat internet discussies liepen dat het inregelen heel lastig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Tnx zal er s op googlen

Edit gedaan. TROS radar kwam redelijk vooraan:(

Edit2. Bij daalderop niet meer leverbaar en heeft vervanger de HP (Cool) Cube

[ Voor 100% gewijzigd door SpikeHome op 17-09-2013 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik ga binnenkort eens snuffelen bij iemand van mijn werk die een nieuwbouw huis heeft met die coolcube erin.
de warmteopbrengst van de elga blijft verbazen, vooral in de regen met wind
de opzet direkte invoer in de huiskamer vanuit de kruipruimte is heerlijk, in 7 minuten kan ik 2 graden omhoog, en dat kost dan 350Wh... jemig wat weinig
de vrouw des huizes is ook erg tevreden, en vraagt zich af waarom dit niet eerder kon.
dan gaat het cv water omhoog de rest van de woning in, en aangekomen bij de boiler, blijft de klep nog dicht, de boiler is nog steeds warmer dan de 25-35c
ergens wil ik nu wel even geen zon, om dat eens te ontdekken, beuh wat zeg ik nu

[ Voor 80% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 17-09-2013 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Ben benieuwd. Je zou denken dat na een paar jaar de inregeling wel makkelijker is geworden

• SpikeHome
@eric-pvt ik ben benieuwd naar de ervaringen van de coolcube,
ik kan er niet zoveel info over vinden nog.
wel dat je een bijpassende ketel ervoor hebt die dan samen werken.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:20:
heb de elga effe aan de pv site gekoppeld
http://van.wijk.net:444
maar ben nog aan het inregelen
de elga blaast in no time mijn hele huis naar de gewenste temperatuur
de gasketel hangt er nu echt als old skool zielig dom ding bij
het vermogen blijkt enorm te zijn
de gasketel word niet aangestuurd door de elga
ik ben erg verbaast, de folder klopt niet

heb vandaag het vermogen precies gelijk proberen te houden aan de pv in de regen,
en dat lukt, onvoorstelbaar dat er zoveel warmte uitkomt bij zo`n laag ac vermogen
de elga moduleert terug, pv niet, dus in de regen 12kWh en de elga nam 5
de elga gaat niet 1 uur 1kWh trekken, die is variabel
deze testen zijn op 23,5c en ramen open, dus het zegt nog weinig, maar er blijkt wel al wat
Heel offtopic, maar welke Plugwise versie gebruik je? Ik zie dat jij afrondingen op 0,3 hebt, bij mij was dat van de een op de andere versie niet meer mogelijk....

versie 2.17, die vind ik de enige juiste, full options, goede teruglevering export en komma getallen.
hierna is er commercie en gewin in het product geslopen, en werd het slechter.
de versie 2.17 blijkt nu ook mooi dagsaldo en eigen verbruik voor de meter feilloos te registreren

het kuststrookje leent zich ook wel goed voor de standaard ingesteld elga :
http://www.knmi.nl/klimat...=Gemiddelde%20temperatuur

• hansdegit
*O* oOo

En het licht staat op groen. De Elga is vanmiddag goedgekeurd voor het gebruik icm een zoneregeling (door mijzelf...)

Dankzij het uitstekende testwerk van eric-pvt weten we nu hoe de Elga reageert op een door ons zelf gecreerde foutsituatie. Wat ga ik dus doen:
- default staat de Elga in foutconditie
- wanneer een thermostaat in huis warmte vraagt, zorgt een relais voor opheffen van die foutconditie => Elga begint te zoemen.
- einde warmtevraag? Trigger de foutconditie.

Ik zit nog in dubio welke foutconditie getriggerd moet worden. Ik kan kiezen uit:
- de NTC niet aangesloten
- de OT thermostaat niet aangesloten.

@eric: bedankt man!

ik heb de ntc nog niet in een fout die stopt gekregen, de OT wel, maar met bijwerking,
de thermostaat battery was hierna leeg, niet zo erg want die behoud alles alleen de tijd datum was weg.
weet nog steeds niet (en techneco ook niet!) wat die ntc (meet retour op ketel) nu eigenlijk doet

gemaild met hans, en net de ntc in een kopje thee gehangen
geen enkele reactie, ik pak nu een waterkoker, het is natuurlijk een produkt voor de hollandse hete zwartstoker op 85c, en ik verwacht dan dat de elga gaat denken, heeh daar is mijn fossiele vriend, ik ga uit

het verbruik van de elga is zo vreemd laag dat ik misschien een comfortabel dag-nacht = 20c-19c regime ga inregelen, het is erg leuk speelgoed, en ben er lekker druk mee, beter dan dat eeuwige crisis geleuter aan je hoofd.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-09-2013 21:33 ]

• hansdegit
Juist ja, die OT thermostaat wordt door de Elga gevoed...Dan wordt de NTC dus de storingskandidaat.

ik zit nu weer met mijn flow te knoeien, wat is nou wijsheid...
de wisselaar is niet zo heel groot
de flow van de buitenunit is onbekend
de flow binnen(cv) staat standaard op maximaal (ik heb hem nu op dynamisch 3)

wanneer bereik ik nu de beste uitwisseling, ik vermoed flow over binnenunit is gelijk aan de flow van buitenunit ?

• hansdegit
Hangt van de delta T af, denk ik. De flows zijn onafhankelijk van elkaar. De buitenflow kan je niet beinvloeden, de binnenflow wél. Mijn gevoel (en dat lijkt te rijmen met de toon in het CV tunig topic) is dat een langzame flow voor betere warmteoverdracht zorgt. Dus: omlaag met die pompstand.

Maar op een gegeven moment wordt het lokaal bij de wisselaar wel wat warm; heel warm water verliest veel energie tijdens transport. Dus.....ik denk dat het een kwestie van trial and error wordt.

ja het collector verhaal, maar dit is juist een klein wisselaartje, dus ik dacht ook flink wat water erdoor dan
het werkt nu al goed, dus we hebben het alweer over beter
de elga heeft trouwens een uber zuinige yonos pico van wilo aan boord

Anoniem: 470164

Denk dat je eerder aan de zonneboiler moet denken: die heeft maximaal thermisch rendement bij grote flux, maar de oplopende pompverliezen maken een te grote flux niet rendabel.
Hoe groter je binnenflux is, hoe meer warmte je buitenflux kwijt kan en hoe hoger dus diens rendement. Je binnencircuit moet echter wel hard pompen en haalt minder hoge temperaturen (dus lager rendement radiatoren=meer pompvermogen nodig voor verwarming). Vanuit de warmtepomp gezien is dus een hoge binnenflux ideaal, vanuit het totaalsysteem gezien ligt het optimum dichter bij het midden.

• SpikeHome
hmm de meeste naar een elga toe :(. (niet dat er iets mis mee is hoor)
Ik neig toch naar de inventum solo of combi.
ga deze of volgende week toch knopen hakken.

[ Voor 12% gewijzigd door SpikeHome op 19-09-2013 09:45 ]

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

SpikeHome schreef op donderdag 19 september 2013 @ 09:45:
hmm de meeste naar een elga toe :(. (niet dat er iets mis mee is hoor)
Ik neig toch naar de inventum solo of combi.
ga deze of volgende week toch knopen hakken.
Dan gooi ik er nog één in....
Gezien op marktplaats.
Schiet er maar op.... ;)

LG HN09 Therma V Lucht/Water Warmtepomp vloerverwarming

Beschrijving
Technische specificaties LG ThermaV warmtepompsysteem 220Volt
Model HN09
Binnenunit (hydrobox) LG-HN0914
Buitenunit LG-HN091
Verwarmvermogen bij +7 °C 9000 Watt
Stroomopname bij +7 °C / +35 °C 2200 Watt
COP waarde bij +7 °C / +35 °C 4,10 W/W
Energieklasse A
Verwarmvermogen bij -7 °C 5920 Watt
Stroomopname bij -7 °C / +35 °C 1950 Watt
COP waarde bij -7 °C / +35 °C 3,04 W/W
Electrisch verwarmvermogen (kiesbaar bij installatie) 2000/4000 Watt
Technische gegevens hydrobox:
Geluidsniveau hydrobox 28 dB(A)
Afmetingen BxHxD in mm 490 x 850 x 315
Gewicht hydrobox netto 52 Kg
Gewicht hydrobox gevuld met water 61 Kg
Type warmtewisselaar: meervoudige platenwisselaar
Volume expansievat in hydrobox 8 liter
Toegestane water volumestroom min/max 0,54/4,5 m3/uur
Aansluitspanning 220-240V/50Hz/1Ph
Nominale stroomopname (zonder electro elementen) A 0,59
Stroomopname (met gebruik electro elementen) A 16,7
Benodigde verbindingskabels hydrobox-buitenunit aders/mm2 4/1,5
Doorsnede water uitgang/ingang mm (inch) 25/25 (1/1)
Stroomopname watercirculatiepomp in hydrobox Watt 135
Maximale manometrische hoogte CE 6,4 m
Afsluitventielen met kraan om hydrobox te legen bijgeleverd
Technische gegevens buitentoestel:
Verwarmen mogelijk bij buitentemperatuur min/max -20/30 °C
Geluidsniveau buitenunit min/max 51/53 dB(A)
Afmetingen BxHxD in mm 950 x 833 x 400
Gewicht buitenunit netto 64 Kg
Luchtvolume buitenunit 3480 m3 /uur
Aansluitspanning 220-240V/50Hz/1Ph
Koeltechnische gegevens:
Diameter zuig/pers leiding Ø 3/8 - 5/8 inch
Inhoud koelmiddel buitenunit voorgevuld tot 7,5 meter
Koelleidinglengte min/max. 3 / 50 m
Maximaal hoogteverschil binnen/buiten 30 m
Type koudemiddel R410A
Inhoud koelmiddel buitenunit standaardvulling 1900 gram
Navulling per meter koelleiding ( > 7.5 meter) 35 gram

www.mijnzon.info

dat is ook een zeer mooi ding, bij mij viel deze echter af, kreeg geen response op vragen,
vond de cv pomp te oud en te zwaar, maar is echter wel de betere tov de elga bij een groter gevraagd vermogen. ik hoop dat ik met de 5kW van de elga toekan.
of deze unit autonoom draait of samenwerkt is mij niet helemaal duidelijk geworden.

• SpikeHome
ook net even gekeken, maar ze zijn ook een stukje duurder.
en nog steeds een buiten unit.
maar zag wel waardes van buitentemp -6 en krijg je een watertemp van 45c

edit ken je deze site al:
http://www.liveheatpump.nl/

[ Voor 15% gewijzigd door SpikeHome op 19-09-2013 10:59 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:31
Ik heb in huis groot-en deels vloerverwarming en een paar ruimtes met radiatoren. Dit alles is aangestuurd met een Honeywell Evohome.

Weet iemand of de volgende apparatuur nog te gebruiken is in mijn verwarming systeem? Weet niet of een airco ook een warmtepomp is(ja toch? :) )
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_3851.jpg
Buitenunit.
Voorganger van dit model

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_3852.jpg
Buitenunit

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_3853.jpg
Same maar dan close-up
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/Verwarming/IMG_3854.jpg
Jaga AVS voor verwarming garage?

Ik kom dergelijke machines bijna wekelijks tegen en zou best een paar mee kunnen nemen schat ik zo in. Meestal zijn de machines 5 jaar oud en worden weer door de nieuwste modellen vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 19-09-2013 12:46 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

er staat heating capacity op dus dat is wat de unit dan ook kan

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:31
Ja klopt :) zo'n ding maakt gebruik van een koelmiddel neem ik aan. Verwamt de hoofdunit het koelmiddel als je hem in de verwarmingsstand zet?

Ik zat een beetje te brainstormen, als je hier nou je retour mee kon verwarmen tot een 35 graden... Helaas is deze materie mij niet echt eigen.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

inverter betekend omgekeerde, dus het koelmiddel kan ook verwarm middel zijn(damp gas vorm) als de thermostaat koelen en verwarmen ondersteunen kan ben je dus al bijna klaar

• hansdegit
Oef...Zubadan 11 kW buitenunit in DLD voor bijna 5k, dan moet je nog een binnenunit van 2-3k erbij nemen.

Daar heb je 2 Elga's voor...Speaking of which..Zou een Elga horizontaal schaalbaar zijn? Dus, als eentje niet voldoet, zetten we er gewoon nog een bij. Op die manier kan je langzaam in een gasloos bestaan groeien.

• BarryH
@hansdegit: vast wel, (leuk 3 thermostaten in de kamer :) )

hansdegit schreef op donderdag 19 september 2013 @ 20:40:
Oef...Zubadan 11 kW buitenunit in DLD voor bijna 5k, dan moet je nog een binnenunit van 2-3k erbij nemen.

Daar heb je 2 Elga's voor...Speaking of which..Zou een Elga horinzontaal schaalbaar zijn? Dus, als eentje niet voldoet, zetten we er gewoon nog een bij. Op die manier kan je langzaam in een gasloos bestaan groeien.
die buitenunit van carrier is er wel in een dubbele versie en 12kW
dan zou ik de pomp van de elga wel op maximaal zetten, want anders gaat die arme platenwisselaar wel erg veel vermogen ingevoerd krijgen

bestel je toch alleen de binnenunit hans ?
http://link.marktplaats.nl/703989306
oh die is 13kW
denk dat ze bij techneco dan wel gaan huilen

speaking of which.. zoneklep maniak
een elga op elke verdieping

newsflash :
ik heb in die thermostaat vision-touch lopen veranderen, als je goed in het installer menu kijkt dan moet bij de elga de maximum aanvoer op max staan, verlaag je zoals bij de gasketel de aanvoer, loopt bij de elga precies de openterm waarde "gevraagde temperatuur" mee (tov de gemeten)
dus verlagen naar 50c geeft ook max 50% gevraagde temperatuur en 50% vermogensvraag
verhoogd naar 90 ben ik nu aan het testen hoe de elga reageert, maar die begint nu duidelijk wel geluid te maken, maar de radiatoren kun je net nog vasthouden.
ik vermoed hier ook weer conservatief gasdenken/inregelen
als je snel kijkt zie je de elga hier nu ook ineens 1380Wac verbruiken ipv zoals in de folder 1030Wac

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-09-2013 21:28 ]

• SpikeHome
@eric-pvt
Dus verbruik van unit is hoger dan ze melden.

Overigens was ik even vergeten dat als ik 24/7 ga verwarmen mijn vloerverwarming is pomp ook 24/7 gaat lopen.
Dus denk ik dat ik de boel anders ga in regelen.
Ik heb namelijk een overdruk retour klep.
En dat ik alles 24/7 op temperatuur houd dmv de warmtepomp.
En bij huiskamer vraag de thermostaat een elektrische klep open zet zodat de c.v. pomp met vloerverwarming gaat lopen.

Moet er nog FF goed over denken.

[ Voor 3% gewijzigd door SpikeHome op 19-09-2013 22:01 ]

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ik heb ook weer zitten puzzelen vandaag over waar de ELGA te plaatsen. Wat een puzzelwerk en wat een mogelijkheden.

Ik heb zelfs de mogelijkheid bij de ketel, als ik de ELGA daar ophang, om de ELGA in de retour van de CV te plaatsen of niet. En ook op die plek kan ik bepalen of ik de ketel wel/niet laat aansturen.

En alles heeft voor- en nadelen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Wat zijn de voor/na -delen van de ELGA een buffer (mee)te laten verwarmen?
Daarna voor tapwater of CV de warmte eruit putten.

Overdag(relatief hoge temp. in winter) de buffer (bij)verwarmen en 's avonds eruit halen voor CV of tapwater.

• hansdegit
mkleinman schreef op donderdag 19 september 2013 @ 22:13:
Ik heb ook weer zitten puzzelen vandaag over waar de ELGA te plaatsen. Wat een puzzelwerk en wat een mogelijkheden.

Ik heb zelfs de mogelijkheid bij de ketel, als ik de ELGA daar ophang, om de ELGA in de retour van de CV te plaatsen of niet. En ook op die plek kan ik bepalen of ik de ketel wel/niet laat aansturen.

En alles heeft voor- en nadelen.
Misschien even in de miereneukmodus, maar je moet je Elga parallel plaatsen aan je CV. Lijkt mij, tenminste, want je Elga is niet ontworpen om het water door een stilstaande CV pomp te jagen.
Freemann schreef op donderdag 19 september 2013 @ 22:21:
Wat zijn de voor/na -delen van de ELGA een buffer (mee)te laten verwarmen?
Daarna voor tapwater of CV de warmte eruit putten.

Overdag(relatief hoge temp. in winter) de buffer (bij)verwarmen en 's avonds eruit halen voor CV of tapwater.
Heel goed idee, Freemann. Ik zat er al eerder aan te denken als hét alternatief voor een elektrisch element in de boiler. Sterker: ik heb de onderdelen er ook al voor uitgezocht.

In mijn geval zou dat dan betekenen dat de Elga (of whatever welke WP dan ook) de bypass gaat verwarmen; die bypass loopt door de boiler =>boiler warm, bypass koud.

Grappig, hoeveel méér je gaat zien aan mogelijkheden.

[ Voor 56% gewijzigd door hansdegit op 19-09-2013 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
@hansdegit die mogelijk heden maken het ook weer lastig om de goede keuze te maken.

@eric-pvt de c.v. zal deze dagen niet aanspringen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op donderdag 19 september 2013 @ 23:37:
[...]

Misschien even in de miereneukmodus, maar je moet je Elga parallel plaatsen aan je CV. Lijkt mij, tenminste, want je Elga is niet ontworpen om het water door een stilstaande CV pomp te jagen.

Grappig, hoeveel méér je gaat zien aan mogelijkheden.
Ok, ik was niet helemaal duidelijk :). Ik bedoel uiteraard de ELGA parallel aansluiten, maar ik kan kiezen om de retour van de ELGA op de hoofdretour te zetten VOOR de driewegklep naar de boiler of er NA.

Voor
De ELGA ziet de zonneboiler niet en kan niet in zonneboiler/ELGA mode draaien, voordeel is dat ik wel weer kan koelen

Na
De ELGA zit na de driewegklep, de ELGA krijgt dus water of rechtstreeks van de retour of via de zonneboiler, voor hybridemode en verwarmen via de zonneboiler. Nadeel is dat ik via deze weg niet kan koelen.

En daarbij kan ik uiteraard weer kiezen om de ELGA wel of niet de CV ketel te laten aansturen. Dus 1 of 2 thermostaten in de woonkamer, alhoewel 2 weer geen voorkeur heeft ivm de spreekwoordelijke WAF. :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
http://www.cobouw.nl/nieu...et-warmtepomp-en-cv-ketel

Weer meer keuzestress

edit: @mkleinman: kan je de driewegklep niet overriden in koelbedrijf?

[ Voor 20% gewijzigd door hansdegit op 20-09-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Interessant die Daikin, nu nog een prijs want Daikin is niet bepaald de goedkoopste in de markt.
Op airco gebeid behoort Daikin tot de top (eigenlijk alle Japanse merken wel).
Helaas staat er niet bij of het systeem kan koelen, dan zou je de ultieme alles-in-een installatie hebben :)
[edit] Daikin Altherma folder, geen koeling dus :/
Daikin heeft voor nieuwbouw wel systemen die tevens koelen.

[ Voor 41% gewijzigd door Speedy-Andre op 20-09-2013 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
hansdegit schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:11:
http://www.cobouw.nl/nieu...et-warmtepomp-en-cv-ketel

Weer meer keuzestress

edit: @mkleinman: kan je de driewegklep niet overriden in koelbedrijf?
De klep wordt aangestuurd door mijn zonneboilercontroller ( SR1168 ). Die zegt simpel; IF temperatuurRetour < zonneboilerTemp ==> Hybridebedrijf met klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:00

MrScratch

I am rubber, you are glue

Speedy-Andre schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 10:57:
Interessant die Daikin, nu nog een prijs want Daikin is niet bepaald de goedkoopste in de markt.
Op airco gebeid behoort Daikin tot de top (eigenlijk alle Japanse merken wel).
Helaas staat er niet bij of het systeem kan koelen, dan zou je de ultieme alles-in-een installatie hebben :)
[edit] Daikin Altherma folder, geen koeling dus :/
Daikin heeft voor nieuwbouw wel systemen die tevens koelen.
De folder waar je naar verwijst is een volledige warmtepomp. De eerder genoemde Daikin was een combinatie van CV-ketel en warmtepomp. Dat zijn wel twee verschillende oplossingen.

De warmtepomp uit de folder kan zelfs Hoge Temp Verwarming leveren. Lijkt me toch niet efficient voor een warmtepomp?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

SpikeHome schreef op donderdag 19 september 2013 @ 22:00:
@eric-pvt
Dus verbruik van unit is hoger dan ze melden.
nee, dat heb ik ervan gemaakt inmiddels
stelt nog niks voor, de draaitijd is minder dan stofzuigen, en dan ook nog eens de helft van dat vermogen
maar wel een erg warm huis inmiddels

• SpikeHome
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 22:41:
[...]maar wel een erg warm huis inmiddels
kijk dat is ook erg belangrijk.
Naast dat het energie bespaard

er zijn veel vergelijkingen
een warmtepomp droger spaart bij vervanging van een oude evenveel uit als de elga gaat gebruiken

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Klopt.

Ik heb intussen het elektrische kacheltje hier weer draaien in de woonkamer a 1250W. Dus 1250W in, 1250W warmte uit. Een ELGA had met dit weer van die 1250W 5kW warmte gemaakt en was dus veel efficienter geweest.

en de elga maakt alle ruimtes warm, en niet 1 plek, dat was voor mij ook de grote eye opener.

na het voelen van de uitgaande R401 leiding op de buitenunit heb ik mijn vinger verbrand
zo warm is de damp dus richting platenwisselaar
ik heb de lediingen extra geisoleerd en de pompstand naar 2 lager gezet, dat is niet alleen nog zuiniger,
de aanvoer is nu wel erg warm, je kan de radiator nog net vasthouden
het huis blijft onverminderd 23c overal in deze testfase, dat is echt heerlijk
vandaag koste dat 2 kWh terwijl ik er 11 opwekte
dit zou nog wel eens erg hilarisch kunnen gaan worden zolang salderen bestaat,
het mooiste is nog wel dat overdag in het weekend bij diffuus licht met de elga aan,
de meter gewoon terug draait

de cop van de elga zit rond de 5 tot een graad of 12

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 21-09-2013 22:07 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mooi dat je, je ervaringen wil delen met de Elga geinstalleerd.
Soms is je uitleg (je ervaringen) een beetje lastig te volgen, korte beknopte teksten.
Ik zou bijna verlangen naar de winter (not), om te kijken hoe de Elga dan presteert. We gaan het zien.
Zonder alles terug te zoeken in dit topic, Je hebt vloerverwarming en LTV verwarming? of ook gewone radiatoren?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gewoon ltv only en niet 30/50 maar 18-50 (lage onderwaarde om veel zon af te romen in de cv)
de qsolar kan dus al het cv water naar ~25 graden hebben getilt, de elga is dan in no time klaar

ik hou het bij korte stoten, als je vragen hebt vraag maar.
lange verhalen boeien veelal niet, en echte inrichting en detail kunnen we beter 1 op 1 mailen,
dat blijkt alweer uit de compleet verschillende gedachten ikke/mkleinman/hansdegit, door soort ligging en type woning

ik heb plugwise nu zover dat ik op mijn smartphone precies kan zien of ik kWh dagsaldo heb, of negatief saldo, door een rode of groene voortschrijdende lijn.
in september levert de pv ongeveer 16x meer op dan de elga nu gebruikt (5.5kWp)

manco bij de elga blijft : als de power eraf gaat moet je hem weer handmatig inschakelen,
das niet handig als deze op een moeilijke plek hangt
de cop van de elga is van 12-18 graden maximaal 5,56 en deze daalt naar 0,9 bij -15c
op de site van techeco staan meet documenten met plots
bij 4 graden zou de cop nog 3 zijn, eronder heeft nog niemand gemeten, omdat de elga normaal gesproken afslaat dan..... maar hier dus niet, fikken maar, we gaan het beleven

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-09-2013 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Ik kan de COP grafieken niet vinden op de website. Heb je een linkje naar die grafiek voor ons? :)

Voor mijn huis zou ik eens inzichtelijk moeten maken hoeveel vermogen ik nou nodig heb om het huis warm te houden en eventueel warm te stoken. 0,9 kW bij -15°C zal niet voldoende zijn, een paar elektrische kachels erbij moet kunnen voor die paar extreem koude dagen in het jaar. Voor temperaturen boven de X graden zou de warmtepomp voldoende moeten zijn. Nu nog even X uitzoeken :P

[Edit]
Net even vlug uitgerekend voor 20 december 2010 (25,7 graaddagen (=veel), grofweg 1% van totale jaar aan graaddagen).

Normaal verbruik van 500m3 per jaar t.b.v. verwarming bij 8 uur per dag verwarmen? dan op deze dag dan 5m3 gas verbruikt voor verwarming (1% van jaarverbruik voor verwarming). 5m3×8 kWh = 40 kWh. 40 kWh over 8 uur is 5 kW gemiddeld.

[Edit2]
Pas op met gedeeltelijke verwarming door niet bemeten bronnen, bijvoorbeeld zonneboilers. Je moet immers weten hoeveel energie er over hoeveel graaddagen in je huis is gestopt t.b.v. verwarming.

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik denk dat je je vergist, ik zal bij een cop van 0,9 gewoon dag en nacht een vaste temperatuur gebruiken, hoeveel het verbruik dan is maakt me helemaal niets uit, ik zie nu al redelijk duidelijk dat de elga in mijn autonome setup het lachend gaat redden, als complete vervanger voor de ketel.
ik heb 2 rad-150 radiatoren die een eigen thermostaat hebben, hiermee kan ik ineens extreem veel extra vermogen bijzetten, ik heb ook 3 fasen, dus het is geen probleem om 10kW een uur lang te trekken,
daar hebben we het capaciteitstarief voor he, en groene stroom
verder is de isolatie om een aantal punten verbetert

ik pas niet op met mijn zonneboiler, ik weet exact wat deze doet, per uur nauwkeurig,
dus waarom waarschuwen ? op warmere winter dagen zal de elga de boiler gaan verwarmen,
de logica is al klaar
mijn verbruik is overigens 0,16m3 per graaddag geweest van 1-9-2012 tot 1-9-2013 (ww+cv+koken)
bij 2340 gewogen graaddagen

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 22-09-2013 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Misschien een rare vraag maar kun je de carrier ook in de kruipruimte plaatsen i.p.v. buiten?
In de kruipruimte zal het 's winters al gauw een paar graden warmer zijn.
Of maakt zo'n unit teveel lawaai en dat die daarom buiten staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Goed punt, maar dat ding zuigt zo hard (een Nilfisk is er niks bij) dat je kruipruimte in een mum van tijd wordt omgetoverd tot een ijspaleis.

Met andere woorden: het temperatuurvoordeel is van korte duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ok duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

omdat dre ook in dit topic weer enorm zijn best doet de warmtepomp het graf in te praten, hierbij nog wat meetgegevens :

elga in voor en nadraai fase 22,4Wac
elga in standby (ready to rock) 17.7Wac continu
elga in sleep state : 12.2Wac continu
elga in deep sleep ( na 10 uur en indien low power state enabled ) 7.7Wac ~ 9 Wac

elga in full power 100% modulatie 1030Wac
elga in mijn configuratie 1382Wac

metingen in september :
voor elke ~2kWh vermijd je ongeveer 1m3 gas,
boven de 11c is dit snel meer, eronder nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Speksteenkachel schreef op zondag 22 september 2013 @ 22:36:
Misschien een rare vraag maar kun je de carrier ook in de kruipruimte plaatsen i.p.v. buiten?
In de kruipruimte zal het 's winters al gauw een paar graden warmer zijn.
Of maakt zo'n unit teveel lawaai en dat die daarom buiten staat?
Als je dan toch gebruik wilt maken van "opgeslagen warmte"
Waarom dan niet meteen "gelijk goed" doen?
Afbeeldingslocatie: http://www.nulwoning.nl/wp-content/uploads/2012/09/winter.jpg

Dan in de zomer ook wel aanzuigen om de grond te laten herstellen.

Staat al op het "Must have" lijstje met balansventilatie WTW en warmtepomp (ben er nog niet uit of dat lucht/water of water/water wordt).
Maar eerst een zonneboiler van 1000L (buffer) en 200L (warmwater), zoals Woudsehoeve heeft gemaakt (met nog wat extra)

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op vol vermogen verplaatst mijn warmtepomp 2683m3 lucht
dat is wel wat veel he, dus ik heb besloten het zo maar niet te doen, maar te profiteren van de warmere kuststreek en veel lucht verplaatsing, omdat het hier veel waait, bij westen wind kan het tot diep in de winter wel 8c warmer zijn dan in Enschede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
Anoniem: 238103 schreef op maandag 23 september 2013 @ 09:43:
op vol vermogen verplaatst mijn warmtepomp 2683m3 lucht
Per uur?
Pagina: 1 2 ... 105 Laatste

Dit topic is gesloten.