Afgelopen week mijn eerste fietstocht met mijn nieuwe fiets, en wat voor eentje. Dit alles mocht gebeuren aan de voet van de mont ventoux. De fiets was nog niet helemaal af, zo wilde ik eerst een dagje testen of het stuur op de goede hoogte stond alvorens de vork op maat te maken.
Daarnaast wilde ik de positie van de shifters bepalen in de afdalingen, aangezien ik daar de volledige controle wil hebben. De eerste dag begon met een rustig tocht vanuit de camping in Malaucene en ging via Bedoin naar Flassan.
Waar er natuurlijk een geweldig uitzicht is op de kale berg.
Op dag 2 moest het dan gebeuren, nou ja moet, het stond gepland voor dag drie, maar we konden niet langer wachten. De beklimming vanuit Malaucene. En vanuit het dorp begint het dan al lekker.
Percentages variëren van 4,5 tot 8 a 9 procent. Prima om een beetje op te warmen. We begonnen redelijk vroeg, iets na negen uur, waardoor er voor deze beklimming erg veel schaduw was. Na een goede warming up in de eerste 10 kilometer gaat het dan ook gelijk los. Vanaf het 10 kilometer bordje krijg een 12% voor je kiezen en dit duurt een aardige tijd.
Je zit dan lekker in het bekende bos, met ruim voldoende zon en ook meer dan voldoende vliegen. Hier begon ik te merken dat mijn training deze zomer nut had gehad, want ik bleef soepel mijn tempo draaien en haalde genoeg mensen in. Na het steilste stuk zie je de top liggen en besef je dat je nog een eind moet. De laatste kilometers gaan steeds makkelijker en op 3 kilometer doemt de top dan echt op. Heel gaaf! Na wat mooie versnellingen langs de fotografen bereik ik dan toch wel redelijk leeg de top.
En dat is niet het huidige bordje, want dat was evenals de Bedoin beklimming niet toegankelijk vanwege de film Ventoux die werd opgenomen. En daarvan hier het bewijs: wie zien we hier?
De tweede beklimming: SAULT
Vanwege de filmwerkzaamheden was Bedoin wederom dicht, en daarom de makkelijke kant, SAULT. Inmiddels Mijn vork op maat gemaakt en voldoende hersteld om een echt lekker beklimming te rijden. Sault is een vind ik, qua uitzicht mooiere beklimming:
En vanwege de lager percentages kan je hier een vrij hoog tempo houden. En dat tempo dat breekt je dan pas op in de laatste 3 kilometers als je langs het monument komt en de percentages de 10% raken.
En nu konden we gelukkig wel via de Bedoin/Sauklt kan de top bereiken en was het o zo bekende bordje ook toegankelijk.
Hierna volgde wederom de afdaling naar Malaucene, die vanwege een eerdere keer afdalen nu wel echt op tempo gereden kon worden. En nu bijna de 100km/h gehaald. De fiets bleef heerlijk stabiel en ik weet zeker dat ik de Mont Ventoux in de toekomst nogmaals ga bezoeken. Wat een gave berg, en wat een hoeveelheid enthousiaste klimmende mensen.