Zo weer terug van een fantastische fietsweek, de Tour For Life genoemd. In 8 dagen van Italië naar Nederland door de Alpen, Jura, Vogezen, Ardennen en alles wat daar nog tussen ligt.
Het volledige verslag staat op onze team website,
www.heidifietst.nl, dat zal ik hier niet copypasten, maar even een korte samenvatting:
Dag 0: Even infietsen, wakker worden na een lange busreis (Groningen - Bardoneccia), Col de l'Echelle opgefietst.
Dag 1:
Bardoneccia - Bourg d'Oisans
3 cols vandaag: Col de l'Echelle, Col du Lauteret en de Alpe d'Huez. Prachtige etappe, de Lauteret is een makkie, de weg is saai, maar het uitzicht is fantastisch
Dag 2:
Bourg d'Oisans - Annecy
De koninginnerit voert over de Col de la Croix de Fer, Col du Glandon (ok, ok, als je al op de Croix de Fer bent is de Glandon maar 100m

), Col de la Madeleine en Col de Tamié. Een zware etappe die zo in de Tour de France kan.
Dag 3:
Annecy - Saint-Laurent-en-Grandveux
Een redelijk eenvoudige etappe, maar door de wind toch nog best lastig. Vaak verkeerd gereden door gebrek aan GPS.
Dag 4:
Saint-Laurent-en-Grandveux - Seppois-le-Bas
Op papier een etappe die goed te doen zou moeten zijn, maar door de harde wind (5+) is hij loeizwaar. Veel renners zijn deze etappe niet gefinished
Dag 5:
Seppois-le-Bas - Xonrupt-Longemer
Korte etappe van 130 km over (voor mij) bekend terrein: de Vogezen. Prachtig weer (Windkracht 2 uit het zuiden). Col de Hundsruck, de Grand Ballon (zuidkant), Col de Bramont en Col de Feignes. De benen zijn vandaag goed, dus ik kom overal makkelijk boven. Maarten Ducrot ook nog even op 2 minuten gezet op de Grand Ballon.
Dag 6:
Xonrupt - Lac de Madine
In een meerdaagse tour schijn je altijd een slechte dag te hebben, dit was mijn slechte dag. Het begon nog goed, maar na CP1 veel last van de darmen en de maag. Gelukkig is de etappe redelijk vlak.
Dag 7:
Lac de Madine - Grand Halleux
De een na laatste dag is de langste dag, 220km over Franse en Belgische wegen. Vooraf werd gezegd dat de etappe grote delen van Luik - Bastenaken - Luik zou volgen, dan alleen de makkelijke delen, want de etappe valt (achteraf gezien) erg mee. Maag en darm klachten zijn weer voorbij, dus de etappe gaat me redelijk gemakkelijk af.
Dag 8:
Grand Halleux - Landgraaf
Na een feestavond is het best lastig direct de Wanne op te moeten, na nog wat andere Belgische klimmetjes via de Vaalserberg naar Landgraaf gefietst. Omdat het hele team het moest bijhouden erg rustig gefietst
Al met al een fantastische week, schitterende route. De organisatie is misschien net altijd even goed (je zou na 6x beter verwachten), maar het was het harde werken (voor sponsorgelden en conditie) meer dan waard. Vooraf was ik erg bang dat de knie en/of rug problemen zouden terugkeren, maar gelukkig nergens last van gehad. Ook het materiaal heeft ons hele team niet in de steek gelaten, tot de laatste dag, waar 1 van m'n teamgenoten z'n ketting doormidden trapte.
Ik kan het in ieder geval iedereen aanraden om deel te nemen, maar onderschat het ophalen van het sponsor bedrag niet! (en ook het trainen niet

).En zorg voor een goede GPS, die van de organisatie zijn ruk, en steeds op je telefoon kijken schiet echt niet op.
Raar... Is zo gek nog niet