Mijn laatste fietsdag begon met een autorit van een half uur naar Selva. Aangezien ik nog niet zo veel kilometers in de benen heb, leek het mij geen goed idee om gelijk 100+km met meer dan 2000hm te gaan fietsen.
In Selva kan je prima parkeren, ik was er om kwart over 7.
Na een paar relatief vlakke kilometers begon de dag met de Coll de sa Batalla. 7,9km lang met 5% gemiddeld. Deze Coll had ik tijdens twee eerdere rondjes al afgedaald. Het was een lekker klimmetje om warm te worden, maar je had nergens echt hele mooie vergezichten die ik wel had op de Coll de Femenia. Je zit hier een beetje tussen de bergen ingeklemd.
Na de verplichte foto vervolgde ik mijn weg richting Sa Calobra, toen ik vrij vlot naar een renner toe reed. Het bleek een Engelsman te zijn die vakantie hield in Port de Pollença. Hij had dus al wat vlakke kilometers en de Coll de Femenia in de benen. Aangezien hij ook richting Sa Calobra ging, stelde ik voor om samen te rijden. Onderweg tijdens de tussenklim naar Coll dels Reis een praatje gemaakt en een foto van elkaar geschoten.
In de afdaling naar Sa Calobra volgde hij mijn wiel. Ik had mijn Edge 800 bij me en kon dus goed vooruit kijken op de kaart wat voor bochten er aan kwamen. Daardoor daalden we zeer vlot. Er was nog één andere renner op dit tijdstip onderweg naar beneden. Hij deed het een stuk rustiger aan. Tijdens de afdaling wel een aantal keer gestopt voor foto's, dus de segmenten op Strava zijn volgens mij daardoor niet correct (telt de pauze mee). Maar ik doe sowieso al niet mee voor plek 1.
We hebben in het haventje met z'n drieën even een taartje + een cola naar binnen gewerkt. Beide heren vonden dat ik erg goed afdaalde. Leuk om te horen want het was mijn eerste keer klimmen en dalen.

Vervolgens ging de rit weer terug omhoog. Deze kant was pittig (9,6km à 7%) met stukken dik boven de 10%. Het was inmiddels rond een uur of half 10 dus de zon begon ook in kracht toe te nemen. Gelukkig was het nog steeds erg rustig en het aantal wielrenners was op 1 hand te tellen. Auto's hadden we toen nog helemaal niet gezien.
Pas toen we bijna boven kwamen waren daar de eerste auto's en twee touringcars bij de welbekende poort.
Daar zit ook de 270 graden bocht. Al fietsend deze foto genomen, staat er niet helemaal op maar goed.
En weer boven voor de tweede keer.
Daarna volgde wat kort daal en klimwerk waarna ik de Coll de sa Batalla voor de derde keer deze vakantie afdaalde. Inmiddels was het rond 11 uur en daardoor begon het drukker te worden met verkeer. Ik heb dan ook rustig afgedaald achter wat auto's. Op het laatste stukje klimmen terug naar de auto schoot er kramp in mijn benen. Het was dus duidelijk genoeg voor mijn lichaam, of te weinig gedronken? 2x 750ml Isotone dorstlesser en 1x blikje cola.
64km met 1600 hoogtemeters. Link:
Strava
Vanochtend teruggevlogen naar Nederland. Al met al een mooi weekje gehad op Mallorca. Ik kom op een totaal van 225km met bijna 4000hm, maar het was geen fietsvakantie. Voor herhaling vatbaar!
Rit 1: 65km 900hm
Rit 2: 65km 900hm
Rit 3: 34km 500hm
Rit 4: deze rit
[
Voor 6% gewijzigd door
LuPo op 27-08-2014 08:18
]