Mijn indruk is juist dat ik op de racer indien nodig véél sneller stilsta dan met een zitfiets. Op die laatste zou ik nooit zo hard kunnen remmen dat mijn achterwiel loskomt, daar zit je veel te hoog voor. Om nog maar niet te spreken van het ontbreken van de belangrijkste (=voor-) rem op misschien wel de helft van de stadsfietsen.koentjuh1987 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 16:45:
Met de fiets kun je redelijk snel stilstaan maar een racefiets met dunnere banden helpt daar niet bij hoe hard je ook in de hendels knijpt. Het contact met de verharding is gewoonweg vele malen kleiner.
Eens dat je iets makkelijk verkeerd inschat, oneens wàt je verkeerd inschat: Alleen een heel gemiddelde seconde reactietijd is al meer dan die 2 à 3m, nl 6,9m. Van de andere kant: die heb je óók op de fiets. Dus als je minder dan 7 meter achter iets rijdt, kun je erop rekenen dat je bij een noodstop er al tegenaan zit voor je überhaupt doorhebt dat je voorganger remde.Makkelijk schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:10:
Mja ik bedoel dus eigenlijk dat je het op de fiets héél snel verkeerd inschat. Sommigen vast niet, maar als fietser vergeet je gewoon heel makkelijk hoeveel meer problemen met stilstaan jij kunt hebben dan een scooter of zeker een auto. Een auto met 25km/u staat gewoon in een meter of 2, 3 stil als hij hard remt.
Een gemiddelde personenwagen haalt een remvertraging van ongeveer 10 m/s², de wettelijke norm is 5,2 m/s² dacht ik. (Vrijwel) maximaal remmen in een moderne personenwagen is inderdaad niet meer dan voluit het rempedaal intrappen. Op de fiets komt daar inderdaad wel meer bij kijken. Toch moet een beetje handige wielrenner ook zeker wel zo'n 5 m/s² kunnen halen.koentjuh1987 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 17:14:
klopt. remvertraging van een voertuig is vele male hoger als dat van een fiets.
Maar ook daar is de remweerstand van invloed. Jij kan gerust op je racefiets je remmen allebei hard inknijpen. 2 blokkerende wielen hebben maar dan is de kans groot dat je gaat slippen of over de kop vliegt. Bij een auto is dat weer totaal anders. Oppervlak met de ondergrond is vele malen groter en heeft zelf 4 contactpunten ipv 2. Ondanks de massa van het voertuig zit er genoeg intelligentie in het voertuig om zo danig om te gaan met de remkracht dat je wielen niet blokkeren waardoor je veiliger maar ook sneller stil kunt staan. (laat het geen reden zijn om dan alsnog later te remmen....)