If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Aangezien dit mijn eerste koersfiets is, twijfelde ik dan over de juiste frame size.
Ik heb nogal een grote binnenbeen lengte (+-92cm) (ben 184cm), raadde men de frame size 62 aan van Cube, omdat Cube nogal kleine frame maten heeft.
Vervolgens dan een testrit op een frame 58 gedaan (Cube Peloton), daar bleek inderdaad dat ik een grotere frame nodig heb. Frame size 62 van Cube (Peloton) komt overeen met een 'normale' frame van 58 cm.
Heeft iemand van jullie hier ervaring met de frame sizes van Cube? Klopt het dat deze aan de kleine kant zijn?
Volgens de berekening bij futurmshop zou ik maat 61 nodig hebben, die bestaat echter niet, is het dan verstandiger om voor de 62 te gaan of voor de 60?

[ Voor 8% gewijzigd door klavan88 op 25-03-2015 22:51 ]
Beide bedankt voor jullie uitleg.Tourniquet schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:13:
Klopt, je moet even kijken welke derailleur je hebt (korte/lange kooi), hoeveel tanden (T) deze aankan en hoeveel T je nieuwe combinatie wordt. Formule was dacht ik (grootste tandwiel voor - kleinste tandwiel voor) + (grootste tandwiel achter - kleinste tandwiel achter).
Tip: Cassettes zijn momenteel in de aanbieding bij Mantel (€38,95).
Als ik jou formule toepas kom ik op 29 uit, dan kan 12-30 net niet...... of wel?
Ik heb even gekeken op mijn fiets, maar zie geen typenummer op de derailleur staan, maar volgens mij is het onderstaande en dan zeggen ze max 28 tanden. Als 28 max is, dan denk ik niet dat het de moeite waard is?
Weet iemand wat het verschil is tussen SS en SG in aanduiding achter de type derailleur ?
http://bike.shimano.com.s...e-RD-7900-SS.-type-..html
Op basis van bovenstaande geometrie kan ik niet echt zeggen dat Cube (substantieel) aan de kleine kant is. De overige maten zijn grosso modo wel vergelijkbaar met andere fietsen in dezelfde maat. Daarbij zijn centimeers bij Cube toch ook gewoon centimeters mag ik aannemen? Natuurlijk is de geometrie van de ene fiets meer geschikt voor een persoon met lange benen dan een ander, maar dat is iets anders dan dat jij normaal gesproken een 58 nodig zou hebben en bij Cube een 62. Dan lijkt het er meer op dat de geometrie van Cube niet past bij jou.klavan88 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:27:
Ik had bij mijn locale fietswinkel mijn maat laten opnemen voor een Cube Peloton Race, kwam men eerst uit op maat 58, elders kwam men op 60 uit.
Aangezien dit mijn eerste koersfiets zou zijn, twijfelde ik dan over de juiste frame size.
Ik heb nogal een grote binnenbeen lengte (+-92cm) (ben 184cm), raadde men de frame size 62 aan van Cube, omdat Cube nogal kleine frame maten heeft.
Vervolgens dan een testrit op een frame 58 gedaan (Cube Peloton), daar bleek inderdaad dat ik een grotere frame nodig heb. Frame size 62 van Cube (Peloton) komt overeen met een 'normale' frame van 58 cm.
Heeft iemand van jullie hier ervaring met de frame sizes van Cube? Klopt het dat deze aan de kleine kant zijn?
Volgens de berekening bij futurmshop zou ik maat 61 nodig hebben, die bestaat echter niet, is het dan verstandiger om voor de 62 te gaan of voor de 60?
[afbeelding]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Heb je de 7800 of 7900? De 7900 is er naar mijn weten niet in GS.Vjenne-ICT schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:48:
[...]
Beide bedankt voor jullie uitleg.
Als ik jou formule toepas kom ik op 29 uit, dan kan 12-30 net niet...... of wel?
Ik heb even gekeken op mijn fiets, maar zie geen typenummer op de derailleur staan, maar volgens mij is het onderstaande en dan zeggen ze max 28 tanden. Als 28 max is, dan denk ik niet dat het de moeite waard is?
Weet iemand wat het verschil is tussen SS en SG in aanduiding achter de type derailleur ?
http://bike.shimano.com.s...e-RD-7900-SS.-type-..html
Lees dat hij wel gemaakt is, maar niet in grote oplage.
[ Voor 4% gewijzigd door Vos op 25-03-2015 23:12 ]
Ik heb de 7900 er op zitten.Vos schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:08:
[...]
Heb je de 7800 of 7900? Is de 7900 er wel in GS?
Wat houd de afkorting SS en SG in dan?
SS is korte kooi en GS is lange kooi. De GS heeft meer bereik en kan dus een groter verschil aan, wordt gebruikt bij een triple bijvoorbeeld.Vjenne-ICT schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:12:
[...]
Ik heb de 7900 er op zitten.
Wat houd de afkorting SS en SG in dan?
De 7900 SS zou maximaal tot 28 achter kunnen met een 50/34. Maar lees ook wel dat mensen met 12-30 rijden.
[ Voor 23% gewijzigd door Vos op 25-03-2015 23:20 ]
Kwam onderstaande leuke aanbieding toevallig tegen die ik met jullie wil delen.
FIETS 12 NUMMERS + 2 SPECIALS + BBB ZONNEBRIL

Komend weekend zal ik de derailleur nog wat beter schoon proberen te maken, oa met WD-40 en ontvetter. Ik zie niet zo 1-2-3 een veer zitten, maar die schijn je ook nog te kunnen aan- of uitdraaien?
MooiTheLemon schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:52:
[...]
+1 Schitterende bandjes, ik heb ze met die lichte zijwand zoals op de foto. Ik heb het idee dat ze sneller rollen op hogere snelheid en veel controle bieden in bochten t.o.v. de gp4000s die ik daarvoor had.
Let wel op, ze hebben 0 anti-lek laag, daardoor ook zo licht en snel. Maar ik heb er nog geen last van gehad, één keer lek in een jaar, door een stukje glas, kan altijd gebeuren.
Ze vallen smal trouwens, de gp4000s in 25mm zien er veel lomper uit.
Bandjes zijn vooral voor de marmotte van de zomer, als ik hier in de buurt, en in vlaanderen fiets heb ik er strade bianchi's van challenge opliggen, (30 mm)
Veer zit achter dat stuk metaal waar shimano in geschreven staat.eddemans schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 07:00:
................
Komend weekend zal ik de derailleur nog wat beter schoon proberen te maken, oa met WD-40 en ontvetter. Ik zie niet zo 1-2-3 een veer zitten, maar die schijn je ook nog te kunnen aan- of uitdraaien?
Ik zou die ninjasterren wel vervangeneddemans schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 07:00:
Ik ben iets verder met mijn vintage derailleur. Ik denk niet dat de cassette versleten is, want de boel verspringt op alle versnellingen. En ik heb de afgelopen twee jaar verder niets van slijtage gemerkt.Het lijkt erop dat de veren de ketting niet meer goed strak trekken. Als ik de derailleur helemaal uittrek of indruk springt ie niet helemaal terug. Daarom verspringt denk ik de ketting. Dit is hoe een en ander eruit ziet. Dat is dus deze jongen.
[afbeelding]
[afbeelding]
Het maximale bereik dat shimano in de specs heeft staan is aan de veilige kant. Ik heb zelf al zo'n 1500km een 12-30 gemonteerd zitten op een 50-34, gaat prima. Het kan praktisch dus gewoon wel. In theorie kom je ook pas in de problemen als je groot- groot schakelt, dus 50*30, waar niet echt reden voor is.Vjenne-ICT schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:48:
[...]
Beide bedankt voor jullie uitleg.
Dat is jammer, want dit zijn wielen van >800 euro nieuw. Goed spulTorpedoX_88 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 19:50:
[...]
Heb dit plaatje zomaar ergens vandaan gehaald, ik weet niet precies wat voor wielen eronder zitten maar ze lijken wel veel op deze. Op die andere fietsen zitten denk ik gewoon standaard wielen, weinig bijzonders dus.
[ Voor 21% gewijzigd door MrAngry op 26-03-2015 09:21 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Ging inderdaad alleen fout als je 52-30 schakelt, maar dat doe je eigenlijk nooit. (of naja, één keer en daarna doe je het nooit meer
Vriendin rijdt ook met 52-36 en 11-30, dan op 105 5800
Waar heb je die 11-30 vandaan? Kan ik niet vinden van Shimano en SRAM namelijk.roda_djavulen schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 09:35:
Heb met dura ace 7800 op mn vorige fiets 52-39 (rotor q-rings) voor en 11-30 achter gereden.
Ging inderdaad alleen fout als je 52-30 schakelt, maar dat doe je eigenlijk nooit. (of naja, één keer en daarna doe je het nooit meer)
Vriendin rijdt ook met 52-36 en 11-30, dan op 105 5800
60, bij twijfel eigenlijk altijd klein. Een stuurpennetje van een centimeter langer kan altijd en het stuur staat eigenlijk standaard vrij hoog. Een te grote fiets kleiner dat lukt echter nietklavan88 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 22:27:
Ik had bij mijn locale fietswinkel mijn maat laten opnemen voor een Cube Peloton Race, kwam men eerst uit op maat 58, elders kwam men op 60 uit.
Aangezien dit mijn eerste koersfiets is, twijfelde ik dan over de juiste frame size.
[afbeelding]
Bovendien heb je met zulke benen dus een klein bovenlichaam en je wilt nog wel bij je stuur komen. Reach is belangrijker dan zadelhoogte.
Ik ben zelf 186cm met een BBL van 92cm en als ik kijk naar de geometrie van cube en heb een Giant TCR in maat M/L. Stuurpen is 100mm, op een L zou ik een stuurpen van 80mm moeten hebben om nog comfortabel te kunnen rijden. Als ik zelf die cube zou moeten nemen zou ik twijfelen tussen 58cm en 60cm (zelfde geometrie als Giant M/L). 62cm? No way.
[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 26-03-2015 10:31 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Heb Limburg gemist, maar Veluwe kan ik niet missenGraham schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 23:35:
Misschien leuk idee om in april een GoT rondje Veluwen te organiseren? Beetje a la rondje Limburg van paar weken terug.
Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk
Graham schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:07:
Het valt me op dat als ik beetje aan coasten ben (niet trap) en dan weer ga trappen dat ik even een doodstuk heb, net of er weinig spanning op mijn kettingstaat. Het is maar een seconden maar het irriteert me nogal. Volgens mij is het sinds dat mijn fiets een beurt heeft gehad. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Bij FM geweest ermee. Die gaf aan dat het waarschijnlijk aan het middenblad ligt. Je ziet dat de ketting daar niet geheel in tanden valt maar ik heb het ook bij het buitenste blad merkte ik daarna dus mogelijk dat er meer aan de hand is. Ik was al niet echt tevreden met deze FM dus ik ga nog wel even bij een andere waar ik iets meer vertrouwen in heb. Deze spoot ook nog even mijn ketting in met olie, direct op de cassette.TheLemon schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 19:45:
Waarschijnlijk draait je freewheel (cassettebody) niet meer helemaal "free". Je cassette draait dan nog een klein stukje mee met de naaf, waardoor de ketting een beetje slap hangt boven. Bij de eerste aanzet trek je hem eerst weer strak en daarna pas weer aan het wiel.
Ik zou hem er ff afschroeven en kijken of het nog schoon is en lekker in het vet zit daarbinnen. Die body heeft zelf ook een industrielager meestal, die moet ook soepel draaien.
Of terug gaan naar de FM als je daar de beurt hebt laten doen.

Hoe lastig is het eigenlijk om een crank eraf te halen en een blad zelf te vervangen? Wat voor soort gereedschap heb ik hiervoor nodig?
Moeten maar eens een datum gaan prikken dan. Ik ken het gebied niet heel goed, ben er nog maar 1x geweest. Maar een route van 100 tot 150 K zou wel mooi zijn denk ik.StevenK schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:34:
[...]
Heb Limburg gemist, maar Veluwe kan ik niet missen
[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 26-03-2015 14:05 . Reden: vraag toegevoegd (bold) ]
...
http://www.deyterra.com
Veel banden hebben een speciale indicator daarvoor, als die weg is gesleten oid dan zijn ze op. Zelf kijk ik gewoon hoe de band er nog uit ziet. Als ie heel vierkant begint te worden en/of je de laag onder het rubber begint te zien is het wel tijd om nieuwe te nemen.rally schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 13:04:
Hoe kun je zien of je banden versleten zijn? Toch niet alleen aan het lekrijden hoop ik?
Vanavond maar even kijken.
Dacht dat jij al jaren bij dezelfde kerel kwam (ergens in Rotterdam-Oost / Capelle dacht ik)?Graham schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 12:09:
Bij FM geweest ermee. Die gaf aan dat het waarschijnlijk aan het middenblad ligt. Je ziet dat de ketting daar niet geheel in tanden valt maar ik heb het ook bij het buitenste blad merkte ik daarna dus mogelijk dat er meer aan de hand is. Ik was al niet echt tevreden met deze FM dus ik ga nog wel even bij een andere waar ik iets meer vertrouwen in heb.
Simpel. Voor kettingblad vervangen hoeft je crank er overigens vaak niet eens af.Hoe lastig is het eigenlijk om een crank eraf te halen en een blad zelf te vervangen? Wat voor soort gereedschap heb ik hiervoor nodig?
Kettingbladen zitten meestal met inbus of torx vast. Soms moet je de achterkant van een bladboutje met een bladboutsleutel loshalen. Die dingen kosten een paar euro, maar heb ik evt. ook wel voor je te leen.
Shimano Hollowtech cranks zijn ook super simpel los te halen, meer dan een inbussleutel en een platte schroevendraaier heb je niet nodig. Als je je bottom bracket los wilt halen heb je wel speciale tools nodig, en die heb ik evt. ook wel liggen
/edit
Loshalen is idd zo gebeurt, als is dat speciale tooltje van shimano wel handig, en kost maar iets van 2 euro oid bij rose.
Als iemand nog tips heeft voor goede bladboutjes voor een Campa crankstel (Ultra Torque, 11 speed), met dubbel inbus, of nog liever dubbel torx, dan houdt ik mij aanbevolen trouwens.
[ Voor 34% gewijzigd door argro op 26-03-2015 17:19 ]
Bikeparts4u (Serge) ga ik normaliter heen, die is erg goed en weet wat hij doen, maar die is even op non actief (website niet hoor), geloof dat ziek was oid. Exacte verhaal weet ik niet. Dus was nu bij Bikersbest gegaan voor beurt. Vond het nogal duur maar goed prima, helaas dus dit verhaal met body. Nu bij Profietsen gegaan die ik iets beter ken en meer vertrouw...duidelijk meer verstand van zaken.Pelle schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 14:41:
[...]
Dacht dat jij al jaren bij dezelfde kerel kwam (ergens in Rotterdam-Oost / Capelle dacht ik)?
Blad zal ik op zijn tijd zelf vervangen, momentsleutel is daar niet voornodig overigens? Ik heb wel triple dus gok dan he hele zaakje wel los moet.
Vind het zelf altijd erg leuk om zoveel mogelijk aan de fiets zelf te doen.
Misschien leuk en handig om een overzicht te maken van video's en handleidingen te maken voor zoveel mogelijk reparaties en onderhoudsdingetjes ?
Serge had hartproblemen maar is weer back in business!Graham schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 18:34:
Thx guys. Andere LBS zegt wat ik eigenlijk vanmorgen al dacht. Middenblad is wat gebruikt maar kan nog wel even mee. Zoals eerder aangegeven is het gewoon de body. Wordt woensdag gefixt.
[...]
Bikeparts4u (Serge) ga ik normaliter heen, die is erg goed en weet wat hij doen, maar die is even op non actief (website niet hoor), geloof dat ziek was oid. Exacte verhaal weet ik niet. Dus was nu bij Bikersbest gegaan voor beurt. Vond het nogal duur maar goed prima, helaas dus dit verhaal met body. Nu bij Profietsen gegaan die ik iets beter ken en meer vertrouw...duidelijk meer verstand van zaken.
Blad zal ik op zijn tijd zelf vervangen, momentsleutel is daar niet voornodig overigens? Ik heb wel triple dus gok dan he hele zaakje wel los moet.
Ah kijk. Ik zag hem wel fietsen (op strava) maar goed om te horen dat hij weer beter is. Kan ik daar weer terecht na Profietsen.havana schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 19:59:
L
[...]
Serge had hartproblemen maar is weer back in business!
[ Voor 3% gewijzigd door Graham op 26-03-2015 21:16 ]
210km met 3700hm :
https://www.strava.com/activities/274492667

Thx voor de uitlegMakkelijk schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 10:30:
[...]
60, bij twijfel eigenlijk altijd klein. Een stuurpennetje van een centimeter langer kan altijd en het stuur staat eigenlijk standaard vrij hoog. Een te grote fiets kleiner dat lukt echter niet.
Bovendien heb je met zulke benen dus een klein bovenlichaam en je wilt nog wel bij je stuur komen. Reach is belangrijker dan zadelhoogte.
Ik ben zelf 186cm met een BBL van 92cm en als ik kijk naar de geometrie van cube en heb een Giant TCR in maat M/L. Stuurpen is 100mm, op een L zou ik een stuurpen van 80mm moeten hebben om nog comfortabel te kunnen rijden. Als ik zelf die cube zou moeten nemen zou ik twijfelen tussen 58cm en 60cm (zelfde geometrie als Giant M/L). 62cm? No way.
Ben voor de 60 gegaan
Ziet er goed uit daar. Volgend jaar is het ook de bedoeling dat ik daar of elders op een mooi eiland ga fietsen... Als ik dit zie dan kijk ik er nog meer naar uitDDX schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:01:
Het is gelukt hoor, Frank is vandaag ook moe aangekomen in het hotel
210km met 3700hm :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
...
En past die ?
En van welke ( omtrek ) maat tot welke maat instelbaar ? 54cm t/m 62cm ofzo middels een verstelband ?
Wat een rit..DDX schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:01:
210km met 3700hm :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Het enige wat ik hierop kan aanmerken is of je niet wat betere foto's kan maken.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Goed gedaan DDXDDX schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 22:01:
210km met 3700hm :
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Linkje: http://www.futurumshop.nl...race-vouwband-zwart.phtml
Moet ik dan voor de 23C, 25C of 28C gaan? Lees overal dat 25C de favoriet van iedereen is?
Je kunt ook de Senso all weather van Vredestein pakken, die is zeer vergelijkbaar maar kost een pak minder. Voordeel van de Senso's vind ik dat ze veel minder snel vierkant worden dan de Conti's en áls ze vierkant worden blijven ze goed rijden i.t.t. bij Conti waar je dan continu het idee hebt dat je plat staat.
Nadeel van de Senso's is dat ze niet zwart zijn maar donkergrijs.
[ Voor 64% gewijzigd door havana op 27-03-2015 14:55 ]
...
Prijs scheelt wel flink wat.
http://www.rosebikes.nl/a...-s-ii-raceband/aid:709344
Bij mezelf ook nog weer eens aandachtiger gekeken naar me houding op de fiets.
(kreeg recent toch weer wat knie problemen tijdens het fietsen.)
kwam er achter dat mn stem ruim 4cm te lang is.
[ Voor 32% gewijzigd door jekker op 27-03-2015 16:36 ]
Spicy!
En 1 balhoofd opvulring van +/- 10mm onder stuur vandaan gehaald.
Lijkt nu meer op een racefiets als voorheen en rijdt ook beter

Kosten € 5,-- @ http://www.slikkersport.nl/ !
Ik vind 't ook niet zo storend, maar het is wel iets om rekening mee te houdenkoentjuh1987 schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:29:
donkergrijs is opzich niet zo storend. Eventueel bestel je de versie met een ander kleurtje erbij. Valt het niet zo op.
Mooi service! Kom maar door met die nieuwe fotoWiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 16:31:
Zo bij een LBS geweest. Zadel staat nu 6 mm hoger. De stem ( 6 graden ) omgekeerd, loopt nu vlak !
En 1 balhoofd opvulring van +/- 10mm onder stuur vandaan gehaald.
Lijkt nu meer op een racefiets als voorheen en rijdt ook beter![]()
Kosten € 5,-- @ http://www.slikkersport.nl/ !
Hij past goed, inderdaad via een verstelband! 54-61 cm en 280grWiLLoW_TieN schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 07:37:
[...]
En past die ?
En van welke ( omtrek ) maat tot welke maat instelbaar ? 54cm t/m 62cm ofzo middels een verstelband ?
Verder ook vandaag bij bikelane vandaag broek, t shirt, been en armstukken gehaald
[ Voor 19% gewijzigd door Ircghost op 27-03-2015 22:13 ]
- het 34 voorblad (compact 34-50) gebruik ik echt zelden, hooguit een paar keer met 5-6 Bft wind tegen naar kleine voorblad geschakeld
- Achter zit ik ook vaak maar op hooguit 4 verschillende kransjes van de 11-32 cassette.
Ik overweeg nu m'n cassette te vervangen voor een 12-25 om een wat fijnere en gelijkmatige ratio te krijgen en de 11-32 te bewaren voor als ik ooit de bergen in ga.
Vergelijking van de ratio's (bij 85 rpm cadans) op http://www.gear-calculator.com:

(bovenste is 11-32, onderste 12-25).
Is er iets waar ik nog op moet letten bij het vervangen van een cassette, behalve dat ik ook een kettingzweep en cassette-afnemer moet hebben? Derailleur kan ik gewoon erop houden toch?
Thx!
Je kan ook eens bij Decathlon kijken, die hebben ook wel aardig spul al is de maatvoering wat vreemd (gekke Fransen).
Zij hebben ook schoenen
http://www.decathlon.nl/f...n-weg-500-id_8243683.html
Cyclewear.eu is ook een bekend adres voor de wat kleinere portomonnee.
[ Voor 69% gewijzigd door havana op 28-03-2015 07:14 ]
budgetmerk van castelli ?
http://cyclingtips.com.au...astelli-sportful-factory/
Spicy!
Sportful is heel veel maar géén budgetmerk van Castelli. Ze zijn al lange tijd gefuseerd en werken in dezelfde fabriek maar verder opereren ze geheel zelfstandig. Bovendien is Sportful gemiddeld gezien misschien 20% goedkoper dan Castelli en niet echt gepositioneerd als budgetmerk in de wielerkleding markt. Het enige verschil is dat Sportful met de Pista lijn de onderkant van de markt wat meer bediend dan Castelli.havana schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 07:10:
Kijk eens bij Sportful. Dat is het budgetmerk van Castelli. Maken prima spul.
Kijk naast Decathlon eens nasar Rogelli. Hoor ik altijd prima dingen over
[ Voor 8% gewijzigd door Makkelijk op 28-03-2015 10:24 ]
Veel winterspul is nu in de uitverkoop. Heb afgelopen maand een Castelli Nanoflex Bibtight, een Sportful Pista thermo jersey en een setje Mavic Peloton schoen gekocht voor samen 150 euro. Best prima deals zoklavan88 schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 04:02:
Ik wil wat fietskledij kopen (eerste aankoop) maar heb geen idee wat prijs-kwaliteit aan te raden is. Kunnen jullie me op weg zetten? M'n budget is ongeveer 200 euro (schoenen, broek, truitje). Helm heb ik al.
Thx!
Als er iemand een fantastische softshell voor volgende winter zoekt en maatje S/M heeft is dit wel een hele mooie meepakker: http://www.mantel.com/cas...2JmFjdGlvbltdPTIjc3RhcnQxSjoewe schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 10:30:
[...]
Veel winterspul is nu in de uitverkoop. Heb afgelopen maand een Castelli Nanoflex Bibtight, een Sportful Pista thermo jersey en een setje Mavic Peloton schoen gekocht voor samen 150 euro. Best prima deals zo
Maar het is komisch dat je bijvoorbeeld zegt "dan Castelli zelf". Terwijl Sportful Castelli heeft gekocht i.p.v. andersomhavana schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 10:34:
Budgetmerk is misschien wat overdreven, maar ze zitten net ietsjes meer aan de onderkant dan Castelli zelf.
[ Voor 35% gewijzigd door Makkelijk op 28-03-2015 10:41 ]
Het moet een 11 speed cassette zijnTourniquet schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 00:32:
Ik rij met veel plezier op mijn in december aangeschafte Canyon Endurace met Shimano 105 5800 (11s), maar een paar dingen vallen mij op:
- het 34 voorblad (compact 34-50) gebruik ik echt zelden, hooguit een paar keer met 5-6 Bft wind tegen naar kleine voorblad geschakeld
- Achter zit ik ook vaak maar op hooguit 4 verschillende kransjes van de 11-32 cassette.
Ik overweeg nu m'n cassette te vervangen voor een 12-25 om een wat fijnere en gelijkmatige ratio te krijgen en de 11-32 te bewaren voor als ik ooit de bergen in ga.
Vergelijking van de ratio's (bij 85 rpm cadans) op http://www.gear-calculator.com:
[afbeelding]
(bovenste is 11-32, onderste 12-25).
Is er iets waar ik nog op moet letten bij het vervangen van een cassette, behalve dat ik ook een kettingzweep en cassette-afnemer moet hebben? Derailleur kan ik gewoon erop houden toch?
Jouw setup is compleet ongeschikt voor vlak Nederland. Een 34 heb je op het vlakke gewoon zeer weinig aan. Ik heb mijn 36 vervangen door 39. Het vervangen als je de heuvels/bergen in gaat is zo gepiept.
[ Voor 39% gewijzigd door Makkelijk op 28-03-2015 16:30 ]
Bedankt voor je reactie (Makkelijk ookVos schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 11:51:
[...]
Het moet een 11 speed cassette zijn. En geschikt voor Shimano (niet Campa), derailleur kan je gewoon houden. Op een beetje goede shop als Mantel kan je gewoon filteren.
Jouw setup is compleet ongeschikt voor vlak Nederland. Een 34 heb je op het vlakke gewoon zeer weinig aan. Ik heb mijn 36 vervangen door 39. Het vervangen als je de heuvels/bergen in gaat is zo gepiept.
Achteraf wel jammer dat Canyon bij de instapmodellen geen keuze geeft voor type crankset en cassette.
Ja, maar je moet logischerwijs wel de goede 39T kopen. Variatie zit in de steek (110/130/135mm) en het aantal bevestigingspunten (4 of 5).Tourniquet schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 12:56:
[...]
Is een 34T blad ongestraft te vervangen voor een 39T?
Keuze leidt tot maatwerk leidt tot een hogere prijs. Daarbij wil menigeen uiteindelijk toch ook de 34T hebben, voor als er in de bergen gefietst gaat worden. Of Canyon dus levert met een 34T of 39T, je zult vaak een blad bij moeten kopen. Voordeel van de 34T is dat je daarmee (in theorie) overal uit de voeten kunt, met een 39T is dat lastiger. Ik begrijp de keuze van Canyon om dus geen keuze te bieden wel. Eigenlijk doen alle merken het op deze manier.Achteraf wel jammer dat Canyon bij de instapmodellen geen keuze geeft voor type crankset en cassette.
Yep, heb al gezien welke ik moet hebben. Geen keus snap ik ook wel hoor, al zag ik dat Rose je wel laat kiezen uit meerdere cassettes, ook bij de goedkope modellen.argro schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:04:
[...]
Ja, maar je moet logischerwijs wel de goede 39T kopen. Variatie zit in de steek (110/130/135mm) en het aantal bevestigingspunten (4 of 5).
[...]
Keuze leidt tot maatwerk leidt tot een hogere prijs. Daarbij wil menigeen uiteindelijk toch ook de 34T hebben, voor als er in de bergen gefietst gaat worden. Of Canyon dus levert met een 34T of 39T, je zult vaak een blad bij moeten kopen. Voordeel van de 34T is dat je daarmee (in theorie) overal uit de voeten kunt, met een 39T is dat lastiger. Ik begrijp de keuze van Canyon om dus geen keuze te bieden wel. Eigenlijk doen alle merken het op deze manier.

50/39 is voor mij ideaal. Ik rijd meer op de 39 dan dat ik op de 50 zit. Cadans is ong. 90 rpm.
[ Voor 6% gewijzigd door TheLemon op 28-03-2015 15:24 ]
Ik denk dat ik mijn 50 nog eens vervang voor een 44. Dan heb ik met 11-23 gewoon een permanent buitenblad-feestje in mijn vlakke regio, met een backup naar 38 voor als het een beetje zwaar wordtLuPo schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:38:
Op de Ultimate modellen van Canyon krijg je nu standaard een 52/36 crank. Volgens mij kun je dat niet wijzigen.![]()
50/39 is voor mij ideaal. Ik rijd meer op de 39 dan dat ik op de 50 zit. Cadans is ong. 90 rpm.
Yep, ben al serieus het 39 voorblad aan het overwegen. Zie dat de 105 5800-versie niet overal verkrijgbaar is, maar de Ultegra-versie is ook goed te betalen. Met de 12-25 ipv 11-32 cassette krijg ik wel in het gebied waar ik nu het meest zit de 15, 17 en 19 kransjes erbij, die zijn volgens mij ook nog prima te gebruiken met 50 buitenblad (Heb geloof ik ergens gelezen dat Shimano als richtlijn geeft om bij 11s de laatste 3 kransjes te vermijden vanwege kettinglijn).TheLemon schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 15:22:
@Tourniquet en anderen met wisselplannen: Let wel op dat wanneer je van een bergcassette naar bijv. een 12-23 of 12-25 gaat, dat je dan vóór eigenlijk niet meer lekker met een 34 kunt rijden, omdat je vaker je binnenblad nodig gaat hebben dan je gewend was. Dus dan is een 38-39 eigenlijk ook nodig om met een mooie kettinglijn te kunnen blijven fietsen.
https://www.strava.com/activities/275438321
Totaalresultaat van weekje fietsen 959,6km 13.957hm
Ook alvast de kettingbladen losgehaald, ging echt supermakkelijk. Alleen een Torx T30 bitje nodig om de 4 bouten los te maken en dan schuif je ze zo over de crank eraf.

[ Voor 11% gewijzigd door Graham op 29-03-2015 13:39 ]
Is dat Shimano Ultegra 6800 met 50/39? (waarbij je dus het 34 blad hebt vervangen voor 39). Ben er nog wat dieper ingedoken en Shimano geeft aan dat je geen combinaties anders dan 50/34, 52/36 of 53/39 kunt maken. Ik dacht dat dat alleen marketing was, maar nu zie ik dat op de productpagina bij Futurumshop iemand schrijft:LuPo schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:38:
Op de Ultimate modellen van Canyon krijg je nu standaard een 52/36 crank. Volgens mij kun je dat niet wijzigen.![]()
Het is hartstikke leuk dat er op het FC-6800 krankstel zowel dubbel- als compact ketting bladen passen maar ze zijn NIET vanzelfdprekend te combineren!
Het is 50-34 of 53-39 maar geen combinaties. Het schuin weglopen van het buitenblad (aan de binnenkant) zorgt ervoor dat dit niet mogelijk is. Indien er een 39 bij een 50 geplaatst wordt, wordt de afstand tussen de bladen te groot en valt de ketting tussen de bladen en zit hij klem!
Maar dat is dus niet jouw ervaring?
Hopelijk komen er snel kettingbladen van andere merken om dat op te lossen dan. Maar dat zal wel duur worden of lang duren ivm patenten/licentiekosten etc.
Je rijdt nu 38-50. Als je de 50 vervangt door een 44 rijd je toch 38-44? Of bedoel je het anders.Makkelijk schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 16:32:
[...]
Ik denk dat ik mijn 50 nog eens vervang voor een 44. Dan heb ik met 11-23 gewoon een permanent buitenblad-feestje in mijn vlakke regio, met een backup naar 38 voor als het een beetje zwaar wordt
Petje af!DDX schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 19:57:
Vandaag laatste dag op Mallorca, nog ff lekkere rit om af te sluiten 195km met 3200hm.
[...]
Totaalresultaat van weekje fietsen 959,6km 13.957hm
Ik heb op dit moment nog Ultegra 6700. Ging er eigenlijk vanuit dat Ultegra 6800 juist als voordeel had dat alles nu 110mm steek was. En dus makkelijk uit te wisselen.Tourniquet schreef op zondag 29 maart 2015 @ 03:08:
[...]
Is dat Shimano Ultegra 6800 met 50/39? (waarbij je dus het 34 blad hebt vervangen voor 39). Ben er nog wat dieper ingedoken en Shimano geeft aan dat je geen combinaties anders dan 50/34, 52/36 of 53/39 kunt maken. Ik dacht dat dat alleen marketing was, maar nu zie ik dat op de productpagina bij Futurumshop iemand schrijft:
Het is hartstikke leuk dat er op het FC-6800 krankstel zowel dubbel- als compact ketting bladen passen maar ze zijn NIET vanzelfdprekend te combineren!
Het is 50-34 of 53-39 maar geen combinaties. Het schuin weglopen van het buitenblad (aan de binnenkant) zorgt ervoor dat dit niet mogelijk is. Indien er een 39 bij een 50 geplaatst wordt, wordt de afstand tussen de bladen te groot en valt de ketting tussen de bladen en zit hij klem!
Maar dat is dus niet jouw ervaring?
Bij Ultegra 6700 zegt Shimano ook dat een 39 niét kan/mag. Werkt hier al jaren perfect.
Iemand anders met Ultegra 6800 die ons het verlossende antwoord kan geven?
edit: vond in de tussentijd dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=66615
Volgens mij is het dus hetzelfde liedje als bij Ultegra 6700. Shimano zegt dat het niet kan/mag. Maar het kan gewoon als je met beleid schakelt.
[ Voor 5% gewijzigd door LuPo op 29-03-2015 09:27 ]
Haha, dat bedoel ik ja. Ik ben heel blij met deze 38-50 bladen in principe, maar ik kan nu al net zo goed buitenblad als binnenblad op het vlakke rijden. Met een 44 blad zou ik de keuze eigenlijk nooit meer hoeven te maken en gewoon daarop rijden. Een groot voorblad is leuk maar ik trek nóóit sprintjes tijdens mijn ritten en gebruik de 50-11 dus ook nooit.LuPo schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:15:
[...]
Je rijdt nu 38-50. Als je de 50 vervangt door een 44 rijd je toch 38-44? Of bedoel je het anders.
Ik zou eigenlijk het liefst met alleen een 44 voor rijden maar dan maak je je fiets meteen ongeschikt voor de bergen
En anders gooi je er toch gewoon een third-party binnenblad op? Alleen Shimano maakt gekke verlopende bladen. Een onverwoestbaar TA specialities blad werkt ook prima en dan weet je zeker dat het goed gaat. Het binnenblad zie je nauwelijksedit: vond in de tussentijd dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=66615
Volgens mij is het dus hetzelfde liedje als bij Ultegra 6700. Shimano zegt dat het niet kan/mag. Maar het kan gewoon als je met beleid schakelt.
www.mantel.com/ta-specialites-kettingblad-x-110
Ze zijn dus wel duurrr.
[ Voor 6% gewijzigd door Makkelijk op 29-03-2015 10:37 ]
Bedankt, die thread op fiets.nl had ik nog niet gevonden. Het wordt er alleen niet heel veel duidelijk op. Bij sommigen werkt het probleemloos, bij anderen komt de ketting heel af en toe tussen de bladen en 1 iemand z'n buitenblad is erdoor naar z'n grootje.LuPo schreef op zondag 29 maart 2015 @ 09:15:
[...]
Ik heb op dit moment nog Ultegra 6700. Ging er eigenlijk vanuit dat Ultegra 6800 juist als voordeel had dat alles nu 110mm steek was. En dus makkelijk uit te wisselen.
Bij Ultegra 6700 zegt Shimano ook dat een 39 niét kan/mag. Werkt hier al jaren perfect.
Iemand anders met Ultegra 6800 die ons het verlossende antwoord kan geven?
edit: vond in de tussentijd dit topic: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=66615
Maargoed, het 39 binnenblad is al besteld dus ik ga sowieso even ermee experimenteren.
Een third-party binnenblad gaat toch niet helpen als het probleem zit in de verlopende buitenbladen van Shimano? Het binnenblad is verder niet zo bijzonder qua vorm. Het gaat erom dat er bij een groter binnenblad meer ruimte ontstaat tussen de 2 bladen. Ter illustratie, zo loopt het buitenblad aan de binnenkant:Makkelijk schreef op zondag 29 maart 2015 @ 10:31:
[...]
En anders gooi je er toch gewoon een third-party binnenblad op? Alleen Shimano maakt gekke verlopende bladen. Een onverwoestbaar TA specialities blad werkt ook prima en dan weet je zeker dat het goed gaat. Het binnenblad zie je nauwelijks
www.mantel.com/ta-specialites-kettingblad-x-110
Ze zijn dus wel duurrr.

EDIT: Nog even topic op fiets gelezen. Ik snap het punt nu beter
[ Voor 81% gewijzigd door Makkelijk op 29-03-2015 13:49 ]

@Makkelijk
Ik ga het gewoon uittesten. Schijnt dat het risico vooral bestaat als je van buitenblad naar binnenblad schakelt met de ketting achter op de laatste 3-4 kransjes.
[ Voor 77% gewijzigd door Tourniquet op 29-03-2015 14:59 ]
Gevolg; doorweekte sokken en schoenen en alsnog koude voeten.
Hoe is dat met de duurdere overschoenen ? Neem aan dat die zelf wat meer opnemen?
Ik heb nu Ultegra 6700 en een TA 39-binnenblad. Schakelt prima. Wel een enkele keer gehad dat de ketting ertussen kwam maar vervolgens een rondje voorzichtig trappen en hij sprong er weer op. Ik denk dus dat dit met Ultegra 6800 niet anders is.Makkelijk schreef op zondag 29 maart 2015 @ 13:34:
Maar dat is bij 6700 ook al het geval en daar heeft eigenlijk niemand een probleem met een 3rd party binnenblad. Volgens mij heeft Shimano daar weinig aan veranderd bij 11 speed.
EDIT: Nog even topic op fiets gelezen. Ik snap het punt nu beterGekke shimano bladen. Ik denk dat het probleem i.i.g. mogelijk wel minder speeelt bij 3rd party bladen. Tussen mijn TA blad en mijn buitenblad past simpelweg geen ketting omdat het blad dikker is. Ik heb even gekeken. Kan hem wel op het binnenblad naast de tandjes leggen maar daar zou i.i.g. niks stuk van kunnen gaan.
Ik heb Ultegra 6800 (50/34) gekocht met een Ultegra 6800 39 binnenblad. Ik hoop maar dat het goed werkt.
Ben benieuwd, ik wil dat 39T binnenblad ook nog hebben namelijk.LuPo schreef op zondag 29 maart 2015 @ 18:47:
Ik heb Ultegra 6800 (50/34) gekocht met een Ultegra 6800 39 binnenblad. Ik hoop maar dat het goed werkt.
Met mijn vorige crankset (FSA Gossammer) gaf het ook problemen, de combinatie 39 en 50. Bij 34 en 50 geen enkel probleem.
En qua Sportful vs. Castelli: zowel mijn Sportful bib als Sportful jersey vind ik van betere kwaliteit en afwerking dan mijn Castelli bib en jerseys (excl. Gabba). Ik heb juist het idee dat Castelli duurder is omdat je betaalt voor de naam. Kwalitatief doet het iig niks voor elkaar onder, voor zover ik dat heb kunnen vergelijken dan
Ik zie niet in waarom niet. In principe zijn 7/8/9/10/11 speed crankbladen gewoon hetzelfde. Behalve dat Shimano wel degelijk de smallere kettingen gebruikt als argument om smallere crankbladen te maken zodat er gewicht gespaard kan worden. Maar van 10 naar 11 speed moet i.i.g. geen problemen opleveren. TA maakt niet eens crankbladen specifiek voor een bepaalde kettingbreedte.sapphire schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:12:
Werkt een 6800 crank eigenlijk ook op een 10s drivetrain ?
@Pelle ik heb een paar keer gelezen dat 38/50 beter werkt dan 39/50. Vandaar dat ik ooit voor 38 ben gegaan
[ Voor 14% gewijzigd door Makkelijk op 29-03-2015 23:56 ]
Dat wordt dus vervangen voor een Sram Force crank (53-39T) en op de nieuwe carbon wielset komt een Shimano 6700 12-23 cassette. Ideaal voor op het vlakke (12-13-14-15-16-17-18-19-21-23)!
Welke binnenbanden kan ik het beste nemen bij de Continental Grand Prix 4000 S II raceband (700 x 23C) die ik op het oog heb.
Er liggen nu trouwens Schwalbe Lugano's 700 x 23 onder.
Er zijn zoveel verschillende onderdelen te krijgen, dat ik door de bomen soms het bos niet meer zie
verkeerd gelezen...

heb zelf deze pas gekocht:
http://cyclewear.eu/aktiv8-binnenband-race-pack-p-6009.html
[ Voor 40% gewijzigd door koentjuh1987 op 30-03-2015 11:11 ]
...
Gewoon standaard binnenbanden pakken. Geen ultralight en letten op de juiste lengte van het ventiel. Te lang is niet erg, te kort wel. Hangt van de hoogte van je velg af. Als je "gewone" lage velgen hebt, kun je in principe elke lengte gebruiken.rally schreef op maandag 30 maart 2015 @ 11:02:
Weer een kleine vraag: Ben nu twee bandjes aan het bestellen (liggen in mijn winkelmandje te wachten in een webshop)
Welke binnenbanden kan ik het beste nemen bij de Continental Grand Prix 4000 S II raceband (700 x 23C) die ik op het oog heb.
Er liggen nu trouwens Schwalbe Lugano's 700 x 23 onder.
Er zijn zoveel verschillende onderdelen te krijgen, dat ik door de bomen soms het bos niet meer zie
Ik gebruik altijd deze https://www.bike-componen...al/Schlauch-Race-28-p677/
Kosten niet veel en zijn prima. Verkrijgbaar met verschillende ventiellengtes.
Futurum heeft ze ook, zijn wel ietsjes duurder
http://www.futurumshop.nl...band-presta-ventiel.phtml
[ Voor 21% gewijzigd door havana op 30-03-2015 11:55 ]
http://www.dumpert.nl/med...nen_met_windkracht_9.html
Wel erg respect voor de gasten die hier aan het afzien zijn!
Sportful en Castelli komen uit dezelfde fabriekPelle schreef op zondag 29 maart 2015 @ 19:52:
[...]
Ben benieuwd, ik wil dat 39T binnenblad ook nog hebben namelijk.
Met mijn vorige crankset (FSA Gossammer) gaf het ook problemen, de combinatie 39 en 50. Bij 34 en 50 geen enkel probleem.
En qua Sportful vs. Castelli: zowel mijn Sportful bib als Sportful jersey vind ik van betere kwaliteit en afwerking dan mijn Castelli bib en jerseys (excl. Gabba). Ik heb juist het idee dat Castelli duurder is omdat je betaalt voor de naam. Kwalitatief doet het iig niks voor elkaar onder, voor zover ik dat heb kunnen vergelijken dan
Shimano Sora en Dura Ace ook. Oftewel, dat zegt niets tot weinig over de kwaliteit.jspr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:38:
[...]
Sportful en Castelli komen uit dezelfde fabriek
[ Voor 12% gewijzigd door argro op 31-03-2015 08:56 ]
Daar ging het ook overjspr schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:38:
[...]
Sportful en Castelli komen uit dezelfde fabriek![]()
Maar ze hebben zelfs hun eigen stoffen / materialen, dus of ze van hetzelfde bedrijf zijn of niet heeft niet echt veel invloed.
[ Voor 27% gewijzigd door Makkelijk op 31-03-2015 09:00 ]
Over welke afstand en snelheid? Opstappen waar?Graham schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:54:
Was er eigenlijk nog meer animo voor een tocht door de Veluwe? StevenK had al interesse getoont. Ik zit vrij vol qua weekenden in april behalve de 11e of de 19e april. Dit weekend lijkt me wat kort om nog iets te organiseren.
Klinkt goed! De 19e lijkt mij wel te lukken als dat hem zou worden.Graham schreef op dinsdag 31 maart 2015 @ 08:54:
Was er eigenlijk nog meer animo voor een tocht door de Veluwe? StevenK had al interesse getoont. Ik zit vrij vol qua weekenden in april behalve de 11e of de 19e april. Dit weekend lijkt me wat kort om nog iets te organiseren.
Hartslag hoog, vermogen aan de lage kant. Maar het is wel merkbaar makkelijker dan eerder om het wat rustigere, constante trappen wat langer, op een hogere cadans en met hoger vermogen te doen. Maar sprinten en maximum vermogen heeft blijkbaar wel geleden onder mijn duurtrainingen...
Al met al nog steeds goede hoop om 2 mei mijn voorgenomen tochtje van Eindhoven naar Zwolle met acceptabel tempo te fietsen.
Oei, dat is niet zo positief.soskes schreef op zondag 29 maart 2015 @ 15:17:
Nou, vandaag de eerste rit met de VeloToze overschoenen. Jammer genoeg regende het zo veel dat het gewoon door mijn broek volledig werd opgenomen. Een nadeel van de VeloToze is dat het een soort rubber / latex is en het water dus niet weg kan.
Gevolg; doorweekte sokken en schoenen en alsnog koude voeten.
Hoe is dat met de duurdere overschoenen ? Neem aan dat die zelf wat meer opnemen?
Had je de overschoenen over je broek heen getrokken? Ik dacht dat als hij strak rond je benen zou zitten het water er langs boven niet meer door zou moeten kunnen lopen.
Dit topic is gesloten.