Ah inderdaad, wist ook niet dat Shimano 8-speed nog verkocht werd.Tourniquet schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:05:
[...]
Ze worden blijkbaar nog steeds gemaakt.
http://racefietsen.nu/batavus-champion.php
Joop Zoetemelk classic was leuk. We wilden eerst de 100km rijden, maar bij de verzorgingspost besloten verder te gaan met de 75km. Scheelde uiteindelijk niets en hebben toch nog 95km gereden. Het weer was wel jammer. Erg veel wind en zelfs nog even hagel gehad.
Verwijderd
Volgens mij is Claris ook nog 8 speed en wordt die ook nog steeds verkocht.Het Fantoom schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:01:
[...]
Ah inderdaad, wist ook niet dat Shimano 8-speed nog verkocht werd.
Op zich vind ik de 8 speed groep niet echt naar oid het schakelen gaat ook nog best heel redelijk (zolang alles goed gesmeerd en afgesteld is). De volgende racefiets wil ik echter het liefst met een Campagnolo Athena groep oid.
Die 2300-groep heet sinds 2013 Claris.Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:54:
[...]
Volgens mij is Claris ook nog 8 speed en wordt die ook nog steeds verkocht.
Op zich vind ik de 8 speed groep niet echt naar oid het schakelen gaat ook nog best heel redelijk (zolang alles goed gesmeerd en afgesteld is). De volgende racefiets wil ik echter het liefst met een Campagnolo Athena groep oid.
If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.
Ik vond leuk toch redelijk relatief, was behoorlijk afzien zeker met die hagel en volle bak tegenwindArthur-M. schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 14:49:
Joop Zoetemelk classic was leuk. We wilden eerst de 100km rijden, maar bij de verzorgingspost besloten verder te gaan met de 75km. Scheelde uiteindelijk niets en hebben toch nog 95km gereden. Het weer was wel jammer. Erg veel wind en zelfs nog even hagel gehad.
Ben eens bij Vos Fietsen langs gereden in Zwanenburg
Die hebben een ProRace "Matis" met 5700 compact staan in maat M. Alles is 105 aan de fiets.
Mag weg voor € 950,-- best een aardige fiets. Frame en voorvork carbon. Wielen alleen wel R500.
Die hebben een ProRace "Matis" met 5700 compact staan in maat M. Alles is 105 aan de fiets.
Mag weg voor € 950,-- best een aardige fiets. Frame en voorvork carbon. Wielen alleen wel R500.

[ Voor 29% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 21-03-2015 15:54 ]
Netjes! Als je het nog niet van plan was, je zadel laten afstellen kan vaak geen kwaad..Ircghost schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:05:
Ik ben niet zo fotografisch ingesteld, dus hier een gang foto.
Zoals je kan zien moet ik de tape nog bijwerken..
[afbeelding]
Rode tape zou misschien ook leuk staan. Dat heb ik ook

Kan het in principe zelf ook goed genoeg, maar moet toch langs de winkel dus dat komt wel goed :)! Rode tape ziet er in ieder geval snel uit haha!Streskip schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:55:
[...]
Netjes! Als je het nog niet van plan was, je zadel laten afstellen kan vaak geen kwaad..
Rode tape zou misschien ook leuk staan. Dat heb ik ook
[afbeelding]
Vrij veel geld voor een fiets met een gedateerde groep en elcheapo wielen, als je het mij vraagt.WiLLoW_TieN schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:40:
Ben eens bij Vos Fietsen langs gereden in Zwanenburg![]()
[afbeelding]
Dacia dushavana schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 19:51:
To say the least...
Vandaag voor het eerst fixed gear gereden en dan meteen op de baan. Was een baanclinic via Futurumshop in Apeldoorn in het Omnisport. Moet zeggen dat het erg fijn fietst, super direct en je voelt alles super goed aan, al is het natuurlijk ontzettend wennen dat je niet kan coasten
Merkte vooral toen ik even wat wilde doen, bril goed zetten ofzo, hoe snel je terug in normaal wielren ritme valt om even je benen te laten rusten.....da ken nie
Helaas geen stats maar mogelijk maandag wel wat video's/foto's. Verder is het erg leuk om de bochten hoog in te rijden en dan laag er uitkomen. Smaakt iig naar meer, al krijg je er wel een ontzettende droge bek van. Een fixie ga zeker op de n+1 lijst.
Meteen even langs de Decathlon geweest voor wat zakjes Aptonia in diverse smaken. De grotere zakken bestel ik binnenkort wel, waren op.

Meteen even langs de Decathlon geweest voor wat zakjes Aptonia in diverse smaken. De grotere zakken bestel ik binnenkort wel, waren op.
Ik zit weekje op Mallorca, vandaag eerste dag 140km gereden met 1300hm met leuk klimmetje (Sant Salvador)
Lekker kort kort gereden (begonnen met armstukken) en tijdens beklimming was m'n ondershirt veel te warm.

Prima huurfiets :

https://www.strava.com/activities/271774096
Lekker kort kort gereden (begonnen met armstukken) en tijdens beklimming was m'n ondershirt veel te warm.
Prima huurfiets :
https://www.strava.com/activities/271774096
Vandaag de Garmin Edge 1000 bundel gekocht 
Binnenkort maar eens testen, de automatische sync met Strava is al ingeschakeld.
Binnenkort maar eens testen, de automatische sync met Strava is al ingeschakeld.
[ Voor 5% gewijzigd door SToRM666 op 21-03-2015 23:20 ]
PSN id: NL_SToRM
Lekker pittige openingsrit ! dat word vast een weekje met heel veel km's.DDX schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 22:09:
Ik zit weekje op Mallorca, vandaag eerste dag 140km gereden met 1300hm met leuk klimmetje (Sant Salvador)
Liever iets te warm dan te koud, in maart kan het soms de temp 5 a 6 graden heel snel dalen door het nog koele zeewater. gebeurde me hier vandaag nog. gelukkig arm stukjes bij me.
Gisteren me nieuwe aanwinst uitgeprobeerd, garmin virb elite cycling versie.
Hij logt rechtstreeks met gps en +ant gegevens.
Eerst maar eens me standaard rondje van 3 uur gereden.
Hij redde 2,5 uur terwijl 3 uur zou moeten lukken.
[ Voor 19% gewijzigd door jekker op 22-03-2015 11:04 ]
Spicy!
Mooi tochtje man!jekker schreef op zondag 22 maart 2015 @ 00:01:
[...]
Lekker pittige openingsrit ! dat word vast een weekje met heel veel km's.
Liever iets te warm dan te koud, in maart kan het soms de temp 5 a 6 graden heel snel dalen door het nog koele zeewater. gebeurde me hier vandaag nog. gelukkig arm stukjes bij me.
Gisteren me nieuwe aanwinst uitgeprobeerd, garmin virb elite cycling versie.
Hij logt rechtstreeks met gps en +ant gegevens.
Eerst maar eens me standaard rondje van 3 uur gereden.
Hij redde 2,5 uur terwijl 3 uur zou moeten lukken.
[video]
Lekker weer er bij, wat wil je nog meer?
Ik spring der zo ook nog wel ff op, wel aardig koud hier en heb alleen nog een korte broek

Hebben jullie trouwens nog echte must-haves die ik vergeten ben, ik heb nu standaarduitrusting (Helm, Kleren en setje voor een eventuele lekke band) maar zie ik iets over het heeft wat zeker aangeraden wordt?
Bril komt nog maar wordt er wss een op sterkte, GPS komt na mijn verjaardag (Zomer) en schoenen heb ik nog niks aan want heb de simpele trappers met een touwtje
Alvast bedankt!
Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre
Ik heb een paar vragen die ik jullie als fietsfanaten wil voor leggen, hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien.
Ik wil op mijn racefiets een wat beter bereik hebben voor de beklimmingen, maar weet niet zo goed waar ik voor moet gaan?
Momenteel heb ik onderstaande op mijn fiets zitten;
Crankstel compact: Shimano 50/34
Merk cassette: een Shimano cassette, 12-25, 10 speed
Hebben jullie ook nog advies qua ketting?
Ik wil op mijn racefiets een wat beter bereik hebben voor de beklimmingen, maar weet niet zo goed waar ik voor moet gaan?
50/34 is prima je kan er een 11-28 bij kopen, als je een ketting sweep en een cassette tool heb kan je deze makkelijk zelf vervangen.Vjenne-ICT schreef op zondag 22 maart 2015 @ 13:38:
http://www.mantel.com/cassettes-kettingen-overzicht
http://www.wiggle.nl/life...-afnemer-en-kettingzweep/ super easy
ik gebruik een sram 1051 is makkelijk ivm powerlink, maar kmc heeft ook iets dergelijks en de ketting van shimano zal ook prima zijn.
heb recent ook maar eens zon Chain Wear tool gekocht voor 6 euro
Ketting blijkt nog prima na 5500km. had hem eigenlijk allang willen vervangen.
Spicy!
Net mijn eerste echte tochtje gehad samen met een vriend, ging erg lekker voor mij. Hij had het zwaar omdat hij al maanden stil zit
.
Ik gok dat ik ook wat zonder hem moet gaan rijden want hij rijdt nu max 20kpm/h.. Maar wel genieten van het zonnetje in de duinen :)!
https://www.strava.com/activities/272191548
--
Alleen mijn goedkope fietscomputer (aldi ding) werkt dus niet, hij geeft wel het magnetische klikje maar hij geeft geen snelheid door.
Ik gok dat ik ook wat zonder hem moet gaan rijden want hij rijdt nu max 20kpm/h.. Maar wel genieten van het zonnetje in de duinen :)!
--
Alleen mijn goedkope fietscomputer (aldi ding) werkt dus niet, hij geeft wel het magnetische klikje maar hij geeft geen snelheid door.
[ Voor 18% gewijzigd door Ircghost op 22-03-2015 15:20 ]
Ten Dam 
https://www.strava.com/activities/272330915
635 kudos voor 200 meter. En dan die commentaren.
TCX met cuesheet uit RideWith GPS werkte goed vandaag, lijntje op m'n Edge 500 verdween nog wel af en toe maar had het idee dat het minder vaak was dan met een export uit Strava.
https://www.strava.com/activities/272330915
635 kudos voor 200 meter. En dan die commentaren.
TCX met cuesheet uit RideWith GPS werkte goed vandaag, lijntje op m'n Edge 500 verdween nog wel af en toe maar had het idee dat het minder vaak was dan met een export uit Strava.
[ Voor 44% gewijzigd door Tourniquet op 22-03-2015 20:02 ]
Prima fietsweertje hier in Groningen. Blauwe luchten en weinig wind. De wind was wel koud!! Mezelf goed ingepakt en richting het oosten gereden. Troosteloze streek is dit toch! Overal SP posters
Uit en thuis in 88 km ...
Vandaag ook ritje in Groningen gemaakt. Was het weekend bij mijn schoonouders en het was vanochtend te mooi om niet te fietsen. Mijn schoonmoeder had een oude MTB staan, en daar heb ik toen maar even een kort rondje krachtintervals op gemaakt. Wel veul te koud voor korte broek, maar verder erg lekker. Ook onderweg nog een paar stukjes offroad meegepakt, best leuk ter afwisselinghavana schreef op zondag 22 maart 2015 @ 20:19:
Prima fietsweertje hier in Groningen. Blauwe luchten en weinig wind. De wind was wel koud!! Mezelf goed ingepakt en richting het oosten gereden. Troosteloze streek is dit toch! Overal SP postersUit en thuis in 88 km ...
31km met bijna 25 gemiddeld, viel me niet tegen van dat oude barrel: http://app.strava.com/activities/272136384
Oh ja, en nog even gestopt toen ik de boerderij van boer Geert herkende

[ Voor 6% gewijzigd door Pelle op 23-03-2015 09:56 ]
Weer was hier (Noord-Drenthe) beter dan ik had verwacht. Vrij laat op de fiets gestapt (rond uur of 3), maar voor het eten toch nog 90km gereden. https://www.strava.com/activities/272415644
Ik lees al een tijdje mee op dit topic, maar ben pas kort aan het fietsen (start van mijn derde seizoen).
Tot nu toe heb ik weinig onderhoud aan mijn fiets hoeven doen, anders dan reinigen. Maar nu zit er een nieuwe ketting en wellicht een nieuwe cassette aan te komen.
Nu ben ik niet geheel onhandig, maar in het woud van groepen, cassettes, cranks etc zie ik door de bomen het bos niet meer
Is er iemand die zo vriendelijk kan zijn om me enkele tips te geven welke onderdelen ik nodig zou hebben.?
Ik heb een GT Series 1 (2012 model). Hierop zitten:
Shifters: Shimano Ultegra STI 10 Speed
Chainset: FSA Gossamer Pro BB30 Compact
Chainrings: 50/34 tooth
Bottom Bracket:FSA BB30
Cassette:Shimano 4600 10 Speed 12/28 tooth
Chain: KMC X10
Qua prijs ben ik niet kieskeurig, maar het hoeven (nog) geen Dura Ace onderdelen te zijn.
Mijn vragen zijn:
Wat is het advies voor de ketting en de cassette? Liefst redelijke kwaliteit (hoewel ik het idee heb dat de huidge cassette niet bij de top behoort) En hoe eenvoudig zijn deze zelf te vervangen (heb een gereedschapset voor fietsonderhoud, incl. een chain tool).
En kan ik een willekeurige andere 10-speed cassette er op plaatsen? bijv. 11-25? Want 12-28 kan ik niet vinden.
Tot nu toe heb ik weinig onderhoud aan mijn fiets hoeven doen, anders dan reinigen. Maar nu zit er een nieuwe ketting en wellicht een nieuwe cassette aan te komen.
Nu ben ik niet geheel onhandig, maar in het woud van groepen, cassettes, cranks etc zie ik door de bomen het bos niet meer
Ik heb een GT Series 1 (2012 model). Hierop zitten:
Shifters: Shimano Ultegra STI 10 Speed
Chainset: FSA Gossamer Pro BB30 Compact
Chainrings: 50/34 tooth
Bottom Bracket:FSA BB30
Cassette:Shimano 4600 10 Speed 12/28 tooth
Chain: KMC X10
Qua prijs ben ik niet kieskeurig, maar het hoeven (nog) geen Dura Ace onderdelen te zijn.
Mijn vragen zijn:
Wat is het advies voor de ketting en de cassette? Liefst redelijke kwaliteit (hoewel ik het idee heb dat de huidge cassette niet bij de top behoort) En hoe eenvoudig zijn deze zelf te vervangen (heb een gereedschapset voor fietsonderhoud, incl. een chain tool).
En kan ik een willekeurige andere 10-speed cassette er op plaatsen? bijv. 11-25? Want 12-28 kan ik niet vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door rally op 23-03-2015 08:13 . Reden: linkje toegevoegd ]
http://www.deyterra.com
Qua kettingen past alles, van ieder merk, zo lang het maar 10-speed is. Meest voor de hand ligt Shimano (goede prijs/kwaliteitverhouding en ze zijn behoorlijk stil), echter kan KMC ook een optie zijn. Die hebben als voordeel dat ze een snelschakel hebben waardoor je ze makkelijk kunt monteren/demonteren. Handig bij schoonmaken. Shimano-kettingen moet je met een kettingpons dichtponsen. Overigens heb je sowieso een kettingpons nodig om de ketting op lengte te ponsen. Gewoon je oude ketting gebruiken als basis.
Qua cassette kun je alles pakken van Shimano en SRAM dat 10-speed is. Welke serie maakt geen fluit uit. De hogere series zijn ietsjes lichter maar qua slijtvastheid en schakelprestaties maakt het niks uit. Wel is het zo dat bepaalde vertandingen alleen in bepaalde series worden aangeboden. Zo moet je voor de door mij zo geliefde 12-23 helemaal naar Ultegra. Een 12-28 is er gewoon in Tiagra-kwaliteit.
Een cassette vervangen is kinderspel. Zie YouTube.
Op YouTube vind je ook talloze filmpjes over het vervangen van een ketting. Wel even goed opletten, de procedure bij een ketting met snelschakel is anders dan bij eentje zonder. Een ketting met snelschakel pons je mannetje-mannetje, een ketting zonder pons je mannetje-vrouwtje.
Qua cassette kun je alles pakken van Shimano en SRAM dat 10-speed is. Welke serie maakt geen fluit uit. De hogere series zijn ietsjes lichter maar qua slijtvastheid en schakelprestaties maakt het niks uit. Wel is het zo dat bepaalde vertandingen alleen in bepaalde series worden aangeboden. Zo moet je voor de door mij zo geliefde 12-23 helemaal naar Ultegra. Een 12-28 is er gewoon in Tiagra-kwaliteit.
Een cassette vervangen is kinderspel. Zie YouTube.
Op YouTube vind je ook talloze filmpjes over het vervangen van een ketting. Wel even goed opletten, de procedure bij een ketting met snelschakel is anders dan bij eentje zonder. Een ketting met snelschakel pons je mannetje-mannetje, een ketting zonder pons je mannetje-vrouwtje.
[ Voor 48% gewijzigd door havana op 23-03-2015 08:18 ]
Ok... top! Bedankt voor het snelle antwoord!
Dan ga ik alvast een ketting en cassette bestellen zodat die op voorraad liggen als ik wat moet vervangen.
Volgens Youtube is het vervangen van de cassette niet al te lastig als je het juiste gereedschap heb (check!
)
Dan ga ik alvast een ketting en cassette bestellen zodat die op voorraad liggen als ik wat moet vervangen.
Volgens Youtube is het vervangen van de cassette niet al te lastig als je het juiste gereedschap heb (check!
Stelt idd niks voor. Je moet wel de ring (van de cassette) weer goed strak vastzetten, anders loop je kans dat de kransjes invreten in de body.
Bij Shimano kunnen de kransjes er maar op één manier op en de spacers zijn ook allemaal even dik, dus dat is behoorlijk idiot-proof (i.t.t. Campa waar dit precies op volgorde moet gebeuren).
Bij Shimano kunnen de kransjes er maar op één manier op en de spacers zijn ook allemaal even dik, dus dat is behoorlijk idiot-proof (i.t.t. Campa waar dit precies op volgorde moet gebeuren).
[ Voor 5% gewijzigd door havana op 23-03-2015 08:25 ]
Je kan het de snelschakel van KMC ook gebruiken op Shimano kettingen..
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Geinig, dat is grotendeels het rondje dat ik zelf ook wel eens fiets. Woon zelf ook in centrum Leiden.Ircghost schreef op zondag 22 maart 2015 @ 15:04:
Net mijn eerste echte tochtje gehad samen met een vriend, ging erg lekker voor mij. Hij had het zwaar omdat hij al maanden stil zit.
--
Heb nu een ant+ S&C-sensor, maar kan er niet echt veel mee beginnen op mijn android ant+-device... Weet iemand interessante apps?
Verder ben ik net weer begonnen met wat fietsen, maar conditie is belabberd. Daarom wil ik misschien mijn (campa) cassette vervangen door een iets groter exemplaar, ik zag dat Miche een 14-26 heeft, hoe is de kwaliteit daarvan?
Verder ben ik net weer begonnen met wat fietsen, maar conditie is belabberd. Daarom wil ik misschien mijn (campa) cassette vervangen door een iets groter exemplaar, ik zag dat Miche een 14-26 heeft, hoe is de kwaliteit daarvan?
[ Voor 47% gewijzigd door begintmeta op 23-03-2015 09:07 ]
Ha leuk! Ik ga alleen niet meer naar Katwijk aan Zee.. tevaak stoppen en door woonwijken. Ga denk ik in het vervolg via de route die ik nu heb teruggereden en dan omdraaien op de boulevard in Katwijk.Satch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:56:
[...]
Geinig, dat is grotendeels het rondje dat ik zelf ook wel eens fiets. Woon zelf ook in centrum Leiden.
Heb je Strava trouwens?
Klopt maar dan is je ketting wel relatief duur want losse snelschakels zijn aardig aan de prijs. Overigens is een ketting zonder snelschakel wel ietsjes stiller, daarom ben ik er na jaren gebruik ook weer vanaf gestapt. Schoonmaken gaat ook prima zonder demonteren.M@cer schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:53:
Je kan het de snelschakel van KMC ook gebruiken op Shimano kettingen..
Wat inspiratie voor je:Ircghost schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:13:
[...]
Ha leuk! Ik ga alleen niet meer naar Katwijk aan Zee.. tevaak stoppen en door woonwijken. Ga denk ik in het vervolg via de route die ik nu heb teruggereden en dan omdraaien op de boulevard in Katwijk.
Heb je Strava trouwens?
Rondje Meijendel-Katwijk:
https://www.strava.com/activities/117986572
Meijendel-Langevelderslag:
https://www.strava.com/activities/268644531
Rondje langs Hollandse riviertjes:
https://www.strava.com/activities/267946294
Routes zijn zoveel mogelijk door mij geperfectioneerd, dat wil zeggen; zo min mogelijk drukke kruispunten en verkeerslichten :-)
Hoeveel stiller is dit? Overigens kan je dan nog je ketting eraf halen natuurlijk (zonder masterlink), het is wat meer werk maar dan krijg je hem wel iets beter schoon.havana schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:26:
[...]
Klopt maar dan is je ketting wel relatief duur want losse snelschakels zijn aardig aan de prijs. Overigens is een ketting zonder snelschakel wel ietsjes stiller, daarom ben ik er na jaren gebruik ook weer vanaf gestapt. Schoonmaken gaat ook prima zonder demonteren.
Als je goed luistert hoor je de quicklink door de derailleur heenlopen. Veel mensen zullen dit niet eens horen. KMC kettingen zijn sowieso een stuk luidruchtiger (heeft niks met snelschakel te maken), vooral als je er regelmatig in de regen mee rijdt. Squirtlube + regen + KMC is de slechtste combi die je kan hebben.
Een kettingwasstraat van Parktool werkt eigenlijk net zo goed als de ketting demonteren.
Een kettingwasstraat van Parktool werkt eigenlijk net zo goed als de ketting demonteren.
[ Voor 12% gewijzigd door havana op 23-03-2015 09:43 ]
Zal het bij een nieuwe ketting eens proberen. Kan er altijd nog een masterlink opzetten.havana schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:42:
Als je goed luistert hoor je de quicklink door de derailleur heenlopen. Veel mensen zullen dit niet eens horen. KMC kettingen zijn sowieso een stuk luidruchtiger (heeft niks met snelschakel te maken), vooral als je er regelmatig in de regen mee rijdt. Squirtlube + regen + KMC is de slechtste combi die je kan hebben.
--
Overigens heeft Lezyne zijn assortiment uitgebreid met drie fietscomputer modellen.
Mapmyride gebruik ik en ben er zeer tevreden over. Zelf gebruik ik geen ant+ sensoren, maar zag in de menu's wel ondersteuning hiervoor.begintmeta schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:05:
Heb nu een ant+ S&C-sensor, maar kan er niet echt veel mee beginnen op mijn android ant+-device... Weet iemand interessante apps?
...
Thanks! Ga die eerste en/of tweede aankomend weekend doenAscension schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:28:
[...]
Wat inspiratie voor je:
Rondje Meijendel-Katwijk:
https://www.strava.com/activities/117986572
Meijendel-Langevelderslag:
https://www.strava.com/activities/268644531
Rondje langs Hollandse riviertjes:
https://www.strava.com/activities/267946294
Routes zijn zoveel mogelijk door mij geperfectioneerd, dat wil zeggen; zo min mogelijk drukke kruispunten en verkeerslichten :-)
RidewithGPS is sinds gisteren ook mijn go-to mapping tool. Echt heerlijk om waarschuwingen te krijgen over wanneer je waarheen moet gaan. Er is niet blind te varen op rechtsaf/linksaf/rechtdoor, maar je weet in ieder geval wanneer je op moet letten. Ik heb wel gemerkt dat het wel de moeite is je route globaal in je achterhoofd te hebben (zeker weten of je wel of niet over een snelwegviaduct heen moet scheelt aanzienlijk...). Maar al met al vind ik die edge 500 echt wel uitkomst. Van tevoren een korte 5 minuten de tijd nemen om een route te plannen en daarna redelijk zorgeloos fietssen.Tourniquet schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:59:
[...]
Je vroeg nog of de vertanding uitmaakt: ja en nee. Het past (vrijwel) allemaal, maar je moet even bedenken wat je prettig vindt. Als je alleen in NL rijdt zou je een compactere cassette zoals een 12-23 of 12-25 kunnen overwegen, waarbin de 12-25 waarschijnlijk fijner is icm je 34 voorblad. Maar als je vóór klein en achter groot (34x28) wel eens nodig hebt, is dat geen optie voor jou. Als je eens de bergen in trekt, maar voorlopig niet kun je er altijd nog een cassette tot 28 of 30 bij kopen.rally schreef op maandag 23 maart 2015 @ 08:21:
Ok... top! Bedankt voor het snelle antwoord!
Volgens Youtube is het vervangen van de cassette niet al te lastig als je het juiste gereedschap heb (check!)
Geen dank, bekijk ook de Strava heatmap eens, dan zie je waar de meeste mensen fietsen zodat je zo min mogelijk door de bebouwde kom rijdt ;-)Ircghost schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:01:
[...]
Thanks! Ga die eerste en/of tweede aankomend weekend doen.
http://labs.strava.com/heatmap/
Ik was eens benieuwd wat jullie zoal gebruiken/aanraden qua smeermiddel voor de ketting.
Nu gebruik ik Finish line dry lube (http://www.finishlineusa....chain-lubricants/dry-lube) en deze is steeds 'op' na 2 ritten, meestal zo'n 120-150 km. Dan begint de ketting te piepen. Ook trekt het erg veel vuil aan.
Ik was benieuwd of jullie ervaringen hebben met andere producten die beter zijn? Ik las al over Squirt lube, die zou langer meegaan maar moeilijker zijn om de ketting te reinigen nadien?
Nu gebruik ik Finish line dry lube (http://www.finishlineusa....chain-lubricants/dry-lube) en deze is steeds 'op' na 2 ritten, meestal zo'n 120-150 km. Dan begint de ketting te piepen. Ook trekt het erg veel vuil aan.
Ik was benieuwd of jullie ervaringen hebben met andere producten die beter zijn? Ik las al over Squirt lube, die zou langer meegaan maar moeilijker zijn om de ketting te reinigen nadien?
[ Voor 3% gewijzigd door LaurentS op 23-03-2015 10:20 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Best prijzig het duurste model, zeker omdat er geen hartslag- en cadanssensor standaard bijzitten.Graham schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:49:
[...]
--
Overigens heeft Lezyne zijn assortiment uitgebreid met drie fietscomputer modellen.
Met Squirt is ketting reinigen juist heel makkelijk. Doekje met wat lampolie erlangs en klaar.LaurentS schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:20:
Ik was eens benieuwd wat jullie zoal gebruiken/aanraden qua smeermiddel voor de ketting.
Ik ben hier heel blij mee: http://www.futurumshop.nl...hyob0q2m3v5KVjRoCb8Tw_wcB
Blijft lang zitten en blijft goed schoon. Het resultaat van goed in de T9 zetten lijkt erg op een "nieuwe ketting"-smering. Een keramische lube is wel iets stiller op de cassette dan een wax zoals T9.
Blijft lang zitten en blijft goed schoon. Het resultaat van goed in de T9 zetten lijkt erg op een "nieuwe ketting"-smering. Een keramische lube is wel iets stiller op de cassette dan een wax zoals T9.
[ Voor 10% gewijzigd door Makkelijk op 23-03-2015 10:49 ]
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Laatste vraag (voor nu
)
Heb je een momentsleutel nodig voor het monteren van de cassette? Of is dat gewoon "strak vastzetten". Daar heb ik nl. niets specifieks over gevonden.
Heb je een momentsleutel nodig voor het monteren van de cassette? Of is dat gewoon "strak vastzetten". Daar heb ik nl. niets specifieks over gevonden.
Gebruiken jullie gewoon borstels voor de ketting of meer iets zoals dit? http://www.futurumshop.nl...n-reinigingssysteem.phtml
Bedankt voor de reacties alvast. Hoe lang gaan jullie voorstellen ongeveer mee? Maw hoeveel km kan je doen voordat je opnieuw moet reinigen en invetten?
@lrcghost: ik gebruik zo'n systeem inderdaad. Het reinigt erg gemakkelijk en grondig in vergelijking met een doekje langs de ketting halen.
Ik gebruik deze: http://nl.bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-21. Het is goedkoper als de parktool en werkt hier toch al zeker 5 jaar prima.
@lrcghost: ik gebruik zo'n systeem inderdaad. Het reinigt erg gemakkelijk en grondig in vergelijking met een doekje langs de ketting halen.
Ik gebruik deze: http://nl.bbbcycling.com/accessories/workshop-tools/BTL-21. Het is goedkoper als de parktool en werkt hier toch al zeker 5 jaar prima.
[ Voor 15% gewijzigd door LaurentS op 23-03-2015 11:01 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Gewoon erg strak vastzetten. Je moet het nut van momentsleutels niet overschatten, je zal ze weinig in gebruik zien bij fietsenmakers. De belangrijkste reden voor een momentsleutel is het vastzetten van carbon onderdelen en crankstellen.rally schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:51:
Laatste vraag (voor nu)
Ik gebruik momentsleutel voor: zadelpen, stuurpen en crankstel.
Zo'n chain cleaning tool is erg goed inderdaad. Ik heb een goedkope maar ik denk dat parktool wel wat beter is. Mijne is na 1 jaar ook wel echt goed verrot, ik ga binnenkort die park tool maar eens halen denk ik. Vaak haal ik de ketting wel los om in een tijltje ontvetter te gooien maar daarna gaat hij alsnog door de kettingreiniger omdat het nu eenmaal veel makkelijker is dan zelf borstelen
Cassette en crankstel haal ik gewoon meestal bij goede reiniging uit de fiets. Veel makkelijker schoonmaken.
[ Voor 7% gewijzigd door Makkelijk op 23-03-2015 11:09 ]
gebruik ook de parktool. werkt prima en maakt de ketting in een mum van tijd schoon..
...
Same here... Parktool werkt uitstekend en is erg efficiënt.
De eerste kon ik overigens vrijwel meteen weggooien omdat ik de ketting van mijn andere fiets er eerst mee had schoongemaakt en die was in geen jaren schoon gemaakt.
Daarmee was die parktool ZO vies geworden dat hij volgens mij meer vet/vuil op de ketting smeerde dan hij er af haalde
De eerste kon ik overigens vrijwel meteen weggooien omdat ik de ketting van mijn andere fiets er eerst mee had schoongemaakt en die was in geen jaren schoon gemaakt.
Daarmee was die parktool ZO vies geworden dat hij volgens mij meer vet/vuil op de ketting smeerde dan hij er af haalde
met wat kettingreiniger erin zou dat als het goed is niet voor mogen komen...rally schreef op maandag 23 maart 2015 @ 11:13:
Same here... Parktool werkt uitstekend en is erg efficiënt.
...
Je hebt niet gezien HOE vies die ketting was.
Ik had er (uiteraard) reiniger en ontvetter in gedaan, maar er bleef zoveel vuil in hangen.. met geen mogelijkheid meer schoon te krijgen
Ik had er (uiteraard) reiniger en ontvetter in gedaan, maar er bleef zoveel vuil in hangen.. met geen mogelijkheid meer schoon te krijgen
Wordt het daar dan niet vet van? Hmm, ook maar eens proberen dan!
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Jawel, licht vettig. Maar aan de buitenkant veeg je dat er zo vanaf en aan de binnenkant wil je juist vet. Ik hoor iedereen hier over fanatiek ontvetten, maar in de ketting moet je het zo vet mogelijk houden, dat heet smering. Buitenkant wil je schoon houden vanwege vieze benen en om zand uit je ketting te houden.
Vanochtend even gezellig bij havana op de koffie om m'n stuurpen te vervangen.
Heb zelf geen torx-20 op m'n Mighty momentsleutel. Zitten maar 7 bits bij (Hex bits: 3/4/5/6/8/10
Torx bit: T25). Nou wil ik eigenlijk zelf wel even een extra bitsetje bestellen.
Is dit geschikt? http://www.bike-discount....t-set-1-4-28-pieces-27589
Het moet wel op de momentsleutel passen.
Dit is volgens mij geschikt: https://www.bike-componen...eckschluesselsatz-p28809/
Maar dan heb ik dus nog een los bitsetje nodig met Torx-20. Bouwmarkt?
Heb zelf geen torx-20 op m'n Mighty momentsleutel. Zitten maar 7 bits bij (Hex bits: 3/4/5/6/8/10
Torx bit: T25). Nou wil ik eigenlijk zelf wel even een extra bitsetje bestellen.
Dit is volgens mij geschikt: https://www.bike-componen...eckschluesselsatz-p28809/
[ Voor 16% gewijzigd door LuPo op 23-03-2015 12:47 ]
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
ik gebruik voor smering en ontvetten WD40, dit doe ik iedere 250km. Tot nu toe werkt dit prima ik heb ook dry lube gebruikt van rotor. Maar dit trok ontzettend veel vuil aan.
met wd40 is me ketting altijd spik en span.
Gebruik de dry lube alleen nog voor het invetten van mn speedplay Zero's.
Ben niet de enige kwam ik niet lang geleden achter
met wd40 is me ketting altijd spik en span.
Gebruik de dry lube alleen nog voor het invetten van mn speedplay Zero's.
Ben niet de enige kwam ik niet lang geleden achter
Spicy!
WD40 is een schoonmaakmiddel geen smering! Het is te dun om goed te smeren.
[ Voor 28% gewijzigd door MrAngry op 23-03-2015 12:50 ]
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Daar denken ze bij wd40 toch echt anders over, http://wd40.com/faqsMrAngry schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:49:
WD40 is een schoonmaakmiddel geen smering! Het is te dun om goed te smeren.
8000km op mn vorige ketting bewijst dit wel, zit nu op 5500 op mn huidige ketting denk niet dat deze de 8000 gaat halen ivb met (tijdelijk) gebruik dry lube maar moet zeker nog 1000km bij kunnen aan wat mn chainwear tool aangeeft. (fiets overigens zelden in nat weer, zal ook invloed hebben)
Wd40 zou ook prima in nat weer moeten werken.
WD-40® literally stands for Water Displacement, 40th formula.
Overigens, je ketting rekt niet, het is puur slijtage van schakels hoe schoner je de ketting kunt houden hoe minder hij slijt.
Als hij droog loopt zit er te weinig op
[ Voor 11% gewijzigd door jekker op 23-03-2015 13:27 ]
Spicy!
Paar keer geprobeerd met WD40, maar dat vond ik geen succes. Na 50 km wordt het wat droog is mijn ervaring.
Ik gebruik WD-40 juist altijd om het vuil tussen mijn ketting te halen. beetje erop spuiten en paar keer aan de trappers draaien en het vuil loopt er gewoon uit.
Daarna altijd ff smeren met kettingspray van Hopmans
Daarna altijd ff smeren met kettingspray van Hopmans
www.degroot-it.nl
Wd40 bestaat vooral uit oplosmiddel. You do the math.
Mijn fietsmaatje heeft het ook eens gedaan, werktte op zich vrij goed maar wel ontzettend kort. Wd40 is leuk als je na élke rit je fiets afspuit, wd40 gebruikt en daarmee meteen reinigt. Doe mij maar iets waarmee ik een rit of 10 doorkan.
Idd, was het ook niet van plan om te kopen maar vond het wel wat om te delen.Exocet schreef op maandag 23 maart 2015 @ 10:26:
[...]
Best prijzig het duurste model, zeker omdat er geen hartslag- en cadanssensor standaard bijzitten.
Jup, Sheldon Brown zegt bijvoorbeeld het volgende over smeermiddelen:havana schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:41:
Lubricants Not to Use!
While it's hard to say which lubricants are best for chains, some lubricants are real no-nos:
• Automotive motor oil contains detergent, to wash away combustion products, and is made to be renewed constantly under pressure from the motor's oil pump. I rode once with someone who had used it the day before, and her chain was already squeaking.
• "Household" oil, such as 3 in 1, is a vegetable oil and is acidic. It tends to gum up. (It's really bad news inside internal hub gears, too...)
• WD-40 and other thin sprays are intended more as solvents than lubricants. They evaporate quickly.
Ja het reinigt inderdaad lekker makkelijk, slijtage van m'n ketting zegt meer dan de theorie of dat iets te dun is of niet.havana schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:41:
Weet wel dat het wat controversieel is om wd40 te gebruiken maar voor mij werkt het gewoon.
Om de 2 a 3 ritten kost het me 1 minuut. Spuit gewoon m'n ketting in, droog draai cranck 5x droog hem af met een doek en spuit hem opnieuw in, klaar.
Wassen doe ik mn fiets 1x per kwartaal als dat al nodig is.
[ Voor 8% gewijzigd door jekker op 23-03-2015 16:17 . Reden: zo en nu ff 2 uurtjes fietsen :) ]
Spicy!
Als iemand trouwens een edge 500 over heeft, ik hou mij aanbevolen
.
Het Pedros setje net besteld. Kwam in mijn gereedschapskoffer nog een hele set bitjes tegen met o.a. ook torx-20. Dus als ik dat malletje heb voor op de momentsleutel dan kan ik elk gewenst bitje erin stoppen en aandraaien.LuPo schreef op maandag 23 maart 2015 @ 12:09:
Vanochtend even gezellig bij havana op de koffie om m'n stuurpen te vervangen.![]()
Geen idee of het ook goedkoper te vinden was. Dit was de goedkoopste en eigenlijk enige die ik kon vinden.
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Begrijpelijk, zijn inderdaad andere routes waarbij je minder langzame stukken hebt. En yes, ik heb strava. Dit is m'n rit van gisteren, de andere kant op dus richting Roelofarendsveen en Alphen aan den Rijn.Ircghost schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:13:
[...]
Ha leuk! Ik ga alleen niet meer naar Katwijk aan Zee.. tevaak stoppen en door woonwijken. Ga denk ik in het vervolg via de route die ik nu heb teruggereden en dan omdraaien op de boulevard in Katwijk.
Heb je Strava trouwens?
https://www.strava.com/activities/272343247
Sinds ik een Edge 500 heb gebruik ik vaker gps met fietsen. Misschien ook leuk om een keer samen te gaan fietsen, maar dat kan beter via een DM gesprek denk ik.
Gek he je rijd dwars door het dorp heen ipv de hoofdwegen/eromheenIrcghost schreef op maandag 23 maart 2015 @ 09:13:
[...]
Heb je Strava trouwens?
Haha ja ik zou bijna zelf verbaasd zijnsapphire schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 00:01:
[...]
Gek he je rijd dwars door het dorp heen ipv de hoofdwegen/eromheen
Ik heb wat problemen met mijn jaren 80 Koga Miyata (Shimano 600). Na de winterstilstand en schoonmaakbeurt slaat de ketting voortdurend over, zelfs bij normale kracht op de pedalen. Het effect lijkt te verschillen per versnelling. De ketting is niet te lang: het tooltje past er niet in op .75 of 1.0.
Als dit gebeurt zie ik de achterderailleur opspringen. Er blijft dus wrsch iets haken.
Dat zou dus kunnen zijn:
* Toch nog viezigheid in de achterderailleur?
* De veer van de achterderailleur is te slap geworden?
* Derailleurwieltjes versleten?
Wat is de meest voor de hand liggende verklaring?
Als dit gebeurt zie ik de achterderailleur opspringen. Er blijft dus wrsch iets haken.
Dat zou dus kunnen zijn:
* Toch nog viezigheid in de achterderailleur?
* De veer van de achterderailleur is te slap geworden?
* Derailleurwieltjes versleten?
Post even een foto van de details... dan is het wat eenvoudiger om te zien wat het zou kunnen zijn.
Al die schoonmaak posts gisteren hebben me gemotiveerd om mijn fiets eens een keer grondig schoon te maken. Was de eerste keer dat ik de velgen bijvoorbeeld heb schoongemaakt, dus mijn fiets ziet er nu weer splinternieuw uit. Een balkon is trouwens verre van ideaal om fietsen schoon te maken... Ik zal eens een fotootje nemen voor de startpost. Aanspraak doen op de twijfelachtige eer om de eerste Sora groep in de startpost te hebben!
Ik moet mijn fiets ook op het balkon schoonmaken en het is niet ideaal, maar omdat het een groot balkon is prima te doen.
Overigens heb ik een standaard waar ik mijn fiets in kan hangen, wat het aanzienlijk eenvoudiger maakt om de boel schoon te maken.
Overigens heb ik een standaard waar ik mijn fiets in kan hangen, wat het aanzienlijk eenvoudiger maakt om de boel schoon te maken.
Dat hele stuk door Alphen a/d Rijn zou ik ook vermijden, daar is niks aan met al die kruispunten en verkeerslichten. Om Alphen kan je ook prima heen fietsen, je moet alleen niet de fietsbordjes Leiden volgen, die sturen je dwars door de bebouwde kom terwijl dat niet nodig is.Satch schreef op maandag 23 maart 2015 @ 22:28:
[...]
Begrijpelijk, zijn inderdaad andere routes waarbij je minder langzame stukken hebt. En yes, ik heb strava. Dit is m'n rit van gisteren, de andere kant op dus richting Roelofarendsveen en Alphen aan den Rijn.![]()
https://www.strava.com/activities/272343247
Ik heb net dezelfde besteld afgelopen weekendT-Ri schreef op woensdag 22 oktober 2014 @ 20:34:
Kon vandaag ook eindelijk mijn eerste fiets ophalen.
Is een Cube peloton race 2015 geworden met 105 5800 af montage.
[afbeelding]
Morgen of vrijdag maar eens mijn eerste ritje maken.
Stuur kan overigens nog wel een stuk lager, alleen wil het rustig opbouwen.
Alleen na verschillende metingen, is deze positie eruit gekomen bij mijn FM.
Wat raden jullie trouwens aan van fietskledij, schoenen? Merken die aan te raden zijn, of merken die absoluut te vermijden zijn? En is er een voorkeur voor bepaalde online shops waar jullie dit materiaal kopen?
Natuurlijk ga ik eerst eens wat gaan passen in de winkels, wil toch zeker zijn van de juiste maat
Voor in de startpost:

2011 Focus Variado 2.0
Sora afgemonteerd.
Mijn Strava profiel
Ik heb hem nu bijna 2 jaar en in die tijd is er eigenlijk alleen een ander stuur op gekomen en het HEMA tellertje is vervangen door een Ciclosport fietscomputer met hartslagmeter.
Ik heb nog een tijd gereden met mijn Garmin Oregon 450, maar die vind ik toch iets te log voor op het stuur. Voor die enkele lange rit (>5 uur) die ik maak kan hij altijd nog mee. Voordeel is dat ik weet dat die batterijen het uithouden. Nu neem ik mijn telefoon altijd mee voor Strava.

2011 Focus Variado 2.0
Sora afgemonteerd.
Mijn Strava profiel
Ik heb hem nu bijna 2 jaar en in die tijd is er eigenlijk alleen een ander stuur op gekomen en het HEMA tellertje is vervangen door een Ciclosport fietscomputer met hartslagmeter.
Ik heb nog een tijd gereden met mijn Garmin Oregon 450, maar die vind ik toch iets te log voor op het stuur. Voor die enkele lange rit (>5 uur) die ik maak kan hij altijd nog mee. Voordeel is dat ik weet dat die batterijen het uithouden. Nu neem ik mijn telefoon altijd mee voor Strava.
Ik denk niet dat er merken zijn die af te raden zijn, het is meer je persoonlijke voorkeur voor de styling en de pasvorm.klavan88 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 09:58:
[...]
Ik heb net dezelfde besteld afgelopen weekend, ook m'n eerste koersfiets.
Wat raden jullie trouwens aan van fietskledij, schoenen? Merken die aan te raden zijn, of merken die absoluut te vermijden zijn? En is er een voorkeur voor bepaalde online shops waar jullie dit materiaal kopen?
Natuurlijk ga ik eerst eens wat gaan passen in de winkels, wil toch zeker zijn van de juiste maat
En de ene biedt wat meer waar voor zijn geld dan de ander, maar dat veranderd ook per dag, net wat er in de aanbieding is.
Ik bestel zelf vaak bij bike-discount.de , kun je zelfs gratis retourneren naar Duitsland.
Maar als je naar een winkel gaat passen dan zou ik het ook door kopen. Woon je in het oosten van het land? Dan zou ik zeker eens bij Rose gaan kijken, die hebben een erg groot assortiment. Woon je in het zuidwesten dan zou ik eens bij Hopmans binnen stappen. Die hebben altijd wel wat goede kledingdeals, en ook een groot assortiment.
bike-discount.de had ik ook al van gehoord, ik zal daar eens een kijkje op nemenroda_djavulen schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:17:
[...]
Ik denk niet dat er merken zijn die af te raden zijn, het is meer je persoonlijke voorkeur voor de styling en de pasvorm.
En de ene biedt wat meer waar voor zijn geld dan de ander, maar dat veranderd ook per dag, net wat er in de aanbieding is.
Ik bestel zelf vaak bij bike-discount.de , kun je zelfs gratis retourneren naar Duitsland.
Maar als je naar een winkel gaat passen dan zou ik het ook door kopen. Woon je in het oosten van het land? Dan zou ik zeker eens bij Rose gaan kijken, die hebben een erg groot assortiment. Woon je in het zuidwesten dan zou ik eens bij Hopmans binnen stappen. Die hebben altijd wel wat goede kledingdeals, en ook een groot assortiment.
Ik ben van België, dus zal niet meteen naar Nederland gaan
Ik ben weer lekker veel aan het fietsen (voor mijn doen) ik ben nog geen DXX 
Maar ik merk toch dat ik meer de behoefte heb aan een gps/hartslag/cadans in plaats een simpele goedkope teller. Nu zijn de garmin edge 1000 en 810 leuk en snel speelgoed maar ik denk dat alle extra's niet echt het geld waar zijn.
Maar voldoet een 510 net zo goed. Ik wil graag een automatische upload naar strava, bijvoorbeeld via BT of wifi. Of zit ik dan toch weer aan het dure segment vast?
Kan iemand me meer vertellen over de pro's en con's. Ik kom er zelf niet meer uit.
Maar ik merk toch dat ik meer de behoefte heb aan een gps/hartslag/cadans in plaats een simpele goedkope teller. Nu zijn de garmin edge 1000 en 810 leuk en snel speelgoed maar ik denk dat alle extra's niet echt het geld waar zijn.
Maar voldoet een 510 net zo goed. Ik wil graag een automatische upload naar strava, bijvoorbeeld via BT of wifi. Of zit ik dan toch weer aan het dure segment vast?
Kan iemand me meer vertellen over de pro's en con's. Ik kom er zelf niet meer uit.
Ik weet niet waar je in België zit, maar cyclewear heeft een fysieke winkel in Budel, wat praktisch in Vlaanderen ligt. Ik ben daar op de fiets heengegaan toen ik nog geen helm had, om een helm te kopen. Ze zijn bizar scherp geprijsd.klavan88 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:26:
[...]
bike-discount.de had ik ook al van gehoord, ik zal daar eens een kijkje op nemen.
Ik ben van België, dus zal niet meteen naar Nederland gaan. In België zal ik ook wel wat winkels kunnen vinden
.
Versleten cassette wellicht. Dan zou het logisch zijn dat je een minder gebruikt tandje kan vinden waar het niet gebeurt.eddemans schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 07:33:
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Regio West-Vlaanderen, dat zou wel een heel stevige rit zijn voor mij, een grote 200kmmarrk schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:34:
[...]
Ik weet niet waar je in België zit, maar cyclewear heeft een fysieke winkel in Budel, wat praktisch in Vlaanderen ligt. Ik ben daar op de fiets heengegaan toen ik nog geen helm had, om een helm te kopen. Ze zijn bizar scherp geprijsd.
De Edge 510 bundel heeft GPS/hartslag/cadans en draadloze upload, dus volgens mij voldoet die 100% aan jouw wensen.Nixo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:33:
Ik heb zelf de Edge 500, die is wat minder fancy (geen touchscreen, geen draadloze overdracht) maar wel een stuk goedkoper en heeft evengoed GPS/hartslag/cadans. Mantel heeft de bundel (dus inclusief de ANT+ speed/cadans sensor en hartslagband) regelmatig in de aanbieding voor €169 (nu tijdelijk uitverkocht)
Ik gebruik zelf de 810 en via een API kun je automatisch van Garmin Connect uploaden naar Strava.
Persoonlijk kan/wil ik niet meer fietsen zonder hartslag/cadans sensor. Het maakt het zoveel eenvoudig om langere ritten te doen.
Als je eenvoudig wil dan voldoend de Edge 500 inderdaad prima voor je situatie. De 810 heb ik o.a. gekocht zodat ik ook navigatie kon doen (ritten uploaden), maar in de praktijk doe ik dat eigenlijk zelden.
Persoonlijk kan/wil ik niet meer fietsen zonder hartslag/cadans sensor. Het maakt het zoveel eenvoudig om langere ritten te doen.
Als je eenvoudig wil dan voldoend de Edge 500 inderdaad prima voor je situatie. De 810 heb ik o.a. gekocht zodat ik ook navigatie kon doen (ritten uploaden), maar in de praktijk doe ik dat eigenlijk zelden.
Oef, das een beste rit. Dan lijkt via internet bestellen toch de beste oplossing inderdaad.klavan88 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:40:
[...]
Regio West-Vlaanderen, dat zou wel een heel stevige rit zijn voor mij, een grote 200km.
Je kan het ook fietsen, nachtje slapen en dan weer terug
http://www.rosebikes.nl/a...-fietscomputer/aid:679154 deze ziet er ook goed uit, alleen volgens mij moet je een extra dockingstation kopen om het te exporteren en ik weet niet of je dat naar strava kunt gooien.. misschien anderen die daar ervaring voor je in hebben?Nixo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:33:
Voordeel van de 510/810 is dat je deze via bluetooth met je mobiele telefoon kunt verbinden waarbij de uploads automatisch gaan.
Bovendien kun je live weerberichten ontvangen (gebruik ik nooit, want ik check het weer wel voor ik vertrek).
De 500 weet ik het niet van.
Overigens kun je uitgebreide reviews van al deze apparaten vinden op DC Rainmaker
Mocht je in de toekomst gebruik willen maken van Garmin Vector of Di2, dan is de Egde ook aan te raden, want deze heeft de mogelijkheden om daarvan statistieken bij te houden.
En er zijn 'remotes' beschikbaar als je rondetijden etc wil bijhouden. Het ligt er aan hoe uitgebreid je denkt de fietscomputer later te gaan gebruiken.
Edit: Net de tip van ircghost bekeken en het is geen slechte optie. Maar voor het prijsverschil zou ik de 500 kiezen omdat je dan ook je schermen kunt aanpassen naar je wensen (je kunt verschillende screens instellen waar je tijdens je rit doorheen kunt bladeren).
Bovendien kun je live weerberichten ontvangen (gebruik ik nooit, want ik check het weer wel voor ik vertrek).
De 500 weet ik het niet van.
Overigens kun je uitgebreide reviews van al deze apparaten vinden op DC Rainmaker
Mocht je in de toekomst gebruik willen maken van Garmin Vector of Di2, dan is de Egde ook aan te raden, want deze heeft de mogelijkheden om daarvan statistieken bij te houden.
En er zijn 'remotes' beschikbaar als je rondetijden etc wil bijhouden. Het ligt er aan hoe uitgebreid je denkt de fietscomputer later te gaan gebruiken.
Edit: Net de tip van ircghost bekeken en het is geen slechte optie. Maar voor het prijsverschil zou ik de 500 kiezen omdat je dan ook je schermen kunt aanpassen naar je wensen (je kunt verschillende screens instellen waar je tijdens je rit doorheen kunt bladeren).
[ Voor 25% gewijzigd door rally op 24-03-2015 11:03 ]
rondetijden doe je toch lekker vol-automatisch met 'auto-lap' functierally schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:01:
...
Mocht je in de toekomst gebruik willen maken van Garmin Vector of Di2, dan is de Edge ook aan te raden, want deze heeft de mogelijkheden om daarvan statistieken bij te houden.
...
hier al vanaf 2013 zeer tevreden met de 810, nu ook gekoppeld aan vermogensmeter (naast hartslag en snelheidssensor). Kadans wordt door de vermogensmeter ook gemeten
[ Voor 13% gewijzigd door NielsTn op 24-03-2015 11:14 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Tourniquet schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:42:
[...]
De Edge 510 bundel heeft GPS/hartslag/cadans en draadloze upload, dus volgens mij voldoet die 100% aan jouw wensen.
Ik heb zelf de Edge 500, die is wat minder fancy (geen touchscreen, geen draadloze overdracht) maar wel een stuk goedkoper en heeft evengoed GPS/hartslag/cadans. Mantel heeft de bundel (dus inclusief de ANT+ speed/cadans sensor en hartslagband) regelmatig in de aanbieding voor €169 (nu tijdelijk uitverkocht)
Ik zit te twijfelen tussen de 510 en de 810. En dan de 810 voor dat stukje navigatie wat toch wel handig kan zijn in onbekend gebied. Maar die dingen durven ze echt zo de hoofdprijs voor te vragen...rally schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:48:
Ik gebruik zelf de 810 en via een API kun je automatisch van Garmin Connect uploaden naar Strava.

Verwijderd
Naar de Rox 6.0 heb ikzelf ook gekeken eind vorig jaar. Mooie fietscomputer maar daar zit helaas geen GPS op. Heb ervoor gekozen om toch die eenmalig investering wat op te schroeven en te gaan voor de Rox 10.0Ircghost schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 10:56:
[...]
http://www.rosebikes.nl/a...-fietscomputer/aid:679154 deze ziet er ook goed uit, alleen volgens mij moet je een extra dockingstation kopen om het te exporteren en ik weet niet of je dat naar strava kunt gooien.. misschien anderen die daar ervaring voor je in hebben?
Dat is zeg maar de tegenhanger van de Edge 500. Mij bevalt het prima. en voor 200 euro nieuw te krijgen inclusief alle meters; hartslagband, cad sensor en snelheidssensor.
Klopt, maar ik heb toch maar voor de 810 gekozen i.p.v. de 510. De mogelijkheid om "in geval van nood" toch weer een weg terug te vinden vond ik erg prettig.Nixo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:11:
[...]
Ik zit te twijfelen tussen de 510 en de 810. En dan de 810 voor dat stukje navigatie wat toch wel handig kan zijn in onbekend gebied. Maar die dingen durven ze echt zo de hoofdprijs voor te vragen...
En sinds we vorig jaar naar Polen zijn verhuisd heb ik twee keer gehad dat dit geen verkeerde investering was.
Maar het ligt uiteraard aan je portomonee. De Garmin's zijn wel de meeste uitgebreide fietscomputers die je kunt kopen. Hiervoor (op een andere fiets weliswaar) gebruikte ik mijn telefoon en een Cateye en dat werkte ook.
Maar voor een wat gestructureerdere aanpak is de 510/810 toch wel ideaal, mits je het er voor over hebt uiteraard. Ik wil over enkele maanden de Vector op mijn fiets zetten en dan is de 810 ook weer een goede investering geweest.
En volgend jaar hoop ik over te stappen op een fiets met Di2.
Op de 510 kan je ook prima een course volgen die je op de computer hebt gemaakt met Strava routebuilder of ridewithgps of wat dan ook. En als je echt verdwaald bent kan je altijd je telefoon pakken. Van de navigatiefuntie op de 810 moet je niet al te veel verwachten, het is geen tomtom oid.Nixo schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:11:
[...]
[...]
Ik zit te twijfelen tussen de 510 en de 810. En dan de 810 voor dat stukje navigatie wat toch wel handig kan zijn in onbekend gebied. Maar die dingen durven ze echt zo de hoofdprijs voor te vragen...
Vergeet ik nog helemaal: GPS op je fietscomputer is vel verdraaid handig om achteraf te zien waar je precies hebt gereden.
Regelmatig probeer ik nieuwe routes uit en kan ik op basis van de GPS gegevens kijken waar ik heb gereden en een nieuwe leuke/optimale route uitstippelen.
Dus wat je ook kiest, ik zou zeker een computer nemen die (al dan niet met behulp van je telefoon) GPS functionaliteiten heeft.
Regelmatig probeer ik nieuwe routes uit en kan ik op basis van de GPS gegevens kijken waar ik heb gereden en een nieuwe leuke/optimale route uitstippelen.
Dus wat je ook kiest, ik zou zeker een computer nemen die (al dan niet met behulp van je telefoon) GPS functionaliteiten heeft.
Even uit pure nieuwsgierigheid; waarom willen jullie een gps op je fietscomputer? Nemen jullie geen telefoon mee als je gaat fietsen? Kijk, als je het kan en wil betalen snap ik het (zou ik ook het liefst doen) maar als je twijfelt, of je budget laat het nog niet direct toe, kun je toch net zo goed de gps van je telefoon gebruiken en een redelijk eenvoudige fietscomputer nemen?
Afgelopen weekend de fiets voor een onderhoudsbeurtje naar CC 53-11 gebracht, eerste beurt nadat ik hem vorig jaar heb gekocht en deze bleek gratis (excl. onderdelen) te zijn. Alles afgesteld, nagekeken en een nieuwe ketting erop + nieuw binnenbandje achter.
Gister ook maar even zelf alles schoongemaakt, nagelopen en de edge 500 bundel van Mantel geïnstalleerd. Het was even zoeken hoe alles precies er op moest... Door de vorm van de framebuis waar de cadans sensor op moet wat extra puzzelwerk maar het is gelukt, binnenkort het eerste rondje mee fietsen. Tutorials via YouTube werken overigens prima. Voor het schoonmaken heb ik een biologische ontvetter met een spuitkop wat prima werkt met een stug borsteltje. Even erop spuiten, paar minuten laten intrekken en vervolgens borstelen + afspoelen. Daarna drogen en een druppeltje vet erop, ook even in laten trekken en het overtollige weghalen met een oude doek.
Gister ook maar even zelf alles schoongemaakt, nagelopen en de edge 500 bundel van Mantel geïnstalleerd. Het was even zoeken hoe alles precies er op moest... Door de vorm van de framebuis waar de cadans sensor op moet wat extra puzzelwerk maar het is gelukt, binnenkort het eerste rondje mee fietsen. Tutorials via YouTube werken overigens prima. Voor het schoonmaken heb ik een biologische ontvetter met een spuitkop wat prima werkt met een stug borsteltje. Even erop spuiten, paar minuten laten intrekken en vervolgens borstelen + afspoelen. Daarna drogen en een druppeltje vet erop, ook even in laten trekken en het overtollige weghalen met een oude doek.
Omdat ik niet altijd met mijn telefoon fiets. Vaak heb ik hem bij me (en gebruik ik hem als "backup" door ook met Strava te loggen), maar als de accu bijna leeg is dan laat ik hem thuis.Sherlock schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 11:20:
Even uit pure nieuwsgierigheid; waarom willen jullie een gps op je fietscomputer? Nemen jullie geen telefoon mee als je gaat fietsen? Kijk, als je het kan en wil betalen snap ik het (zou ik ook het liefst doen) maar als je twijfelt, of je budget laat het nog niet direct toe, kun je toch net zo goed de gps van je telefoon gebruiken en een redelijk eenvoudige fietscomputer nemen?
Bovendien is het prettiger navigeren met een fietscomputer dan met je telefoon in je hand op een racefiets (op een normale fiets vind ik het al niet prettig).
Daarnaast is mijn fietscomputer beter bestand tegen de regen dan mijn telefoon
Dit topic is gesloten.