Acties:
  • 0 Henk 'm!
watercoolertje schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 08:50:
[...]
Even in de vriezer leggen doet wonderen :D Dan laat het vanzelf los!

edit: indien haarspray gebruikt wordt (op glas), met de rest geen ervaring :D
Ja problem is dan bijvoorbeeld als je op alu print oid dat je de plaat er niet af kan halen :) Of dat de plaat te groot is voor de vriezer. Als je printbed groter is dan 200x200mm bijv past dat alweer lastig

Ik heb een stuk verenstaal dat ik op mn alu bed leg, dat kan ik dan makkelijk verwijderen. FF dubbel vouwen en het printje popt er zo af. Het verenstaal behandel ik net zoals je dat zou doen met elke andere printbed dus met ABS juice of haarlak of PVA juice.... werkt perfect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-10 11:00

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik heb de randen van me heatbed afgeplakt met tape, dus kan daardoor de glasplaat niet makkelijk eraf halen.
Maar ik heb dus tape erop geplakt nadat ik 4 snijwonden had van het glas. Want het was toch best wel scherp. :+

Of misschien moet ik eens de tijd nemen om het glas wat af te werken...

Edit:

Als jullie PLA printen, hoe warm zetten jullie dan de heated bed?

[ Voor 11% gewijzigd door Psycho_Mantis op 14-07-2015 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Het heated bed stel ik voor PLA 60ºC in voor de hele print job. Idem voor ABS maar dan op 105ºC.
Om een of andere reden heb ik een disconnect na een tijdje bij 110ºC met Repetier firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 16:01

watercoolertje

Untertitel

Ik print nog steeds zonder heated bed, moet zeggen dat het best goed gaat, alleen de eerste laag ff in de gaten houden, als die zit gaat de rest eigenlijk altijd goed.

Mijn geleverde heatbed was stuk dus ik heb wel een nieuwe liggen, maar die draden moet ik daar nog op solderen en ik heb geen tape voor de warmtesensor, en weet niet of het overplakken van die oude goed gaat (dat ding werkt namelijk prima).

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-10 19:20

auto660

1991 240 GL Brick

Ik printte PLA met 230 graden op de nozzle en met 60 graden op het bed. Hiermee plakte dingen zo goed dat de tang geen overbodige luxe meer werd. ABS doe ik met 245 graden op de nozzle en met 135 graden op het bed. :)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik krijg de printjes bij 50 graden al amper los, dus hoger ga ik niet. Ik heb nog niets los zien springen van het heatbed overigens.

Gisteren heb ik een RAMPS fan mount gemaakt (eigen ontwerp) om de stepper drivers wat te koelen. Ze werden erg heet en een beetje koelen kan vast geen kwaad.

Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/1a/5a/38/f9/59/IMG_0358_preview_featured.jpg

Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/16/d5/21/7c/a0/IMG_0359_preview_featured.jpg

En natuurlijk ook te vinden op Thingiverse :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 16:19
Even een vraagje :)

Ik ben zelf een ultimaker clone aan het maken, en ik heb het vermoeden dat mijn pt100b sensor kapot is. Ik krijg namelijk een mintemp error. In Pronterface krijg ik ook namelijk een waarde van 0 terug.
Van mijn heated bed krijg ik wel gewoon een temperatuur terug, dus daar kan de mintemp error niet van zijn.

Is er een makkelijke manier om de pt100b te testen? doormeten oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
WeeDzi schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 13:58:
[...]

Ja problem is dan bijvoorbeeld als je op alu print oid dat je de plaat er niet af kan halen :) Of dat de plaat te groot is voor de vriezer. Als je printbed groter is dan 200x200mm bijv past dat alweer lastig

Ik heb een stuk verenstaal dat ik op mn alu bed leg, dat kan ik dan makkelijk verwijderen. FF dubbel vouwen en het printje popt er zo af. Het verenstaal behandel ik net zoals je dat zou doen met elke andere printbed dus met ABS juice of haarlak of PVA juice.... werkt perfect
Als ik ook zo'n stukje verenstaal wil bemachtigen, kan ik dat bij een webwinkel bestellen of via ebay?

Ik heb ook een alu bed en het begint een beetje een plakboel te worden zo:)

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

BlietZ schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:04:
Even een vraagje :)

Ik ben zelf een ultimaker clone aan het maken, en ik heb het vermoeden dat mijn pt100b sensor kapot is. Ik krijg namelijk een mintemp error. In Pronterface krijg ik ook namelijk een waarde van 0 terug.
Van mijn heated bed krijg ik wel gewoon een temperatuur terug, dus daar kan de mintemp error niet van zijn.

Is er een makkelijke manier om de pt100b te testen? doormeten oid?
Welke firmware gebruik je?
In repetier bijvoorbeeld moet je kiezen welke sensor je gebruikt.

Natuurlijk kan je ook je sensor van je hotend even aansluiten op de plek van je heat bed en andersom mits het dezelfde sensoren zijn.
Dan kom je denk ik snel genoeg erachter of hij werkt.
Veder kan je met een multimeter kijken hoeveel weerstand je krijgt en dat vergelijken met je andere sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een PT100 hebt ( ?) dan kan je gewoon de weerstand meten deze is bij 20 gr ongeveer 100ohm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlietZ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 16:19
Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:54:
Als je een PT100 hebt ( ?) dan kan je gewoon de weerstand meten deze is bij 20 gr ongeveer 100ohm.
Psycho_Mantis schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:43:
[...]

Welke firmware gebruik je?
In repetier bijvoorbeeld moet je kiezen welke sensor je gebruikt.

Natuurlijk kan je ook je sensor van je hotend even aansluiten op de plek van je heat bed en andersom mits het dezelfde sensoren zijn.
Dan kom je denk ik snel genoeg erachter of hij werkt.
Veder kan je met een multimeter kijken hoeveel weerstand je krijgt en dat vergelijken met je andere sensor.
ik heb een boel originele parts van ultimaker die ik gebruik, waaronder het heated bed en het mainboard.Ik gebruik dan ook Marlin uit de repo van ultimaker zelf. Ik heb de sensors eens omgewisseld (Thanks for the tip!!) en ik krijg in pronterface nu waarden uit van het heated bed die hoger zijn dan 1000. Erg hoog lijkt me.
Daarnaast als ik hem doormeet aan de uiteinde van de kabels krijg ik geen weerstand (Niet eens een verbinding) maar als ik de kabels vlakbij de aansluiting pak krijg ik een weerstand van 27ohm.

Ik ga de kabel eens verder uit elkaar halen kijken of er ergens los contact zit of iets dergelijks.

EDIT:
Ja hoor. los contact zit heel dicht op de aansluiting. Vanavond maar eens proberen te solderen. Scheelt weer 3 weken wachten op aliexpress.

Also! teaser pic here.
http://i.imgur.com/1ZWOSKD.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door BlietZ op 15-07-2015 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigfoot48 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 15:22:
[...]

Als ik ook zo'n stukje verenstaal wil bemachtigen, kan ik dat bij een webwinkel bestellen of via ebay?

Ik heb ook een alu bed en het begint een beetje een plakboel te worden zo:)
Ik heb mijn stuk hier gewoon uit de voorraad van waar ik werk, maar er zijn aardig wat staalboeren die het wel verkopen. ff zoeken op " verenstaal plaat" en dan wat emails sturen.

ik heb zelf destijds een offerte gevraagd bij deka veren fabriek kwam op 17 euro voor een stuk van 300x300 mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
WeeDzi schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 20:50:
[...]

Ik heb mijn stuk hier gewoon uit de voorraad van waar ik werk, maar er zijn aardig wat staalboeren die het wel verkopen. ff zoeken op " verenstaal plaat" en dan wat emails sturen.

ik heb zelf destijds een offerte gevraagd bij deka veren fabriek kwam op 17 euro voor een stuk van 300x300 mm
Ik ga de heren een mailtje sturen, dankjewel! _/-\o_
Nog een klein vraagje 8) Welke dikte adviseer je? 0,5 of 1 mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigfoot48 schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 21:35:
[...]

Ik ga de heren een mailtje sturen, dankjewel! _/-\o_
Nog een klein vraagje 8) Welke dikte adviseer je? 0,5 of 1 mm?
dat van mij is 0.3mm en das dik genoeg om niet te vervormen als je het buigt dus 0.5mm is prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zou dit wat kunnen zijn :?

freaks3D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Handzaam-mee-neem-3d-printer O-)

Ik heb daar een andere oplossing voor:)
Geeetech Me Creator :9

Maar ik heb ook al 3d printers gezien die je op kan vouwen en meeneemt in een koffer:
" TeeBot" a suitcase an foldable 3D printer
Voor de hobbyist :) TeeBotMax foldable, portable 3D printer DIY files & instructions released

Portabee GO 3D Printer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja waarom niet..... tis in feite een printerbot alleen wat geoptimaliseerd.

Tis alleen wel een beetje verneukeratief wat ze zeggen over preheating.... wat bedoelen ze daarmee want het enige wat over het algemeen preheating nodig heft is een heatbed maar dat zit hier niet op..
En die powerbank die je er bij krijgt lijkt leuk, maar de batterij moet je er zelf nog even bij kopen....

Maar verder wel een leuk dingetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

WeeDzi schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:10:
[...]

Tja waarom niet..... tis in feite een printerbot alleen wat geoptimaliseerd.

Tis alleen wel een beetje verneukeratief wat ze zeggen over preheating.... wat bedoelen ze daarmee want het enige wat over het algemeen preheating nodig heft is een heatbed maar dat zit hier niet op..
En die powerbank die je er bij krijgt lijkt leuk, maar de batterij moet je er zelf nog even bij kopen....

Maar verder wel een leuk dingetje
En ze doen alsof ze alles zelf ontwikkeld hebben zo te zien. "Hun 3de design" is gewoon een Prusa I3. Dus weet nou niet of die gasten nou zo te vertrouwen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vond het wel een leuk prijsje onder de 300,- vandaar .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja wat ze doen is het een goede printer te laten lijken door dingen op te sommen die bij elke printer gelijk zijn. Bijvoorbeeld no preheating en layerheight 8)7 dat zijn allemaal dingen die al die printers gewoon kunnen. Hij is ook niet stiller dan de andere printers. sterker nog ik denk dat die makerbot mini zelfs nog stiller is maar daar hebben sze toevalligerwijs dan weer geen waarde staan O-)

Dus ze doen heel erg hun best om te laten zien dat hun rpinter beter is terwijl hij dat niet is

Het enige wat deze printer onderscheidend maakt is dat hij maar 42W gebruikt.... en 3kg weegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

WeeDzi schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 15:47:
... wat gelul over slechte marketing ...

Het enige wat deze printer onderscheidend maakt is dat hij maar 42W gebruikt.... en 3kg weegt
Zelfs dat niet, mijn prusa I3 verbruikt zonder heatbed (wat deze printer dus ook niet heeft) met de hotend aan ook maar 3A op 12V, wat dus 36W zal wezen. Stel dat er misschien nog uitschieters omhoog in het verbruik zijn en met nog een marge omhoog voor de meetfouten zou ik dan ook echt op maximaal 50W uitkomen ;)

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!
auto660 schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 17:26:
[...]

Zelfs dat niet, mijn prusa I3 verbruikt zonder heatbed (wat deze printer dus ook niet heeft) met de hotend aan ook maar 3A op 12V, wat dus 36W zal wezen. Stel dat er misschien nog uitschieters omhoog in het verbruik zijn en met nog een marge omhoog voor de meetfouten zou ik dan ook echt op maximaal 50W uitkomen ;)
Ja klopt maar met die printer vergelijken ze niet, wat ik eigenlijk bedoelde. Maar je hebt gelijk tis verder niet heel indrukwekkend laag.

Dus eigenlijk heeft ie geen selling points :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

auto660 schreef op zondag 05 juli 2015 @ 15:49:
[...]

Ik heb sinds een paar dagen ook een Schufco, en bij wilde het bed ook niet boven de 70 graden komen, nu is het zo dat PLA bij mij al met het bed op 60 graden wilde blijven plakken dus dan was het niet zo'n groot probleem.

Ik heb als oplossing maar het bed op 18V lopen, nu gaat hij wel tot de 140 graden :) Al ben ik er net achter gekomen dat de mosfet dan wel heel heet wordt. Ik voelde blijkbaar eerst alleen maar aan de mosfet van de hotend. Ach ja, een betere kost €5 vanuit engeland inlcusief verzendkosten...

EDIT:

Is bij jou het bed wel recht? Bij mij zat er wel 0.5mm verschil in de hoogte, ik print nu dan ook maar op een raampje van een straalkast. >:)

En als je je bed naar ABS temperaturen gaat stoken moet je ook zsm de houders voor de y-as lagers vervangen door exemplaren die je met ABS hebt geprint. Ik heb nu onder mijn bed een kartonnen blad met aluminiumfolie er op als isolatie wat al scheelt en toen ik nog PLA houders had had ik er maar een fan van ondereren op gericht omdat ze anders misschien zacht konden worden en je dus nieuwe kan kopen als je het niet op tijd door hebt...
Hallo,

De eerste 300x200 modellen hebben een aluminium bouwplatform van 3mm dikte, deze zijn soms niet volledig vlak. Ondertussen gebruik ik 4mm alu, deze zijn wel mooi vlak.Als je contact met me opneemt stuur ik je een 4mm plaat, een alu bouwplaat die niet perfect vlak is niet alleen waardeloos om mee te printen maar warmt ook niet goed op.

Je kan bij problemen altijd contact met mij opnemen, je hebt recht op 2 jaar garantie.(deze vervalt natuurlijk wel als je 18v door de elektronica jaagt)

Wat de temperatuur van het heatbed betreft, ik print zowel pla als abs op kapton in combinatie met haarlak met heatbed temp op 65° zonder problemen.

Mvg,
Kurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Ik snap er niets van. Ik dacht het net allemaal een beetje onder controle te hebben. Had dus bijna goede prints.
Maar nu begint komt ineens het filament niet meer mooi uit de extruder. Iedere keer doet hij het heel even netjes en dan vormt er weer een stippellijntje en slaat de hobbed bolt over.
Ik print met 50 mm/s maximaal en heb al temperaturen geprobeerd tussen de 220 - 250 graden. Maar de printjes blijven maar zo eruit komen:

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Ypr_tMKy_5g/VaoiKAA1aVI/AAAAAAAABf8/G-Z-VkCJGAg/s800-Ic42/IMG_0364.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 18:31
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 13:28:
Ik snap er niets van. Ik dacht het net allemaal een beetje onder controle te hebben. Had dus bijna goede prints.
Maar nu begint komt ineens het filament niet meer mooi uit de extruder. Iedere keer doet hij het heel even netjes en dan vormt er weer een stippellijntje en slaat de hobbed bolt over.
Ik print met 50 mm/s maximaal en heb al temperaturen geprobeerd tussen de 220 - 250 graden. Maar de printjes blijven maar zo eruit komen:

[afbeelding]
Met welk materiaal? Ik heb ondervonden dat bij mij PLA al veel beter print op 200-210 in plaats van 220.

Wel komen mijn printjes er allemaal net te klein uit. Zo passen lego blokjes niet goed op échte lego, en het GoPro frame dat ik geprint heb niet om mijn GoPro... Eens kijken of ik dat goed kan krijgen. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Igor92 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 14:09:
[...]

Met welk materiaal? Ik heb ondervonden dat bij mij PLA al veel beter print op 200-210 in plaats van 220.

Wel komen mijn printjes er allemaal net te klein uit. Zo passen lego blokjes niet goed op échte lego, en het GoPro frame dat ik geprint heb niet om mijn GoPro... Eens kijken of ik dat goed kan krijgen. Iemand tips?
Ik print PLA.
Maar volgens mij was gewoon de nozzle kapot, de postbode kwam net langs met mijn nieuwe nozzles van 0.4 mm en het lijkt gelijk al beter te gaan.

Maar formaten kloppen bij mij dan weer wel. Wat voor printer heb je?
Misschien in je berekening van je firmware de verkeerde type belts ingevoerd?

Edit: Nou het was gewoon die nozzle die verstop/beschadigd is. Met de nieuwe nozzle werkt hij weer perfect! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Psycho_Mantis op 18-07-2015 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Laatst online: 13-10 18:31
Geeetech Prusa i3 C (Dual extruder waarvan er maar 1 werkt op het moment.) Het verschil is ook maar super klein, het scheelt misschien 0.5 - 1mm op 10cm. Maar dat maakt het net rot met dingen die precies moeten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Igor92 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:15:
Geeetech Prusa i3 C (Dual extruder waarvan er maar 1 werkt op het moment.) Het verschil is ook maar super klein, het scheelt misschien 0.5 - 1mm op 10cm. Maar dat maakt het net rot met dingen die precies moeten passen.
Volgens mij vrij lastig om dat te fixen, je zal denk iets met de waardes moeten doen zodat de firmware precies weet hoe ver iets is.
Je kan wel checken of je berekening wel klopt natuurlijk met de prusa calculator
Maar neem aan dat je dat ook al gedaan hebt.

Wel leuk trouwens die 0.4 nozzle, de print snelheid ligt veel hoger.
Dus nu weer last van lager shifting enzo... :F
Maar zo blijven we bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Igor92 schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 15:15:
Ik heb gemerkt dat zo nauwkeurig calibreren eigenlijk niet goed te doen is. Tenzij de afwijking prachtig mooi schaalt, moet je er ook rekening mee houden dat het geen high-end CNC-apparaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Ik ga daarom altijd de gaatjes voor schroefjes even na met een boortje van de grootte die het moet worden, bij mij zijn de gaten altijd wat te klein. Ik maak ze in de tekeningen vaak al 0.3mm groter in diameter maar soms moet ik ze toch nog bijwerken. Het is dan wel weer handig als je een 6 hoek hebt waar je een moertje in moet doen. Dan moet je het moertje er wel even in drukken/persen maar dan zit hij mooi geklemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 11:45
Turnigy fabrikator 3D alleen vandaag van €404.99,- nu maar €283.49,- incl gratis verzending. Bij hobbyking.com

Heatedbed 150x150x100
Printkop 1.75mm
Printen vanaf sd kaart

http://www.hobbyking.com/...U_Plug_EU_Warehouse_.html

[ Voor 15% gewijzigd door rayvonrk op 18-07-2015 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Zojuist ontdekt waarom er layershifting ontstaat. Blijkt dat er wat wrapping ontstaat waar de nozzle achter blijft hangen en daardoor iets verplaatst.
Dus nu de grote uitdaging om een fan mount te printen waarvoor je een fan mount nodig hebt om die goed te printen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En fan mount kun je eerst prima op de macgyver manier maken, een tyrip of stukje hout of wat dan ook kan je fan eerst vasthouden op de plek waar je het nodig denkt te hebben. Op die manier kun je prima een redelijke fanmount printen als je die echt nodig hebt en die dan ook lucht/koeling brengt op de plaatsen waar je het nodig hebt....

Vaak is een beetje lucht verplaatsing al genoeg om het plastic te laten koelen om opkrullen te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Psycho_Mantis schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 22:33:
Zojuist ontdekt waarom er layershifting ontstaat. Blijkt dat er wat wrapping ontstaat waar de nozzle achter blijft hangen en daardoor iets verplaatst.
Dus nu de grote uitdaging om een fan mount te printen waarvoor je een fan mount nodig hebt om die goed te printen :+
- Iets van luchtverplaatsing in de buurt gericht op de print.
- Stukje kapton tape om het heater blokje.
- En twee prints tegelijk met redelijk afstand ertussen. Zodat de lagen niet aan constante warmte blootgesteld worden door de nozzle, wat bij een enkele print wel het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarNieser
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-10 15:38

ElmarNieser

3dsmax gebruiker

Aangezien ik als 3D Artist werkzaam ben en het modelleren van 3D modellen mijn dagelijks werk is, leek het me leuk om een 3D printer te kopen!

Ik heb gekozen voor de BQ Prusa i3 Hephestos. Ik wilde even wat foto's van het bouwen delen!

Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-02.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-06.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-09.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-12.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-15.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-18.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-20.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-22.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-26.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-30.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-34.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-40.jpg
Enige probleem waar we tegen aanliepen was dat dit boutje de end-stop misde omdat het moertje niet echt vast in het plastic zat.
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-45.jpg
Dit hebben we opgelost met een custom boutje en extra moertje >:)

Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-47.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-48.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-50.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-51.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa/image-54.jpg

Voor alle fotos: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa-original/

Hij werkt, ik ga vanmiddag waarschijnlijk een eerste print maken. Als alles goed gaat ga ik een heatbed upgrade kopen om ook emt ABS te printen.

Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Mooi man. Lekker veel strakke foto’s dat mag ik ook wel.

Mijn K8400 staat de laatste dagen flink zijn best te doen. Ik ben bezig met een ontwerpen/bouwen van een eigen joystick/flight controller (HOTAS). ABS met 0.21 layer height, 0.7 shell thickness op 237˚C op een BuildTak bed (dus geen heated bed!). 60% infill levert erg supersterk spul op. En als je het met een schuurpapiertje vlak maakt lijkt het net gegoten. Ik had supervlak plastic nodig voor de self-centering van de joystick.

Dit is de eerste keer dat is serieus met SketchUp aan de slag ben om een 3d-ontwerp te maken, daarvoor haalde ik eigenlijk alles van Thingiverse af. Ik exporteer de objecten naar .STL, en via Cura print ik ze uit.

Plaatje van het ontwerp:
Afbeeldingslocatie: http://www.simplicate.info/wp-content/uploads/2015/07/Flightstick_Mechanics_-_SketchUp_Make1-250x222.png

Ik ben nu dus aan het printen, morgen komen de juiste boutjes binnen. Electronica werkt al, dat heb ik in het prototype kunnen testen.

De definitieve designs voor de uiteindelijke handvatten volgen nog (ik wil niet alles verklappen :D)

Meer op mijn blog.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Laatst online: 07:27
Hmmz, blijkbaar heb ik nogal slechte thermistors... Ik dacht dat een thermistor ruim 300 graden aankon. Nu heb ik met mijn budaschnozzle kloon die max 240 aankan door een thermal runaway de thermistor gesmolten voordat de beveiliging intrad :S

Verder is niks aan de spuitkop, dus ik kan me niet voorstellen dat hij meer dan 250/260 graden is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 08:59
Ik heb jullie hulp nodig. Ik heb deze printer gekregen, voor niks omdat ik er misschien nog wat mee kon.

Het is een Mankati Fullscale XT, dat weer een rebrand is die ze internationaal verkopen van de Creatbot DM. Wat op zijn beurt weer een Ultimaker 2 clone is volgens mij.

Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/kJYmzpd7Nb/bc2113327e78043554c69f215b614615.jpg

Een extruder en motor ontbreekt

Afbeeldingslocatie: https://static.dyp.im/9IASoRZ0rC/1e8e2f7203730d931b3003e473e1c1fa.jpg

En het moederboard ontbreekt, verder zitten wel alle stekkers er nog in.

Verder is ie redelijk compleet, en ik krijg er waarschijnlijk nog twee en zo hoop ik een goede te kunnen maken. Ik heb geen idee welke onderdelen bij die andere twee ontbreken maar deze is in ieder geval redelijk compleet. Motoren, assen, twee koppen, heatbed etc is allemaal aanwezig

Wat zouden jullie doen, zal ik proberen een origineel board te krijgen (of die moeten in die andere 2 zitten) of zal ik meteen een Azteeg X3 of X5 kopen en het ding ombouwen? Kan natuurlijk ook gewoon een RepRap clone boardje met ramps erin schroeven.

De behuizing is echt rocksolid, 35KG schoon aan de haak. Dus ik wil eigenlijk deze printer gaan gebruiken omdat ik hier zeer waarschijnlijk betere resultaten mee kan krijgen.

Zover ik weet draait het origineel ook met een aangepaste Marlin versie, maar helemaal zeker doe ik dit niet.

[ Voor 19% gewijzigd door terracide op 21-07-2015 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
ElmarNieser schreef op maandag 20 juli 2015 @ 15:27:
Aangezien ik als 3D Artist werkzaam ben en het modelleren van 3D modellen mijn dagelijks werk is, leek het me leuk om een 3D printer te kopen!

Ik heb gekozen voor de BQ Prusa i3 Hephestos. Ik wilde even wat foto's van het bouwen delen!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Enige probleem waar we tegen aanliepen was dat dit boutje de end-stop misde omdat het moertje niet echt vast in het plastic zat.
[afbeelding]
Dit hebben we opgelost met een custom boutje en extra moertje >:)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor alle fotos: http://www.elmarnieser.nl/files/prusa-original/

Hij werkt, ik ga vanmiddag waarschijnlijk een eerste print maken. Als alles goed gaat ga ik een heatbed upgrade kopen om ook emt ABS te printen.
Ziet er netjes uit :) Ik heb er ook 1, ik heb een van de eerste versie en moet zeggen dat de plastic onderdelen er vele malen beter uit zien. Zo te zien hebben ze een aantal verbeteringen doorgevoerd.

Mocht je aan een heatbed beginnen zal je aanpassingen in de firmware moeten doorvoeren, BQ heeft er een handje van om alleen het hex bestand naar te zetten met de configuratie zonder heatbed.

Ik ben nog bezig om de marlin firmware vanaf 0 in te regelen. Mocht ik zover zijn geef ik wel een seintje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik heb nu net mijn spuitkop uit elkaar omdat er plastic bij de heatbreak uit lekte. Alles op de schroefdraad zit nogal onder de plastic (PLA). Hoe krijg ik dit er het best af? Ik heb al met aceton geprobeerd, maar dat werkt niet. Ook eraf branden met een aansteker lijkt niet te werken. Iets van een stof waar ik in ieder geval mijn schroefdraad in kan laten weken?

EDIT: Ik krijg hem niet eens meer in elkaar gedraaid door de hoeveelheid plastic tussen de groeven van de schroefdraad. Blijkbaar heeft het oververhitten van vanmiddag die loodgieterstape die om ijzer zat weggesmolten. (Deze zat daar juist om dit plastic tegen te houden).

[ Voor 27% gewijzigd door Robbiedobbie op 21-07-2015 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Robbiedobbie schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 18:49:
Ik heb nu net mijn spuitkop uit elkaar omdat er plastic bij de heatbreak uit lekte. Alles op de schroefdraad zit nogal onder de plastic (PLA). Hoe krijg ik dit er het best af? Ik heb al met aceton geprobeerd, maar dat werkt niet. Ook eraf branden met een aansteker lijkt niet te werken. Iets van een stof waar ik in ieder geval mijn schroefdraad in kan laten weken?

EDIT: Ik krijg hem niet eens meer in elkaar gedraaid door de hoeveelheid plastic tussen de groeven van de schroefdraad. Blijkbaar heeft het oververhitten van vanmiddag die loodgieterstape die om ijzer zat weggesmolten. (Deze zat daar juist om dit plastic tegen te houden).
Klinkt niet al te best...
Wat voor hot-end gebruik je? En die tape had je zelf geplaatst?

Ik heb eergisteren een print cooler gemaakt om wrapping enzo te voorkomen. Moet zeggen dat het wel aardig wat scheelt!
Hoop dat hij voorlopig zo goed blijft draaien, hij is niet zo makkelijk te demonteren :+

Afbeeldingslocatie: https://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/01/48/c0/e1/8b/IMG_0371_preview_featured.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 19:44:
[...]

Klinkt niet al te best...
Wat voor hot-end gebruik je? En die tape had je zelf geplaatst?
Het was een budaschnozzle kloon die toevallig bij mijn ramps samen werd geleverd (ergens op ebay). In de instructies stond dat ik die loodgieters tape erom moest draaien. Deze is nu dus gesmolten. Daardoor is er plastic in de groeven van de schroef gekomen, welk nu niet ertussen uit wil gaan. Erin draaien lukt me niet.

Ik denk dat ik dadelijk het plastic ertussenuit ga proberen te halen door het nogmaals te verhitten, en dan met een staalborsteltje het eraf kras terwijl het warm is. Als het eraf is is mijn hotend nog volledig te gebruiken.

Nu heb ik al een G3d v6 op de planning staan, maar ik wil tegelijk de switch van 3mm naar 1.75 gaan maken, dus ik zit eerst eventjes het oude plastic op te gebruiken. Bovendien moet ik eerst alvast de nieuwe extruder etc printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Robbiedobbie schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 20:04:
[...]

Het was een budaschnozzle kloon die toevallig bij mijn ramps samen werd geleverd (ergens op ebay). In de instructies stond dat ik die loodgieters tape erom moest draaien. Deze is nu dus gesmolten. Daardoor is er plastic in de groeven van de schroef gekomen, welk nu niet ertussen uit wil gaan. Erin draaien lukt me niet.

Ik denk dat ik dadelijk het plastic ertussenuit ga proberen te halen door het nogmaals te verhitten, en dan met een staalborsteltje het eraf kras terwijl het warm is. Als het eraf is is mijn hotend nog volledig te gebruiken.

Nu heb ik al een G3d v6 op de planning staan, maar ik wil tegelijk de switch van 3mm naar 1.75 gaan maken, dus ik zit eerst eventjes het oude plastic op te gebruiken. Bovendien moet ik eerst alvast de nieuwe extruder etc printen
Klinkt ook niet echt als een ideaal design...

Je bedoeld een E3D neem ik aan?
Zelf zou ik nooit zoveel geld over hebben voor een E3D, ik heb nu een kloon die het erg goed doet.
En zou zo weer een kloon nemen als hij kapot gaat.

Ik heb nu deze om precies te zijn:
http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Misschien dat ik er nog een bestel als reserve.
Alleen de nozzle die erbij zat was niet zo best, maar die heb ik vervangen voor een andere van een euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
de budaschnozzle was topnotch een aantal jaar geleden toen de fullmetal hotends niet op de markt waren... en je kan er prima mee printen. Maar ik moet inderdaad zeggen dat ik de kloontjes ook uitermate goed vind printen dus ik stap daar ook niet meer vanaf denk ik......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Mijn budaschnozzle kloon is dermate slecht dat ik de gok niet wil wagen bij de e3d. Bovendien kost hij nou ook weer niet zoveel...

Het is overigens gelukt met verwarmen + staalborstel. Hij zit weer in elkaar en alles lijkt te werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem van die budaschnozzle maar bijvoorbeeld ook de oudere Jhead was het PEEK gedeelte, bij de buda was dit zelfs van PTFE. Mooie materialen maar niet bestand tegen hitte en erg moeilijk te verspanen door de flexibiliteit ervan. Daarom waren klonen van die soorten hotends ook niet altijd even goed omdat er niet werd stilgestaan bij dit soort eigenschappen.

Dit zal je minder snel gebeuren bij de kloontjes van de hotends van tegenwoordig omdat die eigenlijk alleen maar uit alumium bestaan en dus minder moeilijk zijn om die te verspanen.....

Dus ik zou mn geld daar eerder op durven nu.... en dat werkt dus ook wel print er al een tijdje mee.

Aanvulling eigen printer
Ik heb nu door middel van een 2e ATX voeding een 24V aansluiting gemaakt. Maar durf em nog niet echt aan te sluiten want ik weet niet hoeveel stroom die gaat trekken. En ik heb niet een Ampere meter die boven de 10 A komt... :P Mn Megatronics bordje kan op de heatbed ingang max 15A hebben en en ik denk dat ie dat moet kunnen redden maar goed zeg het maar. Berekend zou hij op 8 Amp moeten blijven steken bij 24V en gem 3 ohm (uit de gegevens). Maar goed kan de weerstand van het heatbed ook niet meten :)

iemand in de buurt van Leeuwarden die er eente heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb nu net mijn spuitkop uit elkaar omdat er plastic bij de heatbreak uit lekte. Alles op de schroefdraad zit nogal onder de plastic (PLA). Hoe krijg ik dit er het best af? Ik heb al met aceton geprobeerd, maar dat werkt niet.
Nee aceton werkt niet bij PLA. Er zijn wel oplosmiddelen zoals THF die op PLA werken maar het is wel rotzooi (redelijk gevaarlijk). Ik zou het persoonlijk mechanisch doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:29:
[...]

Nee aceton werkt niet bij PLA. Er zijn wel oplosmiddelen zoals THF die op PLA werken maar het is wel rotzooi (redelijk gevaarlijk). Ik zou het persoonlijk mechanisch doen.
Gootsteen ontstopper werkt prima, maar blijft een raar goedje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Niemand wil reageren op mijn post van 15:33?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
terracide schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:38:
die was bij mij even onder gesneeuwd.....

Maar goed wat voor zin heeft het om een origineel bordje er bij te nemen? tis niet echt een echte clone van de ultimaker want ze hebben in ieder geval een andere nozzle gekozen (gelukkig).

Het enige waarom je het zou doen is omdat je dan misschien makkelijker het scherm kan aansluiten als het een speciaal dingetje is, maar eigenlijk verwacht ik dat niet..... dus dan heb je weinig reden om persee een original te zoeken

Dus dan zou ik kiezen voor een ander bord met wat meer mogelijkheden RAMPS, megatronics of azteeg inderdaad. Niet dat die veel meer kunnen dan een ultimaker bordje eigenlijk. alleen kun je met andere firmware spelen.

Ik heb nog wel een ultimaker bordje liggen als je die wilt kopen, tis een kloontje natuurlijk en je moet er een arduino nog bij halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Welke versie is dat bordje dan en wat vraag je ervoor? Ik ken de boardjes niet, zou dat goed gaan werken? Ik moet even uitzoeken wat voor stepperdrivers ik nodig heb...

[ Voor 23% gewijzigd door terracide op 22-07-2015 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb werkelijk waar geen idee maar hij lijkt iig op dit plaatje :),

Afbeeldingslocatie: http://wiki.ultimaker.com/images/Eleclos.jpg

een hele tijd geleden gewonnen met bieden op ebay. ts van geetech dus opzich wel ok denk ik. Maar als je er verder geen idee van hebt zou ik voor een ander bord kiezen als je support nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
Tja weet je...ik wil zo goedkoop mogelijk dat ding weer laten printen. Het kan mij verder niet echt schelen wat ik daarvoor gebruik.... Alle boardjes doen in principe het zelfde, maar het is wel fijn als de firmware opensource is want anders Kan ik en zo goed een origineel board kopen, waar ik niks kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
terracide schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 23:38:
Gewoon ramps er in drukken en missende onderdelen toevoegen (of eerst met 1 extruder een nieuwen printen en die gebruiken)

Leuk ding, wil je'm niet kwijt ?

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terracide
reddo schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 01:11:
[...]

Gewoon ramps er in drukken en missende onderdelen toevoegen (of eerst met 1 extruder een nieuwen printen en die gebruiken)

Leuk ding, wil je'm niet kwijt ?
Ja zoiets dacht ik ook maar vind zo'n 32 bit smoothieboard ook wel intressant om gewoon eens wat anders te proberen .

Nee doe hem niet weg sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
terracide schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 01:15:
[...]

Ja zoiets dacht ik ook maar vind zo'n 32 bit smoothieboard ook wel intressant om gewoon eens wat anders te proberen .

Helaas, was te proberen :) Maar als je er ooit vanaf wilt, ff PM-etje als je wilt.

Ik draai nu meer dan een jaar met een Ramps en dat bevalt prima alleen loop nu tegen de limiet aan van de mosfet en polyfuse van het heatbed. Zelf maar ff een relaitje knutselen met een betere mosfet want de aansluitingen op de ramps schijnen 24V op 15+ ampere ook niet fijn te gaan vinden..

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48

Gootsteenontstopper helpt PLA oplossen, echter tast het ook het aluminium een beetje aan.

Misschien is het een idee om de nozzle eerst te laten verwarmen tussen de 50 en 60 graden.
Zo kan je het alsnog uit elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Bigfoot48 schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:31:
[...]

Gootsteenontstopper helpt PLA oplossen, echter tast het ook het aluminium een beetje aan.

Misschien is het een idee om de nozzle eerst te laten verwarmen tussen de 50 en 60 graden.
Zo kan je het alsnog uit elkaar draaien.
Robbiedobbie schreef op dinsdag 21 juli 2015 @ 21:10:
[...]
Het is overigens gelukt met verwarmen + staalborstel. Hij zit weer in elkaar en alles lijkt te werken :D
;)

Uit elkaar draaien was al gelukt dmv verhitten tot 60. Het probleem was het weer in elkaar draaien, aangezien de schroefdraad nog vol zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Robbiedobbie schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 08:34:
[...]

[...]

;)

Uit elkaar draaien was al gelukt dmv verhitten tot 60. Het probleem was het weer in elkaar draaien, aangezien de schroefdraad nog vol zat.
Ik had even verder moeten lezen dan neus lang is.... |:(

Probleem is herkenbaar, ik heb dezelfde problemen ondervonden. Ben toen overgestapt naar een andere extruder met nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een tijdje afwezig te zijn geweest hier begint het te kriebelen voor een 2e printer.

Mijn eerste printer was compleet eigen ontwerp, veel van geleerd, maar heeft ook (heel) veel tijd gekost om alles bij elkaar te zoeken en werkend te krijgen.

Dit keer is het de bedoeling dat alles beetje sneller gebeurt, niet weer een project dat verzand in bodemloze tijd & geld put 8)

Liefst wil ik iets dat zichzelf bewezen heeft en zonder al te veel poespas, beetje makkelijk verkrijgbare (reserve) onderdelen, budget ook niet onbelangrijk.
Zit te denken aan een simpel Prusa i3 ontwerp. Mijn oude printer zal worden hergebruikt, dus ik heb al een complete set electronica, motoren, voeding etc.
Het liefts dus een kit waarin alle mechanische delen zitten, zodat ik zeker weet dat het past. Dus bijvoorbeeld frame+rods+pulleys+lagers.
Op ebay is er wel iemand die een dergelijke kit verkoopt, maar dan zit je weer met verzenden uit China, importkosten etc...

Heeft iemand enig idee waar ik (in de buurt) zoiets kan krijgen? Of nog een half-afgebouwde printer in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:38:
Na een tijdje afwezig te zijn geweest hier begint het te kriebelen voor een 2e printer.

Mijn eerste printer was compleet eigen ontwerp, veel van geleerd, maar heeft ook (heel) veel tijd gekost om alles bij elkaar te zoeken en werkend te krijgen.

Dit keer is het de bedoeling dat alles beetje sneller gebeurt, niet weer een project dat verzand in bodemloze tijd & geld put 8)

Liefst wil ik iets dat zichzelf bewezen heeft en zonder al te veel poespas, beetje makkelijk verkrijgbare (reserve) onderdelen, budget ook niet onbelangrijk.
Zit te denken aan een simpel Prusa i3 ontwerp. Mijn oude printer zal worden hergebruikt, dus ik heb al een complete set electronica, motoren, voeding etc.
Het liefts dus een kit waarin alle mechanische delen zitten, zodat ik zeker weet dat het past. Dus bijvoorbeeld frame+rods+pulleys+lagers.
Op ebay is er wel iemand die een dergelijke kit verkoopt, maar dan zit je weer met verzenden uit China, importkosten etc...

Heeft iemand enig idee waar ik (in de buurt) zoiets kan krijgen? Of nog een half-afgebouwde printer in de aanbieding?
Je kan misschien een mailtje sturen naar bijvoorbeeld schufco.com of reprapworld.com of een andere 3d printer zaak.

Ik heb laatst een volledig geassembleerde 3d printer besteld en heb op de buitenkant/pakbon laten zetten dat de waarde €50,- is en de verzendkosten €25,-

Daarover heb ik braaf €14,- BTW en importheffing over betaald en is aangekomen zonder naheffingen. 8)
Waarschijnlijk houdt de douane steekproeven op pakketjes waar geen btw over betaald is.
Kan me dit goed voorstellen, anders zouden ze de waarde van elk product moeten gaan vaststellen of dit overeenkomt met de waarde die vermeld is op de pakbon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 12:38:

Waarom verzamel je de onderdelen voor een Prusa I3 niet gewoon los?
Ik heb de onderdelen door een andere tweaker laten printen voor me en voor de rest veel van reprapworld en ebay gehaald.
En het is eigenlijk prima te doen geweest :)

Zie hier mijn lijst van onderdelen bijvoorbeeld

Zo kan je makkelijker alles kopen wat je echt nodig hebt en zit je niet met dubbele onderdelen die je niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik vroeg me af wat iedereen doet met het plastic van alle mislukte printjes. Ik heb het in een bak liggen met oog op mogelijke recycling omdat ik tot nu toe niet precies weet wat er mee te doen. Veel waard zal het niet zijn met mijn volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
RobV schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 16:29:
Ik vroeg me af wat iedereen doet met het plastic van alle mislukte printjes. Ik heb het in een bak liggen met oog op mogelijke recycling omdat ik tot nu toe niet precies weet wat er mee te doen. Veel waard zal het niet zijn met mijn volume.
Ik gooi het altijd in de plasticbak :) Ik vraag me af wat ze er mee doen aangezien ze natuurlijk geen idee hebben wat voor plastic het is. Waarschijnlijk niets.

Maar ik print toch alleen PLA dus de eco-impact is toch redelijk beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-10 16:01

watercoolertje

Untertitel

Ik bewaar dit, en ooit maak ik er misschien weer filement van, of ik gooi het bij het plastic afval...

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
GekkePrutser schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:49:
[...]

Ik gooi het altijd in de plasticbak :) Ik vraag me af wat ze er mee doen aangezien ze natuurlijk geen idee hebben wat voor plastic het is. Waarschijnlijk niets.

Mocht je nu veel vrije tijd hebben is het volgende misschien wel een leuk idee 8)
Filament extruder
Afbeeldingslocatie: http://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/28/39/9a/d6/e2/DSC01194_preview_featured.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GekkePrutser schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 17:49:
[...]

Ja ik ken die mooie verhalen van gescheiden afval waarbij de afvawagens het spul ophalen en daarna op dezelfde grote bult gooien van het huisvuil. en daarna wordt het nog een keer gescheiden 8)7

ik mik het eigenlijk altijd gewoon weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Ik bewaar het PLA en ABS apart. Het ABS is handig als ik er juice van wil maken.
En PLA gebruik ik soms om printjes met imperfecties, met een soldeerbout te fixen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Abs juice? Dat ken ik nog niet. Gaat vast niet over appelsap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
ABS juice gebruik ik niet echt meer. PVA (glue stick) juice icm hairspray weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobV schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 00:37:
Abs juice? Dat ken ik nog niet. Gaat vast niet over appelsap.
ABS juice is ABS opgelost in Aceton in een bepaalde percentage afhankelijk wat je er mee wil.

Je kan er delen van je print (in ABS natuurlijk) mee aan elkaar plakken of repareren. In een lichtere vermenging kun je het gebruiken op je printbed. De aceton verdampt en dan heb je dus een klein laagje ABS al op je buildplate liggen waardoor de hechting beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
WeeDzi schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 10:59:
[...]

ABS juice is ABS opgelost in Aceton in een bepaalde percentage afhankelijk wat je er mee wil.

Je kan er delen van je print (in ABS natuurlijk) mee aan elkaar plakken of repareren. In een lichtere vermenging kun je het gebruiken op je printbed. De aceton verdampt en dan heb je dus een klein laagje ABS al op je buildplate liggen waardoor de hechting beter is.
Geweldig. Bedankt voor het uitleggen.

Morgen ga ik dit proberen: Aceton Vapor Finishing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja das ook wel een bekende techniek, de eersten die dit deden pakten een glazen pot oid en zetten het op het heatbed. Dat bracht wat meer gevaar met zich me tov van dit in een koele omgeving...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 11:32:
Ja das ook wel een bekende techniek, de eersten die dit deden pakten een glazen pot oid en zetten het op het heatbed. Dat bracht wat meer gevaar met zich me tov van dit in een koele omgeving...
Of met een rijstkoker:

http://www.soliforum.com/...etone-bath-in-ricecooker/

Ik heb nog een nieuwe in de doos staan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kun je doen maar goed waarom extra gevaar toelaten als je het gewoon in een koude omgeving kan doen? je moet wat langer wachten maar je hebt wel wat meer controle over het hele proces.

Ik heb het een aantal keer gedaan in een pot op het heatbed werkte prima maar ging eigenlijk wat te snel (is ook een kwestie van ervaring natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 22:33
terracide schreef op woensdag 22 juli 2015 @ 01:15:
[...]

Mankati verkoopt de bordjes hiervoor ook op hun eigen website, maar goedkoop zijn ze niet: http://shop.mankati.com/?product-175.html

EDIT: woeps, dat had je zelf al door natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door ctrlaltdelbe op 24-07-2015 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
ctrlaltdelbe schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 00:21:
[...]

Mankati verkoopt de bordjes hiervoor ook op hun eigen website, maar goedkoop zijn ze niet: http://shop.mankati.com/?product-175.html

EDIT: woeps, dat had je zelf al door natuurlijk.
Of een Duet of Due met RADDS of RAMPS-FD shield. De wat economischere optie voor 32-bit setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-04 15:07

Heli0s

Liberate tuteme ex inferis

Gister is mijn eerste 3D printer binnen gekomen:

Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_17_29_53_Pro.jpg

Zoals je ziet is het een Prusa i3 Hephestos geworden. Was al een aantal jaar aan het kijken naar 3D printers, maar had er nooit ruimte voor. Nu ik de ruimte heb werd het wel eens tijd! :+ Gister avond al hard aan het werk geweest:

Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_19_58_25_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_20_15_41_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_20_46_45_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_21_41_58_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_21_49_25_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_22_33_50_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150724_06_27_41_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150724_07_06_07_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150724_08_03_16_Pro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.drunkturtle.com/wp-content/uploads/2015/07/WP_20150723_21_11_30_Pro.jpg

Helaas moet ik vandaag werken, maar ik hoop toch dit weekend een eerste printje te proberen.

The fear that keeps me going and going and going. Is the same fear that brings me to my knees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Blegh, ik heb net alvast een eerste print aangezet voor een nieuwe carriage + hotend mound voor de e3d v6. Ik hoop dat ze allemaal toch maar snel fatsoendelijk geprint raken, want ik merk dat de spuitkop toch niet meer helemaal in orde is na het oververhitten. Het alluminium blokje met de heater heeft speling wanneer hij warm is (Koud zit ie extreem vast gedraaid), en er lekt toch klein beetje plastic bij spuitkop aan de bovenkant weg :S

EDIT: Nu nog een manier vinden om dat laatste stukje van mijn 3mm rol kwijt te raken (+ aantal samples van RRW die ik nog heb liggen op 3mm), want mijn e3d gaat 1.75mm worden

EDIT2: Nu was ik me aan het orienteren voor nieuwe spuitkop (Waarschijnlijk gewoon officiele e3d), en toen kwam ik deze tegen. Lijkt mij een complete hotend, echter staat er dit bij: "This kit requires extra parts such as electronics, wiring, etc to complete its functionality. " Lijkt mij niet te kloppen? De heater en de thermocouple zit er bij, verder lijkt me geen elektronica/kabels nodig (gegeven dat ik een thermocouple kan aansluiten...

[ Voor 46% gewijzigd door Robbiedobbie op 24-07-2015 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Robbiedobbie schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 12:02:
Blegh, ik heb net alvast een eerste print aangezet voor een nieuwe carriage + hotend mound voor de e3d v6. Ik hoop dat ze allemaal toch maar snel fatsoendelijk geprint raken, want ik merk dat de spuitkop toch niet meer helemaal in orde is na het oververhitten. Het alluminium blokje met de heater heeft speling wanneer hij warm is (Koud zit ie extreem vast gedraaid), en er lekt toch klein beetje plastic bij spuitkop aan de bovenkant weg :S

EDIT: Nu nog een manier vinden om dat laatste stukje van mijn 3mm rol kwijt te raken (+ aantal samples van RRW die ik nog heb liggen op 3mm), want mijn e3d gaat 1.75mm worden

EDIT2: Nu was ik me aan het orienteren voor nieuwe spuitkop (Waarschijnlijk gewoon officiele e3d), en toen kwam ik deze tegen. Lijkt mij een complete hotend, echter staat er dit bij: "This kit requires extra parts such as electronics, wiring, etc to complete its functionality. " Lijkt mij niet te kloppen? De heater en de thermocouple zit er bij, verder lijkt me geen elektronica/kabels nodig (gegeven dat ik een thermocouple kan aansluiten...
De hot-end moet je inderdaad nog eens aandraaien wanneer deze goed warm is.
In mijn geval met de Prometheus V1.1, volgens de handleiding op 280ºC:
Set the hot end to 280C. Using your pliers (or small spanners) check each hex nut to make sure they are all tight. If any of the Hex Nuts are loose, tighten them up.
http://www.dta-labs.com/pages//v1-instructions

Voor de thermocouple (sensor) heb je een ADC bordje nodig of je kan er zelf een knutselen:

[ Voor 67% gewijzigd door uname -r op 25-07-2015 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Ik wist al dat ik zo'n extra board nodig had voor de thermocouple op mijn ramps. Wat ik me afvraag is of deze hotend verder compleet is. Mij lijkt van wel, echter staat er dus bij dat hij niet compleet is en dat het een kit is voor mensen die sommige onderdelen al hebben. Dit verward me een beetje. Misschien dat iemand kan bevestigen dat die kit verder wel alles bij elkaar heeft wat ik nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heli0s schreef op vrijdag 24 juli 2015 @ 11:24:
Gister is mijn eerste 3D printer binnen gekomen:

[afbeelding]

Zoals je ziet is het een Prusa i3 Hephestos geworden.
Helaas moet ik vandaag werken, maar ik hoop toch dit weekend een eerste printje te proberen.
leuk fotoverslag, ik blijf het volgen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Robbiedobbie schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 11:08:
Ik wist al dat ik zo'n extra board nodig had voor de thermocouple op mijn ramps. Wat ik me afvraag is of deze hotend verder compleet is. Mij lijkt van wel, echter staat er dus bij dat hij niet compleet is en dat het een kit is voor mensen die sommige onderdelen al hebben. Dit verward me een beetje. Misschien dat iemand kan bevestigen dat die kit verder wel alles bij elkaar heeft wat ik nodig heb.
Het is al een full assembly. Maar de bedrading van de Thermocouple zit er niet bij. Dat betekend dat je deze nog moet verlengen (niet te lang) en dus dat ADC bordje er aan moet knopen. Dat ook weer bedrading naar je RAMPS nodig heeft.
Aangezien thermocouple storing gevoelig is, moeten de draden niet te lang zijn Etc. Dat is verder te lezen op de reprap.org wiki.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
zeadope schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 13:38:
[...]

Het is al een full assembly. Maar de bedrading van de Thermocouple zit er niet bij. Dat betekend dat je deze nog moet verlengen (niet te lang) en dus dat ADC bordje er aan moet knopen. Dat ook weer bedrading naar je RAMPS nodig heeft.
Aangezien thermocouple storing gevoelig is, moeten de draden niet te lang zijn Etc. Dat is verder te lezen op de reprap.org wiki.
Ah, duidelijk. Dat is voor mij geen probleem dan. ik heb goed geshielde goede kabel in voorraad liggen van al mijn arduino avonturen ^^. Bovendien kan ik het bordje zelf dmv een andere header erop solderen direct op ramps koppelen. Verder, zou volgens hun website de thermocouple 2 meter kabel hebben? Ze verwijzen naar hun thermocouple product, waar de lengte als 2000mm gediffinieerd staat. Either way, zit ik gebakken :P

Ik zit nu nog met een aanpassing die ik graag tegelijk ga maken. Momenteel heb ik een z probe dmv een servo + endstop. Ik zou het liefst tegelijk een Inductive Proximity Sensor installeren, maar ik twijfel erover of hij wel werkt op mijn printer. Ik heb namelijk een heatbed + glasplaat, en ik ben dus bang dat het heatbed te dun is om op de afstand die ontstaat door de glasplaat te detecteren. Bovendien moet de sensor iets minder ver uitsteken dan de spuitkop. Iemand die hier ervaring mee heeft? (Het gaat er eig voornamelijk om dat ik mijn autobedleveling zonder bewegende delen wil hebben, zodat het veel precieser is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat gaat moeilijk werken... Je hebt een bepaalde afstand nodig voor dat de sensor het metaal voelt. Bij mij is dat ongeveer 2mm dus daar past niet een glasplaat tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Daar was ik al bang voor ja... Dan toch maar een servo erop houden voor nu...

Heeft iemand overigens een goed ontwerp extruder voor 1.75mm plastic bowden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Robbiedobbie schreef op zaterdag 25 juli 2015 @ 14:59:
Daar was ik al bang voor ja... Dan toch maar een servo erop houden voor nu...

Heeft iemand overigens een goed ontwerp extruder voor 1.75mm plastic bowden?
Iedereen heeft zo zijn eigen wensen. En elke printer heeft zo zijn eigen versie x-carriage.
Ik raad aan om op thingiverse te zoeken. Anders kan je makkelijk met 123D Design wat ontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Ik ben sinds kort over naar bowden met deze extruder.

http://www.thingiverse.com/thing:581170

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/n22uu2AotGiYnhhiKRy15Xvp/medium.png

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/iD7EGnwm3DnMoRXPv6ntHLjP/medium.png

De extruder werkt volgens mij super, alleen ik kom niet helemaal uit de settings.
Ik heb de extrude steps opnieuw uitgerekend en in de ramps gezet, maar printjes zijn nog niet helemaal naar mijn zin. Ik zal er van de week eens goede foto's van maken, misschien dat jullie zien wat er fout gaat. Dit vind ik nog wel lastig, aan een print zien wat er fout gaat.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Hmmz, eerste keer dat ik een extruder met een belt zie. Ik zie ook niet in hoe dat voordelig kan zijn, een tandwiel werkt ook en heeft minder kans op slippen?

Zelf ben ik ondertussen voor deze extruder gegaan:
http://www.thingiverse.com/thing:767951

Ik heb hem al uitgeprint, maar nog niet geprobeerd. Mijn nozzle + alle bowden benodigdheden komt als het goed is morgen aan, kan ik hem woensdag gaan uitproberen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Mijn 3D-printer-projectje om een eigen joystick te bouwen gaat voorspoedig.

De Vertex gedraagt zich uitstekend. Na een hoop gerommel met calibratie en andere settings draai ik nu vrijwel probleemloos objecten op 0.105 layer height ABS op BuildTak (dus geen heated bed).

Op de foto zie je mijn joystick prototype. Het handvat is nog met 0.21 geprint (anders duurt het 4 uur) maar de knoppendoos is wel op 0.105 geprint. Een korte schuuractie met #80 schuurpapier (voor hout) levert een mooie grain op. Er missing nog wat knopjes en draadjes, de onderdeeltjes zit nog niet strak tegen elkaar (het is een soort bouwdoos) en er mist nog wat leder en led.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/iYejaZUl.jpg

Tijdens het ontwerpen staat de 3D-print niet uit zijn neus te vreten, in de idle-tijd draai ik mijn eigen draadspoelen:

Afbeeldingslocatie: https://thingiverse-production-new.s3.amazonaws.com/renders/3d/1b/ed/b4/6a/WireSpool_thumb_large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/78bX2yEm.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
Als je zelf spoelen print, hoe kom je dan aan het plastic? Heb je ergens een goed adres voor kleinere hoeveelheden in verschillende kleuren? Zelf heb ik momenteel namelijk altijd 1kg rollen in zwart en wit. Andere kleuren print ik eig nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660

auto660

1991 240 GL Brick

Robbiedobbie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:37:
Als je zelf spoelen print, hoe kom je dan aan het plastic? Heb je ergens een goed adres voor kleinere hoeveelheden in verschillende kleuren? Zelf heb ik momenteel namelijk altijd 1kg rollen in zwart en wit. Andere kleuren print ik eig nooit.
Volgens mij gaat het hier om spoelen voor elektrodraad, ipv filament. Hier heb ik ook die rollen hangen (alleen dan niet zelf geprint) met verschillende soorten draad er aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
auto660 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:43:
[...]

Volgens mij gaat het hier om spoelen voor elektrodraad, ipv filament. Hier heb ik ook die rollen hangen (alleen dan niet zelf geprint) met verschillende soorten draad er aan. ;)
Ah, dat klinkt logisch!

Opzich zou het wel fijn zijn voor de particulier als je ook fatsoendelijk verschillende kleuren op bijv rollen van 200 gram zou kunnen krijgen. Dan kun je tenminste wat meer kleuren in voorraad houden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zelf deze extruder voor 1.75mm http://www.thingiverse.com/thing:559523 doet het perfect. Maar je hebt ook een goede van airtripper http://www.thingiverse.com/thing:126778 deze heb ik zelf ook laten printen op het werk. Maar hij beviel me niet met flexible filament daar is de opening tussen de punten te groot voor...

de reden waarom er extruders zijn met pulleys is omdat hier geen speling in zit. Tandwielen slijten over een bepaalde tijd en dat doen pulleys na genoeg niet. Daarnaast is het een stuk stiller, al helpen hearinbone gears ook al behoorlijk.

En bij hheel veel filament makers kun je gewoon een kleuren mix kopen hoor.... dan krijg je 10m oid van 3mm of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Robbiedobbie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 17:37:
Sorry misschien was het niet helemaal goed verwoord, deze spoeltjes zijn niet voor filament, maar voor elektriciteitsdraad. De spoeltjes zijn maar ø8cm. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 15:04
Ik zag net dat de Chinezen ook begonnen zijn met 3D printers maken.
van de Prusa i3 zie ik honderden verkopers, met allemaal zeer scherpe prijzen in vergelijking met europese verkopers.

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n Chinese clone?
Ergens denk ik "het is opensource, dan kunnen ze toch bijna een exacte kopie maken, waardoor het dus echt wel degelijk kan zijn?" (net zoals de Arduino trouwens. Omdat het opensource is kan je de bordjes voor een 4de van de prijs vinden in China, voor dezelfde (of soms zelfs betere) kwaliteit).

Maarja... langs de andere kant blijft het nog altijd veel geld. (Ik koop zelf regelmatig in China, maar een item van 250 euro heb ik nog niet gekocht) Daarom dat ik hoop dat iemand me misschien wat meer kan vertellen over deze clones? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 18:09:
[...]

Ah, dat klinkt logisch!

Opzich zou het wel fijn zijn voor de particulier als je ook fatsoendelijk verschillende kleuren op bijv rollen van 200 gram zou kunnen krijgen. Dan kun je tenminste wat meer kleuren in voorraad houden :D
Ik heb er hier een paar van: 300g PLA en 300g ABS. Fijne kleine spoelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
dragon2 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:33:
[...]

Ik heb er hier een paar van: 300g PLA en 300g ABS. Fijne kleine spoelen :)
Ow nice, die sla ik op voor de volgende inkoop ronde. Is dit PLA beetje goede kwaliteit? Geen problemen met hechting etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Robbiedobbie schreef op maandag 27 juli 2015 @ 21:43:
[...]

Ow nice, die sla ik op voor de volgende inkoop ronde. Is dit PLA beetje goede kwaliteit? Geen problemen met hechting etc?
De PLA weet ik nog niet echt, heb tot nu toe vooral het ABS gebruikt, op mijn UP mini. Prima spul.

De PLA heb ik al wel aan m'n creatr hangen:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/28673717/forum%20pics/GoT/creatr.jpg
Pagina: 1 ... 56 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.