Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:18
Dit zijn de bevestingspunten aan de carriage:
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/190b0c72-10d5-480c-b07b-de991aba7473.jpg
waarbij de onderlinge afstand ongeveer 65mm is

En dit is de carriage itself:
Afbeeldingslocatie: http://3dprinter.fotor.eu/images/Weblog/RLK-20150222-0002.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 17:06
heb een leuke upgrade gedaan aan me raspi een schermpje waar ik ook de printer mee kan bedienen erg grappig weer :D

Afbeeldingslocatie: http://i1379.photobucket.com/albums/ah135/kuupeetje/IMG-20150611-WA0015_zpsrhyg0kod.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:50
watercoolertje schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:31:
[...]
Wow netjes, jij had ook het meeste achter de hand lijkt me gezien je denk ik al betaald hebt, en als ze op ebay/aliexpress ergens bang voor zijn is het voor een slechte rating :) Ik was 20 dollar meer kwijt voor de single extruder versie!

En ze verzenden echt supersnel, was in 2 dagen (na verzending) aangeboden bij mn huis. Geleverd met DHL, dus zorg dat je thuis ben bij 1 van de 2 pogingen. Ik moest anders 50km rijden om hem op te halen.
Ik ben benieuwd! Ik hoop dat er iemand thuis is op het moment van aflevering. Ik laat hem afleveren op het adres van het studentenhuis waar ik woon, en mijn enige vervoersmiddelen zijn de fiets en het OV. Al neem ik aan dat er wel een afhaalpunt zal zijn niet te ver uit het centrum van Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L201 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:41:
Dit zijn de bevestingspunten aan de carriage:
[afbeelding]
waarbij de onderlinge afstand ongeveer 65mm is

En dit is de carriage itself:
[afbeelding]
tja das natuurlijk weer een raar maatje..... de meeste i3's hebben een steekmaat van 30mm. Die van jou kan ik ook zo snel niet echt vinden.

Je zou ze er natuurlijk zelf in kunnen programmeren er is wel een openscad file ergens op thingyverse. of je boort gewoon het gaatje op de goede plek (koud kunstjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
WeeDzi schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:46:
[...]

tja das natuurlijk weer een raar maatje..... de meeste i3's hebben een steekmaat van 30mm. Die van jou kan ik ook zo snel niet echt vinden.
Lekker dan :D

Ga wel eens kijken of ik hem kan modificeren dan, en anders maar een nieuwe carriage printen die wel past, dan zij het maar zo...

edit: Eventueel nog suggesties voor een goeie/handige/juiste carriage? Bij voorkeur een die bovenaan 1 bearing heeft en onderaan twee, zodat het een kwestie is van tyraps doorknippen en een andere eraan hangen... :)

[ Voor 21% gewijzigd door L201 op 12-06-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L201 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:20:
[...]

Lekker dan :D

Ga wel eens kijken of ik hem kan modificeren dan, en anders maar een nieuwe carriage printen die wel past, dan zij het maar zo...

edit: Eventueel nog suggesties voor een goeie/handige/juiste carriage? Bij voorkeur een die bovenaan 1 bearing heeft en onderaan twee, zodat het een kwestie is van tyraps doorknippen en een andere eraan hangen... :)
Deze kun je aanpassen http://www.thingiverse.com/thing:30050 de scad file zit erbij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12-10 11:28

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Is dat Reprapworld nou gewoon niet zo snel met leveren of ligt dat aan mij?

Had gisteren ochtend wat besteld, alles was op voorraad en nu nog steeds geen verzend bevestiging. :S
Van een nederlandse webshop verwacht ik toch wel meer tegenwoordig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-10 12:19
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 20:58:
Is dat Reprapworld nou gewoon niet zo snel met leveren of ligt dat aan mij?
Mijn 2 bestellingen werden de volgende dag verzonden en de dag daarop bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
RRW is meestal wel redelijk rap, alleen is het mij ook wel eens voorgekomen dat ik iets bestelde wat toen op voorraad was, en de dag erop niet meer. Tja dan heb je gewoon pech.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:29:
[...]

Das een horizontale..... ;)
In openScad kun je hem verticaal draaien met rotate([0, -90, 0]) { ... } 8)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2015 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ken het openscad bestand niet en of je met die draaiing dan ook de indeling helemaal veranderd. Dat gat zit er namelijk voor de nozzle net als die fanhouder. De steek van die gaten komt dan denk ik ook nog niet overeen.

Volgens mij blijft het een horizontale, kun je es een plaatje doen.....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ik zou gewoon de Prusa i3 P3Steel carriage en de Prusa i3 Rework extruder (of een variatie ervan) printen.
En zoals WeeDzi zegt de heringbone gears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikRhee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 04:50
Beste Forumleden,

Als eerste zal ik me even voorstellen. Ik ben Diederik van der Rhee, 19 jaar en 2e jaars elektrotechniekstudent. Regelmatig ben ik thuis bezig met hobbyprojectjes. Nu ben ik een beetje van plan om een 3D-Printer te gaan kopen/bouwen onder andere voor mijn hobbyprojecten. Verder ben ik dan ook van plan om mij aan te sluiten bij 3dhubs.com zodat ik er ook nog 'iets' mee kan verdienen. Mijn vraag is alleen wat de beste optie is als 3d printer. Ik heb redelijk wat ervaring met elektronica, maar vindt het wel een gok om alles zelf te gaan bouwen. Is het dan misschien de beste optie om een kit te kopen? Maar welke dan? Volgens mij kiezen veel mensen nog steeds voor de Ultimaker, maar is dat nog steeds wel de beste keuze. Qua prijs vindt ik de prijs van de Ultimaker Original+ (~1200 euro) wel max. Ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen met de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou veel mensen die je hier vind zullen juist niet kiezen voor de ultimaker. Voor een derde of misschien wel vierde van de prijs heb je namelijk een printer die net zo goed kan presteren. En eventueel beter zou je later voor dual extrusion willen gaan. Dus kijk even in de laatste 10 20 pagina's van dit forum. Dit wordt namelijk elke dag weer gevraagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:20
DiederikRhee schreef op zondag 14 juni 2015 @ 17:04:
Beste Forumleden,
Volgens mij kiezen veel mensen nog steeds voor de Ultimaker, maar is dat nog steeds wel de beste keuze. Qua prijs vindt ik de prijs van de Ultimaker Original+ (~1200 euro) wel max. Ik hoop dat jullie mij enigszins op weg kunnen helpen met de keuze.
Je bent geheel vrij in de keuze van de printer, en moet je ook kijken naar wat jezelf kan, en denkt te kunnen,
maar You Get What You Pay for O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiederikRhee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21-09 04:50
Ben al even aan het zoeken geweest en kom toch steeds weer de Prusa i3 tegen. Inderdaad een heel stuk goedkoper dan de UM1+. Kan alleen geen nederlandse site vinden waar ik hem kan kopen. Dat vindt ik wel een nadeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 11:51
Je kunt anders ook eens kijken naar een K8400 van Velleman. Goed bouwpakket met een uitgebreidde bouwhandleiding en als je het goed doet ook direct goede printresultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
absrnd schreef op zondag 14 juni 2015 @ 18:22:
[...]

Je bent geheel vrij in de keuze van de printer, en moet je ook kijken naar wat jezelf kan, en denkt te kunnen,
maar You Get What You Pay for O-)
nah niet echt natuurlijk vooral de ultimaker original niet, die is al zoveel gekopieerd dat ze daar zelf niet tegen kunnen concureren, en die onderdelen zijn allemaal hetzelfde.... Ultimaker heeft gewoon de pech dat ze met een fantastisch systeem kwamen wat veel chineese bouwers gewoon simpel konden reverse engineeren omdat ie in het begin zo populair was.

dus als je een ultimaker wilt kopen doe je dat om ultimaker te supporten en props te geven naar de makers/ontwerpers ervan. Beetje idee van spel van usenet af plukken of toch maar een orgineel kopen.

Als je niet zo handig bent zou de ultimaker 2 handig zijn die komt pre-assembled volgens mij, turn key. maar dan praat je weer over een andere prijscatagorie.

Pas als je professionele printers gaat kopen geld de wet: you get hat you pay for

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:15
Na aardig wat 3D-printervaring te hebben opgedaan met een Mendel Tricolor van school heb ik zin gekregen om van de vakantie een eigen 3D-printer te gaan maken. Mijn budget is niet al te groot, zo rond de €200,- maximaal maar ik ben wel bereid alle onderdelen te sourcen van aliexpress en ebay en heb toegang tot een 3D printer en Lasersnijder op school. Heeft er iemand nog tips voor een bepaald ontwerp wat aan te raden is? Uiteraard heb ik zelf al het ea. aan research gedaan: De alomgeprezen Prusa I3 (rework) vind ik er goed uit zien, maar ik kwam bijvoorbeeld ook deze printrbot clone tegen wat me qua afmetingen en kosten ook wel aantrekt. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-10 22:33
Iemand die nog een rol donkerblauwe PLA kan gebruiken? Hoef er niet veel meer dan de verzendkosten voor te hebben. Gloednieuw & geseald. Is gewoon dubbel :) Shoot me a DM, ik doe er graag een topicganger een plezier mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
@ctrlaltdelbe Welk diameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-10 14:56

chromeeh

the Gnome

la_fusion schreef op zondag 14 juni 2015 @ 19:26:
Je kunt anders ook eens kijken naar een K8400 van Velleman. Goed bouwpakket met een uitgebreidde bouwhandleiding en als je het goed doet ook direct goede printresultaten.
Ja en nee... het afstellen en uitlijnen van de assen komt echt erg precies.

Heb dankzij een zeeeeer behulpzame forum member 2 uitlijn hulpjes :)
Aan de hand van deze guide de XY carriage afgesteld.

Alles liep mooi soepel etc.
Aangezien de standaard spoelhouders te groot zijn voor de filament rol die ik heb, een kleinere versie gevonden :)
Eerste helft geprint:
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ho8nyq.jpg
Die rare lijn rechts zit ook in de model :/
Maar goed, hij kwam er prima uit, zeker voor een eerste printje 8)

Toen wou ik de 2e printen....
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/oa3hiv.jpg
|:( |:(
Heb ineens layer shifting en nu loopt de carriage in het midden op de X-as ineens zwaar :?
Terug naar de tekentafel dan maar... ;(

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Welk model heb je van Thingiverse gehaald? Er staan er 2 op en 1 van de 2 leverde bij mij deze kwaliteit op.

Zelf heb ik inderdaad ook het nodige afstelwerk gedaan maar door nauwkeurig te bouwen en te testen en lezen heb ik direct goede printresultaten gekregen. Ik denk dat dit bij alle printers wel nodig is om het goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

la_fusion schreef op maandag 15 juni 2015 @ 09:36:
Welk model heb je van Thingiverse gehaald? Er staan er 2 op en 1 van de 2 leverde bij mij deze kwaliteit op.

Zelf heb ik inderdaad ook het nodige afstelwerk gedaan maar door nauwkeurig te bouwen en te testen en lezen heb ik direct goede printresultaten gekregen. Ik denk dat dit bij alle printers wel nodig is om het goed te doen.
Ik heb deze gepakt.

Vanmiddag nog eens wat test cubes printen en verder prutsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
chromeeh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:03:
[...]

Ik heb deze gepakt.

Vanmiddag nog eens wat test cubes printen en verder prutsen :)
Ah ja die heb ik ook geprobeerd maar leverde bij mij dus niet het juiste resultaat. Zelf heb ik deze gebruikt: http://www.thingiverse.com/thing:618269 en die ging wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

la_fusion schreef op maandag 15 juni 2015 @ 10:30:
[...]

Ah ja die heb ik ook geprobeerd maar leverde bij mij dus niet het juiste resultaat. Zelf heb ik deze gebruikt: http://www.thingiverse.com/thing:618269 en die ging wel goed.
Ging degene die ik gelinked had mis op shifting of op een model fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
chromeeh schreef op maandag 15 juni 2015 @ 15:00:
[...]

Ging degene die ik gelinked had mis op shifting of op een model fout?
Hij was bij mij gewoon niet stevig genoeg en werd ook niet mooi geprint. Geen problemen met het printen zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Vandaag heb ik mijn complete boodschappen lijstje afgewerkt voor mijn Prusa I3 Rework.

Heb totaal 14 orders openstaan met spullen die ik verwacht :P
Voornamelijk is alles van eBay en de zware spullen komen van reprapworld vandaan.
De geprinte onderdelen komen van Watercoolertje :)

Ik bouw de printer exact volgens de handleiding van de Rework op reprap.
Echter heb ik wel gelezen dat deze maar 18,5 cm print oppervlak heeft, voor wat ik wil gaan printen is dat eigenlijk niet zo'n issue. Mocht dat wel een probleem worden later zal ik toch wat moeten aanpassen.

Nu maar wachten op de onderdelen :9~

Totaal heeft het mijn 363 euro gekost om hem samen te stellen. Voordeel natuurlijk dat ik geen verzendkosten of douane kosten hoef te betalen op deze manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:58
Psycho_Mantis schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 18:23:
Vandaag heb ik mijn complete boodschappen lijstje afgewerkt voor mijn Prusa I3 Rework.
Goede keuze. Naast de informatie op reprap.org zijn voor mij de volgende sites nuttig geweest:

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Jasper Janssen schreef op zondag 31 mei 2015 @ 13:29:
Edit: Hm. Deze is wel supergoedkoop. 225, komt er waarschijnlijk nog de importkosten bij natuurlijk, dus dat is 12,50 + BTW van rond de 50 (of wat meer als ze de verkeerde vergelijkingsmaterialen pakken)... http://www.geekbuying.com...ment--US-Plug-333000.html
Mja, plastic/acryl frame, daar heb ik het niet meer zo op sinds mijn Makibox. Dat ding was met geen mogelijkheid scherp te krijgen. Wobble op X-as, Wobble op Z.. Plastic extruder die vaak te hard in het plastic kneep, dan weer te zwak was. Zelfs het bed ging heen en weer bij bepaalde Z-hoogtes omdat het frame zo gammel was 8)7 Erg frustrerend want dan had ik 1 ding goed afgesteld en dan ging er weer wat anders scheef.

Niettemin is dat natuurlijk wel een mooie kit om als basis te gebruiken en misschien later een frame bij te bouwen van extruded alu rails ofzo. Maar ik zou voor die schufco gaan.

Mijn volgende printer wordt 100% metaal in elk geval. Ik denk nu over een printrbot of een goede prusa kit (vandaar dat ik op dit topic terecht kwam). De Makibox was trouwens een afschuwelijk slecht ontwerp maar ik heb er veel van geleerd.

Edit:
offtopic:
Oeps ik reageer op een post van 2 weken oud, ik was aan het zoeken en deze post kwam toevallig naar boven. Sorry!

[ Voor 37% gewijzigd door GekkePrutser op 17-06-2015 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

gosse adema schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 19:46:
[...]

Goede keuze. Naast de informatie op reprap.org zijn voor mij de volgende sites nuttig geweest:
Bedankt! Ziet er bruikbaar uit. Met name dan voor het afstellen ervan.
De documentatie over de software van de Rework is op reprap nog niet vertaald naar engels, dus die informatie moet ik ergens anders vandaan halen, zoals jou links dus. :)
GekkePrutser schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 02:59:
[...]

Mja, plastic/acryl frame, daar heb ik het niet meer zo op sinds mijn Makibox. Dat ding was met geen mogelijkheid scherp te krijgen. Wobble op X-as, Wobble op Z.. Plastic extruder die vaak te hard in het plastic kneep, dan weer te zwak was. Zelfs het bed ging heen en weer bij bepaalde Z-hoogtes omdat het frame zo gammel was 8)7 Erg frustrerend want dan had ik 1 ding goed afgesteld en dan ging er weer wat anders scheef.

Niettemin is dat natuurlijk wel een mooie kit om als basis te gebruiken en misschien later een frame bij te bouwen van extruded alu rails ofzo. Maar ik zou voor die schufco gaan.

Mijn volgende printer wordt 100% metaal in elk geval. Ik denk nu over een printrbot of een goede prusa kit (vandaar dat ik op dit topic terecht kwam). De Makibox was trouwens een afschuwelijk slecht ontwerp maar ik heb er veel van geleerd.

Edit:
offtopic:
Oeps ik reageer op een post van 2 weken oud, ik was aan het zoeken en deze post kwam toevallig naar boven. Sorry!
Ik ben blij dat je dat zegt eigenlijk, dat bevestigd alleen maar voor mij dat ik een ik een goede keus heb gemaakt om niet te gierig te zijn en een metalen frame heb gekozen.

Maar als je een boxed frame maakt maakt het materiaal type toch eigenlijk niet zo veel meer uit?
Een plastic single frame is natuurlijk niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Zo vandaag het nieuwe Arduino en Ramps bordje binnengekregen van onze Chineese vrienden :)

Het Arduino bordje aan de PC gekoppeld en ja deze keer gaat er een groen lampje branden en een oranje staat te knipperen, eens de software van Marlin erop geplaatst en het oranje lampje blijft branden.
Dus dat ziet er op het eerste zicht goed uit.

Op het vorige Ramps bordje stond nergens een + of - op dit bordje wel, en daaruit zie ik dat het vorige bordje correct was aangesloten.
Het is nu te hopen dat de steppers het niet hebben begeven want deze heb ik niet mee besteld, anders wordt het nog wat langer wachten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 21:41

watercoolertje

Untertitel

SnelleD schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 12:46:
Zo vandaag het nieuwe Arduino en Ramps bordje binnengekregen van onze Chineese vrienden :)

Het Arduino bordje aan de PC gekoppeld en ja deze keer gaat er een groen lampje branden en een oranje staat te knipperen, eens de software van Marlin erop geplaatst en het oranje lampje blijft branden.
Dus dat ziet er op het eerste zicht goed uit.

Op het vorige Ramps bordje stond nergens een + of - op dit bordje wel, en daaruit zie ik dat het vorige bordje correct was aangesloten.
Het is nu te hopen dat de steppers het niet hebben begeven want deze heb ik niet mee besteld, anders wordt het nog wat langer wachten 8)7
Mochten die steppers niet meer werken, stuur ff een pm heb er nog wel een paar liggen, die je voor inkoop + verzending wel over kan nemen :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Mijn Geeetech Prusa i3 met Dual extruder wordt als het goed is over enkele dagen geleverd. Net een SMS gehad van DHL dat ik douane kosten moest betalen. Ik vond dit best apart, maar na wat googlen schijnt het de 'normale' gang van zaken te zijn. In de sms stonden inlog gegevens en een link. Heb €72,79 bij moeten betalen wat het totaal op een bedrag van €355,70 brengt. Hopen dat ik geen defecte onderdelen heb. Nu nog even filament scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chromeeh

chromeeh

the Gnome

Gister nog weer zitten tunen met m'n assen...
Klop het even heeeeeeel voorzichtig af, maar het lijkt nu goed \o/

Vanmiddag eens een complexe print aanzetten, kijken wat er uit komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Nadat ik met het roze filament wat meer succes bleek te hebben dan met het zwarte, wilde ik van het weekend eens met het witte filament gaan printen. Ik had op Thingiverse een Olaf sleutelhanger gevonden (http://www.thingiverse.com/thing:731616) en vond dat wel leuk voor de kids, maar ja... daar past wit beter bij dan roze natuurlijk :)

Toen ik met wit ging printen, bleek dat ik daar al snel tegen dezelfde problemen aanliep als met het zwarte filament, oftewel, verstoppingen :(
Ik printte op 195, dus dan maar eens 10 graden lager gezet om te kijken of ik te hoog in temperatuur zat... Maar ook op 185graden had ik hetzelfde probleem. Toen eens flink verhoogd juist, naar 210graden, en dat leek toen toch wel goed te gaan, al moet ik zeggen dat ik er nog geen grote objecten mee geprint heb... Mogelijk dat dit ook bij de zwarte werkt?
Opvallend vond ik trouwens dat van de 3 rollen, de roze een sticker met Dutch PLA had, en wit/zwart een sticker met Real PLA... Toeval? Of mogelijk de oorzaak?
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/699F2D65-24FF-48C3-9919-BC24F25560D7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/5C9DDB01-77A8-4DA4-AB19-7687CDA5736E.jpg

Anyway, wit PLA op 210 graden leek goed te gaan, dus ik aan de slag met Olaf... De voetjes gingen goed, maar toen hij bij de buik kwam, werd hij laagje voor laagje dikker/groter.... En daar begon het PLA bij de uiteinden op te krullen/warpen :'(
Helaas heb ik er nu geen foto van bij de hand, dacht dat ik er wel eentje op mijn tel had staan, maar toch niet kennelijker... Zou dit warpen op te lossen zijn door er een cooler op te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-10 21:41

watercoolertje

Untertitel

Al mijn RWW rollen zijn Dutch PLA en daar heb ik geen enkel problemen mee (heb met enkele nog niet geprint), ik heb wel 1.75mm, die 3mm roze ziet er trouwens uit als snoep op een rol :9~

Merk wel dat er soms wat underextrusion is als ik op 190 graden print (de temp komt dan ook wel eens rond de 185 graden), maar met 200 graden is dat praktisch nooit het geval.

Je moet ook niet vergeten dat de sensor voor de temp niet zit waar het filament komt, en de temp dus ook niet exact is wat je filament voor de kiezen krijgt.

Ben nu zelf aan een 30+ uur durende print begonnen, mijn grootste tot op heden was 6 a 7 uur, dus dit is best spannend!

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L201 schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 12:03:
Nadat ik met het roze filament wat meer succes bleek te hebben dan met het zwarte, wilde ik van het weekend eens met het witte filament gaan printen. Ik had op Thingiverse een Olaf sleutelhanger gevonden (http://www.thingiverse.com/thing:731616) en vond dat wel leuk voor de kids, maar ja... daar past wit beter bij dan roze natuurlijk :)

Etc
Ja dat is degelijk een oorzaak, elke batch plastic kan verschillen van elkaar, zelfs als het dezelfde kleur van dezelfde fabricant is..... de ene fabricant is daar trouwens slechter in dan de andere. Maar het kan zeker.

En je kan inderdaad proberen met een fan erop om het te koelen.

Ik ben zelf gisteren ook eindelijk na maanden zelf ook weer eens aan het stoeien gegaan met mn printer. Mijn Eigen nozzle ontwerp gaf eerst wat probleempjes en door prio op een ander vlak bleef het ff liggen. Dus gisteren eindelijk voor het eerst een printje op gestart.

Nou ja hij printe wel maar kreeg het heatbed maar niet boven de 50 graden. Viel me op dat het opwarmen ervan eruug traag ging. Veel tragen dan mijn heatbed van de donor printer. Helaas was die zo vaak aangesloten/gesoldeerd dat er neit zo veel meer van over was.

Nu dus ff uitzoeken of het aan de voiding ligt of aan de firmware (meestal Bang Bang instelling dacht ik). of aan het heatbed zelf. Heb intussen ook zitten denken om evt naar 24V voiding te stappen, zit nu zelf op een ATX mod te klooien. Wellicht gaat dat een stuk mooier. Ook zon heatpad lijkt me wel interessant maar ja dan de keuze neem je 12V of 24V? wie heft er nog een leuk adresje voor voedingen en heatermatjes?

EDIT
ik ga binnenkort denk ik weer wat bestellen bij Robotdig iemand interesse om wat mee te bestellen?

[ Voor 3% gewijzigd door WeeDzi op 18-06-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:36

databeestje

Von PrutsHausen

De truc die nophead heeft toegepast biedt misschien uitkomst. Door vulcaniserend tape rond het uiteinde van de hotend te wikkelen blijft de warmte veel constanter, als je dan PLA print in combinatie met een fan gaat het heel erg goed.

Vroeger deed ik de prints op 195 graden, nu met de vulcaniserende tape eromheen kan ik gewoon zonder problemen op 185 graden printen. Het is niet dat de printkop heter wordt, het is dat de temperatuur constanter is door de isolatie.

Tevens resulteert dit bij de J-head tot veel minder opwarming van de schacht.
http://hydraraptor.blogsp...-design-improvements.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
databeestje schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:29:
De truc die nophead heeft toegepast biedt misschien uitkomst. Door vulcaniserend tape rond het uiteinde van de hotend te wikkelen blijft de warmte veel constanter, als je dan PLA print in combinatie met een fan gaat het heel erg goed.

Vroeger deed ik de prints op 195 graden, nu met de vulcaniserende tape eromheen kan ik gewoon zonder problemen op 185 graden printen. Het is niet dat de printkop heter wordt, het is dat de temperatuur constanter is door de isolatie.

Tevens resulteert dit bij de J-head tot veel minder opwarming van de schacht.
http://hydraraptor.blogsp...-design-improvements.html
Ja dit is bekend dat de meeste warmte van de hotend via straling ipv convectie wordt overgebracht.
Ik doe dit vaak met kapton tape werkt namelijk ook erg goed.

Waar heb je deze gekocht als ik vragen mag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Deze printer heb ik rechtstreeks gekocht bij nophead uit Engeland een paar jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ah zo, ik heb hier in nl ook wel een rolletje gekocht maar kon niet echt de geode kwaliteit vinden op een of andere manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
@WeeDzi: hier de siliconenmat aangeschaft http://www.aliexpress.com...ml?orderId=66898402834696
Met de mat heb ik nog geen ervaring omdat hier de ramps en arduino het hebben begeven. De nieuwe onderdelen zijn nog maar net binnen. Hopelijk kan ik volgende week wat verder werken.

En de voeding hier http://www.aliexpress.com...ml?orderId=66145610454696

[ Voor 54% gewijzigd door SnelleD op 18-06-2015 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
databeestje schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 13:29:
Dat is ook wel het proberen waard... heb geen vulcaniserend tape liggen, maar kan eens een poging met kapton wagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnelleD schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 16:05:
@WeeDzi: hier de siliconenmat aangeschaft http://www.aliexpress.com...ml?orderId=66898402834696
Met de mat heb ik nog geen ervaring omdat hier de ramps en arduino het hebben begeven. De nieuwe onderdelen zijn nog maar net binnen. Hopelijk kan ik volgende week wat verder werken.

En de voeding hier http://www.aliexpress.com...ml?orderId=66145610454696
thx

jammer dat die silicone mat niet meer leverbaar is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
Nog eens een poging gedaan om leven in de printer te krijgen maar dit is niet gelukt.
De software zal niet juist ingesteld zijn (en hier heb ik geen kaas van gegeten) repetier kan verbinding maken maar krijg geen beweging en de heatmat is niet te zien op het scherm.
De steppers zullen niet meer werken (meet een paar mV) daarom geen beweging.
En nu staat op het bordje een + en - ............................koppel ik het heatbed niet verkeerd aan 8)7 :( 8)7 zag wat rook komen aan de aansluiting op de ramps. Dan eens het vorige ramps bordje ingeplugd maar ook geen heatbed te zien.
Zijn de steppers nodig om het heatbed te zien op het scherm? of is het in de software te zoeken.

@WeeDzi: eens een mailtje sturen wie weet hebben ze nog eentje of van een ander formaat.

[ Voor 6% gewijzigd door SnelleD op 18-06-2015 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SnelleD schreef op donderdag 18 juni 2015 @ 20:09:
Nog eens een poging gedaan om leven in de printer te krijgen maar dit is niet gelukt.
De software zal niet juist ingesteld zijn (en hier heb ik geen kaas van gegeten) repetier kan verbinding maken maar krijg geen beweging en de heatmat is niet te zien op het scherm.
De steppers zullen niet meer werken (meet een paar mV) daarom geen beweging.
En nu staat op het bordje een + en - ............................koppel ik het heatbed niet verkeerd aan 8)7 :( 8)7 zag wat rook komen aan de aansluiting op de ramps. Dan eens het vorige ramps bordje ingeplugd maar ook geen heatbed te zien.
Zijn de steppers nodig om het heatbed te zien op het scherm? of is het in de software te zoeken.

@WeeDzi: eens een mailtje sturen wie weet hebben ze nog eentje of van een ander formaat.
Ja ik kan ze een mailtje sturen, maar wilde eigenlijk ook eerst maar ff checken of een ssr een snellere opwarming gaat verzorgen. daarna pas ik mn 12V voeding aan van atx naar een Switching PSU. en als me dat nog steeds niet snel genoeg gaat pak ik er een 24V voeding bij met rubberen matje of zelf misschien wel een 220V mat dan hoef ik er ook geen 24V voeding bij te halen.

als je Heatbed niet zichtbaar is kan dat aan meerdere dingen liggen maar meestal iig niet aan hoe je em aangesloten hebt. Als je thermistor niet goed is of kapot dat detecteerd die het niet en zet ie het heatbed er niet op. Of als je de verkeerde thermistor hebt geselecteerd in de firmware. Of en zo zijn er nog wel een paar dingetjes.
Zet je config .h hier es neer of gooi em even in een PM.... dan kijk ik even of ik wat tegen kom.

Maar als je meer dingen niet werken is er waarschijnlijk wat mis met de communicatie. staat de baudrate op de zelfde waarde in de firmware als in repetier host software. Ik weet niet welke firmware je gebruikt, waar ik bijvoorbeeld tegen aanliep met repetier firmware is de EEprom. Dit sloeg de laatste baudrate op uit de firmware 115200 terwijl ik hem in de firmware op 250000 hat gezet als ook in repetier host. de EEprom zorgde ervoor dat het boeltje dus de mist in ging doordat die waarde vastgehouden wordt.

Dus zet je baudrate eens op 115200 als je die op 250000 hebt gezet....

[ Voor 14% gewijzigd door WeeDzi op 19-06-2015 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Anyway, wit PLA op 210 graden leek goed te gaan, dus ik aan de slag met Olaf... De voetjes gingen goed, maar toen hij bij de buik kwam, werd hij laagje voor laagje dikker/groter.... En daar begon het PLA bij de uiteinden op te krullen/warpen :'(
Helaas heb ik er nu geen foto van bij de hand, dacht dat ik er wel eentje op mijn tel had staan, maar toch niet kennelijker... Zou dit warpen op te lossen zijn door er een cooler op te zetten?
Nu wel met foto :)
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/56EC5C19-15B9-4689-9F88-DF1094890EBF.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/A0ADC252-E710-447C-8790-099A7DC65DC6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1158.photobucket.com/albums/p612/Rutger_Kars/3D%20Printer/F52A7237-0B27-436E-BF28-8A567D1886C2.jpg

Ga eens op zoek naar een bruikbare fanmount, en dan nogmaals proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
je kan er ook meerdere printen zodat ze wat meer afkoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Dat is ook nog wel een goeie ja! :)

Ander vraagje... Heeft de i3 Rework (http://www.thingiverse.com/thing:119616) standaard ook de mogelijkheid om de X-riem te spannen? Voor wat betreft de Y staat het erbij dat er en tensioner is, maar bij de X niet.. In de STL (nog niet gedownload overigens) kan ik zo snel niet zien of daar de mogelijkheid in zit om X ook te spannen. Heb die mogelijkheid ooit ergens gezien en dat lijkt me wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Als het goed is zijn de boutgaten voor de motor in de motor-mount sleufgaten en kun je dus de riem spannen door de motor naar links te drukken.Werkt bij mij ook zo en nog nooit problemen mee gehad. Er zijn ook fancy x-mounts met spanners maar dat is in mijn ogen leuk maar onnodig.

edit : Ik zie net in de STL's dat de motor mount geen sleufgaten heeft... beetje onhandig en wellicht ff aanpassen voor je gaat printen ? Bekijk deze maar eens, daar zitten ze wel in http://www.thingiverse.com/thing:101914

En voor de print in wit pla... object koeling helpt hier heel veel (en de snelheid omlaag) Probeer ook maar eens Marvin van 3Dhubs te printen, zelfs met ABS lukt dat niet goed zonder de koeler.

[ Voor 19% gewijzigd door reddo op 19-06-2015 17:06 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Dit komt door de hitte van de nozzle. Het PLA krijgt geen kans om te koelen. Zoals WeedZi zegt kan je er een fan op zetten.
Maar in bijv. Cura kan je de minimal layer time bijv. op 8 seconden zetten. En door er meerdere te tegelijk te printen zou het beter moeten gaan.
Ook zou je de temperatuur van je nozzle wat lager kunnen proberen in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste forum leden,

Ik heb een probleem met mijn Prusa I3 en misschien kunnen jullie me helpen.
Ik heb laatst een Prusa I3 gekocht en hij zit in elkaar nu, maar als ik iets wil printen gaat hij ongeveer een half minuutje haperen/klikken/overslaan, ik weet niet hoe dit verschijnsel heet. Hierdoor verschuift mijn tafel als het waren (alleen X en Y as). Eerst had ik dit ook bij mijn extruder maar dit heb ik verholpen door het voltage door de extruder motor te verhogen (met succes). Ik heb mogelijke acceleratie problemen, proberen te vermijden, door de print snelheid te verminderen naar 10 mm/s.
Misschien bied deze video meer uitleg: YouTube: Prusa I3 probleem.
Hier kan je ook zien dat de tafel verschoven is. Hij verschuift meer des te langer hij aan staat.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:
- De belts strakker te zetten
- De Arduino en RAMPS 1.4 nagekeken of deze warm werd (blijft kamer temperatuur)
- De motors nagekeken of deze warm werden (blijft exact zelfde temperatuur als te voren)
- Het voltage van de motors verhoogt (dit verergert het klikken)

De huidige voltages zijn:
Extruder: 3.5v
X: 2.2v
Y: 2.2v
Z: 2.2v

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:23:
Beste forum leden,

Ik heb laatst een Prusa I3 gekocht en hij zit in elkaar nu, maar als ik iets wil printen gaat hij ongeveer een half minuutje haperen/klikken/overslaan, ik weet niet hoe dit verschijnsel heet. Hierdoor verschuift mijn tafel als het waren (alleen X en Y as). Eerst had ik dit ook bij mijn extruder maar dit heb ik verholpen door het voltage door de extruder motor te verhogen (met succes). Ik heb mogelijke acceleratie problemen, proberen te vermijden, door de print snelheid te verminderen naar 10 mm/s.
Hier kan je ook zien dat de tafel verschoven is. Hij verschuift meer des te langer hij aan staat.

- De Arduino en RAMPS 1.4 nagekeken of deze warm werd (blijft kamer temperatuur)
- De motors nagekeken of deze warm werden (blijft exact zelfde temperatuur als te voren)

Ik heb dan nog geen 3D printer, maar het klinkt alsof er wat doorslipt?
Heb ja al kunnen lokaliseren waar het geluid precies vandaan komt? Ik denk dat je dat ook dichter bij de oplossing brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit klinkt wel heel appart idd zo hard heb ik ze nog niet horen klikken.
Ik kn uit het filmpje niet echt waarnemen waar het weg komt maar het zit zo te zien in de x aswant die zie ik haperen. van welke kant komt het geluid links of rechts van de machine

tis niet een standaard motor geluid iig die stappen over slaat. loopt er iets aan misschien (pulley of iets dergelijks)? klinkt een beetje als een plastic klack (lol) iets wat spanning opbouwd en dan ineens loslaat ook gezien de bewegingen. Misschien een pulley die niet recht staat en de belt op de flens mee neemt?

duurt het ook langer als je de spanning wat verlaagd (spanning verhogen bied niet altijd de oplossing)

edit
maak nog eens een filmpje waarbij je de camera langs de x as houd en 1 beeld vanaf de motor en 1 beeld vanaf de idler tijdens het filmen

[ Voor 9% gewijzigd door WeeDzi op 20-06-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 22:31:
Dit klinkt wel heel appart idd zo hard heb ik ze nog niet horen klikken.
Ik kn uit het filmpje niet echt waarnemen waar het weg komt maar het zit zo te zien in de x aswant die zie ik haperen. van welke kant komt het geluid links of rechts van de machine

tis niet een standaard motor geluid iig die stappen over slaat. loopt er iets aan misschien (pulley of iets dergelijks)? klinkt een beetje als een plastic klack (lol) iets wat spanning opbouwd en dan ineens loslaat ook gezien de bewegingen. Misschien een pulley die niet recht staat en de belt op de flens mee neemt?

duurt het ook langer als je de spanning wat verlaagd (spanning verhogen bied niet altijd de oplossing)

edit
maak nog eens een filmpje waarbij je de camera langs de x as houd en 1 beeld vanaf de motor en 1 beeld vanaf de idler tijdens het filmen
Heel erg bedankt voor je advies om de spanning omlaag te doen. Het heeft geholpen! Ik had al iets van 10 minuten gefilmd van andere hoeken etc. Toen heb ik het voltage verlaagd naar 1.5 ongeveer. Nu helemaal geen kliks meer :) Nu nog wat gaan tweaken aan de temperatuur etc.

Hartelijk bedankt voor je advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:11:
[...]

Heel erg bedankt voor je advies om de spanning omlaag te doen. Het heeft geholpen! Ik had al iets van 10 minuten gefilmd van andere hoeken etc. Toen heb ik het voltage verlaagd naar 1.5 ongeveer. Nu helemaal geen kliks meer :) Nu nog wat gaan tweaken aan de temperatuur etc.

Hartelijk bedankt voor je advies :)
nu de snelheid wat omhoog dan weet je of het echt geholpen heeft..... met de snelheid die jij printe wil alles wel zon beetje (of juist niet)

dus graag een filmpje om normale snelheid om te kijken of het niet stiekem wat anders is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
WeeDzi schreef op zondag 21 juni 2015 @ 01:58:
nu de snelheid wat omhoog dan weet je of het echt geholpen heeft..... met de snelheid die jij printe wil alles wel zon beetje (of juist niet)
Wat is eigenlijk in de praktijk een normale printsnelheid voor de Prusa? Onderstaande vaas van 7 cm hoog duurde zo'n 3 uur om te printen. De hierbij gebruikte feedrate is {500,500,1,25} mm/sec met een acceleratie van {1500,1500,100,10000}.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.instructables.com/FIE/OVLB/IB4A2OC4/FIEOVLBIB4A2OC4.MEDIUM.jpg

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
Dat zijn de settings in Marlin, werkelijke printsnelheid bepaal je in de slicer, met de marlin settings als grens.

Ik print meestal op iets van 50 mm/s met PLA maar dat gaat omlaag aan de hand van je acceleratie en jerk settings.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tussen de 40 en 60 mm/s denk ik dat we allemaal wel normaal vinden. Boven de 70 vind ik snel.

En dit stel je inderdaad in bij je slicer.

[ Voor 23% gewijzigd door WeeDzi op 21-06-2015 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quepee
gosse adema schreef op zondag 21 juni 2015 @ 12:09:
[...]

Wat is eigenlijk in de praktijk een normale printsnelheid voor de Prusa? Onderstaande vaas van 7 cm hoog duurde zo'n 3 uur om te printen. De hierbij gebruikte feedrate is {500,500,1,25} mm/sec met een acceleratie van {1500,1500,100,10000}.

[afbeelding]
Je printer is echt super gaaf!!!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-06 13:40
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Ultimaker Original kloon ontwikkeld door o.a. Fablab013 genaamd DarkMatters. Hier is een foto als jullie die eventueel aan jullie galerij willen toevoegen.

https://drive.google.com/...FZVajNZMTJ0eG8&authuser=0

Ik heb hem overgekocht van het Fablab omdat zij nieuwe 3d printers wilde aanschaffen en daarom oude weg wilde doen. De rol filament die er in zat en ze mij mee gaven heb ik laatst opgeprint maar er zit nog een sliert filament in wat ik er niet meer uit krijg. (https://drive.google.com/...kNySnJkeWdsNUU&authuser=0). Heeft iemand misschien een tip hoe ik het er uit zou kunnen krijgen zonder gelijk een deel van mijn printer uit elkaar te moeten halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
E.O. Project schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:15:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Ultimaker Original kloon ontwikkeld door o.a. Fablab013 genaamd DarkMatters. Hier is een foto als jullie die eventueel aan jullie galerij willen toevoegen.

Ik heb hem overgekocht van het Fablab omdat zij nieuwe 3d printers wilde aanschaffen en daarom oude weg wilde doen. De rol filament die er in zat en ze mij mee gaven heb ik laatst opgeprint maar er zit nog een sliert filament in wat ik er niet meer uit krijg. (https://drive.google.com/...kNySnJkeWdsNUU&authuser=0). Heeft iemand misschien een tip hoe ik het er uit zou kunnen krijgen zonder gelijk een deel van mijn printer uit elkaar te moeten halen?
je attachments zijn gelocked...

Als bij mij filament vast zit in de extruder is het bij mij een kwestie van kop op temperatuur brengen dmv preheat, en dan de nieuwe filament er zachtjes doorheen duwen.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
RobV schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:22:
[...]

Als bij mij filament vast zit in de extruder is het bij mij een kwestie van kop op temperatuur brengen dmv preheat, en dan de nieuwe filament er zachtjes doorheen duwen.
Als het goed is zijn de attachments nu gefixt :) Stom, maar ik had er nog helemaal niet aan gedacht om het zo te doen. Bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 09:31
RobV schreef op zondag 21 juni 2015 @ 21:22:
[...]

RobV heeft gelijk, dat doe ik ook altijd, werkt als een trein _/-\o_

Wat mij ook opvalt is dat ter hoogte van de extruderbout(zeg ik het goed?) het houd gebarsten is.
Dit kan ook problemen geven omdat hij waarschijnlijk niet meer genoeg druk kan geven.
Daarbij vind ik de tandjes van die bout maar erg summier.

veni, vidi, maxima velpon ( ik kwam, zag en bleef veel te lang plakken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Verwijderd schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 21:23:
Beste forum leden,

Het tikken komt mij ook bekend voor, zeker na even geprint te hebben, de oplossing voor mij was om de fan die op de drivers blaast terug te zetten zodat hij er weer op blaast |:( ik moet nog steeds mijn electronica gedeelte netjes ophangen, nu hangt alles los aan elkaar geknoopt 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
Bigfoot48 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 09:56:
[...]

RobV heeft gelijk, dat doe ik ook altijd, werkt als een trein _/-\o_

Wat mij ook opvalt is dat ter hoogte van de extruderbout(zeg ik het goed?) het houd gebarsten is.
Dit kan ook problemen geven omdat hij waarschijnlijk niet meer genoeg druk kan geven.
Daarbij vind ik de tandjes van die bout maar erg summier.
Na het nemen van de foto viel mij dat gebarsten hout ook op, ik heb er echter nog geen problemen mee gehad tijdens het printen. Hetzelfde geldt voor de tandjes van de bout. Wel even in de gaten houden natuurlijk :)

Is er iemand die ervaring heeft met het maken van dat soort vervangstukken? Ik zelf zou denken aan de omtrekken overtekenen op een ander stuk hout en dat dan met een figuurzaag uitsnijden. Met een lasersnijder kan natuurlijk ook maar dat wordt helaas vrij prijzig als je dat laat doen :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
E.O. Project schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:09:
[...]

Na het nemen van de foto viel mij dat gebarsten hout ook op, ik heb er echter nog geen problemen mee gehad tijdens het printen. Hetzelfde geldt voor de tandjes van de bout. Wel even in de gaten houden natuurlijk :)

Is er iemand die ervaring heeft met het maken van dat soort vervangstukken? Ik zelf zou denken aan de omtrekken overtekenen op een ander stuk hout en dat dan met een figuurzaag uitsnijden. Met een lasersnijder kan natuurlijk ook maar dat wordt helaas vrij prijzig als je dat laat doen :-(
Je hebt toch een 3d printer? 8)

Er zijn verschillende mogelijkheden, ikzelf sloop(netjes uit elkaar halen :P ) het onderdeel er uit, pak een liniaal en een schuifmaat erbij en teken het betreffende onderdeel na in een programma.
Eventuele aanpassingen en/of verbeteringen doorvoeren, door meshmixer halen voor eventuele ondersteuningen voor uitstekende onderdelen genereren en printer maar :9~

Je kan ook proberen om het in te scannen met een 3d scanner. http://www.123dapp.com/ biedt ook de mogelijkheid om via een app op de telefoon of via foto's op de pc een object te genereren.

Om te tekenen gebruik ik nog ThinkerCad, maar ga binnenkort kijken naar andere programma's. Ik heb nog al eens moeite met de zoom functionaliteit van sommige programma's ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!
E.O. Project schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:09:
[...]

Ja inderdaad waarom heb je die 3d printer :)

Pak gewoon een extruder van thingiverse die werken waarschijnlijk ook nog beter dan zon houten gevalletje (verder niets mis met hout hoor maar staat altijd zo..... tja wat is het word.... je hebt gewoon mooi plastic nodig )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E.O. Project
Bigfoot48 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 10:19:
[...]

Je hebt toch een 3d printer? 8)

Er zijn verschillende mogelijkheden, ikzelf sloop(netjes uit elkaar halen :P ) het onderdeel er uit, pak een liniaal en een schuifmaat erbij en teken het betreffende onderdeel na in een programma.
Eventuele aanpassingen en/of verbeteringen doorvoeren, door meshmixer halen voor eventuele ondersteuningen voor uitstekende onderdelen genereren en printer maar :9~

Je kan ook proberen om het in te scannen met een 3d scanner. http://www.123dapp.com/ biedt ook de mogelijkheid om via een app op de telefoon of via foto's op de pc een object te genereren.

Om te tekenen gebruik ik nog ThinkerCad, maar ga binnenkort kijken naar andere programma's. Ik heb nog al eens moeite met de zoom functionaliteit van sommige programma's ;w
Printen is natuurlijk ook een goed idee ja :) Wat kun je precies met meshmixer? nog nooit mee gewerkt :P Van de app om 3d te scannen had ik ook nog nooit gehoord, zometeen even uitproberen :)

Wat betreft 3d progammas heb ik zelf ook een (heel) klein beetje ervaring met blender. Redelijk makkelijk (al denk ik dat alle progamma's dat zijn als je er eenmaal aan gewent bent) maar ik kan me ook wel vinden in die zoom struggles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
E.O. Project schreef op zondag 21 juni 2015 @ 20:15:
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een Ultimaker Original kloon ontwikkeld door o.a. Fablab013 genaamd [...]
Nu ik de foto's zie valt het me op hoeveel overeenkomsten deze setup vertoond met de Vertex K8400 van mij. Geen idee wie er eerst mee was.

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Heeft iemand hier al ervaring met Smoothieboard? http://smoothieware.org/smoothieboard

Na wat aanpassingen(heatbed, 2de printkop, raspberry pi is het volgende) van mijn huidige 3d printer begin ik tegen beperkingen op te lopen van de RAMPS en Arduino.

Ik heb de volgende printer, de Prusa i3 Hephestos - http://www.bq.com/gb/prusa
en zit er aan te denken om over te stappen naar Smoothieboard, waarom? Meer = Beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobV schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:36:
[...]

Nu ik de foto's zie valt het me op hoeveel overeenkomsten deze setup vertoond met de Vertex K8400 van mij. Geen idee wie er eerst mee was.
Ultimaker, ongeveer een jaar of 3 a 4 eerder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-10 14:46
hmm mn um2 begon wat kuren te vertonen nozzle verstopt vanalles geprobeert maar blijft raar doen dus maar even een nieuw setje gekocht voor hitteblok en nozzle kan ik het vervangen en evt opschonen + wat spare parts.

twijfel nog wel of ik de 3d printer aanhoud.. houd me de laatste tijd meer bezig met video en een stuk minder met printen.

aankomende maand maar eens kijken wat de opties zijn als hij weer goed print :)

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HomegrownBGP
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bigfoot48 schreef op maandag 22 juni 2015 @ 11:50:
Heeft iemand hier al ervaring met Smoothieboard? http://smoothieware.org/smoothieboard

Na wat aanpassingen(heatbed, 2de printkop, raspberry pi is het volgende) van mijn huidige 3d printer begin ik tegen beperkingen op te lopen van de RAMPS en Arduino.

Ik heb de volgende printer, de Prusa i3 Hephestos - http://www.bq.com/gb/prusa
en zit er aan te denken om over te stappen naar Smoothieboard, waarom? Meer = Beter 8)
Ik heb als vervanging van mijn RAMPS 1.4 ook gekeken naar een Smoothieboard maar ben uiteindelijk voor een Megatronics van RepRapWorld gegaan (http://reprapworld.com/?p...th/1591_1643#.VYfn5efecgY) omdat de prijs wat lager was en hij gemakkelijk beschikbaar is in Nederland. Tevens biedt hij nagenoeg (op ethernet na) dezelfde mogelijkheden, zelfs een mogelijkheid tot triple extruder.

Draait ondertussen alweer enkele weken en print als de tierelier. Moet alleen m'n esteps nog beter afstellen nu ik naar 0.9 graden steppers en 1/32 microstepping gegaan ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb nog steeds een Smoothieboard in doos liggen, ben er nog niet aan toe gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
HomegrownBGP schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:49:
[...]

Ik heb als vervanging van mijn RAMPS 1.4 ook gekeken naar een Smoothieboard maar ben uiteindelijk voor een Megatronics van RepRapWorld gegaan (http://reprapworld.com/?p...th/1591_1643#.VYfn5efecgY) omdat de prijs wat lager was en hij gemakkelijk beschikbaar is in Nederland. Tevens biedt hij nagenoeg (op ethernet na) dezelfde mogelijkheden, zelfs een mogelijkheid tot triple extruder.

Draait ondertussen alweer enkele weken en print als de tierelier. Moet alleen m'n esteps nog beter afstellen nu ik naar 0.9 graden steppers en 1/32 microstepping gegaan ben.
Thnx! :) Ik heb zojuist de specs nagelopen en ik ben om, ik ga voor de Mechatronics :9~

Het laatste beetje afstellen komt mij heel erg bekend voor. Het zijn altijd van die tijdrovende klusjes.
Zoals het er nu naar uit ziet heb ik binnenkort een tweede 3d printer(Geeetech Mini desktop) en kan dan op mijn gemakje aan het afstellen beginnen.
databeestje schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:23:
Ik heb nog steeds een Smoothieboard in doos liggen, ben er nog niet aan toe gekomen.
Herkenbaar, ik wil nog zoveel en heb zo weinig tijd 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smoothieboard is naar mijn ide nog helemaal niet zo interessant als je in het cartesische systeemblijft hangen. De Arduino borden komen qua processor kracht gewoon wat tekort vor bijv tripod printes omdat di veel mee bewegingen en berekningen nodig hebben. Als je dan de snelheid wil opvoeren dan loot ie mank...... Dan wordt Due f Smoothie interessant.

Al kun je nu natuurlijk een voorsprong neen door het wel te gaan gebruiken. Qua gebruksgemakt schijnt het wel een voor te hebben. Tenminste iedereen die ik spreek die een smoothie heeft (niet heel veel mensen :) ) die willen niet meer terug.

Megatronics kun je tegenwoordig makkelijk via ebay bestellen, tenminste daar heb ik de mijne weg. Koop je em daar dan moet j wel voorzichtig zijn meted aansluitingen. Bj die van mij bijvoorbeeld waren de endstop aansluitingen anders om waardoor d 5v regulator gelijk knapte...... Verder geen probleem voor de wking van het bord mar hij doet het nu alleen nog maar door 5v aansluiting via de USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
SSR
Van de week pas de Solid State Relay tussen de voeding gezet.
Alleen in Cura bij de start gcode heb ik M80 boven de M82 gezet. Maar moet alsnog handmatig via de smartcontroller 12864 LCD, de voeding aanzetten/PS_ON pin.
Als de printer klaar is dan werkt M81 weer wel om via de PS_ON pin de voeding uit te schakelen. Alleen nog een tijd eraan geven zodat de fan van de hot end nog even kan koelen.

Bowden conversion
Vandaag de printer omgetoverd van direct naar bowden extrusion.
Toevallig kwam ik gisteren een aantal things tegen op thingiverse:
- Bowden mount: http://www.thingiverse.com/thing:863906 (20% infill)
- GrooveMount to bowden: http://www.thingiverse.com/thing:780780 (85% infill)
Geprint op 0.1mm met mijn test filament, light violet, 1.75mm PLA.

Extruder bovenop de printer bevestigd aan de linkerkant.
Groovemount to bowden had een 2mm top gat en een 4mm bottom gat (valt klein uit). Deze beide uitgeboord met een 4mm boorbit. Zodat de PTFE tube helemaal tot aan de hobbed bolt uit komt.

De prometheus lijkt wel een kortere groove te hebben, want ik moest wederom de groove van de bowden mount aanpassen om de hot-end er in te krijgen. Dremel did the job.

Ik moet nog een andere X-mount printen, want de gaten liggen te ver uit elkaar van de bowden mount. Voorlopig met 1 bout vast gezet en wat hot glue 8).
De mount voor de proximity sensor moest ik een stukje afknippen want de bout zat in de weg.

De eerste test print ging prima, weinig sliertjes. Maar op +-20% krulde het filament in de extruder. :(
PTFE tube flink ingekort en schuin afgesneden, zodat deze een beetje de hobbed bolt afdekt.

Mijn tweede test print met de bowden setup ging bijna perfect. Retraction mag een stuk langer, staat nu nog op 0,5mm. Want dezelfde STL had ik op direct extrusion geprint.

Bowden Prometheus V1.1
(Foto met webcam genomen via OctoPi (beetje wazig omdat het aan het printen is))

Nog even aanzien of ik het zo hou, maar het lijkt er op dat met een beetje fine-tuning wel goed komt.
En het een en ander aanpassen en opnieuw printen in blauw.

Edit:
De printer is een stuk stiller nu dat de massa van de extruder+steppermotor van de X-carriage af is. :)
Enkel nog last van de LM8UU, irritant getril van de lagertjes binnenin af en toe. Maar het kan ermee door.

X-carriage for 30mm mounts
Ben nu de x-carriage aan het printen met ABS in Royal Blue. Ik hoop dat het niet gaan warpen.
De standaard X-carriages van de Prusa i3's (Rework) hebben een 24-25mm hole spacing. De "nieuwe" standaard is blijkbaar 30mm.
Als deze geprint is nog een keertje de Bowden mount en de proximity sensor mount met dezelfde ABS printen. Voor het geval dat de boel gaat vervormen na verloop van tijd (PLA).

Upgrades
Tot zover zijn de grootste upgrades gedaan, op een na.
√ De Proximity sensor (+-€3,00) + Aluminium build plate (voorradig)
√ Solid State Relay (+-€5,00)
√ Bowden conversion (+-€0,50 filament)
- Z-axis ACME lead screws <- next (+-€25,00)
- Ramps-FD EEPROM addon (Cortex-M3 heeft er geen onboard, +-€2,00)
- Originele SilentStepStick drivers voor de X en Y steppers (optionele upgrade, €+-30,00 incl. verz.).

Alles bij elkaar genomen, kom ik toch wel uit op rond de €570 voor het totaal plaatje. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door uname -r op 22-06-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
WeeDzi schreef op maandag 22 juni 2015 @ 14:07:
Smoothieboard is naar mijn ide nog helemaal niet zo interessant als je in het cartesische systeemblijft hangen. De Arduino borden komen qua processor kracht gewoon wat tekort vor bijv tripod printes omdat di veel mee bewegingen en berekningen nodig hebben. Als je dan de snelheid wil opvoeren dan loot ie mank...... Dan wordt Due f Smoothie interessant.

Al kun je nu natuurlijk een voorsprong neen door het wel te gaan gebruiken. Qua gebruksgemakt schijnt het wel een voor te hebben. Tenminste iedereen die ik spreek die een smoothie heeft (niet heel veel mensen :) ) die willen niet meer terug.

Megatronics kun je tegenwoordig makkelijk via ebay bestellen, tenminste daar heb ik de mijne weg. Koop je em daar dan moet j wel voorzichtig zijn meted aansluitingen. Bj die van mij bijvoorbeeld waren de endstop aansluitingen anders om waardoor d 5v regulator gelijk knapte...... Verder geen probleem voor de wking van het bord mar hij doet het nu alleen nog maar door 5v aansluiting via de USB.
Ik heb mede naar wat je aandraagt de rekenkracht ook gekeken naar iets beters dan de Arduino boards met ramps en 0,9 graad microstepping voor mijn delta. Due heeft wel de rekenkracht, naar de stepper drivers (die op het bord gesoldeerd zitten en dus niet uitwisselbaar) zijn alleen 1,8 microstepping. Volgens mij is dat bij Megatronics ook zo, ondanks dat je bij dat bord wel DRV8825 stepper drivers kan gebruiken.. Smoothieboard heeft wel een aantal boards die 0,9 graad microstepping ondersteunen, maar dat zijn er niet veel en vaak zijn de bordjes met onboard stepper drivers juist niet geschikt voor 0,9 graad microstepping.

Wat me bij Due en Smoothie wel aanspreekt is de all-1-one firmware, waarbij je de config voor je specifieke printer gewoon op de SD kaart hebt staan, en je dus niet elke keer hoeft te flashen als je dingen veranderd. Gewoon data updaten, reboot, klaar.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bij megatronics kun je gewoon stepperdrivers in prikken en ondersteund 1/32 microstepping..... maar die is gewoon op basis van RAMPS dus schiet je er qua rekenkracht niet echt mee op. Megatronics heeft alleen een paar features ingebouwd die handig kunnen zijn. Zoals fans een aantal extruders extra, ingebouwde sd card slot etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Arduino Due (niet Duet) en de RADDS shield, met daarop DRV8825's zou ik aanraden.

De RADDS shield heeft een EERPOM er op en een microSD slot. En veel degelijker gebouwd dan de RAMPS-FD.

[ Voor 39% gewijzigd door uname -r op 22-06-2015 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Igor92
Vandaag mijn Geeetech Prusa i3 C binnen gekregen, inmiddels al half in elkaar, kom af en toe wat onduidelijkheden tegen in de handleiding, maar vaak is op internet wel wat te vinden of bouw ik verder zodat ik er vanuitga dat het moet.

Ben benieuwd wanneer ik kan beginnen met printen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
[b]GekkePrutser schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 02:59:[/

Mijn schufco wordt ergens deze week afgeleverd, ter vervanging van m'n printrbot simple beta V2.

[ Voor 6% gewijzigd door Jasper Janssen op 23-06-2015 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Ondertussen de bowden mount uit ABS geprint.
Maar tot twee keer toe stop de extruder stepper bij +-8,7 meter tijdens het printen van de x-carriage.
De stepper motor kon ik gewoon aanraken zonder mijn vinger te verbranden, dus dat is het niet.
Van te voren de STL onderzocht in Cura, maar ik kon niks geks vinden.
Zojuist door de Model Repair Service gehaald. En in plaats van in bestandsgrootte kleiner te worden, juist vice versa.
Een laatste keer proberen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
WeeDzi schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 11:42:
model repair service ? dat ken de ik nog niet.

Maar powered bij netfabb..... dus dan zit het wel goed
Ik gebruik dat vaak voor mijn eigen STL's. Maar soms gebruik ik het ook bij STL's die ik download, als ik bijvoorbeeld in Cura iets roods zie in de X-ray instelling van View mode. Of als de STL voor mijn gevoel onnodig bestandsgrootte onnodig groot is (1 à 2mb voor iets kleins bijvoorbeeld).

Net een hele test procedure ondergaan om het probleem van de stoppende extruder stepper motor te vinden:
Na een testrun zonder filament ben ik er achter gekomen dat het een hardware matige probleem was.
Dacht eerst dat misschien de potentiometer van de stepper driver door de trillingen verkeerd was ingesteld, nope.
Ik had nog de extra stepper driver van de Z2 motor er in zitten, weggehaald, maar nee.
Stepper drivers gewisseld, wederom geen verbetering.
Aan de bedrading van de stepper motor gewiebeld, niks geks.
Toen eenmaal afgekoeld en de stepper motor draaide, de big wade gear vastgehouden. De stepper motor ging niet trillen van het vastlopen, hmm.
Nogmaals, maar met een vinger gevoeld aan de as van de stepper motor.
Bleek dat deze wel draaide, maar de tandwielen niet. Dus de grub screw van de small wade gear aangedraaid. En tot nu toe blijft de extruder stepper draaien. :F

Waarschijnlijk komt het omdat de stepper motor warm wordt en het PLA dan slap word.
Toch maar eens een keer een upgraden naar een all metal extruder.

De printer is weer aan het opwarmen om straks nogmaals de x-carriage te printen, hopelijk met succes.
Knock on wood |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:09
Mooie tijd van de vorige reactie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
wortelsoft schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 14:13:
Mooie tijd van de vorige reactie :+
Niet eens opgemerkt. Was zo bezig met de printing issues. Heb het ook een beetje voor mijzelf neergezet.
Zodat ik kan terug zoeken voor de volgende keer, mocht ik vergeten zijn hoe dat ik het had opgelost.

Tot nu toe gaat de print prima.

Met de vorige print trouwens gemerkt dat met bowden op 70 mm/s niet veel meer vibraties oplevert, in tegenstelling tot direct. Alleen de randjes worden wel een beetje rafelig, ook als ik de temperatuur hoger instel.
De buiten en binnen randjes zou ik dan op 50mm/s kunnen doen, de rest iets sneller.
Met zulk soort STL's dan, printer plastic parts en dergelijke.

Edit:
Het is gelukt :) (zie vorige post: zeadope in "OpenSource 3D Printing - Deel 2")

X-carriage ABS Bowden

Alleen zie ik veel blobs. Weet zo 123 niet wat ik daaraan kan doen. Zou een test print met PLA moeten doen om te kijken of het aan het ABS ligt icm Bowden.
Iemand met een bowden delta/kossel tips? O-)

[ Voor 24% gewijzigd door uname -r op 23-06-2015 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
zeadope schreef op maandag 22 juni 2015 @ 20:48:
Arduino Due (niet Duet) en de RADDS shield, met daarop DRV8825's zou ik aanraden.

De RADDS shield heeft een EERPOM er op en een microSD slot. En veel degelijker gebouwd dan de RAMPS-FD.
RADDS kende ik nog niet. Helaas valt de Due voor mijn kossel build al af, kan ik direct op zoek naar een passende voeding die 3,3V kan leveren (of een printje die van 12V > 3,3V maakt)

Magoed, als ik komend weekend tijd heb zal ik me eens inlezen in RADDS.

Op zich doet mn delta het wel ok met Ramps, maar ik heb er dan ook geen LCD, SD kaartlezer of keypad aan hangen (alleen een extern thermokoppel bordje voor de hotend)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De Due krijgt zijn voeding van de RADDS, of via µUSB. End-stops en dergelijk krijgen 5V van de RADDS.
Als je kies voor 12V of 24V PSU krijgen de outputs voor de stepper drivers en hot-end/heatbed ook 12V of 24V.
Meer info: http://reprap.org/wiki/RADDS#RADDS_and_24.C2.A0Volts

Mocht je extra I/O willen gebruiken dan zijn die volgens mij wel 3,3V. Dat is verder geen issue. Ik heb hier voor mijn Inductive Proximity Sensor inderdaad een Logic Level Converter er tussen gezet. [DUE 3.3V] < [LLC] > [I.P.S. 24V].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
(reactie op een wel hele oude post).. verwijderd

[ Voor 84% gewijzigd door gosse adema op 24-06-2015 09:13 ]

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Een nieuwe issue geopend op github van repetier mbt step double frequency, icm Arduino Due (Cortex). https://github.com/repetier/Repetier-Firmware/issues/410
Edit: Nu al een reply van repetier
repetier commented 4 minutes ago
Hi,

for due set double frequency to 90000 hz. Latest version 0.92.3 can
handle 300000 and more in quadstepping mode.
Daarnaast moest stepper high delay 1, zijn 0 is te snel voor de DRV8825 stepper drivers!

Ik ben er denk ik ook achter hoe dat de blobs ontstaan, voornamelijk op de hoekjes. Het zou moeten liggen aan een te lage Jerk setting voor de bowden setup nu. Dit ga ik nog testen, heb alleen nu even niks te printen wat veel hoekjes heeft.

Retraction settings in de firmware moet ik ook nog fine-tunen.

In Cura staat het op 4.5mm en verlaagd naar 40mm/s. Hoewel Slic3r aangeeft, hoe sneller hoe beter. Maar de rebound/bounce van het filament in het PTFE tube zou moeten helpen. We zullen het zien :)

[ Voor 17% gewijzigd door uname -r op 24-06-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
Ik begin langzaam gillend gek te worden van mijn 3d printer. Heb zojuist tweede printkop er weer afgehaald.

Als je nog een goede uitdaging zoekt neem een tweede printkop :X

Ik worstel met werkstukken die halverwege los raken, lagen die loslaten (ABS), uitlijnen van de tweede prinkop met de eerste, ongelijk heatbed, z-wobble, z-stop die breekt, x-stop die bij het afhalen breekt, het herplaatsen van de y-stop, jaha die breekt, :F

Ik ben nu bij het moment gekomen om een pil te nemen, een rode of een blauwe O-)

Rood staat voor de printer naar buiten te nemen en met de resterende aceton een vreugde vuurtje te maken >:)

Blauw, een tweede printer aanschaffen en zit te twijfelen welke. Ik had laatst via Ebay een bod gedaan en gewonnen op een Geeetech Me Creator desktop met MK8 Extruder voor €200,- maar de verkoper heeft hem in de laatste minuut ingetrokken #@$^@!!#$.

Ik ben op zoek naar een "boxed" printer en als het even kan voor een redelijke prijs(niet dat ik nog een nier en een stuk lever van mezelf moet verkopen 8) )

Richtprijs ~€500,- of probeer ik nu over water te lopen?
Geeetech Me Creator Mini Desktop 3D Printer With Sanguinololu Board MK8 Extruder $369.00
Desktop 3D printer dual-extruder for Makerbot Replicator 2 $500.00
Geeetech Assembled Me Creator MK8 Extruder Mini desktop, 3D printer Prusa Mendel $350.00
Prijzen exclusief verzendkosten

[ Voor 26% gewijzigd door Bigfoot48 op 25-06-2015 08:47 . Reden: Nog enkele voorbeelden bijgezet :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bigfoot48 schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 08:31:
Ik begin langzaam gillend gek te worden van mijn 3d printer. Heb zojuist tweede printkop er weer afgehaald.

Als je nog een goede uitdaging zoekt neem een tweede printkop :X

Ik worstel met werkstukken die halverwege los raken, lagen die loslaten (ABS), uitlijnen van de tweede prinkop met de eerste, ongelijk heatbed, z-wobble, z-stop die breekt, x-stop die bij het afhalen breekt, het herplaatsen van de y-stop, jaha die breekt, :F

Ik ben nu bij het moment gekomen om een pil te nemen, een rode of een blauwe O-)

Rood staat voor de printer naar buiten te nemen en met de resterende aceton een vreugde vuurtje te maken >:)

Blauw, een tweede printer aanschaffen en zit te twijfelen welke. Ik had laatst via Ebay een bod gedaan en gewonnen op een Geeetech Me Creator desktop met MK8 Extruder voor €200,- maar de verkoper heeft hem in de laatste minuut ingetrokken #@$^@!!#$.

Ik ben op zoek naar een "boxed" printer en als het even kan voor een redelijke prijs(niet dat ik nog een nier en een stuk lever van mezelf moet verkopen 8) )

Richtprijs ~€500,- of probeer ik nu over water te lopen?
Geeetech Me Creator Mini Desktop 3D Printer With Sanguinololu Board MK8 Extruder $369.00
Desktop 3D printer dual-extruder for Makerbot Replicator 2 $500.00
Geeetech Assembled Me Creator MK8 Extruder Mini desktop, 3D printer Prusa Mendel $350.00
Prijzen exclusief verzendkosten
Als je er zo over denkt zoals je beschrijft in je eerste alinea, dan zou ik de rode nemen.

Maar het klinkt meer alsof je met inferieur materiaal werkt, en brekende x en y endstop (jahaa die breekt :? ;) ) dat heb ik echt nog nooit mee gemaakt en nu print ik toch al wat jaartjes mee. En ja uitlijning is een bitch de eerste keer, maar goed moet te doen zijn.... Als je printjes loslaten, wat heb je dan voor spul op je bed liggen en wat voor temperature gebruik je dan? En waar haal je je plastic vandaan?
Hoe ziet je printer er uberhaubt uit?

Met die drie die je linkt lopen nogal uit een, de een wel met dual extruder de ander niet. De eerste zou ik zowiezo niet nemen, die heeft sanga electronica en daar heb ik zelf aan ondervonden dat het vrij sumier is.
Die 2e is een makerbot replica (tja die makerbot dingen hoor ik alleen maar slechte dingen over, nu kan dat onkunde zijn van de gebruikers, heb er zelf geen ervaring mee). maar die heeft dan weer geen heatbed (en ze leveren een rol ABS er bij 8)7 8)7 ) en print alleen PLA. En die Geetech tja ziet er wel uit als een leuk ding, maar heeft ook weer sanguinololu.....
Edit
lol ik zie nu dat de 1e en de 3e precies dezelfde printer is alleen dan bij ander verkoopmedium... 8)

Dus wat wil je precies?, heb meer het idee dat je hier maar wat neergeplempt hebt wat goedkoop is, in de hoop dat je hier niet dezelfde problemen mee krijgt die je nu hebt. Maar zoals je weet is hoop uitgestelde teleurstelling. Dus als je nu niet kan achterhalen wat er met je eigen printer misgaat waarom denk je dat het met de andere printers wel goed komt? ;)
Als je bijv kijkt naar de ultimaker 2 die turnkey afgeleverd wordt (ander prijs segment) daar hebben gebruikers precies dezelfde problemen mee als ieder ander. loslatende printjes warpend plastic, onder extrusie etc etc. Er is gewoon geen printer waar je niet af en toe moet sleutelen en moet nadenken over oplossingen.

[ Voor 5% gewijzigd door WeeDzi op 25-06-2015 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot48
WeeDzi schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 10:21:
[...]
Als je er zo over denkt zoals je beschrijft in je eerste alinea, dan zou ik de rode nemen.

Maar het klinkt meer alsof je met inferieur materiaal werkt, en brekende x en y endstop (jahaa die breekt :? ;) ) dat heb ik echt nog nooit mee gemaakt en nu print ik toch al wat jaartjes mee. En ja uitlijning is een .......
Je hebt volkomen gelijk, het was beter geweest dat ik mijn bericht vollediger en met minder frustraties had geschreven.

Voor de goede orde:
Prusa i3 Hephestos http://www.bq.com/gb/prusa (Gekocht op 15-8-2014)
Aanpassingen: Heatbed MK3 ALU, 2x Extruder van Schufco, behuizing om de printer heen, PSU 12V en 24V
Heatbed temperatuur: 85
Extruder: 245
Printsnelheid: 40 mm/s
Laagdikte: 0.2
Diameter filament: 1.75
Diameter Nozzle: 0.3
Hechtingsmateriaal heatbed: Aceton met ABS
Bron ABS en PLA: 123inkt.nl en reprapword.com

Ik zal vanavond enkele foto's online plaatsen van de printer, aanpassingen, prints en van wat er afgebroken is :)

Wat betreft de voorbeelden, laten we die maar even vergeten, het was een wanhoopspoging.
Ik was in de veronderstelling dat Makerbot en dergelijken geen of minder problemen zouden hebben.
Mijn idee was/is als ik een tweede(een extra printer staat nog op mijn verlanglijstje) printer erbij zou nemen dan kan ik in ieder geval al gaan produceren.

Bij mijn 3d printer loop ik al vanaf het begin tegen problemen aan. Het eerste probleem was verstoppingsproblemen van de extruder.
(een klein metalenbusje en warmte die opkruipt)(foto's volgen :) )

Nog een klein lijstje van problemen welke ik ben tegengekomen:
- slecht geprinte onderdelen (om de printer mee op te bouwen)
- bedrading van de extruder motor gewisseld
- handleiding in het Spaans (gelukkig nu Engels)
- BQ plaatst alleen de HEX file online van de firmware(deze is zonder heatbed of extra extruder)
- Heatbed haalt niet de juiste temperatuur of doet er erg lang over
( - Nog een paar dingetjes die ik ben vergeten 8) )

De volgende punten zijn misschien onkunde van mij zijde
- Afstellen en uitlijnen 2de extruder
- Aansturing van 2de extruder vanuit Slicer / Cura
- Genereren van Gcode in Slic3r, soms slaat hij stukken die hij moet afdrukken over
- Marlin firmware aanpassen (Messy code, branches with a lack of guidelines and comments are killing Marlin!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bent er waarschijnlijk wat te bleu in ingestapt wat velen gebeurd, en direct dual nozzles is dan ook een hooggegrepen platvorm (niet onmogelijk).

Wat ik zie is dat iig voor de hechting van ABS je heatbed te lag staat. Dit zou iig naar 110 oid moeten anders gaat het iig niet plakken. Je ABS juice werkt ook pas tegen die tijd omdat het aceton een oplosmiddel is voor de ABS die je dan eigenlijk als een dun laagje uitsmeerd over je headbed. De glanstransitie temperatuur van ABS begint zo rond 100 a 110 graden, daarom moet je heatbed ook ongeveer die temp hebben.

Langzaam opwarmen is idd ook lasting ik heb er zelf ook last van, en een optie is 24v of 220v. Maar ik denk dat je de 24v optie al gebruikt. Ik weet niet hoe het zit met de rubbermatjes gebruikers hier of zij ook snel naar 110 kunnen verwarmen.

Welke electronica gebruikt het? het is waarschijnlijk gewoon een RAMPS afgelijde dus check eens in de firmware welke variant het kan zijn. Veel electronica soorten worden standaard ondersteund. En ja die blog die je post zit wel een kern van waarheid in, maar het is ook een beetje gal spuwen omdat zijn stukje software er uit is gehaald :) Er zijn vele vorks van de firmware maar de standaard voldoet meestal prima. voor deltas is dat een stuk minder (daar gaat dat blogje ook over). Neem ff een foto van je electronica...
Stap gewoon dan af van de voorgeprutste software en pak gewoon de standaard marlin en check of die werkend kan worden. als dat te moeilijk is moet je ff DMen dan kan ik misschien helpen in je zoektocht.

tja die andere dingetjes zijn Kwalitatief Uitermate Teleurstellend maar zijn op te lossen, maar bouwt op naar de frustratie die veel beginnende printers.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
AjDuLion schreef op maandag 22 juni 2015 @ 12:15:
hmm mn um2 begon wat kuren te vertonen nozzle verstopt vanalles geprobeert maar blijft raar doen dus maar even een nieuw setje gekocht voor hitteblok en nozzle kan ik het vervangen en evt opschonen + wat spare parts.

twijfel nog wel of ik de 3d printer aanhoud.. houd me de laatste tijd meer bezig met video en een stuk minder met printen.

aankomende maand maar eens kijken wat de opties zijn als hij weer goed print :)
je kunt me altijd even een PM sturen.. ik ben stiekem een beetje koning UM2 :)

60 TB can not be enough

Pagina: 1 ... 53 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.