Nou, hier dan een fotoverslagje van mn Kossel build...
Waar ik geen foto van heb, zijn de RVS plaatjes die de bovenste driehoek bijelkaar houdt, zoals de motorsteunen onder. Ik heb deze gefreesd, maar mijn collega die ze zou gaan zetten heeft daar nog geen tijd voor gehad.
De lange openbeams zijn op 900mm lengte gezaagd, en de lineair geleiding is ook geplaatst.
Bij het origneel zitten er printed eindstops, die voorkomen dat het karretje van de rails loopt (en alle kogeltjes er uit vallen) maar dat vond ik niet veilig genoeg. Dus dan maar een paar blokjes aluminium frezen. Aan de onderzijde van het blokje zit nog een spie die in de sleuf van de openbeam past.
Voor de boven- en onderzijde had ik delen gezaagd in zwarte acrylplaat van 3mm. Ik had ook nog een plaat fluor groen liggen, en dat leek me mooi om de zijkanten mee dicht te maken. Het frontje had ik eerst met de figuurzaag uit lopen zagen, (op de foto zit ie nog in het frame) maar ik vond de steekmaat van de schakelaars niet mooi passen, dus nog een keer gedaan maar behalve het plaatje uitzagen is de rest allemaal op de CNC freesbank gedaan.
Door wat stroomdraden dubbel te vouwen, en in het profiel te steken krijg je dat het plaatje acryl er min of meer een beetje vast in zit. Aan de uiteinden van de openbeam draai ik nog een boutje met een ring om het plaatje op te sluiten.
Bij het monteren van de USB poort begon ik me al snel te ergeren aan de boutjes... Dat moet beter kunnen! Gezien de aansluiting voor het netsnoer ook verzonken boutjes gebruikt, de volgende dag eens wezen zoeken op de zaak naar wat verzonken RVS boutjes:
Veel beter zo.

Het gat voor de aansluiting van de koeler komt een vergulde tulpstekker aansluiting in, niet de meest ideale keuze, maar die had ik nog in de rommelbak liggen.
De stroom aansluiting aan de andere zijde... Ook hier weer RVS boutjes...
En het front waar ik misschien nog een LCD achter het raam zet.

Ik twijfel nu nog omdat het LCD ook rekenkracht van de arduino vraagt, en naar wat ik lees is dat niet echt wenselijk bij een delta. Ik heb tot nu toe ook altijd zonder gedaan, dus wie weet. De schakelaars zijn om de grote koelfan uit te kunnen schakelen (override) en de rechter wordt voor de 60mm led ring die straks onder de end effector komt.
Omdat ik bang ben dat de verticale beams kunnen verschuiven als ik de drive belts op spanning zet, heb ik beugeltjes gefreesd uit aluminium hoekprofieltjes. Die kunnen redelijk onzichtbaar geplaatst worden, en sluiten de verticale beams op.
Een tijdje terug heb ik ook een poging gedaan om mijn heated bed te vlakken op de freesbank.... Alleen was dit geen succes omdat het maar een plaatje is van 3mm dik, en dus gaat trillen als je er met een freesje overheen gaat. Hoe span je zoiets dan op? Dubbelzijdig tape? Het moet ook weer los te krijgen zijn... Vacuümplaat? Hebben we op de zaak, maar dan trek je de plaat vlak en springt ie in zijn oude vorm terug als je de vacuümplaat uitzet... Waarom niet een alu plaat nemen, die heet maken en er kaarsvet op smelten, plaatje erop, laten afkoelen en dan frezen? Klinkt te zot om te werken, maar waarom ook niet?
Ik heb de heated plate eerst voorzien van een laagje ducktape, met het idee dat dit na afloop er zo af gaat en ik geen kaarsvet van de plaat hoef te halen. Dat ging bijna goed....
Zo was de plaat nadat ik geprobeerd had hem te vlakken in een drieklauw... Waar de bekken hem beet hadden is het oppervlak aan de uiteindes redelijk glad. Daar tussenin...
Heel voorzichtig heb ik er weer wat afgefreesd, de eerste keer 0,1mm en toen was er nog wat trilling te zien van het oude oppervlak. Nog een paar keer er overheen, 0,02mm dieper per keer en toen was dit het resultaat!
En toen het plaatje weer losmaken....

Bleek de lijm van de tape ook gesmolten en wat je hier ziet is de drager die nog vast zit aan het plaatje. De lijm op het heated bed ging er gelukkig met flink wat wasbenzine wel af en na wat metingen thuis (niet echt exact) kan ik het volgende concluderen:
Op kamertemperatuur is het plaatje hardstikke vlak, en als ie warm wordt, gaat ie een beetje bol staan. Dat is jammer, maar gelukkig kan dit prima verrekend worden in de delta kinematica.
Hopelijk heb ik volgende week mn plaatjes zodat ik het frame verder kan monteren. Straks zal ik eens proberen wat voetjes te printen van
dit spul wat de postbode net langsgebracht heeft.