In tegenstelling tot wat de tracking van PostNL aangeeft, is vanmiddag eindelijk het bestelde filament (1.75mm grijze ABS) binnengekomen
Afgelopen week had ik de X en Y al gekalibreerd, Z is niet nodig want schroefdraad. Door droog te kalibreren hoop ik geen last te hebben van meetfouten door de dikte van het filament. Test-extruden ging niet helemaal soepeltjes, de stepper leek wat moeite te hebben door de direct drive. De driver kon ik niet hoger krijgen dan 0.77V, ik heb daarom de driver verwisselt met een ander model DRV8825, deze kon ik wel op de gewenste 0.9V krijgen. E-steps berekend volgens een formule van internet geplukt (had die nog op standaard E-steps staan), nogmaals testextruden: <1%afwijking tov gewenste 50mm, in 1 keer goed dus
Als eerste testprint een 10*10*10mm kubus geprint. Ik was vergeten haarlak oid op het heatbed te spuiten, maar met een brim van ~0.8mm rondom bleef alles perfect zitten. Sliden had ik met Cura gedaan, 0.1mm layer height, 0.9mm wall thickness, 25% infill, 50mm/s printsnelheid, 230 graden extruder, 100 graden heatbed.
Testkubus zag er goed uit. Geen overschoten hoeken, lagen netjes op elkaar. Om de een of andere reden is de onderste 1-2mm van de kubus grijskleurig, net als het filament, de andere lagen zijn hier en daar wat wit. Onderkant en alle lagen lijken een goede dichtheid te hebben, niets zit ruim of juist teveel in elkaar gedrukt. Verticaal voelt het oppervlak erg glad, alleen met mijn nagel zijn de verschillende lagen te voelen/horen. De onderste 1-2mm is iets uitgelopen, de kubus is onderaan iets breder. Afmetingen van de kubus kloppen niet perfect, de kubus meet 9.9*9.9*9.9mm.
Tweede testprint was een zelf ontworpen draaiknop voor de LCD. Zelfde instellingen en soort eigenschappen als resultaat als de kubus. Het gat aan de onderkant, waar de draaiknop mee bevestigd moet worden is alleen wel te klein. In plaats van een doorsnee van 6mm meet ik ~5.5mm.
Fotootje, gemaakt met telefooncamera, excuus:
Derde testprint was
dit ding van Thingiverse. Deze met 0.2mm layer heigth geprint, via SD-kaart ipv gekoppelde laptop, werkt toch handiger. Cura had als minimal layer time 8 seconden staan, hierdoor bewoog de hotend voor de bovenste 25 lagen steeds even opzij om te pauzeren. Retraction werkt nog niet sterk genoeg, een heleboel draden bleven hangen.
Als vierde en tevens laatste print van vandaag heb ik
Yoda geprint op 40% van de oorspronkelijke grootte. Zelfde instellingen als de testcube. Ben persoonlijk erg tevreden met het resultaat:
Iets meer overzicht:
Complete setup, inclusief erg soepel draaiende filamenthouder van lego:
Al met al, erg tevreden