Hornbach (ten minste, die in Nieuwegein) heeft een lijstemakerij die een glasplaatje op maat kan snijden, kost bijna niks.
Gamma haal ik spiegels, 300x300 mm en daar snij ik 100 mm af, bevalt prima. 4 voor 12 euro geloof ik.
bedankt voor de tips! Ik heb er even 1 besteld nu, maar volgende keer even naar de Hornbach!
Kijk aub uit met venster/lijst glas op hogere temperaturen, als je pech hebt en het knapt door de interne spanningen dan vliegen de spanen alle kanten op.
En als je geluk hebt print je meer dan een jaar lang probleemloos op hetzelfde plaatje :-)WeeDzi schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 16:37:
Kijk aub uit met venster/lijst glas op hogere temperaturen, als je pech hebt en het knapt door de interne spanningen dan vliegen de spanen alle kanten op.
Ey je kan het advies in de wind slaan, maakt mij niet uit. Ik had de glassplinters in het plafond hangen toen ik abs wilde gaan printen
Of een IKEA Sorli die hier nog op voorraad is: http://filamentenmeer.nl/...path=16_17&product_id=224
Ik heb destijds een glasplaat bij de glashandelaar gehaald dat gebruikt wordt voor ovens...
Temperatuur is dan zeker geen probleem, wel niet goedkoop (10€ voor 20x20 ofzo).
Temperatuur is dan zeker geen probleem, wel niet goedkoop (10€ voor 20x20 ofzo).
Verwijderd
Ik print ook al tijden op normaal glas zonder problemen. Weet je zeker dat je niet op een andere manier spanning op dat glas had staan?WeeDzi schreef op donderdag 19 maart 2015 @ 18:11:
Ey je kan het advies in de wind slaan, maakt mij niet uit. Ik had de glassplinters in het plafond hangen toen ik abs wilde gaan printen
in elk materiaal zit vaak restspanning of interne spanning wat vrij komt bij warmte. In de meeste materialen kun je die spanning weghalen (ontlaten) door het nogmaals te verwarmen (vaak te duur voor enkel vensterglas) en weer af te laten koelen op speciale materiaal specifieke temperaturen. Die interne spanningen kun je tegen/vrij komen als je het materiaal bewerkt of als je de temperatuur verhoogd of verlaagd.
Bij glas gebeurd hetzelfde, gooi maar eens warm water over de ramen van je auto als het snachts gevroren heeft (eeuh niet doen dus retourtje carglass kan het resultaat zijn). Bij mij gebeurde hetzelfde ik verwarmde het heatbed op naar 110 graden. Pats... 3 dikke scheuren met de nodige barstjes en los materiaal er omheen.
Nu kan het natuurlijk wel zijn dat er bij mij wat meer onpuurheden in het glas zaten dan in ander glas of dat door het snijden van het glas er al zwakheden in zaten. zelf snijden van glas geeft eerder kans op dit soort zwakheden.
Bij PLA temps zal dit wel mee vallen, maar als je hoger gaat kan het gewoon gebeuren
Nevertheless net als brand gevaar kijk er gewoon mee uit. Not telling you to stop, just warning you.
Dit was voor mij een reden om over te gaan op alu bed of neem borosillicaatglas zoals criao aangeeft
Bij glas gebeurd hetzelfde, gooi maar eens warm water over de ramen van je auto als het snachts gevroren heeft (eeuh niet doen dus retourtje carglass kan het resultaat zijn). Bij mij gebeurde hetzelfde ik verwarmde het heatbed op naar 110 graden. Pats... 3 dikke scheuren met de nodige barstjes en los materiaal er omheen.
Nu kan het natuurlijk wel zijn dat er bij mij wat meer onpuurheden in het glas zaten dan in ander glas of dat door het snijden van het glas er al zwakheden in zaten. zelf snijden van glas geeft eerder kans op dit soort zwakheden.
Bij PLA temps zal dit wel mee vallen, maar als je hoger gaat kan het gewoon gebeuren
Nevertheless net als brand gevaar kijk er gewoon mee uit. Not telling you to stop, just warning you.
Dit was voor mij een reden om over te gaan op alu bed of neem borosillicaatglas zoals criao aangeeft
[ Voor 3% gewijzigd door WeeDzi op 19-03-2015 21:27 ]
Normaal glas heeft een flinke uitzettingscoefficiënt, daardoor zal het kapot springen wanneer het oneven verwarmd/gekoeld wordt. Bij mij knapte mijn float-glas al bij de 3e keer opwarmen, voornamelijk omdat mijn plaatje iets groter was dan mijn heated bed. De randen bleven koeler en dus --> knap.
Als je al met float-glas werkt zorg er dan voor dat het hele plaatje boven de verwarmingsbanen op je heated bed zit, en anders inderdaad een veiligheidsbril opzetten, je hebt maar 1 paar ogen.
Beter is borosilicaat (of pyrex), dat heeft een uitzettingscoefficiënt van nagenoeg nul en daardoor krijg je geen spanning op je glas bij opwarmen/afkoelen.
Als je al met float-glas werkt zorg er dan voor dat het hele plaatje boven de verwarmingsbanen op je heated bed zit, en anders inderdaad een veiligheidsbril opzetten, je hebt maar 1 paar ogen.
Beter is borosilicaat (of pyrex), dat heeft een uitzettingscoefficiënt van nagenoeg nul en daardoor krijg je geen spanning op je glas bij opwarmen/afkoelen.
Xeon e5-2695 V3, RX Vega 64, Rift | PS3 | PS4 Pro,PSVR
over uitzetting had ik het inderdaad nog niet eens dat werkt nog veel rapper. Het paste bij mij netjes op het bed. Maar uitzettings coefficient voor verschillende soorten glas is niet eens zo verschillend wat dat betreft scheelt maar 3 mu per meter tussen venster glas of borosilicaat glas. Kwarts glas is nagenoeg nul maar das knetter duur.
blijft gewoon oppassen
blijft gewoon oppassen
"knetter duur" wel een toepasselijke uitspraak hierbij.
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Weet iemand waar ik het beste parts in nederland/europa kan bestellen voor een Ultimaker clone?
Ik heb een flinke hoeveelheid parts voor een ultimaker kunnen krijgen en ik heb nog een aantal spullen nodig. De webshop van Ultimaker zelf is alleen voor mijn gevoel erg duur en ik heb gemerkt dat hun verzendtijd altijd rond de 4-6 weken zit.
Ik heb al eens op 3dprinteronderdelen.nl gekeken maar daar hebben ze de pulleys niet voor 8mm shafts
Ik ben nog op zoek naar 2 stuks 8mm Timing shafts
(2 stuks van deze dus: https://shop.ultimaker.co...8TimingPulley8mmShaftPack)
en naar een pt100b sensor
(https://shop.ultimaker.com/product/62/PT100-B-sensor)
Momenteel heb ik wel al een pt100b sensor maar ik twijfel aan zijn functioneren aangezien deze tijdens testen al mintemp en maxtemp errors aangeeft. Dit kan echter ook komen omdat ik het heated bed nog niet heb aangesloten en getest.
Ik heb een flinke hoeveelheid parts voor een ultimaker kunnen krijgen en ik heb nog een aantal spullen nodig. De webshop van Ultimaker zelf is alleen voor mijn gevoel erg duur en ik heb gemerkt dat hun verzendtijd altijd rond de 4-6 weken zit.
Ik heb al eens op 3dprinteronderdelen.nl gekeken maar daar hebben ze de pulleys niet voor 8mm shafts
Ik ben nog op zoek naar 2 stuks 8mm Timing shafts
(2 stuks van deze dus: https://shop.ultimaker.co...8TimingPulley8mmShaftPack)
en naar een pt100b sensor
(https://shop.ultimaker.com/product/62/PT100-B-sensor)
Momenteel heb ik wel al een pt100b sensor maar ik twijfel aan zijn functioneren aangezien deze tijdens testen al mintemp en maxtemp errors aangeeft. Dit kan echter ook komen omdat ik het heated bed nog niet heb aangesloten en getest.
Als het in de EU/NL niet goed te vinden is, waarom bestel je het dan niet in China? Je kunt op ebay/aliexpress werkelijk alles vinden. Zijn vaak prima spullen en erg goedkoop. Alleen 2 weken wachten tot je het binnen hebt.
http://www.aliexpress.com...-CNC-Free/2035469528.html
Kun je de pt100b sensor niet gewoon vervangen door een willekeurige 100k thermistor?
http://www.aliexpress.com...-CNC-Free/2035469528.html
Kun je de pt100b sensor niet gewoon vervangen door een willekeurige 100k thermistor?
Robotdigg daar hebben ze goedkopere timing pulleys maar moet je ff vragen wat de verzend kosten zijn of gewoon via ebay oid. das iets duurder maar niet zo duur als de ultimaker site. Dat is gewoon schandalig. 50 euro voor een setje pulleys
denk dat de electronica van de ultimaker 2 niet overweg kan met de 100K therm
denk dat de electronica van de ultimaker 2 niet overweg kan met de 100K therm
Ik heb nu alle onderdelen voor mijn printer besteld. Het feest van het ontvangen van alle losse pakjes kan nu beginnen. Het zijn er als ik goed geteld heb 28:
6 bestellingen bij Aliexpress, 17 dingetjes op Ebay, aluminium profielen bij Motedis, hotend van E3D, assenstaal van Dentjens, steppers van RepRapWorld, electronica van RepRapElectro.
Ik ben trouwens wel verrast hoe snel dingen uit China kunnen komen. De 12e besteld, eergister eerste twee pakketjes (ebay) ontvangen.
Fototje van de spullen die tot nu toe binnen zijn (en de random zooi die ik nog had liggen en kan gebruiken). Ik ben nu de eerste onderdelen aan het printen, maar het zal nog wel even duren voordat alles binnen is en ik echt kan gaan bouwen. Zal je zien dat net dat ene pakketje maanden op zich laat wachten.
6 bestellingen bij Aliexpress, 17 dingetjes op Ebay, aluminium profielen bij Motedis, hotend van E3D, assenstaal van Dentjens, steppers van RepRapWorld, electronica van RepRapElectro.
Ik ben trouwens wel verrast hoe snel dingen uit China kunnen komen. De 12e besteld, eergister eerste twee pakketjes (ebay) ontvangen.
Fototje van de spullen die tot nu toe binnen zijn (en de random zooi die ik nog had liggen en kan gebruiken). Ik ben nu de eerste onderdelen aan het printen, maar het zal nog wel even duren voordat alles binnen is en ik echt kan gaan bouwen. Zal je zien dat net dat ene pakketje maanden op zich laat wachten.
Ook hier bezig met de bouw van een printer, de rostock loopt goed nu, maar ik stoor me aan het flexen van de lineair assen, dus op termijn toch maar upgraden met lineair geleiding... Magoed, in de tussentijd wil ik een ultimaker cloon gaan bouwen met de volgende specs:
- 0,9 graden steppers (besteld)
- Dual extruder
- Build area 200x200x200mm
- Zelfsmerende lagers
- Aluminium voor kritische delen, alles CNC gefreesd
Ben al bezig geweest om het nodige uit te tekenen in solidworks, maar dit is slechts voor de X/Y as, de rest moet nog. Als deze printer werkt, ga ik de rostock ombouwen naar een kossel.
- 0,9 graden steppers (besteld)
- Dual extruder
- Build area 200x200x200mm
- Zelfsmerende lagers
- Aluminium voor kritische delen, alles CNC gefreesd
Ben al bezig geweest om het nodige uit te tekenen in solidworks, maar dit is slechts voor de X/Y as, de rest moet nog. Als deze printer werkt, ga ik de rostock ombouwen naar een kossel.
Mijn bekabeling is nu aangesloten, ik kan in alle richtingen, X, Y en Z bewegen! De extruderkop draait (tandwiel dus) als ik deze op mijn Y-driver aangesloten heb (als test of de bekabeling goed zat), echter als ik het op Extruder-0 zet doet hij helemaal niks, ik kan aan de trimpot draaien wat ik wil maar zonder resultaat.
Kan het zijn dat dit iets in de firmware is? Verkeerde configuratie? Of omdat er nog geen hotend aangesloten is oid? Of zou de stepperdriver mogelijk kapot zijn dan?
Kan het zijn dat dit iets in de firmware is? Verkeerde configuratie? Of omdat er nog geen hotend aangesloten is oid? Of zou de stepperdriver mogelijk kapot zijn dan?
Denk dat ge deze niet kunt bewegen als er nog geen hotend is op aangesloten denk dat in de firmware deze op 180° staat. Als ik het goed heb.
Verwijderd
Tsja, iedereen kopieert Ultimaker parts, maar een Nederlands bedrijf heeft ook gewoon Nederlandse kosten en het spul ontwikkelt zichzelf ook niet voor niets.WeeDzi schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 12:33:
Dat is gewoon schandalig. 50 euro voor een setje pulleys
Ze zijn niet goedkoop, maar mensen vergeten vaak dat daar meer factoren aan hangen. Plus dat ze het spul niet te goedkoop kunnen maken, want dan is een printer in onderdelen goedkoper dan hun kits en dat is natuurlijk niet handig.
Zelf vind ik het grootste probleem hun levertijd. Ik ben blij dat ze succesvol zijn, want het is een leuk bedrijf, maar als je ook aan andere bedrijven levert is 5-10 dagen of zelfs meer wel karig. Je kunt nauwelijks verwachten dat iemand zijn dure printer een maand stilzet omdat klein onderdeeltje X of Y niet te krijgen is.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2015 22:01 ]
Even hier kijken L201, command0 M302 en dan kun je wel met een koud hotend de extruder laten draaien. Kijk wel uit dat er dan geen filament in zit aub.
http://reprap.org/wiki/G-code#M302:_Allow_cold_extrudes
Er zit nog niks in uiteraard... ben nu nog in de fase dat ik stap voor stap de verschillende onderdelen controleer of het werkt..
Ik zag in de config-wizard inderdaad een 'Minimum extruder temperature' staan, met omschrijving: 'Ignores extruder moves, if extruder is cooler then this value'. Dus dan klinkt het inderdaad vrij logisch dat hij niks doet
Nu heb ik de hotend ook maar aangesloten in elk geval, echter lijkt hij nog weinig te gaan verwarmen, en de sensor geeft een temp. van -20 aan. Lijkt ook nog niet helemaal jofel dus
Volgens de troubleshooting guide van E3D zou ik de sensor op type 8 moeten zetten (dat komt in de config wizard overeen met ATC Semitec 104GT-2) . Zjin er hier andere E3D gebruiker met Repetier die hier meer over weten misschien?
Overigens lijkt hij ook niet te gaan verwarmen, maar dat zal waarschijnlijk weer komen door de instelling dat een sensorwaarde lager dan -10 een kapotte sensor betekent (MIN_DEFECT_TEMPERATURE -10)?
Ik zag in de config-wizard inderdaad een 'Minimum extruder temperature' staan, met omschrijving: 'Ignores extruder moves, if extruder is cooler then this value'. Dus dan klinkt het inderdaad vrij logisch dat hij niks doet
Nu heb ik de hotend ook maar aangesloten in elk geval, echter lijkt hij nog weinig te gaan verwarmen, en de sensor geeft een temp. van -20 aan. Lijkt ook nog niet helemaal jofel dus
Volgens de troubleshooting guide van E3D zou ik de sensor op type 8 moeten zetten (dat komt in de config wizard overeen met ATC Semitec 104GT-2) . Zjin er hier andere E3D gebruiker met Repetier die hier meer over weten misschien?
Overigens lijkt hij ook niet te gaan verwarmen, maar dat zal waarschijnlijk weer komen door de instelling dat een sensorwaarde lager dan -10 een kapotte sensor betekent (MIN_DEFECT_TEMPERATURE -10)?
Hoe vul je dat dan in in Repetier-Host? Ik heb onder tabje Manual control (waar ik steeds zit nu) als G-code M302 ingevuld en op Send geklikt, maar dat maakt geen verschil...reddo schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:50:
Even hier kijken L201, command0 M302 en dan kun je wel met een koud hotend de extruder laten draaien. Kijk wel uit dat er dan geen filament in zit aub.
Edit: En ook command0 M302 lijkt niks te doen?
[ Voor 5% gewijzigd door L201 op 20-03-2015 23:05 ]
In Repetier-firmware >= 0.92:
Allow command: M302 P1
Deny command: M302 P0
Enkel M302 zal niks uitvoeren.
Ik heb ook type 8 in Repetier-firmware, nog geen "min temps error"s gezien. In Marlin juist wel.
De pinnen van de sensor zijn fragiel. Als je rustig aan de kabel wiebelt en de temperatuur verandert, kan het goed zijn dat een pootje kapot is. Of dat je ergens een breuk in de kabel hebt.
Koppel de connector los en meet met een multimeter hoeveel Ω dat de sensor aangeeft. Zou rond de 100KΩ moeten zijn op kamer temperatuur.
Allow command: M302 P1
Deny command: M302 P0
Enkel M302 zal niks uitvoeren.
Ik heb ook type 8 in Repetier-firmware, nog geen "min temps error"s gezien. In Marlin juist wel.
De pinnen van de sensor zijn fragiel. Als je rustig aan de kabel wiebelt en de temperatuur verandert, kan het goed zijn dat een pootje kapot is. Of dat je ergens een breuk in de kabel hebt.
Koppel de connector los en meet met een multimeter hoeveel Ω dat de sensor aangeeft. Zou rond de 100KΩ moeten zijn op kamer temperatuur.
Ultimaker maakt die pullys niet zelf hoor en heeft ze ook niet zelf ontwikkeld. Het enige wat ultimaker heeft ontwikkeld is de elektronica en hoe je al die dingen samen kan gooien in een 3d printer. Een beetje zoals apple.Verwijderd schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 21:49:
[...]
Tsja, iedereen kopieert Ultimaker parts, maar een Nederlands bedrijf heeft ook gewoon Nederlandse kosten en het spul ontwikkelt zichzelf ook niet voor niets.
Ze zijn niet goedkoop, maar mensen vergeten vaak dat daar meer factoren aan hangen. Plus dat ze het spul niet te goedkoop kunnen maken, want dan is een printer in onderdelen goedkoper dan hun kits en dat is natuurlijk niet handig.
Zelf vind ik het grootste probleem hun levertijd. Ik ben blij dat ze succesvol zijn, want het is een leuk bedrijf, maar als je ook aan andere bedrijven levert is 5-10 dagen of zelfs meer wel karig. Je kunt nauwelijks verwachten dat iemand zijn dure printer een maand stilzet omdat klein onderdeeltje X of Y niet te krijgen is.
Mmmh, ik meet rond de 150k Ohm met m'n multimeter... Geen idee of de thermistor dan kapot is, of dat het toch gewoon een andere is dan... Verklaart wel waarom de meting niet klopt in elk geval
Had ik ook toen ik mn printer weer in bedrijf stelde... Had een thermistor die 120K gaf op 20 graden, de temps die ik las in repertier waren veels te laag.L201 schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 11:09:
Mmmh, ik meet rond de 150k Ohm met m'n multimeter... Geen idee of de thermistor dan kapot is, of dat het toch gewoon een andere is dan... Verklaart wel waarom de meting niet klopt in elk geval
en hoe heb je dat toen opgelost? Nieuwe thermistor? Of trok dat verschil bij als hij meer de juiste temp. benaderde?
Edit: hij lijkt vanmorgen wel weer meer te doen dan gisteravond... Ik kan nu inderdaad de extrusion beide kanten op bewegen, maar het lijkt erop dat er commando's blijven hangen of vertragen? eerst deed de kop niks, en op een gegeven moment wel. Maar soms reageert hij juist niet op een commando. En nu staat hij juist steeds om de paar seconden een heel klein stukje te draaien, ook al heb ik al langere tijd geen nieuw commando verstuurd.
Ook de X-as beweegt lang niet altijd als ik een commando geef, terwijl de Y het meestal wel direct doet?
Baudrate staat op 115200 ANSI
Edit2: Wat doet het commando M20?
Zie dit in de log bij het nieuw connecten naar de printer:
12:03:04.435 : start
12:03:04.435 : Info:Autoleveling enabled
12:03:04.451 : Transformation matrix: 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000
12:03:04.451 : Free RAM:5192
12:03:05.576 : FIRMWARE_NAME:Repetier_0.92.3 FIRMWARE_URL:https://github.com/repetier/Repetier-Firmware/ PROTOCOL_VERSION:1.0 MACHINE_TYPE:Mendel EXTRUDER_COUNT:1 REPETIER_PROTOCOL:3
12:03:05.576 : Printed filament:0.00m Printing time:0 days 0 hours 0 min
12:03:05.592 : Unknown command:N6 M20
Edit: hij lijkt vanmorgen wel weer meer te doen dan gisteravond... Ik kan nu inderdaad de extrusion beide kanten op bewegen, maar het lijkt erop dat er commando's blijven hangen of vertragen? eerst deed de kop niks, en op een gegeven moment wel. Maar soms reageert hij juist niet op een commando. En nu staat hij juist steeds om de paar seconden een heel klein stukje te draaien, ook al heb ik al langere tijd geen nieuw commando verstuurd.
Ook de X-as beweegt lang niet altijd als ik een commando geef, terwijl de Y het meestal wel direct doet?
Baudrate staat op 115200 ANSI
Edit2: Wat doet het commando M20?
Zie dit in de log bij het nieuw connecten naar de printer:
12:03:04.435 : start
12:03:04.435 : Info:Autoleveling enabled
12:03:04.451 : Transformation matrix: 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000 0.000000 0.000000 0.000000 1.000000
12:03:04.451 : Free RAM:5192
12:03:05.576 : FIRMWARE_NAME:Repetier_0.92.3 FIRMWARE_URL:https://github.com/repetier/Repetier-Firmware/ PROTOCOL_VERSION:1.0 MACHINE_TYPE:Mendel EXTRUDER_COUNT:1 REPETIER_PROTOCOL:3
12:03:05.576 : Printed filament:0.00m Printing time:0 days 0 hours 0 min
12:03:05.592 : Unknown command:N6 M20
[ Voor 105% gewijzigd door L201 op 21-03-2015 12:05 ]
Heeft iemand ergens al eens een heated bed gezien van 20x30cm? Ik moet een deksel printen van 27cm lang en 12 breed, en in delen printen en lijmen is niet erg mooi..
L201: Ik had nog een extern thermokoppel bordje, voorheen gedonder mee gehad, maar die lijkt nu wel goede temps uit te geven. Ik denk dat je gewoon een andere thermistor moet proberen, misschien is ie gewoon niet 100K.
http://reprap.me/heatbed/pcb300.htmlrapsac schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:19:
Heeft iemand ergens al eens een heated bed gezien van 20x30cm? Ik moet een deksel printen van 27cm lang en 12 breed, en in delen printen en lijmen is niet erg mooi..
draai ik nu bijna een jaar mee, werkt prima maar ik zou wel het bed op 24V zetten als je ook ABS wilt printen. Ik draai nu op 15V en opwarmen naar 100° is traaaaaaggggggg.
[ Voor 82% gewijzigd door reddo op 21-03-2015 12:50 ]
Verwarmen van het heatbed en hotend gaat in elk geval goed. De thermistor van de hotend blijft echt hardnekkig -20 aangeven, dus die maar eens proberen te vervangen... Ondertussen verder gegaan met het tunen van de afstanden, maar hoe bereken je ook alweer hoe de stepgrootte aangepast moet worden?
Ik heb nu een beweging van 100mm gegeven in repetier host, in werkelijkheid verplaatst de kop zich echter maar 31,1mm, dus dat klopt nog niet helemaal
Dit zijn mijn instellingen in de wizard (http://www.repetier.com/firmware/v092/index.html):
Ik heb nu een beweging van 100mm gegeven in repetier host, in werkelijkheid verplaatst de kop zich echter maar 31,1mm, dus dat klopt nog niet helemaal
Dit zijn mijn instellingen in de wizard (http://www.repetier.com/firmware/v092/index.html):

Thanks, besteld.[...]
http://reprap.me/heatbed/pcb300.html
draai ik nu bijna een jaar mee, werkt prima maar ik zou wel het bed op 24V zetten als je ook ABS wilt printen. Ik draai nu op 15V en opwarmen naar 100° is traaaaaaggggggg.
12V op de 12V-lijn geeft je 144W. 15V op de 12V-lijn geeft je 225W. 24V op de 24V-lijn geeft je 128W. Als je 24V op de 12V-lijn gaat zetten krijg je 575W, maar daar heb je wel een vrij stevige voeding voor nodig.reddo schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 12:47:
http://reprap.me/heatbed/pcb300.html
En als men een voeding 24V neemt van 400W zal dat werken op de 12V-lijn?
Ben je zeker dat er niets doorbrand als je 24V op de 12V lijn zet? Er zal wel een reden zijn dat er een aparte 24V lijn is... Ik zou niet snel geneigd zijn om 24A op een printbed te zetten.Tom-Z schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:51:
[...]
12V op de 12V-lijn geeft je 144W. 15V op de 12V-lijn geeft je 225W. 24V op de 24V-lijn geeft je 128W. Als je 24V op de 12V-lijn gaat zetten krijg je 575W, maar daar heb je wel een vrij stevige voeding voor nodig.
Hm, staat als voorbeeld op de pagina van dat bed. Zorg er wel voor dat de bedrading erop voorzien is.
[ Voor 9% gewijzigd door craio op 21-03-2015 17:34 ]
Verwijderd
Oei, gaan we schelden?WeeDzi schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 10:57:
Ultimaker maakt die pullys niet zelf hoor en heeft ze ook niet zelf ontwikkeld. Het enige wat ultimaker heeft ontwikkeld is de elektronica en hoe je al die dingen samen kan gooien in een 3d printer. Een beetje zoals apple.
Dat Ultimaker dit zelf niet maakt snap ik, maar dat verandert niets aan het verhaal. Verwachten dat ze daar voor soortgelijke prijzen verkopen als bij Robotdigg is simpelweg niet realistisch. Al is het maar omdat de één in China zit en de ander niet.
Ik zal de ampere tang er eens om hangen.Tom-Z schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:51:
[...]
12V op de 12V-lijn geeft je 144W. 15V op de 12V-lijn geeft je 225W. 24V op de 24V-lijn geeft je 128W. Als je 24V op de 12V-lijn gaat zetten krijg je 575W, maar daar heb je wel een vrij stevige voeding voor nodig.
eeuh weet niet wat vind je schelden ?Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 17:48:
[...]
Oei, gaan we schelden?
Dat Ultimaker dit zelf niet maakt snap ik, maar dat verandert niets aan het verhaal. Verwachten dat ze daar voor soortgelijke prijzen verkopen als bij Robotdigg is simpelweg niet realistisch. Al is het maar omdat de één in China zit en de ander niet.
ze hoeven het ook niet voor een appel en een ei te grabbel te gooien zoals een robotdigg of wat dan ook maar kom op een simpel tempsensortje voor 35 euro? der is gewoon een gulden middenweg.
begrijp me niet verkeerd ik vind het een mooi product maar ik neem aan dat ze zelf ook wel snappen dat met dit soort prijzen men gewoon naar een goedkoper alternatief gaat kijken. al hadden ze de prijs met een 10 euro lager gemaakt dan was het redelijker geweest.
Uberhaubt zouden ze niet kosten dekkend moeten willen spelen door onderdelen duurder te maken. Als het disposable spul was geweest dan was het nog wat anders. Maar omdat het niet snel kapot gaat dan maar de prijs 4 x over de kop?
[ Voor 13% gewijzigd door WeeDzi op 21-03-2015 23:06 ]
Verwijderd
Ultimaker doet geen moeite om het spul van anderen onbruikbaar te maken, dus het staat je vrij om dat te doenWeeDzi schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 23:02:
begrijp me niet verkeerd ik vind het een mooi product maar ik neem aan dat ze zelf ook wel snappen dat met dit soort prijzen men gewoon naar een goedkoper alternatief gaat kijken. al hadden ze de prijs met een 10 euro lager gemaakt dan was het redelijker geweest.
Uberhaubt zouden ze niet kosten dekkend moeten willen spelen door onderdelen duurder te maken. Als het disposable spul was geweest dan was het nog wat anders. Maar omdat het niet snel kapot gaat dan maar de prijs 4 x over de kop?
Jij en ik hebben geen inzicht in het precieze kostenmodel van Ultimaker, maar ik weet wel dat mensen zich vaak lelijk vergissen in wat dingen voor een klein Nederlands bedrijf kosten. Alleen al arbeidsloon, sociale verzekeringen, verzekeringen tegen allerlei soorten veroorzaakte schade, vierkante meters en noem maar op kosten goud geld. Tegen een Chinese bulkhandelaar of zelfs Nederlandse dozenschuiver kan je dan gewoonweg niet op, je komt niet eens in de buurt. Zelfs als je een non-profitmodel hanteert kom je altijd aanzienlijk duurder uit.
Zolang men je niet dwingt bij hun te kopen, wat vrij gebruikelijk is bij wat serieuzere leveranciers van apparatuur, staat het ze vrij te vragen wat men wil. Als je dat wil betalen, prima, zo niet kan je ook op Ebay kijken wat daar te koop is. Win-win, toch? Het enige dat ik zelf niet optimaal vind is de levertijd, die moet wel iets korter zijn als je ook aan bedrijven levert, maar dat is iets dat je met ervaring en tijd oplost.
En ja, het valt vast op, ik ben best gecharmeerd van het bedrijf. Het zijn aardige jongens die behoorlijk hun best doen om dingen zuiver aan te pakken

Ik probeer al een tijdje om een bakje uit te printen voor achter een 10" monitor.
Gaat om deze files. (gemaakt in sketchup)
Het hele bakje past niet op mn printer, dus ik probeer steeds een helft.
De deksels heb ik inmiddels kunnen printen...
Het bakje komt echter zo uit de printer. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik het gewoon een slecht ontwerp?

Na 3 uur printen komen de lagen dus van elkaar.... (totale print is bijna 5 uur op 0.4mm layer hight)

Na 3 uur printen komen de lagen dus van elkaar.... (totale print is bijna 5 uur op 0.4mm layer hight)
Verwijderd
Is het misschien een slechte layer adhesion in combinatie met warping? Wat is het materiaal en wat zijn je settings?
Zomaar als wilde gok: misschien heter printen? Lagen zouden niet zomaar zo los moeten kunnen komen.
Zomaar als wilde gok: misschien heter printen? Lagen zouden niet zomaar zo los moeten kunnen komen.
settings had ik direct mee moeten posten natuurlijk.... 
Ik print ABS. 240 graden extruder temp, 100 graden bed temp. 110 graden red mijn bed niet (volgende week ga ik de onderkant isoleren, dan verwacht ik snellere opwarm tijden en hogere max temps).
Met het bed lijkt me in dit stadium van de print weinig meer te maken te hebben...
Ik heb de temperatuur in de ruimte zelf ook lekker opgestookt naar 28 graden vanaf het begin van de print af...
aan de speed settings heb ik niets gedaan. deze zijn als volgt:

Andere prints lijken prima te gaan.
(nieuwe x-carriage met dual bowden mount)
Ik print ABS. 240 graden extruder temp, 100 graden bed temp. 110 graden red mijn bed niet (volgende week ga ik de onderkant isoleren, dan verwacht ik snellere opwarm tijden en hogere max temps).
Met het bed lijkt me in dit stadium van de print weinig meer te maken te hebben...
Ik heb de temperatuur in de ruimte zelf ook lekker opgestookt naar 28 graden vanaf het begin van de print af...

[ Voor 16% gewijzigd door Extera op 22-03-2015 03:16 ]
Verwijderd
Heb je wel eens destructietests gedaan, oftewel, heb je wel eens wat gesloopt om te zien hoe de laaghechting en dergelijke is?
Ja... ik heb een 20x20x10mm cube geprobeerd te slopen
dat lukt niet met mijn blote handen.
Ook andere prints lijken er robust uit te komen. Die krijgt ik met m'n blote handen niet uit elkaar.
De mislukte print lijkt me ook wel een lastig ontwerp? Groot, en niet rondom voorzien van wanden.
De achterwand om het zo maar te zeggen trekt die zijwanden uit elkaar lijkt het.
Ook andere prints lijken er robust uit te komen. Die krijgt ik met m'n blote handen niet uit elkaar.
De mislukte print lijkt me ook wel een lastig ontwerp? Groot, en niet rondom voorzien van wanden.
De achterwand om het zo maar te zeggen trekt die zijwanden uit elkaar lijkt het.
[ Voor 32% gewijzigd door Extera op 22-03-2015 03:36 ]
Als je in de file zelf wat toevoegt om de uiteinden van de randen bij elkaar te houden. En zo dat je het achteraf makkelijk kunt verwijderen. Dan zou het moeten lukken.
Verwijderd
Wat gebeurt er als je daar echt kracht op zet met een tang, hamer of weet-ik-het? Pas als het stuk gaat weet je hoe makkelijk het stuk gaatExtera schreef op zondag 22 maart 2015 @ 03:35:
Ja... ik heb een 20x20x10mm cube geprobeerd te slopen
Oh damn, net een printje aan gezet... ETA: 11 uur.... Nu bezig met laag 2 van 909.
Probeer eens op 245° (MET EEN VOLLEDIGE METALEN EXTRUDER te verstaan) daar print ik momenteel mijn ABS op dit voor een betere hechting, en dat lukt.Extera schreef op zondag 22 maart 2015 @ 03:35:
Ja... ik heb een 20x20x10mm cube geprobeerd te slopendat lukt niet met mijn blote handen.
Zelf hou ik de kamer ook op een constante temperatuur, heb al gemerkt dat de deur opendoen en de daarbij gaande luchtstroming invloed heeft op de ingestelde temperatuur dus ook invloed op de print. Daarom dat de nieuwe printer wanden krijgt.
http://forums.reprap.org/read.php?380,450101,page=3
[ Voor 21% gewijzigd door SnelleD op 22-03-2015 12:03 ]
ff gemeten, start met 11 Amp en loopt terug naar 10 als het warm wordt.Tom-Z schreef op zaterdag 21 maart 2015 @ 15:51:
[...]
dat geeft mij, op 15 V, 165 - 150 W. Weerstand lijkt wat aan de hoge kant (meet dan de opgeveven 1.3 Ohm als ik het uitreken). Ik zal de spanning een meten aan het bed, kan best zijn dat ik wat verlies in de bekabeling etc.
Dit is typisch abs probleem, het gaat gewoon warpen, dit zie je denk ik tijdens het printen al gebeuren... ik weet niet of je een fannetje op je extruder hebt die het abs ook koelt (een zuchtje is genoeg)zet die dan uit.Extera schreef op zondag 22 maart 2015 @ 03:05:
settings had ik direct mee moeten posten natuurlijk....
Ik heb de temperatuur in de ruimte zelf ook lekker opgestookt naar 28 graden vanaf het begin van de print af...![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
je zult moeten proberen de warmte langer in je printje zien te houden. een omgeving van 28 helpt, maar opstoken naar 60 graden zou meer helpen
wat je ook kan proberen is aan het einde van een lange zijde een cilinder extra te printen voor wat hou vast. maar dan nog kan he gebeuren dat het scheurd als je het los haalt.
Bij het printen van ABS had ik ook last van dit probleem. Nadat ik een behuizing om m'n printer heen heb gemaakt nooit meer last van gehad. Door de warmte van het headed bed alleen wordt het dan zo'n 40 graden in de (heated) chamber.Extera schreef op zondag 22 maart 2015 @ 02:50:
Ik probeer al een tijdje om een bakje uit te printen voor achter een 10" monitor.
...
...
Crap. Halverwege mn 11-urige print leek de nozzle verstopt.
Balen, maar eerst maar weer eens verder met een 0,6mm nozzle en dat tempgevoelige fillament van reprapworld. Het fillament is stroef qua oppervlak, dus het wil niet lekker door een bowden setup.... Het wil wel, maar niet van harte. Qua temps hou ik 215 graden aan, dat is vrij hoog maar met het UV reactieve PLA gaf dat best en goede layer binding, dus we proberen het gewoon es. 
Btw, ik zag vandaag dat 123inkt ook temp gevoelige fillament verkoopt in een breder assortiment... Heeft iemand er ervaring mee? En een andere vraag: Hoe ontstop ik een 0,4mm nozzle? Heb er al wat ABS door laten lopen @240 graden, maar geen soelaas.
Btw, ik zag vandaag dat 123inkt ook temp gevoelige fillament verkoopt in een breder assortiment... Heeft iemand er ervaring mee? En een andere vraag: Hoe ontstop ik een 0,4mm nozzle? Heb er al wat ABS door laten lopen @240 graden, maar geen soelaas.
Ik hoop dat deze post niet te lang wordt met alle foto's, maar zelf vind ik het altijd leuk om progress pics te zien van anderen, hierbij dus de mijne.
Ik wacht nog op het ontvangen van een aantal belangrijke onderdelen, maar ik heb ook alvast wat geprint. Ik gebruik voor mijn build blauw ABS; die kleur staat goed bij de zwarte (lagers, schroeven) en zilveren onderdelen (hotend, andere schroeven).
Het bearing block is in twee delen geprint, dit zijn de twee helften samen met de ingebouwde belt-tensioner en de polymeer-lagers (nylon met teflon o.i.d.):

En zo ziet het er uit als je hem in elkaar zet:

De carriage gebruikt dezelfde nylon lagers. Het hotend is een E3Dv6, de klem is conisch en daardoor kan ik hem heel strak vastzetten:

Andere hoek:

De assen worden vastgezet in deze blokken (met 608Z lagers) die aan de aluminium extrusies zullen worden bevestigd. Je kunt in deze afbeelding de 2 schroefgaten (voor een M4x8 schroef en T-nut) zien, alsmede een stuk plastic dat in de groef van het profiel moet haken (daar waar ik geen plek had voor een extra schroef):

De motoren voor X en Y komen in deze houder, die weer wordt vastgeschroefd op voorgenoemd blok:

Getoond met 5x5mm flexibele koppeling. Dat moet een 5x8mm koppeling zijn, maar die is nog niet binnen.
Door met de schroeven te spelen die de lagers klemmen kan ik de lagers meer/minder samendrukken. Dat valt nog een beetje tegen, want te strak en het glijdt vrij stroef over de as, te los en het gaat heel schokkerig. Maar dat verbetert misschien als het allemaal in elkaar zit, ik doe nu alles een beetje losjes met de hand.
Voordat ik de rest kan printen (dit waren vooral test-prints) moet ik even wachten op de rest van de onderdelen (met name de aluminium profielen) zodat ik zeker weet dat alles past.
Ik wacht nog op het ontvangen van een aantal belangrijke onderdelen, maar ik heb ook alvast wat geprint. Ik gebruik voor mijn build blauw ABS; die kleur staat goed bij de zwarte (lagers, schroeven) en zilveren onderdelen (hotend, andere schroeven).
Het bearing block is in twee delen geprint, dit zijn de twee helften samen met de ingebouwde belt-tensioner en de polymeer-lagers (nylon met teflon o.i.d.):

En zo ziet het er uit als je hem in elkaar zet:

De carriage gebruikt dezelfde nylon lagers. Het hotend is een E3Dv6, de klem is conisch en daardoor kan ik hem heel strak vastzetten:

Andere hoek:

De assen worden vastgezet in deze blokken (met 608Z lagers) die aan de aluminium extrusies zullen worden bevestigd. Je kunt in deze afbeelding de 2 schroefgaten (voor een M4x8 schroef en T-nut) zien, alsmede een stuk plastic dat in de groef van het profiel moet haken (daar waar ik geen plek had voor een extra schroef):

De motoren voor X en Y komen in deze houder, die weer wordt vastgeschroefd op voorgenoemd blok:

Getoond met 5x5mm flexibele koppeling. Dat moet een 5x8mm koppeling zijn, maar die is nog niet binnen.
Door met de schroeven te spelen die de lagers klemmen kan ik de lagers meer/minder samendrukken. Dat valt nog een beetje tegen, want te strak en het glijdt vrij stroef over de as, te los en het gaat heel schokkerig. Maar dat verbetert misschien als het allemaal in elkaar zit, ik doe nu alles een beetje losjes met de hand.
Voordat ik de rest kan printen (dit waren vooral test-prints) moet ik even wachten op de rest van de onderdelen (met name de aluminium profielen) zodat ik zeker weet dat alles past.
Ja, zie mijn eerdere bijdrage in dit topic.Bijntje schreef op zondag 22 maart 2015 @ 19:45:
eigen ontwerp?
Ja, vooral omdat het een stuk eenvoudiger te maken is dan een oplossing met belts. Op internet is een aantal heel enthusiaste verhalen te vinden van mensen die hun Ultimaker naar direct drive hebben omgebouwd.WeeDzi schreef op zondag 22 maart 2015 @ 21:02:
ga je toch voor de flexibele koppeling?
Het is misschien minder mooi/polished dan die belts waarbij de motoren binnen in de printer zitten, maar op zich vind ik het niet erg dat het er "DIY" uit ziet (want dat is het ook!).
Oh nee begrijp me niet verkeerd ik vind het zeker een mooie oplossing, maar ik had dan niet voor een flexibele fixture gekozen. Ben bang dat je daardoor wel artifacts gaat zien. (volgens mij hebben we di al eens bij de staart gehad
). Tis qua uitlijning moeilijker maar voor de speling wel beter om een starre verbinding te maken.
Je kan er natuurlijk altijd nog voor kiezen
Je kan er natuurlijk altijd nog voor kiezen
[ Voor 4% gewijzigd door WeeDzi op 23-03-2015 00:54 ]
Ik heb denk ik de oplossing gevonden. Ik neem gewoon een flexible rigid coupling 
Je hebt natuurlijk wel gelijk, zo'n flex coupling is vooral bedoeld voor als dingen niet recht zijn, maar ik mag aannemen dat mijn assenstaal redelijk recht is. Maar we zien wel hoe het gaat, ik kan altijd nog een andere coupling nemen.
Je hebt natuurlijk wel gelijk, zo'n flex coupling is vooral bedoeld voor als dingen niet recht zijn, maar ik mag aannemen dat mijn assenstaal redelijk recht is. Maar we zien wel hoe het gaat, ik kan altijd nog een andere coupling nemen.
Bedankt voor de tips allemaal!
Ik zal de P3Steel een huis gaan geven, hopelijk dan minder warping!
Ik zal de P3Steel een huis gaan geven, hopelijk dan minder warping!
Verwijderd
Hier even een update:
Vrijdag heb ik dan eindelijk het pakketje binnen gekregen met de Vertex K8400 printer van Velleman.
Pas zondag begonnen met bouwen en ik ben inmiddels al over de helft. Vanavond moeten we hem wel draaiend kunnen krijgen.
Ik ben ergens geëindigd in het midden van het monteren van de kabelboom (Link)
Tip voor de mensen die hem nog gaan kopen/bouwen. Kijk HEEL goed hoe je de backplate monteert..... Ik had hem dus verkeerd om er in gezet.... alle boutjes op de achterkant weer los en vast moeten draaien.... #1taak
Keep you posted!
Vrijdag heb ik dan eindelijk het pakketje binnen gekregen met de Vertex K8400 printer van Velleman.
Pas zondag begonnen met bouwen en ik ben inmiddels al over de helft. Vanavond moeten we hem wel draaiend kunnen krijgen.
Ik ben ergens geëindigd in het midden van het monteren van de kabelboom (Link)
Tip voor de mensen die hem nog gaan kopen/bouwen. Kijk HEEL goed hoe je de backplate monteert..... Ik had hem dus verkeerd om er in gezet.... alle boutjes op de achterkant weer los en vast moeten draaien.... #1taak
Keep you posted!
Haha, klinkt zooo bekend. Succes. Nog een tip: als je de holle bouten (voor de extruder, die koperen dingen met een rood randje) erop schroeft, DOE DAT MET JE VINGERS en niet met een sleutel. Het is een heel zwak onderdeel en hij breekt af voordat je er erg in hebt. Met je vingers gaat het niet lukken om hem stuk te krijgen (Tenzij je Hulk heet). Succes verder!Verwijderd schreef op maandag 23 maart 2015 @ 13:09:
Keep you posted!
Verwijderd
Ik heb hem eerst met mijn vingers erin geschroefd en daarna aangedraaid met een sleutel. Niks aan het handje.RobV schreef op maandag 23 maart 2015 @ 14:18:
[...]
Haha, klinkt zooo bekend. Succes. Nog een tip: als je de holle bouten (voor de extruder, die koperen dingen met een rood randje) erop schroeft, DOE DAT MET JE VINGERS en niet met een sleutel. Het is een heel zwak onderdeel en hij breekt af voordat je er erg in hebt. Met je vingers gaat het niet lukken om hem stuk te krijgen (Tenzij je Hulk heet). Succes verder!
Wat ik wel irritant vind is dat er onderdelen tussen zitten die je alleen hoeft te gebruiken bij een andere setup. Zoals http://images.velleman.eu...rtex/building/01/015d.jpg busje links onder in. Maar dat zie ik niet terug in de handleiding. Ik was al bijna bang dat ik iets bij de extruder was vergeten.
Groet,
Bart
Ik sta op het punt om een 3d-printer kit aan te schaffen alleen heb ik wat hulp nodig bij de keuze.
De reden waarom ik een 3d-printer wil aanschaffen is voornamelijk om kennis op te doen van deze technologie. Het hoeft dus geen "professionele" printer van 3500 euro te zijn. Daar is het budget ook niet naar.
Op dit moment twijfel ik enorm tussen de Prusa i3 Hephestos en de Velleman K8400. Qua prijs ligt de K8400 200 euro hoger dan de Hephestos.
Voordeel van de Hephestos is volgens mij dat je zelf een groot deel van de onderdelen kan printen. Ook zijn er veel kleine upgrades zelf te printen.
Voordeel van de K8400 is dat deze er wat meer solide uit ziet en ook nauwkeuriger is. Daarnaast is er makkelijk een mogelijkheid om een tweede kop in te bouwen.
Kortom, ik zou graag wat advies inwinnen voordat ik de knoop doorhak.
Alvast bedankt.
De reden waarom ik een 3d-printer wil aanschaffen is voornamelijk om kennis op te doen van deze technologie. Het hoeft dus geen "professionele" printer van 3500 euro te zijn. Daar is het budget ook niet naar.
Op dit moment twijfel ik enorm tussen de Prusa i3 Hephestos en de Velleman K8400. Qua prijs ligt de K8400 200 euro hoger dan de Hephestos.
Voordeel van de Hephestos is volgens mij dat je zelf een groot deel van de onderdelen kan printen. Ook zijn er veel kleine upgrades zelf te printen.
Voordeel van de K8400 is dat deze er wat meer solide uit ziet en ook nauwkeuriger is. Daarnaast is er makkelijk een mogelijkheid om een tweede kop in te bouwen.
Alvast bedankt.
http://steamcommunity.com/id/nijn
Ik heb zelf gekozen voor deze kit:
http://www.kitprinter3d.c...-mendel-prusa-i3-kit.html
met steel frame en E3D V6
ik ben erg tevreden over de printer. De firmware is van de site te downloaden, en eigenlijk hoef je er niets meer in aan te passen. Printer in elkaar zetten, firmware in de arduino laden, en printen.
Ik ben tevreden over de printjes, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal van andere printers...
De kit kan ik iedere beginnen wel aanraden.
http://www.kitprinter3d.c...-mendel-prusa-i3-kit.html
met steel frame en E3D V6
ik ben erg tevreden over de printer. De firmware is van de site te downloaden, en eigenlijk hoef je er niets meer in aan te passen. Printer in elkaar zetten, firmware in de arduino laden, en printen.
Ik ben tevreden over de printjes, maar ik heb geen vergelijkingsmateriaal van andere printers...
De kit kan ik iedere beginnen wel aanraden.
Ik heb de K8400 nu bijna 3 maanden draaien zonder noemenswaardige issues. Komen echt prima printjes uit, erg straks op 0.105 layer height. De grootste uitdaging was het kalibreren van de 2e kop (dat luistert erg nauw), maar ook dat was in een week geregeld.Faberge schreef op maandag 23 maart 2015 @ 16:18:
Ook voor de K8400 geldt dat je de juiste firmware erbij krijgt dus ook hier 1) in elkaar schroeven, 2) firmware uploaden, 3) printen. Net als de Prusa.
Ik denk dat je met beide wel even goed af bent, zeker als je gewoon wat meer wilt weten van de technologie achter het printen. Dual extruder is leuk dat het kan, maar zou ik niet direct mee beginnen omdat het zoals hierboven aangegeven nogal nauw luistert. Tis ook een upgrade, maar dat kan je ook met de prusa doen, dus daar hoef je niet perse de K8400 voor te halen.
Je doet er iig verstandig aan om een kit te halen, scheelt een hoop zoekwerk en je kan na het bouwen direct los. (en geen zoekwerk in de firmware settings is ook wel heel erg fijn als je daar minder bekend mee bent)
Je doet er iig verstandig aan om een kit te halen, scheelt een hoop zoekwerk en je kan na het bouwen direct los. (en geen zoekwerk in de firmware settings is ook wel heel erg fijn als je daar minder bekend mee bent)
Vreemd... Aangezien de thermistor van het heated bed wel een juiste waarde aangaf, had ik deze twee even omgedraaid op het RAMPS bordje om zodoende die aansluitingen even uit te kunnen sluiten. Tot mijn verbazing kreeg ik toen wel van beide thermistors een juiste waarde??L201 schreef op vrijdag 20 maart 2015 @ 22:55:
Dus weer teruggezet naar de oorspronkelijke config, en toen kreeg ik eveneens een temperatuur van rond de 17graden op mijn hotend (staat in een niet verwarmde ruimte dus dat kon goed kloppen). Nu had ik de stekker qua polariteit omgedraaid zitten tov van de keer ervoor, maar dat leek me toch niet het verschil te kunnen maken.
Maar goed... ik wist in elk geval dat de thermistor niet kapot was, en aangezien ik nu alle stappen motors al aan had gestuurd, en ook het heated bed en de hotend kon meten en verwarmen, kwam de eerste print nu toch ineens wel een stuk dichterbij!
Zondag de verschillende endstops er zodoende eens verbonden ook, om te kijken of deze het ook deden, gelukkig wel
Nu zat ik me nog wel af te vragen of de richtingen allemaal kloppen? Zoals het bed in deze foto staat dan zit de kop zich op X:0 en Y:0

0,0 is linksvoor op het bed dus... Op de een of andere manier had ik eerder verwachte dat die positie linksachter zou zijn, maar nu ik terugdenk aan de grafieken van wiskunde klopt dat ook wel weer natuurlijk
Als laatste gisteravond heb ik nog even wat bekabeling gebundelt bij de kop om te voorkomen dat deze over de print gaan schuiven:

Verder heb ik vanmorgen (kon het niet laten voordat ik naar het werk ging

X en Y heb ik laten homen, ging ook goed, Z heb ik nog niet laten homen omdat ik die nog even handmatig wil controleren of hij juist boven het bed komt (en ik niet wil dat hij per ongeluk door het homen mijn glasplaat kapot drukt bij wijze van spreken). Hotend en heated bed zijn ook goed verwarmd zoals te zien is.
Echter, toen ik de hotend uitschakelde (fan is nog niet aangesloten namelijk), sprong de gemeten temperatuur ineens weer terug naar -20
[ Voor 4% gewijzigd door L201 op 24-03-2015 10:30 ]
Grrrrr filament en filament... Wat zit er soms bergen verschil tussen 2 verschillende merken

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Heeft er nog iemand advies hoe ik het beste kan beginnen om een eerste run met filament te doen?
Is het handig om de doorvoer van filament eerst nog even te testen met de nozzle eraf? Dan zou hij redelijk door te voeren moeten zijn zonder dat ik het hotend verwam lijkt me... Of is dat niet nodig en moet ik het filament gewoon door gaan voeren?
En dan? handmatig bediening? Of gelijk een calibratie kubus proberen te maken? (http://www.thingiverse.com/thing:5573)
Is het handig om de doorvoer van filament eerst nog even te testen met de nozzle eraf? Dan zou hij redelijk door te voeren moeten zijn zonder dat ik het hotend verwam lijkt me... Of is dat niet nodig en moet ik het filament gewoon door gaan voeren?
En dan? handmatig bediening? Of gelijk een calibratie kubus proberen te maken? (http://www.thingiverse.com/thing:5573)
Als je nozzle niet heet genoeg is, lukt het de stappenmotor het niet om de boel er doorheen te duwen dus zal hij gaan slippen. Maar dat is het enige. Probeer het gewoon, beetje vertrouwen kan geen kwaad.
Nee en als het niet lukt kun je bijna eigenlijks niets kapot maken...... Dus printen met dat ding
Nou, een geared extruder zoals deze heeft geen moeite om een hoek uit je fillament te frezen als ie het er niet door krijgt. (1,75mm fillament) Is niet leuk tijdens het printen, maar voor een test run kan er weinig fout gaan. Een direct drive extruder zal idd gaan slippen.
Met nozzle doorvoeren, je wilt geen troep op de schroefdraad voor je nozzle, en dan kan je meteen kijken of je e-steps een beetje kloppen. (streepje op de ingaande fillament zetten, 10mm extruden, meten wat het streepje verplaatst is)
Met nozzle doorvoeren, je wilt geen troep op de schroefdraad voor je nozzle, en dan kan je meteen kijken of je e-steps een beetje kloppen. (streepje op de ingaande fillament zetten, 10mm extruden, meten wat het streepje verplaatst is)
[ Voor 4% gewijzigd door FiXeL op 24-03-2015 18:46 ]
Inderdaad meten hoeveel dat het extrude. Dat kan je vervolgens gaan kalibreren.L201 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 17:23:
Heeft er nog iemand advies hoe ik het beste kan beginnen om een eerste run met filament te doen?
Zorg voor wat hoogte in de Z. Zodat je makkelijk filament kan weghalen en zodat het niet op bolt aan je nozzle bij het extruden.
code:
1
| huidige E-steps / gemeten afstand * gewenste afstand = nieuwe E-steps |
En dan stel de Z-home af. De de eerste laag moet een beetje plat gedrukt worden op het bed, beetje moeilijk om zo te zien. Te rond is te hoog (plakt niet aan het bed), helemaal plat is te laag. Begin met PLA, dat is het minst moeilijk om mee te printen. Als je dat onder de knie hebt kan je ABS proberen.
Zolang je alle steps/mm van de x,y en z, via de reprap calculator berekend, in de firmware hebt staan, moet dat goed gaan. Als je echt wilt kun je ook nog voor elke as gaan meten en hetzelfde toepassen. Meestal is dat niet nodig. Vervolgens screw dat calibratie blokje. (thingiverse ligt er uit, maar er zijn betere calibratie tests).
O, ja vergeet niet beide Z-rods in hoogte gelijk te stellen. Want anders heb je kans dat tijdens het printen je nozzle in je bed gaat krassen, of aan de ene kant in de lucht gaat printen.

[ Voor 31% gewijzigd door uname -r op 24-03-2015 20:35 ]
Helaas is het nog niet tot printen gekomen vanavond... De thermistor van de hotend blijft telkens na 3 minuten uitvallen
Als ik daarna weer alles loshaal en even wacht geeft hij weer een temperatuur, maar 3 minuten later valt hij weer naar -20
Verder wil mijn fan op de extruder (voor de transition zone) nog niet draaien. Ik heb deze aangesloten op D09 (zie: http://reprap.org/mediawiki/images/6/6d/Rampswire14.svg) en qua settings zo gezet, waarmee dat volgens mij toch correct zou moeten zijn:

Zijn er nog andere 12V punten die ik kan pakken op het ramps bordje?
Edit: 12V nu even direct vanaf de voeding gepakt, draait die fan in elk geval ook.. Al zou ik nog steeds graag willen weten waar ik die op de RAMPS aan zou kunnen sluiten en hoe die dan in de config komt te staan..
Edit2: Zojuist hem even langere tijd aangesloten gehad zonder de hotend te verwarmen, toen bleef de thermistor de juiste temp aangeven. Maar zodra ik het hotend verwarmde schoot hij even later weer naar -20 Lijkt dus iets met de temperatuur te maken te hebben??
Verder wil mijn fan op de extruder (voor de transition zone) nog niet draaien. Ik heb deze aangesloten op D09 (zie: http://reprap.org/mediawiki/images/6/6d/Rampswire14.svg) en qua settings zo gezet, waarmee dat volgens mij toch correct zou moeten zijn:

Zijn er nog andere 12V punten die ik kan pakken op het ramps bordje?
Edit: 12V nu even direct vanaf de voeding gepakt, draait die fan in elk geval ook.. Al zou ik nog steeds graag willen weten waar ik die op de RAMPS aan zou kunnen sluiten en hoe die dan in de config komt te staan..
Edit2: Zojuist hem even langere tijd aangesloten gehad zonder de hotend te verwarmen, toen bleef de thermistor de juiste temp aangeven. Maar zodra ik het hotend verwarmde schoot hij even later weer naar -20 Lijkt dus iets met de temperatuur te maken te hebben??
[ Voor 25% gewijzigd door L201 op 24-03-2015 22:26 ]
waarom niet direct 12V vanaf de voeding? Als je em op de extruder koeler pin aansluiten gaat ie aan zdra hij over de 50 graden gaat ofzo..... maar direct aan is ook prima toch
zou gewoon de thermistor vervangen als ik jou was die lijkt me defect of de kabel. Gewoon ff een nieuwe maken
zou gewoon de thermistor vervangen als ik jou was die lijkt me defect of de kabel. Gewoon ff een nieuwe maken
Verwijderd
Nou hij staat in elkaar! Ik heb me wel flink verkeken op de totale bouwtijd. Ik dacht hem wel in een zondagje in elkaar te kunnen zetten. Er gaat echter best wel wat tijd zitten in de kabelboom netjes wegwerken en de assen afstellen. Daarnaast moet het natuurlijk wel leuk blijven.
Foto's komen nog want mijn SD kaart was stuk
voor mijn camera en mijn iphone 4 kan niet overweg met foto's maken.....
Vanavond gaan we verder met het uploaden van een single head configurated firmware en dan zal het eerste printje van start gaan!
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak was dat er 1 van de x of y assen aan het einde van de as wat stroever over lagers gleed. In de handleiding stond dat de afstand tussen de x of y bearing clamps dan niet correct is. Echter heb ik me heel erg gefocussed dat die afstanden precies klopten. Als oplossing stond dat je aan deze klamps dan kan trekken of duwen om te kijken of het probleem verminderd. Dit is dus echt heel lastig. Dit aangezien die blokjes ongeveer tegen de zijwand aan zitten. Nu heb ik wel een beetje kunnen knijpen en na wat olie merk ik wel verbetering alleen er zit wel een verschil tussen de andere as. Die loopt soepeler.
@Rob:"Heb jij hier ook last van gehad? Ik las in wat oudere berichten van dit topic dat jij:"Na het opnieuw afstellen" veel betere resultaten haalde.". En daarnaast:"In de verpakking van het board zat ook een jumper. Heb jij die nodig gehad? Ik heb er namelijk nog niets over gelezen".
Foto's komen nog want mijn SD kaart was stuk

Vanavond gaan we verder met het uploaden van een single head configurated firmware en dan zal het eerste printje van start gaan!
Waar ik me wel een beetje zorgen over maak was dat er 1 van de x of y assen aan het einde van de as wat stroever over lagers gleed. In de handleiding stond dat de afstand tussen de x of y bearing clamps dan niet correct is. Echter heb ik me heel erg gefocussed dat die afstanden precies klopten. Als oplossing stond dat je aan deze klamps dan kan trekken of duwen om te kijken of het probleem verminderd. Dit is dus echt heel lastig. Dit aangezien die blokjes ongeveer tegen de zijwand aan zitten. Nu heb ik wel een beetje kunnen knijpen en na wat olie merk ik wel verbetering alleen er zit wel een verschil tussen de andere as. Die loopt soepeler.
@Rob:"Heb jij hier ook last van gehad? Ik las in wat oudere berichten van dit topic dat jij:"Na het opnieuw afstellen" veel betere resultaten haalde.". En daarnaast:"In de verpakking van het board zat ook een jumper. Heb jij die nodig gehad? Ik heb er namelijk nog niets over gelezen".
Ja, ik had me hier ook in vergist. Het komt echt super precies uit. De kneep zit hem in de lengte van de middelste twee x/y assen (die waar de extruder op zit).Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:17:
Hoe weet je of ze goed zitten vraag je je af? Nou, als je de belt tensioners los hebt, moet de kop vanzelf opzij glijden als je de printer aan 1 kant op tilt (en terug glijdt als je hem de andere kant op tilt). Doe dit voorzichtig want als het goed soepel loopt knalt de kop echt hard tegen de eindstops aan. Weerstand moet dus nagenoeg 0 zijn.
Hoe stel ik die lengte bij zonder de hele boel elke keer uit elkaar te halen? Daarvoor gebruik je een kleine hamer om lichtjes tegen het blokje (bearing clamps?) aan te tikken om de maximale lengte van de as te corrigeren. Tik vanaf de binnenkant voor langer, of vanaf de buitenkant voor korter maken. Je kunt vanaf de buitenkant tikken door tussen de clamp en de behuizing iets hards te houden, zoals een moersleutel. Je tikt dan als het ware door de behuizing heen op de eindstop.

Als de carrier goed vrij loopt, kun je verder met stap 2, het uitlijnen van de belts en de tandwielen. Gebruik hiervoor de beschrijving in de handleiding, en eventueel de brackets die je hier kunt vinden. Durf je het nog niet aan om de alignment brackets te printen, ik heb er 4 liggen die stop ik graag voor je op de bus.
EDIT: De jumper (PCB jumper) is nodig om de firmware te kunnen flashen.
Verwijderd
Wow,.. Dat had ik helemaal niet verwacht. Dat hij moet glijden over de as... Dan moet er nog flink gekalibreerd worden. Het was wel makkelijk geweest als je dat met een paar stelschroeven had kunnen doen....RobV schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 08:39:
[...]
Ja, ik had me hier ook in vergist. Het komt echt super precies uit. De kneep zit hem in de lengte van de middelste twee x/y assen (die waar de extruder op zit).
Hoe weet je of ze goed zitten vraag je je af? Nou, als je de belt tensioners los hebt, moet de kop vanzelf opzij glijden als je de printer aan 1 kant op tilt (en terug glijdt als je hem de andere kant op tilt). Doe dit voorzichtig want als het goed soepel loopt knalt de kop echt hard tegen de eindstops aan. Weerstand moet dus nagenoeg 0 zijn.
Hmm dat is zeker handig om te hebben. Ik ga eerst even zelf proefdraaien. Anders laat ik het wel weten als ik ze nodig heb. Niet creepy bedoeld maar ik woon bij je in de buurt en ik kan best even langsrijden.Hoe stel ik die lengte bij zonder de hele boel elke keer uit elkaar te halen? Daarvoor gebruik je een kleine hamer om lichtjes tegen het blokje (bearing clamps?) aan te tikken om de maximale lengte van de as te corrigeren. Tik vanaf de binnenkant voor langer, of vanaf de buitenkant voor korter maken. Je kunt vanaf de buitenkant tikken door tussen de clamp en de behuizing iets hards te houden, zoals een moersleutel. Je tikt dan als het ware door de behuizing heen op de eindstop.
[afbeelding]
Als de carrier goed vrij loopt, kun je verder met stap 2, het uitlijnen van de belts en de tandwielen. Gebruik hiervoor de beschrijving in de handleiding, en eventueel de brackets die je hier kunt vinden. Durf je het nog niet aan om de alignment brackets te printen, ik heb er 4 liggen die stop ik graag voor je op de bus.
Thnx voor alle info al!EDIT: De jumper (PCB jumper) is nodig om de firmware te kunnen flashen.
Tuurlijk, kom gerust langs om te vergelijken/ervaringen te delen.
De reden dat ik hem liever niet direct van mijn voeding aftak is omdat ik hem dan telkens los moet halen als ik even in een andere ruimte verder ga met knutselen. Nu koppel ik de voeding makkelijk los van de printer om hem zo even te dragen. Kan daar wel weer een stekkertje tussen plaatsen natuurlijk, maar als er een aansluiting op het ramps bordje zit die ik kan gebruiken, waarom niet (fan gaat standaard inderdaad pas bij 50 graden aan, maar dat je in de firmware ook op 10graden kunnen zetten, waardoor hij ook altijd blaast)WeeDzi schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 22:34:
waarom niet direct 12V vanaf de voeding? Als je em op de extruder koeler pin aansluiten gaat ie aan zdra hij over de 50 graden gaat ofzo..... maar direct aan is ook prima toch
Thermistor ga ik inderdaad maar vervangen. Gisteravond nog eens geprobeerd, na een kwartier zonder verwarmen bleef hij de juiste temp. aangeven. Hotend aangezet, nog steeds goed na 5 minuten. Toen eens filament door gaan voeren... Een dunne sliert plastic kwam eruit, hoera, mijn eerste plastic uit de printer (print kan ik het nog niet noemen

Het goede nieuws is dus dat ik in elk geval plastic door heb kunnen voeren en ook dat getest heb. Maar deze thermistor is onbetrouwbaar gebleken. Nu had ik al een keer een lading van 5 thermistors bij Ali gekocht (http://www.aliexpress.com...Shipping/32244652292.html) dus ga die eens testen dan maar.
Overigens, kan je in repetier ook makkelijk aangeven als je maar 1 baan wilt printen bijvoorbeeld? Wil eerst een enkele baan leggen om die dikte op te meten. Moet ik dan een eigen stl daarvoor maken, of kan ik een willekeurige stl pakken en zeggen dat hij maar 1 laag moet printen?
Heb wat gelezen gisteren over het modden van een 3D printer om er een laser vinyl cutter van te maken voor weinig geld. Wat je nodig zou hebben is een eenvoudig laser (ebay, $10), koelblok, een minimale driver board (evt. zelfbouw met een VRegulator), mounting bracket (zelf printen natuurlijk) en niet te vergeten een laser-veiligheidsbril (kei-gevaarlijk voor je ogen dit soort hobbies). De truuk is om de aansturing van je 2e fan te gebruiken om de laser te schakelen. Dan zou je met eenvoudige GCode een layer kunnen snijden.
Primair nut voor mij: Snijden van solder pasta stencils. Zo'n lasertje schijnt dat prima aan te kunnen.
Primair nut voor mij: Snijden van solder pasta stencils. Zo'n lasertje schijnt dat prima aan te kunnen.
Ja. Kies een STL in Slic3r, klik op het "cut" knopje en gebruik de slider om een hoogte te selecteren, 0,2mm is goed. Selecteer het boxje "keep lower part". Klik op "perform cut". En exporteer de gcode.L201 schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:00:
[...]
...
Overigens, kan je in repetier ook makkelijk aangeven als je maar 1 baan wilt printen bijvoorbeeld? Wil eerst een enkele baan leggen om die dikte op te meten. Moet ik dan een eigen stl daarvoor maken, of kan ik een willekeurige stl pakken en zeggen dat hij maar 1 laag moet printen?
Die kan je dan weer in bijv. Cura, Repetier-host/server etc. laden.
Je zou het beste een vierkant object kunnen kiezen. En zoveel mogelijk van het bed gebruiken d.m.v. scaling.
Nadat de hot-end een paar keer rond is gegaan (10x bijv.), druk op de Kill/Stop knop in de host software/ reset knop op je shield. Vergeet niet de Z-axis omhoog te doen, anders trek je de layers uit vorm aan de nozzle.
Good luck.
--
Edit:
Inductive proximity sensor is besteld.
Zodra ik die binnen heb, kan ik aan de slag met het ontwerpen en printen van een mount.
Ik had het idee om deze aan de achterkant van de X-carriage te bevestigen, uit het zicht.
Dan kan de sensor gewoon in het midden. In plaats van zowel een offset in X als Y richting, dan alleen een offset in Y ten opzichte van de nozzle.
Plus deze is dan los van de extruder/hot-end mount. Mocht ik die vervangen voor een andere type, scheelt het een nieuwe mount bedenken.
[ Voor 24% gewijzigd door uname -r op 26-03-2015 18:43 ]
K8200 staat 500 euro in Makro Belgïe
is die nog het kopen waard?
Ligt helemaal aan je wensenpakket!Kombucha_be schreef op donderdag 26 maart 2015 @ 21:53:
K8200 staat 500 euro in Makro Belgïe
Voor een inductive sensor is een alluminium printbed nodig toch? Waar is deze te koop?
Gewoon bij een metaalhandel? Die zijn niet helemaal vlak lijkt me?
Gewoon bij een metaalhandel? Die zijn niet helemaal vlak lijkt me?
Mijn borosilicate glas plaat is ook niet helemaal vlak.
Maar met die inductive proximity sensor kan dat voor aluminium "verholpen" worden, door de firmware auto bed tramming uit te laten voeren.
Ik ga in de toekomst voor een MK3 aluminium bed. Nu ligt er hier een aluminium plaat op een MK2B dat minder bol is dan het glas.
De MK3 heat bed scheelt weer het gewicht van een MK2B PCB type heat bed + glas/aluminium plaat combo. Al zou men op de MK3 ook weer een glas plaat (+-3mm) kunnen aan klippen indien gewenst. Maar dan wel dikke kans dat de inductie proximity sensor niet genoeg range (+- 1mm op aluminium) heeft om auto bed tramming toe te passen.
De MK3 kan je op verschillende plaatsen verkrijgen. Het goedkoopst heb ik ze gezien op aliexpress, volledig voor gemonteerd met LED, weerstanden en draad, voor rond de €20.
Een aluminium plaat kan je bij een metaalshop krijgen, mogelijk zou je het daar ook vlak kunnen laten maken (laagje afdraaien).
Maar met die inductive proximity sensor kan dat voor aluminium "verholpen" worden, door de firmware auto bed tramming uit te laten voeren.
Ik ga in de toekomst voor een MK3 aluminium bed. Nu ligt er hier een aluminium plaat op een MK2B dat minder bol is dan het glas.
De MK3 heat bed scheelt weer het gewicht van een MK2B PCB type heat bed + glas/aluminium plaat combo. Al zou men op de MK3 ook weer een glas plaat (+-3mm) kunnen aan klippen indien gewenst. Maar dan wel dikke kans dat de inductie proximity sensor niet genoeg range (+- 1mm op aluminium) heeft om auto bed tramming toe te passen.
De MK3 kan je op verschillende plaatsen verkrijgen. Het goedkoopst heb ik ze gezien op aliexpress, volledig voor gemonteerd met LED, weerstanden en draad, voor rond de €20.
Een aluminium plaat kan je bij een metaalshop krijgen, mogelijk zou je het daar ook vlak kunnen laten maken (laagje afdraaien).
Verwijderd
Klinkt interessant. Ga je dit ook uitvoeren? Ennnnn heb je dit al eens gezien... http://hackaday.com/2014/...-paste-with-a-3d-printer/RobV schreef op woensdag 25 maart 2015 @ 11:07:
Heb wat gelezen gisteren over het modden van een 3D printer om er een laser vinyl cutter van te maken voor weinig geld. Wat je nodig zou hebben is een eenvoudig laser (ebay, $10), koelblok, een minimale driver board (evt. zelfbouw met een VRegulator), mounting bracket (zelf printen natuurlijk) en niet te vergeten een laser-veiligheidsbril (kei-gevaarlijk voor je ogen dit soort hobbies). De truuk is om de aansturing van je 2e fan te gebruiken om de laser te schakelen. Dan zou je met eenvoudige GCode een layer kunnen snijden.
Om even terug te komen op het afstellen van mijn printer:" Het is inmiddels gelukt om de assen goed af te stellen dat de kop naar de zijkant valt als je hem scheef houdt".
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2015 08:34 ]
Hey, dat is natuurlijk ook een idee. Direct naar het doel, en je hoeft geen enge dingen te doen met lasers..Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:18:
[...]
Klinkt interessant. Ga je dit ook uitvoeren? Ennnnn heb je dit al eens gezien... http://hackaday.com/2014/...-paste-with-a-3d-printer/
Moooooooi. Houd ons op de hoogte!Om even terug te komen op het afstellen van mijn printer:" Het is inmiddels gelukt om de assen goed af te stellen dat de kop naar de zijkant valt als je hem scheef houdt".
Verwijderd
Ik zat er al aan te denken om ook voor die klemmen een tool te maken. Ik heb nu met een hamer zitten tikken zoals je had aangegeven. Ze stonden te dicht bij elkaar terwijl ik dacht dat ze te ver van elkaar af stonden.RobV schreef op vrijdag 27 maart 2015 @ 08:44:
[...]
Hey, dat is natuurlijk ook een idee. Direct naar het doel, en je hoeft geen enge dingen te doen met lasers..
[...]
Moooooooi. Houd ons op de hoogte!
Gisteren een eerste serieuze poging tot printen gedaan:
Het begin is goed, maar na een aantal lagen kwam er helaas weinig filament meer uit:

Gevolg is dat hij dus op een gegeven moment nog maar in het luchtledige rondjes zat te draaien.
Print gestopt en handmatig weer even geprobeerd na eerst wat plastic met de hand weer een beetje extra aan te drukken, dat lukte wel weer, dus lijkt me geen verstopping dan?
Waar kan ik nu het beste eerst aan denken? Temperatuur verhogen (print nu op 200graden, PLA), e-waarde veranderen? Of mogelijk de aanvoer controleren? Of toch nog iets anders?
Het begin is goed, maar na een aantal lagen kwam er helaas weinig filament meer uit:

Gevolg is dat hij dus op een gegeven moment nog maar in het luchtledige rondjes zat te draaien.
Print gestopt en handmatig weer even geprobeerd na eerst wat plastic met de hand weer een beetje extra aan te drukken, dat lukte wel weer, dus lijkt me geen verstopping dan?
Waar kan ik nu het beste eerst aan denken? Temperatuur verhogen (print nu op 200graden, PLA), e-waarde veranderen? Of mogelijk de aanvoer controleren? Of toch nog iets anders?
Kan zijn dat het fillament vastloopt in je coldend. Je hebt de PTFE liner geplaatst? Koelertje op de coldend draait ook? Ik had zelf laatst dat de fan van mn E3D V6 kapot was, maar toch doorprinten totdat ik dacht dat mn nozzle verstopt raakte. (beetje net zoals hier)
Andere nozzle erop gezet (0,6 ipv 0,4) en verder maar weer. De handel liep vandeweek weer vast. Wat blijkt: Warmte kruipt ophoog via de heatbreak naar de coldend, en het fillament wordt week en inelkaar gestuikt tegen de PTFE liner. De direct drive extruder kan de frictie niet meer overwinnen en gaat stappen overslaan.
Dit lijkt er sterk op, maar je gebruikt een geared extruder die dat fillament er makkelijk door moet kunnen drukken. Ik zou eerst eens kijken naar het fillament vlak na een jam... Is het puntje 2mm inplaats van 1,75?
Als de fan op de coldend draait, probeer eens op lagere temperaturen te extruden, 200 graden (als die meting idd klopt) is best aan de hoge kant voor PLA.
Andere nozzle erop gezet (0,6 ipv 0,4) en verder maar weer. De handel liep vandeweek weer vast. Wat blijkt: Warmte kruipt ophoog via de heatbreak naar de coldend, en het fillament wordt week en inelkaar gestuikt tegen de PTFE liner. De direct drive extruder kan de frictie niet meer overwinnen en gaat stappen overslaan.
Dit lijkt er sterk op, maar je gebruikt een geared extruder die dat fillament er makkelijk door moet kunnen drukken. Ik zou eerst eens kijken naar het fillament vlak na een jam... Is het puntje 2mm inplaats van 1,75?
Als de fan op de coldend draait, probeer eens op lagere temperaturen te extruden, 200 graden (als die meting idd klopt) is best aan de hoge kant voor PLA.
[ Voor 8% gewijzigd door FiXeL op 27-03-2015 09:59 ]
Ik gebruik 3mm PLA, zit ook geen PTFE-liner in de hotend dus. Omhoog kruipen zou nog kunnen, maar de fan op de hotend deed gewoon zijn werk in elk geval
Ik heb ff de tekening erbij gepakt, die zit er idd niet in. Het kan nog wel dat het fillament opstuikt, maar dat zou met 3mm minder snel moeten gebeuren.... Slaat je extruder motor misschien ook stappen over? Vaak hoor je dan een soort van *pung!* geluid. Fillament kan je eventueel nog checken of de hobbed bolt doorslipt, maar ik zou zelf eens kijken hoeveel vermogen je stepper driver uitstuurt naar de E-motor.
(Er zit zo'n mini potmetertje op de stepper driver voor het regelen van het vermogen)
(Er zit zo'n mini potmetertje op de stepper driver voor het regelen van het vermogen)
[ Voor 9% gewijzigd door FiXeL op 27-03-2015 10:09 ]
Stepperdriver even gemeten, deze geeft 0,65V
Wat is een wenselijke hoeveelheid vermogen?
Ik heb niet gehoord dat hij stappen oversloeg in elk geval. Slippen van de hobbed bolt was een van de eerste dingen waar ik ook aan zat te denken. Tijdens het printen probeerde ik dus nog voorzichtig wat druk op het filament te zetten om hem eventueel te helpen met doorvoeren, maar dat werkte toen niet.
Kan het te maken hebben met het feit dat e.e.a nog niet goed gecalibreert is? Ik heb de E-waarde nu berekend aan de hand van deze formule
Waarbij ik 400 steps/rev aan heb gehouden (0,9 steppermotor) en 32 microsteps (zie nu overigens net op : http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4#Stepper_Driver_Boards dat alle jumpers erop 1/16 aangeeft juist, ik had 1/32 in gedachten..). Mijn big-gear heeft 43 tanden en mijn small-gear 13, met een M8 hobbed bolt en effectieve diameter 7mm kom ik dan uit op een waarde van 1925, wat zo op het eerste gezicht redelijk lijkt te kloppen qua doorvoer.
Ik kan me tenminste zo voorstellen dat als hij te weinig doorvoert dat je dan op een gegeven moment ook dit probleem krijgt (waarbij hij in de beginsituatie nog voldoende in de kop zelf had zitten)
Wat is een wenselijke hoeveelheid vermogen?
Ik heb niet gehoord dat hij stappen oversloeg in elk geval. Slippen van de hobbed bolt was een van de eerste dingen waar ik ook aan zat te denken. Tijdens het printen probeerde ik dus nog voorzichtig wat druk op het filament te zetten om hem eventueel te helpen met doorvoeren, maar dat werkte toen niet.
Kan het te maken hebben met het feit dat e.e.a nog niet goed gecalibreert is? Ik heb de E-waarde nu berekend aan de hand van deze formule
code:
1
| e_steps_per_mm = (motor_steps_per_rev * driver_microstep) * (big_gear_teeth / small_gear_teeth) / (hob_effective_diameter * pi) |
Waarbij ik 400 steps/rev aan heb gehouden (0,9 steppermotor) en 32 microsteps (zie nu overigens net op : http://reprap.org/wiki/RAMPS_1.4#Stepper_Driver_Boards dat alle jumpers erop 1/16 aangeeft juist, ik had 1/32 in gedachten..). Mijn big-gear heeft 43 tanden en mijn small-gear 13, met een M8 hobbed bolt en effectieve diameter 7mm kom ik dan uit op een waarde van 1925, wat zo op het eerste gezicht redelijk lijkt te kloppen qua doorvoer.
Ik kan me tenminste zo voorstellen dat als hij te weinig doorvoert dat je dan op een gegeven moment ook dit probleem krijgt (waarbij hij in de beginsituatie nog voldoende in de kop zelf had zitten)
[ Voor 87% gewijzigd door L201 op 27-03-2015 10:17 ]
Euh... Ik heb mijn stepper drivers niet op voltage afgesteld, maar op gevoel... Ze staan niet helemaal voluit (dan worden de steppers te warm) maar op iets van 80-85%. Draai dat potje eens verder, niet helemaal vol, maar gewoon iets meer vermogen. Misschien krijgt je extruder dan genoeg om door te voeren, maar te weinig om een hoek uit je fillament te frezen. (de meest ideale situatie)
Je kan je e-steps controleren door het volgende te doen:
- Je zet een streepje op het fillament voor de extruder (een stukje tape kan ook) en meet de afstand tussen het streepje en de ingang van de extruder
- Je verwarmt de hotend op de juiste temperatuur voor dat fillament
- Je extrudeert handmatig in repertier/octoprint/pronterface/whatever 10mm
- Je meet het verschil in positie van het merkteken.
Als daar afwijking in zit, weet je iig welke kant je op moet met je e-steps.
Je kan je e-steps controleren door het volgende te doen:
- Je zet een streepje op het fillament voor de extruder (een stukje tape kan ook) en meet de afstand tussen het streepje en de ingang van de extruder
- Je verwarmt de hotend op de juiste temperatuur voor dat fillament
- Je extrudeert handmatig in repertier/octoprint/pronterface/whatever 10mm
- Je meet het verschil in positie van het merkteken.
Als daar afwijking in zit, weet je iig welke kant je op moet met je e-steps.
[ Voor 38% gewijzigd door FiXeL op 27-03-2015 10:56 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.