Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeadope schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:12:
Ik heb geleerd dat je je snel kunt vergissen in de totaal prijs. Want er komen nog zaken bij.
Veel kleine dingen, telkens een euro of 5 of soms meer erbij.
De kleine dingen kosten vaak meer bij elkaar dan de grote lijnen die je wel kunt inschatten. Een berekening maken en die vermenigvuldigen met twee blijkt helemaal niet zo'n gekke insteek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-09 17:02
Dat is iets waar ik zeker ook nog wel rekening mee houdt ja... maar alsnog blijft het leuker dan een totaalpakket :) (okay... behalve dat je die onderdelen altijd mist op momenten dat je het niet even snel kan halen dan ;))

Deze steppermotors zijn dus 0.9degree en 1.7A rated, maar hebben een holding torque van 4kg.cm ipv 4.8kg.cm... http://www.aliexpress.com...NC/511874_1210509257.html
Nu weet ik niet waar je meer aan hebt zeg maar ;)

[ Voor 41% gewijzigd door L201 op 19-01-2015 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
L201 schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:40:
Dat is iets waar ik zeker ook nog wel rekening mee houdt ja... maar alsnog blijft het leuker dan een totaalpakket :) (okay... behalve dat je die onderdelen altijd mist op momenten dat je het niet even snel kan halen dan ;))

Deze steppermotors zijn dus 0.9degree en 1.7A rated, maar hebben een holding torque van 4kg.cm ipv 4.8kg.cm... http://www.aliexpress.com...NC/511874_1210509257.html
Nu weet ik niet waar je meer aan hebt zeg maar ;)
Ik heb deze besteld via eBay. Maar via reprapworld (NL) kan je ze voor dezelfde prijs krijgen, kwam ik achteraf achter. Ook handig ivm garantie, moest er een motor niet goed draaien.

Wat dieper in de de stepper driver keuze.
Korte berekening.
Stepper motor 1 42BYGHM809 4.2 Kg.cm @ 1,7A
Stepper motor 2 42BYGHM810 4,8 Kg.cm @ 2,4A
Stepper driver 1 DRV8825 1,8A RMS (Cool and safe). 2,4A Max @ 24V (Max is temperatuurs afhankelijk, ook overcurrent protection kan optreden op max).
Stepper driver 2 A4988 1A RMS, 2A Max. Plus de coils maken ook wat meer herrie dan stepper driver 1.

Stepper motor 1 kan op volle kracht werken met de stepper driver op 1.7A , dus 4,2 Kg.cm.
Stepper motor 2 niet met stepper driver 2, namelijk (4,8 Kg.cm/2,4A)*2A = 4 Kg.cm. (Waarschijnlijk minder ivm de stepper driver overcurrent protection, heat protection, 2A is theoretisch voor de A4988)
En dus op 1.8A, 4,2 Kg.cm - 3,6 Kg.cm = 0,6 Kg.cm minder kracht dan stepper motor 1, met die stepper driver instelling. Voornamelijk de motor voor de extruder zal hier last van hebben.
Stepper motor 2 zal ook waarschijnlijk niet veel meer Kg.cm doen met stepper driver 1 op een safe instelling en alleen maar meer verbruiken. (4.8 Kg.cm/2,4A)*2,1A = 4,2 Kg.cm.

Daarnaast de veelgebruikte 42BYGHW609 1.8º stepper motor kan 4 Kg.cm aan. Dus zal je met stepper motor 1 safe zitten.
Hier wat extra info, http://reprap.org/wiki/A4...ese_Stepper_Driver_Boards

[ Voor 45% gewijzigd door uname -r op 19-01-2015 19:46 . Reden: stepper driver info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:36:
[...]

De kleine dingen kosten vaak meer bij elkaar dan de grote lijnen die je wel kunt inschatten. Een berekening maken en die vermenigvuldigen met twee blijkt helemaal niet zo'n gekke insteek te zijn.
x2 +1 zeggen ze wel eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
@zeadope, geweldig wat een uitleg, bedankt! Daarmee ben ik er nu ook weer uit voor wat betreft de steppermotor zelf, en ook dat ik het bij de DVR8825 wat betreft driver hou :)

Hardware componenten zelf zijn nu grotendeels besteld, frame, rods, printed parts, glas voor heated bed, nuts and bolts voor frame. Bij de printed parts zitten dus ook printed parts voor de extruder, zal daarvoor mogelijk nog wat schroefjes of boutjes moeten hebben vermoed ik...
De steppermotoren en nog wat andere kleine onderdelen haal ik bij RRW, verder nog hotend en ramps etc bestellen dan. Het was me bij die electronica kit op Aliexpress niet geheel duidelijk of daar ook de kabels en thermistor voor de heated bed al bij zitten of niet, iemand hier die dat weet toevallig? Anders mail ik ze even :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Je kan het vaak aan de foto zien of het wel of niet bedraad is. En de thermistors zijn altijd apart, die kan je het beste kant en klaar kopen. Tenzij het mee komt in een heated bed of hot-end kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Tja, het is een kit van ramps/arduino/bed, etc... inclusief kabels, maar ja... welke kabels precies staat er dan weer niet bij ;) De foto laat ook enkel een opgerolde bult met kabels zien: http://www.aliexpress.com...echanical/1956892171.html
Thermistor ging ik er al een beetje vanuit dat die er niet bij zou zitten eigenlijk..

Hoe zijn de ervaringen met AliExpress trouwens? Chinese kloonmeuk, of gewoon kwalitatieve electronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Lijkt er op dat de end stop draden erbij zitten en 2 flat ribbon voor de LCD unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Is dit de juiste thermistor voor het heated bed dan: http://reprapworld.com/?p...cts_id/62/cPath/1616_1652

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Mocht je het perse daar bestellen, dan kan je beter deze kopen: http://reprapworld.com/?p...ts_id/393/cPath/1616_1652.
Je gaat bijna nergens fiberglass sleeving vinden van 0.25mm, dan heb je nog 2 ferules nodig voor het verbinden. Dus van deze link scheelt een boel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kaptontape doet ook wonderen voor je thermistor leads als wel voor de glassbeads gaat.En je al wel fiberglas sleeving in die dikte vind krijg je het er met geen mogelijkheid omheen, en probeer ze inderdaad niet te solderen dat gaat lastig. je kan ook gewoon een kroonsteentje pakken en daar de connectors uit slopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Ik had gisteren nog een mailtje naar die verkoper bij Alibaba gestuurd, met de vraag of de thermistor en aansluitkabels ook in die kit zitten, daarop kreeg ik vanmorgen het summiere antwoord: 'yes'..
Nu maar hopen dat hij mijn vraag ook begrepen heeft :D

Tot nu toe ben ik aan het geheel exclusief verzendkosten €206,62 kwijt.. dat is dan voor het frame, printed parts, rods, nuts and bolts en electronics excl. steppermotors. Verzendkosten tot nu toe €50,59
Moet dus nog de steppermotors, de hotend, belt en de bearings, totaal iets van 160,- bij RRW, waarmee het kostenplaatje van het geheel op ongeveer 365,- uitkomt excl. verzendkosten en nog wat klein spul.. Zeg zo'n 400,- en dan nog 60,- verzendkosten totaal (RRP verzenden is maar 6,75 dat scheelt weer :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
In het begin zat ik aan de €331,-.
Toen €401,- met 0.9º wantai's en Arduino Due/RAMPS-FD/DRV8825 en 24V upgraded, hyena hobbed bolt, bed clamps, springs.
Nu €454,- vanwege officiële hot-end en kleinmateriaal, connectoren etc.
Ex. verbruiksmaterialen zoals filament, kapton tape, gluestick etc.

En het einde is nog niet in zicht, maar wel bijna :)
Maar het is wel fijn zo om de vrije keuze te hebben, ten opzichte van een kit. Om vervolgens toch een officiële hot-end te kopen enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:45
zeadope schreef op maandag 19 januari 2015 @ 22:38:
Mocht je het perse daar bestellen, dan kan je beter deze kopen: http://reprapworld.com/?p...ts_id/393/cPath/1616_1652.
Je gaat bijna nergens fiberglass sleeving vinden van 0.25mm, dan heb je nog 2 ferules nodig voor het verbinden. Dus van deze link scheelt een boel. :)
Die zijn echt waardeloos, de sleeve is veel te dik voor de thermistor, waardoor het monteren vrijwel onmogelijk is. Ik heb deze gehad was binnen vijf minuten kapot omdat bij monteren 1 van de draden afbrak omdat die dikke sleeves alles behalve de goede kant op willen. De sleeves die bij een echte j-head geleverd worden zijn super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 09:04

databeestje

Von PrutsHausen

Ff een klemmetje geklust voor een Aliexpress experiment.

http://www.thingiverse.com/thing:644489

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:46
net de laatste Marlin firmware ff gedowndload en geconfigureerd maar allemaal errors in temperature.cpp bij compilen ? iemand toevallig hetzelfde probleem ? Libs al ge-update, laatste arduino IDE maar no joy....

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=13642&sid=11522

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Wellicht handig om de foutmelding tw tonen of eventje met het Marlin forum te checken

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
wortelsoft schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 19:50:
[...]

Die zijn echt waardeloos, de sleeve is veel te dik voor de thermistor, waardoor het monteren vrijwel onmogelijk is. Ik heb deze gehad was binnen vijf minuten kapot omdat bij monteren 1 van de draden afbrak omdat die dikke sleeves alles behalve de goede kant op willen. De sleeves die bij een echte j-head geleverd worden zijn super.
Voor een heated bed maakt dat niet uit, op te lossen met kapton tape denk ik zo :P . De E3D of J-head MKV hot end kit hebben al een thermistor meegeleverd.

En als je de reactie van L201 leest, is het al niet meer nodig. :)

[ Voor 10% gewijzigd door uname -r op 21-01-2015 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
RobV schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 23:54:
Wellicht handig om de foutmelding tw tonen of eventje met het Marlin forum te checken
This report would have more information with
"Show verbose output during compilation"
enabled in File > Preferences.
Arduino: 1.0.6 (Windows NT (unknown)), Board: "Arduino Mega 2560 or Mega ADK"
temperature.cpp: In function 'void PID_autotune(float, int, int)':
temperature.cpp:227: error: expected `)' before numeric constant
temperature.cpp:228: error: expected `)' before numeric constant
temperature.cpp:272: error: expected `)' before numeric constant
temperature.cpp:272: error: expected `)' before ';' token
temperature.cpp:273: error: expected `)' before numeric constant
temperature.cpp:273: error: expected `)' before ';' token
temperature.cpp:273: error: expected `)' before ';' token
temperature.cpp: In function 'void updatePID()':
temperature.cpp:355: error: expected `;' before numeric constant
temperature.cpp:359: error: expected `;' before numeric constant
temperature.cpp: In function 'void manage_heater()':
temperature.cpp:485: error: expected `)' before numeric constant
temperature.cpp:487: error: expected `;' before numeric constant
temperature.cpp: In function 'void tp_init()':
temperature.cpp:823: error: expected `;' before numeric constant
temperature.cpp:827: error: expected `;' before numeric constant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Wat is het verschil tussen een J-head en een hot end?

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
j-head is een hottend van hottends.com. Deze wordt veel gekopieerd omdat het een goed design is. De kopieën zijn wel vaak van veel mindere kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
zeadope schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 17:07:
Maar het is wel fijn zo om de vrije keuze te hebben, ten opzichte van een kit. Om vervolgens toch een officiële hot-end te kopen enz.
Dat is al met al nog de belangrijkste reden om niet voor een kit te gaan, voor mij dan... Tot nu toe is er bij alle kits wel een onderdeel geweest waarvan ik dacht van, hmm.. jammer! Of het frame (plastic), of de rods (M8 ipv M10), of de hotend (Jhead ipv E3D), etc
Ik denk dat ik met een kit goedkoper uit zou komen misschien, omdat je dan weet dat alle onderdelen erin zitten die je nodig hebt. Ik hou nog altijd ernstig rekening mee dat ik nog schroeven/bouten/bedrading zal missen waardoor ik dat alsnog bij mag gaan bestellen/kopen.
En mezelf kennende heb ik dan als ik daar achter kom niet meer het geduld om iets via ebay of alibaba zo goedkoop mogelijk te kopen, maar dan haal ik het waarschijnlijk toch weer duur bij een lokale zaak.

Heb gisteren voor ruim 3,- nog een setje van 5 thermistors besteld bij Ali, heb ik gelijk ook wat reserves zeg maar ;) http://www.aliexpress.com...ml?orderId=65504091798218
En een digital Caliper had ik ook nog niet, dus die ook maar besteld: http://www.aliexpress.com...ml?orderId=65516314138218 Hier in NL zijn die toch al snel over de 30,- dus dat scheelt toch weer dik 20,- ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
reddo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 00:44:
[...]
"
ik heb het gevoel dat er een paar #defines missen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
L201 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:03:
[...]

En een digital Caliper had ik ook nog niet, dus die ook maar besteld: http://www.aliexpress.com...ml?orderId=65516314138218 Hier in NL zijn die toch al snel over de 30,- dus dat scheelt toch weer dik 20,- ;)
Repeatability: 0.01mm/ 0.0005 in. (vooral deze vind ik opmerkelijk dit is namelijk afhankelijk van de operator)

Accuracy: + 0.02 mm/ 0.001 in. (<100 mm), + 0.03 mm/ 0.001 in. (>100 – 150 mm)
Geloof hier maar niet al te veel van beetje schuifmaat ben je best wat knaken voor kwijt. Maar goed het geeft wel een indicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Tja.. het zijn dezelfde waarden als die de goedkoopste bij Conrad (39,-) of RRW (36,-) aangeven... dus voor 8,- wil ik dat wel proberen hoor :)

Ze waren er nog goedkoper bij Ali overigens, maar die heb ik dan wel weer links laten liggen... die waren dan weer iets meer plastic nog, deze is verder roestvrijstaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel alleen te zeggen dat uberhaubt schuifmaten onder d 100 euro niet te veel van verwacht moet worden qua maatvoering.....Gebruik 1 cijfer achter de decimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Mijn verwachten zijn ook niet al te hoog wat dat betreft gelukkig :) Maar beter dan met een rolmaat is het al snel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-10 09:06

killercow

eth0

Weet iemand of er toevallig ook een Merlin oplossing is die op een Arduino Uno (atmega 328) kan draaien? De 4e motor is natuurlijk een "probleem" gezien de arduino uno niet genoeg registers heeft om 8 direction/step pinnetjes aan te sturen. Maar mijn zoektochten leveren vooral halve projectjes op.
Nu is een Arduino mega zo besteld en geleverd, maar als we zonder kunnen zou dat tof zijn.

Bij Frack in leeuwarden (de hackerspace) zijn we een Deltaprinter aan t bouwen: https://frack.nl/wiki/Deltaprinter om ons machinepark wat aan te vullen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Gisteravond weer wat gedaan aan mijn DIY Prusa i3 Rework.

Y-assembly/Frame issues
Ik heb een Prusa i3 Improved frame van eBay.
Bij de locale bouwmarkt een stuk M10 threaded rod gekocht.
De achterste rod van de Y-assembly is namelijk te kort voor het bevestigen aan de achterkant van mijn frame.
Frame moet nog aangepast worden, want deze gaat uit van 8mm threaded rods.
Dus uitsparingen onderin moeten dus 2mm breder worden.
Maar aan de achterkant waar die M10 in schuift is te laag.
Gelukkig is het frame van MDF en is een aanpassing niet moeilijk.

Z-assembly/Frame issue
De smooth rods zitten iet wat los in de oortjes van het frame. En dat maakt de printer wat rammelig.
Dat ga ik denk ik oplossen met een hot glue gun.

Endstop/Extruder issue:
Ook kwamen gister mijn endstops binnen. En de Extruder komt niet tegen de endstop aan op de X-as.
Ik wilde die toch al verplaatsen van rechts naar links, aangezien ik de electronica links wil.
En het komt met bedraden mooier uit. Ik heb nog een losse switch die ik dan met een cable tie (tie wrap) aan de smooth rod bevestig.
Nu houd ik dus een endstop over. Die ik dan met een servo die nog heb, kan gebruiken voor auto bed leveling. :)

Astrobox:
Gisteren ook mijn raspberry pi B v1 uit mijn RC car gehaald en Astrobox image op de SD card gezet.
Interface ziet er mooi uit. Ook via mijn telefoon benaderbaar. En via de site van Astrobox werkt het, met de mogelijkheid om via een webcam te kijken. Meerdere printers aansturen, etc.
Helaas vind ik de interface wel karig. Zo kunnen er geen commands gestuurd worden zoals bij Octopint.
Dat laatste vind ik wel een groot gemis.

Parts parts parts:
Er moeten nog veel onderdelen binnenkomen. En moet ik nog bestellingen de deur uit doen. Maar ik wacht nog op geld teruggave van banggood, toen ik besloten had om toch voor een officiële hot end te gaan. Waardoor overige onderdelen ook geannuleerd waren (gt2 pully/belt, 5x5mm shaft couplings, heated bed, Dupont wires 2-pin/4-pin).
Nu ben ik een andere site tegengekomen (heeft ook een aliexpress account), die ook het glas voor het bed heeft en de overige onderdelen schelen niet veel qua kosten. Dus ga ik mijn bestelling daar doen.
Kapton tape was wel goedkoop bij banggood. Dus is dat het enige wat ik daar nog bestel. Tenzij iemand een ander adresje heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 09:07

Luukwa

o/

Hebben hier op stage twee Ultimakers Original staan, 1 met display.
1 is nog niet in elkaar gezet en dat mag ik als stagiair dus gaan doen :)

Best wel zin an.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Luukwa schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:12:
Hebben hier op stage twee Ultimakers Original staan, 1 met display.
1 is nog niet in elkaar gezet en dat mag ik als stagiair dus gaan doen :)
Ultimakers zijn geen drama om te bouwen, dus inderdaad leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:17
voor een hackerspace ben ik opzoek naar een wade extruder + jhead.. iemand enige tips? IS voor een ouder prusa i2 een nieuw leven te geven.. :) ook nog riem + gt2 tandwielen nodig.. ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Heb je hier iets aan? -> http://reprapworld.com/?p...ts_id/429/cPath/1616_1649
Zelfde winkel heeft ook GT2 belts en pulleys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
killercow schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 12:25:
Weet iemand of er toevallig ook een Merlin oplossing is die op een Arduino Uno (atmega 328) kan draaien? De 4e motor is natuurlijk een "probleem" gezien de arduino uno niet genoeg registers heeft om 8 direction/step pinnetjes aan te sturen. Maar mijn zoektochten leveren vooral halve projectjes op.
Nu is een Arduino mega zo besteld en geleverd, maar als we zonder kunnen zou dat tof zijn.

Bij Frack in leeuwarden (de hackerspace) zijn we een Deltaprinter aan t bouwen: https://frack.nl/wiki/Deltaprinter om ons machinepark wat aan te vullen.
Hey grappig wist niet dat we in leeuwarden een hackerspace hadden...... (ook niet al te specifiek naar op zoek eweest btw)

Ik zou de uno gewoon lekker laten liggen en gebruiken voor andere projecten, zat oplossingen die gebruikt kunnen worden voor het bouwen van 3d printers aangezien je die 4e (en evt 5e) motor echt wel nodig hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07-10 21:45
L201 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:03:
[...]
Ik heb deze van DX, volgens mij hetzelfde model. Als ik hem op 0 zet, een paar keer volledig uitschuif en weer terug op verschillende snelheden en acceleraties staat hij op het eind soms op 0.00mm, soms zit hij er maximaal 0.2mm naast. Voor het geld nauwkeurig genoeg :)
WeeDzi schreef op zondag 18 januari 2015 @ 14:17:
tja beetje je eigen keuze, maar zou in ieder geval de mendeli2 en de mendelmax laten liggen, oud ontwerp en de tweede heeft een snguinololu bordje wat toch wel sterk verouderd is. Maar daar zou je makkelijk een nieuw bordje voor kunnen bestellen en waarschijnlijk. Tja en de printerbot ben ik zelf geen fan van.....

[...]
Thanks, helaas was ik net te laat voor de P3Steel i3 :|
Op marktplaats zoeken is mss ook wel niet zo'n goed idee, aanbod is wel erg klein.

Op eBay vond ik deze kit, zou dit wat zijn? 435 inclusief verzending lijkt mij een goede deal? Frame is het model P3Steel, extra stevig tov een aluminium of MDF ontwerp van de i3. Als hotend wordt de Budaschnozzle V2.0 meegeleverd. Er staat niet vermeld om welk Arduino bordje het hier gaat, ik vermoed een 'normale' Arduino Mega icm de genoemde RAMPS 1.4, heb een bericht gestuurd naar de adverteerder, hopelijk gauw een reactie.

Wat denken jullie, goede deal voor een beginner met weinig geld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eiPionezero schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:20:
Ik heb deze van DX, volgens mij hetzelfde model. Als ik hem op 0 zet, een paar keer volledig uitschuif en weer terug op verschillende snelheden en acceleraties staat hij op het eind soms op 0.00mm, soms zit hij er maximaal 0.2mm naast. Voor het geld nauwkeurig genoeg :)
Als je snel schuift gaat zo'n ding zwerven, als je de boel gewoon normaal gebruikt is het spul prima nauwkeurig naar mijn ervaring. Beter dan je het zelf afleest in ieder geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
RobV schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:30:
[...]

ik heb het gevoel dat er een paar #defines missen
das op zich vreemd want het is gewoon Marlin ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 21:33:
[...]

Als je snel schuift gaat zo'n ding zwerven, als je de boel gewoon normaal gebruikt is het spul prima nauwkeurig naar mijn ervaring. Beter dan je het zelf afleest in ieder geval :P
niet helemaal mee eens en zonder de schuifmaat beerput open te trekken. maar de lineaire encoders in die dingen zijn ruk. Ze wijken af en zodra de batterij leger raakt worden ze helemaal on nauwkeurig. over vocht en troep nog niet te spreken. Zolang je em droog en schoonhoud kun je er prima plastic mee meten daar niet van.....

Nu heb ik een wat duurdere en daar kan ik mee schuiven wat ik wil maar komt altijd op 0 uit.
je weet wat je koopt als je er een 10tje aan uitgeeft.

In die kit zit een e3d nozzle (budastyle die zijn dikker dan bevoorbeeld de 22mm designs zoals bijv de Jhead) en een RAMPS 1.4 in mn beste spaans. Tja weetje je weet toch niet wat je precies koopt das vaak het nadeel van internet. op zich ziet ie er wel goed uit maar hij heeft iig geen heatbed als ik het zo bekijk....

hier het vertaalde gedeelte via google translate
Het is de geëvolueerde model I3 Prusa ontworpen door "Irobri" complete kit met alles wat je nodig hebt om jezelf te springen uw eigen printer wordt verkocht.

Afgeleverd verzoek neemt voor te bereiden een 7 dagen of zo, neem dan contact geleden per post naar kleur in te stellen en afwerkingen, alsook de wijze van betaling. LCD-scherm voor printen zonder toezicht zonder een computerscherm.

Prijs met verzending inbegrepen.
- Hotend Buddaschnozzle V 2.0. E3D ALL METAL. etc ..
- Elektronica Arduino, ramps 1.4, 70oz hoog koppel motoren, lcd 4gb sd-kaart, etc.
- Aanpasbare Marco in kleur die de klant wil, kunt u onder andere een logo, naam, enz.
- Inclusief: alle kabels van de motoren, eindschakelaars, thermistor, keramische motorkalibratie schroevendraaier.
- Schepen met elektronica en geconfigureerd en menu's op het LCD-scherm in de gewenste taal, aangepaste opstart boodschap, etc.
- Technische bijstand en ondersteuning door middel van foto's, whatsapp en handleidingen tijdens het assemblageproces om het gemakkelijker voor u om uw printer zo snel mogelijk werkend te krijgen te maken.

De printer wordt geleverd met gedrukte stukken in de door de klant gekozen kleur.

je mag de kleur dus zelf kiezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
reddo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:11:
[...]

ik zal er morgen eens een gok aan wagen. Mag dat? Kun jij dan voor mij de link naar de zipfile sturen (dat we zeker weten dezelfde sources hebben)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:28:
niet helemaal mee eens en zonder de schuifmaat beerput open te trekken. maar de lineaire encoders in die dingen zijn ruk. Ze wijken af en zodra de batterij leger raakt worden ze helemaal on nauwkeurig. over vocht en troep nog niet te spreken. Zolang je em droog en schoonhoud kun je er prima plastic mee meten daar niet van.....
Natuurlijk is het dure spul nauwkeuriger en onder meer omstandigheden nauwkeurig dan het goedkope, maar het goedkope spul is echt niet verkeerd, zeker voor wat je ervoor betaalt. Als je weet wat de beperkingen van zo'n ding zijn valt daar prima omheen te werken, daar heb je echt geen Mitutoyo voor nodig, nog even los van dat het meer dan nauwkeurig genoeg is voor dit soort werk.

Uiteraard moet je goed voor je gereedschap zorgen voor optimale prestaties, maar dat spreekt voor zich. Ga je lagerspelingen onderin olietankers meten dan is een duurdere variant wellicht gewenst, maar ik gok dat de olietankers hier wat schaars gezaaid zijn :+

Edit: net even de 13 euro-schuifmaat hier even getest en die doet volledig in en uit zonder afwijking. Dat valt me toch erg mee.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2015 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
voor lager speling in olie tankers zou ik niet eens een schuifmaat willen gebruiken :)

vervelende van die goedkope dingen is dat je dus dingen meet die in verloop van tijd kunnen shiften wat je dus niet merkt. Uberhaubt kun je een schuifmaat niet gebruiken voor honderdsten, Daar heb je gewoon teveel afwijkingen voor abbe-fouten, inteferenties etc etc. Maar goed wat ik net ook al vertelde dat wil je ook helemaal niet meten in plastics (per graad verschil in temperatuur heb je al 0.07mm te pakken op zn minst.

Ben je er gewoon bewust van dat er afwijkingen in zitten. En om mij mag de beurput weer dicht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 00:14:
Ben je er gewoon bewust van dat er afwijkingen in zitten.
Voor alles behalve regelmatig degelijk gekalibreerde (en waarschijnlijk dure) apparatuur lijkt me dat vanzelf spreken :) Maar goed, herhaling kan geen kwaad, niet iedereen zal dat zomaar doorhebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukwa
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08-10 09:07

Luukwa

o/

Verwijderd schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 16:58:
[...]

Ultimakers zijn geen drama om te bouwen, dus inderdaad leuk!
Laten we het hopen, haha.

Soundcloud!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
WeeDzi schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:28:
[...]

In die kit zit een e3d nozzle (budastyle die zijn dikker dan bevoorbeeld de 22mm designs zoals bijv de Jhead) en een RAMPS 1.4 in mn beste spaans. Tja weetje je weet toch niet wat je precies koopt das vaak het nadeel van internet. op zich ziet ie er wel goed uit maar hij heeft iig geen heatbed als ik het zo bekijk....

hier het vertaalde gedeelte via google translate
Het is de geëvolueerde model I3 Prusa ontworpen door "Irobri" complete kit met alles wat je nodig hebt om jezelf te springen uw eigen printer wordt verkocht.

Afgeleverd verzoek neemt voor te bereiden een 7 dagen of zo, neem dan contact geleden per post naar kleur in te stellen en afwerkingen, alsook de wijze van betaling. LCD-scherm voor printen zonder toezicht zonder een computerscherm.

Prijs met verzending inbegrepen.
- Hotend Buddaschnozzle V 2.0. E3D ALL METAL. etc ..
- Elektronica Arduino, ramps 1.4, 70oz hoog koppel motoren, lcd 4gb sd-kaart, etc.
- Aanpasbare Marco in kleur die de klant wil, kunt u onder andere een logo, naam, enz.
- Inclusief: alle kabels van de motoren, eindschakelaars, thermistor, keramische motorkalibratie schroevendraaier.
- Schepen met elektronica en geconfigureerd en menu's op het LCD-scherm in de gewenste taal, aangepaste opstart boodschap, etc.
- Technische bijstand en ondersteuning door middel van foto's, whatsapp en handleidingen tijdens het assemblageproces om het gemakkelijker voor u om uw printer zo snel mogelijk werkend te krijgen te maken.

De printer wordt geleverd met gedrukte stukken in de door de klant gekozen kleur.

je mag de kleur dus zelf kiezen :)
Yup, een gepersonaliseerde printer :)
Ik heb ook een reactie binnen van de verkoper:
Hello good evening, I explain what hardware I use:
- Arduino Mega 2560 R3.
- Ramps 1.4
- Heatbed mk2b dual power
- NEMA 17 high torque motors (42BYGHW811 4800g / cm 4,8kg / cm)
- LCD smart controller http://www.reprap.org/wiki/RepRapDiscount_Smart_Controller

Thank you very much
Arduino, Ramps, heatbed en LCD lijken mij dus wel goed te zijn. Ik ben echter nog een beginner, dus ik kan hier naast zitten :p
zeadope schreef op maandag 19 januari 2015 @ 16:12:
[...]

Die stepper motoren zijn alleen handig als je de losse stepper drivers van wantai pakt. De integrated stepper drivers voor op een RAMPS (-FD) of ander bordje kunnen MAX 2.5A aan op 24V. En dat wil je niet continu draaien, gezien de hitte en de dus levensduur van je stepper drivers. In dit geval zou 1.7A stepper motors beter uitkomen. Je houd namelijk minder toque over als je de 0.9º 2.4A stepper motors op een lagere ampere zou aansturen, dan de 0.9º 1.7A stepper motors.

[...]
Als ik de drivers koel met een pc fan die ik nog heb liggen dan is dit probleem wel te overzien? Ik weet helaas niet welke drivers in de kit zitten, waarschijnlijk A4988?

edit; Berichtje naar verkoper gestuurd met de vraag welke drivers hij gebruikt en of de plastic parts van PLA of ABS zijn gemaakt

edit2; Reactie terug van de verkoper:
Hi good afternoon!!
- I use A4988 stepper drivers
- Printed parts made in ABS, parts PLA can not be printed in as well not support hotend heat and is heated to 250 degrees centigrade to fuse the ABS or nylon
A4988 drivers dus. Zal ik vragen of een upgrade naar bijvoorbeeld de DRV8825 mogelijk is? Dat is wat er in deze threads geadviseerd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door eiPionezero op 22-01-2015 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja kan je kan ook even kijken om ze eerst even te proberen, je kan later ook gewoon op Ebay of zo en setje verkopen als je echt denkt aan overstappen. Velen verliezen namelijk de interesse in 3d printen zodra ze er achter komen dat je best wel wat onderhoud moet plegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Zojuist via ebay een E3D-v6 hotend (full kit) besteld... Uiteindelijk maar voor de 3mm versie gegaan, van beide materialen hoor je voor en nadelen, dus tja... het lijkt redelijk om het even volgens mij. Gekozen voor een standaard 0.4mm nozzle, als mooi compromis.

Begin volgende week krijg ik de eerste onderdelen binnen, in elk geval het frame en de printed parts, hopelijk komen de rods en nuts/bolts ook snel daarna, zodat ik met de hardware kan beginnen.
Wil daarvoor bij RRW nog de bearings bestellen, en ook gelijk maar een rol filament zodat ik die niet later alsnog hoef te kopen..
Kan ik als beginner dan het beste eerst maar eens wat proefprints in PLA maken? En pas als ik mijn printer eenmaal goed gecalibreerd is eens kijken om ook in ABS te printen? Het lijkt mij dat je met PLA minder snel tegen problemen aanloopt omdat deze wat gemakkelijker is qua temperaturen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb PLA ervaren als een moeilijker te printen kunststof ivm met ABS. Met ABS heb je meer warping ja dat klopt. Maar PLA heeft een kleinere sweetspot wat betreft de extrusie temperatuur. en vooral met full metal hotends kan verstopping wat meer voorkomen waardoor je eerder gaat twijfelen aan je printer ipv je kunststof

Maar als je PLA kan printen is ABS kinderspel dus wat dat betreft kun je best wel gaan voor PLA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
L201 schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 16:53:
Zojuist via ebay een E3D-v6 hotend (full kit) besteld... Uiteindelijk maar voor de 3mm versie gegaan, van beide materialen hoor je voor en nadelen, dus tja... het lijkt redelijk om het even volgens mij. Gekozen voor een standaard 0.4mm nozzle, als mooi compromis.

Begin volgende week krijg ik de eerste onderdelen binnen, in elk geval het frame en de printed parts, hopelijk komen de rods en nuts/bolts ook snel daarna, zodat ik met de hardware kan beginnen.
Wil daarvoor bij RRW nog de bearings bestellen, en ook gelijk maar een rol filament zodat ik die niet later alsnog hoef te kopen..
Kan ik als beginner dan het beste eerst maar eens wat proefprints in PLA maken? En pas als ik mijn printer eenmaal goed gecalibreerd is eens kijken om ook in ABS te printen? Het lijkt mij dat je met PLA minder snel tegen problemen aanloopt omdat deze wat gemakkelijker is qua temperaturen enzo?
Ik draai nu een maand of 9 met de V5 (1.75) en dat gaat kortgezegd super. ooit eens wat verstopping gehad maar oorzaak 4.5 mm retract en da's heel veel teveel voor een non-bowden extruder, 1 mm gaat sindsdien gehele probleemloos, PLA en ABS. Ik ben begonen met PLA, gaat makkelijk vond ik, gewoon rustig aan beginnen, alles goed calibreren en afstellen, bed goed levellen en hier http://forum.seemecnc.com...=36&t=7361&hilit=mhackney kijken is ook wel behulpzaam. Ik heb gister voor de fun eens gewoon een plak 0.1 mm neergelegd om te kijken hoe dik dat nu echt wordt. Gemeten.. 0.11, Klopt dus aardig (moet ook wel want de eerste laag gaat prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pro-tip: acupunctuurnaalden. Dat bespaart je zomaar de demontage van de hele kop. Kost niets, is zeer nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
reddo schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 23:11:
Ik heb hetvolgende gedaan. Ik heb op mijn Mac een map 'Marlin' aangemaakt, en daar de laatste master branch in gecloned via de console:

Bash Session:
1
2
3
4
5
6
7
8
Robs-MacBook-Pro:Marlin rob$ git clone https://github.com/MarlinFirmware/Marlin
Cloning into 'Marlin'...
remote: Counting objects: 8832, done.
remote: Compressing objects: 100% (32/32), done.
remote: Total 8832 (delta 5), reused 10 (delta 1)
Receiving objects: 100% (8832/8832), 17.19 MiB | 3.50 MiB/s, done.
Resolving deltas: 100% (5118/5118), done.
Checking connectivity... done.

Daarna heb ik in de finder geklikt op de Marlin.ino, en via Tools/Board gekozen voor de "Arduino Mega 2560 or Mega ADK". Met een klik op 'Compile' krijg ik het volgende resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/UWEC0cbl.png

Compileert zonder fouten.

Mac OS X Yosemite 10.10.2, Arduino 1.0.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Mooie sukkel ben ik... bij mij compileert ie ook vanaf de kale download maar niet na aanpassen van de config.

Die zal ik dus nog eens heel goed moeten vergelijken met m'n nu draaiende config.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
reddo, ik heb de bug gevonden:

In je configuration.h heb je de PID_MAX veranderd t.o.v. de default van

C++:
1
#define PID_MAX BANG_MAX

naar
C++:
1
#define PID_MAX BANG_MAX 255

Hoe heb ik dat zo snel gevonden? Nou ik heb het default bestand overschreven met je Configuration.h en dat geeft 'ie deze compiler error:
Bash Session:
1
2
temperature.cpp:227: error: expected `)' before numeric constant

Op regel 227 staat namelijk
C++:
1
 soft_pwm[extruder] = (PID_MAX)/2;

En dan een DIFF gedaan met filter op PID_MAX.

Bash Session:
1
2
3
4
5
6
Robs-MacBook-Pro:Marlin rob$ git diff Configuration.h|grep PID_MAX
-#define PID_MAX BANG_MAX // limits current to nozzle while PID is active (see PID_FUNCTIONAL_RANGE below); 255=full current
+#define PID_MAX BANG_MAX 255// limits current to nozzle while PID is active (see PID_FUNCTIONAL_RANGE below); 255=full current
   //#define PID_OPENLOOP 1 // Puts PID in open loop. M104/M140 sets the output power from 0 to PID_MAX
-  #define PID_INTEGRAL_DRIVE_MAX PID_MAX  //limit for the integral term
+  #define PID_INTEGRAL_DRIVE_MAX PID_MAX 255 //limit for the integral term

Ik was langer bezig met het typen van deze instructie dan het vinden van je error. :D

[ Voor 72% gewijzigd door RobV op 22-01-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
die had ik ook gevonden net.. maar nog steeds fout... ik zoek verder :)

nu een verse download, config helemaal weer angepast en alles ok... hm, vooruit maaar.

[ Voor 38% gewijzigd door reddo op 22-01-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
reddo schreef op donderdag 22 januari 2015 @ 20:49:
die had ik ook gevonden net.. maar nog steeds fout... ik zoek verder :)
Ja, dan heb je nog je PID_INTEGRAL_DRIVE_MAX (zelfde fout) en je CUSTOM_MENDEL_NAME die te lang is.. Als je deze 2 errors fixt dan compileert het weer

Succes!

[ Voor 8% gewijzigd door RobV op 22-01-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
dankje voor de moeite d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik hou wel van een eenvoudige uitdaging in mijn straatje ;) Houdt me scherp zo in de ziektewet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
ah, specialist in C# zie ik... dat helpt :)

en heel veel sterkte

[ Voor 14% gewijzigd door reddo op 22-01-2015 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kijk een software specialist dat kan nog wel eens van pas komen hier in het 3d print forumpje:) wil straks namelijk wat dingetjes aanpassen in de firmware en mijn software skills gaan ongeveer 10 jaar terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ach, C+ is al heel veel ouder dan 10 jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Ik ben daarnet bezig geweest om de firmware van de Vertex voor 1 head en 2 heads te folden. Gebaseerd op Markin dus dat kan handig zijn. Idioot dat je moet flashen voor een tweede kop. In elk geval heb ik ze nu in een branch zitten zodat ik een patch voor single head kan mergen met de dual head. Dat is op zich al tof.

Ook heb ik de firmware in een bitbucket repo gehangen zodat iedereen het origineel kan forken.

Ik wil de firmware aanpassen met een verwachte duur (ipv verstreken tijd) en een aansturing van ern led strip op basis van ws2850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Zo... Eindelijk tijd gezien om eens wat voor de printer te frezen! Het oude platform was niet compatible met de nieuwe armpjes die ik aangeschaft heb, dus moest er een nieuw platform voor mn delta gemaakt worden.

De oude:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/WRzBMf37Job8vIvz8SijS80I/full.jpg

En de nieuwe:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/US0AmGjAOFIWNjIlT7j5FUHE/full.jpg

Met op de achtergrond het platform in solidworks, waar ik inmiddels ook wel wat mee kan tekenen. :) De dikte is veranderd van 8mm naar 7mm, het materiaal is stevig zat dat dit wel kon. En qua gewicht zitten we nu op 23 gram. Niet dat het wat uitmaakt, want de armpjes zijn een stuk zwaarder, maar ik heb mn best gedaan. :+

Op dit moment ben ik bezig met de nieuwe carriages:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2ioW4ehXKIJrskSAtkOX8PGJ/full.jpg

Daar komen zelfsmerende glijlagers in, van Robotdigg

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnelleD
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15-11-2023
Ziet er mooi uit, goed bezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wel een hoop extrudes :P

Heel erg gaaf, ik word altijd onmeunig blij van mooi gefreesde stukjes metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Zie er heel mooi uit!
Ik had die self lubricating bearings ook gezien op robotdigg. Helaas passen die niet in de i3 Z- assembly. Maar vandaag daar een redelijke bestelling gedaan. Gt2 pulleys en belts + tensioners, mk2b, borosilicate glass, draadjes, ceramische schroevendraaier voor de stepper driver potentiometer en rigid 5x5mm shift couplings.

Heb nog een Hot end te bestellen.
3 opties.
1. Bij E3D zelf de E3D v6
2. Bij reprapworld thermocouple E3D v6 met AD597 board.
3. De prometheus.
Met alle 3 kom ik uit op 85 euro inclusief verzendkosten.

En voor de Arduino Due heb ik 2X 4 channel logic level shift bordjes besteld. Anders kan de LCD niet aangestuurd worden ivm 3.3V IO, versus LCD 5V IO.
Hiermee heb ik 2 channels over. Dus optie 2 hot end kan dan wel.

Thermocouple lijkt mij wel wat omdat ik dan een grote keuze heb uit filament. Maar de nozzle van de prometheus is one piece vanaf cold end t/m nozzle gat. En dus geen problemen met overgangen. Lastig lastig. Want ik wil het ineens goed doen.

Edit:
Een mailtje gestuurd naar robotdigg om die self lubricating bearings nog aan mijn oder toe te voegen. Want ze zijn toch wel bruikbaar voor de i3's Y-assembly. |:(

[ Voor 7% gewijzigd door uname -r op 23-01-2015 20:42 . Reden: self lubricating bearings ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
zeadope schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 20:28:
Heb nog een Hot end te bestellen.
3 opties.
1. Bij E3D zelf de E3D v6
2. Bij reprapworld thermocouple E3D v6 met AD597 board.
3. De prometheus.
Met alle 3 kom ik uit op 85 euro inclusief verzendkosten.
Ik heb zelf van de week op ebay een E3D-v6 gekocht: http://www.ebay.com/itm/E...ageName=ADME:L:OC:NL:3160
Inclusief verzenden (gratis :)) kom je daar op 40,- uit, en ik heb ze er niet op kunnen betrappen dat het een kloon is.
Geen idee of dat jouw keuzelijst zou veranderen, maar het is wel de helft van het bedrag wat je bij de andere opties hebt..

[ Voor 9% gewijzigd door L201 op 23-01-2015 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Bedankt voor je link! Het ziet er inderdaad hetzelfde uit op de eerste foto.
Het is wel verleidelijk. Maar op de hot end wil ik niet besparen, ook vanwege support mocht er iets niet goed zijn. Daarnaast ik wil de 1.75mm Universal zodat ik straks ook bowden extrusion kan proberen met dezelfde E3D/Prometheus hot end. Er zitten namelijk een aantal voordelen aan die mij aanspreken. Minder gewicht op de X-as. Is minder slijtage van de smooth rods. Maar ook hogere snelheden mogelijk, handig voor prototyping. :)

Tot nu toe geprobeerd om voor beter spul gegaan.

0.9ºstepper motors1.8º
DRV8825stepper driversA4988
Due Cortex-M3Arduino boardMega 2560
RAMPS-FDshieldRAMPS
24Vvoeding12V
Hyena v1.1Hobbed boltnormaal
Ultimaker style 20T 5mmGT2 pulleys20T 5mm normaal
Improved (oortjes/Y threaded rod)i3 frameWobbly single plate
Officiëlehot endAll metal E3D "j-head" <- lol (E3D != j-head)
JaLCD & SDNee
€499 (tot nu toe)Kosten incl hot end€365 (ruim genomen)

[ Voor 7% gewijzigd door uname -r op 24-01-2015 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Maareh... draait die ramps FD al stabiel ?

[ Voor 7% gewijzigd door reddo op 24-01-2015 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Ik heb het nog niet getest. Maar:
(Zelfde electronics setup maar dan met een delta printer ipv i3)

En:

Edit:
Ik wilde eigenlijk de RADDS. De RADDS shield met verzenden was bijna net zo duur als, het pakket van eBay Due + RAMPS-FD + DRV8825 (5x) + 12864 LCD. Vandaar voor het laatste gegaan. :)

[ Voor 36% gewijzigd door uname -r op 24-01-2015 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Die RADDS ziet er ook wel goed uit met gewoon automotive zekeringen, wel zo makkelijk als het een keer mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
@zeadope heb je een link naar de plek/verkoper waar je dat frame vandaan hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De RAMPS-FD versie die ik heb heeft ook automotive fuses. :)
Frame: http://m.ebay.co.uk/itm/221422477721?_mwBanner=1#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Leuk frame waar waarom geen alu ? Op de foto is ie al scheef en dat vind ik dan weer wat jammer....

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/MTYwMFgxNTk5/z/CKgAAOxykUZTgg-6/$_57.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Frame staat op de foto zonder enige schroefmontage of Y-assembly, behalve in elkaar geschoven delen.
Hij kwam in ieder geval wel recht aan.

Aluminium vind ik persoonlijk niks (single plate), wel ben ik fan van stainless steel (P3Steel met oortjes, design als van jouw i3 reddo).

Een stalen frame staat in mijn toekomstige upgrade lijstje, samen met TR8 acme rods.
Maar misschien ga ik wel voor een box of delta printer, ik zie het wel.

[ Voor 57% gewijzigd door uname -r op 24-01-2015 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ok dan, dan komt het vast goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
zeadope schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:34:
De RAMPS-FD versie die ik heb heeft ook automotive fuses. :)
Frame: http://m.ebay.co.uk/itm/221422477721?_mwBanner=1#
Ik had even niet door dat het onderste filmpje niet jouw printer was 8)7 , ik vind het frame van dat filmpje wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
zeadope schreef op zaterdag 24 januari 2015 @ 11:57:
Frame staat op de foto zonder enige schroefmontage of Y-assembly, behalve in elkaar geschoven delen.
Hij kwam in ieder geval wel recht aan.

Aluminium vind ik persoonlijk niks (single plate), wel ben ik fan van stainless steel (P3Steel met oortjes, design als van jouw i3 reddo).

Een stalen frame staat in mijn toekomstige upgrade lijstje, samen met TR8 acme rods.
Maar misschien ga ik wel voor een box of delta printer, ik zie het wel.
je had zo m'n snijfiles kunnen hebben. Was alleen wel €250 aan snijwerk.... Ik heb dat losse oortjes anders gedaan, is een topplaat geworden, geeft nog meer stijfheid naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
reddo, een P3Steel frame kost rond de €100 euro. En is ook stabiel door het gewicht van het staal, heeft alleen geen bottom plate onder de Y-assembly.
Als ik upgrade dan wordt het dat of een box frame.
Voor ongeveer hetzelfde geld kan ik ook een box frame in elkaar steken, met de elektronica dat ik dan zou hebben liggen. Zou de meest stabiele keuze zijn volgens mij.

Update:
Contact gehad met de maker van de Prometheus hot end.
Deze hot end komt met een wire wound resistor voor 12V 30W, tot 350C, wat niet werk met mijn 24V setup.
Ik krijg een custom heat block voor een ceramic heater cartridge.
Deze cartridge voor 24V 40W, tot 700C is al onderweg.

Update 2:
Knoop doorgehakt en de Prometheus hot end besteld, all the way from Canada mate. :)

[ Voor 20% gewijzigd door uname -r op 25-01-2015 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Oke, knoop doorgehakt en, in het kader van #Yolo, de printer besteld :D

Na te hebben besteld en nog even contact te hebben gehad met de verkoper kwam ik erachter dat, naast de Arduino, ook de hotend een kloon is. Voor 40 euro extra zou ik een originele kunnen krijgen. Ik heb besloten om de kloon gewoon te proberen, mocht het niet bevallen dan kan ik altijd nog een officiele kopen, of ook voor de hierboven genoemde Prometheus gaan.

Ik kon kiezen uit bowden en direct, omdat het p3steel frame erg stevig zou moeten zijn heb ik voor bowden gekozen, op deze manier hoop ik later met wat optimalisaties met een flinke printsnelheid te kunnen printen. Lijkt mij iig, of is direct handiger om mee te beginnen? Keuze kan eventueel nog aangepast worden, spul wordt pas met een week verzonden.

M8 ipv M10 rods is wel jammer, maar weinig aan te doen. De P3Steel is niet zo populair, ik kan weinig bedrijven vinden die het frame leveren, en ook op ebay zijn weinig verkopers.

Ik verwacht het pakket met ongeveer twee weken, ben benieuwd hoe de kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M10 is echt overkill hoor M8 is al een beetje te dik, de bedoeling van de threaded rod is om beweging naar boven mee te bewerkstelligen. Zodra die Threaded rod te dik wordt gaat hij ook translatie in x en y verzorgen (omdat dit nooit recht is door de fabricage) waar hij niet voor bedoeld is, de glij assen zijn er voor bedoeld om te zorgen dat de as op zijn plaats blijft. Dus niet jammer maar blij :)

tja en je kan mazzel hebben met de hotend ik vind 40 euro wel wat veel om bij te betalen, als dit nu 20 was zou ik zeggen ga daar direct voor. Maar nu..... tja de ene namaak is de andere niet.
Tja dat de arduino kloon is maakt niet zo gek veel uit das gewoon opensource dus lijkt me minder verschil in te zitten.

Deze setup met de prusa i3 is in feite bedoeld voor direct maar je kan straks altijd nog een extra setje printen :) das het mooie van een 3d printer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
Voor de smooth Y rods, daar lijkt M10 tov M8 mij toch wel een verschil te maken? Per slot van rekening moeten deze twee assen het bed ondersteunen, een bed dat door het staal ook nog eens vrij zwaar is. Ik bedenk mij ook net dat ik vergeten ben te vragen of de assen wel gehard zijn, aangezien het een budgetset is betwijfel ik dit een beetje.
Ach, ik merk het vanzelf, ook hoe het zit met de hotend en Arduino :)

Wbt direct versus bowden: een gratis bowdenkabel ga ik niet afslaan en andere onderdelen zijn idd wel te printen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

eiPionezero schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:20:
Voor de smooth Y rods, daar lijkt M10 tov M8 mij toch wel een verschil te maken?
M staat voor metrisch draad dus M10 smooth rod is een tegenspraak. 10mm smooth rod of M10 draadeind is het dus :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
eiPionezero schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:20:
Voor de smooth Y rods, daar lijkt M10 tov M8 mij toch wel een verschil te maken? Per slot van rekening moeten deze twee assen het bed ondersteunen, een bed dat door het staal ook nog eens vrij zwaar is. Ik bedenk mij ook net dat ik vergeten ben te vragen of de assen wel gehard zijn, aangezien het een budgetset is betwijfel ik dit een beetje.
Ach, ik merk het vanzelf, ook hoe het zit met de hotend en Arduino :)

Wbt direct versus bowden: een gratis bowdenkabel ga ik niet afslaan en andere onderdelen zijn idd wel te printen :D
Er staat in de omschrijven dat de printer komt met 11 LM8UU bearings. Dus je kan er zeker van zijn dat er 8mm smooth rod is gebruikt voor deze kit.

Alleen vreemd dat er 42byghw811 (2,5A) stepper motors gebruikt worden met A4988 stepper drivers (max 2A). Kom je toch en 1 Kg.cm torque minder uit.

[ Voor 87% gewijzigd door uname -r op 26-01-2015 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niellz
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-01 23:16

Niellz

PSN: Niellzje

Zit er nu zoveel verschil in een officiële hot-end en een onofficiële? Wil mijn eigen printer ontwerpen en bouwen en was eigenlijk van plan om deze http://www.samenkopen.net/action_product/830065/977321 : te gaan halen.

http://i.picasion.com/resize76/446eb2c88b2df1a089a17a9b8b734465.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eiPionezero
zeadope schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:21:
[...]

Alleen vreemd dat er 42byghw811 (2,5A) stepper motors gebruikt worden met A4988 stepper drivers (max 2A). Kom je toch en 1 Kg.cm torque minder uit.
Klopt, zag ik ook. Eerst eens kijken hoe dit gaat, mogelijk dat ik later overstap op DRV8825 en/of andere stappenmotoren. Ik heb nog hier nog wat fans liggen, extra koeling op de drivers zorgt er hopelijk voor dat de stroom constant vrij hoog kan blijven zonder al veel interne schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Ik zou vragen om de 804 in plaats van de 811 motoren, die passen perfect bij de reprap drivers 4988/8825. En bowden... ik heb mijn printer vorige week ff omgebouwd naar bowden en er wat mee gespeeld... ik kon er geen vriendjes mee worden, weer terug gebouwd naar mijn direct (geared) setup.

En hotends... ik ben begonnen met een E3D-V5 en draai daar nog steeds mee, was niet goedkoop, maar werkt perfect. Kennis van me heeft wat anders goedkoops gekocht en is nu al aan zijn 3e toe... En bij de E3D kun je allerlei verschillende nozzles krijgen, let daar ook op als je wat wilt gaan experimenteren daarmee. Maar dat betekend niet dat een goedkopere niet goed kan zijn hoor, alleen dat ik er geen ervaring mee heb.

En de P3, mooi ding zo te zien maar ik zie wel een paar dingen die ik toch anders zou doen qua stijfheid en sterkte (aan de andere kant, het is een printer en geen CNC frees dus of het erg is....)

[ Voor 21% gewijzigd door reddo op 26-01-2015 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Niellz schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:25:
Zit er nu zoveel verschil in een officiële hot-end en een onofficiële? Wil mijn eigen printer ontwerpen en bouwen en was eigenlijk van plan om deze http://www.samenkopen.net/action_product/830065/977321 : te gaan halen.
Paar pagina's terug mijn bevindingen over hot end:
zeadope in "OpenSource 3D Printing - Deel 2"

Een paar comments verder wordt 1-piece-nozzle design besproken, waar ik geadviseerd werd om de Prometheus hot end te kopen. Ik denk dat ik daar goed aan heb gedaan.

En als je al voor een All metal E3D J-head gaat, op Aliexpress hebben ze de E3D V6 al te koop.
Voordat je die gaat gebruiken zou ik toch even het binnenste van de heatbreak polijsten. Dan nog meer polijsten. En nog meer polijsten.
Staafje met wat katoen er omheen in een boormachine en wat polijstmiddel. Dat zou ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
Interessante tip van dat polijsten... :) Ik heb dus de E3D-v6 besteld, maar met welk doel doe je dat polijsten dan vooral? Betere warmteoverdracht? minder kans op vastlopers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

L201 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:15:
Interessante tip van dat polijsten... :) Ik heb dus de E3D-v6 besteld, maar met welk doel doe je dat polijsten dan vooral? Betere warmteoverdracht? minder kans op vastlopers?
Dat laatste. De warmteoverdracht wordt theoretisch slechter (want minder oppervlak), maar daar merk je niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap niet helemaal waar het laatste van dat polijsten over gaat. Maar als je iets polijst wordt het oppervlak groter waardoor je warmte overdracht beter wordt. Zie lapping bij CPUs

Als we iets polijsten wat over iets anders heen past zoals een passing oid dan wordt de maat groter en komt er meer ruimte op en dan heb je minder contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WeeDzi schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:42:
Snap niet helemaal waar het laatste van dat polijsten over gaat. Maar als je iets polijst wordt het oppervlak groter waardoor je warmte overdracht beter wordt. Zie lapping bij CPUs

Als we iets polijsten wat over iets anders heen past zoals een passing oid dan wordt de maat groter en komt er meer ruimte op en dan heb je minder contact
Polijsten is een verspanende bewerking. Dat je iets meer ruimte krijgt klopt dus, want je haalt materiaal weg. Je maakt het oppervlak doorgaans echter niet groter, want dat wordt juist gladder. Minder hobbels betekent dus per saldo minder oppervlak. Dat gebrek aan hobbels is ook waarom de boel gaat glimmen en spiegelen - het licht wordt niet meer willekeurig verstrooid.

Bij lappen is het idee juist dat je een maximale warmteoverdracht krijgt omdat de twee metalen oppervlakken zo naadloos en vlak mogelijk op elkaar aansluiten, in plaats van dat je allerlei isolerende gaten tussen de hobbels krijgt.

/technisch verhaal :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L201
En met wat voor polijstpasta zou je daarvoor dan het beste kunnen gebruiken? (waar is zoiets te koop?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
Commandant bij de automaterialen zaak. Of metaalpoets bij de bouwmarkt. Anders tandpasta uit de badkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:51:
[...]

Polijsten is een verspanende bewerking. Dat je iets meer ruimte krijgt klopt dus, want je haalt materiaal weg. Je maakt het oppervlak doorgaans echter niet groter, want dat wordt juist gladder. Minder hobbels betekent dus per saldo minder oppervlak. Dat gebrek aan hobbels is ook waarom de boel gaat glimmen en spiegelen - het licht wordt niet meer willekeurig verstrooid.

Bij lappen is het idee juist dat je een maximale warmteoverdracht krijgt omdat de twee metalen oppervlakken zo naadloos en vlak mogelijk op elkaar aansluiten, in plaats van dat je allerlei isolerende gaten tussen de hobbels krijgt.

/technisch verhaal :P
Ja het totale oppervlak wordt kleiner maar de effectieve oppervlakte voor warmte overdracht tussen 2 vaste stoffen wordt groter, daar je minder contact maakt met alleen pieken van je oppervlakte... dus met polijsten word je warmte overdracht theoretisch groter want je hebt geen isolerende lucht meer tussen de 2 oppervlakte

Als je gaat kijken naar het verschil in de effectieve warmte overdracht aan lucht tussen een gepolijst oppervlak en een ruwer oppervlak is dat nihil (pas als je koelribben vormt stijgt het effectieve oppervlak zo ver dat je meer warmte afgeeft aan de lucht. Als je kijk naar naar effectieve warmte overdracht tussen 2 metalen met een gepolijst oppervlak en een ruw oppervlak is dat effect wel waarneembaar.

daarom werd me ook niet helemaal duidelijk wat je bedoelde met het polijsten en de afname van de warmte overdracht. De heatbarrier (geen idee even welk onderdeel dat is) als je dat aan de binnenkant polijst ga ik uit van verbetering van een contact oppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
De heat break bedoel ik, dat is waar het filament doorheen gaat. En schroeft in de cold-end en de hot-end. In de hot-end maakt deze contact met de nozzle. Zo werkt het in de E3D hot end in ieder geval.
De Prometheus en de reprappro hot-end bevatten een one-piece-nozzle, heat break en nozzle in een.

Door te polijsten verminder je druk in de heat break, kan het filament minder vastgrijpen (tenzij overhit), verminder je kans op vastlopers, kwaliteit van de print is vaak beter. En scheelt het je ook nog eens tijd van het demonteren/cleanen van je hot end als PLA vast zit in je hot end waar de TZ (transition zone) zit. Want daar zit geen PTFE tube meer en metaal is sticky bij onvoldoende koeling.

Afwerking van de officiële E3D hot end zijn vaak beduidend beter. Zo niet kan je het terug sturen en E3D onderzoekt het probleem, vervangt zo nodig onderdelen en stuurt een gecontroleerde hot-end terug.

De reden dat er zoveel clones in de omloop zijn komt omdat E3D de tekeningen publiceert. Gezien QC ook niet top notch is bij E3D zelf met zoveel klachten over de V6, verwacht ik veel erger bij de clones. De V5 heeft een grotere heatsink en heeft daarbij veel minder klachten. Sterker nog, iemand op de E3D forums heeft een V5/V6 hybrid gemaakt en het werkt voor hem. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 14:51
De rebuild van mijn Prusa i3 is klaar <3 Later upload ik wel nog een betere foto!

Prusa i3 makerbee.buzz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
werkt dat zwarte plaatje een beetje om op te printen?
waar heb je die vandaan?

Edit
ah buildtak blijkbaar verkoopt charly dat nu ook :)

[ Voor 28% gewijzigd door WeeDzi op 27-01-2015 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ctrlaltdelbe
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 14:51
WeeDzi schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 16:16:
werkt dat zwarte plaatje een beetje om op te printen?
waar heb je die vandaan?
Dat zwarte plaatje is een glasplaat met een laagje BuildTak op. Schijnt goed te hechten, maar ik heb het nog niet kunnen testen. Carbonvezelplaatjes schijnen ook heel goed te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reddo
Net gister een alu toolingplate van 5 mm besteld van 314 bij 214 mm als buildsurface, heb iedere week wel een glasplaat aan stukken en dat ben ik een beetje zat. Kan tevens met de alu plaat en bestelde prox switch auto bed leveling maken, is dat ook mooi klaar :) ... Die BuildTak ziet er ook interessant uit, laat hier ff weten hoe dat gaat !

Pagina: 1 ... 36 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.