Zo... het heeft anderhalve week geduurd ofzo, maar inmiddels het hele topic doorgelezen

Net als redelijk wat wiki's op reprap.org en verscheidene blogs... Het zal duidelijk zijn dat ik nieuwsgierig geworden ben naar het maken van een 3d printer
En ondanks al die informatie, of misschien juist wel door die veelheid aan informatie ben ik er nog altijd niet uit welke configuratie het precies zal worden.
Toen ik een 2 weken geleden begon, neigde ik toch ook wel sterk naar een kit, omdat ik dan zeker zou weten dat alles op elkaar afgestemd is.. Heb daarvoor al meerdere keren zitten kijken naar een kit bij Charlies 3D technology:
http://www.charlies3dtech.../full-prusa-i3-kit-metric
Maar toch blijft het wringen... het zelf bouwen is nog leuker als ik ook geinvesteerd heb in het bij elkaar sprokkelen van mijn ideale configuratie! En daarbij zal dat misschien al met al ook nog voordeliger zijn, al heb ik daar soms ook weleens mijn twijfels bij?
Langzaam maar zeker gaat de materie echter al wat vertrouwder worden, en ben ik eens begonnen aan een BOM voor een Prusa i3, waar mijn oog naar uitgaat.. Het aluminium 'single plate' frame zelf is dan nog een van de simpelste dingen, kijkend op ebay ogen die allemaal redelijk gelijk, en zijn het meestal pakketten uit twee delen, het frame zelf en een houder voor het bed. Nu zie ik van Prusa een i3 en een i3 Rework langskomen, waarbij me nog niet geheel duidelijk is wat daar de verschillen in zijn? Zo op het oog lijken de frames mij gelijk?
Verder met de (threaded) rods.. Ook dat lijkt me grotendeels een kwestie van een aanbieder (van een pakket) kiezen, het lijkt mij dat daar niet zoveel verschil in zit? (kwalitatief gezien). Of moet er daarbij nog wel een en ander afgestemd worden met het printed parts deel? Een van de dingen in die kit van Charlie die me wel aanspraken was dat alles op M10 uit was gerust, klinkt steviger in elk geval.. maar dat zal ook zijn weerga hebben op de printed parts lijkt me...
De verschillende soorten bearings moet ik me nog wat in verdiepen, dat is nog voor later dus
Dan de electronica.. Een Ramps 1.4 met Arduino 2560 zal het dan vermoedelijk worden. Steppendriver DVR8825? Nieuwer dan de a4988, dus mogelijk ook beter voorbereid voor de toekomst? Of is dat met een huidige configuratie eigenlijk om het even wat ik zou kiezen, als ik het goed begrijp benut je die 1/32 steps toch niet?
Dan de steppermotor, ik zie heel wat Nemo17's langskomen, wat de exacte verschillen daarin zijn is me nog altijd niet helemaal duidelijk.. zie wel wat tabellen met getallen langskomen, maar de impact van het ene cijfertje in combinatie met de waarde uit een andere kolom, ook dat is nog wat onontdekt terrein voor me dus
Tenslotte de extruder, ik zou ook graag een Woodfill kunnen printen, geen idee of dat met een Jhead ook standaard mogelijk is? Ik las redelijk in het begin van dit topic (toch alweer anderhalf jaar geleden) dat een Jhead wel aan werd geraden voor een beginner.. Toch neig ik wel sterk naar een E3D-v6, dit zodat ik ook hogere temperaturen zou kunnen printen mocht ik dat willen, en daarmee ook Nylon of Flex? Of moet ik dan ook alweer hoger dan de standaard 300graden mogelijkheid gaan? Maar is een E3D voor een beginner ook te doen dus? Of is de leercurve hiervan veel steiler of de gevoeligheid in afstellen oid voor een beginner veel lastiger?
Qua invoer ga ik denk ik voor direct, zijn hier nog veel verschillen in extruder mogelijkheden, iets waar ik op moet letten bij het bestellen van de printed parts?
Tot zover eerst maar eventjes, er leven nog veel meer vragen bij me, maar soms moet je niet alles tegelijk willen
Edit: Oh nee, nog 1 ding die ik wel wil vragen nog... De keuze voor 1,75 of 3mm filament? Het lijkt redelijk om het even te zijn, ook qua beschikbaarheid als ik het zo zie... maar ergens zal het een toch een voordeel hebben boven het ander? Of wordt het echt een kwestie van iene-miene-mutte?
[
Voor 3% gewijzigd door
L201 op 17-01-2015 17:04
]