Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 04-09 16:39
wat is beter Prusa i3 MK3S Latest edition of Ender 5 of Ender 5 Plus ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 11:29:
wat is beter Prusa i3 MK3S Latest edition of Ender 5 of Ender 5 Plus ?
Wat heb je zelf al gevonden?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@W4R71G3R "beter" is subjectief...
Hou je van goedkoop en veel tweaken? Ender 5/plus
Hou je van een werkende printer, goedde support en snelle resultaten? Prusa i3 MK3S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ManIkWeet schreef op donderdag 5 november 2020 @ 12:20:
@W4R71G3R "beter" is subjectief...
Hou je van goedkoop en veel tweaken? Ender 5/plus
Hou je van een werkende printer, goedde support en snelle resultaten? Prusa i3 MK3S
naja we willen wel beetje iets wat ook kwaliteit verkoop baar is ( geen extreme 50k eu printers ) dus vandaar welke van de 3 is beste ook voor beginnende ( daarnaast komen we zelf en hier ook vaak op de Prusa i3 MK3S

[ Voor 6% gewijzigd door W4R71G3R op 05-11-2020 13:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@W4R71G3R Zoals eerder ook al gezegd, kwaliteit is ook een kwestie van skills opbouwen in het printen. Geen enkele printer gaat topprints afleveren als je niet eerst een printje of 10 maakt om te begrijpen hoe het samenspel van parameters op elkaar inspeelt. Default profielen leveren vaak acceptabele prints op. voor écht goede prints moet je toch zelf nog kijken hoe je filament precies reageert en wellicht ook de snelheden etc. wat beter tunen. Zelfs met een Prusa. (een Prusa maakt het echter wel makkelijker)

[ Voor 32% gewijzigd door ocf81 op 05-11-2020 13:59 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:38:
@W4R71G3R Zoals eerder ook al gezegd, kwaliteit is ook een kwestie van skills opbouwen in het printen. Geen enkele printer gaat topprints afleveren als je niet eerst een printje of 10 maakt om te begrijpen hoe het samenspel van parameters op elkaar inspeelt. Default profielen leveren vaak acceptabele prints op. voor écht goede prints moet je toch zelf nog kijken hoe je filament precies reageert en wellicht ook de snelheden etc. wat beter tunen. Zelfs met een Prusa. (een Prusa maakt het echter wel makkelijker)
ja snap het dat eerste 5-10-20 of wel 40 niet perfecto uit zien. maar wil natuurlijk geen miskoop doen dus ik denk de prusa zal wel beste keuze zijn ondanks de prijs van 800 euro kit of 1000 euro kant en klaar prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
bedankt voor alle hulp over de printer zijn we uit dat word de Prusa I3 MK3S nu gaan we kijken of we een juiste kamer ervoor vinden qua tempraturen en of we 100% achter het idee staan want is wel 800 euros.. nogmaals dank iedereen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 11:09
Qua temperaturen komt het niet heel nauw. Boven de 15 graden is wel het beste.

Maar ik heb ook een Monoprice Mini v2 en daarmee heb ik gisteren nog een printje gedaan in een niet geisoleerde schuur waar het rond de 10 graden is.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:03

mulder

ik spuug op het trottoir

W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 15:01:
[...]

ja snap het dat eerste 5-10-20 of wel 40 niet perfecto uit zien. maar wil natuurlijk geen miskoop doen dus ik denk de prusa zal wel beste keuze zijn ondanks de prijs van 800 euro kit of 1000 euro kant en klaar prijs.
Je kan ook voor 135 euro proberen of het wat voor je is. Deze Ender kan al prima dingen printen out of the box.

https://nl.pepper.com/aan...ded-kit-3d-printer-168225

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 13:21:
[...]

naja we willen wel beetje iets wat ook kwaliteit verkoop baar is ( geen extreme 50k eu printers ) dus vandaar welke van de 3 is beste ook voor beginnende ( daarnaast komen we zelf en hier ook vaak op de Prusa i3 MK3S
No offence, maar 3D printing vergt best wel veel kennis en ervaring die je in de loop der tijd moet opdoen.

Als je al vrij simpele vragen, welke printer is beter, niet zelf weet te achterhalen, dan moet je je afvragen of 3D printing wel wat voor jou is. Als je eenmaal de printer hebt zal je voor veel lastigere vraagstukken komen te staan dan 'welke is beter'.

Nogmaals, absoluut niet lullig bedoeld. Maar ik wil je wel behoeden voor een koop die achteraf toch niet zo geweldig was.

3D printing is heel veel googlen, heel veel onderzoeken, veel tweaken en ook veel printen. Als je goeie prints wil, zal je in jezelf moeten investeren. Of in een hele dure printer. ;)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4R71G3R
ChojinZ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:22:
[...]

No offence, maar 3D printing vergt best wel veel kennis en ervaring die je in de loop der tijd moet opdoen.

Als je al vrij simpele vragen, welke printer is beter, niet zelf weet te achterhalen, dan moet je je afvragen of 3D printing wel wat voor jou is. Als je eenmaal de printer hebt zal je voor veel lastigere vraagstukken komen te staan dan 'welke is beter'.

Nogmaals, absoluut niet lullig bedoeld. Maar ik wil je wel behoeden voor een koop die achteraf toch niet zo geweldig was.

3D printing is heel veel googlen, heel veel onderzoeken, veel tweaken en ook veel printen. Als je goeie prints wil, zal je in jezelf moeten investeren. Of in een hele dure printer. ;)
haha das het punt ik heb veel op youtube 3D printer owners bekeken heel veel reviews ervan heel veel op google en uiteraard non supported youtube videos en op het laatste punt kwam ik hier aan wat men zelf de beste vind wat ik in mijn richting wou hebben met een 3D printer uiteraard zal je de eerste 10-20 of wel 40 prints niet goed maken snap ik maar dat is normaal xD

nu zit ik alleen met de kamer tempratuur of dat een encloser selfbuild kan helpen en de stabiliteit van ruimte is hij tril gevoelig bijv. ik had gelezen dat temp pla 10+ moet cijn maar met ABS moet het 15+ zijn ons huis is niet gehele nacht 15+ xD eerder 9-13

( ps ik wil gerust alle youtubers - reviews linken als je wilt die ik heb bekeken en bezocht ( voornamenlijk oftwel eigenlijk is alles engelstalig en amerikaans zover ik weet ) )

[ Voor 5% gewijzigd door W4R71G3R op 05-11-2020 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mulder schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:19:
[...]

Je kan ook voor 135 euro proberen of het wat voor je is. Deze Ender kan al prima dingen printen out of the box.

https://nl.pepper.com/aan...ded-kit-3d-printer-168225
Zou kunnen, echter krijg ik uit de posts van W4R71G3R niet het idee dat hij/zij het type persoon is dat daar veel succes mee gaat beleven. Dan kan je denk ik maar beter op safe spelen en een printer aanraden die vanuit de fabriek al alles heeft om een goede print te maken en waarvan de fabrikant goede support levert.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:27:
[...]

Zou kunnen, echter krijg ik uit de posts van W4R71G3R niet het idee dat hij/zij het type persoon is dat daar veel succes mee gaat beleven. Dan kan je denk ik maar beter op safe spelen en een printer aanraden die vanuit de fabriek al alles heeft om een goede print te maken en waarvan de fabrikant goede support levert.
Prusa support nl* heeft aangeraden geen ender te nemen voor begin maar wel prusa i3 mk3s of als je het geld heb de Ultimaker maar dat geld heb ik nog niet :) het is niet dat ik er niks voor wil doen en dat er een print uit komt maar ik wil wel waar voor mijn geld anders gooi je het geld weg en ligt hij weg te rotten in een hoekje als je snapt wat ik daarmee bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mulder
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 21:03

mulder

ik spuug op het trottoir

Nee heeft prusa support dat aangeraden?!?! :+ Ik vraag mij af of de prusa out of the box zoveel beter (800 euro beter) print. Je gaat tegen dezelfde problemen aanlopen wat ik zo zie op internet. Let wel, ik kijk ook nog steeds met een schuin oog naar een Prusa hoor, maar ben blij dat ik als beginnner met de Ender begonnen ben.

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:30:
[...]

Prusa support nl* heeft aangeraden geen ender te nemen voor begin maar wel prusa i3 mk3s of als je het geld heb de Ultimaker maar dat geld heb ik nog niet :) het is niet dat ik er niks voor wil doen en dat er een print uit komt maar ik wil wel waar voor mijn geld anders gooi je het geld weg en ligt hij weg te rotten in een hoekje als je snapt wat ik daarmee bedoel.
Preces, een beginner kan maar beter gewoon een complete printer kopen. De Prusa zal out of the box acceptabel printen. De Ender met enig geluk ook wel, maar de kans dat dit niet het geval is, is aanzienlijk groter dan bij een Prusa. Dus wat @mulder zegt zou ik in jouw geval met een korreltje zout nemen.
De Ender is een heel leuk ding om als project op te pakken, maar is geen complete printer out of the box. Zo mist bijv de automatic bed leveling sensor die het maken van goede prints enorm vergemakkelijkt. Tevens is het een bowden printer, wat weer wat extra problemenuitdagingen met zich mee brengt. Op zich kan je er prima een print mee maken, maar het kost wel veel extra tijd en frustratie.
Uit jouw eerste vraag en de vervolgvragen had ik opgemaakt dat jij waarschijnlijk meer het type persoon bent dat liever gewoon zo snel mogelijk een goede print wil kunnen maken, en niet eerst een paar weken wil gaan lopen prutsen voordat het werkt.
Dat gezegd hebbende blijft het desalniettemin natuurlijk nog steeds waar dat het noodzakelijk is om te leren hoe het werkt voordat het gaat lukken om écht goede prints te maken, maar dat hadden we je al uitgelegd :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ik zou ook met ender willen zelf persoonlijk beginnen maar er zijn er zo veel en je wilt niet de verkeerde kopen van beide producten zijn behoorlijk veel hulp videos voordeel van de ender is wel dat je lekker je upgrades zelf kan printen ik had ook lange tijd naar de Ender 3 V2 gekeken en vergeleken met de 3 en de pro ondanks geen touch screen waren beide systemen vrijwel indentiek maar de v2 was toch iets stiller etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:42:
[...]

Preces, een beginner kan maar beter gewoon een complete printer kopen. De Prusa zal out of the box acceptabel printen. De Ender met enig geluk ook wel, maar de kans dat dit niet het geval is, is aanzienlijk groter dan bij een Prusa. Dus wat @mulder zegt zou ik in jouw geval met een korreltje zout nemen.
De Ender is een heel leuk ding om als project op te pakken, maar is geen complete printer out of the box. Zo mist bijv de automatic bed leveling sensor die het maken van goede prints enorm vergemakkelijkt. Tevens is het een bowden printer, wat weer wat extra problemenuitdagingen met zich mee brengt. Op zich kan je er prima een print mee maken, maar het kost wel veel extra tijd en frustratie.
Uit jouw eerste vraag en de vervolgvragen had ik opgemaakt dat jij waarschijnlijk meer het type persoon bent dat liever gewoon zo snel mogelijk een goede print wil kunnen maken, en niet eerst een paar weken wil gaan lopen prutsen voordat het werkt.
Dat gezegd hebbende blijft het desalniettemin natuurlijk nog steeds waar dat het noodzakelijk is om te leren hoe het werkt voordat het gaat lukken om écht goede prints te maken, maar dat hadden we je al uitgelegd :)
van mij mag de print lekker uurtjes printen hoor daar heb ik niks tegen maar had dat in een video gezien dat iemand meerdere objecten op 1 print plaat had gedaan en dat het efficenter is dan dat je elk deel apart erop legt :P een Kit is wel handig dan weetje beetje hoe het in elkaar zit mocht er een probleem zijn en een complete is nog beter alleen wel 200 euro duurder >.< daarnaast heeft de prusa wel lekker dik boekje en goeie instructies wat waar moet gezet worden maar wat ik voorheen heb neergezet ik zit nu met locatie waar plaats ik hem in huis waar de tempratuur rond de 15 of hoger blijft gedurend ik neem aan hele jaar door. want zo een apparaat maakt uiteraard wel geluid niet extreem maar het maakt wel geluid voor aantal uren. Ik vind zelf leuk om dingen te maken maar kan het nooit tot realiteit maken en misschien wel met de printer vandaar ook mijn vader is meer van dat je er ook wat aan verdient en voor mij is dat ook prima ^^ ( NEE NIET JACKPOT ) en tja tenslote ik vind leuk dat Sketchup ook werkt voor 3D printing en Blender ook helaas ben ik niet extreem goed met blender maar kom er wel uit ( qua tijd voor dingen maken heb ik te veel ik heb vrijwel een nutteloos levendje op deze aardbodem... hondjes uitlaten en gamen en niet veel te doen.. af en toe wat drukwerk van drukkerij maar dat is het dus qua Tijd heb ik er genoeg van ^^ ( no am not rich )

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik zou je willen aanraden om je in te lezen in welke modelleerprogramma's geschikt zijn.
Sketchup is dat niet, omdat de modellen die het oplevert niet gesloten zijn. (non-manifold)
Blender schijnt er iets beter in te zijn, maar kan bij onvoorzichtig gebruik ook non-manifold modellen opleveren. (als je gewoon de sculpting tool gebruikt zit je goed, als je zelf polygonen gaat lopen editen loop je risico)
Voor functionele zaken zou ik kijken naar een CAD tool zoals FreeCAD o.i.d. Daarmee kan je veel preciezer de dimensies van een object vastleggen. Dat is handig als je meerdere onderdelen hebt die je later in elkaar wil zetten.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:43:
ik zou ook met ender willen zelf persoonlijk beginnen maar er zijn er zo veel en je wilt niet de verkeerde kopen van beide producten zijn behoorlijk veel hulp videos voordeel van de ender is wel dat je lekker je upgrades zelf kan printen ik had ook lange tijd naar de Ender 3 V2 gekeken en vergeleken met de 3 en de pro ondanks geen touch screen waren beide systemen vrijwel indentiek maar de v2 was toch iets stiller etc.
Je eerste printer kiezen is ook lastig hoor. Het aanbod is, zoals je zelf al hebt ondervonden, heel groot. Prijzen liggen dicht bij elkaar en soms (vaak) is het niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn.

Je geeft aan dat je er best wat meer tijd en moeite in wil steken. Met dat in het achterhoofd zou ik toch voor de Ender gaan.

Ja de Ender is wat lastiger om mee te starten en zal wat meer tweak aandacht moeten krijgen. Maar daar doe je ook meteen de meeste kennis mee op. Kennis die je later goed kan gebruiken.

Als het 3D printen nou toch niet je ding lijkt te zijn (te lastig of simpelweg toch geen interesse) dan heb je niet meteen een hele dure investering weggegooid. 150 euro is nog wel een mooi bedrag om een nieuwe hobby te proberen. 800 euro vind ik persoonlijk een hoop geld om te kijken of je iets leuks vind.

Dus... ik zeg: neem gewoon die diepe duik en koop een Ender (mits je bereid bent er energie en tijd in te steken). Is het niets, dan verkoop je hem weer en heb je hoogstens een paar tientjes verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:57:
Ik zou je willen aanraden om je in te lezen in welke modelleerprogramma's geschikt zijn.
Sketchup is dat niet, omdat de modellen die het oplevert niet gesloten zijn. (non-manifold)
Blender schijnt er iets beter in te zijn, maar kan bij onvoorzichtig gebruik ook non-manifold modellen opleveren. (als je gewoon de sculpting tool gebruikt zit je goed, als je zelf polygonen gaat lopen editen loop je risico)
Voor functionele zaken zou ik kijken naar een CAD tool zoals FreeCAD o.i.d. Daarmee kan je veel preciezer de dimensies van een object vastleggen. Dat is handig als je meerdere onderdelen hebt die je later in elkaar wil zetten.
begin post deel 2 staat

Modelleer
Hieronder een overzicht van zowel online als offline modelleersoftware. Let erop dat je steeds in solids ontwerpt en je ontwerpen altijd volledig gesloten zijn, anders zal het model niet (goed) printbaar zijn.
Sketchup
Blender
Solidworks
OpenSCAD
[url=http://http://www.freecadweb.org/]FreeCAD[/url]
Tinkercad
Sketchfab
3DTin

vandaar dat ik sketchup las en dat gebruik ik wel vaker heb blender ook wel is gebruikt

maar zal die CAD ook bekijken dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ChojinZ schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:57:
[...]

Je eerste printer kiezen is ook lastig hoor. Het aanbod is, zoals je zelf al hebt ondervonden, heel groot. Prijzen liggen dicht bij elkaar en soms (vaak) is het niet helemaal duidelijk wat de verschillen zijn.

Je geeft aan dat je er best wat meer tijd en moeite in wil steken. Met dat in het achterhoofd zou ik toch voor de Ender gaan.

Ja de Ender is wat lastiger om mee te starten en zal wat meer tweak aandacht moeten krijgen. Maar daar doe je ook meteen de meeste kennis mee op. Kennis die je later goed kan gebruiken.

Als het 3D printen nou toch niet je ding lijkt te zijn (te lastig of simpelweg toch geen interesse) dan heb je niet meteen een hele dure investering weggegooid. 150 euro is nog wel een mooi bedrag om een nieuwe hobby te proberen. 800 euro vind ik persoonlijk een hoop geld om te kijken of je iets leuks vind.

Dus... ik zeg: neem gewoon die diepe duik en koop een Ender (mits je bereid bent er energie en tijd in te steken). Is het niets, dan verkoop je hem weer en heb je hoogstens een paar tientjes verlies.
oke.. dus Ender 3 - Ender 3 Pro - Ender 3 V2 - Ender 3X - Ender 5 - Ender 5 Plus - Ender 6

welke is handig in jouw keuze

Acties:
  • +1 Henk 'm!
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:08:
[...]

begin post deel 2 staat

Modelleer
Hieronder een overzicht van zowel online als offline modelleersoftware. Let erop dat je steeds in solids ontwerpt en je ontwerpen altijd volledig gesloten zijn, anders zal het model niet (goed) printbaar zijn.
Sketchup
Blender
Solidworks
OpenSCAD
[url=http://http://www.freecadweb.org/]FreeCAD[/url]
Tinkercad
Sketchfab
3DTin

vandaar dat ik sketchup las en dat gebruik ik wel vaker heb blender ook wel is gebruikt

maar zal die CAD ook bekijken dank
Ja, sketchup kan op zich wel een modelletje maken hoor, maar dan ga je dus af en toe problemen krijgen. Lijkt me handiger om die problemen gewoon te vermijden door een ander pakket te leren in plaats van een pakket met problemen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Misschien is het onderhand ook wel eens tijd voor een deel 3 van deze reeks. (20k posts mooi schakelpunt?) Ik zou het wel leuk vinden om dat op mij te nemen, maar niet solo. Wie zou er nog meer willen meeschrijven?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:11:
[...]

Ja, sketchup kan op zich wel een modelletje maken hoor, maar dan ga je dus af en toe problemen krijgen. Lijkt me handiger om die problemen gewoon te vermijden door een ander pakket te leren in plaats van een pakket met problemen.
het word toch de prusa .. vertelde dingen van de ender etc. en dan gaat me vader doen ben je nu te bang om het te kopen doen.. dusja we gaan voor de prusa en wat komt dat komt wat gebeurt gebeurt er ik kan niet voor of achteruitkijken als er een probleem onstaat heb je de support en kan je het uiteindelijk wel oplossen

Ik zal diverse programmas nog bekijken dus bedankt alle mensen die hebben geholpen een dikke++ !

( ps het was hetzelfde gedoe toen ik voor eerst me game pc onderdelen bij elkaar sprokkelde ik wil namenlijk nooit een miskoop maken maar soms .. soms moet je gewoon gaan ervoor .. thats part of life )

[ Voor 11% gewijzigd door W4R71G3R op 05-11-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:27:
nu zit ik alleen met de kamer tempratuur of dat een encloser selfbuild kan helpen en de stabiliteit van ruimte is hij tril gevoelig bijv. ik had gelezen dat temp pla 10+ moet cijn maar met ABS moet het 15+ zijn ons huis is niet gehele nacht 15+ xD eerder 9-13
Dan gewoon een enclosure maken. Temp komt dan echt niet onder de 40 graden als deze eenmaal bezig is.
Je hebt zelfs een (temp gestuurde) ventilator nodig om de temp niet te ver laten oplopen.
Voor ABS heb je dat eigenlijk ook wel nodig. Maar begin niet met ABS maar met PLA. En kijk ook naar PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
jobr schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:35:
[...]

Dan gewoon een enclosure maken. Temp komt dan echt niet onder de 40 graden als deze eenmaal bezig is.
Je hebt zelfs een (temp gestuurde) ventilator nodig om de temp niet te ver laten oplopen.
Voor ABS heb je dat eigenlijk ook wel nodig. Maar begin niet met ABS maar met PLA. En kijk ook naar PETG.
Zal ik doen helemaal top ! ik probeer het in een redelijk temp ruimte te behouden met een encloser erom en een fan eraan Top !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
W4R71G3R schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:26:
[...]

het word toch de prusa .. vertelde dingen van de ender etc. en dan gaat me vader doen ben je nu te bang om het te kopen doen.. dusja we gaan voor de prusa en wat komt dat komt wat gebeurt gebeurt er ik kan niet voor of achteruitkijken als er een probleem onstaat heb je de support en kan je het uiteindelijk wel oplossen

Ik zal diverse programmas nog bekijken dus bedankt alle mensen die hebben geholpen een dikke++ !

( ps het was hetzelfde gedoe toen ik voor eerst me game pc onderdelen bij elkaar sprokkelde ik wil namenlijk nooit een miskoop maken maar soms .. soms moet je gewoon gaan ervoor .. thats part of life )
Ik krijg de indruk dat je denkt snel geld te kunnen verdienen met een eenmalige investering. Het geld gaat naar mijn idee niet de grootste investering zijn maar meer de tijd om te begrijpen wat er mis gaat (en geloof me, mis gaat het zeker in het begin).

Vergeet ook niet dat er ondertussen vele mensen zijn die je voor gegaan zijn en dat zelfs via de prusa website je nu al aan kan geven dat je voor anderen produceert. Geen idee of je een klantenkring op het oog hebt, maar onderschat de concurrentie niet zou ik zeggen, er zijn mensen die voor vrijwel niets producten aanbieden. Daarnaast duurt printen LANG, dus je zal al snel een extra printer willen hebben terwijl je de eerste nog niet hebt terugverdiend.

Anyhow, ik wens je veel succes en wijsheid en laat ons af en toe eens horen hoe het gelopen is. Met name de leercurve en dingen die goed en fout zijn gegaan kunnen we allemaal van leren.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Pixelmagic schreef op donderdag 5 november 2020 @ 19:46:
[...]

Ik krijg de indruk dat je denkt snel geld te kunnen verdienen met een eenmalige investering. Het geld gaat naar mijn idee niet de grootste investering zijn maar meer de tijd om te begrijpen wat er mis gaat (en geloof me, mis gaat het zeker in het begin).

Vergeet ook niet dat er ondertussen vele mensen zijn die je voor gegaan zijn en dat zelfs via de prusa website je nu al aan kan geven dat je voor anderen produceert. Geen idee of je een klantenkring op het oog hebt, maar onderschat de concurrentie niet zou ik zeggen, er zijn mensen die voor vrijwel niets producten aanbieden. Daarnaast duurt printen LANG, dus je zal al snel een extra printer willen hebben terwijl je de eerste nog niet hebt terugverdiend.

Anyhow, ik wens je veel succes en wijsheid en laat ons af en toe eens horen hoe het gelopen is. Met name de leercurve en dingen die goed en fout zijn gegaan kunnen we allemaal van leren.
>>Ik krijg de indruk dat je denkt snel geld te kunnen verdienen met een eenmalige investering.<< dit heb ik niet gezegt hoor ik heb gezegt ik verwacht geen jackpot prijzen... ik heb ook gezegt dat misschien wel 10-20-40-50x prints fout gaan en het zou ook leuk zijn om te verkopen ja dat is een deel daarvan dat wilt mijn vader. en ik vind dat geen probleem maar ik moet het er wel in vermelden snap je anders heeft een vraag hier uberhaupt geen nut om neer te zetten... daarnaast in mijn omgeving is vrijwel geen 3D printer verkoper actief ermee dus dat zou een + puntje kunnen zijn en dat zou misschien om 1 malige kopertjes zijn ik bedoel ik wil zelf soms wel iets op martkplaats verkopen wat ik al algemeen doe met pokemon kaarten of andere creaties die ik hier en daar verzin wat ik al doe denk niet dat ik zeg maar iets maak wam 25 euro betalen .. ik zal pas iets verkopen als het perfect is niet eerder en dan nog zal een prijs niet zo hoog zijn omdat printen stukken goedkoper is als je uiteindelijk een goed project heb een goed model dan komt de rest van zelf ( of niet ) het is net als wedden op een paard .. je paard kan winnen maar ook niet.. ik zelf zou het persoonlijk meer gebruiken en uiteraard ik maak ook muizenvallen* uit eigen ideeen dus niet van andere die muizen of ratten niet dood alleen vangt * ik heb eigen manieren van en als ik dat ermee kan maken ipv hout dan zou dat top zijn en als dat werkt en functioneerd kan ik er meer maken en gewoon verkopen voor licht prijsje.. de manier dat ik denk dat jij van mij denkt is dat ik meteen heel snel veel geld wil verdienen.. maar daar doel ik persoonlijk zelf niet op er kan wel ruim 100-200-500 uur in zitten voordat ik uberhaupt iets ge verkopen. niks gaat deur uit zonder mint conditie. En daarnaast word dit gekocht als investering. en mijn uren aan investering is 1 gratis 2 is voor mij leuk en intressant 3 geld verdienen eraan is principe een bonus en hulp voor investering. ik verwacht niet dat ik een bedrijf ofzo hahaha.. ik hoop dat dit reply voldoet aan wat jij hier neerzetten ''Ik krijg de indruk dat je denkt snel geld te kunnen verdienen met een eenmalige investering.''

Dank

[ Voor 6% gewijzigd door W4R71G3R op 05-11-2020 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 17:57:
ik download nu FreeCad ik ga het bekijken thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ps recent kijk ik naar een ander youtuber en ditsoort dingen zou ik ook ongeveer gaan maken

Is 3d Printing Useful? is de naam van titel
Alexandre Chappel is naam van youtuber hij maakt best wel goeie dingen en ik heb zo mijn eigen ideetjes waar ik geen thingyverse of iets hoef voor te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-09 21:21

Sebazzz

3dp

Kan iemand iets roepen over dit probleem?

Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/94z8tn6e30x51.png
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/h08zw6wjiaw51.jpg?width=1593&format=pjpg&auto=webp&s=f110d20c772cb7ebd184c32db232012819eeb367
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/x3ek1cwjiaw51.jpg?width=3692&format=pjpg&auto=webp&s=bdcdf72cb0fdfe7e188ebdac616a82dae6b54e4b

Printer: Anet ET4 Pro met eigen Anet filament (omdat ik dat toevallig heb geladen), met 200 graden nozzle / 60 graden bed, printsnelheid 20mm/s tot 80mm/s (maakt geen verschil).

Ik heb geprobeerd:

• Z lead screw invetten
• Koppeling Z-lead screw en X-as losser maken
• Riemen losser of vaster maken
• Eccentrieke nootjes losser of vaster maken

Volgens mij is de Z-schroef niet gebogen, het lijkt er niet op althans, maar de X-as maakt wel aardig wat herrie als het met snelheid omhoog of omlaag gaat. Maar ik zie voor de rest geen gewiebel bij het op- en neer gaan. Dimensioneel klopt deze kubus ook best aardig (19.95, 19.92, 20.2).

[ Voor 15% gewijzigd door Sebazzz op 05-11-2020 23:13 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ONzIMmtDYLLaDmcIgjOmWVmBZUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDqmyl5knYbRmcd9WwTMBKX1.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand per ongeluk deze sensor over/niet meer nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 20:03

spacy

+++

Aan de hand van dit topic en een hoop video's en reviews op internet heb ik een Prusa MINI besteld. Mijn doel is het in te zetten als een betrouwbaar stuk gereedschap maar ook hobby project, waar ik eventueel samen met mijn kids de wereld van 3D printen kan ontdekken.

De keuze voor een Prusa is voor mijn om meerdere redenen, qua electronica en gereedschap probeer ik altijd in een soort betrouwbaarder midden segment te zitten, want helaas al te veel ervaring met goedkoop is duurkoop, bovendien wil ik niet hoeven freubelen, maar gewoon lekker printen. En ik steun bij voorkeur Europese economieën.

Maar ik kan er over heen gelezen hebben, het is tenslotte een groot topic waarvan ik delen gelezen heb, ik zoek iets van een soort howto/hands-on tutorial om door middel van opdrachtjes kennis te maken met het 3d design, en daarbij gaat het mij meer om gereedschap of bakjes/kapjes en dus niet het 'digitaal boetseren' van beeldjes, al sta ik wel open voor leuke tutorials van deze categorie hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
  • Laatst online: 10:15
spacy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:46:
Maar ik kan er over heen gelezen hebben, het is tenslotte een groot topic waarvan ik delen gelezen heb, ik zoek iets van een soort howto/hands-on tutorial om door middel van opdrachtjes kennis te maken met het 3d design, en daarbij gaat het mij meer om gereedschap of bakjes/kapjes en dus niet het 'digitaal boetseren' van beeldjes, al sta ik wel open voor leuke tutorials van deze categorie hoor.
Kijk gewoon eens naar thinkercad of de free licence versie van fusion360, daar onzettend veel eenvoudig te leren tutorials van op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Dank, ik ga daar eens mee beginnen, maar juist met tutorials vind ik het lastig vooraf een selectie te kunnen maken welke interessant of goed te volgen zijn. Ik merkte dat ik nog een belangrijk detail vergeten was, ik draai zelf Linux als OS of Chromebook, dus kom waarschijnlijk al bij FreeCAD tutorials uit ipv Tinkercad of Fusion360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 20:10
Thinkercad is online dus dat zou op linux ook moeten lukken. Voor eenvoudige shapes is dat prima. Anders moet je idd naar fusion of free.
spacy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:02:
Dank, ik ga daar eens mee beginnen, maar juist met tutorials vind ik het lastig vooraf een selectie te kunnen maken welke interessant of goed te volgen zijn. Ik merkte dat ik nog een belangrijk detail vergeten was, ik draai zelf Linux als OS of Chromebook, dus kom waarschijnlijk al bij FreeCAD tutorials uit ipv Tinkercad of Fusion360

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
spacy schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:02:
FreeCad is een heel goed alternatief voor Fusion360, maar is wel wat moeilijker om te leren, ik weet niet hoe het met je Duitse taal staat, maar daar zijn erg duidelijke tutorials in te vinden, ik zelf kijk vaak naar "Flowwies Corner" om als alternatief achter de hand te houden, ik heb hiermee ook mijn eerste ontwerpen mee gemaakt, maar ben later toch overgestapt naar fusion360.
YouTube: flowwies corner - YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
Sebazzz schreef op donderdag 5 november 2020 @ 23:12:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Printer: Anet ET4 Pro met eigen Anet filament (omdat ik dat toevallig heb geladen), met 200 graden nozzle / 60 graden bed, printsnelheid 20mm/s tot 80mm/s (maakt geen verschil).

Ik heb geprobeerd:

• Z lead screw invetten

Volgens mij is de Z-schroef niet gebogen, het lijkt er niet op althans, maar de X-as maakt wel aardig wat herrie als het met snelheid omhoog of omlaag gaat. Maar ik zie voor de rest geen gewiebel bij het op- en neer gaan. Dimensioneel klopt deze kubus ook best aardig (19.95, 19.92, 20.2).
Ik neem aan dat je de Z wobbel bedoelt?

Vaak is dat toch een mechanische probleem. Ik sowieso zaken checken op speling. Mischien ook de Z lead schoonmaken samen met de coupler checken. Misschien dat er wat vuil mee gekomen is?

Check ook nog de stabiliteit van de printer. Zitten de rubbers er nog onder? Is de tafel nog wel stabiel? Wankelt/wiebelt er niets?

Z-wobble kan soms best lastig zijn omdat er zoveel factoren meespelen die de oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Hardy8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:39:
[...]

FreeCad is een heel goed alternatief voor Fusion360, maar is wel wat moeilijker om te leren, ik weet niet hoe het met je Duitse taal staat, maar daar zijn erg duidelijke tutorials in te vinden, ik zelf kijk vaak naar "Flowwies Corner" om als alternatief achter de hand te houden, ik heb hiermee ook mijn eerste ontwerpen mee gemaakt, maar ben later toch overgestapt naar fusion360.
als ik bij fusion360 kijkt kost dat met totaal 1300 in een jaar tijd... dan ga ik toch wat in het moeilijkere freecad of makkelijkere tinkerCad :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd:

• Z lead screw invetten

Zoals @ChojinZ al zei is er iets dat de beweging van jouw Z-as minder nauwkeurig maakt waardoor de laagdikte varieert. Ik heb op reddit wel eens teruggezien dat het schoonmaken van de extrusies en wieltjes kan helpen. Ook het oliën van de lagers in de wieltjes kan misschien helpen. Platte vlakken op de wieltjes kan ook een probleem zijn.
Ik zou de coupler goed vastmaken, het is een flex coupler, dus er zit al van nature speling op. Die wil je eigenlijk minimaliseren. Je moet er wel voor zorgen dat alles vrij kan bewegen. Voel je ergens weerstand als je de leadscrew losthaalt?
Voel je weerstand als je de X-as eraf haalt en de leadscrew door de moer draait?
Alex Kenis is op dit vlak een interessante youtuber:

Hij heeft nog wat andere video's die op dit soort problemen ingaan.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Hardy8 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:39:
[...]

Dit is idd precies wat ik zoek, top!
Mijn Duits is matig, maar deze Flowwies ontwerpt de soortgelijke dingetjes die ik wil gaan doen, motorfietsonderdelen en Lego zie ik bijvoorbeeld langskomen, dus ik ga zijn tutorials met heel veel pauzeren eens na spelen in FreeCAD ...want ja hij gaat wel wat sneller dan sommige andere filmpjes, maar beetje moeiijkheidsniveau mag best. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
W4R71G3R schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:01:
[...]

als ik bij fusion360 kijkt kost dat met totaal 1300 in een jaar tijd... dan ga ik toch wat in het moeilijkere freecad of makkelijkere tinkerCad :P
Lees jezelf even wat in, voor hobbymatig gebruik is Fusion gewoon gratis...

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChojinZ
W4R71G3R schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:01:
[...]

Fusion heeft een studenten/hobbisten versie die gratis is. Ik zou die zeker eens proberen.
Zelf heb ik heel veel geleerd van deze meneer:

2 Avondjes wat tutorials doornemen en je komt al een heel eind in Fusion. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
ChojinZ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 20:48:
[...]

Fusion heeft een studenten/hobbisten versie die gratis is. Ik zou die zeker eens proberen.
[YouTube: Fusion 360 Tutorial for Absolute Beginners— Part 1]

Alleen dat accent van de man ! :X Maar inderdaad wel nuttige videos.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
[...]

Ik gebruik ook nog de oude licentie, maar voor nieuwe mensen is het helaas niet zo leuk meer. Is een tijdje geleden hier al een discussie geweest, maar de gratis versie is nu zeer gelimiteerd en enkel voor 1 jaar geldig.
(https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal)

Daarna ga je gewoon tussen de 40 en 70 euro per maand betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
zynex schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik ook nog de oude licentie, maar voor nieuwe mensen is het helaas niet zo leuk meer. Is een tijdje geleden hier al een discussie geweest, maar de gratis versie is nu zeer gelimiteerd en enkel voor 1 jaar geldig.

Kun je gewoon elk jaar verlengen hoor, was altijd al zo, ik gebruik het al jaren, maar moet wel elk jaar weer opnieuw aanvragen en de beperkingen zijn niet heel erg, je kun inmiddels ook wel weer opslaan als step file op je eigen computer, dat hadden ze er eerst uit gehaald, maar dat werd een wereldwijde discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ChojinZ schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:53:
[...]

Vaak is dat toch een mechanische probleem. Ik sowieso zaken checken op speling. Mischien ook de Z lead schoonmaken samen met de coupler checken. Misschien dat er wat vuil mee gekomen is?

Check ook nog de stabiliteit van de printer. Zitten de rubbers er nog onder? Is de tafel nog wel stabiel? Wankelt/wiebelt er niets?
ocf81 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:26:
[...]

Ik zou de coupler goed vastmaken, het is een flex coupler, dus er zit al van nature speling op. Die wil je eigenlijk minimaliseren. Je moet er wel voor zorgen dat alles vrij kan bewegen. Voel je ergens weerstand als je de leadscrew losthaalt?
Dank jullie beiden. Wat ik heb gedaan nu is de coupler en de lead screw losgehaald, en de lead screw letterlijk andersom op de coupler gezet (en dus door de X-as). Geen idee of de herassemblage van coupler of de lead screw het heeft opgelost - maar het ziet er nu al stukken beter uit. Niet perfect, maar geen Z-banding meer.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:05:
[...]

[...]

Dank jullie beiden. Wat ik heb gedaan nu is de coupler en de lead screw losgehaald, en de lead screw letterlijk andersom op de coupler gezet (en dus door de X-as). Geen idee of de herassemblage van coupler of de lead screw het heeft opgelost - maar het ziet er nu al stukken beter uit. Niet perfect, maar geen Z-banding meer.
Een aardig duidelijke hint dat je leadscrews krom zijn IMHO.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

zynex schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:45:
[...]maar de gratis versie is nu zeer gelimiteerd en enkel voor 1 jaar geldig.

Ofwel: als je nu gaat beginnen met CAD dan stap je een dikke vendor lockin in als je met Fusion360 gaat beginnen. Tenzij het je niet uitmaakt om $500,- per jaar te betalen.
Ik heb afgelopen zomer wat geprobeerd met FreeCad en dat is voor redelijk basic vormen gewoon goed te doen voor een absolute starter als ik. En wat al eerder gezegd is: bekijk een paar filmpjes en je komt een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
michielRB schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:32:
[...]

Ofwel: als je nu gaat beginnen met CAD dan stap je een dikke vendor lockin in als je met Fusion360 gaat beginnen. Tenzij het je niet uitmaakt om $500,- per jaar te betalen.
Ik heb afgelopen zomer wat geprobeerd met FreeCad en dat is voor redelijk basic vormen gewoon goed te doen voor een absolute starter als ik. En wat al eerder gezegd is: bekijk een paar filmpjes en je komt een heel eind.
zie boven, loopt zo'n vaart niet, blijft gewoon free en wanneer je al je ontwerpen ook tevens als step opslaat kun je het zo weer in elk ander programma (b.v. freecad) importeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ocf81 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:20:
[...]

Een aardig duidelijke hint dat je leadscrews krom zijn IMHO.
Dat is ie dus niet. Als ik de leadscrew los over mijn bureau heen rol sluit ie gewoon op alle vlakken aan op het platte vlak. Hij is dus niet krom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sebazzz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:51:
[...]

Dat is ie dus niet. Als ik de leadscrew los over mijn bureau heen rol sluit ie gewoon op alle vlakken aan op het platte vlak. Hij is dus niet krom.
Ok, dat is dan wel raar. Ik vraag me af waar het dan door komt. Als je het achterhaald zou ik dat graag horen :)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
[...]

okay zal checken thanks ! ik drukte op fusion en stonden aantal pakketten en meerdeels stond per maand 30 euro of hoger vandaar ( ps 2 avondjes? ik heb de hele dag xD i am a bored person in real life :) ( for other humanoids ) XD )

[ Voor 8% gewijzigd door W4R71G3R op 07-11-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
jobr schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:35:
[...]

we beginnen ook met pla ook voor mallen te maken enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/II0s79ZeCkqP3C7hwDEpfgZUO2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ucdPpKS6Qjb44ZRXsn856Dec.jpg?f=user_large dankzij een videotutorial is me dit gepersonaliseerde blokje voor mijn zoon al best aardig gelukt vind ik zelf. Dank voor jullie tips! Het helpt wel dat vector gebaseerd tekenen voor mij bekend terrein was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixelmagic
spacy schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:52:
[Afbeelding] dankzij een videotutorial is me dit gepersonaliseerde blokje voor mijn zoon al best aardig gelukt vind ik zelf. Dank voor jullie tips! Het helpt wel dat vector gebaseerd tekenen voor mij bekend terrein was.
Op thingiverse staat een customizer van Lego blokjes, kan je aan alle kanten tekst zetten en ook de maat zelf bepalen. Enige nadeel is dat de customizer laatst niet werkte, maar je kan wel een bestand downloaden waarmee je in scad of zoiets het script zelf kan draaien.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Ha dank, dat is makkelijk ja, maar juist zo'n blokje zelf tekenen in het programma leert mij een hoop over het 3d ontwerp proces en hoe ik bijvoorbeeld FreeCAD kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors delestige
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 01-08-2022
Sinds kort ben ik in het bezit van een Ender-3. Ik heb gelezen dat als je een printer koopt de firmware alweer verouderd is. Ik wil deze firmware dus upgraden naar de nieuwste versie. Aangeraden is Marlin te installeren. Dat gaat niet zo maar. Eerst moet er een Bootloader worden geïnstalleerd. Daarvoor heb je arduino nodig of aan USBasp. Ik gebruik een USBasp. Ik heb alle instellingen die nodig zijn uitgevoerd. Sanguino is geïnstalleerd en actief Processor is ATmega1284 of 1284P (16Mhz). Poort: COM1 Programmer Arduino as ISP.
En nu maar Boorloader branden... Echter krijg ik steeds dezelfde foutmelding:
avrdude:stk500_recv(): programmer is not responding, avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10 : not in sync: resp=0x03
Wie weet het? Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 09:25
@Sjors delestige
Ender 3 topic -> [3D Printer] Creality Ender ervaringen

Zoek op stk500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54

......
Heb je al eens een andere kleur plastic geprobeerd? Ik heb dit ook heel erg met wit pla van 123-3d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
ocf81 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 18:13:
Misschien is het onderhand ook wel eens tijd voor een deel 3 van deze reeks. (20k posts mooi schakelpunt?) Ik zou het wel leuk vinden om dat op mij te nemen, maar niet solo. Wie zou er nog meer willen meeschrijven?
Beetje afhankelijk van hoeveel en waarover wil ik er best wat tijd aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
jbhc schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:19:
Heb je al eens een andere kleur plastic geprobeerd? Ik heb dit ook heel erg met wit pla van 123-3d.
Hier dezelfde ervaring met wit PLA van 123-3D, ben weer terug naar Esun PLA+, dezelfde prijs, iets goedkoper zelfs, maar wel een kwaliteit beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Hardy8 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 19:54:
[...]

Hier dezelfde ervaring met wit PLA van 123-3D, ben weer terug naar Esun PLA+, dezelfde prijs, iets goedkoper zelfs, maar wel een kwaliteit beter.
Het is bijvoorbeeld ook het lichtgrijs van 123. Donkergrijs, groen en rood doen het daarentegen prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Sebazzz schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:51:
[...]

Je z as kan wel kaarsrecht zijn, maar als hij scheef gekoppeld is met de motor gaat het daar mis.
(Zelf heb ik daarom de assen afgedraaid zodat ze een perfecte passinge hebben)
Maar dan zie je dat hij een repeterend patroon geeft. Dus elke rotatie dezelfde afwijking. Bij de foto's zie ik dat niet echt, maar een stukje willekeur. Geen speling, teveel frictie, of te lage spanning op de bandjes van de andere assen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hardy8
_ferry_ schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 22:41:
[...]

Je z as kan wel kaarsrecht zijn, maar als hij scheef gekoppeld is met de motor gaat het daar mis.
(Zelf heb ik daarom de assen afgedraaid zodat ze een perfecte passinge hebben)
Maar dan zie je dat hij een repeterend patroon geeft. Dus elke rotatie dezelfde afwijking. Bij de foto's zie ik dat niet echt, maar een stukje willekeur. Geen speling, teveel frictie, of te lage spanning op de bandjes van de andere assen?
Afdraaien heb ik ook eerst gedaan, maar er bleef een kleine afwijking bestaan, toen heb ik deze dingen ontworpen (de as was gelukkig lang genoeg zodat ik hem om kon draaien) en die zijn 100% recht, omdat je het niet van opzij met imbus schroefjes aandraait, want daarmee trek je het geheel toch altijd weer iets scheef.
Ik heb ze geprint met PETG.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OieWZqo3ACwDg_452fUz0Him5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMFkHE36wzaghiPKei98YrZh.jpg?f=fotoalbum_large
Het idee heb ik ook ergens op thingeverse gezien, maar kan het niet meer vinden, deze heb ik wel zelf ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinky-H9
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
Sjors delestige schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:16:
Sinds kort ben ik in het bezit van een Ender-3. Ik heb gelezen dat als je een printer koopt de firmware alweer verouderd is. Ik wil deze firmware dus upgraden naar de nieuwste versie. Aangeraden is Marlin te installeren. Dat gaat niet zo maar. Eerst moet er een Bootloader worden geïnstalleerd. Daarvoor heb je arduino nodig of aan USBasp. Ik gebruik een USBasp. Ik heb alle instellingen die nodig zijn uitgevoerd. Sanguino is geïnstalleerd en actief Processor is ATmega1284 of 1284P (16Mhz). Poort: COM1 Programmer Arduino as ISP.
En nu maar Boorloader branden... Echter krijg ik steeds dezelfde foutmelding:
avrdude:stk500_recv(): programmer is not responding, avrdude: stk500_getsync() attempt 10 of 10 : not in sync: resp=0x03
Wie weet het? Bedankt
Welke Ender? een 3 V2 bv hoef je de bootloader niet te unlocken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacy

spacy

+++

Ik lees her en der dat diverse eigenaren van 3d printers na een tijdje bijna volledig zijn afgestapt van PLA gebruik, waar het het printen van nuttige toepassingen betreft. Is PLA echt zo breekbaar? of valt dat allemaal wel een beetje mee ?
Of is het vooral de geringe meerprijs van PETG of andere materialen in verhouding tot veel betere eigenschappen dat de doorslag in die keuze geeft ?

Ik stel deze vraag omdat ik wil voorkomen straks een vooraad PLA rollen te hebben ingekocht terwijl ik misschien liever dat aan PETG zou hebben besteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:23
Pinky-H9 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:50:
[...]

Welke Ender? een 3 V2 bv hoef je de bootloader niet te unlocken
Ender-3 zie artikel..bij een Ender-3 en Ender-3 pro moet je eerst of een bootloader erin zetten of gelijk via insp programmeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
spacy schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:56:
Ik lees her en der dat diverse eigenaren van 3d printers na een tijdje bijna volledig zijn afgestapt van PLA gebruik, waar het het printen van nuttige toepassingen betreft. Is PLA echt zo breekbaar? of valt dat allemaal wel een beetje mee ?
Of is het vooral de geringe meerprijs van PETG of andere materialen in verhouding tot veel betere eigenschappen dat de doorslag in die keuze geeft ?

Ik stel deze vraag omdat ik wil voorkomen straks een vooraad PLA rollen te hebben ingekocht terwijl ik misschien liever dat aan PETG zou hebben besteed.
Ik ben zelf helemaal geen fan van petg, gebruik het wel eens, maar heb toch het idee dat de rollen snel achteruitgaan als ze eenmaal zijn aangebroken. PLA daarentegen is gewoon stabiel, te printen op bijna elk bed, en gewoon prima spul, hoewel ik wel steeds vaker pla+ (of pro oid) ben gaan gebruiken, daar zitten toevoegingen in om het iets minder breekbaar te maken, beetje richting petg/abs.

Voor mij is er geen reden om van pla af te stappen, extra gezeur met petg is het mij niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjaakwortel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:30:
[...]

Ik ben zelf helemaal geen fan van petg, gebruik het wel eens, maar heb toch het idee dat de rollen snel achteruitgaan als ze eenmaal zijn aangebroken. PLA daarentegen is gewoon stabiel, te printen op bijna elk bed, en gewoon prima spul, hoewel ik wel steeds vaker pla+ (of pro oid) ben gaan gebruiken, daar zitten toevoegingen in om het iets minder breekbaar te maken, beetje richting petg/abs.

Voor mij is er geen reden om van pla af te stappen, extra gezeur met petg is het mij niet waard.
Hmm, ik heb niet jouw ervaring met PETG. In tegendeel, een onderdeel dat met PLA is geprint vergaat over tijd. PETG blijft gewoon nagenoeg hetzelfde over tijd.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
ocf81 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:36:
[...]

Hmm, ik heb niet jouw ervaring met PETG. In tegendeel, een onderdeel dat met PLA is geprint vergaat over tijd. PETG blijft gewoon nagenoeg hetzelfde over tijd.
Ik heb het vooral over het feit dat petg hydrofiel is, en dus water opneemt als je de rol aangebroken hebt. Ik print niet zo veel, dus tegen de tijd dat ik halverwege een rol ben is gaat de (print)kwaliteit hard achteruit.
Of pla geprinte onderdelen harder achteruit gaan dan Petg durf ik niet te zeggen, zal eens kijken of ik wat oude prints kan vinden om het te vergelijken.

Wikipedia is niet perse met je eens, blijkbaar zijn er situaties waar het wel word afgebroken, maar dat gebeurt niet zomaar:
The degradation rate is very slow in ambient temperatures. A 2017 study found that at 25 °C in seawater, PLA showed no degradation over a year.[38]
Pla heeft wel weer last van kruip, vervorming onder belasting, dus het is niet het beste materiaal voor veel toepassingen met een constante last.

[ Voor 25% gewijzigd door sjaakwortel op 11-11-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:10
Als je zwart pla in de zon hebt staan kan het makkelijk zo warm worden dat het zacht wordt en vervormt. Ook heb je bij pla veel "kruip", als het onderdeel de hele tijd belast wordt dan geeft het (heel langzaam) mee, als je dus een onderdeel van pla met een bout moer verbinding vastmaakt zit het na een dag of wat weer los.

Petg kan tegen hogere temperaturen en bouten blijven wel gewoon vastzitten.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PLA is niks voor functionele onderdelen, of voorwerpen die in de zon staan.
PLA kan goed gebruikt worden voor bijvoorbeeld schaakstukken, want daar komt geen stress op en die zien ook niet langdurig zonlicht.

PETG moet je in een drybox bewaren, maar heeft bijvoorbeeld als telefoonhouder in mijn auto de test des tijds makkelijk overwonnen. Mijn printer onderdelen zijn ook PETG (net zoals bijvoorbeeld Prusa dat doet).

Als een beetje vervorming geen probleem is, kan je prima PLA gebruiken. Anders zou ik kijken naar PETG/ASA(wat ABS+uv weerstand chemicaliën is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sjaakwortel schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:40:

...

Wikipedia is niet perse met je eens, blijkbaar zijn er situaties waar het wel word afgebroken, maar dat gebeurt niet zomaar:

[...]

Pla heeft wel weer last van kruip, vervorming onder belasting, dus het is niet het beste materiaal voor veel toepassingen met een constante last.
Tja, de PLA prints die ik voor structurele onderdelen heb gebruikt verkleurden veel sneller en waren over tijd ook niet zo sterk. Mijn ervaring is dus anders.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Dat vocht opnemen van PETG valt allemaal nogal mee, ik heb heb meerder rollen onverpakt al +/- 2 jaar liggen en gebruik er dagelijks wel iets van, zonder problemen, PLA print misschien iets strakker, omdat PETG wat stroperiger is, maar ziet er toch ook heel goed uit,
PLA is wat harder, maar is wel sterk, maar als het overbelast wordt door vallen of buigen dan breekt het makkelijk, terwijl PETG wat taaier is en meebuigt, maar het grote voordeel vind ik zelf toch ook wel de bestendigheid voor een wat hogere temperatuur, ik heb zelf ook al mijn printer onderdelen ermee gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hardy8 Ik wil weten wat voor magische PETG rollen jij hebt dan, want iedereen heeft last van natte PETG spoelen. Jij niet :D

Zeker weten dat het PETG is en niet wat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb nog nooit problemen met vocht gehad met petg. En ik heb de rollen dan wel in een la, maar geen silicagelzakjes of iets dergelijks er bij. En in die kamer hangt ook regelmatig de was te drogen.
petg vind ik zo veel makkelijker te gebruiken dan pla. En met iets van 3 euro per rol verschil ga ik geen pla meer gebruiken.
Laatste rollen die ik gebruikt heb komen bij Amazon vandaan: de cheap-ass basicfil petg.
https://www.amazon.de/BAS...er-Filament/dp/B07F4K2LZ2

[ Voor 20% gewijzigd door michielRB op 11-11-2020 16:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
ManIkWeet schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:17:
@Hardy8 Ik wil weten wat voor magische PETG rollen jij hebt dan, want iedereen heeft last van natte PETG spoelen. Jij niet :D

Lang niet iedereen, ga maar zoeken, ik kijk ook veel youtube, maar bij de meeste zie ik de rollen gewoon aan de muur hangen en zowel PETG als PLA, theoretisch is PETG wat hygroscopisch, maar in de praktijk valt het wel mee, ik heb er in iedergeval geen last van, ik gebruik overigens PETG van Bandit, maar ik heb ook geen ervaring met een ander merk.
Ik kijk nogal vaak naar de livestreams van RIC's 3D en die werkt ook al een paar jaar hoofdzakelijk met PETG van diverse merken zonder speciale opslag en ook zonder problemen.
YouTube: Rics_3D - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-09 21:44

auto660

1991 240 GL Brick

Ik print eigenlijk alleen maar met zwarte PETG van REAL filament. Soms print ik veel, soms 2 maanden helemaal niks... Zo'n 1KG rol gaat hier ongeveer 3 tot 6 maanden mee en staat gewoon in de houder bovenop de printer. (Prusa I3 stijl) Dus niet in een doosje, geen vochtvreter er bij, en we wonen hier ook nog eens aan de kust... Merk zelf geen achteruitgang van het filament, waar zou je last van moeten krijgen?

EDIT:
Om ook even antwoord te geven op de vraag van de vorige pagina: Ik print alleen met PETG omdat ik vooral praktische prints maak. Dan moeten de prints stevig zijn, tegen hogere temperaturen kunnen en niet in elkaar zakken als er een drupje benzine op komt bijvoorbeeld. Dan houd je vrij weinig over, PETG is dan eigenlijk de enige betaalbare optie welke overigens erg makkelijk print ten opzichte van bijvoorbeeld ABS.

[ Voor 23% gewijzigd door auto660 op 11-11-2020 21:26 ]

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQotM1wf2H0OpqyxKRMPHK50CDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RwGtTB4oq6uZul5WxV3AFkoQ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er eindelijk achter wat op mijn Anet ET4 Pro zoveel problemen veroorzaakt: het filament wat meegeleverd was. Een hoop stringing, maar ook tegelijkertijd soms plotselinge underextrusion. Nu print ik met een rol Creality filament wat ik nog had liggen, en dat print perfect.

Het Creality filament heeft een maat van 1.73-1.75, het Anet filament 1.79-1.83. Los van de maat vraag ik mij ook af of het filament misschien niet vervuild is of anderzijds te heet is opgeslagen.

Hoe dan ook, ik ben blij dat het is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
auto660 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:23:
[...]

Ik print eigenlijk alleen maar met zwarte PETG van REAL filament. Soms print ik veel, soms 2 maanden helemaal niks... Zo'n 1KG rol gaat hier ongeveer 3 tot 6 maanden mee en staat gewoon in de houder bovenop de printer. (Prusa I3 stijl) Dus niet in een doosje, geen vochtvreter er bij, en we wonen hier ook nog eens aan de kust... Merk zelf geen achteruitgang van het filament, waar zou je last van moeten krijgen?

EDIT:
Om ook even antwoord te geven op de vraag van de vorige pagina: Ik print alleen met PETG omdat ik vooral praktische prints maak. Dan moeten de prints stevig zijn, tegen hogere temperaturen kunnen en niet in elkaar zakken als er een drupje benzine op komt bijvoorbeeld. Dan houd je vrij weinig over, PETG is dan eigenlijk de enige betaalbare optie welke overigens erg makkelijk print ten opzichte van bijvoorbeeld ABS.
Met natte PETG hoor je je hotend kraken terwijl er plastic doorheen gaat, dat zou vocht zijn dat verdampt. Gevolg is veel stringing en slappere prints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Met natte PETG vooral meer stringing en de laaghechting kan minder worden.

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:25
Sinds een tijdje heb ik problemen met mijn Prusa. Na de eerste laag keldert de hotend temperatuur zo'n 15 graden om soms met moeite terug te komen. Bij grote prints duurt dat zo lang dat er een Thermal Runout error op komt.
Afgelopen maandag warmde de hele hotend niet meer op. Na wat draaien van de heatsink pakt hij het gelukkig weer op en werkte toen even prima.
Dinsdag maar eens een grondige inspectie gedaan van de hotend. Ik had een print klaarstaan van 22h en die wilde ik niet laten mislukken. Toen viel mij op dat de draden van de heating cardridge erg bloot lagen en ik zag zelfs opeens wat vonkoverslag toen ik een temperatuur instelde. Printer direct uitgezet uiteraard.
Na voorzichtig wat friemelen kwam een van de kabels, zonder moeite, compleet los van de cardridge. Zie foto. Printen kan ik dus een paar dagen vergeten totdat de nieuwe cardridge binnen is. Kennen jullie dit probleem? Prusa waarschuwt wel dat het een fragiel onderdeel is, maar dat de kabels zo blootliggen vind ik toch wel een beetje spannend. Vanwege de temperatuur is dat ook niet zo makkelijk zelf te isoleren.

Naast de heating cardridge ook maar een E3D siliconen sock besteld en een koperen heatsink. Heeft iemand daar ervaringen mee tov de aluminium van Prusa?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLI-s5a_OTQiqsBU0LzDZjW-L1g=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blJTXSrPofzoj7i0RXKlUN6C.jpg?f=fotoalbum_medium

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Ik denk dat je cartridge inderdaad kaduk was gegaan. Is mij ook wel eens overkomen. De thermistor is nog gevoeliger voor schade. Bij het vastdraaien van beide onderdelen moet je er op letten dat je ze net zo vast zet dat ze er niet meer uitgetrokken kunnen worden maar niet zo vast dat ze vervormen. Ik geloof dat E3D ook wel een bepaald moment aangeeft voor de montage.

Ik zou gewoon de heater vervangen en dan een PID tune doen. Als het probleem zich blijft voordoen zou ik ook de thermistor vervangen.

© ocf81 1981-infinity

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
Ik wil graag een budget 3d pringer hebben om een beetje mee te beginnen.
Nu kan ik via ali warehouse de anycubic mega zero 2.0 kost 130 euro in 7 dagen in huis.
Iemand ervaring met deze printer of een betere tip tot een 150 euro ongeveer.
Demiesehv schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:19:
Nu kan ik via ali warehouse de anycubic mega zero 2.0 kost 130 euro in 7 dagen in huis.
Op zich een aardige printer voor de prijs. Echter zijn (nagenoeg) alle printers onder de ~€300 een projectje. Ga er maar vanuit dat je na een tijdje toch graag iets wil gaan upgraden. Dan lijkt de Anycubic mij wat minder geschikt voor aanpassing dan andere printers. Zo zit er bijvoorbeeld geen automatic bed leveling op, wat toch wel een verademing is. Tevens gebruikt het nog een 8-bits controller. Dit is op zich geen probleem, maar het betekent wel dat sommige geavanceerdere features in de firmware alleen kunnen als je andere features niet aanzet. Ik zou gewoon de Ender V2 o.i.d. kopen. Kost €100 meer, maar is een beter startpunt als je het mij vraagt.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KirovAir
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:52
Als je net begint is een 'bekende' printer kopen het makkelijkst. Er is ontelbaar veel informatie / mods van te vinden waardoor je snel leert. Typisch beginner project is dan ook de Ender 3 (of de Pro of v2). Allemaal voor prima prijzen te krijgen en je leert er veel van.

"The only thing more dangerous than a hardware guru with a code patch is a programmer with a soldering iron."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCetv50MxZWKFXGmCEBm5m6XEwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6z2PYZ0bjfUDeWdHY0m3yhhc.jpg?f=fotoalbum_large

Dat bridging :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-VyHGYd7ZckNwVlZgd5bN0ZI584=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nHr23KZ4w6HQjlA68ZZhG6QQ.png?f=user_large
Koop geen crap van Creality bij Creality zelf of wees bereid dat je printer kapot aankomt en je van alles op eigen kosten moet vervangen. Koop bij een reseller.

Ik vind zelf de BIQU B1 een erg fijne printer overigens: https://damsteen.nl/blog/2020/10/18/biqu-b1-review

[ Voor 36% gewijzigd door Sebazzz op 13-11-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Sebazzz Vertel mij eens hoe goed de hoek rechtsbovenin je plaatje nog op je bed geplakt zit?
Verder inderdaad wel mooie bruggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

ManIkWeet schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:16:
@Sebazzz Vertel mij eens hoe goed de hoek rechtsbovenin je plaatje nog op je bed geplakt zit?
Verder inderdaad wel mooie bruggen.
Dat lijkt inderdaad gelift, maar dat is niet zo:

1. Het zijn afgeronde hoeken.
2. Het glas is transparant en het aluminium eronder reflecteert.

Ik denk ook elke keer "Shit, de boel hecht niet lekker" , oh... het is de reflectie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:25
ocf81 schreef op donderdag 12 november 2020 @ 21:06:
Ik denk dat je cartridge inderdaad kaduk was gegaan. Is mij ook wel eens overkomen. De thermistor is nog gevoeliger voor schade.
Voor die thermistor wordt flink gewaarschuwd idd, maar ik zie metname open contacten bij de cardridge. Verder was de omhulling van de cardridgekabels erg broos. Als je het aanraakt viel er stof vanaf.
Dat ding af en toe vervangen vind ik niet zo'n probleem, ik hou ze nu op voorraad, maar over die blote draden maak ik me meer zorgen. Zijn die beter te isoleren? Of minder in een strakke bocht te buigen dan Prusa voorsteld?

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrKY5tG1eW6G0A5-yQbxm1o8AwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRyFWW0eS5mIqMTq9ZJyPEvx.jpg?f=fotoalbum_large

Met de Photon Mono SE.

Mijn ervaring met SLA tot nu toe is dat het wat simpeler is, minder bewegingen en variabelen om te tweaken.

Echter is het wel meer werk om iets te printen omdat je het eerst moet printen, dan wassen en dan uitharden. En het is best een bende

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ

Ik snap heel goed als je me wellicht niet helemaal serieus neemt, maar ik heb ook totaal geen last van vocht in mijn PETG rollen. ;)

Bewaar ze on afgesloten, rollen zijn al een jaar oud maar printen nog perfect! Gebruik Innofil en nog nooit problemen gehad met vocht. En ja, het is echt PETG....

En ik heb er ook geen verklaring voor. Ik ben ook bekend met de verhalen van vocht en petg. Maar bij mij lijkt dat dus helemaal niet te spelen. Raar maar waar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CerielTjuh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 21:13
Hier ook, ik heb de rollen van OWL-SAT net over de grens. Rol is een jaar oud en print nog perfect.
Heb de rollen in de garage (met koude temperaturen) hangen zonder bescherming.
ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 11:56:
[...]

Ik snap heel goed als je me wellicht niet helemaal serieus neemt, maar ik heb ook totaal geen last van vocht in mijn PETG rollen. ;)

Bewaar ze on afgesloten, rollen zijn al een jaar oud maar printen nog perfect! Gebruik Innofil en nog nooit problemen gehad met vocht. En ja, het is echt PETG....

En ik heb er ook geen verklaring voor. Ik ben ook bekend met de verhalen van vocht en petg. Maar bij mij lijkt dat dus helemaal niet te spelen. Raar maar waar... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké veel mensen hier die dus geen problemen hebben met PETG, wat ik dat niet begrijp is dat er zoveel mensen zijn die er wel last van hebben...

Zelf zou ik het niet weten eerlijk gezegd, nooit geprobeerd mn rol buiten de drybox te houden (was het ook niet van plan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
ManIkWeet schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 12:52:
Oké veel mensen hier die dus geen problemen hebben met PETG, wat ik dat niet begrijp is dat er zoveel mensen zijn die er wel last van hebben...

Zelf zou ik het niet weten eerlijk gezegd, nooit geprobeerd mn rol buiten de drybox te houden (was het ook niet van plan)
Het gekke is: Ik had het wel met PETG van 123inkt. Je zou dan denken dat het ook merk afhankelijk is. Maar op basis van 5 rollen durf ik die conclusie niet te trekken.

Maar het blijft natuurlijk vreemd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
ChojinZ schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 15:47:
[...]

Het gekke is: Ik had het wel met PETG van 123inkt. Je zou dan denken dat het ook merk afhankelijk is. Maar op basis van 5 rollen durf ik die conclusie niet te trekken.

Maar het blijft natuurlijk vreemd....
Ik heb PETG van 123-3d en geen last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
jobr schreef op vrijdag 13 november 2020 @ 18:19:
[...]

Ik heb PETG van 123-3d en geen last.
En dat maakt het raadsel alleen maar groter.. :+

Pagina: 1 ... 186 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.