Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Ben ik de enige die "roekeloos" met een onbekende rol PLA gewoon gaat printen?

Ik print even een calibration cube uit en check voor under en overextrusion, observeer wat er qua retraction gebeurd tussen de skirt, purge line en kubus. Ik kalibreer linear advance. Daarna ga ik gewoon printen en eigenlijk nog niet mislukking gehad.

Geen uitgebreide benchies, temperature towers, etc. Het werkt gewoon. Ik moet overigens wel zeggen dat ik qua prijs ongeveer minimaal 21 euro per kilo aanhoudt en nooit onbekende merken print (SUNLU en eSUN tot nu toe).

[ Voor 15% gewijzigd door Sebazzz op 20-10-2020 09:37 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shapeshifter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-09 21:38

Shapeshifter

Get it over with

Sebazzz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:22:

Ik print even een calibration cube uit en check voor under en overextrusion, observeer wat er qua retraction gebeurd tussen de skirt, purge line en kubus. Ik kalibreer linear advance. Daarna ga ik gewoon printen en eigenlijk nog niet mislukking gehad.

Geen uitgebreide benchies, temperature towers, etc. Het werkt gewoon. Ik moet overigens wel zeggen dat ik qua prijs ongeveer minimaal 21 euro per kilo aanhoudt en nooit onbekende merken print (SUNLU en eSUN tot nu toe).
Nee hoor, ik ben nog erger, ik print helemaal geen calibration cube of temperature towers (heb het wel eens voor de lol gedaan, maar daaruit bleek dat de standaard settings van PrusaSlicer prima waren). Dus vanaf dat moment gebruik ik gewoon de standaard settings voor generic PLA in PrusaSlicer voor 3-4 verschillende merken PLA en dat gaat prima, linear advance ook lekker op default staan overal. Het enige waar ik aandacht aan heb besteed is de first layer mooi krijgen, de rest was na assemblage al prima. Ik heb wel een apart profiel met meer retraction voor bepaalde modellen, maar dat is het wel.

Kijk wel uit naar de komende release van PrusaSlicer, dan introduceren ze ironing en nog wat andere dingen :)

Edit: ik had wel veel issues met de 3.9.0 firmware en linear advance, maar met 3.9.1 zijn die ook opgelost :)

[ Voor 3% gewijzigd door Shapeshifter op 20-10-2020 10:52 ]

HP ZBook Studio G3 - Hyundai Ioniq EV Classic - Opel Vivaro-e 75kWh - 22x Prusa i3 MK3S - 8x Prusa MINI+ - Ooznest Workbee 1,5m x 1,5m

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat als je gewoon generieke profielen hebt voor pla/petg/abs/whatever dat je dan de meeste rollen gewoon kan gebruiken.

Temperatuur torentje en extrusion test misschien maar niet meer dan dat.

Linear advance zal vrijwel hetzelfde zijn per materiaal type.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:24
Sebazzz schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:22:

Nee print gewoon met onbekende pla. Meestal op 230/60..gaat bijna altijd goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het profiel heeft de grootste impact, maar ik merk toch wel verschil van rol tot rol. Als je voor perfectie gaat zou ik toch een paar metingen maken over de eerste ~3 meter om de dikte te schatten en een testprintje (66% benchy ofzo) maken om te kijken op welke manieren de rol zich anders gedraagt. Sowieso heeft kleur ook een impact op de exacte instelling. Koude kleuren (blauw, wit, etc) moet je net iets heter printen (2-3°C) dan warme kleuren (rood, oranje, etc).

[ Voor 21% gewijzigd door ocf81 op 20-10-2020 13:50 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
De sunlu is binnen hoor, wat een eitje qua installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJF3q39HK_pohUdmgESO5VRT1PY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sTHKr38Fzjpdjnq8EkUYayO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oqBZ7K9onQLDBz9ivRmoyF7bj9s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNTzJasKNYVaKhYsGSVIypJT.jpg?f=fotoalbum_large

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-09 12:56
Heb ik dat, eindelijk de knoop doorgehakt en wil ik de Prusa MMU2S gaan bestellen, is er een storing bij ICS-cards en kan ik niet afrekenen....

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij de fabriek ontploft zal het geen significante invloed hebben op je gebruikservaring denk ik. Maar ik ben zeker benieuwd hoe jij de MMU2S ervaart. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik moet doen voor multi material printing. Een IDEX, een tool changer of een MMU-achtige oplossing. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik een print met flexibele delen (schokbrekers etc.) en oplosbare supports in één print wil verenigen. Dat is dus 3 soorten filament. Die printer mag best langzaam zijn, als het maar werkt.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ocf81 schreef op dinsdag 20 oktober 2020 @ 21:24:
Tenzij de fabriek ontploft zal het geen significante invloed hebben op je gebruikservaring denk ik. Maar ik ben zeker benieuwd hoe jij de MMU2S ervaart. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik moet doen voor multi material printing. Een IDEX, een tool changer of een MMU-achtige oplossing. Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik een print met flexibele delen (schokbrekers etc.) en oplosbare supports in één print wil verenigen. Dat is dus 3 soorten filament. Die printer mag best langzaam zijn, als het maar werkt.
Heb hem ondertussen kunnen bestellen, 3-4 weken levertijd, dus nog even wachten. Heb aardig wat onderzoek gedaan en heb de indruk dat het S model een aantal belangrijke verbeteringen heeft, het aantal klachten is flink gedaald naar mijn gevoel. Tegelijk blijft het een redelijk complex proces, dus ben zeer benieuwd.

Wat me van oplosbaar filament opviel is dat het behoorlijk aan de prijs is en daarnaast zie ik voor mezelf nog niet direct de toepassing er van. Maar wie weet in de toekomst.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Pixelmagic schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 09:00:
Wat me van oplosbaar filament opviel is dat het behoorlijk aan de prijs is en daarnaast zie ik voor mezelf nog niet direct de toepassing er van. Maar wie weet in de toekomst.
Je kan de kosten drukken door alleen de interface laag van je supports in oplosbaar filament te printen, dan heb je het over enkele grammen per keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixelmagic
ManIkWeet schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Je kan de kosten drukken door alleen de interface laag van je supports in oplosbaar filament te printen, dan heb je het over enkele grammen per keer
Dat is een mooie tip ! Ik moet me nog gaan verdiepen in hoe het allemaal precies werkt dus deze pik ik gelijk even mee.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:27

BM

Moderator Spielerij
Afgelopen dagen bezig geweest met het in elkaar zetten van mijn nieuwe printer: Prusa i3 MK3S. Tis net alsof je weer met lego aan de slag bent, blijft leuk om te doen :)

Daarna wat testprintjes vanaf SD-kaart gedaan.

De 1e zag er prima uit imho.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BDoYXlkjBeC8lQOlpU-mg_--TZs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sjLWPTbFGbttlt6QhMUC389m.png?f=fotoalbum_large

Echter bij de 2e gaat het toch wat mis.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Buz5r76LEVDUjfmHDO_vkrV_p8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvQXMzHSymHU7VlFcH7ymZ2Q.png?f=fotoalbum_large

Ben aan het kijken geweest wat het zou kunnen zijn. Lijkt het meeste op layer shifts, wat volgens Prusa zelf veroorzaakt kan worden door incorrecte spanning op de riemen. Bleek inderdaad dat de X-belt wat strak stond. Die heb ik nu aangepast, maar een 2e print is zo mogelijk nog slechter geworden.
Verder zie ik zelf zo 1-2-3 niet wat er nog meer fout zou kunnen staan.

Iemand hier nog een briljante ingeving? :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 11:21
BM schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:09:
Afgelopen dagen bezig geweest met het in elkaar zetten van mijn nieuwe printer: Prusa i3 MK3S. Tis net alsof je weer met lego aan de slag bent, blijft leuk om te doen :)

Daarna wat testprintjes vanaf SD-kaart gedaan.

De 1e zag er prima uit imho.
[Afbeelding]

Echter bij de 2e gaat het toch wat mis.[Afbeelding]

Ben aan het kijken geweest wat het zou kunnen zijn. Lijkt het meeste op layer shifts, wat volgens Prusa zelf veroorzaakt kan worden door incorrecte spanning op de riemen. Bleek inderdaad dat de X-belt wat strak stond. Die heb ik nu aangepast, maar een 2e print is zo mogelijk nog slechter geworden.
Verder zie ik zelf zo 1-2-3 niet wat er nog meer fout zou kunnen staan.

Iemand hier nog een briljante ingeving? :)
Hoe warm worden je motoren. Dat zou ook nog kunnen. Of de printsnelheid is te hoog maar dat lijkt mij gek als dit standaard gcode is die meegeleverd is met de printer. Misschien draait je z as niet soepel. Ik zou alles even nalopen of het soepel beweegt. Ook of je wielen niet te strak staat en of alles goed haaks staat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@BM Zitten de pulleys vast op je motoren?
Dat zijn die tandwielen.
Het lijkt erop dat die los zitten, want een layer shift gaat niet heen en weer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voronwë
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:32
@BM De kop van de kikker kijkt richting het LCD scherm toch als hij geprint wordt? Dan zou ik ook denken dat de Y-Pulley niet goed vast zit. Ik zie shifts maar in 1 richting.

Oh en veel plezier met je Prusa. Heerlijke machine!

Around here, something radiates. (Counting Crows)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Daniel. schreef op zondag 25 oktober 2020 @ 16:15:
[...]

Hoe warm worden je motoren. Dat zou ook nog kunnen.
:D Op de motoren van de Creality CR-6 kan je bijna een ei koken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Thanks voor de suggesties @Daniel. @ManIkWeet en @Voronwë .

Het klopt dat die kikker naar 'voren' kijkt tijdens het printen. Heb nog niet gekeken wat het issue is, gister nog wel 2 testprintjes gedaan. Het standaard fluitje wat op SD kaart staat print nagenoeg perfect, de 'gears' hebben hetzelfde probleem, de buitenkant is totaal niet strak. Gek genoeg wél precies aan de voorkant, en de achterkant, maar de route daartussen is dramatisch.

Ik ga proberen of ik zo tussen werken door even snel kan kijken of ik wat kan zien, keep you posted :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Voronwë
@BM klinkt voor mij nog steeds dat je een speling ergens in de Y-richting hebt. Zitten alle onderdelen onder het bed goed vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:12
Dit lijkt inderdaad op dat de kleine imbusjes niet goed vast zitten van de tandwielen. Let ook op of je riemen wel goed in "lijn" zitten. Als dat niet het geval is kan dit ook niet lekker lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13-09 17:12
Prusaslicer 2.3.0 alpha 2 is uit.

https://github.com/prusa3d/PrusaSlicer/releases

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM

BM

Moderator Spielerij
Voronwë schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:23:
@BM klinkt voor mij nog steeds dat je een speling ergens in de Y-richting hebt. Zitten alle onderdelen onder het bed goed vast?
Je lijkt helemaal gelijk gehad te hebben :) Heb zowel de pulley als de idler nog tikje vaster gedraaid (zeker pulley zat niet heel vast), en 1e test ziet er nagenoeg perfect uit. Ik ga zodadelijk nog 1 keer die kikker proberen om het helemaal zeker te weten :)

Hartelijk dank allen!

Xbox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voronwë
Op de pulley zitten 2 imbusboutjes. Eentje moet je eerst aandraaien zodat hij niet meer kan roteren, dan die andere die ervoor zorgt dat hij geen speling meer heeft.

Hoop dat het opgelost is voor je! Blij dat we konden helpen! Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:23
BM schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 13:14:
[...]

Je lijkt helemaal gelijk gehad te hebben :) Heb zowel de pulley als de idler nog tikje vaster gedraaid (zeker pulley zat niet heel vast), en 1e test ziet er nagenoeg perfect uit. Ik ga zodadelijk nog 1 keer die kikker proberen om het helemaal zeker te weten :)

Hartelijk dank allen!
wij hebben op werk 6 prusa's staan en die dingen kunnen rete strak printen, maar soms de nodige kuren.
Op een gegeven moment weet je wel wat er mis is om het recht te trekken. Die filament sensoren zijn soms vooral drama.

Wat bij ons ook een hoop heeft gescheeld is dat we een soort aquarium met climate control hebben gebouwd. Ze hadden snel last van wisselende tempraturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01:00
kneusteun schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:42:
[...]

wij hebben op werk 6 prusa's staan en die dingen kunnen rete strak printen, maar soms de nodige kuren.
Op een gegeven moment weet je wel wat er mis is om het recht te trekken. Die filament sensoren zijn soms vooral drama.

Wat bij ons ook een hoop heeft gescheeld is dat we een soort aquarium met climate control hebben gebouwd. Ze hadden snel last van wisselende tempraturen.
Last van de filamentsensor? Met de MK3S heb je daar geen last meer van denk ik.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:23
Jampot007 schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 15:57:
[...]

Last van de filamentsensor? Met de MK3S heb je daar geen last meer van denk ik.
Die hebben wij ook staan, en heeft zelfde issue, als hij door de rol heen is wil hij nog wel eens luchtkastelen printen... best irritant. Let op dit was zelfs bij de MK3S die er net stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Zoals sommige mensen misschien wel meegekregen hebben was er op Amazon.nl een Sunlu S8 in de aanbieding welke een aantal van ons aangeschafd hebben voor het astronomische bedrag van E25,-

Sinds vanavond heb ook ik dit apparaat in bezit en zal vd week wat foto's posten.

Hij draait op marlin dus ik neem aan dat het in dit topic gepast is.

[ Voor 10% gewijzigd door jbhc op 28-10-2020 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 23:29:
Zoals sommige mensen misschien wel meegekregen hebben was er op Amazon.nl een Sunlu S8 in de aanbieding welke een aantal van ons aangeschafd hebben voor het astronomische bedrag van E25,-

Sinds vanavond heb ook ik dit apparaat in bezit en zal vd week wat foto's posten.

Hij draait op marlin dus ik neem aan dat het in dit topic gepast is.
Was? Jammer dat ik die gemist heb :-(
Nu is ie weer 230 ofzo.

25 piek heb je niet eens de steppers voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
ManIkWeet schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 00:02:
[...]

Was? Jammer dat ik die gemist heb :-(
Nu is ie weer 230 ofzo.

25 piek heb je niet eens de steppers voor
Ik ben er ook behoorlijk blij mee.
Ik heb hem gisteren ontvangen en ga hem vanavond monteren.

Ik heb wel ook al wat opgrades die ik uit wil voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
jbhc schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:24:
[...]

Ik ben er ook behoorlijk blij mee.
Ik heb hem gisteren ontvangen en ga hem vanavond monteren.

Ik heb wel ook al wat opgrades die ik uit wil voeren.
Het kan zijn dat Amazon een rekening nog na stuurt of zegt van stuur hem maar terug. Het is duidelijk een prijsfout geweest en kan geen aabieding zijn geweest. Maar ik baal er ook van dat ik hem gemist heb. Maar kijken wat het gaat doen, want 25 euro is een mega deal geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Daniel. schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Het kan zijn dat Amazon een rekening nog na stuurt of zegt van stuur hem maar terug. Het is duidelijk een prijsfout geweest en kan geen aabieding zijn geweest. Maar ik baal er ook van dat ik hem gemist heb. Maar kijken wat het gaat doen, want 25 euro is een mega deal geweest.
Dit kwam in het intussen gesloten topic ook al naar voren. Mijn vraag is met wat voor termijn ik dan rekening moet houden. Ik laat de printer namelijk rustig in de doos zitten om deze termijn af te wachten. Ik heb al 2 printers dus het is niet alsof ik erom verlegen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Daniel. schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 09:29:
[...]

Dat kan inderdaad, maar Amazon kennende zullen ze dat niet zo snel doen. Die weten soms niet eens hoeveel van een item ze opsturen.

[ Voor 7% gewijzigd door ocf81 op 29-10-2020 10:15 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Kans is idd klein.. en heel groot is hun verlies niet op een aantal van die printers. Wel echt mooi voor 25 euro, ik heb er toch 150 meer voor betaald en nog steeds erg de moeite

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
Na aanleiding van een YT filmpje op het Prusa kanaal ben ik wel geïnteresseerd in deze rc-auto's(ga voor een landy wagon-pickup :P )
Iemand anders toevallig ervaringen met de auto's van 3dsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
lennertvdkort schreef op donderdag 29 oktober 2020 @ 16:08:
Na aanleiding van een YT filmpje op het Prusa kanaal ben ik wel geïnteresseerd in deze rc-auto's(ga voor een landy wagon-pickup :P )
Iemand anders toevallig ervaringen met de auto's van 3dsets?
Heel erg vet, al tijdje aan het kijken naar OpenRC behoorlijke printtijd maar wel erg gaaf als projectje.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lennertvdkort
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:26
Mistacal schreef op vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:53:
[...]

Heel erg vet, al tijdje aan het kijken naar OpenRC behoorlijke printtijd maar wel erg gaaf als projectje.
Ja die heb ik ook al geprint, mooie project. Maar uiteindelijk not my cup of tea. Heb er denk ik 3x mee gereden :| Vaak vind ik het bouwen leuker dan het daadwerkelijke 'spelen' maar een crawler heb ik altijd al willen hebben. Ik verwacht geen wonderen, maar ze moeten aardig ver komen in het 'terrein' als ik het zo begrijp 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat idee heb ik ook met een rc auto.
Ik wil er zo graag eentje bouwen... maarja dan wat? In de straat rijden ermee?
Hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb afgelopen week rondgehangen bij de OSS/ELS (open source summit / embeded linux summit georganiseerd door de linux foundation.
Vandaag was daar een 2 uur durende sessie van een community die drones bouwt met gebruik van opensource en linux. Als je ziet dat ze bijvoorbeeld een autopilot voor drones hebben gemaakt dan wordt het denk ik wel weer erg leuk om de wereld van 3D printen en drones (zowel vliegend als rijdend als varend) met elkaar te verbinden.
De autopilot community zit hier: https://px4.io/
Er zijn nog diverse mogelijkheden. Voor vliegende drones is er ook een groep die zich bezig houdt met wettelijke regulering in de autopilot te scripten zodat je drone binnen de wet bijvoorbeeld een aantal waypoints aflegt. Het geeft wel weer stog tot nadenken want het lijkt me echt leuk om mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor connectors gebruiken jullie om een koppelbare hotend te maken?

Ik zat eraan te denken een bergje JST-XH connectors op een PCB te solderen en daar vervolgens alles in te pluggen (vooral omdat dat is wat ik heb liggen).
Maar misschien hebben jullie betere suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik denk dat JST connectors best veel hiervoor gebruikt worden. Als je het daarmee redt, dan gewoon doen. Eenvoudig, en goedkoop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JST lijkt mij de meest gangbare en goedkope manier om dat te bereiken. Molex connectoren en pinnen zijn een stuk duurder.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
Die XH's gaan tot 3 Ampere, dus tenzij je een hele heftige volcano hotend hebt zou dat wel goed moeten komen. Maar bij twijfel kan je altijd kiezen om de hotend zelf met XT-30's te verbinden, en de rest met JST's.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@citruspers Bestaan er ook XT30 board connectoren? Ik kende alleen de wire to wire variant.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Niet dat ik weet, ik ken ook alleen de versie die je aan je bedrading soldeert. Had even gemist dat de board een wens/vereiste was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 21:46:
Niet dat ik weet, ik ken ook alleen de versie die je aan je bedrading soldeert. Had even gemist dat de board een wens/vereiste was.
Board is geen wens/eis hoor :)
Kabel aan kabel is ook prima, maar dan zit je volgens mij al snel op de dure molex connectoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11-09 21:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
ManIkWeet schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 22:11:
[...]

Board is geen wens/eis hoor :)
Kabel aan kabel is ook prima, maar dan zit je volgens mij al snel op de dure molex connectoren?
JST's kan je prima zelf crimpen. Metalen deel om de kabel heen knijpen en vervolgens in de connector klikken: YouTube: #019 - JST XH connector crimp tool review

Volgens het filmpje heb je trouwens varianten voor aan kabels en varianten om op een pcb te solderen :)

[ Voor 14% gewijzigd door citruspers op 31-10-2020 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:02:
[...]

JST's kan je prima zelf crimpen. Metalen deel om de kabel heen knijpen en vervolgens in de connector klikken: YouTube: #019 - JST XH connector crimp tool review

Volgens het filmpje heb je trouwens varianten voor aan kabels en varianten om op een pcb te solderen :)
Ja, maar je hebt geen kabel op kabel verbinding met JST, alleen kabel op printplaat. Op zich geen probleem hoor, ik ga gewoon een paar van die male plugjes op een PCB solderen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op zaterdag 31 oktober 2020 @ 23:50:
[...]

Ja, maar je hebt geen kabel op kabel verbinding met JST, alleen kabel op printplaat. Op zich geen probleem hoor, ik ga gewoon een paar van die male plugjes op een PCB solderen! :)
Wat je op zich best kan doen is een (kleine) ferule gebruiken om de verbinding te maken met het pootje van de mannelijke JST. Of gewoon solderen. Als het kabel aan kabel is, dan is XT30 wellicht de betere optie. Molex Microfit 3.0 is denk ik wel de ideale optie, maar die is 3x zo duur al de JST optie.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 01-11-2020 00:35 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 15:45
Wat voor setting gebruiken jullie voor de initial layer height?
Kom wat tegenstrijdige berichten tegen:
https://all3dp.com/2/3d-p...s-how-to-make-it-perfect/
https://3dprinterwiki.info/tips/first-layer-settings/

De een zegt "initial layer height groter dan de layer height" de ander weer kleiner.
Ik zag gisteren dat in Cura dat mijn initial layer height op '0.3' stond.
Terwijl ik met een layerheight van '0.12' print.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
MartijnV03 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:32:
Wat voor setting gebruiken jullie voor de initial layer height?
Kom wat tegenstrijdige berichten tegen:
https://all3dp.com/2/3d-p...s-how-to-make-it-perfect/
https://3dprinterwiki.info/tips/first-layer-settings/

De een zegt "initial layer height groter dan de layer height" de ander weer kleiner.
Ik zag gisteren dat in Cura dat mijn initial layer height op '0.3' stond.
Terwijl ik met een layerheight van '0.12' print.
Ligt aan de layer height, maar altijd kleiner of gelijk aan. Niet te klein want dan drukt te veel materiaal op de plaat. Te veel is geen hechting.

90% is een goede richtlijn maar alles staat of valt bij je eigen printer, filament etc. Testen, beoordelen en aanpassen dat is het enige wat echt werkt

[ Voor 7% gewijzigd door Mistacal op 02-11-2020 11:39 ]

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestal gewoon laagdikte, maar als het te dun is misschien wat dikker. Ik kijk dan ook of ik het zo kan instellen dat ik goed uitkom met de dimensionale nauwkeurigheid.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnV03
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08-09 15:45
ocf81 schreef op maandag 2 november 2020 @ 11:43:
Meestal gewoon laagdikte, maar als het te dun is misschien wat dikker. Ik kijk dan ook of ik het zo kan instellen dat ik goed uitkom met de dimensionale nauwkeurigheid.
Zal vanavond de waarde eens verlagen meer richting mijn laagdikte.
Had laatst een 20x20x20 cube geprint in die was in Z-richting iets te hoog.
Eens proberen of wanneer ik mn initial layer height verlaag ik dan daar ook beter uitkom.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelf gebruik ik 0.3mm met een extrusion width multiplier van 2x.
Dan maakt ie dus 0.8mm lijnen uit een 0.4mm nozzle, dat plastic moet ergens heen dus gaat het eerst tegen het bouwoppervlak en daarna naar de zijkanten van de nozzle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Laatst online: 21:15
ManIkWeet schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:07:
Zelf gebruik ik 0.3mm met een extrusion width multiplier van 2x.
Dan maakt ie dus 0.8mm lijnen uit een 0.4mm nozzle, dat plastic moet ergens heen dus gaat het eerst tegen het bouwoppervlak en daarna naar de zijkanten van de nozzle.
Dat is wel echt een aparte setting, meestal is het maximale verschil iets van 10% (0.35-> 0.45 uit een 0.4mm nozzle).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thomas Sanladerer doet nog veel extremere waardes dan dat hoor.
Maar goed ik heb er ook heel lang niet meer mee gespeeld, misschien kan ik nu met de default-waarden van PrusaSlicer ook goede resultaten krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sjaakwortel schreef op maandag 2 november 2020 @ 13:13:
[...]

Dat is wel echt een aparte setting, meestal is het maximale verschil iets van 10% (0.35-> 0.45 uit een 0.4mm nozzle).
Ga jij eens even heel snel deze video bekijken: :Y)

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:20
Afgelopen vrijdag heb ik mijn eerste 3d printer mogen ontvangen. Gekocht bij Amazon naar aanleiding van het volgende topic hier op teeakers. https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2026618
Helaas was ik te laat voor de sunlu voor 25, maar heb voor 46,49 euro een Anet et4x binnen gekregen. Na het in elkaar zetten, zaterdag de eerste print kunnen maken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rUIQN6rfoHQoZ_NDav7MVcun7WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H2FMY2DIf0SMEjz0qM0Vhz1C.jpg?f=fotoalbum_large

Gevolgd door gisteren en vandaag een spoelhouder voor de printer. Voor die laatste heb ik nog wel wat moeten spelen met de laagdikte en de temp voor het zwarte pla, maar ben best tevreden met het resultaat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zgu7TrWaBfnZKzYJu2vh_gfZOdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vDAIYRpqrtPWCcbLBjFWvMIv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Candymirror Ik weet niet hoe het nu ermee gesteld is, maar Anet staat bekend om slechte moederborden (die de nodige branden hebben veroorzaakt). Eerste upgrade die ik dus aan kan raden is een losse, dikke, mosfet voor je hotbed.

Verder controleren of thermal runaway aan staat en dan heb je een prima printer! (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@ManIkWeet De ET4X heeft een ander bord. Het bord is nog steeds niet top, maar wel beter dan de bordjes die brand veroorzaakten. (als iemand die een groot deel van de posts in r/anet3dprinters op reddit een vinkje geeft of naar de prullenbak verwijst weet ik dat wel ;) )

De ET4 is een aardige printer voor een aardig bedrag. Iets minder flexibel dan de Ender 3 denk ik. Voor €50 is het een koopje.

[ Voor 23% gewijzigd door ocf81 op 03-11-2020 18:47 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik zit met een probleem en op internet kan ik het niet vinden.
Ik heb een Ender 3 met een SKR 1.3, TMC2130 drivers en Marlin 2.0.7.2.
Er wordt gebruikt gemaakt van Linear advance.

De current heb ik ook al heel laag gezet maar ik blijf met een probleem zitten. Kleine objecten printen is geen probleem dat werkt prima. Alleen bij grote objecten kapt die er bij layer 1 of layer 2 spontaan mee. De X en Y bewegen nog zoals het hoort alleen de Extruder en de Z motors zijn opeens disarmt, met de hand kan ik de tandwielen draaien. Waarom geen idee, de printer blijft wel door printen maar als alleen de X en Y bewegen gebeurt er natuurlijk niet veel. Ik heb al de TMC drivers verplaatst van de X as naar één van de Z of E. Ook worden ze helemaal niet te warm. Slicen met andere programma's of rechtstreeks printen vanaf de SD kaart lost het ook niet echt op.

Wat kan er stuk zijn, ik vind het een bijzonder iets.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVC9pAlY1uEFfXwAXZh2pzZEQ_Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9lJeQ9CdJ40f7Sn0dPaJsPK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfo3Dmf4_wjdx_9aIhkTDCULcCQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/etXpXDm7zn5moirJM5SpOpCY.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
  • Laatst online: 04-09 16:39
Hoi,

Ik ben nieuw in 3D printen maar heb heel veel gelezen en reviews bekeken en een mod heeft mij hiernatoe gestuurt: dus hoop dat korte eisen genoeg zijn :))

- PLA-ABS-PETG Competable is must rest hoeft niet persee
- Groote van print gebied 20cm of hoger
- meerdere modelen op 1 blad maken / Cosplay modellen maken/miniture modelen met goeie kwaliteit
- Kwaliteit Uitstekend Snelheid maakt niet uit
- In elkaar gezet of Klaargemaakt maakt niet uit
- Prijs range incl BTW 547 - 850 euro
- Multikleur is geen must wel leuke upgrade maar geen must
- Filament beschikbaarheid voor de printer model zelf
- Tweaken / Zelf upgraden mag hoeft niet persee
- Updated Firmwire-software
- Support nog beschikbaar in 2020-2021
- Mechanisme werking is een soort van must

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

mvg,

Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Laatst online: 01:00
@W4R71G3R

Met dat budget kom je snel uit bij de Prusa MK3S.

De marktleider in dat segment, in elkaar zetten duurt 5 uur ofzo en verder is het in vergelijking tot andere printers vrij weinig getweak. De standaard instellingen zijn zeer goed.

Het is echter niet als een papier inktprinter, Complexer proces dus af en toe zal je wel tegen een probleem aanlopen waar wel wat tijd ingestoken moet worden. Er is ook wel een kleine leercurve aan het begin met hoe je modellen moet orienteren en welke instellingen wanneer gebruikt moeten worden.

Voor cosplay, helmen enzo loop je wel tegen de maximale grootte aan, daarom is bij deze specifieke doelgroep de Creality CR10 serie ook wel populair. Ben je meer tijd aan kwijt om het goed te krijgen en minder betrouwbaar maar wel dat grotere oppervlakte waar je op kan printen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W4R71G3R schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:57:
Hoi,

Ik ben nieuw in 3D printen maar heb heel veel gelezen en reviews bekeken en een mod heeft mij hiernatoe gestuurt: dus hoop dat korte eisen genoeg zijn :))

- PLA-ABS-PETG Competable is must rest hoeft niet persee
- Groote van print gebied 20cm of hoger
- meerdere modelen op 1 blad maken / Cosplay modellen maken/miniture modelen met goeie kwaliteit
- Kwaliteit Uitstekend Snelheid maakt niet uit
- In elkaar gezet of Klaargemaakt maakt niet uit
- Prijs range incl BTW 547 - 850 euro
- Multikleur is geen must wel leuke upgrade maar geen must
- Filament beschikbaarheid voor de printer model zelf
- Tweaken / Zelf upgraden mag hoeft niet persee
- Updated Firmwire-software
- Support nog beschikbaar in 2020-2021
- Mechanisme werking is een soort van must

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen!

mvg,

Joe
Een paar vragen:
  • Hoeveel kleuren wil je tegelijk kunnen printen?
  • Wat bedoel je precies met: "Filament beschikbaarheid voor de printer model zelf"? Dat de fabrikant ook filament maakt of dat er geen vendor lock-in mechanisme (bijv. chip) in de printer zit om de filamentkeuze te beperken?
  • Hoe groot zijn je objecten? Je vraag of er meerdere objecten geprint kunnen worden, maar dat hangt een beetje af van hoe groot je bed is.
  • Wat bedoel je precies met: "Mechanisme werking is een soort van must"? Dat doet bij mij geen belletje rinkelen.
Nog een paar opmerkingen:
Kwaliteit is niet alléén afhankelijk van je printer, maar ook van jouw skills. Om kwaliteit te kunnen bereiken moet je de juiste inschatting te maken welke instellingen nodig zijn om de gewenste kwaliteit te bereiken.
Als je grotere dingen wil printen moet je er wel rekening mee houden dat het langzamer zal gaan. De printtijd schaalt met het volume, dus met de 3e macht van de vergrotingsfactor.

Ik zou de Prusa MK3S aanbevelen, maar de MMU2S die nodig is om meerdere kleuren te printen zit dan niet in het budget inbegrepen.
Iets goedkoper is bijv. een P3Steel.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Daniel. schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 17:51:
Ik zit met een probleem en op internet kan ik het niet vinden.
Ik heb een Ender 3 met een SKR 1.3, TMC2130 drivers en Marlin 2.0.7.2.
Er wordt gebruikt gemaakt van Linear advance.

De current heb ik ook al heel laag gezet maar ik blijf met een probleem zitten. Kleine objecten printen is geen probleem dat werkt prima. Alleen bij grote objecten kapt die er bij layer 1 of layer 2 spontaan mee. De X en Y bewegen nog zoals het hoort alleen de Extruder en de Z motors zijn opeens disarmt, met de hand kan ik de tandwielen draaien. Waarom geen idee, de printer blijft wel door printen maar als alleen de X en Y bewegen gebeurt er natuurlijk niet veel. Ik heb al de TMC drivers verplaatst van de X as naar één van de Z of E. Ook worden ze helemaal niet te warm. Slicen met andere programma's of rechtstreeks printen vanaf de SD kaart lost het ook niet echt op.

Wat kan er stuk zijn, ik vind het een bijzonder iets.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ben ook al teruggeswitched naar een marlin versie met config waar het wel goed werkte. Ik ben bang dat er echt iets mis is met het SKR 1.3 bord. Zo van het ene op de andere dag.

Heb maar de SKR 1.4 Turbo gekocht. Heb er toch één nodig mocht dat het niet het probleem zijn, maar ik vermoed het wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 03-11-2020 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Jampot007 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:45:
@W4R71G3R

Met dat budget kom je snel uit bij de Prusa MK3S.

De marktleider in dat segment, in elkaar zetten duurt 5 uur ofzo en verder is het in vergelijking tot andere printers vrij weinig getweak. De standaard instellingen zijn zeer goed.

Het is echter niet als een papier inktprinter, Complexer proces dus af en toe zal je wel tegen een probleem aanlopen waar wel wat tijd ingestoken moet worden. Er is ook wel een kleine leercurve aan het begin met hoe je modellen moet orienteren en welke instellingen wanneer gebruikt moeten worden.

Voor cosplay, helmen enzo loop je wel tegen de maximale grootte aan, daarom is bij deze specifieke doelgroep de Creality CR10 serie ook wel populair. Ben je meer tijd aan kwijt om het goed te krijgen en minder betrouwbaar maar wel dat grotere oppervlakte waar je op kan printen.
oke dank is ook beetje voor wat te kunne verkopen uiteindelijk ( geen bedrijf erin maken hoor maar voor een beginsel ) ik wil bijv muizen vallen maken die diervriendelijk zijn ik heb wat designs met sketchup gemaakt uit het hoofd maar daarvoor moet het ook goed houdbaar zijn vandaar. ( naast cosplay ps ik doe zelf geen cosplay maar ik weet dat het zo heet armor maken enzo en model grootschalige voorwerpen wat in cosplay word gebruikt ) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ocf81 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 19:49:
[...]

Een paar vragen:
  • Hoeveel kleuren wil je tegelijk kunnen printen?
  • Wat bedoel je precies met: "Filament beschikbaarheid voor de printer model zelf"? Dat de fabrikant ook filament maakt of dat er geen vendor lock-in mechanisme (bijv. chip) in de printer zit om de filamentkeuze te beperken?
  • Hoe groot zijn je objecten? Je vraag of er meerdere objecten geprint kunnen worden, maar dat hangt een beetje af van hoe groot je bed is.
  • Wat bedoel je precies met: "Mechanisme werking is een soort van must"? Dat doet bij mij geen belletje rinkelen.
Nog een paar opmerkingen:
Kwaliteit is niet alléén afhankelijk van je printer, maar ook van jouw skills. Om kwaliteit te kunnen bereiken moet je de juiste inschatting te maken welke instellingen nodig zijn om de gewenste kwaliteit te bereiken.
Als je grotere dingen wil printen moet je er wel rekening mee houden dat het langzamer zal gaan. De printtijd schaalt met het volume, dus met de 3e macht van de vergrotingsfactor.

Ik zou de Prusa MK3S aanbevelen, maar de MMU2S die nodig is om meerdere kleuren te printen zit dan niet in het budget inbegrepen.
Iets goedkoper is bijv. een P3Steel.
kleuren was geen must maar ik weet dat sommige 3 kleuren van RGB door elkaar mixen. maar je kan het utieraard ook lekker verfen neem ik aan :)

wat ik bedoel met filament beschikbaarheid is ik heb op sommige sites gezien dat bepaalde printers alleen specefieke fillementen gebruiken en dat andere ( van anderen merken gewoon niet erop werken )

Groote kan bijvoorbeeld een Cosplay helm zijn een Grootschalig Fantasie 3d model een Wyvren bijvoorbeeld en met meerdere op 1 plaat bedoel ik efficentie wat ik bij youtube videos heb gezien en die vertelde erbij het is efficenter als je meerdere onderdelen of zelfde onderdelen tegelijk op 1 print blad maakt maar wel gescheiden van elkaar

Mechanisme werking bedoel ik zoals die octopus of naja meer gezegt een klepje dat soepel open en dicht kan of gewoon kan hange alsof je een sleutel aan een haakje hangt en zonder moeite rond dwareld als je een duwtje geeft. weet niet echt hoe ik dat moet uitleggen maar visual in men hoofd is het er wel xD

Ik snap als ik grotere dingen wil maken of meerdere dingen op 1 plaat dat het wat meer tijd kost dat snap ik^^

Ik kom ook steeds op de prusa MK3 maar daarnaast kom ik ook op de Ender V2 en zag zojuist een Ender 6 dus ik zit in de twijfel van de MK3 van Prusa of de Enders ik kom steeds terug op die 2

Hoe zitten bijde printers op de Filamenten afdeling en de support overal?

mvg Joe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
Cosplay is echt een niche markt en "ff verven" is niet echt zomaar iets. Dit betekent vapor bathing, nabewerken, primer, spuiten. Er komt in een beetje pak heel wat aan uren kijken, check dat iron man pak maar eens op thingiverse. Ik zou dit niet onderschatten gezien pasvorm, kleur etc heel persoonlijk is. Anders kunnen ze het net zo goed van Ali halen

Ieder filament past op iedere printer mits de goede diameter.

Prusa heeft de beste support, denk niet dat iemand ooit echt de support van de Ender heeft geprobeerd, die draait op de community.

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
en wat is h ier het verschil van https://www.prusa3d.nl/3d-printers/ er staan hier 5 mk3s welke is latest en werkt het beste ? want ik vraag me af ze hebben vrijwel indentieke namen maar op enkele dingen na en neem aan dat dat niet 200 euro verschil is

Acties:
  • 0 Henk 'm!
W4R71G3R schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 22:00:
en wat is h ier het verschil van https://www.prusa3d.nl/3d-printers/ er staan hier 5 mk3s welke is latest en werkt het beste ? want ik vraag me af ze hebben vrijwel indentieke namen maar op enkele dingen na en neem aan dat dat niet 200 euro verschil is
Smooth/textured pei is het oppervlakte van de bouwplaat. Eigenlijk wil je beiden varianten hebben (is afneembaar) maar dan heb je wel verschillende eerste-laag-offset voor beide platen dus is iets meer tunen.
Zwart is de kleur van de printer's geprinte onderdelen (standaard oranje)
De printer komt in kit vorm en zelfbouw vorm, zelfbouw is goedkoper maar kost je eigen tijd, heeft wel zeer goede instructies.

Verder kan de printer in principe de gangbare plastics printen, hoewel ABS waarschijnlijk een enclosure nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:01
Je kan kiezen of je hem voorgemonteerd of als bouwpakket wilt, in het zwart of oranje. En dan hebben ze ook nog 1 met een andere buildplate meegeleverd. Die geeft een soort korreltjesstructuur aan je 1e laag.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
Ik zie 1 met schuin plaat andere met rechte plaat en andere met 2 filamenten rollen boven dus welke is latest zeg maar

is dit de latest? https://shop.prusa3d.com/...al-prusa-i3-mk3s-kit.html daarnaast is dit enigste website waar ik hem kan halen of zijn er nog NL websites die hem hebben? in de laatste update versie neem ik aan dan

[ Voor 130% gewijzigd door W4R71G3R op 03-11-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
De mini is nieuwer, maar dat is idd de meest recente prusa i3.

Als je beide sheets wilt, om de een of andere reden is het bij prusa 10 euro goedkoper om de printer met powdercoated sheet in je winkelwagen te laden en dan de smooth pei sheet los toe te voegen (ipv de printer met "both" te kiezen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
en is er een verschil met die van 1 filement erboven op ( afbeelding) of 2 filamenten? daarnaast is het alleen te kopen op prusa3d shop want ik kan het nergends echt vinden meer ook niet bol. com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
When the slicer software for a 3D printer model files into GCode, it’s essentially creating a sequential list of connected line segments, organized by layer. But when the features of the original model are dense, or when the model is representing small curves, slicers end up creating a proliferation of teeny segments to represent this information.

This is just the nature of the beast; lots of detail translates into lots of teeny segments. Unfortunately, some printers actually struggle to print these models at the desired speeds, not because of some mechanical limitation, but because the processor cannot recalculate the velocities of these segments fast enough. The result is that some printers simply stutter or slow down the print, resulting in print times that are much higher than they should be.
Interessante techniek, op de github staan ook mooie voorbeelden hoe de gcode versimpeld wordt:
Afbeeldingslocatie: https://plugins.octoprint.org/assets/img/plugins/arc_welder/3dbenchy_before_after.png

Ik zie er helaas geen praktijkvoorbeelden van (daadwerkelijke prints), ben ook erg benieuwd of je de printkwaliteit er mee kunt verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Luc45 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:17:
[...]

Interessante techniek, op de github staan ook mooie voorbeelden hoe de gcode versimpeld wordt:
[Afbeelding]

Ik zie er helaas geen praktijkvoorbeelden van (daadwerkelijke prints), ben ook erg benieuwd of je de printkwaliteit er mee kunt verbeteren.
Was er niet een addon voor octoprint die G1 naar iets anders omzette om hetzelfde effect te creëren? Ik dacht dat het deze was:

https://plugins.octoprint.org/plugins/arc_welder/

Ze gebruiken hetzelfde plaatje in de description van de plugin als dat jij in je vraag hebt gepost. Misschien dat je voorbeeld printjes kan vinden als je zoekt naar deze plugin

[ Voor 12% gewijzigd door Ammo123 op 04-11-2020 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc45
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 04-09 21:00
Klopt, is inderdaad die plugin. Het artikel verwijst hier ook naar.

Veel is er helaas nog niet over te vinden, wel de volgende afbeelding uit de testfase
Afbeeldingslocatie: https://community.octoprint.org/uploads/default/original/2X/9/90a824c3a10c0d9dbe56c39833896d388ba1143b.jpeg
https://community.octopri...er-need-testers/18077/244

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Cura heeft hier gewoon een instelling voor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay-kTzQvkVI77D3UmIdOj118FdM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v1VLXOXhCbYXm0rUpmrjdjjc.png?f=user_large
Kan inderdaad handig zijn voor prints met raar hoge resoluties enzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is inderdaad vooral een defect van slicers. De firmwares kunnen doorgaans prima een arc uitvoeren, maar als je slicer die niet gebruikt dan gaat het nooit wat worden. Wat hierbij wel een rol speelt is dat de meeste mensen nog steeds STL gebruiken. Je zou dan een ander formaat moeten importeren zodat het voor slicers makkelijker wordt om de situaties waarin een arc van toepassing is te kunnen herkennen.

@sjaakwortel Die instelling is een paardenmiddel, als je het mij vraagt.

[ Voor 8% gewijzigd door ocf81 op 04-11-2020 10:42 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Je hebt gelijk, er waren wel ooit een paar slicers die probeerde arcs te gebruiken, maar die hebben het allemaal opgegeven omdat ze toch bugs veroorzaakte, zal eens kijken naar die aparte plugin vanavond, ziet er net uit.

Update, Is het mogelijk om die plugin te draaien zonder octoprint (heb een duet, dus niet echt nuttig om ook nog een rpi er aan te hangen)

[ Voor 24% gewijzigd door sjaakwortel op 04-11-2020 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaakwortel
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:41:

@sjaakwortel Die instelling is een paardenmiddel, als je het mij vraagt.
Het heeft zeker trouwens een toepassing : https://www.cnckitchen.co...t-your-slicing-resolution

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tja, dan nog heb ik mijn vragen bij het nut van deze instelling. De instelling lijkt er vooral te zijn om de onvermogens van je printer te compenseren. Als je linear advance aan hebt staan en je een controller hebt die snel genoeg is zou je de resolute op de helft van je spuitmondopening moeten kunnen zetten en hier nooit last van hoeven hebben.

Het kan dus nut hebben. Ik zou echter op de lange termijn eerder kijken naar het upgraden van je printer dan het permanent omhoog gooien van deze waarde.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
sjaakwortel schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:41:
Cura heeft hier gewoon een instelling voor
[Afbeelding]
Kan inderdaad handig zijn voor prints met raar hoge resoluties enzo
Als ik die Cura functie goed begrijp is het niet helemaal hetzelfde. Arc Welder zet korte rechte lijnen om in een lange curve. De Cura functie maakt het aantal kleine bewegingen minder als ze onder een grenswaarde zitten door ze te vervangen door langere bewegingen die sommige punten vermijd, maar dit blijven rechte bewegingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sheeppower
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 09:50
W4R71G3R schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:12:
en is er een verschil met die van 1 filement erboven op ( afbeelding) of 2 filamenten? daarnaast is het alleen te kopen op prusa3d shop want ik kan het nergends echt vinden meer ook niet bol. com
Ik heb een recente Prusa en daar zit gewoon de dubbele spoelhouder bij. Ik ben niet bekend met een enkele, wellicht dat die in een ouder model zat?

Ik heb geen ervaring met Nederlandse shops die de Prusa verkopen. Enige voordeel zou dan zijn dat de verzendkosten lager zijn? (Als ze uberhaupt voorraad hebben). Ik zou gewoon via prusa3d.com bestellen. Mijn ervaring is dat ze goed inpakken en verzenden naar NL. Het is binnen de EU dus geen verdere import kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
Ik heb even gezocht naar andere bronnen, en blijkbaar zijn veel 3d printerbordjes te langzaam om de arcs fatsoenlijk uit te voeren, en daarom is het uit veel de slicers gehaald. En zou het verschil in kwaliteit nihil zijn tussen arcs en kleine segments als de segments klein genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:20

Bezulba

Formerly known as Eendje

sheeppower schreef op woensdag 4 november 2020 @ 13:06:
[...]

Ik heb een recente Prusa en daar zit gewoon de dubbele spoelhouder bij. Ik ben niet bekend met een enkele, wellicht dat die in een ouder model zat?

Ik heb geen ervaring met Nederlandse shops die de Prusa verkopen. Enige voordeel zou dan zijn dat de verzendkosten lager zijn? (Als ze uberhaupt voorraad hebben). Ik zou gewoon via prusa3d.com bestellen. Mijn ervaring is dat ze goed inpakken en verzenden naar NL. Het is binnen de EU dus geen verdere import kosten.
Prusa3d.nl (jaja) heb ik het bij gekocht een maand of 2 geleden. Snellere levering dan .com en niet echt spannend veel duurder. Toen ik wou bestellen zat er een lead time van 3 weken op elke bestelling.

nvm check net de site en de levertijd bij hun is nu ook 3-4 weken, doen ze vast aan dropshipping :X

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 04-11-2020 14:24 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
ik heb contact met beide bedrijven gehad en geeft al voldoening nu tbh. daarnaast kit in NL is uitverkocht en in .com nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Vraagje over vase mode instellingen in Cura. Ik gebruik een Anycubic Merga Zero met 0.4mm nozzle. Vase mode is mooi, maar ik wil graag de zijkanten iets dikker hebben.

Vraag is: hoe krijg ik de lijndikte van 0.4mm naar 0.6mm?

Ik lees dat de instelling in bijv Simplify3d "manual extrusion width" heet. Ik kan dit niet terugvinden in Cura.

Update: al gevonden: djunicron in "OpenSource 3D Printing - Deel 2"

[ Voor 12% gewijzigd door Taigu op 04-11-2020 16:49 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
Line width? Zet anders alle verborgen settings aan en loop ze door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W4R71G3R
kan prusa i3 mk3s ook nog dunner dan 0.4mm hebben of dikker dan 04.00? met 1.75mm filament?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4mm nozzle lijkt me een beetje extreem, maar t/m 1.5mm zou moeten kunnen, op zeer lage snelheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
@W4R71G3R Volgens mij heeft E3D alleen nozzle's t/m 0,8mm in de kleine varianten. Wil je hoger gaan heb je een Volcano of zelfs een Super Volcano nodig. Je kan het gat van de nozzle wel groot maken maar als je plastic niet snel genoeg smelt heb je er niks aan. En een 4mm nozzle kan niet eens want dan zou je filament er zo doorheen geduwd worden dat het niet eens die diameter kan bereiken :P

Wil je kleiner dan heeft E3D nozzle's t/m 0,15mm, ik heb zelf een 0,25 maar heb er nog nooit mee geprint omdat je met een 0,4mm nozzle voor normale voorwerpen eigenlijk precies genoeg bent imo.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Luc45 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 10:17:
[...]

[Afbeelding]

Interessant. Dezelfde limitaties zijn ook aanwezig bij CNC freesmachines waar ik dagelijks mee werk, en zijn soms ook OS gelimiteerd. Siemens laad bijvoorbeeld een NC programma in het geheugen van de besturing, terwijl Heidenhain dat weer anders aanpakt en ze direct uitleest van het opslag medium wat in de besturing zit. Normaal gesproken is dat niet echt een limitatie, maar wel als je 3D gaat frezen, of je werkt met een 3D-model wat een hoge polygon count heeft. Uitschrijven van curves ipv van lijnen is ook een ding, kan ook een hoop NC code schelen idd.

Een andere factor die meespeelt is hoe snel een machine kan verplaatsen, oftwel hoe snel kan deze NC code afwikkelen. Dat is ook controllermatig een ding bij 3D-printers, je kan wel een hoop data richting de printer sturen, maar als het meer is dan de controller aan kan, gaat het met horten en stoten. Bij CNC besturingen wordt ook gecontroleerd op sleepfout dus bij elke NC regel volgt ook feedback door de encoder dat de positie bereikt is. Zijn ook omwegen voor om dat sneller te doen gaan, zoals Cyclus 32 - Tolerantie bij Heidenhain. Maar je rekt feitelijk de sleepfout op om sneller te kunnen gaan. :)

[ Voor 22% gewijzigd door FiXeL op 04-11-2020 19:12 ]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@W4R71G3R spuitmonden voor een normale V6, de hotend die in een MK3S zit, gaan van 0,15mm t/m 0.8mm maximale laagdikte is afhankelijk van de spuitmond en kan ten hoogste de breedte van de spuitmondopening bedragen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
ocf81 schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:19:
@W4R71G3R spuitmonden voor een normale V6, de hotend die in een MK3S zit, gaan van 0,15mm t/m 0.8mm maximale laagdikte is afhankelijk van de spuitmond en kan ten hoogste de breedte van de spuitmondopening bedragen.
Rule of thumb wat ik destijds meekreeg was maximaal 60% layerheight ten opzichte van de nozzle diameter. Dus bij een 0,4mm nozzle is dat 0,24mm.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FiXeL schreef op woensdag 4 november 2020 @ 19:22:
[...]

Rule of thumb wat ik destijds meekreeg was maximaal 60% layerheight ten opzichte van de nozzle diameter. Dus bij een 0,4mm nozzle is dat 0,24mm.
Dat zou kunnen. Boven de 60% zou je wel wat kwaliteitsverlies krijgen denk ik. Maar je kan er wel succesvol een print mee afronden. Het ligt ook aan de breedte van de geprintte lijn, geloof ik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
Heb ooit eens voetjes voor mn tuinlampjes geprint in 0,3mm layerheight met een 0,4mm nozzle. Dat was echt wel de max en mooi was het ook niet, maarja, dan werden die tuinlampjes aan de kant gereden inplaats van stukgereden door de gemeente maaiers. De lagen moeten ook een beetje opelkaar aangedrukt worden ipv erop leggen, anders komt de laagbinding ook in het gevaar. (met geen overhang kan je een stuk heter printen, maar tis allemaal een balanceer game soms)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb nooit problemen gehad bij het gebruik van 0.3mm laagdikte voor een 0.4mm nozzle. 75% is wat de meesten als maximum aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Het overgrote deel van de prints die ik doe is met 0,3 mm lagen met een 0,4 mm nozzle tegenwoordig. Flow rate beetje in de gaten houden bij een E3D hotend, maar dan moet het helemaal goedkomen.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-09 07:08
Ik heb al een tijdje een prusa mk3s die geweldig print. maar ik ben bezig met een project maar nu is mijn printer te klein voor het onderdeel wat ik moet printen. Zijn er goedkope oplossingen voor? ik heb wel op marktplaats gekeken maar die vragen 2 euro per uur printen. dan wordt het zo'n duur opject... Ik wil best wat extra betalen maar 2 euro per uur vindt ik echt teveel. Ik hoop dat jullie oplossingen weten, een print bed van 350x350 is wel verreist.
Pagina: 1 ... 185 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.