Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ja het gaat snel met volumes :P Nu nog even wachten tot september tot ie binnen is...

Wel het lijkt erop dat we binnenkort een review van Thomas Sanladerer kunnen verwachten, hij staat er nu eentje live te bouwen :P

[ Voor 50% gewijzigd door Erasmo op 29-05-2020 17:54 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Erasmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:22:
[...]

De Prusa is 33x37x38cm, 46,4 liter. De ender 3 v2 is 47,5x47x62cm, dus 138,4 liter.
Op de prusa website worden andere dimensies aangegeven:
Printer dimensions (without spool): 7 kg, 55×40×50 cm; 21.6x15.7x19.6 in (D×H×W)
Dat komt neer op 110 liter....

Printinhoud is volgens de website: 25 x 21 x 21 cm = 11.025 Liter
bron: https://shop.prusa3d.com/...nal-prusa-i3-mk3-kit.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16:32
michielRB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Op de prusa website worden andere dimensies aangegeven:

[...]

Dat komt neer op 110 liter....

Printinhoud is volgens de website: 25 x 21 x 21 cm = 11.025 Liter
bron: https://shop.prusa3d.com/...nal-prusa-i3-mk3-kit.html
We hadden het over de Prusa Mini. Ik weet niet of ze met die afmetingen het bewegende bed meerekenen dat wat over de rand komt eigenlijk.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

My bad... je hebt gelijk...
Maar 25 x 21 x 21? Ik waag dat ten zeerste betwijfelen.
Dat zou betekenen dat de X en Z richting maar 3 cm meer zijn dan de max print afmetingen?
en 25 cm in de Y richting? als je 18CM effectief printruimte hebt, dan zal je bij een cartesian printer de Y-as minimaal het dubbele in afmeting moeten hebben.

Reken je niet te rijk met de prusa mini als het om (zeer) beperkte ruimte gaat!
Kijk vooral ook eens naar een hypercube model. Dan heb je in ieder geval je dimensies vast en niet variabel tijdens het printen. Met een beetje passen en meten zal je bij een 18x18x18 printvolume op een printer van 25x25x25 uit kunnen komen. Veel kleiner krijg je ze denk ik niet (met dat printvolume).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
michielRB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:40:
My bad... je hebt gelijk...
Maar 25 x 21 x 21? Ik waag dat ten zeerste betwijfelen.
Dat zou betekenen dat de X en Z richting maar 3 cm meer zijn dan de max print afmetingen?
en 25 cm in de Y richting? als je 18CM effectief printruimte hebt, dan zal je bij een cartesian printer de Y-as minimaal het dubbele in afmeting moeten hebben.

Reken je niet te rijk met de prusa mini als het om (zeer) beperkte ruimte gaat!
Kijk vooral ook eens naar een hypercube model. Dan heb je in ieder geval je dimensies vast en niet variabel tijdens het printen. Met een beetje passen en meten zal je bij een 18x18x18 printvolume op een printer van 25x25x25 uit kunnen komen. Veel kleiner krijg je ze denk ik niet (met dat printvolume).
Je haalt nu het printvolume van de MK3 en het totale volume van de mini door elkaar. De Prusa Mini is 33x37x38cm

Dit is denk ik de kleinste printer rn https://store.printm3d.co...the-micro-plus-3d-printer

Buitenmaat is een kleine 19 cm

[ Voor 6% gewijzigd door Jampot007 op 29-05-2020 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

pfff ik ben lekker bezig.... LOL
Maar dan blijft mijn statement over een core-xy wel staan.... (phewww)

Leuk die micro plus, maar die heeft een veel kleiner printvolume... (11,5 x 11,5 x 11.5 cm)

[ Voor 31% gewijzigd door michielRB op 29-05-2020 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Haha, dat wel. Maar de hypercube is dan weer niet heel geschikt voor hele kleine uitvoeringen volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Die is voor een printvolume zoals de prusa mini zeker wel goed te doen! De originele hypercube van Tec2C had een printbed van 22x22 cm meen ik. De hoogte kan je op ieder gewenste hoogte instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
michielRB schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 18:51:
Die is voor een printvolume zoals de prusa mini zeker wel goed te doen! De originele hypercube van Tec2C had een printbed van 22x22 cm meen ik. De hoogte kan je op ieder gewenste hoogte instellen.
Hoe hoog denk je te kunnen gaan voordat je het ontwerp moet aanpassen de k je?

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dan ga je het over stabiliteit hebben?
Ik heb nu zelf een hypercube evo met een printvolume van 30 x 30 x 36 (40cm Z-as spindels)
Die is van 3030 alu extrusie profielen gemaakt en echt super stabiel. Als je langere Z-assen kan vinden en je staande exstrusie profielen verlengt, kan dat met gemak een printhoogte van 1m aan.

Hoe dat met 2020 extrusie profielen gaat en een kleinere basis, zou ik niet weten. Het verschil tussen 2020 en 3030 extrusie profielen is echt een heel groot kwa sterkte en stevigheid.

Maar als je een beetje de Prusa i3 afmetingen aanhoudt (20x20x20 tot 25x25x25cm printvolume) dan is een frame van 2020 profiel voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik had de indruk dat je het over 2020 had. Hoewel ik het niet heb nagerekend denk ik dat meer dan 60cm niet aan te raden is voor printers die gebruik maken van 2020-profielen. Je kan dat bijvoorbeeld goed zien bij de langere delta printers.
Je moet ook niet vergeten dat de profielen vaak een stuk(je) langer zijn dan het printvolume dat ze omvatten om zo de componenten de bewegingsruimte te geven die zij nodig hebben om hun werk te doen

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Dat geldt zeker voor delta's, maar voor core-xy is dat een stuk minder van belang. Ik heb er zelf voor gekozen om wel extra hoogte voor mijn profielen te nemen zodat alle electronica onder de printer geplaatst kan worden ipv aan de zijkant te hangen.
Mijn profielen in de Z zijn 650mm en ik heb er ook nog voeten met M8 schroefdraad onder. Ideaal voor het horizontaal plaatsen. Met deze profielen had ik ook een printhoogte van 600mm kunnen kiezen. Maar ik schat in dat ik die hoogte toch nooit nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Creality heeft vandaag de Max versie van de CR-6 SE aangekondigd. 400x400x400 volume :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Edmin schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:47:
Creality heeft vandaag de Max versie van de CR-6 SE aangekondigd. 400x400x400 volume :P
Zit daar dan ook een grotere nozzle in want met een 0,4mm nozzle@60mm/s worden dat lang durende printjes......

Neemt natuurlijk niet weg dat je daar wel hele gave dingen mee kunt maken.

[ Voor 11% gewijzigd door jbhc op 30-05-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De grootste uitdaging lijkt me het (heated) printbed bij die afmeting. In de hoogte is niet zo moeilijk.
Bij 40x40 cm printbed moet je al haast naar een 220V siliconen heater die je onder je alu printbed plakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
michielRB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 20:23:
De grootste uitdaging lijkt me het (heated) printbed bij die afmeting. In de hoogte is niet zo moeilijk.
Bij 40x40 cm printbed moet je al haast naar een 220V siliconen heater die je onder je alu printbed plakt.
De CR10's van 40x40 en 50x50 hebben dit iig niet. Duurt wel even voor ze warm zijn natuurlijk.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

jbhc schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Zit daar dan ook een grotere nozzle in want met een 0,4mm nozzle@60mm/s worden dat lang durende printjes......

Neemt natuurlijk niet weg dat je daar wel hele gave dingen mee kunt maken.
Ik heb me er nog niet heel erg in verdiept. Ik kreeg de mail vandaag omdat ik de CR-6 SE op Kickstarter heb gebacked (mooie aanvulling naast mijn Photon):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VX3-FlMo_ILSAY-LS5SnDakJ-Uk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YpuWMMrKo31nOjdGntkDXtDn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Mozes kriebel: 725 x 785 x 680mm. Wat een bakbeest. Me dunkt dat je voor een 400x400x400 printvolume wel iets kleiner kan ontwerpen...
En heatbed dus 24V.... dat gaat zeker 'even' duren voor die op temperatuur is.

[ Voor 4% gewijzigd door michielRB op 30-05-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een 400w 32x32cm heatbed, da's 1024 vierkante centimeter en kost ongeveer 2-3 minuten om op te warmen naar 50°C.
Dat 40x40cm is 1600 vierkante centimeter...
Servetjeswiskunde uitvoeren en onder ideale omstandigheden zou dat ding dan 4-5 minuten moeten zijn...
Lijkt me wel mee vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Maar dan nog. Met zo'n gigantisch printvolume wil je eigenlijk naar een (veel) grotere nozzle. Ik vind het nu al een eeuwigheid duren als ik een wat grotere print doe en dan gebruik ik niet eens het volledige 22cmx22cm heated bed.

Maar voor een grotere nozzle heb je eigenlijk ook een zwaardere hotend nodig.
Dus zonder de printer gezien te hebben zie ik eigenlijk al 3 benodigde upgrades :X

En dat ding trekt ook nog eens 500W....

Wel grappig, die vestevigingen voor de Z-as gebruik ik voor mijn AM8-M ook.

[ Voor 13% gewijzigd door jbhc op 30-05-2020 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

michielRB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:21:
Mozes kriebel: 725 x 785 x 680mm. Wat een bakbeest. Me dunkt dat je voor een 400x400x400 printvolume wel iets kleiner kan ontwerpen...
Ik denk dat de getallen wat mesleidend zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWHmjlYH4egF4eCddLCitiy1k-o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hL5QV6DdrQyFeiBl1QZcUm9t.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik wordt er zo treurig van. Mijn printer deed het min of meer perfect en van de een op de andere print heb ik weer eens extrusie problemen. Om moedeloos van te worden......

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jbhc schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:53:
Ik wordt er zo treurig van. Mijn printer deed het min of meer perfect en van de een op de andere print heb ik weer eens extrusie problemen. Om moedeloos van te worden......
Heb jij een stoffilter op je Filament?
Hoeft niet veel spannender te zijn dan een microvezel doekje en een papierklem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 13:27

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

michielRB schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 21:21:
Qua verhouding tussen printer en bed is het enigzins vergelijkbaar met hun andere printers zoals de Ender 3:

Ender 3: 440mm diep / 235mm printbed = 1,87
CR-6 max: 725mm diep / 400mm printbed = 1,81

Het probleem is uiteraard groter dan die 725mm in de diepte, want je printbed moet nog naar voren en achteren kunnen schuiven.. Die 725mm diep is met het bed netjes gecentreerd geparkeerd :)
jbhc schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:14:
Maar dan nog. Met zo'n gigantisch printvolume wil je eigenlijk naar een (veel) grotere nozzle.
Eens, al ligt het ook aan wat je print. Ben je een kunstenaar die alleen maar zelfgemaakte vazen print.. maar een erg waarschijnlijk scenario is dat niet :P
Maar voor een grotere nozzle heb je eigenlijk ook een zwaardere hotend nodig.
Klopt. Zelf heb ik een V6-hotend in mijn printer en die heeft als officieuze grens zo'n 15mm3/s filament. Daar zit ik met mijn standaard prints (0,6mm nozzle * 0,4mm laaghoogte * 60mm/s printsnelheid) al tegenaan te hikken. Wil je echt sneller dan moet je minimaal overstappen naar een Volcano (die kan 3x zoveel volume aan, 45mm3/s ).

Vervolgens loop je dan tegen je extruder aan, want kan de standaard bowden extruder op de CR-6 max het filament constant met 18,7mm/s aanvoeren? Die snelheid heb je namelijk nodig om die 45mm3/s te halen. Ik weet het antwoord niet, maar ik heb mijn twijfels.
En dat ding trekt ook nog eens 500W....
Dat komt door het grote heated bed, daar ontkom je niet aan. Een printbed van 400x400 vraagt 330% zoveel vermogen als een bed van 220x220. Je hotend is, als je een heated bed gebruikt, maar een fractie van het totale verbruik van een printer. Voor de geïnteresseerden: Angus heeft daar een keer een filmpje over gemaakt:

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedgrootte is ook één van de redenen dat een grotere printer op een gegeven moment niet heel rendabel meer is voor thuisgebruik.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:15
ocf81 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:28:
Bedgrootte is ook één van de redenen dat een grotere printer op een gegeven moment niet heel rendabel meer is voor thuisgebruik.
Hangt er helemaal vanaf wat je print. Ik voor mij zou voor veel hobby projecten een groot bed willen. Print je alles in één keer uit onder dezelfde condities en hoef je maar een keer alles in te stellen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincent_1971 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:30:
[...]

Hangt er helemaal vanaf wat je print. Ik voor mij zou voor veel hobby projecten een groot bed willen. Print je alles in één keer uit onder dezelfde condities en hoef je maar een keer alles in te stellen. _/-\o_
In theorie heb je gelijk. Helaas is het in de praktijk vaak anders. Ergens is het leuk speelgoed, zo'n grote printer, en ik zou ook zeker wel een paar dingen willen printen die alleen op een printer met groot formaat geprint kunnen worden. Maar als je de kosten van een printer voor die paar dingen bekijkt weegt dat niet op tegen het toepassen van andere materialen en methoden, zoals het opdelen in onderdelen en het gebruiken van structurele delen zoals multiplex en alu profielen. Het grootste probleem qua kosten is dat je eens in de zoveel tijd toch een gefaalde print zal hebben. Bij mij is dat ongeveer 1 op de 10 printjobs. Misschien dat ik de skills mis of dat mijn Anet A8 toch nog wat verbeterd kan worden, maar dit heb ik niet beter gekregen. Ik beschouw dit als een gegeven. Bij een groter bed zal dan een grotere batch falen, wat dan hogere kosten met zich mee brengt. Daarnaast heb ik vaak niet zo'n grote batch dat het voor mij loont om zo'n grote printer te hebben. Qua opsparen heb ik niet genoeg jobs om een plaat van 60cmx60cm of groter vaak op te vullen. Dus het gebruiken van een grote printer voor kleine prints zal af en toe onvermijdelijk zijn. Ik kies dan liever voor een kleine printer die heel snel kan, zoals een Voron0 of een DICE.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ocf81 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:51:
[...]
Bij een groter bed zal dan een grotere batch falen, wat dan hogere kosten met zich mee brengt.
Met plugins in OctoPrint kan je mislukte onderdelen uitschakelen (nadat je het ook in je slicer aan zet) en ben je dus niet je hele batch kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ManIkWeet schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Met plugins in OctoPrint kan je mislukte onderdelen uitschakelen (nadat je het ook in je slicer aan zet) en ben je dus niet je hele batch kwijt.
Ok, dat is in sommige gevallen een oplosssing. Ik kijk bij het voltooien van de eerste laag en daarna eens in de zoveel uur of alles oké gaat. Dat zou voor veel prints te lang zijn om nog effectief in te grijpen. Mijn probleem zit hem vooral in het printen van PETG en de ophoping die dan op de kop ontstaat. Meestal zal een bolletje PETG worden platgestreken als het op de print valt en is alles oké. Soms zorgt het voor onthechting of andere problemen.
Het zou een oplossing kunnen zijn als een AI dan faalde prints kan herkennen en delen kan uitschakelen (voor zover ik weet kan dat tot nu toe alleen als er spagetti ontstaat)
[edit]
Mijn pessimisme over de oplossing die jij noemt komt voort uit het feit dat ik sommige problemen (die bij mij relatief vaak voorkomen) niet kan oplossen met selectief printen.
Natuurlijk kan mijn probleem aangaande PETG worden opgelost met een wiper/scrubber.
Voor verstoppingen heb ik nog geen oplossing. Gemiddeld krijg ik 1 op de 20 prints (of eigenlijk ergens tussen de 150 en 200 uur cumulatieve printtijd) een verstopping die erg genoeg is om een print te verstoren. Dit is geen probleem dat je met het selectief niet printen gaat oplossen en resume print gaat (denk ik) dit niet trekken. Wellicht moet ik iets doen waarmee ik automagisch een cold pull kan verzorgen o.i.d.

[ Voor 34% gewijzigd door ocf81 op 02-06-2020 21:10 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
1 op de 20 verstoppingen is wel echt veel, waarmee print je dan?

Maar verder eens dat 3D printen nog niet aanzetten en weglopen is, zelfs met de Prusa MK3 niet als je het volledige heatbed benut. Krijg je weer warping en dergelijke.

Kleine objecten durf ik wel gewoon tijdens het opwarmen weg te lopen en een half uur later eens te gaan kijken hoe het ervoor staat :p

Ook door de printtijden die je krijgt met zo'n gigantisch heatbed zou ik er weinig gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Meestal PETG. Voorheen met een PTFE heatbreak op ca. 250° C. Tegenwoordig met een all-metal hotend. Met de PTFE heatbreak kreeg ik steeds problemen met geschroeide PTFE. Daar zat ook de meest voorname oorzaak voor mij denk ik.
Helaas heb ik de laatste maanden de printer al niet meer in gebruik omdat ik nu ook nog een studie heb en veel andere hoofdbrekens, waardoor de printer even in de mottenballen is beland. Die all-metal hotend heeft tot nu toe nog niet zo veel gedraaid, dus wellicht dat ik, als ik eenmaal het printen met een all-metal hotend onder de knie heb, betere resultaten behaal.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ik heb nooit problemen met verstoppingen, wat ik wel heb is dat heel de onderkant van mijn hotend eigenlijk gecoat is met een witte laag. Dat is blijkbaar afscheiding tijdens het smelten van PETG. Ik print 70% van de tijd met PETG eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als volgende maand mijn semester over is kan ik weer hele avonden aan andere hobbies besteden. Ik hoop dat ik dan ook mijn printer weer aan de praat kan krijgen. Momenteel heb ik te weinig tijd/puf om ergens een hele dag aan te prutsen. (helaas zijn sommige van mijn servers ook even off-line om dezelfde reden :/ )

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
ManIkWeet schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 07:02:
[...]

Heb jij een stoffilter op je Filament?
Hoeft niet veel spannender te zijn dan een microvezel doekje en een papierklem...
Jazeker. Maar ik zal er morgen weer eers wat olie in gooien.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
ocf81 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:52:
Meestal PETG. Voorheen met een PTFE heatbreak op ca. 250° C. Tegenwoordig met een all-metal hotend. Met de PTFE heatbreak kreeg ik steeds problemen met geschroeide PTFE. Daar zat ook de meest voorname oorzaak voor mij denk ik.
Helaas heb ik de laatste maanden de printer al niet meer in gebruik omdat ik nu ook nog een studie heb en veel andere hoofdbrekens, waardoor de printer even in de mottenballen is beland. Die all-metal hotend heeft tot nu toe nog niet zo veel gedraaid, dus wellicht dat ik, als ik eenmaal het printen met een all-metal hotend onder de knie heb, betere resultaten behaal.
Ah, ik heb ongeveer het zelfde probleem met PETG nu op een mk8.
Die PTFE is gaar en tada, verstopt. Deze keer krijg ik hem gewoon niet
meer vrij hahahah. Toch maar eens kijken naar een all-metal hotend :D

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:55

K!K

Ik ben al een tijdje aan het mee lezen in dit topic.
En inmiddels opzoek naar mijn eerste 3d printer. Mijn ogen zijn gevallen op de Creality CR-6 SE.
In dit topic en op andere forums is te lezen dat een Creality printer een goede keuze zou kunnen zijn.
Mijn voorkeur was een gesloten printer omdat deze minder afhankelijk zijn van de omgeving condities.
maar gezien de prijzen van deze printers stukken hoger liggen dan van de niet gesloten of de kit printers ben ik hier vanaf gestapt.

Ik wil de printer gebruiken om van te leren en dus hobby van te maken. Ik zou vooral dingen voor in en rondom huis printen. Denk hierbij beugeltjes of afdekplaatjes of dergelijke dingen. Het is dus hobby gebruik.

De vraag is de CR6 SE is nog niet zo te koop alleen via een kickstart topic is deze te koop. Wat is jullie ervaring hier mee? Kan ik me gerust inschrijven hier op of zit hier toch nog een risico aan?
Zouden jullie voor het geld liever een andere printer adviseren met vergelijkbare mogelijkheden en of functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K!K schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:50:
De vraag is de CR6 SE is nog niet zo te koop alleen via een kickstart topic is deze te koop. Wat is jullie ervaring hier mee? Kan ik me gerust inschrijven hier op of zit hier toch nog een risico aan?
Zouden jullie voor het geld liever een andere printer adviseren met vergelijkbare mogelijkheden en of functies?
Kickstarter is altijd een risico, over het algemeen moet je bereid zijn om je volledige inleg te verliezen.
Nou zal het met Creality wel meevallen aangezien het een bedrijf is met goede reputatie.

Je zou eventueel ook kunnen wachten op de Ender 3-V2 (Tweakers review binnenkort) die mogelijk alle functies van de CR6 SE heeft met een wat groter bouwvolume.
(PS: ik heb geen idee wat de Ender 3 wel/niet is ;))

Er zijn ook anderen aangekondigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ik vind dit altijd een goede website voor wat uitgebreidere info: https://all3dp.com/1/crea...-review-3d-printer-specs/

CR6 SE is vooral interessant als wil upgraden naar een direct drive extruder, wat beter geschikt dan een Ender 3 daarvoor ivm dubbele z as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Bedankt voor antwoorden. Vanavond eens wat verder lezen.
Als ik de Prusa i3 mk3s nog in het lijstje zou toevoegen bied deze duurdere printer meerwaarde?
Ik zie dat Purse een multicolor upgrade aanbied dit lijkt me een meerwaarde.
Maar zijn er nog meer echte meerwaardes tegenover elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
K!K schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:05:
Als ik de Prusa i3 mk3s nog in het lijstje zou toevoegen bied deze duurdere printer meerwaarde?
Prusa printers zijn over het algemeen een set it & forget it soort printers.
In andere woorden, ze zijn betrouwbaar en hebben als enigen een volwaardige klantondersteuning.

Wat betref multicolor, dat is per persoon een andere ervaring... Over het algemeen lees ik vaak dat iemand er problemen mee heeft maar da's logisch want als ie gewoon werkt ga je er niet over op het internet posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Als je echt heel veel gebruik gaat maken van multicolour zou ik eerder naar een dubbele extruder printer kijken.

Ook zonder multicolour upgrade is het mogelijk de print te pauzeren en de kleur te verwisselen dus bij sommige onderdelen is dat al een oplossing. Ik zie dan de meerwaarde niet zo omdat als je echt voor het uiterlijk gaat toch al met nabewerking bezig gaat.

In het algemeen is de Prusa mk3 gewoon veel betrouwbaarder als de creality printers. Betere support, betere kwaliteit onderdelen.

Met de nieuwe creality printers worden een aantal features wel gelijk getrokken waar de Prusa mk3 eerst nog voorliep op de ender 3 en oudere cr xx modellen. Zoals filament runout en power loss sensor.

1 groot punt blijft echter, automatische bed leveling.

[ Voor 19% gewijzigd door Jampot007 op 03-06-2020 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Jampot007 Bedoel je dan een Chimera/Cyclops of een IDEX opstelling?
Ik lees steeds vaker dat het eerste toch te veel gezeik met nalekken oplevert. Dat is bij het gebruik van verschillende materiaalsoorten wat minder handig. Dan zit je bijv. opeens met een lek in je model als je met oplosbaar filament bezig bent. Overigens heb ik er geen praktijkervaring mee, ik heb er enkel over gelezen.

@Verwijderd De verkoop van de MMU is i.v.m. COVID-19 tot nader order opgeschort. (helaas, want ik zat er zelf aan te denken er ook een te kopen en die dan via Marlin aan te sturen)

[ Voor 18% gewijzigd door ocf81 op 03-06-2020 15:46 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
ocf81 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:40:
@Jampot007 Bedoel je dan een Chimera/Cyclops of een IDEX opstelling?
Ik lees steeds vaker dat het eerste toch te veel gezeik met nalekken oplevert. Dat is bij het gebruik van verschillende materiaalsoorten wat minder handig. Dan zit je bijv. opeens met een lek in je model als je met oplosbaar filament bezig bent. Overigens heb ik er geen praktijkervaring mee, ik heb er enkel over gelezen.

@Verwijderd De verkoop van de MMU is i.v.m. COVID-19 tot nader order opgeschort. (helaas, want ik zat er zelf aan te denken er ook een te kopen en die dan via Marlin aan te sturen)
Ik heb er zelf eigenlijk geen ervaring mee maar de nadelen aan de MMU zijn niet mals. Door de purge tower creer je veel afval en als je veel wisselt worden de printtijden heel lang. Het is natuurlijk wel leuk om met meerdere kleuren te printen maar ik zie het mezelf weinig gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jampot007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:55:
[...]

Ik heb er zelf eigenlijk geen ervaring mee maar de nadelen aan de MMU zijn niet mals. Door de purge tower creer je veel afval en als je veel wisselt worden de printtijden heel lang. Het is natuurlijk wel leuk om met meerdere kleuren te printen maar ik zie het mezelf weinig gebruiken.
Zelf heb ik denk ik het meeste profijt te hebben van oplosbare supports. Ik heb nu wel eens dat ik iets anders ontwerp omdat supports toch vaak sporen achterlaten. Met oplosbare supports heb je daar minder last van en creëer je meer ontwerpvrijheid voor jezelf.

Ook kan het, denk ik, handig zijn om voor de interne structuren soms van pas komen om ander filament te gebruiken om zo structurele eigenschappen te veranderen.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Hoe bedoel je ander filament? Daar ben je vrij beperkt in, PETG hecht nergens aan behalve zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rule of thumb voor oplosbare ondersteuning, voor zover ik dat heb begrepen:

PETG => HIPS
Nylon/ABS/PLA => PVA
PP/PC => ?

PLA kan ook als vulling worden gebruikt voor prints met een ABS buitenkant.

[ Voor 6% gewijzigd door ocf81 op 03-06-2020 16:14 ]

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

K!K schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:05:
Al eens gekeken naar een Prusa mini?
Jampot007 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:40:
1 op de 20 verstoppingen is wel echt veel, waarmee print je dan?

Maar verder eens dat 3D printen nog niet aanzetten en weglopen is, zelfs met de Prusa MK3 niet als je het volledige heatbed benut. Krijg je weer warping en dergelijke.

Kleine objecten durf ik wel gewoon tijdens het opwarmen weg te lopen en een half uur later eens te gaan kijken hoe het ervoor staat :p

Ook door de printtijden die je krijgt met zo'n gigantisch heatbed zou ik er weinig gebruik van maken.
Idem hier. Als de eerste laag goed is geloof ik het wel daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Nogmaals bedankt voor tekst en uitleg!

@Erasmo ik heb de Prusa mini wel eens bekeken. Maar ik ben bang dat ik te snel over wil stappen naar iets groters. Vandaar dat ik deze niet direct benoem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dat dacht ik ook maar op mijn vorige printer printte ik in de praktijk misschien 2% van de tijd iets wat groter was dan wat de mini aan zou kunnen. Vergeet niet als je spul schuin print je er iets van 25cm lengte mee kan printen.

Voor de drie keer dat ik iets moest printen dat groter was dan m'n bed aankon ben ik gewoon naar de lokale makerspace gegaan, daar staan meestal wel grote printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Erasmo schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:44:
Voor de drie keer dat ik iets moest printen dat groter was dan m'n bed aankon ben ik gewoon naar de lokale makerspace gegaan, daar staan meestal wel grote printers.
Of je geeft hier een gil. Er zijn er zat die een 30x30 printbed hebben en flink in de hoogte kunnen. 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• K!K

K!K

Zo de kogel is door de kerk.

Ik mag me binnen enkele weken :( trotse eigenaar noemen van een Prusa i3 MK3S printer.
De bestelling is geplaatst tot die tijd bezig zijn met wachttherapie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

K!K schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:42:

Ik mag me binnen enkele weken :( trotse eigenaar noemen van een Prusa i3 MK3S printer.
Het zal aan mij liggen maar volgens mij heb je de verkeerde smiley dan gebruikt :>

Zelf heb ik ook een Bear MK3S (geupgrade vanaf een MK2) waar ik zeer tevreden over ben. Je zult hier zeker blij mee zijn aangezien het geweldige printers zijn. Wel moet ik nog eens twijfelen of ik niet een bondtech extruder erop gooi.

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

De :( slaat waarschijnlijk op de wachttijd... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Nice! Zodra m'n huis verkocht is ga ik mijzelf ook trakteren op een mooie nieuwe extra echte Prusa I3 Mk3 en niet een halve zelf gemaakte clone :P

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yagermeister
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:04

Yagermeister

Bedrijfsprutser on call

michielRB schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:38:
De :( slaat waarschijnlijk op de wachttijd... ;)
Ik heb bijna een half jaar gewacht op mijn MK2 ;). Zo erg zijn een paar weken ook weer niet :P

-Te huur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Haha inderdaad de smiley is voor de wachttijd! Heb inderdaad veel positive dingen gelezen over de bondtech extruder.
Mijn eerste update/ toevoeging gaat de raspberry met octoprint waarschijnlijk zijn. Voor mijn gevoel kan ik veel leren van de beugels en de case printers dus meteen mooi doel!
Tips en suggesties zijn welkom ik heb de huidige kennis verkregen door het lezen op internet, dus geen print ervaring verder!

Wat is jullie advies kwa software. Het ontwerpen en aanpassen van modellen?
Prusa slicer?
Of zijn er betere of andere suggesties?

[ Voor 13% gewijzigd door K!K op 04-06-2020 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey54
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 14:15
K!K schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:16:
Haha inderdaad de smiley is voor de wachttijd! Heb inderdaad veel positive dingen gelezen over de bondtech extruder.
Mijn eerste update/ toevoeging gaat de raspberry met octoprint waarschijnlijk zijn. Voor mijn gevoel kan ik veel leren van de beugels en de case printers dus meteen mooi doel!
Tips en suggesties zijn welkom ik heb de huidige kennis verkregen door het lezen op internet, dus geen print ervaring verder!

Wat is jullie advies kwa software. Het ontwerpen en aanpassen van modellen?
Prusa slicer?
Of zijn er betere of andere suggesties?
Jullie gaan me allemaal afschieten. Maar voor het aanpassen van bestaande modellen vind ik persoonlijk FreeCAD echt fijn. Nieuwe modellen maken gebruik ik gewoon fusion voor. Daar is FreeCAD een drama in. Printen doe ik momenteel nog altijd met repetier. Maar ik hoor veel positieve zaken over prusa slicer i.c.m. prusa printers.

Cura heb ik slechte ervaringen mee met mijn chinese Plusa Printer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xer_00
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 31-08 14:28
Voor aanpassen van stl's gebruik ik meestal meshmixer, voor ontwerpen Fusion 360. Als slicer gebruik ik meestal prusaslicer (ook op niet prusa printers) en pronterface om dingen in te stellen op de printer zodat ik direct gcode kan sturen vanaf de pc.

En vscode voor het aanpassen van de firmwares maar dat zul je op een prusa waarschijnlijk zelf niet snel doen.

Ik lees anderen ook over de prusa MMU, hebben er ook mensen naar de smuff gekeken? Die leek mij wel interessant en heb een skr gtr + M5 uitbreidingsbord om mee te experimenteren op mijn nieuw te bouwen printer (aangepaste BLV cube). Of zijn er nog meer interessante filament changers waar ik naar zou moeten kijken?

https://www.thingiverse.com/thing:3431438

[ Voor 33% gewijzigd door xer_00 op 04-06-2020 19:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Joey54 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Jullie gaan me allemaal afschieten. Maar voor het aanpassen van bestaande modellen vind ik persoonlijk FreeCAD echt fijn. Nieuwe modellen maken gebruik ik gewoon fusion voor. Daar is FreeCAD een drama in. Printen doe ik momenteel nog altijd met repetier. Maar ik hoor veel positieve zaken over prusa slicer i.c.m. prusa printers.

Cura heb ik slechte ervaringen mee met mijn chinese Plusa Printer
Misschien is het gewenning, maar zelf heb ik met FreeCAD niet zo veel problemen met het maken van modellen? Het vereist wel wat denkwerk en helaas is de automatisering afhankelijk van python scripts, dus dat is niet altijd even eenvoudig voor iemand die geen ontwikkelaar is.

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ocf81 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:56:
[...]

Misschien is het gewenning, maar zelf heb ik met FreeCAD niet zo veel problemen met het maken van modellen? Het vereist wel wat denkwerk en helaas is de automatisering afhankelijk van python scripts, dus dat is niet altijd even eenvoudig voor iemand die geen ontwikkelaar is.
Met freecad kun je het beste goed van te voren nadenken hoe je een model gaat maken. En omdat het nog in een enorme pre-beta fase zit gaan er best vaak wat mis bij bijvoorbeeld filets of als je achteraf wat wijzigd gaan er nogal eens dingen stuk in je model.

Ik gebruik overigens niks anders omdat ik het een project vind wat gewoon bestaansrecht heeft ondanks al zijn tekortkomingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Heb meerdere programma's maar eens geinstaleerd.

Fusion 360
Op het eerste oog zonder echt na te hoven denken kan je hier vrij makkelijk mee aan de slag als je het mij vraagt

FreeCad
De instap drempel is dan iets hoger maar ik denk als je Cad ervaring hebt dat je toch ook hier goed mee uit de voeten kan.

Het is toch een soort van gewenning welke programma je het meeste gebruikt ga je vanzelf het makkelijkste vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:34
K!K schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:42:

Ik heb er afgelopen maandag ook een besteld. Het zullen lange weken worden :(

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:40
K!K schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:19:
Heb meerdere programma's maar eens geinstaleerd.

Fusion 360
Op het eerste oog zonder echt na te hoven denken kan je hier vrij makkelijk mee aan de slag als je het mij vraagt

FreeCad
De instap drempel is dan iets hoger maar ik denk als je Cad ervaring hebt dat je toch ook hier goed mee uit de voeten kan.

Het is toch een soort van gewenning welke programma je het meeste gebruikt ga je vanzelf het makkelijkste vinden.
Ik heb totaal geen cad ervaring, maar ben ooit, +/-, 3jaar geleden met freecad begonnen, en daar best wel leuke dingen mee ontworpen en geprint, het heeft inderdaad wel een wat langere leerweg nodig, maar is toch goed te doen d.m.v. diverse tutorials op youtube.
Nu maak ik alles met fusion, en dat werkt toch wel veel prettiger, ook weer mede door youtube, en vooral door de lessen van Lars Christensen en Brad Tallis goed te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!K

K!K

Hardy8 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:12:
[...]

Ik heb totaal geen cad ervaring, maar ben ooit, +/-, 3jaar geleden met freecad begonnen, en daar best wel leuke dingen mee ontworpen en geprint, het heeft inderdaad wel een wat langere leerweg nodig, maar is toch goed te doen d.m.v. diverse tutorials op youtube.
Nu maak ik alles met fusion, en dat werkt toch wel veel prettiger, ook weer mede door youtube, en vooral door de lessen van Lars Christensen en Brad Tallis goed te volgen.
Bedankt voor je reactie! dit sluit aan op mijn eerste ervaring met beide programma's.
Zal in het weekend eens wat experimenteren met beide programma's met behulp van een aantal YouTube tutorials.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
Ik wil freeCAD niet afkraken want het is goed voor wat het is maar als je veel CAD ervaring hebt is het toch een flinke stap terug. Voor simpele dingen heb ik al snel 2 keer zoveel stappen nodig als in Fusion / Inventor / Solidworks / Catia en voor meer ingewikkelde dingen gaat het al snel richting 5 keer zoveel stappen.
Maar ik ben niet echt de gemiddelde hobby gebruiker met 15000+ uur in professionele CAD software. Mijn persoonlijke favoriet zou Solidworks of Catia zijn maar kan de prijs voor mezelf niet rechtvaardigen t.o.v. Fusion voor hobbyprojecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Na bijna 6 jaar knoeien met mijn i3 zonder nog maar één echt geslaagde print te hebben is de maat vol. Zeker als ik zie dat er zovele anderen perfecte prints krijgen met spotgoedkope 3D printers.

Ik lees veel positiefs over de Ender 3, en die is van prijs ook verbluffend. Maar langs de andere kant is het ondertussen ook al een printer van 2 jaar oud, die in prijs niet gedaald is maar net gestegen?

Zijn er ondertussen al interessantere modellen op de markt gekomen?

De CR-6SE ziet er mij heel interessant uit, maar dat is nog wachten tot september... Dat geduld heb ik ondertussen niet meer :)

Ik lees ook dat de Ender3 problemen heeft met stabiliteit. Er zou een wobble opzitten dat de printkwaliteit beïnvloedt. Hoe erg is deze wobble? Kan deze weggewerkt worden door zelf wat te knutselen?

[ Voor 14% gewijzigd door Opifex op 05-06-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• perpixel
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:04
Opifex schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:36:
Na bijna 6 jaar knoeien met mijn i3 zonder nog maar één echt geslaagde print te hebben is de maat vol. Zeker als ik zie dat er zovele anderen perfecte prints krijgen met spotgoedkope 3D printers.

Ik lees veel positiefs over de Ender 3, en die is van prijs ook verbluffend. Maar langs de andere kant is het ondertussen ook al een printer van 2 jaar oud, die in prijs niet gedaald is maar net gestegen?

Zijn er ondertussen al interessantere modellen op de markt gekomen?

De CR-6SE ziet er mij heel interessant uit, maar dat is nog wachten tot september... Dat geduld heb ik ondertussen niet meer :)

Ik lees ook dat de Ender3 problemen heeft met stabiliteit. Er zou een wobble opzitten dat de printkwaliteit beïnvloedt. Hoe erg is deze wobble? Kan deze weggewerkt worden door zelf wat te knutselen?
De ender 3 v2 staat op het punt van uitkomen. Zie ook https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1997946. Dat zal ook effect hebben op de prijs van de Ender 3 Of mogelijk is even wachten op de v2 de goede oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
Opifex schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:36:
En je denkt nu wel perfecte prints te krijgen met een nieuwe printer?
Ik heb inmiddels 3 printers helemaal zelfgebouwd, de eerste was helemaal van triplex, kwamen ook goed prints uit, want daarmee heb ik daarna de onderdelen voor mijn volgende (ook gedeeltelijk van hout) geprint, dus die i3 moet ook gewoon goede prints kunnen leveren, maar misschien verwacht je wel iets te veel, want het blijft natuurlijk gesmolten plastic met daarbij behorende tolerantie/eigenaardigheden en daardoor gaat het de ene dag goed en de andere dag heb je ogenschijngelijk onverklaarbaar probleem, ook met de dure commerciële printers, lees gewoon maar eens op b.v. het Ultimaker forum.
Dit alles neemt niet weg dat je na 6 jaar niet een keer naar wat anders zou moeten uitkijken, de Ender is daarbij we een goede keus denk ik, maar daar kun je ook wel problemen mee krijgen, die de meeste gebruikers dan weer denken op te lossen met upgrades. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Hardy8 op 05-06-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:29
Hardy8 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:24:
[...]

En je denkt nu wel perfecte prints te krijgen met een nieuwe printer?
Ik heb inmiddels 3 printers helemaal zelfgebouwd, de eerste was helemaal van triplex, kwamen ook goed prints uit, want daarmee heb ik daarna de onderdelen voor mijn volgende (ook gedeeltelijk van hout) geprint, dus die i3 moet ook gewoon goede prints kunnen leveren, maar misschien verwacht je wel iets te veel, want het blijft natuurlijk gesmolten plastic met daarbij behorende tolerantie/eigenaardigheden en daardoor gaat het de ene dag goed en de andere dag heb je ogenschijngelijk onverklaarbaar probleem
Ik heb lange tijd gedacht dat mijn prints slecht waren doordat ik "er nog mee moest leren werken", en wat later omdat ik dacht "Het is een goedkope printer, dan moet ik ook geen super resultaten verwachten". Maar eigenlijk is dat allemaal onzin. Ik heb nog geen enkele print gemaakt die er degelijk uitziet, laat staan een iets complexere print dat functioneel is.
Als ik dan vergelijk met de prints die anderen (consistent!) halen met een printer van 150 euro, dan denk ik echt wel dat ik een kat in een zak heb gekocht met mijn printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Opifex schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb lange tijd gedacht dat mijn prints slecht waren doordat ik "er nog mee moest leren werken", en wat later omdat ik dacht "Het is een goedkope printer, dan moet ik ook geen super resultaten verwachten". Maar eigenlijk is dat allemaal onzin. Ik heb nog geen enkele print gemaakt die er degelijk uitziet, laat staan een iets complexere print dat functioneel is.
Als ik dan vergelijk met de prints die anderen (consistent!) halen met een printer van 150 euro, dan denk ik echt wel dat ik een kat in een zak heb gekocht met mijn printer.
Ik neem aan dat je ook dingen hebt geprobeerd zoals temp towers, stringing test, E steps calibraties etc?
In dat geval is het misschien wel een idee om een nieuwe printer te halen. Maar vergeet niet dat een Ender 3 ook niet zomaar super print en dat je zeker wat zaken moet gaan tweaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:42

Sebazzz

3dp

Joey54 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Jullie gaan me allemaal afschieten. Maar voor het aanpassen van bestaande modellen vind ik persoonlijk FreeCAD echt fijn.
Nu ga ik pas afgeschoten worden :D

Ik vind OpenSCAD fijn, ook mogelijk wel via mijn achtergrond as softwareontwikkelaar. Het is jammer dat je slechts enkele primitives hebt, maar met een paar unions, difference en intersect kan je ver komen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sebazzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Ik vind OpenSCAD fijn, ook mogelijk wel via mijn achtergrond as softwareontwikkelaar. Het is jammer dat je slechts enkele primitives hebt, maar met een paar unions, difference en intersect kan je ver komen.
Als programmeur heb ik persoonlijk wat moeite met AutoSCAD, maar misschien moet ik mij gewoon eens verdiepen in de syntax...

En je kan geen chamfers/fillets doen ermee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:02

thijsco19

KTM 990 SMT

Maar even gebruikmaken van een van de printservices die worden aangeboden in de V&A. Wilde eigenlijk het zelf printen maar de eerste poging ging niet helemaal goed.
Het is een nieuwe mount om de extruder te bevestigen samen met de BLtouch en fan.

https://www.thingiverse.com/thing:3393889

Dan binnenkort maar eens kijken om de SKR mini e3 in te stellen en te installeren, dan heb ik eindelijk auto bed leveling.

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Hmm, wilde zojuist een marlin 2.0 build maken voor de BTT skr mini e3 v1.2.
Aangezien ik totaal niet weet hoe zo iets werkt heb ik youtube erbij gepakt, maar ik krijg helaas een error.

Hoe kan ik zien wat er fout gegaan is?

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:03:
Hmm, wilde zojuist een marlin 2.0 build maken voor de BTT skr mini e3 v1.2.
Aangezien ik totaal niet weet hoe zo iets werkt heb ik youtube erbij gepakt, maar ik krijg helaas een error.

Hoe kan ik zien wat er fout gegaan is?
Als het goed is zie je een bergje rode tekst in de console...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

@ManIkWeet Ja, geel en rode tekst.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
.pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_I2CDevice.cpp: In member function 'bool Adafruit_I2CDevice::read(uint8_t*, size_t, bool)':
.pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_I2CDevice.cpp:160:79: error: no matching function for call to 'TwoWire::requestFrom(uint8_t, uint8_t, uint8_t)'
   size_t recv = _wire->requestFrom((uint8_t)_addr, (uint8_t)len, (uint8_t)stop);
                                                                               ^
In file included from C:\Users\XXXX\.platformio\packages\framework-arduinoststm32-maple\STM32F1\libraries\Wire/Wire.h:42:0,

from .pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214/Adafruit_I2CDevice.h:1,
                 from .pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_I2CDevice.cpp:1:
C:\Users\XXXX\.platformio\packages\framework-arduinoststm32-maple\STM32F1\libraries\Wire/utility/WireBase.h:101:11: note: candidate: uint8 WireBase::requestFrom(uint8, in
t)
     uint8 requestFrom(uint8, int);
           ^~~~~~~~~~~
C:\Users\XXXX\.platformio\packages\framework-arduinoststm32-maple\STM32F1\libraries\Wire/utility/WireBase.h:101:11: note:   candidate expects 2 arguments, 3 provided
C:\Users\XXXX\.platformio\packages\framework-arduinoststm32-maple\STM32F1\libraries\Wire/utility/WireBase.h:106:11: note: candidate: uint8 WireBase::requestFrom(int, int)
     uint8 requestFrom(int, int);
           ^~~~~~~~~~~
C:\Users\XXXX\.platformio\packages\framework-arduinoststm32-maple\STM32F1\libraries\Wire/utility/WireBase.h:106:11: note:   candidate expects 2 arguments, 3 provided
.pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_SPIDevice.cpp: In member function 'void Adafruit_SPIDevice::transfer(uint8_t*, size_t)':
.pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_SPIDevice.cpp:99:31: error: no matching function for call to 'SPIClass::transfer(uint8_t*&, size_t&)'
     _spi->transfer(buffer, len);
                               ^
In file included from .pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214/Adafruit_SPIDevice.h:1:0,
                 from .pio\libdeps\STM32F103RC_btt\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_SPIDevice.cpp:1:
Marlin\src\HAL\STM32F1/SPI.h:268:11: note: candidate: uint8_t SPIClass::transfer(uint8_t) const
   uint8_t transfer(uint8_t data) const;
           ^~~~~~~~
Marlin\src\HAL\STM32F1/SPI.h:268:11: note:   candidate expects 1 argument, 2 provided
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\libfe7\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_I2CDevice.cpp.o] Error 1
*** [.pio\build\STM32F103RC_btt\libfe7\Adafruit BusIO_ID6214\Adafruit_SPIDevice.cpp.o] Error 1

Hier word ik alleen niet veel wijzer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thijsco19 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 16:17:
@ManIkWeet
Hier word ik alleen niet veel wijzer van..
Ik ook niet ;)
Zorg dat je het juiste moederbord en de juiste processor geconfigureerd hebt.
Anders op de GitHub van Marlin zoeken/vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wellicht heb je niet de juiste libraries ingeladen?

© ocf81 1981-infinity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Zoiets was het denk ik.

Onderstaande veranderd:
Adafruit_MAX31865=https://github.com/adafruit/Adafruit_MAX31865/archive/master.zip
Naar:
Adafruit_MAX31865=https://github.com/adafruit/Adafruit_MAX31865/archive/1.1.0.zip

Ik zag het toevallig ergens voorbij komen en ik dacht laat ik het eens proberen. Ziet er naar uit dat het nu gelukt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droxz
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Jampot007 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:04:
Hoe bedoel je ander filament? Daar ben je vrij beperkt in, PETG hecht nergens aan behalve zichzelf.
Ik print anders gewoon PETG op glas zonder plakspul, headed bed is natuurlijk wel nodig.
Gewoon je glas goed schoon maken met alcohol en je bed moet warm genoeg zijn (70 a 75c).
Wel print ik de eerste layers langzaam en ik gebruik een Brim.

Ik gebruik eigenlijk nooit meer PLA, alleen nog maar PETG. 8)

Als er een prijs gegeven zou worden voor luiheid, dan zou ik waarschijnlijk iemand anders sturen om hem op te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Droxz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:03:
[...]

Ik print anders gewoon PETG op glas zonder plakspul, headed bed is natuurlijk wel nodig.
Gewoon je glas goed schoon maken met alcohol en je bed moet warm genoeg zijn (70 a 75c).
Wel print ik de eerste layers langzaam en ik gebruik een Brim.

Ik gebruik eigenlijk nooit meer PLA, alleen nog maar PETG. 8)
Op je heatbed plakt het inderdaad bovengemiddeld goed, weet eigenlijk niet hoe dat komt.

Maar PETG is lastig te verlijmen en plakt ook slecht aan andere materialen als je een combknatieprint doet PLA en PETG ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Droxz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:03:
[...]

ik gebruik eigenlijk nooit meer PLA, alleen nog maar PETG. 8)
Bij mij hetzelfde, alleen nog maar PETG, maar op GFK-epoxy plaat, dan heb je ook nog eens geen brim nodig, is gewoon het beste printbed oppervlak, ook al omdat het onverwoestbaar is en alles (PLA,PETG,ABS) zit muurvast tot dat het afgekoeld is, dan laat het makkelijk los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-09 22:33

databeestje

Von PrutsHausen

Sebazzz schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:36:
[...]

Na het harken in een aantal verschillende tools ben ik uiteindelijk dus ook bij OpenScad terecht gekomen. Dan kan ik "tekenen" met de laptop op de bank zonder muis e.d.
Daarnaast begon ik met Sketchup, eindigde met veel manifolds, niet handig.
Toen met een Autodesk Fusion 2013 Beta, die werkte dus alleen op Windows 7 en het bestandsformaat is niet compatibel met andere producten.zoals Fusion 360. Zo had ik een schuur getekend en diie doet het ook al niet meer want geen Free account meer.

Toen was ik er wel een beetje klaar mee, nadat Autodesk ook Netfabb de grond in geboord had, heb ik voorgenomen om geen Autodesk producten meer te gebruiken. Zo ben ik op OpenScad terecht gekomen, dat kan iedereen vrij downloaden, gebruiken, en relatief makkelijk maten aanpassen.

Gebruik in Openscad zo veel mogelijk modules, zie het voor het gemak als een functie. Zo heb ik dus wat functies voor ronde hoeken, rechte profielen, en nog wat van dat soort relatief simpele dingen die het leven makkelijker maken.

Voor sommige dingen is het handiger dan anderen, maar zoals de batterijhouder waar je zelf makkelijk aantal e.d. aan kan passen is ideaal. https://www.thingiverse.com/thing:2169732
Maar ook zoiets as een raamuitzetter is het relatief makkelijk zodat anderen ook de maten aan kunnen passen aan hun situatie, perfect is het niet, maar het is een start.
https://www.thingiverse.com/thing:4209880

In ander nieuws, het draadje van de Thermistor van mijn J-head van de Nophead Mendel90 uit 2013 is afgebroken, dus nu wacht ik op een zending uit China met een v6 hotend kloon voor 12V en 3mm filament :D

Ik wacht in spanning af wat de Ender 6 CoreXY printer gaat worden en wanneer die beschikbaar komt in afgesloten vorm. Dat is de printer die ik wil hebben in vorm en formaat en dan maar hopen dat ze meteen de bed leveling van de CR6-SE erin steken. Dan ben ik happy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:58
Ik heb gisteren Freecad voor het eerst geprobeerd, maak nu alles in fusion, maar ik zit naar andere software te kijken voor het geval autodesk de stekker uit "free" trekt.

Wat is het voordeel van openscad ten opzichte van freecad? En ik zie dat openscad ook als workbench in freecad zit, is dat het volledige openscad?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jampot007
Opzich is Fusion 360 gewoon een veilige keuze, het is een CAD programma dat logisch is opgebouwd en als je dat leert zal je die kennis ook mee kunnen nemen naar Onshape of zoiets mocht Fusion 360 betaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

haarbal schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:40:
Ik heb gisteren Freecad voor het eerst geprobeerd, maak nu alles in fusion, maar ik zit naar andere software te kijken voor het geval autodesk de stekker uit "free" trekt.

Wat is het voordeel van openscad ten opzichte van freecad? En ik zie dat openscad ook als workbench in freecad zit, is dat het volledige openscad?
Openscad is niet grafisch tekenprogramma zoals de rest, het is meer een manier om procedureel dingen te tekenen. Het heeft zijn toepassingen, met name ook als je wiskunde e.d. houdt.

Ik moet een keer overstappen op wat anders, maar ik weet nog niet wat. Ik kan ieder geval wel een tekening van 3 jaar geleden weer makkelijk aanpassen, dat is mij met Autodesk producten nog niet gelukt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xer_00
Als je een product in autodesk software niet kunt aanpassen ligt dat meer aan hoe je het model hebt opgebouwd als aan de software, in fusion heb ik hele 3D modellen die gekoppeld zitten aan een google sheet document waar ik de parameters kan aanpassen bijvoorbeeld.
En voor inventor bouwen we complete programma's met iLogic / vb.net die de modellen kunnen aansturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rense
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-09 13:02
databeestje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Maar ook zoiets as een raamuitzetter is het relatief makkelijk zodat anderen ook de maten aan kunnen passen aan hun situatie, perfect is het niet, maar het is een start.
https://www.thingiverse.com/thing:4209880
Net even je youtube-filmpje gekeken van je raamopener. Hoe herkenbaar, het uitproberen van een projectje met allemaal losse draadjes . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
Ik gebruikt nu ook al lang fusion360, vind ik gewoon erg gebruiksvriendelijk, maar ik schrijf wel alle m'n ontwerpen tevens als step file weg op mn eigen HD, dan kan ik ze altijd blijven gebruiken in diverse andere pakketen, ik ben begonnen met freecad, heeft een wat langere leercurve, maar ik heb er toch heel wat mee gemaakt.
Wat een beetje een vergeten programma is, is 123-3D design, omdat het niet meer ondesteund wordt, maar wel nog steeds vrij te downloaden is en ook heel prettig werkt en tevens ook step files kan genereren en ook lezen.
Ik heb alle onderdelen voor mijn tweede zelfbouw printer hiermee ontworpen destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvt_Ryan
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Kortgeleden heb ik mijn 3D printer, model a la kossel, hardware geüpgraded met een Minitronics v2.0 32-bits. Ik heb alles aan kunnen sluiten behalve de endstop naast de nozzle. Er zitten namelijk maar 3 aansluitingen voor endstops op de Minitronics. Heeft iemand een workaround on de endstop van de nozzle werkend te krijgen of is dit gewoon een "nadeel" van de Minitronics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

xer_00 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:23:
Als je een product in autodesk software niet kunt aanpassen ligt dat meer aan hoe je het model hebt opgebouwd als aan de software, in fusion heb ik hele 3D modellen die gekoppeld zitten aan een google sheet document waar ik de parameters kan aanpassen bijvoorbeeld.
En voor inventor bouwen we complete programma's met iLogic / vb.net die de modellen kunnen aansturen.
Nee, dat was niet wat ik bedoelde ;)

Ik bedoelde dat de files tussen verschillende Autodesk producten niet compatible waren. Ik ben ook bekend met Solidworks e.d. waar dat ook prima mee mogelijk is. Maar ook daar is het bestandsformaat tussen versies een beetje een hoofdpijn dossier. Zeker als je met externe leveranciers werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 22:35

Zijn er plannen dan om de free eruit te trekken? Zou wel zonde zijn... kan ik na vele jaren student te zijn geweest eindelijk m’n niet bestaande studie afronden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
Ja klopt in Solidworks kan je oudere bestanden wel openen maar als je nog in een oude versie zit kan je geen bestanden bewerken die in een nieuwere versie zijn gemaakt.

Je zal dus wel altijd je bestanden kunnen blijven bewerken zolang je maar de nieuwste versie houd en niet teruggaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Vanavond de BLtouch geïnstalleerd op de ender 2. (@Jampot007 bedankt voor de geprinte onderdelen :))
Alles werkte gelukkig in 1x.

Maar bij het printen van een test print was de first layer stukje te hoog in de lucht.
Ik heb de z offset aangepast zodat deze bij 0 het print bed aanraakt, ben ik ergens anders nog een setting vergeten?

Ik zal morgen sowieso nog een keer die z offset controleren of opnieuw in stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xer_00
databeestje schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 17:53:
[...]

Nee, dat was niet wat ik bedoelde ;)

Ik bedoelde dat de files tussen verschillende Autodesk producten niet compatible waren. Ik ben ook bekend met Solidworks e.d. waar dat ook prima mee mogelijk is. Maar ook daar is het bestandsformaat tussen versies een beetje een hoofdpijn dossier. Zeker als je met externe leveranciers werkt.
Aha, verkeerd begrepen dat is idd een probleem ja. gelukkig zelf niet veel last van maar moet voor klanten idd regelmatig dingen als step opslaan omdat ze bestanden van onze versie niet kunnen openen en dan ben je veel informatie kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Wordt Fusion 360 betaald? :o

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsco19

thijsco19

KTM 990 SMT

Sebazzz schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:30:
[...]

Wordt Fusion 360 betaald? :o
Zegt hij toch niet??

Hij dekt zich alleen in mocht het ooit gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

thijsco19 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Zegt hij toch niet??

Hij dekt zich alleen in mocht het ooit gebeuren.
Je hebt gelijk - ik let niet goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pvt_Ryan schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:45:
Kortgeleden heb ik mijn 3D printer, model a la kossel, hardware geüpgraded met een Minitronics v2.0 32-bits. Ik heb alles aan kunnen sluiten behalve de endstop naast de nozzle. Er zitten namelijk maar 3 aansluitingen voor endstops op de Minitronics. Heeft iemand een workaround on de endstop van de nozzle werkend te krijgen of is dit gewoon een "nadeel" van de Minitronics?
Ik denk dat je wellicht kan uitzoeken welke pinnen je kan gebruiken om als endstop te dienen. Je kan dan de grond en signal van de endstop met losse draadjes op die pinnen zetten. Maar dan moet je wel van elke pin op het bord weten met welke pin op de chip die verbonden is. Dat moet je even uitzoeken.

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 11-06-2020 10:41 ]

© ocf81 1981-infinity

Pagina: 1 ... 179 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.