Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Creality stuurt de Ender-3 V2 naar ons (redactie Tweakers) op voor een review.

Voor de CR6-SE heb ik geprobeerd vragen achteraf zo veel mogelijk te beantwoorden, maar voorkomen is beter dan genezen, dus leek het me handig om jullie vragen vooraf te verzamelen :)

Ik zal proberen zo veel mogelijk vragen / verzoeken (binnen het redelijke uiteraard) mee te nemen.

Deadline voor input is zondag: de printer is namelijk al onderweg...

Edit: ik zet de suggesties op een rijtje voor de overzichtelijkheid:
  • Standaard testprints (overhangs, bridges etc)
  • Vergelijking met Ender 3 (Pro) en CR6-SE
  • Geluidsproductie en opwarmtijd
  • Out-of-the-box printervaring/kwaliteti
  • Warping printbed
  • Beveiliging als thermal runaway
  • Power-loss resume
  • Betrouwbaarheid runout-sensor
  • Duidelijkheid instructies
  • Andere materialen dan pla
De suggestie over een test van printsterkte lijkt me niet zinvol: die is sterk afhankelijk van testprint (carabiner wordt meestgebruikt), maar ook orientatie, temperatuur bed en extruder, filament, slicer-settings etc. Dat is meer een filamenttest.
Over andere materialen printen, zoals abs. Ik heb geen abs, want persoonlijk begin ik daar niet eens aan met een open printer, de dampen en de drama's. Ik vraag me sowieso af hoe populair dat nog is tegenwoordig, met alternatieven als petg die makkelijker printen en net zo sterk zijn. (ik heb wel een (geopend, maar in ziplock) rol petg).

Edit 2:
Ik heb toch maar een assortiment testfilament gekocht: abs, abs pro, petg, nylon, tpe en tpu, naast pla natuurlijk. In het kort: ik haat nylon en de flexibele filamenten zijn (lastig maar) awesome :)

[ Voor 61% gewijzigd door willemdemoor op 19-06-2020 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 16:59

Sebazzz

3dp

Ik zou een standaard testplaat geprint willen zien waarbij je pieken hebt, overhang, koepels. Ik heb niet zo snel een voorbeeld.

Sowieso omdat Creality ook al een Ender 5 heeft, wellicht daar een vergelijking voor.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

BM

Moderator Spielerij
Is er een standaard E3 of E3Pro beschikbaar ter vergelijking? Dat lijkt me een redelijke no-brainer om daar te vergelijking mee aan te gaan.

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-06 12:34
Zoals @BM al zegt. Een vergelijking tussen de Ender 3 en de Ender 3 V2. Hierbij wat prints zoals de benchy en een overhang/stringing test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online
ik heb zelf wel een Ender-3, maar redelijk gemod. (Dat is denk ik sowieso de reden waarom veel mensen een Ender-3 kopen) Niet eerlijk dus :)
Ik hoor net van een collega dat zijn Ender-3 nog in originele staat is, en ik zal kijken of er nog een Pro
Ik zal op originele en gemodde Ender-3, de nieuwe V2 en de CR6-SE een xyz-cube, 3dbenchy, stringing test en all-in-one-test (deze) printen.
En indien mogelijk ook de geluidsproductie vergelijken (4988 vs 2208 en fans natuurlijk) .
We hebben helaas geen beschikking over een Ender-3 Pro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:46

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Sterkte test.

Een maat heeft wel eens wat onderdelen voor een RC auto geprint maar dat blijkt toch niet ideaal te zijn.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hoe zit het met de beveiliging als in het geval van thermal runaway. Je moet dat ding toch vaak x uur aanzetten, en je kan dan natuurlijk niet er bovenop blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 18:11
Testen op:
- Thermal runaway
- resume na power loss
- vergelijking met huidige Ender 3 voor printkwaliteit, geluid, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slowmotion
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-07 18:53
Ik zou graag de out of the box print willen zien, dus in elkaar zetten en printen. De meeste van ons met een ender 3 of andere printer modificeren deze direct, ik ben wel benieuwd hoe het deze vergaat zonder gele springs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:37
Testen op printkwaliteit vind ik vaak niet nuttig, het hangt ook af van filament, je instellingen en zelfs de omgevingstemperatuur.

Dat de Ender V2 prima printjes gaat kunnen maken kan je vantevoren ook al zeggen. Het gaat meer om de betrouwbaarheid waarmee dat gebeurt.

Geluid en opwarmtijd zijn goed te testen. Ook interessant is om de filament sensor te testen met wit filament, op de Prusa MK3 heeft de sensor moeite met wit filament detecteren en heb ik deze daardoor altijd uit staan tijdens het printen met wit filament. Met de MK3s versie is dat opgelost. Kan de Ender 3 dat wel gelijk?

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManIkWeet
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 22:30
De platheid van het bed
Thermal runaway
"out of the box experience" dus alleen in elkaar zetten zoals een beginner zou doen (dus niet alles perfect afstellen voordat je de eerste print doet)
Kwaliteit van de instructies (detail, probleemoplossing etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Of de printer ook écht ABS of andere materialen die een hogere temperatuur vereisen kan printen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vnze
  • Registratie: November 2010
  • Niet online
Modbaarheid in vergelijking met de Ender 3. Ik zie hier-en-daar wat mensen die verwachten dat dit tegen kan vallen als de printer nier open source moest zijn. Bv: werkt Octoprint, zijn bepaalde (al dan niet printbare) upgrades compatibel (zijlingse spoolholder, cable guides, aftermarket onderdelen,...). Best interessant gezien de grote community achter de Ender 3. Je wil misschien geen V2 kopen als je (veel) beperkter zit in upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-07 13:30

Sabbi

je denkt aan mij.

- vergelijking met Prusa Mini
- printen met 'lastigere' materialen als TPU en ASA/ABS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdemoor
  • Niet online
Ik heb een tijdje geleden Prusa om een reviewexemplaar van de Prusa Mini gevraagd. Hun antwoord:
"At the moment we're not looking for new reviewers" en kopen kan natuurlijk wel, maar met hun levertijden (momenteel september geloof ik) is dat ook niet super handig. Vergelijking met een Prusa Mini is dus puur theoretisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

@willemdemoor Mooi om te zien dat de input goed is opgepakt!

Wat ik natuurlijk vergeten was te vertellen, maar je in de review zelf ook hebt opgemerkt is dat PLA altijd wel goed print. Dat is ook een van de redenen dat fabrikanten PLA zo hebben gepushed. Op die manier konden ze hun printers goed uit de bus laten komen zonder er veel moeite in te hoeven steken. De uitdaging komt als je buiten die basis gaat.

Hopelijk komen de filamenten ook in andere reviews terug.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | <X> as a Service --> making you a poor & dependent slave

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-07 06:16
Zal graag willen welke updates bij aanschaf van deze printer de moeite waard zijn.
Tijdens de review filmpje kwam beetje naar voren dat aantal updates nodig zijn zoals nieuwe veren voor de bedplaat.
Pagina: 1