Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 22:04
Daniel. schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:36:

Dan ook even over de rollen van esun, het doorverkopen lijkt mij heel moeilijk. Zeker als je in Duitsland kijkt zijn de rollen helemaal niet duur. En ze werken prima https://www.dasfilament.de/ en https://owl-filament.de/ .
Dit is nog duurder dan rollen Esun als je goed kijkt op verschillende sites

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-09 19:58
sgouman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:38:
[...]

Dit is nog duurder dan rollen Esun als je goed kijkt op verschillende sites
Voor kwaliteit/lokale productie betaal je ook wat. Dasfilament is gewoon goed spul dat in Duitsland gemaakt wordt. Ik vind het alleen jammer dat ze nog steeds op plastic spoelen leveren. Formfutura (erg fijn filament/Nederlands) en zelfs het goedkopere real filament leveren wel gewoon op karton, maar ik moet toegeven dat tegenwoordig de meeste filamenten wel aardig op niveau zijn. Waar je voorheen nog wel eens onbruikbaar filament kon kopen, valt dat nu wel mee volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-09 22:04
zynex schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:42:
[...]

Voor kwaliteit/lokale productie betaal je ook wat. Dasfilament is gewoon goed spul dat in Duitsland gemaakt wordt. Ik vind het alleen jammer dat ze nog steeds op plastic spoelen leveren. Formfutura (erg fijn filament/Nederlands) en zelfs het goedkopere real filament leveren wel gewoon op karton, maar ik moet toegeven dat tegenwoordig de meeste filamenten wel aardig op niveau zijn. Waar je voorheen nog wel eens onbruikbaar filament kon kopen, valt dat nu wel mee volgens mij.
Klopt plastic spoelen is jammer doet 123-3d ook. Nadat de spoel op is kan je de spoel niet meer gebruiken en is eigenlijk extra plastic verbruik. Sunlu is ook erg goedkoop maar weet niet of dat hele goede kwaliteit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Daniel. schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:36:
[...]

Dan ook even over de rollen van esun, het doorverkopen lijkt mij heel moeilijk. Zeker als je in Duitsland kijkt zijn de rollen helemaal niet duur. En ze werken prima https://www.dasfilament.de/ en https://owl-filament.de/ .
die owl filament is wel raar. 10 rollen voor 9.9€/kg maar wel een prijs van 229€ :/ https://owl-filament.de/p...9-9-kilo.html?language=en wat verder onderaan staat dan 22.9/kg

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Nu online
Damic schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:28:
[...]
die owl filament is wel raar. 10 rollen voor 9.9€/kg maar wel een prijs van 229€ :/ https://owl-filament.de/p...9-9-kilo.html?language=en wat verder onderaan staat dan 22.9/kg
Volgensmij waren ze wel goedkoper maar doen ze de prijs alleen omlaag als ze weer ruimte nodig hebben. Het ziet er inderdaad wel gek uit.

Als je voor het eerst besteld OWL20, krijg je 20% korting.

[ Voor 6% gewijzigd door Daniel. op 02-05-2020 12:54 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-09 19:58
Iemand enig idee waarom de schroefspindels uit china allemaal TR8x2, TR8x4 etc. zijn terwijl je hier alleen maar TR8x1.5 lijkt te kunnen krijgen?

Ik wou voor een toekomstige build wat non captive steppers gebruiken, maar de kleinste non captive stepper met een hier gangbare maat draad is een TR10x2 nema23. Dat lijkt me nogal overkill.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
@Daniel. PETG hoort te stringen. Als het niet stringt print je simpelweg niet heet genoeg. Dan krijg je vastlopers en broze prints. PETG is gewoon heel ander materiaal dan PLA. Waarom wil je dat niet geloven?

De partcooling fan zorgt per definitie voor minder sterke prints bij PETG als het dus kan moet je deze uit laten staan alleen wordt het detail een stuk minder evenals de overhangs. Als je deze dus aan wil zeten moet je eigenlijk nog heter printen.

Overigens zijn de temperaturen die je printer weergeeft geen werkelijke waardes. Niks aan een 3d printer is echt gecalibreerd. Ook kunnen de waarden behoorlijk gaan verlopen. Het is niet alsof er gebruik gemaakt wordt van industriele highend opnemers of electronica. Het is uiteindelijk allemaal "knakenspul" :X

[ Voor 57% gewijzigd door jbhc op 02-05-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
jbhc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:54:
@Daniel. PETG hoort te stringen. Als het niet stringt print je simpelweg niet heet genoeg. Dan krijg je vastlopers en broze prints. PETG is gewoon heel ander materiaal dan PLA. Waarom wil je dat niet geloven?

De partcooling fan zorgt per definitie voor minder sterke prints bij PETG als het dus kan moet je deze uit laten staan alleen wordt het detail een stuk minder evenals de overhangs. Als je deze dus aan wil zeten moet je eigenlijk nog heter printen.

Overigens zijn de temperaturen die je printer weergeeft geen werkelijke waardes. Niks aan een 3d printer is echt gecalibreerd. Ook kunnen de waarden behoorlijk gaan verlopen. Het is niet alsof er gebruik gemaakt wordt van industriele highend opnemers of electronica. Het is uiteindelijk allemaal "knakenspul" :X
Ik moest het eerst wel in de droger doen voordat het stringen eigenlijk pas ophiel op 235 graden, daarvoor had die op 220 zelfs stringing. Op 245 bleef het nog steeds stringen met 3 mm retraction. Nu wanneer een print klaar is ziet die er behoorlijk gaaf uit. Wel wat stringing hier en daar maar praktisch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16-09 19:40
jbhc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 12:54:
Waarom hoort dat te stringen? Bij mij stringt het nooit op geen mijn beide printers, en ik print op 245°, is gewoon een kwestie van slicer goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Hardy8 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Waarom hoort dat te stringen? Bij mij stringt het nooit op geen mijn beide printers, en ik print op 245°, is gewoon een kwestie van slicer goed instellen.
Omdat dat een eigenschap is van PETG. Als je het heet maakt wordt het een plakkerige substantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardy8
jbhc schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:25:
[...]

Omdat dat een eigenschap is van PETG. Als je het heet maakt wordt het een plakkerige substantie.
Klopt, maar dat is in de hand te houden, dat is mijn bevindingen, ik gebruik eigenlijk alleen nog maar PETG, en beide printers zijn hiermee ook volledig opgebouw, is gewoon erg mooi materiaal, koeling gebruik ik ook, want anders heb je wel stringing natuurlijk, maar wel op een laag pitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Hardy8 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 13:37:
[...]

Klopt, maar dat is in de hand te houden, dat is mijn bevindingen, ik gebruik eigenlijk alleen nog maar PETG, en beide printers zijn hiermee ook volledig opgebouw, is gewoon erg mooi materiaal, koeling gebruik ik ook, want anders heb je wel stringing natuurlijk, maar wel op een laag pitje.
Ik ben nu heel erg benieuwd wat ik nu het beste nog kan aanpassen. Ik slice met Simplify3D, ik krijg daar gewoonweg de beste resultaten mee. Ik probeer Cura regelmatig maar vind het gewoon niet zo lekker werken als Simplify3D. S3D mag wel eens die update krijgen waar ze het heel lang al over hebben, maar daar wil ik het niet over hebben.

Ik heb nu deze geprint. https://www.thingiverse.com/thing:3773553

Ik print met een Ender 3 en een TriangleLabs E3DV6 bowden versie met een DirectDrive Petsfang Titan Extruder.

OWL PETG Metallic Blue.

Extrusion width: 0.48mm
Retraction Distance: 0.60mm
Extra Restart Distance: 0mm
Retraction Vertical Lift: 0mm
Restraction Speed 25mm
Coasting Distance 0.15mm
Wipe Distance 5mm.

Layer 1: 240 Extruder Bed 83
Layer 2+: 235
Layer 5+: Bed 80.

Print speed 50mm, first layer 45%.

Fan layer 1: Off
Layer 2+: 15%

Power Supply Mod
https://www.thingiverse.com/thing:3773553
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1oU7kHY47wnYmDNq-7wPN0ldgzk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ri0lItDlFlwYoVvzUvtbEXOm.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cra4j2TcH0hhgOJvQ266lG5Ilxk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdXtOGeOZk1EShzbLvNIZVXp.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mR-tA8bfPLz7DJsGccEzoa-DB1I=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPktER3wqMlCTzi9CfJaHRfL.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijAEURodu1-gaMz8BQBKPUUL8k8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OrbcD1GUIpxzPyidjaL4y1h5.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zAiVTcWcLz_q0qgPbmhKO6SSe4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCBCvUh147d6SZpFYMG9oxqE.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmMr5I7xL2H1k5pSS4v9mmXS3mA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mV91GRAeUmruPEGRVEpRi4mv.jpg?f=fotoalbum_small

Wat ik nu wil proberen is:
Extruder temp op 240.
retraction speed 40mm
Wipe distance op 1mm
Cooling fan op layer 2 of hoger op 30%.
Wat denken jullie gaat dit helpen? Of mag ik blij zijn met het resultaat hoe het nu is met PETG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Registratie: Augustus 2017
  • Nu online
stringing zou ik tevreden mee zijn zoals t nu is bij PETG, dat heb ik ook altijd eigenlijk. De ophopingen op de wanden moet wel op te lossen zijn lijkt me, weet niet welke parameters je daarvoor het beste kan aanpassen.

V&A: 3D Print Service + \\ Industrieel Product Ontwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Jampot007 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:39:
stringing zou ik tevreden mee zijn zoals t nu is bij PETG, dat heb ik ook altijd eigenlijk. De ophopingen op de wanden moet wel op te lossen zijn lijkt me, weet niet welke parameters je daarvoor het beste kan aanpassen.
Wat ik zie is het bij een move waar die vaak over een andere wand heen gaat dat die dan bij het verlaten van die wand iets achter laat
Extruder gaat van wand 1 naar wand 3 via wand 2 en dan aan het eind van wand 2 waar die naar 3 gaat laat die vaak iets achter. Ik heb een vermoeden dat het met meer fan op te lossen is, maar daarom ook hogere temperatuur om de sterkheid te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel. op 04-05-2020 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daniel. schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:44:
[...]

Wat ik zie is het bij een move waar die vaak over een andere wand heen gaat dat die dan bij het verlaten van die wand iets achter laat
Extruder gaat van wand 1 naar wand 3 via wand 2 en dan aan het eind van wand 2 waar die naar 3 gaat laat die vaak iets achter. Ik heb een vermoeden dat het met meer fan op te lossen is, maar daarom ook hogere temperatuur om de sterkheid te houden.
Z-hop zodat je nozzle wat hoger over de muur gaat in plaats van dat ie eroverheen schraapt.
Er is misschien ook een instelling waarmee je de travel moves zoveel mogelijk binnen het object kan houden (is langzamer maar wel mooier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
Daniel. schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:44:
[...]

Is je filament wel goed droog? Ik had die ophopingen op de wanden ook een keer met PETG met een bijna lege rol maar daarna een andere rol geprobeert en verder niks aangepast was toen niet meer aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
ManIkWeet schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:54:
[...]

Z-hop zodat je nozzle wat hoger over de muur gaat in plaats van dat ie eroverheen schraapt.
Er is misschien ook een instelling waarmee je de travel moves zoveel mogelijk binnen het object kan houden (is langzamer maar wel mooier)
Heb ik express uitgezet omdat petg heel snel gaat lopen.
Jampot007 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:01:
[...]

Is je filament wel goed droog? Ik had die ophopingen op de wanden ook een keer met PETG met een bijna lege rol maar daarna een andere rol geprobeert en verder niks aangepast was toen niet meer aanwezig.
Voordat ik deze rol gebruikte heb ik hem 6 uur in de droger gehad. Was een nieuwe rol. 4 dagen uit de verpakking nu.

[ Voor 35% gewijzigd door Daniel. op 04-05-2020 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:16

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Daniel. Ik ken S3D niet als slicer. Ik neem aan dat je deze en deze pagina al hebt doorgenomen? Op die laatste lees ik bijvoorbeeld over de volgende setting:
However, long movements are much more likely to create strings. Thankfully, Simplify3D includes an extremely useful feature that can help minimize the length of these movements. The software is smart enough that it can automatically adjust the travel path to make sure that nozzle has a very short distance to travel over an open space. In fact, in many cases, the software may be able to find a travel path that avoids crossing an open space all together! This means that there is no possibility to create a string, because the nozzle will always be on top of the solid plastic and will never travel outside the part.
To use this feature, click on the Advanced tab and enable the “Avoid crossing outline for travel movement” option.
Verder ben ik het met je eens dat meer koeling zou kunnen helpen. Als ik last had van teveel stringing bij PETG gebruikte ik bij mijn Petsfang Bullseye 50% fan. Al is dat natuurlijk niet precies dezelfde duct als jij hebt.
Ik betwijfel wel of je ook meteen je temperatuur moet verhogen. Als de lagen netjes blijven plakken op 235 (of zelfs lager) en bijvoorbeeld 50% fanspeed zie ik geen reden om de temperatuur te verhogen. We hebben het niet over een print die allerlei krachten moet gaan opvangen :)

Misschien kan coasting nog iets meer omhoog, maar daar heb ik weinig ervaring mee.

En stiekem ben ik wel benieuwd wat het resultaat is als je dit wel met Cura sliced en ongeveer vergelijkbare settings gebruikt :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Gizz schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:18:
@Daniel. Ik ken S3D niet als slicer. Ik neem aan dat je deze en deze pagina al hebt doorgenomen? Op die laatste lees ik bijvoorbeeld over de volgende setting:
[...]
Dan moet je juist geen z-hop doen, dit is de Simplify3D manier van combing.
Verder ben ik het met je eens dat meer koeling zou kunnen helpen. Als ik last had van teveel stringing bij PETG gebruikte ik bij mijn Petsfang Bullseye 50% fan. Al is dat natuurlijk niet precies dezelfde duct als jij hebt.
Ik betwijfel wel of je ook meteen je temperatuur moet verhogen. Als de lagen netjes blijven plakken op 235 (of zelfs lager) en bijvoorbeeld 50% fanspeed zie ik geen reden om de temperatuur te verhogen. We hebben het niet over een print die allerlei krachten moet gaan opvangen :)
Als ik de fanspeed verhoog naar 30 met 235 gaat de sterkte van de print heel snel achteruit, daarom wil ik hogere temp doen met meer fan.
Misschien kan coasting nog iets meer omhoog, maar daar heb ik weinig ervaring mee.
Ga ik ook proberen, ik ben benieuwd.
En stiekem ben ik wel benieuwd wat het resultaat is als je dit wel met Cura sliced en ongeveer vergelijkbare settings gebruikt :)
Met cura moet ik structureel hogere retraction setting doen en op de één of andere manier krijg ik het daar nooit lekker in. Wat ik juist heel slim vind aan S3D is je hebt bijvoorbeeld toren A en Toren B.
S3D doet layer 1: A B
S3D doet layer 2: BA. Dus blijft 2 lagen op dezelfde plek. Cura gaat altijd heen en weer ongeacht of die het ook weer moet ophogen.

Doordat je dus een extra laag op een bepaalde plek maakt is de kans op stringing om achter iets te blijven hangen wat die de laag ervoor heeft achtergelaten minder groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Waarom heb je een extrusion width van 0.48mm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Teruggegaan naar cura, met een stomme test geen stringing met 240, 5 graden hoger dus en 30% fan i.p.v. 15. Ben benieuwd hoe sterk de probeer de boot te breken test gaat :P
Ik zal voordat ik hem sloop de 2 foto's plaatsen. Nu 2 uur geduld.

Mocht die goed gaan dan ga ik hem misschien wel opnieuw printen de bracket, maar dan met tree support. Die breekt zo mooi weg.

Edit: nog verstandig om outer wall flow naar 95% te doen. Zou dat veel helpen?

[ Voor 10% gewijzigd door Daniel. op 04-05-2020 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
ManIkWeet schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:33:
[...]

Dat is vrij standaard voor een 0.4mm nozzle, PrusaSlicer doet dat ook
Maar Cura doet dat dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Hebben mensen hier ervaring met het primeren, schuren en lakken van 3D prints? Ik zoek eigenlijk naar een goede vulprimer die geschikt is voor plastic, maar zie door de bomen het bos niet meer..

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Daniel. schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:42:
Teruggegaan naar cura, met een stomme test geen stringing met 240, 5 graden hoger dus en 30% fan i.p.v. 15. Ben benieuwd hoe sterk de probeer de boot te breken test gaat :P
Ik zal voordat ik hem sloop de 2 foto's plaatsen. Nu 2 uur geduld.

Mocht die goed gaan dan ga ik hem misschien wel opnieuw printen de bracket, maar dan met tree support. Die breekt zo mooi weg.

Edit: nog verstandig om outer wall flow naar 95% te doen. Zou dat veel helpen?
Ik print nu print opnieuw in Cura, zodra de print af is wil ik graag even weten of ik heel blij mag zijn met dit resultaat :) . Wat ik wel al kan zien is dat de print er nu al 1000x beter uit ziet dus ik ben graag benieuwd wat jullie er van gaan vinden. Helaas duurt het nog wel 9 uur. De print duurt zo'n 3 uur langer in cura dan via simplify3D. Wel heb ik nu tree supports :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitchelll010
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 07:35
JoostvWillegen schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 07:05:
Hebben mensen hier ervaring met het primeren, schuren en lakken van 3D prints? Ik zoek eigenlijk naar een goede vulprimer die geschikt is voor plastic, maar zie door de bomen het bos niet meer..
Ik! heb laatst deze gehaald https://www.alabastine.nl/product/spuitplamuur/

Werkt goed, hecht prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik loop al een tijdje tegen het afmaken van mijn Hypercube Evolution aan te hikken. Ik heb alles zo'n beetje geassembleert, alleen de voor mij moeilijkse stap: configuratie van moederbord en instellen van Marlin.
Kunnen jullie me daar bij helpen wat er op het mobo ingesteld moet worden en wat er in Marlin (configuration.h en configuration_adv.h)

Software: Marlin 2.0 (laatste versie)
IDE: VSCOdium (de opensource versie van VS Code)

hardware:
Mobo: BTT SKR1.4Turbo (ik heb de juiste processor in Marlin ingesteld)
Steppers:
X + Y as: TMC2209
2x Z as: TMC 2100
E: TMC2100

Specifieke vragen voor X en Y as:
- welke jumper(s) moet ik connecten op het Mobo?
- Wat voor microsteps raden jullie aan en hoe stel ik dat in? welke waardes voor steps per mm moet ik in Marlin zetten?
- Hoe stel ik precies sensorless endstops in in Marlin voor deze stepperdrivers?

Voor de Z-assen en Extruder:
- Ook hier, welke jumper(s) moeten er ingesteld worden?
- Wat voor microsteps is hier het verstandigst? Hoe stel ik dat in? welke waardes voor steps per mm moet ik in Marlin zetten?

Alle steppermotoren zijn Nema 17 met 1.8graden per step.
Uiteraard heb ik de github pagina van bigtreetech volledig uitgeplozen en diverse YT videos bekeken. Echter kom ik er toch niet uit. Dat ligt ook wat aan mij, ik moet bekennen dat ik gewoon niet zie wat er moet gebeuren.
Alvast bedankt met hulp/pointers/voorbeelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@michielRB

Software: Marlin 2.0 (laatste versie)
Mag ik hopen
IDE: VSCOdium (de opensource versie van VS Code)
Een zeer speciale reden hiervoor? Maakt 't allemaal niet makkelijker...

hardware:
Mobo: BTT SKR1.4Turbo (ik heb de juiste processor in Marlin ingesteld)
Je moet niet alleen je processor instellen maar ook je moederbord, zodat Marlin weet wat de juiste pin zijn. Staat bovenin configuration.h als het goed is.
Steppers:
X + Y as: TMC2209
2x Z as: TMC 2100
E: TMC2100
Alle stepper instellingen voor TMC steppers zijn te vinden in configuration_adv.h

Specifieke vragen voor X en Y as:
- welke jumper(s) moet ik connecten op het Mobo?
Staat als het goed is op de AliExpress pagina van je mobo
- Wat voor microsteps raden jullie aan en hoe stel ik dat in? welke waardes voor steps per mm moet ik in Marlin zetten?
Zelf gebruik ik 64 microsteps
- Hoe stel ik precies sensorless endstops in in Marlin voor deze stepperdrivers?
Ook te vinden in configuration_adv.h

Voor de Z-assen en Extruder:
- Ook hier, welke jumper(s) moeten er ingesteld worden?
Wederom AliExpress pagina
- Wat voor microsteps is hier het verstandigst? Hoe stel ik dat in? welke waardes voor steps per mm moet ik in Marlin zetten?
Ik heb 64 microsteps voor alles.

Als je de standaard configuratie hebt voor je HEVO dan is het 80 steps/mm voor 16 microsteps, 160 steps/mm voor 32 microsteps etc etc op je XY en voor mij was het 400steps/mm voor 16 microsteps op Z. Extruder hangt af van je extruder, bij mijn BondTech was dat rond de 415 steps/mm voor 16 microsteps (en dus 1660 steps/mm voor 64 microsteps).

Verder gewoon lezen wat er in het groen boven de #define regels staat in configuration.h en configuration_adv.h; Het legt meestal redelijk uit wat het doet.

Punten van aandacht:
Build volume, steps/mm, basis endstops (BLTouch/z endstop) in configuration.h
TMC/sensorless homing in configuration_adv.h
Jouw TMC2100 kan je niet met firmware instellen, moet dus met jumpers. Ik weet niet zeker of dat nog kan met SKR1.4... zo niet moet je waarschijnlijk wat vervangers daarvoor aanschaffen. (ik raad aan voor het gemak alle steppers hetzelfde te houden maar goed)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@michielRB @ManIkWeet

De configuratie voor je steppers staat ook in configuration.h . Dat is zelfs de belangrijkste.

Wat ik zelf ook wel prettig vond met het configureren van een aanral onbekende variabelen was de marlin configuratie plugin in Octoprint. Daar kun je namelijk via een gui diverse parameters zoals steps/mm veranderen (ipv met gcode in een seriële terminal of via het display.) De uiteindelijk gevonden goede waarden kun je dan eventueel nog eens hard in een nieuwe merlin versie bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Ben weer bezig geweest. Dit keer toch weer in Cura met wat andere instellingen en 220 graden.
Na het zien van dit filmpje is temperatuur hoger ook niet altijd sterker.
YouTube: 3D Printing with PETG - How does the printing temperature affect str...

Zo ingesteld dat die layers gaat vertragen naar 50% als het korter is dan 7 seconden en de fan gaat pas aan wanneer de layer korter is dan 5 seconden naar 15% fan. De rest van de print is die uit. Wil ik detail dan doe ik wel 15% aan, maar zonder is het toch sterker.

Volgensmij kan ik hier niet heel veel meer aan verbeteren. Combing op 50mm within infill gezet met z-hop als het langer is.

Ik mag denk ik nu niet klagen of hebben jullie nog tips.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5iZAJxiA22Ub1C-FKpPSIlPYNvA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dED0NGB8Iim5BennugkNyYpc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjhE0_nHm_vgrrh6M6Vb6CLGe0U=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCyfITqYXXXueoBoSQzVxmOc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ8Gbtp1w-GFBrjSzJBPbBbowRY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EwYEAHCNwoyh69AjV1bmnerr.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8UmN1X053uT1erJ9F4BkGK3KMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ajaLAyyxCfKHGU6nJ067WgEW.jpg?f=fotoalbum_tile

Wat opvalt is dat de stringing alleen onderaan is en natuurlijk de overhang vanwege de geen koeling.

Ik heb de boot breek test geprobeerd om te doen, maar ik krijg het huisje echt niet stuk, natuurlijk wel de schoorsteen maar het huisje zit muurvast. Toch knap op 220 graden.

Ik denk wel dat ik de temperatuur zo hou. Mocht ik meer details nodig hebben dan kan ik altijd 30% koeling doen en temperatuur op 230.

[ Voor 16% gewijzigd door Daniel. op 06-05-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:20

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Daniel. schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:47:
Ben weer bezig geweest. Dit keer toch weer in Cura met wat andere instellingen en 220 graden.
YouTube: 3D Printing with PETG - How does the printing temperature affect str...

Zo ingesteld dat die layers gaat vertragen naar 50% als het korter is dan 7 seconden en de fan gaat pas aan wanneer de layer korter is dan 5 seconden naar 15% fan. De rest van de print is die uit. Wil ik detail dan doe ik wel 15% aan, maar zonder is het toch sterker.

Volgensmij kan ik hier niet heel veel meer aan verbeteren. Combing op 50mm within infill gezet met z-hop als het langer is.

Die wrapping is wel heel heftig aan de voorkant van je benchy.

Ik heb niet heel ver terug gelezen, maar wat voor printer heb je?

Zelf print ik PETG op 245 -250 graden (dus net voor dat PETG verkleurt). En zet ik de koeling juist wat harder. Plastic is dan goed vloeibaar wanneer het uit de nozzle komt en hard gelijk uit door de fan.

Dit moet je trouwens niet doen als je geen full-metal extruder hebt. Dan smelt de PTFE tube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Die wrapping is wel heel heftig aan de voorkant van je benchy.

Ik heb niet heel ver terug gelezen, maar wat voor printer heb je?

Zelf print ik PETG op 245 -250 graden (dus net voor dat PETG verkleurt). En zet ik de koeling juist wat harder. Plastic is dan goed vloeibaar wanneer het uit de nozzle komt en hard gelijk uit door de fan.

Dit moet je trouwens niet doen als je geen full-metal extruder hebt. Dan smelt de PTFE tube.
Ja dit is totaal zonder koeling, maar als ik koeling gebruik kan ik met een behoorlijke kracht het huisje wel breken, maar zonder koeling krijg ik het huisje niet stuk. Als ik de koeling ook al op 15% doe dan heb ik al geen last meer van warping, maar dan is het huisje wel redelijk goed te breken, ook bij 245 graden is het dan goed te breken. Zolang er koeling is valt het goed te breken.

Het gaat om een ender 3 met een triangelabs e3dv6 hotend. met een 20x40 noctua fan erop. Sinds die fan er op draait heb ik ook geen vastlopers meer met PETG.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 07-05-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
Daniel. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:18:
[...]

Ja dit is totaal zonder koeling, maar als ik koeling gebruik kan ik met een behoorlijke kracht het huisje wel breken, maar zonder koeling krijg ik het huisje niet stuk. Als ik de koeling ook al op 15% doe dan heb ik al geen last meer van warping, maar dan is het huisje wel redelijk goed te breken, ook bij 245 graden is het dan goed te breken. Zolang er koeling is valt het goed te breken.
Maar waarom heb je zo een sterke print nodig? Als je iets print met 100% infill is dat in 9/10 gevallen meer dan sterk zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Daniel. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:18:
[...]

Het gaat om een ender 3 met een triangelabs e3dv6 hotend. met een 20x40 noctua fan erop. Sinds die fan er op draait heb ik ook geen vastlopers meer met PETG.
Heb je een full-metal e3d gekocht? Dus zonder PTFE tube?
Welk merk filament gebruik je? (Real filament is bij mij ook veel minder sterk dan prusament)

Ik ben zelf geen fan van direct drive op de Ender 3, want is te zwaar voor het frame omdat hij maar 1 z-as heeft. Ook heeft gewicht invloed op je print kwaliteit. De Bowden extruder is nou net wat de Ender 3 goed maakt.
De kwaliteit is nu lager dan een Ender 3 out-of-the-box heeft, dus ik vraag mij af of je hier goed aan hebt gedaan.

De problemen die een ender 3 standaard heeft kunnen goedkoop en simpel opgelost worden:
- Het heatbed kan scheef zijn waardoor je niet kan levelen. Dan moet je een bl-touch of een glasplaat kopen. Als je bed level is, gewoon niets aan veranderen.
- De hotend is enkel geschikt voor PLA. Bij andere materialen smelt na verloop van tijd de PTFE tube. Dan kan je beter een full-metal kopen zoals zo'n micro swiss van trianglelab. Laat voor de rest alles hetzelfde.
- De extruder van plastic is gewoon slecht. Direct vervangen voor de metale variant.
Troubled schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Maar waarom heb je zo een sterke print nodig? Als je iets print met 100% infill is dat in 9/10 gevallen meer dan sterk zat.
100% infill maakt je print niet veel sterker dan 40% infill. Zonde van je filament.
En sterke prints kunnen handig zijn voor dingen zoals OpenRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 17:08
Daniel. schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:47:
. . .
. . .
Wat opvalt is dat de stringing alleen onderaan is en natuurlijk de overhang vanwege de geen koeling.
Ik vind dat die er vrij goed uitziet, maar volgens mij moet die boeg beter kunnen.

Ik zelf slaag er alleen in PETG te printen op 240 graden, met geen of maximaal 25 % koeling en op half de normale snelheid (e.g 30mm) (en alleen 25% koeling voor bridging).
Anders print het wel, en ziet er heel mooi uit, maar stevigheid is bijna niets: komt heel gemakkelijk los op de scheiding van de lagen wat er volgens mij op wijst dat de lagen niet goed hechten.

Ik heb wel de E-steps apart moeten calibreren voor PETG, die zijn anders dan PLA.

Kan je eventueel jou instellingen posten ? ik zou die wel eens willen zien en zo ook eens proberen volgende maal dat ik wat met PETG ga doen.
Voor zover ik zie zegt hij niets over de koeling. Volgens mij ervaring, als je petg te veel koelt (100%), hechten de lagen slecht. Als je echter goed hechting hebt tussen de lagen, dan maakt de temperatuur wellicht niet veel uit. Het kan natuurlijk ook liggen aan mijn veel te goedkope PETG .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
sugarcube schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Ik vind dat die er vrij goed uitziet, maar volgens mij moet die boeg beter kunnen.

Ik zelf slaag er alleen in PETG te printen op 240 graden, met geen of maximaal 25 % koeling en op half de normale snelheid (e.g 30mm) (en alleen 25% koeling voor bridging).
Anders print het wel, en ziet er heel mooi uit, maar stevigheid is bijna niets: komt heel gemakkelijk los op de scheiding van de lagen wat er volgens mij op wijst dat de lagen niet goed hechten.

Ik heb wel de E-steps apart moeten calibreren voor PETG, die zijn anders dan PLA.

Kan je eventueel jou instellingen posten ? ik zou die wel eens willen zien en zo ook eens proberen volgende maal dat ik wat met PETG ga doen.

[...]

Voor zover ik zie zegt hij niets over de koeling. Volgens mij ervaring, als je petg te veel koelt (100%), hechten de lagen slecht. Als je echter goed hechting hebt tussen de lagen, dan maakt de temperatuur wellicht niet veel uit. Het kan natuurlijk ook liggen aan mijn veel te goedkope PETG .
Ik zal mijn instellingen vanavond posten. Ik print eerste laag met 235 en daarna 220 zonder koeling op 50mm/s. Ik zal wel een Cura export maken. Dit is het filament wat ik gebruik https://owl-filament.de/p...llic-335.html?language=en .

Ik print wel op een zwaar gemoddificeerde Ender 3 met een direct drive.
https://www.thingiverse.com/thing:2907538 ik had een bmg maar die heb ik op mijn andere printer zitten en deze werkt ook wel prettig. Ietsjes lichter ook naar mijn idee. Ik gebruik een platte stepper driver erbij dus niet de originele Ender 3 meer, die was erg groot en ook zwaarder daardoor.

Nu bijna de dual z as met een enkele motor. Deze upgrade wordt het.
https://www.thingiverse.com/thing:3746653
Met deze power supply mount https://www.thingiverse.com/thing:3773553 , zou ook onder de ender 3 kunnen maar daar wil ik deze hebben.
https://www.thingiverse.com/thing:3688967 met SKR 1.3 en dan voor de koeling deze https://www.thingiverse.com/thing:3971934

Over koeling gesproken. Deze video gaat hij de koeling bij langs. YouTube: MUCH STRONGER 3D prints due to LESS COOLING! Testing PLA & PETG hoe de koeling is in het temperatuur filmpje is zou ik niet weten, dan zou ik hem nog een keer moeten zien.

Zonder koeling krijg ik het bootje met lompe kracht niet stuk, dus het liefst print ik zonder koeling. Ook al de minste bries zorgt wel voor een mooiere print, dan is de boeg wel goed, maar dan is het met wat lompe kracht wel te slopen.

Ik zal vanavond wel even wat foto's ook plaatsen zodat jullie het allemaal kunnen zien.

[ Voor 3% gewijzigd door Daniel. op 07-05-2020 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

[...]

e-steps anders? Dat klopt niet. Daar heb je de multiplier voor.

Lees eens deze guide:
https://mattshub.com/blog/2017/04/19/extruder-calibration

Je filament is altijd 1,75mm dus je invoer kan nooit anders zijn bij een ander materiaal.
De extrusion width kan wel afwijken per materiaal. dit stel je af via de multiplier. Zo kan je ook makkelijk in de slicer per filament setting een andere multiplier opslaan. e-steps per filament is niet hoe het bedacht is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
[...]
[...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yT8TJlexr0QVvzJ23u22OpupSQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hL9oIAUhc7jJKvc2fhWAe1LV.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BS-219vLjVYdMWZEjIwgzJA6ECw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fXzTYwna11h6ttXnjbDcqRHN.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvlxjgV7soTNMIoJGbKquYLvTcg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Gg1c1nCZManIzp1DmuPfV1lN.png?f=fotoalbum_tile

Ik had ook kunnen exporteren maar dit is volgensmij beter te vergelijken.
Het sterretje staat voor de tree support. Had ik per ongeluk aan gelaten.

Ik heb nog niet een benchy op 220 met 15-20% koeling geprint.
Dat ga ik nog deze print doen en kijken of die mijn sloop test overleefd. De benchy die zonder koeling is geprint heeft de hamer niet overleefd 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Daniel. op 07-05-2020 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
Psycho_Mantis schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:09:
e-steps anders? Dat klopt niet. Daar heb je de multiplier voor.
Klopt natuurlijk, je hebt gelijk, ik heb me verkeerd uitgedrukt.
Sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Daniel. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 20:23:
Ik heb nog niet een benchy op 220 met 15-20% koeling geprint.
Dat ga ik nog deze print doen en kijken of die mijn sloop test overleefd. De benchy die zonder koeling is geprint heeft de hamer niet overleefd 8)7
Zonet benchy geprint op 220 met 30% koeling en 50% voor bridges. Ik denk dat ik straks nog 1 benchy ga maken met 15% koeling en dat dat hem dan wordt. Ik kreeg het huisje bijna niet kapot van het bootje. Had niet verwacht dat met een lagere temperatuur en dan het bootje veel steviger is dan een hogere temperatuur met fan. Zo sterk als dat die nu is ben ik hartstikke tevreden. Moest heel veel lomp kracht zetten om hem nu echt wel te kunnen mollen met mijn handen. Was nog niet zo sterk als zonder koeling. Die kon er alleen af met de hamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psycho_Mantis

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

Daniel. schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 02:21:
[...]

Zonet benchy geprint op 220 met 30% koeling en 50% voor bridges. Ik denk dat ik straks nog 1 benchy ga maken met 15% koeling en dat dat hem dan wordt. Ik kreeg het huisje bijna niet kapot van het bootje. Had niet verwacht dat met een lagere temperatuur en dan het bootje veel steviger is dan een hogere temperatuur met fan. Zo sterk als dat die nu is ben ik hartstikke tevreden. Moest heel veel lomp kracht zetten om hem nu echt wel te kunnen mollen met mijn handen. Was nog niet zo sterk als zonder koeling. Die kon er alleen af met de hamer.
Maar ben nu nog steeds benieuwd welk merk filament je nu gebruikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Psycho_Mantis schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:20:
[...]

Maar ben nu nog steeds benieuwd welk merk filament je nu gebruikt :)
Ik denk dat je het gemist hebt, maar bij deze nog een keer.
Daniel. schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Ik zal mijn instellingen vanavond posten. Ik print eerste laag met 235 en daarna 220 zonder koeling op 50mm/s. Ik zal wel een Cura export maken. Dit is het filament wat ik gebruik https://owl-filament.de/p...llic-335.html?language=en .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarcube
@Daniel. thanks!
heb ik gelijk weer 3 vragen : welke versie van cura ? (mijne 4.6.1 zit er precies anders uit) en hoe maak je die screen shot ?
en helpt die coasting en negatieve extra prime ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
sugarcube schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:01:
@Daniel. thanks!
heb ik gelijk weer 3 vragen : welke versie van cura ? (mijne 4.6.1 zit er precies anders uit) en hoe maak je die screen shot ?
en helpt die coasting en negatieve extra prime ?
Ik gebruik 4.6.1 en heb een plugin om de balk aan de rechterkant te houden.
De screenshot is goed kopie plak werk met knipprogramma en paint :)

Die coasting en negative prime zorgen er bij mij voor dat ik geen blobs heb als de nozzle een move moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14-09 20:18
Ik ben op zoek naar een oplossing of tip.
Mijn probleem is : Als ik een oppervlak print wat op een support ligt (dus een onderskin op support) deze niet mooi is en duidelijk zichtbare lijnen maakt in plaats van een mooi glad oppervlak (ruw).
In tegenstelling tot dit wordt de eerste laag op het bed en de bovenskin wel mooi vlak.
Ik gebruik cura 4.6.1 en een hypercube met een originele E3d full metal Hotend en een 0.4 nozzle.
Wie heeft er een idee om dit te verhelpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
19roland70 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:37:
Mijn probleem is : Als ik een oppervlak print wat op een support ligt (dus een onderskin op support) deze niet mooi is en duidelijk zichtbare lijnen maakt in plaats van een mooi glad oppervlak (ruw).
In tegenstelling tot dit wordt de eerste laag op het bed en de bovenskin wel mooi vlak.
Ik gebruik cura 4.6.1 en een hypercube met een originele E3d full metal Hotend en een 0.4 nozzle.
Een support dak plaatsen met Z-afstand tot het support van +- 0.12 mm, helemaal super glad zal het overigens nooit worden, maar ik vind dit zelf wel redelijk mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
19roland70 schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:37:
De density zou je ook kunnen verhogen, maar dan is het verwijderen wel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Daniel.

Wat ik me net bedenk is dat als ik PETG print, ik in Cura vaak alleen de ventilator aan zet als die echt nodig is. Dus bij bijvoorbeeld schroefgaten maar ook grotere overhangs. Dit moet je wel handmatig doen. Als je bij Extensions -> Post processing -> Modify G-code aanklikt kun je daar via: Add a script ->changeAtZ 5.1.1 (experimental) op zelf ingestelde hoogten of lagen veranderingen aanbrengen in je print instellingen zoals de fan speed maar bijvoorbeeld ook de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
@jbhc Dat is een goed idee, voor als ik hele sterke prints nodig heb want voorlopig op 20% werkt het ook hartstikke goed. Op het moment heb ik deze al geprint Quick tool change for Creality CR-10 / Ender series eigenlijk deze remix. En zonet de Petsfang Direct for E3D Titan Direct Extruder for Micro Swiss/ E3Dv6/ or Stock CR10 & Tevo Tornado hot ends aangepast zodat die op de Quick Tool Holder past.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mhjppCH0R0J4SIRxc7ydczTt2c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vTqDCE4nqJzBgyf3o8oP2b4w.png?f=fotoalbum_tile

Alleen de lever moet ik nog aanpassen maar ben reuze benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

[ Voor 11% gewijzigd door Daniel. op 10-05-2020 01:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

jbhc schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:43:
@Daniel.

Wat ik me net bedenk is dat als ik PETG print, ik in Cura vaak alleen de ventilator aan zet als die echt nodig is. Dus bij bijvoorbeeld schroefgaten maar ook grotere overhangs. Dit moet je wel handmatig doen.
Volgens mij hoef je dat niet handmatig te doen. Onder Experimental geeft Enable Bridge Settings allemaal opties voor bridges, waaronder de setting Bridge Fan Speed. Als bijvoorbeeld je normale print 0% fan speed heeft en je stelt daar de fan speed voor bridges op 100% zal de fan altijd uitstaan en gaat hij bij je overhang en schroefgaten op 100% :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jbhc schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 00:20:
[...]

Het aluminium ziet er goed uit ;)
Het kwam netjes verpakt aan in een vrij kleine doos waardoor ik me afvroeg of het wel klopte maar bij nadere inspectie bleek alles in orde. O-)

Ik ga alle structurele onderdelen van zwart PETG maken.
De brackets voor alle losse componenten (Voeding, RAMPS, bowden mounts, mosfets) maak ik van blauw PLA.

Ik heb voor de bedrading deze sleeve aangeschaft:
https://www.aliexpress.co...ET-Nylon/32823817675.html
Dus blauw lijkt me het juiste thema.

Ik ben overigens aan het twijfelen. Het lagersysteem van de Anet vind ik om eerlijk te zijn nogal waardeloos.
Momenteel gebruik ik voor de Y-as nog de orginele lagers en heb ik de aluminium blokken vervangen voor blokken van PLA. Ik heb een tijdje Igus lagers gebruikt maar dit was het ook niet.
Eigenlijk wil ik een upgrade doen naar MGN12 rail maar dat is best kostbaar.

Eigenlijk wil ik de printer meteen aanpassen naar een constructie met een MGN12 rail maar misschien doe ik wel eerst dit:
https://www.thingiverse.com/thing:2752341
Heeft u nog steeds bestanden met dit project op uw schijf en kunt u deze delen?

https://www.thingiverse.com/thing:2752341
https://cults3d.com/en/3d...bearing-block-replacement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Welk project doel je precies op? De AM8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik heb even voor je gekeken en ik heb die inderdaad nog. Ik heb dat overigens niet goed werkend gekregen.
Mocht je ze het bestand willen hebben stuur me dan even een PB met je mail adres.

[ Voor 17% gewijzigd door jbhc op 19-05-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Verwijderen]

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TravockMD
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 11:07
Misschien niet heel handig om hier je mailadres open en bloot neer te zetten. ;) Ik zou heb gewoon even een privé berichtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Verwijderen]

[ Voor 199% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2020 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel75
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-08 14:20
Heeft iemand hier ervaring met een zogenaamde kinematic mount voor het heated bed? Dit is een bevestigingsmethode waarbij je voorkomt dat de bevestiging van het bed overbepaald wordt en bijvoorbeeld door thermische expansie gaat vervormen. Met zo'n mount kan het bed vrij uitzetten, zonder dat de positie of hoogte varieert. Op papier heel mooi dus.

Is onder andere hier te zien.

ik ga mijn hypercube upgraden met een aluminium tooling plate bed van 320x320x8mm. Bij 50 graden opwarming zou dat aluminium in totaal 0.2mm uitzetten. Je zou denken dat de veel-gebruikte bout-met-veer oplossing die 0.1mm wel zou moeten kunnen opvangen. Maar heeft iemand hier hands-on ervaring mee.

tis namelijk ook nogal wat werk om dit gemonteerd te krijgen, al was het maar dat je in plaats van een gat een sleuf moet maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:25

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb zojuist mijn CR-10S een update gegeven door het moederbord te vervangen voor een BigTreeTech SKR v1.4 Turbo met TMC2209 drivers. Hij werkt goed, alleen het valt me op dat de Z-motoren een beetje brommen tijdens het bewegen. Dat deden ze niet met het stock Creality moederbord.

Stealthchop staat aan en de vref staat ingesteld op 800. Ik heb al geprobeerd hem hoger en lager te zetten (600 - 1400) maar het gebrom blijft. Mijn CR-10S heeft 2 Z-motors aangesloten op 1 driver.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GorgeousMetal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:03
Esumontere schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:57:
Ik heb zojuist mijn CR-10S een update gegeven door het moederbord te vervangen voor een BigTreeTech SKR v1.4 Turbo met TMC2209 drivers. Hij werkt goed, alleen het valt me op dat de Z-motoren een beetje brommen tijdens het bewegen. Dat deden ze niet met het stock Creality moederbord.

Stealthchop staat aan en de vref staat ingesteld op 800. Ik heb al geprobeerd hem hoger en lager te zetten (600 - 1400) maar het gebrom blijft. Mijn CR-10S heeft 2 Z-motors aangesloten op 1 driver.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
Probeer eens in 'Configuration_adv.h' de volgende regel uit te commentarieren:
// #define HYBRID_THRESHOLD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

GorgeousMetal schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:10:
[...]

Probeern eens in 'Configuration_adv.h' de volgende regel uit te commentarieren:
// #define HYBRID_THRESHOLD
Bedankt voor de tip! Ik vind de hybrid threshold echter wel fijn omdat mijn andere steppers dan kunnen switchen. Ik heb nu de threshold voor de z-as veel hoger gezet, maar dat helpt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Esumontere schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 20:27:
[...]

Bedankt voor de tip! Ik vind de hybrid threshold echter wel fijn omdat mijn andere steppers dan kunnen switchen. Ik heb nu de threshold voor de z-as veel hoger gezet, maar dat helpt helaas niet.
Persoonlijk had ik dat spreadcycle stiller was dan stealthchop. Het kan ook aan je driver/motor combinatie weten maar de details van de juiste combinatie weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ManIkWeet schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:21:
[...]

Persoonlijk had ik dat spreadcycle stiller was dan stealthchop. Het kan ook aan je driver/motor combinatie weten maar de details van de juiste combinatie weet ik niet.
Wauw, dat is wel vreemd. Bij mij is stealth chop zo stil dat je de steppers echt gewoon niet hoort. Ik merk overigens ook dat de z-motoren wel stil zijn tijdens het printen, dus het kan idd goed aan spreadcycle gelegen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Esumontere schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:47:
[...]

Wauw, dat is wel vreemd. Bij mij is stealth chop zo stil dat je de steppers echt gewoon niet hoort. Ik merk overigens ook dat de z-motoren wel stil zijn tijdens het printen, dus het kan idd goed aan spreadcycle gelegen hebben.
Ik denk dat stealthchop een of andere resonantie veroorzaakte... Mogelijk dat het anders is nu ie niet op mijn bureau staat maar eerlijk gezegd ben ik blij genoeg met spreadcycle op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Esumontere Heb je toevallig Octopi aangesloten op het SKR-bord met een reguliere usb-kabel? Dat kan namelijk gek geluid in je steppers opleveren, een issue dat in het Ender-topic vaak de revue passeert. Wordt veroorzaakt doordat het moederbord zowel vanuit de Raspberry Pi als vanuit de eigen 24v - > 5v spanningsomvormer op het moederbord zelf wordt gevoed.

Oplossing is om de +5v pin in je usb-connector af te plakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizz schreef op maandag 25 mei 2020 @ 11:06:
@Esumontere Heb je toevallig Octopi aangesloten op het SKR-bord met een reguliere usb-kabel? Dat kan namelijk gek geluid in je steppers opleveren, een issue dat in het Ender-topic vaak de revue passeert. Wordt veroorzaakt doordat het moederbord zowel vanuit de Raspberry Pi als vanuit de eigen 24v - > 5v spanningsomvormer op het moederbord zelf wordt gevoed.

Oplossing is om de +5v pin in je usb-connector af te plakken :)
Ik dacht dat die jumper op het moederbord ervoor zorgde dat de 5V van usb niet gebruikt werd?
Of heb jij het over de SKR mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@ManIkWeet Het probleem speelt in het Ender-topic vrijwel altijd bij de SKR mini E3, maar dat komt ook omdat in dat topic 95% van de mensen de SKR mini E3 plaatst en niet een ander moederbord.

Eerlijk: ik was er niet van op de hoogte dat dit bordje daar een aparte jumper voor heeft. In de FAQ van Octoprint waar ik naar linkte wordt het afplakken van de pin wel als suggestie genoemd voor 'rare' problemen, zonder dat daar expliciet de SKR mini E3 bij wordt genoemd :) Ik noemde deze fix omdat de problemen als twee druppels water lijken op de problemen die bij het mini E3-bordje zonder afgeplakte +5V pin worden genoemd.

Het blijft dan nog de vraag hoe @Esumontere die jumper geplaatst heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Gizz op 25-05-2020 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Thanks voor de tip @Gizz! Ik heb inderdaad Octoprint, en met het originele moederbord van de CR-10S had ik de +5V pin afgeplakt om problemen te voorkomen (o.a. een continu brandend beeldscherm). De SKR 1.4Turbo heeft een jumper waarmee je 5V (USB) of 12V (voeding) kunt kiezen, en die staat bij mij op 12V. De 5V-pin van de USB zou dus geen verschil mogen maken. Maar, niets is uit te sluiten, dus ik zal het vanavond eens proberen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 20:40
Heeft iemand ervaring met het modelleren van 3D models op een iPad?

Ben vooral opzoek naar een app waarmee je dan models kan maken ipv maar altijd weer de laptop te pakken en dan openscad of thinkercad te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hardy8
jordan2k schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:12:

Ben vooral opzoek naar een app waarmee je dan models kan maken ipv maar altijd weer de laptop te pakken en dan openscad of thinkercad te starten.
Misschien is dit wat.
YouTube: CAD auf dem iPad - Shapr3D macht es möglich

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jordan2k schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:12:

Volgens mij werkt Tinkercad op de iPad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08-07 19:44
Omdat ik nogsteeds een webshop wil starten(het liefst in filament) ben ik verder gaan zoeken.

Ik zou nu op een webshop ESUN PLA+ kunnen aanbieden voor €16,00 of €16,50 per rol(1KG). hier komt shipping nog bij voor de klant.(ong 6 euro)

ESUN ABS+ kan ik aanbieden voor €16,00 of €16,50 ook dit is 1KG en hier komt shipping nog bij.(ong 6 euro)

Zouden jullie voor deze bedragen ESUN aanschaffen? Volgens mij is het in ieder geval in Nederland niet goedkoper te krijgen.

Werving is niet de bedoeling op het forum

[ Voor 8% gewijzigd door SA007 op 27-05-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troubled
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-08 19:23
klaasfaak123 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:43:
Omdat ik nogsteeds een webshop wil starten(het liefst in filament) ben ik verder gaan zoeken.

Ik zou nu op een webshop ESUN PLA+ kunnen aanbieden voor €16,00 of €16,50 per rol(1KG). hier komt shipping nog bij voor de klant.

ESUN ABS+ kan ik aanbieden voor €16,00 of €16,50 ook dit is 1KG en hier komt shipping nog bij.

Zouden jullie voor deze bedragen ESUN aanschaffen? Volgens mij is het in ieder geval in Nederland niet goedkoper te krijgen.
Wat gaat je levertijd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zou nu op een webshop ESUN PLA+ kunnen aanbieden voor €16,00 of €16,50 per rol(1KG). hier komt shipping nog bij voor de klant.

ESUN ABS+ kan ik aanbieden voor €16,00 of €16,50 ook dit is 1KG en hier komt shipping nog bij.

Hangt ook een beetje van de verzendkosten af, ik had van hobbyking twee rollen voor 23 euro... Tijdens een of andere super deal en kwaliteit matig plastic maar goed.

Als je levertijd snel is en je betrouwbaar blijkt zou ik wel een overweging willen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
Troubled schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:57:
[...]

Wat gaat je levertijd worden?
Als de rollen op voorraad zijn 1-2 dagen. Voorraad van de rollen ga ik op de site aangegeven.

[ Voor 11% gewijzigd door klaasfaak123 op 27-05-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasfaak123
ManIkWeet schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:00:
[...]

Hangt ook een beetje van de verzendkosten af, ik had van hobbyking twee rollen voor 23 euro... Tijdens een of andere super deal en kwaliteit matig plastic maar goed.

Als je levertijd snel is en je betrouwbaar blijkt zou ik wel een overweging willen maken
Klopt verzendkosten moet ik nog uitzoeken. omdat je aan het begin een kleine speler bent is dat al snel 6 euro per pakket.

Ik snap van betrouwbaar maar hoe ga je zorgen dat je betrouwbaar wordt als een beginnende webshop?

Hobbyking is overigens vaak heel goedkoop. Maar ik weet niet of je voor die prijzen die je noemde ook ESUN had? ik ga denk ik eerst uitzonderlijk ESUN verkopen.

[ Voor 11% gewijzigd door klaasfaak123 op 27-05-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38

Amazon €20 inclusief levering..wel binnen een week. Maar levertjes vind ikzelf minder van belang dan de prijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Btje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:24
Niet alle kleuren zijn die prijs als ik zoek, Heb je een linkje.

@klaasfaak123 denk dat je met die prijzen goed zit. Kun je dan ook aan PETG komen?

Xiaomi 13T Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!
klaasfaak123 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:03:
[...]
Ik snap van betrouwbaar maar hoe ga je zorgen dat je betrouwbaar wordt als een beginnende webshop?
Geen idee, is niet mijn expertise ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Onlangs mijn Anycubic i3 Mega met een leuke winst kunnen verkopen(elektronica is duur waar ik nu woon) en ik zoek een betrouwbare productiemachine voor als ik straks weer in NL ben. Vooralsnog heeft de Prusa mini de beste kaarten, helaas zijn er nog amper degelijke reviews te vinden, voornamelijk unboxings en first impressions.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Nu online
Erasmo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:52:
Onlangs mijn Anycubic i3 Mega met een leuke winst kunnen verkopen(elektronica is duur waar ik nu woon) en ik zoek een betrouwbare productiemachine voor als ik straks weer in NL ben. Vooralsnog heeft de Prusa mini de beste kaarten, helaas zijn er nog amper degelijke reviews te vinden, voornamelijk unboxings en first impressions.
Ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Ik heb zelf geen prusa, maar gezien het een prusa is zit de kwaliteit wel snor, anders zouden ze zoiets nooit uitbrengen.

Ikzelf heb wel ervaring met zo'n soort model. Ik heb naast de Ender 3 ook een Tronxy X1 en het is een leuke machine en na wat tweaks bij dat apparaat print die best netjes.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 27-05-2020 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:52:
Ik had, van de schaarse reviews die er zijn, begrepen dat de kwaliteit iets minder is dan een volwaardige Prusa MK3S; primair wegens de bowden tube, dus stringing...

Vast wel goed te tunen.

Levertijd is echter enorm, vandaar dat je dus weinig vind over de printer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
Ik zou een mini nooit aanraden, voor die prijs zijn er betere printers. De Prusa mk3 is het wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vandaag overgegaan tot de aanschaf van een Tatara frame voor mijn A8 bij Orballo, samen met een Mk52 prusa-stijl magnetisch bed. Hopelijk wordt dit de final touch voor mijn printer. (er is dan eigenlijk geen A8 meer over, afgezien van de geleidestangen en motoren)

[ Voor 3% gewijzigd door ocf81 op 27-05-2020 19:50 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daniel. schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:04:
[...]

Ik denk dat je je daar niet druk over hoeft te maken. Ik heb zelf geen prusa, maar gezien het een prusa is zit de kwaliteit wel snor, anders zouden ze zoiets nooit uitbrengen.

Ikzelf heb wel ervaring met zo'n soort model. Ik heb naast de Ender 3 ook een Tronxy X1 en het is een leuke machine en na wat tweaks bij dat apparaat print die best netjes.
Ik twijfelde eerst over de enkele arm maar met aangezien het een bowden tube printer is zal er niet zo veel gewicht op rusten. Één van de dingen waar ik erg blij mee was bij de Anycubic was de ultrabase, voor zover ik kan zien hebben de gepoedercoate printbedden van Prusa min of meer het zelfde effect, goede hechting als ze warm zijn en als de plaat is afgekoeld pluk je de prints er zo van af.
ManIkWeet schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:39:
[...]

Ik had, van de schaarse reviews die er zijn, begrepen dat de kwaliteit iets minder is dan een volwaardige Prusa MK3S; primair wegens de bowden tube, dus stringing...

Vast wel goed te tunen.

Levertijd is echter enorm, vandaar dat je dus weinig vind over de printer...
Bowden tubes heb ik niet zo'n probleem mee, die zat op op de Anycubic en na wat goed afstellen kon je er prima mee printen. Nu scheelt het ook dat ik 99% van de tijd PLA print. Klopt maar had van de grote kanalen ondertussen wel een review verwacht met een review unit. Wellicht zijn ze nog aan het schrijven of hebben ze niet zoveel review units in de roulatie omdat die dingen toch wel als warme broodjes over de toonbank gaan.
Jampot007 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 16:04:
Ik zou een mini nooit aanraden, voor die prijs zijn er betere printers. De Prusa mk3 is het wel waard.
Heb je een voorbeeld? Het compacte formaat is een belangrijk ding voor mij, net zoals automatische bedleveling en de geluidsproductie. Ik heb over een mk3 nagedacht maar de dingen die ik print passen in principe allemaal op de mini, en alhoewel prijs niet super probleem hoeft te zijn, een mini is net iets meer dan de helft van z'n grote broertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoostvWillegen
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 31-08 17:40
Erasmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 01:24:
[...]

Heb je een voorbeeld? Het compacte formaat is een belangrijk ding voor mij, net zoals automatische bedleveling en de geluidsproductie. Ik heb over een mk3 nagedacht maar de dingen die ik print passen in principe allemaal op de mini, en alhoewel prijs niet super probleem hoeft te zijn, een mini is net iets meer dan de helft van z'n grote broertje.
Hier sinds een aantal maanden MINI draaien en dat gaat super! Er zaten wat kinderziektes in toen hij werd verspreid (te laag geplaatste heatbreak, geprinte onderdelen die de wensen overlieten waardoor het frame een beetje verboog) maar dat hebben ze aardig weten op te lossen met een nieuwe release aan geprinte onderdelen (zitten op R4 dacht ik) en een instructie over hoe je de heatbreak kan verplaatsen. Kan me zo voorstellen dat het nu allemaal netjes word verscheept in werkende staat. Ik zou zonder twijfel liever 2 MINI's hebben dan één MK3S.

| 3D printing | Prusa | Formlabs | Modix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Add:North bied sinds gisteren "Economy PLA" aan voor €22/kg, met een variantie van 0.025mm (zoals all hun ander filament, vergelijkbaar met Prusament). https://addnorth.com/en/shop/product/ANPL14WHI . Afval van dit PLA kan ook gratis worden teruggestuurd voor recyclage (infowebsite enkel in het Zweeds: https://re-add.com/). Ik heb het nog niet getest, maar ben sinds kort begonnen met hun E-PLA te gebruiken en enorm tevreden van de kwaliteit door de exacte diameter.
JoostvWillegen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:08:
[...]
Kan me zo voorstellen dat het nu allemaal netjes word verscheept in werkende staat.
Mijn Mini, die vorige maand toekwam, werkt perfect out-of-the-box. Kreeg bij lange prints enkel een watchdog error, maar dat is opgelost door van USB stick te wisselen. De meegeleverde USB stick lijkt niet van fantastische kwaliteit te zijn en disconnect soms een ogenblik na vele uren aangesloten te zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door bertware op 28-05-2020 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
[...]

Opzich is het een goede printer hoor maar ik denk dat je wel wat sterkte inlevert door het design met enkele z-as en dan ook nog opgebouwd uit geprinte onderdelen. Het is gewoon geen erg sterk geheel. Bowden ben ik ook geen fan van en dat is niet raadzaam om te upgraden op deze printer.

De prijs rechtvaardigd een hoop maar door de lange levertijd heb je zo een ender 3 v2 nog eerder in huis en die heeft op papier betere specs voor een nog lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ManIkWeet schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 06:55:
[...]

Die nieuwe ender 6 van Creality lijkt ook een goede te zijn
Compactheid is belangrijk, ik kan nu even niet zo snel een side by side vinden maar de mini is toch veel kleiner qua footprint en hoogte? En het prijsverschil tussen de ender 6se en de mini vrij klein.
JoostvWillegen schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:08:
[...]
Hier sinds een aantal maanden MINI draaien en dat gaat super! Er zaten wat kinderziektes in toen hij werd verspreid (te laag geplaatste heatbreak, geprinte onderdelen die de wensen overlieten waardoor het frame een beetje verboog) maar dat hebben ze aardig weten op te lossen met een nieuwe release aan geprinte onderdelen (zitten op R4 dacht ik) en een instructie over hoe je de heatbreak kan verplaatsen. Kan me zo voorstellen dat het nu allemaal netjes word verscheept in werkende staat. Ik zou zonder twijfel liever 2 MINI's hebben dan één MK3S.
Als ik nu bestel dan is de verwachte levertijd pas in September, dus ik ga er van uit dat de meeste kinderziektes er tegen die tijd uit zijn :P Welke plaat print je het meeste op?
Jampot007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:51:
[...]
Opzich is het een goede printer hoor maar ik denk dat je wel wat sterkte inlevert door het design met enkele z-as en dan ook nog opgebouwd uit geprinte onderdelen. Het is gewoon geen erg sterk geheel. Bowden ben ik ook geen fan van en dat is niet raadzaam om te upgraden op deze printer.

De prijs rechtvaardigd een hoop maar door de lange levertijd heb je zo een ender 3 v2 nog eerder in huis en die heeft op papier betere specs voor een nog lagere prijs.
Ik twijfelde eerst ook over de enkele Z-as maar van wat ik lees blijkt het in de praktijk niet zoveel uit te maken. Qua ender 3, weer een flink groter volume terwijl compactheid de voorkeur heeft, en die de v2 heeft toch ook geen autobedlevel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
[...]

Ik twijfelde eerst ook over de enkele Z-as maar van wat ik lees blijkt het in de praktijk niet zoveel uit te maken. Qua ender 3, weer een flink groter volume terwijl compactheid de voorkeur heeft, en die de v2 heeft toch ook geen autobedlevel?
Waarom is compactheid zo belangrijk dan? Of die nu 50cm of 60cm ruimte nodig heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertware
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:47
Jampot007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Waarom is compactheid zo belangrijk dan? Of die nu 50cm of 60cm ruimte nodig heeft
Als ik nu mijn mini zie staan ben ik enorm blij dat hij geen 10cm groter is op de X of Y as, ook al had ik hem vooral gekocht wegens de lagere prijs en het nieuwere 32-bit platform (vergeleken met i3 MK3s). In een appartement heb je nu eenmaal niet zoveel plaats.nu past hij mooi naast de normale printer, met nog wat plaats over de rol filament en veelgebruikt gereedschap.

[ Voor 12% gewijzigd door bertware op 28-05-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jampot007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Ik heb er niet veel ruimte voor, vergeet niet dat de prusa mini maar 1/3e van het volume van een ender v2 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:24:
[...]

Ik heb er niet veel ruimte voor, vergeet niet dat de prusa mini maar 1/3e van het volume van een ender v2 is.
Ik weet niet hoe je dat berekend maar 1/3 is t niet hoor. Als je echt weinig ruimte is dan is het wel een goede optie natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jampot007 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 16:57:
[...]

Ik weet niet hoe je dat berekend maar 1/3 is t niet hoor. Als je echt weinig ruimte is dan is het wel een goede optie natuurlijk!
De Prusa is 33x37x38cm, 46,4 liter. De ender 3 v2 is 47,5x47x62cm, dus 138,4 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jampot007
  • Nu online
Erasmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:22:
[...]

De Prusa is 33x37x38cm, 46,4 liter. De ender 3 v2 is 47,5x47x62cm, dus 138,4 liter.
dus net geen 1/3 :+

Telt toch best snel op :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Erasmo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 17:22:
[...]

Ik denk dat je ergens een komma verkeerd hebt staan.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@jbhc Hoezo? Dit zijn de door de fabrikanten opgegeven afmetingen en de uitkomst in liters klopt dan toch? Voor de zekerheid: Hoe zat het ook alweer? :P

[ Voor 34% gewijzigd door Gizz op 29-05-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
@Gizz het leek mij nogal veel maar de berekeningen lijken te kloppen.
Pagina: 1 ... 178 ... 196 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Heb je zinvolle informatie, die je graag terug ziet in de topicstart van een nieuw deel waar men momenteel aan werkt? Deel het door @jbhc of @ocf81 aan je bericht toe te voegen.